A-ha, ja die LKAS stond wel aan. Dan was dat het waarschijnlijk.wortelsoft schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 06:39:
[...]
Even zoeken op LKAS (lane keep assist) en LFAS (lane follow assist) in dit topic. lkas zit zover ik weet op alle modellen en is uitschakelbaar met een knop links achter het stuur. lfas is een optie die hoort ACC (active cruis control). lkas is naar mijn mening alleen goed voor binnen de bebouwde kom, maar ik zet deze altijd uit. Samen met lfas zorgt deze namelijk ervoor dat de auto gaat ping pongen binnen de lijnen op de snelweg. Met alleen lfas en in acc mode volgt de auto meestal goed de lijnen.
Ook bij Tesla moet je nog gewoon je handen aan het stuur houden... Maar het ging mij niet om die vergelijking. Het systeem werkte tijdens die proefrit gewoon niet lekker en zelfs gevaarlijk. Als dit komt doordat LKAS en LFA elkaar in de war sturen (...) moet Kia dat oplossen met een update.Psycho_Mantis schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 09:15:
Ik denk dat LKAS & LFA een beetje te veel wordt vergeleken met autopilot. Het is geen Tesla en je moet altijd zelf sturen.
Vooral de LKAS is niet bedoeld om je handen van het stuur te laten. Deze is enkel bedoel om je een correctie te geven als je tegen het lijntje aankomt. Als de auto gaat ping-pongen, gebruik je het systeem echt verkeerd.
Met de ACC aan heb je dus LFA, deze functie houd de auto dus wel in het midden. Hierbij zal de auto niet ping-pongen als je het stuur loslaat. Alsnog moet je het stuur altijd vasthouden, want het is geen Tesla Autopilot. Soms raakt hij de lijnen kwijt zonder enige waarschuwing.
Volgens mij (15000 km gereden) werken beide systemen prima zoals bedoeld en veilig. Geen update nodig.
PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton
Noord-Frankrijk is inderdaad niet ruim bedeeld met laadinfrastructuur. Heb al gezien dat we vanuit ons huis een flinke eerste etappe moeten maken als we bijv richting Bretagne verder willen reizen. Vanaf Normandie wordt het beter...de telegraaf schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 10:18:
[...]
België is Allego territorium en sinds EINS de tarieven wijzigde is Allego erg duur geworden. Bij afslag Gentbrugge zit een vrij nieuw Allego station met 2x triple en 2xHPC, maar die heb ik sinds de tariefwijziging van Eins niet meer bezocht. Ik laad eigenlijk nooit meer in België, hoewel er veel laders zitten die het ook allemaal altijd wel doen.
Richting Parijs doe ik nu Hazeldonk (de nieuwe Shell laders hebben nogal eens problemen, maar Fastned zit er ook) en daarna Total Avelin. Ik weet natuurlijk niet waar je zijn moet maar vanaf Hazeldonk kom je een heel eind Frankrijk in met een eNiro. Total zou met Shell Recharge 35 cent kosten maar ik heb nog nooit een afrekening in mijn app gezien, al maandenlang niet. Anders Chargepoint voor 46 cent. De rack-rate van Total is poepieduur dus nooit gebruiken.
Verder heb je in noord-Frankrijk aan DC laders, naast Total Avelin, alleen maar Ionity Rely die erg ongunstig ligt voor Nederlanders, en een PassPass triple bij Valenciennes, maar die is niet erg snel, factureert per 10 minuten wat op zich prima is, alleen hij valt iedere keer uit dus dat is een vervelende exercitie.
De rest is in die regio allemaal kapot, geloof het of niet. Die recent geopende Total bij Avelin was dus héél erg welkom!
Hazeldonk is inderdaad een mooi punt met veel opties. Het maakt de split alleen wat ongelijk qua pauze. Maar goed, ik maak me over onze route geen zorgen. Bij Total Kalken en Nazareth is ook een 50 kW lader langs de snelweg. Jammer dat je dan niet op vol vermogen kunt laden, maar verder wel gemakkelijk.
Mogelijk dat het iets met de afstelling van de sensoren/camera, ik heb al vaker gelezen dat sommige geen problemen hebben en dat bij anderen het ook niet goed werkt.kdeboois schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 11:08:
Volgens mij (15000 km gereden) werken beide systemen prima zoals bedoeld en veilig. Geen update nodig.
Is hierin nog een verschil tussen MY19 en MY20?wortelsoft schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 11:31:
[...]
Mogelijk dat het iets met de afstelling van de sensoren/camera, ik heb al vaker gelezen dat sommige geen problemen hebben en dat bij anderen het ook niet goed werkt.
Voor de e-niro niet. De PHEV en de HEV hebben pas LFA sinds de MY20.mister9 schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 11:33:
[...]
Is hierin nog een verschil tussen MY19 en MY20?
Had wel ooit is ergens gelezen dat de camera wel een upgrade.
Ik rij zelf overigens een HEV MY20, hier heb ik zelf nog niet meegemaakt dat LFA slechter ging werken na verloop van tijd.
Weet iemand of er verschil is in de achteruitrijcamera tussen de MY19 en de MY20?
Ik lees vaak dat de resolutie / scherpte erg matig is. Is dat inderdaad zo storend?
Ik lees vaak dat de resolutie / scherpte erg matig is. Is dat inderdaad zo storend?
Het doel is een paaltje of een auto achter je te zien en niet om in 4K details te bekijken van grassprieten onder je auto. Voldoet prima voor inparkeren maar je moet hem wel handmatig schoonhouden. Zelfs regendruppels maken het beeld wat onbruikbaar
[ Voor 19% gewijzigd door kdeboois op 29-12-2020 13:25 ]
Het is niet zozeer de kwaliteit van de camera maar de plaatsing die wat onhandig is.mister9 schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 12:32:
Weet iemand of er verschil is in de achteruitrijcamera tussen de MY19 en de MY20?
En deze is waarschijnlijk bij MY 2019 en 2020 identiek.
Lens wordt vlug vuil en nat en beslaat heel vlug zodat je praktisch geen duidelijk beeld meer hebt of regelmatig moet schoonmaken.
Heb geen last onscherp beeld en schoonmaken is een kwestie van vinger eroverheen telkens bij het sluiten van de kofferbak.
Totdat je een flink stuk hebt gereden in de regen, en je wil inparkeren. Dan heb je weer geen zicht.oldie127 schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 13:29:
Heb geen last onscherp beeld en schoonmaken is een kwestie van vinger eroverheen telkens bij het sluiten van de kofferbak.
Ik heb deze erop gezet: https://www.camwipe.com/
Kleine creature comforts
Thnx, direct besteld. Ik heb ook elke keer last ervan dat het beeld vanwege vocht en vuil niet zichtbaar is. Mijn vorige auto had een omklapbare camera (die kon ook in een andere stand gezet worden). Ergens miste ik zoiets wel. Die camera had ook nooit last van slecht beeld.jinxedworld schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 13:45:
[...]
Totdat je een flink stuk hebt gereden in de regen, en je wil inparkeren. Dan heb je weer geen zicht.
Ik heb deze erop gezet: https://www.camwipe.com/
Kleine creature comforts. Maar het werkt perfect!
Gisteravond bij het achteruit rijden in de garage moest ik het helaas ouderwets op de spiegels doen omdat op de camera niks zichtbaar was.
Dit is alleen handig als je de kofferbak vaak gebruikt. Ik gebruik de kofferbak zelden. Sterker nog om in de garage bij de kofferbak te komen is een hele klim dus dan zou ik eerst de auto naar voren moeten zetten en dan extra die camera schoon moeten maken.oldie127 schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 13:29:
En dat dan elke keer als ik de auto gebruik. Dan vind ik de bovenstaande oplossing toch een stuk beter. Daar hadden ze bij Kia wel beter over mogen nadenken.
[ Voor 30% gewijzigd door DutchKel op 29-12-2020 13:59 ]
Don't drive faster than your guardian angel can fly.
Oh ja. Iets dat ik niet terug kan vinden.
Als je de geheugen functie gebruikt van de berijdersstoel worden dan, naast de stoel, ook de spiegels meegenomen qua geheugen? Of moet je de spiegels telkens handmatig verstellen?
Als je de geheugen functie gebruikt van de berijdersstoel worden dan, naast de stoel, ook de spiegels meegenomen qua geheugen? Of moet je de spiegels telkens handmatig verstellen?
Ja, beiden worden opgeslagen in het geheugen, maar dit is niet gekoppeld aan je sleutel. Als iemand stoel en/of spiegels heeft verzet moet je dus handmatig weer memory 1 of 2 kiezen en dat kan alleen als je stilstaat. Niet echt handig dus.mister9 schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 14:14:
Oh ja. Iets dat ik niet terug kan vinden.
Ik leer bij, van bestuurder wisselen al rijdend 🙈😂BGFG schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 14:37:
[...]
Ja, beiden worden opgeslagen in het geheugen, maar dit is niet gekoppeld aan je sleutel. Als iemand stoel en/of spiegels heeft verzet moet je dus handmatig weer memory 1 of 2 kiezen en dat kan alleen als je stilstaat. Niet echt handig dus.
