Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 06:03
bokkie72 schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 09:49:
[...]

Volgens mij moet er een vertrektijd ingesteld worden. Hieronder een paar screenshots van mijn instellingen: zit daar iets vreemds in (doe ik wat fout?)
En Stel jij het in via de app of direct in de auto?
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik heb er ook al mee lopen stoeien. Ik wel eens wat werkend gekregen, maar ik ben nog niet achter de exacte werking/logica...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bokkie72
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 19:02
Harvest2002 schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 16:50:
@bokkie72 ik heb een my19. Stel het in de auto in. Weet je zeker dat het dmv de app ook in je auto wordt vastgelegd? Flikkert het lampje in het midden groen?
lampje in het midden knippert groen. Heb het zojuist in de auto ingesteld ipv via de app, nu afwachten of het gaat werken vannacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harvest2002
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 20-09 21:32
bokkie72 schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 18:41:
[...]

lampje in het midden knippert groen. Heb het zojuist in de auto ingesteld ipv via de app, nu afwachten of het gaat werken vannacht.
Succes en anders inderdaad eens bij de dealer informeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Card Nox
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 20:55
Wat is hier mis gegaan?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/49qEru6yYx7-lcEdIBoQ0UKj5Vo=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/dtq92BT5sesSFN0KZPgSULSN.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 05:37
@Card Nox auto 8,5u stilstaand “aan” laten staan na een kort ritje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Card Nox
@CyBeRSPiN, precies. Maar dat was op een treinstation 😅. Toen ik terug kwam zag ik dat mijn auto de lampen aan had en niet reageerde op mijn sleutel. Deur was niet vergrendeld en de muziek stond aan. Weet niet of je dan kunt wegrijden zonder sleutel?

Had toevallig de dag ervoor een nieuwe telefoon in gebruik genomen en nog niet ingelogd met de KIA app anders had ik daar wellicht een melding van gekregen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
@Card Nox ja volgens mij had wegrijden gekund, mazzel gehad dus :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:23
Card Nox schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 01:10:
@CyBeRSPiN, precies. Maar dat was op een treinstation 😅. Toen ik terug kwam zag ik dat mijn auto de lampen aan had en niet reageerde op mijn sleutel. Deur was niet vergrendeld en de muziek stond aan. Weet niet of je dan kunt wegrijden zonder sleutel?

Had toevallig de dag ervoor een nieuwe telefoon in gebruik genomen en nog niet ingelogd met de KIA app anders had ik daar wellicht een melding van gekregen...
Heb je geen harde piep gehoord toen je met de sleutel uitstapte? Mijn e-niro maakt dan zo'n hard irritant geluid wat je echt niet kunt missen.

Je krijgt overigens alleen een melding in de app als de auto uit staat en niet is vergrendeld. Als die aan staat krijg je die ook niet zomaar vanuit de buitenkant op slot.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijst
  • Registratie: November 2002
  • Nu online
CyBeRSPiN schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 01:12:
Wegrijden zonder sleutel in de auto?

Haters everywhere but I don’t really care

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Card Nox
DutchKel schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 08:27:
[...]

Heb je geen harde piep gehoord toen je met de sleutel uitstapte? Mijn e-niro maakt dan zo'n hard irritant geluid wat je echt niet kunt missen.

Je krijgt overigens alleen een melding in de app als de auto uit staat en niet is vergrendeld. Als die aan staat krijg je die ook niet zomaar vanuit de buitenkant op slot.
Geen piep gehoord. Als hij uit staat meer niet op slot krijg je idd die melding. Maar heb ook wel als we de Kids in de auto laten slapen dat de auto al x minuten aan staat (staat dan wel in onderhoudsmodus oid).

Ik zal binnenkort even testen of je weg kunt rijden zonder sleutel in de auto.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• multikoe
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 06:06
matthijst schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 08:44:
[...]

Wegrijden zonder sleutel in de auto?
De auto staat aan en iemand kan hem dus gewoon in Drive zetten en wegrijden. Een voorbeeld dat ik even geleden voorbij zag komen: man wordt door zijn vrouw afgezet bij zijn werkgever en heeft de sleutel van de auto in zijn zak. Zijn vrouw belt even later dat ze weer thuis is gekomen, de auto heeft uitgezet, maar hem nu dus niet meer aan krijgt.
Het is wel wat vreemd dat dit gebeurt, want als je wegloopt van de auto met de sleutel in je broekzak dan begint hij vreselijk te piepen.

[ Voor 26% gewijzigd door multikoe op 12-11-2022 09:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
Card Nox schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 08:55:
[...]

Geen piep gehoord. Als hij uit staat meer niet op slot krijg je idd die melding. Maar heb ook wel als we de Kids in de auto laten slapen dat de auto al x minuten aan staat (staat dan wel in onderhoudsmodus oid).

Ik zal binnenkort even testen of je weg kunt rijden zonder sleutel in de auto.
Het lijkt me dat er dan iets mis is met je auto. Zelfs @multikoe bevestigt het dat de auto ontzettend hard piept als je weg loopt (of had je de sleutel in de auto laten liggen?) terwijl de auto nog aan staat.

Gelukkig stopt het piepen wel na ongeveer 30 seconden. Ik zet soms de auto aan en dan ben ik binnen nog iets vergeten, dan laat ik de auto aan staan zodat de rest in de auto alvast muziek heeft en de verwarming aan staat enz. Maar de eerste 30 seconden zijn echt niet fijn.

[ Voor 18% gewijzigd door DutchKel op 12-11-2022 11:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Card Nox
Ik ken de piep wel, maar kan me niet herinneren dat die toen af ging. Is me ook nog niet eerder overkomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• plmagis
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 20:41
Bijna 40K km gereden met onze e-Niro en vroeg me gisteren tijdens een lange rit af of er geen risico bestaat voor een pervers effect omdat in een EV de kilometerteller telkens aftelt, terwijl die in een klassieke auto optelt.

Heb decennia-lang met een verbrandingsmotor gereden en daar begon elke laadbeurt aan 0km en liep dit op tot zowat 900km voor het nodig was om bij te tanken: de waarde ging omhoog wat een goed gevoel gaf ("hoe meer, hoe beter")

Bij de e-Niro begin je met een variabele waarde (tussen de 400 en de 500km), maar die waarde gaat telkens omlaag.

Vandaar mijn vraag of er misschien psychologen op dit forum zitten die kunnen bevestigen of dit onbewust geen onnodig negatief gevoel geeft over een EV...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bruneelm
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 21:48
plmagis schreef op zondag 13 november 2022 @ 20:16:
Bijna 40K km gereden met onze e-Niro en vroeg me gisteren tijdens een lange rit af of er geen risico bestaat voor een pervers effect omdat in een EV de kilometerteller telkens aftelt, terwijl die in een klassieke auto optelt.

Heb decennia-lang met een verbrandingsmotor gereden en daar begon elke laadbeurt aan 0km en liep dit op tot zowat 900km voor het nodig was om bij te tanken: de waarde ging omhoog wat een goed gevoel gaf ("hoe meer, hoe beter")

Bij de e-Niro begin je met een variabele waarde (tussen de 400 en de 500km), maar die waarde gaat telkens omlaag.

