• Jacques112
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 20-10 20:27
Giem schreef op donderdag 29 september 2022 @ 10:04:
[...]

Haha, heb ik weer, de versie met HUD, HK en Mineral Blue besteld.. dat wordt wel volgend jaar zomer dus ;(
Ho is.... heb je HUD wissel van HK geweigerd en zelfs geregeld dat je een HUD alsnog erin kreeg? Hoe dan.
Dit wilde ik al bij bestellen maar dat kon echt niet :-(

• Jacques112
Hallo,

ik heb me nog niet gemeld voor vandaag.

Wij hebben in mei een dynamicline plus zwart besteld in Zwolle.
Ook wij wwerden na 2 weken gebeld met de vraag of we HUD wilde ipv HK, dit niet gedaan.

Gisteren kregen we een video boodschap van de dealer dat er nieuws in de brievenbus kwam.
Vandaag een "geboortekaartje" van onze auto.

Prognose half november ophalen

• Giem
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 20:28
Jacques112 schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 18:56:
[...]

Ho is.... heb je HUD wissel van HK geweigerd en zelfs geregeld dat je een HUD alsnog erin kreeg? Hoe dan.
Dit wilde ik al bij bestellen maar dat kon echt niet :-(
Ik heb de ExecutiveLine besteld en ik ga er nog steeds van uit dat beiden er in zitten

• Jacques112
Giem schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 19:17:
[...]

Ik heb de ExecutiveLine besteld en ik ga er nog steeds van uit dat beiden er in zitten
ja de executive line heeft idd beide :P

• glas86
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 02-11 20:44
Jacques112 schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 19:04:
Hallo,

ik heb me nog niet gemeld voor vandaag.

Wij hebben in mei een dynamicline plus zwart besteld in Zwolle.
Ook wij wwerden na 2 weken gebeld met de vraag of we HUD wilde ipv HK, dit niet gedaan.

Gisteren kregen we een video boodschap van de dealer dat er nieuws in de brievenbus kwam.
Vandaag een "geboortekaartje" van onze auto.

Prognose half november ophalen
Als ik deze verhalen zo hoor krijg ik met de dag meer spijt dat ik toch voor HUD ben gegaan i.p.v. HK. Bij nader inzien zijn er volgens mij voor HUD meer componenten/chips nodig dan voor het audio systeem.

• Frij5fd
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 25-10 22:11
TCMR schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 09:05:
[...]

En ook: het land. Het lijkt erop dat in het VK mensen hun Niro EV's beduidend sneller geleverd krijgen dan wij hier. Hier zitten mensen met een bestelling uit april nog te wachten op een productiedatum, in het VK worden auto's in juli besteld al uitgeleverd. Ofwel heeft de importeur daar een mega-voororder gedaan, ofwel krijgt het VK echt voorrang.
Het omgekeerde gebeurde enkele jaren geleden toen we hier bij de jaarovergang een behoorlijke sprong in de bijtelling gingen maken en Nederland relatief veel auto's van diverse merken kreeg voor het einde van het jaar ten koste van enkele andere landen. Zou misschien nu ook een reden kunnen zijn

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23:35

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

De tijd zal het leren. Van al dat speculeren word je niet veel wijzer…

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

• Peutpeut
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 04-11 23:55
Jacques112 schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 18:54:
[...]
kan je me uit de brand helpen? ik heb niet alle 900 paginas gelezen, wat is dit, waar zit het en welk bouwjaar heb je?
In de middenconsole kun je twee bekerhouders uitklappen, als je de achterste uitklapt kun je er precies dit bakje in kwijt.

14590 Wp PV | 14.4 kWh Thuisaccu

• StarC
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 07:28
Tav verschil UK/NL, als al vroeg moet worden vastgelegd aan welke kant het stuur moet komen, dan kan dat verklaren waarom het daar snel gaat en hier niet en ook waarom ze dat niet 1-2-3 kunnen omgooien.

• hallom
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 22-05 22:03
Wisten jullie dat blijkbaar de auto wel op slot kan als de sleutel in de kofferbak ligt? Maar je krijgt hem vervolgens niet open..? Vriend had de auto geleend en learned it the hard way.. nee, hij heeft de app niet, ik wel, maar lag al te slapen. Dus met de taxi terug en de spare key opgehaald en nu weer met de taxi erheen om de auto op te halen. 100 km enkeltje, wordt een lange nacht voor hem 😅

• Jacques112
hallom schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 02:34:
Wisten jullie dat blijkbaar de auto wel op slot kan als de sleutel in de kofferbak ligt? Maar je krijgt hem vervolgens niet open..? Vriend had de auto geleend en learned it the hard way.. nee, hij heeft de app niet, ik wel, maar lag al te slapen. Dus met de taxi terug en de spare key opgehaald en nu weer met de taxi erheen om de auto op te halen. 100 km enkeltje, wordt een lange nacht voor hem 😅
Krijg je trouwens bij een nieuwe auto 2 sleutels met ab, of de 2e een gewone 'domme' sleutel

• Ronald Koeman
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23:08
Ik heb gisteren mijn bestelling geplaatst bij de leasemaatschappij voor de Niro EV. Ben benieuwd wanneer ie geleverd kan worden. Zal wel een jaartje duren vrees ik.

• Peutpeut
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 04-11 23:55
Jacques112 schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 08:48:
[...]

Krijg je trouwens bij een nieuwe auto 2 sleutels met ab, of de 2e een gewone 'domme' sleutel
Onze Niro heeft twee sleutels met afstandsbediening, dus met fysieke knoppen om de deuren te openen. Dat is in ons geval een MY20.

14590 Wp PV | 14.4 kWh Thuisaccu

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07:02
Jacques112 schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 08:48:
[...]

Dat de 2e sleutel een domme sleutel is, is niet meer van deze tijd. Dat was vroeger toen je de auto nog met een sleutel omdraaien kon starten.

De Kia e-Niro heeft een afstandsbediening sleutel nodig om te kunnen starten. Dus de 2e sleutel is dan altijd een combinatiesleutel. Een sleutel is alleen bedoeld om in geval van nood de auto te kunnen openmaken en onder de motorkap te kunnen (mocht de accu leeg of kapot zijn bijvoorbeeld).

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

• Ferry34
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 02:16
Al beantwoord

[ Voor 97% gewijzigd door Ferry34 op 01-10-2022 12:14 ]

• multikoe
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 20:47
Ik heb een USB klaarliggen met de update van mijn MY 20. Ik heb tijd, de auto ook. "Nieuw is altijd beter", maar in dit geval twijfel ik nog steeds, gezien de berichten hier op het forum die vooral gaan over de beroerde invoer van adressen in de navigatie. Ik gebruik de interne navigatie, dus dat zou wel een dingetje zijn.

Van degenen die hebben ge-update: van welke verandering hebben jullie de meeste profijt gehad?

• Peter-036
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 07:00
Ik heb (nog?) geen verbetering bespeurd, alleen vraagt de navi nu na een rit met 'begeleiding' of ik een waardering wil geven............dus ik moet de navi in mijn auto laten weten of ik tevreden ben over 'm.
Die info zal wel met KIA Europa gedeeld worden, maar ik vind het totale flauwekul!
Net als dat je voor elke aanschaf zo'n mailtje voor een enquete naar klanttevredenheid krijgt.....Kolder!

It is what it is.If you can't change it, deal with it!

• EVfan
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 23:44
multikoe schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 06:55:
Ik heb een USB klaarliggen met de update van mijn MY 20. Ik heb tijd, de auto ook. "Nieuw is altijd beter", maar in dit geval twijfel ik nog steeds, gezien de berichten hier op het forum die vooral gaan over de beroerde invoer van adressen in de navigatie. Ik gebruik de interne navigatie, dus dat zou wel een dingetje zijn.

Van degenen die hebben ge-update: van welke verandering hebben jullie de meeste profijt gehad?
Heb een MY 19.
Enkele weken terug de jaarlijkse beurt gehad, inclusief update.
Gisteren weer eens geprobeerd een adres in te voeren. Simpel, zoals het in google maps werkt. Lang zoeken. Brengt me naar de apotheek in betreffend dorp, waar het gezochte adres dus niets mee te maken heeft. Waardeloos dus nog steeds. Ik vecht met die navigatie sinds de “fatale update” ruim een jaar geleden. De eerste weken herhaaldelijk geprobeerd, 3 van de 4 keer geen bruikbaar resultaat en feitelijk gebruik ik het systeem niet meer.

Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07:00
Ik weet geen enkel positief punt van die update te noemen. Niet alleen de navigatie is vernaggeld, maar ook het radio menu met voorkeuzezenders is minder fijn. Ook is de kleurstelling van paars-zwart in alle menu’s niet handig. Het EV menu met het verbruiksoverzicht is nauwelijks leesbaar.

Dus weersta de verleiding om te updaten, je kan niet meer terug.