Geen sorry zeggen. Ik heb het niet over de nissan leaf. Een totaal andere auto dan de Kia/Hyundai familie. Misschien dat de firmware zich anders gedraagt in jouw auto (versie?). Mijn MY2020 doet aantoonbaar GEEN updates van de 12V SOC naar de Kia cache. Wel van allerhande andere gegevens, maar niet van de 12V SOC. Die blijft dagen op hetzelfde niveau hangen, totdat de auto gestart wordt. Dan krijg je opeens een verse 12V SOC status door. Ook als hij een nachtje aan de stroom gehangen heeft krijg ik pas de SOC van 12V door als de auto gestart is. En bij iedere /status/refresh hoor je de auto een klik geven waarbij de actuele status van allerhande zaken naar de Kia servers gestuurd wordt, maar niet van de 12V SOC. Inderdaad een ontwerpfout, ben ik met je eens. Bij mij manifesteert zich de 'caution' status van de pas na het starten van de auto, niet ergens spontaan als ik de app refresh na een weekje stilstand.Vaevictis_ schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 09:51:
[...]
@plips Sorry maar dat klopt niet, bij de Nissan Leaf wordt er wel steeds gepolled naar auto voor elke request (ontwerpfout) en bij KIA geeft de auto zelf met enige regelmatig de status terug. Je krijgt gewoon een gecached respons terug van de KIA REST API. Ik kan bij KIA gewoon interval op 1 min. zetten zonder dat de 12V accu leeg loopt.
Ben wel heel benieuwd naar de code en welke API-endpoint je dan gebruikt om de API te pollen met de echt actuele 12V SOC%. De UVO-app op je telefoon doet in ieder geval niets anders dan /status en /status/refresh endpoints gebruiken.
Je kan er mee lachen maar in de praktijk vind ik het ook erg onhandig.bruneelm schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 16:59:
[...]
Ik leer bij, van bestuurder wisselen al rijdend 🙈😂
Na een jaar gebruik nog altijd niet echt gewend dat je vlug handmatig naar je knopje moet reiken om jouw opgeslagen instelling te kiezen. Anders schakelt hij automatisch naar de vorige instelling.
En dat kan dan maar best niet te veel afwijken van de jouwe.
Dat zeg ik niet, maar als jij dat grappig vindt, prima....bruneelm schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 16:59:
[...]
Ik leer bij, van bestuurder wisselen al rijdend 🙈😂
Nope geen verschil. Net zo bagger. Slecht beeld wanneer het donker is. Ik heb nog nooit zo’n slechte achteruitkijk camera gehad. Maar goed beter dan niks.mister9 schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 12:32:
Eens, in het donker is de camera niet fantastisch. Maar gelukkig hebben we óók nog spiegels om dat probleem op te lossen, en die resolutie is fantastischIUser schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 23:48:
[...]
Nope geen verschil. Net zo bagger. Slecht beeld wanneer het donker is. Ik heb nog nooit zo’n slechte achteruitkijk camera gehad. Maar goed beter dan niks.
Ultrasoon werkt ook super in het donker.
Sinds een paar dagen heeft mijn MY20 ExecutiveLine geen satellietontvangst meer. Hierdoor werken zowel de ingebouwd als CarPlay navigatie niet meer. De auto denkt nu continu dat we op de Hyundai-Platz in Rüsselheim zijn. Precies de locatie die in de navigatie handleiding te zien is...
Al een reset van de navigatie-instellingen gedaan, maar dat heeft geen effect. Iemand dit eerder gehad?
Al een reset van de navigatie-instellingen gedaan, maar dat heeft geen effect. Iemand dit eerder gehad?
Nope, niet eerder gehad. Klinkt als een issue met de unit. Ik zou even een bezoekje aan de dealer brengen hiervoor.Tackleberry schreef op woensdag 30 december 2020 @ 13:32:
Sinds een paar dagen heeft mijn MY20 ExecutiveLine geen satellietontvangst meer. Hierdoor werken zowel de ingebouwd als CarPlay navigatie niet meer. De auto denkt nu continu dat we op de Hyundai-Platz in Rüsselheim zijn. Precies de locatie die in de navigatie handleiding te zien is...
Geen ervaring met de e-niro wel eens gehad met een Ford, daar was de GPS ontvanger stuk in de dak antenne door vocht infiltratie. Auto was 2 jaar oud en had nog uitgebreide garantie gekocht en kreeg toen een "coulance" aanbod van 350 euro aan kosten. Daarna was het klaar voor mij met Ford. Kia is de service wel veel beter.Tackleberry schreef op woensdag 30 december 2020 @ 13:32:
Dat gaat volgende week gebeuren. Pin-reset (naast de volumeknop) heeft ook niet gewerkt.jinxedworld schreef op woensdag 30 december 2020 @ 13:39:
Nope, niet eerder gehad. Klinkt als een issue met de unit. Ik zou even een bezoekje aan de dealer brengen hiervoor.
Dat zou in mijn geval wel snel zijn, rij de auto pas drie maanden.Vaevictis_ schreef op woensdag 30 december 2020 @ 14:37:
Geen ervaring met de e-niro wel eens gehad met een Ford, daar was de GPS ontvanger stuk in de dak antenne door vocht infiltratie. Auto was 2 jaar oud en had nog uitgebreide garantie gekocht en kreeg toen een "coulance" aanbod van 350 euro aan kosten. Daarna was het klaar voor mij met Ford. Kia is de service wel veel beter.
Ik kan er nu zelf niet echt meer een lijn in trekken.bruneelm schreef op vrijdag 25 december 2020 @ 20:45:
[...]
Begin dit jaar toch een merkelijk aantal keer bij een Lidl 42kW gehaald in t begin en op t ogenblik dat de accu rond de 30° had zelfs 48/49kW.
Als jij dit niet haalt dan lijkt me de accu verwarming niet werken.
Afstand huis-lidl is 5 km in stadszone en op zaterdag morgen is die accu niet warm.
Bij vriesweer startend aan 20kW, na een kwartier meer dan 40kW.
Vandaag er eens extra goed op gelet.
Exact 60 minuten geladen aan een Lidl DC 50 laadpaal.
Exact 43,521 kWh geladen. Dat is dus een gemiddelde laadsnelheid van 43,5 kW.
Aanrijden naar DC50 was 7 km. *
Wintermodus stond aangevinkt.
Starten laden aan 22% bij een buitentemperatuur van 2°C. Geëindigd aan 79% bij een buitentemperatuur van 4°C.
Starten laden aan 39 kW. Eindigen laden (vanaf 77%) aan 23 kW.
Om gemiddeld 43.5 kW te halen heeft hij onderweg dus nog hogere snelheden moeten halen.
Ben er nu ook toevallig achter (eerste keer dat ik zo lang aan een Midl DC50 stond) dat de Lidl laadpaal na exact 1 uur het laden stopt en automatisch overschakelt naar de volgende aangesloten auto (er hing nog een Outlander PHEV stand by aan de CHAdeMO plug).
De (mijn) e-Niro kan het dus wel maar geen idee waarom het zo schommelt tussen de laadsessies.
* Uitzonderlijk (zat maar 21 km meer op de GOM) eerst tot 24% bijgeladen aan de thuislader aan 4 kW.
Misschien heeft dat er iets mee te maken?
Als ik alles eens vlug nareken kom ik ook tot het besluit dat er 20% laadverlies zit op een DC50 lader?
(Of ik maak ergens een rekenfout of de tellers in de auto zijn niet volledig correct).
Je zit inderdaad fout je vergelijkt laadsnelheid met lading. Om je verlies te berekenen moet je kijken hoeveel kw de paal uit het net heeft gehaald versus hoeveel kw je hebt geladen in je wagen
Vandaag update gehad van de UVO app nu 1.5.3 merk nog geen verschil
Dat doe ik toch?oldie127 schreef op donderdag 31 december 2020 @ 13:17:
Je zit inderdaad fout je vergelijkt laadsnelheid met lading. Om je verlies te berekenen moet je kijken hoeveel kw de paal uit het net heeft gehaald versus hoeveel kw je hebt geladen in je wagen
De laadsnelheid is kW maar de hoeveelheid die geladen is is kWh.
Ik moet dus niet naar de kW kijken maar naar de kWh die de paal aangeeft en die de EV aangeeft.
De laadpaal geeft aan dat hij 43.5 kWh geleverd heeft. Is dat dan niet de waarde die hij van het net haalt?
De EV geeft aan dat hij van 22 naar 79% heeft opgeladen. Dat is een verschil 57%. 57% van 64 kWh = 36.5 kWh. Tussen wat de laadpaal aangeeft en wat de EV aangeeft zit dus 7 kWh verschil.
Dat is dan toch het laadverlies. Waar slaat die 7 kWh anders op?
De gemiddelde laadsnelheid (43.5 kW) is hier toevvallig gelijk aan de geleverde hoeveelheid stroom in kWh (juist omdat er exact 60 min. geladen werd).
De laadpaal geeft voorturend en op het einde van de sessie de afgeven stroom (kWh) weer en de verlopen tijdsduur van de sessie. Niet de laadsnelheid. De gemiddelde laadsnelheid heb ik daaruit zelf teruggerekend (omdat de laadduur toevallig exact 60 min. was een koud kunstje).
De momentane laadsnelheid zelf (kW) kan je wel zien op het display van de e-Niro (telkens je een deur opent).
