Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ducolwd
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 23:33
Sinds een paar weken heeft de audio wat vaags.
Om onbekende reden gaan de speakers voor uit en na een tijdje weer aan.
Dit is bij radio en andere audio. Ook in stilstand.
Is iemand hier bekend mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niroot
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 06-10 19:36
CyBeRSPiN schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 21:48:
[...]

Alleen via de OBD poort en een app zoals EVnotify of Torque Pro kun je die details zien.
@zeroday Toevallig gisteren een rit van Brabant naar Friesland op en neer gebruikt om de Carplay functie van A better Route Planner eens te zien werken. Via EVNotify kan ik mijn data terugzien. Bij vertrek in Brabant was de max accutemperatuur 8C (na voorverwarmen van de auto), bij aankomst in Friesland 14C.
Na een stop van 2 uur in Friesland was de accutemperatuur tot mijn verbazing nog steeds 14C.Na weer ruim een half uur rijden was de temperatuur opgelopen to 15C en was het tijd voor de laadstop.
In de grafiek zie je dat het laden start met 44kW (blauw) en de accuverwarming (grijs) aan de slag gaat. Als de accu temperatuur (rood) 17C is gaat de laadsnelheid omhoog naar 55kW. Pas bij 26C gaat de laadsnelheid omhoog naar 70kW. Dat duurt echt maar heel even omdat bij 55% het BMS de snelheid weer terugschakelt.
Al met al 35kWh geladen in 40 minuten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7lqv1X3Ezo_VzfFw8eAXXEzwEus=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/r50nIdwHLpcNieoPniQoCgNo.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeroday
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 07-10 15:15

zeroday

There is no alternative!

niroot schreef op maandag 1 februari 2021 @ 07:54:
[...]

@zeroday Toevallig gisteren een rit van Brabant naar Friesland op en neer gebruikt om de Carplay functie van A better Route Planner eens te zien werken. Via EVNotify kan ik mijn data terugzien. Bij vertrek in Brabant was de max accutemperatuur 8C (na voorverwarmen van de auto), bij aankomst in Friesland 14C.
Na een stop van 2 uur in Friesland was de accutemperatuur tot mijn verbazing nog steeds 14C.Na weer ruim een half uur rijden was de temperatuur opgelopen to 15C en was het tijd voor de laadstop.
In de grafiek zie je dat het laden start met 44kW (blauw) en de accuverwarming (grijs) aan de slag gaat. Als de accu temperatuur (rood) 17C is gaat de laadsnelheid omhoog naar 55kW. Pas bij 26C gaat de laadsnelheid omhoog naar 70kW. Dat duurt echt maar heel even omdat bij 55% het BMS de snelheid weer terugschakelt.
Ah dat is dan ongeveer hetzelfde wat ik meemaakte .. 32kWh in 40 minuten had ik ongeveer,
begon ook met 44, daarna 55 . en die 26C haal ik niet want bij +/- 60% ging deze weer terug naar 40kW
Duidelijk verhaal zo.

There are no secrets, only information you do not yet have

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
ducolwd schreef op zondag 31 januari 2021 @ 22:12:
Sinds een paar weken heeft de audio wat vaags.
Om onbekende reden gaan de speakers voor uit en na een tijdje weer aan.
Dit is bij radio en andere audio. Ook in stilstand.
Is iemand hier bekend mee?
De audio voor gaat zachter als er een belangrijkere audiobron aandacht nodig heeft. Wellicht krijg je navigatie instructies / Flitsmeister waarschuwingen maar heb je het volume daarvan op 0 staan?

Om te testen eens een draai aan je volumeknop geven (harder) terwijl je voorste speakers zachter gaan.
Als dat niet werkt zou je eens hetzelfde kunnen doen, maar dan met de volume + knop van je telefoon ipv radio volume.

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frij5fd
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 04-10 22:17
Gisterenavond brandde de zekering van één van de 3 fasen van onze 3x25A aansluiting door, tijdens het laden van de e-Niro. De aardlekschakelaar van het nieuwe Ecotap laadpunt (november 2020) was als enige omlaag. Domoticz gaf aan dat de e-Niro aan het laden was, maar op het moment van doorbranden van de zekering een vermogen van meer dan een miljoen Watt 😢. Verder was de afname in het huis vóór het doorbranden beperkt, naast de ca. 11.000 Watt van het laden alleen wat afname vanwege verlichting, TV, PC etc. Ecotap heeft ook een load balancer toegepast bij de meterkast.
Gelukkig deden de andere fasen het daarna nog steeds en bleef de CV-ketel branden.
Vanmorgen wilde Ecotap niets doen, tot chagrijn van onze wagenparkbeheer (opdrachtgever formeel gezien van het laadpunt); ik moest van Ecotap de zekering maar vervangen. Ze konden niet zeggen welke en beweerden geen electricien te kunnen sturen omdat ze die niet hadden...
Inmiddels had ik zelf Stedin gebeld en die kwamen binnen 2 uur en zagen een doorgebrande zekering. Nadat gefixed was, knipperde het laadpunt weer als vanuits.
De e-Niro wil echter niet meer laden; bij 2 openbare laadpunten geprobeerd. Op het dashboard is er geen signaal of foutmelding, alleen op de laadpunten. Die gaat dus morgen richting garage.
Ik ben benieuwd of de kortsluiting uiteindelijk in de e-Niro zit. Ik kan me niet herinneren iets dergelijks in dit forum voorbij hebben te zien komen.

[ Voor 2% gewijzigd door Frij5fd op 01-02-2021 19:39 . Reden: Load balancer toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:36
@Frij5fd jawel, is al vaak voorbijgekomen. Is een defect in de lader, de 3 fasen staan dan doorverbonden zoals nodig voor 1-fase laden en dat veroorzaakt keiharde kortsluiting op een 3fase laadpaal.
Niet gezegd dat dit precies is wat er bij jou nu gebeurd is, maar grote kans..

Zoek maar op kortsluiting in dit topic.

Met een 1-fase laadkabel of met de grannylader zal is dan waarschijnlijk nog prima laden. Even langs de dealer dus en niet meer ergens aan een 3fase laadpaal want daarvan sloop je de zekeringen dan ook een voor een..

[ Voor 42% gewijzigd door CyBeRSPiN op 01-02-2021 19:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frij5fd
CyBeRSPiN schreef op maandag 1 februari 2021 @ 19:47:
@Frij5fd jawel, is al vaak voorbijgekomen. Is een defect in de lader, de 3 fasen staan dan doorverbonden zoals nodig voor 1-fase laden en dat veroorzaakt keiharde kortsluiting op een 3fase laadpaal.
Niet gezegd dat dit precies is wat er bij jou nu gebeurd is, maar grote kans..

Zoek maar op kortsluiting in dit topic.

Met een 1-fase laadkabel of met de grannylader zal is dan waarschijnlijk nog prima laden. Even langs de dealer dus en niet meer ergens aan een 3fase laadpaal want daarvan sloop je de zekeringen dan ook een voor een..
Eh, dit is ons thuis laadpunt van Ecotap, die ter vervanging van een 1-fase lader van Ecotap hier is aangebracht in november omdat de e-Niro in december zou komen. Ik mag toch hopen dat ze dat goed gedaan hebben. De auto heeft ook ruim een maand prima met 11 kW laadstroom opgeladen hier aan huis, dat zou dan toch niet mogelijk geweest zijn?
Maar: dank voor de reactie, ik ga even op kortsluiting zoeken in deze thread!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
@Frij5fd het is een defect in de aansturing van de boordlader. Kwam vooral voor bij de Zappi die de auto soms op 1 fase liet laden, bij het omschakelen ging het dan mis. Is geen issue met die Ecotap maar een bekend probleem met de MY20 3fase lader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frij5fd
Coocoocachoo schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 10:26:
Nou, vandaag voor het eerst met echte pech bij de dealer.

