Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glas86
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 21:34
Voor de mensen die lang moeten wachten. In Korea kan de wachttijd voor een nieuwe auto momenteel oplopen tot wel 2,5 jaar. Valt het bij ons nog mee 😀

https://www.autovisie.nl/...cebook#Echobox=1665476268

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• matthijst
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:54
Nog maar 1 dan, net opgehaald. Wat een auto :D
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ztKEX9fWMWqVxav0gpBLFphZpTw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IFraMFEPqQOQA1pMuabbktRV.jpg?f=fotoalbum_large

Stukje snelweg, beetje door de stad gereden. Eerste indrukken: mooi stil en lekker vlot.
Morgen eens een beetje klooien met instellingen enzo op boardcomputer.

Zei iemand hier dat je de USB-kabel voor carplay naar "onder de klep van de middenconsole" kon laten lopen? Is dat bij daglicht duidelijk te zien hoe je zoiets doet? Zag zo snel nog geen gaten zitten :)

Oh ja, dealer dacht dat wireless carplay in een update zou komen.

[ Voor 4% gewijzigd door matthijst op 11-10-2022 20:25 ]

Haters everywhere but I don’t really care

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TCMR
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20:28
glas86 schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 19:35:
Voor de mensen die lang moeten wachten. In Korea kan de wachttijd voor een nieuwe auto momenteel oplopen tot wel 2,5 jaar. Valt het bij ons nog mee 😀

https://www.autovisie.nl/...cebook#Echobox=1665476268
Dit weekend in NRC een uitgebreid artikel over de grootste chipfabrikant ter wereld, TSMC. Volgens het artikel loopt het chiptekort om een aantal redenen flink terug momenteel.
Dat bepaalde markten van de Hyundai Motor Group voorrang krijgen, dat heb ik zelf al mogen vaststellen. Dus tja, de Koreaanse fabrikant is hier inderdaad niet eerlijk, lijkt me. Als je zit te wachten is het niet leuk, maar is het raar dat ze voorrang geven aan de markt waar ze op dat moment het meest kunnen verdienen? Een autofabriek is geen charitatieve instelling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deryck
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 00:35
matthijst schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 19:57:
Nog maar 1 dan, net opgehaald. Wat een auto :D
[Afbeelding]

Stukje snelweg, beetje door de stad gereden. Eerste indrukken: mooi stil en lekker vlot.
Morgen eens een beetje klooien met instellingen enzo op boardcomputer.

Zei iemand hier dat je de USB-kabel voor carplay naar "onder de klep van de middenconsole" kon laten lopen? Is dat bij daglicht duidelijk te zien hoe je zoiets doet? Zag zo snel nog geen gaten zitten :)

Cool! Naar mijn mening de mooiste kleur en zeker de 800 euro waard, ook met het eventuele latere doorverkopen!

Ik wil denk ik dezelfde uitvoering, maar ik vind hem zo klein ogen, zeker in vergelijking met een xc40. Dat is hij eigenlijk helemaal niet, en zelfs iets ruimer meen ik. Weet iemand hoe dit kan of heb ik alleen hier last van. Gevoelsmatig is het verschil kwa grootte enorm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 19:45
deryck schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 22:39:
[...]

Cool! Naar mijn mening de mooiste kleur en zeker de 800 euro waard, ook met het eventuele latere doorverkopen!

Ik wil denk ik dezelfde uitvoering, maar ik vind hem zo klein ogen, zeker in vergelijking met een xc40. Dat is hij eigenlijk helemaal niet, en zelfs iets ruimer meen ik. Weet iemand hoe dit kan of heb ik alleen hier last van. Gevoelsmatig is het verschil kwa grootte enorm
Volgens mij is die chinees inderdaad kleiner maar mogelijk staat hij wat hoger op de poten en als je daarop je gevoel van ruimte baseert dan lijkt dat groter. mede omdat bij de Niro-EV de wat aflopende daklijn met achtergrond combineert in deze foto. Ik heb dat gevoel helemaal niet en de duimstok kan eventueel het bewijs leveren.

Of de bananaboxtest van Björn natuurlijk: https://www.youtube.com/watch?v=RB6ZrjftKu8

[ Voor 5% gewijzigd door eltron op 11-10-2022 23:02 ]

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maharens
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 04-08 11:05
deryck schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 22:39:
[...]

Qua buiten afmetingen is de XC40 overal net iets langer/breder/hoger volgens mij, maar vooral de neus geeft de XC40 een 'stoerdere' uitstraling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijst
Had hetzelfde met de Sportage die we hiervoor hadden. Naast elkaar lijkt de Niro kleiner dan hij puur op afmetingen is. Deels de lijnen en misschien vooral dat stukje hoogte. Van binnen merk ik voorin niet echt verschil.

De Kia Niro EV is 4,42 meter lang, 1,82 meter breed en 1,55 meter hoog
De Volvo XC40 is 4,42 meter lang, 1,86 meter breed en 1,65 meter hoog
De Kia Sportage is 4,48 meter lang 1,86 meter breed en 1,64 meter hoog

[ Voor 67% gewijzigd door matthijst op 12-10-2022 11:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Net gebeld met de leasemaatschappij voor een update van de leverdatum, aangezien in de portal staat dat het nog ongeveer 3 weken gaat duren.

LM geeft nu aan dat de leverdatum tussen 1 nov en 12 nov zal zijn.

Gaat om de DynamicPlusLine in Cityscape Green, besteld midden April.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TCMR
matthijst schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 09:34:
Wow, die verschillen zijn idd. best klein. De Niro lijkt echt een slag kleiner, maar dat is precies de reden waarom ik me bij de onderhandelingen met de vrouw-met-grote-auto-fetisj sterk gemaakt heb voor de Niro t.o.v. bijv. de Enyaq. Waarom toch altijd die grote (zware) bakken? Ik zou heel blij worden van een elektrische normale hatchback, maar in dag segment is er (nog) maar weinig te krijgen.

Ik denk trouwens dat de wielomtrek (ongeacht de velgmaat) van de Niro beduidend kleiner is dan van de Volvo en de Sportage. Wat uiteraard de efficiëntie ten goede komt...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron
TCMR schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 10:31:
[...]

Wow, die verschillen zijn idd. best klein. De Niro lijkt echt een slag kleiner, maar dat is precies de reden waarom ik me bij de onderhandelingen met de vrouw-met-grote-auto-fetisj sterk gemaakt heb voor de Niro t.o.v. bijv. de Enyaq. Waarom toch altijd die grote (zware) bakken? Ik zou heel blij worden van een elektrische normale hatchback, maar in dag segment is er (nog) maar weinig te krijgen.

Ik denk trouwens dat de wielomtrek (ongeacht de velgmaat) van de Niro beduidend kleiner is dan van de Volvo en de Sportage. Wat uiteraard de efficiëntie ten goede komt...
ja en van binnen is de Niro dus niet kleiner.
De hoogte zit hem vooral onder de auto en niet erin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferry34
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 19-09 22:28
Over snelladen in algemeen....de Nissan ariya heeft de optie tot een snellere AC lader van 22 kw!

Dat lijkt me een betere richting.
Dat maximale 11 kw is vervelend want bij een 100 kWh accu is dat gewoon bijna 10 uur

DC snelladen hoger dan 150 kw zou minder belangrijk zijn dan een 22 kw AC lader.
Dan kan je gewoon overal behoorlijk snel laden terwijl superchargers sommige plekken schaars zijn

[ Voor 29% gewijzigd door Ferry34 op 12-10-2022 13:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EagleTitan
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Ferry34 schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 11:58:
Over snelladen in algemeen....de Nissan ariya heeft de optie tot een snellere AC lader van 22 kw!

Dat maximale 11 kw is vervelend want bij een 100 kWh accu is dat gewoon bijna 10 uur

DC snelladen hoger dan 150 kw zou minder belangrijk zijn dan een 22 kw AC lader.
Dan kan je gewoon overal behoorlijk snel laden terwijl superchargers sommige plekken schaars zijn
Maar de Niro heeft geen 100 kWh accu, dus niet echt relevant?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RobbieB
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16:49
matthijst schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 09:34:
Had hetzelfde met de Sportage die we hiervoor hadden. Naast elkaar lijkt de Niro kleiner dan hij puur op afmetingen is. Deels de lijnen en misschien vooral dat stukje hoogte. Van binnen merk ik voorin niet echt verschil.