[ Voor 22% gewijzigd door IvoB2 op 31-12-2020 14:07 ]
Volgens de playstore zijn er ook niet veel dingen gewijzigd:oldie127 schreef op donderdag 31 december 2020 @ 13:17:
:strip_exif()/f/image/j0B3g67Bb22b5eAmu6kDSj2i.jpg?f=fotoalbum_large)
Dat is 16% verlies, maar daar zit waarschijnlijk ook accuverwarming bij, gezien je 'maar' op 39kW startte. Als hij een half uur met 2kW verwarmd heeft (omdat hij onderin eigenlijk sneller zou kunnen laden), is je laadverlies nog 13%. Je kan ook nog een kleine afwijking hebben omdat je alleen hele laadpercentages ziet. In het ergste geval scheelt dat wel 0.64kWh. Dan zou je rond 12% uitkomen. Blijft wellicht wat aan de hoge kant.IvoB2 schreef op donderdag 31 december 2020 @ 13:00:
Ik kan er nu zelf niet echt meer een lijn in trekken.![]()
Vandaag er eens extra goed op gelet.
Exact 60 minuten geladen aan een Lidl DC 50 laadpaal.
Exact 43,521 kWh geladen. Dat is dus een gemiddelde laadsnelheid van 43,5 kW.![]()
Aanrijden naar DC50 was 7 km. *
Wintermodus stond aangevinkt.
Starten laden aan 22% bij een buitentemperatuur van 2°C. Geëindigd aan 79% bij een buitentemperatuur van 4°C.
(...)
Heb je nog iets actief gehad, of stond de auto het hele uur uit en was de niet in de auto? Als je er in zit en nog wat airco of electronica aan hebt kost dat ook nog wat natuurlijk.
Anders is bovenstaande schatting voor accuverwarming misschien fout, daar zou dan het grootste verschil door verklaard moeten worden. Misschien nog eens goed kijken naar dat Duitse filmpje hier onlangs. Daar kun je wellicht iets beter mee inschatten hoe de opwarming gebeurt en hoeveel vermogen daar in gaat zitten?
Daar zit wat in maar of die 39 kW echt een doorslaggevend element is weet ik niet.
De eerste minuten laadt een batterij toch nooit op aan vol vermogen?
Om te verduidelijken: die 39 kW is maar de eerste minuut, de tijd dat je op het display kan aflezen wat het vermogen is. Zoals je weet dat dooft na korte tijd automatisch uit. Ik heb niet de moeite genomen om op de parking van de Lidl een kwartier het oplopende vermogenn te noteren.
Die 39 kW was zelfs een van de hoogste startvermogens die ik al opgemerkt heb. Meestal draait dat ergens tussen de 25-30 kW (voor alle duidelijhkheid steeds uitsluitend de eerste minuut).
De auto stond het hele uur volledig uit. Was ik er in blijven zitten had ik ook de evolutie van het oplopende vermogen kunnen noteren. Maar dat had ik er niet echt voor over. Stond tenslotte op de parking van een Lidl.
Dat is trouwens steeds de standaard bij mij. Als ik de auto verlaat staat alles uit. Ik zit ook nooit in de auto als hij laadt. Voorverwarming en voorkoeling heb ik nog nooit gebruikt. Heeft dus nooit een rol gespeeld.
Samengevat, eigenlijk doet het er niet toe waar het verlies naar toe gaat. Het punt is dat er tusssen daadwerkelijk geladen kWh en afgenomen kWh van het net 16% verlies zit.
De prijs is ook geen punt want het is gratis. Het komt er alleen op neer daat in werkelijkheid het laden nog 'trager' gaat. Op een uur haalt de lader gemiddeld 43.5 kW maar er gaat op dat uur 16% minder kWh in de accu. En het is de inhoud van de accu welke nadien de range bepaald.
Bij een thuislader is dat ook geen punt want dan steekt het niet op een uurtjje meer of minder. Maar een DC lader is nu iets dat je typisch gebruikt tijdens een tussenstop om bij te laden.
De bovenstaande theorie houdt natuurlijk alleen maar steek als de aangeven laadperdenages in de e-Niro correct zijn. En dat deze perccentages berekend zijn op het netto opslagvermogen van de accu (64 kWh) en niet op het bruto opslagvermogen (67,.. kWh). 57% van 64 is nl. lager dan 57% van 67.
Normaal moest de e-Niro maandag op onderhoud en wou ik van die gelegenheid gebruik maken om het een en ander na te vragen (gewoon uit nieuwsgietrigheid, bv. zit er nu één combi WP in of 2). Maar onderhoud is uitgesteld wegens ziekte van de monteur.
De eerste minuten laadt een batterij toch nooit op aan vol vermogen?
Om te verduidelijken: die 39 kW is maar de eerste minuut, de tijd dat je op het display kan aflezen wat het vermogen is. Zoals je weet dat dooft na korte tijd automatisch uit. Ik heb niet de moeite genomen om op de parking van de Lidl een kwartier het oplopende vermogenn te noteren.
Die 39 kW was zelfs een van de hoogste startvermogens die ik al opgemerkt heb. Meestal draait dat ergens tussen de 25-30 kW (voor alle duidelijhkheid steeds uitsluitend de eerste minuut).
De auto stond het hele uur volledig uit. Was ik er in blijven zitten had ik ook de evolutie van het oplopende vermogen kunnen noteren. Maar dat had ik er niet echt voor over. Stond tenslotte op de parking van een Lidl.
Dat is trouwens steeds de standaard bij mij. Als ik de auto verlaat staat alles uit. Ik zit ook nooit in de auto als hij laadt. Voorverwarming en voorkoeling heb ik nog nooit gebruikt. Heeft dus nooit een rol gespeeld.
Samengevat, eigenlijk doet het er niet toe waar het verlies naar toe gaat. Het punt is dat er tusssen daadwerkelijk geladen kWh en afgenomen kWh van het net 16% verlies zit.
De prijs is ook geen punt want het is gratis. Het komt er alleen op neer daat in werkelijkheid het laden nog 'trager' gaat. Op een uur haalt de lader gemiddeld 43.5 kW maar er gaat op dat uur 16% minder kWh in de accu. En het is de inhoud van de accu welke nadien de range bepaald.
Bij een thuislader is dat ook geen punt want dan steekt het niet op een uurtjje meer of minder. Maar een DC lader is nu iets dat je typisch gebruikt tijdens een tussenstop om bij te laden.
De bovenstaande theorie houdt natuurlijk alleen maar steek als de aangeven laadperdenages in de e-Niro correct zijn. En dat deze perccentages berekend zijn op het netto opslagvermogen van de accu (64 kWh) en niet op het bruto opslagvermogen (67,.. kWh). 57% van 64 is nl. lager dan 57% van 67.
Normaal moest de e-Niro maandag op onderhoud en wou ik van die gelegenheid gebruik maken om het een en ander na te vragen (gewoon uit nieuwsgietrigheid, bv. zit er nu één combi WP in of 2). Maar onderhoud is uitgesteld wegens ziekte van de monteur.
[ Voor 5% gewijzigd door IvoB2 op 01-01-2021 10:06 ]
Je vergeet de massa van de batterij en de energie die nodig is om die te verwarmen. Hoe koud was de batterij voor en na het laden ?
Ik zie eigenlijk alleen gewone cijfers. Iedere batterij heeft een laadfactor. Of te wel het verschil tussen de energie die je erin stopt en die werkelijk wordt opgenomen. Die varieert per type en chemie tussen 5 en bijna 20%. Daarnaast heeft de lader een efficiency die varieert van 95-99%. Bij dit soort vermogens ligt dat eerder tussen 95-97%. Kortom een 15% "laadverlies" is voor mij volkomen logisch. Die is onafhankelijk van de omvang van de batterij, maar alleen van de laadstroom.
@IvoB2
Met een OBD single en de EVnotify app (vermoedelijk ook de EV spy app) kan je zien hoeveel energie al in de batterij gestopt werd en hoeveel er reeds uitgehaald werd.
Gezien dit de totale energie op de betterij weergeeft zou je die tellerstanden kunnen aflezen bij de start en het einde van een laadsessie en zo weten hoeveel kWh verschil er is. Waar die kWh gebruikt wordt blijft gissen. Wel zie ik, als ik dan toch nog even in de wagen blijf bij zo'n sessie dat de temp van de accu verhoogt tot zo'n 30°C en daarna lijkt het of er gekoeld wordt (eerst overschoot en daarna naar pakweg 29°C).
Het heeft tot half 2018 geduurd vooraleer er de eerste cijfers van laadefficientie gepubliceerd werden. Immers fabrikanten stellen verbruikcijfer nogal voor op de OBC en niet aan de pomp/stekker.
En dat eerste cijfer kwam dan nog van een Teslarijder. Hij heeft met de kWh meter opgemeten dat er een verschil was tussen de OBC display en het werkelijk van het net opgenomen energie van 17%.
Nu zijn er hier veel gebruikers die hun energiekosten terugkrijgen en die hiervoor een geijkte kWh meter hebben moeten plaatsen. Zij zouden perfect de meeting opnieuw kunnen doen.
Ofwel opladen tot 100% en elke rit kijken wat in de wagen gemeld wordt qua Verkuil en wat nodig is om te laden. Ofwel de wagen instellen op pakweg 80 of 90% SOC laden en ook het verschil te noteren.
En vooruitlopend op hun bevindingen tot 80-90% zullen de verliezen lager zijn dan tot 100%.
Je gaf al aan dat je t principe van een WP en airco kent dus dan ken je de onderdelen compressor condensor en verdamper.
In een wagen heb je (evenals bij een thuisinstallatie) ofwel een airco (zonder dat je de term WP gebruikt) die enkel kan koelen en waarbij je een dedicated condensor en verdamper hebt.
