Het grote Kia Niro EV Prijs en Levertijdentopic

Pagina: 1 2 ... 9 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02-2023
Topic voor chat over de prijzen en levertijden van de Kia Niro EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchVik
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 19-09-2024
Dynamicplusline Clear White besteld op 16 Mei 2022.
Eerste geschatte leverdatum: 20 November > gaat niet gehaald worden.
Tweede geschatte leverdatum: eind Januari > gaat niet gehaald worden.
Derde geschatte leverdatum: Juni 2023

Hoop dat de auto ooit komt...... tegen Juni is het alweer een oude auto hahah :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• monica66
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 22:27
Ik kreeg vandaag bij navraag een verwachte leverdatum te horen van onze DPL. Maar er bleek nog geen chassisnummer te zijn. Dan vraag ik me af waar ze die informatie dan op baseren. Eerder vertelden ze immers steeds dat ze pas iets weten als er een chassisnummer is en de auto daadwerkelijk op de boot staat. Hmm…

• Morpheus2003
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 07-05 17:22
monica66 schreef op woensdag 16 november 2022 @ 22:10:
Ik kreeg vandaag bij navraag een verwachte leverdatum te horen van onze DPL. Maar er bleek nog geen chassisnummer te zijn. Dan vraag ik me af waar ze die informatie dan op baseren. Eerder vertelden ze immers steeds dat ze pas iets weten als er een chassisnummer is en de auto daadwerkelijk op de boot staat. Hmm…
Apart idd. Ik heb gister ook navraag gedaan en bij mij zeiden ze nog niks te kunnen aangeven omdat er nog geen chassis nummer bekend is.

Is het een idee om een overzicht te maken van wie wat heeft besteld en deze in de OP plaatsen? Ik doe een voorzet;

code:
1
2
Morpheus2003 - DPL - Cityscape Green - besteld eind augustus - levering NNB
Etc.

• Eboera
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 20:18
Morpheus2003 schreef op donderdag 17 november 2022 @ 07:46:
[...]

Apart idd. Ik heb gister ook navraag gedaan en bij mij zeiden ze nog niks te kunnen aangeven omdat er nog geen chassis nummer bekend is.

Is het een idee om een overzicht te maken van wie wat heeft besteld en deze in de OP plaatsen? Ik doe een voorzet;

code:
1
2
Etc.
Dat schijnt standaard te zijn. Onze DPL die besteld is in maart staat op levering in 13 december volgens de systemen. Maar volgens de dealer is de realistische leverdatum maart of april, onze auto is ook nog steeds niet gebouwd. Het blijft toch apart zeker nu ik ook zie dat iemand in het oude Niro forum dat mensen die in mei of augustus hebben besteld wel in december geleverd krijgen. En ook leveringen met HK die wel doorkomen terwijl wij geswitched zijn naar de HUD om snelle levering te behouden nu geen levering krijgen. Wat een rommelige levering zo, lijkt echt willekeur te zijn.

• Griffin
  • Laatst online: 01-05 09:41

Griffin

Is mythical

Dan gooi ik gelijk maar even mijn input in dit topic... de auto (DL Cityscape Green)... deze is door de dealer voor eigen verkoop besteld (dus ik weet niet wanneer) en zou week 52 komen... dat word nu februari (helaas maar is niet anders)

• Markicks
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 13:50
Hier een leaseauto DPL Snow White Metallic besteld via de werkgever, onbekend wanneer deze besteld is bij de LM. Ik had aangegeven dat de kleur mij niet veel uitmaakte en deze bestelling was vrijgekomen. Verwachting was april, maar kreeg gisteren een update met een leverdatum 13 maart 2023. Ik heb er wel een trekhaak bij besteld dus hopelijk zorgt dat niet voor extra vertraging.

system setup

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Griffin

Griffin

Is mythical

Markicks schreef op donderdag 17 november 2022 @ 10:22:
Hier een leaseauto DPL Snow White Metallic besteld via de werkgever, onbekend wanneer deze besteld is bij de LM. Ik had aangegeven dat de kleur mij niet veel uitmaakte en deze bestelling was vrijgekomen. Verwachting was april, maar kreeg gisteren een update met een leverdatum 13 maart 2023. Ik heb er wel een trekhaak bij besteld dus hopelijk zorgt dat niet voor extra vertraging.
Trekhaal is vaak niet een af fabriek optie en word dus bij de dealer eronder gezet. Dus een trekhaak maakt niet uit qua levering van fabriek naar dealer. T ligt er gewoon aan hoe druk het bij de dealer is (mijn dealer gaf aan dat na afleveren bij de dealer ze vaak 1 tot 2 weken nodig hebben voor echte aflevering... ligt er echt aan hoe druk het is.

• niels132
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 16:04
Is het een idee om hier ook de HEV en PHEV levertijden te bespreken?

In mijn geval:
HEV DynamicPlusLine, Cityscape Green, besteld eind juni.
Tijdens offertetraject (mei-juni) werd gesproken over levering in september-oktober, bij bestelling was de verwachting al november en inmiddels is er uitgesteld naar een nog onbekende datum.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mc_Smurf
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 13:58
Griffin schreef op donderdag 17 november 2022 @ 11:01:
[...]

Trekhaal is vaak niet een af fabriek optie en word dus bij de dealer eronder gezet. Dus een trekhaak maakt niet uit qua levering van fabriek naar dealer. T ligt er gewoon aan hoe druk het bij de dealer is (mijn dealer gaf aan dat na afleveren bij de dealer ze vaak 1 tot 2 weken nodig hebben voor echte aflevering... ligt er echt aan hoe druk het is.
Dit maakt wel degelijk uit vanuit de fabriek.. Blijkbaar moet er dan een andere kabelboom in waardoor levertijd vanuit fabriek momenteel met 12 weken uitgebreid word.

Zelf een DPL met trekhaak besteld verwachte leverweek 29, collega zelfde auto zonder trekhaak verwachte leverweek 17

• Bert2000
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06-05 10:48
DutchVik schreef op woensdag 16 november 2022 @ 08:10:
Dynamicplusline Clear White besteld op 16 Mei 2022.
Eerste geschatte leverdatum: 20 November > gaat niet gehaald worden.
Tweede geschatte leverdatum: eind Januari > gaat niet gehaald worden.
Derde geschatte leverdatum: Juni 2023

Hoop dat de auto ooit komt...... tegen Juni is het alweer een oude auto hahah :)
Bizar, 13 maanden.

Zelf heb ik die van mij in september besteld. Verwachtte leverdatum Juni '23. Ik geloof er niets van. Zou mij niets verbazen als het '24 wordt.

Gelukkig heb ik tot die tijd een Hyundai Kona op 4% bijtelling.

• Griffin

Griffin

Is mythical

Mc_Smurf schreef op donderdag 17 november 2022 @ 12:24:
[...]

Dit maakt wel degelijk uit vanuit de fabriek.. Blijkbaar moet er dan een andere kabelboom in waardoor levertijd vanuit fabriek momenteel met 12 weken uitgebreid word.

Zelf een DPL met trekhaak besteld verwachte leverweek 29, collega zelfde auto zonder trekhaak verwachte leverweek 17
Daar heb je idd een punt... eigenlijk raar dat ze niet altijd die kabelboom erin leggen... maakt het voor occasion verkoop ook weer makkelijk (of voor mensen die later beslissen een trekhaak nodig te hebben)

Iets met geld,geld,geld ;(

• smurf_nl
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 13:07
Heb een snow white metallic DPL met trekhaak via werkgever besteld op 1 juni. Verwacht was eind oktober, werd al snel daarna gecorrigeerd naar begin december vervolgens naar 1e week januari 2023
Na laatste belletje met lease maatschappij hoopt men op eind januari 2023.