Voor de mensen die visueel zijn ingesteld:
https://www.carsized.com/...v-vs-volvo-xc40-2017-suv/

Sony A6700 - 10-18 F4 - 18-50 F2.8 - 24 F1.8 - 56 F1.4 - 70-350G

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RobbieB
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16:49

1. Er zijn nog vrij weinig auto’s met 100kWh. Zelfs de Ariya wordt maar Max met 87kwh geleverd.
2. Je rijdt je auto nooit tot 0% als je thuis komt.
3. Als je thuis moet laden, dan komt het zelden voor dat je in korte tijd max vol moet laden. En als dat wel moet, is een DC lader op de route een veel logischere keuze.

In de praktijk is 11kw laden meer dan voldoende voor 99,9% van de thuisladers. Alleen als over 5 jaar ofzo we richting de >150kwh accu’s zouden gaan zul je daar tegen beperkingen aanlopen. Maar ook daar geldt dat voor 99% van de binnenlandse reizen je aan ~70kwh accu’s meer dan voldoende hebt.

Sony A6700 - 10-18 F4 - 18-50 F2.8 - 24 F1.8 - 56 F1.4 - 70-350G

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donald_dick
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21-09 20:19
Heeft iemand de lengte/breedte van de kofferbak van de Niro EV? De hoeveelheid liter weet ik al ;)

wie de bal kaatst, kan hem gekorrigeert terug verwachten

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MarcelGo
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 21:27

Veel 22 kW AC laders zijn er niet en thuis niet aantrekkelijk vanwege de tarieven

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SBy5EbzMzF0ZRx1btVmk4rRT-0U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/99wufGkNZEYQXNdxbaTxKk52.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 39% gewijzigd door MarcelGo op 12-10-2022 15:24 ]

duurzaam is de weg, 14020 Wp solar, warmtepomp, EV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TCMR
donald_dick schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 14:37:
Heeft iemand de lengte/breedte van de kofferbak van de Niro EV? De hoeveelheid liter weet ik al ;)
Zie meetresultaten van Bjørn's laser cannon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koen Hendriks
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 17:46

Koen Hendriks

Pixel Pioneer

matthijst schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 19:57:
...

Heeft de nieuwe Niro WiFi?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijst
Geen idee. Nog niet kunnen vinden in 't menu. Wel,apart dat de budgetversie wel wireless carplay heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deryck
De Niro EV word in december weer 1000 euro duurder. Hij blijft dus onder de 45.000 voor de SEPP subsidie regeling. Kan ik de auto nu al bestellen en op 2 januari de datum van koopovereenkomst veranderen? Dan kan ik hem alvast bestellen en hoef ik denk ik minder lang te wachten. Zo onduidelijk en onzeker.

Wil perse gebruik maken van de subsidie, goedkeuring is een must

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wesco
  • Laatst online: 15:33
deryck schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 19:58:
De Niro EV word in december weer 1000 euro duurder. Hij blijft dus onder de 45.000 voor de SEPP subsidie regeling. Kan ik de auto nu al bestellen en op 2 januari de datum van koopovereenkomst veranderen? Dan kan ik hem alvast bestellen en hoef ik denk ik minder lang te wachten. Zo onduidelijk en onzeker.

Wil perse gebruik maken van de subsidie, goedkeuring is een must
Je wilt dus én de lagere prijs van dit jaar en de SEPP-subsidie van volgend jaar combineren? Sowieso heb je hiervoor dan de hulp van de dealer nodig om op 2 januari de koopovereenkomst te vernieuwen. En denk eraan dat op die overeenkomst de dan geldende catalogusprijs moet staan.

Als je dus nu nog wil bestellen tegen de lagere prijs zul je iets moeten regelen met de dealer zodat de uiteindelijk te betalen prijs gelijk blijft. Dus bv. dat de dealer bij een prijsstijging van € 1000 ook een €1000 hogere inruilprijs geeft zodat het totaalbedrag onder de streep gelijk blijft.

Maar ik kan me voorstellen dat dealers hier niet op zitten te wachten, of het intern administratief niet kunnen verwerken. En omdat ze de Niro EV’s toch niet vlot geleverd kunnen krijgen hebben zij er ook weinig belang bij.

Opel Ampera-e (2020)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deryck
Wesco schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 20:21:
[...]

Je wilt dus én de lagere prijs van dit jaar en de SEPP-subsidie van volgend jaar combineren? Sowieso heb je hiervoor dan de hulp van de dealer nodig om op 2 januari de koopovereenkomst te vernieuwen. En denk eraan dat op die overeenkomst de dan geldende catalogusprijs moet staan.

Als je dus nu nog wil bestellen tegen de lagere prijs zul je iets moeten regelen met de dealer zodat de uiteindelijk te betalen prijs gelijk blijft. Dus bv. dat de dealer bij een prijsstijging van € 1000 ook een €1000 hogere inruilprijs geeft zodat het totaalbedrag onder de streep gelijk blijft.

Maar ik kan me voorstellen dat dealers hier niet op zitten te wachten, of het intern administratief niet kunnen verwerken. En omdat ze de Niro EV’s toch niet vlot geleverd kunnen krijgen hebben zij er ook weinig belang bij.
Nope, als de Niro een prijsstijging krijgt gedurende de periode dat ik op mijn auto moet wachten is prima, liever niet natuurlijk maar geen probleem.

Het is meer dat ik nu al wil bestellen zodat ik minder lang hoef te wachten, maar ook gebruik wil maken van de Sepp subsidie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijst
Ik heb begin april sepp subsidie aangevraagd en pas eind april de auto gekocht.
Er zit een steekproef op sepp: 9 vs 10 keer hoef je geen contract te uploaden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lds58
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 18-09 21:32
maharens schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 08:32:
[...]

Qua buiten afmetingen is de XC40 overal net iets langer/breder/hoger volgens mij, maar vooral de neus geeft de XC40 een 'stoerdere' uitstraling
De XC40 heeft inderdaad een hogere, meer massieve neus en hogere grondspeling dan de Niro. Mijn vrouw rijdt nu nog een XC40 en toen deze besteld werd heeft zij voorruitverwarming aangevinkt als extra omdat zij met haar 1.55cm lengte onmogelijk de hele voorruit kan schoonkrabben. De XC40 wordt (hopelijk) in december vervangen door een EV Niro Dynamic Plus Line in Snow White Pearl. Overigens heb ik deze week in de nieuwe HEV Niro van mijn zwager meegereden, de Niro lijkt mij voorin minder breed dan de XC40. De HEV rijdt wel prima, stabieler en minder geluid van met name de banden dan bij het vorige model. Van de XC40 ga ik zeker de fantastische stoelen missen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bnwgraaf
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 23:36
MarcelGo schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 15:23:
[...]

Veel 22 kW AC laders zijn er niet en thuis niet aantrekkelijk vanwege de tarieven.
"Niet veel" is natuurlijk niet echt meetbaar, maar ik ben er toch al heel wat tegen gekomen in onder andere Frankrijk en als ik in bijvoorbeeld de Shell app kijk, zie ik er alleen al in de directe omgeving van ons dorp enkele tientallen 22 kW laders.
Voor degenen die openbaar laten toch wel best interessant lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vulcan750
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18:47
eltron schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 23:00:
[...]

Volgens mij is die chinees inderdaad kleiner maar mogelijk staat hij wat hoger op de poten en als je daarop je gevoel van ruimte baseert dan lijkt dat groter. mede omdat bij de Niro-EV de wat aflopende daklijn met achtergrond combineert in deze foto. Ik heb dat gevoel helemaal niet en de duimstok kan eventueel het bewijs leveren.

Of de bananaboxtest van Björn natuurlijk: https://www.youtube.com/watch?v=RB6ZrjftKu8
Welke Chinees? De Polestar komt uit China, maar de Volvo XC40 wordt gewoon in Europa gebouwd. (België)

Volvo XC40 Recharge MY23 SM 19"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelGo
bnwgraaf schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 22:32:
[...]