• matthijst
  • Registratie: November 2002
Werkt Apple Carplay of Android auto niet handiger?
Wat is het voordeel van ingebouwde navigatie?

Haters everywhere but I don’t really care

• Arfman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07-11 13:02

Arfman

Drome!

matthijst schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 09:19:
Dat hij ingebouwd zit :P En je dus niet hoeft te prutsen met je telefoon uit je zak te halen en een kabeltje aansluiten. Ik vind het niet de moeite, tenzij we op vakantie gaan o.i.d., dan pak ik Waze erbij. Voor de rest voldoet de ingebouwde navi prima imo.

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

• eltron
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 21:29

Ik heb de update ook al een poosje op de stick staan, maar gezien de slechte ervaringen hier nog niet geïnstalleerd. Kan voorlopig nog wel uit de voeten met oude (voor mij huidige) versie.
Als navigeren echt relevant is schakel ik toch wel over naar google maps of andere app die wat meer bij de tijd is.

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

• plmagis
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22:18
matthijst schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 09:19:
Zoals @Arfman schrijft, 't grote voordeel is dat ie ingebouwd is en bvb weet hoeveel er nog in de batterij zit of hoe snel je rijdt. Gaat waarschijnlijk ook wel via een dongle, maar vind ik te omslachtig. Maar een betere ingebouwde navigatie vooral voor lange reizen en - waarom niet - om automatisch te betalen (à la Tesla) zouden toch wel welkome ontwikkelingen zijn voor de toekomst.

• eltron
plmagis schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 15:33:
[...]
Zoals @Arfman schrijft, 't grote voordeel is dat ie ingebouwd is en bvb weet hoeveel er nog in de batterij zit of hoe snel je rijdt. Gaat waarschijnlijk ook wel via een dongle, maar vind ik te omslachtig. Maar een betere ingebouwde navigatie vooral voor lange reizen en - waarom niet - om automatisch te betalen (à la Tesla) zouden toch wel welkome ontwikkelingen zijn voor de toekomst.
ja, plus voorverwarming als je naar snellader navigeert zodat je direct maximaal kunt laden.

• DonJuape
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

DonJuape

Trust me, I'm an engineer!

[...]

Dongle vind ik ook omslachtig en ook omdat zelfs mijn vrij platte dongle niet achter het klepje past.

Hyundai Inster Pulse Winterpack, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

• Marcva
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 07-11 17:10
hallom schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 02:34:
Wisten jullie dat blijkbaar de auto wel op slot kan als de sleutel in de kofferbak ligt? Maar je krijgt hem vervolgens niet open..? [...]
Met een MY19? Het enige dat de dealer mij bij levering van mijn MY20 demonstreerde was dat dit niet kon. Kennelijk was dat een issue.

• GerkeP
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 23:19

GerkeP

Vragen mag altijd........

[...]

Dat gebruik ik dus ook, maar waar ik me mateloos aan erger is dat de navigatie veel teveel laadpunten niet kent. Ik reed vorige week in Noord Duitsland vanaf Wishenhafen naar Oldenburg, werkelijk geen enkel laadstation te vinden met de Kia navigatie, terwijl er daar best wel een aantal staan.
Ook de algoritmes van Kia kloppen niet,
Ik plan nu vooraf maar met de laadpunten die ik wel ken em waarvan ik zeker weet dat die op de route liggen en mijn laadpas accepteren.
In plaats van Kia die soms wel een uur omrijdt met soms wel 100 kilometer (dat deed mijn Nissan Qashqai ook in het verleden)

GerkeP

• bnwgraaf
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 22:53

Ik begrijp werkelijk niet waarom mensen zo'n moeite hebben met het invoeren van een adres in het navigatie systeem. Ik gebruik ook grotendeels de ingebouwde navi, omdat ik ook niet altijd zijn heb om mijn telefoon aan de kabel te hangen plus dat het op mij toch een beetje als geknutsel over komt....
Tot nog toe werd elk door mij gezocht adres zonder problemen gevonden. En als je het nog sneller wilt: spraakgestuurd zoeken naar een adres werkt bij mij foutloos.

Dan jou vraag, de verbeteringen: als je dan toch Android Auto wilt gebruiken, maakt die na de laatste update iets beter gebruik van het hele scherm, al is dat naar mijn mening nog niet optimaal....
Verder natuurlijk bijgewerkte kaarten.

• bnwgraaf
GerkeP schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 19:28:
[...]

Dat gebruik ik dus ook, maar waar ik me mateloos aan erger is dat de navigatie veel teveel laadpunten niet kent. Ik reed vorige week in Noord Duitsland vanaf Wishenhafen naar Oldenburg, werkelijk geen enkel laadstation te vinden met de Kia navigatie, terwijl er daar best wel een aantal staan.
Ik plan nu vooraf maar met de laadpunten die ik wel ken em waarvan ik zeker weet dat die op de route liggen en mijn laadpas accepteren.
In plaats van Kia die soms wel een uur omrijdt met soms wel 100 kilometer (dat deed mijn Nissan Qashqai ook in het verleden)
Zomaar een idee: heb je niet toevallig filters aan staan? Je kunt over andere filteren op AC of FC laders en diverse providers.

• multikoe
bnwgraaf schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 22:56:
[...]

Ik begrijp werkelijk niet waarom mensen zo'n moeite hebben met het invoeren van een adres in het navigatie systeem. Ik gebruik ook grotendeels de ingebouwde navi, omdat ik ook niet altijd zijn heb om mijn telefoon aan de kabel te hangen plus dat het op mij toch een beetje als geknutsel over komt....
Tot nog toe werd elk door mij gezocht adres zonder problemen gevonden. En als je het nog sneller wilt: spraakgestuurd zoeken naar een adres werkt bij mij foutloos.

Dan jou vraag, de verbeteringen: als je dan toch Android Auto wilt gebruiken, maakt die na de laatste update iets beter gebruik van het hele scherm, al is dat naar mijn mening nog niet optimaal....
Verder natuurlijk bijgewerkte kaarten.
Dat invoeren van die adressen is voor mij wel een dingetje. Niet voor mezelf, ik hou van uitproberen en werken met weerbarstige systemen. Mijn vrouw en mijn zoon echter niet en zij rijden meer in de auto dan ik. Zij willen geen gepruts en willen al helemaal niet tegen de auto praten. En omdat deze update niet teruggedraaid kan worden, is mijn twijfel denk ik wel terecht :)

• multikoe
GerkeP schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 19:28:
[...]

Dat herken ik nu ook weer niet. Op de route van Nederland naar Zwitserland waren meer dan genoeg laadpalen te vinden in de navigatie. Ook dat omrijden heb ik nog niet meegemaakt of bedoel je omrijden naar een laadpunt?

• Koen Hendriks
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 06-11 18:16

Koen Hendriks

Pixel Pioneer

Peutpeut schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 22:22:
[...]

In de middenconsole kun je twee bekerhouders uitklappen, als je de achterste uitklapt kun je er precies dit bakje in kwijt.
Heb deze er al bijna een jaar inzitten, ideaal voor laadpas en winkelwagen muntjes

• EVfan
multikoe schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 05:59:
[...]

Dat invoeren van die adressen is voor mij wel een dingetje. Niet voor mezelf, ik hou van uitproberen en werken met weerbarstige systemen. Mijn vrouw en mijn zoon echter niet en zij rijden meer in de auto dan ik. Zij willen geen gepruts en willen al helemaal niet tegen de auto praten. En omdat deze update niet teruggedraaid kan worden, is mijn twijfel denk ik wel terecht :)
@multikoe
Mijn persoonlijke mening en ervaring: je twijfel en aarzeling is terecht.
Gewoon, straatnaam, nummer en plaats invoeren en 3 van de 4 keer word je naar een totaal ander adres gestuurd. Vorige week nog naar een woonadres in Holten. Resultaat, apotheek Holten.
Op iPhone in Google maps: feilloos goede adres, tja, maar dan weer kabeltje uitrollen.
In onze Etron: feilloos. Waarom kan Kia het niet?
De bewering van de Kia dealer is dat het systeem werkt als Google Maps. Ik denk dat er een Kia eigen zoek algoritme gebruikt wordt wellicht met een andere database.
Ik heb gemerkt dat het zoeksysteem erg gevoelig is voor hoe je precies de gegevens invoert. Ik betreur nog elke dag de update. Aanvankelijk deed de navi in onze 2019 het feilloos. Nu, let wel, voor mij onbruikbaar. Met de product specialist bij de dealer eens door het systeem gelopen, en ook hij kreeg regelmatig geen goede oplossing. Advies was dan een andere volgorde van de gegevens in te voeren, maar hé, het hoeft toch geen puzzel te worden?
Goed dat @bnwgraaf het wel lukt. Wat er dan anders gaat/is? Beats me.

