• matthijst
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23:35
TCMR schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 21:55:
Zet je schrap, want ik hoor al een aantal niet zo positieve opmerkingen van 's werelds meest beroemde EV-tester.
Shaking in my boots 8)7
Tot nu toe eigenlijk alleen maar positieve reviews gezien en gelezen.

Haters everywhere but I don’t really care

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01:51
Is de nieuwe e-Niro ineens zo anders dan? Hij is altijd lovend geweest over de Niro EV. Hij is ook degene die me in 2018 over de streep trok om ongezien te bestellen :)
Misschien dat ie nu kritisch kijkt in vergelijking met de toegenomen concurrentie? We zijn inmiddels 4 jaar verder natuurlijk.

• Griffin
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 07-11 12:26

Griffin

Is mythical

TCMR schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 10:42:
[...]

Vanochtend ook nog wat gekeken, en het lijkt idd mee te vallen. Blijkbaar piekt het laden soms op 83kWh, dat is meer dan Kia opgeeft. Hij zet 'm weg tegen de Nissan Ariya (door Björn "Fat Leaf" genoemd) omdat ze even duur zijn. De Ariya was wel verrassend stil (en de Niro dus niet zo), maar vooral niet zuinig. Als ik het goed begrepen heb, gaat ie dit weekend toch de 1000 km test met de Niro doen. Ben wel benieuwd welke uitvoering hij heeft.
Misschien is in Noorwegen de Ariya even duur als de Niro, maar als ik ze naast elkaar leg is de Ariya met vergelijkbare opties toch wat duurder. Vooral als ik Ev-Database erbij pak zie ik dat de Ariya met de kleine accu minder ver komt dan de Niro (terwijl accu's bijna even groot zijn). En de vanafprijs van die Ariya is 50k.

Ben ook benieuwd naar de 1000km test... die man zit teveel achter het stuur ;)

• maharens
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 04-08 11:05
CyBeRSPiN schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 11:10:
Is de nieuwe e-Niro ineens zo anders dan? Hij is altijd lovend geweest over de Niro EV. Hij is ook degene die me in 2018 over de streep trok om ongezien te bestellen :)
Misschien dat ie nu kritisch kijkt in vergelijking met de toegenomen concurrentie? We zijn inmiddels 4 jaar verder natuurlijk.
He doesn't recommend the new Niro zegt ie op ca 5:56, ik was een beetje aan het scrollen.

Ik vind het bijzonder dat er door de journalisten altijd zoveel nadruk wordt gelegd op het snelladen. Ik laad zelf nauwelijks snel en ik vind het dan veel belangrijker dat de Niro ca 70 km verder komt dan de Ariya met ongeveer hetzelfde accupakket.

[ Voor 19% gewijzigd door maharens op 07-10-2022 12:20 ]

• TCMR
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15:34
matthijst schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 11:00:
Tot nu toe eigenlijk alleen maar positieve reviews gezien en gelezen.
Ja, van autojournalisten. Björn is van een iets andere categorie.
CyBeRSPiN schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 11:10:
Precies dit. Hij was zeker een fan van de e-Niro, maar wil vermoedelijk toch wel meer progressie zien na vier jaar. Zijn mening is natuurlijk ook niet heilig, maar hij verzamelt wel op grote schaal de gegevens voor een objectief oordeel. Niet te vergelijken met het promo-ritje van de gemiddelde autojournalist.
Griffin schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 11:17:
die man zit teveel achter het stuur ;)
Ja, echt, VEEL teveel. Ik word al moe als ik er aan denk... :z

Volgende week wordt de Niro EV op Arstechnica besproken. Daar ben ik ook benieuwd naar.

• matthijst
TCMR schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 13:58:
[...]

Zijn mening is natuurlijk ook niet heilig, maar hij verzamelt wel op grote schaal de gegevens voor een objectief oordeel. Niet te vergelijken met het promo-ritje van de gemiddelde autojournalist.
Tis maar waar je waarde aan hecht? Ik zie mezelf misschien 2x per jaar snelladen.

• MarcelGo
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 21:00
matthijst schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 14:15:
[...]

Tis maar waar je waarde aan hecht? Ik zie mezelf misschien 2x per jaar snelladen.
Precies dit, de enige keer dat snelladen ertoe doet is op vakantie naar zuid Frankrijk en dan accepteer ik dat uurtje extra wel, zou een slechte business case zijn als ik mijn keus hierop zou baseren...

duurzaam is de weg, 14020 Wp solar, warmtepomp, EV

• Giem
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 20:28
Zojuist gebeld door de dealer dat de kleur blauw voorlopig niet leverbaar is. Samen met de kleuren groen en oranje verwachten ze een uitstel van minimaal een half jaar.

Dus feb zou dan juli/aug worden.. :o

Uiteindelijk gekozen voor de kleur zwart, want deze verwachten ze wel binnenkort leverbaar.

[ Voor 7% gewijzigd door Giem op 07-10-2022 14:49 ]

• Morpheus2003
  • Laatst online: 07-11 07:52
Giem schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 14:49:
Zojuist gebeld door de dealer dat de kleur blauw voorlopig niet leverbaar is. Samen met de kleuren groen en oranje verwachten ze een uitstel van minimaal een half jaar.

Dus feb zou dan juli/aug worden.. :o

Uiteindelijk gekozen voor de kleur zwart, want deze verwachten ze wel binnenkort leverbaar.
Een half jaar, damn! Begint wel bizarre vormen aan te nemen… :(

• Eboera
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 03-09 21:00
Ik ben ook gebeld door de dealer, ik heb een DPL in Mineral Blue besteld. Ook die is dus niet leverbaar, kreeg twee keuzes:
1) Andere kleur kiezen en dan is de levertijd februari/maart
2) Huidige kleur houden, en wordt het zomer 2023

Geen garanties trouwens qua levertijden, alles is indicatief. Ik heb de bestelling gedaan op 4 maart, het duurt wel erg lang zo.

Ben geswitched naar Space Grey….

• TCMR
Eboera schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 15:45:
1) Andere kleur kiezen en dan is de levertijd februari/maart
Wat een drama dit. Dus wij gaan dat telefoontje ook krijgen (Orange Delight). M.a.w.: iedereen die het oersaaie NL wagenpark een beetje vrolijker wilde maken (dus geen zwart, wit of grijs... zucht), krijgt nu een penalty... :|

• DutchVik
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 19-09-2024
Ik ben voor wit gegaan aangezien ik oersaai ben :) . ben benieuwd wanneer de DPL wordt geleverd mij werd verteld januari

• Giem
TCMR schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 15:54:
[...]

Wat een drama dit. Dus wij gaan dat telefoontje ook krijgen (Orange Delight). M.a.w.: iedereen die het oersaaie NL wagenpark een beetje vrolijker wilde maken (dus geen zwart, wit of grijs... zucht), krijgt nu een penalty... :|
Klopt, je kan nu kiezen uit lang wachten, of saai, saaier, saaist...

Sorry voor alle mensen die zwart, grondverf, of wit rijden :+

• Arfman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07-11 13:02

Arfman

Drome!

Geeft niks hoor, nog steeds erg blij met mijn witte e-Niro ;)

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

• Morpheus2003
  • Laatst online: 07-11 07:52
Ik heb sowieso pas afgelopen augustus besteld dus zat al aan levering rond de zomer. Hoop dat mijn DPL in cityscape green dan gewoon geleverd wordt en het niet eind 2024 wordt.

