Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
@cypher21 @CyBeRSPiN

Hier is de pudding: YouTube: Gekke Kia

Parkeren met P is handiger met laadpoort, en parkeren met P opent de achterdeuren bij mij, uitzetten met aan/uit niet.
Ik heb wel een custom settings volgens mij dat de deuren op slot gaan als ik ga rijden (of was dat standaard)?

Mogelijk zijn de gelockte laaddeur en gelockte achterdeur aan elkaar gelieerd?
DutchKel schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 14:19:
Er is echter wel een instelling die ervoor zorgt dat de laadklep op slot blijft.

Ik heb momenteel ook hetzelfde gedrag. Bij mij gaan de deuren niet open als ik de auto op de P stand zet of uit. Al kan ik bij de bestuurder en bijrijders kant wel de auto van binnen openen omdat de hendel daarmee ook direct het slot eraf haalt. De deuren achterin blijven wel op slot (zelfs als er geen kinderslot op zit)

Er is een instelling waarbij je kunt instellen dat alle deuren ontgrendelen als je de auto op de P stand zet of uitschakelt. Daar zit dus ook direct de laadklep bij.

Ik druk nu voordat ik uitstap op de alle deuren ontgrendelen knop die in de deur zit en daarmee gaat ook direct het slot van de laadklep eraf. Ik vergeet telkens de instelling aan te passen dat het automatisch gebeurd als ik de P stand selecteer..
Goeie kans dat het zoiets is. Maar wat maakt het nou uit of ik op de P druk of op "alle deuren ontgrendelen". Blijft 1 knop, en bij de P heb ik het voordeel dat de auto nog ff aan blijft met verwarming / radio waardoor mijn kids niet gelijk mega ongeduldig worden ;P

[ Voor 58% gewijzigd door _eLMo_ op 20-01-2021 15:10 ]

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:36
@_eLMo_ :D respect voor de video en het uitzoeken!
Ik heb nogmaals gecheckt maar met uitstappen met enkel de uit-knop blijft de laadpoort geopend, mogelijk idd die afwijkende lock-setting? De achterportieren kan ik ook gewoon van buitenaf openen als ik uitstap. Hoe dat van binnenuit zit weet ik niet, heb niet vaak passagiers.
Dan zijn we beide niet gek :P

[ Voor 23% gewijzigd door CyBeRSPiN op 20-01-2021 16:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08-10 12:35
Als je de optie automatisch vergrendelen hebt staan op: vergrendelen bij schakelen dan heb je dus bij elk schakel moment dat de deuren, achterklep en laadklep worden vergrendeld op het moment dat deze niet vergrendeld is. Ik heb er net bij het uitstappen even aan gedacht en heb hem aangepast.

Die instelling zorgt er dus voor dat de laadklep is vergrendeld bij het uitstappen. De deuren aan de voorkant kun je altijd via de hendel aan de binnenkant openen. Dat is vast een beveiliging voor als je een ongeluk hebt gehad ofzo
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A1D_RrQL65TGW_G0o62GV4a1BB0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ziGPf3LMR3yoLj3A2skzXh4n.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/95ieBneEi6IlRJmzjT5V9kCedjw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WQqoCmfrzi05lprKAnrBvuYj.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Sx77fIHxG6ZEjz-omN0iS0vSUY0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tWUdQb8Ylnq0xWX6XfkZ0cgg.jpg?f=fotoalbum_tile

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
@DutchKel de deuren achter krijg je ook open als je die pal die boven de hendel zit gebruikt. Het ontgaat me eigenlijk waarom die hendel achter niet altijd werkt? Ongemakkelijk wel als iemand uit wil stappen en die hendel dan niet werkt.
Voor kinderslot zit er een klein palletje in de zijkant van de deur meen ik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TechLight
  • Registratie: Mei 2019
  • Niet online
(op slot, van slot; p; laadklep; ...) Wat is het toch een ingewikkelde auto :+

Heb ook nog even handjes-los getest, naar aanleiding van
petertenboer schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 20:47:
Ik heb het een keer uitgeprobeerd.
Ik kon voor “straf” LFA een paar minuten niet gebruiken :-)
Op SCC zetten, groen stuurtje, stuur loslaten. Bij mijn modeljaar 2019 gaat de LFA na de laatste waarschuwing inderdaad gewoon uit (wit stuurtje) maar niks van enige straf. Stuur weer even licht aanraken/draaien en stuurtje wordt weer netjes groen.

Ben je in verwarring met de Tesla's die dat doen, of kan het nog liggen aan SCC vs gewoon CC, of LFA vs LKA?

Of was het je vrouw van wie je straf kreeg O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
CyBeRSPiN schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 20:22:
@DutchKel de deuren achter krijg je ook open als je die pal die boven de hendel zit gebruikt. Het ontgaat me eigenlijk waarom die hendel achter niet altijd werkt? Ongemakkelijk wel als iemand uit wil stappen en die hendel dan niet werkt.
Voor kinderslot zit er een klein palletje in de zijkant van de deur meen ik?
Mijn bijrijders die achterin hebben gezeten snappen het van het slot halen van de deur via het palletje nog niet. Die melden alleen aan mij dat de deur niet open gaat. :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
DutchKel schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 20:29:
[...]

Mijn bijrijders die achterin hebben gezeten snappen het van het slot halen van de deur via het palletje nog niet. Die melden alleen aan mij dat de deur niet open gaat. :9~
Ja. Ik druk dan steeds die centrale ontgrendelknop in het portier maar in, maar fijn is anders. Dat ie standaard aan de buitenkant dicht gaat vind ik wel prima, maar de hendels achter hadden van mij net als die voor mogen werken.
Maar goed, zoals @kdeboois zou zeggen: als dit nu de problemen zijn met deze auto ;)
Vind het oprecht jammer dat ik zo weinig hoef te rijden de laatste tijd. Net 1200 euro voorschot terug van mn elektriciteit omdat ik afgelopen jaar voor 100 euro minder per maand heb geladen dan voorzien ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frij5fd
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 04-10 22:17
Leuk, even zo'n video! Ik zie dat jij de 2 klepjes achter het deurtje van de voedingaansluiting eraf hebt gehaald. Rijd je daar al lang mee en zonder problemen?