Heb eerlijk gezegd geen goede hoop dat dit werkelijk gehaald gaat worden aangezien bij wat verder doorvragen hebben ze eigenlijk geen idee wanneer de auto nu werkelijk komt en er dus maar een schatting van leverdatum afgegeven wordt als antwoord naar de klant.

• glas86
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 23:27
Halverwege maart een Aurora Black Pearl DPL Niro EV uitvoering besteld. Levering zou in eerst instantie augustus/september zijn, later is dit oktober geworden. Dealer heeft mij halverwege oktober laten weten dat er een VIN gekoppeld is aan de auto en dat deze op de boot staat. Toen werd het eind november maar als het goed is zou de auto nu in Nederland moeten zijn op basis van mijn berekeningen (EUKOR/Vesselfinder) en kan de uitlevering hopelijk begin december plaats gaan vinden. Ik wacht nog op bericht van de dealer.

[ Voor 5% gewijzigd door glas86 op 17-11-2022 16:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Itisme
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 06-02-2023
glas86 schreef op donderdag 17 november 2022 @ 16:17:
Halverwege maart een Aurora Black Pearl DPL Niro EV uitvoering besteld. Levering zou in eerst instantie augustus/september zijn, later is dit oktober geworden. Dealer heeft mij halverwege oktober laten weten dat er een VIN gekoppeld is aan de auto en dat deze op de boot staat. Toen werd het eind november maar als het goed is zou de auto nu in Nederland moeten zijn op basis van mijn berekeningen (EUKOR/Vesselfinder) en kan de uitlevering hopelijk begin december plaats gaan vinden. Ik wacht nog op bericht van de dealer.
Zelfde bestelling, vandaag gehoord 01/12 in de haven, vanaf welke boot? Geen idee! Ben het overzicht kwijt! 😅

• glas86
Itisme schreef op donderdag 17 november 2022 @ 16:30:
[...]

Zelfde bestelling, vandaag gehoord 01/12 in de haven, vanaf welke boot? Geen idee! Ben het overzicht kwijt! 😅
Als ik het goed bereken heb zou het in mijn geval om de MORNING CHANT gaan die op 13 november de haven van Rotterdam heeft aangedaan. 14-11 is die weer vertrokken richting Antwerpen.

bron:

https://www.vesselfinder.com/vessels/details/9663300

1 december komt er geen boot in Rotterdam alleen 20-11 en 29-12:

https://www.eukor.com/schedule-search

departure vul je in Korea en bij arrival Rotterdam

en ja ik realiseer me dat het allemaal een beetje koffie dik kijken is :-)

ik wacht nog op de dealer maar allebei mijn contactpersonen zijn er niet :-)

[ Voor 13% gewijzigd door glas86 op 17-11-2022 16:43 ]

• Itisme
glas86 schreef op donderdag 17 november 2022 @ 16:41:
[...]

Als ik het goed bereken heb zou het in mijn geval om de MORNING CHANT gaan die op 13 november de haven van Rotterdam heeft aangedaan. 14-11 is die weer vertrokken richting Antwerpen.

bron:

https://www.vesselfinder.com/vessels/details/9663300

1 december komt er geen boot in Rotterdam alleen 20-11 en 29-12:

https://www.eukor.com/schedule-search

departure vul je in Korea en bij arrival Rotterdam

en ja ik realiseer me dat het allemaal een beetje koffie dik kijken is :-)

ik wacht nog op de dealer maar allebei mijn contactpersonen zijn er niet :-)
toon volledige bericht
Mijn info komt ook van de dealer. Maar doorvragen naar welke boot en haven raken ze alleen maar geïrriteerd van. Ivm bijtelling ben ik allang bij dat ie nog dit jaar op kenteken zal staan! ☺️

Het zoeken op Eurkor en vesselfinder was ik mee bekend. Ik ging er vanuit dat ie op de morning pilot zou staan, want 11/10 stond de auto nog op de kade in Pyeontaek. Maar stiekem toch niet dus!

[ Voor 9% gewijzigd door Itisme op 17-11-2022 16:52 ]

• glas86
Itisme schreef op donderdag 17 november 2022 @ 16:49:
[...]

Mijn info komt ook van de dealer. Maar doorvragen naar welke boot en haven raken ze alleen maar geïrriteerd van. Ivm bijtelling ben ik allang bij dat ie nog dit jaar op kenteken zal staan! ☺️
Ik heb van de dealer alleen maar gehoord dat er een VIN is en dat de auto "on sea" was ik ben op basis van die informatie zelf aan de slag gegaan om te bepalen welke boot dit dan zou moeten zijn geweest.

Ik hoop en verwacht dat mijn auto ook dit jaar geleverd gaat worden, maar tot dat er definitief een afleverafspraak staat ingepland kan ik dit nog niet met zekerheid zeggen. Ik merk dat sommige dealers ook met een lage bezetting zitten door allerlei redenen zoals ziekte etc daarnaast zijn vaak veel mensen vrij aan het einde van het jaar. Dus ben benieuwd. Zal krap worden :-)

Zakelijke lease, akkoord voor HUD i.p.v. HK (nu al spijt van) ;-)

[ Voor 3% gewijzigd door glas86 op 19-11-2022 10:10 ]

• monica66
Morpheus2003 schreef op donderdag 17 november 2022 @ 07:46:
[...]

code:
1
2
Etc.
Op de website van de Kiaclub wordt een leverschema bijgehouden van de EV: (even naar beneden scrollen voor de lijst!) https://www.kiaclub.nl/to...llingen/page/48/#comments

Misschien kunnen we de bestellingen hier allemaal bij plaatsen?

Ik ben trouwens ook wel benieuwd of de lease-aankopen nu voorrang krijgen op de particuliere aankopen. Zet dat er dan ook even bij svp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DunDave
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 22-04 17:18
DPL Snow White, met trekhaak, akkoord op HUD, besteld eind april. Net een update van LM gehad: week 1 februari.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• monica66
Dan denken we dat we in Nederland weinig informatie krijgen, maar in Duitsland gaat dat precies hetzelfde, Ze krijgen daar ook weinig tot geen informatie van Kia.

De NIRO EV leverlijst van het Duitse Kia Forum:
https://docs.google.com/s...KcjtWx0A/edit?usp=sharing

[ Voor 10% gewijzigd door monica66 op 20-11-2022 18:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glas86
glas86 schreef op donderdag 17 november 2022 @ 16:53:
[...]

Ik heb van de dealer alleen maar gehoord dat er een VIN is en dat de auto "on sea" was ik ben op basis van die informatie zelf aan de slag gegaan om te bepalen welke boot dit dan zou moeten zijn geweest.

Ik hoop en verwacht dat mijn auto ook dit jaar geleverd gaat worden, maar tot dat er definitief een afleverafspraak staat ingepland kan ik dit nog niet met zekerheid zeggen. Ik merk dat sommige dealers ook met een lage bezetting zitten door allerlei redenen zoals ziekte etc daarnaast zijn vaak veel mensen vrij aan het einde van het jaar. Dus ben benieuwd. Zal krap worden :-)

Zakelijke lease, akkoord voor HUD i.p.v. HK (nu al spijt van) ;-)
Zojuist definitief bericht gehad van de dealer dat mijn auto in Nederland op de wal staat. Dealer verwacht de auto binnen nu en twee weken bij hun en daarna kan er een afleverdatum gepland gaan worden. Afleveren gaat in ieder geval nog zeker dit jaar worden aangezien de leasemaatschappij waar ik bij zit het nog toestaat om EV auto`s uit te leveren t/m 31-12-2022. Blijkbaar zitten daar nog verschillen in per maatschappij. Er komt dus een einde aan het lange wachten :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchVik
Wanneer had jij de auto besteld Glas?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glas86
DutchVik schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 11:33:
Wanneer had jij de auto besteld Glas?
Halverwege maart dit jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• monica66
Fijn dat de auto snel komt. En bijzonder dat verschil in leasemaatschappijen inderdaad. In het e-Niro topic lees ik dat iemand de auto juist later krijgt omdat de leasemaatschappij levering in het huidige jaar niet toestaat.