Maandag was na een half uurtje laden bij een laadpaal de laadpaal in storing gegaan, prima rest van de dag maar bij een trage (3 kW) van werk gestaan. Niet echt veel geladen, dus woensdag opnieuw aan een lader, ditmaal van Eneco, die na ~10 minuten er de brui aan gaf. Dit keer was de hele laadpaal uit, dus zowel mijn kabel als die van de buurlaadauto zaten vast in de laadpaal. Donderdag was de stop weer gereset, dus mijn laadkabel terug, gelijk weer in dezelfde laadpaal gestopt en stop sloeg meteen weer door. Daarna weer de 3kW lader van kantoor geprobeerd, maar ook die gaf geen sjoege.
Dus vanochtend de dealer gebeld "Weet u het zeker? We hebben wel vaker mensen die klagen over laadproblemen, maar bij ons laad het dan opeens wel", toch langsgegaan, Dealer stopt stekker erin, laadpaal geeft groen knippertje ter bevestiging dat auto herkend wordt. Dealer begint al een "zie je wel"-gezicht te trekken als het lampje dan rood en paars knippert. En daarna reageert de laadpaal niet meer, want ook hun stop was doorgeslagen.
Nog even met een andere kabel geprobeerd, maar het probleem zit toch echt in mijn auto, dus die staat nu bij de dealer en ik rij tijdelijk in een Ceed...

Hoop dat het snel te fixen is. Iemand hier ervaring met dit probleem dat de auto kortsluiting lijkt te veroorzaken bij de laadpaal?
@coocoochacoo, is jouw probleem uiteindelijk naar tevredenheid opgelost, probleem is niet meer voorgekomen na reparatie door de dealer? Weet je nog wat er aangepast is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frij5fd
CyBeRSPiN schreef op maandag 1 februari 2021 @ 20:10:
@Frij5fd het is een defect in de aansturing van de boordlader. Kwam vooral voor bij de Zappi die de auto soms op 1 fase liet laden, bij het omschakelen ging het dan mis. Is geen issue met die Ecotap maar een bekend probleem met de MY20 3fase lader.
Ah, thanks! En ik was een jaar geleden als Passat GTE rijder, met regelmatig oplaadproblemen, nou juist geswitcht naar de e-Niro omdat de MY19 zo lekker weinig problemen had.... :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18:22
CyBeRSPiN schreef op maandag 1 februari 2021 @ 20:10:
@Frij5fd

Als het goed is, is er een firmware update van OBC voor de e-Niro, vriend van me heeft een afspraak gehad bij de dealer die hem een mail hierover stuurde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
Ja, dom van Kia om er geen terugroepactie van te maken. Eenmaal stuk is het veel kostbaarder om de boel te vervangen. Ook zou je kunnen zeggen dat Kia op moet draaien voor de kosten van de hoofdzekering, het risico is nu al een paar maanden bekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcva
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 09-10 14:41
@Frij5fd heb je een MY19 of MY20?
@CyBeRSPiN Voor de MY 20 is er wel een recall.
Het probleem in de MY20 is / was dat hij bij 1 fase laden de 2 andere kort sluit en te traag reageert / slecht communiceert met de lader bij schakelen naar 3 fasen laden.
Dat lijkt hier niet aan de hand: er lag immers maar 1 hoofdzekering uit.
Bij een MY19 kan zich dit probleem niet voordoen, want maar 1 fase. Er lijkt mij dus een ander probleem te zijn in de paal en/of de auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coocoocachoo
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 09-10 17:05
Frij5fd schreef op maandag 1 februari 2021 @ 20:15:
[...]

@coocoochacoo, is jouw probleem uiteindelijk naar tevredenheid opgelost, probleem is niet meer voorgekomen na reparatie door de dealer? Weet je nog wat er aangepast is?
Zoals hierboven vermeld ging het volgens de dealer om de OBC. Nadat hij vervangen is nog geen enkel probleem ondervonden met laden.

Wat @CyBeRSPiN hierboven ook vermeld, totdat het gefixt is werkt 1fasig laden (let op dat de kabel ook echt maar 1 fase mag hebben, met de 3 fase kabel op een 1 fase lader werkt niet) of snelladen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Getto
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 09-10 16:45
Hoppa vandaag het lease contract getekend en binnenkort wordt ook mijn KIA E-Niro afgelverd. Bij de dealer hier in de buurt gaan de "proefritauto's" eruit en deze is in 2020 op kenteken gezet dus kan ik nog mooi profiteren van de 8% bijtelling.

Ik vroeg mij af of jullie nog tips hebben voor accessories om aan te schaffen?

Her en der zag ik al zo'n bakkie voor de "frunk" langskomen nog andere accessories die handig zijn om aan te schaffen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wortelsoft
  • Laatst online: 18:48
Getto schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 11:31:
Hoppa vandaag het lease contract getekend en binnenkort wordt ook mijn KIA E-Niro afgelverd. Bij de dealer hier in de buurt gaan de "proefritauto's" eruit en deze is in 2020 op kenteken gezet dus kan ik nog mooi profiteren van de 8% bijtelling.

Her en der zag ik al zo'n bakkie voor de "frunk" langskomen nog andere accessories die handig zijn om aan te schaffen?
Een kwaliteits 2,5mm2 verlengkabel voor de granny voor noodgevallen:

https://www.amazon.nl/EMO...uko&qid=1612262540&sr=8-1

Ik heb zelf een 5 meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killah_Priest
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09-10 09:49
Kent iemand dit probleem met de MY20 (al een aantal keren ervaren en nu heb ik er weer last van): de verwarming werkt niet tijdens het opladen.
Ik zit in de auto te wachten op een parkeerplaats bij een ziekenhuis. Op het moment dat de auto aan het opladen is komt er op een gegeven moment geen warme lucht meer uit de verwarming, ook niet als ik deze op 27 graden zet.
Utility mode is niet beschikbaar tijdens het opladen dus dat is ook geen optie.

Omdat dit probleem sporadisch optreedt vermoed ik toch ergens een bug in de software.
Via de UVO app de verwarming starten werkt wel weer (maar dat is niet echt een optie).
Ik wil gewoon de verwarming normaal kunnen gebruiken tijdens het opladen wat ook moet kunnen aangezien ik dit vaak genoeg heb kunnen doen de afgelopen maanden.

Edit: nog even geprobeerd om met de UVO app de verwarming te starten, ook koude lucht ipv warme lucht. Niet fijn als je aan het wachten bent met een slapende baby in de auto

[ Voor 10% gewijzigd door Killah_Priest op 02-02-2021 12:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frij5fd
Marcva schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 11:04:
Het probleem in de MY20 is / was dat hij bij 1 fase laden de 2 andere kort sluit en te traag reageert / slecht communiceert met de lader bij schakelen naar 3 fasen laden.
Bij een MY19 kan zich dit probleem niet voordoen, want maar 1 fase. Er lijkt mij dus een ander probleem te zijn in de paal en/of de auto.
Het is een MY20. Er lag inderdaad één hoofdzekering uit (van één fase). De andere 2 fasen bleven het gewoon doen op dat moment. In Domoticz zag ik dat de auto op 3 fasen aan het laden was (Domoticz leest het opgenomen vermogen van alle 3 fasen uit via de slimme meter). Even was er een dip daarin, daarna vloog de hoofdzekering eruit. Mogelijk was dat toen een moment van schakelen tussen 1 en 3 fasen laden.
Ik breng de auto morgen naar Zeeuw&Zeeuw in Schiedam, hopelijk kunnen zij het fixen.
NB: raar dat de hendel van de aardlekschakelaar van het Ecotap laadpunt omlaag was gegaan, maar de zekering van de fase daarachter toch doorbrandt; aardlekschakelaar te traag?

