Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gjcvro
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 21:39
Dat helpt niet als de laadpaal hem niet vrijgeeft.. Dan zit aan die kant je kabel nog steeds vast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ptjuh89
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 04-08-2024
Zojuist contact gehad met de dealer over de prijsverhoging, die noemde de datum vanaf 1 januari.

Ook was er goed nieuws... de in juni bestelde Niro Ev Dynamicplusline Cityscape Green is reeds geproduceerd en staat op de boot richting NL.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maharens
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 04-08 11:05
ptjuh89 schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 17:18:
Zojuist contact gehad met de dealer over de prijsverhoging, die noemde de datum vanaf 1 januari.
in de prijslijst staat anders een hele concrete datum van 30 november als grens

[ Voor 19% gewijzigd door maharens op 15-10-2022 17:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pe-el2
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 18-09 16:04

Ook was er goed nieuws... de in juni bestelde Niro Ev Dynamicplusline Cityscape Green is reeds geproduceerd en staat op de boot richting NL.
Kunt u aangeven waar de auto besteld is?
Gaat het om lease of privé aankoop?

Had de dealer de auto al in bestelling en dus al een eerdere datum voor de productie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online
gjcvro schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 15:25:
Dat helpt niet als de laadpaal hem niet vrijgeeft.. Dan zit aan die kant je kabel nog steeds vast.
Niet alle laadpalen houden de kabel vast. Heb al twee keer, afgeleid door kletsen, de kabel uit de laadpaal getrokken terwijl het laden nog bezig was. De paal geeft dan direct een rode ring die verdwijnt als je met laadpas/druppel alsnog het laden stopt.
Weet ook dat er palen zijn die de kabel wel vasthouden, had er laatst eentje waar het laden niet wilde starten maar de kabel wel gelocked was. Met de druppel bleef de paal raar doen alsof er geen handshake tot stand kwam, toen de laadpas (zelfde aanbieder) tegen de paal en laden begon direct.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ptjuh89
  • Laatst online: 04-08-2024
pe-el2 schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 19:10:
[...]

Kunt u aangeven waar de auto besteld is?
Gaat het om lease of privé aankoop?

Had de dealer de auto al in bestelling en dus al een eerdere datum voor de productie?
Betreft een private lease via de dealer. De dealer heeft begin juni meerdere modellen besteld die toen wij er waren (eind juli) nog niet allemaal verkocht waren. Mede door het feit dat de auto dus al in bestelling was hebben wij voor de dpl in het groen gekozen. De verwachte leverdatum was toen 12 december en het lijkt er dus ook op dat die gehaald gaat worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pe-el2
ptjuh89 schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 19:43:
[...]

Betreft een private lease via de dealer. De dealer heeft begin juni meerdere modellen besteld die toen wij er waren (eind juli) nog niet allemaal verkocht waren. Mede door het feit dat de auto dus al in bestelling was hebben wij voor de dpl in het groen gekozen. De verwachte leverdatum was toen 12 december en het lijkt er dus ook op dat die gehaald gaat worden.
Voor u goed nieuws.

Maar bijzonder om te horen aangezien ik dezelfde heb besteld (dezelfde uitvoering en in dezelfde kleur) in april en die nog niet gemaakt is. (Geen VIN nummer)

Welke dealer betreft dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 21:11
Grappige column in de Volkskrant van Jasper van Kuijck. Hij heeft kennelijk kort geleden een tweedehands e-Niro, model 2019, gekocht. Hij krijgt na de eerste keer laden 's ochtends de stekker niet uit de auto en neemt noodgedwongen de plof-auto om z'n kinderen naar school te brengen.
Zijn worsteling is herkenbaar: hij gaat op zoek naar een knop of hendel in de auto waarmee je de kabel los kunt koppelen. Die vindt hij niet. Dan pakt hij het instructieboek erbij, maar kan ook daar niet vinden hoe hij de kabel los krijgt.
Dus open ik het instructieboekje en kom terecht ergens in de jaren negentig. Een zwart-wit boekje, rommelige, onaantrekkelijke lay-out en onduidelijke teksten. Onze vorige auto was uit 2011, en je merkt gelijk dat deze nieuwe echt weer een slag geavanceerder is. Dat maakt het kwaliteitsverschil met het instructieboekje nóg groter. In het boekje lijkt de tijd de afgelopen dertig jaar stil te hebben gestaan.
Hij probeert vervolgens Youtube en vindt daar instructievideo's, maar alleen van het 2020 model en raakt daardoor in de war, ook weer begrijpelijk.
Hoe hij uiteindelijk achterhaalt hoe de kabel los moet zegt hij niet, maar:
Het basisidee is dat een product zichzelf uitlegt, dus dat je ín of aan de auto kunt zien hoe je de kabel moet ontkoppelen. Maar dat een product zichzelf uit zou moeten leggen, wil niet zeggen dat je de uitleg – het instructieboekje of de -video’s – niet óók goed moet ontwerpen. Maar goed, hoe je de kabel loskoppelt? In de eerste vijftien seconden nadat je de auto opent kan de kabel los, daarna schiet-ie weer vast. Moet je nét even weten
Ik kan me hier helemaal in vinden. Auto's zijn tegenwoordig heel veel complexer dan, zeg, tien jaar geleden en voor iemand die geen zin heeft om eens lekker in de auto te gaan zitten en de tijd te nemen alle knopjes en menuutjes uit te proberen is het een uitdaging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pe-el2
Nu er meer leveringen zijn geweest ben ik benieuwd of iemand al geprobeerd heeft of V2D ook werkt op een DL of DPL.
Ik weet dat de adapter niet wordt meegeleverd. Ik ben benieuwd of het dus wel werkt, want dan kan je die adapter ook wel los kopen.

Ben benieuwd....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gjcvro
multikoe schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 09:56:
Grappige column in de Volkskrant van Jasper van Kuijck. Hij heeft kennelijk kort geleden een tweedehands e-Niro, model 2019, gekocht. Hij krijgt na de eerste keer laden 's ochtends de stekker niet uit de auto en neemt noodgedwongen de plof-auto om z'n kinderen naar school te brengen.
Zijn worsteling is herkenbaar: hij gaat op zoek naar een knop of hendel in de auto waarmee je de kabel los kunt koppelen. Die vindt hij niet. Dan pakt hij het instructieboek erbij, maar kan ook daar niet vinden hoe hij de kabel los krijgt.

[...]

Hij probeert vervolgens Youtube en vindt daar instructievideo's, maar alleen van het 2020 model en raakt daardoor in de war, ook weer begrijpelijk.

[...]

Ik kan me hier helemaal in vinden. Auto's zijn tegenwoordig heel veel complexer dan, zeg, tien jaar geleden en voor iemand die geen zin heeft om eens lekker in de auto te gaan zitten en de tijd te nemen alle knopjes en menuutjes uit te proberen is het een uitdaging.
Tsja, ik denk nog steeds dat rtfm ook al heel veel problemen kan voorkomen, en dan nog komen de meest stomme vragen langs. Een auto is nou eenmaal wat ingewikkelder dan een koelkast. En zelfs met een koelkast hebben mensen problemen, gaat het lampje echt wel uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eboera
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 03-09 21:00
pe-el2 schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 11:08:
Nu er meer leveringen zijn geweest ben ik benieuwd of iemand al geprobeerd heeft of V2D ook werkt op een DL of DPL.
Ik weet dat de adapter niet wordt meegeleverd. Ik ben benieuwd of het dus wel werkt, want dan kan je die adapter ook wel los kopen.

Ben benieuwd....
Ik begreep ook uit reviews dat er onder de achterbank een wandcontactdoos zit waar je max 16A op aan kunt sluiten. Dat zou voor mij in iedergeval voldoende zijn en dan heb ik niet de behoefte aan een externe adapter. Misschien dat dat ik jouw geval ook al genoeg is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pe-el2
Eboera schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 11:18:
[...]

Ik begreep ook uit reviews dat er onder de achterbank een wandcontactdoos zit waar je max 16A op aan kunt sluiten. Dat zou voor mij in iedergeval voldoende zijn en dan heb ik niet de behoefte aan een externe adapter. Misschien dat dat ik jouw geval ook al genoeg is.
Is dat ook bij de DPL?
Ik dacht alleen bij de executive line.
Maar ik kan het ook mis hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eboera
pe-el2 schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 11:54:
[...]