[ Voor 16% gewijzigd door monica66 op 22-11-2022 13:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFellow
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 08-05 09:54
Eind september via de lease maatschappij (zakelijk) een Niro EV DL Mineral Blue met trekhaak besteld.

De lease maatschappij geeft als leveringsdatum 31-10-2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glas86
TheFellow schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 14:19:
Eind september via de lease maatschappij (zakelijk) een Niro EV DL Mineral Blue met trekhaak besteld.

De lease maatschappij geeft als leveringsdatum 31-10-2023
Dat is lang wachten, en dat betreft ook nog eens een DL uitvoering die dit jaar toch wel vrij vlot uitgeleverd werd volgens de diverse berichten op het forum. Juist de DPL en de EXEC uitvoering lieten met name lang op zich wachten o.a. door tekorten met het HK systeem waar eventueel HUD voor in de plaats kwam.
Ik meen wel berichten gelezen te hebben dat er met een aantal kleuren problemen waren of zijn waaronder blauw als ik me niet vergis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFellow
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 08-05 09:54
glas86 schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 15:00:
[...]

Dat is lang wachten, en dat betreft ook nog eens een DL uitvoering die dit jaar toch wel vrij vlot uitgeleverd werd volgens de diverse berichten op het forum. Juist de DPL en de EXEC uitvoering lieten met name lang op zich wachten o.a. door tekorten met het HK systeem waar eventueel HUD voor in de plaats kwam.
Ik meen wel berichten gelezen te hebben dat er met een aantal kleuren problemen waren of zijn waaronder blauw als ik me niet vergis.
Dat is zeker lang wachten. Ik had ook al gelezen dat er een probleem was met een aantal kleuren, wij gaan zien hoe lang het echt gaat duren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Itisme
glas86 schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 11:12:
[...]

Zojuist definitief bericht gehad van de dealer dat mijn auto in Nederland op de wal staat. Dealer verwacht de auto binnen nu en twee weken bij hun en daarna kan er een afleverdatum gepland gaan worden. Afleveren gaat in ieder geval nog zeker dit jaar worden aangezien de leasemaatschappij waar ik bij zit het nog toestaat om EV auto`s uit te leveren t/m 31-12-2022. Blijkbaar zitten daar nog verschillen in per maatschappij. Er komt dus een einde aan het lange wachten :-)
Welke leasemaatschappij heb jij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glas86
Itisme schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 19:52:
[...]

Welke leasemaatschappij heb jij?
Alphabet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MajaMestreech
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 21:25
Is iemand bekend met de cataloguswaarde die RVO registreert bij het op kenteken zetten van de KIA Niro EV DYnamicLine en DynamicPLusLine?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TCMR
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:58
Hé hallo, hierbij het verzoek om je bestelling even in te kloppen op knip, zie TCMR in "[knip], wereldwijde werkelijke EV levertijden?", een "lijstje" zoals er zovelen circuleren op diverse fora, maar dan in het groot (hopelijk dan toch). Kost je hooguit een minuut.

En mocht je ergens op een obscuur buitenlands forum zitten (Duitse Kia forum bijv.), dan ben ik je zeer erkentelijk als je *knip* ook daar even onder de aandacht brengt.

Top tip: je kunt ook snel een referentie maken naar een selectie in knip via de "Copy"-button onderaan de lijst, bijv. entry nummer 30:

knip

...een in Nederland bestelde, en binnen 6 maanden (wow!) geleverde Kia Niro EV DynamicLine in Cityscape Green. In die verkorte URL komen ook de filters voor "Delivered" en "Sort by" mee. How cool is that?! d:)b

[ Voor 15% gewijzigd door Standeman op 23-11-2022 09:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TCMR
DutchVik schreef op woensdag 16 november 2022 @ 08:10:
Ik vind dat dus wel echt een punt. De Niro EV zou namelijk in 2021 worden gelanceerd, maar dat is uitgesteld. Dus als jij 'm halverwege 2023 krijgt, is het daadwerkelijk een auto met technologie van twee jaar oud. Dat is in de dynamische EV-wereld erg lang. Eigenlijk is ie bij levering alweer toe aan vervanging ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchVik
TCMR schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 21:50:
[...]

Ik vind dat dus wel echt een punt. De Niro EV zou namelijk in 2021 worden gelanceerd, maar dat is uitgesteld. Dus als jij 'm halverwege 2023 krijgt, is het daadwerkelijk een auto met technologie van twee jaar oud. Dat is in de dynamische EV-wereld erg lang. Eigenlijk is ie bij levering alweer toe aan vervanging ;)
Dat ben ik helemaal met je eens, je krijgt gewoon een outdated auto als het tegenzit en zeker als er geen updates komen. Ik heb inmiddels spijt dat ik de niro heb besteld....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eboera
DutchVik schreef op woensdag 23 november 2022 @ 07:50:
[...]

Dat ben ik helemaal met je eens, je krijgt gewoon een outdated auto als het tegenzit en zeker als er geen updates komen. Ik heb inmiddels spijt dat ik de niro heb besteld....
Vergeet niet dat alle merken lange levertijden hebben momenteel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• glas86
[...]

Waaruit concludeer je dat de Niro EV geen updates zou krijgen en wat voor updates zou je verwachten dan? Het klopt dat het geen auto met de nieuwste techniek is maar dat wist je op voorhand al. Je had dan bijvoorbeeld voor een EV6 moeten gaan. Het klopt dat de techniek met name bij een EV razendsnel gaat. Maar dat is met alles tegenwoordig je koopt het en de volgende dag is het alweer oud. Zolang de auto betrouwbaar is en ik er een acceptabel aantal km mee kan rijden dan vind ik het wel prima.

[ Voor 7% gewijzigd door glas86 op 23-11-2022 11:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TCMR
Even een vraagje: voor een niet nader te noemen online project ;) waarbij je de levertijd van je EV kunt inschatten, heb ik gisteren de Niro EV uitrustingsniveaus voor Nederland ingeklopt. Ik had hier een PDF uit mei 2022, en daar stond ook de zgn. "ComfortLine" in. Wat was dat? Want in latere prijslijsten zie ik die nergens meer staan. Iemand die het weet? Instapmodel, zo te zien. Ik hoor het graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glas86
TCMR schreef op woensdag 23 november 2022 @ 12:04:
Even een vraagje: voor een niet nader te noemen online project ;) waarbij je de levertijd van je EV kunt inschatten, heb ik gisteren de Niro EV uitrustingsniveaus voor Nederland ingeklopt. Ik had hier een PDF uit mei 2022, en daar stond ook de zgn. "ComfortLine" in. Wat was dat? Want in latere prijslijsten zie ik die nergens meer staan. Iemand die het weet? Instapmodel, zo te zien. Ik hoor het graag.
Bron prijslijst februari 2022:

Comfortline, was destijds de instapuitvoering is later geschrapt en de dynamicline geworden.

