Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eboera
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 03-09 21:00
matthijst schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 22:34:
220 ín de auto leek me eventueel nog handig (geen idee waarom).
Aan de voorkant weinig nut (voor mij).
Ik begrijp dat de MY23 een 240 Volt aansluiting heeft:
https://www.kiaownersclub...ug-in-niro-ev-take.68608/
Ik weet niet of dat bij alle uitvoeringen zo is. Helaas kan ik het nog steeds niet uit eigen ervaring mededelen……

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07:51
Eboera schreef op zondag 6 november 2022 @ 08:01:
[...]

Ik begrijp dat de MY23 een 240 Volt aansluiting heeft:
https://www.kiaownersclub...ug-in-niro-ev-take.68608/
Ik weet niet of dat bij alle uitvoeringen zo is. Helaas kan ik het nog steeds niet uit eigen ervaring mededelen……
Nou moeten jullie me niet gek maken he? Het is gewoon 230V dus 220 en 240V zijn beide niet correct. Just sayin.... 8)7

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09:08
Vaevictis_ schreef op zondag 6 november 2022 @ 08:22:
[...]

Nou moeten jullie me niet gek maken he? Het is gewoon 230V dus 220 en 240V zijn beide niet correct. Just sayin.... 8)7
“Gewoon 230V” zeg je? Hoe verklaar je dit dan? ;)
Afbeeldingslocatie: https://www.kiaownersclub.co.uk/cdn-cgi/image/format=auto,onerror=redirect,width=1920,height=1920,fit=scale-down/https://www.kiaownersclub.co.uk/attachments/img_0629-jpg.17599/

Bottom line: het is AC spanning op een voltage geschikt voor AC apparatuur (behalve die voor de Noord-Amerikaans en Japanse markt). 230V +/- 10%. Alles binnen 207-253V valt daar dus onder.
Zie https://www.consuwijzer.n...ng-mag-aansluiting-hebben.

[ Voor 9% gewijzigd door CyBeRSPiN op 06-11-2022 08:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vaevictis_
CyBeRSPiN schreef op zondag 6 november 2022 @ 08:46:
[...]

“Gewoon 230V” zeg je? Hoe verklaar je dit dan? ;)
[Afbeelding]

Bottom line: het is AC spanning op een voltage geschikt voor AC apparatuur (behalve die voor de Noord-Amerikaans en Japanse markt). 230V +/- 10%. Alles binnen 207-253V valt daar dus onder.
Zie https://www.consuwijzer.n...ng-mag-aansluiting-hebben.
Bovenstaande misschien nuttig voor anderen maar ik zit nogal diep in de duurzame energietransitie.

Niet om flauw te doen maar AC is in Europa 230V inderdaad +/- 10% voor het net. Hiervoor zijn apparaten ontworpen en die hebben ook een ruime bandbreedte waarop ze blijven werken.

Ik vind het ook vreemd dat ze max. 250V erop zetten? Wat heeft dat voor nut want het auto is geen net? De auto kan toch een constant voltage van 230V afleveren??? In welk geval zou er 250V kunnen uitkomen, lijkt me een raar verhaal. :>

Zet er gewoon iets van Schuko outlet op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijst
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 08:51
Vaevictis_ schreef op zondag 6 november 2022 @ 08:22:
[...]

Ah sorry. Vroegah hadden we 220 volt :>

Haters everywhere but I don’t really care

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatMich
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 31-08-2023
Sinds een tijdje lukt het mij niet meer om vanaf een afstand (remote) met Kia Connect een adres naar de navigatie te sturen.
Dus als je in de auto stapt je het opgestuurde adres alleen maar hoeft te bevestigen op het scherm.
Dit lukte voorheen altijd prima.
Nu lukt het alleen nog maar als ik in de auto zit met het contact aan.
Maar waar het mij vooral omgaat is dat wanneer ik in de app hier over vraag bij de klantenservice echt helemaal nooit meer enig teken van leven (antwoord) meer krijg van Kia.
Wel een email dat de vraag is ontvangen maar dat is wel alles.
Een jaar geleden was dit allemaal niet aan de orde.
Ik erger mij groen en geel aan deze vorm van “disrespect” ik vind het een enorme degradatie wat betreft service van Kia.
In de pakweg 45 jaar dat ik auto rijd heb ik nog nooit bij een automerk zo een beroerde serviceverlening meegemaakt.
Kia is m.i. verworden tot een soort van “dozenschuiver”.
Typisch geval van als het goed gaat hoeven we ons minder druk te maken over de service, de mensen willen de auto toch wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07:54
MatMich schreef op zondag 6 november 2022 @ 10:02:
Sinds een tijdje lukt het mij niet meer om vanaf een afstand (remote) met Kia Connect een adres naar de navigatie te sturen.
Dus als je in de auto stapt je het opgestuurde adres alleen maar hoeft te bevestigen op het scherm.
Maar waar het mij vooral omgaat is dat wanneer ik in de app hier over vraag bij de klantenservice echt helemaal nooit meer enig teken van leven (antwoord) meer krijg van Kia.
Ik erger mij groen en geel aan deze vorm van “disrespect” ik vind het een enorme degradatie wat betreft service van Kia.
In de pakweg 45 jaar dat ik auto rijd heb ik nog nooit bij een automerk zo een beroerde serviceverlening meegemaakt.
Typisch geval van als het goed gaat hoeven we ons minder druk te maken over de service, de mensen willen de auto toch wel.
Jij stuurde 45 jaar geleden ook al een adres naar je navigatiesysteem? Of een e-mail naar de fabrikant? Kon je toen überhaupt wel de fabrikant bellen? Volgens mij kon dat allemaal niet en kon je alleen bij de garage terecht.

Dus ben je al eens bij de garage geweest met het probleem?

Ik moet overigens wel bekennen dat ik dat probleem wel herken, maar voor mij is het geen issue aangezien ik maar zelden een adres hoef in te voeren.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:21

Arfman

Drome!

Als ik dit topic moet geloven ben ik de enige die tot nu toe geen enkel probleem met de Kia app heeft ervaren 8)7

Ik gebruik de app regelmatig, stuur adressen naar de auto, HomeAssistant leest de auto meerdere keren per dag uit, voorverwarmen/koelen, allemaal zonder issues. Wat maakt dit verschil?

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peter-036
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 09:12
@MatMich Dat heb ik ook af en toe, vorige week via de app 2 adressen ingevoerd, de dag voor ik zou vertrekken, die 2 (twee!) dagen na de rit eindelijk in de navi verschenen.
Gistermorgen een adres ingevoerd dat een uurtje later wel in de navi verscheen!?
Alles voor Kia-Connect gaat via een server die, naar ik meen, in Frankfurt (am Main) (D) staat.
Ergens in de route van en naar die server, of er in, gaat het vermoedelijk mis.
Ik denk niet dat een dealer, Kia Nederland, of zelfs Kia Worldwide, daar iets aan kunnen doen omdat er ongetwijfeld door de beheerders van de server (of het serverpark) naar de verbinding (en omgekeerd) zal worden gewezen voor "de oplossing".

It is what it is.If you can't change it, deal with it!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchKel
Peter-036 schreef op zondag 6 november 2022 @ 10:33:
@MatMich Dat heb ik ook af en toe, vorige week via de app 2 adressen ingevoerd, de dag voor ik zou vertrekken, die 2 (twee!) dagen na de rit eindelijk in de navi verschenen.
Gistermorgen een adres ingevoerd dat een uurtje later wel in de navi verscheen!?
Alles voor Kia-Connect gaat via een server die, naar ik meen, in Frankfurt (am Main) (D) staat.
Ik denk niet dat een dealer, Kia Nederland, of zelfs Kia Worldwide, daar iets aan kunnen doen omdat er ongetwijfeld door de beheerders van de server (of het serverpark) naar de verbinding (en omgekeerd) zal worden gewezen voor "de oplossing".
Je meld hier wel iets belangrijks. Misschien is er iets met de verbinding van de auto of staat die in een energie bespaar stand waardoor die niet direct de adressen door krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatMich
DutchKel schreef op zondag 6 november 2022 @ 10:21:
[...]

