Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 21-09 19:01
Hippe Lip schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 10:58:
[...]

@bruneelm Of een 1-fase e-Niro werkelijk een 7,2kW lader heeft vraag ik me nog steeds af. Ook daar kunnen het twee (permanent) parallel geschakelde circuits zijn. Dat heb ik nog niet uit kunnen vinden, al lijkt me dat laatste eigenlijk wel logisch. Er wordt dan namelijk, technisch gezien, maar één soort circuit gemaakt voor alle types auto. Daarvan kunnen er dan meer of minder gemonteerd worden.

[...]

@CyBeRSPiN En de combinatie van zo’n omvormer plus laadcircuit kun je ‘lader’ noemen? :*)
De 1-fase laders zijn 1 fase om ze goedkoop te houden. Die ga je dus niet dubbel uitvoeren.

De lader bestaat uit een gelijkrichter, power factor corrector, omvormer en laad circuit.

PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 10:43

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

kdeboois schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 11:14:
[...]

De 1-fase laders zijn 1 fase om ze goedkoop te houden. Die ga je dus niet dubbel uitvoeren.
@kdeboois Dat is een bekende afweging: ja, je kunt het op die manier goedkoop fabriceren, maar je hebt dan wel een extra product met eigen ontwerp, productielijn, voorraad, artikelnummer en zo meer. Dat kost ook wat.
Vandaar dat je ziet dat dit soort dingen soms opgelost wordt met bestaande componenten.
Tesla is daar een voorbeeld van. Hoe dat nu gebeurt weet ik niet, maar zeker in de beginjaren werden allerlei opties (waaronder zelfs camera’s en grotere accu’s) standaard in alle auto’s ingebouwd, ook al werden die niet besteld. Dan werden ze softwarematig buiten gebruik gesteld. Voordeel was dat je maar één ontwerp, één productielijn en één type auto hebt.

Kortom: het is een afweging die bij de ene fabrikant een andere uitkomst heeft dan bij de ander.
Hoe dit bij Kia en de 1-fase lader uitvalt weet ik niet. Ik heb de doos nooit opengeschroefd… 8)

[ Voor 10% gewijzigd door Hippe Lip op 23-10-2022 14:04 ]

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17:25
Tesla heeft dan ook de filosofie om er na de verkoop nog aan te verdienen, andere merken volgen.
Zoals een “abonnement” of een betaalde upgrade om een verwarmde achterbank te hebben..

[ Voor 6% gewijzigd door CyBeRSPiN op 23-10-2022 14:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SixFo
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 15-09 21:20
Gisteren een proefrit gemaakt in een Niro EV DynamicLine en ook gezeten in een DynamicPlusLine en ExecutiveLine. Wat me bij de DynamicPlusLine opviel was dat de stoelen erg stroef waren. In een negatieve zin. Normaal stap je in en zodra je zit draai je je lichaam richting het stuur, maar dat ging dus erg stroef...
De DynamicPlus heeft lederlook waar de Executive "premium lederlook" heeft. Bij de Executive, waar al meer mensen in hadden gezeten in de showroom, was dat niet stroef.

Nu kan het zijn dat de stoelen alleen in het begin zo stroef zijn (want het was een auto waar alleen nog de monteur in had gezeten). Ik was benieuwd wat jullie ervaringen hiermee zijn.

Wat ik me verder af vroeg was of je het stapvoets rijden ook uit kunt zetten, zoals bij een Polestar, wanneer je de rem loslaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcva
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 21-09 22:13
Ik heb in de UVO app de laatste rit op 15 oktober gemaakt. Feitelijk onjuist.
Ligt dat aan mij, of zijn er meer waar de registratie faalt?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MarcelGo
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 21-09 19:44
SixFo schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 16:13:
Gisteren een proefrit gemaakt in een Niro EV DynamicLine en ook gezeten in een DynamicPlusLine en ExecutiveLine. Wat me bij de DynamicPlusLine opviel was dat de stoelen erg stroef waren. In een negatieve zin. Normaal stap je in en zodra je zit draai je je lichaam richting het stuur, maar dat ging dus erg stroef...
De DynamicPlus heeft lederlook waar de Executive "premium lederlook" heeft. Bij de Executive, waar al meer mensen in hadden gezeten in de showroom, was dat niet stroef.

Nu kan het zijn dat de stoelen alleen in het begin zo stroef zijn (want het was een auto waar alleen nog de monteur in had gezeten). Ik was benieuwd wat jullie ervaringen hiermee zijn.

Wat ik me verder af vroeg was of je het stapvoets rijden ook uit kunt zetten, zoals bij een Polestar, wanneer je de rem loslaat.
Daar is "Autohold" voor...

duurzaam is de weg, 14020 Wp solar, warmtepomp, EV

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Peter-036
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 15:59
Even de linker flipper naar je toe getrokken houden, dan blijft 'ie ook netjes staan zonder remmen.

It is what it is.If you can't change it, deal with it!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• multikoe
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 13:07
Marcva schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 16:57:
Ik heb in de UVO app de laatste rit op 15 oktober gemaakt. Feitelijk onjuist.
Ligt dat aan mij, of zijn er meer waar de registratie faalt?
De Kia Connect app (ik neem aan dat je die bedoelt) is niet heel betrouwbaar als het gaat om die rit-informatie. Ik heb ook al meerdere keren meegemaakt dat de info onvolledig is. Ik maak ook gebruik van Tronity, een website waarmee je nog meer leuke dingen kunt doen met de data van je auto. Maar ook die zeggen dat de e-Niro onbetrouwbaar is als het gaat om het aanleveren van data. Beide (Tronity en de Kia Connect app) maken volgens mij gebruik van dezelfde service.
Overigens: het valt op dat Tronity veel meer data aan de auto weet te ontfutselen dan de Kia Connect app: laadsessies bijvoorbeeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ferry34
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 19-09 22:28

Ja dat kan...de linker stuurflipper klikken totdat "i-pedal" verschijnt.
De auto stopt dan volledig wanneer je van t gaspedaal gaat.

Dan heb je echte 1 pedal drive.
Hij remt ook iets harder dan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frij5fd
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 21-09 09:45

Ik heb een Executive met "premium lederlook" (MY2020). Ik herken die stroefheid niet

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rokil
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Over de Connect-app: de laatste paar weken krijg ik geen meldingen meer als het laden bijna voltooid is, of als het laden klaar is.
Ik heb in de app de pushmeldingen ingeschakeld staan, waarbij ik ingesteld heb om 20 minuten voor het voltooien een melding te geven. In mijn telefoon staat ook ingesteld dat de Kia Connect app meldingen 'mag' geven. Dat werkt ook, want gisteren kreeg ik nog de melding dat de deuren niet afgesloten zouden zijn. Klopt, want ik was de ramen aan het schoonmaken.
Is dit weer een gevalletje waar ik alleen last van heb, of krijgen meer mensen geen laadmeldingen meer?

Als je je voorneemt dat je altijd alles laat mislukken en dat lukt, ben je dan een echte mislukkeling?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijst
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17:46
Frij5fd schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 19:17:
[...]

Ik heb een Executive met "premium lederlook" (MY2020). Ik herken die stroefheid niet
Met een dynamicline herken ik 't ook niet. Maar goed. Ik stap in de auto en draai mezelf niet de auto in alsof het een burostoel is.

Haters everywhere but I don’t really care

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pinguins
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 03-06 21:17
rokil schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 19:35:.
Is dit weer een gevalletje waar ik alleen last van heb, of krijgen meer mensen geen laadmeldingen meer?
Ik krijg de meldingen dat het laden klaar is nog wel. Ik stel verder niets in (geen meldingen vooraf).

e-Niro 64kWh DynamicPlusLine Rood december 2021

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21-09 23:21

Arfman

Drome!

rokil schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 19:35:
Even afkloppen, maar ik heb de auto nu ruim 1 jaar en misschien 2 keer een storing gehad met Kia Connect, toen hadden meer mensen er last van. Voor de rest doet hij het eigenlijk altijd, althans, ik kan me niet herinneren dat ik er ooit last van heb gehad. Net nog even gecheckt, ook het ritje van zojuist staat al bij My Trips.

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13:38

Ik heb auto sinds februari dit jaar en nog nooit een laadmelding gehad.
Alles staat goed, tig herinstallaties verder maar het is en blijft de enige app die geen notificaties geeft. Heb zelf wat geknutseld met Home Assistant, de KIA integratie en laat Alexa nu roepen dat de auto vol is plus een notificatie in de Home Assistant app.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

DonJuape

Trust me, I'm an engineer!