ComfortLine
8 airbags (vóór-, zij-, gordijn-, midden- en
knie (bestuurder)-airbags)
Autonome noodremassistentie inclusief
voetganger- en fietserdetectie en
tegemoetkomend verkeer op kruispunten
(FCA 1.5)
Multi-collision remassistentie (MCB)
Autonome rijbaanvolgassistentie inclusief
file assistentie (LFA)
Actieve rijbaanassistentie (LKAS)
Adaptieve cruise control (SCC)
Grootlichtassistentie (HBA)
Vermoeidheidsherkenning inclusief
waarschuwing bij vertrekkende voorligger
(DAW incl. LVDA)
Snelwegassistentie (HDA)
Inzittendenwaarschuwing achterin (ROA)
Emergency Call (eCall)
8“ audio display
10.25" digitaal cluster
Achteruitrijcamera
Voorbereid voor Apple CarPlay en Android
Auto
Digitale radio (DAB+)
4 USB-aansluitingen
Bluetooth connectiviteit met
spraakherkenning
Climate control
Parkeersensoren achter
Elektrisch bedienbare handrem
Drive Mode Select
Paddle shifters voor regeneratief
remsysteem
Elektrisch verstelbare, verwarmbare
buitenspiegels met LED-richtingaanwijzer
Elektrisch bedienbare ramen vóór en achter
Smart key met start-/stopknop
Laadkabel type 2 voor publiek laden (5
meter)*
Laadkabel voor laden via wandcontactdoos
Projectiekoplampen
LED-dagrijverlichting
LED-achterlichten
Lichtsensor
17“ lichtmetalen velgen
Stuurwiel met lederlook afwerking
In hoogte en diepte verstelbare stuurkolom
Bekleding in stof
Hoogteverstelling voorstoelen
11kW 3-fase on board charger

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• monica66
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pUW2OLrL3w6LKxyzy_wSD_k5Y3M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FRFAatJomyxRrTn8UFmOFBHh.jpg?f=fotoalbum_large

Hier de verschillen tussen de pakketten. Comfortline is de meest eenvoudige uitvoering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glas86
glas86 schreef op woensdag 23 november 2022 @ 14:49:
[...]

Bron prijslijst februari 2022:

Comfortline, was destijds de instapuitvoering is later geschrapt.

ComfortLine
8 airbags (vóór-, zij-, gordijn-, midden- en
knie (bestuurder)-airbags)
Autonome noodremassistentie inclusief
voetganger- en fietserdetectie en
tegemoetkomend verkeer op kruispunten
(FCA 1.5)
Multi-collision remassistentie (MCB)
Autonome rijbaanvolgassistentie inclusief
file assistentie (LFA)
Actieve rijbaanassistentie (LKAS)
Adaptieve cruise control (SCC)
Grootlichtassistentie (HBA)
Vermoeidheidsherkenning inclusief
waarschuwing bij vertrekkende voorligger
(DAW incl. LVDA)
Snelwegassistentie (HDA)
Inzittendenwaarschuwing achterin (ROA)
Emergency Call (eCall)
8“ audio display
10.25" digitaal cluster
Achteruitrijcamera
Voorbereid voor Apple CarPlay en Android
Auto
Digitale radio (DAB+)
4 USB-aansluitingen
Bluetooth connectiviteit met
spraakherkenning
Climate control
Parkeersensoren achter
Elektrisch bedienbare handrem
Drive Mode Select
Paddle shifters voor regeneratief
remsysteem
Elektrisch verstelbare, verwarmbare
buitenspiegels met LED-richtingaanwijzer
Elektrisch bedienbare ramen vóór en achter
Smart key met start-/stopknop
Laadkabel type 2 voor publiek laden (5
meter)*
Laadkabel voor laden via wandcontactdoos
Projectiekoplampen
LED-dagrijverlichting
LED-achterlichten
Lichtsensor
17“ lichtmetalen velgen
Stuurwiel met lederlook afwerking
In hoogte en diepte verstelbare stuurkolom
Bekleding in stof
Hoogteverstelling voorstoelen
11kW 3-fase on board charger
toon volledige bericht
In de huidige prijslijst zie je eigenlijk dat de comfortline de dynamicline uitvoering is geworden. Voor de rest wat kleine veranderingen o.a. dat je geen granny lader meer krijgt. Is bijvoorbeeld iets waar ik goed op ga letten bij aflevering want daar heb ik natuurlijk wel recht op. Maar ook dat DPL voortaan de HUD heeft i.p.v. een HK systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TCMR
glas86 schreef op woensdag 23 november 2022 @ 15:00:
[...]
In de huidige prijslijst zie je eigenlijk dat de comfortline de dynamicline uitvoering is geworden.
Ik zie het ja, bedankt @glas86 en @monica66. Er is dus geen Niro EV meer met matte wielkastranden, dat was alleen op de ComfortLine, maar die is dus verdwenen. Betekent dit dat er ook niemand met een ComfortLine rondrijdt, of zou iemand die indertijd wel besteld kunnen hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glas86
TCMR schreef op woensdag 23 november 2022 @ 16:16:
[...]

Ik zie het ja, bedankt @glas86 en @monica66. Er is dus geen Niro EV meer met matte wielkastranden, dat was alleen op de ComfortLine, maar die is dus verdwenen. Betekent dit dat er ook niemand met een ComfortLine rondrijdt, of zou iemand die indertijd wel besteld kunnen hebben?
Ik acht de kans vrij klein dat er in Nederland een echte comfortline rondrijdt.

• DutchVik
glas86 schreef op woensdag 23 november 2022 @ 19:31:
[...]

Ik acht de kans vrij klein dat er in Nederland een echte comfortline rondrijdt.
Tijdens de lancering van de Niro bij een dealer waar ik aanwezig was, waren er toch redelijk veel mensen die een comfortline hadden. Echter hadden die denk ik niet goed de prijslijst gecheckt want die hadden het over een elektrische achterklep terwijl die er helemaal niet op zit bij die line :).

• Eboera
DutchVik schreef op donderdag 24 november 2022 @ 10:03:
[...]

Tijdens de lancering van de Niro bij een dealer waar ik aanwezig was, waren er toch redelijk veel mensen die een comfortline hadden. Echter hadden die denk ik niet goed de prijslijst gecheckt want die hadden het over een elektrische achterklep terwijl die er helemaal niet op zit bij die line :).
Hij werd aangeboden dus zal hij ook vast verkocht zijn. Gezien de specificaties denk ik niet dat de aantallen groot zijn omdat je voor een paar euro’s meer je interessant opties erbij kreeg.

Overigens is er nu ook een nieuwe versie, volgens mij was dat de Edition variant. Een variant met een paar extra opties tov de Dynamic line die net onder de 45.000 euro fiscale grens blijft.

• DutchVik
Zojuist contact gehad met de dealer.
Update 4:
Nog niet geproduceerd maar leverdatum is terug geschroefd naar Maart dus ben benieuwd :)

Anoniem: 532727

[...]

Geen updates? Ik heb gister nog de update van 14 nov update gedaan op mijn Niro EV.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

MajaMestreech schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 21:33:
Is iemand bekend met de cataloguswaarde die RVO registreert bij het op kenteken zetten van de KIA Niro EV DYnamicLine en DynamicPLusLine?
Mijn DPL is op 46k gezet, terwijl deze bij bestelling 44k was. Ik moet van het RVO wat documenten doorsturen met bewijs dat de auto ten tijde van bestelling 44k was. Medewerker zei dat het wel goed moet komen.

• MajaMestreech
Anoniem: 532727 schreef op donderdag 24 november 2022 @ 19:44:
[...]

Mijn DPL is op 46k gezet, terwijl deze bij bestelling 44k was. Ik moet van het RVO wat documenten doorsturen met bewijs dat de auto ten tijde van bestelling 44k was. Medewerker zei dat het wel goed moet komen.
Bedankt. Ik heb bij de aanvraag de prijslijst van februari 2022 al meegestuurd.

MajaMestreech schreef op donderdag 24 november 2022 @ 20:46:
[...]

Bedankt. Ik heb bij de aanvraag de prijslijst van februari 2022 al meegestuurd.
Is die van jou ook al binnen? Zo ja, even druk op zetten dat ze m voor de 30e bij t RDW inschrijven. De prijzen gaan namelijk per 30 nov weer omhoog, dus best kans dat de waarde bij inschrijven na 30 nov bij t RDW ook weer omhoog gaat. Nou zou dat niks moeten uitmaken voor t RVO, maar toch wel handig om te weten.