• joepie de p
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 23:17
Ik snap niet zo goed wat de hinder is om even een stekkertje in te pluggen. Bij mij zit dat kabeltje standaard in de data-USBpoort en die loopt onderlangs door de uitsparing heen naar de middenconsole. Instappen, rechts grijpen, telefoon inpluggen en neerleggen.

Ik gebruik vrijwel elke rit Google Maps. Het fijne van dat systeem is dat ie maar vaak een half woord nodig heeft om je te begrijpen. Hij kent enorm veel plekken met een eigennaam. Ook internationaal dus geen gedoe met landcodes of postcodes. Je roept 'stadskantoor Zoeterwoude' (heeft een gemeentehuis) en hij navigeert er naar toe. Of 'de Kluut Lelystad' en hij navigeert naar de zogenoemde vogelkijkhut tussen Almere en Lelystad. Roep 'Ionity Wallonië' en hij geeft je meerdere opties in dat gebied waarna slechts met 1 druk op het scherm het navigeren start.

Spraakherkenning is niet altijd optimaal maar ik vind het over het algemeen fijn werken.

• joepie de p
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 23:17
(Bijkomend voordeel van het aansluiten van de telefoon is dat dan ook Spotify en Whattsapp beschikbaar zijn. 'Spotify speel ....'.
Ik bel bijna nooit achter het stuur, ik stuur Whappjes)

• Koen Hendriks
  • Laatst online: 06-11 18:16

Koen Hendriks

Pixel Pioneer

joepie de p schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 08:50:
Ik snap niet zo goed wat de hinder is om even een stekkertje in te pluggen. Bij mij zit dat kabeltje standaard in de data-USBpoort en die loopt onderlangs door de uitsparing heen naar de middenconsole. Instappen, rechts grijpen, telefoon inpluggen en neerleggen.

Ik gebruik vrijwel elke rit Google Maps. Het fijne van dat systeem is dat ie maar vaak een half woord nodig heeft om je te begrijpen. Hij kent enorm veel plekken met een eigennaam. Ook internationaal dus geen gedoe met landcodes of postcodes. Je roept 'stadskantoor Zoeterwoude' (heeft een gemeentehuis) en hij navigeert er naar toe. Of 'de Kluut Lelystad' en hij navigeert naar de zogenoemde vogelkijkhut tussen Almere en Lelystad. Roep 'Ionity Wallonië' en hij geeft je meerdere opties in dat gebied waarna slechts met 1 druk op het scherm het navigeren start.

Spraakherkenning is niet altijd optimaal maar ik vind het over het algemeen fijn werken.
Ben het met je eens, ik gebruik ook altijd Android Auto hiervoor.
Echter ben ik ook van mening dat als zon mooie Kia met een navigatie systeem komt zou dat gewoon goed moeten werken en niet in updates achteruit moeten gaan.

• Suicyder
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:21
Mocht die major update naar het TomTom systeem toch ooit een keer verschijnen dan ga ik wel kijken hoe het werkt. Tot die tijd gebruik ik gewoon Android Auto met Waze voor de navigatie.
Telefoon is sowieso altijd verbonden ivm Spotify

edit: Toevoeging
De auto bevalt mij veel te goed verder om hier verder een punt van te maken

[ Voor 17% gewijzigd door Suicyder op 03-10-2022 09:42 ]

• multikoe
Koen Hendriks schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 09:22:
[...]

Ben het met je eens, ik gebruik ook altijd Android Auto hiervoor.
Echter ben ik ook van mening dat als zon mooie Kia met een navigatie systeem komt zou dat gewoon goed moeten werken en niet in updates achteruit moeten gaan.
Ik ga niet updaten, dat is mij nu wel duidelijk. Het inpluggen van de telefoon is niet veel werk, hoewel je in het menu dan ook nog eens Android Auto moet activeren. Maar goed, ik moet nog meer dingen doen voordat de auto klaar is om weg te rijden (VSS....). Ik vind dat niet zo'n probleem.
Wel vervelend vind ik dat, via AA, Google maps en Spotify beperkte functionaliteit hebben. In Google Maps op je telefoon kun je bijvoorbeeld laadstations zoeken. Dat is me via AA nog niet gelukt.
En in Spotify is het zoeken naar (bijvoorbeeld) Podcasts niet mogelijk. Ook niet als je stilstaat.
Kleine ergernisjes in het grote geheel der dingen...

• GerkeP

GerkeP

bnwgraaf schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 22:57:
[...]

Zomaar een idee: heb je niet toevallig filters aan staan? Je kunt over andere filteren op AC of FC laders en diverse providers.
Alle filters heb ik al uitgeschakeld.
Er ontbreken enorm veel laadpunten binnen de Kia navigatie.

GerkeP

• EVfan
joepie de p schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 08:50:

Geen grote bottleneck, maar voor een auto van 50k€ is het erg sneu. Alleen voor langere ritten neem ik de moeite. Maar die maak ik dan vaak met de Etron. Kortom tot Kia dit netjes oplost blijf ik van het navi systeem af. Misschien meer persoonlijk dan een groot issue. First world problem.
Na de mislukte update van Kia in 2021 was hun eerste antwoord: dan pak je toch een kabeltje en je telefoon! Pardon. Een falende functie en dan een omweg adviseren?
Maar zo heeft elk merk wel wat vreemde dingen. Ook onze Audi, breek me de bek niet open

• GerkeP

GerkeP

multikoe schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 06:01:
[...]

Dat herken ik nu ook weer niet. Op de route van Nederland naar Zwitserland waren meer dan genoeg laadpalen te vinden in de navigatie. Ook dat omrijden heb ik nog niet meegemaakt of bedoel je omrijden naar een laadpunt?
Nee. Omrijden in vergelijking met Waze en Google Maps.
Omdat een route 100 kilometer omrijden een tijdwinst oplevert van 2 minuten volgens die berekeningen.
Ik houd liever 100 kilometer actieradius over als dat me 5 minuten extra reistijd kost dan dat ik een enorm stuk moet omrijden.

GerkeP

• multikoe
GerkeP schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 09:49:
[...]

Nee. Omrijden in vergelijking met Waze en Google Maps.
Omdat een route 100 kilometer omrijden een tijdwinst oplevert van 2 minuten volgens die berekeningen.
Ik houd liever 100 kilometer actieradius over als dat me 5 minuten extra reistijd kost dan dat ik een enorm stuk moet omrijden.
Ah, OK. Maar dan is het algoritme niet verkeerd, het sluit alleen niet aan bij jouw wensen. Ik herken dat overigens ook niet, de langere ritten die ik tot nu toe heb gemaakt (binnen en buiten Nederland) waren allemaal ongeveer gelijk in afstand en rijtijd als dezelfde route in Google Maps (voor de gein vergelijk ik ze vaak).

• zeroday
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 06-11 16:33

zeroday

There is no alternative!

bnwgraaf schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 22:56:
[...]

Ik begrijp werkelijk niet waarom mensen zo'n moeite hebben met het invoeren van een adres in het navigatie systeem.
Mijn vermoeden is dat men denkt dat het niet goed gaat omdat de verwerking van de gegevens bij de KIA wat anders gaat dan bij vele andere auto's

Zo tik je hier het adres in en de auto laat dan direct bepaalde resultaten zien. Echter die resultaten zijn veelal niet goed. En dan gaan mensen dus denken dat je geen goed adres kan invullen.

Punt is dat je gewoon het adres in kan vullen en daarna het systeem dat adres moet laten zoeken.
Dat werkt bij mij elke keer

Ik vul gewoon straat, spatie, huisnummer, spatie, plaats in en hop . zoeken .. dat er niet direct iets gevonden wordt bij het invoeren .. swoah .. wel het systeem de mogelijkheid geven om het op te zoeken.

There are no secrets, only information you do not yet have

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
zeroday schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 10:39:
[...]
Punt is dat je gewoon het adres in kan vullen en daarna het systeem dat adres moet laten zoeken.
Dat werkt bij mij elke keer

Ik vul gewoon straat, spatie, huisnummer, spatie, plaats in en hop . zoeken .. dat er niet direct iets gevonden wordt bij het invoeren .. swoah .. wel het systeem de mogelijkheid geven om het op te zoeken.
Dat werkt, bij mij met een MY22, dus negen van de tien keer niet. Er komt simpelweg geen (goed) antwoord op die zoekopdracht maar in de app wel als ik op exact dezelfde manier zoek. Postcode huisnummer werkt beter maar bij nieuwe adressen gebruik ik tegenwoordig standaard de app en stuur het naar de auto.
Dat sturen naar de auto doe ik tegenwoordig in de auto als die ' gestart' is omdat het sinds enige tijd niet meer werkt als ik een adres stuur terwijl de auto uit staat. In de app staat wel dat je het adres kan vinden bij gezochte locaties of iets dergelijks maar ook dat heb ik nog nooit kunnen vinden.
Moet ik er wel bij zeggen dat de app bij mij vanaf dag 1 nog nooit enige notificatie heeft gestuurd en het plaatje dat je in kunt stellen is al meerere keren in de auto spontaan verdwenen, die werkt dus sowieso niet hoe het zou moeten.