Heb je een wagen met een WP dan kan elke condensor verdamper worden en omgekeerd afhankelijk van of hij moet warmen of koelen.
Gezien er 1 'unit' buiten en eentje binnen in de wagen zit en er maar ook 1 compressor is dan dienen net die kleppen ervoor om de unit buiten condensor te maken en de unit binnen verdamper of omgekeerd. Dus het verschil tussen een airco voertuig en een WP voertuig is enkel die kleppen en de aansturende elektronica.
Die kleppen combinatie hebben een bepaald gewicht welke, net als een reservewiel, meegenomen wordt in actieradius berekeningen.
Principe werking kleppen:
YouTube: How a Heat Pump Reversing Valve Works
Met een OBD single en de EVnotify app (vermoedelijk ook de EV spy app) kan je zien hoeveel energie al in de batterij gestopt werd en hoeveel er reeds uitgehaald werd.
Gezien dit de totale energie op de betterij weergeeft zou je die tellerstanden kunnen aflezen bij de start en het einde van een laadsessie en zo weten hoeveel kWh verschil er is. Waar die kWh gebruikt wordt blijft gissen. Wel zie ik, als ik dan toch nog even in de wagen blijf bij zo'n sessie dat de temp van de accu verhoogt tot zo'n 30°C en daarna lijkt het of er gekoeld wordt (eerst overschoot en daarna naar pakweg 29°C).
Het heeft tot half 2018 geduurd vooraleer er de eerste cijfers van laadefficientie gepubliceerd werden. Immers fabrikanten stellen verbruikcijfer nogal voor op de OBC en niet aan de pomp/stekker.
En dat eerste cijfer kwam dan nog van een Teslarijder. Hij heeft met de kWh meter opgemeten dat er een verschil was tussen de OBC display en het werkelijk van het net opgenomen energie van 17%.
Nu zijn er hier veel gebruikers die hun energiekosten terugkrijgen en die hiervoor een geijkte kWh meter hebben moeten plaatsen. Zij zouden perfect de meeting opnieuw kunnen doen.
Ofwel opladen tot 100% en elke rit kijken wat in de wagen gemeld wordt qua Verkuil en wat nodig is om te laden. Ofwel de wagen instellen op pakweg 80 of 90% SOC laden en ook het verschil te noteren.
En vooruitlopend op hun bevindingen tot 80-90% zullen de verliezen lager zijn dan tot 100%.
Je gaf al aan dat je t principe van een WP en airco kent dus dan ken je de onderdelen compressor condensor en verdamper.
In een wagen heb je (evenals bij een thuisinstallatie) ofwel een airco (zonder dat je de term WP gebruikt) die enkel kan koelen en waarbij je een dedicated condensor en verdamper hebt.
Heb je een wagen met een WP dan kan elke condensor verdamper worden en omgekeerd afhankelijk van of hij moet warmen of koelen.
Gezien er 1 'unit' buiten en eentje binnen in de wagen zit en er maar ook 1 compressor is dan dienen net die kleppen ervoor om de unit buiten condensor te maken en de unit binnen verdamper of omgekeerd. Dus het verschil tussen een airco voertuig en een WP voertuig is enkel die kleppen en de aansturende elektronica.
Die kleppen combinatie hebben een bepaald gewicht welke, net als een reservewiel, meegenomen wordt in actieradius berekeningen.
Principe werking kleppen:
YouTube: How a Heat Pump Reversing Valve Works
Mijn e-Niro staat inmiddels al 4 weken bij de dealer(zie mijn vorige posts), geen idee hoe lang het nog gaat duren.
Ik heb nu tijdelijk een e-Soul, werking is erg vergelijkbaar. De laatste tijd zet ik de verwarming via de UVO app alvast aan voordat ik ga rijden, maar hij zit niet aan de oplader(ik heb thuis geen eigen oplaadpaal). Nu vraag ik me af, trek ik dan de 12V accu leeg of wordt dit gelijk gecompenseerd door de hoofd batterij? Ik kan dit niet zo snel vinden.
Ik heb nu tijdelijk een e-Soul, werking is erg vergelijkbaar. De laatste tijd zet ik de verwarming via de UVO app alvast aan voordat ik ga rijden, maar hij zit niet aan de oplader(ik heb thuis geen eigen oplaadpaal). Nu vraag ik me af, trek ik dan de 12V accu leeg of wordt dit gelijk gecompenseerd door de hoofd batterij? Ik kan dit niet zo snel vinden.
Beide, een deel van de componenten werkt op de HT batterij, ventilator(en) en elektronica op de 12Vdeltaquad schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 11:38:
Mijn e-Niro staat inmiddels al 4 weken bij de dealer(zie mijn vorige posts), geen idee hoe lang het nog gaat duren.
De 30e onze e-Niro MY20 in Yacht Blue mogen ophalen. Wat een geweldige auto zeg. Veel gelezen en gezien op dit forum, blij met de keuze!
Maar wordt dan de 12V accu niet tegelijkertijd bijgeladen? Ik zie bij de e-Soul dat er een blauw lampje knippert na het starten van de climate met de UVO app.bruneelm schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 11:46:
[...]
Beide, een deel van de componenten werkt op de HT batterij, ventilator(en) en elektronica op de 12V
Prik een multimeter op de accupolen nadat je deze handeling gedaan hebt en je weet het.deltaquad schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 11:38:
Hier ook al gelezen. Maar ik heb geen van allen. Dus ik zal he tmoeten doen met wat ik heb.bruneelm schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 09:57:
@IvoB2
De e-Niro MY2019 was in België ook niet voorzien van een app.
Kan ik inderdaad ook eens doen. Ik heb eveneens een thuislader (Alfen EVE SPL) met MID kWh meter.Nu zijn er hier veel gebruikers die hun energiekosten terugkrijgen en die hiervoor een geijkte kWh meter hebben moeten plaatsen. Zij zouden perfect de meeting opnieuw kunnen doen.
Tot op heden nooit de moeite genomen om bij begin en einde het geladen % te noteren. Ik zal er op terugkomen als ik dat eens heb genoteerd (en tegen dan weer niet vergeten ben
De aanleiding voor het noteren van de gegevens aan de DC50 was ook niet echt het laadverlies (was eigenlijk maar een randopmerking) maar de doorgaans 'lage' laadsnelheid aan een DC50.
Het AC/DC laadverlies aan een (thuis)laadpaal (tegen vergoeding) en DC/DC aan een gratis snellaadpaal doen er in de praktijk niet echt toe.
Daar ben ik in mee hoor.Heb je een wagen met een WP dan kan elke condensor verdamper worden en omgekeerd afhankelijk van of hij moet warmen of koelen.
De vraag is (en blijft) waarom het voor Ford bij hun MME een argument is: extra gewicht van WP met dubbele functie weegt in range niet op tegen wat een WP met dubbele klepfunctie kan terugwinnen tijdens een klein deel van het jaar. En waarom andere fabrikanten die kosten dan wel maken. Voor hen is het dan plots geen kostenbesparing meer waar iets significant tegenover staat?
Of je wint veel range door een WP en daar mogen wat kosten tegenover staan.
Of de kosten van een dubbele WP wegen niet op tegen de beperkte (of geen) rangewinst.
Ze kunnen toch niet beiden gelijk hebben?
[ Voor 83% gewijzigd door IvoB2 op 02-01-2021 15:28 ]
Zoals ik reeds zei, geen idee want dat geeft noch de laadpaal noch de EV weer.kdeboois schreef op vrijdag 1 januari 2021 @ 11:12:
Je vergeet de massa van de batterij en de energie die nodig is om die te verwarmen. Hoe koud was de batterij voor en na het laden ?
En voor mij doet het er eigenlijk niet toe waar het verlies zit.
Ik stel alleen vast dat ik x kWh van het net onttrek en dat daarvan maar y kWh in de batterij terecht komt.
De DC50 laadpaal kan max. 50 kWh leveren. In werkelijkheid gaat daar maar 50 minus laadverlies in de accu.
Een WLTP blijft, weliswaar een nieuwe laboratoriumtest. Dit betekent dat parameters die meespelen met een RDE-test enkel in formules worden gegoten.
Herinner u bij de NEDC dat voertuigen werden getest waarbij 'overtollige onderdelen' werden verwijderd voor de test (bv. Buitenspiegels)
DE vraag is wat dit in welk land tot welke wegtest resultaten aanleiding geeft (een WP op de Noordpool of aan de evenaar zal eerder een negatieve impact geven).
En dan de vraag waar de fabrikant zijn grootste afzet gebied ziet (denk aan de speciale versie M3 voor ik dacht California).
Herinner u bij de NEDC dat voertuigen werden getest waarbij 'overtollige onderdelen' werden verwijderd voor de test (bv. Buitenspiegels)
DE vraag is wat dit in welk land tot welke wegtest resultaten aanleiding geeft (een WP op de Noordpool of aan de evenaar zal eerder een negatieve impact geven).
En dan de vraag waar de fabrikant zijn grootste afzet gebied ziet (denk aan de speciale versie M3 voor ik dacht California).
Daar zit een denk fout in. Hij kan 50kWh leveren, maar levert nooit meer dan de auto vraagt. Als je Niro 40 vraagt, levert de paal dat en geen 50.IvoB2 schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 15:14:
[...]
Zoals ik reeds zei, geen idee want dat geeft noch de laadpaal noch de EV weer.