Jij stuurde 45 jaar geleden ook al een adres naar je navigatiesysteem? Of een e-mail naar de fabrikant? Kon je toen überhaupt wel de fabrikant bellen? Volgens mij kon dat allemaal niet en kon je alleen bij de garage terecht.

Dus ben je al eens bij de garage geweest met het probleem?

Ik moet overigens wel bekennen dat ik dat probleem wel herken, maar voor mij is het geen issue aangezien ik maar zelden een adres hoef in te voeren.
Nogal flauwe reactie.
En nee, ik stuurde 45 jaar geleden geen adres naar mijn navigatiesysteem
Dat schrijf ik ook niet.
Ik heb het over serviceverlening en ja hoor je kon 45 jaar geleden al telefoneren.
En vervolgens herken je ineens wel het probleem? 8)7
Please.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatMich
Peter-036 schreef op zondag 6 november 2022 @ 10:33:
Top, duidelijk, wist ik niet.
blijft natuurlijk alleen wel een beetje vreemd dat het iedere keer in de auto zelf met contact aan wel lukt
Thx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatMich
DutchKel schreef op zondag 6 november 2022 @ 10:37:
[...]

Je meld hier wel iets belangrijks. Misschien is er iets met de verbinding van de auto of staat die in een energie bespaar stand waardoor die niet direct de adressen door krijgt.
Wat is de energiebespaarstand?
Ik zet de auto een jaar lang alleen aan en uit via het dashboard.
Verder niets aan instellingen betreffende energie aan/uit veranderd voor zover ik weet natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21-09 21:47
Arfman schreef op zondag 6 november 2022 @ 10:33:
Als ik dit topic moet geloven ben ik de enige die tot nu toe geen enkel probleem met de Kia app heeft ervaren 8)7

Ik gebruik de app regelmatig, stuur adressen naar de auto, HomeAssistant leest de auto meerdere keren per dag uit, voorverwarmen/koelen, allemaal zonder issues. Wat maakt dit verschil?
Ik herken dit wel. De app heeft bij vanaf dag één geen notificaties gestuurd maar werkte verder 100%
Sinds de laatste of één na laatste update werkt het adres sturen als de auto uit staat niet of nauwelijks. Sturen terwijl je in de auto zit met de auto aan werkt in 99% van de gevallen binnen een paar seconden en die andere 1% duurt het wat langer. Al het andere werkt probleemloos en snel zoals status opvragen, deuren van/op slot, airco aan enz.
Gebruik al geruime tijd Home Assistant met Alexa voor meldingen mbt laden wat probleemloos werkt dus op zich kan er prima gecommuniceerd worden met de auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glas86
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 21-09 21:37
MatMich schreef op zondag 6 november 2022 @ 10:02:
Het is een klantenservice en zoals je helaas van de meeste klantenservices niet veel hoeft te wachten tegenwoordig is dat hier ook het geval. Zullen vast allemaal hele vriendelijke mensen zijn die hun beste beentje voor willen zetten maar er word altijd doorverwezen naar je dealer. Dus bij vragen of problemen altijd met je dealer contact opnemen. Indien nodig kunnen zij Kia Nederland aansturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatMich
glas86 schreef op zondag 6 november 2022 @ 10:55:
[...]

Het is een klantenservice en zoals je helaas van de meeste klantenservices niet veel hoeft te wachten tegenwoordig is dat hier ook het geval. Zullen vast allemaal hele vriendelijke mensen zijn die hun beste beentje voor willen zetten maar er word altijd doorverwezen naar je dealer. Dus bij vragen of problemen altijd met je dealer contact opnemen. Indien nodig kunnen zij Kia Nederland aansturen.
Best jammer, want een jaar geleden toen ik de auto net had werkte de communicatie met de klantenservice uitstekend.
Dat kan ik helaas van de dealer niet zeggen.
Ik zit bij Kia in Velserbroek en heb daar afgezien vd keurige levering alleen nog maar een enorme bak desinteresse en onkunde betreffende vragen mogen ervaren.
Dus dat wordt hem sowieso niet meer.
Maar dat is natuurlijk pech, want niet alle dealers zullen zich zo opstellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
Vandaag de 2x in 4 jaar dat de achterklep niet goed dicht zat (winterbanden liggen erin voor de bandenwissel). Eerst piepen en knipperen van achterklep op display maar als je stilstaat voor een verkeerslicht gaat ie op de handrem en moet je de klep eerst goed dicht doen anders kun je niet verder rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 21-09 21:43
Vaevictis_ schreef op zondag 6 november 2022 @ 14:39:
Vandaag de 2x in 4 jaar dat de achterklep niet goed dicht zat (winterbanden liggen erin voor de bandenwissel). Eerst piepen en knipperen van achterklep op display maar als je stilstaat voor een verkeerslicht gaat ie op de handrem en moet je de klep eerst goed dicht doen anders kun je niet verder rijden.
Wat ook werkt, althans bij mij, is auto uit zetten en vervolgens opnieuw aanzetten, dan kun je wel verder rijden, ook al doe je de achterklep niet dicht. Bij stoplicht werkt dat vrij goed omdat je er dan wel tijd voor hebt.
Als de klep niet goed dicht zit is de oplossing natuurlijk om hem wel goed dicht te doen. Maar ik had laatst een gevalletje met een voorwerp dat iets uitstak waardoor klep niet helemaal dicht kon. Dan moet je het toch anders oplossen.

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eric_Cantona
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 20-09 13:33

Eric_Cantona

"Au Revoir"

Vaevictis_ schreef op zondag 6 november 2022 @ 14:39:
Haha, je zou toch hopen dat er een soort AI ingebouwd gaat worden. Welk weldenkend mens gaat eerst 10 minuten naar een irritant piepgeluid luisteren voordat de klep goed dichtgemaakt wordt? Het zal dan wel nodig zijn dat die open blijft staan :X

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Akemi
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 19-09 13:46
eltron schreef op zondag 6 november 2022 @ 14:53:
[...]

Wat ook werkt, althans bij mij, is auto uit zetten en vervolgens opnieuw aanzetten, dan kun je wel verder rijden, ook al doe je de achterklep niet dicht. Bij stoplicht werkt dat vrij goed omdat je er dan wel tijd voor hebt.
Als de klep niet goed dicht zit is de oplossing natuurlijk om hem wel goed dicht te doen. Maar ik had laatst een gevalletje met een voorwerp dat iets uitstak waardoor klep niet helemaal dicht kon. Dan moet je het toch anders oplossen.
En daar is een hele mooie oplossing voor:
https://www.anwb.nl/webwi...2-in-1-kofferbak-spanband

Die klik je in het slot van je achterbak. Geen meldingen meer en hij zit mooi vast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 21-09 21:43
Akemi schreef op zondag 6 november 2022 @ 16:09:
[...]
En daar is een hele mooie oplossing voor:
https://www.anwb.nl/webwi...2-in-1-kofferbak-spanband

Die klik je in het slot van je achterbak. Geen meldingen meer en hij zit mooi vast.
en hoe krijg je hem dan weer los?

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter-036
Het oog van de spanband komt in het slot aan de klep, dus de 'open' knop maakt 'm weer los.

[ Voor 0% gewijzigd door Peter-036 op 06-11-2022 16:17 . Reden: typo ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• multikoe
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 06:06
MatMich schreef op zondag 6 november 2022 @ 10:49:
[...]

