Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister9
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 07-10 11:44
CyBeRSPiN schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 08:55:
@mister9 gefeliciteerd, je bent echt een van de weinigen met die optie in NL.
Had er ook wel geld voor over gehad. Maar moet toegeven dat ik 2 jaar later nog geen moment heb gehad van “had ik nu maar dat 230V stopcontact gehad” ;) met opladen apparatuur zoals laptops wel stuk handiger natuurlijk.
Had ook geen idee dat ik 'm zou hebben. Komt puur dat ik gisteren bij het afhalen hoorde dat ze er een aantal uit Duitsland hadden kunnen halen. Was eerst direct bezorgt of de executiveLine dan wel hetzelfde uitgevoerd zou zijn als in NL (als in: "straks zit er minder op"). Verkoper zei dat het dezelfde versies waren. Maar was bij het instappen verast door de aluminium pedalen. En daarna vertelde hij dat op de Duitse versie een voedingspunt zat, dus ook op deze versie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiroNiro
  • Registratie: Januari 2019
  • Niet online
@mister9 heeft de auto aan de buitenkant ook chromen sierlijsten? Volgens mij is dat ook niet standaard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister9
NiroNiro schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 09:28:
@mister9 heeft de auto aan de buitenkant ook chromen sierlijsten? Volgens mij is dat ook niet standaard
Nee, volgens mij is dat hetzelfde als NL versie:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kytMZcntgmteXrpv5qtgV75fpzk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/HP0SRUOmTvIlObJq3UTR6L7J.png?f=user_large

[ Voor 56% gewijzigd door mister9 op 12-01-2021 10:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plips
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 28-07 08:42
Frij5fd schreef op maandag 11 januari 2021 @ 23:06:
YouTube: Mit dem Kia e-Niro durch den Winter – gemütlicher Plausch op 14.26 laat zien hoe het Duitse Tronity via de UVO app data aan ABRP kan leveren en welke beperkingen eraan kleven
Mooi gevonden, dank voor de link. Heel veel herkenbaarheid vanuit de developer community van BlueLink en BlUvo.

Helaas moet Tronity gebruik maken van je eigen UVO credentials, Daarmee is wel duidelijk dat ze gebruik maken van de API van Kia/Hyundai. En precies het probleem van de actuele data versturen tijdens het rijden plus het leegtrekken van de 12V batterij herken ik ook uit het functioneren met de API.

Als ik het dashboard van tronity zie dan lijkt het wel erg op de bekende dashboards van Domoticz, Homeassistant etc.

Er is door diverse personen al in diverse programmeer talen een interface gebouwd. Bijvoorbeeld ook dat de route gepland wordt in ABRP en teruggestuurd naar de auto, waardoor ook het probleem wat beschreven wordt over het ontbreken van AppleCarplay voor ABRP 'omzeild' wordt.

Je kan je als developer bij de Hyundai company aanmelden. Dan kan je dit soort zaken bouwen. Ik neem aan dat Tronity (https://www.tronity.io) dat gedaan heeft, en ervoor betaalt, ze vragen ook een fee aan de berijders (7,49 per maand). Ik kon niet lezen of zij daadwerkelijk nette afspraken met Kia gemaakt hebben.

Als je het als privé persoon doet kan je door Kia afgesloten worden als je de gebruikersvoorwaarden van de app en je account overtreedt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiroNiro
  • Niet online
mister9 schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 09:31:
[...]

Nee, volgens mij is dat hetzelfde als NL versie:

[Afbeelding]
ah ja ik zie het!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister9
Wat een belachelijke fijne wagen dit zeg. Echt top. Wat een power, maar ook heerlijk relax cruisen is top. Erg onder de indruk.

1 klein dingetje viel me op bij het afspelen van meidia (zowel spotify als podcasts). Kun je echt niet met een knop op het stuur de media op pauze zetten? Ik kan wel muten, maar de media speelt dan door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07:24
@mister9 heb je AUTO regen nu al geprobeerd? ;)

En pauze kan inderdaad niet. Misschien met een Siri spraakcommando “pauze”.
Je kunt ook de “ster” favoriet knop instellen dat ie CarPlay direct opent.
Spotify zelf heeft wel een pauze knop. Maar niet via je stuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GVR
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 23:34

GVR

Wel stom eigenlijk, muten zou altijd gepaard moeten gaan met pauzeren als het geen radio is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kdeboois
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 09-10 15:39
Zo verschrikkelijk blij dat dit de problemen zijn waar we het hier over hebben :)

PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Akemi
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 21:08
GVR schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 16:57:
Wel stom eigenlijk, muten zou altijd gepaard moeten gaan met pauzeren als het geen radio is.
Dat doet ie bij mij ook. MY20 exec.
Je ziet ook dat hij op pauze staat in het media scherm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister9
Akemi schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 19:00:
[...]

Waarmee speel je de media af? Spotify, usb, podcast....). Bij mij mute ie wel maar ik zie de tijd gewoon doorlopen van het nummer dat ik beluister.
Ik ook MY20 Exec.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GVR

GVR

Akemi schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 19:00:
[...]

Ik ga het nog eens testen met Bluetooth (soundcloud, nog steeds geen AA support) en android auto (USB) Spotify en Google podcasts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• driel24
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21:04
Dit heb ik nog nooit gezien....

Staat heel de dag stil.
Het laadlampje brand (langzaam knipperen) zonder laadkabel.
Na starten is het weg.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xD9aqZlwyIuGhjkZEm2NpwFoxZw=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GFjkDnlHyFa5vhZUaxI7KTEe.jpg?f=fotoalbum_small

[ Voor 4% gewijzigd door driel24 op 12-01-2021 20:46 ]

Wie nooit van mening is veranderd, heeft zelden iets geleerd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mister9
driel24 schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 20:46:

Staat heel de dag stil.
Na starten is het weg.

[Afbeelding]
Dat is toch dat je 12v accu wordt bijgeladen door je accupakket?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeaceNlove
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 08:18

PeaceNlove

Deugleuter

driel24 schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 20:46:

Staat heel de dag stil.
Na starten is het weg.

[Afbeelding]
Dan wordt je 12v batterij bijgeladen vanuit de 400v batterij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• driel24
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21:04
PeaceNlove schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 20:52:
[...]