De bovenste moet er bij thuis laden altijd af, maar is onhandig en zit vaak in de weg. Als dat bij meer mensen zonder problemen weg is, vind ik het verwijderen ervan wel een optie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Niet online
Frij5fd schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 21:29:
[...]

Leuk, even zo'n video! Ik zie dat jij de 2 klepjes achter het deurtje van de voedingaansluiting eraf hebt gehaald. Rijd je daar al lang mee en zonder problemen?

De bovenste moet er bij thuis laden altijd af, maar is onhandig en zit vaak in de weg. Als dat bij meer mensen zonder problemen weg is, vind ik het verwijderen ervan wel een optie
Officieel houd die de sneeuw eruit. Onofficieel heb ik al een winter in zweden gestaan met -8 zonder problemen :P Dealer zegt er ook niks van.

Officieel slijt je aansluiting misschien harder door troep (ik heb er nog nooit troep in gehad, zand ofzo, altijd schoon) en moet je hem na 200k vervangen?

Mij het gemak wel waard. Ik rijd inmiddels al 2 jaar (60.000km) zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tackleberry
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 07-10 18:36
_eLMo_ schreef op maandag 18 januari 2021 @ 20:42:
Was het de veerschotel? Dat is echt check nummer 1 bij drempel geluiden xD
Aan de foto van de garage te zien was het aanslagrubber losgekomen en kon dus vrij op en neer springen in de schokdemper.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchKel
_eLMo_ schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 22:38:
[...]

Officieel houd die de sneeuw eruit. Onofficieel heb ik al een winter in zweden gestaan met -8 zonder problemen :P Dealer zegt er ook niks van.

Officieel slijt je aansluiting misschien harder door troep (ik heb er nog nooit troep in gehad, zand ofzo, altijd schoon) en moet je hem na 200k vervangen?

Mij het gemak wel waard. Ik rijd inmiddels al 2 jaar (60.000km) zo.
Je kunt de instelling Automatisch ontgrendelen op “Voertuig uit” zetten en de laadklep is open als je het voertuig uit zet.

Tenminste als je dat wilt, misschien vind je de huidige instelling ook wel prettig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18:22
driel24 schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 20:57:
[...]

Zomaar ineens....
Hoe kan het dan dat er veel Niro's zijn met het lege start accu probleem ?
En dan een dealer hebben die doet alsof jij de enige bent in NL met dit probleem en je 4x een berger laat langskomen en 6x laat terugkomen en uiteindelijk via KIA NL escalatie een nieuwe accu geeft (en vervolgens per ongeluk nog een fikse rekening stuurt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18:36
NiroNiro schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 11:10:
wat voor banden heb je er nu onder dan?
Nexen. Op zich qua comfort en geluid niets op aan te merken. Echter de grip op nat wegdek is echt heel slecht.

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deltaquad
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 17-09 12:33
Wirehead schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 08:24:
[...]

Zo. Auto sinds gisteren terug binnen bij de dealer, hun zien ook alle foutmeldingen terug en hebben deze doorgemeld aan Kia Belgie. Donderdag komt iemand van Kia Belgie zelf, met apparatuur voor gedetailleerde diagnose op het hoogspanningscircuit. Ik ben benieuwd :)
Hopelijk komen ze er dan achter welk onderdeel er precies defect is. En dat het niet zo lang duurt als bij mij voordat het onderdeel binnen is uit Zuid-Korea. Mijn auto staat nu al 6 weken bij de dealer in afwachting van 2 onderdelen:
De airco pomp is inmiddels binnen, alleen de verwarmingspomp staat -zwaar- in de backorder en kan nog even duren voordat deze binnen is.

Ik rij nu al bijna even lang in de leen eSoul als in m'n eigen eNiro :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wirehead
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08-10 11:38
deltaquad schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 09:49:
[...]

Hopelijk komen ze er dan achter welk onderdeel er precies defect is. En dat het niet zo lang duurt als bij mij voordat het onderdeel binnen is uit Zuid-Korea. Mijn auto staat nu al 6 weken bij de dealer in afwachting van 2 onderdelen:
De airco pomp is inmiddels binnen, alleen de verwarmingspomp staat -zwaar- in de backorder en kan nog even duren voordat deze binnen is.

Ik rij nu al bijna even lang in de leen eSoul als in m'n eigen eNiro :|
Zag op OVMS dat ze alvast goed aan het testen waren deze ochtend... >:) Ook nog een telefoontje gehad om nogmaals de verschillende foutmodi uit te leggen.. Dus ik heb er tot nu toe vertrouwen in dat het goed komt :)

Denon AVR-X2800H, Quadral Amun Mk.III, Technics SL-7, DIY PhonoPre, AT-152LP / 4.225kW Heckert Solar / SMA 3.0-1AV-41 / Kia e-Niro 64kWh First Edition

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deltaquad
Wirehead schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 13:46:
[...]

Zag op OVMS dat ze alvast goed aan het testen waren deze ochtend... >:) Ook nog een telefoontje gehad om nogmaals de verschillende foutmodi uit te leggen.. Dus ik heb er tot nu toe vertrouwen in dat het goed komt :)
Maar ik neem aan dat ze iig wel tenminste 1 onderdeel moeten vervangen van jouw auto als ze de oorzaak te pakken hebben? Daarna kan het nog lang gaan duren als je pech hebt.
Bij mijn dealer zeggen ze het een zeldzaamheid is dat een verwarmingspomp van een eNiro kapot gaat, vandaar de backorder. Dat deze in storing is schijnt door de aircopomp te komen (die dus ook defect is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wirehead
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08-10 11:38
deltaquad schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 14:36:
[...]