• MarcelGo
Even doorbijten voor de persoon, maar de info is wel erg prettig! Van 10 naar 80% in 44 minuten strak, weinig laadverlies en erg netjes verbruik bij snelweg snelheden...

[ Voor 19% gewijzigd door MarcelGo op 07-10-2022 16:30 ]

• Eboera
[...]

Ben het wel met je eens hoor, het kleurrijke is er wel af. En waar doe je goed aan, toen in mei ik de keuze heb gemaakt voor de HUD ipv de HK speakers dacht ik ook dat het sneller zou gaan. Nou niet dus….

• delo1977
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 10-09 11:32
Geldt die kleuromruilactie ook voor de executiveline. Augustus in cityscape green besteld maar nog niet gebeld om switchen naar saai. Zie hier alleen DPL-bellers

• monica66
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 07-11 04:00
[...]

Nou nou, je kan nog voor rood kiezen. Ook best vrolijk toch?

• Harvest2002
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 16:53
Mooi rood is niet lelijk...

• 2xdehelft
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 07-11 08:49
Giem schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 16:09:
[...]

Klopt, je kan nu kiezen uit lang wachten, of saai, saaier, saaist...

Sorry voor alle mensen die zwart, grondverf, of wit rijden :+
Ik ben heel blij met mijn Orange Delight, exact om bovenstaande redenen 8) >:)

• Giem
delo1977 schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 18:50:
Geldt die kleuromruilactie ook voor de executiveline. Augustus in cityscape green besteld maar nog niet gebeld om switchen naar saai. Zie hier alleen DPL-bellers
In mijn geval gaat het om een executiveline. Dus helaas, je gaat ook gebeld worden.
monica66 schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 19:05:
[...]

Nou nou, je kan nog voor rood kiezen. Ook best vrolijk toch?
Dat zei ik ook, waarop de dealer antwoorde, als je wil dat hij eerder is, zou ik kiezen voor Zwart of Grijs..

Anders was het rood geworden...

[ Voor 31% gewijzigd door Giem op 07-10-2022 20:33 ]

• njiwedu0b
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 19:01
Ferry34 schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 00:17:
[...]

Instellingen
Voertuigprofiel
Bij motor kies je elektrisch
Bij typen lader....type 2 CCS
Het voertuigprofiel optie kan ik niet vinden in de iPhone app. Jammer.

• Mordox
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 08-04 09:18
Ik had na de lever problemen van de geluidsinstallatie nu wel geluk.

Rond 10 april de bestelling voor een dynamic plus line in cityscape green geplaatst. Eerst vertraging door het niet kunnen leveren van de geluidsinstallatie gehad.

Nu ik de verf problemen zag op het forum, heb ik even contact opgenomen met de dealer. Die zei dat de auto op de boot stond. Begin november wordt die nu geleverd.

Dus dat is 7 maanden levertijd uiteindelijk ipv 5.

• MajaMestreech
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 22:46
Mordox schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 21:05:

Rond 10 april de bestelling voor een dynamic plus line in cityscape green geplaatst. Eerst vertraging door het niet kunnen leveren van de geluidsinstallatie gehad.

Nu ik de verf problemen zag op het forum, heb ik even contact opgenomen met de dealer. Die zei dat de auto op de boot stond. Begin november wordt die nu geleverd.

.... maar je hebt tenminste wel wat je kozen hebt...ik moet nog maar afwachten of het 8 maanden wachten wordt en dan komt hij zonder HK en zonder Cityscape Green. Zoals al eerder gemeld: de laatste nieuwe auto wordt dit voor ons.

• TCMR
matthijst schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 14:15:
Ik zie mezelf misschien 2x per jaar snelladen.
Mee eens, maar niet iedereen woont in zo'n mini-landje als Nederland. Dus ik denk dat de rest van de wereld toch wel behoefte heeft aan kortere laadtijden.

En ook: de 1000 km test wordt afgezet tegen de tijd die het kost om 1000 km te rijden met een fossiele auto (Kia Cee'd, naar ik meen). Dus je kunt zelf wel geen behoefte hebben aan snelladen, het is in deze test wel een plus.

• Itisme
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 06-02-2023
Mordox schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 21:05:

Met HK of HUD?

• monica66
Je snapt er toch niets meer van.. Ik lees net op Facebook bij Kia Niro Benelux dat bij Kerres 3 stuks Niro EV in DPL uitvoering staan in... jawel... mineral blue!

• MajaMestreech
monica66 schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 22:14:
Je snapt er toch niets meer van.. Ik lees net op Facebook bij Kia Niro Benelux dat bij Kerres 3 stuks Niro EV in DPL uitvoering staan in... jawel... mineral blue!
De foto is iig geen DPL bij die post.

• monica66
MajaMestreech schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 23:16:
[...]

De foto is iig geen DPL bij die post.
Daar heb je gelijk in. Maar hij schrijft dat hij DynamicPlusLine krijgt.

• MajaMestreech
monica66 schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 23:22:
[...]

Daar heb je gelijk in. Maar hij schrijft dat hij DynamicPlusLine krijgt.
Niet dus: "dit wordt de onze" en dat is duidelijk een DynamicLine. Verkoper bij Kerres zei ook tegen mij dat zodra de auto binnen is je kunt komen kijken en daarna aftellen.

• Ferry34
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 02:16
TCMR schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 13:58:
[...]

[...]

Precies dit. Hij was zeker een fan van de e-Niro, maar wil vermoedelijk toch wel meer progressie zien na vier jaar. Zijn mening is natuurlijk ook niet heilig, maar hij verzamelt wel op grote schaal de gegevens voor een objectief oordeel. Niet te vergelijken met het promo-ritje van de gemiddelde autojournalist.

[...]

Ja, echt, VEEL teveel. Ik word al moe als ik er aan denk... :z

Volgende week wordt de Niro EV op Arstechnica besproken. Daar ben ik ook benieuwd naar.
Kijk ook 's naar t geweldige YouTube kanaal van Carmaniac....Duitstalig.
Minstens zo goed als bjorn!

Hij vond het een fantastische auto (en hij zegt ook eerlijk als er iets niet goed is) en helemaal t geld waard.
Geweldige rijeigenschappen, stil etcetera etcetera.
Hij zei ook eerlijk....als je zeer regelmatig aan een snellader moet omdat je echt veel rijdt, moet je t niet doen.

Geweldige reiswagen maar de laadsnelheid is gewoon lager dan bijvoorbeeld een ID4 of ioniq 5.
Maar zegt hij ook....de auto is heel efficiënt en dus zuinig.

Ik moet zeggen dat ik een ID4 en ioniq waanzinnig mooi vind, zowel binnen als buiten, terwijl ik de binnenkant interieur van de nieuwe Niro oké vond.
Ik verwacht dat m'n bedrijf me volgend jaar een niro gaat geven en vond de 2 dagen waar ik in de niro mocht rijden heerlijk...maar ikzelf zou toch graag een 77 kwh willen die 100+ kwh kan laden, maar ja..ik zit natuurlijk 40 uur per week in de auto

• eltron
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 21:29
Ferry34 schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 02:18:
[...]