[ Voor 22% gewijzigd door Frij5fd op 02-02-2021 12:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08-10 12:35
Killah_Priest schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 12:31:
Kent iemand dit probleem met de MY20 (al een aantal keren ervaren en nu heb ik er weer last van): de verwarming werkt niet tijdens het opladen.
Ik zit in de auto te wachten op een parkeerplaats bij een ziekenhuis. Op het moment dat de auto aan het opladen is komt er op een gegeven moment geen warme lucht meer uit de verwarming, ook niet als ik deze op 27 graden zet.
Utility mode is niet beschikbaar tijdens het opladen dus dat is ook geen optie.

Omdat dit probleem sporadisch optreedt vermoed ik toch ergens een bug in de software.
Via de UVO app de verwarming starten werkt wel weer (maar dat is niet echt een optie).
Ik wil gewoon de verwarming normaal kunnen gebruiken tijdens het opladen wat ook moet kunnen aangezien ik dit vaak genoeg heb kunnen doen de afgelopen maanden.

Edit: nog even geprobeerd om met de UVO app de verwarming te starten, ook koude lucht ipv warme lucht. Niet fijn als je aan het wachten bent met een slapende baby in de auto
Ik heb nog nooit (buiten de UVO app) de verwarming aangekregen tijdens het opladen. De motor krijg ik dan ook niet gestart wat essentieel is om de verwarming aan het werkt te krijgen. Hoe heb je voorheen de verwarming aan gekregen zonder dat je de motor hebt gestart en zonder UVO app?

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• metteko
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 08-10 08:36
aadlekschakelaar beveiligt tegen verliesstromen. Dus wanneer er stroom naar de aarde zou vloeien. Dit heeft niets met kortsluitingen te maken.
Zekering beveiligt tegen kortsluitingen en overbelasting.

Wat hier gebeurd is, is duidelijk een kortsluiting (doordat de auto van 1 naar 3 fasen wisselt) ofwel een overbelasting (11KW op 1 fase laden is 50A. Een zekering van 25A trekt dit niet lang)
Frij5fd schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 12:42:
[...]

NB: raar dat de hendel van de aardlekschakelaar van het Ecotap laadpunt omlaag was gegaan, maar de zekering van de fase daarachter toch doorbrandt; aardlekschakelaar te traag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killah_Priest
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09-10 09:49
DutchKel schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 12:54:
[...]

Ik heb nog nooit (buiten de UVO app) de verwarming aangekregen tijdens het opladen. De motor krijg ik dan ook niet gestart wat essentieel is om de verwarming aan het werkt te krijgen. Hoe heb je voorheen de verwarming aan gekregen zonder dat je de motor hebt gestart en zonder UVO app?
Gewoon op de start knop drukken. Als hij aan een paal hangt krijg ik op het infotainment systeem ook de melding dat hij de verwarming en airco qua stroom vanaf de paal pakt.
Maar via de UVO app de verwarming aanzetten resulteerde dus ook in koude lucht ipv warme lucht.

Wat net opviel: auto in utility mode gezet (zonder kabel aangesloten), daarna kabel aangesloten: ik hoor vervolgens dat de airco pomp uitgaat (en na een paar minuten weer koude lucht).

Het probleem speelt ook niet altijd (ik moest voor de complete lockdown regelmatig een uur wachten bij zwemles van de kinderen en meestal had ik een warme auto tijdens het wachten en laden).
Hoe zit het bv als je in de winter aan een snellader hangt? Dan wacht je doorgaans ook in je auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steeck03
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 06-10 14:18

Bij straat parkeren s een langere laadkabel handig. Die 5m is net te kort als je niet vooruit bij de paal kunt komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 21:02

Hier een paar voorbeelden, naast de frunk:
  • Eventueel een OBDII dongel als je batterijgegevens wilt uitlezen om te gebruiken in bijvoorbeeld EvNotify\ABR (A Better Routeplanner). Is vooral voor hobbyisten en let even op dat je de juiste versie neemt. Apple kan\wil niet met alles goed samenwerken.
  • Winterbanden zal wel in je leasecontract zitten, of eventueel all seasons.
  • Zonneschermpjes binnen kan handig zijn
  • en eventueel een borsteltje op je wisser achter dat er voor zorgt dat de achteruitrijcamera schoon wordt gemaakt. Dat ding zit zeker bij huidige weer in no time vol met stof/pekel etc.
  • Voor de hondenliefhebbers schijnen er nog rubberen ascesoires te zijn voor de achterbak.
  • En dan zijn er nog lieden die de laatste gloeilampjes door LED vervangen en de pedalen met een metalen versie willen bekleden. en o ja, de dakdragers wellicht(?)

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frij5fd

Het laten wrappen van de lichtblauwe accenten of de dichte kunststof plaat die de open grille heeft vervangen zijn ook nog opties. Even zoeken op wrappen in deze thread, dan zie je foto's

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23:45

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

Marcva schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 11:04:
Ik zie hier herhaaldelijk dat er gezegd wordt dat er bij éénfase laden DRIE laadcircuits in de auto parallel geschakeld worden, maar volgens mij zijn dat er maar TWEE. Meer is ook niet nodig, want elk circuit kan 16A aan en bij éénfase laden kan je tot de 32A gaan. Het is ook goedkoper om een relais te gebruiken dat maar twee circuits parallel schakelt; minder contacten nodig....

Dat betekent dat het juist redelijk waarschijnlijk is dat dit aan de hand was, lijkt me. De extra bijgeschakelde fase is eruit gevlogen. De rest blijft dan werken.

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
@Hippe Lip zou best kunnen, zijn er al service manuals opgedoken waar het schema van die boordlader beschreven staat? Erg benieuwd hoe het echt zit ipv te moeten speculeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• groentjie77
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 21-02-2021
niroot schreef op maandag 1 februari 2021 @ 07:54:
[...]

[Afbeelding]
Is er ABRP app die op CarPlay werkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 09-10 15:39
CyBeRSPiN schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 22:40:
@Hippe Lip zou best kunnen, zijn er al service manuals opgedoken waar het schema van die boordlader beschreven staat? Erg benieuwd hoe het echt zit ipv te moeten speculeren.
Veel meer keuze dan dit heb je niet:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/khGn4tKgi_EGJf791eNhfevE7bY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):gifsicle():strip_exif()/f/image/slT8Fg2GcM20Rvno4lPvLhct.gif?f=user_large

PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
@kdeboois ja haha en dan het relais erbij die 1 fase laden @ 32A mogelijk maakt, die ontbreekt hier.

[ Voor 10% gewijzigd door CyBeRSPiN op 02-02-2021 23:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
Er zijn natuurlijk wel varianten mogelijk als ze ook voor V2G hebben voorbereid en ik gok op een PFC-achtige brug met schakelelementen ipv diodes, maar dat is meer wensdenken 😁

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
groentjie77 schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 23:06:
[...]

Dit is het eerste dat ik zie als ik de ABRP app op mn iPhone open:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NEAQs_deJCrAmkJr9zFhy-NWBjU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZJZf92JtLyViIJ2nD7Cl8heO.jpg?f=fotoalbum_large
Dus ja die app is er en het is de ABRP app zelf ;)
Is wel een premium feature geloof ik, je moet er een abonnement bij nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
kdeboois schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 23:29:
Er zijn natuurlijk wel varianten mogelijk als ze ook voor V2G hebben voorbereid en ik gok op een PFC-achtige brug met schakelelementen ipv diodes, maar dat is meer wensdenken 😁
Je mist het vraagstuk hier geloof ik?
Vraag was of er 2 gelijkrichters ipv alle 3 parallel worden gezet als de 3fase boordlader voor 1 fase laden wordt gebruikt.

[ Voor 6% gewijzigd door CyBeRSPiN op 02-02-2021 23:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Niet online
Let wel op dat ABRP puur de snelste route pakt met laden, en geen rekening houd met incidenten / wegafsluitingen (kwam ik laatst achter toen hij over een afgesloten A58 wilde).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
Hippe Lip schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 22:31:
[...]