Maar ik neem aan dat ze iig wel tenminste 1 onderdeel moeten vervangen van jouw auto als ze de oorzaak te pakken hebben? Daarna kan het nog lang gaan duren als je pech hebt.
Bij mijn dealer zeggen ze het een zeldzaamheid is dat een verwarmingspomp van een eNiro kapot gaat, vandaar de backorder. Dat deze in storing is schijnt door de aircopomp te komen (die dus ook defect is).
Zonet nog telefoon gehad van de werkplaatsverantwoordelijke. De hoogspanningstechnieker van Kia Belgie zag idd afwijkende waarden qua temperatuur op de hoogspanningrelais. Ook intern tussen de 5 individuele compartimenten van de pack. Die gaat nu zijn raport opstellen en een actieplan opmaken. Morgen of maandag dus meer nieuws.. :)

Denon AVR-X2800H, Quadral Amun Mk.III, Technics SL-7, DIY PhonoPre, AT-152LP / 4.225kW Heckert Solar / SMA 3.0-1AV-41 / Kia e-Niro 64kWh First Edition

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• petertenboer
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 20:01
TechLight schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 20:27:
(op slot, van slot; p; laadklep; ...) Wat is het toch een ingewikkelde auto :+

Heb ook nog even handjes-los getest, naar aanleiding van
[...]

Op SCC zetten, groen stuurtje, stuur loslaten. Bij mijn modeljaar 2019 gaat de LFA na de laatste waarschuwing inderdaad gewoon uit (wit stuurtje) maar niks van enige straf. Stuur weer even licht aanraken/draaien en stuurtje wordt weer netjes groen.

Ben je in verwarring met de Tesla's die dat doen, of kan het nog liggen aan SCC vs gewoon CC, of LFA vs LKA?

Of was het je vrouw van wie je straf kreeg O-)
Heb nog nooit in een Tesla gereden en mijn vrouw is een vriendin :*)
Ik kreeg het niet weer ingeschakeld zoals aangegeven.

Zal het nog eens proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
_eLMo_ schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 20:27:
[...]

Ik heb deze flow 5x geprobeerd, en het werkt als je niet hoef te laden. Echter, als ik jouw flow volg dan zit de laadpoort op slot als ik uitstap en hem open probeer te doen.
In mijn flow zet ik 'm op P, dan zet ik m'n pet op en pak ik m'n telefoon uit de houder / carplay, dan zet ik de auto af en stap ik uit.
Laadpoort open.

In mijn geval is de P gebruiken dus wel degelijk een ander resultaat (en fijner) :>

- Edit: ik ga iig niet in de tussentijd mijn voet op de rem moeten houden, veel te gevaarlijk dat ik dan per ongeluk een keer het gas in druk als ik ff wat van de vloer moet pakken ofzo.
Klopt, niet dan blijft de laadpoort open.
De laadklep sluit pas nadat ik de auto op slot doe.
Ik stap dus ook gewoon uit, open de laadklep, plug de lader in en duw dan in het voorbijgaan op de deurklink om de auto af te sluiten.
Je moet het uiteraard wel eerst zo instellen in het keuzemenu.

[ Voor 40% gewijzigd door IvoB2 op 22-01-2021 15:09 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Frij5fd
Voor degenen met een onbetrouwbare 12 volt accu: Mr. Safe Nood-Snelstarter van 179.90 nu 69.95 https://www.ibood.com/diy...afe-nood-snelstarter.html
In de aanbieding vandaag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deltaquad
Frij5fd schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 09:11:
Voor degenen met een onbetrouwbare 12 volt accu: Mr. Safe Nood-Snelstarter van 179.90 nu 69.95 https://www.ibood.com/diy...afe-nood-snelstarter.html
In de aanbieding vandaag
Thanks voor de tip! Gelijk besteld, ik zocht er nog eentje. Mijn auto is tot nu toe zo onbetrouwbaar, een jump starter is echt een no-brainer.

[ Voor 0% gewijzigd door deltaquad op 23-01-2021 12:17 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
deltaquad schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 12:17:
[...]

Thanks voor de tip! Gelijk besteld, ik zocht er nog eentje. Mijn auto is tot nu toe zo onbetrouwbaar, een jump starter is echt een no-brainer.
Ben je er al mee naar de garage geweest? Ik rij nu ongeveer 1 a 2 keer per week met de auto maar heb er nog geen problemen mee gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deltaquad
DutchKel schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 12:22:
[...]

Ben je er al mee naar de garage geweest? Ik rij nu ongeveer 1 a 2 keer per week met de auto maar heb er nog geen problemen mee gehad.
De auto staat al 6 weken bij de dealer, maar met andere problemen (zie mijn vorige posts). Met de accu zelf heb ik nog geen problemen gehad. De jumpstarter zal dan meer voor de zekerheid zijn. Vooral als ik al die verhalen over de 12 V accu hier lees, of komt het alleen voor bij de my19?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
deltaquad schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 12:58:
[...]

De auto staat al 6 weken bij de dealer, maar met andere problemen (zie mijn vorige posts). Met de accu zelf heb ik nog geen problemen gehad. De jumpstarter zal dan meer voor de zekerheid zijn. Vooral als ik al die verhalen over de 12 V accu hier lees, of komt het alleen voor bij de my19?
Daar probeer ik dus achter te komen, heb ik die nodig of niet.

Ik heb wel gemerkt dat de achterklep moeilijk sluit, maar als die open blijft staan dan heb ik binnen 15 minuten een pushbericht dat de achterklep openstaat. Dus dat zal bij mij niet snel de oorzaak zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18:36
In de aanbieding vandaag
Ik heb hem ook besteld. Is het niet voor de E-Soul dan komt het vast nog wel eens van pas bij een andere auto.

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 21:02
deltaquad schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 12:58:
[...]

Volgens mij alleen bij auto's met een slechte accu.
Ik heb in 1,5 jaar nergens last van gehad (MY19).

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• passat_to_ev
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 20:34

passat_to_ev

Nice_car

Even een vraagje over het bereik van de eNiro. De laatste tijd kom ik op een volle lading 300 km. Gisteren naar België: ca 100 km 100 km/u gereden, 170 km 120 km/u, auto op eco, kachel aan, stoelverwarming op 1, buitentemperatuur 4-5 graden. Bij aankomst kon ik nog 8% 25 km.

Hebben anderen in deze koude tijd ook een bereik van 300 km? Ik was al gewend aan 360 in de winter en dat vond ik oké. 300 vind ik erg weinig.

MW_ID7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
@passat_to_ev toevallig flinke tegenwind gehad? Dat maakt nogal uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• passat_to_ev

passat_to_ev

Nice_car

Volgens de weersite windkracht 3 zzw, dus tegenwind maar niet zo veel lijkt me.