Ik verwacht dat m'n bedrijf me volgend jaar een niro gaat geven en vond de 2 dagen waar ik in de niro mocht rijden heerlijk...maar ikzelf zou toch graag een 77 kwh willen die 100+ kwh kan laden, maar ja..ik zit natuurlijk 40 uur per week in de auto
Dat soort auto's bestaan niet. Met een 77kWh batterij kun je nooit 100kWh+ laden, althans in één keer.
je kun wel 77kWh laden, stukje leeg rijden en dan bijvoorbeeld weer 60kWh er bij, dan zit je ook op 100+.
maar in een 77kWh batterij past gewoon niet meer dan 77kWh (even afgezien dat er een paar procent marge op kan zitten, maar zeker geen 30% of meer.

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

• Ronald Koeman
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23:08
Ik vermoed dat Ferry doelt op een hogere laadsnelheid tov de huidige :)

• Ferry34
Ja dat bedoel ik natuurlijk.
Ik denk dat wat snelladen betreft de niro 1 van de langzaamste laadt, in z'n prijsklasse misschien wel de aller langzaamste.

We hebben ook 5 aiways U5 en die kunnen 100 kwh trekken...helaas zelf nog niet in kunnen rijden.
Die snelheid is wel nodig ook want die aiways is een stuk minder efficiënt...natuurlijk ook door z'n formaat.
Wel echt mooi ook binnen en buiten.

Ach...als de kia de actieve accu verwarming op orde heeft zodat je gewoon altijd 76 kwh kunt laden, is t prima.

• MarcelGo
Ferry34 schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 13:49:
Ik denk dat wat snelladen betreft de niro 1 van de langzaamste laadt, in z'n prijsklasse misschien wel de aller langzaamste.

We hebben ook 5 aiways U5 en die kunnen 100 kwh trekken...helaas zelf nog niet in kunnen rijden.
Die snelheid is wel nodig ook want die aiways is een stuk minder efficiënt...natuurlijk ook door z'n formaat.

Ach...als de kia de actieve accu verwarming op orde heeft zodat je gewoon altijd 76 kwh kunt laden, is t prima.
Het probleem met deze manier van vergelijken is dat het niets zegt over je laadtijd. In onze Mach e start je met wat geluk op 114kW en middelt het uit op iets van 72kW van 10% naar 80% (krap 45 minuten)...dus lijkt mooier dan het is. In het Duitse filmpje van mijn post van 16:29uur doet de Niro het met gemiddeld 62kW en in 44 minuten. En omdat ie 20% efficiënter is komt ie nog verder ook :P

• Eboera
MarcelGo schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 14:38:
[...]

Het probleem met deze manier van vergelijken is dat het niets zegt over je laadtijd. In onze Mach e start je met wat geluk op 114kW en middelt het uit op iets van 72kW van 10% naar 80% (krap 45 minuten)...dus lijkt mooier dan het is. In het Duitse filmpje van mijn post van 16:29uur doet de Niro het met gemiddeld 62kW en in 44 minuten. En omdat ie 20% efficiënter is komt ie nog verder ook :P
Inderdaad, veel automerken adverteren met hun piek laadvermogen. Maar de meeste halen dat alleen onder ideale omstandigheden en ook maar heel kort. En dan heb je eigenlijk niet zoveel aan die piek, het belangrijkste is de laadcurve tussen pakweg 10 en 80% omdat je die range het vaakst gebruikt bij het laden. Wat ik gezien heb bij De Niro ziet die er wel redelijk OK uit (vlakt wel af maar zakt niet heel er in)

• multikoe
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 20:47
Ferry34 schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 13:49:

Maar als je kijkt naar wat je per dag rijdt. Ga er van uit dat thuis kunt laden en de dag altijd begint met 100% capaciteit. In de slechtste omstandigheden (winter, slecht weer, snelweg) is je bereik zeker nog 300 km. Als je dan overdag één keer een half uur aan de lader staat en in dat halve uur 180 km bij kan laden, dan zou je op een dag 480 km kunnen rijden. Is dat niet voldoende? En ik weet niet waarom je in de auto zit, maar kun je op de plekken die je bezoekt niet ook laden?
M.a.w.: zou het niet met een kleine gedragsverandering alsnog mogelijk zijn om die eis van 100 kWh te laten vallen?

• Peter-036
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 17:38
@multikoe Ferry34 rijdt taxi met die EV's............

It is what it is.If you can't change it, deal with it!

• multikoe
Peter-036 schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 16:30:
@multikoe Ferry34 rijdt taxi met die EV's............
Maar dat verandert niets aan mijn vraag. Ik vraag me dan nog steeds af of hij de dag niet kan doorkomen met één lading en indien niet, of één snellaadbeurt van een half uur dan zo vervelend is.

• Peter-036
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 17:38
Uit je vraag: " En ik weet niet waarom je in de auto zit, maar kun je op de plekken die je bezoekt niet ook laden?"
Het is niet de bedoeling om met een taxi zo lang stil te moeten staan, kilometers en tijd kosten geld (chauffeur), en op een taxistandplaats vind je meestal geen snellader.

It is what it is.If you can't change it, deal with it!

• multikoe
Peter-036 schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 18:33:
Uit je vraag: " En ik weet niet waarom je in de auto zit, maar kun je op de plekken die je bezoekt niet ook laden?"
Het is niet de bedoeling om met een taxi zo lang stil te moeten staan, kilometers en tijd kosten geld (chauffeur), en op een taxistandplaats vind je meestal geen snellader.
Die vraag stelde ik voordat ik wist dat je taxichauffeur was. Maar ik blijf nieuwsgierig naar jouw situatie. Want of je nu met 100 kW kan laden of met 70 kW, de tijdswinst is minimaal. Je staat misschien 20 minuten aan de snellader in plaats van 30. Zijn die 10 minuten voor jou een deal-breker? En is de 300 km inderdaad onvoldoende voor een dag?

• eltron
multikoe schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 18:37:
[...]

Die vraag stelde ik voordat ik wist dat je taxichauffeur was. Maar ik blijf nieuwsgierig naar jouw situatie. Want of je nu met 100 kW kan laden of met 70 kW, de tijdswinst is minimaal. Je staat misschien 20 minuten aan de snellader in plaats van 30. Zijn die 10 minuten voor jou een deal-breker? En is de 300 km inderdaad onvoldoende voor een dag?
300km is voor mij ook niet voldoende voor een dag, maar gelukkig haal ik meestal wel rond de 500km uit één 100% lading (in elk geval in de zomer).

Veel taxi's rijden relatief veel korte ritten in de stad. Daar is EV ook ideaal voor. EV-database geeft voor de e-Niro een range in stadsverkeer van 565km (in de zomer, winter 375km maar de hollandse winter stelt niet zoveel voor). Ik zou dus verwachten dat je ook als taxichauffeur de snellader maar weinig echt nodig hebt. En met een beetje mazzel kun je laden als je toch op een belletje voor volgende klant staat te wachten(?)

• TCMR
2xdehelft schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 20:07:
Ik ben heel blij met mijn Orange Delight
Nog zo nieuw, en nu al een heuse collectors item! :)

Je zult niet veel collega Niro EV-rijders tegenkomen in die kleur. Overigens valt het me op dat er helemaal geen Niro EV's in het wild rondrijden. Zeker t.o.v. de e-Niro, die je aan de lopende band ziet (en ja, meestal in het zwart, blijkbaar ook toen de best-leverbare kleur...)