"Niet veel" is natuurlijk niet echt meetbaar, maar ik ben er toch al heel wat tegen gekomen in onder andere Frankrijk en als ik in bijvoorbeeld de Shell app kijk, zie ik er alleen al in de directe omgeving van ons dorp enkele tientallen 22 kW laders.
Voor degenen die openbaar laten toch wel best interessant lijkt me.
Probleem bij deze laders is gelijktijdig gebruik, dan gehalveerd? En hier staan vaak langdurig auto's in tegenstelling tot snelladers. Frankrijk is logisch omdat de Zoë met 22 kW AC kan laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23:23
Nvm

[ Voor 151% gewijzigd door assje op 12-10-2022 23:03 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mysticplays
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 23-02-2023
Gister de Niro EV ExecutiveLine in ABP kleur mogen ophalen. Rijdt top! Enkel wat betrouwbaarheidsissues met de start... Krijg het startblokkeersysteem icoon te zien alsof de sleutel niet in de auto is. De pechhulp lijn van Kia zei mogelijk dat het aan een (bijna) lege 12v accu ligt. Iemand dit tegen gekomen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
Vulcan750 schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 22:40:
[...]

Welke Chinees? De Polestar komt uit China, maar de Volvo XC40 wordt gewoon in Europa gebouwd. (België)
veel auto's worden overal gebouwd, maar Volvo is 100% chinees (onderdeel van Geely).

[ Voor 3% gewijzigd door eltron op 12-10-2022 23:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
MarcelGo schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 22:42:
[...]

Probleem bij deze laders is gelijktijdig gebruik, dan gehalveerd? En hier staan vaak langdurig auto's in tegenstelling tot snelladers. Frankrijk is logisch omdat de Zoë met 22 kW AC kan laden.
Zijn dat totaal vervmogens dan? Er staan er namelijk ook tussen met 4 aansluitingen, dan blijft er niet veel over dan.
Alleen de laadstations met 1x22 kan dan daadwerkelijk met 22 kW laden? Die zijn er namelijk ook op diverse plekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferry34
RobbieB schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 13:42:
[...]

1. Er zijn nog vrij weinig auto’s met 100kWh. Zelfs de Ariya wordt maar Max met 87kwh geleverd.
2. Je rijdt je auto nooit tot 0% als je thuis komt.
3. Als je thuis moet laden, dan komt het zelden voor dat je in korte tijd max vol moet laden. En als dat wel moet, is een DC lader op de route een veel logischere keuze.

In de praktijk is 11kw laden meer dan voldoende voor 99,9% van de thuisladers. Alleen als over 5 jaar ofzo we richting de >150kwh accu’s zouden gaan zul je daar tegen beperkingen aanlopen. Maar ook daar geldt dat voor 99% van de binnenlandse reizen je aan ~70kwh accu’s meer dan voldoende hebt.
Ons bedrijf heeft behoorlijk veel EV s met in mijn gebied al 7 x e souls, 5 aiways U5, 20 x Kia E Niro, 5-10 VW e crafters

We hebben 1 eigen snellader 50 kw maar we hebben 20-25 laadpalen.
De actieradius van de e crafters is dramatisch (100-150 km) dus de snellader is vaak bezet.

Een laadpaal geeft 7,2 kw aan de Niro....als dat toch 22 kw zou zijn, kan iemand in z'n 30 minuten pauze al 11 kwh bijgeladen hebben.

Weet van 2 chauffeurs waarbij er niet zoveel tijd tussen de diensten zit, de ene chauffeur de auto ff aan een snellader moet zetten, anders is die niet vol.

Bij mijn E Soul die 1 fase laadt, doet 3,4 kw in een uur en 1 x heb ik slechts 12 uur tussen 2 diensten.
Dat is 40 kWh dus mag ik m niet onder de 25% aan oplader doen, want dan is hij niet vol.

Natuurlijk is dat bij 3 fase 7,2 dus in 9 uur vol, maar met een 22 kw onboard lader zou dat 3 uur zijn.

Ook heb je beperkt aantal snelladers in een buurt en zijn er geregeld 1 of meerdere stuk, terwijl je overal laadpalen hebt.

100 kWh auto's zie je niet veel, maar 77 kWh zie ik vaak, ID4 en de Skoda Enyaq 80.
Bij 7,2 heb je t zo over 8-10 uur.

Volgens mij kon een Renault Zoë ook zo snel laden op AC.
Benieuwd wat zo'n 22 kw upgrade kost bij zo'n Ariya

Ikzelf heb een 3x16a krachtstroom lader, dus als ik een 3 fase auto krijg, kan ik 10,5 kw laden, maar er zijn zat mensen die op n openbare laadpaal moeten laden.

Als die 21 kw zouden kunnen laden, staan ze ook korter aan de paal en is die veel sneller vol.

----

Op Bjorn Nijland YouTube staat net een snellaad vergelijking tussen
Kia Niro EV 64 kwh
Kia E Soul 64 kWh
Nissan ariya 59 KWh
Marvel R70 70 kWh

Toch valt de Niro tegen, want hij is nauwelijks sneller dan de E Soul...5%
Hoewel hij de Soul altijd op 76 kw kan laden en mij lukt dat zelden tot nooit.

De Ariya laadt een stuk sneller.

YouTube: Kia Niro EV charging comparison vs Ariya and Marvel R

[ Voor 5% gewijzigd door Ferry34 op 13-10-2022 02:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron
bnwgraaf schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 23:42:
[...]

Zijn dat totaal vervmogens dan? Er staan er namelijk ook tussen met 4 aansluitingen, dan blijft er niet veel over dan.
Alleen de laadstations met 1x22 kan dan daadwerkelijk met 22 kW laden? Die zijn er namelijk ook op diverse plekken.
In NL zijn de meeste palen aangesloten op 3xx25A. Dan kom je op max 17kW voor meestal 2 aansluitingen.
Ik heb nog nooit 17kW op een laadpaalkaartje zien staan, jij wel?
Meestal staan ze vermeld als 11kW en soms als 22kW waarbij dat laatste je dus absoluut op het verkeerde been zet. Ik heb in NL maar zelden 22kW getroffen en meestal was dat dan bij bedrijven die toch een bedrijfsaansluiting met veel hoger vermogen hadden.
Voor mijn 1F e-Niro altijd wel fijn om een echte 22kW te treffen, dan laadt hij met een derde daarvan (7,4kW) maar dat is ook al mooi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelGo
@Ferry34 Reken voor de grap eens uit hoe zwaar de netwerk aansluiting moet zijn bij bv 4 auto's die 22kW AC laden, een 50kW DC lader en misschien nog een paar 11kW AC palen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
MarcelGo schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 08:20:
@Ferry34 Reken voor de grap eens uit hoe zwaar de netwerk aansluiting moet zijn bij bv 4 auto's die 22kW AC laden, een 50kW DC lader en misschien nog een paar 11kW AC palen.
ik zou er dan wel rekening mee houden dat ze zelden allemaal maximaal nodig hebben*). Een loadbalancer kan dan ook wonderen verrichten om te voorkomen dat je de zwaarte van de netaansluiting moet baseren op absolute piekmomenten.

*) Ze zijn niet altijd tegelijk allemaal bezet en de meeste auto's trekken geen 22kW maar max 11kW of zelfs maar 3,7kW. Daar komt dan nog de laadcurve bij waardoor aan het eind van het laadproces minder vermogen wordt gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greatgonzo
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14:10

greatgonzo

schit-te-rend!

Nu de koudere dagen er weer aan komen, hebben mensen hier nog getest of je daadwerkelijk sneller kunt snelladen als je voor die tijd sportmodus hebt?

Moet binnenkort weer eens snelladen, en vroeg me af of je dan manueel echt onder sportmodus moet rijden, of dat cruise control ook goed is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killah_Priest
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 00:29
greatgonzo schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 10:10:
Nu de koudere dagen er weer aan komen, hebben mensen hier nog getest of je daadwerkelijk sneller kunt snelladen als je voor die tijd sportmodus hebt?

Moet binnenkort weer eens snelladen, en vroeg me af of je dan manueel echt onder sportmodus moet rijden, of dat cruise control ook goed is
Ik rij al 2 jaar vrijwel altijd in sport maar het snelladen bij lagere temperaturen blijft ruk hoor, ook na een flink stuk rijden (my20)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dutchess_Nicole
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22-09 10:52

Wij hebben het laatst een paar keer uitgetest met een MY21 en het maakte voof ons niks uit. Niet mijn mijn rustige rijstijl en ook niet met de, zeg, "sportievere" rijstijl van mijn vrouw.

Sport mode haalde niks uit bij het starten met laden: de meter bleef hangen rond de 51kW in beide gevallen , waarbij we rond de 21% en 16% accucapaciteit hadden bij inpluggen.

de 16% was toen mijn vrouw aan het rijden was dus dat was over het algemeen rond de 130km/u. Pas na een paar minuten laden aan een Fastned lader begon de batterij echt op te warmen (het was te horen omdat er ineens een pomp begon te lopen die we nog nooit hadden gehoord) en toen, ja hoor: 73kW met laden.