MW_ID7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
Ik denk als je alles op 100km/u had gereden dat je dan wel de 350-360km had gehaald. Bij mij zakt de range gigantisch in als ik boven de 100 ga rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steeck03
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 06-10 14:18
passat_to_ev schreef op zondag 24 januari 2021 @ 09:43:
Even een vraagje over het bereik van de eNiro. De laatste tijd kom ik op een volle lading 300 km. Gisteren naar België: ca 100 km 100 km/u gereden, 170 km 120 km/u, auto op eco, kachel aan, stoelverwarming op 1, buitentemperatuur 4-5 graden. Bij aankomst kon ik nog 8% 25 km.

Hebben anderen in deze koude tijd ook een bereik van 300 km? Ik was al gewend aan 360 in de winter en dat vond ik oké. 300 vind ik erg weinig.
wat is je gemiddeld verbruik? als ik het zo zie zit je boven de 25kWh per 100 km. dat zou extreem hoog zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• passat_to_ev

passat_to_ev

Nice_car

211 W per km, klopt ongeveer ook met 300 km op 64 kW volgens mij.

MW_ID7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• passat_to_ev

passat_to_ev

Nice_car

DutchKel schreef op zondag 24 januari 2021 @ 10:27:
Ik denk als je alles op 100km/u had gereden dat je dan wel de 350-360km had gehaald. Bij mij zakt de range gigantisch in als ik boven de 100 ga rijden.
Vraag mij inderdaad ook af of boven de 100 rijden de grote boosdoener is of de temperatuur. Heb 1,5 maand geleden 120-130 km/u gereden en redde toen 360 km. Allen was het toen 10-12 graden.

MW_ID7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 15:39
passat_to_ev schreef op zondag 24 januari 2021 @ 10:34:
Heb je dat in een lange rit gereden (één keer de auto opwarmen) of veel korte ritten/stukken (meerdere keren de auto opwarmen)

PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• passat_to_ev

passat_to_ev

Nice_car

kdeboois schreef op zondag 24 januari 2021 @ 10:39:
[...]

Heb je dat in een lange rit gereden (één keer de auto opwarmen) of veel korte ritten/stukken (meerdere keren de auto opwarmen)
1 lange rit

MW_ID7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oldie127
  • Laatst online: 19:08
Ja korte ritten met flinke tussenpauze scheelt giga in het verbruik.
Lange afstand bij temp rond de 0 regen en flink doorrijden 130 op de teller met verwarming en waar mogelijk gaf 310 km bereik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bruneelm
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 08-10 15:07
Er zijn zoveel parameters die meespelen, droog of nat, hoogteverschil, temp, wind, gewicht ,...
Misschien met de https://ecalc.ch/evcalc.php te zien wat het meeste invloed had

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• passat_to_ev

passat_to_ev

Nice_car

bruneelm schreef op zondag 24 januari 2021 @ 10:57:
Er zijn zoveel parameters die meespelen, droog of nat, hoogteverschil, temp, wind, gewicht ,...
Misschien met de https://ecalc.ch/evcalc.php te zien wat het meeste invloed had
Interessante tool, loop ik dus niet uit de pas. Had er trouwens nog bij moeten vertellen: 18 inch winterbanden.

Vooralsnog ben ik dan niet ongerust over mijn bereik :)

MW_ID7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Niet online
Ik red nu zo’n 370km met mijn eNiro. Maaaaarr: dan rij ik wel als een opa (cruis op 104km/h de hele weg).
4 mensen of 1 persoon in de auto maakt niet veel uit. Verwarming staat altijd op 20.5 graden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron
_eLMo_ schreef op zondag 24 januari 2021 @ 15:36:
Ik red nu zo’n 370km met mijn eNiro. Maaaaarr: dan rij ik wel als een opa (cruis op 104km/h de hele weg).
4 mensen of 1 persoon in de auto maakt niet veel uit. Verwarming staat altijd op 20.5 graden.
Herkenbaar, maar temperatuur en windrichting maken ook ongeveer 10% verschil. Ik rijd momenteel iets meer dan 1000km/w grotendeels snelweg, ,meestal rond de 110km/h. De ene keer kom ik uit rond de 20kWh/100km, de andere keer rond de 16kWh/100km. En dat heeft op de range uiteraard een overeenkomstig effect. Tussen de 370 en 400km ongeveer.
En rijdend als een opa ben je er vaak toch sneller dan wanneer je nog 10min moet stoppen bij de snellader. :)

[ Voor 7% gewijzigd door eltron op 24-01-2021 15:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Nu online

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

Vaevictis_ schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 07:13:
[...]
En dan een dealer hebben die doet alsof jij de enige bent in NL met dit probleem en je 4x een berger laat langskomen en 6x laat terugkomen en uiteindelijk via KIA NL escalatie een nieuwe accu geeft (en vervolgens per ongeluk nog een fikse rekening stuurt).
En, is het sinds je accuvervanging nu beter? Zijn alle problemen voorbij?

Dat zou dan betekenen dat die problemen aan de accu gerelateerd (kunnen) zijn!

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
Hippe Lip schreef op zondag 24 januari 2021 @ 16:14:
[...]

En, is het sinds je accuvervanging nu beter? Zijn alle problemen voorbij?

Dat zou dan betekenen dat die problemen aan de accu gerelateerd (kunnen) zijn!
Ja alle start problemen zijn opgelost.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• komkommertijd
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 22-07-2024
In de aanbieding vandaag
Meestal is de accu niet de schuldige....ik had ook startproblemen. Eerst twee keer per week en uiteindelijk elke dag....uit principe vertik ik het om met een jumpstarter rond te rijden. Zou toch te gek zijn met een auto van bijna € 50.000...mijn kofferbakslot was de schuldige en is vervangen. Tot nu toe geen problemen meer gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister9
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 07-10 11:44
Korte vraag over dat kofferbakslot die je accu leegtrek. In mijn app UVO voor de MY20 kan ik zien (en krijg vermoedelijk een waarschuwing) als de achterklep niet goed dicht zit. Net als de overige deuren en motorkap.