En voor mij doet het er eigenlijk niet toe waar het verlies zit.
Ik stel alleen vast dat ik x kWh van het net onttrek en dat daarvan maar y kWh in de batterij terecht komt.
De DC50 laadpaal kan max. 50 kWh leveren. In werkelijkheid gaat daar maar 50 minus laadverlies in de accu.
50kW (vermogen) neem ik aan.Steeck03 schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 18:33:
[...]
Daar zit een denk fout in. Hij kan 50kWh leveren, maar levert nooit meer dan de auto vraagt. Als je Niro 40 vraagt, levert de paal dat en geen 50.
Verder kunnen er nooit meer kWh (energie) worden geleverd dan de omvang van de batterij.
e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV
De paal moet ook de verliezen leveren.eltron schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 18:34:
[...]
50kW (vermogen) neem ik aan.
Verder kunnen er nooit meer kWh (energie) worden geleverd dan de omvang van de batterij.
Dat is juist mijn probleemstelling.Steeck03 schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 18:33:
[...]
Daar zit een denk fout in. Hij kan 50kWh leveren, maar levert nooit meer dan de auto vraagt. Als je Niro 40 vraagt, levert de paal dat en geen 50.
Als de e-Niro 50 kW toelaat (of vraagt) levert de paal dan 50 kW of 50 kW min x % laadverlies. In mijn voorbeeld dus 50 kW min 16% laadverlies = slechts 42 kW.
De laadpaal kan immers ook niet meer dan 50 kW leveren.
Of, volgens jouw voorbeeld, als de e-Niro 40 kW vraagt levert de paal dan effectief 47.6 kW om de gevraagde 40 kW in de batterij te krijgen of ook 40 kW, waarbij er maar 33.6 kW effectief in de accu terechtkomt?
Ik begin de spraakverwarring te begrijpen.
Een DC lader is volgens mijn beperkte kennis van de laders een constante stroombron én constante spanning lader. Waarbij evenwel de spanning bepaald wordt door de accu spanning die schommelt ergens van voorin de 300 tot voorin de 400V. Stroom maal accu spanning is de snelheid van laden in kW. En dit op DC zijde van de lader
Nu is de vraag of een 50kW lader een 400V of 450V/500 type is en of er geladen wordt met, of m.a.w. het een type is van, 100, 125 of 150A.
En gezien de spec's DC zijde zijn zal dit incl laadverliezen zijn vanaf de zuil naar de wagen maar vermoedelijk niet tussen AC en DC.
Een DC lader is volgens mijn beperkte kennis van de laders een constante stroombron én constante spanning lader. Waarbij evenwel de spanning bepaald wordt door de accu spanning die schommelt ergens van voorin de 300 tot voorin de 400V. Stroom maal accu spanning is de snelheid van laden in kW. En dit op DC zijde van de lader
Nu is de vraag of een 50kW lader een 400V of 450V/500 type is en of er geladen wordt met, of m.a.w. het een type is van, 100, 125 of 150A.
En gezien de spec's DC zijde zijn zal dit incl laadverliezen zijn vanaf de zuil naar de wagen maar vermoedelijk niet tussen AC en DC.
@IvoB2 volgens mij wordt er bruto gevraagd aan de paal, wat er netto in de accu terecht komt qua vermogen kun je niet realtime zien. De vraag is bijvoorbeeld 40kW, dat wordt ook geleverd, en wellicht gaat er dan een vermogen van 38kW netto de accu in en gaat er 2kW verloren aan warmte.
[ Voor 36% gewijzigd door CyBeRSPiN op 02-01-2021 19:56 ]
Daar ging ik ook van uit.
Wat er netto in de accu terecht komt heb ik, na een bepaalde tijdspanne - hier dus 60 min., dan ook moeten terugrekenen met de zichtbare geladen % op het display van de e-Niro.
Het laadverlies heb ik daaruit moeten terugrekenen door het toaal (over een uur) dat de laadpaal aangeeft in verhouding te plaatsen tot het totaal aantal geladen % dat de e-Niro aangeeft.
Als de EV dus 40 kW vraagt aan de paal levert deze 40 kW bruto.
Bij verliezen (om welke reden dan ook) van 16% heb je dan na een uur laden geen 40 kWh in de accu zitten maar 33.6 kWh.
Wat er netto in de accu terecht komt heb ik, na een bepaalde tijdspanne - hier dus 60 min., dan ook moeten terugrekenen met de zichtbare geladen % op het display van de e-Niro.
Het laadverlies heb ik daaruit moeten terugrekenen door het toaal (over een uur) dat de laadpaal aangeeft in verhouding te plaatsen tot het totaal aantal geladen % dat de e-Niro aangeeft.
Als de EV dus 40 kW vraagt aan de paal levert deze 40 kW bruto.
Bij verliezen (om welke reden dan ook) van 16% heb je dan na een uur laden geen 40 kWh in de accu zitten maar 33.6 kWh.
[ Voor 19% gewijzigd door IvoB2 op 02-01-2021 20:01 ]
Als ik het me goed herinner staat dat er ergens op maar ik ben het inmiddels vergeten.bruneelm schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 19:54:
Het zijn ABB-palen, dat weet ik nog.
Ik heb er zelfs ergens een digitale foto van liggen maar uiteraard vind ik deze nu niet terug.
[ Voor 4% gewijzigd door IvoB2 op 02-01-2021 20:10 ]
Is er ergens in de app de laadsnelheid (historisch) te zien?
Ik heb de mijne aan een 22kw lader gezet. Hij begon op 8kw, maar er zat nog een auto aan. Na een tijdje halveerde de tijd ongeveer dus de andere auto zal wel vol zijn geweest. Echter had ik geen zin om naast de auto te blijven zitten maar ben ik wel benieuwd naar de laad stats.
Ik heb de mijne aan een 22kw lader gezet. Hij begon op 8kw, maar er zat nog een auto aan. Na een tijdje halveerde de tijd ongeveer dus de andere auto zal wel vol zijn geweest. Echter had ik geen zin om naast de auto te blijven zitten maar ben ik wel benieuwd naar de laad stats.
Je hebt gelijk kWeltron schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 18:34:
[...]
50kW (vermogen) neem ik aan.
Nope, dat is er niet. Daarvoor moet je naar andere oplossingen kijken via odb2 interface.dirkmuis schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 21:01:
Is er ergens in de app de laadsnelheid (historisch) te zien?
Ik zag een filmpje van iemand die bij 100% 495 km kan rijden. Dat is toch zeker in de zomer mag ik hopen. Ik zit met 90% op 350 km nu.
Klopt. Geen paniekdirkmuis schreef op zondag 3 januari 2021 @ 09:12:
Ik zag een filmpje van iemand die bij 100% 495 km kan rijden. Dat is toch zeker in de zomer mag ik hopen. Ik zit met 90% op 350 km nu.
In de winter kan het ook. Kachel uit en een raamwisser mee. Verder niet harder dan 70 km/h rijden en niet te veel drinken.dirkmuis schreef op zondag 3 januari 2021 @ 09:12:
Nu het jaar voorbij is kunnen we de e-Niro die in oktober geleverd is eindelijk ook prive rijden. Onze eerste ‘lange afstand ervaring’ Dus gisteren de auto naar 100% geladen en in de middag naar mijn ouders ik Friesland (wonen zelf in de buurt van leiden) ongeveer 160km. Terwijl we 10km op weg zijn bedenken we dat we het laad pasje dongle/pasje vergeten zijn, afijn er is in de buurt van mijn ouders toch geen publieke laadpaal in de buurt.
Aangekomen hadden we nog 53% over, gelijk aan de granny lader gehangen en bij vertrek hadden we weer 63% theoretisch genoeg dus wil het niet dat de snelheid hoger ligt na 19u en de verwarming hoger staat. In de polder eigenlijk de hele tijd 120 gereden maar het gat tussen actieradius en af te leggen afstand werd steeds kleiner.
Voor Almere was het gat nog ongeveer 30km, toen heb ik de snelheid teruggebracht naar 100km/h en toen bleef het gat eigenlijk gelijk op 26km.
De hele nacht aan de stroom gehad en we zijn weer vol. Ik snap nu wel een beetje wat range anxiety is
(mijn vriendin had er meer last van dan ik, maar toch wel een beetje spannend voor de eerste keer)
Met 9% over waren we weer thuis
Had ik dingen beter anders/ efficiënter aan kunnen pakken qua laden?
Aangekomen hadden we nog 53% over, gelijk aan de granny lader gehangen en bij vertrek hadden we weer 63% theoretisch genoeg dus wil het niet dat de snelheid hoger ligt na 19u en de verwarming hoger staat. In de polder eigenlijk de hele tijd 120 gereden maar het gat tussen actieradius en af te leggen afstand werd steeds kleiner.
Voor Almere was het gat nog ongeveer 30km, toen heb ik de snelheid teruggebracht naar 100km/h en toen bleef het gat eigenlijk gelijk op 26km.
De hele nacht aan de stroom gehad en we zijn weer vol. Ik snap nu wel een beetje wat range anxiety is
Ik denk vooral efficiënter rijden. 320km met 100% lading en dan bijna leeg is opvallend. Tenzij je storm tegen hebt gehad.Valkyre schreef op zondag 3 januari 2021 @ 10:55:
Nu het jaar voorbij is kunnen we de e-Niro die in oktober geleverd is eindelijk ook prive rijden. Onze eerste ‘lange afstand ervaring’ Dus gisteren de auto naar 100% geladen en in de middag naar mijn ouders ik Friesland (wonen zelf in de buurt van leiden) ongeveer 160km. Terwijl we 10km op weg zijn bedenken we dat we het laad pasje dongle/pasje vergeten zijn, afijn er is in de buurt van mijn ouders toch geen publieke laadpaal in de buurt.
