Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12:14
@SFA misschien even verder in een DM bespreken met Dennis 1, of hier verder: Het grote "thuis laden van je EV" topic.
Dit heeft niet specifiek te maken met de e-Niro namelijk en is voor de rest niet interessant.

@dirkmuis geldt ook voor jou, thanks.

[ Voor 8% gewijzigd door CyBeRSPiN op 06-01-2021 13:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis 1
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 28-06 23:09
SFA schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 11:56:
[...]

Thanks, en die 1750 was exclusief abonnement voor het automatisch verrekenen met je werkgever?
@SFA
Inderdaad zonder abonnement.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis 1
CyBeRSPiN schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 12:13:
@SFA misschien even verder in een DM bespreken met Dennis 1, of hier verder: Het grote "thuis laden van je EV" topic.
Dit heeft niet specifiek te maken met de e-Niro namelijk en is voor de rest niet interessant.
👍

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirkmuis
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 25-03 09:39
Dennis 1 schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 10:06:
[...]

@SFA
Ongeveer 3 meter graafwerk. Type kabel weet ik niet. Het is een 4 mm2. Met aparte 3 fase aardlekautomaat en aangesloten op slimme meter middels utp kabel.

Type lader: EVE Single Proline 22kW 3 fase 32A met Load balancing en RIFD toegang. Laatste was eis van mijn werkgever.
Was €100 duurder dan de witte omdat ik een antraciet behuizing gekozen heb.
Deze paal heb ik ook. Let op dat deze nog geactiveerd moet worden via Alfen wat weer minstens 2 dagen duurt. Bellen, ticket voor technische dienst, wachten tot ze een of andere backoffice inrichten.....dat dat niet vanzelf gaat verbaasde mij nogal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
Gewoon even tussendoor ter info over de e-Niro (MY 2019).
Vorige week op het display ook de melding "Controleer uw elektrisch systeem" gekregen.
Na de volgende opstart verdween het en is niet meer teruggekeerd.
Vandaag op eerste onderhoud en meegegeven aan de technicus.
Melding was terug te vinden in de historiek maar "er is bij KIA niet opgegeven dat bij deze melding moet opgetreden worden" en "het is geen bekend voorkomend probleem".

Onderhoud nam 45 minuten in beslag. Bestond voornamelijk uit invoeren laatste systeem en nav updates en wat vloeistoffen bijgieten.
Prijs 109 €. Waarvan 25 € materiaal. :)
De rest zijn 'werkuren' en BTW.

[ Voor 5% gewijzigd door IvoB2 op 06-01-2021 13:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mister9
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 13-06 08:39
Goedemiddag,

Ik heb het gehele Kia e-Niro topic gelezen van voor naar achter. Wat enorm veel info gelezen! Het zal een overgang worden, ik ben echt de typische ICE leaserijder. Gewoon rijden, niet direct lettend op zuinigheid, Airco altijd aan, als de tank leeg is gooien we m weer vol. Lange leve de tankpas!!

De e-Niro wordt mijn nieuwe leaseauto, volgende week is ie er. Komende donderdag wordt de laadpaal geplaatst en 4 dagen later ga ik de auto ophalen. Whohoooo!

Superkort mijn situatie straks:
Kia e-niro executive line
Besteld 16 december 2020,
Levering 11 januari 2021 (wel nog 8% bijtelling want in december op kenteken). Levertijd van minder dan een maand dus. Ik schaam me bijna na alle verhalen over levertijden hier.
Laadpaal (Alfen eve Single pro) op eigen oprit, waarbij alles wat ik laad voor de auto, netjes weer teruggestort wordt op mijn rekening.

En ik heb er misschien overheen gelezen, maar gezien de (zeer) nabije levering van mijn e-niro heb ik toch nog enkele vragen:

- Ik ga de auto ophalen en dat is meer dan 200 km rijden. Voor mij voor het eerst dus dat ik een EV ga rijden. Wat raden jullie aan voor de eerste (toch best lange) rit. Gewoon in Eco stand en regen 1 zetten? En later rustig eens kijken wat ik prettig vind qua rijden?

- Hebben jullie de wow-factor qua accelereren en power alleen in de sport-modus, of is dit ook in de ecomodus al echt aanwezig?

- De on-board navigatie heeft live-connectie ivm files, laadpalen etc. Gebruiken jullie deze in de MY20 ook graag, of gebruiken jullie toch liever Google Maps / Waze ?

- Laadpas komt deze week binnen dus netjes vóór ik de auto ga halen.
Kan ik met deze laadpas naast mijn huis en op kantoor, gewoon bij alle palen laden in Nederland die ik tegenkom?

- Ik lees hier ook dat veel mensen naast hun laadpas van de LM, nog een aparte laadpas hebben, of zelfs meerdere. Zijn dit fysieke passen (zoals een creditcard) of digitale voor op je smartphone? En hoe kom ik erachter welke extra laadpassen ik bovenop mijn eigen laadpas moet hebben? Of zijn die passen alleen voor het buitenland?

- En zijn alle palen betaald (bv bij Ikea, McDonalds, winkelcentra, etc)? En hoe weet je hoeveel het kost? En hoe werkt het bij palen bij andere personen thuis (stel ik kom bij een kennis thuis die een laadpaal heeft staan, kan ik daar gewoon laden)?

- Misschien een heeeeeele domme vraag. Maar als ik nu met mijn huidige auto bijvoorbeeld mijn tankpas niet bij me heb, kan ik gewoon tanken, betalen met mijn bank-pas, bonnetje mee en declareren maar. Kan ik ook ergens laden als ik mijn laadpas niet bij me heb en betalen met bankpas?

Sorry voor de vele vragen, maar de levering komt nu toch wel snel dichtbij, en ik moet nog even over het randje heen van brandstof naar EV.

Bedankt vast!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

_eLMo_

Formerly: marowi

- Vraag aan je dealer of hij hem op kan laden, dan kom je makkelijk terug. Gewoon in normal rijden, en regen op 1 of 2, je raakt er snel aan gewend.

- Wow factor is voor mij alleen in sport, maar als je het pedaal plots vol intrapt gaat hij in elke modus voluit, het is puur de curve van de gasresponse die veranderd

- Ik rij altijd met Apple CarPlay (in combinatie met TomTom / Flitsmeister)

- Met je laadpas kan je gewoon bij alle palen in NL laden

- Aparte laadpassen zijn vooral fysieke passen om korting te krijgen bij snelladers (deze zijn duurder dan thuis (x3), en straatlaadpalen(x2)). Heb je niet nodig, maar je kan je baas kosten besparen (behalve dat je ze dan weer los moet declareren wat de baas ook geld kost ;))

- Niet _alle_ palen zijn betaalt, je weet inprincipe niet wat het kost, dat gaat op vertrouwen. Je kunt wel een indicatie krijgen in de app van je laadpas (Shell Recharge app voor Shell Recharge (New Motion) pas bijvoorbeeld). Probleem is dat elke combinatie van laadnetwerk / paal / tijdstip / pas zo'n beetje een ander tarief heeft, dus ik check het tegenwoordig helemaal niet meer en heb nog nooit >0,60€ / kWh betaald behalve in Denemarken (daar is snelladen heel duur om een of andere reden).