• TCMR
Anoniem: 532727 schreef op donderdag 24 november 2022 @ 21:19:
[...]
De prijzen gaan namelijk per 30 nov weer omhoog
Dus: hoe langer ze je laten wachten, hoe meer je betaalt? Ongelooflijk toch? Ik denk dat ik nu al drie prijsverhogingen verder ben, en ik heb nog niet eens een bouwdatum...

TCMR schreef op donderdag 24 november 2022 @ 21:44:
[...]

Dus: hoe langer ze je laten wachten, hoe meer je betaalt? Ongelooflijk toch? Ik denk dat ik nu al drie prijsverhogingen verder ben, en ik heb nog niet eens een bouwdatum...
Ja echt belachelijk, maar helaas is t nou eenmaal bij elk auto merk lang wachten en hebben ze allemaal prijsverhogingen. Gelukkig is de RVO daar nog redelijk coulant mee..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• [BoSS]
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22:07

[BoSS]

Geen woorden maar daden!

MajaMestreech schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 21:33:
€46.145 voor de DynamicPlusLine inclusief metallic lak.

20x 170 Wp (Solar Frontier) op ZZO / 54 graden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MajaMestreech
Anoniem: 532727 schreef op donderdag 24 november 2022 @ 21:53:
[...]

Ja echt belachelijk, maar helaas is t nou eenmaal bij elk auto merk lang wachten en hebben ze allemaal prijsverhogingen. Gelukkig is de RVO daar nog redelijk coulant mee..
Voor de subsidie aanvraag maakt de catalogusprijs niks uit, ook niet voor de betaling indien je voor 1 mei besteld hebt aangezien je dan een vaste prijs hebt. Het gaat alleen meer geld kosten voor de autoverzekering omdat die is gebaseerd op de cataloguswaarde + opties.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TCMR
Oké, ik heb "even" uit 2000+ berichten op een internationaal forum (speakEV) met daarin erg veel mensen uit het Verenigd Koninkrijk, uit de "Niro EV Pre-Order"-thread daadwerkelijke levertijden gelicht. Ondanks het hoge aantal berichten, kon ik er net geen 50 die compleet waren extraheren. Maar toch interessant.

Ik mag hier geen links maken naar m'n eigen projectje, maar in m'n onderschrift staat de link. Kies als land "United Kingdom", kies "Sort by" -> "Delivery date" en zet je schrap.

Als je je afvraagt waarom je zo lang op je Niro EV moet wachten: nou hierom dus. Ik vermoedde het al, maar in het VK krijgen mensen hun auto in minder dan de helft van de levertijd die we hier zien. Importeur met meer invloed? Makkelijkere invoer-voorwaarden na Brexit? Echt wel een beetje belachelijk.

Er moet wel bij gezegd worden dan in het VK ook op het topmodel "Harman Kardon Audio" is komen te vervallen. Misschien een slimme zet van de importeur. Ondanks dat, krijgen sommige mensen hun Niro EV toch geleverd met HK.

Maar die levertijden... un-f#%$ing-believable...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eboera
TCMR schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 15:46:
Oké, ik heb "even" uit 2000+ berichten op een internationaal forum (speakEV) met daarin erg veel mensen uit het Verenigd Koninkrijk, uit de "Niro EV Pre-Order"-thread daadwerkelijke levertijden gelicht. Ondanks het hoge aantal berichten, kon ik er net geen 50 die compleet waren extraheren. Maar toch interessant.

Ik mag hier geen links maken naar m'n eigen projectje, maar in m'n onderschrift staat de link. Kies als land "United Kingdom", kies "Sort by" -> "Delivery date" en zet je schrap.

Als je je afvraagt waarom je zo lang op je Niro EV moet wachten: nou hierom dus. Ik vermoedde het al, maar in het VK krijgen mensen hun auto in minder dan de helft van de levertijd die we hier zien. Importeur met meer invloed? Makkelijkere invoer-voorwaarden na Brexit? Echt wel een beetje belachelijk.

Er moet wel bij gezegd worden dan in het VK ook op het topmodel "Harman Kardon Audio" is komen te vervallen. Misschien een slimme zet van de importeur. Ondanks dat, krijgen sommige mensen hun Niro EV toch geleverd met HK.

Maar die levertijden... un-f#%$ing-believable...
toon volledige bericht
Waarschijnlijk meer inkomsten voor KIA/hogere marges.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TCMR
Eboera schreef op zondag 27 november 2022 @ 08:40:
[...]
Waarschijnlijk meer inkomsten voor KIA/hogere marges.
Zeker, of eenvoudiger invoer post-Brexit, grotere markt -> meer invloed van importeur, etc.
We zullen het nooit weten, maar dat het verschil er is, en dat het verschil groot is, is wel duidelijk. Het blijft wel een raar idee dat klanten in andere landen hierdoor langer moeten wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goldenbeau
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 07-05 19:58
Vandaag bericht gehad over prijsverhoging van opnieuw 1000 euro per 30 nov.
Levering nog steeds onzeker. Betreft DPL met besteldatum 3 mei .
Eerst mogelijke afleverdatum is zeker niet voor april/mei 2023 volgens dealer . Auto nu geannuleerd.
Helaas subsidie nu ook weg :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• monica66
Goldenbeau schreef op maandag 28 november 2022 @ 21:57:
Vandaag bericht gehad over prijsverhoging van opnieuw 1000 euro per 30 nov.
Levering nog steeds onzeker. Betreft DPL met besteldatum 3 mei .
Eerst mogelijke afleverdatum is zeker niet voor april/mei 2023 volgens dealer . Auto nu geannuleerd.
Helaas subsidie nu ook weg :'(
Welke kleur had je besteld @Goldenbeau ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ptjuh89
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 04-08-2024
Goed nieuws! Vanochtend een telefoontje ontvangen van de dealer dat de auto binnen is gekomen.

Betreft een Niro EV dynamicplusline cityscape green met HUD.

Productieslot gereserveerd door dealer op 05-06-22
Daadwerkelijk de auto besteld bij de dealer op 29-07-22
Verwachte levertijd 12-12-22
Daadwerkelijke levertijd 08-12-22

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MajaMestreech
ptjuh89 schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 13:13:
Goed nieuws! Vanochtend een telefoontje ontvangen van de dealer dat de auto binnen is gekomen.

Betreft een Niro EV dynamicplusline cityscape green met HUD.

Productieslot gereserveerd door dealer op 05-06-22
Daadwerkelijk de auto besteld bij de dealer op 29-07-22
Verwachte levertijd 12-12-22
Daadwerkelijke levertijd 08-12-22
Inderdaad goed nieuws voor jou en goed van de dealer om niet te switchen met de kleur. Had ik wellicht ook moeten doen. Veel plezier alvast.
Ik hoop ook nog iedere dag een telefoontje te krijgen sinds 22-11 de laatste boot met KIA's is aangekomen in Rotterdam. Maar het zal wellicht weer wachten worden tot de volgende boot op 29 december.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TCMR
Levertijden Nederland vs. VK op zelfde schaal van 14 maanden:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sTGL2Lcp8TiNifooig3SAsvAXfA=/800x/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/aAUMVPENivRB5cHCS1naiNOy.gif?f=fotoalbum_large

De stippen staan op de dag dat iemand besteld heeft, en laten (oranje) de verwachte levertijd zien, en (groen) wanneer daadwerkelijk geleverd is. Met zo weinig data is het bijna anekdotisch, maar de verschillen worden toch wel (pijnlijk) zichtbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hanjoo
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 31-05-2023
KIA Niro EV, DPL met HUD, InterStellar Gray staat sinds vrijdag jl. bij de dealer. Besteld 04/03/2022. Leverdatum 09/12/2022.