• matthijst
Grijs, zwart, blauw, gewoon de populairste kleuren, dus niet gek dat ze daar meer van maken.

• Ferry34
multikoe schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 18:37:
[...]

Ik heb zelden een snellader nodig, maar als t gebeurt dan heb ik weinig tijd.
Mijn huidige soul komt meestal niet boven de 53 kwh, behalve in de zomer maar dan heb ik t eigenlijk nooit nodig. Heb 1 x meegemaakt dat die 74 kwh aan t laden was en wel 12 minuten en dat was geweldig.

Als ik nodig heb, hou ik m'n pauze daar en die is maar 30 minuten...eerst broodje en cappuccino halen, dus 20 minuten.
Verschil 53 kwh en 76 kwh is echt groot dus als de nieuwe Niro dat kan door opwarmen accu zou geweldig zijn.

• bnwgraaf
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 22:53
Ferry34 schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 02:18:
[...]

Kijk ook 's naar t geweldige YouTube kanaal van Carmaniac....Duitstalig.
Minstens zo goed als bjorn!

Hij vond het een fantastische auto (en hij zegt ook eerlijk als er iets niet goed is) en helemaal t geld waard.
Geweldige rijeigenschappen, stil etcetera etcetera.
Hij zei ook eerlijk....als je zeer regelmatig aan een snellader moet omdat je echt veel rijdt, moet je t niet doen.

Geweldige reiswagen maar de laadsnelheid is gewoon lager dan bijvoorbeeld een ID4 of ioniq 5.
Maar zegt hij ook....de auto is heel efficiënt en dus zuinig.

Ik moet zeggen dat ik een ID4 en ioniq waanzinnig mooi vind, zowel binnen als buiten, terwijl ik de binnenkant interieur van de nieuwe Niro oké vond.
Carmaniac volg ik ook al een tijdje, wat mij betreft inderdaad erg goede en vooral eerlijke reviews. Hij kan positief zijn over een goedkope ev, maar was bijvoorbeeld ook erg kritisch over zijn eigen Mercedes.
In één van zijn videos helpt hij een ouder echtpaar die net hun eerste electrisch auto hadden opgehaald en met een bijna lege accu bij een snellader stonden, terwijl hun auto alleen een type 2 aansluiting had.
Ook een interessante video over een i3, waarbij de degradatie van de accu werd getest na volgens mij iets van 180.000 km of zo.

• Raoul413
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 27-03 10:35
Ik probeer gebruik te maken van scheduled charging maar het lukt me maar niet om het werkend te krijgen. De accu is nu op 60% en ik vertrek morgen om 08:00 en wil dat hij dan naar 100% laadt. Ik zet de charging limits naar 100% en stel de departure time naar maandag 08:00. Toch als ik de auto nu in plug begint hij direct met laden. Wat doe ik fout?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/icrr6ZbGQXHhgHbnMw5MaB-ZQZ4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/iQuFhGJX1w9hTdGxBYBxcdWQ.png?f=fotoalbum_large

• richy3908
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 01:57
Raoul413 schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 12:20:
Ik probeer gebruik te maken van scheduled charging maar het lukt me maar niet om het werkend te krijgen. De accu is nu op 60% en ik vertrek morgen om 08:00 en wil dat hij dan naar 100% laadt. Ik zet de charging limits naar 100% en stel de departure time naar maandag 08:00. Toch als ik de auto nu in plug begint hij direct met laden. Wat doe ik fout?

[Afbeelding]
Je hebt een vertrektijd ingesteld, maar je hebt scheduled charging niet ingeschakeld (het bovenste vinkje).

• kdeboois
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 15:41
Mijn MY19 heeft een Vmax update gekregen. Sinds lange tijd weer in Duitsland en destijds was het bij 167 km/h klaar. Nu limiteert hij op 180 km/h (175 GPS)

PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton

• eltron
kdeboois schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 14:30:
Mijn MY19 heeft een Vmax update gekregen. Sinds lange tijd weer in Duitsland en destijds was het bij 167 km/h klaar. Nu limiteert hij op 180 km/h (175 GPS)
Interessant, bij mij zit er boven 100 meestal meer tussen aangegeven snelheid en GPS.
Ook niet zoveel behoefte aan Vmax overigens, maar leuk als het kan.

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

kdeboois schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 14:30:
@kdeboois
Mijn MY19 is altijd al op 180 (snelheidsmeter) gelimiteerd geweest; vanaf het begin. Dat is dus nix nieuws.
GPS-snelheid was dan idd iets van 167 km/h.

Maar begrijp ik nu dat je 180 op de teller hebt gereden en dat dit 175 km/h GPS was?

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

• kdeboois
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 15:41
Hippe Lip schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 12:20:
[...]

@kdeboois
Mijn MY19 is altijd al op 180 (snelheidsmeter) gelimiteerd geweest; vanaf het begin. Dat is dus nix nieuws.
GPS-snelheid was dan idd iets van 167 km/h.

Maar begrijp ik nu dat je 180 op de teller hebt gereden en dat dit 175 km/h GPS was?
Inderdaad. Zal op de terugweg een foto maken.

PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton

• Eboera
MajaMestreech schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 21:19:
[...]

.... maar je hebt tenminste wel wat je kozen hebt...ik moet nog maar afwachten of het 8 maanden wachten wordt en dan komt hij zonder HK en zonder Cityscape Green. Zoals al eerder gemeld: de laatste nieuwe auto wordt dit voor ons.
Inderdaad valt 7 maanden nog wel mee dan. Van mijn bestelling van begin maart is er nog totaal geen voortgang (nog niet eens een geplande productie datum). En dan heb ik mijn HK en Mineral Blue al opgegeven voor HUD en de kleur grijs…..

• glas86
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 02-11 20:44
Eboera schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 15:22:
[...]

Inderdaad valt 7 maanden nog wel mee dan. Van mijn bestelling van begin maart is er nog totaal geen voortgang (nog niet eens een geplande productie datum). En dan heb ik mijn HK en Mineral Blue al opgegeven voor HUD en de kleur grijs…..
En ondertussen staat het volgende Kia model de EV9 alweer op de planning voor eerste kwartaal volgend jaar. Dat ze eerst is de EV6 en de Niro EV fatsoenlijk gaan leveren. Maarja dat is marketing natuurlijk. Verkopen, de handtekening is gezet en dan wachten de mensen wel denken ze dan. Ik snap dat door de omstandigheden bepaalde zaken wat langer op zich laten wachten maar dat ze ook beginnen over de kleur van je auto vind ik toch wel beschamed.

• Minxz
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 16-07 18:55
glas86 schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 15:40:
[...]