Ik zie hier herhaaldelijk dat er gezegd wordt dat er bij éénfase laden DRIE laadcircuits in de auto parallel geschakeld worden, maar volgens mij zijn dat er maar TWEE. Meer is ook niet nodig, want elk circuit kan 16A aan en bij éénfase laden kan je tot de 32A gaan. Het is ook goedkoper om een relais te gebruiken dat maar twee circuits parallel schakelt; minder contacten nodig....

Dat betekent dat het juist redelijk waarschijnlijk is dat dit aan de hand was, lijkt me. De extra bijgeschakelde fase is eruit gevlogen. De rest blijft dan werken.
Per fase wordt 3,7kW gebruikt, om 11kW te krijgen heb je er toch 3 nodig. Bij de meeste woningen slaan de 25A automaten van de hoofdschakelaar af als er 35A uit wordt getrokken.

Dus je theorie is helaas niet correct.

Mijn 1 fase Kia trekt overal ook maar 3,7kW uit de muur en geen 7,4kW.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• petertenboer
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 20:01
Kan mij nog goed herinneren dat ik op mijn vingers werd getikt als ik het waagde over laadpalen, laden van de Kia of thuisladen te beginnen in dit forum.
Dan werd ik streng aangesproken door een mede tweaker en doorverwezen naar de site voor laadpalen en laders: https://gathering.tweaker...ist_messages/1877683/last.

Schijnbaar hoeft dat niet meer gezien alle voorgaande discussies of zie ik dat verkeerd?

[ Voor 13% gewijzigd door petertenboer op 03-02-2021 07:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Steeck03
DutchKel schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 06:47:
[...]

Per fase wordt 3,7kW gebruikt, om 11kW te krijgen heb je er toch 3 nodig. Bij de meeste woningen slaan de 25A automaten van de hoofdschakelaar af als er 35A uit wordt getrokken.

Opvallend, mijn MY2019 trekt als de optie er is zonder problemen die 7,4. Helaas is dat meestal niet het geval.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harvest2002
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 23:39
Ik heb een aparte aansluiting voor alleen mijn laadpaal: 1 fase 40A. Mijn MY2019 laadt altijd met 7,4 kW.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
DutchKel schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 06:47:
[...]

Nee jij zit fout :P
Als de laadpaal + kabel 32A toelaten op 1 fase en 3 fase is niet beschikbaar dan kan de MY20 net als de MY19 met 7,4kW laden. (inderdaad bij veel moderne NL huisaansluitingen niet het geval, er zijn echter ook veel huishoudens met een 1x40A aansluiting, dan kan de laadpaal op 1x32A worden ingesteld)
Ik heb met de MY19 al vaak genoeg met 7,4kW geladen. Vooral in het buitenland staan vaak 22kW (3x32A) palen waar je dan met 7,4kW laadt :)
Met de MY20 is het wat zeldzamer omdat je niet vaak een 1-fase laadpaal treft die dan wel 32A kan leveren.

@petertenboer dit gaat specifiek over de laad eigenschappen van de e-Niro. Voor algemene vragen over thuisladen is er inderdaad een speciaal topic:
Het grote "thuis laden van je EV" topic.

[ Voor 14% gewijzigd door CyBeRSPiN op 03-02-2021 07:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18:36
@CyBeRSPiN 22kW( 3fasen) paal en “maar” 7,4KW laden? Is de MY21(E-Soul) dan anders? Ik laad namelijk 11,nogwat kW thuis. Ik heb 3x25A meende ik

[ Voor 3% gewijzigd door Appie Heijn op 03-02-2021 07:51 ]

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
Appie Heijn schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 07:50:
@CyBeRSPiN 22kW paal en “maar” 7,4KW laden? Is de MY21(E-Soul) dan anders? Ik laad namelijk 11,nogwat kW thuis. Ik heb 3x25A meende ik
Let op het gaat hier om bijzondere situaties!
ALS je een 1-fase 32A laadkabel en/of laadpaal zou gebruiken met je MY20 Soul/e-Niro DAN kun je inderdaad alsnog met 7,4kW (1x32A) laden ipv de reguliere 11kW (3x16A) waarbij je dan 3,7kW (16A) als maximum op 1 fase zou verwachten.
Sorry dat er nu mensen in de war raken, het is een oudere discussie die nu weer is opgerakeld.

@DutchKel check even je laadkabel, als je nog nooit boven de 3,7kW bent gekomen dan heb je mogelijk een op 16A begrensde laadkabel?

[ Voor 14% gewijzigd door CyBeRSPiN op 03-02-2021 07:57 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BGFG
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 22:04
Ik heb een Alfen laadpaal met loadbalancing. Huisaansluiting is 1 fase 35A. Mijn MY2019 laadt maximaal met ongeveer 6,3 kW. Als ik veel andere verbruikers heb, dan uiteraard minder, dus de loadbalancing werkt prima.
Ik vind die 6,3 trouwens prima, dan kan ik altijd in 1 nacht weer volledig volladen, ook als ik volledig leeg aankom, en dat gebeurt zeer zelden. Zie dus zelf nog steeds het nut niet, in ieder geval voor mij niet, van 3 fasen laden. Het feit dat ik 1 fase heb in mijn MY2019 heeft mij in ieder geval nog nooit in de weg gezeten. En rijdt toch ook best wel eens langere afstanden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchKel
CyBeRSPiN schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 07:55:
[...]

Let op het gaat hier om bijzondere situaties!
ALS je een 1-fase 32A laadkabel en/of laadpaal zou gebruiken met je MY20 Soul/e-Niro DAN kun je inderdaad alsnog met 7,4kW (1x32A) laden ipv de reguliere 11kW (3x16A) waarbij je dan 3,7kW (16A) als maximum op 1 fase zou verwachten.
Sorry dat er nu mensen in de war raken, het is een oudere discussie die nu weer is opgerakeld.

@DutchKel check even je laadkabel, als je nog nooit boven de 3,7kW bent gekomen dan heb je mogelijk een op 16A begrensde laadkabel?
Ik denk eerder dat ik dan alleen maar bij 1 fase laadpalen met 3,7kW of een 3 fase met 11kW heb geladen. Ivm de corona maatregelen kom ik ook niet zo heel veel de deur uit.

Ik heb alleen een aantal laadpalen hier in het dorp geprobeerd en bij Ikea. Dus veel vergelijkingsmaterialen heb ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bruneelm
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 08-10 15:07
BGFG schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 07:55:
Ik heb een Alfen laadpaal met loadbalancing. Huisaansluiting is 1 fase 35A. Mijn MY2019 laadt maximaal met ongeveer 6,3 kW. Als ik veel andere verbruikers heb, dan uiteraard minder, dus de loadbalancing werkt prima.
Ik vind die 6,3 trouwens prima, dan kan ik altijd in 1 nacht weer volledig volladen, ook als ik volledig leeg aankom, en dat gebeurt zeer zelden. Zie dus zelf nog steeds het nut niet, in ieder geval voor mij niet, van 3 fasen laden. Het feit dat ik 1 fase heb in mijn MY2019 heeft mij in ieder geval nog nooit in de weg gezeten. En rijdt toch ook best wel eens langere afstanden.
3f laden zoals die nu voor handen is, alle 3 de f gelijk zie ik ook niet als toegevoegde waarde.
Mocht de load balancer nu nog eens de max beschikbare stroom per fase kunnen gebruiken zou dat wel nuttiger kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
[...]