Als palen niet betaald zijn vragen ze meestal niet om je pas (snelladers), of krijg je gewoon nooit een rekening (straatladen).

- Als je je laadpas niet bij je hebt kun je vaak de laadsessie starten via de app van het laadnetwerk van de paal (Fastned / Ionity / Allego). Maar niet altijd!

Veel plezier met je Niro!

[ Voor 9% gewijzigd door _eLMo_ op 06-01-2021 15:29 ]

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wirehead
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11:48
IvoB2 schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 13:48:
Vorige week op het display ook de melding "Controleer uw elektrisch systeem" gekregen.
Melding was terug te vinden in de historiek maar "er is bij KIA niet opgegeven dat bij deze melding moet opgetreden worden" en "het is geen bekend voorkomend probleem".
Zou mooi zijn moest je nog kunnen achterhalen welke de foutcode was. Want het gewoon negeren van de dealer omdat anderen het niet melden is natuurlijk eenvoudigweg onder de mat vegen :+

Denon AVR-X2800H, Quadral Amun Mk.III, Technics SL-7, DIY PhonoPre, AT-152LP / 4.225kW Heckert Solar / SMA 3.0-1AV-41 / Kia e-Niro 64kWh First Edition

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Eveneens goedemiddag. :)

Als leaserijder met een tank/laadpas+door werkgever vergoede laadpaal is overschaklen van ICE naar BEV de meest stressloze en eenvoudige keuze die er is.

Voor de levertijd moet je je niet schamen. Dat is voor de e-Niro nog iets uit het verleden. Maart 2019 onze e-Niro besteld en geleverd in januari 2020. Vandaag stonden er bij dezelfde dealer gewoon 5 in stock. Bestellen en bij wijze van spreken een week later wegrijden.

Die 200 km is geen probleem. In geen enkele modus. Bij dit weer (4°C) haal ik nog makkelijk 350-398 km met range met heat, zetelverwarming en stuurverwarming.
Een beetje dealer levert de auto 100% geladen af. Maar contacteer hem voor aflevering voor alle zekerheid tijdig op voorhand. Anders ga je ter plekke nog enkele uurtjes in de showroom naar de andere KIA modellen mogen turen. :)

Ik weet niet welke laadpas je kreeg van de werkgever maar onze TNM/Total (Shell) pas werd op twee jaar tijd aan geen enkele laadpaal in de Benelux geweigerd.
Onze thuislaadpaal is ook een Alfen eve SPL maar werkt zonder de laadpas (vaste kabel plug and play ingesteld).
DC50 aan de Lidl en Ikea is bv. gratis. Hoeveel laden aan de laadpalen kost is hier geen issue. Is, net zoals voorheen de tankkaart, een laadpas van de werkgever. Ik kan het nadien wel zien op de site van TNM omdat de laadpas daar is aangemeld. Maar daar gaat in de praktijk meestal zoveel tijd overheen dat ik er niet meer naar omkijk.
Betalen zonder laadpas moet ook kunnen. Niet iedereen heeft een (aangepaste) laadpas. Maar geen ervaring mee. Gewoon de laadpas niet vergeten. Je vergeet je bankpas toch ook niet?

Ik rij altijd in regen 2-3. Maar dat komt door de eerdere gewenning van de regen bij de Kona EV die harder ingrijpt dan de nogal flauwe regen van de e-Niro.

Geen carplay noch android auto dus geen ervaring mee. Gewoon op de nav van de E-Niro in combinatie met eigen verstand. :)

Wow-factor alleen tijdens de eerste rit. Omdat de banden het niet aankonden. :)
Verder een aangepaste EV rijder die zoveel mogelijk range uit zijn EV wenst te halen en dus liever gewoon meegaat met de flow.

[ Voor 49% gewijzigd door IvoB2 op 06-01-2021 16:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mrmob76
  • Laatst online: 17-05-2022
Ik heb sinds ruim een week mijn Kia E Niro Executiveline MY20. Nu heb ik 2 vragen, bij mij zit er geen verlichting onder de versteloptie vd spiegels in de deur, hoort dit zo of is er een lampje defect? De vergrendeling vd deur en de ramen zijn wel gewoon verlicht. Daarnaast ben ik benieuwd wat nu precies de meest recente versie is vd kaarten ed bij mij staat bij kaart EUR.12.41.47.551.40.2 (D.F9/E.F9)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Wirehead schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 16:31:
[...]

Zou mooi zijn moest je nog kunnen achterhalen welke de foutcode was. Want het gewoon negeren van de dealer omdat anderen het niet melden is natuurlijk eenvoudigweg onder de mat vegen :+
Zou inderdaad mooi zijn.
Maar ik heb het al lang opgegeven om een dealer anno 21ste eeuw nog betrokken te krijgen in zijn eigen verhaal.
Heb ook gevraagd hoe het nu zat met het verschil (installatieplaats) tussen WP airco en WP met verwarmingsfunctie in een Kia EV. Zoals ik al vreesde kon geen enkele van de aanwezige vier personen (2 baliemedewerkers + 2 verkopers) me daar een zinnig antwoord opgeven.
Gezien corona kon ik ook niet naar de werkplaats om het een techniek te vragen.
Tegenwoordig kom je vlugger en nauwkeuriger iets te weten via internet dan via een 'vakman'.

Ik heb mijn opmerking wel schriftelijk op de werkstaat laten noteren met de mededeling: "Jullie weten het nu. Sta ik morgen onvoorwaardelijk stil komen jullie me maar op eigen kosten ophalen. :) "

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pica
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 26-06 10:58
Mrmob76 schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 16:43:
Ik heb sinds ruim een week mijn Kia E Niro Executiveline MY20. Nu heb ik 2 vragen, bij mij zit er geen verlichting onder de versteloptie vd spiegels in de deur, hoort dit zo of is er een lampje defect? De vergrendeling vd deur en de ramen zijn wel gewoon verlicht. Daarnaast ben ik benieuwd wat nu precies de meest recente versie is vd kaarten ed bij mij staat bij kaart EUR.12.41.47.551.40.2 (D.F9/E.F9)
Ik kan je in elk geval antwoord op vraag 1 geven, ik heb een MY2019 en deze knopjes zijn inderdaad niet verlicht en dat is dus af en toe aftasten :P .

Steam

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Mrmob76 schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 16:43:
Dat zijn idd de enige knopjes die niet verlicht zijn.
In de praktijk geen probleem want de spiegels passen zich automatisch aan de voorkeursinstelling van de stoel aan. Dus 1 keer instellen bij daglicht en gedaan.
Of er moesten meer dan 2 bestuurders gebruik maken van de auto.

Uitgerekend vandaag een recente navupdate in de e-Niro gekregen.
Geen flauw idee welke versie het is. Ik zag al lichtblauw van de kou voor ik gevonden had in welk menu je dat vindt dus ik heb het maar opgegeven :-( .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis 1
.