En ondertussen staat het volgende Kia model de EV9 alweer op de planning voor eerste kwartaal volgend jaar. Dat ze eerst is de EV6 en de Niro EV fatsoenlijk gaan leveren. Maarja dat is marketing natuurlijk. Verkopen, de handtekening is gezet en dan wachten de mensen wel denken ze dan. Ik snap dat door de omstandigheden bepaalde zaken wat langer op zich laten wachten maar dat ze ook beginnen over de kleur van je auto vind ik toch wel beschamed.
Heeft helemaal niets met marketing te maken maar gewoon met de continuïteit van KIA. Ze kunnen nu eenmaal niet gaan wachten met vernieuwing toch de beschikbaarheid van onderdelen op huidige modellen en de wereldwijde logistieke problemen op orde zijn.
Ga er maar vanuit dat niemand gebaat is bij de vertraging van goederen.
Bovendien vind je exact die problemen ook bij andere merken en ook bij andere producten.

Verwijderd

TCMR schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 22:08:
[...]

Nog zo nieuw, en nu al een heuse collectors item! :)

Je zult niet veel collega Niro EV-rijders tegenkomen in die kleur. Overigens valt het me op dat er helemaal geen Niro EV's in het wild rondrijden. Zeker t.o.v. de e-Niro, die je aan de lopende band ziet (en ja, meestal in het zwart, blijkbaar ook toen de best-leverbare kleur...)
Ik moet zeggen sinds dat de Niro is besteld(april), zie ik er juist vaak een rijden. Een witte als taxi bij Amsterdam zuid, een grijze in Eindhoven. Een blauwe in Scheveningen. Ik ben er al aardig wat tegen gekomen. Doet wel pijn als je nog op die van jou wacht…

• plmagis
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22:18
Uiterst praktisch vraagje: iemand een goeie tip hoe de zwarte plastic stijlen langs de portieren van een Niro te reinigen?

Na twee reizen naar het zuiden zitten die onder de vingerafdrukken van mijn vrouw (we vermoeden vooral door de zonnebrandcrème die ze gebruikt.)

Heb al carwash geprobeerd, vaatwasmiddel en allesreiniger, maar zonder bevredigend resultaat...

• delo1977
Even nog over de kleurengate die nu gaande is: waarom stuurt de lokale Kia dealer straks de Niro niet langs de lokale autospuiterij om te voldoen aan de kleurwens van de klant. Bestellen we nu allemaal basic wit (scheelt 750 euro)

• CyBeRSPiN
@plmagis niet zelf geprobeerd, omdat zonnebrandcrème er hier met een microvezeldoek goed vanaf kwam, maar ik las dat je het met een vlakgom zou kunnen proberen weg te poetsen.

@delo1977 enig idee wat het kost om een complete auto over te spuiten? Ook aan de binnenzijde. Dat wordt veel te duur.

[ Voor 25% gewijzigd door CyBeRSPiN op 10-10-2022 20:16 ]

• delo1977
CyBeRSPiN schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 20:14:

@delo1977 enig idee wat het kost om een complete auto over te spuiten? Ook aan de binnenzijde. Dat wordt veel te duur.
Ik zag online 2 a 2,5k. Met die 750 eraf is dat het overwegen waard. Maar ja hoe betrouwbaar is die 2 a 2,5k. Geen idee wat het echt zou kosten.

• CyBeRSPiN
delo1977 schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 21:37:
[...]

Ik zag online 2 a 2,5k. Met die 750 eraf is dat het overwegen waard. Maar ja hoe betrouwbaar is die 2 a 2,5k. Geen idee wat het echt zou kosten.
Denk eerder zeker 4k. Alles moet los om het goed te doen: rubbers, lijsten, bumpers, kapjes, dakrail, lampen, binnenzijde portieren, binnenkant kofferbak, etc etc. En daarna alles weer gemonteerd.
Is echt een enorme klus als je het goed wilt laten doen.
Alleen de buitenkant en genoegen nemen met een matige kwaliteit dan het wel voor 2,5k kunnen wellicht.

• deryck
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 22:22
Verkoper zei vandaag tegen mij Q1 2023, ben ik voor de gek gehouden?

Wou eerst voor MG gaan maar denk dat ik de Kia beter kan doorverkopen en langer mee gaat.
Kan ik nog van de koop afzien als er vele prijsstijgingen volgen? (Nog niks ondertekend gelukkig)

• Eboera
deryck schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 22:07:

Wou eerst voor MG gaan maar denk dat ik de Kia beter kan doorverkopen en langer mee gaat.
Kan ik nog van de koop afzien als er vele prijsstijgingen volgen? (Nog niks ondertekend gelukkig)
Ja, bij een prijsstijging kun je van de koop afzien.

Als de dealer de auto al eerder besteld heeft dan zou een snelle levering mogelijk zijn. Maar Q1 lijkt me wel erg optimistisch, de mijn staat ook voor Q1 maar dan besteld in maart)

• MarcelGo
deryck schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 22:07:

Ik heb vorige week Q2 2023 te horen gekregen en daarop is ook de inruil bepaald....

• joepie de p
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 23:17
plmagis schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 18:35:
Uiterst praktisch vraagje: iemand een goeie tip hoe de zwarte plastic stijlen langs de portieren van een Niro te reinigen?

Na twee reizen naar het zuiden zitten die onder de vingerafdrukken van mijn vrouw (we vermoeden vooral door de zonnebrandcrème die ze gebruikt.)

Heb al carwash geprobeerd, vaatwasmiddel en allesreiniger, maar zonder bevredigend resultaat...
Cockpitspray?

• bruneelm
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 05-11 19:58
delo1977 schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 20:07:
Even nog over de kleurengate die nu gaande is: waarom stuurt de lokale Kia dealer straks de Niro niet langs de lokale autospuiterij om te voldoen aan de kleurwens van de klant. Bestellen we nu allemaal basic wit (scheelt 750 euro)
Een andere mogelijkheid: volledige wrap van de wagen
Ik lees op de ene site gemiddelde prijs van 1400€ 1 kleur
op een andere site tussen de 500 en 5000€
maar is blijkbaar wagen afhankelijk

• bnwgraaf
richy3908 schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 12:41:
[...]

Je hebt een vertrektijd ingesteld, maar je hebt scheduled charging niet ingeschakeld (het bovenste vinkje).
Ik kom er eerlijk gezegd ook niet uit en heb het betreffende vinkje wel aan staan.
Bij mij begint het laden ook gelijk...

• Mordox
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 08-04 09:18

• bnwgraaf
Mijn Kia gaf aan dat er een beurt aanstaande is. Na informeren blijken de Kia dealers in de regio (Brabant) de komende 1,5 maand vol te zitten.
Nu kom ik dus in de knoei met de kilometers i.c.m. de garantie...
Hoe is jullie ervaring bij jullie dealers?

• Ferry34
YouTube: Kia Niro EV range test

Interessant...Bjorn Nijland heeft andere tellers in z'n cockpit.
Blijkbaar kan je deze wijzigen bij instellingen themas

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yGhtwMPqOJ1n1zKKpZcYgSRW9lo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KYaejHfJlbK0LPQRuhpAx6V4.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PUCEesjpW8hClt5YMs1hE8YeQfs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TPRtXypmdjNyWFfZkeTzXIvQ.jpg?f=fotoalbum_large

Ook top...bij de supercharger haalde hij een tijd 81 kWh!