Nogal flauwe reactie.
En nee, ik stuurde 45 jaar geleden geen adres naar mijn navigatiesysteem
Dat schrijf ik ook niet.
Ik heb het over serviceverlening en ja hoor je kon 45 jaar geleden al telefoneren.
En vervolgens herken je ineens wel het probleem? 8)7
Please.
Jouw Kia zit barstensvol bijzonder ingewikkelde techniek, je gebruikt een ongelooflijk ingewikkelde keten van servers, kabels, routers, satellieten om te communiceren met je auto. Allemaal pure en relatief nieuwe luxe. Dan moet dat luxe en uiterst complexe pakket techniek bij jou afgeleverd en onderhouden worden door een organisatie die tot zijn maximale capaciteit wordt belast door leveringsproblemen als gevolg van (o.a.) Corona en het feit dat wij met z'n allen onze kinderen graag zo hoog mogelijk op de apenrots willen laten eindigen en dat het daardoor oplopende personeelstekort aan de onderkant nu voor problemen zorgt in de werkplaats en waarschijnlijk ook aan de receptie.

We willen allemaal zo verschrikkelijk veel, we kunnen het allemaal ook prima betalen (kennelijk), maar een beetje realiteitszin helpt wel om te accepteren dat onze hang naar luxe zijn eigen problemen veroorzaakt.

Einde rant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MatMich
multikoe schreef op zondag 6 november 2022 @ 16:36:
[...]

Jouw Kia zit barstensvol bijzonder ingewikkelde techniek, je gebruikt een ongelooflijk ingewikkelde keten van servers, kabels, routers, satellieten om te communiceren met je auto. Allemaal pure en relatief nieuwe luxe. Dan moet dat luxe en uiterst complexe pakket techniek bij jou afgeleverd en onderhouden worden door een organisatie die tot zijn maximale capaciteit wordt belast door leveringsproblemen als gevolg van (o.a.) Corona en het feit dat wij met z'n allen onze kinderen graag zo hoog mogelijk op de apenrots willen laten eindigen en dat het daardoor oplopende personeelstekort aan de onderkant nu voor problemen zorgt in de werkplaats en waarschijnlijk ook aan de receptie.

We willen allemaal zo verschrikkelijk veel, we kunnen het allemaal ook prima betalen (kennelijk), maar een beetje realiteitszin helpt wel om te accepteren dat onze hang naar luxe zijn eigen problemen veroorzaakt.

Einde rant.
??? dus??? wat heeft dit met mijn verhaal te maken?
En “einde rant”?
Maak jij dat uit?
Beetje simplistische kijk dit en ik snap eigenlijk ook niet zo goed wat nu je precieze insteek in deze is.
Het was ook ingewikkeld toen het nog wel werkte.
Dit vind ik een "kleutertje luisterverhaal" met een hoog Gert-Jan Segers gehalte.
"Heren heren geen ruzie laten we dit als redelijke mensen oplossen"
Om vervolgens niets te zeggen.

[ Voor 12% gewijzigd door MatMich op 06-11-2022 17:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frij5fd
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 21-09 09:45
multikoe schreef op zondag 6 november 2022 @ 16:36:
[...]

Einde rant.
Ik waag te betwijfelen dat de krapte op de arbeidsmarkt op bijvoorbeeld MBO-niveau er de oorzaak van is dat de Kia app zo nu en dan kuren vertoont.
Het is zeker goed om te beseffen dat we niet in een perfecte wereld wonen en dat diensten en producten soms niet 100% zijn, en als we naar andere landen of 100 jaar geleden kijken zijn we verwend met mooie spullen, maar de Kia app werkt nou eenmaal niet altijd "as advertised". En als je er wel voor betaalt mag je dat ook melden; zo komen verbeteringen tot stand

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• multikoe
MatMich schreef op zondag 6 november 2022 @ 17:03:
[...]

??? dus??? wat heeft dit met mijn verhaal te maken?
En “einde rant”?
Maak jij dat uit?
Beetje simplistische kijk dit en ik snap eigenlijk ook niet zo goed wat nu je precieze insteek in deze is.
Het was ook ingewikkeld toen het nog wel werkte.
Dit vind ik een "kleutertje luisterverhaal" met een hoog Gert-Jan Segers gehalte.
"Heren heren geen ruzie laten we dit als redelijke mensen oplossen"
Om vervolgens niets te zeggen.
Om te beginnen, mijn "einde rant" is inderdaad wat ik zelf bepaal. Het is mijn rant en dat ik die opmerking zelf maak betekent dat ik mezelf ook niet heel serieus neem. Je mag met mijn verhaal doen wat je wil.

Verder is mijn verhaal volgens mij een heel simpel en duidelijk antwoord op jouw "rant" (flauw, ik weet het). Dit is wat jij schreef:
Dat zijn nogal forse stellingen, "disrespect", "degradatie", "nog nooit meegemaakt", "dozenschuiver". Er zit weinig nuance in je verhaal en dat heb ik er geprobeerd aan toe te voegen en dat heb ik volgens mij ook prima gedaan. Misschien ter onderbouwing: ik reageer nogal sterk op mensen die er graag met gestrekt been ingaan en ik reageer bovendien ook sterk op mensen die vinden dat vroeger alles beter was. Ik heb vroeger bewust meegemaakt en toen was alles vooral heel anders dan nu.

Gewoon uit interesse: wat is er mis met "Heren heren geen ruzie laten we dit als redelijke mensen oplossen"?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• multikoe
Frij5fd schreef op zondag 6 november 2022 @ 20:29:
[...]

Ik waag te betwijfelen dat de krapte op de arbeidsmarkt op bijvoorbeeld MBO-niveau er de oorzaak van is dat de Kia app zo nu en dan kuren vertoont.
Het is zeker goed om te beseffen dat we niet in een perfecte wereld wonen en dat diensten en producten soms niet 100% zijn, en als we naar andere landen of 100 jaar geleden kijken zijn we verwend met mooie spullen, maar de Kia app werkt nou eenmaal niet altijd "as advertised". En als je er wel voor betaalt mag je dat ook melden; zo komen verbeteringen tot stand
Nee, de krapte heeft niets te maken met de Kia app die niet werkt. Maar de klacht ging via de slechte klantenservice in de app naar de service van Kia in het algemeen en daar heeft die krapte wel invloed. En daar haakte ik op in. Maar in mijn antwoord maakte ik ook duidelijk dat de systemen achter de app best wel complex zijn. Wat je tussen de regels door had kunnen lezen is (iets wat ik in mijn werk als IT'er dagelijks tegenkom) dat de service die aan jou geleverd wordt (de app) afhankelijk is van een hele keten van onderling afhankelijke processen die allemaal kunnen falen. Het oplossen van problemen in de app aan de gebruikerskant is heel wat lastiger dan het vroeger was als je achteruitrijlichtje het niet meer deed.
Ik heb dan heel veel moeite met "ik betaal er voor, dus jullie zorgen maar dat het werkt". Jouw "En als je er wel voor betaalt mag je dat ook melden; zo komen verbeteringen tot stand" is al heel wat genuanceerder _/-\o_

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MatMich
multikoe schreef op zondag 6 november 2022 @ 20:37:
[...]

Om te beginnen, mijn "einde rant" is inderdaad wat ik zelf bepaal. Het is mijn rant en dat ik die opmerking zelf maak betekent dat ik mezelf ook niet heel serieus neem. Je mag met mijn verhaal doen wat je wil.

Verder is mijn verhaal volgens mij een heel simpel en duidelijk antwoord op jouw "rant" (flauw, ik weet het). Dit is wat jij schreef:

[...]

Dat zijn nogal forse stellingen, "disrespect", "degradatie", "nog nooit meegemaakt", "dozenschuiver". Er zit weinig nuance in je verhaal en dat heb ik er geprobeerd aan toe te voegen en dat heb ik volgens mij ook prima gedaan. Misschien ter onderbouwing: ik reageer nogal sterk op mensen die er graag met gestrekt been ingaan en ik reageer bovendien ook sterk op mensen die vinden dat vroeger alles beter was. Ik heb vroeger bewust meegemaakt en toen was alles vooral heel anders dan nu.