Voor ons lijkt het dus niet te werken, sport of eco zoals we normaal rijden.

Kia E-Niro 2019 Executiveline. OTGW/HA Enthousiasteling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TCMR
Mysticplays schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 22:58:
Gister de Niro EV ExecutiveLine in ABP kleur mogen ophalen.
Gefeli! Wanneer besteld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vulcan750
  • Laatst online: 18:47
eltron schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 23:03:
[...]

veel auto's worden overal gebouwd, maar Volvo is 100% chinees (onderdeel van Geely).
Ja, valt onder Chinese holding Geely. Echter is daarom Volvo geen Chinees. Hoofdkantoor staat in Zweden (Gotenborg) en de fabrieken in Zweden en België.
In België (Gent) wordt de XC40 gebouwd, in deze fabriek zijn 6500 mensen werkzaam. In Zweden zelf werken op de kantoren, ontwikkelingscentra en fabrieken van Volvo ruim 21.000 mensen. Ondanks dat tegenwoordig de grote baas toevallig een Chinees is, kan je Volvo grotendeels Europees noemen.

Volvo XC40 Recharge MY23 SM 19"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferry34

2de test met E Soul was negatief...hij deed het niet sneller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2xdehelft
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 15:52
Zowel op de zaak als thuis staat een 22kW laadpaal... Echter beide begrensd op 11kW en soms zelfs lager door loadbalancing....

Geloof mij, niet eens een kwart van de 22kW palen gaat over de 11kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Griffin
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 15:34

Griffin

Is mythical

FYI, 1000km challenge voor de Niro EV: YouTube: Kia Niro EV 1000 km challenge in Norway

[disclaimer] zelf nog niet helemaal gekeken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarcelGo
Griffin schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 13:12:
FYI, 1000km challenge voor de Niro EV: YouTube: Kia Niro EV 1000 km challenge in Norway

[disclaimer] zelf nog niet helemaal gekeken
11 uur en 10 minuten afgerond, voorspelbare conclusie over laadsnelheid ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Griffin

Griffin

Is mythical

MarcelGo schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 13:31:
[...]

11 uur en 10 minuten afgerond, voorspelbare conclusie over laadsnelheid ;)
Hij rijd wel op sommige stukken gewoon lekker door (120 op de snelwegen en 90avg). Ik vraag mij af hoe dit zit qua verschil met als je bijv. 100-110 rijd op de snelwegen. Heb al wel wat verhalen gelezen dat met snelladen van 100-150kW je met zulke afstanden het sneller rijden er uit haalt. Alleen met de Niro qua laadsnelheid is dit dus misschien anders.

Al met al zie ik dit als een fijn vooruitzicht voor vakanties etc. Momenteel met ICE en de stops die we maken (2 kids) doe ik over 1000km ook ongeveer 11uur (soms iets minder afhankelijk van drukte op de weg en op de achterbank ;) ). Alleen met ICE zet je de auto stil en tank je niet elke keer, nu gewoon aanleren dat je bij elke plaspauze gewoon de auto aan de lader hangt.

* Griffin hoopt dat hij geen belletje krijgt van de dealer en dat deze eind van het jaar bij de dealer staat

Hij haakt nog even aan wat hij zelf zou kopen, en dat is dus precies wat het is... per persoon anders (look and feel etc).
Ik kijk er zakelijk naar en dan is de Ariya gewoon wat duurder dus iets met bijtelling... en nu vind ik de Niro er zelf iets beter uit zien.

[ Voor 11% gewijzigd door Griffin op 13-10-2022 13:46 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Eboera
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 03-09 21:00
Griffin schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 13:43:
[...]

Hij rijd wel op sommige stukken gewoon lekker door (120 op de snelwegen en 90avg). Ik vraag mij af hoe dit zit qua verschil met als je bijv. 100-110 rijd op de snelwegen. Heb al wel wat verhalen gelezen dat met snelladen van 100-150kW je met zulke afstanden het sneller rijden er uit haalt. Alleen met de Niro qua laadsnelheid is dit dus misschien anders.

Al met al zie ik dit als een fijn vooruitzicht voor vakanties etc. Momenteel met ICE en de stops die we maken (2 kids) doe ik over 1000km ook ongeveer 11uur (soms iets minder afhankelijk van drukte op de weg en op de achterbank ;) ). Alleen met ICE zet je de auto stil en tank je niet elke keer, nu gewoon aanleren dat je bij elke plaspauze gewoon de auto aan de lader hangt.

* Griffin hoopt dat hij geen belletje krijgt van de dealer en dat deze eind van het jaar bij de dealer staat

Hij haakt nog even aan wat hij zelf zou kopen, en dat is dus precies wat het is... per persoon anders (look and feel etc).
Ik kijk er zakelijk naar en dan is de Ariya gewoon wat duurder dus iets met bijtelling... en nu vind ik de Niro er zelf iets beter uit zien.
Ik heb de video van Björn ook gezien, interessant wel. Hij verteld ook dat de Niro in de stad (dus lage snelheid) erg zuinig is. Dus zou me niet verbazen dat je dan dus ook een stuk verder komt.

Tja, de Niro is inderdaad geen snellaadkoning. Iedereen moet dat voor zichzelf bekijken of hij/zij dat een probleem vindt maar over het algemeen kom ik met 400km range in 99% van de gevallen prima op mijn bestemming. En als ik vakantie heb kan ik best wel 20 minuten langer wachten.De Ariya laadt inderdaad een stuk sneller maar is ook duurder. Voor mij de prijs niet waard, voor anderen misschien wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• multikoe
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 21:11
Griffin schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 13:43:
Alleen met ICE zet je de auto stil en tank je niet elke keer, nu gewoon aanleren dat je bij elke plaspauze gewoon de auto aan de lader hangt.
Je kunt het ook omdraaien: je zult op een route van 1000 km gemiddeld 3 - 4 keer moeten laden en dat kost je gemiddeld een half uur. Je kunt je plaspauzes dus beter nemen als je laadt in plaats van andersom.
Wat mij opviel tijdens mijn rit naar Zwitserland afgelopen zomer: je weet exact hoe lang die stops gaan duren, dus zo'n stop is ontzettend relaxed. Lange rij voor de kassa? Geen probleem. Beetje verder lopen voor de WC, ook geen probleem. Nog even die vliegen van je koplampen poetsen: tijd zat voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TCMR
Eboera schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 16:53:
De Ariya laadt inderdaad een stuk sneller maar is ook duurder.
De Ariya is op Bjørns 1000 km test 5 (!) minuten sneller. Ik wed dat hij dat zelf ook niet had verwacht, gezien het grote verschil in laadsnelheid. In Noorwegen is de Ariya (met kleine accu) blijkbaar iets goedkoper dan de Niro EV.

Maar goed, de Ariya is van een lelijkheid dat de Niro EV er nog echt mooi bij afsteekt, dus daar zou ik niet in gezien willen worden. De soundproofing van de Ariya daarentegen...

[ Voor 7% gewijzigd door TCMR op 13-10-2022 17:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glas86
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 21:34
Mysticplays schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 22:58:
Gister de Niro EV ExecutiveLine in ABP kleur mogen ophalen. Rijdt top! Enkel wat betrouwbaarheidsissues met de start... Krijg het startblokkeersysteem icoon te zien alsof de sleutel niet in de auto is. De pechhulp lijn van Kia zei mogelijk dat het aan een (bijna) lege 12v accu ligt. Iemand dit tegen gekomen?
Net een nieuwe auto en dan deze problemen al. Is het ondertussen opgelost? Zo ja wat was de oplossing?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mysticplays
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 23-02-2023
glas86 schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 20:21:
[...]

Net een nieuwe auto en dan deze problemen al. Is het ondertussen opgelost? Zo ja wat was de oplossing?
Blijkbaar ben ik iets te gehaast met jet opstarten... Sinds alles elektrisch gaat heb je eventjes nodig voor alle signalen om te 'settlen' volgens mijn dealer 😅

Dag 3 geen problemen, ik let er nu wel wat meer op bij het opstarten haha

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bnwgraaf
We zitten op het moment in Frankrijk, net boven Parijs.
Heel veel benzinestations zijn dicht of hebben heb brandstof meer. Er zijn dan ook al diverse Nederlanders gestrand.
Zijn wij (alweer) even blij dat we met onze elektrische Kia zijn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Card Nox
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 23:34
bnwgraaf schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 02:23:
Heel veel benzinestations zijn dicht of hebben heb brandstof meer. Er zijn dan ook al diverse Nederlanders gestrand.
Deed me aan een wat oudere post denken.