Is dat ook bij de DPL?
Ik dacht alleen bij de executive line.
Maar ik kan het ook mis hebben.
Helaas kan ik het je niet vertellen. Mijn DPL moet volgens de dealer nog in elkaar geschroefd worden ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Conman
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 24-08 14:35

Mijn collega heeft precies hetzelfde besteld eerste week van Juni en is volgens de dealer ook al onderweg naar NL waar de afleverdatum laatste week van November wordt.

Ik heb een week eerder, dezelfde auto besteld. Wel Mineral Blue ipv Cityscape Green. Maar werd vorige week gebeld dat ivm de gekozen kleur iets langer kan duren en of ik wilde gaan voor een “normale” kleur (wit of zwart) zodat het sneller geleverd kan worden.
Ben daar niet op in gegaan en ga maar netjes wachten op de Mineral Blue.
Hopelijk dit jaar nog ivm bijtelling.

Beide DPL met HK (omzetting naar HUD afgewezen).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kdeboois
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 21-09 19:01
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L3LycvxHi5xqugdasGeqE2Kn8hg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/c1nGqDHM5VgW4hq10vLlMZxS.jpg?f=fotoalbum_large
De beloofde GPS 176 km/h bij 180 km/h op de teller. Geen piekje, houdt de snelheid constant aan. Heb ook een EV Notify log die ik nog moet verwerken.

Wellicht was dit altijd al de top maar kon de ACC niet vastgezet worden boven 167 km/h.

[ Voor 7% gewijzigd door kdeboois op 16-10-2022 13:02 ]

PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
.

[ Voor 99% gewijzigd door kdeboois op 16-10-2022 13:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [BoSS]
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14:53

[BoSS]

Geen woorden maar daden!

The Conman schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 12:49:
[...]
Ben daar niet op in gegaan en ga maar netjes wachten op de Mineral Blue. Hopelijk dit jaar nog ivm bijtelling.
Het lijkt inderdaad willekeur, bij ontbreken van het 'nummer' van het productieslot. Overigens, als je nu nog geen VIN hebt zal aflevering dit jaar heel moeilijk worden:
  • De boten die nu onderweg zijn (Morning Chant en Morning Pilot) doen er ongeveer 5 weken over vanuit Korea naar Nederland/Belgie (arriveren half november in Rotterdam/Antwerpen).
  • Daarna is er nog 1-2 weken nodig voor transport naar de dealer
  • De dealer heeft ook nog minimaal een week nodig om de auto klaar te maken voor aflevering (ook afhankelijk van bijbestelde accessoires die door de dealer gemonteerd moeten worden)
Kortom: mijn auto is eind september op de boot gegaan en wordt +/- begin december afgeleverd.

Er staan nu nog geen nieuwe boten gepland op EUKOR dus heel misschien komt er nog 1 dit jaar aan waarvan de auto's snel op kenteken gezet kunnen worden, maar meer verwacht ik niet eigenlijk.

[ Voor 3% gewijzigd door [BoSS] op 16-10-2022 13:38 ]

20x 170 Wp (Solar Frontier) op ZZO / 54 graden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [BoSS]

[BoSS]

Geen woorden maar daden!

Eboera schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 11:18:
[...]

Hier bestaat onduidelijkheid over. In de eerste reviewmodellen zaten er 2 stopcontacten, één tot 16A (3680W) en één tot 1A (200W). Of dit alleen zo was in het preproductiemodel of ook in de de definitieve versie weet ik niet.

Ik vermoed dat alleen de ExecutiveLine (met V2L) het 16A stopcontact heeft. Ik hoop dat de overige versies (of in ieder geval de DynamicPlusLine ;)) het 1A stopcontact hebben want dat is best handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pe-el2
Ik zal morgen wel even contact opnemen met kia NL om te vertellen dat de DPL cityscape green naar de verkeerde dealer gaat. Dat er andere eerder waren met bestellen 😝

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

DonJuape

Trust me, I'm an engineer!

kdeboois schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 12:58:
[Afbeelding]
De beloofde GPS 176 km/h bij 180 km/h op de teller. Geen piekje, houdt de snelheid constant aan. Heb ook een EV Notify log die ik nog moet verwerken.

Wellicht was dit altijd al de top maar kon de ACC niet vastgezet worden boven 167 km/h.
Hoe krijg ik in het navigatiescherm de snelheid in beeld?

Hyundai Inster Pulse Winterpack, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tobotje
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 21-09 00:51
Ik heb op 1 april mijn Dynamicplusline in Mineral Blue besteld. Ik heb toen ook gelijk de SEPP subsidie aangevraagd. Als mijn auto niet meer komt dit jaar, moet ik dan volgend jaar opnieuw SEPP aanvragen, of blijft mijn huidige SEPP geldig?

KIA vraagt wel heel veel geduld van ons, en laat ons ook in het ongewisse. Misschien eerste en laatste KIA, want ik kan niet zo goed tegen onduidelijkheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eboera
tobotje schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 14:45:
Ik heb op 1 april mijn Dynamicplusline in Mineral Blue besteld. Ik heb toen ook gelijk de SEPP subsidie aangevraagd. Als mijn auto niet meer komt dit jaar, moet ik dan volgend jaar opnieuw SEPP aanvragen, of blijft mijn huidige SEPP geldig?

KIA vraagt wel heel veel geduld van ons, en laat ons ook in het ongewisse. Misschien eerste en laatste KIA, want ik kan niet zo goed tegen onduidelijkheid.
Ja, die onduidelijkheid vind ik ook erg vervelend. Ook omdat ik hoor dat mensen die ‘m in juni hebben besteld al te horen hebben gekregen dat hij op de boot staat. Terwijl ik ‘m begin maart heb besteld en nu de kleur heb moeten wijzigen om ‘m ergens in Q1 volgend jaar te krijgen (zonder garanties).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 19:45
multikoe schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 09:56:

[...]

[...]

Als onderdeel van de aflevering van de auto zou er een basiscursus EV rijden geleverd moeten worden. Bij voorkeur kort voordat de auto wordt geleverd.
Kan overigens ook prima via e-learn maar is dan natuurlijk niet zo interactief. Misschien webinar als tussenoplossing. E-learn met aansluitend webinar met vragenrondje of zo.

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02-2023
The Conman schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 12:49:
[...]

Mijn collega heeft precies hetzelfde besteld eerste week van Juni en is volgens de dealer ook al onderweg naar NL waar de afleverdatum laatste week van November wordt.

Ik heb een week eerder, dezelfde auto besteld. Wel Mineral Blue ipv Cityscape Green. Maar werd vorige week gebeld dat ivm de gekozen kleur iets langer kan duren en of ik wilde gaan voor een “normale” kleur (wit of zwart) zodat het sneller geleverd kan worden.
Ben daar niet op in gegaan en ga maar netjes wachten op de Mineral Blue.
Hopelijk dit jaar nog ivm bijtelling.

Beide DPL met HK (omzetting naar HUD afgewezen).
Dat je zo veel waarde hecht aan de kleur en HK dat je daarvoor vele duizenden euro's risico wilt lopen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
gjcvro schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 11:18:
[...]

Tsja, ik denk nog steeds dat rtfm ook al heel veel problemen kan voorkomen, en dan nog komen de meest stomme vragen langs. Een auto is nou eenmaal wat ingewikkelder dan een koelkast. En zelfs met een koelkast hebben mensen problemen, gaat het lampje echt wel uit?
Dan heb je de clou gemist: die handleiding (de "m" uit rtfm) is belabberd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
Dan heb jij hem ook gemist, want als niemand hem leest maakt de kwaliteit niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Conman
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 24-08 14:35
eL_Jay schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 15:30:
[...]

Dat je zo veel waarde hecht aan de kleur en HK dat je daarvoor vele duizenden euro's risico wilt lopen
Aan de kleur minder eigenlijk. Heb nu de voorloper in het wit en dat is ook wel mooi.
HK is wel iets wat ik graag wil hebben, de plezier van mooiere geluid is genieten wanneer er dagelijks 120km woon-werk wordt gereden.