[ Voor 99% gewijzigd door Dennis 1 op 06-01-2021 18:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mister9
Tja, en zo voelt onze hagelnieuwe auto, toch alweer een beetje verouderd als we naar het stuur kijken:

Nieuwe logo van Kia

[ Voor 8% gewijzigd door mister9 op 06-01-2021 20:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frij5fd
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 27-06 21:44
mister9 schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 15:21:

- Ik ga de auto ophalen en dat is meer dan 200 km rijden. Voor mij voor het eerst dus dat ik een EV ga rijden. Wat raden jullie aan voor de eerste (toch best lange) rit. Gewoon in Eco stand en regen 1 zetten? En later rustig eens kijken wat ik prettig vind qua rijden?

- Hebben jullie de wow-factor qua accelereren en power alleen in de sport-modus, of is dit ook in de ecomodus al echt aanwezig
Ik rijd altijd in de Eco-stand met regeneratie stand 2. Ik hoor dat van meer mensen. Geeft al voldoende pit en inhalen kan er ook veilig mee.
Met "gas onderin" is het wow-gevoel best wel aanwezig. Maar daar zou ik het allemaal niet voor doen. Het is gewoon een prettige auto. Komend van de Volkswagen Passat GTE vind ik alleen de ruimte van de kofferbak wat beperkt bij de e-Niro. Maar dat wist ik natuurlijk al vooraf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 28-06 15:47
IvoB2 schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 13:48:

Onderhoud nam 45 minuten in beslag. Bestond voornamelijk uit invoeren laatste systeem en nav updates en wat vloeistoffen bijgieten.
Prijs 109 €. Waarvan 25 € materiaal. :)
De rest zijn 'werkuren' en BTW.
Ik heb de melding een paar duizend km geleden 2x gehad elke keer tijdens het rijden, tot bestemming, en daarna weg bij nieuwe start. Besloten om rustig door te rijden tot volgende beurt en dus ook al een paar duizend km niet meer gezien.

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
@mister9 als je meer wilt weten over openbaar laden kan ik je laadpastop10 en het aparte topic over openbaar laden aanbevelen.

[ Voor 17% gewijzigd door eltron op 06-01-2021 21:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bruneelm
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 28-06 13:47
Ik heb mijn opmerking wel schriftelijk op de werkstaat laten noteren met de mededeling: "Jullie weten het nu. Sta ik morgen onvoorwaardelijk stil komen jullie me maar op eigen kosten ophalen. :) "
Was niet nodig, gezien een officiële dealer het onderhoud uitvoerde heb je verlengd recht op gratis pechverhelping

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister9
Als ik de auto heb, kan ik dan de uvo app zelf koppelen of heb ik daar de dealer voor nodig (zoals bij de Kia-app in geval van my19)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• z0rk0l
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 09-06 19:05
Morgenochtend lange rit voor de boeg. Ik vertrouw die scheduling niet helemaal. Is het slecht voor de accu om hem de hele nacht op 100 procent te hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 09:07
Nee dit is zoals het bedoeld is. Tot 100% laden en morgen rijden.

PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IUser
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
mister9 schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 23:01:
Als ik de auto heb, kan ik dan de uvo app zelf koppelen of heb ik daar de dealer voor nodig (zoals bij de Kia-app in geval van my19)?
Je kan hem zelf koppelen volgens mij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
bruneelm schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 22:11:
[...]

Was niet nodig, gezien een officiële dealer het onderhoud uitvoerde heb je verlengd recht op gratis pechverhelping
Was eerder uit principe dan uit het oogpunt van persoonlijk voor- of nadeel.

Er is tenslotte 7 jaar garantie op het voertuig en ik (of beter de werkger) lease hem maar 4 jaar.
Alle kosten zijn voor de leasemaatschappij, inclusief pechverhelping.

Persoonlijk maakt het dus niet veel uit.

De onderhoudsfactuur kreeg ik normaal ook niet te zien. ;)
Was een onoplettendheid van de baliebediende.
'Overliep' met mij de afrekening en toen ik gespeeld onnozel vroeg of ik die factuur ook mocht houden zij hij, "uiteraard na betaling". Waarop ik "Dacht het niet". Waarop zijn euro viel dat de factuur gericht was aan Arval ;) en hij ze vlug uit mijn hand gritste. :+
Ik heb me tijdens dat uurtje onderhoud goed geamuseerd. Voor herhaling vatbaar. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frij5fd
mister9 schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 23:01:
Ik heb zonder hulp van de dealer de koppeling gemaakt. Het ging niet vlekkeloos, de auto wilde de eerste dag geen connectie maken met de Kia-server

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister9
Frij5fd schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 19:56:
[...]

Ik heb zonder hulp van de dealer de koppeling gemaakt. Het ging niet vlekkeloos, de auto wilde de eerste dag geen connectie maken met de Kia-server
Ok. Misschien net storing?
Ik ga m'n best doen. Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tackleberry
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 27-06 23:20
Tackleberry schreef op woensdag 30 december 2020 @ 13:32:
Sinds een paar dagen heeft mijn MY20 ExecutiveLine geen satellietontvangst meer. Hierdoor werken zowel de ingebouwd als CarPlay navigatie niet meer. De auto denkt nu continu dat we op de Hyundai-Platz in Rüsselheim zijn. Precies de locatie die in de navigatie handleiding te zien is...

Al een reset van de navigatie-instellingen gedaan, maar dat heeft geen effect. Iemand dit eerder gehad?
Vandaag bij de lokale Kia dealer geweest. Hoewel de verwachting was dat er een issue was met de GPS ontvanger zelf, bleek de "beruchte" (:')) software update voldoende om de navigatie weer werkend te krijgen. De komende tijd dus even alles even opnieuw instellen.

Ook is de bekende update voor de lader doorgevoerd.

Moet overigens nog wel terug binnenkort, rechts achter hoor ik vaak bij drempels een soort "plonk" geluid. Dat hebben ze kunnen reproduceren, maar voor een oplossing hebben ze de auto een keer een hele dag nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister9
Dus als ik het goed begrijp het de e-Niro 12 rij-modi?

Normal - Eco - Eco+ en Sport

En in al die modi heb je regen 1, 2 en 3?

Dus totaal 12 modi?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
@mister9 niet echt. Regen staat er los van. Je kunt ook de regenstand die bij zo’n mode hoort aanpassen en opslaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Niet online

_eLMo_

mister9 schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 23:17:
Dus als ik het goed begrijp het de e-Niro 12 rij-modi?

Normal - Eco - Eco+ en Sport

En in al die modi heb je regen 1, 2 en 3?