Marve79 in "Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa"

Fijn dat je in ieder geval je reis kunt voortzetten!

[ Voor 20% gewijzigd door Card Nox op 14-10-2022 07:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• plmagis
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 16:50
multikoe schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 17:11:
[...]

Je kunt het ook omdraaien: je zult op een route van 1000 km gemiddeld 3 - 4 keer moeten laden en dat kost je gemiddeld een half uur. Je kunt je plaspauzes dus beter nemen als je laadt in plaats van andersom.
Wat mij opviel tijdens mijn rit naar Zwitserland afgelopen zomer: je weet exact hoe lang die stops gaan duren, dus zo'n stop is ontzettend relaxed.
Zijn gisterenmorgen vertrokken uit Ravenna, Italië met onze e-Niro (MY20) en rijden in twee dagen terug. Wat mij opvalt is dat je bij dat gemiddelde van een half uur bijna een vijftal minuten mag bijrekenen om te zoeken op de snelwegparking in welk verdomhoekje ze nu weer de laadpalen geplaatst hebben, en hoe ze precies werken (uniformiteit in UX is soms nog ver te zoeken) :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Griffin

Griffin

Is mythical

multikoe schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 17:11:
[...]

Zeg dat even tegen mijn vrouw en kinderen O-)

[ Voor 28% gewijzigd door Griffin op 14-10-2022 07:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• [BoSS]
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14:53

[BoSS]

Geen woorden maar daden!

plmagis schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 07:49:
[...]
Wat mij opvalt is dat je bij dat gemiddelde van een half uur bijna een vijftal minuten mag bijrekenen om te zoeken op de snelwegparking in welk verdomhoekje ze nu weer de laadpalen geplaatst hebben, en hoe ze precies werken (uniformiteit in UX is soms nog ver te zoeken) :)
Dat probleem heb je bij elke EV dus mag je wegstrepen in de 1000km test ;)

20x 170 Wp (Solar Frontier) op ZZO / 54 graden

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TCMR
Mysticplays schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 22:10:
Blijkbaar ben ik iets te gehaast met jet opstarten... Sinds alles elektrisch gaat heb je eventjes nodig voor alle signalen om te 'settlen' volgens mijn dealer 😅
Ja, dit is volgens mij vaker de reden voor "problemen". Maar vind je dat niet bizar in een moderne auto? In één van Bjørns video's maakt hij ook een opmerking over de traagheid van de software, en van de snelheid waarme de Niro sluit/ontsluit met de knop op de handgreep. Als old-skool software-ontwikkelaar vrees ik dat de software van Kia, zoals veel "moderne" software, gewoon een bende legacy-rommel is, in elkaar geknutseld door programmeurs die geen idee hebben hoe ze code moeten optimaliseren, en inmiddels een veel te grote codebase hebben voor een volledige herwerking.

Software is maar beperkt houdbaar, maar dat weet je alleen als dat je core-business is, en dat is bij legacy-automakers helaas niet het geval...

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:00
TCMR schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 09:21:
[...]

Ja, dit is volgens mij vaker de reden voor "problemen". Maar vind je dat niet bizar in een moderne auto? In één van Bjørns video's maakt hij ook een opmerking over de traagheid van de software, en van de snelheid waarme de Niro sluit/ontsluit met de knop op de handgreep. Als old-skool software-ontwikkelaar vrees ik dat de software van Kia, zoals veel "moderne" software, gewoon een bende legacy-rommel is, in elkaar geknutseld door programmeurs die geen idee hebben hoe ze code moeten optimaliseren, en inmiddels een veel te grote codebase hebben voor een volledige herwerking.

Software is maar beperkt houdbaar, maar dat weet je alleen als dat je core-business is, en dat is bij legacy-automakers helaas niet het geval...
Heel verhaal getikt op de tablet en dan een combo van swipe en verstuur met als resultaat geen reactie :(
Herkansing:

Wat ik bizar vind is dat tegenwoordig alles snel moet en dat er geen balans meer is of lijkt te zijn. Het (ont)sluiten van de deuren is zo'n dingetje waarbij ik me afvraag of iemand nu echt serieus is en bij wijze van spreken medelijden krijg dat iemand zo gehaast leeft dat dat al een issue lijkt te zijn. Zelfde heb ik als ik op Tweakers de zoveelste discussie voorbij zie komen over betalen met een telefoon/horloge en hoeveel tijd het wel niet kost om een pinpas tevoorschijn te toveren uit een portemonnee/broekzak waarbij de fossielen die dat nog doen nog net niet vervloekt worden :P

Ik stap de voordeur uit, pak de handgreep van de auto en voor mijn gevoel opent die vrijwel direct. Ik ga zitten, druk de USB data kabel in m'n privé telefoon en druk op de startknop. Ga ik zakelijk onderweg dan stop ik de laadkabel in m'n zakelijke telefoon. Vervolgens doe ik m'n gordel om en start bij zakelijke ritten altijd de navigatie ivm eventuele files en alternatieve routes.
Ondertussen staat de auto bij wijze van spreken uit z'n neus te vreten en wacht tot ik eindelijk eens ga rijden ;)

Het zal vast iets sneller kunnen, seconden hebben we het dan over, maar om de wijk uit te komen moet ik 99 van de 100 keer langer wachten voor ik daar de mini rotonde op kan rijden en dan denk ik waar het gaat het eigenlijk over.

Voor mezelf heb ik jaren terug al besloten dat niet altijd alles maar sneller en sneller moet, goed is goed genoeg en dat geeft mij persoonlijk rust. Ga ik naar de supermarkt en sta ik in de rij bij de kassa, dan sta ik in de rij bij de kassa en ik hoef niet te zelfscannen omdat ik persé zo snel mogelijk die winkel uit moet omdat ik zoveel te doen heb en zo weinig tijd. Moet de auto een paar seconden opstarten, dan moet de auto een paar seconden opstarten. Ben ik onderweg naar een vakantie adres één a twee uur langer onderweg omdat ik meerdere keren moet laden dan ben ik langer onderweg en hebben de honden vaker en langer een loopje als we onderweg zijn.

Puur persoonlijke mening overigens hoor en geen enkel probleem als een ander daar anders over denkt, wat dat betreft is het ook leven en laten leven :)

[ Voor 58% gewijzigd door ninjazx9r98 op 14-10-2022 11:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijst
TCMR schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 09:21:
[...]

OK, ik heb m pas 3 dagen, maar ik vind het allemaal vlot zat :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TCMR
[b]ninjazx9r98 schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 10:25:
Wat ik bizar vind is dat tegenwoordig alles snel moet en dat er geen balans meer is of lijkt te zijn.
Ik snap je punt, ik sta er iets anders in. Ik leid een heel rustig leven, en doe nagenoeg alles op de fiets (zo'n ding zonder accu, jeweetwel...), zomervakanties zijn minimaal vijf weken lang, meestal met een klein tentje. Maar dingen die efficiënt en snel kunnen, en niet per se leuk zijn (bij de kassa in de rij staan, auto startklaar maken), mogen van mij snel en efficiënt.

Ik heb al sinds ik met computers werk geen geduld met software die slecht gemaakt is (onnozele UI/UX, bugs), of onnodig traag is. Vooral dat laatste lijkt voor veel softwaremakers (waaronder legacy automakers), niet belangrijk te zijn. Een groot deel van Apple's succes met iOS is gebouwd op de hoge responsiviteit. Die is soms nep (app die uit het geheugen gepurged is wordt opgestart met screenshot van wat er het laatst te zien was), maar het gevoel van snelheid is belangrijk.

De software in Tesla's wordt qua responsiviteit niet geëvenaard door andere autofabrikanten. Elon is ook eigenlijk een 'software guy', dus je ziet dat hij vindt dat dit belangrijk is. Soms zijn het milliseconden, maar het gevoel maakt het verschil. In die zin kijk ik niet uit naar de Niro EV...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• multikoe
Wat mij opvalt is dat je bij dat gemiddelde van een half uur bijna een vijftal minuten mag bijrekenen om te zoeken op de snelwegparking in welk verdomhoekje ze nu weer de laadpalen geplaatst hebben, en hoe ze precies werken (uniformiteit in UX is soms nog ver te zoeken) :)
😁 Wij zijn onderweg naar Zwitserland en ik bedacht me zojuist precies hetzelfde

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• matthijst
TCMR schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 11:32:
[...]