Overigens had de dealer me vertelt dat de prijs niet omhoog zal gaan en het bedrag waarmee aangeschaft is, gehanteert wordt als fiscale waarde voor de bijtelling.
(Wat er op de achtergrond gebeurd is mij minder belangrijk omdat de werkgever dit toch regelt).

Enige wat voor mij meer zal zijn, is de bijtelling.
In 2022 is tot 35K 16%. Vanaf 2023 is dat tot 30K 16%.
Dus de 5K die in 22% valt ipv 16% is slechts 5000x6% is 25 euro per maand bruto. Netto is dat nog een stuk minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• monica66
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 21:12
tobotje schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 14:45
[...]
Nee, de SEPP aanvraag blijft 18 maanden geldig.
https://www.rvo.nl/subsid...sepp/subsidie-koop-nieuwe

Doet u dit uiterlijk binnen 18 maanden en keuren wij uw aanvraag goed? Dan krijgt u het subsidiebedrag op uw rekening gestort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eboera
monica66 schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 18:02:
[...]

Nee, de SEPP aanvraag blijft 18 maanden geldig.

[...]
Nu maar hopen dat hij voor september 2023 geleverd wordt (in mijn geval dan)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeroday
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 21:09

zeroday

There is no alternative!

ninjazx9r98 schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 19:43:
[...]

Niet alle laadpalen houden de kabel vast. Heb al twee keer, afgeleid door kletsen, de kabel uit de laadpaal getrokken terwijl het laden nog bezig was. De paal geeft dan direct een rode ring die verdwijnt als je met laadpas/druppel alsnog het laden stopt.
Weet ook dat er palen zijn die de kabel wel vasthouden, had er laatst eentje waar het laden niet wilde starten maar de kabel wel gelocked was. Met de druppel bleef de paal raar doen alsof er geen handshake tot stand kwam, toen de laadpas (zelfde aanbieder) tegen de paal en laden begon direct.
Tsja.. ik heb hier een paal, ik hou m'n pas er tegen kan deze unpluggen, wil dan de kabel uit de auto halen
haal de auto van slot maar nee hoor. Ik moet wel 3 of 4 keer de auto dicht en open doen voordat de kabel een keer los komt..
Ben er nog steeds niet achter waarom ik het meer dan 2 of 3 keer moet doen.

There are no secrets, only information you do not yet have

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GVR
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 21:42

GVR

zeroday schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 19:02:
[...]

Tsja.. ik heb hier een paal, ik hou m'n pas er tegen kan deze unpluggen, wil dan de kabel uit de auto halen
haal de auto van slot maar nee hoor. Ik moet wel 3 of 4 keer de auto dicht en open doen voordat de kabel een keer los komt..
Enige dat ik weer is dat als je de kabel niet binnen x seconden na unlocken van de auto verwijderd dat de laadpoort weer op slot gaat, in dat geval gewoon nog een keer de auto van het slot halen. En verder hoef ik gelukkig niet met de pas bij mijn wallbox de sessie te stoppen, gewoon kabel eruit en de sessie wordt afgerond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pinguins
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 03-06 21:17
zeroday schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 19:02:
[...]

Als het laden klaar is haal ik de auto van het slot met de sleutel, een seconde daarna trek ik de kabel uit de auto. Dan doe ik het kapje erop en rol de kabel alvast deels op, dan ontgrendelt bij de palen die ik gebruik de laadpaal en kan ik daar de connector ook loskoppelen. Ik heb wel eens bij een paal dat ie niet los kwam, dan pasje erlangs en van het slot,
De enkele keer dat ik voortijdig het laden moet stoppen haal ik eerst het pasje er langs. Dan de auto van het slot, connector uit de auto en dan connector uit de paal.
Ik heb 1 keer gehad dat ik eerst wat uit de auto haalde, toen ging de kabel weer op slot en moest ik eerst rustig de auto op slot doen, even een seconde wachten en weer van het slot af.

e-Niro 64kWh DynamicPlusLine Rood december 2021

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• topgunNL
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 17-01-2023
The Conman schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 16:55:
[...]

Aan de kleur minder eigenlijk. Heb nu de voorloper in het wit en dat is ook wel mooi.
HK is wel iets wat ik graag wil hebben, de plezier van mooiere geluid is genieten wanneer er dagelijks 120km woon-werk wordt gereden.

Overigens had de dealer me vertelt dat de prijs niet omhoog zal gaan en het bedrag waarmee aangeschaft is, gehanteert wordt als fiscale waarde voor de bijtelling.
(Wat er op de achtergrond gebeurd is mij minder belangrijk omdat de werkgever dit toch regelt).

Enige wat voor mij meer zal zijn, is de bijtelling.
In 2022 is tot 35K 16%. Vanaf 2023 is dat tot 30K 16%.
Dus de 5K die in 22% valt ipv 16% is slechts 5000x6% is 25 euro per maand bruto. Netto is dat nog een stuk minder.
Ik heb de eerste week maart een mineral blue DPL besteld. Ook ik werd gebeld met de vraag of ik HK wilde inleveren voor een HUD. Niet gedaan, helaas waren ze erg vaag toen ik vroeg hoe veel langer het dan kon duren.

In september kreeg ik eindelijk goed nieuws, mijn auto zou 6 oktober aankomen in Nederland, uiteraard 7 oktober direct gebeld. De auto was niet meer te vinden, geen chassis nummer ed.
Helaas was de verantwoordelijke op vakantie, als het goed is is hij morgen (maandag 17 oktober) terug van zijn vakantie, ik hoop dat hij wellicht ander nieuws heeft.

Eerst vond ik het wel spannend mocht het later worden dan 1jan 2023, maar inderdaad las ik net dat de SEPP supsidie 18 maanden geldig is _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeroday
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 21:09

zeroday

There is no alternative!

pinguins schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 20:11:
[...]

Als het laden klaar is haal ik de auto van het slot met de sleutel, een seconde daarna trek ik de kabel uit de auto. Dan doe ik het kapje erop en rol de kabel alvast deels op, dan ontgrendelt bij de palen die ik gebruik de laadpaal en kan ik daar de connector ook loskoppelen. Ik heb wel eens bij een paal dat ie niet los kwam, dan pasje erlangs en van het slot,
De enkele keer dat ik voortijdig het laden moet stoppen haal ik eerst het pasje er langs. Dan de auto van het slot, connector uit de auto en dan connector uit de paal.
Ik heb 1 keer gehad dat ik eerst wat uit de auto haalde, toen ging de kabel weer op slot en moest ik eerst rustig de auto op slot doen, even een seconde wachten en weer van het slot af.
Tsja.. de volgorde is ook elke keer een crime, want ik heb soms ook het idee dat ie niet los wil(de) als ik niet eerst de paal ontgrendel, maar geen idee of dat nu een gedachte is of werkelijkheid.
enige wat ik niet doe is de sleutel gebruiken maar ik druk gewoon op de knop van de deur. Wellicht is daar nog iets anders mee. En vaak haal ik ook eerst de paal eraf voordat ik die van de auto eraf haal

Wellicht dat mijn sequence anders moet .. om niet tig keer de deur de deur open/dicht / dicht/open te doen.

There are no secrets, only information you do not yet have

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 07-09 06:47
Ik kan het niet meer terug vinden, waar zit de setting in de NiroEV om de adaptive cruise control afstand te verkleinen?

Heb nu een gat waar 2 vrachtwagens in kunnen keren. Dat schiet niet op omdat er dan telkens auto's tussen kruipen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:15
Tazzy schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 10:07:
Ik kan het niet meer terug vinden, waar zit de setting in de NiroEV om de adaptive cruise control afstand te verkleinen?

Heb nu een gat waar 2 vrachtwagens in kunnen keren. Dat schiet niet op omdat er dan telkens auto's tussen kruipen.
Op je stuur die ||| knop bij je cruise control knoppen in de buurt.
Maar zelfs het kleinste gat is groot genoeg om mensen erin te laten. Prima toch, laat ze lekker?
Je moet 2s afstand houden, met de laagste stand is dat slechts 1,3s.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 07-09 06:47
Er is ook een menu setting die ik soort van perongelijk gevonden had (zit ook hoe snel er afgeremd word bij) & nu dus niet meer kan vinden. Ik kijk hier ff naar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
Tazzy schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 10:17:
Er is ook een menu setting die ik soort van perongelijk gevonden had (zit ook hoe snel er afgeremd word bij) & nu dus niet meer kan vinden. Ik kijk hier ff naar.
Staat in de handleiding wat je allemaal kan instellen (of de ACC snel, normaal of langzaam reageert op "gaten").