Dan wordt je 12v batterij bijgeladen vanuit de 400v batterij.
Zomaar ineens....
Hoe kan het dan dat er veel Niro's zijn met het lege start accu probleem ?

Wie nooit van mening is veranderd, heeft zelden iets geleerd

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PeaceNlove
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 08:18

PeaceNlove

Deugleuter

driel24 schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 20:57:
[...]

Zomaar ineens....
Goede vraag, ik probeer al maanden het te reproduceren door mijn Niro op de oprit te laten wegrotten en dan 1x per week een minuscule afstand te rijden, maar krijg het niet voor elkaar. Iedere keer als ik instap doet mijn auto het gewoon. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mister9
[...]

Zomaar ineens....
Omdat er een maximum zit aan het bijladen. Als het nodig is dat de accu bijgeladen wordt omdat er stroom onttrokken wordt (bv door een dashcam of een niet correct gesloten achterklep) wordt de 12v accu leeggetrokken en bijgeladen vanuit het accupakket. Maar na 10 keer stopt ie daarmee. 2 redenen. 1, je accupakket is anders leeg en 2. Er is blijkbaar een probleem dat de aandacht nodig heeft om structureel opgelost te moeten worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steeck03
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 06-10 14:18
mister9 schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 21:10:
[...]

Omdat er een maximum zit aan het bijladen. Als het nodig is dat de accu bijgeladen wordt omdat er stroom onttrokken wordt (bv door een dashcam of een niet correct gesloten achterklep) wordt de 12v accu leeggetrokken en bijgeladen vanuit het accupakket. Maar na 10 keer stopt ie daarmee. 2 redenen. 1, je accupakket is anders leeg en 2. Er is blijkbaar een probleem dat de aandacht nodig heeft om structureel opgelost te moeten worden.
Het zou wel leuk zijn als daar een alarm op had gezeten. Bij MY2019 is dat in ieder geval niet het geval

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
mister9 schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 08:48:
[...]
En los van dit extra voedingspunt heb ik wel gewoon de 3 USB aansluitingen, verwarmde achterbank etc. Er zijn enkel opties bij, geen minder.
Een extra voedingspunt achteraan, 3 USB, alu pedalen en alu sierlijsten zijn toch geen opties?
Zat er hier gewoon standaard op in de more versie.

Het lijkt er meer op dat de NL-versie de uitzondering is?

[ Voor 6% gewijzigd door IvoB2 op 13-01-2021 09:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
CyBeRSPiN schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 08:55:
@mister9
Had er ook wel geld voor over gehad. Maar moet toegeven dat ik 2 jaar later nog geen moment heb gehad van “had ik nu maar dat 230V stopcontact gehad” ;) met opladen apparatuur zoals laptops wel stuk handiger natuurlijk.
Insgelijks. Nog nooit gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
[...]

Zomaar ineens....
O.a. doordat de kofferklep niet gesloten is en de binnenverlichting blijft branden en de accu leegtrekt.
(En inderdaad het bijladen via de 400V stopt na een tijd.)
Bij de Kona EV was de 12 V al leeggetrokken bij de eerste start. :o
Nadien nog een paar keer voorgehad dat kofferklep niet goed gesloten was (doch tijdig erbij voor 12 V leeg was).
Bij e de-Niro nog geen lege 12V gehad. Maar inmiddels 'geleerd' de kofferklep met een flinke klap dicht te gooien.
Door gewoon stilsstaan (en alles goed afgesloten) ga je de 12V niet vlug leegtrekken.
Hier slaapt hij ook buiten. De laatste weken ook regelmatig onder vriespunt en zo'n drie keer per maand 2 x 6 km afgelegd. 8)7
Start ie ook altijd probleemloos.

[ Voor 3% gewijzigd door IvoB2 op 13-01-2021 09:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Akemi
mister9 schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 19:09:
[...]

Waarmee speel je de media af? Spotify, usb, podcast....). Bij mij mute ie wel maar ik zie de tijd gewoon doorlopen van het nummer dat ik beluister.
Ik ook MY20 Exec.
Ik speel muziek af met spotify via bluetooth.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister9
Ah, ik speelde het tot nu af via kabel / apple carplay. Ik zal het eens met bluetooth proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiroNiro
  • Niet online
IvoB2 schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 09:42:
[...]

Een extra voedingspunt achteraan, 3 USB, alu pedalen en alu sierlijsten zijn toch geen opties?

Dat zegt ie toch ook niet? Hij heeft het over die voedingspunt achterin.. dat is hier nooit geleverd via de NL importeur net als een zonnedak (voor MY19 en MY20 dan..) ...

[ Voor 5% gewijzigd door NiroNiro op 13-01-2021 13:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Akemi
NiroNiro schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 12:54:
[...]

Dat zegt ie toch ook niet? Hij heeft het over die voedingspunt achterin.. dat is hier nooit geleverd via de NL importeur net als een zonnedak (voor MY19 en MY20 dan..) ...
Zou best eens kunnen zijn om de prijs te drukken ivm BPM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
En ik heb het ook over het aanwezige 230V voedingspunt achterin.
Ik heb het over een voedingspunt achteraan + 3 USB +......
Niet over USB ipv voedingspunt.
Het zonnedak was hier ook een afzonderlijk verkrijgbare optie.
Zowel MY2019 en verder.

Ik besluit dan ook met te zeggen dat het eerder in NL is dat dit geen standaard is (of verkrijgbare optie, dat gooi jij er nu bij) en elders wel.

NL is dus de uitzondering op de regel.
Hier (B-versie) was dat ook allemaal standaard vanaf bepaalde versies.
in 2019 had je hier voor de e-Niro ook maar twee versies (+ een pack en wat opties).
Voor 2020 zijn het al drie versies.

[ Voor 58% gewijzigd door IvoB2 op 13-01-2021 13:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ystime
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 08-10 23:54
[...]

Klopt, ik had voor mijn huidige MY20 Exec een voorloper, dat was een Poolse versie volgens mij (althans, bepaalde menu's/info waren in Pools o.i.d.), en daar zat ook een 220V aansluitpunt achterin. En dat was niet eens de Exec-versie, dus ik verheugde me al op een aansluitpunt, maar helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• conbla
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 05-10 16:20
Hoi,

Weet even niet of het toegestaan is om dit in dit topic te plaatsen, maar ik heb nog een 17" velg liggen die ik als reserve heb gebruikt. Het betreft de standaard velg die bij de 2020 E-Niro wordt geleverd.
Heb de wagen niet meer in mijn bezit vanwege wisselen van werkgever, maar velg dus wel en mag voor een klein prijsje de deur uit.
Ziet er nog prima uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plips
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 28-07 08:42
Akemi schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 13:24:
[...]