Vandaar mijn vraag of er misschien psychologen op dit forum zitten die kunnen bevestigen of dit onbewust geen onnodig negatief gevoel geeft over een EV...
Mijn laatste ICE (2011-2019) had een symbooltje 'pijl naar pomp' met de resterende km vooraleer te tanken, idem aan EV trouwens. Onder de resterende 40km kwam er '--' te staan ipv nog een afstand, toen was het rode ledje van de reserve al een poos aan t oplichten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harvest2002
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 20-09 21:32
@plmagis Ik ben geen psycholoog maar wel een ervaringsdeskundige😁.

Heb nu ruim 116k km met mijn MY 2019 gereden en kan je verzekeren dat als je oplet, je vrij snel doorhebt hoever je met je auto kunt rijden: wind, snelheid, koude.

Punt is wellicht dat je met een ICE meer risico kunt nemen dan met een EV vanwege de 'benzinedichtheid' van onze snelwegen. Alhoewel ik ook een keer heb meegemaakt dat benzinepomp niet werkte vanwege uitvallen elektriciteit. Was ook billenknijpen toen.

[ Voor 36% gewijzigd door Harvest2002 op 13-11-2022 21:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• multikoe

Interessante observatie :)
Ik denk dat het "aftellen" in de e-Niro me nerveuzer maakt dan het "optellen" in andere auto's. Maar het is lastig vergelijken. Bij het aftellen heb je en duidelijk einde. Bij nul is het over. Bij het optellen moest je dat altijd zelf uitrekenen en was het ook dan nog een onzeker einde.

Ondanks dat ik nerveuzer wordt van het aftellen ben ik er wel blij mee, als techneut heb ik een hekel aan onduidelijkheid en dat aftellen is zo helder als wat :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchKel

Je bedoelt de trip teller van oudere auto's? Die gebruikte ik vrijwel nooit. Maar je kunt dacht ik in de Kia E-Niro ook ergens zien op het dashboard hoeveel km je hebt gereden na je laatste tankbeurt. Dat is volgens mij bij het eerste "tabje" een van de meters. Je ziet daarbij volgens mij het aantal km van de huidige rit, trip (kun je zelf resetten) en ik dacht ook vanaf wanneer de auto voor het laatst is opgeladen.

De modernere auto's laten het als bij de Kia E-Niro zien hoeveel km je geschat nog kunt rijden met de brandstof die erin zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MDB1106
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 20-09 07:26
multikoe schreef op zondag 13 november 2022 @ 22:02:
[...]

Bij het aftellen heb je en duidelijk einde. Bij nul is het over.
Gelukkig klopt dit niet helemaal, anders had ik al wel eens stil gestaan ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
DutchKel schreef op maandag 14 november 2022 @ 02:06:
[...]

Je bedoelt de trip teller van oudere auto's? Die gebruikte ik vrijwel nooit. Maar je kunt dacht ik in de Kia E-Niro ook ergens zien op het dashboard hoeveel km je hebt gereden na je laatste tankbeurt. Dat is volgens mij bij het eerste "tabje" een van de meters. Je ziet daarbij volgens mij het aantal km van de huidige rit, trip (kun je zelf resetten) en ik dacht ook vanaf wanneer de auto voor het laatst is opgeladen.

De modernere auto's laten het als bij de Kia E-Niro zien hoeveel km je geschat nog kunt rijden met de brandstof die erin zit.
Zo zat ik ook te denken. Je kunt gewoon zien hoeveel je gereden hebt na de laatste laadbeurt, als je de eerste teller na het laden terug op nul zet.
De tweede teller wordt inderdaad automatisch gereset als de auto een bepaalde tijd uit heeft gestaan, ik dacht na ongeveer 4 uur.

Die eerste is inderdaad vergelijkbaar met de "ouderwetse" trip- of dagteller.

Het terugtellen van de Kia is in mijn ogen logischer in combinatie met hoeveel je nog kunt rijden en is vergelijkbaar met de "board computers" die op een gegeven moment in de auto's verschenen en naast het gemiddelde verbruik ook aangaven hoeveel je (geschat) nog kunt rijden met de nog aanwezige brandstof.

Je hebt dus nog steeds beide mogelijkheden. Het terugtellen is een schatting, maar wordt door de auto berekend en voortdurend bijgesteld. Bij de optelmethode zul je zelf moeten rekenen (ervaring en schatten) en is lastiger als je de tank niet helemaal vol gegooid hebt bij de laatste tankbeurt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• plmagis
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 20:41
multikoe schreef op zondag 13 november 2022 @ 22:02:
[...]

Ik denk dat het "aftellen" in de e-Niro me nerveuzer maakt dan het "optellen" in andere auto's. Maar het is lastig vergelijken. Bij het aftellen heb je en duidelijk einde. Bij nul is het over. Bij het optellen moest je dat altijd zelf uitrekenen en was het ook dan nog een onzeker einde.

Ondanks dat ik nerveuzer wordt van het aftellen ben ik er wel blij mee, als techneut heb ik een hekel aan onduidelijkheid en dat aftellen is zo helder als wat :)
Bedank voor jullie reacties!
En ik deel de mening van @multikoe : rationeel begrijp ik de keuze van de GOM volledig, maar emotioneel/irrationeel maakt het me altijd een onrustig. Misschien omdat ik +20 jaar het tegenovergestelde gewend ben. Even Daniel Kahneman bellen en vragen ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
plmagis schreef op maandag 14 november 2022 @ 07:51:
[...]

Bedank voor jullie reacties!
En ik deel de mening van @multikoe : rationeel begrijp ik de keuze van de GOM volledig, maar emotioneel/irrationeel maakt het me altijd een onrustig. Misschien omdat ik +20 jaar het tegenovergestelde gewend ben. Even Daniel Kahneman bellen en vragen ;-)
Werd je dan ook onrustig van een benzinemeter die telkens omlaag gaat? Ik snap de onrust namelijk niet. Waar komt het vandaan en vooral heeft het invloed op je rijgedrag?

Ik word juist heel rustig van de km stand die ik nog kan rijden. Dat geeft me zekerheid dat ik de eindbestemming haal zonder dat ik moet laden (of zoals vroeger zonder dat ik me druk hoef te maken of ik wel een goedkoop tankstation tegenkom onderweg).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
DutchKel schreef op maandag 14 november 2022 @ 08:38:
[...]

Werd je dan ook onrustig van een benzinemeter die telkens omlaag gaat? Ik snap de onrust namelijk niet. Waar komt het vandaan en vooral heeft het invloed op je rijgedrag?
Geen idee, misschien is het gewoon een kwestie van wennen. De afstanden zijn natuurlijk ook een stuk minder dan in mijn oude diesels. Daar ging ik tanken als ik nog honderd kilometer over had. Met de lagere actieradius hang ik mijn auto nu soms veel later aan de lader. Dat gaat allemaal prima, maar mijn reptielenbrein wordt er wel onrustig van :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 00:21

Bijna elke moderne auto heeft tegenwoordig een boordcomputer die berekent hoe ver je nog kunt met de huidige brandstofvoorraad. Ik zie niet per se de exclusiviteit voor de EV's dus. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mijn Niro EV staat inmiddels op kenteken. Woensdag afhalen.