In die zin kijk ik niet uit naar de Niro EV...
In veel zinnen niet, aan je reacties te zien :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron
[...]
Zijn gisterenmorgen vertrokken uit Ravenna, Italië met onze e-Niro (MY20) en rijden in twee dagen terug. Wat mij opvalt is dat je bij dat gemiddelde van een half uur bijna een vijftal minuten mag bijrekenen om te zoeken op de snelwegparking in welk verdomhoekje ze nu weer de laadpalen geplaatst hebben, en hoe ze precies werken (uniformiteit in UX is soms nog ver te zoeken) :)
Dat had ik aan het begin ook, maar na verloop van tijd krijg je daar wel gevoel voor (of je weet het omdat je er al eens bent geweest) wordt vaak ook wel aangegeven.
Ik herken dat het soms zoeken is, maar 5 minuten heeft mij dat nooit gekost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijst
Vreemd. Met navigatie krijg ik de instructies alleen vanuit de linksvoor speaker. Zowel met Carplay als met de standaard navigatie.
Is dat een feature of een bug?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Laatst online: 23:46
@matthijst Lijkt me een goede feature? Of heb je liever een aparte navigator in je auto die dan de instructies aan jou als rijder doorgeeft? :)

[ Voor 4% gewijzigd door CyBeRSPiN op 14-10-2022 16:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijst
Nee bedoel: waarom niet over beide (of alle) speakers? Zou 't ook gewoon rechtsvoor willen horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TCMR
matthijst schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 12:49:
In veel zinnen niet, aan je reacties te zien :D
Haha! :D Akkoord, misschien klink ik soms iets te negatief. Over een auto die mogelijk pas volgende zomer geleverd gaat worden...

Over negatief gesproken, ouch, Bjørn loopt op een vervelend moment tegen de zombie modus aan:

YouTube: I drove Kia Niro EV until the battery died

Heeft volgens mij niets te maken met de lege accu. Ik weet niet of ik zin heb om aan m'n meisje over de telefoon uit te leggen hoe ze de auto weer aan de praat moet krijgen in zo'n geval. Is de 20-seconden-op-startknop-drukken nu al bewezen de (beste tussentijdse) oplossing?

En dat is dan het voordeel van lang moeten wachten: de kinderziektes zijn dan inmiddels hopelijk opgelost.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• maharens
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 04-08 11:05
Hoe vaker ik een filmpje van Bjørn zie, des te meer vind ik hem een jeuzelkous, met 0% toch nog 18 km kunnen rijden en dan toch niet blij zijn. Wie rijdt er straks in godsnaam na 0% nog door zoals hij dit nu doet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelGo
TCMR schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 16:51:
[...]

Haha! :D Akkoord, misschien klink ik soms iets te negatief. Over een auto die mogelijk pas volgende zomer geleverd gaat worden...

Over negatief gesproken, ouch, Bjørn loopt op een vervelend moment tegen de zombie modus aan:

YouTube: I drove Kia Niro EV until the battery died

Heeft volgens mij niets te maken met de lege accu. Ik weet niet of ik zin heb om aan m'n meisje over de telefoon uit te leggen hoe ze de auto weer aan de praat moet krijgen in zo'n geval. Is de 20-seconden-op-startknop-drukken nu al bewezen de (beste tussentijdse) oplossing?

En dat is dan het voordeel van lang moeten wachten: de kinderziektes zijn dan inmiddels hopelijk opgelost.
Als je de high voltage accu helemaal leeg rijdt (0% BMS is erg onverstandig) wordt je 12V ook niet geladen, dus de conclusie dat het niet met de lege accu te maken heeft is nogal een aanname.
Als fabrikant wil je de accu beschermen ivm garantie perikelen en mag je als consument niet klagen dat je met 2% BMS überhaupt nog kan rijden, pas boven 5% BMS zie je een half procent in het instrumentarium.

Je zal deze auto maar kopen als demo, de eerste beschadiging aan de accu is al voor je geregeld |:(

[ Voor 7% gewijzigd door MarcelGo op 14-10-2022 17:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
maharens schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 17:03:
Hoe vaker ik een filmpje van Bjørn zie, des te meer vind ik hem een jeuzelkous, met 0% toch nog 18 km kunnen rijden en dan toch niet blij zijn. Wie rijdt er straks in godsnaam na 0% nog door zoals hij dit nu doet?
Iedereen die de batterij naar de klote wil helpen.
(niemand dus neem ik aan, hoewel daar mogelijk verschil is tussen eigenaren en (sommige) leaserijders)

[ Voor 8% gewijzigd door eltron op 14-10-2022 21:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
De e-Niro heeft een anti diefstal alarm welke ook nog eens via de app een melding geeft bij poging tot diefstal.

Weet iemand of er dan ook een inbraak alarm op zit, dus niet tegen diefstal van de complete auto, maar tegen inbraak van spullen uit de auto?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TCMR
MarcelGo schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 17:19:
Als je de high voltage accu helemaal leeg rijdt (0% BMS is erg onverstandig) wordt je 12V ook niet geladen
Maar is de 12V accu dan binnen 20 minuten leeg?
...dus de conclusie dat het niet met de lege accu te maken heeft is nogal een aanname.
Instrumentarium werkte allemaal nog, de auto wilde alleen met geen mogelijkheid in Drive of Reverse omdat de auto er van overtuigd was dat de sleutel niet in de buurt was. Hé, dat is toevallig, dat is precies hetzelfde euvel dat mensen ervaren met de Niro EV en de EV6, ook wanneer hun high-voltage accu gewoon vol is.

[ Voor 4% gewijzigd door TCMR op 14-10-2022 22:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelGo
TCMR schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 22:11:
[...]

Maar is de 12V accu dan binnen 20 minuten leeg?

[...]

Instrumentarium werkte allemaal nog, de auto wilde alleen met geen mogelijkheid in Drive of Reverse omdat de auto er van overtuigd was dat de sleutel niet in de buurt was. Hé, dat is toevallig, dat is precies hetzelfde euvel dat mensen ervaren met de Niro EV en de EV6, ook wanneer hun high-voltage accu gewoon vol is.
Je hebt waarschijnlijk gelijk, maar ik zou die conclusie niet trekken ;) Als je zoals Bjorn met je auto omgaat kan ie ook gewoon wraak nemen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TCMR
Hmmm... ik begin nu toch ook te twijfelen. Nu ik wat meer rondgekeken heb, kan het evengoed toch wel te maken hebben met te lage spanning in de 12V accu. Filmpje waar ik naar linkte toont de zombie mode in actie. Zombie mode blijkt vaker voor te komen wanneer mensen hun Niro EV "preconditionen". Ik wist niet dat dit via de 12V accu gebeurt, maar in de comments schrijft de maker van het filmpje dat dat blijkbaar wel zo is. Verderop in het filmpje krijgt hij ook nog eens een 12V waarschuwingslampje erbij. Duh! Het zou verklaren waarom het euvel zich automatisch oplost na een kwartier: dan wordt de 12V accu wellicht weer wat vanuit de HV accu bijgeladen.

Wellicht is opnieuw de 12V accu de Niro's achilleshiel?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• multikoe
eltron schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 15:20:
[...]

Dat had ik aan het begin ook, maar na verloop van tijd krijg je daar wel gevoel voor (of je weet het omdat je er al eens bent geweest) wordt vaak ook wel aangegeven.
Ik herken dat het soms zoeken is, maar 5 minuten heeft mij dat nooit gekost.
We zijn nu in Zwitserland, na 1000 km en vier laad-beurten. Paar waarnemingen:
- Die vijf minuten is inderdaad ietwat ruim genomen. De palen staan (in Duitsland in ieder geval) goed aangeven met pijlen en bordjes, maar ze staan altijd wat verder weg. Meestal bij het restaurant :)
- Eenmaal bij de paal aangekomen overkwam het me een paar keer dat ik de auto opnieuw moest positioneren omdat de kabel te kort was (of de auto stond wat te ver van de paal)
- Het is ook altijd even ontdekken hoe de paal werkt. Moet de kabel eerst in de auto of moet je eerst je RFID kaart scannen? Staat de paal in het Duits, kun je naar het Engels schakelen? Dan blijf je altijd even kijken of de auto gaat laden en met hoeveel vermogen.
Dus een paar minuten is het al snel.