Gewoon uit interesse: wat is er mis met "Heren heren geen ruzie laten we dit als redelijke mensen oplossen"?
Ok point taken.
Excuus, het was iets te persoonlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchKel
MatMich schreef op zondag 6 november 2022 @ 10:53:
[...]

Wat is de energiebespaarstand?
Ik zet de auto een jaar lang alleen aan en uit via het dashboard.
Verder niets aan instellingen betreffende energie aan/uit veranderd voor zover ik weet natuurlijk.
De auto maakt niet continue verbinding met de server, als die dat zou doen dan is de 12V accu nog sneller leeg. Misschien hebben ze bij een van de laatste updates iets aangepast waardoor die nog minder verbinding maakt met de server maar waardoor er minder problemen zijn met de 12V accu.

Voorheen was het volgens mij zo dat als de auto net is aan geweest dat die vaker met de server verbind en hoe langer die niet meer gestart is dat de frequentie steeds lager wordt.

Overigens wat @multikoe uitgebreid heeft omschreven probeerde ik ook kort uit te leggen op een beetje een grappige toon. Je kunt de auto’s van 10 jaar geleden al niet meer vergelijken met de auto’s van nu.

[ Voor 11% gewijzigd door DutchKel op 06-11-2022 22:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
matthijst schreef op zondag 6 november 2022 @ 09:36:
[...]

Ah sorry. Vroegah hadden we 220 volt :>
Vroeger hadden ze ook een paard voor de wagen. >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
DutchKel schreef op zondag 6 november 2022 @ 22:01:
[...]

De auto maakt niet continue verbinding met de server, als die dat zou doen dan is de 12V accu nog sneller leeg. Misschien hebben ze bij een van de laatste updates iets aangepast waardoor die nog minder verbinding maakt met de server maar waardoor er minder problemen zijn met de 12V accu.

Voorheen was het volgens mij zo dat als de auto net is aan geweest dat die vaker met de server verbind en hoe langer die niet meer gestart is dat de frequentie steeds lager wordt.
Dat verklaart alleen nog steeds niet waarom andere acties geïnitieerd vanuit de app wel werken. Stuur een adres naar de auto, werkt vaak niet. Stuur een opdracht voor climate control, deuren open/dicht naar de auto en het werkt vrijwel direct. Dat er vrijwel direct reactie is bij andere opdrachten wijst er imho ook op dat de server contact op kan nemen en ook neemt met de auto waarna de auto reactie terug stuurt. Dat is dus geen kwestie van de frequentie waarin de auto met de server communiceert.
Komt nog bij, waarom de mogelijkheid hebben om een adres te sturen als het volkomen random is of dat überhaupt aan gaat komen bij een (groot?) deel van de mensen, haal het dan gewoon uit de app dan is er tenminste zekerheid.

[ Voor 9% gewijzigd door ninjazx9r98 op 06-11-2022 22:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
ninjazx9r98 schreef op zondag 6 november 2022 @ 22:51:
[...]

Dat verklaart alleen nog steeds niet waarom andere acties geïnitieerd vanuit de app wel werken. Stuur een adres naar de auto, werkt vaak niet. Stuur een opdracht voor climate control, deuren open/dicht naar de auto en het werkt vrijwel direct. Dat er vrijwel direct reactie is bij andere opdrachten wijst er imho ook op dat de server contact op kan nemen en ook neemt met de auto waarna de auto reactie terug stuurt. Dat is dus geen kwestie van de frequentie waarin de auto met de server communiceert.
Komt nog bij, waarom de mogelijkheid hebben om een adres te sturen als het volkomen random is of dat überhaupt aan gaat komen bij een (groot?) deel van de mensen, haal het dan gewoon uit de app dan is er tenminste zekerheid.
Misschien toch wel, de auto polt mogelijk de belangrijkste dingen vaker, zoals de auto op slot zetten of de verwarming aanzetten. En mogelijk minder vaak de minder belangrijke dingen. Waarbij het updaten van de gegevens van de auto ook steeds minder vaak gebeurd.

Hoe de backend werkt weet niemand hier precies dus het is tussen. Wel heeft dit tot de laatste update (van juni) bij mij prima gewerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
DutchKel schreef op zondag 6 november 2022 @ 22:59:
[...]

Misschien toch wel, de auto polt mogelijk de belangrijkste dingen vaker, zoals de auto op slot zetten of de verwarming aanzetten. En mogelijk minder vaak de minder belangrijke dingen. Waarbij het updaten van de gegevens van de auto ook steeds minder vaak gebeurd.

Hoe de backend werkt weet niemand hier precies dus het is tussen. Wel heeft dit tot de laatste update (van juni) bij mij prima gewerkt.
Vaker als In iedere twee a drie seconden? Dat zou dan geen probleem zijn voor de 12V accu?
Als ik de deuren op slot doe gebeurt dat vrijwel direct na verzenden, een status update is er vrijwel direct, de climate control die ik met dit weer regelmatig vanuit huis aan zet doet het vrijwel direct. Moet wel heel toevallig zijn als ik dat iedere keer precies doe vlak voor er gepold wordt. Tijd voor wat staatsloten als ik zoveel geluk heb ;)
Ik denk eerder dat er ergens iets stuk is bij KIA en dat (nog) niet genoeg prioriteit heeft om er wat aan te doen. Zal het over een paar weken ook melden bij de dealer die dan eindelijk tijd heeft voor een servicebeurt.
Wie weet heeft het wel te maken met de grote update waar met enige regelmaat over gesproken werd en lost men het niet meer op voor de huidige versie of de aandacht is verschoven naar het nieuwste model, wie zal het zeggen.

Het is imho gewoon jammer dat iets wat goed gewerkt heeft dat ineens niet meer doet. Wat helaas overdreven goed werkt sinds de laatste update is bij bijna 100% van de trips naar een nieuw adres vragen wat ik van de navigatie vond. Standaard smiley die ik kies is dan ook :( Hopelijk komt die wel aan bij KIA :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatMich
ninjazx9r98 schreef op zondag 6 november 2022 @ 22:51:
[...]

Helemaal 100% mijn idee ook. Kon het zelf niet beter verwoorden.
Ook fijn om te lezen dat het dus niet aan mij ligt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MatMich
ninjazx9r98 schreef op zondag 6 november 2022 @ 23:23:
[...]

Wat helaas overdreven goed werkt sinds de laatste update is bij bijna 100% van de trips naar een nieuw adres vragen wat ik van de navigatie vond. Standaard smiley die ik kies is dan ook :( Hopelijk komt die wel aan bij KIA :+
Bizarre feature inderdaad en schandalig dat je dat soort ongevraagde onderzoekjes krijgt bij een betaalde dienst.
De vraag is ook wat ze er überhaupt aan hebben.
Tevreden of ontervreden met wat? En wat gaan ze dan precies oplossen?
1000 meldingen ontevreden, met wat?, waarom?
Ik druk standaard op "ontevreden"
De routebegeleiding was nl wel ok alleen dat laatste stukje niet, nl de vraag of ik tevreden was. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
MatMich schreef op zondag 6 november 2022 @ 23:34:
[...]

Bizarre feature inderdaad en schandalig dat je dat soort ongevraagde onderzoekjes krijgt bij een betaalde dienst.
De vraag is ook wat ze er überhaupt aan hebben.
Tevreden of ontervreden met wat? En wat gaan ze dan precies oplossen?
1000 meldingen ontevreden, met wat?, waarom?
Ik druk standaard op "ontevreden"
De routebegeleiding was nl wel ok alleen dat laatste stukje niet, nl de vraag of ik tevreden was. ;)
Waar betaal je dan voor? Hoeveel en hoe vaak? Ik betaal er namelijk niks voor.