Het is een MY20. Er lag inderdaad één hoofdzekering uit (van één fase). De andere 2 fasen bleven het gewoon doen op dat moment. In Domoticz zag ik dat de auto op 3 fasen aan het laden was (Domoticz leest het opgenomen vermogen van alle 3 fasen uit via de slimme meter). Even was er een dip daarin, daarna vloog de hoofdzekering eruit. Mogelijk was dat toen een moment van schakelen tussen 1 en 3 fasen laden.
Ik breng de auto morgen naar Zeeuw&Zeeuw in Schiedam, hopelijk kunnen zij het fixen.
Als je hoofdzekering springt door kortsluiting is de zekering waar achter je laadpaal zit niet goed selectief en zoals je dus zegt te traag. Normaalgesproken zou een 3xB16 zekering eerder moeten springen dan de hoofdzekering.
Ik laadt thuis zelfs maar met 3,7 kW, wat snel genoeg is voor mij. 3 fase laden is echter vooral een pluspunt voor buiten huis laden. Als je ergens 200+ km van huis bent en daar een paar uur bent kan dat net het verschil zijn tussen wel of niet op de terugweg moeten laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wortelsoft
In Nederland zie je niet zoveel openbare laadpalen met 32A per fase. In Zeeland plaatst Agri Snellaad ze wel en dat is erg lekker met een 1 fase E-Niro. Thuis in Rotterdam is het met straatpalen die vaak begrensd zijn op 2,2kW en soms nog minder leveren niet fijn laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcva
@Hippe Lip ik kan je stelling niet op waarde schatten, maar bij mij vlogen er wel degelijk 2 fasen uit. Heb nog ff terug gescrolled in mijn app contact met Marc Zeguers (Zappi).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Niet online
wortelsoft schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 08:54:
In Nederland zie je niet zoveel openbare laadpalen met 32A per fase. In Zeeland plaatst Agri Snellaad ze wel en dat is erg lekker met een 1 fase E-Niro. Thuis in Rotterdam is het met straatpalen die vaak begrensd zijn op 2,2kW en soms nog minder leveren niet fijn laden.
2.2 kW? Dat is net voldoende voor een fiets :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wortelsoft
_eLMo_ schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 10:27:
[...]

2.2 kW? Dat is net voldoende voor een fiets :+
1,6kW ook al gehad, dan moet je na een lange rit niet de volgende dag vroeg weg willen... Ik hoop dat de paal die ik heb aangevraagd op 3,6kW wordt ingesteld, dan is het nog enigszins te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Niet online
wortelsoft schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 11:31:
[...]

1,6kW ook al gehad, dan moet je na een lange rit niet de volgende dag vroeg weg willen... Ik hoop dat de paal die ik heb aangevraagd op 3,6kW wordt ingesteld, dan is het nog enigszins te doen.
Minimum laadstroom is 6A, dus lager dan 230 * 6 = ~1.4kW kunnen ze niet 🤣

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• driel24
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21:04
_eLMo_ schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 11:47:
[...]

Minimum laadstroom is 6A, dus lager dan 230 * 6 = ~1.4kW kunnen ze niet 🤣
Bij ons kunnen ze toch echt lager.... 0 kW !
Op "mijn" publieke paal zit een smart charging sticker.
Heb echt al een paar keer gehad dat hij idd. in pauze staat.

Erg leuk met een 1 fase Niro....

Wie nooit van mening is veranderd, heeft zelden iets geleerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister9
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 07-10 11:44
Ik zou thuis echt niet anders dan 3 fase willen.
Natuurlijk rijden we nu minder en zou je nog af kunnen met hometrainer die de auto oplaad.

Maar ik ben nu altijd vol ‘s ochtends, hoe laat ik ik ‘s avonds de stekker er ook in steek.

Na 23:00 beginnen met laden met vrij lege status, in de ochtend helemaal vol.

Zou niet ander willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Niet online
driel24 schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 11:53:
[...]

Bij ons kunnen ze toch echt lager.... 0 kW !
Op "mijn" publieke paal zit een smart charging sticker.
Heb echt al een paar keer gehad dat hij idd. in pauze staat.

Erg leuk met een 1 fase Niro....
Oef, op zulke momenten ben ik blij met mijn oprit. Hier hebben ze ook Smoov / getimede laadpaal netwerk load distributie of hoe het heet.
Staan hier 2 22kW palen in de wijk, thuis heb ik 4.2kW.
Laatst wilde ik wat sneller lader en de wijkpalen waren beide vrij. Dus ik dacht, ik hang em daar wel even aan.

2.3kW 🥲

Officieel kun je dan tijdelijke snelheid aanvragen via hun app / website, maar dat werkte natuurlijk niet. 👎

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Niet online
mister9 schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 12:10:
Natuurlijk rijden we nu minder en zou je nog af kunnen met hometrainer die de auto oplaad.

Maar ik ben nu altijd vol ‘s ochtends, hoe laat ik ik ‘s avonds de stekker er ook in steek.

Zou niet ander willen.
Hangt wel echt van je gebruik af. Ik rijd 37.5k / jaar (heb de auto nu 2 jaar) en ben elke ochtend met mijn 1-fase 4.2kW lader vol.

Ik sta (buiten lange afstand vakanties) maar 2x per jaar aan de snellader als ik naar schoonpa in Zeeland ga (210km enkel). En die woont in een tjappie wijk zonder laadpalen.

Tevens is 1 fase makkelijker om gebruik te maken van je eigen zonnepanelen stroom.

[ Voor 6% gewijzigd door _eLMo_ op 03-02-2021 12:15 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• zeroday

zeroday

There is no alternative!

ik heb inmiddels m'n nieuwe cam-wipe binnen ..
Goede support van die gast daar ..

In ieder geval is tie qua verbinding op de auto wat beter geworden zodat ie niet meteen eraf kan wanneer er aan zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beschuit
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 23:36

beschuit

Why yes, a bulletproof vest

Oh? Wat is er anders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeroday

zeroday

There is no alternative!

De verbinding is nu wat steviger waardoor hij er niet makkelijk nu eraf getrokken kan worden
Er zitten 2 pinnetjes die aan beide kanten in een gat moet en dat gaat nu wat beter waardoor je hem nu makkelijker kan bewegen naar boven en hem er niet direct aftrekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wortelsoft
Vandaag iets raars meegemaakt bij een klant. Vanochtend mijn auto op hun parkeerplaats aan een laadpaal gehangen, stekker erin druppel erlangs auto op slot gedaan. Tijdje later bericht van MijnKia dat de auto aan het laden is en voor de rest niks. ‘s middags had de klant om 13:00 een noodstroom test waarbij de niet essentiële onderdelen spanningsloos worden. De laadpalen waren dus ook uitgevallen. 13:12 kreeg ik een berichtje deuren niet gesloten, vreemd denk ik nog, die had ik toch op slot gedaan, zal wel een foutje zijn. Het tweede bericht laden gestopt 13:12 had ik toen nog niet gezien. Toen ik naar de auto liep een paar uur later waren de spiegels uitgeklapt en de deuren ontgrendeld. Ik vind het maar raar gedrag dat dit gebeurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
Als je maar 6,3 kW doet ligt dat niet aan de auto maar aan de laadpaal die je waarschijnlijk lager hebt ingesteld. Geen probleem als je daar tevreden mee bent, maar de auto kan gewoon t/m 7,4 kW aan en dat kan prima achter een 35A huisaansluiting is mijn ervaring.
Waar ik dan wellicht bij moet aantekenen dat ik zonnepanelen heb en dus overdag, afhankelijk van seizoen nog wat meer capaciteit heb dan alleen de huisaansluiting.

[ Voor 7% gewijzigd door eltron op 03-02-2021 19:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
wortelsoft schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 08:54:
op 2,2 kW of minder openbaar laden zou ik bijna zinloos laden willen noemen.
Uitgaande dat je ergens voor een kort bezoek van max ca. 2u bent en er ook nog wat laadverlies is, ben je de geladen kWh al bijina kwijt aan het omrijden naar de laadpaal. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron

Zou niet ander willen.
Maar dat heeft voor mij niet veel met 3F te maken.
Als ik de MY19 om 23u met nog een paar % SOC aan de Zappi hang, met 1F, is tie de volgende ochtend tussen 7 en 8 ook weer 100% SOC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wortelsoft
eltron schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 19:36:
[...]

op 2,2 kW of minder openbaar laden zou ik bijna zinloos laden willen noemen.
Uitgaande dat je ergens voor een kort bezoek van max ca. 2u bent en er ook nog wat laadverlies is, ben je de geladen kWh al bijina kwijt aan het omrijden naar de laadpaal. 8)7
Bij die lage snelheid sluit ik de auto vaak ook niet aan, is inderdaad vaak zinloos. In een parkeergarage laden met 3,6kW zet weinig zoden aan de dijk.