Ik kwam meestal bij de laadpaal aan met ~25%. De auto start dan meteen op 72 kW. Als ik dan weer terug bij de auto kwam bij ~75% was die snelheid gezakt naar 50 kW of lager.

We hebben drie keer 40 minuten gestaan en een keer 10 minuten. Dus 130 minuten totaal, met een totale rijtijd van 13,5 uur. Helemaal niet verkeerd! Google geeft 10,5 uur over diezelfde route, maar dat was gisteren ook 11,5 uur geweest met de files en wegwerkzaamheden erbij.
Heerlijke rit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eboera
KIA gaat de prijzen aanpassen, nieuw prijslijst staat op de site. Bij aflevering na 30 november betaal je 1000 euro meer. Daardoor komt de Dynmic Line met metallic lak nu ook boven de SEPP waarde van 45.000 euro. Dat zal best wat gevolgen hebben denk ik….

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelGo
TCMR schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 22:46:
[...]

Hmmm... ik begin nu toch ook te twijfelen. Nu ik wat meer rondgekeken heb, kan het evengoed toch wel te maken hebben met te lage spanning in de 12V accu. Filmpje waar ik naar linkte toont de zombie mode in actie. Zombie mode blijkt vaker voor te komen wanneer mensen hun Niro EV "preconditionen". Ik wist niet dat dit via de 12V accu gebeurt, maar in de comments schrijft de maker van het filmpje dat dat blijkbaar wel zo is. Verderop in het filmpje krijgt hij ook nog eens een 12V waarschuwingslampje erbij. Duh! Het zou verklaren waarom het euvel zich automatisch oplost na een kwartier: dan wordt de 12V accu wellicht weer wat vanuit de HV accu bijgeladen.

Wellicht is opnieuw de 12V accu de Niro's achilleshiel?
Zowel onze Zoë, e-Golf als de Mach-e zijn erg gevoelig gebleken voor issues gelinkt aan of veroorzaakt door de 12V accu, is schijnbaar een lastig ding in EV's :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter-036
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 15:59
MarcelGo schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 08:56:
[...]

Zowel onze Zoë, e-Golf als de Mach-e zijn erg gevoelig gebleken voor issues gelinkt aan of veroorzaakt door de 12V accu, is schijnbaar een lastig ding in EV's :?
Dat is niet vreemd, alles in de auto dat ook in een ICE zit werkt normaal op 12 Volt, die apparatuur gebruiken is voor de EV-fabrikant goedkoper dan alles opnieuw bouwen op een voedingsspanning van 400 Volt DC.
Een omvormer permanent ingeschakeld laten op die 400 Volt om het 12 Volt circuit op spanning te houden, zal ongetwijfeld invloed hebben op de (laadtoestand en levensduur van de) HV accu, en ook een risico opleveren voor mensen die aan de auto moeten werken.
Een monteur zal voor een reguliere klus er de spanning wel afhalen, maar denk ook aan hulpdiensten.

It is what it is.If you can't change it, deal with it!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TCMR
Eboera schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 08:35:
Bij aflevering na 30 november betaal je 1000 euro meer.
Oh wow, prachtig, hoe langer ze je laten wachten, hoe meer je betaalt. Ik vind het vanuit hen bezien best een goed businessmodel...

En ondertussen rollen de Niro EV's nog steeds in grote getale het Verenigd Koninkrijk binnen. Mocht je je afvragen waar jouw auto is, en je zo lang moet wachten, dan heb ik wel een idee.

Er druppelen wel auto's binnen, maar geen vrachtwagens vol. Ik zag deze (waarschijnlijk DPL of EL) gisteren bij de lokale dealer staan, voor een gelukkige die nog Cityscape green mag rijden:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2qOLlEiX_rhIa3nfQPDN2gmfqS0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/utpWJ9UDEHP57PCYYbuObhEJ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
multikoe schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 08:28:
[...]

- Het is ook altijd even ontdekken hoe de paal werkt. Moet de kabel eerst in de auto of moet je eerst je RFID kaart scannen? Staat de paal in het Duits, kun je naar het Engels schakelen? Dan blijf je altijd even kijken of de auto gaat laden en met hoeveel vermogen.
Dus een paar minuten is het al snel.
Ontdekken hoe een paal werkt? Daar heb ik me nog nooit druk om gemaakt. Ik pak de kabel, prak die in de auto en ga dan verder bij/op de paal en dat werkt tot nu toe 100% ongeacht de instructies op de paal.
Ook palen waar ze een andere volgorde noemen gaan tot nu toe gewoon werken op deze manier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deryck
KIA gaat de prijzen aanpassen, nieuw prijslijst staat op de site. Bij aflevering na 30 november betaal je 1000 euro meer. Daardoor komt de Dynmic Line met metallic lak nu ook boven de SEPP waarde van 45.000 euro. Dat zal best wat gevolgen hebben denk ik….
Mijn dealer zegt dat de DL met metallic lak zit volgens mijn dealer nog wel onder de 45000 euro. Je kunt nog wel gebruik maken van de SEPP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
ninjazx9r98 schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 09:19:
[...]
Ontdekken hoe een paal werkt? Daar heb ik me nog nooit druk om gemaakt.
Ik heb ook niet gezegd dat ik me er druk om maak, maar als je zes keer per jaar aan de snellader staat bouw je geen ervaring op... Ik lees nu dat je de kabel altijd eerst in je auto kunt steken, dat wist ik niet. Nu wel. Scheelt weer een paar seconden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijst
TCMR schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 09:11:
En ondertussen rollen de Niro EV's nog steeds in grote getale het Verenigd Koninkrijk binnen. Mocht je je afvragen waar jouw auto is, en je zo lang moet wachten, dan heb ik wel een idee.
Zal aan mij liggen. Maar UK auto's heb je in NL niks aan? Als België er nou vol mee zou staan...
Er druppelen wel auto's binnen, maar geen vrachtwagens vol.
Bij m'n dealer stonden er een stuk of 6. Hij gaf aan dat het leveren op gang was gekomen. Zie je ook wel in diie cijfers op zo'n linkje dat hier rond ging. Van een 440 dip in juli naar 735 september.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
multikoe schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 09:48:
[...]

Ik heb ook niet gezegd dat ik me er druk om maak, maar als je zes keer per jaar aan de snellader staat bouw je geen ervaring op... Ik lees nu dat je de kabel altijd eerst in je auto kunt steken, dat wist ik niet. Nu wel. Scheelt weer een paar seconden.
Misschien is het dat ik nogal eigenwijs ben maar de eerste keer ooit aan een snellader begon ik al met de kabel zonet ook maar iets te lezen/bekijken op de paal :) Ik ga pas lezen/kijken als het niet werkt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gremsems
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 20:57
Men moet de "fiscale waarde" aanhouden, niet de "consumenten adviesprijs"

Je zal dan zien dat de Dynamicline en de Edition gewoon onder de 45k blijven en die eigenaren SEPP kunnen aanvragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17:45
multikoe schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 09:48:
[...]

Het werkt toch niet anders dan een langzame lader? Daar prik je toch ook eerst de kabel erin en dan ga je met je pasje langs de paal?

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
ninjazx9r98 schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 09:52:
[...]

Misschien is het dat ik nogal eigenwijs ben maar de eerste keer ooit aan een snellader begon ik al met de kabel zonet ook maar iets te lezen/bekijken op de paal :) Ik ga pas lezen/kijken als het niet werkt.
Het is onwennigheid en ook omdat ik gewoon alles wil weten. Ik sta te kijken op het display totdat hij gaat laden omdat ik het ook leuk vind om te weten met welke snelheid hij begint.
Overigens had ik bij de laatste paal wel wat rarigheidjes: ik wilde van 40% naar 60% laden, het laden begon op 50 kW, maar stopte bij ongeveer 50%. Stekker eruit, stekker erin en hij begon weer. In mijn Kia Charge dashboard zie ik twee sessies. Als ik het laadverlies uitreken, dan kom ik op 30% voor die sessie. Nu bereken ik dat op basis van het percentage (20% = 12.8 kWh) en omdat ik alleen in hele percentages kan rekenen zit er een flinke foutenmarge in de berekening, maar zelfs aan de onderkant van de berekening kom ik op minimaal 26% laadverlies. Dat is extreem veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eboera
gremsems schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 10:00:
[...]