Heeft een van jullie ervaring hoe het RVO omgaat met het feit dat de aanschafwaarde hoger ligt dan bij tekenen van lease contract?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02-2023
Het grote Niro EV topic
Graag chat betreffende het andere model, de Niro EV in dat topic te doen. Dit is het E-niro topic.

Voor prijzen en levertijden
Het grote Kia Niro EV Prijs en Levertijdentopic

[ Voor 35% gewijzigd door eL_Jay op 14-11-2022 10:53 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Suicyder
  • Laatst online: 19:57
Ik zou niet zozeer e-Niro en Niro EV splitsen, echter wel bestel/levertopic maken apart. Dat zou de vervuiling eigenlijk al oplossen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

eL_Jay schreef op maandag 14 november 2022 @ 10:36:
Het grote Niro EV topic
Graag chat betreffende het andere model, de Niro EV in dat topic te doen. Dit is het E-niro topic.
Het is basically dezelfde auto in een nieuw jasje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02-2023
Verwijderd schreef op maandag 14 november 2022 @ 10:38:
[...]

Het is basically dezelfde auto in een nieuw jasje?
Nope, andere software. Ander accupakket, minder krachtige motoren etc.
Super onduidelijk als mensen het hier hebben over de software van 'hun Niro'.

[ Voor 13% gewijzigd door eL_Jay op 14-11-2022 10:57 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• DonJuape
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

DonJuape

Trust me, I'm an engineer!

eL_Jay schreef op maandag 14 november 2022 @ 10:50:
[...]

Nope, andere software. Ander accupakket, minder krachtige motoren etc.
Super onduidelijk als mensen het hier hebben over de software van 'hun Niro'.
De meeste zaken zijn gewoon hetzelfde. M.i. niet meer verschillen dan tussen MY19 eNiro en MY20/21/22 eNiro. Gewoon even vermelden of het over de eNiro of Niro EV gaat, wanneer dat van belang is. Doen we nu ook met het MY.

Hyundai Inster Pulse Winterpack, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steeck03
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 15-09 16:28
CyBeRSPiN schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 01:12:
nope. Je kunt niet naar drive gaan zonder dat er een sleutel is gedetecteerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
offtopic:
@eL_Jay beter even overleggen hier: Mobiliteit feedback
Ik denk niet dat ze voor elk bouwjaar een ander topic willen hier. Maar het zorgt wel geregeld voor verwarring, er zijn zeker grotere verschillen met het model dit jaar dan voorheen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glas86
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 21:37
Kan ik op het infotainment systeem van de Niro EV (2023) twee mobiele toestellen aansluiten en daar tegelijkertijd op bereikbaar zijn? Heb dit nu ook op mijn VW en vind dit erg prettig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zeroday
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 20:01

zeroday

There is no alternative!

en toen werd het koud en begint de auto te piepen dat de banden te zacht zijn .
uhm.. nog 2 weken en dan hebben we de winterbanden er weer onder ;)

There are no secrets, only information you do not yet have

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21:47
Zo afentoe start ik de Navigation Updater om te kijken of er een nieuwe versie voor de auto is. Meestal zie ik dan de melding onderin dat ik de laatste versie al heb maar net werd ik ffies afgeleid en die melding stond er niet of die heb ik gemist.
Kijk ik in de file "Niro_EV_MY_22_EU.ver" zie ik echter een regel staan die mij doet vermoeden dat het mogelijk toch een nieuwe versie is?
code:
1
+|22Q1|DE_E_22.EUR.S5W_L.001.001.221004|KM|Niro_EV_MY_22_EU|1558|0

Ondanks de Q1 lijkt dit toch een nieuwe(re) versie zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
ninjazx9r98 schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 18:31:
Zo afentoe start ik de Navigation Updater om te kijken of er een nieuwe versie voor de auto is. Meestal zie ik dan de melding onderin dat ik de laatste versie al heb maar net werd ik ffies afgeleid en die melding stond er niet of die heb ik gemist.
Kijk ik in de file "Niro_EV_MY_22_EU.ver" zie ik echter een regel staan die mij doet vermoeden dat het mogelijk toch een nieuwe versie is?
code:
1
+|22Q1|DE_E_22.EUR.S5W_L.001.001.221004|KM|Niro_EV_MY_22_EU|1558|0

Ondanks de Q1 lijkt dit toch een nieuwe(re) versie zijn?
Dat is een versie van 4 oktober 2022.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
DutchKel schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 19:05:
[...]

Dat is een versie van 4 oktober 2022.
Dat vermoeden had ik inderdaad ook maar zat nog even te twijfelen over 10 april vanwege de Q1 die er ook staat maar logische naamgeving en informatie mbt updates zijn ze niet zo sterk in.

Kan de update op dit moment overigens niet eens installeren omdat ik vage meldingen krijg over de 12V accu. Deed de auto even aan zonder rempedaal in te trappen om de huidige versie te controleren en kreeg een melding over de accu. In de app ook een warning zichtbaar mbt de accu en volgens home assistant is die 64% vol wat 22 minuten geleden gemeten is. Moest toch nog wat doen vanavond, ruim een half uur gereden maar nog steeds een warning en de update zodra de auto uit staat weigert te starten omdat de accu te leeg is. EV batterij op 50% en gepland om overmorgen op kantoor te laden maar uit nieuwsgierigheid de auto nu maar aan een laadpaal gehangen om te zien wat er gaat gebeuren.
Als de warning blijft zal ik morgen maar eens bellen met de garage, 64% klinkt niet zo laag dat je daar meteen een warning voor moet geven en vraag me af waarom er niet/nauwelijks geladen lijkt te zijn tijdens het rijden vanavond.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ChiMan
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:08
Volgens Kia website is er gisteren (14 nov) een nieuwe update voor de MY'22 en MY23

Met o.a. OTA en TomTom kaarten (al staat het niet letterlijk).

Navigation Updater heeft deze update nog niet.

[ Voor 10% gewijzigd door ChiMan op 15-11-2022 20:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
ChiMan schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 20:30:
Volgens Kia website is er gisteren (14 nov) een nieuwe update voor de MY'22 en MY23

Met o.a. OTA en TomTom kaarten (al staat het niet letterlijk).

Navigation Updater heeft deze update nog niet.
Dit is weldegelijk de versie die de Navigation Updater bij mij laat zien. Kijk ook maar naar de naamgeving in de laatste kolom 221004.
In één van de update bestanden staat dan weer Q1, je zou dus denken eerste kwartaal.
Ook zie ik staan dat minimaal 64GB geadviseerd wordt voor de USB stick wat ik ook gebruikte maar bij het kopieren krijg je dan weer de vraag of je het zeker weet omdat de USB stick zoveel groter is dan 32GB. Grootte op disk is overigens 37GB zie ik nu.

Onderin de Navigation Updater staat overigens nog steeds een melding over mei 2022 en als je daar op klikt kom je ook op een site met gegevens over de mei update.
Lekker duidelijk allemaal :)

[ Voor 10% gewijzigd door ninjazx9r98 op 15-11-2022 20:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koekerk
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 15-11-2022
eltron schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 09:19:
[...]

