• Dutchblackadder
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 14-09-2022
Beste allemaal,

Heb sinds een paar weken de nieuwe Kia E Niro model MY2020 executive.

Nu laadt hij na een week al niet meer op dan een range van 360 km (batterij 100%).

Heb alles al laten doormeten bij dealer maar die geeft aan dat het weer waarschijnlijk de boosdoener is. Bij buiten laden in natte en relatief koude omstandigheden (4graden) snap ik dat de range wordt aangetast maar toch gek dat hij überhaupt niet meer tot 460 km laadt. Hij komt bij een volle accu niet boven de 362 km uit. Dealer gaf aan dat dit model gevoelig is voor weersomstandigheden en dat ik in het voorjaar nog maar eens terug moest komen. Ik rij overigens zowel korte als langere ritten van 240km+

Iemand ervaring of tips?

• mister9
  • Registratie: September 2009
  • Nu online
Dutchblackadder schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 15:29:
Beste allemaal,

Nu laadt hij na een week al niet meer op dan een range van 360 km (batterij 100%).

Heb alles al laten doormeten bij dealer maar die geeft aan dat het weer waarschijnlijk de boosdoener is. Bij buiten laden in natte en relatief koude omstandigheden (4graden) snap ik dat de range wordt aangetast maar toch gek dat hij überhaupt niet meer tot 460 km laadt. Hij komt bij een volle accu niet boven de 362 km uit. Dealer gaf aan dat dit model gevoelig is voor weersomstandigheden en dat ik in het voorjaar nog maar eens terug moest komen. Ik rij overigens zowel korte als langere ritten van 240km+

Iemand ervaring of tips?
Past hij de voorspelde range niet aan op het laatste (paar keer) gebruik? Dus als t winderig en koud was de laatste paar ritten, zie je dat nu terug in je voorspelde range? Dacht ik hoor.

[ Voor 69% gewijzigd door mister9 op 22-12-2020 15:43 ]

• Marcva
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 00:59
mister9 schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 15:42:
[...]

Past hij de voorspelde range niet aan op het laatste (paar keer) gebruik? Dus als t winderig en koud was de laatste paar ritten, zie je dat nu terug in je voorspelde range? Dacht ik hoor.
en/of je een zware rechter voet had ;)

• NiroNiro
  • Registratie: Januari 2019
  • Niet online
Wat is de het gemiddelde vergruik van de auto nu na al die ritten?
Rij je veel snelweg? Wat is je verbruik dan?
En zoals al gezegd, de auto past zich aan aan je rechtevoet.

Waarschijnlijk zal de range in het voorjaar weer omhoog gaan aan de weersomstandigheden beter zijn.
Nog alvast aan je melden dat als je nu gaat snelladen het zo kan zijn dat je die beloofde 77 kW ook niet gaat halen, want accu koud...

• Pople
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 07-12-2025
NiroNiro schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 16:18:
[...]

Wat is de het gemiddelde vergruik van de auto nu na al die ritten?
Rij je veel snelweg? Wat is je verbruik dan?
En zoals al gezegd, de auto past zich aan aan je rechtevoet.

Waarschijnlijk zal de range in het voorjaar weer omhoog gaan aan de weersomstandigheden beter zijn.
Nog alvast aan je melden dat als je nu gaat snelladen het zo kan zijn dat je die beloofde 77 kW ook niet gaat halen, want accu koud...
Hier haal ik in de zomer soms bijna 500KM, in de winter dikwijls max. 360 range. De accu is nogal een koukleum lijkt het (ik lees op internet ook: ideale temperatuur 15-25C). Als je 80km/h rijdt haal je er in de winter meest nog wel 400KM uit. Dus kou en zware rechtervoet, doet de range niet zo veel goed...

• Minxz
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 16-07-2025
Dutchblackadder schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 15:29:
Beste allemaal,

Iemand ervaring of tips?
Dit heet elektrisch rijden. Dit is helemaal normaal. Bij deze temperaturen gaat de range naar beneden en flink ook. Als het in het voorjaar weer 20+ graden word heb je zo weer 100km meer te pakken. Daarnaast is ook je rijstijl van invloed.

• Frij5fd
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 21:09
Psycho_Mantis schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 09:07:
[...]