Over de Connect-app: de laatste paar weken krijg ik geen meldingen meer als het laden bijna voltooid is, of als het laden klaar is.
Ik heb in de app de pushmeldingen ingeschakeld staan, waarbij ik ingesteld heb om 20 minuten voor het voltooien een melding te geven. In mijn telefoon staat ook ingesteld dat de Kia Connect app meldingen 'mag' geven. Dat werkt ook, want gisteren kreeg ik nog de melding dat de deuren niet afgesloten zouden zijn. Klopt, want ik was de ramen aan het schoonmaken.
Heb de auto nu iets meer dan een jaar en krijg soms wel en soms geen laadnotificaties. Geen idee waar dit aan ligt. Telefoon wel of niet in sleep? Of Kia er zin in heeft? Geen flauw idee.

Hyundai Inster Pulse Winterpack, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rokil
  • Niet online
Het is vooral heel handig om een melding te krijgen als je bij een openbare laadpaal staat, zodat je er op tijd bent om de auto weg te halen zodat een ander kan gaan laden.
Ik heb de Kia Connect app juist aangevinkt in mijn telefoon om nooit in slaapstand te gaan en zoals gezegd kreeg ik wel een melding dat de deuren open stonden, maar dus niet dat het laden (binnenkort) klaar is.
Tot een paar weken geleden kreeg ik dat wel. Het ligt ook eigenlijk zeker te weten niet aan mijn telefoon, want mijn vrouw heeft precies hetzelfde probleem. Tot een paar weken geleden kreeg zij ook de laadmeldingen, maar nu dus ook niet meer.
Ach, wat zeur ik ook; zo duur was de auto nu ook weer niet, dus wat mag je dan verwachten....

Als je je voorneemt dat je altijd alles laat mislukken en dat lukt, ben je dan een echte mislukkeling?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oldie127
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 00:25
Ik heb ook sinds kort problemen met de app als ik een navigatie adres invoer via de app komt het pas de dag nadien in de auto binnen . Heb nog geen Reset gedaan en heb de laatste software deze loste mijn probleem met het instellen van de laadtijden wel op vroeger werkte dit slechts eenmalig nu blijft het netjes in het geheugen.
MY20 in BE

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rowicom
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 17:33
Frij5fd schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 19:17:
[...]

Ik heb een Executive met "premium lederlook" (MY2020).
LederLOOK? Het is toch ''real leather''?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• njiwedu0b
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 15:37
rowicom schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 14:23:
[...]

LederLOOK? Het is toch ''real leather''?
Op basis van de uitrusting van de nieuwe Niro EV is het voor de EL toch echt: "Bekleding in premium lederlook" en voor DPL "Bekleding in lederlook" en DL "Bekleding in stof/lederlook combinatie".

#vegan. }:O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rogar
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 16:48
Volgens mij kan je instellen of de auto gaat kruipen als je de rem los laat of dat hij niets doet inderdaad.

De e-Niro kan een conventionele automaat faken, door te gaan rollen bij rem los (tenzij auto-hold aan staat).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MatMich
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 31-08-2023
De app is erg wiebelig. (understatement)
Ik kan ineens geen adres meer op afstand naar de auto sturen.
Werkt nu alleen nog maar in de auto zelf met kontakt aan.
Werkte voorheen prima.
Ook dien ik nu weer heel vaak opnieuw in te loggen wat ook kaklastig is.
Kortom erg onbetrouwbaar allemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Akemi
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 19-09 13:46
rokil schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 11:18:
Het is vooral heel handig om een melding te krijgen als je bij een openbare laadpaal staat, zodat je er op tijd bent om de auto weg te halen zodat een ander kan gaan laden.
Ik heb de Kia Connect app juist aangevinkt in mijn telefoon om nooit in slaapstand te gaan en zoals gezegd kreeg ik wel een melding dat de deuren open stonden, maar dus niet dat het laden (binnenkort) klaar is.
Tot een paar weken geleden kreeg ik dat wel. Het ligt ook eigenlijk zeker te weten niet aan mijn telefoon, want mijn vrouw heeft precies hetzelfde probleem. Tot een paar weken geleden kreeg zij ook de laadmeldingen, maar nu dus ook niet meer.
Ach, wat zeur ik ook; zo duur was de auto nu ook weer niet, dus wat mag je dan verwachten....
In de app staat rechts onder ... en daarna app settings, dan push notificaties. Daar kan je ook een aantal dingen instellen mbt tot de notificatie. Alhoewel ik een laad notificatie daar niet tussen zie staan krijg ik ze wel netjes als de auto klaar is met laden. Dus het werkt wel nog steeds.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yeehaw
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16-09 07:12
Ik weet niet of dit mag maar ik ga van baan wisselen en kan hier een leaseauto krijgen. Onze Kia E-Niro gaat er dan ook waarschijnlijk uit (beetje afhankelijk van de waarde).

Wij hebben dit jaar maart een nieuwe Kia E-Niro 64KWH Edition gekocht. Dit is het oude model maar wel met 3-fase laden en het brede beeldscherm (MY22). Daar staat nu 6500km op ongeveer en we zijn aan het nadenken om deze te verkopen. We zijn echt nog in de beginnende fase met oriënteren, maar aangezien het nieuwe model Kia E-niro veel duurder is geworden, zou het mooi zijn als we een tweaker er blij mee kunnen maken ipv de dealer die hem dan weer duur in de verkoop zet.

Mocht iemand interesse hebben dan graag een PB.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ninjazx9r98
Akemi schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 12:09:
[...]

In de app staat rechts onder ... en daarna app settings, dan push notificaties. Daar kan je ook een aantal dingen instellen mbt tot de notificatie. Alhoewel ik een laad notificatie daar niet tussen zie staan krijg ik ze wel netjes als de auto klaar is met laden. Dus het werkt wel nog steeds.
Staan allemaal aan en laden zit onder "Charging & climate", de onderste optie. Werkt hier met een S20FE niet en heeft ook nooit gewerkt. Is de enige app op de telefoon die weigert om notificaties te sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

DonJuape

Trust me, I'm an engineer!

Akemi schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 12:09:
[...]

Staat bij mij ook allemaal aan en de laden voltooid notificatie werkt soms.

[ Voor 3% gewijzigd door DonJuape op 25-10-2022 18:52 ]

Hyundai Inster Pulse Winterpack, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rokil
  • Niet online
@Akemi In de app druk ik onderin op 'meer'. Dan bij 'app instellingen' druk ik op 'pushberichten', dan op 'opladen & klimaatregeling' en daar heb ik bij 'opladen' het schuifje op aan staan.
Als ik weer terug ben in 'meer' scroll ik verder naar beneden naar 'oplaadlimiet/energieverbruik', dan druk ik op 'Melding bij voltooiing v. opladen'. Dan het schuifje bij 'Meldingstijd instellen' op aan en vervolgens aangevinkt '20 minuten voor voltooiing'.
Voorheen werkte dit dus altijd, maar sinds enkele weken niet meer. Gisteravond laat stond de auto aan de lader en kreeg ik om 01:03 een melding op mijn telefoon dat de kabel wel was aangesloten, maar het laden niet kon worden voltooid. Vanmorgen vroeg was de auto wel gewoon opgeladen, maar dus geen melding dat het opladen was voltooid. Dat de pushmeldingen wel werken op mijn telefoon lijkt me duidelijk, maar de app vertikt het dus om aan te geven dat de sessie (bijna) klaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17:53
Okeeewwww. Ik had gezegd tegen een ondernemer dat ik wel interesse had als zijn e-Niro MY19 weg gaat. Januari is het zo ver, 4 jaar oud. Executiveline 120d km. Ik schrok me wel rot van de vraagprijs 35k.

Volgens de koerslijst van de ANWB is het rond de 29k. Lijkt me ook reeel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 10:12
Vaevictis_ schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 19:05:
Okeeewwww. Ik had gezegd tegen een ondernemer dat ik wel interesse had als zijn e-Niro MY19 weg gaat. Januari is het zo ver, 4 jaar oud. Executiveline 120d km. Ik schrok me wel rot van de vraagprijs 35k.

Volgens de koerslijst van de ANWB is het rond de 29k. Lijkt me ook reeel.
35K is wel veel; nieuwprijs 47K, subsidie 3,5K ongeveer, netto 43,5K zou bij 35K een afschrijving van 7ct/km zijn (allemaal even btw buiten beschouwing).
De volgende eigenaar kan dan 35K over 120.000 km gaan afschrijven, heeft nog max een jaar lage bijtelling en vrijstelling MRB gaat er in 2025 ook af. En dan hebben we het er nog niet over dat de exploitatiekosten kWh prijs inmiddels een stuk hoger ligt dan afgelopen 4 jaar.

Ik vind eigenlijk bij deze km stand 29K ook nog veel.