De hele nacht aan de stroom gehad en we zijn weer vol. Ik snap nu wel een beetje wat range anxiety is(mijn vriendin had er meer last van dan ik, maar toch wel een beetje spannend voor de eerste keer)
Ik heb de hele weg op de cruise control gereden (adaptive is echt heerlijk!)
Heenweg Eerste uur 100km/h, en daarna 120km/h.
Terugweg dus eigenlijk omgekeerd.
Ik heb niet als een jecko het gaspedaal ingetrapt ofzo.
Nu bij 100% is het bereik 360km, maar dat zal wel aan de kou liggen
Snelheden boven 110GPS, droog of nat wegdek, wind mee of tegen, hoogteverschil, temperatuur buiten, temperatuur binnen werken mee of tegen voor de range.Valkyre schreef op zondag 3 januari 2021 @ 11:08:
Ik heb de hele weg op de cruise control gereden (adaptive is echt heerlijk!)
Indien mijn SOC zo gekomen is dat de GOM nog 100km toont hou ik de nog af te leggen afstand versus de mogelijke af te leggen afstand (GOM) in de gaten (bereken het verschil). Indien dit alsmaar kleiner wordt dan de snelheid verlagen of effen stoppen om te snelladen.
Voor langere afstanden (binnen het theoretisch bereik - GOM) hou ik me aan de 110 zodat ik zonder laden H en T kan. Niet dat die 10min snelladen ertoe doen (zelfde H/T rijden incl laden) maar in de winter rij ik liever in 1 stuk door (trager) dan aan een laadstation te staan. Maar da's persoonlijk.
Voor een geplande vakantie naar Oostenrijk (1050km) gaf ABRP me 13u15 bij max 110gps en 13u met 2 laadstops meer voor toegelaten snelheid met een max van 130GPS. De een wil de kick van de speed (en dat mag wat kosten) de ander wil genieten van zijn reis. Je merkt het ik ben voorstander van de laatste optie en begrijp de andere. Waarom zouden anders die Tesla's met fenomenale acceleraties zoveel trek hebben (is toch het eerste wat een Tesla rijder aanhaalt indien je hem naar het waarom een Tesla vraagt).
Weet iemand toevallig hoe je een adres wist uit het adresboek?
Niet geheel toevallig staat dat in de handleiding: http://webmanual.kia.com/...rchingfordestination.htmldirkmuis schreef op zondag 3 januari 2021 @ 14:48:
Weet iemand toevallig hoe je een adres wist uit het adresboek?
Ahhhh ik was mij er niet van bewust dat die menu knop een pop-up menu zou geven
Hoe lang heb je met granny kunnen laden? 10% er bij is niets.Valkyre schreef op zondag 3 januari 2021 @ 10:55:
De hele nacht aan de stroom gehad en we zijn weer vol. Ik snap nu wel een beetje wat range anxiety is(mijn vriendin had er meer last van dan ik, maar toch wel een beetje spannend voor de eerste keer)
en met welke instelling? 8A, 10A of 12A? Bij een degelijke situatie (goede schuko en groep met weinig andere afnemers zou ik altijd voor 12A gaan. Dat is (minstens) 50% meer dan 8A, dat (minstens) wegens waarschijnlijk ook relatief minder laadverlies.
Als je vaker naar je ouders gaat, wat ik mag aannemen, kun je ook een wat steviger oplossing kiezen; als zij een 16A CEE buitencontact aanleggen en jij een 16A mobiele lader (met CEE aansluiting) koopt kun je nog eens 33% meer laden in dezelfde tijd dan nu met de Kia granny.
[ Voor 7% gewijzigd door eltron op 03-01-2021 18:28 ]
Ik heb ongeveer 3.5 a 4 uur kunnen laden met de kia granny. Dat ging volgens het dashboard met 2.0 kwh.eltron schreef op zondag 3 januari 2021 @ 18:26:
[...]
Hoe lang heb je met granny kunnen laden? 10% er bij is niets.
en met welke instelling? 8A, 10A of 12A? Bij een degelijke situatie (goede schuko en groep met weinig andere afnemers zou ik altijd voor 12A gaan. Dat is (minstens) 50% meer dan 8A, dat (minstens) wegens waarschijnlijk ook relatief minder laadverlies.
Als je vaker naar je ouders gaat, wat ik mag aannemen, kun je ook een wat steviger oplossing kiezen; als zij een 16A CEE buitencontact aanleggen en jij een 16A mobiele lader (met CEE aansluiting) koopt kun je nog eens 33% meer laden in dezelfde tijd dan nu met de Kia granny.
begrijp ik goed dat je zelf het amperage kan bepalen met hoeveel er bijgeladen moet worden? hoe bepaal ik dat op de granny? of in de auto?
heb je een link van een 16a mobiele lader? want dat is dan een betere dan de standaard KIA granny? (die witte?)
zoals je merkt ik ben aardig nieuw in het EV rijden
[ Voor 7% gewijzigd door Valkyre op 03-01-2021 23:54 ]
@Valkyre beide kan. Op de granny zit een knopje, daarmee wissel je tussen 8/10/12A. Standaard staat ie volgens mij op 10A.
In de auto kun je het vermogen verlagen ook, maar standaard staat dat op max.
ah dan zal ik daar morgen nog even goed naar kijken (mijn pa prikte hem in).CyBeRSPiN schreef op zondag 3 januari 2021 @ 23:56:
@Valkyre beide kan. Op de granny zit een knopje, daarmee wissel je tussen 8/10/12A. Standaard staat ie volgens mij op 10A.
Wat is nu wijsheid? de auto word weinig gebruikt ivm corona (kleine stukjes kinderen naar opvang dat soort ritjes), is het dan beter om hem tot 80% te laden? om de batterij beter de behouden?
of gewoon naar 100%? (hier lees ik volgens mij een heleboel verschillende meningen.
Voor je eigen gemoedsrust zou ik 80 of 90% doen, zeker als je toch die 100% niet nodig gaat hebben voorlopig. Of het veel uitmaakt vergeleken met “100%” is de vraag. Tussen aanhalingstekens want de accu is groter dan 64kWh. De gevolgen zijn pas jaren later zichtbaar waarschijnlijk.Valkyre schreef op maandag 4 januari 2021 @ 00:01:
[...]
ah dan zal ik daar morgen nog even goed naar kijken (mijn pa prikte hem in).
Wat is nu wijsheid? de auto word weinig gebruikt ivm corona (kleine stukjes kinderen naar opvang dat soort ritjes), is het dan beter om hem tot 80% te laden? om de batterij beter de behouden?
of gewoon naar 100%? (hier lees ik volgens mij een heleboel verschillende meningen.
Ik laad zelf nu ook op tot 90% en dan een paar weken niet laden en dan bij 40% weer tot 90%
[ Voor 5% gewijzigd door CyBeRSPiN op 04-01-2021 00:09 ]
Wij doen 70% en hij gaat weer aan de lader als hij onder de 50% staat. Zo af en toe naar de 100% als we een lange rit voor de boeg hebben. SOH is nog 100% volgens de OBD, maar dat schijnt niet betrouwbaar te zijn.
e-Niro Runway Red met Smokey Grey interieur
Al iets meer vernomen? Hier is de zaak ook geescaleerd bij Kia. Ofwel BMS ofwel de HV batterij.deltaquad schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 11:38:
Denon AVR-X2800H, Quadral Amun Mk.III, Technics SL-7, DIY PhonoPre, AT-152LP / 4.225kW Heckert Solar / SMA 3.0-1AV-41 / Kia e-Niro 64kWh First Edition
Dat haal ik ook. Zelfs nu nog 450km in de zomer 525 gehaald in de bergen. Wat een feest was dat.kdeboois schreef op zondag 3 januari 2021 @ 10:08:
[...]
In de winter kan het ook. Kachel uit en een raamwisser mee. Verder niet harder dan 70 km/h rijden en niet te veel drinken.
Ik heb de granny hier al van alle kanten bekeken, maar vind geen knopje om het vermogen te wijzigen. Staat bij mij hier op 10A, maar krijg hem niet op 8 of 12CyBeRSPiN schreef op zondag 3 januari 2021 @ 23:56:
groeten,
Benny.
Aan de onderkant zit een vierkant vlakje, die kun je indrukken. Als de auto niet aangesloten is, maar de lader wel in het stopcontact kun je wisselen.CarNy schreef op maandag 4 januari 2021 @ 19:20:
[...]
Ik heb de granny hier al van alle kanten bekeken, maar vind geen knopje om het vermogen te wijzigen. Staat bij mij hier op 10A, maar krijg hem niet op 8 of 12
groeten,
Benny.
voorbeeld 16A mobiele lader https://www.accu-machine....-2-mennekes-8ah-10ah.htmlValkyre schreef op zondag 3 januari 2021 @ 23:53:
[...]