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchVik
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 19-09-2024
Mijne is verplaatst naar juni absurd dit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glas86
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 21:34
DutchVik schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 11:13:
Waneer besteld? Welke uitvoering en kleur en wanneer zou de auto oorspronkelijk geleverd worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• njiwedu0b
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 19:24
Ik volg dit topic nu al een tijdje, zelf mag ik naar alle waarschijnlijkheid december/januari een nieuwe lease auto uitzoeken. De Niro EV staat momenteel hoog op de shortlist. Nu staat mij bij dat collega's bij het vorige model e-Niro ook absurt lang hebben moeten wachten op hun wagen, dik 1,5 jaar. Dit was ruim 2-3 jaar geleden.

Het lijkt er dus op dat veel bestellingen weer een enorme doorloop hebben, maar niet als je direct bij een dealer een al gereserveerd slot hebt. Ik heb de levertijd van @DutchVik even terug gezocht in dit topic, besteld in mei '22 en verwachte levering is meerdere keren verplaatst en nu dus juni '23?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Nu online

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

Jongens jongens (en meisjes ook trouwens😜), al dat gedoe over wanneer besteld en hoe lang de levertijd is en ook ‘ik heb ‘m veel eerder besteld maar hij komt veel later dan de jouwe’. Je weet waarschijnlijk niet half waarvan die levertijd allemaal afhankelijk is. Dat kunnen specifieke onderdelen zijn, dat kan met de kleur te maken hebben (worden vast in batches gemaakt) en de combinatie van die twee zal ook wel eens mee kunnen spelen (onderdeel niet meer beschikbaar, net als jouw kleur gemaakt wordt).
Maar wat zeker ook meespeelt is dat dealers een productieslot gereserveerd kunnen hebben. Het is maar de vraag of je weet of er voor jouw bestelling gebruik is gemaakt van zo’n productieslot. En als dat zo is en het is een reservering van vele maanden daarvóór, dan heb je mazzel omdat jouw auto dan relatief snel geleverd wordt.

Maar de rode draad is dat je dat allemaal niet weet. En daarom heeft al dat vergelijken ook bijzonder weinig zin, lijkt me. Je weet het gewoon niet.

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchVik
glas86 schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 11:24:
[...]

Waneer besteld? Welke uitvoering en kleur en wanneer zou de auto oorspronkelijk geleverd worden?
Mei....
DPL met Head up display in het wit.
Levering oorspronkelijk eind november toen december toen januari nu juni

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DunDave
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 17-09 13:43
Hippe Lip schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 12:56:
Maar de rode draad is dat je dat allemaal niet weet. En daarom heeft al dat vergelijken ook bijzonder weinig zin, lijkt me. Je weet het gewoon niet.
Ik ben het 100% met je eens, dat heeft geen enkel nut. Maar het is wel informatief om van anderen te horen hoe zij de aanloop tot levering ervaren en wat men (niet) te horen krijgt vanuit Kia.

Wat mij vooral stoort bij Kia is het totaalgebrek aan proactieve, heldere communicatie. Dit heb ik bij geen enkele andere fabrikant zo ervaren. Ondanks dat het "bijzondere tijden" zijn met overal tekorten kan ik me niet voorstellen dat ze niks weten over hoe en wat. Normaliter weet een fabrikant precies op de minuut welke auto wanneer van de band rolt. En als dit uitloopt door een bepaalde reden, zoals leverancier x kan onderdeel y niet leveren tot... communiceer dit gewoon even, hoe moeilijk kan het zijn. En als er geen exacte datum gegeven kan worden, ook dan, communiceer het zoals het is. En ga niet lukraak maar wat roepen als Q4, Q1, als de planeten op 1 lijn staan of whatever. En dan ook pas als je er zelf naar vraagt.

Alleen al het HK audio vs HUD verhaal als voorbeeld, wat zijn de effecten op levertijd? Niemand weet het. Niemand? ja ja :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchVik
DunDave schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 13:43:
[...]

Ik ben het 100% met je eens, dat heeft geen enkel nut. Maar het is wel informatief om van anderen te horen hoe zij de aanloop tot levering ervaren en wat men (niet) te horen krijgt vanuit Kia.

Wat mij vooral stoort bij Kia is het totaalgebrek aan proactieve, heldere communicatie. Dit heb ik bij geen enkele andere fabrikant zo ervaren. Ondanks dat het "bijzondere tijden" zijn met overal tekorten kan ik me niet voorstellen dat ze niks weten over hoe en wat. Normaliter weet een fabrikant precies op de minuut welke auto wanneer van de band rolt. En als dit uitloopt door een bepaalde reden, zoals leverancier x kan onderdeel y niet leveren tot... communiceer dit gewoon even, hoe moeilijk kan het zijn. En als er geen exacte datum gegeven kan worden, ook dan, communiceer het zoals het is. En ga niet lukraak maar wat roepen als Q4, Q1, als de planeten op 1 lijn staan of whatever. En dan ook pas als je er zelf naar vraagt.

Alleen al het HK audio vs HUD verhaal als voorbeeld, wat zijn de effecten op levertijd? Niemand weet het. Niemand? ja ja :+
Het verhaal in het begin was natuurlijk dat als je HUD koos de auto er eerder zou zijn. Nu blijkt dat toch anders te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eboera
DutchVik schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 14:16:
[...]

Het verhaal in het begin was natuurlijk dat als je HUD koos de auto er eerder zou zijn. Nu blijkt dat toch anders te zijn.
Dat dus! Eind mei dus de keuze gehad voor HUD of HK, bij HUD zou de leverdatum bij mij op september blijven staan. Uitgaande van het feit dat het zo’n 3 maanden kost tussen begin productie en levering zou je verwachten dat ze dat dan accuraat kunnen inschatten. Inmiddels is het oktober en is de mijne nog steeds niet geproduceerd. Sterker nog, heb nu een andere kleur gekozen om weer “zeker” te zijn van 3 maanden levering. En dat terwijl ik verhalen van anderen zie die gewoon hun DPL met HK geleverd krijgen…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchVik
Eboera schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 14:26:
[...]

Dat dus! Eind mei dus de keuze gehad voor HUD of HK, bij HUD zou de leverdatum bij mij op september blijven staan. Uitgaande van het feit dat het zo’n 3 maanden kost tussen begin productie en levering zou je verwachten dat ze dat dan accuraat kunnen inschatten. Inmiddels is het oktober en is de mijne nog steeds niet geproduceerd. Sterker nog, heb nu een andere kleur gekozen om weer “zeker” te zijn van 3 maanden levering. En dat terwijl ik verhalen van anderen zie die gewoon hun DPL met HK geleverd krijgen…
Het is maar te hopen dat de auto nog komt. Ik begin sterk me twijfels te krijgen besteld bij Stern btw.
Totaal niks gehoord kreeg ik vanochtend het mailtje dat het juni wordt. Meer als een jaar en dan keek ik gisteren de video van Werner Budding die leuk te verkondigen stond dat het maar een half jaar wachttijd was hahaha in zijn dromen ja.... Kia slaat flink te plank mis met deze absurde wachttijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
Niet alleen KIA, je leest het bij heel veel merken.
Anderen gebruiken het als reclame, "Dit jaar nog leverbaar" tsja..

Ik ben ondertussen heel blij dat wij vorig jaar nog snel een 'oude' besteld hebben, vond dat al lang wachten, was een half jaar of zo. Ook gezien de prijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchVik
gjcvro schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 14:37:
Niet alleen KIA, je leest het bij heel veel merken.
Anderen gebruiken het als reclame, "Dit jaar nog leverbaar" tsja..

Ik ben ondertussen heel blij dat wij vorig jaar nog snel een 'oude' besteld hebben, vond dat al lang wachten, was een half jaar of zo. Ook gezien de prijzen.
Dat klopt maar gaan dan niet eerst zeggen "ja als je de HUD neemt is de auto er sneller" en eindstand degene met HK hebben de auto al...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TCMR
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20:28
Dat is echt wel absurd ja. Wij hebben besteld bij dezelfde dealerorganisatie, en we krijgen gewoon helemaal nada, niets te horen. Niets over prijsverhogingen, niets over kleuren die vertraging opleveren, niets over vertraging in het algemeen. Dat is ook een strategie, misschien wel een betere. Want nu hebben ze niet telkens hoeven bellen dat de leverdatum is opgeschoven. Er is helemaal geen leverdatum.