@multikoe
Waarom moet je Android Auto activeren? Zodra ik de kabel inplug in de telefoon wordt die gestart en een paar seconden later speelt Spotify volautomatisch zonder dat ik daar ooit iets bijzonders voor heb gedaan behalve ooit een keer Spotify plus playlist. Mogelijk dat ik ooit iets heb moeten doen voor Android Auto maar dat is dan eenmalig geweest.

• multikoe
ninjazx9r98 schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 11:22:
[...]
Waarom moet je Android Auto activeren? Zodra ik de kabel inplug in de telefoon wordt die gestart en een paar seconden later speelt Spotify volautomatisch zonder dat ik daar ooit iets bijzonders voor heb gedaan behalve ooit een keer Spotify plus playlist. Mogelijk dat ik ooit iets heb moeten doen voor Android Auto maar dat is dan eenmalig geweest.
Ik moet elke keer na het aansluiten van mijn telefoon AA activeren via het hoofdmenu. Misschien omdat ik Spotify niet actief heb bij het aansluiten? Geen idee. Kan ook zijn dat ik ergens een instelling mis, ik heb nog niet goed gezocht. Ik vind het namelijk ook geen groot probleem.

• MatMich
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 31-08-2023
Bizar dat bij zoveel mensen de ingebouwde nav. zoveel problemen geeft.
Ik heb hier in het topic al vaker op gereageerd maar nu nog maar een keer.
Ik zeg bv. gewoon “Lindelaan 54 Kabouterdorp” en binnen enkele seconden verschijnt het ingesproken adres met eventuele te kiezen route opties, dit gaat 10 van 10 keer probleemloos.
Verder poi’s, gewoon Lidl,Aldi, AH, Gamma, supermarkt of wat dan ook zeggen en de dichtstbijzijnde optie verschijnt 10 uit 10 ook goed.
Bel Pietje Puk en ja hoor ook goed.
Zeg “Laadpaal” en ook nu weer alle laadpalen die met de Kia chargepas werken ,binnen een weliswaar beperkte radius, allemaal zichtbaar en navigeerbaar.
Voor mij persoonlijk vele malen beter dan dat gepruts met androidauto met stekkertjes lelijk display en ongelooflijk slecht (verstaanbaar) stemmetje ondanks JBL executive audiosysteem ;)
Maar nogmaals, ieder zijn meug uiteraard.

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
multikoe schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 11:36:
[...]

Ik moet elke keer na het aansluiten van mijn telefoon AA activeren via het hoofdmenu. Misschien omdat ik Spotify niet actief heb bij het aansluiten? Geen idee. Kan ook zijn dat ik ergens een instelling mis, ik heb nog niet goed gezocht. Ik vind het namelijk ook geen groot probleem.
Dan heb ik ook geen idee want ik heb Spotify ook niet actief bij aansluiten. Ik prik de kabel in nog voor ik de auto start en hoor dan al een bliepje van de telefoon. Vervolgens start ik de auto, gaat Android Auto aan op de telefoon en Spotify er achteraan die vervolgens begint te spelen.
Moet wel zeggen, en daar is de e-Niro niet de enige in, dat het samenspel tussen auto en telefoon/app lang niet altijd helemaal vlekkeloos werkt. Daar is nog een hoop te winnen.
Heb hiervoor een Octavia en daarvoor een Auris gereden, ook daar was het verre van perfect en ook in onze prive Yaris. Soortgelijke verhalen hoor ik ook van collega's in andere merken, het is het vaak allemaal net niet en mensen leren ermee omgaan cq eromheen werken.

@MatMich
Welk lelijk beeld en slecht verstaanbaar stemmetje? :)
Ik gebruik nog steeds de interne navigatie maar gebruik bij nieuwe adressen 99 van de 100 keer de app om een adres daar naartoe te sturen. POI's zoeken gaat overigens wel zo'n beetje standaard goed in de auto maar ben al helemaal gewend aan de app.
Android Auto wordt bij mij voornamelijk gebruikt voor Spotify, telefoon ligt in het vakje onder de radio en een stekkertje deed ik er toch al standaard in voor het opladen.

[ Voor 17% gewijzigd door ninjazx9r98 op 03-10-2022 11:47 ]

• Marce
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 31-07 11:30

Marce

Het is Marc met een C!

MajaMestreech schreef op donderdag 29 september 2022 @ 12:54:
Zojuist telefoontje van de dealer: onze keuze Cityscape Green levert vertraging op....idem voor oranje en lichtblauw. Of we een andere kleur kunnen / willen kiezen of wachten. Dat onderdelen zoals chips niet te leveren zijn valt nog te begrijpen maar dat ze geen verf meer hebben?
Ik heb ook net dat telefoontje gehad. Ook Cityscape Green met tot 4 maanden vertraging volgens de dealer. Ik denk dat ik over ga stappen op Runway Red, die ziet er op de foto's ook erg mooi uit, voor zover je dat op die manier echt kan zien.

• Mysticplays
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 23-02-2023
Mysticplays schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 16:06:
Ik heb vandaag zelf even met mijn dealer gebeld. Op 28-04-2022 de bestelling geplaatst voor een KIA Niro EV ExecutiveLine via mijn leasemaatschappij welke op 06-05-2022 daadwerkelijk bij de dealer is besteld.

Bij dit belletje juist het goede nieuws gehad dat mijn exemplaar een maand eerder dan verwacht aankomt (medio eind september ipv oktober). Auto is reeds gebouwd en klaar om verscheept te worden vanuit Korea. Allemaal zoete woorden dus van de dealer, hoeveel daarvan waarheid is zal de toekomst uitmaken. Het is in ieder geval een goed teken.

Wel nog van plan om na te bellen of er geen opties weg zijn gelaten a.g.v. tekorten waarvan ik nog niet op de hoogte ben gesteld (collega miste een draadloze oplader in zijn Audi). Dit was ik even vergeten in mijn belletje vandaag :P
Wederom een update rondom mijn bestelling! Op 30 september het aflossende mailtje gehad dat ik mijn auto op 11 oktober of 13 oktober mag ophalen! Natuurlijk geantwoord dat ik hem op 11 oktober kom ophalen :)

• Akemi
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 07-11 17:12
Marce schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 12:37:
[...]

Ik heb ook net dat telefoontje gehad. Ook Cityscape Green met tot 4 maanden vertraging volgens de dealer. Ik denk dat ik over ga stappen op Runway Red, die ziet er op de foto's ook erg mooi uit, voor zover je dat op die manier echt kan zien.
Niet om vervelend te doen maar ik heb Runway Red en die valt in het echt behoorlijk tegen vond ik. Blijft natuurlijk wel een persoonlijk ding.

• kdeboois
  • Laatst online: 07:40
Akemi schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 14:43:
[...]

Niet om vervelend te doen maar ik heb Runway Red en die valt in het echt behoorlijk tegen vond ik. Blijft natuurlijk wel een persoonlijk ding.
Ik ook, maar vindt hem na al die jaren nog prachtig. De enige echte kleur uit het MY19 gamma destijds.

PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton

• MatMich
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 31-08-2023
ninjazx9r98 schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 11:42:
[...]

Dan heb ik ook geen idee want ik heb Spotify ook niet actief bij aansluiten. Ik prik de kabel in nog voor ik de auto start en hoor dan al een bliepje van de telefoon. Vervolgens start ik de auto, gaat Android Auto aan op de telefoon en Spotify er achteraan die vervolgens begint te spelen.
Moet wel zeggen, en daar is de e-Niro niet de enige in, dat het samenspel tussen auto en telefoon/app lang niet altijd helemaal vlekkeloos werkt. Daar is nog een hoop te winnen.
Heb hiervoor een Octavia en daarvoor een Auris gereden, ook daar was het verre van perfect en ook in onze prive Yaris. Soortgelijke verhalen hoor ik ook van collega's in andere merken, het is het vaak allemaal net niet en mensen leren ermee omgaan cq eromheen werken.