Heb je UVO al opnieuw geconfigureerd? Want na de update moet je weer een wizard doorlopen om UVO te configureren.
Als je garage deze stappen gewoon geskipt heeft, dan werken een aantal functies niet. (Wel logisch, want de monteur heeft jou telefoon niet.)
Ik heb de auto net nieuw binnen.
Aflevering was thuis met een chauffeur die 'm alleen kwam brengen, dus moest zelf alles doen. Ik heb de stappen in de handleiding doorlopen om in de auto de UVO app te activeren en daarna op mijn smartphone om de UVO app eraan te koppelen. Mis ik dan nog iets met configureren?
Bij anderen werkt dit wel en kan een via de UVO app gekozen locatie in "Vorige bestemmingen" onder Zoekresultaten? Dat laatste is bij mij grijs

• StenilsoN
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 17-12-2025
Ik las net onderstaand artikel over de toename van diefstal van laadkabels, met name bij Tesla:

https://www.ad.nl/auto/la...-nachts-koud-is~ae80e433/

"De politie adviseert om voorzorgsmaatregelen te nemen bij een laadpaal zonder toezicht. ,,Het is misschien handig om de oplaadkabel tussen twee latjes - die iets hoger zijn dan de dikte van de kabel - te leggen en daar haaks een van de wielen van de auto op te plaatsen. Op deze manier gaat de oplaadkabel niet kapot en raakt hij niet beschadigd’’, meldt Rob van der Veen van de Amsterdamse politie. Praktisch is anders, maar het lijkt voorlopig de enige oplossing."

Ik heb het zelf gelukkig nog niet meegemaakt dat mijn laadkabel gestolen is.

• Dennis 1
  • Laatst online: 19:57
Coocoocachoo schreef op maandag 21 december 2020 @ 12:47:
[...]

Mensen ervaring met de resultaten van deze setting?
Ik heb hem op snel gezet omdat ik de auto bij optrekken traag vind reageren op de voorganger, maar als dit ook/vooral/alleen impact heeft op het vertragen van voorgangers/invoegende voorgangers zet ik hem liever op normaal/traag.
Bij mij staat hij op traag. Vind dat het prettigste als er op de snelweg ineens iemand voor me invoegt en de auto niet meteen remt.

• Dennis 1
mister9 schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 11:02:
[...]

Tja, dit verschilt per persoon natuurlijk. Het verschilt voor iedereen wat ze belangrijk vinden in de extra opties die je ontvangt bij de executive. De lijst is best lang:
  • Dodehoekdetectie (BSD)
  • Kruisend verkeersdetectie achter (RCTA)
  • JBL Premium Sound System
  • Draadloos oplaadstation voor smartphone
  • Parkeersensoren vóór
  • LED-koplampen
  • Luxe instaplijsten
  • Privacy glass
  • Lederen bekleding
  • Elektrisch verstelbare bestuurdersstoel met lendensteunverstelling en geheugenfunctie
  • Stoelverwarming achter
  • Stoelventilatie vóór
Voor mij persoonlijk vind ik de parkeersensoren voor, de elektrische stoel met geheugen, de lederen bekleden en de LED koplampen erg belangrijk. Maar ik vind eigenlijk alle extras wel de extra investering waard. Geen seconde getwijfeld.
Ik heb ook geen seconde getwijfeld. De vele extra's en voornamelijk de veiligheids-systemen zijn mij de minimale investering meer dan waard. Soms moet je jezelf een keer verwennen. :*)

Ik geniet er nog iedere keer van als ik in de Kia rijd. Helaas is dat door Corona niet dagelijks meer. |:(

Maar die tijd komt vast wel weer.

[ Voor 7% gewijzigd door Dennis 1 op 22-12-2020 22:28 ]

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 00:41
StenilsoN schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 22:15:
Ik las net onderstaand artikel over de toename van diefstal van laadkabels, met name bij Tesla:

"De politie adviseert om voorzorgsmaatregelen te nemen bij een laadpaal zonder toezicht. ,,Het is misschien handig om de oplaadkabel tussen twee latjes - die iets hoger zijn dan de dikte van de kabel - te leggen en daar haaks een van de wielen van de auto op te plaatsen. Op deze manier gaat de oplaadkabel niet kapot en raakt hij niet beschadigd’’, meldt Rob van der Veen van de Amsterdamse politie. Praktisch is anders, maar het lijkt voorlopig de enige oplossing."

Lijkt me ook meer een Tesla issue dat ze de kabel ontgrendelen bij temperaturen onder 4 graden Celsius. Bij Kia blijft de kabel altijd vergrendeld (tenzij je de vergrendeling anders hebt ingesteld dat ie wel moet vrijgeven als ie klaar is met laden, wel tip om die setting meteen te controleren dan).

• blottle
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 20:37
StenilsoN schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 22:15:

Ik ben in januari naar Finland geweest en was er geregeld -10 en hier veel opgeladen met de granny-charger. Omdat deze vergrendelt in een normaal stopcontact geregeld gecontroleerd of de kabel wel vast zat en nooit gemerkt dat deze in mijn Kia los kwam.

Fotootje waaraan je kan zien dat het best koud was:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l7qvMVEqSSTCvI3UeOYmrPHz1Mg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HiZV0pdwZgcMKcuR99z7SUYm.jpg?f=fotoalbum_large

• CyBeRSPiN
@blottle maar de hamvraag: kwam de kabel wel altijd weer los? Geen last van vastgevroren stekkers gehad?