Dus totaal 12 modi?
Vergeet regen 0 en regen auto (0-1-2-3) niet :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de telegraaf
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 07-06 11:38
Hou even in de gaten dat bij regen 2 en 3 de remlichten aan gaan bij gas los. Op de snelweg is dat wellicht niet wat je (en je achterligger) wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister9
Als de regen niet de bepalende factor is bij het instellen van de modus, wat is dat bv het verschil tussen Normal en Eco? Aangezien je dus zowel bij Normal als Eco de regen op 1 kunt zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
In iedere rij modus kan je een default ‘regen’ kiezen. Allemaal te configureren. Wat een auto 😁

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkNL
  • Registratie: September 2019
  • Niet online
mister9 schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 08:21:
Als de regen niet de bepalende factor is bij het instellen van de modus, wat is dat bv het verschil tussen Normal en Eco? Aangezien je dus zowel bij Normal als Eco de regen op 1 kunt zetten.
Voornamelijk gasrespons.
Bij eco reageert het pedaal het traagst/harder trappen.
Bij normaal iets sneller en lichter.
Bij sport gaat deze helemaal licht.

Met dit weer (koud en nat wegdek) vind ik eco het prettigst, zelfs hiermee zijn spinnende winterbanden niet uitgesloten.

Standaard staat in stand eco, ook de airco op 'eco', maar ook dat valt aan te passen :)

EV: Tesla M3H 2024 | PV: 3900Wp O/W + 1620Wp O/W | D-WTW: QB1-16 | AC: MHI SCM40ZS-W + SRK25 + SRK20 | Honda CBF600SA - 2005 | Thuisaccu: HW - 2,7kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister9
henkNL schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 08:39:
[...]

Voornamelijk gasrespons.

Met dit weer (koud en nat wegdek) vind ik eco het prettigst, zelfs hiermee zijn spinnende winterbanden niet uitgesloten.

Standaard staat in stand eco, ook de airco op 'eco', maar ook dat valt aan te passen :)
En Eco+, is dat nog fatsoenlijk te rijden of alleen aan te bevelen als het billenknijpen is of je de bestemming gaat halen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeaceNlove
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 09:36

PeaceNlove

Deugleuter

Eco+ werkt prima als het niet koud en vochtig is en je binnendoor rijdt. De airco gaat standaard uit, dus de ramen beslaan als het koud en vochtig is en je maximum snelheid is beperkt tot 90km/h.
Gebruik Eco+ soms voor hele korte ritjes als het opwarmen van de auto geen zin heeft, doe dan wel een raampje open.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marieke2006
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 27-06 11:33
mister9 schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 15:21:
- Laadpas komt deze week binnen dus netjes vóór ik de auto ga halen.
Kan ik met deze laadpas naast mijn huis en op kantoor, gewoon bij alle palen laden in Nederland die ik tegenkom?

- Ik lees hier ook dat veel mensen naast hun laadpas van de LM, nog een aparte laadpas hebben, of zelfs meerdere. Zijn dit fysieke passen (zoals een creditcard) of digitale voor op je smartphone? En hoe kom ik erachter welke extra laadpassen ik bovenop mijn eigen laadpas moet hebben? Of zijn die passen alleen voor het buitenland?
Ik heb een laadpas via de leasemaatschappij / Multi Tank Card waar eneco mobility op staat en die doet het tot op heden bij alle laadpalen waar ik het geprobeerd heb (incl. Ionity).

Ik heb ook een reserve druppel (in mijn geval van Shell), tot op heden nog niet hoeven te gebruiken. Dit op aanraden van een collega die in het buitenland wel eens tegen problemen was aangelopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister9
En zo'n druppel kun je gewoon aan een creditcard koppelen, waarbij je alleen betaald als je m gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
mister9 schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 11:06:
En zo'n druppel kun je gewoon aan een creditcard koppelen, waarbij je alleen betaald als je m gebruikt?
Die druppel stop je gewoon in een stopcontact en de eigenaar van het stopcontact betaald dan de stroom. Hier is verder geen betaling bij mogelijk.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Akemi
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 28-06 22:29
DutchKel schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 11:08:
[...]

Die druppel stop je gewoon in een stopcontact en de eigenaar van het stopcontact betaald dan de stroom. Hier is verder geen betaling bij mogelijk.
Denkt niet dat hij dit bedoeld. Ik vermoed dat hij het over een druppel sleutel heeft die hetzelfde doet als een laadpas maar dan in de vorm van een druppel.

Waar jij op doelt is waarschijnlijk de granny lader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Nu online
Akemi schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 11:36:
[...]

Denkt niet dat hij dit bedoeld. Ik vermoed dat hij het over een druppel sleutel heeft die hetzelfde doet als een laadpas maar dan in de vorm van een druppel.

Waar jij op doelt is waarschijnlijk de granny lader.
Aaah een nfc tag druppel. Ik dacht een druppel lader of idd granny.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister9
Ik bedoelde inderdaad een druppel als in een tag voor aan je sleutelhanger.
Bedankt voor jullie reactie.

Andere vraag. Ik zie bij sommige foto's aluminium pedalen voor "gas" en rem. Ziet er wel fraai uit.
Kan ik die ergens los bestellen voor de FY20?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orineaik
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 08-02-2022
Gewoon in de KIA shop bestellen, op de site. Ze komen dan naar je dealer en je krijgt een berichtje daarvan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marieke2006
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 27-06 11:33
mister9 schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 11:06:
Ja, of betalen via rekening (net zoals bij yellowbrick parkeren). Dat ding van Shell is helemaal gratis totdat ik hem gebruik.

[ Voor 9% gewijzigd door Marieke2006 op 08-01-2021 13:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister9
Gebruiken jullie de Sportmodus vaak (ongeacht in welke regen stand)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
mister9 schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 14:59:
Alleen toen ik hem net had voor bij de stoplichtsprintjes en pogingen om hem zsm leeg te rijden om de snellader uit te kunnen testen (viel tegen hoeveel extra ie dan gebruikt ;))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 28-06 15:38
Precies dat. Keer leuk voor bij stoplicht indien het goed weer is en je rechtuit gaat. Anders gelijk een slippend wiel. En verder misselijkmakend, zelfs voor mij als bestuurder, door de directe(re) respons op het pedaal.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• IvoB2
mister9 schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 14:59:
In 2020:
Ecomodus: 96%
Normale modus: 4 %
Sportmodus: 0 %

Regen standaard op 2 (en als ik het niet vergeet handmatig naar 3).

Gemiddeld verbruik over 9200 km: 15.4 kWh/100 km.

[ Voor 7% gewijzigd door IvoB2 op 08-01-2021 15:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deltaquad
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 28-06 17:12
@Wirehead
Net gebeld met mijn Kia dealer, de balie medewerker heeft even de status bekeken. Het volgende moet vervangen worden in mijn e-niro:
- airco inverter
- diverse snoeren
- ptc hyper? -- geen idee wat dit is
De onderdelen zijn alleen nog niet binnen.

Maandag word ik gebeld door de monteur voor het volledige verhaal en status.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron
henkNL schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 08:39:
[...]

Voornamelijk gasrespons.

Gasrespons??