In elk geval schrijf ik zelf 3x zoveel af bij vergelijkbaar hoeveelheid km. Misschien levert dat aan het eind een boekwinst op maar moet ik dan ook nog maar zien. Als de stroomkosten/km structureel hoger worden dan de benzinekosten/km dan zie ik de prijzen van 2e-hands EV nog flink dalen komende tijd.

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthewk
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 08-04 12:39

matthewk

Ubernoob

Beginnen nou toch wel heel veel issues met mijn e-niro op te dagen de laatste tijd. Hij is pas 4 jaar oud dus ik verwachtte niet zovaak naar de garage te moeten..

- ALWEER de ruitenwissermotor stuk, nu al de 5e vervanging
- Achteruitrijcamera stuk
- Infotainment systeem gaat trager dan koeienvlaai door een dunne trechter (knoppen reageren niet, navi werkt niet, ... )
- ... of blijft gewoon zwart
- Stoelventilatie verwarmt ipv koelt af

Allemaal dingen die niet bij de hoofdzaak zijn (aandrijving en batterij), maar het laat toch wel merken dat je met een budgetmerk rijdt en dat vind ik toch wel jammer. Doet me denken aan toen ik mijn peugeot 208 had en echt de raarste dingen stuk gingen.

Ik hoop dat de nieuwe versie van de e-niro iets betrouwbaarder is. Heb dit met 12 jaar autorijden nooit meegemaakt, wel altijd premium merk gereden.

Consultant - Autogek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelGo
@Vaevictis_ @eltron Is wel een lastig onderwerp, de prijzen van gebruikte EV's zijn gemiddeld erg hoog en dan doet afschrijving er ineens niet meer zo toe, de vraag/aanbod en betaalde prijs zijn bepalend.

Ik krijg na 2 jaar de betaalde prijs minus 10%, en dan maken ze er nog winst op ook...

[ Voor 3% gewijzigd door MarcelGo op 25-10-2022 19:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• matthijst
matthewk schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 19:49:
maar het laat toch wel merken dat je met een budgetmerk rijdt

Ik hoop dat de nieuwe versie van de e-niro iets betrouwbaarder is. Heb dit met 12 jaar autorijden nooit meegemaakt, wel altijd premium merk gereden.
Goh.
https://topgear.nl/autoni...wbaarste-automerken-2022/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron
Interessant he, en dan heb je nog steeds mensen die bijvoorbeeld Volvo, Range Rover en Mercedes premium vinden, terwijl die alledrie ondermaats presteren in deze statistiek.

Maar goed aan statistiek heb je ook niet veel als jouw model wel kuren vertoont.
Bij mij is de aandrijving bij 70.000km vervangen.

[ Voor 15% gewijzigd door eltron op 25-10-2022 22:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthewk
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 08-04 12:39

matthewk

Ubernoob

Consultant - Autogek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Akemi
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 19-09 13:46
rokil schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 19:03:
@Akemi Als ik weer terug ben in 'meer' scroll ik verder naar beneden naar 'oplaadlimiet/energieverbruik', dan druk ik op 'Melding bij voltooiing v. opladen'. Dan het schuifje bij 'Meldingstijd instellen' op aan en vervolgens aangevinkt '20 minuten voor voltooiing'.
Hey dat is bijzonder, die optie heb ik dus niet. Ik zie daar alleen oplaadlimieten instellen en energieverbruik.
(MY20 btw) Mijn appversie is 2.0.3 Ik gebruik de UVO app. (die ik overigens niet meer in de playstore zie staan)

Ik heb overigens bij pushberichten wel klimaatregeling ook aangevinkt staan.

[ Voor 7% gewijzigd door Akemi op 25-10-2022 20:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
eltron schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 20:10:
[...]

Interessant he, en dan heb je nog steeds mensen die bijvoorbeeld Volvo, Range Rover en Mercedes premium vinden, terwijl die alledrie ondermaats presteren in deze statistiek.

Maar goed aan statistiek heb je ook niet veel als jouw model wel kuren vertoont.
Bij mij id de aandrijving bij 70.000km vervangen.
Je hebt aan deze statistiek dus wel heel veel. Als jij veel problemen hebt met je Kia, dan is dat dus een uitzondering en rij je misschien in een "B-merk", maar die kwalificatie is kennelijk niet gebaseerd op de algemene kwaliteit van het merk. Ook, als je overweegt een auto te kopen en je wil een betrouwbare auto, dan kijk je naar merken bovenin de lijst. De *kans* op problemen is daarmee kleiner.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gjcvro
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 16:59
yeehaw schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 12:30:
Ik weet niet of dit mag maar ik ga van baan wisselen en kan hier een leaseauto krijgen. Onze Kia E-Niro gaat er dan ook waarschijnlijk uit (beetje afhankelijk van de waarde).

Wij hebben dit jaar maart een nieuwe Kia E-Niro 64KWH Edition gekocht. Dit is het oude model maar wel met 3-fase laden en het brede beeldscherm (MY22). Daar staat nu 6500km op ongeveer en we zijn aan het nadenken om deze te verkopen. We zijn echt nog in de beginnende fase met oriënteren, maar aangezien het nieuwe model Kia E-niro veel duurder is geworden, zou het mooi zijn als we een tweaker er blij mee kunnen maken ipv de dealer die hem dan weer duur in de verkoop zet.

Er zijn leasemaatschappijen die jouw auto soms over willen nemen voor de lease. En soms wil een bedrijf wel eens het leasebedrag bruto op je salaris zetten. (heb ik de laatste keer voor gekozen, was erg lucratief.)
(om wat andere opties te noemen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
Akemi schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 20:29:
[...]

Hey dat is bijzonder, die optie heb ik dus niet. Ik zie daar alleen oplaadlimieten instellen en energieverbruik.
(MY20 btw) Mijn appversie is 2.0.3 Ik gebruik de UVO app. (die ik overigens niet meer in de playstore zie staan)

Ik heb overigens bij pushberichten wel klimaatregeling ook aangevinkt staan.
De UVO app is oud en vervangen door de Connect app.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yeehaw
MarcelGo schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 19:53:
@Vaevictis_ @eltron Is wel een lastig onderwerp, de prijzen van gebruikte EV's zijn gemiddeld erg hoog en dan doet afschrijving er ineens niet meer zo toe, de vraag/aanbod en betaalde prijs zijn bepalend.

Ik krijg na 2 jaar de betaalde prijs minus 10%, en dan maken ze er nog winst op ook...
Mag ik vragen van wie jij dit bod krijgt na 2 jaar? :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bnwgraaf
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 15:44
Grappig, ik klik het artikel aan, ondanks dat ik wel een beetje weet welke merken er steeds goed of juist slecht scoren en de eerste auto die ik onder de titel zie staan, komt van...... eh..... Lego?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UHyU0M2xfLPMs8Q0B_EQCMZ636Q=/800x/filters:strip_exif()/f/image/odFPL7R99sVUL7ty0pLhwg7t.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelGo
yeehaw schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 09:03:
[...]

Mag ik vragen van wie jij dit bod krijgt na 2 jaar? :)
Bij inruil van de dealer dus...is wel voor een Mach-e die intussen een behoorlijke prijsverhoging heeft doorgemaakt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yeehaw
Check, duidelijk :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ferry34
matthewk schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 19:49:
Beginnen nou toch wel heel veel issues met mijn e-niro op te dagen de laatste tijd. Hij is pas 4 jaar oud dus ik verwachtte niet zovaak naar de garage te moeten..

- ALWEER de ruitenwissermotor stuk, nu al de 5e vervanging
- Achteruitrijcamera stuk
- Infotainment systeem gaat trager dan koeienvlaai door een dunne trechter (knoppen reageren niet, navi werkt niet, ... )
- ... of blijft gewoon zwart
- Stoelventilatie verwarmt ipv koelt af

Allemaal dingen die niet bij de hoofdzaak zijn (aandrijving en batterij), maar het laat toch wel merken dat je met een budgetmerk rijdt en dat vind ik toch wel jammer. Doet me denken aan toen ik mijn peugeot 208 had en echt de raarste dingen stuk gingen.

Ik denk een gevalletje toeval hoor.

Ik heb mn Kia E Soul 64 kWh taxi nu bijna 3 jaar 173.000 km en er is zelfs nog geen lampje kapot gegaan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• komkommertijd
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 22-07-2024
Ferry34 schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 13:49:
[...]

Ik denk een gevalletje toeval hoor.