[ Voor 6% gewijzigd door wortelsoft op 03-02-2021 20:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frij5fd
[...]

....
Vanmiddag auto weggebracht. Medewerker van Zeeuw&Zeeuw gaf aan dat ze al eerder een vergelijkbaar geval hadden gehad, waarbij iemand meerdere malen hoofdzekeringen kon laten vervangen door Stedin. En toen ze 'm in de garage aan de lader zette, brandde daar de zekering door. Ze zouden nog een firmware update doen, maar meestal hielp dat niet meer als eenmaal een keer kortsluiting was veroorzaakt. Vervangen van de laadunit wordt het dan en dat kon vanwege slechte beschikbaarheid van reserveonderdelen wel een paar weken duren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gabbel
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 16-06 22:40
Ik overweeg om de Kia E Niro te nemen. Heeft iemand enig idee wat de levertijden zijn van MY2021?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kdeboois
Wij zijn bestuurders, geen verkopers 😁

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
gabbel schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 20:26:
Ik overweeg om de Kia E Niro te nemen. Heeft iemand enig idee wat de levertijden zijn van MY2021?
Vrij normale levertijden volgens mij. Als je snel bent kun je wellicht nog een MY20 krijgen met 8% bijtelling.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron
'Apple wil miljarden investeren in autobouwer Kia'

Ben benieuwd wat dat gaat opleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BGFG
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 22:04
eltron schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 19:31:
[...]

Als je maar 6,3 kW doet ligt dat niet aan de auto maar aan de laadpaal die je waarschijnlijk lager hebt ingesteld. Geen probleem als je daar tevreden mee bent, maar de auto kan gewoon t/m 7,4 kW aan en dat kan prima achter een 35A huisaansluiting is mijn ervaring.
Waar ik dan wellicht bij moet aantekenen dat ik zonnepanelen heb en dus overdag, afhankelijk van seizoen nog wat meer capaciteit heb dan alleen de huisaansluiting.
Ik heb er geen problemen mee, maar je triggert mij wel. De paal is door Eneco geleverd, gemonteerd en ingesteld. Kun je dit als gebruiker instellen dan? Heb ook zonnepanelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
BGFG schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 21:45:
[...]

Ik heb er geen problemen mee, maar je triggert mij wel. De paal is door Eneco geleverd, gemonteerd en ingesteld. Kun je dit als gebruiker instellen dan? Heb ook zonnepanelen.
De vraag is of de paal achter een groep met een 32A zekering zit. In dat geval moet je huisinstallatie dus 32A aan de paal kunnen leveren en moet loadbalancing bewaken dat je niet boven de 35A voor geheel komt.
Dus een dunne marge maar 's nachts lukt dat wel en overdag ook als je nog een paar kW van de zonnepannelen erbij hebt.
Vervolgens is het althans bij de Zappi zo dat je ook de paal zelf kunt instellen op het maximaal aantal Ampere dat hij afneemt, ik neem aan dat dat bij de door Eneco geleverde paal ook wel zal kunnen. Die dingen zijn standaard 32A of 16A, maar niet iets er tussenin, dus als het bij jou minder is dan 32A dan moet dat in de paal zijn ingesteld.
Is overigens meer iets voor thuislaad topic, tenzij het bij jou een mankement aan de auto zou zijn maar dat geloof ik niet. De E-Niro my19 kan gewoon 32A pakken als hij het aangeboden krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
eltron schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 21:51:
[...]

De vraag is of de paal achter een groep met een 32A zekering zit. In dat geval moet je huisinstallatie dus 32A aan de paal kunnen leveren en moet loadbalancing bewaken dat je niet boven de 35A voor geheel komt.
Dus een dunne marge maar 's nachts lukt dat wel en overdag ook als je nog een paar kW van de zonnepannelen erbij hebt.
Vervolgens is het althans bij de Zappi zo dat je ook de paal zelf kunt instellen op het maximaal aantal Ampere dat hij afneemt, ik neem aan dat dat bij de door Eneco geleverde paal ook wel zal kunnen. Die dingen zijn standaard 32A of 16A, maar niet iets er tussenin, dus als het bij jou minder is dan 32A dan moet dat in de paal zijn ingesteld.
Is overigens meer iets voor thuislaad topic, tenzij het bij jou een mankement aan de auto zou zijn maar dat geloof ik niet. De E-Niro my19 kan gewoon 32A pakken als hij het aangeboden krijgt.
De auto kan inderdaad op 32A laden, doe ik vaak op een plek bij de opdrachtgever. 7,3kW (MY19).
Op de Zappi kun je tot 1 decimaal het limiet van de laadpaal instellen. Mijne staat op 25A.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niroot
  • Laatst online: 06-10 19:36
groentjie77 schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 23:06:
[...]

Ja, je hebt dan wel Premium lidmaatschap nodig. Dat kost 5 euro in de maand maar je kunt het 14 dagen gratis proberen. Je hoeft geen betalingsgevens te geven voordat de 14 dagen voorbij zijn.

Het grootste voordeel is dat je rechtstreeks vanuit ABRP de routenavigatie op je scherm ziet. Zo te zien wordt hiervoor Apple Maps gebruikt. Er wordt dan met de real-time verkeerinformatie rekening gehouden. En bij Premium wordt er ook rekening gehouden met de weersomstandigheden. Ik heb er te weinig gebruik van gemaakt om daarover iets te kunnen zeggen.

De functionaliteit via Carplay is echter (nog) zeer beperkt. Hoewel je een eenvoudige route via het scherm zou moeten kunnen ingeven wordt er echter vanuit gegaan dat je de echte routeplanning en instellingen nog steeds op de telefoon doet. Op het scherm zie je het actuele percentage en het verwachte percentage bij aankomst op eindbestemming danwel laadstop.

Ik vind het op zich geen probleem om de echte planning op de telefoon te moeten doen maar wat ik graag via Carplay zou willen is "alternatieve laadstops". Bijvoorbeeld: ik wil nu al een stop maken, laat me de eerstvolgende laadmogelijkheid zien en de impact op de route. Of: als ik de geplande laadstop wil overslaan wat is dan de eerstvolgende laadmogelijkheid?
Vooral dat laatste is iets wat mij tijdens lange ritten bezig houdt en dus zit ik toch weer op de telefoon te kijken... ABRP gaat er mij teveel vanuit dat ze de perfecte route voor je geselecteerd hebben en je daar maar aan moet houden. Uiteraard kun je stellen dat als ik een latere laadstop had willen hebben ik het percentage bij aankomst maar lager had moeten instellen maar ik zou graag de keuze hebben om onder mijn standaard ingestelde 10% te gaan als ik bijvoorbeeld zie dat de volgende mogelijke stop met 4 Ionity en 2 Fastned palen met 8% bij aankomst te halen is.

Ik denk dat ABRP heel goed bezig, ze maken elke keer stappen in de goede richting. Maar op dit moment is Premium me het geld nog niet waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rbrt
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 03-10 15:07
Onze Kia e-niro is in december geleverd maar de rubberen matten en de trekhaak konden niet gelijk meegeleverd worden door de grote drukte van de jaarwisseling.. iedereen wilde nog gauw op de lage bijtelling duiken denk ik

Inmiddels nog steeds niet gehoord wanneer de accessoires nageleverd worden, zijn er anderen hier die dit ook hebben?

dino-vrij! Kia EV6 GT-Line 77kWh, 10.200 WP op Fronius 7kW, Panasonic 9kW T-CAP warmtepomp voor de bollenschuur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
rbrt schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 18:35:
Onze Kia e-niro is in december geleverd maar de rubberen matten en de trekhaak konden niet gelijk meegeleverd worden door de grote drukte van de jaarwisseling.. iedereen wilde nog gauw op de lage bijtelling duiken denk ik

Inmiddels nog steeds niet gehoord wanneer de accessoires nageleverd worden, zijn er anderen hier die dit ook hebben?
Trekhaak?
Mag hij trekken? Ik dacht alleen dragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rbrt
eltron schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 20:41:
[...]