Voor zover ik weet kon je bij de laatste auto (my23) alleen kiezen voor betaalde ota updates.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelGo
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 21-09 19:44
Gelukkig hebben de meeste app/navigatie klachten geen zwaarwegende gevolgen voor het rijden met een auto. Phantom breaking, stuiterende vering e.d. zijn een stuk vervelender ;)

duurzaam is de weg, 14020 Wp solar, warmtepomp, EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rokil
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Je betaalt op zich niet apart voor de app functionaliteit, maar die prijs is heus wel in de aanschafprijs. Er wordt ook mee geadverteerd. Dan mag je toch verwachten dat het werkt?
De service van Kia lijkt inderdaad wat te versloffen zodra je hun product hebt gekocht. Ik ben inmiddels bij 2 dealers geweest en gevraagd of er wellicht een klacht naar Kia werd gemeld, maar die stonden beide te kijken of ze water zagen branden.
Ik wil niet zeggen dat het gras bij de buren beter is, maar bij Toyota en Suzuki werd hier actief op gehandeld en kreeg ik ook terugkoppeling.
Bij Kia zelf kreeg ik alleen de mededeling dat dat nu eenmaal de beslissing was vanuit Korea.

Als je je voorneemt dat je altijd alles laat mislukken en dat lukt, ben je dan een echte mislukkeling?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ninjazx9r98
DutchKel schreef op maandag 7 november 2022 @ 08:56:
[...]

Voor zover ik weet kon je bij de laatste auto (my23) alleen kiezen voor betaalde ota updates.
Ook de my22 e-niro plus aantal andere modellen kennen betaalde OTA updates. Eerste jaar gratis, daarna betalen.
https://update.kia.com/EU/E1/updateNoticeView/829
Copy paste van stukje tekst wil niet (op tablet niet iig, is zo te zien een plaatjje) maar daar staat hoe het werkt en voor welke modellen dat geldt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatMich
DutchKel schreef op maandag 7 november 2022 @ 08:56:
[...]

Zoals het gezegde luidt:
“Voor niks gaat de zon op”

[ Voor 18% gewijzigd door MatMich op 07-11-2022 10:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatMich
MarcelGo schreef op maandag 7 november 2022 @ 09:06:
Gelukkig hebben de meeste app/navigatie klachten geen zwaarwegende gevolgen voor het rijden met een auto. Phantom breaking, stuiterende vering e.d. zijn een stuk vervelender ;)
Nou ja, ik kreeg gisteren de melding dat mijn bestemming, centrum Den Haag, bereikt was terwijl ik op de snelweg reed.
Had zwaarwegende gevolgen kunnen hebben ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yeehaw
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16-09 07:12
ninjazx9r98 schreef op maandag 7 november 2022 @ 09:21:
[...]

Ook de my22 e-niro plus aantal andere modellen kennen betaalde OTA updates. Eerste jaar gratis, daarna betalen.
https://update.kia.com/EU/E1/updateNoticeView/829
Copy paste van stukje tekst wil niet (op tablet niet iig) maar daar staat hoe het werkt en voor welke modellen dat geldt.
Interessant. Ik heb een MY22 Kia E-niro. Als ik in de connect app kijk zie ik het volgende:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-7TNQ48Fh8-QZcz1lIw3Wkq8jDU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/m8kp1cLToJqWGtioBUSZ643h.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb niet bewust betaald voor een subscription, maar mogelijk dat dat in de ‘Edition’ spec zat. Nu vraag ik me af of er dan een losse subscription is voor ota updates. Anyway als dat zo is duw ik er af en toe wel een usb stick in, gebruik toch altijd carplay.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter-036
Die 'subscription' loopt gedurende de 7 jaar fabrieksgarantie van je Kia.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman

Arfman

Drome!

Zojuist als test een adres naar mijn auto gestuurd. Kreeg na 2 seconden een melding "POI sent successfully". Weet niet of dat ook betekent dat hij daadwerkelijk over is, maar dat zien we straks als ik naar huis ga.

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
Arfman schreef op maandag 7 november 2022 @ 13:19:
Zojuist als test een adres naar mijn auto gestuurd. Kreeg na 2 seconden een melding "POI sent successfully". Weet niet of dat ook betekent dat hij daadwerkelijk over is, maar dat zien we straks als ik naar huis ga.
Nee dat betekend het helaas niet. Die melding krijg je altijd als de server je verzoek heeft ontvangen volgens mij.

Ik heb het idee dat zodra je de navigatie aanzet dat deze controleert of er verzonden adressen zijn. Mogelijk gaat het daar bij het pollen mis. Dit denk ik omdat het voorheen ook altijd even duurde voordat de melding op het scherm kwam. Soms duurde het wel een halve minuut.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 08:12
ninjazx9r98 schreef op zondag 6 november 2022 @ 23:23:
sinds de laatste update is bij bijna 100% van de trips naar een nieuw adres vragen wat ik van de navigatie vond. Standaard smiley die ik kies is dan ook :( Hopelijk komt die wel aan bij KIA :+
Ik zet gewoon de auto uit, ben toch al op mijn bestemming. >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
gjcvro schreef op maandag 7 november 2022 @ 13:35:
[...]

Ik zet gewoon de auto uit, ben toch al op mijn bestemming. >:)
Is ook een optie maar ik wilde toch iets van verzet laten zien zeg maar en heb nog een beetje de hoop dat er velen met mij hetzelfde doen en dat het ergens binnen KIA op gaat vallen >:)
Aan de andere kant, als bij wijze van spreken iedereen de auto ook gewoon uit doet net als jou zou dat ook kunnen opvallen dat de response wel erg laag is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 08:12
Ik ben eerder bang dat ze nog meer aanpassen, tot nog toe is dat elke keer een achteruitgang

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Digitair
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 06:44
ninjazx9r98 schreef op maandag 7 november 2022 @ 13:40:
[...]

Is ook een optie maar ik wilde toch iets van verzet laten zien zeg maar en heb nog een beetje de hoop dat er velen met mij hetzelfde doen en dat het ergens binnen KIA op gaat vallen >:)
Aan de andere kant, als bij wijze van spreken iedereen de auto ook gewoon uit doet net als jou zou dat ook kunnen opvallen dat de response wel erg laag is.
Ik zit ook in het verzet :) . Standaard vul ik 'nee' in als de bestemming bereikt is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gremsems
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 20-09 22:47
Is er een manier om de audio volume hoger te krijgen dan 45? Gaat met alle respect op een Spotify of Apple Music helemaal nergens over...(ja mn bluetooth volume staat op max)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koen Hendriks
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 21-09 14:17

Koen Hendriks

Pixel Pioneer

gremsems schreef op maandag 7 november 2022 @ 15:28:
Is er een manier om de audio volume hoger te krijgen dan 45? Gaat met alle respect op een Spotify of Apple Music helemaal nergens over...(ja mn bluetooth volume staat op max)
Ik heb mijn volume met de onboard radio of Android Auto nog nooit harder gehad dan 32 :o

vond dat al best wel luid eigenlijk haha

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Suicyder
  • Laatst online: 07:31
Zowel via Android auto als via Bluetooth met Spotify (max volume op telefoon) hoef ik echt niet boven de 30 te komen in de auto als ik zonder gehoorbeschadiging uit wil stappen aan het einde van de rit.

Maargoed, ik gebruik een Samsung N20U, dus Android toestel, wellicht dat een andere Apple gebruiker beter kan bijstaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarcelGo
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 21-09 19:44
Volume van je telefoon zelf staat al hoog?

duurzaam is de weg, 14020 Wp solar, warmtepomp, EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatMich
Digitair schreef op maandag 7 november 2022 @ 14:53:
[...]