@MatMich
Welk lelijk beeld en slecht verstaanbaar stemmetje? :)
Ik gebruik nog steeds de interne navigatie maar gebruik bij nieuwe adressen 99 van de 100 keer de app om een adres daar naartoe te sturen. POI's zoeken gaat overigens wel zo'n beetje standaard goed in de auto maar ben al helemaal gewend aan de app.
Android Auto wordt bij mij voornamelijk gebruikt voor Spotify, telefoon ligt in het vakje onder de radio en een stekkertje deed ik er toch al standaard in voor het opladen.
Tja, als je het alleen voor Spotify gebruikt heb je natuurlijk geen benul van lelijk klein beeldje en doffe stemmetje dus snap ik je reactie niet helemaal.
Spotify ziet er nl net zo uit als op je phone en de rest weet je dus niet. ;)

• EVfan
MatMich schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 11:42:
Bizar dat bij zoveel mensen de ingebouwde nav. zoveel problemen geeft.
Ik heb hier in het topic al vaker op gereageerd maar nu nog maar een keer.
Ik zeg bv. gewoon “Lindelaan 54 Kabouterdorp” en binnen enkele seconden verschijnt het ingesproken adres met eventuele te kiezen route opties, dit gaat 10 van 10 keer probleemloos.
Verder poi’s, gewoon Lidl,Aldi, AH, Gamma, supermarkt of wat dan ook zeggen en de dichtstbijzijnde optie verschijnt 10 uit 10 ook goed.
Bel Pietje Puk en ja hoor ook goed.
Zeg “Laadpaal” en ook nu weer alle laadpalen die met de Kia chargepas werken ,binnen een weliswaar beperkte radius, allemaal zichtbaar en navigeerbaar.
Voor mij persoonlijk vele malen beter dan dat gepruts met androidauto met stekkertjes lelijk display en ongelooflijk slecht (verstaanbaar) stemmetje ondanks JBL executive audiosysteem ;)
Maar nogmaals, ieder zijn meug uiteraard.
@MatMich
Fijn dat het bij jouw werkt. In mijn MY 19 niet, 4 van de 5 onzin, hoe lang ik ook wacht. En ja, ik breng het adres in zoals het hoort, straat spatie nummer spatie dorp of stad, zoeken, duurt eindeloos en dan alleen verkeerde opties, zoals zovelen hier. Spraakherkenning heb ik al langer opgegeven, want dat is 100% van de tijd fout, en een spraakgebrek heb ik toch niet, last time I checked. Dus begin ik me af te vragen of een (groot) deel van de Kia berijders, inclusief mijzelf, laat ik het netjes zeggen, gruwelijk onhandig zijn of zou er toch nog iets anders aan de hand zijn?
Ik heb niet het antwoord, maar sinds de update van 2021 is het navi systeem feitelijk onbruikbaar voor mij en nogal wat anderen. Tot aan de datum van die update was het een fijn systeem, veel beter dan in mijn VW Sharan bijvoorbeeld.

• Ferry34
Suicyder schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 09:37:
Mocht die major update naar het TomTom systeem toch ooit een keer verschijnen dan ga ik wel kijken hoe het werkt. Tot die tijd gebruik ik gewoon Android Auto met Waze voor de navigatie.
Telefoon is sowieso altijd verbonden ivm Spotify

edit: Toevoeging
De auto bevalt mij veel te goed verder om hier verder een punt van te maken
Misschien heb je t gemist, maar tomtom go kan gewoon via android auto en zelfs met de navigatie balk

Misschien ook handig voor anderen...
Tomtom op je mobiel kost slechts €13 per jaar.
Je zet vervolgens in de instellingen dat je EV bent, bij aansluitingen filter je bijvoorbeeld op CCS zoals ik en je ziet in de balk de snelladers op je route.

Je kunt ze ook in je buurt zien.
Hij ziet alle files flitsers mobiele flitsers en de meeste wegafsluitingen

[ Voor 24% gewijzigd door Ferry34 op 03-10-2022 19:33 ]

• MajaMestreech
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 22:46
Marce schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 12:37:
[...]

Hier een foto van de Runway Red. Mocht je in het zuiden wonen dan kun je deze proefrijden bij Kerres Maastricht. Zelf heb ik gekozen voor de Interstellar Grey.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R9FyL-b1EgonsytDIm_19bqCCFQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7ABbnbmGHLZ9LURWl2gXBnB5.jpg?f=fotoalbum_large

• drboneym
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 23:36
Shit, vandaag weer een teleurstellend bericht over de levering van de bestelde niro ev.

10 mei akkoord gegeven, dynamicplusline mineral blue, september/oktober levertijd

27 mei melding om over te stappen naar HUD ipv HK audio, mee ingestemd

24 juni bericht over de pijnlijke prijsverhoging van €3000, mee ingestemd

5 augustus bericht met verwachting medio oktober

16 september bericht levering 28 november "datum is niet exact"

Vandaag bericht
"We hebben van Kia Nederland het bericht ontvangen dat de kleur Mineral Blue metallic helaas vertraging gaat opleveren ten opzichte van de normale levertijd. De levertijd zou hierdoor 2 a 3 maanden langer kunnen duren. Sorry voor dit vervelende nieuws.

De fabriek biedt op dit moment wel de mogelijkheid aan om eventueel de kleurkeuze nog te kunnen veranderen." Kleur mag geen groen, oranje of blauw zijn.

Los van dat ik even wil spuien wil ik vragen om met me mee te denken. Wat zou nu de snelste weg zijn om een niro op mijn stoep te krijgen?

Kleur maakt me niet veel uit, dus insterstellar grey is ook goed.

Pushen dat ik terug wil naar HK ipv HUD (lees hier dat dat sneller lijkt te gaan?)

Upgraden of downgraden van optiepakket?

De dealer zei dat ik zo min mogelijk moet veranderen en gewoon mijn plek in de queue moet behouden en enkel moet switchen van kleur. Wat is jullie hunch? Moet ik eigenwijs doen en mijn order verder openbreken met wellicht beter leverbare opties? Of moet ik naar de dealer luisteren? (Heb gewoon niet echt het gevoel dat hij voor me knokt).

Geschreven op telefoon, sorry voor opmaak.

• MajaMestreech
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 22:46
drboneym schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 21:14:
Shit, vandaag weer een teleurstellend bericht over de levering van de bestelde niro ev.

10 mei akkoord gegeven, dynamicplusline mineral blue, september/oktober levertijd

Vandaag bericht
"We hebben van Kia Nederland het bericht ontvangen dat de kleur Mineral Blue metallic helaas vertraging gaat opleveren ten opzichte van de normale levertijd. De levertijd zou hierdoor 2 a 3 maanden langer kunnen duren. Sorry voor dit vervelende nieuws.

De fabriek biedt op dit moment wel de mogelijkheid aan om eventueel de kleurkeuze nog te kunnen veranderen." Kleur mag geen groen, oranje of blauw zijn.

Los van dat ik even wil spuien wil ik vragen om met me mee te denken. Wat zou nu de snelste weg zijn om een niro op mijn stoep te krijgen?

Pushen dat ik terug wil naar HK ipv HUD (lees hier dat dat sneller lijkt te gaan?)

De dealer zei dat ik zo min mogelijk moet veranderen en gewoon mijn plek in de queue moet behouden en enkel moet switchen van kleur. Wat is jullie hunch? Moet ik eigenwijs doen en mijn order verder openbreken met wellicht beter leverbare opties? Of moet ik naar de dealer luisteren? (Heb gewoon niet echt het gevoel dat hij voor me knokt).

Ik heb precies dezelfde gedachtes gehad echter je kunt niks. Ga je naar links, dan blijkt later dat je naar rechts had moeten gaan. verhaal van de langste rij aan de kassa. Dus ik heb maar interstellar grey gekozen en gedacht dat dit een meer gangbare kleur is en over 7 jaar misschien gemakkelijker verkoopt dan een cityscape green. Het blijft jammer. Heb inmiddels wel voorgenomen dat dit de laatste nieuwe auto is die ik koop met dit geneuzel. De volgende wordt kiezen in de etalage en 2 weken later rijden. Wie weet is de Nero-EV zo fijn dat die helemaal opgereden wordt en naar de autodealers/importeurs een lange neus trek.

• njiwedu0b
  • Laatst online: 07:11
Ferry34 schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 19:30:
[...]

Je zet vervolgens in de instellingen dat je EV bent, bij aansluitingen filter je bijvoorbeeld op CCS zoals ik en je ziet in de balk de snelladers op je route.
Als TomTom Go fan misde ik wel de EV opties; ik gebruik de iPhone app maar ik kan de optie niet vinden. Welk submenu valt die optie onder of is dit een Android specifiek iets? Google gaf me ook geen duidelijk antwoord.

• eltron

Vandaag bericht

Zoals @Card Nox op 30/9 al gepost heeft. Dit was begin vorige eeuw gebruikelijk bij Ford. You can have any collor you want, as long as it's black.

• bnwgraaf
Ferry34 schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 19:30:
[...]

Misschien heb je t gemist, maar tomtom go kan gewoon via android auto en zelfs met de navigatie balk

Je kunt ze ook in je buurt zien.
Hij ziet alle files flitsers mobiele flitsers en de meeste wegafsluitingen
Ja dit werkt inderdaad goed. Is naar mijn mening nog altijd de fijnste navigatie! Fijne grafische weergave en de routebalk dan de rechter kant met onder andere file weergave idee nog altijd onovertroffen vind ik.

• Marce

Marce

Het is Marc met een C!

MajaMestreech schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 20:51:
[...]

Hier een foto van de Runway Red. Mocht je in het zuiden wonen dan kun je deze proefrijden bij Kerres Maastricht. Zelf heb ik gekozen voor de Interstellar Grey.