Trekhaak?
Mag hij trekken? Ik dacht alleen dragen.
Is inderdaad enkel voor de fietsendrager ;)

dino-vrij! Kia EV6 GT-Line 77kWh, 10.200 WP op Fronius 7kW, Panasonic 9kW T-CAP warmtepomp voor de bollenschuur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jinxedworld
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 19-09 10:37
rbrt schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 18:35:

Ik wacht ook nog op de trekhaak. De dealer meldde dat KIA voorzichtig week 7 heeft gezegd dat de trekhaak weer leverbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• posttoast
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:32
Hebben anderen hier ook issues met de UVO app momenteel? Ik krijg na heel lang "Receiving vehicle status information..." de melding "No response from the vehicle [4081]". Ben benieuwd of het aan de Kia servers ligt of dat er "iets" met mijn auto aan de hand is :)

omniscale.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Akemi
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 21:08
posttoast schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 10:47:
Hebben anderen hier ook issues met de UVO app momenteel? Ik krijg na heel lang "Receiving vehicle status information..." de melding "No response from the vehicle [4081]". Ben benieuwd of het aan de Kia servers ligt of dat er "iets" met mijn auto aan de hand is :)
Ik heb dit een paar dagen geleden ook gehad. Na een rondje rijden deed hij het opeens weer.
Het feit dat je kan inloggen betekent al dat er met de KIA servers niets aan de hand is.
Het is de auto die niet reageert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• posttoast
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:32
Akemi schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 10:49:
[...]

Ik heb dit een paar dagen geleden ook gehad. Na een rondje rijden deed hij het opeens weer.
Het feit dat je kan inloggen betekent al dat er met de KIA servers niets aan de hand is.
Het is de auto die niet reageert.
Tnx :) Mijn vriendin is er net mee gaan rijden, en hangt hem nu aan een laadpaal. Ik hoop dat het straks weer werkt.

Edit: nou, tot nu toe doet het weinig. Hopelijk doet ie het vanavond weer als mijn vriendin weer thuis is, met de koude dagen op komst is op afstand aanzetten van de airco toch wel fijn ;)

[ Voor 17% gewijzigd door posttoast op 05-02-2021 14:40 ]

omniscale.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rbrt
jinxedworld schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 07:15:
[...]

Ik wacht ook nog op de trekhaak. De dealer meldde dat KIA voorzichtig week 7 heeft gezegd dat de trekhaak weer leverbaar is.
Ik ben zojuist gebeld door de dealer, die gaf ook aan dat het vanaf de week van 15 februari weer zou moeten lukken om trekhaken te plaatsen. Mattenset wordt volgende week opgestuurd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcva
Tot de update geen problemen met met thuis laden. Zappi had de bugs van de MY20 keurig omzeild.
Na de obc update een week of 3 geleden wilde ik voor het eerst 3 fasen laden op mijn Zappi en vlogen er weer 2 hoofdzekeringen uit. Wat een ongelofelijke prutsers zijn het bij Kia, waar nu niemand te bereiken is.
Zappi leeft nog itt eerdere 3 keren. Marc van Zappi adviseerde de Zappi te updaten. Dat ga ik vanmiddag dan maar doen.
Meer mensen waarbij de recall je van de wal in de sloot geholpen heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
@Marcva bijzonder verhaal weer.. maar als het enkel een software update van de obc was, dan kunnen ze toch nooit voorkomen dat de 3 fase pinnen aan de voorkant kortgesloten worden? Dit lijkt een mechanisch issue. Of zou er eerst gedetecteerd worden of er 3 fasen aangesloten zijn en dat het dan nooit naar 1 fase “kortgesloten” mag worden zolang dezelfde stekker aangesloten is.
Zou mooi zijn als Kia openheid van zaken geeft over wat er precies met die obd update gewijzigd wordt, er moet bij Kia NL toch wel iemand zijn die de details weet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
  • Laatst online: 28-12-2024
gabbel schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 20:26:
In Vlaanderen gewoon leverbaar uit stock.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
  • Laatst online: 28-12-2024

Zou niet ander willen.
Hangt er maar vanaf wat je zelf wil.
Ik doe, ook niet voor en na corona, zelden 400 km op een dag.
Ook bij 1F laden is de aandrijfaccu dan steeds bijgeladen.
En ik beperk het laden dan nog eens van 7 naar 4 kW.
Ik ga ieder jaar geen 100'den euro extra betalen om wat sneller te kunnen laden (situatie Vlaanderen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frij5fd
Na de kortsluiting begin deze week, veroorzaakt door een MY20 tijdens 3 fasen laden, heeft de dealer gister een nieuwe laadmodule gemonteerd. Het laden thuis werkt nu weer. Ik mag hopen dat het daarmee gefixed is. Als de komende dagen er in huis geen CV-ketel zou kunnen werken, door weer een gesprongen hoofdzekering, zou ik niet erg blij zijn.

NB1: nog een link naar uitleg over het probleem van kortsluiting bij de Zappi lader: https://myenergi.com/e-niro/
De link verwijst naar een pagina uit de zomer, waar ook gemeld wordt dat de firmware update van de Zappi eruit bestaat dat laden met 3 fasen niet meer kan. Ik mag aannemen dat dat toch niet de oplossing meer is aan de zijde van de Zappi lader?

NB2: ik heb een Ecotap lader met loadbalancer van Ecotap, maar mijn probleem lijkt precies hetzelfde te zijn. Volgens deze thread in een UK-forum kunnen andere laders hetzelfde ook hebben met de e-Niro en e-Kona: https://www.speakev.com/t...e-niro-2020-model.152058/

[ Voor 53% gewijzigd door Frij5fd op 06-02-2021 13:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
Frij5fd schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 13:20:
Na de kortsluiting begin deze week, veroorzaakt door een MY20 tijdens 3 fasen laden, heeft de dealer gister een nieuwe laadmodule gemonteerd. Het laden thuis werkt nu weer. Ik mag hopen dat het daarmee gefixed is. Als de komende dagen er in huis geen CV-ketel zou kunnen werken, door weer een gesprongen hoofdzekering, zou ik niet erg blij zijn.

NB1: nog een link naar uitleg over het probleem van kortsluiting bij de Zappi lader: https://myenergi.com/e-niro/
De link verwijst naar een pagina uit de zomer, waar ook gemeld wordt dat de firmware update van de Zappi eruit bestaat dat laden met 3 fasen niet meer kan. Ik mag aannemen dat dat toch niet de oplossing meer is aan de zijde van de Zappi lader?

NB2: ik heb een Ecotap lader met loadbalancer van Ecotap, maar mijn probleem lijkt precies hetzelfde te zijn. Volgens deze thread in een UK-forum kunnen andere laders hetzelfde ook hebben met de e-Niro en e-Kona: https://www.speakev.com/t...e-niro-2020-model.152058/
@Frij5fd

Voor de goede orde, het ligt aan de technisch implementatie van de e-Niro omdat ze geen echte 3F OBC hebben maar 3x 1F. Zappi heeft hier nu een workaround voor gemaakt (staat op het myenergi forum beschreven.) Dus met andere laders kun je zeker hetzelfde euvel verwachten. Is ook al een paar keer voorgekomen bij gebruikers hier.