Ik heb ongeveer 3.5 a 4 uur kunnen laden met de kia granny. Dat ging volgens het dashboard met 2.0 kwh.
begrijp ik goed dat je zelf het amperage kan bepalen met hoeveel er bijgeladen moet worden? hoe bepaal ik dat op de granny? of in de auto?
heb je een link van een 16a mobiele lader? want dat is dan een betere dan de standaard KIA granny? (die witte?)
zoals je merkt ik ben aardig nieuw in het EV rijdenik ben wel het laad palen topic aan het lezen, en dit topic maar zoveel jargon en verschillende meningen
Vereist wel een degelijk en liefst buiten stopcontact en dan nog opletten dat het niet te heet wordt, ook al zit er een thermische beveiliging op.
Daarom is CEE eigenlijk beter omdat dit is ontwikkeld voor langdurig hogere stromen dan schuko.
Schuko vaak wel goedgekeurd voor 16A, maar dat is dan meer de piekbelasting en de vraag of dat bij langdurige continue belasting goed gaat.
En aandachtspunt is de achterliggende huisinstallatie. Is die voldoende degelijk en zit er niet teveel op die groep? Liefst aparte groep voor het laden net zoals je ouders dat waarschijnlijk ook voor de wasmachine, de magnetron en eventuele andere stroomslurpers hebben.
Nee, nog niets vernomen.. Wel heb ik een week geleden gebeld om te vragen of ze wisten hoe lang het nog zou gaan duren. Dat was niet te zeggen volgens de baliemedewerker van de werkplaats. Ook kon hij niet vertellen welke onderdelen er vervangen moeten worden, de monteur zat met corona thuis. Dat is toch gewoon op te zoeken in het systeem lijkt mij!? De vorige keer dat ik belde was hij te druk om het te vragen, dus ik weet nog steeds niets. Lekkere klantvriendelijkheid daar zeg!Wirehead schreef op maandag 4 januari 2021 @ 15:38:
[...]
Al iets meer vernomen? Hier is de zaak ook geescaleerd bij Kia. Ofwel BMS ofwel de HV batterij.
Ik zal deze week maar weer eens een keer bellen hoe het er voor staat..
Lijkt eenvoudig maar is het nietdeltaquad schreef op maandag 4 januari 2021 @ 21:11:
[...]
Nee, nog niets vernomen.. Wel heb ik een week geleden gebeld om te vragen of ze wisten hoe lang het nog zou gaan duren. Dat was niet te zeggen volgens de baliemedewerker van de werkplaats. Ook kon hij niet vertellen welke onderdelen er vervangen moeten worden, de monteur zat met corona thuis. Dat is toch gewoon op te zoeken in het systeem lijkt mij!? De vorige keer dat ik belde was hij te druk om het te vragen, dus ik weet nog steeds niets. Lekkere klantvriendelijkheid daar zeg!![]()
Nog voor ik de bestelbon tekende en we over de 7j garantie aan t praten waren zei de dealer me dat ze geen problemen ondervonden met het toekennen er van maar dat het een ingewikkelde en lange procedure betreft (vervanging onder garantie).
Men moet immers eerst de vaststellingen doorsturen naar Korea en de toelating vragen voor gratis vervanging. Eenmaal dat die goedkeuring binnen is heeft men de info die nodig is om het onderdeel te bestellen.
Dit filmpje heeft mij overtuigdValkyre schreef op maandag 4 januari 2021 @ 00:01:
[...]
Samenvatting? Sorry heb een hekel een dit soort filmpjes, doorheen gescand maar kost teveel tijd om aan te horenjeroenkb schreef op maandag 4 januari 2021 @ 22:29:
[...]
Dit filmpje heeft mij overtuigd
[YouTube: Does charging your EV to 100% damage the battery? | Plug Life Television Episode 4]
Fabrikanten houden marge aan in accupakket aan onder en bovenkant. 100% op je dashboard is dus niet echt 100%CyBeRSPiN schreef op maandag 4 januari 2021 @ 22:47:
[...]
Samenvatting? Sorry heb een hekel een dit soort filmpjes, doorheen gescand maar kost teveel tijd om aan te horen
AC laden tot 100% is geen probleem en af en toe ook nodig om accu te balanceren.
DC laden verder dan 80% levert geen tijdwinst op bij lange ritten
Het enige wat je niet moet doen is accu lang in de range tussen 80 en 100% houden
en t.a.v. van die status tussen 80 en 100% gaat het met name over de situatie dat je voortdurend naar 100% laadt terwijl je nog niet onder de 80% zit. Als ik het filmpje goed begrijp kan je best de auto een paar weken laten staan met zeg 85 of 95% SOC, maar een laadcyclus die voortdurend rond het max, tussen 80 en 100 zit en de rest van de batterij dus niet gebruikt, is slecht voor de kwaliteit\capaciteit van de batterij.jeroenkb schreef op maandag 4 januari 2021 @ 22:54:
[...]
Fabrikanten houden marge aan in accupakket aan onder en bovenkant. 100% op je dashboard is dus niet echt 100%
AC laden tot 100% is geen probleem en af en toe ook nodig om accu te balanceren.
DC laden verder dan 80% levert geen tijdwinst op bij lange ritten
Het enige wat je niet moet doen is accu lang in de range tussen 80 en 100% houden
Vandaag de 60.000km beurt gehad. Goed verlopen, erg tevreden over mijn dealer uit Ede (ook al woon ik daar inmiddels niet meer in de buurt, die in mijn huidige woonplaats was ik minder tevreden over).
Een dingetje onder garantie laten fixen, de P(ark) knop, die begon te bubbelen en ik had geen zin in plakkerige sticker resten straks.
:strip_exif()/f/image/TG1U6FrMeIxvLuA4ymVT6Hct.jpg?f=fotoalbum_large)
Kia e-Niro 64kWh Executive van 8 februari 2019, bijna 2 jaar oud dus
Nieuwe P knop onder garantie gekregen natuurlijk.
Een dingetje onder garantie laten fixen, de P(ark) knop, die begon te bubbelen en ik had geen zin in plakkerige sticker resten straks.
:strip_exif()/f/image/TG1U6FrMeIxvLuA4ymVT6Hct.jpg?f=fotoalbum_large)
Kia e-Niro 64kWh Executive van 8 februari 2019, bijna 2 jaar oud dus
Nieuwe P knop onder garantie gekregen natuurlijk.
[ Voor 9% gewijzigd door _eLMo_ op 04-01-2021 23:43 ]
SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!
Klinkt alsof men het troubleshooten niet onder de knie heeft... Ik zou een beetje meer gaan bellen voor statusupdates. Absurd dat een andere monteur hun OBD2 scantool niet zou kunnen aansluiten, want dat is het. Ik heb de resultaten van een simpele obd2 bluetooth dongle naast hun tool gelegd, en die waren 100% identiek.deltaquad schreef op maandag 4 januari 2021 @ 21:11:
[...]
Nee, nog niets vernomen.. Wel heb ik een week geleden gebeld om te vragen of ze wisten hoe lang het nog zou gaan duren. Dat was niet te zeggen volgens de baliemedewerker van de werkplaats. Ook kon hij niet vertellen welke onderdelen er vervangen moeten worden, de monteur zat met corona thuis. Dat is toch gewoon op te zoeken in het systeem lijkt mij!? De vorige keer dat ik belde was hij te druk om het te vragen, dus ik weet nog steeds niets. Lekkere klantvriendelijkheid daar zeg!![]()
Hier komt het neer op een issue met voltage sensor A (en nu ook C) op de grote delen van de battery pack (zo zijn er 4 als ik het goed voor heb). Ik vermoed dat de issue vocht-gerelateerd is. Een spanning wordt technisch gezien, gemeten door de stroom door een grote weerstand te meten. Ik vermoed dat door vocht (bvb door een slechte seal in de BMS), deze hoge weerstandswaarde fluctueert (we spreken hier over mega-ohm), met afwijkende spanningsmetingen als gevolg, en daardoor de BMS in noodloop gaat. (Als de wagen bij de garage binnen stond, kon men de fout niet reproduceren - hier thuis kan de wagen niet binnenstaan).
Je moet ze een beetje vooruitduwen. Ik had het geluk dat de "manager" van de werkplaats een elektrotechnicus was... Maargoed, ik wacht ook nog altijd op Kia zelf (niet de garage..), ondertussen rij ik gewoon verder ermee..
Denon AVR-X2800H, Quadral Amun Mk.III, Technics SL-7, DIY PhonoPre, AT-152LP / 4.225kW Heckert Solar / SMA 3.0-1AV-41 / Kia e-Niro 64kWh First Edition
@_eLMo_ netjes. Gebruik je die P knop vaak? Mijn auto is exact even oud en nog geen indicatie dat die sticker bij mij ook naar de knoppen gaat.
Ik zet de P er altijd indirect op door de uit-knop in te drukken.
Ik zet de auto altijd uit door eerst op de P te drukken, voet van de rem, handrem erop, contact uit.CyBeRSPiN schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 09:44:
@_eLMo_ netjes. Gebruik je die P knop vaak? Mijn auto is exact even oud en nog geen indicatie dat die sticker bij mij ook naar de knoppen gaat.
Hij schakelt wel altijd naar P bij uitzetten auto, maar de handrem doet hij in sommige combinaties van uitzetten/deur open wel, en in sommige niet, dus deze routine zit er bij mij in.
@_eLMo_ ah ok, handrem zet ik er nooit op, behalve als ik op een helling geparkeerd sta
Tijdens die procedure heb je de "P" op de schakelknop toch niet nodig?_eLMo_ schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 09:46:
[...]