Ik geef gewoon stroom als ik vooruit wil, met het stroompedaal >:) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
mister9 schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 12:04:
Andere vraag. Ik zie bij sommige foto's aluminium pedalen voor "gas" en rem. Ziet er wel fraai uit.
Kan ik die ergens los bestellen voor de FY20?
Is ook via ebay te vinden. Had ze zelf voor 14 euro incl verzending uit Zuid-Korea. Originele onderdelen en vrij snel in huis.
Inmiddels 27 euro bij dezelfde verkoper: https://www.ebay.nl/itm/G...7e5f31:g:09IAAOSw2DdbPu7y met wat zoeken misschien nog goedkoper te vinden. Het stelt ook niks voor en je klikt ze er zo op.

[ Voor 38% gewijzigd door CyBeRSPiN op 08-01-2021 20:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wirehead
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11:48
deltaquad schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 16:00:
@Wirehead
Net gebeld met mijn Kia dealer, de balie medewerker heeft even de status bekeken. Het volgende moet vervangen worden in mijn e-niro:
- airco inverter
- diverse snoeren
- ptc hyper? -- geen idee wat dit is
De onderdelen zijn alleen nog niet binnen.

Maandag word ik gebeld door de monteur voor het volledige verhaal en status.
Interessant, had dacht ik op het SpeakEV-forum iemand met hetzelfde issue gezien, bij jou dus een heater issue (PTC heater dus ;) ) Zou van de baan moeten zijn dan iig :)

Denon AVR-X2800H, Quadral Amun Mk.III, Technics SL-7, DIY PhonoPre, AT-152LP / 4.225kW Heckert Solar / SMA 3.0-1AV-41 / Kia e-Niro 64kWh First Edition

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister9
CyBeRSPiN schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 20:03:
[...]

Is ook via ebay te vinden. Had ze zelf voor 14 euro incl verzending uit Zuid-Korea. Originele onderdelen en vrij snel in huis.
Inmiddels 27 euro bij dezelfde verkoper: https://www.ebay.nl/itm/G...7e5f31:g:09IAAOSw2DdbPu7y met wat zoeken misschien nog goedkoper te vinden. Het stelt ook niks voor en je klikt ze er zo op.
Bedankt!
Het maakt niet uit dat er staat: Set for 2017-2018 Kia Niro?
Deze passen prima op de E-niro MY2020 ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister9
mister9 schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 20:44:
[...]

Bedankt!
En gaan die over de bestaande pedalen heen, of moet je die er eerst af zien te halen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
mister9 schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 20:44:
[...]

Bedankt!
Vast wel. MY19 paste ook. Is niet alsof dat ineens anders is.
mister9 schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 22:06:
[...]

En gaan die over de bestaande pedalen heen, of moet je die er eerst af zien te halen?
Je moet de huidige rubberen kapjes eraf klikken en deze er op. Echt geen moeite.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister9
Misschien een rare vraag, omdat ik m nog niet heb en het dus nog niet zelf ervaren heb, maar waarom is iedereen zo dol op remmen (tot stilstand) door de linker flipper in te houden?
Lees dat sommige echt balen dat het bv niet werkt als de cc aanstaat..

Je kunt toch gewoon het rempedaal gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
mister9 schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 07:25:
Misschien een rare vraag, omdat ik m nog niet heb en het dus nog niet zelf ervaren heb, maar waarom is iedereen zo dol op remmen (tot stilstand) door de linker flipper in te houden?

Dan kun je zonder auto hold actief stil blijven staan zonder je voet op de rem te blijven houden.

[ Voor 3% gewijzigd door CyBeRSPiN op 09-01-2021 08:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10:35

Daarvoor zit er een knopje op je stuur. Scheelt weer wat schrikreacties van andere weggebruikers.

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister9
Wat ik nog niet goed snap:

Als de regen niet afhankelijk is van de rijmodus (omdat de regen per modus gewoon zelf in te stellen is), waarom rijden dat toch heel veel mensen in de modus eco?
Want in de modus normaal (of zelfs sport), met de regen die je wilt heb ie dan tovh het beste van beide werelden? De regen op stand 1-2-3, én een snelle gasrespons?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Nu online
mister9 schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 09:04:

Als de regen niet afhankelijk is van de rijmodus (omdat de regen per modus gewoon zelf in te stellen is), waarom rijden dat toch heel veel mensen in de modus eco?
Want in de modus normaal (of zelfs sport), met de regen die je wilt heb ie dan tovh het beste van beide werelden? De regen op stand 1-2-3, én een snelle gasrespons?
De Eco stand rijd voor mij prima genoeg. Ik hoef niet sneller op te trekken, daarmee worden de passagiers alleen maar sneller wagenziek (en ik zelf ook in de sport stand).

De Eco stand trekt ongeveer hetzelfde op als een benzine of diesel auto is mijn ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Niet online

_eLMo_

Simpel: 200pk + voorwiel aandrijving + non-sport banden (zoals Primacy / Cinturato) + winter/regen = voorwielspin.

In eco komt dat bijna niet voor door de trage en rustige gasrespons.

De tractiecontrole is nou niet bepaalt op Duits niveau zegmaar ;)

Zelf rijd ik overigens altijd op normal.

Wist je dat je het standaard niveau van regen kan instellen in de menu’s (dus dat hij daarheen gaat als je van modus wisselt)?
Ik heb eco = regen 1, normal = regen 2, en sport is regen 3.

Also, je kan ook de airco instellen per modus, op eco of normal, hij zal dan langzamer / minder resistief verwarmen waardoor de airco/heater minder kost.

Die van mij staat altijd op eco, behalve in sport modus. Dus als ik in de zomer/winter net ff airco tekort kom hoef ik alleen maar te switchen naar sportmodus.

[ Voor 31% gewijzigd door _eLMo_ op 09-01-2021 09:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coocoocachoo
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 28-06 09:59
Ik heb hem eigenlijk vooral op normaal staan omdat ik die stuurdisplay fijner vind dan de eco display.

Behalve die wijziging van het display heb ik niet echt verschil gemerkt, zeker aangezien ik de regeninstelling toch hetzelfde heb staan bij beiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN

Ik wil 99 van de 100x geen snelle gasresponse, ik vind dat veel te schokkerig rijden. En planken kan altijd dan ga je in eco ook wel echt snel van je plek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Niet online

_eLMo_

Het grappige is ook dat de eco modus eigenlijk helemaal niet economisch / groen is omdat elektromotoren efficiënter zijn met hogere last. Rustig optrekken verbruikt dus juist meer, haha.

- Edit: 75% last is meestal optimum blijkbaar.
https://www.energy.gov/si.../2014/04/f15/10097517.pdf

[ Voor 23% gewijzigd door _eLMo_ op 09-01-2021 09:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mister9
Ok, het begint helderder te worden. Het is dus puur een voorkeur qua gasrespons dus eigenlijk (elektrarespons :-)) ?

Het is niet zo dat Eco uit zichzelf zuiniger is dan Normaal. Het is puur een voorkeur, en hoe je de regen instelt (maakt dus niet uit in welke modus) heeft veel grotere impact op het terugwinnen van energie. Samen met de rechtervoet uiteraard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
_eLMo_ schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 09:36:
Het grappige is ook dat de eco modus eigenlijk helemaal niet economisch / groen is omdat elektromotoren efficiënter zijn met hogere last. Rustig optrekken verbruikt dus juist meer, haha.