[ Voor 8% gewijzigd door Hanjoo op 29-11-2022 22:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TCMR
Hanjoo schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 22:37:
KIA Niro EV, DPL met HUD, InterStellar Gray staat sinds vrijdag jl. bij de dealer. Besteld 04/03/2022. Leverdatum 09/12/2022.
@Hanjoo goed nieuws! Wat was de oorspronkelijk, of laatst geschatte leverdatum?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchVik
Ik heb weer goede hoop :)
Een collega heeft ook een Niro besteld precies hetzelfde als mij en die wordt in januari geleverd,

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hanjoo
TCMR schreef op woensdag 30 november 2022 @ 07:19:
[...]

@Hanjoo goed nieuws! Wat was de oorspronkelijk, of laatst geschatte leverdatum?
Bij het bestellen van de auto werd een levertijd van ca. 6 maanden (september 2022) afgegeven. Later schoof dat steeds op. Op enig moment rapporteerde het systeem waaruit de dealer info haalt 9 december en later 2 december. Maar of dat de aankomst in de haven of de levering bij de dealer inhield, is me nooit duidelijk geworden.
KIA Niro stond op de Morning Pilot. Daar ging ik ook vanuit, omdat de auto begin oktober jl. op de kade stond. Maar ook hier had de dealer geen info over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TCMR
Thanks @Hanjoo volgens mij staat jouw Niro al in "mijn projectje", is het niet? Ik heb in ieder geval iemand met die besteldatum. Zal ik de leverdatum even updaten?

Terzijde: heeft iemand ervaring met die opendata toestand bij de RDW? Op zich wel mooi, maar volgens hun gegevens is er momenteel maar één "KIA" met handelsnaam "NIRO EV 64KWH" in Nederland op kenteken gezet. Een grijze. Lijkt me wat weinig...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijst
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15-02 10:35
Die prijsverhogingen zijn echt schandalig.
Betaalde 7 maanden geleden, in april, 40.850 voor m'n Dynamicline (ex lak en extra's).
Nu 44.795 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hanjoo
TCMR schreef op woensdag 30 november 2022 @ 08:38:
Thanks @Hanjoo volgens mij staat jouw Niro al in "mijn projectje", is het niet? Ik heb in ieder geval iemand met die besteldatum. Zal ik de leverdatum even updaten?

Terzijde: heeft iemand ervaring met die opendata toestand bij de RDW? Op zich wel mooi, maar volgens hun gegevens is er momenteel maar één "KIA" met handelsnaam "NIRO EV 64KWH" in Nederland op kenteken gezet. Een grijze. Lijkt me wat weinig...
Prima en bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelGo
  • Registratie: Maart 2006
matthijst schreef op woensdag 30 november 2022 @ 08:54:
Betaalde 7 maanden geleden, in april, 40.850 voor m'n Dynamicline (ex lak en extra's).
Nu 44.795 8)7
Met een inflatie van ruim 10% toch ook niet geheel onverwacht.

duurzaam is de weg, 14020 Wp solar, warmtepomp, EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Itisme
TCMR schreef op woensdag 30 november 2022 @ 08:38:

Die van mij mag je ook op leverdatum 08/12 zetten (DPL HUD Aurora Black, 15/4 besteld via zakelijke lease).

Toevallig gisteren het kenteken al ontvangen, dus het zouden er toch zeker 2 moeten zijn! 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieB
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20:00
matthijst schreef op woensdag 30 november 2022 @ 08:54:
Nu 44.795 8)7
Goh, dat is een verhoging die precies gelijk is aan de inflatie.. hoezo 8)7? Imo niet meer dan logisch...

Sony A6700 - 10-18 F4 - 18-50 F2.8 - 24 F1.8 - 56 F1.4 - 70-350G

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijst
RobbieB schreef op woensdag 30 november 2022 @ 14:08:
[...]

Goh, dat is een verhoging die precies gelijk is aan de inflatie.. hoezo 8)7? Imo niet meer dan logisch...
Stoer, zeker leaserijder 8)7
Als je tekent voor 40k, verwacht je niet voor 44k de auto weg te mogen rijden.
Of voor nog meer natuurlijk, want de prijzen blijven variabel en stijgen misschien nog even door voor je geleverd krijgt :>
Inflatie is inderdaad hoog, maar zou denken dat Kia langer plant dan 7 maanden vooruit.

edit, ah inderdaad:
heb met veel geluk een al bestelde Ioniq5 C+ kunnen bestellen voor de prijs van begin dit jaar.
"Niet meer dan logisch." Maar ook weer niet zo logisch dat je het zonder morren zelf betaalt O-)

[ Voor 27% gewijzigd door matthijst op 30-11-2022 15:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mc_Smurf
matthijst schreef op woensdag 30 november 2022 @ 15:13:
[...]

Stoer, zeker leaserijder 8)7
Als je tekent voor 40k, verwacht je niet voor 44k de auto weg te mogen rijden.
Of voor nog meer natuurlijk, want de prijzen blijven variabel en stijgen misschien nog even door voor je geleverd krijgt :>
Inflatie is inderdaad hoog, maar zou denken dat Kia langer plant dan 7 maanden vooruit.

edit, ah inderdaad:

[...]

"Niet meer dan logisch." Maar ook weer niet zo logisch dat je het zonder morren zelf betaalt O-)
Wat heeft dit met leaserijder te maken.. De prijsverhoging wordt in veel gevallen ook gewoon aan de leaserijder doorberekend zolang levering nog geen plaats heeft gevonden ;)

Mijn prijs is in ieder geval gewoon verhoogd met €1000,-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Itisme
Mc_Smurf schreef op woensdag 30 november 2022 @ 16:22:
[...]

Wat heeft dit met leaserijder te maken.. De prijsverhoging wordt in veel gevallen ook gewoon aan de leaserijder doorberekend zolang levering nog geen plaats heeft gevonden ;)

Klopt, van mijn DPL is de fiscale waarde nu € 2.000 hoger. Dus meer bijtelling helaas… de leaseprijs is nog niet bekend, maar die zullen ze ook vast omhoog gooien. 😕

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• matthijst
Mc_Smurf schreef op woensdag 30 november 2022 @ 16:22:
[...]

Omdat je als leaserijder niet even 4k extra cash aftikt na 7 maanden, maar iets van 10% daarvan per jaar?
En zelfs dat deed hij zelf liever ook niet, want hij heeft een "al bestelde auto gekocht, met januariprijs."
Dus om dan nonchalant te gaan zitten doen over 4000 euro extra betalen na 7 maanden. Tsja.

[ Voor 21% gewijzigd door matthijst op 30-11-2022 19:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TCMR
Itisme schreef op woensdag 30 november 2022 @ 13:52:
[...]
Toevallig gisteren het kenteken al ontvangen, dus het zouden er toch zeker 2 moeten zijn! 😉
Ja, ik ben er inmiddels uit. Die RDW-database is echt heel mooi, maar voor die visualisatietool ben ik gewoon te dom blijkbaar 8)7 Ik kreeg met geen mogelijkheid de datums oplopend getoond.

Dus dan zelf maar even de handel gedownload via de API, en even een grafiekje in SVG geknutseld. Ik ben van plan deze volledig dynamisch te laten updaten (leest gewoon elke dag de nieuwe registraties erbij), maar voor nu alvast even de statische weergave van gekentekende Niro EV's in Nederland:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KtWUk3TW7VBZDjJIX6eWDSC5O0U=/800x/filters:strip_exif()/f/image/2gi0IqRH8kZhmiy1v4x4hmvB.png?f=fotoalbum_large

En ja, dat aandeel grijze, witte en zwarte auto's... pijnlijk! Orange Delight FTW!
DynamicLine is veruit de meest populaire keuze (of wordt het meest uitgeleverd, wat misschien waarschijnlijker is). En of er ooit een "ComfortLine" op de Nederlandse weg gekomen is: neen.