Zou best eens kunnen zijn om de prijs te drukken ivm BPM.
op EV's zit geen BPM....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Minxz
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 16-07 18:55
conbla schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 14:15:
Hoi,

Weet even niet of het toegestaan is om dit in dit topic te plaatsen, maar ik heb nog een 16" velg liggen die ik als reserve heb gebruikt. Het betreft de standaard velg die bij de 2020 E-Niro wordt geleverd.
Heb de wagen niet meer in mijn bezit vanwege wisselen van werkgever, maar velg dus wel en mag voor een klein prijsje de deur uit.
Ziet er nog prima uit.
De standaard velg is volgens mij 17inch.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mister9
Klopt, standaard in 17 inch. Weet even niet of dat afhankelijk is van de versie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister9
IvoB2 schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 09:42:
[...]

Wat ik bedoel is dat ik dus een 220 voeding achterin heb onder de roosters, maar dat dit niet ten kost is van (1 van de) 3 USB aansluitingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
mister9 schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 17:31:
[...]

Wat ik bedoel is dat ik dus een 220 voeding achterin heb onder de roosters, maar dat dit niet ten kost is van (1 van de) 3 USB aansluitingen.
Inderdaad was me duidelijk.
Is hier standaard en geen optie:
IvoB2 schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 13:25:
[...]

En ik heb het ook over het aanwezige 230V voedingspunt achterin.
Ik heb het over een voedingspunt achteraan + 3 USB +......
Niet over USB ipv voedingspunt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• conbla
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 05-10 16:20
mister9 schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 17:04:
Klopt, standaard in 17 inch. Weet even niet of dat afhankelijk is van de versie.
Bedankt voor de tip, mannen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thvers
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 06-10 22:29
Ik ben sinds vrijdag ook de trotse bezitter van de Kia E-Niro Executive MY19 via Lease Tot nu toe erg tevreden! Weten jullie echter of de UVO app ook voor de MY19 modellen gaat komen? Tevens heeft de auto nog een update in de wacht staan die via een SD kaart upgedate moet worden, is er een mogelijkheid dit zelf te doen of kan alleen de dealer dit doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steeck03
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 06-10 14:18
thvers schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 22:32:
Ik ben sinds vrijdag ook de trotse bezitter van de Kia E-Niro Executive MY19 via Lease Tot nu toe erg tevreden! Weten jullie echter of de UVO app ook voor de MY19 modellen gaat komen? Tevens heeft de auto nog een update in de wacht staan die via een SD kaart upgedate moet worden, is er een mogelijkheid dit zelf te doen of kan alleen de dealer dit doen?
Geen UVO app voor de MY19
Ik laat de updates altijd bij de dealer doen, kwaad het schijnt zelf te kunnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister9
De UVO app is alleen voor de MY20.

Updates gaan volgens mij via de dealer. Het kan wel zelf maar dan moet je zelf de bestanden ergens vandaan halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiroNiro
  • Niet online
De NL importeur heeft destijds voor de MY19 de MijnKia app geregeld. (ik weet echter niet als je een bijv Spaans model hebt, of de app ook daarop gaat werken). Je kunt echter geen commando's geven met de app, alleen uitlezen, zoalf bijv je state of charge. (In Amerika en Canada is de UVO app wel van toepassing op de MY19)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiz_Kid
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 05:12
Ik ben sinds vorige week woensdag ook een trotse bezitter van de Kia E-Niro Executive MY19. Echt een geweldige auto om in te rijden.

De MY19 modellen zullen het met de MijnKia app moeten doen. In deze App zie je de percentage van de accu, KM-stand, Actieradius, of de deuren op slot zijn of niet, waar de auto is, wat de bandenspanning is en of de handrem erop staat. Ook kan je in de app al je ritten zien.

Mijn systeem kan ook een update gebruiken, maar ik vraag mij af of dit kan zonder een onderhoudsbeurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiroNiro
  • Niet online
de ritten en locatie van de auto zijn het eerste jaar gratis daarna 10 euro p/m (dacht ik)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
NiroNiro schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 09:40:
de ritten en locatie van de auto zijn het eerste jaar gratis daarna 10 euro p/m (dacht ik)
Dacht maar 2 of 3 euro, maar dat is het m.i. niet waard. Die rittenregistratie is ook verre van betrouwbaar. Leuke gimmick maar absoluut ongeschikt voor zakelijke km registratie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wortelsoft
  • Laatst online: 08:34
Zoals anderen melden alleen de MijnKia App. Het kan trouwens wel zo zijn dat het abonnement al een tijd loopt. Ik heb ook een MY19 als lease auto sinds juli 2020, deze was in mei op kenteken gezet door de lease maatschappij en het MijnKia app abbonement loopt sinds die tijd, dus een aan van de 'premium' features vervallen wat eerder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Henry65
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 09-10 18:26
Wiz_Kid schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 08:18:
[...]

Ik ben sinds vorige week woensdag ook een trotse bezitter van de Kia E-Niro Executive MY19. Echt een geweldige auto om in te rijden.

De MY19 modellen zullen het met de MijnKia app moeten doen. In deze App zie je de percentage van de accu, KM-stand, Actieradius, of de deuren op slot zijn of niet, waar de auto is, wat de bandenspanning is en of de handrem erop staat. Ook kan je in de app al je ritten zien.

Mijn systeem kan ook een update gebruiken, maar ik vraag mij af of dit kan zonder een onderhoudsbeurt.
Je kunt de update zelf doen als je de bestanden hebt. Deze zijn via diverse sites te downloaden maar ik weet niet of dit legaal is. Ik heb zelf de laatste update van zowel het systeem als de kaart gedaan en dat is ongeveer een uurtje werk. Kopiëren van pc naar sd-kaart duurt het langst.
Ik gebruik een Raspberry Pi voor de automatisering thuis en daar draait ook een Python script MijnKia.py op. Deze haalt de info van MijnKia en stuurt dit naar ABRP. Zo kan ik met de ABRP app de SOC en de positie van de auto zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiz_Kid
Henry65 schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 11:54:
[...]