Ik zou ook niet graag in de schoenen van zo'n dealer staan. Ze weten het ook niet, ze krijgen van Kia ook geen informatie. Ik denk dat de importeur gewoon erg weinig invloed heeft (te kleine markt).

Maar ik vind het wel een beetje beangstigend dat een auto die eigenlijk in 2021 gelanceerd zou worden, nu in 2023 pas uitgeleverd gaat worden. De technologie in deze sector gaat met grote sprongen vooruit, dus je krijgt een nieuwe auto die bij oplevering technologisch gezien eigenlijk al twee jaar oud is. Dat is, in vergelijking met de e-Niro uit 2018, dus halverwege de looptijd van het model. Hmmm... :|

Maar de volgende keer: gewoon drie auto's bestellen! Wellicht dezelfde bij andere dealer, wellicht van verschillende merken. En dan neem je gewoon die het eerst aankomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchVik
TCMR schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 15:42:
[...]

Dat is echt wel absurd ja. Wij hebben besteld bij dezelfde dealerorganisatie, en we krijgen gewoon helemaal nada, niets te horen. Niets over prijsverhogingen, niets over kleuren die vertraging opleveren, niets over vertraging in het algemeen. Dat is ook een strategie, misschien wel een betere. Want nu hebben ze niet telkens hoeven bellen dat de leverdatum is opgeschoven. Er is helemaal geen leverdatum.

Ik zou ook niet graag in de schoenen van zo'n dealer staan. Ze weten het ook niet, ze krijgen van Kia ook geen informatie. Ik denk dat de importeur gewoon erg weinig invloed heeft (te kleine markt).

Maar ik vind het wel een beetje beangstigend dat een auto die eigenlijk in 2021 gelanceerd zou worden, nu in 2023 pas uitgeleverd gaat worden. De technologie in deze sector gaat met grote sprongen vooruit, dus je krijgt een nieuwe auto die bij oplevering technologisch gezien eigenlijk al twee jaar oud is. Dat is, in vergelijking met de e-Niro uit 2018, dus halverwege de looptijd van het model. Hmmm... :|

Maar de volgende keer: gewoon drie auto's bestellen! Wellicht dezelfde bij andere dealer, wellicht van verschillende merken. En dan neem je gewoon die het eerst aankomt.
Dat vind ik een goed idee :) Of de importeur moet gewoon beter zijn best doen voor zijn klanten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelGo
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 21:27
DunDave schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 13:43:
[...]

Hmmm, hier een Mach-e besteld/aanbetaald Nov 2019, gemaakt begin Dec 2020, geleverd half Mei 2021, in de tussentijd zo goed als geen info en een half jaar tussen maken en leveren...dus Ford kan bij je lijstje.
Dan begin ik maar niet over Tesla...
En ja de tussentijdse prijsverhogingen zijn niet wat we gewend zijn maar nog altijd fors minder dan de huidige inflatie. Ach er zijn echt wel ergere dingen in de wereld ;)

duurzaam is de weg, 14020 Wp solar, warmtepomp, EV

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Laatst online: 20:52
Vandaag iets nieuws ontdekt na 3,5jaar.

Ik had geen navigatie aan en moest snel en trein halen dus een straat ingereden met een verbodsbord. Krijg ik te horen van de navigatie “er is een foutieve rijrichting gedetecteerd ".

Wel goed opzich als dit spook rijden kan voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bert2000
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 17-09 19:32
MarcelGo schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 16:05:
[...]

Hmmm, hier een Mach-e besteld/aanbetaald Nov 2019, gemaakt begin Dec 2020, geleverd half Mei 2021, in de tussentijd zo goed als geen info en een half jaar tussen maken en leveren...dus Ford kan bij je lijstje.
Dan begin ik maar niet over Tesla...
En ja de tussentijdse prijsverhogingen zijn niet wat we gewend zijn maar nog altijd fors minder dan de huidige inflatie. Ach er zijn echt wel ergere dingen in de wereld ;)
Tesla model Y is dit jaar bestellen,, dit jaar rijden.

Ik heb spijt dat ik voor de Niro gegaan ben, moet ook een jaar wachten. Maar toen ik bestelde was het nog niet bekend dat de Model Y zo goed leverbaar zou zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelGo
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 21:27
Bert2000 schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 17:42:
[...]

Ik heb spijt dat ik voor de Niro gegaan ben, moet ook een jaar wachten. Maar toen ik bestelde was het nog niet bekend dat de Model Y zo goed leverbaar zou zijn.
De basisuitvoering zou mij te weinig bereik opleveren en (ik vind hem lelijk groot) dus ik kijk net even, levering dec-mrt...

duurzaam is de weg, 14020 Wp solar, warmtepomp, EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaimygo
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 19-07 09:28

Jaimygo

LG L/W 9kW HU091MR+HN091MR.NK5

Wij hebben vandaag ook een bericht gehad dat de levering uitgesteld is naar week 7-2023. Oorspronkelijk was dit week 39-2022, toen week 43-2022. Auto begin mei besteld, Interstellar Gray Dynamicline. Juiste deze kleur en uitvoering besteld omdat deze snel geleverd kon worden.

Twee weken geleden gaf de dealer aan dat er een vin nummer aanwezig was en dus de auto al gemaakt is. Vandaag is er schijnbaar geen vin nummer meer bekend en moet de auto nog gemaakt worden. :?

1 December begin ik met een nieuwe job waar ik een auto voor nodig heb. Heeft iemand een goeie/goedkope oplossing om drie à vier maanden te overbruggen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• eltron
Bert2000 schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 17:42:
[...]

Dan cancel je toch de e-Niro bij de eerstvolgende prijsverhoging (die is al in beeld) en bestel je een model Y.
Maak je wellicht nog een ander blij die een plekje kan opschuiven op de wachtlijst.
Wat houdt je tegen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plmagis
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 16:50
Vaevictis_ schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 17:33:

Ik had geen navigatie aan en moest snel en trein halen dus een straat ingereden met een verbodsbord. Krijg ik te horen van de navigatie “er is een foutieve rijrichting gedetecteerd ".

Vanwege wegwerkzaamheden is er een omleiding en moet ik een afrit gebruiken als oprit: krijg ik ook die waarschuwing. Telkens idd even schrikken

Alleen duren die wegwerkzaamheden nu al zes maanden en heb ik al twee updates gedaan, maar kent de navigatie nog steeds die omleiding niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bombarde32
  • Laatst online: 20-09 21:41
kdeboois schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 12:58:
[Afbeelding]

Interessant, op mijn MY2020 (grote scherm) zijn de twee snelheden altijd precies gelijk, op het middelste scherm dus ook niet je 'echte' snelheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eboera
eltron schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 19:45:
[...]

Dan cancel je toch de e-Niro bij de eerstvolgende prijsverhoging (die is al in beeld) en bestel je een model Y.
Maak je wellicht nog een ander blij die een plekje kan opschuiven op de wachtlijst.
Wat houdt je tegen?
Of die levertijd van Tesla klopt is natuurlijk ook maar de vraag. KIA geeft in iedergeval aan dat voor De Niro-EV de indicatieve levertijd 22 tot 26 weken is. Lijkt me sterk dat dat haalbaar is….

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goldenbeau
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 20:06
Heeft iemand al bericht gehad van zijn dealer dat er een 2e prijsverhoging is na 30 november?
Weet iemand ook of dit consequenties heeft voor de subsidie nu de prijs ruim boven de 45.000 euro is voor DPL.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron

Ken dit al wat langer. Krijg zelf de melding als ik 's zaterdags na het boodschappen doen linksaf wil gaan naar de hoofdweg. De auto meldt dan dat dit niet mag, wat onzin is. Hij haalt de paralelweg (eenrichtingverkeer en niet inrijden) en de hoofdweg door elkaar. Ik krijg dus wekelijks een onnodige melding over spookrijden wat ik sowieso niet/nooit van plan ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferry34
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 19-09 22:28

Eens....echter in mijn stad zijn enkele straten omgedraaid wat betreft rijrichting en zit natuurlijk niet in een update.