Ik zit ook in het verzet :) . Standaard vul ik 'nee' in als de bestemming bereikt is.
Wel grappig dat meer mensen dit doen.
Ik doe dit ook al vanaf dag 1.
Ze zijn niet goed wijs bij Kia, van alle auto’s die ik ooit gehad heb is dit de meest bizarre wat betreft “service en info”
Rijdt wel goed 😊

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hanjoo
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 31-05-2023
Dealer meldde gisteren dat auto (Niro EV, DPL met HUD, InterStellar Gray) op de boot staat. Losdatum haven is 30-11 a.s. Binnen enkele dagen zou de auto vervolgens bij de dealer worden afgeleverd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Arfman

Arfman

Drome!

DutchKel schreef op maandag 7 november 2022 @ 13:29:
[...]

Nee dat betekend het helaas niet. Die melding krijg je altijd als de server je verzoek heeft ontvangen volgens mij.

Ik heb het idee dat zodra je de navigatie aanzet dat deze controleert of er verzonden adressen zijn. Mogelijk gaat het daar bij het pollen mis. Dit denk ik omdat het voorheen ook altijd even duurde voordat de melding op het scherm kwam. Soms duurde het wel een halve minuut.
Gisteren stapte ik in de auto om naar huis te rijden en er verscheen meteen een popup op m'n scherm met het door mij verstuurde adres. Het lijkt bij mij allemaal prima te werken, ik weet ook niet waarom.

Ik draai nog wel op de 1 na laatste infotainmentversie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
Arfman schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 09:17:
[...]

Gisteren stapte ik in de auto om naar huis te rijden en er verscheen meteen een popup op m'n scherm met het door mij verstuurde adres. Het lijkt bij mij allemaal prima te werken, ik weet ook niet waarom.

Ik draai nog wel op de 1 na laatste infotainmentversie.
Ik vermoed dat het antwoord op je waarom in de laatste regel zit: de 1 na laatste infotainmentversie.
Ik installeer steeds asap de laatste versie in de hoop dat ik dan eindelijk notificaties ga krijgen mbt het laden maar heb er nooit bij stil gestaan dat er ook weer zaken 'stuk' kunnen gaan.
Daarnaast heb ik een auto (my22) die uitgeleverd is met een infotainmentversie die met enige regelmaat verbinding met m'n mobiel kwijt raakte en vervolgens maar 1 optie gaf als oplossing: reset/verwijderen van de profielen en opnieuw aanmelden. Dat is bij de tweede of derde update sinds feb dit jaar gelukkig opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23:59

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

ninjazx9r98 schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 09:40:
[...]
Ik installeer steeds asap de laatste versie […]
If it ain’t broken, don’t fix it!
;)

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman

Arfman

Drome!

ninjazx9r98 schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 09:40:
[...]

Ik vermoed dat het antwoord op je waarom in de laatste regel zit: de 1 na laatste infotainmentversie.
Ik installeer steeds asap de laatste versie in de hoop dat ik dan eindelijk notificaties ga krijgen mbt het laden maar heb er nooit bij stil gestaan dat er ook weer zaken 'stuk' kunnen gaan.
OK, maar ik heb ook bij de voorgaande 2 releases (ik heb de auto nu een jaar en werd uitgeleverd met een iets oudere release dan toen beschikbaar was) geen enkel probleem gehad met de app, notificaties of adressen versturen. Misschien woon ik in een gedeelte van NL waar de 4G ontvangst bovengemiddeld goed is? Geen idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
Arfman schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 10:30:
[...]

OK, maar ik heb ook bij de voorgaande 2 releases (ik heb de auto nu een jaar en werd uitgeleverd met een iets oudere release dan toen beschikbaar was) geen enkel probleem gehad met de app, notificaties of adressen versturen. Misschien woon ik in een gedeelte van NL waar de 4G ontvangst bovengemiddeld goed is? Geen idee.
Tenzij 4G ontvangst achteruit gegaan is sinds de laatste update of alleen achteruit gaat als ik een adres verstuur terwijl de auto uit staat lijkt mij dat 4G geen rol speelt. Al het andere in de app werkt namelijk zonder problemen. Notificaties hebben het nooit gedaan en daar is ook veel over te lezen op diverse forums, dat speelt niet bij iedereen maar is zeker wel een issue voor een deel van de mensen.
Nog één ander vervelend dingetje wat ik met enige regelmaat heb, de auto mag dan geen contacten meer downloaden van de telefoon en ik moet daar dan weer toestemming voor geven op de telefoon. Weet alleen nog niet of dat een Android dingetje is van de telefoon of iets in de auto. Ook dat is iets wat denk ik met de laatste update begonnen is maar kan ook de één laatste zijn.
Heb overigens een Samsung S20 FE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IMusteat50
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 08:55
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t_sW9zrkSrWtzG1dac-7KBiS0ic=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jnEzdVMXBA7puvWbEOh4wwAh.jpg?f=fotoalbum_large

Zojuist dit ontvangen...baal als een stekker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giem
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 21-09 13:27
IMusteat50 schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 11:28:
[Afbeelding]

Zojuist dit ontvangen...baal als een stekker.
Welke kleur en uitvoering heb je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IMusteat50
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 08:55
Giem schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 12:01:
[...]

Welke kleur en uitvoering heb je?
DPL Clear White

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giem
Vreemd want de vertraging die ik te horen kreeg tot 8-2023 lag aan de kleur. Nu wit geen kleur is lijkt dit wel vreemd. Is er meer aan de hand bij Kia?

Overigens heb ik de kleur laten aanpassen en is het geen 2-2023 maar 4-2023 geworden.
Aanpassing gedaan naar Zwart, EL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchVik
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 19-09-2024
Clear white is de grondlak kleur, ik geloof nooit dat het nog zolang kan duren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ninjazx9r98
Hippe Lip schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 10:12:
[...]

If it ain’t broken, don’t fix it!
;)
Zodra het niet meer broken is zal ik het niet meer fixen maar tot die tijd blijf ik asap updaten en hopen dat het eindelijk allemaal gaat werken zoals zou moeten >:)

Of de auto moet zelf gaan besluiten dat het tijd is voor een OTA update......

[ Voor 10% gewijzigd door ninjazx9r98 op 08-11-2022 13:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bokkie72
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 08:27
Een paar keer per week gebruik ik de feature om de Niro volgens een schedule op te laden. Dit werkte altijd prima. Ik gebruik dan "Off peak tariffs only".

In de afgelopen paar dagen is het mij twee maal overkomen dat het laden niet gestart werd volgens het geprogrammeerde schedule. De laatste keer was afgelopen nacht - vooraf had ik alles 2x gecontroleerd in de app en in de auto - alles stond goed. Toch starte de wagen niet met laden. Erg vervelend wanneer de SoC slechts 20% is.

Herkend iemand dit en weet iemand wellicht een oplossing? Ik heb nu voor de zekerheid de SW gereset dmv de button bij de volumeknop.

Betreft een e-niro uit 2021.

[ Voor 0% gewijzigd door bokkie72 op 08-11-2022 13:20 . Reden: 2022 moest zijn 2021 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [BoSS]
  • Laatst online: 09:32

[BoSS]

Geen woorden maar daden!

Giem schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 12:07:
[...]

Vreemd want de vertraging die ik te horen kreeg tot 8-2023 lag aan de kleur. Nu wit geen kleur is lijkt dit wel vreemd. Is er meer aan de hand bij Kia?
Bij Kia maar zeer zeker ook bij dealers. Ik zie dat m.n. klanten van de grotere dealernetwerken (Zeeuw & Zeeuw anyone) hun auto later geleverd krijgen ondanks de belofte "vooruitbesteld".

Waarschijnlijk omdat er meer auto's verkocht zijn dan vooruitbesteld en dan loopt de levertijd hard op (dan kom je achteraan in de wachtrij, zo werkt het systeem bij KIA).

20x 170 Wp (Solar Frontier) op ZZO / 54 graden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morpheus2003
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 20-09 22:53
Ik ga echt no way de kleur veranderen. Betaal een vermogen voor de auto en dan wil ik mijn favoriete kleur ook. In mijn geval Cityscape Green. Ik baal er al van dat ik met de DPL geen HK audio meer kon kiezen toen ik de auto in augustus kocht.