Ik heb mn Kia E Soul 64 kWh taxi nu bijna 3 jaar 173.000 km en er is zelfs nog geen lampje kapot gegaan :)
Nou, toeval......
Mijn E-niro van 2020 heeft al meer problemen gehad dan al mijn andere lease-auto's bij elkaar:
- DRL 1 led kapot. Moest hele unit vervangen worden
- ruitenwisser motor defect
- al 2x kofferbakslot defect, met alle ellende van lege 12v accu vooraf
- entertainmentmodule defect en vervangen

Ik ben nog aan het wachten op een ratelend geluid van de motor... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MajaMestreech
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 14:54
Vandaag naar de KIA dealer geweest om de demo Kia Niro EV op te halen om onze reeds geinstalleerde Zappi autolader te testen.
Natuurlijk ook gevraagd of al een chassis/VIN nummer van onze bestelde DynamicPlusline bekend was, na de wisseling van kleur. Helaas dus niet bekend, dus die van ons zal dit jaar niet meer geleverd worden.
Verkoper noemde nog wel "ergens rond de jaarwisseling" en dan "is het misschien verstandiger om er een 2023 auto van te maken".

Nu heb ik hierover een vraag: we zijn van plan om in ieder geval de garantie termijn in de Niro EV te rijden. Scheelt het nou veel in Euro's als ik deze over 7 jaar inruil of dit een 2022 of 2023 auto is?

Bedankt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• [BoSS]
  • Laatst online: 14:53

[BoSS]

Geen woorden maar daden!

MajaMestreech schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 21:36:
Nu heb ik hierover een vraag: we zijn van plan om in ieder geval de garantie termijn in de Niro EV te rijden. Scheelt het nou veel in Euro's als ik deze over 7 jaar inruil of dit een 2022 of 2023 auto is?
Volgens mij valt dat tegenwoordig wel mee. Iedereen kan via de RDW website de datum van registratie opzoeken en autokoerslijsten houden er ook geen rekening mee. Ik vraag mij zelfs af of het vroeger écht uitmaakte of dat het een verkoperstruc is om de cashflow te sturen naar het oude of nieuwe jaar ;)

20x 170 Wp (Solar Frontier) op ZZO / 54 graden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
@[BoSS] de meeste leasemaatschappijen staan geen tenaamstellingen toe in december, blijkbaar is het nog steeds wel een ding. Men filtert toch vaak op bouwjaar ipv op leeftijd in maanden ofzo. Alleen voor EVs zijn de afgelopen jaren wel steeds uitzonderingen gemaakt om een lagere bijtelling mee te kunnen pakken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• saskiakelvin
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 07-06 18:10
VIN is bekend en levering staat op 19-12, dit was 27-12. City scape green EL in april besteld.

Wat overigens interessant is, is dat we vorige maand nog geadviseerd werden van kleur te wisselen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Wij hebben de LM eens gebeld voor een status update. Volgens de LM zouden we de 2e week van november gebeld moeten worden door de dealer, om een ophaal afspraak te maken.
Het lijkt er dus op dat de auto inmiddels op een van de boten staat die nu onderweg is naar NL.

DPL Cityscape Green besteld midden april.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yeehaw
yeehaw schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 12:30:

Misschien interessant voor anderen. Ik heb een quote aangevraagd bij de dealer waar ik de auto heb gekocht. De nieuwprijs was 40k. De dealer wil er 33k voor bieden. Met de reden is dat de primaire afzetmarkt voor hun zakelijke rijders is en omdat ik de auto privé gekocht hebt, kan de volgende eigenaar de btw niet aftrekken en is de auto alleen aantrekkelijk voor particuliere kopers. Dit is maar 20 procent van hun afzetmarkt vandaar het lage bod.

Dus in +- 1 jaar tijd en 7000km, 7000 euro afschrijving. Ik zou dan ook nog wel even verder kijken mochten we tot verkoop overgaan :+

Het komt overeen met de veilingswaarde van de ANWB koerslijst. Dus echt het minimum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
yeehaw schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 13:10:
[...]
Misschien interessant voor anderen. Ik heb een quote aangevraagd bij de dealer waar ik de auto heb gekocht. De nieuwprijs was 40k. De dealer wil er 33k voor bieden. Met de reden is dat de primaire afzetmarkt voor hun zakelijke rijders is en omdat ik de auto privé gekocht hebt, kan de volgende eigenaar de btw niet aftrekken en is de auto alleen aantrekkelijk voor particuliere kopers. Dit is maar 20 procent van hun afzetmarkt vandaar het lage bod.

Dus in +- 1 jaar tijd en 7000km, 7000 euro afschrijving. Ik zou dan ook nog wel even verder kijken mochten we tot verkoop overgaan :+

Het komt overeen met de veilingswaarde van de ANWB koerslijst. Dus echt het minimum.
en hoe werkt het dan met de subsidie?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Broerabi
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 20-09 17:20
In mei dit jaar een Runway Red DynamicLine besteld. Vorige week kreeg ik een belletje dat hij op de boot stond en rond 9 november zou arriveren.

Vanmiddag helemaal aangenaam verrast; de auto was zojuist bij de dealer op de stoep geleverd! Zeer binnenkort al aan het rijden dus :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• yeehaw
eltron schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 21:27:
[...]

en hoe werkt het dan met de subsidie?
Die moet naar rato terugbetaald worden. We neigen er dan ook naar om voorlopig het leasebudget van mijn werkgever uit te laten betalen en de auto te houden.

[ Voor 22% gewijzigd door yeehaw op 29-10-2022 06:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 14:28
eltron schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 19:23:
[...]

35K is wel veel; nieuwprijs 47K, subsidie 3,5K ongeveer, netto 43,5K zou bij 35K een afschrijving van 7ct/km zijn (allemaal even btw buiten beschouwing).
De volgende eigenaar kan dan 35K over 120.000 km gaan afschrijven, heeft nog max een jaar lage bijtelling en vrijstelling MRB gaat er in 2025 ook af. En dan hebben we het er nog niet over dat de exploitatiekosten kWh prijs inmiddels een stuk hoger ligt dan afgelopen 4 jaar.

Ik vind eigenlijk bij deze km stand 29K ook nog veel.

In elk geval schrijf ik zelf 3x zoveel af bij vergelijkbaar hoeveelheid km. Misschien levert dat aan het eind een boekwinst op maar moet ik dan ook nog maar zien. Als de stroomkosten/km structureel hoger worden dan de benzinekosten/km dan zie ik de prijzen van 2e-hands EV nog flink dalen komende tijd.
Ik heb 3 weken geleden een Niro uit 2019 met 115kkm gekocht voor €34k. Inderdaad een absurd lage afschrijving voor de 1e eigenaar meet goedkoper aanbod is er simpelweg (nog) niet.

In ieder geval kreeg ik ook een inruil van €20k op mijn Ioniq 28kWh. Daar heb ik in 3,5 jaar ook maar 10% afschrijving op gehad.

Waarom zeg je dat een nieuwe eigenaar in 120kkm af miet gaan schrijven?

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• [BoSS]

[BoSS]

Geen woorden maar daden!

Crosspost met het EV6 leveringen topic: onze Niro EV DynamicPlusLine met Harman Kardon speakers staat inmiddels bij de dealer! Wijziging naar HUD had blijkbaar weinig effect want een in dezelfde week bestelde DPL met HUD was tevens afgeleverd bij dezelfde dealer.
  • 28 april besteld
  • initiele leverdatum medio september
  • 14 september VIN gekregen
  • 28 september melding dat hij op de boot stond (vermoedelijk de Morning Chant maar blijkbaar de RCC Compass die 21 oktober is afgemeerd in Rotterdam)
  • 28 oktober bij de dealer afgeleverd
Wat mij betreft zeer netjes, natuurlijk wel wat geluk dat wij dit nieuwe model besteld hebben vòòr hij in de showroom stond. Daarna zijn er waarschijnlijk veel meer bestellingen bij gekomen (al is de subsidie er inmiddels ook af en de prijs €3000 hoger).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
assje schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 07:19:
[...]

Ik heb 3 weken geleden een Niro uit 2019 met 115kkm gekocht voor €34k. Inderdaad een absurd lage afschrijving voor de 1e eigenaar meet goedkoper aanbod is er simpelweg (nog) niet.

In ieder geval kreeg ik ook een inruil van €20k op mijn Ioniq 28kWh. Daar heb ik in 3,5 jaar ook maar 10% afschrijving op gehad.

Waarom zeg je dat een nieuwe eigenaar in 120kkm af miet gaan schrijven?
Dat van die 120kkm is maar een voorbeeld en meer bedoeld om de scheve verhouding aan te geven dat een 2e eigenaar een hogere afschrijving per km heeft dan de eerste.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron
yeehaw schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 06:38:
[...]