Ik gebruik de navigatie van de Kia nooit (TomTom Go op phone) maar ook dan begint de auto luid "onjuiste rijrichting gedetecteerd"

Waar kan ik die melding uitzetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• topgunNL
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 17-01-2023
Goldenbeau schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 22:23:
Heeft iemand al bericht gehad van zijn dealer dat er een 2e prijsverhoging is na 30 november?
Weet iemand ook of dit consequenties heeft voor de subsidie nu de prijs ruim boven de 45.000 euro is voor DPL.
Zoals ik het begrepen had gaat het RVO coulant om met deze prijsverhogingen. Dit houdt in dat als je het kenteken doorgeeft, je ook de koopovereenkomst er bij moet sturen. Dan beoordeelt het RVO of dit een onvoorziende prijsverhoging was.
Let wel, ik weet niet of het RVO een contract met een niet vaste prijs als onvoorzien ziet. Wellicht is dat het navragen waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bert2000
eltron schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 19:45:
[...]

Wat houdt je tegen?
Mijn bestelling is via Leaseplan, (zakelijke lease) heb al gevraagd of ik hem kon annuleren, was niet mogelijk, maar wellicht als de prijs omhoog gaat... goede! ik houd het in de gaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glas86
TCMR schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 15:42:
[...]

De techniek van de Niro EV was bij voorbaat al gedateerd omdat de aandrijflijn vrijwel hetzelfde is als die van het vorige model. Er is wel wat aan gesleuteld maar geen hele grote veranderingen. Goed is goed genoeg zullen ze gedacht hebben bij Kia. Focus heeft meer gelegen op het esthetische. Het uiterlijk heeft mij mede over de streep gehaald om voor deze auto te kiezen uiteindelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kdeboois
glas86 schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 11:43:
[...]

De techniek van de Niro EV was bij voorbaat al gedateerd omdat de aandrijflijn vrijwel hetzelfde is als die van het vorige model. Er is wel wat aan gesleuteld maar geen hele grote veranderingen. Goed is goed genoeg zullen ze gedacht hebben bij Kia. Focus heeft meer gelegen op het esthetische. Het uiterlijk heeft mij mede over de streep gehaald om voor deze auto te kiezen uiteindelijk.
Gelijk hebben ze. Mijn eerste lange rit naar Beieren heen- en weer ging probleemloos. Laadsnelheid en verbruik zijn prima op elkaar afgestemd en je kan normaal met het snelle autobahn verkeer meekomen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Damian
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15:36

Damian

Insane Obtrusion

glas86 schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 11:43:
[...]

Don't fix it if it ain't broken??

De Kia E-Niro is niet voor niets een van de best verkopende EV's wereldwijd. Ze hebben het wat techniek/prijs verhouding gewoon echt supergoed voor elkaar.

Ieri ero quiete, perché oggi sarò la tempesta

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glas86
Damian schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 14:45:
[...]

Don't fix it if it ain't broken??

De Kia E-Niro is niet voor niets een van de best verkopende EV's wereldwijd. Ze hebben het wat techniek/prijs verhouding gewoon echt supergoed voor elkaar.
Volledig met je eens. Het is ook geen kritiek maar een constatering. Ik ben nog steeds blij met deze keuze en kan niet wachten tot die voor de deur staat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• [BoSS]

[BoSS]

Geen woorden maar daden!

Goldenbeau schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 22:23:
De fiscale waarde van de DPL is sinds de vorige prijsverhoging al boven de 45k (zonder metallic lak). De voorwaarde voor de subsidie is dat je de oude prijs betaalt (en je dus niet akkoord bent gegaan met een prijsverhoging).

Als je akkoord bent gegaan met de verhoging en de prijs daardoor boven de 45k komt vervalt je subsidie.

1 maar aan dit verhaal....de ingeschreven fiscale waarde wijkt nogal eens af van de fiscale waarde uit de prijslijst (hoe dit kan weet ik niet, ik neem aan dat de importeur een waarde per model doorgeeft aan de RDW?)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Nu online

Hippe Lip

Nou, ik betwijfel of dit spook het rijden kan voorkomen… 🙃

Sorry, kon het niet laten 😇

<John O`Mill>

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Miekster
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 18-09 13:51
In april heb ik mijn Niro EV Dynamic Line - Cityscape Green besteld. Vandaag gebeld door de dealer: hIj komt deze week binnen!

10 november mag ik hem ophalen.
Ik heb (nog) niets gehoord over prijsstijgingen, maar ook niet actief naar gevraagd. Ben benieuwd of deze nog komt...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pe-el2
Dan zult u geen prijsstijging krijgen.
Dat is alleen voor bestelling vanaf mei.

Veel plezier met uw auto!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steeck03
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 15-09 16:28
Bert2000 schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 09:04:
[...]

Mijn bestelling is via Leaseplan, (zakelijke lease) heb al gevraagd of ik hem kon annuleren, was niet mogelijk, maar wellicht als de prijs omhoog gaat... goede! ik houd het in de gaten.
Dan laat je leaseplan toch je probleem oplossen. Die hebben meer dan genoeg "voorloop" auto's staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bert2000
Steeck03 schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 08:57:
[...]

Dan laat je leaseplan toch je probleem oplossen. Die hebben meer dan genoeg "voorloop" auto's staan.
Ow ik heb ook een tijdelijke auto hoor. Daar niet van alleen is dat een benzine auto met bijbehorende bijtelling. Plus omdat het een tijdelijke huurauto is, is mijn volledige leasebudget opgegeten met deze wagen. (ford fiesta). Ik heb een redelijk hoog leasebudget en wat ik niet opmaak krijg ik normaal gesproken bij mijn salaris erbij.

Dit kost mij dus 200-300 euro netto per maand tot ik de Niro heb. Vandaar mijn spijt dat ik niet voor de tesla gegaan ben.

[ Voor 8% gewijzigd door Bert2000 op 20-10-2022 09:14 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Arfman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21-09 23:21

Arfman

Drome!

Misschien tijd om, net als ten tijde van de EV6, een apart leverings- en bestellingstopic voor de e-Niro te openen?

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Marcva
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 21:38
Mogelijk offtopic, maar vermeld omdat het kan (laden mbv Kia api).

Op 1 december loopt mijn energie jaarcontract af en moet ik naar variabel. Ben redelijk controlfreak en hou daar niet van: dat ze elke maand je tarief kunnen aanpassen. Dus omgekeken naar een dynamisch contract: heb je de kosten tenminste gedeeltelijk in eigen hand.
Mijn huidige leverancier heeft dat nog niet operationeel, dus voor Tibber gekozen vanwege de Kia api die zij gebruiken: je kunt hen het voordeligste laadmoment laten bepalen. Tibber geeft de auto dan een schop om te laden. Nu laadt ik met Zappi hoofdzakelijk het PV overschot, maar in de winter is dan onvoldoende en weinig efficiënt (laag vermogen).
Tibber levert geen gas, dus dat laat ik bij mijn oude leverancier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glas86
Weet iemand of de Niro dit ook heeft?

AutoWeek: Kia EV6 dankzij upgrade sneller bij te laden bij koud weer.
https://www.autoweek.nl/a...sdefault&utm_campaign=rss

Via de navigatie zit er volgens mij wel in maar de suggestie word gewekt in het artikel dat je dit ook zelf kunt activeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glas86
glas86 schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 13:05:

AutoWeek: Kia EV6 dankzij upgrade sneller bij te laden bij koud weer.
https://www.autoweek.nl/a...sdefault&utm_campaign=rss

Via de navigatie zit er volgens mij al wel in als je een snellader kiest maar de suggestie word gewekt in het artikel dat je dit ook zelf kunt activeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TCMR
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20:28
glas86 schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 13:05:
Ja, Niro EV vanaf DynamicLine. Geen update voor nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
TCMR schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 14:09:
[...]

Ja, Niro EV vanaf DynamicLine. Geen update voor nodig.
Vanaf welk modeljaar is ook wel handig om erbij te vermelden in dit topic, geldt dit alleen voor de meest recente?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gremsems
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 20:57
CyBeRSPiN schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 15:19:
[...]