Men moet de "fiscale waarde" aanhouden, niet de "consumenten adviesprijs"

Je zal dan zien dat de Dynamicline en de Edition gewoon onder de 45k blijven en die eigenaren SEPP kunnen aanvragen.
Ja, je hebt inderdaad gelijk. Daarom is de Edition variant er kennelijk ook bijgekomen met extra opties net onder de 45.000. Totdat er weer een verhoging komt uiteraard….

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter-036
@multikoe Dat moet dan aan een 'normale' laadpaal geweest zijn (en ook dan is het extreem veel), snel (DC) laden geeft geen, voor de gebruiker, merkbare of meetbare laadverliezen.

[ Voor 14% gewijzigd door Peter-036 op 15-10-2022 10:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• matthijst
Middenconsole cover van Ali.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K3sEwM_sG8NmhD8B89meOCjkagg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HJvWsobV56j5mlD9lZrpXV9r.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2wfg0HJ-lFE8hQ4R_PA2BRhKYio=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NAKeRDJBFgXwZKZVwgvMcCFw.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EV0ix66oQWAqCdyonnU6oOr1iTM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EJ0n9v6g05zOQbCA7OudBUV7.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Riderider
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 22:50
Ziet er goed uit! Is dit jouw auto?
2 vraagjes:
Ik dacht dat alle auto’s in nederland geleverd werden met het donker grijze interieur?
Heb je een link waar je deze kunt bestellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
Peter-036 schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 10:13:
@multikoe Dat moet dan aan een 'normale' laadpaal geweest zijn (en ook dan is het extreem veel), snel (DC) laden geeft geen, voor de gebruiker, merkbare of meetbare laadverliezen.
Mijn ervaring is dat DC laadpalen allemaal meer dan 10% laadverlies geven. Gewoon heel simpel kijken naar het percentage bijgeladen (en dan omrekenen naar kWh) vergeleken met wat je in rekening gebracht wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijst
Riderider schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 10:40:
[...]

Ziet er goed uit! Is dit jouw auto?
2 vraagjes:
Ik dacht dat alle auto’s in nederland geleverd werden met het donker grijze interieur?
Heb je een link waar je deze kunt bestellen?
Ja, hij ligt er nog los op, dus links sluit ie nog niet helemaal aan.
Heb hem hier besteld:
https://nl.aliexpress.com...g0Rc&gatewayAdapt=glo2nld

Was een mm of 3-4 te lang aan de dashboardkant, stukje afgeveild. Mocht je er ook 1 kopen dan kan je aan de rode lijnen aan de achterkant wel zien wat er ingekort is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter-036
@multikoe Oeps, nu moet ik bekennen dat ik daar zelf nooit naar gekeken heb, ik nam voetstoots aan dat die palen echt netto het geladene telden.
Nu ik erover nadenk, kan er wat stroom gebruikt worden om de accu op de juiste temperatuur te brengen en houden.
(Note to self:)
Toch de volgende keer/keren beter naar kijken!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gjcvro
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 21:39
MarcelGo schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 17:19:
[...]

Als je de high voltage accu helemaal leeg rijdt (0% BMS is erg onverstandig) wordt je 12V ook niet geladen, dus de conclusie dat het niet met de lege accu te maken heeft is nogal een aanname.
Als fabrikant wil je de accu beschermen ivm garantie perikelen en mag je als consument niet klagen dat je met 2% BMS überhaupt nog kan rijden, pas boven 5% BMS zie je een half procent in het instrumentarium.

Je zal deze auto maar kopen als demo, de eerste beschadiging aan de accu is al voor je geregeld |:(
Ik heb ook nog niet zo veel test gezien met een benzine of diesel auto, waarvan de tank compleet wordt leeggereden en wanneer die dan start nadat je er een paar liter brandstof in hebt gegooid. Ik snap de test dan ook niet zo goed, het lijkt meer op een reclame voor de losse accupacks. (alhoewel ik het wel interessant vind om te zien wat je te wachten staat mocht het toch zo zijn)

Uit ervaring weet ik dat een diesel ook niet makkelijk aan de praat te krijgen is na zo'n grapje (als het je al lukt met alleen starten) en dat hij de eerste paar kilometers nog steeds moete heeft met soepel rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
Peter-036 schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 10:54:
@multikoe Oeps, nu moet ik bekennen dat ik daar zelf nooit naar gekeken heb, ik nam voetstoots aan dat die palen echt netto het geladene telden.
Nu ik erover nadenk, kan er wat stroom gebruikt worden om de accu op de juiste temperatuur te brengen en houden.
Die laadverliezen variëren behoorlijk, maar ga uit van 12% voor DC, 16% voor AC en dan 18% voor de granny. Dat is althans (bij benadering) mijn ervaring.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• plmagis
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 16:50
multikoe schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 08:28:
[...]

We zijn nu in Zwitserland, na 1000 km en vier laad-beurten. Paar waarnemingen:

[...]

Heerlijke rit!
Ravenna - Brussel (1.200km) met de e-Niro gedaan in 2 dagen en zowat 4 stops. Meer waarnemingen:
  • Laadpalen staan voor ons het duidelijkst aangeduid op de snelwegparkings in Luxembourg met mooie borden (ook lekker goedkoop).
  • Vooraf plannen is echt wel rete-moeilijk en volgens mij vrij onzinnig tenzij in zeer grote lijnen omdat je met een e-Niro het verbruik moeilijk kan inschatten over lange afstanden: tegenwind, regen, vlak (Noord-Italië) vs heuvelachtig (Zwitserland).
  • Een strategie van telkens opladen van 10% tot 80% lijkt ons voorlopig nog gewaagd op zo'n lange stukken omdat je niet om de 50km snelladers hebt. Wij zijn gegaan voor <20% (of +-100km) tot 80% (alhoewel de e-Niro van 75% tot 80% vertraagt naar laden aan 22kW
  • in de e-Niro de limiet ingesteld voor snelladen tot 80%. Werkt goed behalve dat de communicatie met de laadpaal weinig elegant is (ipv van mooi af te sluiten, werpt ie gewoon een foutmelding naar de paal).
  • De Kia Connect-app is wel handig omdat we 1 keer hadden dat de laadpaal het halfweg liet afweten. Dankzij de app kregen we een notificatie anders hadden we er een kwartiertje voor niets koffie geslurpt.
  • Maar vooral op die lange, uitzonderlijke afstanden is er ruimte voor ontzettend veel verbetering in de software. (Hebben het nu met een combinatie van ABRP (voor de planning), Shell Recharge (voor de prijzen), Pump (voor de beschikbaarheid) en de onboard navigatie gedaan, maar we kunnen ons wel een beter, geïntegreerd systeem inbeelden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferry34
Peter-036 schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 10:54:
Snelladers geven echt wel laadverliezen.
Soms zie ik t op YouTube carmaniac of bjorn nijland....dan zie je wat er op t scherm laadpaal een paar kw hoger staat dan wat de auto in t scherm dashboard aangeeft binnen te krijgen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ferry34
Snelladen boven 80% geen probleem hoor, de auto verlaagt zelf de laadsnelheid.
Met m'n E Soul haalde ik nieuw record van 573 km actieradius, terwijl de kilometer stand 160.000 stond toen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21:36
DutchKel schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 10:01:
[...]

Het werkt toch niet anders dan een langzame lader? Daar prik je toch ook eerst de kabel erin en dan ga je met je pasje langs de paal?
Ja toch wel is mijn ervaring. Soms/meestal moet je eerst op een startknop duwen. Daarna kun je pas je pasje laten authenticeren. Dat je de kabel dan al hebt aangesloten is echter meestal geen probleem.
Als je een app gebruikt is het nog ingewikkelder en trager. Dat heb ik afgeleerd, te vaak een verstoring meegemaakt waardoor laden ofwel niet start ofwel niet stopt. Op DC altijd wel te fixen, dat niet stoppen, op AC kan het zomaar betekenen dat je een nummer moet bellen om de kabel te ontgrendelen, anders ben je je kabel kwijt... Bellen gelukkig slechts 1x gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferry34
Bij een vastzittende laadkabel in je auto is er een mechanische noodhendel!
Zit onder de motorkap

Soort hendel met n kabeltje, geel dopje geloof ik.

[ Voor 21% gewijzigd door Ferry34 op 15-10-2022 15:00 ]

Pagina: 1 ... 228 ... 350 Laatste

Let op:
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3
Thuisladen van je EV deel 2
Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic

Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.