Volgens mij je 3e motor(?) ;)

wat een ellende. :-(

Bij mij is de aandrijving bij 70K km vervangen. Moet denk ik dan langzamerhand een inruil overwegen.
(zit nu al boven de 90K km).
In elk geval ben ik blij dat ik hem gewoon in 5 jaar af schrijf.

Daar komt nog een dingetje bij; de auto waarschuwt veel te laat dat er een beurt moet komen.
Danwel de pijplijn van de werkplaats is te lang. Als ik nu een afspraak probeer te plannen kan ik over 3 weken terecht; dan ben ik al 3000km verder. De auto waarschuwt ca. 1500km van tevoren(?) Gevraagd aan dealer wat de consequenties zijn voor garantie. Antwoord: je mag 1x tijdens de garantietermijn er 1000km boven zitten, anders vervalt garantie.
Ik rijdt nu voor de zekerheid de lange afstanden maar even met de auto van mijn vrouw tot ik eindelijk terecht kan voor het onderhoud. Maar zo zou het niet moeten zijn.

Bij hindsight denk ik eigenlijk dat je zoiets er bij de verkoop gelijk bij moet zeggen en maar een vervangende auto moet bieden als de werkplaats niet op tijd kan leveren.
Inmiddels is de complete reductiebak vastgeslagen op de snelweg……

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19:49
Ben benieuwd of oudere modellen ook deze NAV update krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 21:43
koekerk schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 22:56:
[...]

Sterkte!

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oldchap
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
koekerk schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 22:56:
[...]
Huh, wat bedoel je, je had bij 100km/u ineens volledig geblokkeerde voorwielen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yeehaw
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16-09 07:12
Ik denk dat ik lekker wacht met updaten tot kia het doet bij de eerste kleine beurt. Kunnen anderen de tomtom kaarten en ota updates even beta testen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EagleTitan
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Vaevictis_ schreef op woensdag 16 november 2022 @ 07:06:
Ben benieuwd of oudere modellen ook deze NAV update krijgen.
Als ik de omschrijving zo lees, krijgen die in ieder geval niet de OTA updates. Je zou nog steeds kaartupdates moeten krijgen op de reguliere manier, maar dan misschien niet van TomTom :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [BoSS]
  • Laatst online: 21-09 14:36

[BoSS]

Geen woorden maar daden!

ninjazx9r98 schreef op maandag 7 november 2022 @ 09:21:
[...]

Ook de my22 e-niro plus aantal andere modellen kennen betaalde OTA updates. Eerste jaar gratis, daarna betalen.
https://update.kia.com/EU/E1/updateNoticeView/829
Copy paste van stukje tekst wil niet (op tablet niet iig, is zo te zien een plaatjje) maar daar staat hoe het werkt en voor welke modellen dat geldt.
Inmiddels is het met de laatste update ook duidelijker door Kia aangegeven dat het gaat om 2 gratis OTA updates en daarna betaald. En dat OTA updates alleen komen op de MY '22 en '23 modellen. Ik neem aan dat handmatig updaten (via USB stick) wel mogelijk blijft.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WUuQRPP74IBn_RtAscGogyos6yk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0o9f0Is5Cc1LZqVwKG4mfSMr.png?f=fotoalbum_large

20x 170 Wp (Solar Frontier) op ZZO / 54 graden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wilbert11
  • Laatst online: 22:02
Ik heb sinds vorige week een Kia Niro HEV (MY'23), maar ik denk dat deze vraag ook geld voor de Niro EV en de e-Niro.
Het gaat om de volgende vragen:

1) Als ik android auto via de USB-A poort gebruik staat er op m'n Pixel "traag" laden.
Is het mogelijk dat de telefoon sneller oplaad met een andere USB kabel?
Of is de stroomaanvoer van de USB-A poort de beperking?

2) Indien de USB-A poort niet genoeg vermogen mocht bieden (om de telefoon redelijk snel op te laden) is het dan mogelijk om de Pixel 6 draadloos op te laden en tegelijk de USB-A poort voor data/android auto te gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Suicyder
  • Laatst online: 19:57
wilbert11 schreef op woensdag 16 november 2022 @ 11:48:
1) Als ik android auto via de USB-A poort gebruik staat er op m'n Pixel "traag" laden.
Ik heb hier geen last van, er komt voldoende power uit om mijn Samsung N20U te laden en AA te doen. Wel heb ik in het begin een kabel gehad welke niet wilde werken, dus wellicht is een andere kabel proberen een goede test?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EagleTitan
  • Niet online
wilbert11 schreef op woensdag 16 november 2022 @ 11:48:
Ik heb sinds vorige week een Kia Niro HEV (MY'23), maar ik denk dat deze vraag ook geld voor de Niro EV en de e-Niro.
Het gaat om de volgende vragen:

2) Indien de USB-A poort niet genoeg vermogen mocht bieden (om de telefoon redelijk snel op te laden) is het dan mogelijk om de Pixel 6 draadloos op te laden en tegelijk de USB-A poort voor data/android auto te gebruiken?
In mijn MY22 geeft de poort genoeg vermogen om mijn Pixel normaal te laden. Kan je de kabel niet proberen met een USB-A lader waarvan je weet deze genoeg vermogen geeft? Dan heb je de kabel in ieder geval uitgesloten.

En ik denk dat je telefoon laden via een kabel altijd voorrang geeft boven draadloos laden, dus optie 2 lijkt me niet mogelijk.

[ Voor 6% gewijzigd door EagleTitan op 16-11-2022 13:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sendak239
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:15
[BoSS] schreef op woensdag 16 november 2022 @ 10:20:
[...]

Inmiddels is het met de laatste update ook duidelijker door Kia aangegeven dat het gaat om 2 gratis OTA updates en daarna betaald. En dat OTA updates alleen komen op de MY '22 en '23 modellen. Ik neem aan dat handmatig updaten (via USB stick) wel mogelijk blijft.

[Afbeelding]
Zo duidelijk vind ik het anders niet. In het begin lijkt het wel gratis.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XjilyNEJKY_oPhlHjfWzoLiZfDA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0DuKqGqmTXWGlYvzXg6mJu15.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijst
  • Registratie: November 2002
  • Nu online
In de MY23 staat:
OTA update - beschikbaar.

Ik neem aan dat je dan de nieuwe USB-update niet hoeft te installeren en gewoon kunt wachten tot er een OTA aangeboden wordt?
Of zit er nog een fout in deze versie waarbij er wel " OTA - beschikbaar" staat maar het nog niet werkt (en je daarom alsnog eenmalig via USB moet updaten?).