Die moet naar rato terugbetaald worden. We neigen er dan ook naar om voorlopig het leasebudget van mijn werkgever uit te laten betalen en de auto te houden.
Lijkt mij inderdaad het overwegen waard om het tot einde terugbetalingstermijn te rekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 14:28
eltron schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 12:02:
Dat van die 120kkm is maar een voorbeeld en meer bedoeld om de scheve verhouding aan te geven dat een 2e eigenaar een hogere afschrijving per km heeft dan de eerste.
Nu zou het kunnen dat elektrische auto's simpelweg gemiddeld gaan afschrijven in 400-500kkm ipv 300kkm oid.

Andere bijzondere omstandigheid is huidige schaarste en geldontwaarding. Je zou wellicht kunnen zeggen dat de inflatie hoger is geweest dan de inflatie.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eboera
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 03-09 21:00
[BoSS] schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 10:31:
Crosspost met het EV6 leveringen topic: onze Niro EV DynamicPlusLine met Harman Kardon speakers staat inmiddels bij de dealer! Wijziging naar HUD had blijkbaar weinig effect want een in dezelfde week bestelde DPL met HUD was tevens afgeleverd bij dezelfde dealer.
  • 28 april besteld
  • initiele leverdatum medio september
  • 14 september VIN gekregen
  • 28 september melding dat hij op de boot stond (vermoedelijk de Morning Chant maar blijkbaar de RCC Compass die 21 oktober is afgemeerd in Rotterdam)
  • 28 oktober bij de dealer afgeleverd
Wat mij betreft zeer netjes, natuurlijk wel wat geluk dat wij dit nieuwe model besteld hebben vòòr hij in de showroom stond. Daarna zijn er waarschijnlijk veel meer bestellingen bij gekomen (al is de subsidie er inmiddels ook af en de prijs €3000 hoger).
Volgens mij is het ook geluk hebben. Onze bestelling van begin maart (ook DPL) is nog niet eens in productie genomen. En ook onze initiële levering stond op september. Het is dus ook nog niet te zeggen wanneer we ‘m krijgen, op zijn vroegst februari/maart.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Vaevictis_
Weet niet of deze al eens langs is geweest maar ruitenwissers in de servicestand zetten. Auto aan en uit en dan "Bij Kia’s en Hyundais werkt de servicestand van de ruitenwissers ongeveer hetzelfde, alleen moet je de hendel omhoog houden. Bij Polestar moet je via een menuutje de servicestand selecteren. ”

En dan meteen dit uitvoeren. Ik rij al 4 jaar met de eerste set ruitenwissers. https://youtu.be/daHNfB5INkg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harvest2002
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 20-09 21:32
Goeie tip. Gaan we doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Vandaag een belletje gehad van de dealer waarmee onze LM zaken doet.
Niro EV DPL Cityscape Green op te halen vanaf 16/11.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [BoSS]

[BoSS]

Geen woorden maar daden!

Verwijderd schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 15:17:
Vandaag een belletje gehad van de dealer waarmee onze LM zaken doet.
Niro EV DPL Cityscape Green op te halen vanaf 16/11.
Met Harman Kardon of HUD?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

[BoSS] schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 15:39:
[...]

Met Harman Kardon of HUD?
Nou dat is dus t leuke… het is een verrassing.
LM was niet op de hoogte van de wijziging. Dealer kon niet aangeven of het HK systeem er in zit of HUD. Degene aan de telefoon gaf aan dat het waarschijnlijk is HUD geworden.

Het maakt mij niet echt heel veel uit eerlijk gezegd, ben blij dat ie nu eindelijk gaat komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fritsn
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 04-06-2023
@CyBeRSPiN,

Ik probeer deze URL:
https://app.kia.nl/nl/web...tedcar.asmx/GetCanbusData

Voorheen kon dit na vooraf inloggen op mijn.kia.nl, maar die redirect nu onmiddellijk naar kia.com en kan je dus niet meer inloggen.

Weet jij hoe je nog kan inloggen op kia.nl?

Groeten, Frits
CyBeRSPiN schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 10:12:
[...]

Even voor de duidelijkheid: je communiceert (helaas) niet rechtstreeks met de auto.
De Kia Connected Module pusht updates vanuit de auto naar de server van Kia, en de app van Kia haalt de info van de servers. Voor de accu maakt het dus niks uit :)
Ik ben er inmiddels achter dat Kia de data niet vaker dan 1 minuut ververst, dus pollen sneller dan 60s heeft geen enkele zin (heb dit inmiddels aangepast).

Bij deze de OpenHAB config.
code: services/http.cfg
1
2
kia.url=https://app.kia.nl/nl/webservices/mykia/connectedcar.asmx/GetCanbusData{Cookie=ASP.NET_SessionId=123asdf567; NL_MyKiaLogin=_LoginGuid=abc-def-123-klm}
kia.updateInterval=60000

Bovenstaande is onderdeel van de HTTP Binding. Deze haalt met een interval van 60 seconden de data op. Tussen accolades staan de Headers, dat wordt vertaald naar "Cookie: ...." in het request. Het mag een GET request zijn.
De cookiewaarden voor ASP.NET_SessionId en NL_MyKiaLogin heb je nodig, zie mijn tutorial daarvoor hier:
CyBeRSPiN in "Het grote Kia e-Niro topic"
In onderstaande config map ik de opgehaalde data middels JSON naar items. Voor sommige items heb ik een proxy gemaakt om de waarden true/false naar ON-OFF of OPEN-CLOSED te kunnen vertalen.
code: items/kia.items
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
Number kia_range "Range [%d km]" (gPersist) { http="<[kia:60000:JSONPATH($.CanbusLast.Range)]" }
Number kia_odo "Odo [%d km]" (gPersist) { http="<[kia:60000:JSONPATH($.CanbusLast.odoMeter)]" }
Number kia_battery "Battery Charge [%d %%]" <battery> (gPersist) { http="<[kia:15000:JSONPATH($.CanbusLast.ev.soc)]" }
Contact kia_door "Deuren dicht? [MAP(opendicht.map):%s]" <lock> (gPersist)
String kia_door_json (gPersist) { http="<[kia:60000:JSONPATH($.CanbusLast.DoorsLocked)]" }
Switch kia_charging "Laden? [MAP(ONOFF_JaNee.map):%s]" <energy> (gPersist)
String kia_charging_json (gPersist) { http="<[kia:60000:JSONPATH($.CanbusLast.ev.charging)]" }
Location kia_location (gPersist)
String kia_location_json (gPersist) { http="<[kia:60000:REGEX((.*))]" }
DateTime kia_last_update "Laatste update [%1$ta %1$tR]" (gPersist)

In onderstaande rules map ik de data naar de types die ik intern nodig heb. Ook houd ik bij wanneer voor het laatst een waarde gewijzigd is om een beeld te krijgen hoe vers de data is. Kia zelf geeft dit helaas niet mee in de info.
code: rules/kia.rules
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
rule "kia doors changed"
when Item kia_door_json changed
then
  if (kia_door_json.state == "true") {
   kia_door.postUpdate(CLOSED)
  } else {
    kia_door.postUpdate(OPEN)
  }
  kia_last_update.postUpdate(new DateTimeType())
end

rule "kia charging changed"
when Item kia_charging_json changed
then
  if (kia_charging_json.state == "true") {
   kia_charging.postUpdate(ON)
  } else {
    kia_charging.postUpdate(OFF)
  }
end

rule "kia position changed"
when Item kia_location_json changed 
then  
  val String json = (kia_location_json.state as StringType).toString
  val String lat  = transform("JSONPATH", "$.CanbusLast.position.Lattitude", json)
  val String lon  = transform("JSONPATH", "$.CanbusLast.position.Longitude", json)
  logInfo("kia_location_json",lat +","+ lon)
  kia_location.postUpdate(lat +","+ lon)
end

En relevante code in de sitemap:
code: sitemaps/default.sitemap
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
...
  Frame label="e-Niro" {
    Default item=kia_battery
    Default item=kia_range
    Default item=kia_odo
    Default item=kia_door
    Text    item=kia_charging
    Mapview item=kia_location height=5
    Text    item=kia_last_update
  }
...

Hoop dat je hier wat aan hebt. Met HA zul je met YAML aan de slag moeten (the horror..), maar zal vast ook heel eenvoudig zijn aangezien het uiteindelijk neerkomt op variabelen in de REST API omzetten naar entities.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
@fritsn op https://mijnkia.nl/login/
Zie https://github.com/TheBazeman/MijnKia voor details als je het met een script wilt verwerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

Vaevictis_ schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 16:32:
Weet niet of deze al eens langs is geweest maar ruitenwissers in de servicestand zetten. Auto aan en uit en dan "Bij Kia’s en Hyundais werkt de servicestand van de ruitenwissers ongeveer hetzelfde, alleen moet je de hendel omhoog houden”
1. Wat is de ‘servicestand’? Bij mijn Citroën C5 was dit dat de ruitenwissers in verticale stand gingen staan. Dat was nodig omdat je ze anders niet omhoog kon klappen. Maar bij de Niro kan dat gewoon in de ruststand, dus lijkt me dat geen probleem.
En als je ze rechtop wilt zetten, dan laat je de ruitenwissers een slag maken en ze te auto uit als ze bovenaan zijn. Dan stoppen ze acuut.