Overigens kun je met die ruwe RDW-data niet zoveel. Alle Types (SG2), Varianten (C5E11) en Uitvoeringen (E11BY1) zijn gelijk voor alle uitrustingniveaus. Ook staat de brandstof niet in je initiële dataset, daar moet je daar per kenteken blijkbaar een query voor doen. Maar gelukkig kun je op max trekgewicht gewoon zien wat de EV's zijn. Daarna heb ik vanuit de fiscale waarde en de prijslijsten + opties teruggerekend of het ging om DynamicLine, DynamicPlusLine of ExecutiveLine. Nog wel een beetje gehannes, want heel veel mensen hebben één of twee van de mogelijke twee opties, en dan verandert de fiscale waarde. Ik kon maar één Niro EV niet plaatsen, met deze fiscale waarde:

[kenteken] => R318SV
[datum] => 20221123
[eerste_kleur] => WIT
[catalogusprijs] => 48449

Geen idee hoe ze op deze waarde zijn uitgekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eboera
TCMR schreef op donderdag 1 december 2022 @ 12:39:
[...]

Ja, ik ben er inmiddels uit. Die RDW-database is echt heel mooi, maar voor die visualisatietool ben ik gewoon te dom blijkbaar 8)7 Ik kreeg met geen mogelijkheid de datums oplopend getoond.

Dus dan zelf maar even de handel gedownload via de API, en even een grafiekje in SVG geknutseld. Ik ben van plan deze volledig dynamisch te laten updaten (leest gewoon elke dag de nieuwe registraties erbij), maar voor nu alvast even de statische weergave van gekentekende Niro EV's in Nederland:

[Afbeelding]

En ja, dat aandeel grijze, witte en zwarte auto's... pijnlijk! Orange Delight FTW!
DynamicLine is veruit de meest populaire keuze (of wordt het meest uitgeleverd, wat misschien waarschijnlijker is). En of er ooit een "ComfortLine" op de Nederlandse weg gekomen is: neen.

Overigens kun je met die ruwe RDW-data niet zoveel. Alle Types (SG2), Varianten (C5E11) en Uitvoeringen (E11BY1) zijn gelijk voor alle uitrustingniveaus. Ook staat de brandstof niet in je initiële dataset, daar moet je daar per kenteken blijkbaar een query voor doen. Maar gelukkig kun je op max trekgewicht gewoon zien wat de EV's zijn. Daarna heb ik vanuit de fiscale waarde en de prijslijsten + opties teruggerekend of het ging om DynamicLine, DynamicPlusLine of ExecutiveLine. Nog wel een beetje gehannes, want heel veel mensen hebben één of twee van de mogelijke twee opties, en dan verandert de fiscale waarde. Ik kon maar één Niro EV niet plaatsen, met deze fiscale waarde:

[kenteken] => R318SV
[datum] => 20221123
[eerste_kleur] => WIT

toon volledige bericht
Ik denk trouwens dat de DPL populairder is dan de DL maar dat er gewoon geen DPL wordt geleverd door KIA…..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yokidrink
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 30-04 14:46
Eboera schreef op donderdag 1 december 2022 @ 15:45:
[...]

Ik denk trouwens dat de DPL populairder is dan de DL maar dat er gewoon geen DPL wordt geleverd door KIA…..
Ik hoop het wel. mijn LM (Arval) heeft net een aanvraag voor een dynamic+ mineral blue gekregen van ons. ben bang voor de levertijd, hopelijk is ie er voor ik met pensioen ga :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TCMR
TCMR schreef op donderdag 1 december 2022 @ 12:39:
[...]
[datum] => 20221123
[eerste_kleur] => WIT

Oh, ik zie het al, daar heeft iemand een dikke euro korting weten te bedingen op een (standaard witte) ExecutiveLine van € 48450 (na eerste prijsverhoging juli)...

Hij wel hoor! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Zohan
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 22:39
Lees met verbazing de levertijden hier. Ik heb deze week een witte DPL EV laten bestellen door de lease maatschappij en kan deze in januari 2023 verwachten. Mogelijk een cancel van iemand anders oid, maar een jaar wachten op een auto is echt absurd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mc_Smurf
The_Zohan schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 01:14:
Lees met verbazing de levertijden hier. Ik heb deze week een witte DPL EV laten bestellen door de lease maatschappij en kan deze in januari 2023 verwachten. Mogelijk een cancel van iemand anders oid, maar een jaar wachten op een auto is echt absurd!
Weet je zeker dat het 2023 is :+ .. Collega 2 weken terug een clear white besteld met verwachte leverweek 48/2023 8)7 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchVik
The_Zohan schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 01:14:
Absurd dat ze zulke beloftes doen, ik kan je garanderen dat het niet januari wordt ik heb ook een witte DPL besteld in mei en mijne is naar maart verschoven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Zohan
Mc_Smurf schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 07:57:
[...]
[...]
Weet je zeker dat het 2023 is :+ .. Collega 2 weken terug een clear white besteld met verwachte leverweek 48/2023 8)7 8)7
Ik ben benieuwd, stuur hier wel een update wanneer ik hem heb. Vertegenwoordiger gaf aan zelfs nog te proberen om hem dit jaar al op kenteken te hebben!
Tot die tijd een fijne voorloopauto dus heb geen haast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlietZ
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 08-05 15:13
The_Zohan schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 12:25:
[...]

Ik ben benieuwd, stuur hier wel een update wanneer ik hem heb. Vertegenwoordiger gaf aan zelfs nog te proberen om hem dit jaar al op kenteken te hebben!
Tot die tijd een fijne voorloopauto dus heb geen haast.
Mag ik vragen welke leasemaatschappij?

Ik ben namelijk ook aan het wachten op een DPL EV, besteld op 18 Mei, via Athlon. Levertijd onbekend, misschien eind Q1 of Q2?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Zohan
BlietZ schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 13:11:
[...]

Mag ik vragen welke leasemaatschappij?

Ik ben namelijk ook aan het wachten op een DPL EV, besteld op 18 Mei, via Athlon. Levertijd onbekend, misschien eind Q1 of Q2?
Poeh dat durf ik nog niet te zeggen; wij maken gebruik van een tussenpersoon en daarachter verschillende maatschappijen
Ik moet mijn overeenkomst nog krijgen

[ Voor 4% gewijzigd door The_Zohan op 02-12-2022 14:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ptjuh89
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 04-08-2024
Alle informatie is binnen voor de levering van morgen, nu blijkt dat ik de HK versie krijg i.p.v. de HUD versie (op moment van afsluiten lease contract was het HK systeem uit de DPL gehaald i.v.m. leverproblemen).

Nu moet ik zeggen dat het mij niet uitmaakt en persoonlijk liever het HK systeem heb, maar het blijft toch bijzonder dat er auto's geleverd worden die afwijken van de overeenkomst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• glas86
Vandaag eindelijk het bericht gekregen dat ik volgende week woensdag mijn Kia Niro EV DPL eindelijk kan ophalen naar 11 maanden wachten. Ben benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glas86
ptjuh89 schreef op woensdag 7 december 2022 @ 11:17:
Alle informatie is binnen voor de levering van morgen, nu blijkt dat ik de HK versie krijg i.p.v. de HUD versie (op moment van afsluiten lease contract was het HK systeem uit de DPL gehaald i.v.m. leverproblemen).