Modelcode in de downloadtool is onvindbaar. Zie wel:
SG2AE.S5BLN.AEU

Maar niet de mijne:
SG2AE.S5BLC.AEU

[ Voor 15% gewijzigd door matthijst op 16-11-2022 13:59 ]

Haters everywhere but I don’t really care

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ninjazx9r98
@matthijst
Dat stond bij mij ook in de MY22 maar in de 'release notes' staat dan weer dat met deze update de wireless functie enabled wordt en dat deze op een USB stick gezet moet worden. Ik heb de update vanmorgen gedaan en heb nu onderin een optie om OTA daadwerkelijk in te schakelen en automatisch te gaan updaten. Automatisch voor twee keer dus en daarna wordt het kennelijk betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChiMan
ninjazx9r98 schreef op woensdag 16 november 2022 @ 14:21:
@matthijst
Dat stond bij mij ook in de MY22 maar in de 'release notes' staat dan weer dat met deze update de wireless functie enabled wordt en dat deze op een USB stick gezet moet worden. Ik heb de update vanmorgen gedaan en heb nu onderin een optie om OTA daadwerkelijk in te schakelen en automatisch te gaan updaten. Automatisch voor twee keer dus en daarna wordt het kennelijk betalen.
Is het daadwerkelijk een update naar TomTom kaarten? En wat zijn je bevindingen tot nu toe?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ninjazx9r98
ChiMan schreef op woensdag 16 november 2022 @ 14:42:
[...]

Is het daadwerkelijk een update naar TomTom kaarten? En wat zijn je bevindingen tot nu toe?
Ga er vanavond pas mee weg dus heb er nog niet mee gereden. Het lijkt mij puur een voorbereiding op nieuwe kaarten en zag zo snel ook niks aan de kaart die ik standaard aan heb staan.
Heb al wat gezocht en her en der wat gevonden en dan lees ik dat het puur een update is voor dat wat komen gaat.

Zit persoonlijk niet zo te wachten op OTA, zie er niet direct enorme voordelen in en helemaal niet als er ook voor betaald moet gaan worden na de eerste twee updates.
Ik zou liever zien dat ze tijd steken in bestaande issues voor een (groot?) deel van de klanten zoals het niet krijgen van notificaties, waardeloos zoeken, soms traag opstarten van de infotainment.
Paar keer per jaar een USB stick in de auto prakken en laten updaten zodra ik de auto uitschakel is voor mij niet zoveel moeite dat ik ga betalen om dat niet meer te hoeven doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChiMan
Ik heb de laatste versie van Navigation Updater en zie dat mei 2022 de meest recente versie is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qAp4sm9xFcXc91th4K2hGOIKaR4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/LC5wzcTC0cIxrSJNnIm7FIX6.png?f=fotoalbum_large

Is het bij jullie wel bijgewerkt naar november 2022?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EagleTitan
  • Niet online
ChiMan schreef op woensdag 16 november 2022 @ 14:42:
[...]

De look en feel van navigatie is nog gelijk, maar kan natuurlijk prima dat de kaartdata van TomTom is nu. Ik heb verder geen wijzigingen gezien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EagleTitan
  • Niet online
ChiMan schreef op woensdag 16 november 2022 @ 15:12:
Ik heb de laatste versie van Navigation Updater en zie dat mei 2022 de meest recente versie is.

[Afbeelding]

Is het bij jullie wel bijgewerkt naar november 2022?
Die notifications zijn wel vaker incorrect of vertraagd. Als je de download start krijg je evengoed de update van 2022-10-04 binnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wilbert11
  • Laatst online: 22:02
EagleTitan schreef op woensdag 16 november 2022 @ 13:21:
[...]

In mijn MY22 geeft de poort genoeg vermogen om mijn Pixel normaal te laden. Kan je de kabel niet proberen met een USB-A lader waarvan je weet deze genoeg vermogen geeft? Dan heb je de kabel in ieder geval uitgesloten.

En ik denk dat je telefoon laden via een kabel altijd voorrang geeft boven draadloos laden, dus optie 2 lijkt me niet mogelijk.
Bedankt voor de reacties.
Ik heb alvast een andere kabel besteld (Anker Powerline II USB-C naar USB 3.1 Gen2 kabel) die werd aangeraden voor android auto. Wel lees ik op een ander forum dat de output van de USB-A slechts 0,5A is. Maar ik ga het testen zodra ik die nieuwe kabel binnen en dan meet ik gelijk even de output van de USB-A poort.

BTW. Weet iemand of KIA draadloos android auto nog gaat activeren op de Kia Niro?, en of de hardware daarvoor aanwezig is in de auto?
(Ik weet dat het kan met een AAwireless dongle of een Motorola MA1, maar als KIA het zelf kan/gaat activeren hoef ik niet zo'n extra kastje weg te frommelen.)

[ Voor 13% gewijzigd door wilbert11 op 16-11-2022 17:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• delo1977
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 10-09 11:32
Vandaag telefoon van Zeeuw en Zeeuw.
Mijn Niro-EV EL in cityscape green staat op de boot!
Besteld eind augustus.

Zat op Eukor site te kijken en er staan 2 boten op. Eentje die over 4 dagen aankomt in Rotterdam en eentje die over 5 dagen vertrekt uit Korea. Spannend welke het wordt. Kreeg de keus voor dit jaar leveren of voor volgend jaar leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morpheus2003
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 20-09 22:53
delo1977 schreef op woensdag 16 november 2022 @ 18:42:
Besteld eind augustus.

Zat op Eukor site te kijken en er staan 2 boten op. Eentje die over 4 dagen aankomt in Rotterdam en eentje die over 5 dagen vertrekt uit Korea. Spannend welke het wordt. Kreeg de keus voor dit jaar leveren of voor volgend jaar leveren.
Dat is snel! Gefeliciteerd!

Vandaag ook contact gehad met mijn dealer en die gaf aan nog geen chassis nummer te hebben dus nog geen informatie.

DPL Cityscape green. Besteld eind augustus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giem
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 21-09 13:27
delo1977 schreef op woensdag 16 november 2022 @ 18:42:
Besteld eind augustus.

Lol wtf, ik heb precies die besteld, half augustus en moeilijk lastig wordt geleverd volgend jaar zomer, ook via Zeeuw en Zeeuw.

Bij mij zijn ze nog steeds aan het emmeren over de kleur. Je hebt geluk gehad denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• delo1977
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 10-09 11:32
Giem schreef op woensdag 16 november 2022 @ 18:54:
[...]

Lol wtf, ik heb precies die besteld, half augustus en moeilijk lastig wordt geleverd volgend jaar zomer, ook via Zeeuw en Zeeuw.

Bij mij zijn ze nog steeds aan het emmeren over de kleur. Je hebt geluk gehad denk ik.
Bij Zeeuw en Zeeuw waren ze ook verbaasd 😆

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoerFrits
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 21-09 16:46
Iemand een idee hoe dat zit met carplay en het gelijktijdig gebruik van de normale DAB/FM radio? in een MY19

Als ik carplay gebruik om te navigeren kan ik ik via het knopje radio bij de de radio instellingen komen.. maar druk ik vervolgens op media, om weer naar carplay te gaan stopt de radio abrubt. Zet ik eerst de radio aan en ga dan naar carply blijft het wel weer werken..

Wat zie ik over het hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frij5fd
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 21-09 09:45
ninjazx9r98 schreef op woensdag 16 november 2022 @ 14:21:
@matthijst
Misschien zijn de kosten voor OTA updates wel vanwege data-kosten? Kia zal een telecom provider voor de GB's moeten betalen van een update

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• monica66
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 21-09 07:59
Morpheus2003 schreef op woensdag 16 november 2022 @ 18:48:
[...]