Je kunt de update zelf doen als je de bestanden hebt. Deze zijn via diverse sites te downloaden maar ik weet niet of dit legaal is. Ik heb zelf de laatste update van zowel het systeem als de kaart gedaan en dat is ongeveer een uurtje werk. Kopiëren van pc naar sd-kaart duurt het langst.
Ik gebruik een Raspberry Pi voor de automatisering thuis en daar draait ook een Python script MijnKia.py op. Deze haalt de info van MijnKia en stuurt dit naar ABRP. Zo kan ik met de ABRP app de SOC en de positie van de auto zien.
Ik heb je ff een PB gestuurd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frij5fd
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 04-10 22:17
Ik moet voor mijn werk even een zwaailicht kunnen gebruiken, die via de sigarettenaansteker voeding krijgt. Hij werkt prima in de Suzuki Swift van mijn vrouw, maar in de e-Niro niet. De handleiding zegt hier niets bijzonders over op pagina 5-137. Iemand een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
Krijg je met een ander apparaat wel stroom? Stekker diep genoeg gestoken? Anders misschien even zekering checken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister9
Kan ik ergens m’n laad sessies bekijken?
Ik kan wel de sessies bekijken die ik op m’n eigen laadpaal thuis doe, maar kan ik ook de overige laad sessies bekijken die ik met mijn laadpas doe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GVR

GVR

mister9 schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 00:18:
Kan ik ergens m’n laad sessies bekijken?
Ik kan wel de sessies bekijken die ik op m’n eigen laadpaal thuis doe, maar kan ik ook de overige laad sessies bekijken die ik met mijn laadpas doe?
Bij de provider van je laadpas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
GVR schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 08:06:
[...]

Bij de provider van je laadpas
En dan eerst gerust 2 maanden wachten tot alle transacties uiteindelijk verwerkt zijn (of niet, dan blijk je gratis te hebben geladen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister9
Ook als je een laadpas van de leasemaatschappij hebt kun je alles nakijken?

Nog een andere vraag. Als je de auto ‘s nachts aan de lader legt en die dus 100% is in de ochtend. Is het dan goed voor accu/laadpaal/stroomverbruik om die zsm af te koppelen in ‘s ochtends?

[ Voor 56% gewijzigd door mister9 op 16-01-2021 08:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
mister9 schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 08:44:

Nog een andere vraag. Als je de auto ‘s nachts aan de lader legt en die dus 100% is in de ochtend. Is het dan goed voor accu/laadpaal/stroomverbruik om die zsm af te koppelen in ‘s ochtends?
Moet je bij je LM vragen. Lijkt me wel.
En afkoppelen voegt niets toe, als de auto de ingestelde SoC heeft bereikt dan gaat de stroom eraf, blijft dus niet laden.
Als je aan een openbare laadpaal staan is het wel netjes om je auto zsm te verplaatsen om deze vrij te maken voor een ander.

[ Voor 10% gewijzigd door CyBeRSPiN op 16-01-2021 09:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• petertenboer
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 06:38
mister9 schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 08:44:
Ik heb een leaseauto via leaseplan en kan alle laadsessies terugvinden in hun eigen App.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister9
petertenboer schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 09:24:
[...]

Ik heb een leaseauto via leaseplan en kan alle laadsessies terugvinden in hun eigen App.
Top. Ik heb ook leaseplan maar staat nog geen laad sessie bij. Wel alle tankbeurten can m’n vorige auto. Maar heb deze pas een week dus zal wel even duren.

Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08-10 12:35
mister9 schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 09:33:
[...]

Top. Ik heb ook leaseplan maar staat nog geen laad sessie bij. Wel alle tankbeurten can m’n vorige auto. Maar heb deze pas een week dus zal wel even duren.

Thanks!
Een aantal merken stuurt de gegevens maar eens per maand op. Deze komen dan ineens allemaal in de portaal erbij. Sommige sturen het direct na het laden op.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister9
Ik ben vandaag eens op m'n gemak door wat instellingen gegaan van de MY20.
Ik zag in de instellingen voor de navigatie dat je o.a. de flitsmeldingen kan aanzetten. Gedaan natuurlijk. Heeft iemand hier al ervaring mee? Meldt ie alleen de vaste flitspalen of ook mobiele flitsers?
Ik gebruik eigenlijk standaard Flitsmeister hiervoor.

Bedankt vast!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
@mister9 gewoon Flitsmeister blijven gebruiken. Heb hier nog nooit wat aan gehad.
Zijn flitsers via de TomTom service, geen idee of dat ook mobiele flitsers zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister9
Flitsmeister it is :-)
Nu nog een fatsoenlijke plek om mijn telefoonhouder te plaatsen....

Nog steeds super blij met de auto trouwens. De power is verslavend maar je leert wel het nu en dan te gebruiken ivm het gebruik, zeker op wat langere afstanden.

Heb m vannacht opgeladen tot 100%, maar kom nog niet boven de 400km range dan. Blijft op 385 km dan. Dit was de eerste keer naar 100% laden trouwens, heb 'm nog geen week. En de temperatuur zal ook niet helpen.

Oh ja, kun je ergens zien hoe zuinig je live rijdt? Ik zie nu alleen maar een gemiddelde van de rit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• petertenboer
mister9 schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 18:17:
Flitsmeister it is :-)
Nu nog een fatsoenlijke plek om mijn telefoonhouder te plaatsen....

Nog steeds super blij met de auto trouwens. De power is verslavend maar je leert wel het nu en dan te gebruiken ivm het gebruik, zeker op wat langere afstanden.

Heb m vannacht opgeladen tot 100%, maar kom nog niet boven de 400km range dan. Blijft op 385 km dan. Dit was de eerste keer naar 100% laden trouwens, heb 'm nog geen week. En de temperatuur zal ook niet helpen.

Oh ja, kun je ergens zien hoe zuinig je live rijdt? Ik zie nu alleen maar een gemiddelde van de rit.
FM zit ook gewoon in CarPlay.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister9
Klopt. Maar dan merk je het pas als je een melding krijgt vlak voor de flitser. Ik vind het prettig om te zien dat er een flitser over 15 km staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
mister9 schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 20:20:
[...]