- Edit: 75% last is meestal optimum blijkbaar.
https://www.energy.gov/si.../2014/04/f15/10097517.pdf
Tja, maar luchtweerstand is kwadratisch aan de snelheid. Sneller optrekken is gemiddeld (iets) harder rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TechLight
  • Registratie: Mei 2019
  • Niet online
Ik gebruik ook de eco drive mode voor de rustigere respons die het makkelijker maakt met nat weer slippende banden te voorkomen bij een start.

Overigens meen ik dat ook de stuurbekrachtiging iets anders ingesteld is bij verschillende modes, waar je wat lichter stuurt, of iets meer rechtstreeks gevoel hebt met de wielen.

Heb van de week weer een crash/reset gehad van het entertainment system tijdens gebruik van Carplay (en waarbij de drive mode settings ook spontaan naar factory reset gaan). Nu wel ios 14 ipv 13 voorheen, dus lijkt toch echt aan de kant van de auto te zitten. Oke, het gaat maar om 1x per 2 maanden gemiddeld of zo, maar het blijft irritant. Hoop dat ze dat nog een keer fixen met een update... (Ben wel blij dat dit ongeveer het grootste issue is dat ik met de auto heb, algemeen nog steeds heel blij mee).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TechLight
  • Registratie: Mei 2019
  • Niet online

Ik vind de flipper ook niet zo fijn, omdat hij niet te doseren is. Voor lange wachttijden kan het inderdaad wel zo zijn, zoals Cyberspin al zegt, dat je niet op de rem hoeft te blijven staan, en ook geen autohold. In het donker kan dat voor achterliggers fijn zijn omdat je remlichten dan ook uit zijn.

Overigens kun je ook eerst gewoon remmen tot stilstand, dan de flipper aantrekken, en de rem loslaten (en dan de flipper weer loslaten). Als je dat niet al te snel in sequentie doet, dan blijft de auto ook staan en kun je wel beter geleidelijk afremmen.

Als je de auto hebt moet je het gewoon uitproberen, en kijken wat voor jou het prettigste werkt. Het is een beetje als verstelbare stoelen: dat geeft voor iedereen iets te kiezen waar zij zich prettig bij voelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister9
Bedankt voor jullie ervaring hierin.
Kan ik het dus heel zwart-wit zo zien:

Of je nou in Normaal, Eco of Sport rijd:
Als je in 1 van die 3 modi rijd, en de regen op bv 2 hebt staan, en bij alle 3 gewoon overal maximum snelheid aanhoud wat is toegestaan (niet sneller of langzamer), dan zul je dus met alle 3 een vergelijkbaar verbruik hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
mister9 schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 10:40:
Bedankt voor jullie ervaring hierin.
Kan ik het dus heel zwart-wit zo zien:

Of je nou in Normaal, Eco of Sport rijd:
Als je in 1 van die 3 modi rijd, en de regen op bv 2 hebt staan, en bij alle 3 gewoon overal maximum snelheid aanhoud wat is toegestaan (niet sneller of langzamer), dan zul je dus met alle 3 een vergelijkbaar verbruik hebben?
Dan moet je de aircostand ook overal gelijk zetten in die 3 modi. De airco/kachel gaat standaard bij Normaal/Sport harder werken dan in Eco. Maar zal niet veel schelen. Rijsnelheid bepaalt voor 90% je gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Niet online

_eLMo_

Kort door de bocht: ja.
De aandrijflijn zal niet efficiënter / zuiniger worden met de verschillende rijmodi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
DutchKel schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 09:07:
[...]

De Eco stand rijd voor mij prima genoeg. Ik hoef niet sneller op te trekken, daarmee worden de passagiers alleen maar sneller wagenziek (en ik zelf ook in de sport stand).

De Eco stand trekt ongeveer hetzelfde op als een benzine of diesel auto is mijn ervaring.
Bij optrekken volgens mij niet of nauwelijks verschil welke modus je gebruikt. Ook in Eco gewoon in kleine 8 seconden naar de 100km/h en de meeste plofauto's halen dat niet.

[ Voor 3% gewijzigd door eltron op 09-01-2021 11:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchKel
  • Nu online
eltron schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 11:37:
[...]

Bij optrekken volgens mij niet of nauwelijks verschil welke modus je gebruikt. Ook in Eco gewoon in kleine 8 seconden naar de 100km/h en de meeste plofauto's halen dat niet.
Bij optrekken is er juist wel een groot verschil zoals je ook van de andere posts kunt lezen. Als ik het pedaal rustig in trap dan zit ik niet achterin de stoel gedrukt en doe ik ook meer dan 8 seconden erover om naar de 100km/u te gaan.

Uiteraard is het wel zo dat als ik het pedaal volledig intrap dat ik wel in 8 seconden bij de 100km/u kom maar dan heb ik ook een misselijke passagier naast me zitten. Mijn vorige diesel (automaat) trok ook in 9 seconden op naar 100km/u als ik het pedaal volledig in trapte. Het kan allemaal als je het wilt.

Ik heb daarentegen liever dat ik en mijn passagiers relaxed en uitgerust op de plaats van bestemming aankom en niet misselijk van het harde optrekken. Mijn vriendin valt ook altijd in slaap tijdens het rijden omdat het zo relaxed is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
DutchKel schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 11:55:
[...]

Bij optrekken is er juist wel een groot verschil zoals je ook van de andere posts kunt lezen. Als ik het pedaal rustig in trap dan zit ik niet achterin de stoel gedrukt en doe ik ook meer dan 8 seconden erover om naar de 100km/u te gaan.

Uiteraard is het wel zo dat als ik het pedaal volledig intrap dat ik wel in 8 seconden bij de 100km/u kom maar dan heb ik ook een misselijke passagier naast me zitten. Mijn vorige diesel (automaat) trok ook in 9 seconden op naar 100km/u als ik het pedaal volledig in trapte. Het kan allemaal als je het wilt.

Ik heb daarentegen liever dat ik en mijn passagiers relaxed en uitgerust op de plaats van bestemming aankom en niet misselijk van het harde optrekken. Mijn vriendin valt ook altijd in slaap tijdens het rijden omdat het zo relaxed is.
De vraag is of er verschil is in de verschillende modi; eco, normaal of sport, en mijn punt is dat het bij optrekken niet uit lijkt te maken. Heb jij andere ervaringen?
Uiteraard maakt het in alle modi uit hoever je het stroompedaal in trapt, maar daar gaat het niet over dat is echt een nobrainer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kdeboois
Maakt geen enkel verschil. Vol stroom is vol stroom in elke modi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oldie127
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 00:19
Dacht ergens gelezen te hebben vermogen in eco beperkt tot 100kw maar voel zelf ook geen verschil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kdeboois
oldie127 schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 13:38:
Dacht ergens gelezen te hebben vermogen in eco beperkt tot 100kw maar voel zelf ook geen verschil.
Kijk maar op het realtime power display. Wellicht Eco + maar daar komt niemand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Nu online
eltron schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 13:28:
[...]