Dat is snel! Gefeliciteerd!

Vandaag ook contact gehad met mijn dealer en die gaf aan nog geen chassis nummer te hebben dus nog geen informatie.
Ik kreeg vandaag bij navraag een verwachte leverdatum te horen, Maar er bleek nog geen chassisnummer te zijn. Dan vraag ik me af waar ze die informatie dan op baseren. Eerder vertelden ze immers steeds dat ze pas iets weten als er een chassisnummer is en de auto daadwerkelijk op de boot staat. Hmm…

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Arfman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:21

Arfman

Drome!

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EagleTitan
  • Niet online
BoerFrits schreef op woensdag 16 november 2022 @ 20:00:
Iemand een idee hoe dat zit met carplay en het gelijktijdig gebruik van de normale DAB/FM radio? in een MY19

Als ik carplay gebruik om te navigeren kan ik ik via het knopje radio bij de de radio instellingen komen.. maar druk ik vervolgens op media, om weer naar carplay te gaan stopt de radio abrubt. Zet ik eerst de radio aan en ga dan naar carply blijft het wel weer werken..

Wat zie ik over het hoofd?
In plaats van via Media gaan, het huisje op het scherm gebruiken om op het menu terug te keren en vanaf daar naar Carplay gaan? Werkt voor AA in ieder geval (in een MY22).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
@BoerFrits ik heb die ster-knop (favorieten) ingesteld dat dit direct naar CarPlay schakelt. Dus ik druk op radio dan weer op ster en heb radio tijdens CarPlay.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• d0s
  • Laatst online: 23:27

d0s

sssst

CyBeRSPiN schreef op donderdag 17 november 2022 @ 09:03:
@BoerFrits ik heb die ster-knop (favorieten) ingesteld dat dit direct naar CarPlay schakelt. Dus ik druk op radio dan weer op ster en heb radio tijdens CarPlay.
Zo heb ik ook opgelost dat ik naar radio kan schakelen zonder dat android auto van mijn scherm verdwijnt. Fijne feature dat je 2 knoppen naar inzicht kan configureren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Markicks
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 20:27
Ik lees hier al een tijdje mee om ervaringen te verzamelen. Verwacht zelf de (lease)auto ergens in het voorjaar. Handige manier om alvast bekend te worden met de auto en wat tips mee te krijgen!

system setup

• DutchKel
d0s schreef op donderdag 17 november 2022 @ 09:31:
[...]

Zo heb ik ook opgelost dat ik naar radio kan schakelen zonder dat android auto van mijn scherm verdwijnt. Fijne feature dat je 2 knoppen naar inzicht kan configureren.
Heb je geen Radio knop erop zitten dan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EagleTitan
  • Niet online
DutchKel schreef op donderdag 17 november 2022 @ 14:57:
[...]

Gaat om terugschakelen naar Carplay / AA

• d0s
  • Laatst online: 23:27

d0s

sssst

DutchKel schreef op donderdag 17 november 2022 @ 14:57:
[...]

Tuurlijk wel, maar dan ga je in de infotainment ook echt naar het radioscherm. Het voordeel van de knop is dat hij dat op 'de achtergrond' doet en je dus Android Auto actief houdt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
Van iemand die ik ken van Twitter. Geen idee of die hier ook rond hangt. Een gat de bodemplaat/batterij van een my19 e-niro.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kFkmpz2A0ONRQ9d1x_b64EAozd0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ruo12PbWrkkCK0Mzu4NvnnSC.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeaceNlove
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:41

PeaceNlove

Deugleuter

Vaevictis_ schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 13:27:
Van iemand die ik ken van Twitter. Geen idee of die hier ook rond hangt. Een gat de bodemplaat/batterij van een my19 e-niro.

[Afbeelding]
Dat zal ongetwijfeld een akelig geluid hebben gemaakt toen dat gebeurde :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
PeaceNlove schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 13:50:
[...]

Dat zal ongetwijfeld een akelig geluid hebben gemaakt toen dat gebeurde :X
Ja dat zei hij en mag de auto niet meer gebruiken wordt afgesleept. Ben benieuwd of dit gemaakt kan worden of dat er een dure vervanging moet worden uitgevoerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23:59

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

MDB1106 schreef op maandag 14 november 2022 @ 06:53:
[...]
Gelukkig klopt dit niet helemaal, anders had ik al wel eens stil gestaan ;-)
Heb jij je GoM wel eens op NUL gehad dan?
Ik dacht dat ik een bijzondere ervaring had door mijn accu tot 1% leeg te rijden. Vooral de laatste meters rijden waren bijzonder: geen power een totaal geen snelheid.
Dat moet jij dus al helemaal meegemaakt hebben?

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

Vaevictis_ schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 14:04:
[...]

Ja dat zei hij en mag de auto niet meer gebruiken wordt afgesleept. Ben benieuwd of dit gemaakt kan worden of dat er een dure vervanging moet worden uitgevoerd.
Gewoon weer dichtvouwen en met siliconenkit weer afdichten? 8)

<John O`Mill>

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Griffin
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 18-09 07:59

Griffin

Is mythical

Hippe Lip schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 14:22:
[...]

Niet te vergeten loads of ducktape 8) :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
Hippe Lip schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 14:22:
[...]

Het is afscherming van de batterij cellen helaas niet de bodemplaat. Dus ik denk dat ze dat niet zo maar mogen terugbuigen en lassen. Misschien ook wel schade aan de cellen. :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

Vaevictis_ schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 15:00:
[...]

Het is afscherming van de batterij cellen helaas niet de bodemplaat. Dus ik denk dat ze dat niet zo maar mogen terugbuigen en lassen. Misschien ook wel schade aan de cellen. :?
Je miste helaas de ironie… 🤷‍♂️ :+

<John O`Mill>

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MDB1106
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 20-09 07:26
Hippe Lip schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 14:07:
[...]

Heb jij je GoM wel eens op NUL gehad dan?
Ik dacht dat ik een bijzondere ervaring had door mijn accu tot 1% leeg te rijden. Vooral de laatste meters rijden waren bijzonder: geen power een totaal geen snelheid.
Dat moet jij dus al helemaal meegemaakt hebben?
Yep, nog zeker 3 km gereden met "0" op de teller, gelukkig was ik al wel aangekomen in mijn woonplaats, maar hij haalde het netjes tot thuis. Was overigens niet relaxed, ben achteraf wel blij dat ik weet hoe dat verloopt. Snelheid en vermogen waren beide ver te zoeken al moet ik zeggen dat ik zeker al 100 km heel erg rustig aan het rijden was, juist om te sparen. Het teruglopen van de teller klopt niet over de hele linie, dat is wat me "nekte". Als ik ooit weer zo'n rit moet maken (maar 1 keer gebeurd) dan pak ik een bak koffie onderweg en gaat ie aan het infuus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron
MDB1106 schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 16:00:
[...]
Yep, nog zeker 3 km gereden met "0" op de teller, gelukkig was ik al wel aangekomen in mijn woonplaats, maar hij haalde het netjes tot thuis. Was overigens niet relaxed, ben achteraf wel blij dat ik weet hoe dat verloopt. Snelheid en vermogen waren beide ver te zoeken al moet ik zeggen dat ik zeker al 100 km heel erg rustig aan het rijden was, juist om te sparen. Het teruglopen van de teller klopt niet over de hele linie, dat is wat me "nekte". Als ik ooit weer zo'n rit moet maken (maar 1 keer gebeurd) dan pak ik een bak koffie onderweg en gaat ie aan het infuus.
Ik plan daarom ook met ca. 40km marge in de range. Juist op die lange ritten, met wat tegenwind etc. kan het sneller teruglopen en onder de ca. 10km wil ik eigenlijk niet komen. Dan maar een infuus en eventueel een kop koffie :) .
Al moet ik er direct bij zeggen dat daar nauwelijks tijd voor is. Een minuut of 5 aan de snellader is dan al voldoende om de laatste km niet in de rats te zitten.
En gebeurt me ook bijna nooit als ik alleen in Nl rijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChiMan
EagleTitan schreef op woensdag 16 november 2022 @ 15:18:
[...]