Dat helpt ook bij het probleem toch? Al snap ik dat dat het makkelijk als je thuis bent om even naar buiten te lopen om de klep dicht te doen, maar als je net je auto op het station zet en in de trein stapt dat een stuk minder makkelijk gaat....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcva
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 14:41
mister9 schreef op maandag 25 januari 2021 @ 09:05:
Korte vraag over dat kofferbakslot die je accu leegtrek. In mijn app UVO voor de MY20 kan ik zien (en krijg vermoedelijk een waarschuwing) als de achterklep niet goed dicht zit. Net als de overige deuren en motorkap.

Dat helpt ook bij het probleem toch? Al snap ik dat dat het makkelijk als je thuis bent om even naar buiten te lopen om de klep dicht te doen, maar als je net je auto op het station zet en in de trein stapt dat een stuk minder makkelijk gaat....
Het gaat niet om het lampje, maar een lekstroom in het slot zelf. Open of dicht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Akemi
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 21:08
passat_to_ev schreef op zondag 24 januari 2021 @ 09:43:

Ik heb er nu 1000 km op zitten, allemaal relatief korte ritten. Ik kom nu ook op 365km range uit. Wat enorm veel verschil uit maakt is de heating. Normaal kwam ik niet onder de 18 uit, meestal schommelde ik rond de 19. Zonder heating heb ik wel 15/16 gehaald. Stoelverwarming en stuurverwarming gaf niet zoveel impact.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plmagis
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 21:11
Akemi schreef op maandag 25 januari 2021 @ 14:16:
[...]

Ik heb er nu 1000 km op zitten, allemaal relatief korte ritten. Ik kom nu ook op 365km range uit. Wat enorm veel verschil uit maakt is de heating. Normaal kwam ik niet onder de 18 uit, meestal schommelde ik rond de 19. Zonder heating heb ik wel 15/16 gehaald. Stoelverwarming en stuurverwarming gaf niet zoveel impact.
3300 km hier (sinds mid-november): gemiddelde is voorlopig nog 17,2 kWh (nog niet gereset sinds de 1ste km). Binnentemperatuur op 20 graden. Auto regen. En vooral een heel lichte rechtervoet (heel veel rustige acceleratie met de adaptive cruise control zelfs op kleinere wegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister9
[...]

Maar zet je dan echt de verwarming helemaal uit (als in: geen binnenverwarming, alleen stuur/stoel verwarming)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Akemi
mister9 schreef op maandag 25 januari 2021 @ 15:04:
[...]

Maar zet je dan echt de verwarming helemaal uit (als in: geen binnenverwarming, alleen stuur/stoel verwarming)?
Er zijn mensen die op de off knop drukken maar dan beslaan mijn ramen uiteindelijk te snel. Bij mijn laatste paar testen zet ik heating uit, de ventilator op 1 en afhankelijk hoe koud het is stuur en stoelverwarming aan. (meestal op 1)

Omdat ik veel korte ritten rij scheelt dat enorm doordat, zoals eerder gezegd, hij elke keer de hele auto aan het opwarmen is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
Er is ook nog een "driver-only" knopje voor de A/C, geen idee wat daarvan de impact is op het verbruik.
Voor de echt korte ritten (supermarkt) zet ik hem vaak op Off. Is totale verspilling van energie om de auto vol op te gaan stoken.

[ Voor 39% gewijzigd door CyBeRSPiN op 25-01-2021 15:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Steeck03
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 06-10 14:18
passat_to_ev schreef op zondag 24 januari 2021 @ 10:34:
Klinkt als vrij hoog. Als ik veel snelweg rijd kom ik zelden boven de 20. 18,5-19 is normaal in deze tijd. Afgelopen zomer eerder 15

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Niet online
Ik ben gister 200km westwaarts gereden, en had een gemiddelde van 20.0 kWh/100km. En dat was met heeel zuinig de hele weg 104km/u op de cruise control. Wel 4 man in de auto en climate op 20.

Mijn jaargemiddelde is 17.4kWh/100km. Ligt wat mij betreft erg aan de wind en de temperatuur.
Hij tikte gister iig erg hard, ik kwam dus uit op zo'n 320km maximaal bereik, in de winter normaal zit ik rond de 360km bereik, en in de zomer 450km.

[ Voor 20% gewijzigd door _eLMo_ op 25-01-2021 18:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
..

[ Voor 99% gewijzigd door IvoB2 op 26-01-2021 12:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
[...]

Gemiddeld verbruik van 15.2 kWh/100km over 10.000 km en vier seizoenen.
Range is nu 426 km (volgens de GOM maar die is tot nu toe altijd betrouwbaar gebleken).
Met verwarmng op 19.5°C maakt het niet veel uit (+8-12 km range).
Ik heb wel een zeer lichte rechtervoet, rij altijd in Eco en privaat op de openbare weg defensief.
En meestal één persoon aan boord, max. 2.
Bij ritten minder dan 5 km en + 1°C alleen stuur- en stoelverwarming aan.

[ Voor 6% gewijzigd door IvoB2 op 26-01-2021 12:59 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• cypher21
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01-11-2024
aangezien ik thuis laad kan ik een aardig overzicht maken.

Kreeg de auto op 28-12-2019 en heb net de administratie van 2020 rond.

Op 01-01-2021 stond er 18300km op de teller.

zelf via mijn paal 3171 KW geladen en openbaar ongeveer 300 KW

Komt dus +/- op 3471KW voor 18300 km.

18.97KW per 100km

Let nergens op qua rijstijl, zit zonder jas in de auto en nu in de winter kachel op 20,5 a 21

4 euro per 100km is prima

"me" is geen bezittelijk voornaamwoord! Terug naar de basisschool!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timmersr
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16-10-2024
Ik probeer mijn muziekverzameling op USB in de e-Niro in de juiste (CD track)-volgorde te laten afspelen.

Hernoemen (met Tagscanner) van mp3's via 001 Artiest1 - Album1 - Titel.mp3 heeft geen zin.
De e-Niro multimedia gebruikt de ID3v1/v2 tags en negeert daarbij het Track# want het speelt altijd Titels in alfabetische volgorde af. |:(

Het moet toch mogelijk zijn zonder handmatig al mijn titels te gaan wijzigen van "Titel" in "001 Titel";
wie is het al gelukt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timmersr
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16-10-2024
Nadat in Tagscanner inruilde voor Mp3tag was handmatig niet nodig :

1) De muziekverzameling copieren op USB.
2) In Mp3tag de 'Tag-Tag' formattering gebruiken, waarbij je het TITLE veld omzet naar %track% %title% om deze te converteren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/50DFnwI1z2pq_SEfmbyWB-nKu1c=/800x/filters:strip_exif()/f/image/sTr7fH3LyJKZaSbtqh00tEHZ.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister9
Heeft iemand al ervaring met de came-wipe om de camera schoon te houden?
Ik snap dat het helemaal prima werkt bij nat weer. Maar ik maak me een beetje zorgen of het maken van krassen met het borsteltje als t droog weer is.