Nu ben ik dus wel benieuwd wat die servicestand is… 🤔
En dan meteen dit uitvoeren. Ik rij al 4 jaar met de eerste set ruitenwissers. https://youtu.be/daHNfB5INkg
Hmm, misschien wel een goed idee voor schonere ruiten. Maar ook zonder dat gaan die originele wissers lang mee. Toevallig vorige week na 3½ jaar en 75000 km er nieuwe bladen op moeten zetten omdat er eentje begon te scheuren.
Dat schoonmaken met WD40 zal ik proberen te onthouden. 😇

<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vaevictis_
Hippe Lip schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 12:47:
[...]

1. Wat is de ‘servicestand’? Bij mijn Citroën C5 was dit dat de ruitenwissers in verticale stand gingen staan. Dat was nodig omdat je ze anders niet omhoog kon klappen. Maar bij de Niro kan dat gewoon in de ruststand, dus lijkt me dat geen probleem.
En als je ze rechtop wilt zetten, dan laat je de ruitenwissers een slag maken en ze te auto uit als ze bovenaan zijn. Dan stoppen ze acuut.

Nu ben ik dus wel benieuwd wat die servicestand is… 🤔
Ruitenwissers verticaal plaatsen. Is dus om makkelijker schoon te maken of verwisselen maar ook handig als je een ijsdeken erop doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Komtix
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 17-07 15:32
Graag deel ik mijn eerste ervaringen met de nieuwe Niro EV.

Ik heb 27-10-22 een Niro ev dynamic line in interstellar grey weten te bemachtigen. Op 6-10-22 aantal kia dealers gebeld met de vraag of ze er snel een konden leveren. Ongeacht kleur of dynamic line of dynamic plus line. De auto dealers bestellen blijkbaar zonder nog een klant te hebben een aantal auto's en soms zijn ze dus nog niet vergeven. Ik heb geluk gehad denk ik. Misschien komt het omdat het de meest basic versie is.

Ik ben zeer tevreden over het rijgedrag van de auto. Ook de lane assist en andere rij hulp functies zijn echt fijn.

Ik heb wel al twee mindere ervaringen met de auto.

1.Ik heb gisteren, dus 31-10-22 voor het eerst de zombie stand gehad. De auto voorverwarmd via de app en nadien dus geen mogelijkheid om de auto in R of D te zetten. Zeer frustrerend. Ik kon gelijk de eerste dag op het werk, uitleggen dat ik toch de oude gare Peugeot van mijn vrouw mee had omdat ik mijn nieuwe auto niet aan de praat kreeg..
15 minuten nadat ik was vertrokken kreeg ik van mijn vrouw te horen dat de auto weer normaal werkte.

Kia dealer gebeld; is een bekend probleem en er wordt aan een firmware update gewerkt. Maar nog onduidelijk wanneer die er gaat komen.

2. Daarnaast werkt de verwarming zeer onvoorspelbaar. Ik krijg het niet goed warm gestookt. Zelfs al zet ik de thermostaat op 27 graden er blijft koele lucht uit de ventilatoren komen. In de automtische stand maar ook in de manual stand.

De auto geeft bij de diagnostics geen enkele foutmelding.

Over beide problemen wordt ook geschreven op het speakev.com forum.

Beiden lijken een software matig probleem. Zal wel opgelost worden maar de wittebroodsweken met mijn nieuwe auto zijn nu toch al wel voorbij na 5 dagen.

Hebben andere forum bezoekers dezelfde bevindingen?

[ Voor 9% gewijzigd door Komtix op 01-11-2022 15:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelGo
Ik wil het niet bagatelliseren maar dit is wel een beetje de huidige trend in de EV wereld. Ik ben nu met mijn derde EV bezig en de Niro wordt als het goed gaat de 4e...

Zoë, laadproblemen extreme spiegeling van het dashboard in de voorruit, 12v accu,voorverwarm issues etc...
e-Golf, elektrische problemen gerelateerd aan de 12v accu, sensoren gestoord waardoor rijhulp systemen u/s
Mach-e, sleutel vs paak, voorruit vervangen, software instabiel 12v accu issues en we zijn er nog niet.

MAAR, op een enkel probleem na niet echte dealbrekers...eigenlijk was/ben ik met alle 3 redelijk tevreden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcva
Vandaag was ik aan de beurt met een lege 12V accu. Auto volledig dood. In de app was de accustatus OK om 7 uur vanmorgen.
Hoewel thuis en jumpstarter aan boord heb ik de pechhulp laten komen: KIA moet ook weten dat er een probleem is. En idd: met de jumpstarter van de hulpverlener startte hij weer. Het advies om te gaan rijden genegeerd, maar de auto voor de deur aan laten staan.
Dealer stelt dat 12V accu alleen geladen wordt onder het rijden, wat mij onjuist lijkt. Overigens had ik anderhalve dag gelden nog ruim een uur gereden, dus zou geen probleem moeten zijn. Vakanties van 14+dagen stil staan was tot op heden geen probleem.
Voor € 145,- kan ik de accu laten vervangen. Ik vind dat aardig aan de prijs. Maar is het ook nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
Marcva schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 15:52:
Vandaag was ik aan de beurt met een lege 12V accu. Auto volledig dood. In de app was de accustatus OK om 7 uur vanmorgen.
Hoewel thuis en jumpstarter aan boord heb ik de pechhulp laten komen: KIA moet ook weten dat er een probleem is. En idd: met de jumpstarter van de hulpverlener startte hij weer. Het advies om te gaan rijden genegeerd, maar de auto voor de deur aan laten staan.
Dealer stelt dat 12V accu alleen geladen wordt onder het rijden, wat mij onjuist lijkt. Overigens had ik anderhalve dag gelden nog ruim een uur gereden, dus zou geen probleem moeten zijn. Vakanties van 14+dagen stil staan was tot op heden geen probleem.
Voor € 145,- kan ik de accu laten vervangen. Ik vind dat aardig aan de prijs. Maar is het ook nodig?
De accu wordt geladen als de auto "Aan" staat. Maar ook in de accesoirestand (waarbij alle aparatuur op de grote accu draait, maar waarbij je niet kunt rijden). Daarnaast wordt hij (meen ik) opgeladen als de auto aan de lader hangt. En hij wordt één keer per etmaal "afgetopt", ik geloof voor maximaal een half uur, ook als de auto uit staat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• richy3908
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 15:11
multikoe schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 16:01:
[...]

De accu wordt geladen als de auto "Aan" staat. Maar ook in de accesoirestand (waarbij alle aparatuur op de grote accu draait, maar waarbij je niet kunt rijden). Daarnaast wordt hij (meen ik) opgeladen als de auto aan de lader hangt. En hij wordt één keer per etmaal "afgetopt", ik geloof voor maximaal een half uur, ook als de auto uit staat.
Klopt, behalve wanneer de auto aan de lader hangt, dan wordt ook echt alleen maar de hoogvoltageaccu opgeladen.

Ik heb er een accumonitor aan hangen en de app Battery Monitor waarmee ik het voltage in de gaten kan houden via bluetooth (met een best wel aardig bereik). Je ziet dat inderdaad de accu één keer per etmaal wordt bijgeladen vanuit de hoogvoltageaccu gedurende ongeveer een kwartier. Het tijdstip daarvan fluctueert nogal en kan een paar dagen om drie uur 's nachts zijn, waarna het een paar dagen om bijv. vijf uur 's middags is. Het lijkt ook niet te maken te hebben met het voltage van de accu, maar simpelweg één keer per etmaal te gebeuren.

Ik hoop dat ik met die Battery Monitor gewaarschuwd kan worden, mocht de accu een laag voltage krijgen, tenminste, dat is ook functionaliteit van de app. Het apparaatje kan een behoorlijke tijd de meetwaarden opslaan en synchroniseert ze zodra je smartphone binnen bereik komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter-036
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 15:59
Alleen zal die 'Battery Monitor' zelf ook stroom gebruiken, al is het alleen om voortdurend te controleren of je smartphone in de buurt is.

It is what it is.If you can't change it, deal with it!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

Marcva schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 15:52:
Dat hangt af van de leeftijd van de auto. Je hebt 2 jaar garantie op de accu. De mijne had het nét vóór die tijd begeven en dus werd die voor mij kosteloos vervangen.