De look en feel van navigatie is nog gelijk, maar kan natuurlijk prima dat de kaartdata van TomTom is nu. Ik heb verder geen wijzigingen gezien.
Gisteren geupdatet en zag zojuist weer de HERE logo op mijn scherm (dus nog geen TomTom kaarten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis 1
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 21:40
Volgende maand is het weer tijd voor de jaarlijkse onderhoudsbeurt van my20 (bedrijfslease).

Dan staat hij toch bij de dealer dus kan een eventuele software update gedaan worden.

Vorig jaar heb ik geen software update laten uitvoeren vanwege de vele negatieve berichten op dit forum. Met name over de navigatie.

Ik ben benieuwd of iemand mij kan overtuigen om het dit jaar wel te doen of toch juist weer niet. 😁 Wat zou de meerwaarde kunnen zijn?

[ Voor 18% gewijzigd door Dennis 1 op 19-11-2022 07:24 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• eltron
Dennis 1 schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 22:09:
Volgende maand is het weer tijd voor de jaarlijkse onderhoudsbeurt van my20. Vorig jaar heb ik geen software update laten uitvoeren vanwege de vele negatieve berichten op dit forum. Met name over de navigatie.

Ik ben benieuwd of iemand mij kan overtuigen om het dit jaar wel te doen of toch juist weer niet. 😁
dat staat los van onderhoudsbeurt.
garage verwacht zelfwerkzaamheid op dit gebied. Ik heb het laatste keer ook laten doen maar eigenlijk vonden ze dat niet normaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

Als ik het goed heb kunnen alle nieuwe Niro EVs via V2L stroom leveren. Weliswaar wordt de hiervoor benodigde adapter niet bij alle modellen standaard meegeleverd, het schijnt wel bij alle modellen mogelijk te zijn als je zo’n adapter hebt. Ik ben benieuwd of iemand die zo’n adpater niet meegeleverd kreeg, het wel geprobeerd heeft met de adapter van iemand anders.

Wat dan ook zou moeten kunnen is zelf voor een adapter zorgen. Ten eerste kun je er zelf eentje bouwen als je handig genoeg bent. Er zit namelijk niet veel in. Je hebt behalve een type 2 stekker nog een contrastekker (‘gewone’ 230V huishoudexemplaar) nodig plus een schakelaar en een klein weerstandje. Meer zit er niet in. Een controleledje misschien nog, als je dat graag wilt.

Een andere mogelijkheid is om een adapter los te kopen. Kun je die bij Kia zelf kopen? En wat kost die dan? Ik vond er net eentje op internet. Zie hier: https://www.mister-ev.com/en/products/v2l-multi-socket-adapter

Ik ben erg benieuwd of iemand hier al aan het knutselen is geweest of een niet-originele adapter heeft weten te bemachtigen.

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

MDB1106 schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 16:00:
Yep, nog zeker 3 km gereden met "0" op de teller, gelukkig was ik al wel aangekomen in mijn woonplaats, maar hij haalde het netjes tot thuis.
@MDB1106
Nou, dan wordt ik wel nieuwsgierig hoe lang je nog kunt rijden met de teller op nul. Nou is dat een experiment dat je eigenlijk liever niet doet, want als de auto er echt mee ophoudt omdat de accu leeg is, dan blokkert het ding en schijn je ‘m werkelijk op geen enkele manier ook maar een meter verder te krijgen.

Nou is dat tegenwoordig gelukkig op te lossen door er met een Niro EV achteraan te rijden en de lege accu weer een klein beetje op te laden via V2L. Dat doe je dan natuurlijk wel in rondjes om huis, zodat je snel weer thuis bent en niet een snelweg of rijksweg blokkeert met je stilgevallen wagen…
Het teruglopen van de teller klopt niet over de hele linie, dat is wat me "nekte".
Ja, die ervaring had ik al snel. Vooral de laatste 50 km kun je er niet van op aan. Als de GoM op 50 km staat dan kom je hooguit nog 30 km vooruit, misschien zelfs dat nog niet eens. Tenzij je 30 km/h gaat rijden, maar niet als je ‘gewoon’ maar rustig/voorzichtig doorrijdt. Dat is voor mij inmiddels een gegeven.

<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gjcvro
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 00:21
Hippe Lip schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 23:17:
Nou, dan wordt ik wel nieuwsgierig hoe lang je nog kunt rijden met de teller op nul. Nou is dat een experiment dat je eigenlijk liever niet doet, want als de auto er echt mee ophoudt omdat de accu leeg is, dan blokkert het ding en schijn je ‘m werkelijk op geen enkele manier ook maar een meter verder te krijgen.
Alstublieft:

YouTube: I drove Kia Niro EV until the battery died

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

Ja leuk, maar dit is met de nieuwe Niro EV. Daar krijgt Bjorn pas 19 km nadat de accu op 0% staat de werkelijke problemen. Ik heb mijn MY19 leeggereden tot 1% en toen zat ik al volop in de tutlemaatregelen die Bjorn pas veel later kreeg. Ik kon de laatste kilometers op de snelweg maar ca. 30km/h (wel op de vluchtstrook) rijden en de laatste paar honderd meter was hij zó traag dat je ‘m voorbij zou lopen. En vanuit stilstand kwam die nauwelijks van z’n plek. Een ouwe sok op z’n fiets zou sneller optrekken.

Daar zit dus nogal een verschil in BMS tussen mijn MY19 en deze nieuwe Niro EV.

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
Hippe Lip schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 11:19:
[...]

Ja leuk, maar dit is met de nieuwe Niro EV. Daar krijgt Bjorn pas 19 km nadat de accu op 0% staat de werkelijke problemen. Ik heb mijn MY19 leeggereden tot 1% en toen zat ik al volop in de tutlemaatregelen die Bjorn pas veel later kreeg. Ik kon de laatste kilometers op de snelweg maar ca. 30km/h (wel op de vluchtstrook) rijden en de laatste paar honderd meter was hij zó traag dat je ‘m voorbij zou lopen. En vanuit stilstand kwam die nauwelijks van z’n plek. Een ouwe sok op z’n fiets zou sneller optrekken.