[Afbeelding]
Voor mij net een beetje ver weg uit de kop van noord holland, thanks anyway ;) Heb de knoop ondertussen al doorgehakt en het word de rode, ook op basis van dit filmpje https://youtu.be/CP3NsnrLq5c

Neemt natuurlijk niet weg dat smaken verschillen zoals @Akemi ook al aangeeft. Persoonlijk vind ik het juist wel leuk dat het een keer niet een standaard kleur is. Heb 8 jaar een grijze auto gehad dus tijd voor wat anders.

Vandaag bericht

Het enige wat ik je kan vertellen is dat ik er vanmiddag achter kwam dat op de Kia site staat dat ze de DynamicLine in Aurora Black Pearl schijnbaar snel kunnen leveren (3 weken levertijd). Dit kwam als melding te staan op het moment dat ik een andere kleur had geselecteerd. Geen idee of dit ook echt zo is maar zou je bij je dealer even na kunnen gaan.

[ Voor 51% gewijzigd door Marce op 03-10-2022 22:19 ]

• DutchVik
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 19-09-2024
Ik ga het gewoon afwachten, ik wil niet een stap terug doen qua opties omdat ik juist voor bepaalde opties de dpl heb gekozen. Ik ga wel kijken of ik de kleur nog kan aanpassen :)

• monica66
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 07-11 04:00
Marce schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 22:12:
[...]

Voor mij net een beetje ver weg uit de kop van noord holland, thanks anyway ;) Heb de knoop ondertussen al doorgehakt en het word de rode, ook op basis van dit filmpje https://youtu.be/CP3NsnrLq5c.
Bij Stern in Alkmaar staat de demo-auto ook in het rood. Wat dichterbij voor je. Wij hebben m daar gezien en ik vind het een mooie kleur. Ik zag trouwens een foto op FB van Frank Vaneman dat ze het dakje van een rode Niro zwart hadden gewrapt. Leuk effect vind ik. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E47K6rg_oPsI7ARBpL1MbXX7lMY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YifiCW7qlnC0kt48Jdh7bm3H.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 41% gewijzigd door monica66 op 04-10-2022 10:18 ]

• IMusteat50
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 28-09 01:02
Zojuist vernomen van mijn dealer dat de binnenkomst van mijn dynamicplus op 15-12-2022 staat. Ga er dus van uit dat hij geproduceerd wordt of al geproduceerd is?
Spannend dit...

• Griffin
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 07-11 12:26

Griffin

Is mythical

IMusteat50 schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 11:29:
Zojuist vernomen van mijn dealer dat de binnenkomst van mijn dynamicplus op 15-12-2022 staat. Ga er dus van uit dat hij geproduceerd wordt of al geproduceerd is?
Spannend dit...
Ik had laatst contact met mijn kia dealer over hoe het zit qua levering etc, en die gaf aan dat het ongeveer 6 weken kost om verscheept te worden en dat als ze de fabriek uitrollen daar dat ze dan een chassisnummer hebben. Pas op dat moment weten ze echt wat de 'los-datum' is (los datum is de datum dat deze afgeleverd word bij de dealer). Na deze datum gaat er vaak nog iets van 1 tot 2 weken overheen afhankelijk wat er allemaal gedaan moet worden (bijv. plaatsen trekhaak).

Dus die ongeveer 6 weken terug rekenen vanaf 15-12 kom ik uit op ongeveer eind oktober qua plekje op de productie lijn.... maarja of dat echt klopt? :?

• matthijst
Zal wel gemaakt zijn, lijkt hierop:
Ik werd 30-7 gebeld dat ie gemaakt was.
28-9 kwam de auto bij de dealer binnen.
11-10 kan ik m ophalen.
Net geweest, moet alleen nog gepoetst worden:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DJT8qev75S9R1wy19_f-xdZ1hVQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oebuSqtxYBupgwqjfxXHK4rj.jpg?f=fotoalbum_large

• glas86
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 02-11 20:44
matthijst schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 12:29:
Zal wel gemaakt zijn, lijkt hierop:
Ik werd 30-7 gebeld dat ie gemaakt was.
28-9 kwam de auto bij de dealer binnen.
11-10 kan ik m ophalen.
Net geweest, moet alleen nog gepoetst worden:
[Afbeelding]
Gefeliciteerd! Ik heb dezelfde kleur besteld. Welke uitvoering betreft dit?

• matthijst
Dynamicline

• rokil
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Zijn er dan misschien toch verschillen in de navigatie?
Er zijn mensen die het helemaal goed vinden en mensen die het helemaal niks (meer) vinden.
Vorig jaar eind mei de auto gekocht met nog de 3 gescheiden schermen en op een, voor mij, normale manier van adres invoeren. 2 weken later bij het ophalen was de nieuwste software geïnstalleerd door de dealer en bleven er nog maar 2 schermen over, inclusief het (wederom voor mij) belachelijke invoeren van een adres. 9 van de 10 keer krijg ik het adres dat ik wil niet te zien. Alleen via de app lukt dit wel, maar in de auto zelf dus niet.
Spraakopdracht werkt ook 9 van de 10 keer niet. De Kia herhaalt iets anders, of vraagt om het nog eens te zeggen, wat hetzelfde resultaat oplevert. Zou je kunnen denken dat ik een spraakgebrek heb, maar als ik een spraakopdracht via AA geef wordt dit wel meteen herkend. Ik kan zelfs een aantal zinnen voor whatsapp zeggen en dat komt dan nog over ook. Misschien hebben degenen die wel goed met de Kia spraak-assistent overweg kunnen juist wel een spraakgebrek? ;)
Wat ik me wel afvraag is of de Google assistent aangesloten via AA de microfoon van de telefoon gebruikt, of die van de auto? Dan zou het kunnen dat de microfoon van sommige Kia's niet goed werkt en dat de spraakopdrachten daardoor niet goed doorkomen?

• bnwgraaf
rokil schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 15:55:
Zijn er dan misschien toch verschillen in de navigatie?
Er zijn mensen die het helemaal goed vinden en mensen die het helemaal niks (meer) vinden.
Vorig jaar eind mei de auto gekocht met nog de 3 gescheiden schermen en op een, voor mij, normale manier van adres invoeren. 2 weken later bij het ophalen was de nieuwste software geïnstalleerd door de dealer en bleven er nog maar 2 schermen over, inclusief het (wederom voor mij) belachelijke invoeren van een adres. 9 van de 10 keer krijg ik het adres dat ik wil niet te zien. Alleen via de app lukt dit wel, maar in de auto zelf dus niet.
Spraakopdracht werkt ook 9 van de 10 keer niet. De Kia herhaalt iets anders, of vraagt om het nog eens te zeggen, wat hetzelfde resultaat oplevert. Zou je kunnen denken dat ik een spraakgebrek heb, maar als ik een spraakopdracht via AA geef wordt dit wel meteen herkend. Ik kan zelfs een aantal zinnen voor whatsapp zeggen en dat komt dan nog over ook. Misschien hebben degenen die wel goed met de Kia spraak-assistent overweg kunnen juist wel een spraakgebrek? ;)
Wat ik me wel afvraag is of de Google assistent aangesloten via AA de microfoon van de telefoon gebruikt, of die van de auto? Dan zou het kunnen dat de microfoon van sommige Kia's niet goed werkt en dat de spraakopdrachten daardoor niet goed doorkomen?
Als je in het ingebouwde navigatie systeem en adres zoekt/intypt, kijk je dan alleen wat er in de linker lijst voor gevonden adressen wordt weergegeven, of klik je ook nog op het loepje om daadwerkelijk een zoek opdracht te geven?
Dat laatste levert bij mij namelijk altijd het gewenste adres. De voorstellen aan de linker kant doen dat vaak niet.

• rokil
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
De linkerkant geeft bij mij alleen maar POI's weer die er een beetje op lijken. Zelden adressen. Dit verandert niet als ik op het vergrootglas druk. Vandaar voor mij totaal onbruikbaar, tenzij ik eerst de app opstart en daar het adres helemaal invoer. Dat wordt het juiste adres wel gevonden en kan ik het naar de auto sturen.
Helaas krijgt de app niet altijd verbinding met de auto, zodat de ingebouwde navigatie dus gewoon helemaal onbruikbaar is. Daarbij vind ik het toch raar dat je, zittend in de auto, een app op je telefoon moet opstarten om een adres naar de auto te laten sturen in de hoop dat het aankomt.
Als je thuis op je gemak een adres kunt opzoeken en dat dan naar de auto stuurt is dat niet zo'n probleem, maar als je onderweg ineens naar een adres wilt navigeren vind ik het een bijzonder slecht systeem.

• LuKiE_NL
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 14-10 15:10
IMusteat50 schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 11:29:
Spannend dit...
Spannend zeg! Volgens mij ben je de eerste met een DPL met keuze voor de HUD waar ik dat van hoor. Ik hoop dat er wat vaart in gaat komen.