Klopt. Maar dan merk je het pas als je een melding krijgt vlak voor de flitser. Ik vind het prettig om te zien dat er een flitser over 15 km staat.
Zo lang is je remweg niet hoor :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 21:02
mister9 schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 18:17:

Beetje rondkijken in je EV menu, dan kom je het wel tegen. Is zelfs verdeeld naar soort verbruik. Dus je kunt bijvoorbeeld onmiddellijk zien wat het effect is als je airco aan of uit zet.

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
eltron schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 21:50:
[...]

Beetje rondkijken in je EV menu, dan kom je het wel tegen. Is zelfs verdeeld naar soort verbruik. Dus je kunt bijvoorbeeld onmiddellijk zien wat het effect is als je airco aan of uit zet.
Of in het dashboardmenu, daar zie je dan een balkje met huidige verbruik, maar echt duidelijk is het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t2012
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 07-10 22:22
Ik gebruik nu ruim een half jaar mijn e-niro. Waar ik alleen nog steeds erg van baal is dat Android Auto maar op 2/3 van mijn scherm staat. Als ik op internet zoek zie ik nog weinig hoopgevende berichten.

Weten jullie of het met een update is/wordt opgelost dat het wel over het volledige scherm komt te staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister9
t2012 schreef op maandag 18 januari 2021 @ 09:08:
Ik gebruik nu ruim een half jaar mijn e-niro. Waar ik alleen nog steeds erg van baal is dat Android Auto maar op 2/3 van mijn scherm staat. Als ik op internet zoek zie ik nog weinig hoopgevende berichten.

Weten jullie of het met een update is/wordt opgelost dat het wel over het volledige scherm komt te staan?
Overstappen op iPhone en het probleem is opgelost :-)

Nee maar serieus. Heb je een MY19 of MY20?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiz_Kid
Ik gebruik in mijn E-Niro Apple Carplay in combinatie met Flitsmeister. Het probleem wat ik nu heb is, wanneer er een melding is van bijvoorbeeld een traject controle ik geen gesproken melding krijg. Wat de auto nu doet is het geluid van de voorspeakers zachter zetten, maar geen gesproken melding.

Hebben meer mensen hier last van?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchKel
Wiz_Kid schreef op maandag 18 januari 2021 @ 13:19:
Ik gebruik in mijn E-Niro Apple Carplay in combinatie met Flitsmeister. Het probleem wat ik nu heb is, wanneer er een melding is van bijvoorbeeld een traject controle ik geen gesproken melding krijg. Wat de auto nu doet is het geluid van de voorspeakers zachter zetten, maar geen gesproken melding.

Dan dien je wellicht het geluid van de telefoon harder te zetten met de knoppen op je telefoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t2012
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 07-10 22:22
mister9 schreef op maandag 18 januari 2021 @ 12:34:
[...]

Overstappen op iPhone en het probleem is opgelost :-)

Nee maar serieus. Heb je een MY19 of MY20?
Haha. Dat Apple carplay het al heeft begreep ik inderdaad al. |:(
Ik heb de MY20.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zeroday
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 07-10 15:15

zeroday

There is no alternative!

CyBeRSPiN schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 08:37:
[...]

En dan eerst gerust 2 maanden wachten tot alle transacties uiteindelijk verwerkt zijn (of niet, dan blijk je gratis te hebben geladen).
Bij mij in de buurt zit er op 350 meter lopen 2 laadpunten naast elkaar. 1 laadpunt wordt geregistreerd, de ander niet.

ik heb mijn auto sinds september en 4000 kilometer gereden en 40 euro aan laadkosten gemaakt..
(en als er achteraf toch nog een rekening komt is er geen man overboord natuurlijk) ;)

There are no secrets, only information you do not yet have

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NiroNiro
  • Niet online
Wiz_Kid schreef op maandag 18 januari 2021 @ 13:19:

Ik heb dit ook gehad, toen heb ik in de app van flitsmeister in de instellingen met het volume gespeeld en zo kreeg ik het terug..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tackleberry
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 07-10 18:36
Tackleberry schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 23:05:
Moet overigens nog wel terug binnenkort, rechts achter hoor ik vaak bij drempels een soort "plonk" geluid. Dat hebben ze kunnen reproduceren, maar voor een oplossing hebben ze de auto een keer een hele dag nodig.
Issue nu definitief gevonden, een onderdeel in de schokdemper is losgekomen. Dat kan nu vrij omhoog en omlaag bewegen en dat zorgt dus regelmatig bij drempels voor dat rare geluid. Onderdeel is besteld en wordt morgen geïnstalleerd.

MY20 (2020-09) trouwens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Tackleberry schreef op maandag 18 januari 2021 @ 19:33:
[...]

Issue nu definitief gevonden, een onderdeel in de schokdemper is losgekomen. Dat kan nu vrij omhoog en omlaag bewegen en dat zorgt dus regelmatig bij drempels voor dat rare geluid. Onderdeel is besteld en wordt morgen geïnstalleerd.

MY20 (2020-09) trouwens.
Was het de veerschotel? Dat is echt check nummer 1 bij drempel geluiden xD

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wirehead
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08-10 11:38
Wirehead schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 09:38:
[...]

Hier komt het neer op een issue met voltage sensor A (en nu ook C) op de grote delen van de battery pack (zo zijn er 4 als ik het goed voor heb). Ik vermoed dat de issue vocht-gerelateerd is. Een spanning wordt technisch gezien, gemeten door de stroom door een grote weerstand te meten. Ik vermoed dat door vocht (bvb door een slechte seal in de BMS), deze hoge weerstandswaarde fluctueert (we spreken hier over mega-ohm), met afwijkende spanningsmetingen als gevolg, en daardoor de BMS in noodloop gaat. (Als de wagen bij de garage binnen stond, kon men de fout niet reproduceren - hier thuis kan de wagen niet binnenstaan).
Zo. Auto sinds gisteren terug binnen bij de dealer, hun zien ook alle foutmeldingen terug en hebben deze doorgemeld aan Kia Belgie. Donderdag komt iemand van Kia Belgie zelf, met apparatuur voor gedetailleerde diagnose op het hoogspanningscircuit. Ik ben benieuwd :)

Denon AVR-X2800H, Quadral Amun Mk.III, Technics SL-7, DIY PhonoPre, AT-152LP / 4.225kW Heckert Solar / SMA 3.0-1AV-41 / Kia e-Niro 64kWh First Edition

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister9
Ik heb even een vraag die ik liever niet in de praktijk uitprobeer.