Vanaf welk modeljaar is ook wel handig om erbij te vermelden in dit topic, geldt dit alleen voor de meest recente?
Niro EV heeft voorlopig maar 1 modeljaar 🤷

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
gremsems schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 18:42:
[...]

Da's mooi, maar de vraag van @glas86 was of de Niro het ook heeft.
Kennelijk in elk geval het laatste modeljaar wel, maar de vraag is dus of het bij de eerdere modellen in de software ook aangezet wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
gremsems schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 18:42:
[...]

Ok, weet niet of iedereen dat snapt. Die term is voor de e-Niro ook geregeld gebruikt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
CyBeRSPiN schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 18:49:
[...]

Ok, weet niet of iedereen dat snapt. Die term is voor de e-Niro ook geregeld gebruikt :)
Laatst nog met een auto journalist in gesprek die had een Niro besteld (bev) dus ik zeg ah de Niro EV. Hij nee hoor een Niro.
Werd er een beetje moedeloos van. :'(

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• eltron
Vaevictis_ schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 19:36:
[...]
Laatst nog met een auto journalist in gesprek die had een Niro besteld (bev) dus ik zeg ah de Niro EV. Hij nee hoor een Niro.
Werd er een beetje moedeloos van. :'(
Ja, en dan heb je, zelfs in dit topic, ook nog mensen die een Nero besteld hebben _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
eltron schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 20:24:
[...]

Ja, en dan heb je, zelfs in dit topic, ook nog mensen die een Nero besteld hebben _/-\o_
Gelukkig heb ik dan de e-nero _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gremsems
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 20:57
eltron schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 18:47:
[...]

Da's mooi, maar de vraag van @glas86 was of de Niro het ook heeft.
Kennelijk in elk geval het laatste modeljaar wel, maar de vraag is dus of het bij de eerdere modellen in de software ook aangezet wordt.
Ik antwoorde ook niet op de vraag van Glas86 of wel?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Marcva
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 21:38
Er zijn meer aanbieders die prijs / piek gericht laden ondersteunen i.c.m. Kia api. https://www.change.inc/en...asting-stroom-tegen-39066.
Deze GridIO app ondersteunt ook diverse omvormers en betrekt zo je PV opbrengst in het verhaal. Hij kan niet throttlen, dus de Zappi hoeft nog niet de deur uit :+
Niet getest overigens, maar doe je voordeel ermee, of niet.

[ Voor 0% gewijzigd door Marcva op 21-10-2022 12:58 . Reden: Typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rede
  • Laatst online: 21-08-2024
Ik heb een vraag over de kaart: bij daglicht is de kaart lichtgekleurd en kun je de laadpalen op de kaart zien. Na zonsondergang gaat de kaart over op een donkere kleur, en dan zie ik de laadpalen niet meer op de kaart. Ik heb gezocht in de set-up of ik een instelling kon vinden, maar geen succes. Weet iemand of je alsnog laadpalen te zien kunt krijgen op de "nachtkaart" of dat je de "dagkaart"permanent op het display kan krijgen?
Bedankt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maharens
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 04-08 11:05
Kan ik iemand verblijden met een Aurora Black Pearl, Executive Line Niro EV die op 9 november a.s. geleverd kan worden?

[ Voor 23% gewijzigd door maharens op 22-10-2022 17:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2xdehelft
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 15:52
Ik zag vandaag bij de Kia garage een nieuwe groene Niro EV DPL staan, deels nog in de plastic folie... Iemand zal daar heel blij mee zijn denk ik :-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Nu online

Hippe Lip

[...]

Zal van de gekozen kleur afhangen?🙄😇

<John O`Mill>

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DonJuape
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

DonJuape

Trust me, I'm an engineer!

Hippe Lip schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 15:25:
[...]

Zal van de gekozen kleur afhangen?🙄😇
Orange Flame :+

Hyundai Inster Pulse Winterpack, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
[...]

En hem dan "Robert" noemen. Maar dat is dan wel weer grappig.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• multikoe
Waarschuwing: lang verhaal met een paar plukjes interessante informatie :)

Gisteren teruggekomen van een week Zwitserland. Voor ons 980 km enkele reis. Dit was onze tweede reis naar Zwitserland. Wat observaties:

- Even positief beginnen: wat is het toch een fijne auto! Mijn vrouw houdt niet van autorijden, ik houd er niet van als iemand anders (mijn vrouw) rijdt en dus heb ik de volledige rit gereden. Heerlijke auto, stoelen prima, geluid prima, alles prima.

- Wij vinden de laadstops eigenlijk best wel fijn. Die 30-40 minuten zijn zo voorbij. Veel laadstops langs de Duitse snelwegen bieden ook de gelegenheid voor een wandeling (vreemd genoeg kun je vanaf het laadstation vaak gewoon op de locale wegen in het achterland komen). Gisteren hadden we een hond mee en die wandelingetjes waren erg prettig.

- Het gebeurt al, maar het kan beter: rond die laadstops zou wat meer aandacht kunnen komen voor ontspanning: een plek om (overdekt en vooral beschut!) te kunnen zitten, een rondje om te lopen.

- Het navigeren zelf gaat eigenlijk wel goed, de aanwijzigingen zijn duidelijk en het scherm overzichtelijk. Maar:

- Tijdens de rit vertelde de navigatie me een paar keer dat de route gewijzigd was a.g.v. verkeersinformatie. En of ik de nieuwe route even wilde controleren. Prima, maar het zou mooi zijn als je dan kon zien *wat* er gewijzigd is. Wat is er makkelijker dan de oude en de nieuwe route in het scherm te laten zien, met een knop "OK, doe maar", en een knop "Nee, doe maar niet". Nu werden we terug niet door Duitsland, maar door Frankrijk en Belgie gestuurd zonder dat duidelijk was waarom. Uiteindelijk maakte het qua reistijd niet uit, maar ik wil toch wat meer controle over de keuzes die de navigatie maakt.

- Op de snelweg laadstops langs de route weergeven levert laadstops op aan de andere kant van de snelweg. En dan echt aan de andere kant, dus: snelweg af, oversteken, snelweg op, laden, snelweg op, snelweg af, oversteken en dan ben je weer waar je was. En dat terwijl er een ander laadstation 10 km verder wel langs de route lag...

- De lijst met laadstops die je kunt oproepen is vreselijk onhandig, onduidelijk en soms zelfs fout (zie hierboven). Ondanks dat ik selecteerde "along route", kreeg ik toch laadstops die van de route af lagen. "Langs de route" is kennelijk heel ruim gedefinieerd door Kia.

- En dan de belangrijkste: wat ik het meest miste is iets dat handig zou zijn op het moment dat je bij 30% SOC eens gaat nadenken over wat je wil doen: we moeten binnen nu en 100 km laden, we willen misschien wat eten, we willen misschien alleen naar de WC, of de hond uitlaten. In Zwitserland, Duitsland en Nederland betekent dat dat je de keus hebt uit twee, drie, soms zelfs vier locaties langs de snelweg. En als je wat flexibeler bent nog meer locaties die iets van de snelweg af liggen.
Suggestie: biedt de mogelijkheid om in het rechter schermpje (waar je nu allerlei vreselijk nuttige informatie zoals een kompas kunt weergeven) een lijst weer te geven van laadlocaties maar dan aangevuld met nuttige informatie over services die er aangeboden worden. Er zijn apps die dat al doen. Maar het allermooiste zou zijn: deze gegevens weergegeven op een kaart. Je kunt nu al een kaart weergeven met de volledige route, geef daar dan ook de laadlocaties in weer.