• zeroday
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 06-11 16:33

zeroday

There is no alternative!

Inmiddels bij mijn 3e Camwipe aanbeland ..

De maker vervolmaakt z'n 3D geprinte device wel ..

de eerste werkte ok, maar was te los waardoor deze verdween in de autowasstraat
de tweede was verbeterde versie, die beter vast klikte met een zachte ' tandenborstel ..
Maar ook hier nog wat losse onderdelen. Maar op de een of andere manier was bij mij in het midden
de gehele camwipe afgebroken. Snap nog steeds niet hoe dat kon gebeuren.

De derde nu binnen en de zachte tandenborstel is verdwenen, er is een nog zachtere fluffy kwast geplaatst die nu door het plastic zit .. klikt goed vast en maakt nog beter schoon.

En dan blijkt wel dat je heel snel kan wennen aan zo'n simpele tool, want de 2 weken dat ik hem er niet op had was hier en daar vervelend.

Hebben ze dat in de nieuwere versie van de KIA aangepast?

There are no secrets, only information you do not yet have

• 2xdehelft
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 07-11 08:49
Ik heb mijn nieuwe Niro EV nu een kleine maand en de camera nog niet schoon hoeven te maken. Soms wel wat druppers er op maar die drogen gewoon op zonder vuil achter te laten.

Mijn Kona EV had er wel veel last van, na iedere rit met een nat wegdek de camera smerig.
zeroday schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 07:55:

de tweede was verbeterde versie, die beter vast klikte met een zachte ' tandenborstel ..
Maar ook hier nog wat losse onderdelen. Maar op de een of andere manier was bij mij in het midden

De derde nu binnen en de zachte tandenborstel is verdwenen, er is een nog zachtere fluffy kwast geplaatst die nu door het plastic zit .. klikt goed vast en maakt nog beter schoon.

En dan blijkt wel dat je heel snel kan wennen aan zo'n simpele tool, want de 2 weken dat ik hem er niet op had was hier en daar vervelend.

• Damian
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07-11 12:37

Damian

Insane Obtrusion

Ik heb hem gewoon zelf geprint met een tandenborstel eraan... Zit er al maanden op en doet het prima :P

https://www.thingiverse.com/thing:5391295

Ieri ero quiete, perché oggi sarò la tempesta

• TCMR
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 07-11 15:34
Meanwhile, aan de andere kant van het Kanaal:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lcf7x3OS4q-VVnZXM6RJpOTOFy4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/CS99lztoBRr6RiuSFscK0pz2.png?f=fotoalbum_large

Toch lijkt daar, ondanks de idioot korte levertijden waarover ik lees, de rek er nu ook een beetje uit te zijn in het VK. Er wordt nog gesproken van 25 weken, maar dat begint ook al te schuiven. Het schijnt dat Kia de productieachterstand op de nieuwe Sportage gaat inlopen, en dit ten koste gaat van de Niro (waar het eerder blijkbaar andersom was).

• Eric_Cantona
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 04-11 12:28

Eric_Cantona

"Au Revoir"

Gisteren mailcontact gehad met de dealer over de levering van mijn Niro HEV Cityscape Green Metallic. Die stond bij afsluiten contract (private lease) op week 44.

Naar aanleiding van de berichten hier over uitstel maar eens gevraagd hoe het met mijn auto zat. Geheel toevallig zou ik deze week gebeld worden omdat ook ik er niet aan ontkom.
Kia geeft namelijk aan de kleuren City Scape Green, Mineral Blue en Orange Fusion moeilijker te kunnen uitleveren.

Voor de door jullie gekozen kleur kan nu geen leverindicatie meer worden gegeven. Lastig, maar het is overmacht op dit moment.

Wat ik kan doen is de opties bekijken voor een andere kleur om alsnog redelijk snel te kunnen rijden; mocht jullie hiervoor openstaan hoor ik dat graag!
Nog niet gereageerd, ben nog in dubio. Ik heb toen bewust voor Groen gekozen, anders had ik waarschijnlijk al eind augustus in een antraciet of zwarte Niro kunnen wegrijden :/

• monica66
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 07-11 04:00
Ach ja, we hebben met de wisseling van HK naar HUD gezien dat aanpassing ook niet altijd de goede keuze is. Je kijkt jaren naar de kleur van je auto. Als groen een bewuste keuze was, dan loont iets langer wachten (en dat is maar de vraag!) zeker de moeite.

• Hanjoo
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 31-05-2023
Maandag berichtte de dealer dat de Niro EV is geproduceerd en op de kade staat, klaar voor verscheping. VIN is bekend. Informatie over de losdatum bij de dealer krijg ik als de auto op de boot staat.

• Eric_Cantona
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 04-11 12:28

Eric_Cantona

"Au Revoir"

monica66 schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 09:48:
Ach ja, we hebben met de wisseling van HK naar HUD gezien dat aanpassing ook niet altijd de goede keuze is. Je kijkt jaren naar de kleur van je auto. Als groen een bewuste keuze was, dan loont iets langer wachten (en dat is maar de vraag!) zeker de moeite.
Dat is zeker zo, alleen had ik gedacht m'n auto voor einde van het jaar de deur uit te doen voor deze, ook omdat er het één en ander aan mankeert. Misschien maar eens in gesprek met de dealer of ze nog iets tijdelijks hebben staan om de tijd te overbruggen.

• Jacques112
Hanjoo schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 10:39:
Maandag berichtte de dealer dat de Niro EV is geproduceerd en op de kade staat, klaar voor verscheping. VIN is bekend. Informatie over de losdatum bij de dealer krijg ik als de auto op de boot staat.
Ook wij hebben donderdag een "geboortekaart" van de auto gehad en gehoord dat hij midden november ong klaar staat bij de dealer

DPL black EV

• Marce

Marce

Het is Marc met een C!

Kan iemand met de nieuwe Niro EV mij vertellen wat voor USB poort er in zit voor Android Auto/Apple Carplay?

Ik zit te denken om daar een magnetische USB C connector voor te kopen om in mn telefoon te doen. Die hebben echter alleen voeding en de USB 2.0 data lijnen verbonden dus als er een blauwe USB 3.0 connector in zit zal dat niet gaan werken.

Edit: Kon dat namelijk niet terug vinden in de handleiding

[ Voor 8% gewijzigd door Marce op 05-10-2022 13:39 ]

• ChiMan
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:36
Marce schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 13:39:
Kan iemand met de nieuwe Niro EV mij vertellen wat voor USB poort er in zit voor Android Auto/Apple Carplay?
USB-A poort

• Marce

Marce

Het is Marc met een C!

Ja dat was me duidelijk, ik bedoelde meer een USB 2.0 of een USB 3.0 poort ;)

Thanks though!

[ Voor 4% gewijzigd door Marce op 05-10-2022 17:34 ]

• Ferry34
Damian schreef op woensdag 21 september 2022 @ 11:49:
[...]

Snap ik, maar ik vind 2.1 bar meer dan voldoende. Met alle auto's die ik heb gehad met TPMS sensoren kon je dan gewoon op reset drukken en klaar. Nu moet ik dus verplicht de banden oppompen om de melding weg te krijgen... Beetje vreemd.
2,1 voor een EV is veel te laag.
De auto weegt 1800 kg ofzo..

Ik krijg mijn E Soul van de garage wanneer er nieuwe banden op gezet zijn ook gewoon met 3,0 erop

• eltron

Ik heb nog versie met zachte borstel.
Met tywrap geborgd, die gaat voorlopig niet los, ook niet in de wasstraat :)

en ja fijn dat je dan ook wat kan zien door de achteruitrijcamera.
De nieuwe zal het vast niet standaard hebben, maar is dus gelukkig oplosbaar.

• bnwgraaf
eltron schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 20:10:
[...]

Ik heb nog versie met zachte borstel.
Met tywrap geborgd, die gaat voorlopig niet los, ook niet in de wasstraat :)

en ja fijn dat je dan ook wat kan zien door de achteruitrijcamera.
De nieuwe zal het vast niet standaard hebben, maar is dus gelukkig oplosbaar.
Voordat ik de Kia had zat ik er ook aan te denken een dergelijke camera wisser er op te gaan zetten

Maar eerlijk gezegd heb ik nog geen moment gehad dat het zicht van die de camera verslechterd was door vuil. Zelfs niet als je de achterklep niet aan durft te pakken omdat deze door vuil eerder antraciet er uit ziet dan de oorspronkelijke witte kleur.

Hebben jullie zonder dat borsteltje echt last van vervuilde camera's?

• eltron
bnwgraaf schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 20:24:
[...]

Voordat ik de Kia had zat ik er ook aan te denken een dergelijke camera wisser er op te gaan zetten

Maar eerlijk gezegd heb ik nog geen moment gehad dat het zicht van die de camera verslechterd was door vuil. Zelfs niet als je de achterklep niet aan durft te pakken omdat deze door vuil eerder antraciet er uit ziet dan de oorspronkelijke witte kleur.