Als ik met LFA + LKA rij en de auto stuurt zelf op de snelweg bijvoorbeeld, krijg je na een paar seconden de melding "handen aan het stuur". En als dat langer duurt wordt er een piep afgespeeld en wordt het plaatje van het stuur rood. Mijn vraag is, wat gebeurd er als je dan nog niet je handen aan het stuur doet? Stopt de LFA ermee, wordt het signaal luider, remt de auto af? Iemand een idee?

Over LFA gesproken. Is er maximale hoek / graden / bocht die aangehouden wordt. Lange bochten op de snelweg gaan prima bv, maar waar ligt de max met wat ie ondersteunt in het zelf sturen?

Bedankt vast!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchKel
mister9 schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 11:50:

Als ik met LFA + LKA rij en de auto stuurt zelf op de snelweg bijvoorbeeld, krijg je na een paar seconden de melding "handen aan het stuur". En als dat langer duurt wordt er een piep afgespeeld en wordt het plaatje van het stuur rood. Mijn vraag is, wat gebeurd er als je dan nog niet je handen aan het stuur doet? Stopt de LFA ermee, wordt het signaal luider, remt de auto af? Iemand een idee?

Over LFA gesproken. Is er maximale hoek / graden / bocht die aangehouden wordt. Lange bochten op de snelweg gaan prima bv, maar waar ligt de max met wat ie ondersteunt in het zelf sturen?

Bedankt vast!
Wist je dat er van de auto ook een handleiding is waar voor zover ik het tot nu toe heb gelezen alle antwoorden op je vragen in staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister9
DutchKel schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 11:53:
[...]

Wist je dat er van de auto ook een handleiding is waar voor zover ik het tot nu toe heb gelezen alle antwoorden op je vragen in staan.
Ik heb de handleiding nagekeken voordat ik mijn vraag stelde, maar bedankt voor het prettige toontje.

In de handleiding staat:
Als u tijdens het rijden het stuur loslaat terwijl het LFA-systeem het sturen ondersteunt, wordt de losse-handen‐waarschuwing geactiveerd.

En dat zei ik al. Maar wat gebeurd er als je de eerste en de tweede (rode) waarschuwing negeert?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ystime
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 08-10 23:54
mister9 schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 12:01:
[...]

Ik heb de handleiding nagekeken voordat ik mijn vraag stelde, maar bedankt voor het prettige toontje.

In de handleiding staat:
Als u tijdens het rijden het stuur loslaat terwijl het LFA-systeem het sturen ondersteunt, wordt de losse-handen‐waarschuwing geactiveerd.

En dat zei ik al. Maar wat gebeurd er als je de eerste en de tweede (rode) waarschuwing negeert?
De LFA stopt er dan mee, en wordt weer geactiveerd zodra je handen weer op het stuur zijn.
Een klein tikje tegen je stuur wil ook al helpen :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchKel
mister9 schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 12:01:
[...]

In de handleiding staat:

Ik lees er anders ook dit in:
LET OP
Als de bestuurder het stuur loslaat, zelfs als de losse-handenwaarschuwing actief is, wordt de stuurbekrachtiging tijdelijk automatisch uitgeschakeld.
Als u uw handen weer op het stuur legt terwijl LFA-systeem uitstaat, wordt de stuurbekrachtiging weer geactiveerd.
• De losse-handenwaarschuwing kan door de staat van de weg worden vertraagd. Houd uw handen
daarom altijd op het stuurwiel tijdens het rijden.
• Houd het stuur stevig vast. Anders kan het LFA-systeem ten onrechte oordelen dat de bestuurder het stuur los heeft gelaten en een losse-handenwaarschuwing geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister9
DutchKel schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 12:28:
[...]

Ik lees er anders ook dit in:
LET OP
Als de bestuurder het stuur loslaat, zelfs als de losse-handenwaarschuwing actief is, wordt de stuurbekrachtiging tijdelijk automatisch uitgeschakeld.
Als u uw handen weer op het stuur legt terwijl LFA-systeem uitstaat, wordt de stuurbekrachtiging weer geactiveerd.
• De losse-handenwaarschuwing kan door de staat van de weg worden vertraagd. Houd uw handen
daarom altijd op het stuurwiel tijdens het rijden.
• Houd het stuur stevig vast. Anders kan het LFA-systeem ten onrechte oordelen dat de bestuurder het stuur los heeft gelaten en een losse-handenwaarschuwing geven.
Ja dat heb ik ook gelezen. Maar dat is toch geen van allen een antwoord op mijn vraag? Ik heb heus de handleiding wel bekeken.

De vraag was wat gebeurd er als de ondanks de waarschuwingen, nog steeds niet je handen op het stuur legt (of het kort aanraakt)? En dat staat niet in de handleiding.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
@mister9 gewoon zelf uitproberen! Heb ik ook gedaan en heb het overleefd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Psycho_Mantis
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 07:19

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

mister9 schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 11:50:

Bedankt vast!
Als je zelf niet stuurt dan krijg je gewoon een waarschuwing zonder piep met let op LFA uitgeschakeld.
En als je dan nog steeds niets doet ligt hij in de berm.

En volgens mij als een bocht meer dan 10 graden is dan wordt het groene stuurtje weer wit en dan mag je zelf sturen (zonder waarschuwing).

Daarom dus nooit het stuur loslaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis 1
  • Laatst online: 06:50
mister9 schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 12:30:
[...]

Ja dat heb ik ook gelezen. Maar dat is toch geen van allen een antwoord op mijn vraag? Ik heb heus de handleiding wel bekeken.

De vraag was wat gebeurd er als de ondanks de waarschuwingen, nog steeds niet je handen op het stuur legt (of het kort aanraakt)? En dat staat niet in de handleiding.
@mister9

Ik heb het ook een tijd geleden uitgeprobeerd i.c.m. SCC. De auto minderde snelheid. Toen ik zelf weer snelheid maakte en stuur aanraakte werd LFA weer geactiveerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiz_Kid
NiroNiro schreef op maandag 18 januari 2021 @ 15:12:
[...]