Bedankt vast.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
mister9 schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 22:09:
Heeft iemand al ervaring met de came-wipe om de camera schoon te houden?
Ik snap dat het helemaal prima werkt bij nat weer. Maar ik maak me een beetje zorgen of het maken van krassen met het borsteltje als t droog weer is.

Bedankt vast.
Moet je aan @zeroday of aan @Vaevictis_ vragen, die had je al wel gevonden in dit topic denk ik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeroday
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 07-10 15:15

zeroday

There is no alternative!

CyBeRSPiN schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 22:27:
[...]

Moet je aan @zeroday of aan @Vaevictis_ vragen, die had je al wel gevonden in dit topic denk ik?
Ja,die ervaring is: haal hem in de wasstraat eraf, ik ben hem daar kwijt geraakt, althans, een of twee dagen later kwam ik erachter dat ie er niet meer op zat, maar verder werkt ie goed, nu moet ik even bij het instappen mijn vinger er langs halen, zit me nog even te beraadslagen of ik hem ga vervangen, die 3d print zat dus niet goed vast
Borsteltje is heel zacht, die maakt niet 1-2-3 krassen

[ Voor 4% gewijzigd door zeroday op 27-01-2021 23:01 ]

There are no secrets, only information you do not yet have

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Niet online
Ja, de borstel is zacht, maar al het zout en zand wat erop land niet. Ik durf het zelf nog niet aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tackleberry
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 07-10 18:36
_eLMo_ schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 23:04:
Ja, de borstel is zacht, maar al het zout en zand wat erop land niet. Ik durf het zelf nog niet aan.
Ik heb ook de gok genomen en hem besteld. De borstel zal zachter zijn dan het alternatief waar je hem handmatig mee schoonmaakt; doekje, vinger etc...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeroday

zeroday

There is no alternative!

Tackleberry schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 23:30:
[...]

Ik heb ook de gok genomen en hem besteld. De borstel zal zachter zijn dan het alternatief waar je hem handmatig mee schoonmaakt; doekje, vinger etc...
Tja .. ik denk maar zo: wie gebruikt zijn ruitenwissers niet omdat de kans bestaat dat zand de ramen kan beschadigen? dat zijn geen borsteltjes..

De kans dat ik krassen op mijn voorruit krijg van mijn ruitenwisser is / zal groter zijn dan dat de kras zichtbaar is op mijn achteruitrij camera.

Wel moet gezegd worden dat KIA het beter doet dan mijn vorige Renaul Clio, Bij de Clio ging de ruitenwisser al aan voordat ik bijv. de ruit kon natmaken met ruitenvloeistoef, dat doet de KIA beter ..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jinxedworld
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 19-09 10:37
Camwipe werkt bij mij uitstekend. Ook geen krassen gezien op het camerabeeld, alles blijft goed te zien. Kan hem alleen maar aanraden!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchKel
zeroday schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 23:00:
[...]

Ja,die ervaring is: haal hem in de wasstraat eraf, ik ben hem daar kwijt geraakt, althans, een of twee dagen later kwam ik erachter dat ie er niet meer op zat, maar verder werkt ie goed, nu moet ik even bij het instappen mijn vinger er langs halen, zit me nog even te beraadslagen of ik hem ga vervangen, die 3d print zat dus niet goed vast
Borsteltje is heel zacht, die maakt niet 1-2-3 krassen
Dit staat tegenwoordig op de verpakking dat je die voor de wasstraat even eraf moet halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeroday

zeroday

There is no alternative!

DutchKel schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 10:03:
[...]

Dit staat tegenwoordig op de verpakking dat je die voor de wasstraat even eraf moet halen.
ah .. tsja.. dan ben ik dus vast en zeker niet de enige die het kwijt is geraakt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Niet online
Weet iemand of de achteruitrijcamera een glazen of een plastic lens heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Akemi
Is dat ding dan ook niet makkelijk te stelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cypher21
Akemi schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 13:07:
Is dat ding dan ook niet makkelijk te stelen?
Ruitenwissers zijn er toch ook makkelijk af te halen...

Wat moet iemand met die dingen... Als ze iets willen slopen/stelen doen ze dat toch wel

Ik vind die whipe er aftands uitzien en zal die er niet op zetten. Stoor me wel echt aan het vuil van de camera, soms zelfs al na één ritje met zout op de weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Akemi
cypher21 schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 13:12:
[...]

Ruitenwissers zijn er toch ook makkelijk af te halen...
Nou daar moet je toch wel wat meer moeite voor doen. Dit lijkt me er zo af te klikken. En wat moet je er mee? Op je eigen auto plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeroday

zeroday

There is no alternative!

Akemi schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 13:13:
[...]

Nou daar moet je toch wel wat meer moeite voor doen. Dit lijkt me er zo af te klikken. En wat moet je er mee? Op je eigen auto plaatsen.
als ik vervelend wil doen kan ik nu ook jou dop eraf halen
seconde werk kan zonder gereedschap

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cypher21
Akemi schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 13:13:
[...]

heb je die wel eens zelf vervangen?
Is namelijk ook een kwestie van palletje indrukken draaien en trekken.
Die borstel ook
Zo zijn er zat andere onderdelen van een auto :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mich46
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 07-02-2024
Op de Kia website wordt de nieuwe elektrische suv/cross-over aangekondigd. Behalve sfeerfoto’s e.d. Is er nog bijzonder weinig info. Volgens mijn dealer ( Gent, België) wordt hij te koop aangeboden eind maart 2021.
De grote concurrent voor de Niro?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeaceNlove
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:53