Daar zit dus nogal een verschil in BMS tussen mijn MY19 en deze nieuwe Niro EV.
Maar de test is ook al eens met onder andere de oude e-Niro gedaan:
https://youtu.be/OWSni5-GNo0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• upje
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 21:39
Hippe Lip schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 11:19:
[...]
Ik heb mijn MY19 leeggereden tot 1% en toen zat ik al volop in de tutlemaatregelen die Bjorn pas veel later kreeg. Ik kon de laatste kilometers op de snelweg maar ca. 30km/h (wel op de vluchtstrook) rijden en de laatste paar honderd meter was hij zó traag dat je ‘m voorbij zou lopen. En vanuit stilstand kwam die nauwelijks van z’n plek. Een ouwe sok op z’n fiets zou sneller optrekken.
Rijden op de vluchtstrook is behoorlijk gevaarlijk & verboden. Boete 370 euro.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• eltron
upje schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 14:28:
[...]

Rijden op de vluchtstrook is behoorlijk gevaarlijk & verboden. Boete 370 euro.
De vluchtstrook is bedoeld voor dergelijke crisissituaties
Op de normale rijbaan moet je minimaal 70 kunnen rijden en zelfs dat is gevaarlijk.
Als je niet harder kunt dan 30km/h is de vluchtstrook m.i. wel de aangewezen plek als je jezelf en anderen niet in gevaar wilt brengen.

En zelfs als het niet zou mogen heb ik daar het boeterisico van € 370 graag voor over.
(en hopelijk jullie allemaal, anders gebeuren er echt ongelukken).

[ Voor 14% gewijzigd door eltron op 19-11-2022 16:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glas86
Hippe Lip schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 23:09:
Als ik het goed heb kunnen alle nieuwe Niro EVs via V2L stroom leveren. Weliswaar wordt de hiervoor benodigde adapter niet bij alle modellen standaard meegeleverd, het schijnt wel bij alle modellen mogelijk te zijn als je zo’n adapter hebt. Ik ben benieuwd of iemand die zo’n adpater niet meegeleverd kreeg, het wel geprobeerd heeft met de adapter van iemand anders.

Wat dan ook zou moeten kunnen is zelf voor een adapter zorgen. Ten eerste kun je er zelf eentje bouwen als je handig genoeg bent. Er zit namelijk niet veel in. Je hebt behalve een type 2 stekker nog een contrastekker (‘gewone’ 230V huishoudexemplaar) nodig plus een schakelaar en een klein weerstandje. Meer zit er niet in. Een controleledje misschien nog, als je dat graag wilt.

Een andere mogelijkheid is om een adapter los te kopen. Kun je die bij Kia zelf kopen? En wat kost die dan? Ik vond er net eentje op internet. Zie hier: https://www.mister-ev.com/en/products/v2l-multi-socket-adapter

Ik ben erg benieuwd of iemand hier al aan het knutselen is geweest of een niet-originele adapter heeft weten te bemachtigen.
Via de Kia dealer kost de V2L adapter €299,-. Kijk maar in de accessoire lijst van de Niro EV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tobotje
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 21-09 00:51
glas86 schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 16:18:
[...]

Via de Kia dealer kost de V2L adapter €299,-. Kijk maar in de accessoire lijst van de Niro EV.
Ik zou het eerst maar eens proberen. Volgens mijn dealer gaat het niet werken op de Dynamic en Dynamicplusline.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferry34
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 19-09 22:28
Hippe Lip schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 23:17:
[...]

@MDB1106

Nou is dat tegenwoordig gelukkig op te lossen door er met een Niro EV achteraan te rijden en de lege accu weer een klein beetje op te laden via V2L. Dat doe je dan natuurlijk wel in rondjes om huis, zodat je snel weer thuis bent en niet een snelweg of rijksweg blokkeert met je stilgevallen wagen…

[...]

Ja, die ervaring had ik al snel. Vooral de laatste 50 km kun je er niet van op aan. Als de GoM op 50 km staat dan kom je hooguit nog 30 km vooruit, misschien zelfs dat nog niet eens. Tenzij je 30 km/h gaat rijden, maar niet als je ‘gewoon’ maar rustig/voorzichtig doorrijdt. Dat is voor mij inmiddels een gegeven.
Youtuber bjorn nijland doet dit sinds een maand of wat....iedere EV test hij hoeveel km hij kan doorrijden na 0%.
Hij heeft 2 mobiele laders bij zich.

Oh was al gemeld :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killah_Priest
  • Laatst online: 20-09 18:58
eltron schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 16:14:
[...]

De vluchtstrook is bedoeld voor dergelijke crisissituaties
Op de normale rijbaan moet je minimaal 70 kunnen rijden en zelfs dat is gevaarlijk.
Als je niet harder kunt dan 30km/h is de vluchtstrook m.i. wel de aangewezen plek als je jezelf en anderen niet in gevaar wilt brengen.

En zelfs als het niet zou mogen heb ik daar het boeterisico van € 370 graag voor over.
(en hopelijk jullie allemaal, anders gebeuren er echt ongelukken).
Precies.

Als je op eigen kracht via de vluchtstrook de snelweg kan verlaten dien je dit inderdaad te doen ipv wachten op een berger (waarbij er tijdens het wachten iemand tegen je op kan knallen want mensen kunnen tegenwoordig niet meer binnen de lijnen blijven).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glas86
tobotje schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 16:51:
[...]

Ik zou het eerst maar eens proberen. Volgens mijn dealer gaat het niet werken op de Dynamic en Dynamicplusline.
Vertellen ze ook waarom niet? Zou dit dan puur iets softwarematig zijn of zal het toch een component zijn in de auto die dan ontbreekt? In de accessoire lijst vind ik niets terug dat het om specifieke uitvoeringen van de Niro EV zou gaan.

[ Voor 16% gewijzigd door glas86 op 19-11-2022 20:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [BoSS]
  • Laatst online: 21-09 14:36

[BoSS]

Geen woorden maar daden!

glas86 schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 20:33:
[...]

Vertellen ze ook waarom niet? Zou dit dan puur iets softwarematig zijn of zal het toch een component zijn in de auto die dan ontbreekt? In de accessoire lijst vind ik niets terug dat het om specifieke uitvoeringen van de Niro EV zou gaan.
De on-board lader / convertor van de standaard Niro EV is niet in staat om 3.6kw terug te leveren, slechts ca. 200watt. Voor het terugleveren moet de lader bi-directioneel zijn uitgevoerd en dat is (waarschijnlijk) alleen het geval bij de ExecutiveLine.

20x 170 Wp (Solar Frontier) op ZZO / 54 graden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glas86
[BoSS] schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 21:14:
[...]

De on-board lader / convertor van de standaard Niro EV is niet in staat om 3.6kw terug te leveren, slechts ca. 200watt. Voor het terugleveren moet de lader bi-directioneel zijn uitgevoerd en dat is (waarschijnlijk) alleen het geval bij de ExecutiveLine.
Bedankt voor de duidelijke uitleg! Dat verklaart een hoop.
Pagina: 1 ... 232 ... 350 Laatste

Let op:
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3
Thuisladen van je EV deel 2
Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic

Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.