Ik heb dit ook gehad, toen heb ik in de app van flitsmeister in de instellingen met het volume gespeeld en zo kreeg ik het terug..
Blijkbaar heeft de E-Niro geluid voor navigatie en geluid voor muziek bij Carplay. Navigatie stond heel zacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Niet online
IvoB2 schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 11:30:
[...]

Tijdens die procedure heb je de "P" op de schakelknop toch niet nodig?
Persoonlijk zet ik gewoon het contact uit, gevolgd door elektronisch de handrem te activeren met de trekknop naast de ronde knop. Lijkt me hetzelfde resultaat op te leveren als dat van jou zonder de P-knop te gebruiken.
Zoals je zelf zegt gaat hij na afzetten contact automatisch in "P" stand.

De P-drukknop gebruik ik alleen als ik even uit de auto moet zonder het contact af te zetten. Hoogst uitzonderlijk dus.
Ik heb deze flow 5x geprobeerd, en het werkt als je niet hoef te laden. Echter, als ik jouw flow volg dan zit de laadpoort op slot als ik uitstap en hem open probeer te doen.
In mijn flow zet ik 'm op P, dan zet ik m'n pet op en pak ik m'n telefoon uit de houder / carplay, dan zet ik de auto af en stap ik uit.
Laadpoort open.

In mijn geval is de P gebruiken dus wel degelijk een ander resultaat (en fijner) :>

- Edit: ik ga iig niet in de tussentijd mijn voet op de rem moeten houden, veel te gevaarlijk dat ik dan per ongeluk een keer het gas in druk als ik ff wat van de vloer moet pakken ofzo.

[ Voor 8% gewijzigd door _eLMo_ op 19-01-2021 20:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• petertenboer
mister9 schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 12:30:
[...]

Ik heb het een keer uitgeprobeerd.
Ik kon voor “straf” LFA een paar minuten niet gebruiken :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TechLight
  • Registratie: Mei 2019
  • Niet online
_eLMo_ schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 20:27:
[...]

Ik heb deze flow 5x geprobeerd, en het werkt als je niet hoef te laden. Echter, als ik jouw flow volg dan zit de laadpoort op slot als ik uitstap en hem open probeer te doen.
In mijn flow zet ik 'm op P, dan zet ik m'n pet op en pak ik m'n telefoon uit de houder / carplay, dan zet ik de auto af en stap ik uit.
Laadpoort open.

In mijn geval is de P gebruiken dus wel degelijk een ander resultaat (en fijner) :>

- Edit: ik ga iig niet in de tussentijd mijn voet op de rem moeten houden, veel te gevaarlijk dat ik dan per ongeluk een keer het gas in druk als ik ff wat van de vloer moet pakken ofzo.
De laadpoort gaat toch op slot samen met de auto zelf? Ik doe het volgens mij ook zoals Ivo: Aan komen rijden, afremmen (met rempedaal) tot stilstand. Dan handrem aantrekken, auto uit met drukknop, voet van de rem, (eventueel dingen pakken), uitstappen. Gebruik nooit expliciet de 'P'.

Durf niet uit het hoofd te zeggen of de stappen 'voet van de rem' en 'auto uit met drukknop' omgewisseld kunnen worden. Bij starten moet in ieder geval de voet op het rempedaal staan voor de auto aan kan.

De laadpoort is na bovenstaande in ieder geval gewoon open, zolang ik de auto niet op slot doe. Als ik moet laden sluit ik dus eerst de laadkabel aan, en dan gebruik ik als laatste het knopje bij het handvat (als ik richting achterkant van de auto loop) of de knop op de afstandsbediening/sleutel (als ik naar voren weg loop).

Als ik niet hoef te laden, doe ik gewoon direct na het uitstappen de deur op slot met het knopje bij het handvat en blijft de sleutel voor, tijdens en na de rit gewoon in de broekzak zitten.

Maakt allemaal niet zo veel uit, veel van dit soort 'rituelen' zijn persoonlijk en dan is routine soms belangrijker dan hoe je het precies doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
@TechLight same here, maar ik zit niet eerst nog uren in de auto te tutten voor ik uitstap, misschien dat de laadpoort uiteindelijk wel op slot gaat als je lang wacht.
Voet moet overigens wel op de rem bij het uitzetten middels de knop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
DutchKel schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 11:53:
[...]

Tja de handleiding. Die heeft wat betreft aantal pagina's zo ongeveer de omvang van een encyclopedie en staat redelijk vol met allerlei niet altijd zinnige waarschuwingen (de achterklep dichthouden voor je uitlaatgassen bijvoorbleeld). Wat ik zoek kan ik lang niet altijd terugvinden.
Afgelopen week nog het hele boek 3x doorgebladerd n.a.v. de achterruit sproeier die het bij mij niet meer doet.
Staat gewoon helemaal niets over in. Zelfs niet waar dat ding zit.
En samen weten we hier vanuit de praktijk waarschijnlijk meer dan er in de handleiding staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiz_Kid
TechLight schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 21:15:
[...]

De laadpoort gaat toch op slot samen met de auto zelf? Ik doe het volgens mij ook zoals Ivo: Aan komen rijden, afremmen (met rempedaal) tot stilstand. Dan handrem aantrekken, auto uit met drukknop, voet van de rem, (eventueel dingen pakken), uitstappen. Gebruik nooit expliciet de 'P'.

Durf niet uit het hoofd te zeggen of de stappen 'voet van de rem' en 'auto uit met drukknop' omgewisseld kunnen worden. Bij starten moet in ieder geval de voet op het rempedaal staan voor de auto aan kan.

De laadpoort is na bovenstaande in ieder geval gewoon open, zolang ik de auto niet op slot doe. Als ik moet laden sluit ik dus eerst de laadkabel aan, en dan gebruik ik als laatste het knopje bij het handvat (als ik richting achterkant van de auto loop) of de knop op de afstandsbediening/sleutel (als ik naar voren weg loop).

Als ik niet hoef te laden, doe ik gewoon direct na het uitstappen de deur op slot met het knopje bij het handvat en blijft de sleutel voor, tijdens en na de rit gewoon in de broekzak zitten.