Had begrepen dat er ook een firmware update is voor de OBC van e-Niro. Vraag even bij de dealer, vriend van me heeft hem al gekregen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
@Vaevictis_ elke 3 fase EV doet 3x1f ;)
Het probleem bij de e-Niro MY20 is dat bij het schakelen naar 1 fase de 2 andere pinnen in de socket doorverbonden worden. Dus niet alleen de 3 interne laders doorverbinden maar ook de pinnen aan de voorzijde. Het eerste doet elke 3 fase EV (geen enkele werkt op 400V) het tweede is een giga fout in het ontwerp..
Normaal gaat dit goed omdat het omschakelen naar 1 fase bedoeld is voor 1 fase laadpalen, de 2 andere pinnen zijn dan niet aangesloten. Maar de Zappi doet iets slims om onder bepaalde omstandigheden te wisselen van 3 fase naar 1 fase, maar hierbij zijn dan wel alle 3 fasen aangesloten op de pinnen van de auto. Dat doet dan boem.

[ Voor 32% gewijzigd door CyBeRSPiN op 06-02-2021 18:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marteltor
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 05-10 18:17
Wat is handig met de aankomende kou? Gewoon parkeren in z'n P? Ik heb de indruk dat de auto dan alsnog zelf de handrem aantrekt, maar kan het mis hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frij5fd
CyBeRSPiN schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 18:13:
Het probleem bij de e-Niro MY20 is dat bij het schakelen naar 1 fase de 2 andere pinnen in de socket doorverbonden worden. Dus niet alleen de 3 interne laders doorverbinden maar ook de pinnen aan de voorzijde. Het eerste doet elke 3 fase EV (geen enkele werkt op 400V) het tweede is een giga fout in het ontwerp..
Normaal gaat dit goed omdat het omschakelen naar 1 fase bedoeld is voor 1 fase laadpalen, de 2 andere pinnen zijn dan niet aangesloten. Maar de Zappi doet iets slims om onder bepaalde omstandigheden te wisselen van 3 fase naar 1 fase, maar hierbij zijn dan wel alle 3 fasen aangesloten op de pinnen van de auto. Dat doet dan boem.
Blijkbaar is de combinatie van een Ecotap laadpunt (met load balancer) ook problematisch. En ik zie dat het met Webasto laadpunten ook mis kan gaan (met de Kona in dit geval): https://www.speakev.com/t...d-onboard-charger.153188/

Ik heb een nieuwe laadmodule, kan ik ook zien aan plakker die er op zat, dus ik mag verwachten dat de update daar meteen ook op geflasht is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WRT54G
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08-10 14:10
Iemand een idee hoe lang het lampje bij de oplaad aansluiting blijft branden? Het viel mij op dat ie na een paar minuten nog steeds brandt. In mijn beleving was dit voorheen binnen een x aantal seconden weer uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jakob1969
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 12-09 08:54
Eind april wordt mijn Kia e-Niro geleverd volgens de planning. Ik heb gelezen dat je de boot kunt volgen waarmee de auto’s worden geleverd in Rotterdam. Iemand een idee welke boot (morning lady of morning Lynn)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcva
CyBeRSPiN schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 18:13:
Ben er inmiddels achter dat de Zappi er inderdaad weer uitklapt bij het omschakelen van 1f naar 3f, ondanks de vertraging die ze daar ingebouwd hebben om de auto de kans te geven de fasen te lossen.
Als ik de Zappi eerst op 3f (Fast) zet en dan inpik gaat het wel goed.
Update van de Zappi maakt geen verschil. Maandag maar eens horen wat de dealeervan zegt. Bitter weinig ben ik bang :X
Overigens vandaag ook DC geladen. Klapte er na 20 minuten uit met een communicatiefout. Was ook niet meer aantde praaete krijgen. Kon het met samen geknepen billen redden tot thuis. Weet niet of dit aan de auto lag, of de paal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kan iemand mij vertellen wat nou het verschil is tussen de E-Niro 2018 en de 2021 versie? Ik zie echt amper verschil in opties of kwaliteit? Wat is er beter/anders aan het nieuwe model?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
Verwijderd schreef op zondag 7 februari 2021 @ 00:37:
Kan iemand mij vertellen wat nou het verschil is tussen de E-Niro 2018 en de 2021 versie? Ik zie echt amper verschil in opties of kwaliteit? Wat is er beter/anders aan het nieuwe model?
Er is geen MY18, maar tov MY19 heeft 20/21 de volgende extra’s:
-3 fase laden ipv 1 fase (openbaar kun je dan vaak tot 3x sneller laden)
-UVO app waarmee je op afstand o.a. de kachel/airco kan aanzetten
-een veel breder scherm voor de navigatie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dus op die "ouwe" kan je dan niet snelladen?
Bedankt voor de info!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 7 februari 2021 @ 00:52:
Dus op die "ouwe" kan je dan niet snelladen?
Bedankt voor de info!
Wel snelladen (DC / Gelijkstroom, die lompe kasten langs de snelweg enzo) maar langzamer laden aan palen langs de straat (AC / Wisselstroom).
Thuisladen kan je op 7.2kW krijgen (1-fase) vs 11kW op de nieuwe (3-fase).

[ Voor 5% gewijzigd door _eLMo_ op 07-02-2021 01:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

@Marowi maar als ik dus alleen thuis laadt óf langs de snelweg, dan zit ik dus eigenlijk ook goed met het "oude" model. 7,2 vs 11 kw maakt dan ook niet heel veel uit toch. Kan je met die app ook instellen hoe laat de auto moet opwarmen? Blijft over het grotere navigatie systeem. Niet echt baanbrekende changes toch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
Verwijderd schreef op zondag 7 februari 2021 @ 01:18:
@Marowi maar als ik dus alleen thuis laadt óf langs de snelweg, dan zit ik dus eigenlijk ook goed met het "oude" model. 7,2 vs 11 kw maakt dan ook niet heel veel uit toch. Kan je met die app ook instellen hoe laat de auto moet opwarmen? Blijft over het grotere navigatie systeem. Niet echt baanbrekende changes toch
Als je thuis een 3 fase (3x 25A) aansluiting hebt dan kun je thuis op 1 fase met maximaal 3,7kW laden.

Vanwaar deze vragen? Heb je de mogelijkheid om een 2019 model over te nemen? Voor zakelijke lease zou ik direct zeggen: doen de bijtelling scheelt erg veel namelijk, 4% tov 12% van dit jaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Steeck03
DutchKel schreef op zondag 7 februari 2021 @ 02:46:
[...]

Als je thuis een 3 fase (3x 25A) aansluiting hebt dan kun je thuis op 1 fase met maximaal 3,7kW laden.

Vanwaar deze vragen? Heb je de mogelijkheid om een 2019 model over te nemen? Voor zakelijke lease zou ik direct zeggen: doen de bijtelling scheelt erg veel namelijk, 4% tov 12% van dit jaar.
Hoezo 3,7kW. Ik heb 3x25 zonder loze ballancing en laad met 20A. 4,6kWmen effectief 4,2-4,3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Niet online
DutchKel schreef op zondag 7 februari 2021 @ 02:46:
[...]

Maximaal 5.7kW op 3x25A als er geen verbruikers op de fase actief zijn.

Also: dit geld alleen voor thuisladen. Straatladen kom je 22kW palen bijna niet tegen. Dus langs de straat zit je bijna altijd op 3.6kw.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kdeboois
_eLMo_ schreef op zondag 7 februari 2021 @ 08:56:
[...]

Maximaal 5.7kW op 3x25A als er geen verbruikers op de fase actief zijn.

Also: dit geld alleen voor thuisladen. Straatladen kom je 22kW palen bijna niet tegen. Dus langs de straat zit je bijna altijd op 3.6kw.
Heel Amsterdam staat vol met 22 kW palen (Flexpower) dus dat is maar net afhankelijk van waar je woont.

Pagina: 1 ... 134 ... 352 Laatste

Let op:
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3
Thuisladen van je EV deel 2
Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic

Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.