Kia reageert volgens mij soms wat paniekerig en te snel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman

Arfman

Drome!

ninjazx9r98 schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 11:17:
Nog één ander vervelend dingetje wat ik met enige regelmaat heb, de auto mag dan geen contacten meer downloaden van de telefoon en ik moet daar dan weer toestemming voor geven op de telefoon. Weet alleen nog niet of dat een Android dingetje is van de telefoon of iets in de auto. Ook dat is iets wat denk ik met de laatste update begonnen is maar kan ook de één laatste zijn.
Heb overigens een Samsung S20 FE
Ook geen last van. Mijn telefoon: Samsung S20 FE (5G). Schiet mij maar lek 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eboera
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 03-09 21:00
[BoSS] schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 13:41:
[...]

Bij Kia maar zeer zeker ook bij dealers. Ik zie dat m.n. klanten van de grotere dealernetwerken (Zeeuw & Zeeuw anyone) hun auto later geleverd krijgen ondanks de belofte "vooruitbesteld".

Waarschijnlijk omdat er meer auto's verkocht zijn dan vooruitbesteld en dan loopt de levertijd hard op (dan kom je achteraan in de wachtrij, zo werkt het systeem bij KIA).
Of andere landen krijgen voorrang. Als je wat in UK fora gaat snuffelen kom je mensen tegen die klagen dat hun in augustus bestelde Niro EV pas eind november komt in plaats van begin november. En er gaan ook veel meer schepen naar de UK ipv Rotterdam en Antwerpen. Dus ik denk dat de wachtrij nog wel eens aangepast wordt zodat diegene die het meest betaald het snelste geleverd krijgt…..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Midaz
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 07-03-2024
Ik heb vandaag een update gekregen van de leverdatum van mijn Niro ev Dynamicline cityscape green.
Besteld begin september, leverdatum gepland week 16, is nu verwacht week 15.

I’ll wait and see…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harvest2002
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 20-09 21:32
bokkie72 schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 13:18:
Een paar keer per week gebruik ik de feature om de Niro volgens een schedule op te laden. Dit werkte altijd prima. Ik gebruik dan "Off peak tariffs only".

In de afgelopen paar dagen is het mij twee maal overkomen dat het laden niet gestart werd volgens het geprogrammeerde schedule. De laatste keer was afgelopen nacht - vooraf had ik alles 2x gecontroleerd in de app en in de auto - alles stond goed. Toch starte de wagen niet met laden. Erg vervelend wanneer de SoC slechts 20% is.

Herkend iemand dit en weet iemand wellicht een oplossing? Ik heb nu voor de zekerheid de SW gereset dmv de button bij de volumeknop.

Betreft een e-niro uit 2021.
Kan het iets te maken hebben met zomertijd en wintertijd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 07:38
Digitair schreef op maandag 7 november 2022 @ 14:53:
Ik vind het al knap dat jullie überhaupt iets gevonden krijgen op de navigatie. Het lukt me echt totaal niet om enigzins fatsoenlijk een adres of locatie ingesteld te krijgen sinds de update met de zoekfunctie. Mogelijkheid om op de ouderwetse manier adres in te voeren is er volgens mij niet meer.

Ik gebruik de navigatie dus nooit. Sowieso wil ik geen navigatie zonder live data dus moet ik ook al weer eerst hotspot starten. Navigeren via maps op telefoon is gewoon veel makkelijker.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
Van mij zou hij ook hoger mogen inderdaad, zal eens testen of radio wel hoger volume geeft.

Sowieso vind ik het audiosysteem nogal bijzonder qua balans. Ik heb "treble" inmiddels op -8 staan om het extreem schelle geluid te elimineren.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bokkie72
Harvest2002 schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 18:32:
[...]

Kan het iets te maken hebben met zomertijd en wintertijd?
Dat denk ik niet.
na de wisseling van zomer->wintertijd al de fout gemaakt om de tijd niet aan te passen in de auto. Dit had gevolg dat het geplande opladen een uur te laat te vroeg op de oude tijd begon. Zucht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
@assje Vandaar dat ik de app gebruik, die werkt gewoon goed als het op zoeken aankomt en vervolgens stuur ik het naar de auto.
Zoeken in de auto zit voor adressen geen logica in en daarmee krijg ik meestal niet wat ik wil. Zoeken naar POI werkt dan weer prima in de auto.
Postcode, huisnummer doet het volgens mij ook goed in de auto maar is alweer tijdje geleden dat ik dat probeerde. Ik zoek nu een adres in de app, stap in de auto, start de auto en stuur dan het adres.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Harvest2002
bokkie72 schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 19:40:
[...]

Dat denk ik niet.
na de wisseling van zomer->wintertijd al de fout gemaakt om de tijd niet aan te passen in de auto. Dit had gevolg dat het geplande opladen een uur te laat te vroeg op de oude tijd begon. Zucht...
Just to be sure: Als je de kabel aansluit op gepland opladen, knippert het middelste lichtje voor dan groen? Dat geeft nl aan dat gepland opladen is ingeschakeld. Zo niet, zou ik eens langs de dealer gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giem
Midaz schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 17:36:
Ik heb vandaag een update gekregen van de leverdatum van mijn Niro ev Dynamicline cityscape green.
Besteld begin september, leverdatum gepland week 16, is nu verwacht week 15.

I’ll wait and see…
Wat een vage verhalen allemaal, want je hebt de kleur groen en toch is je levering niet verzet, terwijl de reden van vertraging de kleur zou zijn.

Slechte zaak en erg ondoorzichtig allemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23:59

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

ninjazx9r98 schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 12:55:
[...]

Zodra het niet meer broken is zal ik het niet meer fixen maar tot die tijd blijf ik asap updaten en hopen dat het eindelijk allemaal gaat werken zoals zou moeten >:)

Of de auto moet zelf gaan besluiten dat het tijd is voor een OTA update......
@ninjazx9r98
Wat ik er ook mee wilde zeggen is dat je mss beter even kunt wachten als er een update uitkomt en kijken wat anderen er van zeggen. Je wilt immers niet nóg verder zakken. Soms zit er een beroerde update tussen…

Geduld is een schone zaak… :)

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
ninjazx9r98 schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 20:59:
@assje Vandaar dat ik de app gebruik, die werkt gewoon goed als het op zoeken aankomt en vervolgens stuur ik het naar de auto.
Welke app? Jij hebt een Kia connect abonnement dan zeker?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
Postcode, huisnummer doet het volgens mij ook goed in de auto maar is alweer tijdje geleden dat ik dat probeerde.
Als deze optie nog bestaat heb ik hem niet kunnen vinden.

[ Voor 18% gewijzigd door assje op 09-11-2022 09:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ninjazx9r98
assje schreef op woensdag 9 november 2022 @ 09:38:
[...]

Welke app? Jij hebt een Kia connect abonnement dan zeker?
Heb me er nooit in verdiept maar zit dat niet gewoon standaard de eerste zeven jaar bij iedere auto? De mijne is februari dit jaar geleverd, ik las ergens over een app en heb dat ding geinstalleerd paar dagen voor ik de auto kreeg en de auto toegevoegd zodra die geleverd was. In de app zie ik een einddatum ergens in 2029 maar omdat het lease betreft zal die datum niet meemaken als berijder.

Als ik er aan denk zal ik vanavond of morgenochtend ook eens kijken naar adres invoeren in de auto zelf. Zal postcode proberen en volgens mij zag ik laatst ook iets voorbij komen over een 'vergrootglas' om te zoeken naar een adres maar uit m'n hoofd gezegd zie ik in de auto geen vergrootglas bij/naast het invoerveld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
ninjazx9r98 schreef op woensdag 9 november 2022 @ 10:48:
Heb me er nooit in verdiept maar zit dat niet gewoon standaard de eerste zeven jaar bij iedere auto?
Op de nieuwe Niro wellicht, op de eNiro was het 1 jaar gratis en daarna €2,99/maand voor connected services. Ik heb een 2019 model gebruikt gekocht en weet niet eens of de "Kia Connected Services Module" er op zit.