Nu moet ik zeggen dat het mij niet uitmaakt en persoonlijk liever het HK systeem heb, maar het blijft toch bijzonder dat er auto's geleverd worden die afwijken van de overeenkomst.
Ik hoop dat ze het bij mij ook doen in dit geval. Heb liever HK dan HUD. Ik moest het destijds per mail bevestigen aan de dealer. Dus het zal wel niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• monica66
Eerlijk gezegd maakt het me niet zo veel uit, HK of HUD. Ik zou het fijner vinden als ze de auto nu eens gaan leveren. Onze order is van half januari '23 naar eind februari '23 uitgesteld. Zonder VIN.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eboera
monica66 schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 12:21:
Eerlijk gezegd maakt het me niet zo veel uit, HK of HUD. Ik zou het fijner vinden als ze de auto nu eens gaan leveren. Onze order is van half januari '23 naar eind februari '23 uitgesteld. Zonder VIN.
Mee eens. Mijn dealer geeft aan dat ik ‘m niet hoef te verwachten voor april ‘23. Dan is het wel lang wachten als je begin maart ‘22 je bestelling hebt gedaan. En april is ook een een gevoel van de dealer, kan ook later worden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reul
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 03-05 23:27
Deze week een Niro EV ExecutiveLine besteld via de leasemaatschappij, verwachte leverdatum was volgens de lokale dealer die de offerte heeft opgesteld 26 weken. De leasemaatschappij heeft de auto nu bij een wat conservatievere dealer besteld waarbij nu een verwachte leverdatum van 27 december 2023 wordt afgegeven.

In ieder geval hopen dat deze order niet net als bij mijn in december 2021 bestelde Volkswagen id.3 en de vorige maand bestelde Polestar 2 alsnog door de dealer wordt geannuleerd omdat deze nooit meer leverbaar wordt.

We gaan het meemaken ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• monica66
Dubbel geplaatst.

[ Voor 119% gewijzigd door monica66 op 10-12-2022 11:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvrrr
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 22:18
reul schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 19:27:
Deze week een Niro EV ExecutiveLine besteld via de leasemaatschappij, verwachte leverdatum was volgens de lokale dealer die de offerte heeft opgesteld 26 weken. De leasemaatschappij heeft de auto nu bij een wat conservatievere dealer besteld waarbij nu een verwachte leverdatum van 27 december 2023 wordt afgegeven.

In ieder geval hopen dat deze order niet net als bij mijn in december 2021 bestelde Volkswagen id.3 en de vorige maand bestelde Polestar 2 alsnog door de dealer wordt geannuleerd omdat deze nooit meer leverbaar wordt.

We gaan het meemaken ;)
Had deze uitvoering ook op mijn shortlist staan om te bestellen (huidige auto loopt 1 sept 2023 uit de lease) maar 12 maanden levertijd doet me toch wel twijfelen 8)7

Je hebt niet op de lokale dealer aangedrongen ivm levertijd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reul
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 03-05 23:27
rvrrr schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 09:28:
[...]

Had deze uitvoering ook op mijn shortlist staan om te bestellen (huidige auto loopt 1 sept 2023 uit de lease) maar 12 maanden levertijd doet me toch wel twijfelen 8)7

Je hebt niet op de lokale dealer aangedrongen ivm levertijd?
Ook de lokale dealer kon geen levertijd garanderen, maar ik zal na het weekend wel even met de leasemaatschappij bellen om te vragen waarom er voor een dealer aan de andere kant van het land gekozen is en waarom deze dealer andere levertijden aangeeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijst
Verkeerde topic

[ Voor 90% gewijzigd door matthijst op 10-12-2022 10:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glas86
Eboera schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 13:29:
[...]

Mee eens. Mijn dealer geeft aan dat ik ‘m niet hoef te verwachten voor april ‘23. Dan is het wel lang wachten als je begin maart ‘22 je bestelling hebt gedaan. En april is ook een een gevoel van de dealer, kan ook later worden
Wow, welke uitvoering en kleur? Ik begin steeds meer te denken dat mijn dealer echt wel zijn best gedaan heeft voor mij of zal het allemaal koffiedik kijken zijn? Besteld maart 2022, volgende week leveren. DPL, kleur zwart gekozen met tegenzin voor HUD i.p.v. HK.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eboera
glas86 schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 14:17:
[...]

Wow, welke uitvoering en kleur? Ik begin steeds meer te denken dat mijn dealer echt wel zijn best gedaan heeft voor mij of zal het allemaal koffiedik kijken zijn? Besteld maart 2022, volgende week leveren. DPL, kleur zwart gekozen met tegenzin voor HUD i.p.v. HK.
DPL uitvoering, initieel met HK maar gewisseld naar HUD. En initieel Mineral Blue en geswitched naar Interstellar Grey. Die laatste wijziging doorgegeven begin oktober maar de dealer weet niet zeker of die ook is/wordt doorgevoerd. Dus de kleur wordt een verrassing denk ik. Auto moet nog steeds gebouwd worden, planning daarom is er niet behalve een willekeurig gekozen leverdatum die nu ergens in mei staat.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TCMR
Kia Niro EV's, gekentekend in Nederland:

Afbeeldingslocatie: https://evdelivery.org/graphs/niro_ev_nl.svg

Als alles goed gaat toont deze grafiek hier dagelijks de updates (voor de nerds: het is een SVG met afwijkende caching headers, maar de vraag is of Tweakers daar iets mee doet, want zo te zien trekken ze deze toch weer door hun eigen server). Je kunt 'm ook altijd zien op de domeinnaam in mijn handtekening met /niro erachter

Vage registraties (grijze import) worden er uitgefilterd. Meer dan 40 dagen tussen "Datum eerste toelating" en "Datum eerste tenaamstelling in Nederland"). Zo komt het dat er momenteel maar twee "Edition"-uitvoeringen in Nederland tenaamgesteld zijn, maar de periode van "Datum eerste toelating" en "Datum eerste tenaamstelling in Nederland" langer is dan 40 dagen (bijv. kenteken R123SR). Ik heb begrepen dat er creatieve handelaren in EV's zijn die nieuwe geïmporteerde auto's buiten dealers om verkopen, met (zogenaamd) 1500 km op de teller. Ik snap de constructie niet helemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sikora
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 22-12-2022
Ik heb in april '22 een EV DPL besteld. De levering is inmiddels voor de 4e keer uitgesteld. (nu: februari 2023). Inmiddels lopen mijn kosten op: Ik betaal voor mijn tijdelijke auto belasting en ik blijf tanken. Ook het tijdelijk voorzien in vervoer begint "in de papieren te lopen". Heb ik dat alleen?
Indien de EV tijdig geleverd was had ik die kosten niet gehad (zonnepanelen/vrijstelling belasting tot 2026)

Nu lees ik dat het volgens de Bovag voorwaarden mogelijk is (zelfs bij een indicatieve leverdatum) om de dealer in gebreke te stellen. Een van de opties is dan om de aantoonbare extra kosten in rekening te brengen.

Heeft iemand hier ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelGo
  • Registratie: Maart 2006
Sikora schreef op zondag 11 december 2022 @ 17:36:
Ik heb in april '22 een EV DPL besteld. De levering is inmiddels voor de 4e keer uitgesteld. (nu: februari 2023). Inmiddels lopen mijn kosten op: Ik betaal voor mijn tijdelijke auto belasting en ik blijf tanken. Ook het tijdelijk voorzien in vervoer begint "in de papieren te lopen". Heb ik dat alleen?
Indien de EV tijdig geleverd was had ik die kosten niet gehad (zonnepanelen/vrijstelling belasting tot 2026)

Nu lees ik dat het volgens de Bovag voorwaarden mogelijk is (zelfs bij een indicatieve leverdatum) om de dealer in gebreke te stellen. Een van de opties is dan om de aantoonbare extra kosten in rekening te brengen.

Heeft iemand hier ervaring mee?
Als dat zo is gaan er binnenkort een aantal failliet, kortom lijkt me sterk.

EDIT Even de voorwaarden gelezen, lijkt me zodanig in het nadeel van de dealer dat die dan geen termijnen meer kunnen afspreken, ah bij mijn koopcontract staat ook niets hierover...

[ Voor 9% gewijzigd door MarcelGo op 11-12-2022 18:23 ]

duurzaam is de weg, 14020 Wp solar, warmtepomp, EV

Pagina: 1 2 ... 9 Laatste