Moet je ‘m zelf vervangen, dan kan je overwegen om er een grotere accu (grotere capaciteit) in te (laten) zetten. Minimaal die van de benzine-Niro, maar een dieselformaat kan ook. De kans dat er dán nog snel iets mis gaat is daarbij natuurlijk een stuk kleiner.

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelGo
Hippe Lip schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 16:23:
[...]

Dat hangt af van de leeftijd van de auto. Je hebt 2 jaar garantie op de accu. De mijne had het nét vóór die tijd begeven en dus werd die voor mij kosteloos vervangen.

Moet je ‘m zelf vervangen, dan kan je overwegen om er een grotere accu (grotere capaciteit) in te (laten) zetten. Minimaal die van de benzine-Niro, maar een dieselformaat kan ook. De kans dat er dán nog snel iets mis gaat is daarbij natuurlijk een stuk kleiner.
De accu vervangen door een andere kan niet altijd...bij de Mach e staan in de software de waarden die horen bij de standaard accu hier is vervangen door een andere zelfs af te raden ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marcva
[...]

Ik heb 'm net 2 jaar (mei). Ik ben bang dat de Pb-accu nu naar zijn grootje is door volledige ontlading. Maar angst is een slechte raadgever ;)
Ik moet 'm idd zelf betalen.
Maar @multikoe zet me wel op een spoor: volgens mij heb ik 'm een tijdje aan de Zappi gehad in de eco stand. Ook 's nachts, dus geen PV overschot. Maar de auto ziet wellicht een stekker in de neus en gaat de 12V accu niet laden. Ongeacht of de HV accu nu wel of niet daadwerkelijk geladen wordt. Ljjkt me met een update prima te fixen. Ik zie namelijk de logica niet om de 12V accu te negeren tijdens HV laden. Dat laatste lukt trouwens ook niet als de 12V accu leeg is....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vaevictis_
[...]

Ik heb zelfs een kleinere 12V accu gekregen onder garantie 40Ah. Had ook gevraagd om een iets zwaardere uitvoering, Ik zou zelf niet meer voor een loodaccu kiezen er veel betere alternatieven zoals LFP accu. Is wel wat duurder maar gaat veel langer mee en geen gezeik.

B.v. https://jarocells.nl/product/jaro-bt28-12/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• richy3908
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 15:11
Peter-036 schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 16:23:
Alleen zal die 'Battery Monitor' zelf ook stroom gebruiken, al is het alleen om voortdurend te controleren of je smartphone in de buurt is.
Tuurlijk, maar het stroomverbruik van dat apparaatje lijkt echt miniem te zijn. Ik ben er in ieder geval blij mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

Vaevictis_ schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 12:56:
[...]
Ruitenwissers verticaal plaatsen. Is dus om makkelijker schoon te maken of verwisselen maar ook handig als je een ijsdeken erop doet.
Waarin is dat makkelijker dan wanneer je de ruitenwissers vanuit de ruststand omhoog klapt?

<John O`Mill>

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

Marcva schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 16:42:
[...]
Ik heb 'm net 2 jaar (mei). Ik ben bang dat de Pb-accu nu naar zijn grootje is door volledige ontlading. Maar angst is een slechte raadgever ;)
Dat klopt, maar niet alleen leert ervaring van een aantal leden hier dat eenmaal geheel ontladen, de accu kaduuk is, de kenners, de accuspecialisten hier (en anderen die ik erover sprak) zeggen hetzelfde. De accu is onherstelbaar beschadigd. Op zijn minst gaat de capaciteit echt flink onderuit, maar meestal is het gewoon over en uit. Onbelast kan het ding mss nog wel 12V leveren, maar zodra je ‘m belast dondert de spanning in elkaar en heb je de poppen aan het dansen.

<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• slordervos
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 18-09 09:36
Komtix schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 14:12:

2. Daarnaast werkt de verwarming zeer onvoorspelbaar. Ik krijg het niet goed warm gestookt. Zelfs al zet ik de thermostaat op 27 graden er blijft koele lucht uit de ventilatoren komen. In de automtische stand maar ook in de manual stand.

Beiden lijken een software matig probleem. Zal wel opgelost worden maar de wittebroodsweken met mijn nieuwe auto zijn nu toch al wel voorbij na 5 dagen.

Ik heb sinds 23 september de Kia Niro EV DL en herken je tweede bevinding. Nog niet mee naar de dealer geweest. Heb tevens meerdere keren gehad dat de positie van de auto op de kaart foutief is.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• bnwgraaf
Het blijft me verrassen hoe mij e-Niro toch steeds weer voor onverwachte zaken toepasbaar is! :)

Vandaag ging bij ons in de wijk de stroom er af voor ongeveer 4 uur. Nu hebben wij geen kritische zaken in huis en overdag die uurtjes zonder CV is bij deze buitentemperaturen ook nog wel te doen. Telefoons vooraf even volladen en we komen de tijd wel door.

Alleen, we hebben een kein aquarium, welke op temperatuur gehouden moet worden en een filter welke niet te lang stil mag staan.... alles natuurlijk gevoed via het 230V stopcontact.

Dus, vanmorgen een verlengsnoer uitgerold, vanaf de 230V stekkerdoos achterin mijn e-Niro en hierop de aquarium pomp, -verwarming en -verlichting aangesloten. De auto in de utility mode gezet en onze visjes en garnaaltjes waren gered en zijn ongeschonden de 4 uur doorgekomen _/-\o_

Overigens: de accustand stond voor de stroomuitval opp 81% en een kleine 5 uur later stond deze nog op..... uh.... 81%! Dus niet in de app meetbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ferry34
Marcva schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 16:42:
[...]

Ik moet 'm idd zelf betalen.
Maar @multikoe zet me wel op een spoor: volgens mij heb ik 'm een tijdje aan de Zappi gehad in de eco stand. Ook 's nachts, dus geen PV overschot. Maar de auto ziet wellicht een stekker in de neus en gaat de 12V accu niet laden. Ongeacht of de HV accu nu wel of niet daadwerkelijk geladen wordt. Ljjkt me met een update prima te fixen. Ik zie namelijk de logica niet om de 12V accu te negeren tijdens HV laden. Dat laatste lukt trouwens ook niet als de 12V accu leeg is....
Gebeurde bij mn Kia E Soul ook afgelopen zomer... totaal leeg.
Deur met ijzeren sleutel moeten openen.

Startkabels gepakt en met m'n motorscooter gestart...nooit meer gehad.
Accu was 150.000 km oud dus jouw accu kan daar wel tegen vermoed ik :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
Ferry34 schreef op woensdag 2 november 2022 @ 17:11:
[...]

Gebeurde bij mn Kia E Soul ook afgelopen zomer... totaal leeg.
Deur met ijzeren sleutel moeten openen.

Startkabels gepakt en met m'n motorscooter gestart...nooit meer gehad.
Accu was 150.000 km oud dus jouw accu kan daar wel tegen vermoed ik :)
Een Pb accu is goedkoop en mag ook niets kosten wel vreemd want is de achilleshiel van de auto. Is niet voor niets dat Tesla nu over is op Li Ion 12v accu's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
@bnwgraaf cool, wat is het max vermogen eigenlijk van dat stopcontact? 180W? Of meer? En zit er een zekeringautomaat op de je om kan klappen?

[ Voor 24% gewijzigd door CyBeRSPiN op 02-11-2022 21:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bnwgraaf
CyBeRSPiN schreef op woensdag 2 november 2022 @ 20:59:
@bnwgraaf cool, wat is het max vermogen eigenlijk van dat stopcontact? 180W? Of meer? En zit er een zekeringautomaat op de je om kan klappen?
Als ik het goed heb is dat 200W.
Ik weet eigenlijk niet of/waar er iets van een zekering zit...

Het aquarium trekt overdag totaal ongeveer 26W, dus ik zat nog ruim binnen de marge...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

En bij de nieuwe Niro EV’s kun je (met een geschikte adapter) V2L gebruiken. Dan heb je 16A ter beschikking. Ruim 3,5kW dus, net zoveel als één van de groepen in je groepenkast…

[ Voor 8% gewijzigd door Hippe Lip op 02-11-2022 23:15 ]

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lampy25
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 07:16
Hippe Lip schreef op woensdag 2 november 2022 @ 23:15:
En bij de nieuwe Niro EV’s kun je (met een geschikte adapter) V2L gebruiken. Dan heb je 16A ter beschikking. Ruim 3,5kW dus, net zoveel als één van de groepen in je groepenkast…
Heeft iemand enig idee wat de capaciteit is van de dc/dc converter voor het 12V system?
Je zou dan de ook nog een losse 12VDC/230VAC converter kunnen aansluiten in geval van een MY19-21 Niro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 21-09 19:01
lampy25 schreef op woensdag 2 november 2022 @ 23:58:
[...]