[ Voor 13% gewijzigd door assje op 09-11-2022 10:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijst
Suf dat de nieuwe Kia en Hyundai geen wireless carplay hebben (op instapschermen na).
Heb nu zoeen gehaald, lijkt goed te werken. Na instappen duurt het een seconde of 30-40 voordat je beeld hebt, daarna werkt t prima.
https://carlinkitcarplay....kit-4-0-new-model-release

[ Voor 17% gewijzigd door matthijst op 09-11-2022 11:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeT80
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 20-09 07:08
Wat is op dit moment de meest actuele software update?
En van wanneer is deze?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Suicyder
  • Laatst online: 07:31
MikeT80 schreef op woensdag 9 november 2022 @ 16:10:
Wat is op dit moment de meest actuele software update?
En van wanneer is deze?
https://update.kia.com/EU/E1/Main

Beste hier even te kijken, is namelijk ook afhankelijk van model, voormij MY'21 (20 dus) van 30 mei dit jaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bokkie72
Harvest2002 schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 21:03:
[...]

Just to be sure: Als je de kabel aansluit op gepland opladen, knippert het middelste lichtje voor dan groen? Dat geeft nl aan dat gepland opladen is ingeschakeld. Zo niet, zou ik eens langs de dealer gaan.
Yes, die knippert groen, en het display geeft aan dat het laden pas begint op het geplande moment.
Na enige tijd stopt het knipperen en gaat het display weer uit.

Na uitvoeren van de reset (gisteren) werkte het scheduled opladen (afgelopen nacht) weer goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harvest2002
bokkie72 schreef op woensdag 9 november 2022 @ 19:35:
[...]

Yes, die knippert groen, en het display geeft aan dat het laden pas begint op het geplande moment.
Na enige tijd stopt het knipperen en gaat het display weer uit.

Na uitvoeren van de reset (gisteren) werkte het scheduled opladen (afgelopen nacht) weer goed.
Ja het knipperen stopt na enige tijd.

Hopelijk is je probleem met de reset verholpen.

• DutchKel
Suicyder schreef op woensdag 9 november 2022 @ 16:35:
[...]

https://update.kia.com/EU/E1/Main

Beste hier even te kijken, is namelijk ook afhankelijk van model, voormij MY'21 (20 dus) van 30 mei dit jaar.
Je loopt alweer achter, 22 juli 2022 is er nog een update geweest voor MY20

• Mc_Smurf
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 09-09 11:12
Vorige week is mijn Niro EV dan ook eindelijk besteld door de LM.. Uitvoering: DPL, Clear White met trekhaak..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kfDIMeP7foYFmHdhdx4jfQYMKIs=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/6VQ2W6JEYeYN3ojRR0cXm5IA.jpg?f=user_large

Exact dezelfde auto zonder trekhaak is levering week 17... Iets met kabelbomen die niet leverbaar zijn.. 8)7

• matthijst
Jeu, eerste zombie mode gehad vandaag.
Stelde via de app de max lading in (90--> 100%). Liep naar de auto en hij wilde niet starten.
20 minuten gewacht en toen deed ie het.
Hopelijk snel een fix.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wian
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Marcva schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 12:03:
Mogelijk offtopic, maar vermeld omdat het kan (laden mbv Kia api).

Op 1 december loopt mijn energie jaarcontract af en moet ik naar variabel. Ben redelijk controlfreak en hou daar niet van: dat ze elke maand je tarief kunnen aanpassen. Dus omgekeken naar een dynamisch contract: heb je de kosten tenminste gedeeltelijk in eigen hand.
Mijn huidige leverancier heeft dat nog niet operationeel, dus voor Tibber gekozen vanwege de Kia api die zij gebruiken: je kunt hen het voordeligste laadmoment laten bepalen. Tibber geeft de auto dan een schop om te laden. Nu laadt ik met Zappi hoofdzakelijk het PV overschot, maar in de winter is dan onvoldoende en weinig efficiënt (laag vermogen).
Tibber levert geen gas, dus dat laat ik bij mijn oude leverancier.
Werkt dit slim laden goed? Ik heb een Ioniq en als ik via de Bluelink app het laden probeer te pauzeren, blijft ie gewoon doorladen. Dus ik ben bang dat slim laden met Tibber ook niet zal werken. Heb je er al ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bokkie72
Harvest2002 schreef op woensdag 9 november 2022 @ 19:51:
[...]

Ja het knipperen stopt na enige tijd.

Hopelijk is je probleem met de reset verholpen.
Helaas, afgelopen nacht is het schedule weer niet geactiveerd…
Zou er een verband zijn met de ingestelde departure time? In mijn geval ma-zo 8h30.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harvest2002
bokkie72 schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 08:45:
[...]

Helaas, afgelopen nacht is het schedule weer niet geactiveerd…
Zou er een verband zijn met de ingestelde departure time? In mijn geval ma-zo 8h30.
Zou kunnen. Ik meen dat anderen ook problemen hadden met gepland laden als ze die op de vertrektijd instellen. Ik zelf stel altijd begintijd en eindtijd in en heb nog nooit problemen gehad. Heb auto nu bijna 4 jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcva
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 22:13
wian schreef op donderdag 10 november 2022 @ 11:27:
[...]

Werkt dit slim laden goed? Ik heb een Ioniq en als ik via de Bluelink app het laden probeer te pauzeren, blijft ie gewoon doorladen. Dus ik ben bang dat slim laden met Tibber ook niet zal werken. Heb je er al ervaring mee?
Pauzeren is nodig: de auto moet op het juiste moment door Tibber gestart worden. Bij mijn Kia werkt pauzeren prima. Geen idee hoe dat bij Hyundai zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bokkie72
Harvest2002 schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 09:18:
[...]

Zou kunnen. Ik meen dat anderen ook problemen hadden met gepland laden als ze die op de vertrektijd instellen. Ik zelf stel altijd begintijd en eindtijd in en heb nog nooit problemen gehad. Heb auto nu bijna 4 jaar.
Volgens mij moet er een vertrektijd ingesteld worden. Hieronder een paar screenshots van mijn instellingen: zit daar iets vreemds in (doe ik wat fout?)
En Stel jij het in via de app of direct in de auto?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MsMuNoPdYzk9YVd7tTbqn252uNo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eHAaz4kzPYtFmwpPrmDEMOMi.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Wd9MZgXSltmt0xGkzsmJ8OCK0-s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1PKfhMyQH0hRSx1F10wZUKVO.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MGa12xjniHmBZhFIOn-izZT8Xpk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/N5pvB8obn1s9vmUvD6F9x8X9.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b2C8P3huDw-DuWh1Yser7Nu0HWc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AIrjdo41OYTgGwSU50vDO5J0.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02-2023
Is er geen levertijden topic? Aangezien de helft van de reacties over de levertijd van een andere auto gaan dan de naam van dit topic....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tobotje
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 21-09 00:51
eL_Jay schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 10:11:
Is er geen levertijden topic? Aangezien de helft van de reacties over de levertijd van een andere auto gaan dan de naam van dit topic....
Zou fijn zijn. 1 april Dynamicplusline ev in miniral Blue besteld. Nog steeds geen zicht op een geplande leverdatum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harvest2002
@bokkie72 ik heb een my19. Stel het in de auto in. Weet je zeker dat het dmv de app ook in je auto wordt vastgelegd? Flikkert het lampje in het midden groen?
Pagina: 1 ... 231 ... 350 Laatste

Let op:
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3
Thuisladen van je EV deel 2
Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic

Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.