PeaceNlove

Deugleuter

Ik denk dat die nieuwe EV zal lijken op de nieuwe Ioniq 5, want ze noemen dat de nieuwe EV op het E-GMP platform staat. Dit platform is voor C,D en E segment. Het zou dus kunnen dat Kia een D segment EV maakt en daarmee de concurrentie met de Tesla model Y aangaat. Dan houden ze de Niro in het assortiment voor het C segment. De nieuwe EV op E-GMP zal naar mijn verwachting ook een klasse duurder zijn dan de Niro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
_eLMo_ schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 23:04:
@mister9 Vandaar ook een zwart microvezel doekje erom heen. Zie mijn foto (nog met geel doekje) in dit topic. Ik heb hem nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
cypher21 schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 13:51:
[...]

heb je die wel eens zelf vervangen?
Is namelijk ook een kwestie van palletje indrukken draaien en trekken.
Die borstel ook
Zo zijn er zat andere onderdelen van een auto :)
Ja,de wielen bijvoorbeeld. LM velgen en verse banden. Paar blokken er onder paar moeren losdraaien en ze lopen zo met minimaal €1.000 aan waarde weg in ca. 10min

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
PeaceNlove schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 17:55:
Ik denk dat die nieuwe EV zal lijken op de nieuwe Ioniq 5, want ze noemen dat de nieuwe EV op het E-GMP platform staat. Dit platform is voor C,D en E segment. Het zou dus kunnen dat Kia een D segment EV maakt en daarmee de concurrentie met de Tesla model Y aangaat. Dan houden ze de Niro in het assortiment voor het C segment. De nieuwe EV op E-GMP zal naar mijn verwachting ook een klasse duurder zijn dan de Niro
Zou mooi zijn. Ik zit al een poosje naar model Y te kijken maar als Kia een serieus alternatief heeft zou dat best interessanter kunnen zijn in termen van prijs/kwaliteit verhouding.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TechLight
  • Registratie: Mei 2019
  • Niet online
Mich46 schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 17:46:
Op de Kia website wordt de nieuwe elektrische suv/cross-over aangekondigd. Behalve sfeerfoto’s e.d. Is er nog bijzonder weinig info. Volgens mijn dealer ( Gent, België) wordt hij te koop aangeboden eind maart 2021.
De grote concurrent voor de Niro?
Linkje (NL site van Kia):
https://www.kia.com/nl/modellen/nieuwe-kia-ev/ontdekken/

Concurrent voor e-Niro zal het niet worden. Denk niet dat ze met hun eigen modellen de concurrentie graag aan gaan. Aan de specs te zien (meer range, veel sneller laden, snellere acceleratie) wordt deze een stukje hoger gepositioneerd.

Is natuurlijk geen e-Niro, dus wellicht verder in het algemene Elektrische auto's topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
Ben wel benieuwd of dat 800V systeem zn weg zal vinden in een toekomstige e-Niro update.
Kans kijkt me klein want die nieuwe EV is echt als EV ontworpen, niet als een brandstofauto met letterlijk een grote accu aan de onderkant geschroefd met de nodige beperkingen qua verwarming/koeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tacovdh
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 08-10 22:40
Vaevictis_ schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 17:57:
[...]

@mister9 Vandaar ook een zwart microvezel doekje erom heen. Zie mijn foto (nog met geel doekje) in dit topic. Ik heb hem nog.
Maarrehh....www.camwipe.com bestaat niet meer?

KIA EV6 plus advanced; Sonos sub, beam, 3x play5; Asus Zenbook i7-64b-16GB; 10+21 PV Steca/SMA; Nefit/Bosch WP 10kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• driel24
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21:04
? Werkt hier gewoon.
Vind ze wel heel duur voor een stukje 3d-print plastic.
Is er geen ali alternatief?

Wie nooit van mening is veranderd, heeft zelden iets geleerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeroday

zeroday

There is no alternative!

Gisterochtend werkte die nog nu een default,wordpress page mmmm

Site heeft update gehad, ik heb zelfs vannacht van de maker nog een mail ontvangen mbt mijn verloren camwipe en mijn feedback over het product.

[ Voor 22% gewijzigd door zeroday op 29-01-2021 09:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tacovdh
Ah thanks. Net op het moment dat ik keek lag-ie er uit dus 8)7

KIA EV6 plus advanced; Sonos sub, beam, 3x play5; Asus Zenbook i7-64b-16GB; 10+21 PV Steca/SMA; Nefit/Bosch WP 10kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tacovdh
Nu ook pedal covers mèt footrest: https://nl.aliexpress.com..._668%233422%2315392%23833
Ik weet pas over een paar weken of t past natuurlijk :*)

[ Voor 4% gewijzigd door Tacovdh op 29-01-2021 18:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coocoocachoo
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 17:05
Velen hebben hier al over 12V batterij problemen en jump starters geschreven. Ik heb echter de omgekeerde vraag: De ICE van mijn vriendin is na lang stil te hebben gestaan (waarom zouden we die pakken als we een e-Niro hebben :+) niet meer te starten.

Kunnen we de e-Niro gebruiken om haar accu te jump starten?
In het boekje zie ik wel hoe je de e-niro met een booster kan jump starten, maar staat (logischerwijs) niets over de auto gebruiken als booster.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
Coocoocachoo schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 17:09:
Velen hebben hier al over 12V batterij problemen en jump starters geschreven. Ik heb echter de omgekeerde vraag: De ICE van mijn vriendin is na lang stil te hebben gestaan (waarom zouden we die pakken als we een e-Niro hebben :+) niet meer te starten.

In het boekje zie ik wel hoe je de e-niro met een booster kan jump starten, maar staat (logischerwijs) niets over de auto gebruiken als booster.
Er is geen auto te koop die dat in de handleiding zet. Waarom zou het niet kunnen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coocoocachoo
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 17:05
kdeboois schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 17:26:
[...]

Er is geen auto te koop die dat in de handleiding zet. Waarom zou het niet kunnen ?
Nou ja, ik heb er geen verstand van. Mijn "instinct" zegt dat de e-niro gewoon een 12V batterij heeft en dus net zo goed gebruikt kan worden als elke andere auto.
Maar als ik https://www.kianiroforum....mpstart-another-car.7361/ lees (en PHEV lijkt me in dat geval interchangeble voor BEV) krijg ik mixed signals en ga ik twijfelen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kdeboois
Coocoocachoo schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 17:30:
[...]