• Ferry34
bnwgraaf schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 10:58:
Mijn Kia gaf aan dat er een beurt aanstaande is. Na informeren blijken de Kia dealers in de regio (Brabant) de komende 1,5 maand vol te zitten.
Bij ons hetzelfde.
Vind ik overigens wel n nadeel van de Kia...mijn Soul en de oude Niro moeten iedere 15.000 km onderhoud en ik vind dat veel te veel.
M'n Ampera deed 30.000

Laatste 2 x moest ik lang wachten op onderhoud. Eerst 5 weken en de laatste keer nog langer.
Eh ik rij 5.000 km per maand dus ik ging er 6 en 10.000 overheen

• CyBeRSPiN
bnwgraaf schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 10:58:
Zolang je de afspraak maar op tijd maakt. Ben ook wel eens wat te laat geweest ivm drukte aan hun kant maar heb mn garantie nog.
Als je je hier zorgen over maakt, deel die dan met je dealer.

@Ferry34 kW, niet kWh. Een letter meer, groot verschil in betekenis.

[ Voor 6% gewijzigd door CyBeRSPiN op 11-10-2022 11:18 ]

• TCMR
CyBeRSPiN schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 11:13:
@Ferry34 kW, niet kWh. Een letter meer, groot verschil in betekenis.
Zeker, kW is eenheid voor (fysieke) kracht, kWh is eenheid voor elektriciteit. Ik denk dat Ferry 81 kWh bedoelde, jij dus niet? Overigens vond ik dat ook verrassend: 81 kWh is meer dan Kia opgeeft.
Björn was er niet echt over te spreken. Maar gek genoeg geen woord over het lage laadvermogen (~70 kWh) bij de Voyah Free die hij ook in deze periode "test" (niet echt). En die Voyah Free heeft een veel dikkere accu, dus zou in principe met een hoger vermogen moeten kunnen laden.

• EagleTitan
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
TCMR schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 11:33:
[...]

Zeker, kW is eenheid voor (fysieke) kracht, kWh is eenheid voor elektriciteit. Ik denk dat Ferry 81 kWh bedoelde, jij dus niet? Overigens vond ik dat ook verrassend: 81 kWh is meer dan Kia opgeeft.
Björn was er niet echt over te spreken. Maar gek genoeg geen woord over het lage laadvermogen (~70 kWh) bij de Voyah Free die hij ook in deze periode "test" (niet echt). En die Voyah Free heeft een veel dikkere accu, dus zou in principe met een hoger vermogen moeten kunnen laden.
Nee, kW is voor vermogen, kWh voor verbruik/capaciteit (kort gezegd: vermogen per uur). Een lader levert vermogen, een accu heeft capaciteit. Dus het is in dit geval opladen met 81 kW.

• CyBeRSPiN
@TCMR nee. kW is het vermogen, de "snelheid". kWh is de capaciteit, de grootte van je accu of het totale verbruik van een rit.
Als je een uur lang met 10 kW laadt, dan heb je er ~ 10kWh bij in je accu (even laadverliezen buiten beschouwing).

• multikoe
EagleTitan schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 11:36:
[...]

Nee, kW is voor vermogen, kWh voor verbruik/capaciteit (kort gezegd: vermogen per uur). Een lader levert vermogen, een accu heeft capaciteit. Dus het is in dit geval opladen met 81 kW.
Of, met de tuinslang analogie: kW staat voor liters per seconde, kWh staat voor liters.

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19:10
TCMR schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 11:33:
[...]

Klopt niet, stroomsterkte is in Ampere. kW is vermogen en kWh is eenheid van energie per uur. 1kW laden gedurende 1 uur is 1kWh.

• DunDave
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 27-09 11:15
Vanochtend maar eens even kort gestopt bij de Kia dealer, het lag op de route. Gevraagd naar de verwachte levertijd van de door mij in april bestelde DPL in snow white (met akkoord op HUD): Q1 2023. De hoop op dit jaar is definitief vervlogen. Lekker subtiel ook, indicatie van een kwartaal :+

Ik snap dat het bijzondere tijden zijn en het nu eenmaal langer duurt. Maar ik blijf het verbazingwekkend vinden dat een groot technologisch bedrijf, waar alles geautomatiseerd gaat en strak in de processen / planning zit, zo vaag is over hun levertijd. Die moeten toch exact weten welke auto welke dag om hoe laat van de band rolt? Dat communiceer je toch, en als er wat tussendoor komt zoals een onderdelen tekort, dan weet je toch hoeveel impact dat heeft? Nu lijkt het meer alsof communicatie te veel moeite kost, dus we roepen maar in het algemeen: duurt lang. Niks communiceren, en als de klant vraagt: Roep maar een kwartaal ver vooruit.

Ach ja, het is en blijft een luxe probleem natuurlijk. We gaan het wel zien verder.

• richy3908
bnwgraaf schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 10:13:
[...]

Ik kom er eerlijk gezegd ook niet uit en heb het betreffende vinkje wel aan staan.
Bij mij begint het laden ook gelijk...
Heb je niet alleen het vinkje aangezet, maar ook een begin- en eindtijd ingesteld? Bij mij werkt het dan prima.

Toegegeven, één keer in de week of zo 'vergeet' de app de settings weer, zeer irritant, want ik zou graag gewoon standaard willen instellen dat er alleen geladen wordt tijdens het lage elektriciteitstarief, maar dat is dus niet mogelijk met mijn e-Niro (i.t.t. de Leaf die ik hiervoor had).

• Ferry34
Verwijderd schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 17:35:
[...]

Ik moet zeggen sinds dat de Niro is besteld(april), zie ik er juist vaak een rijden. Een witte als taxi bij Amsterdam zuid, een grijze in Eindhoven. Een blauwe in Scheveningen. Ik ben er al aardig wat tegen gekomen. Doet wel pijn als je nog op die van jou wacht…
Ik schreef al eerder....ons bedrijf heeft er 70 besteld en daar zijn er al 40 van binnen.
Deze zijn natuurlijk al ver van tevoren besteld.

• glas86
Vandaag contact gehad met de dealer en tot mijn grote verbazing kreeg ik te horen dat mijn Niro EV, DPL, kleur zwart gebouwd is en momenteel op de boot staat richting Nederland. Verwachte losdatum 29-11. De auto is halverwege maart besteld.

Goed nieuws dus! In het screenshot van de dealer zie ik staan model jaar 2023. Weet iemand wellicht wat daar anders aan is of is dit standaard? Ik weet dat er bij de EV6 volgens mij wel kleine verschillen zijn tussen model jaren 2022 en 2023.

[ Voor 8% gewijzigd door glas86 op 11-10-2022 14:21 ]

• richy3908
glas86 schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 14:16:
Vandaag contact gehad met de dealer en tot mijn grote verbazing kreeg ik te horen dat mijn Niro EV, DPL, kleur zwart gebouwd is en momenteel op de boot staat richting Nederland. Verwachte losdatum 29-11. De auto is halverwege maart besteld.

Goed nieuws dus! In het screenshot van de dealer zie ik staan model jaar 2023. Weet iemand wellicht wat daar anders aan is of is dit standaard? Ik weet dat er bij de EV6 volgens mij wel kleine verschillen zijn tussen model jaren 2022 en 2023.
Ik heb een e-Niro MY22, terwijl ik deze begin december 2021 gekocht heb (en met 'gekocht' bedoel ik dat het kenteken van de auto begin december over werd geschreven op mijn naam). Ik weet het niet zeker, maar de Niro EV is volgens mij begonnen met MY23 en er bestaat dacht ik geen Niro EV MY22 naast de e-Niro MY22 (zou het allemaal ook wel erg verwarrend maken).