Heeft iemand enig idee wat de capaciteit is van de dc/dc converter voor het 12V system?
Je zou dan de ook nog een losse 12VDC/230VAC converter kunnen aansluiten in geval van een MY19-21 Niro.
De bulk van de stroom komt uit de 12V batterij. Alleen voor langdurige belasting gaat de DC/DC converter een rol spelen. Ik zou gokken dat deze converter een paar honderd Watt aan kan. (Genoeg voor alle lichten, verwarming van de stoelen en de batterij bij laden)

PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mysticplays
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 23-02-2023
Komtix schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 14:12:

Ik heb 27-10-22 een Niro ev dynamic line in interstellar grey weten te bemachtigen. Op 6-10-22 aantal kia dealers gebeld met de vraag of ze er snel een konden leveren. Ongeacht kleur of dynamic line of dynamic plus line. De auto dealers bestellen blijkbaar zonder nog een klant te hebben een aantal auto's en soms zijn ze dus nog niet vergeven. Ik heb geluk gehad denk ik. Misschien komt het omdat het de meest basic versie is.

Ik ben zeer tevreden over het rijgedrag van de auto. Ook de lane assist en andere rij hulp functies zijn echt fijn.

Ik heb wel al twee mindere ervaringen met de auto.

1.Ik heb gisteren, dus 31-10-22 voor het eerst de zombie stand gehad. De auto voorverwarmd via de app en nadien dus geen mogelijkheid om de auto in R of D te zetten. Zeer frustrerend. Ik kon gelijk de eerste dag op het werk, uitleggen dat ik toch de oude gare Peugeot van mijn vrouw mee had omdat ik mijn nieuwe auto niet aan de praat kreeg..
15 minuten nadat ik was vertrokken kreeg ik van mijn vrouw te horen dat de auto weer normaal werkte.

Kia dealer gebeld; is een bekend probleem en er wordt aan een firmware update gewerkt. Maar nog onduidelijk wanneer die er gaat komen.

Precies dezelfde ervaringen gehad. Zombie mode lijkt ook echt aan gebruik van de app te liggen. Als ik daar van af blijf werkt het allemaal nl. idd naar behoren. Wat betreft climate control is het voor mij ook vaak aftasten voordat er warme lucht uitkomt haha

Bijna een maand in het bezit van Niro EV Executiveline

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bert2000
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 17-09 19:32
bnwgraaf schreef op woensdag 2 november 2022 @ 16:52:
Het blijft me verrassen hoe mij e-Niro toch steeds weer voor onverwachte zaken toepasbaar is! :)

Vandaag ging bij ons in de wijk de stroom er af voor ongeveer 4 uur. Nu hebben wij geen kritische zaken in huis en overdag die uurtjes zonder CV is bij deze buitentemperaturen ook nog wel te doen. Telefoons vooraf even volladen en we komen de tijd wel door.

Alleen, we hebben een kein aquarium, welke op temperatuur gehouden moet worden en een filter welke niet te lang stil mag staan.... alles natuurlijk gevoed via het 230V stopcontact.

Dus, vanmorgen een verlengsnoer uitgerold, vanaf de 230V stekkerdoos achterin mijn e-Niro en hierop de aquarium pomp, -verwarming en -verlichting aangesloten. De auto in de utility mode gezet en onze visjes en garnaaltjes waren gered en zijn ongeschonden de 4 uur doorgekomen _/-\o_

Overigens: de accustand stond voor de stroomuitval opp 81% en een kleine 5 uur later stond deze nog op..... uh.... 81%! Dus niet in de app meetbaar.
Heeft elke uitvoering achterin het stopcontact?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
Bert2000 schreef op donderdag 3 november 2022 @ 16:57:
[...]

Heeft elke uitvoering achterin het stopcontact?
Ik heb een Duitse versie en daar zat het niet op alle uitvoeringen, ik vermoed dat dat in Nederland ook niet vanaf de basis versie geweest zal zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijst
Nee dynamicline heeft geen stopcontact.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yeehaw
nvm te snel gereageerd

[ Voor 95% gewijzigd door yeehaw op 04-11-2022 13:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Komtix
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 17-07 15:32
Mysticplays schreef op donderdag 3 november 2022 @ 10:07:
[...]

Precies dezelfde ervaringen gehad. Zombie mode lijkt ook echt aan gebruik van de app te liggen. Als ik daar van af blijf werkt het allemaal nl. idd naar behoren. Wat betreft climate control is het voor mij ook vaak aftasten voordat er warme lucht uitkomt haha

Bijna een maand in het bezit van Niro EV Executiveline
Ik gebruik de pre conditioning niet meer tot het euvel met zombie stand is verholpen.

Kia dealer belde me een week na ontvangen van de auto of alles bevalt. Hij gaf aan dat als je de airco op automatisch zet en op stand 2 (2 van de 3 lampjes) dat het dan het beste werkt. Dit advies klopt. sindsdien bij elke rit heerlijk warmpjes gereden 😀.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koekerk
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 15-11-2022
Voor de 2e keer ben ik bij de dealer voor de ratelende reductiebak/motor, de eerste was met 36K, toen motor en reductiebak vervangen, alles was weg… bij 130K begon het weer. Eerst zachtjes, maar na het vervangen van de motorsteunen noem ik het nu ratelen ! Het is nu zo erg dat ik met geknepen billetjes de auto rijd, het geluid is van zachtjes tikken naar ratelen gegaan, optrekken, en remmen is een zenuwslopende handeling. Volgens 2 dealers “kunnen ze niet aangeven hoe lang dit goed gaat”. De aandrijving kan er mee ophouden, de leasemaatschappij steekt zijn kop in het zand en vind het een aanvaardbaar risico. Ik begrijp dat er nu 67 reductiebakken in backorders staan bij Kia, ze gaan dus sneller defect dan ze kunnen maken. Dus in het gunstige geval ben ik in 1/2 januari aan de beurt, als er spullen zijn. We zijn dan al een maand of 4 aan het klooien met de ratel…..

Oja, ik heb het MY19 maandagmorgen model, zover het mij betreft

Gebreken tot nu toe;
Nieuwe motor en reductie bij 36K
Nieuwe laadklep
Nieuwe achtervering achterklep
Nieuwe 12v accu
Brandlucht en direct alarmen op het dashboard, naar dealer gereden, dealer wil niet eens kijken, zaten net aan de koffie. Auto uit en aan gezet en weggereden. (Weet nog steeds niet wat het was)
Nieuwe ruitenwissermotor achter
Ratelende ventilatie
Navigatie is niet meer van deze tijd onbedienbaar en onlogisch
Ratelende motor start 130K, nu op 137K
Motorsteunen vervangen.

Toekomst 2e motor en reductiebak..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
koekerk schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 08:50:

Toekomst 2e motor en reductiebak..
Volgens mij je 3e motor(?) ;)

wat een ellende. :-(

Bij mij is de aandrijving bij 70K km vervangen. Moet denk ik dan langzamerhand een inruil overwegen.
(zit nu al boven de 90K km).
In elk geval ben ik blij dat ik hem gewoon in 5 jaar af schrijf.

Daar komt nog een dingetje bij; de auto waarschuwt veel te laat dat er een beurt moet komen.
Danwel de pijplijn van de werkplaats is te lang. Als ik nu een afspraak probeer te plannen kan ik over 3 weken terecht; dan ben ik al 3000km verder. De auto waarschuwt ca. 1500km van tevoren(?) Gevraagd aan dealer wat de consequenties zijn voor garantie. Antwoord: je mag 1x tijdens de garantietermijn er 1000km boven zitten, anders vervalt garantie.
Ik rijdt nu voor de zekerheid de lange afstanden maar even met de auto van mijn vrouw tot ik eindelijk terecht kan voor het onderhoud. Maar zo zou het niet moeten zijn.

Bij hindsight denk ik eigenlijk dat je zoiets er bij de verkoop gelijk bij moet zeggen en maar een vervangende auto moet bieden als de werkplaats niet op tijd kan leveren.

[ Voor 55% gewijzigd door eltron op 05-11-2022 16:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

matthijst schreef op donderdag 3 november 2022 @ 19:15:
Nee dynamicline heeft geen stopcontact.
@matthijst
Maar als ik me niet vergis kun je daar (MY23, de nieuwe dus) wel 230V 16A uit trekken met zo’n adapter.
En die adapter is makkelijk zelf te maken. Daar zit écht bijna nix in.

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijst
220 ín de auto leek me eventueel nog handig (geen idee waarom).
Aan de voorkant weinig nut (voor mij).

Pagina: 1 ... 230 ... 350 Laatste

Let op:
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3
Thuisladen van je EV deel 2
Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic

Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.