De vraag is of er verschil is in de verschillende modi; eco, normaal of sport, en mijn punt is dat het bij optrekken niet uit lijkt te maken. Heb jij andere ervaringen?
Uiteraard maakt het in alle modi uit hoever je het stroompedaal in trapt, maar daar gaat het niet over dat is echt een nobrainer.
Je verwoord mijn tekst alleen een beetje anders.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mfjnab
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 23-02-2023
TechLight schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 10:02:
[...]

Ik vind de flipper ook niet zo fijn, omdat hij niet te doseren is.
Dat is hij wel, maar dat gaat via een klein beetje gas bij geven tijdens het vasthouden van de flipper. Beste techniek is terwijl er nog een beetje gas gegeven wordt de flipper indrukken. Dan is de afremming ook niet zo abrupt in regen 2/3. Als er echt afgeremd moet worden langzaam de voet van het gaspedaal... Dit is prima te doseren en je hoeft je voet niet van het gas af te halen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ningalloon
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 28-06 18:55
YouTube: Sleeping in Kia e-Niro in 0°C | evDash diagnostic data

Buiten 0°C, binnen 22°C

Laag verbruik 0,4 kWh in utility mode

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister9
Hebben jullie al een ideale plek gevonden voor je telefoonhouder zodat je daar goed zicht op hebt, zonder de ventilator openingen te blokken?
Waarom nog een telefoonhouder? Ik gebruik heel graag Flitsmeister op mijn telefoon, terwijl mijn navigatie op het ingebouwde scherm toont.

Bedankt vast!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
@mister9 Aan de A-stijl? Zoals bijvoorbeeld die van brodit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plmagis
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 00:52
Vraagje: iemand al gevonden wat de makkelijkste/snelste manier is om de gesproken navigatiebegeleiding uit te zetten?

Via de interface is de enige manier die ik gevonden heb, maar vrij omslachtig:
  1. links op de map tikken
  2. de volumeknop aantikken
  3. de checkbox links aanvinken om het geluid uit te zetten
Wat toch best wel mijn aandacht van de weg afleidt terwijl ik aan het rijden ben.

Het stemcommando "navigatiebegeleiding uitzetten" herkent ie wel, maar dan breekt ie de volledige navigatie af.

Het stemcommando "hou je waffel" en "jaja, van hier ken ik de weg wel" herkent hij niet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Niet online

_eLMo_

mister9 schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 17:22:
Hebben jullie al een ideale plek gevonden voor je telefoonhouder zodat je daar goed zicht op hebt, zonder de ventilator openingen te blokken?
Waarom nog een telefoonhouder? Ik gebruik heel graag Flitsmeister op mijn telefoon, terwijl mijn navigatie op het ingebouwde scherm toont.

Bedankt vast!
Flitsmeister heeft ook navigatie ;)

Maar ik doe CarPlay TomTom op scherm, en laat Flitsmeister meldingen geven via carplay.
Heb telefoon wel in de houder (rechter ventilatierooster), maar de meldingen via CarPlay werken zo goed dat het scherm uit staat.

Heb ook een FM One gekocht en doe via daar beoordelen. Super handig, FM start dan ook altijd netjes op. Hij detecteerd beweging, dus als ik de duur dichtgooi -> piep piep, gestart :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BGFG
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 09:22

Bedankt vast!
Bij mij start FM automatisch als de telefoon connect met Bluetooth van de auto. Ook automatische inschakeling van de hotspot van de telefoon voor files etc.
Bij een FM-melding wordt de radio gemute en hoor je de melding via de luidsprekers. Telefoon blijft in de broekzak, navi van de auto

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Niet online

_eLMo_

BGFG schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 18:56:
[...]

Bij mij start FM automatisch als de telefoon connect met Bluetooth van de auto. Ook automatische inschakeling van de hotspot van de telefoon voor files etc.
Bij een FM-melding wordt de radio gemute en hoor je de melding via de luidsprekers. Telefoon blijft in de broekzak, navi van de auto
Dat kan alleen op Android helaas, anders had ik dat ook gedaan.

Oplossing CarPlay vind ik fijn omdat je in de broekzak nog wel eens geen goede GPS wil hebben, en de telefoon dan GPS van de auto krijgt. In de broekzak had ik nog wel eens dat melding laat of niet kwamen.

Daarvoor had ik ook bluetooth, dat werkte prima op zich, maar is wel zeer afhankelijk van je merk/type/bouwjaar auto helaas. Vaak schakelen auto radio’s bijvoorbeeld niet FM radio weg voor bluetooth signalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron

Bedankt vast!
Ik heb gewoon zo'n zwanehals, ingeplugd op sigarettenaansteker en voorziet ook telefoon van stroom.
Alle kanten op verstelbaar en zit nooit in de weg.

Zoiets dus: telefoonhouder in sigarettenaansteker

[ Voor 19% gewijzigd door eltron op 09-01-2021 22:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister9
Gebruiken jullie ook regelmatig de regen-stand “auto”? Werkt dat zo goed als het klinkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
mister9 schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 23:06:
Gebruiken jullie ook regelmatig de regen-stand “auto”? Werkt dat zo goed als het klinkt?
Ik gebruik alleen maar auto. Maar vanwaar al die vragen, wat vind je zelf?
Of wacht even af als je de auto nog niet hebt. Lees de handleiding alvast dood en probeer alles uit. Zoveel mensen zoveel wensen..

[ Voor 20% gewijzigd door CyBeRSPiN op 09-01-2021 23:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeroday
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 26-06 09:43

zeroday

There is no alternative!

zo .. dat was zojuist even een vreemde gewaarwording
auto moest maar eens weer een keer aan de oplader met 26% .. maar euhhh klepje wil niet open ..
loop ik daar wat tig minuten mee te prutsen ..
blijkt gewoon dat er ijs in de uitsparing zit binnenin waarin de pin zit .. Tsja.. met een klein beetje trekken ging het uiteindelijk maar dat is wel erg ondoordacht ..

There are no secrets, only information you do not yet have

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deltaquad
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 28-06 17:12
Wirehead schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 20:14:
[...]

Interessant, had dacht ik op het SpeakEV-forum iemand met hetzelfde issue gezien, bij jou dus een heater issue (PTC heater dus ;) ) Zou van de baan moeten zijn dan iig :)
Ah ok, dus iets met de airco en de heater. Hopelijk werkt alles weer goed als de onderdelen vervangen zijn. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BGFG
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 09:22
_eLMo_ schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 19:25:
[...]

Dat kan alleen op Android helaas, anders had ik dat ook gedaan.

Daarvoor had ik ook bluetooth, dat werkte prima op zich, maar is wel zeer afhankelijk van je merk/type/bouwjaar auto helaas. Vaak schakelen auto radio’s bijvoorbeeld niet FM radio weg voor bluetooth signalen.
Las laatst op een ander forum dat dit ook met IOS kan, hoe weet ik niet... bij mij wordt er bij een FM melding een telefoon oproep gesimuleerd, waardoor dit prima werkt. Wel irritant dat ik soms een dubbele flits melding krijg, 1x van FM en 1x via de koppeling van de verkeersinfo via de hotspot. Maar beter teveel dan te weinig. Als je niet te hard rijdt krijg je trouwens maar 1 waarschuwing via de verkeersinfo. Dat is dan wel weer prima.