[ Voor 5% gewijzigd door richy3908 op 11-10-2022 14:33 ]

• DutchVik
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 19-09-2024
Bij mij in de buurt ook al een DPL zien rijden EV. ben benieuwd wanneer mijne komt.

• TCMR
EagleTitan schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 11:36:
Sorry, je hebt natuurlijk helemaal gelijk. Ik zat er naast. Ik vind het ook niet heel handig dat kW gebruikt wordt voor zowel elektrische als fysieke energie. En ik ben niet de enige, gezien we nog steeds overal "horsepower" als unit voor fysieke energie gebruiken bij auto's, elektrisch of niet.

• TCMR
Vandaag contact gehad met de dealer en tot mijn grote verbazing kreeg ik te horen dat mijn Niro EV, DPL, kleur zwart gebouwd is en momenteel op de boot staat richting Nederland.
Goed nieuws! Nog steeds belachelijk laat (in VK onlangs nog iemand met een Mineral Blue built-to-order, dus echt wel met zelfgekozen opties, had 'm binnen vier maanden op de stoep staan).
In het screenshot van de dealer zie ik staan model jaar 2023. Weet iemand wellicht wat daar anders aan is of is dit standaard?
Voor zover ik weet is dit standaard. De Niro EV is modeljaar 2023. Bjørn zei het in z'n laatste filmpje ook nog precies zo "a car from the future!" ;)

Wat overigens wel bizar is, want ik heb begrepen dat het eigenlijk de bedoeling was om deze auto vorig jaar te lanceren. En is de technologie in deze auto dus eigenlijk al een jaar ouder.

M.b.t. daartoe: even over de laadsnelheid van de Niro EV: denken jullie dat Kia dit op een bepaald moment softwarematig kan opschroeven? Ik heb het gevoel dat die 70 kW (zonder h, haha) bepaald is door enerzijds marketing (niet te dicht tegen de EV6 aan gaan zitten), anderzijds vanwege de lange garantie die geven op het batterypack. Als je minder snellaad-"abuse" toelaat, heb je ook minder kans op garantiegevallen, toch?

• MarcelGo
TCMR schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 15:04:

[...]

Voor zover ik weet is dit standaard. De Niro EV is modeljaar 2023. Bjørn zei het in z'n laatste filmpje ook nog precies zo "a car from the future!" ;)

Wat overigens wel bizar is, want ik heb begrepen dat het eigenlijk de bedoeling was om deze auto vorig jaar te lanceren. En is de technologie in deze auto dus eigenlijk al een jaar ouder.

M.b.t. daartoe: even over de laadsnelheid van de Niro EV: denken jullie dat Kia dit op een bepaald moment softwarematig kan opschroeven? Ik heb het gevoel dat die 70 kW (zonder h, haha) bepaald is door enerzijds marketing (niet te dicht tegen de EV6 aan gaan zitten), anderzijds vanwege de lange garantie die geven op het batterypack. Als je minder snellaad-"abuse" toelaat, heb je ook minder kans op garantiegevallen, toch?
Ik heb nu al een paar filmpjes gezien met 80 tot 85 kW tijdens het laden, hoger zal het niet gaan worden met deze accugrootte. Bovendien zegt deze waarde niets over laadduur!

[ Voor 8% gewijzigd door MarcelGo op 11-10-2022 15:13 ]

• glas86
TCMR schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 15:04:
[...]

Goed nieuws! Nog steeds belachelijk laat (in VK onlangs nog iemand met een Mineral Blue built-to-order, dus echt wel met zelfgekozen opties, had 'm binnen vier maanden op de stoep staan).

[...]

Mogelijk dat er nog wel wat winst te behalen valt maar de Niro EV staat er juist bekend om dat ze de laadcurve al goed geoptimaliseerd hebben. In de praktijk betekend dit een lager theoretische maximale laadsnelheid maar daarvoor terug krijg je als het goed is een laadcurve die langere tijd op het hoogste niveau blijft. Veel auto`s kunnen bijvoorbeeld 125 halen maar doen dit alleen onder de meest ideale omstandigheden of van zeer korte duur. Staar je niet teveel blind op deze cijfers. Het gaat er uiteindelijk om hoe snel te auto vol zit.

Het zal zeker een rol spelen dat ze de auto duidelijk willen positioneren onder de EV6. Ik denk dat het ook meespeelt dat het MK3 platform van de Niro EV geen 100% elektrische platform is zoals het E-GMP platform van de EV6. Dit omdat er o.a. een hybride variant is. Volgens mij zou de Niro EV overigens 85 aan moeten kunnen.

[ Voor 3% gewijzigd door glas86 op 11-10-2022 15:18 ]

• eltron
glas86 schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 15:17:
[...]

Mogelijk dat er nog wel wat winst te behalen valt maar de Niro EV staat er juist bekend om dat ze de laadcurve al goed geoptimaliseerd hebben. In de praktijk betekend dit een lager theoretische maximale laadsnelheid maar daarvoor terug krijg je als het goed is een laadcurve die langere tijd op het hoogste niveau blijft. Veel auto`s kunnen bijvoorbeeld 125 halen maar doen dit alleen onder de meest ideale omstandigheden of van zeer korte duur. Staar je niet teveel blind op deze cijfers. Het gaat er uiteindelijk om hoe snel te auto vol zit.

Het zal zeker een rol spelen dat ze de auto duidelijk willen positioneren onder de EV6. Ik denk dat het ook meespeelt dat het MK3 platform van de Niro EV geen 100% elektrische platform is zoals het E-GMP platform van de EV6. Dit omdat er o.a. een hybride variant is. Volgens mij zou de Niro EV overigens 85 aan moeten kunnen.
Er is verschil in techniek. De EV6 werkt met 800V en de Niro met 400V
Daar zal altijd een enorm snelheidsverschil tussen zijn.

zie ook een (oud)artikel hierover: https://www.ad.nl/auto/ki...3A%2F%2Fwww.google.com%2F

• glas86
eltron schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 15:33:
[...]

Er is verschil in techniek. De EV6 werkt met 800V en de Niro met 400V
Daar zal altijd een enorm snelheidsverschil tussen zijn.

zie ook een (oud)artikel hierover: https://www.ad.nl/auto/ki...3A%2F%2Fwww.google.com%2F
Dat klopt maar bijvoorbeeld een Skoda Enyaq is ook een 400V auto maar deze kan in theorie laden op 125KW. Is toch grofweg een 40KW verschil met de Niro. Ik realiseer me dat het slechts cijfers zijn en dat het uiteindelijk erom gaat hoelang het daadwerkelijk laden duurt maar toch.

Het is simpel onderhuids word gebruik gemaakt van (verouderde) techniek van de voorgaande Niro maar Kia heeft de buitenkant volledig aangepakt evenals de binnenkant. M.a.w. de focus heeft gelegen op het esthetische en minder op de techniek. Vrijwel exact dezelfde elektro motor ligt erin als zijn voorganger alleen is de laadcurve geoptimaliseerd en heeft men het koppel fors teruggebracht om slippende voorwielen te voorkomen waar de voorganger nog weleens last van had en wat andere afstellingen/optimalisaties.

