RobbieB schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 13:42:
[...]
1. Er zijn nog vrij weinig auto’s met 100kWh. Zelfs de Ariya wordt maar Max met 87kwh geleverd.
2. Je rijdt je auto nooit tot 0% als je thuis komt.
3. Als je thuis moet laden, dan komt het zelden voor dat je in korte tijd max vol moet laden. En als dat wel moet, is een DC lader op de route een veel logischere keuze.
In de praktijk is 11kw laden meer dan voldoende voor 99,9% van de thuisladers. Alleen als over 5 jaar ofzo we richting de >150kwh accu’s zouden gaan zul je daar tegen beperkingen aanlopen. Maar ook daar geldt dat voor 99% van de binnenlandse reizen je aan ~70kwh accu’s meer dan voldoende hebt.
Ons bedrijf heeft behoorlijk veel EV s met in mijn gebied al 7 x e souls, 5 aiways U5, 20 x Kia E Niro, 5-10 VW e crafters
We hebben 1 eigen snellader 50 kw maar we hebben 20-25 laadpalen.
De actieradius van de e crafters is dramatisch (100-150 km) dus de snellader is vaak bezet.
Een laadpaal geeft 7,2 kw aan de Niro....als dat toch 22 kw zou zijn, kan iemand in z'n 30 minuten pauze al 11 kwh bijgeladen hebben.
Weet van 2 chauffeurs waarbij er niet zoveel tijd tussen de diensten zit, de ene chauffeur de auto ff aan een snellader moet zetten, anders is die niet vol.
Bij mijn E Soul die 1 fase laadt, doet 3,4 kw in een uur en 1 x heb ik slechts 12 uur tussen 2 diensten.
Dat is 40 kWh dus mag ik m niet onder de 25% aan oplader doen, want dan is hij niet vol.
Natuurlijk is dat bij 3 fase 7,2 dus in 9 uur vol, maar met een 22 kw onboard lader zou dat 3 uur zijn.
Ook heb je beperkt aantal snelladers in een buurt en zijn er geregeld 1 of meerdere stuk, terwijl je overal laadpalen hebt.
100 kWh auto's zie je niet veel, maar 77 kWh zie ik vaak, ID4 en de Skoda Enyaq 80.
Bij 7,2 heb je t zo over 8-10 uur.
Volgens mij kon een Renault Zoë ook zo snel laden op AC.
Benieuwd wat zo'n 22 kw upgrade kost bij zo'n Ariya
Ikzelf heb een 3x16a krachtstroom lader, dus als ik een 3 fase auto krijg, kan ik 10,5 kw laden, maar er zijn zat mensen die op n openbare laadpaal moeten laden.
Als die 21 kw zouden kunnen laden, staan ze ook korter aan de paal en is die veel sneller vol.
----
Op Bjorn Nijland YouTube staat net een snellaad vergelijking tussen
Kia Niro EV 64 kwh
Kia E Soul 64 kWh
Nissan ariya 59 KWh
Marvel R70 70 kWh
Toch valt de Niro tegen, want hij is nauwelijks sneller dan de E Soul...5%
Hoewel hij de Soul altijd op 76 kw kan laden en mij lukt dat zelden tot nooit.
De Ariya laadt een stuk sneller.
YouTube: Kia Niro EV charging comparison vs Ariya and Marvel R
[
Voor 5% gewijzigd door
Ferry34 op 13-10-2022 02:17
]