Maakt allemaal niet zo veel uit, veel van dit soort 'rituelen' zijn persoonlijk en dan is routine soms belangrijker dan hoe je het precies doet.
In de Kia kan je instellen wanneer hij alle deuren van het slot afhaalt. Hierin heb je 2 keuzes, wanneer je de auto uitschakelt en wanneer je hem in de P zet. Waarschijnlijk staat hij bij jou op het tweede!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mich46
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 07-02-2024
Misschien doet het helemaal niet ter zake, maar ik vertrek steeds met de auto-hold knop in te drukken. Zo hoef ik mij geen zorgen te maken als ik moet stoppen bij een verkeerslicht, of als ik op mijn bestemming aankom. De auto staat stil, op vlakke ondergrond of op een helling. Ik gebruik dus nooit de handrem of de P schakelaar.
Iets anders: ik vind dat de winterbanden heel veel lawaai produceren in vergelijking met de zomerbanden. Ben ik verwend aan de stilte?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
Mich46 schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 22:53:
Misschien doet het helemaal niet ter zake, maar ik vertrek steeds met de auto-hold knop in te drukken. Zo hoef ik mij geen zorgen te maken als ik moet stoppen bij een verkeerslicht, of als ik op mijn bestemming aankom. De auto staat stil, op vlakke ondergrond of op een helling. Ik gebruik dus nooit de handrem of de P schakelaar.
Iets anders: ik vind dat de winterbanden heel veel lawaai produceren in vergelijking met de zomerbanden. Ben ik verwend aan de stilte?
Het lawaai verschilt per band; een andere zomerband kan ook meer lawaai maken.
Ik heb niet of nauwelijks de indruk dat mijn winterbanden meer lawaai maken. Wel meer verbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Niet online
TechLight schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 21:15:
[...]

CyBeRSPiN schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 21:21:
@TechLight same here, maar ik zit niet eerst nog uren in de auto te tutten voor ik uitstap, misschien dat de laadpoort uiteindelijk wel op slot gaat als je lang wacht.
Voet moet overigens wel op de rem bij het uitzetten middels de knop.
De laadpoort gaat op slot 15 seconden na afzetten auto, of 15 seconden na dat je de laadpoort open hebt gemaakt door de auto expliciet van het slot af te halen.

Dat noem ik geen "uren tutten" ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cypher21
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01-11-2024
_eLMo_ schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 02:05:
[...]

[...]

De laadpoort gaat op slot 15 seconden na afzetten auto, of 15 seconden na dat je de laadpoort open hebt gemaakt door de auto expliciet van het slot af te halen.

Dat noem ik geen "uren tutten" ;)
Laadpoort gaat niet op slot na afzetten auto volgens mij hoor.
Pas als de deuren weer op slot gaan.

Vaak zat dat ik eerst boodschappen naar binnen breng en daarna pas de auto aan de laadpaal gooi.

"me" is geen bezittelijk voornaamwoord! Terug naar de basisschool!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
cypher21 schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 10:45:
[...]

Vaak zat dat ik eerst boodschappen naar binnen breng en daarna pas de auto aan de laadpaal gooi.
Ja volgens mij ook niet..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09-10 18:36
Bij mijn e-soul gaat gaat de laadpoort ook niet op slot, alleen wanneer je het slotje of de deurkruk knop indrukt.
Gister voor het eerste een rap ritje gereden met de laadpoort open, oproep van de brandweer dus heel snel de laadkabel verwijderd, ik drukte de auto per ongeluk op slot, dus laadkabel wou er niet uit. Snel weer ontgrendelen, laadkabel aan de kant gesmeten en vervolgens een heel glibberig ritje met de laadpoort open en continue getuut dat die klep open stond.

Deze auto is rapper dan de passat die ik hiervoor reed maar met deze af-fabriek *&#$ banden wil hij wel erg graag rechtdoor in de bochten. Hopelijk komen er na vervanging een ander merk/type onder, ik ga er in ieder geval wel om vragen.

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiroNiro
  • Niet online
wat voor banden heb je er nu onder dan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oldie127
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 09-10 19:08
Heb een my 20 en die heeft standaard michelin primacy en moet echt al bruskeren om ze op nat wegdek te laten spinnen. Vergeet niet 204 pk en dat koppel samen met gewicht is een flinke belasting voor de band.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Niet online
cypher21 schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 10:45:
[...]

Ik zal het voor jullie filmen morgen xD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
Er is echter wel een instelling die ervoor zorgt dat de laadklep op slot blijft.

Ik heb momenteel ook hetzelfde gedrag. Bij mij gaan de deuren niet open als ik de auto op de P stand zet of uit. Al kan ik bij de bestuurder en bijrijders kant wel de auto van binnen openen omdat de hendel daarmee ook direct het slot eraf haalt. De deuren achterin blijven wel op slot (zelfs als er geen kinderslot op zit)

Er is een instelling waarbij je kunt instellen dat alle deuren ontgrendelen als je de auto op de P stand zet of uitschakelt. Daar zit dus ook direct de laadklep bij.

Ik druk nu voordat ik uitstap op de alle deuren ontgrendelen knop die in de deur zit en daarmee gaat ook direct het slot van de laadklep eraf. Ik vergeet telkens de instelling aan te passen dat het automatisch gebeurd als ik de P stand selecteer..

[ Voor 4% gewijzigd door DutchKel op 20-01-2021 14:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wirehead
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08-10 11:38
Appie Heijn schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 10:51:
Deze auto is rapper dan de passat die ik hiervoor reed maar met deze af-fabriek *&#$ banden wil hij wel erg graag rechtdoor in de bochten. Hopelijk komen er na vervanging een ander merk/type onder, ik ga er in ieder geval wel om vragen.
Hier tijdelijk een e-soul als vervangen voor de e-Niro die binnen is bij de dealer. Deze heeft Nexen banden, de Niro Michelin.

Wat een r*kbanden zijn die Nexens! :r Veel te veel rolgeluid ivm de Michelins onder de Niro. Ook merkbaar in de bochten!

Denon AVR-X2800H, Quadral Amun Mk.III, Technics SL-7, DIY PhonoPre, AT-152LP / 4.225kW Heckert Solar / SMA 3.0-1AV-41 / Kia e-Niro 64kWh First Edition

Pagina: 1 ... 132 ... 352 Laatste

Let op:
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3
Thuisladen van je EV deel 2
Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic

Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.