[ Voor 11% gewijzigd door glas86 op 11-10-2022 16:13 ]

• Itisme
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 06-02-2023

Kan met herinneren dat deze met HUD was toch? Dan hebben we namelijk exact dezelfde, ook DPL in Aurora Black en gekozen voor HUD i.p.v. HK. Die van mij is 15/4 besteld en had in september nog een voorlopige afleverdatum 08/12. Durf de dealer niet meer lastig te stalken, dus hoop dat die van mij op dezelfde boot staat! 😅🤞🏼

Klopt trouwens dat het model 2023 is hoor!

• Ferry34
De laadcurve is ook niet super hoor.
Björn Nijland begon op 81 kw maar op 50-60% (zoiets) zat hij op maar 44%

1 van de weinige minpunten aan de auto. De meeste mensen zullen toch weinig snelladen.

Bij toeval reed ik zondag ff in een Tesla model X...wtf
Alsof je in een vliegtuig zit!

100 kWh accu, maar geen grotere range dan mijn Kia E Soul 64 kWh:)

Wat n bekijks heb je met zo'n model X zeg

• glas86
Itisme schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 16:50:
[...]

Kan met herinneren dat deze met HUD was toch? Dan hebben we namelijk exact dezelfde, ook DPL in Aurora Black en gekozen voor HUD i.p.v. HK. Die van mij is 15/4 besteld en had in september nog een voorlopige afleverdatum 08/12. Durf de dealer niet meer lastig te stalken, dus hoop dat die van mij op dezelfde boot staat! 😅🤞🏼

Klopt trouwens dat het model 2023 is hoor!
Correct met HUD optie inderdaad.

• MarcelGo
Ferry34 schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 16:52:
De laadcurve is ook niet super hoor.
Björn Nijland begon op 81 kw maar op 50-60% (zoiets) zat hij op maar 44%

1 van de weinige minpunten aan de auto. De meeste mensen zullen toch weinig snelladen.

Bij toeval reed ik zondag ff in een Tesla model X...wtf
Alsof je in een vliegtuig zit!

100 kWh accu, maar geen grotere range dan mijn Kia E Soul 64 kWh:)

Wat n bekijks heb je met zo'n model X zeg
Bjorn heeft volgens mij geen gebruik gemaakt van het inplannen van de snellader in de route zodat de auto de accu wat warmer maakt...daarnaast was ie van 0% naar iets van 70% in 39 minuten.

@glas86 de Enyaq heeft een grotere accu en dan kun je zonder deze over de rode te krijgen ook een hogere laadpiek geven.

En ja de Niro EV laad minder snel van 0-80% dat weet je toch voordat je hiervoor kiest? De degradatie is ook minimaal en dat is ook wel erg prettig, als je na bijna 2 jaar 11% accu capaciteit kwijt bent (VW ID 3?) heb je niet zoveel meer aan die snellere laadcycli.

• TCMR
MarcelGo schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 17:27:
als je na bijna 2 jaar 11% accu capaciteit kwijt bent (VW ID 3?) heb je niet zoveel meer aan die snellere laadcycli.
Ik denk dat je dan juist meer behoefte hebt aan snellere laadycli ;)
Bjorn heeft volgens mij geen gebruik gemaakt van het inplannen van de snellader in de route zodat de auto de accu wat warmer maakt..
Hij schrijft in de comments van wel, maar ik betwijfel het, want hij noemt het nergens. Ik krijg de indruk dat dhr. Nyland het momenteel even iets te druk heeft, en specs van de auto die hij test niet helder heeft. Geen motorized tailgate? Jazeker wel, op de duurdere modellen. Maar ik kan het hem niet kwalijk nemen, het is nogal wat, zoveel auto's testen, en er komt geen eind aan...

• monica66
DunDave schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 12:03:
Vanochtend maar eens even kort gestopt bij de Kia dealer, het lag op de route. Gevraagd naar de verwachte levertijd van de door mij in april bestelde DPL in snow white (met akkoord op HUD): Q1 2023. De hoop op dit jaar is definitief vervlogen. Lekker subtiel ook, indicatie van een kwartaal :+ .
Wij hebben nog niets gehoord. Maar de moed zakt mij nu wel een beetje in de schoenen. We hebben de onze op 2 april besteld in dezelfde kleur, met HUD. En we hebben de auto nu eigenlijk al nodig.

• glas86
MarcelGo schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 17:27:
[...]

Bjorn heeft volgens mij geen gebruik gemaakt van het inplannen van de snellader in de route zodat de auto de accu wat warmer maakt...daarnaast was ie van 0% naar iets van 70% in 39 minuten.

@glas86 de Enyaq heeft een grotere accu en dan kun je zonder deze over de rode te krijgen ook een hogere laadpiek geven.

En ja de Niro EV laad minder snel van 0-80% dat weet je toch voordat je hiervoor kiest? De degradatie is ook minimaal en dat is ook wel erg prettig, als je na bijna 2 jaar 11% accu capaciteit kwijt bent (VW ID 3?) heb je niet zoveel meer aan die snellere laadcycli.
De Skoda Enyaq IV60 heeft een 58kwh accu maar kan snelladen op 120kwh. De IV80 daarintegen heeft een grotere accu inderdaad. Voor mij persoonlijk zal het geen probleem zijn maar we kunnen wel stellen dat de Niro hierin niet uitblinkt. Neemt niet weg dat de auto gelukkig nog genoeg positieve punten heeft.

• glas86
monica66 schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 18:08:
[...]

Wij hebben nog niets gehoord. Maar de moed zakt mij nu wel een beetje in de schoenen. We hebben de onze op 2 april besteld in dezelfde kleur, met HUD. En we hebben de auto nu eigenlijk al nodig.
Neem zelf contact op met de dealer zodat je hopelijk snel weet waar je aan toe bent.

• glas86
TCMR schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 18:07:
[...]

[...]

Hij schrijft in de comments van wel, maar ik betwijfel het, want hij noemt het nergens. Ik krijg de indruk dat dhr. Nyland het momenteel even iets te druk heeft, en specs van de auto die hij test niet helder heeft. Geen motorized tailgate? Jazeker wel, op de duurdere modellen. Maar ik kan het hem niet kwalijk nemen, het is nogal wat, zoveel auto's testen, en er komt een eind aan...
In de video van de range test heeft Bjorn de auto geparkeerd in een voorverwarmde garage met 100% capaciteit om ervoor te zorgen dat de accu niet te koud was bij vertrek.

• MarcelGo
TCMR schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 18:07:
[...]

[...]

Hij schrijft in de comments van wel, maar ik betwijfel het, want hij noemt het nergens. Ik krijg de indruk dat dhr. Nyland het momenteel even iets te druk heeft, en specs van de auto die hij test niet helder heeft. Geen motorized tailgate? Jazeker wel, op de duurdere modellen. Maar ik kan het hem niet kwalijk nemen, het is nogal wat, zoveel auto's testen, en er komt een eind aan...
Precies, het nadeel is echter dat je accu dan minder capaciteit heeft en nog meer last van snelladen krijgt...en ja Bjorn is ook wel wat slordig/druk, temperatuur bij aanvang laden was 22 en zou toch wel een graad of 5 hoger mogen zijn.

Pagina: 1 ... 227 ... 354 Laatste

Let op:
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3
Thuisladen van je EV deel 2
Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic

Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.