[ Voor 52% gewijzigd door BGFG op 10-01-2021 14:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
zeroday schreef op zondag 10 januari 2021 @ 09:42:
zo .. dat was zojuist even een vreemde gewaarwording
auto moest maar eens weer een keer aan de oplader met 26% .. maar euhhh klepje wil niet open ..
loop ik daar wat tig minuten mee te prutsen ..
blijkt gewoon dat er ijs in de uitsparing zit binnenin waarin de pin zit .. Tsja.. met een klein beetje trekken ging het uiteindelijk maar dat is wel erg ondoordacht ..
Kan altijd gebeuren, maar nog niet veel gehoord en zelf in 1,5 jaar ook nooit last gehad ook niet in de sneeuw tijdens wintersport etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oldie127
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 00:19
plmagis schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 18:15:
Vraagje: iemand al gevonden wat de makkelijkste/snelste manier is om de gesproken navigatiebegeleiding uit te zetten?

Via de interface is de enige manier die ik gevonden heb, maar vrij omslachtig:
  1. links op de map tikken
  2. de volumeknop aantikken
  3. de checkbox links aanvinken om het geluid uit te zetten
Wat toch best wel mijn aandacht van de weg afleidt terwijl ik aan het rijden ben.

Het stemcommando "navigatiebegeleiding uitzetten" herkent ie wel, maar dan breekt ie de volledige navigatie af.

Het stemcommando "hou je waffel" en "jaja, van hier ken ik de weg wel" herkent hij niet ;)
Je kan ook op het stuur of met de volumeknop het geluid uitzetten schroef het volume naar nul als de navi aan het spreken is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steeck03
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 28-05 23:12
DutchKel schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 11:55:
[...]

Probeer het eens uit met vol gas. Maar ik ben het metje eens. De rustige reactie op het gaspedaal is echt veel prettige. Ik rijd vrijwel altijd op eco.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• mister9
Ik heb vanmiddag mijn e-niro opgehaald. Ik had direct een aardige rit voor de boeg, want het was meer dan 220 kilometer naar huis...

Ik had trouwens wel mazzel. De reden dat de dealer de auto in december nog kon leveren was dat ze een mooi aantal e-niro's van een Duitse dealer hadden kunnen overnemen.
Naast dat het mooi was omdat ik er dus in december nog 1 kon bestellen én op kenteken kon krijgen (whoohoo, 8%) had het nog 2 voordelen.

1. Ik heb de aluminium sportpedalen inclusief de voetensteun. Wilde ik al graag maar hoef ik dus niet meer te kopen.
2. Er zit een stopcontact achterin voor de achter-passagiers. En daar zijn mijn kids dan weer meer dan happy mee!!

Dat was echt mazzel dus.

Dan het rijden. Heerlijk! Echt geweldig, ben er echt van onder de indruk.
De hoge zit, de trekkracht, de rust. Echt top.
Ik ben ook echt onder de indruk van de LFA icm LKA. Heb de hele snelweg niet hoeven te sturen, ook niet bij toch vrij scherpe snelwegsplitsingen. Ging super.

Komende dagen alles nog even naar m'n voorkeuren zetten.
Maar na dik 220 kilometer had ik 43% over. Dus niks te klagen.

Eerste indruk, super positief!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frij5fd
YouTube: Mit dem Kia e-Niro durch den Winter – gemütlicher Plausch op 14.26 laat zien hoe het Duitse Tronity via de UVO app data aan ABRP kan leveren en welke beperkingen eraan kleven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joepie de p
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 12:03
mister9 schreef op maandag 11 januari 2021 @ 19:21:
Ik heb vanmiddag mijn e-niro opgehaald. Ik had direct een aardige rit voor de boeg, want het was meer dan 220 kilometer naar huis...

(...)
Er zit een stopcontact achterin voor de achter-passagiers. En daar zijn mijn kids dan weer meer dan happy mee!!
Gefeliciteerd! Gaat het om een echt extra voedingspunt buiten de armsteun? Dat wordt bij ons ook gemist inderdaad
Ik ben ook echt onder de indruk van de LFA icm LKA. Heb de hele snelweg niet hoeven te sturen, ook niet bij toch vrij scherpe snelwegsplitsingen. Ging super.
Jij durft, met losse handen :)
Helemaal feiloos is het niet. Bij oneffendheden in de weg waarbij de wielen wat aansluiting verliezen met de weg dan kan het systeem zich tijdelijk uitschakelen. Ik heb dat vrij regelmatig op de A15/A16 en op een regionale weg, allemaal nabij Rdam waar zakkingen in het wegdek zitten. Dat is in een bocht wel wat vervelend als je je handen niet dichtbij het stuurwiel hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister9
joepie de p schreef op maandag 11 januari 2021 @ 23:28:
[...]

Gefeliciteerd! Gaat het om een echt extra voedingspunt buiten de armsteun? Dat wordt bij ons ook gemist inderdaad

[...]

Jij durft, met losse handen :)
Helemaal feiloos is het niet. Bij oneffendheden in de weg waarbij de wielen wat aansluiting verliezen met de weg dan kan het systeem zich tijdelijk uitschakelen. Ik heb dat vrij regelmatig op de A15/A16 en op een regionale weg, allemaal nabij Rdam waar zakkingen in het wegdek zitten. Dat is in een bocht wel wat vervelend als je je handen niet dichtbij het stuurwiel hebt.
Nou niet helemaal met losse handen hoor. Maar wel hele lang stukken met alleen nu en dan het stuur aanraken. Ik had er geen ervaring mee en het werkte veel beter dan verwacht. Uiteraard blijf ik verantwoordelijk en is het een assistent.

Wat het voedingspunt betreft. Dit is inderdaad echt een voedingpunt buiten de armsteun. Er netjes onder:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DWB6dzZeF-6rvy4-v5DvsW7rKP8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/AgGllTGRmLCPFJkPqBKQw9Ri.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TdMaUBnrTrDp6kdd_qsPLvYzwXc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/zKbeVoRVS4k9RCfeo0vARt9G.png?f=user_large

En los van dit extra voedingspunt heb ik wel gewoon de 3 USB aansluitingen, verwarmde achterbank etc. Er zijn enkel opties bij, geen minder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
@mister9 gefeliciteerd, je bent echt een van de weinigen met die optie in NL.
Had er ook wel geld voor over gehad. Maar moet toegeven dat ik 2 jaar later nog geen moment heb gehad van “had ik nu maar dat 230V stopcontact gehad” ;) met opladen apparatuur zoals laptops wel stuk handiger natuurlijk.
Pagina: 1 ... 131 ... 339 Laatste

Let op:
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3
Thuisladen van je EV deel 2
Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic

Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.