Ik zet de auto altijd uit door eerst op de P te drukken, voet van de rem, handrem erop, contact uit.
Hij schakelt wel altijd naar P bij uitzetten auto, maar de handrem doet hij in sommige combinaties van uitzetten/deur open wel, en in sommige niet, dus deze routine zit er bij mij in.
Persoonlijk zet ik gewoon het contact uit, gevolgd door elektronisch de handrem te activeren met de trekknop naast de ronde knop. Lijkt me hetzelfde resultaat op te leveren als dat van jou zonder de P-knop te gebruiken.
Zoals je zelf zegt gaat hij na afzetten contact automatisch in "P" stand.
De P-drukknop gebruik ik alleen als ik even uit de auto moet zonder het contact af te zetten. Hoogst uitzonderlijk dus.
Iedereen z'n eigen manieren denk ik zo. Ik zit toch wel zeker 1x per week in de auto dat ik nog even niet de auto uit zet omdat ik nog even op mijn telefoon de locatie wil opzoeken waar ik heen moet.
In mijn hoofd is het dan makkelijker om 1 ritueel te hebben.
In mijn hoofd is het dan makkelijker om 1 ritueel te hebben.
Wat er precies aan de hand is met mijn auto weet ik dus nog niet, wel dat ze aan het wachten zijn op onderdelen vanuit zuid-korea.Wirehead schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 09:38:
[...]
Klinkt alsof men het troubleshooten niet onder de knie heeft... Ik zou een beetje meer gaan bellen voor statusupdates. Absurd dat een andere monteur hun OBD2 scantool niet zou kunnen aansluiten, want dat is het. Ik heb de resultaten van een simpele obd2 bluetooth dongle naast hun tool gelegd, en die waren 100% identiek.
Hier komt het neer op een issue met voltage sensor A (en nu ook C) op de grote delen van de battery pack (zo zijn er 4 als ik het goed voor heb). Ik vermoed dat de issue vocht-gerelateerd is. Een spanning wordt technisch gezien, gemeten door de stroom door een grote weerstand te meten. Ik vermoed dat door vocht (bvb door een slechte seal in de BMS), deze hoge weerstandswaarde fluctueert (we spreken hier over mega-ohm), met afwijkende spanningsmetingen als gevolg, en daardoor de BMS in noodloop gaat. (Als de wagen bij de garage binnen stond, kon men de fout niet reproduceren - hier thuis kan de wagen niet binnenstaan).
Je moet ze een beetje vooruitduwen. Ik had het geluk dat de "manager" van de werkplaats een elektrotechnicus was... Maargoed, ik wacht ook nog altijd op Kia zelf (niet de garage..), ondertussen rij ik gewoon verder ermee..
Ik kon er iig niet mee doorrijden, de auto wilde niet meer goed opladen. Ik kreeg na een paar procent opladen verschillende meldingen in de UVO app dat het laden voltooid was. Hij was er ook mee gestopt toen ik ging kijken, als ik dan de auto startte kwam de "controleer electrisch systeem" melding weer tevoorschijn en ging het ev! lampje weer branden.
Maar goed, nog even afwachten dus..
[ Voor 0% gewijzigd door deltaquad op 05-01-2021 13:11 . Reden: typo ]
Hier (soms) hetzelfde bij het laden. Opnieuw starten met laden verhelpt het euvel meestal. Maar de mijne zegt het soms bij het rijden "Controleer elektrisch systeem" en dan mag je lekker naar de pechstrook zwevendeltaquad schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 13:10:
[...]
Wat er precies aan de hand is met mijn auto weet ik dus nog niet, wel dat ze aan het wachten zijn op onderdelen vanuit zuid-korea.
Ik kon er iig niet mee doorrijden, de auto wilde niet meer goed opladen. Ik kreeg na een paar procent opladen verschillende meldingen in de UVO app dat het laden voltooid was. Hij was er ook mee gestopt toen ik ging kijken, als ik dan de auto startte kwam de "controleer electrisch systeem" melding weer tevoorschijn en ging het ev! lampje weer branden.
Maar goed, nog even afwachten dus..
"Have you tried turning it off and on again" werkt wel in dit geval.. Maar wel vervelend, en onveilig op autosnelweg natuurlijk..
Via OVMS kan ik individueel de cellen uitlezen, en daar zie ik vooralsnog niks verkeerd qua discrepantie op celspanning / temperatuur. Dus gevalletje BMS vermoed ik.
18 januari mag hij binnen bij de dealer, ze gaan er een mooie rit mee doen met datalogging. Probably dus een Kia mannetje zelf. Hopelijk vervangen ze dan gewoon de BMS en is de kous af.
@Dennis van de W Hoeveel graafwerk zat er bij jou bij voor die 1750 ex? En weet je toevallig ook wat voor type kabel ze (Awesems) hebben gebruikt van de groepenkast naar de laadpaal?Dennis van de W schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 17:55:
[...]
Veel te duur. Bij mij was er een stelpost opgenomen. Ben zelf aan het zoeken gegaan. Uitgekomen bij Awesems. Voor € 1.750 excl btw klaar.
Hoeveel me graafwerk zit er bij je in?
[ Voor 46% gewijzigd door SFA op 05-01-2021 13:45 ]
ID.4 1ST
Weet iemand misschien wat de laadruimte afmetingen zijn van de Niro als je de achterbank plat gooit en de bijrijdersstoel naar voren schuift? De cm is nog even kwijt na de verhuizing van vorig week!
1450LWietsem schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 14:59:
Weet iemand misschien wat de laadruimte afmetingen zijn van de Niro als je de achterbank plat gooit en de bijrijdersstoel naar voren schuift? De cm is nog even kwijt na de verhuizing van vorig week!
https://ev-database.nl/auto/1338/Kia-e-Niro-64-kWh
105 cm tussen de wielkastenWietsem schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 14:59:
68.5 cm kofferdoorgang
176 cm vlak gedeelte achteraan tot tegen rugleuning bijrijdersstoel in verste voorruit stand.
@CarNy Je zou ook de ‘gebruiksaanwijzing’ eens kunnen lezen, in plaats van het anderen hier te vragen.CyBeRSPiN schreef op maandag 4 januari 2021 @ 19:27:
[...]
Aan de onderkant zit een vierkant vlakje, die kun je indrukken. Als de auto niet aangesloten is, maar de lader wel in het stopcontact kun je wisselen.
Het klinkt misschien ongelooflijk, maar er staat écht veel nuttige informatie in het boekje van de auto. Daar wordt je écht veel wijzer van!

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>
@SFASFA schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 13:43:
[...]
@Dennis van de W Hoeveel graafwerk zat er bij jou bij voor die 1750 ex? En weet je toevallig ook wat voor type kabel ze (Awesems) hebben gebruikt van de groepenkast naar de laadpaal?
Ongeveer 3 meter graafwerk. Type kabel weet ik niet. Het is een 4 mm2. Met aparte 3 fase aardlekautomaat en aangesloten op slimme meter middels utp kabel.
Type lader: EVE Single Proline 22kW 3 fase 32A met Load balancing en RIFD toegang. Laatste was eis van mijn werkgever.
Was €100 duurder dan de witte omdat ik een antraciet behuizing gekozen heb.
Het vetgedrukte is dan wel weer jammer. Bij mij hebben ze een aparte meter ertussen gezet zodat de slimme meter door mezelf eventueel gebruikt kan worden (overigens heb ik daar ook weer een aparte meter voor ertussen zitten om het zelf te meten in combinatie met de zonnepanelen). Het protocol was overigens hetzelfde als de P1 poort van de slimme meter. Ik heb nog gevraagd waarom ze daarvoor een extra meter ertussen hadden gezet en toen zeiden ze dat het is zodat ik de P1 poort zelf nog kon gebruiken als ik dat in de toekomst wilde.Dennis 1 schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 10:06:
[...]
@SFA
Ongeveer 3 meter graafwerk. Type kabel weet ik niet. Het is een 4 mm2. Met aparte 3 fase aardlekautomaat en aangesloten op slimme meter middels utp kabel.
Type lader: EVE Single Proline 22kW 3 fase 32A met Load balancing en RIFD toegang. Laatste was eis van mijn werkgever.
@DutchKel Je hebt toch ook van die kastjes/splitters zodat je meerdere apparaten op je P1-poort kan aansluiten? Die zijn veel goedkoper dan extra meters. Alleen als beide apparaten voeding vanuit de P1-poort nodig hebben kan dat niet en moet je toch een apparaat op een andere manier kunnen voeden.
Dat klopt, alleen ik heb begrepen dat het signaal dan mogelijk te zwak wordt als je die van de P1 poort gaat splitten, ik heb ongeveer 12 meter naar de garage dus een behoorlijke afstand.JeroenE schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 10:41:
@DutchKel Je hebt toch ook van die kastjes/splitters zodat je meerdere apparaten op je P1-poort kan aansluiten? Die zijn veel goedkoper dan extra meters. Alleen als beide apparaten voeding vanuit de P1-poort nodig hebben kan dat niet en moet je toch een apparaat op een andere manier kunnen voeden.
Thanks, en die 1750 was exclusief abonnement voor het automatisch verrekenen met je werkgever?Dennis 1 schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 10:06:
[...]
@SFA
ID.4 1ST
Let op:
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3
Thuisladen van je EV deel 2
Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic
Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3
Thuisladen van je EV deel 2
Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic
Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.