Verder nog een grappige observatie: tijdens één van de laatste laadsessie werd ik aangesproken door een wat ouder echtpaar met de vraag: "hoe lang moet je nu laden met deze auto?". Ik zei: "ongeveer een half uur", waarop hij zei "Nou, dat valt nog mee". En toen liep hij weg. Toen ik weg reed realiseerde ik me dat hij helemaal niets heeft aan dat antwoord. De juiste, korte, versie is: "je laadt ongeveer 200 km bij in een laadbeurt, die ongeveer 35 minuten duurt". De iets langere versie is: "je vertrekt met 100% en rijdt dan 300 km tot de eerste laadbeurt. Vanaf dat moment laadt je maximaal ongeveer 200 km bij per laadbeurt van 35 minuten". De enige juiste uitleg is: "Ga even zitten, dan kijken we per soort route en afhankelijk van het seizoen, de lengte van de route, je rijstijl en de eigenschappen van je auto hoe vaak je moet laden en hoeveel tijd je dat kost".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 15:44
multikoe schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 08:36:
Waarschuwing: lang verhaal met een paar plukjes interessante informatie :)

Gisteren teruggekomen van een week Zwitserland. Voor ons 980 km enkele reis. Dit was onze tweede reis naar Zwitserland. Wat observaties:

- Even positief beginnen: wat is het toch een fijne auto! Mijn vrouw houdt niet van autorijden, ik houd er niet van als iemand anders (mijn vrouw) rijdt en dus heb ik de volledige rit gereden. Heerlijke auto, stoelen prima, geluid prima, alles prima.

- Wij vinden de laadstops eigenlijk best wel fijn. Die 30-40 minuten zijn zo voorbij. Veel laadstops langs de Duitse snelwegen bieden ook de gelegenheid voor een wandeling (vreemd genoeg kun je vanaf het laadstation vaak gewoon op de locale wegen in het achterland komen). Gisteren hadden we een hond mee en die wandelingetjes waren erg prettig.

- Het gebeurt al, maar het kan beter: rond die laadstops zou wat meer aandacht kunnen komen voor ontspanning: een plek om (overdekt en vooral beschut!) te kunnen zitten, een rondje om te lopen.

- Het navigeren zelf gaat eigenlijk wel goed, de aanwijzigingen zijn duidelijk en het scherm overzichtelijk. Maar:

- Tijdens de rit vertelde de navigatie me een paar keer dat de route gewijzigd was a.g.v. verkeersinformatie. En of ik de nieuwe route even wilde controleren. Prima, maar het zou mooi zijn als je dan kon zien *wat* er gewijzigd is. Wat is er makkelijker dan de oude en de nieuwe route in het scherm te laten zien, met een knop "OK, doe maar", en een knop "Nee, doe maar niet". Nu werden we terug niet door Duitsland, maar door Frankrijk en Belgie gestuurd zonder dat duidelijk was waarom. Uiteindelijk maakte het qua reistijd niet uit, maar ik wil toch wat meer controle over de keuzes die de navigatie maakt.

- Op de snelweg laadstops langs de route weergeven levert laadstops op aan de andere kant van de snelweg. En dan echt aan de andere kant, dus: snelweg af, oversteken, snelweg op, laden, snelweg op, snelweg af, oversteken en dan ben je weer waar je was. En dat terwijl er een ander laadstation 10 km verder wel langs de route lag...

- De lijst met laadstops die je kunt oproepen is vreselijk onhandig, onduidelijk en soms zelfs fout (zie hierboven). Ondanks dat ik selecteerde "along route", kreeg ik toch laadstops die van de route af lagen. "Langs de route" is kennelijk heel ruim gedefinieerd door Kia.

- En dan de belangrijkste: wat ik het meest miste is iets dat handig zou zijn op het moment dat je bij 30% SOC eens gaat nadenken over wat je wil doen: we moeten binnen nu en 100 km laden, we willen misschien wat eten, we willen misschien alleen naar de WC, of de hond uitlaten. In Zwitserland, Duitsland en Nederland betekent dat dat je de keus hebt uit twee, drie, soms zelfs vier locaties langs de snelweg. En als je wat flexibeler bent nog meer locaties die iets van de snelweg af liggen.
Suggestie: biedt de mogelijkheid om in het rechter schermpje (waar je nu allerlei vreselijk nuttige informatie zoals een kompas kunt weergeven) een lijst weer te geven van laadlocaties maar dan aangevuld met nuttige informatie over services die er aangeboden worden. Er zijn apps die dat al doen. Maar het allermooiste zou zijn: deze gegevens weergegeven op een kaart. Je kunt nu al een kaart weergeven met de volledige route, geef daar dan ook de laadlocaties in weer.

Verder nog een grappige observatie: tijdens één van de laatste laadsessie werd ik aangesproken door een wat ouder echtpaar met de vraag: "hoe lang moet je nu laden met deze auto?". Ik zei: "ongeveer een half uur", waarop hij zei "Nou, dat valt nog mee". En toen liep hij weg. Toen ik weg reed realiseerde ik me dat hij helemaal niets heeft aan dat antwoord. De juiste, korte, versie is: "je laadt ongeveer 200 km bij in een laadbeurt, die ongeveer 35 minuten duurt". De iets langere versie is: "je vertrekt met 100% en rijdt dan 300 km tot de eerste laadbeurt. Vanaf dat moment laadt je maximaal ongeveer 200 km bij per laadbeurt van 35 minuten". De enige juiste uitleg is: "Ga even zitten, dan kijken we per soort route en afhankelijk van het seizoen, de lengte van de route, je rijstijl en de eigenschappen van je auto hoe vaak je moet laden en hoeveel tijd je dat kost".
Leuke observaties om te lezen en betreffende je bevindingen tijdens (langere) vakantie reizen komen aardig overeen met die van ons!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bruneelm
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 21-09 21:48
Voor zover ik correct ben ingelicht heeft een 1f e-Niro één 7,2kW lader aan boord en hebben de 3f e-Niro en de Niro EV drie 3,7kW laders aan boord waarbij er 2 parallel geschakeld worden bij een 1f laadpaal.
De 1f 7,2kW lader had een eigen verbruik van om en bij de 400W. Iemand enig idee wat een 3,7kW lader aan eigen verbruik heeft? En of bij 1f laden er altijd twee 3,7kW laders parallel geschakeld worden ook al wordt niet sneller geladen dan 3,7kW?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
@bruneelm ik denk niet dat “laders” hier de lading dekt. Het zijn omvormers, die AC in DC omzetten. Het laadcircuit bestaat m.i. uit meer dan alleen die omvormers. Waar die 400W precies in gaat zitten is me niet duidelijk, maar alles wat tijdens het laden warm wordt kost natuurlijk energie die niet in de accu belandt.

[ Voor 31% gewijzigd door CyBeRSPiN op 22-10-2022 16:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Nu online

Hippe Lip

bruneelm schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 15:47:
Voor zover ik correct ben ingelicht heeft een 1f e-Niro één 7,2kW lader aan boord en hebben de 3f e-Niro en de Niro EV drie 3,7kW laders aan boord waarbij er 2 parallel geschakeld worden bij een 1f laadpaal.
De 1f 7,2kW lader had een eigen verbruik van om en bij de 400W. Iemand enig idee wat een 3,7kW lader aan eigen verbruik heeft? En of bij 1f laden er altijd twee 3,7kW laders parallel geschakeld worden ook al wordt niet sneller geladen dan 3,7kW?
@bruneelm Of een 1-fase e-Niro werkelijk een 7,2kW lader heeft vraag ik me nog steeds af. Ook daar kunnen het twee (permanent) parallel geschakelde circuits zijn. Dat heb ik nog niet uit kunnen vinden, al lijkt me dat laatste eigenlijk wel logisch. Er wordt dan namelijk, technisch gezien, maar één soort circuit gemaakt voor alle types auto. Daarvan kunnen er dan meer of minder gemonteerd worden.

En als je met een 3-fase auto aan een éénfase paal staat verwacht ik dat er automatisch (en niet dynamisch) twee circuits parallel geschakeld worden. Als dat parallel schakelen afhankelijk wordt van de laadstroom, dan zou dat kunnen betekenen dat dit tweede circuit regelmatig bij- en afgeschakeld wordt als de laadstroom fluctueert. Dat lijkt me niet bevorderlijk voor de levensduur.
CyBeRSPiN schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 16:03:
@bruneelm ik denk niet dat “laders” hier de lading dekt. Het zijn omvormers, die AC in DC omzetten. Het laadcircuit bestaat m.i. uit meer dan alleen die omvormers. Waar die 400W precies in gaat zitten is me niet duidelijk, maar alles wat tijdens het laden warm wordt kost natuurlijk energie die niet in de accu belandt.
@CyBeRSPiN En de combinatie van zo’n omvormer plus laadcircuit kun je ‘lader’ noemen? :*)

<John O`Mill>

Pagina: 1 ... 229 ... 350 Laatste

Let op:
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3
Thuisladen van je EV deel 2
Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic

Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.