Hebben jullie zonder dat borsteltje echt last van vervuilde camera's?
ja, zowel vocht als vuil maakt dat je niks ziet als je niet vrijwel dagelijks schoon maakt. Het borsteltje doet dit automatisch.

Is voor mij weer heel bijzonder dat jij dit probleem niet hebt, maar volgens mij heb jij duits model geïmporteerd en is daar wellicht een bepaald detail net iets anders waardoor jouw camera minder snel vuil is? Spatlappen wellicht?

• bnwgraaf
eltron schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 22:53:
[...]

ja, zowel vocht als vuil maakt dat je niks ziet als je niet vrijwel dagelijks schoon maakt. Het borsteltje doet dit automatisch.

Is voor mij weer heel bijzonder dat jij dit probleem niet hebt, maar volgens mij heb jij duits model geïmporteerd en is daar wellicht een bepaald detail net iets anders waardoor jouw camera minder snel vuil is? Spatlappen wellicht?
Ik heb inderdaad een Duitse import. Spatlappen heb ik niet, maar iets kleins kan natuurlijk al voor een andere werveling zorgen.

Zo hadden de oudere modellen van Mercedes ribbels in de achterlichten die ervoor zouden moeten zorgen dat ze minder snel vies werden.

Overigens vind ik het wel een simpel en geniaal bedacht accessoire, dat borsteltje!

[ Voor 9% gewijzigd door bnwgraaf op 06-10-2022 00:13 ]

• multikoe
Ferry34 schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 18:37:
[...]

2,1 voor een EV is veel te laag.
De auto weegt 1800 kg ofzo..

Ik krijg mijn E Soul van de garage wanneer er nieuwe banden op gezet zijn ook gewoon met 3,0 erop
Een (te) lage bandenspanning zorgt ervoor dat het loopvlak van de band niet de optimale vorm krijgt. Dat resulteert in extra slijtage, minder grip en de band vervormt meer en wordt daarom warmer. Ook heeft het een negatieve invloed op het verbruik. Het enige dat je "wint" met een lage bandenspanning is comfort.

Ook een te hoge bandenspanning zorgt voor extra slijtage en minder grip overigens. En een lager verbruik....

• 2xdehelft
Hier voor het eerst zombie modus vanmorgen met mijn nieuwe Kia Niro EV... van alles geprobeerd behalve het loskoppelen van de accu maar geen "ready" op het scherm en dus geen beweging in te krijgen. Pechdienst gebeld -> net voordat ze er waren deed alles het spontaan weer.

Net even bij de garage geweest, het schijnt nu bekend te zijn dat dit een bug is tussen de app en de auto. Het komt alleen voor wanneer je (gepland) laden of climate control via de app gebruikt. En inderdaad heb ik vanochtend via de app de climate control aangezet.

Voor nu vanuit de garage het verzoek om dit niet via de app te doen, Kia werkt aan een update.

• DonJuape
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

DonJuape

Trust me, I'm an engineer!

2xdehelft schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 12:24:
Hier voor het eerst zombie modus vanmorgen met mijn nieuwe Kia Niro EV... van alles geprobeerd behalve het loskoppelen van de accu maar geen "ready" op het scherm en dus geen beweging in te krijgen. Pechdienst gebeld -> net voordat ze er waren deed alles het spontaan weer.

Net even bij de garage geweest, het schijnt nu bekend te zijn dat dit een bug is tussen de app en de auto. Het komt alleen voor wanneer je (gepland) laden of climate control via de app gebruikt. En inderdaad heb ik vanochtend via de app de climate control aangezet.

Voor nu vanuit de garage het verzoek om dit niet via de app te doen, Kia werkt aan een update.
Bedankt voor de waarschuwing! Een update van de app of van de auto software?

Hyundai Inster Pulse Winterpack, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

• 2xdehelft
DonJuape schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 12:39:
[...]

Bedankt voor de waarschuwing! Een update van de app of van de auto software?
De auto lijkt mij, ergens daar gaat het mis... Maar niet specifiek besproken.

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

2xdehelft schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 12:40:
[...]

De auto lijkt mij, ergens daar gaat het mis... Maar niet specifiek besproken.
En zit daar met de nieuwe Niro EV ook standaard een OTA-updatemodus in?

En zo ja, moet je die dan met de hand toestaan, of gaat het zoals bij Tesla dat als je ‘s morgens start, dat dan blijkt dat die nacht er een update in is gedraaid?

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

• 2xdehelft
Hippe Lip schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 13:59:
[...]

En zit daar met de nieuwe Niro EV ook standaard een OTA-updatemodus in?

En zo ja, moet je die dan met de hand toestaan, of gaat het zoals bij Tesla dat als je ‘s morgens start, dat dan blijkt dat die nacht er een update in is gedraaid?
OTA zit er in maar ik heb de auto nog geen maand. Ik heb nog geen update voorbij zien komen...

Volgens wel ergens in het menu een "auto update" functie gezien maar dat moet ik nakijken.

• TCMR
Oh ja, hier wachtten heel veel mensen op, hij heb 'm:

YouTube: 2022 Kia Niro EV 64 kWh range and charging test

In cityscape green, zo te zien. Dit is wel de volledige livestream, dus niet veel aan om te zien. Maar hopelijk binnenkort dus gemonteerde filmpjes. Zet je schrap, want ik hoor al een aantal niet zo positieve opmerkingen van 's werelds meest beroemde EV-tester.

• MarcelGo
  • Registratie: Maart 2006
  • Nu online
TCMR schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 21:55:

In cityscape green, zo te zien. Dit is wel de volledige livestream, dus niet veel aan om te zien. Maar hopelijk binnenkort dus gemonteerde filmpjes. Zet je schrap, want ik hoor al een aantal niet zo positieve opmerkingen van 's werelds meest beroemde EV-tester.
Als de laadtest overeenkomt met de belofte van KIA is het voor mij al prima maar voor Bjorn niet verwacht ik...je koopt toch terwijl je de beperkingen weet tov veel van de nwe EV's ;)

duurzaam is de weg, 14020 Wp solar, warmtepomp, EV

• Ferry34
njiwedu0b schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 21:58:
[...]

Als TomTom Go fan misde ik wel de EV opties; ik gebruik de iPhone app maar ik kan de optie niet vinden. Welk submenu valt die optie onder of is dit een Android specifiek iets? Google gaf me ook geen duidelijk antwoord.
Instellingen
Voertuigprofiel
Bij motor kies je elektrisch
Bij typen lader....type 2 CCS

• Griffin
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 07-11 12:26

Griffin

Is mythical

TCMR schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 21:55:

Ik heb gister en vandaag er even doorheen gespoelt en hij word vooral gek van de software keuzes van Koreaanse auto's (dus de pingeltjes en dat de radio altijd weer aan gaat als je instapt). Hij was erg te spreken over het bereik (ook bij speed run) en het laden. Hij vergeleek het laden steeds met de oude niro, volgens hem is de curve echt beter. Hij haalt 80kW gelijk vanaf een % of 5 en dit gaat redelijk lang door, na 80% gaat dit naar ong. 25kW. Blijkbaar pakt de nieuwe niro wat meer Amp bij het laden en gaat het 80kW laden ook als de accu wat 'kouder' is (onder 25C), iets waar de oude niro wat meer moeite mee had.

[Disclaimer]
Ik heb de oude niro niet gehad en wacht nog op de nieuwe. Ook heb ik niet 7 uur aan livestream gekeken maar hier en daar stukjes gekeken en geluistert wat hij te zeggen heeft. (dus bovenstaande verhaal is niet volledig, kan vast zat toegevoegd aan worden)

• TCMR
Griffin schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 08:54:
Ik heb gister en vandaag er even doorheen gespoeld
Vanochtend ook nog wat gekeken, en het lijkt idd mee te vallen. Blijkbaar piekt het laden soms op 83kWh, dat is meer dan Kia opgeeft. Hij zet 'm weg tegen de Nissan Ariya (door Björn "Fat Leaf" genoemd) omdat ze even duur zijn. De Ariya was wel verrassend stil (en de Niro dus niet zo), maar vooral niet zuinig. Als ik het goed begrepen heb, gaat ie dit weekend toch de 1000 km test met de Niro doen. Ben wel benieuwd welke uitvoering hij heeft.

Ik vind het een verrassing dat ie de Niro EV nu test, want twee weken geleden liet hij z'n ingeplande auto's zien voor z'n "winterstop", en de Niro EV zat er niet bij. Wel heel veel Mercedessen, maar hij heeft nu een Mercedes opgeschoven voor de Niro EV. En nee, 7.5 uur livestream terugkijken, dat is geen feest ;)
Pagina: 1 ... 226 ... 354 Laatste

Let op:
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3
Thuisladen van je EV deel 2
Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic

Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.