Nou ja, ik heb er geen verstand van. Mijn "instinct" zegt dat de e-niro gewoon een 12V batterij heeft en dus net zo goed gebruikt kan worden als elke andere auto.
Maar als ik https://www.kianiroforum....mpstart-another-car.7361/ lees (en PHEV lijkt me in dat geval interchangeble voor BEV) krijg ik mixed signals en ga ik twijfelen...
Dat zijn inderdaad geen hoopgevende berichten daar. De batterij, mits goed geladen, kan prima gebruikt worden voor het jumpstarten. Bij geen of weinig verstand raadt ik het alleen af. Met een ongelukkig foutje kan er best wel wat mis gaan met zo’n 12V batterij. Bij kortsluiting kan er van alles smelten / uitbranden. Zoek iemand die weet wat hij doet is mijn advies.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchKel
Coocoocachoo schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 17:09:

Ik heb er 3 weken geleden nog een Kia Picanto mee gestart.

Houd daarbij wel alle richtlijnen aan mbt het Jumpstart en van een andere auto. Dus “motor " starten en dat je de kabels in de juiste volgorde aansluit.

Ik zie daarbij niet veel verschil met een willekeurige andere auto.

De berichten van dat forum zijn wel heel erg oud inmiddels.

Ik moet wel zeggen dat een picanto niet zo heel veel van de accu vraagt (kleine motor).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeroday

zeroday

There is no alternative!

vandaag eens aan een snellader gehangen mijn 2020 E-Niro, maar dat viel me toch tegen die snelheid
van 41kW naar 55kW en daarna terug naar 44Kw .. had dat sneller verwacht ..

(Ionity 350kW) .. geen idee hoe de auto dat regelt .. iemand? (en nee ik weet dat ik niet op 350kW kan laden) ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
@zeroday als de accu voldoende op temperatuur is (boven de 20 graden of zelfs nog hoger) dan wordt de laadcurve gevolgd die afhankelijk van de SoC werkt.
Met lagere SoC haal je de hoogste snelheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeroday

zeroday

There is no alternative!

CyBeRSPiN schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 20:51:
@zeroday als de accu voldoende op temperatuur is (boven de 20 graden of zelfs nog hoger) dan wordt de laadcurve gevolgd die afhankelijk van de SoC werkt.
Met lagere SoC haal je de hoogste snelheid.
Is dat / valt dat ergens te controleren? Ik heb ' winterstand ' nu aan staan en denk dan dat de auto dan wel wat doet. Maar de auto had een 9 minuut ritje naar de lader .. meer niet. (na 2 uur stilstand) ..

Maar wat je schrijft snap ik nog niet geheel )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
zeroday schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 20:55:
[...]

Is dat / valt dat ergens te controleren? Ik heb ' winterstand ' nu aan staan en denk dan dat de auto dan wel wat doet. Maar de auto had een 9 minuut ritje naar de lader .. meer niet. (na 2 uur stilstand) ..

Maar wat je schrijft snap ik nog niet geheel )
Alleen via de OBD poort en een app zoals EVnotify of Torque Pro kun je die details zien. Wintermode is slecht gedocumenteerd maar de consensus is dat er pas wat gebeurt bij temperaturen onder de -10 graden Celsius. Daar heb je dus precies niets aan in ons land.

Hier staat de laadcurve: https://support.fastned.n...-Laden-met-een-Kia-e-Niro
Hoogste snelheid haal je dus enkel tot ca 40% SoC. Daarna zakt het trapsgewijs.

Beste is om bij koude pas te laden nadat je eerst zo’n 2 uur op de snelweg hebt gereden. Er is helaas geen manier om de batterij zelf met een knop op te warmen. Een Tesla doet dit wel, zodra je een route plant naar een snellader gaat ie de batterij opstoken vanaf een halfuur voor aankomst. Dat soort dingetjes heeft Kia nog niet voor elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ningalloon
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 06-10 17:33
Wie weet vindt eNiro2020svk het commando om de accu alvast voor te verwarmen.
Hij kan al wat control commanda's uitvoeren.

YouTube: Car control in evDash for eNiro/Kona (CAN only)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
Hebben meer mensen het dat met deze koude dagen de accu niet meer tot 100% wil opladen? Mijn kia geeft bij ongeveer 96/97% aan dat die vol zit en laad dan niet meer verder op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killah_Priest
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09:49
DutchKel schreef op zondag 31 januari 2021 @ 16:57:
Hebben meer mensen het dat met deze koude dagen de accu niet meer tot 100% wil opladen? Mijn kia geeft bij ongeveer 96/97% aan dat die vol zit en laad dan niet meer verder op.
Ik heb tot nu toe geen problemen ervaren. Toevallig hangt mijn auto momenteel aan een paal (rond 8 uur zou hij vol moeten zijn) dus ik laat straks wel weten of hij op 100% staat of eronder zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Niet online
Geen problemen met 100%. Heeft hij misschien gepland opladen aan staan? Die is niet altijd helemaal perfect klaar als je tot 100% wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
_eLMo_ schreef op zondag 31 januari 2021 @ 18:03:
Geen problemen met 100%. Heeft hij misschien gepland opladen aan staan? Die is niet altijd helemaal perfect klaar als je tot 100% wil.
Ja die heb ik eigenlijk altijd aan dat die overdag oplaad (om zoveel mogelijk de stroom van de zonnepanelen te gebruiken). Maar dan zal het wel daaraan liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedBa
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 07-06 10:04
DutchKel schreef op zondag 31 januari 2021 @ 16:57:
Nee ik heb die ervaring niet. (MY19) Hier laad hij gewoon tot 100%.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frij5fd
In het laadpas forum van tweakers.net kwam deze spreadsheet voorbij: https://docs.google.com/s...R_u4DrPc/edit?usp=sharing
De e-Niro heeft nog steeds de beste verhouding van range versus aankoopprijs (die deling moet je zelf even doen)

[ Voor 6% gewijzigd door Frij5fd op 31-01-2021 20:14 ]

Pagina: 1 ... 133 ... 352 Laatste

Let op:
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3
Thuisladen van je EV deel 2
Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic

Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.