• Psycho_Mantis
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 09-01 07:19

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

Frij5fd schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 20:49:
[...]

Ik heb de auto net nieuw binnen.
Aflevering was thuis met een chauffeur die 'm alleen kwam brengen, dus moest zelf alles doen. Ik heb de stappen in de handleiding doorlopen om in de auto de UVO app te activeren en daarna op mijn smartphone om de UVO app eraan te koppelen. Mis ik dan nog iets met configureren?
Bij anderen werkt dit wel en kan een via de UVO app gekozen locatie in "Vorige bestemmingen" onder Zoekresultaten? Dat laatste is bij mij grijs
Heb het nog even getest, hier werkt het blijkbaar ook niet meer :(
Normaal hoor je gelijk een pop-up te krijgen met dat hij een locatie heeft ontvangen die kon je dan gelijk met 1 druk op de knop instellen.

• blottle
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 20:37
CyBeRSPiN schreef op woensdag 23 december 2020 @ 09:10:
@blottle maar de hamvraag: kwam de kabel wel altijd weer los? Geen last van vastgevroren stekkers gehad?
Niet meegemaakt. Heb vooral 's nachts opgeladen en 's ochtends altijd de stekker er normaal uit kunnen halen. Moet wel zeggen dat ik bijna altijd de voorverwarming aan heb gehad 's ochtends. Dus misschien heeft dat invloed gehad.

• TweakMDS
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08-01 22:39
Vandaag is eindelijk mijn laadpaal geplaatst; een Alfen Eve Single Pro-Line, met een socket ipv vaste kabel.
Ik ben voor de socket gegaan om in de toekomst wat meer flexibiliteit te hebben qua kortere of langere kabels.

De laadpaal werkt al op mijn pasje, maar morgen moet enexis nog even de verzwaring van 1x25A naar 3x25A doorvoeren.

Best nog een heel gedoe, maar de elektricien heeft ook mijn meterkast vervangen, alles wat netter gemaakt en over 9 groepen verdeeld. In overleg toch maar besloten om de laadpaal voor op het huis te plaatsen in plaats van op de schuur aan de voorkant, daarmee is de voordeur beter bereikbaar zonder over een kabel heen te moeten stappen, en het bespaarde ons een hoop gedoe en wat risico's qua graafwerkzaamheden met alles wat er in de grond ligt.

Uiteindelijk ook de afweging maken of ik hem liever in of uit zicht heb, maar nu hangt hij dus wat meer in het zicht. Gelukkig past hij qua kleur wel, alleen ben ik niet zo'n fan van een "always on" display, dus nu nog even uitzoeken of die ook uit kan.

• mister9
  • Nu online
SndBastard schreef op woensdag 23 december 2020 @ 18:06:
Vandaag is eindelijk mijn laadpaal geplaatst; een Alfen Eve Single Pro-Line, met een socket ipv vaste kabel.
Ik ben voor de socket gegaan om in de toekomst wat meer flexibiliteit te hebben qua kortere of langere kabels.

De laadpaal werkt al op mijn pasje, maar morgen moet enexis nog even de verzwaring van 1x25A naar 3x25A doorvoeren.

Best nog een heel gedoe, maar de elektricien heeft ook mijn meterkast vervangen, alles wat netter gemaakt en over 9 groepen verdeeld. In overleg toch maar besloten om de laadpaal voor op het huis te plaatsen in plaats van op de schuur aan de voorkant, daarmee is de voordeur beter bereikbaar zonder over een kabel heen te moeten stappen, en het bespaarde ons een hoop gedoe en wat risico's qua graafwerkzaamheden met alles wat er in de grond ligt.

Uiteindelijk ook de afweging maken of ik hem liever in of uit zicht heb, maar nu hangt hij dus wat meer in het zicht. Gelukkig past hij qua kleur wel, alleen ben ik niet zo'n fan van een "always on" display, dus nu nog even uitzoeken of die ook uit kan.
Ik krijg binnenkort dezelfde geplaatst, maar dan met een 5 meter vaste kabel. Bij ons bedrijf krijgen de meeste deze paal, en een collega begon ook al over het felle schermpje dat altijd aan was. Dus denk niet dat ie uit kan.

• TweakMDS
  • Laatst online: 08-01 22:39
mister9 schreef op woensdag 23 december 2020 @ 18:08:
[...]

Ik krijg binnenkort dezelfde geplaatst, maar dan met een 5 meter vaste kabel. Bij ons bedrijf krijgen de meeste deze paal, en een collega begon ook al over het veel schermpje dat altijd aan was. Dus denk niet dat ie uit kan.
`
Ik vond het een lastige afweging, losse of vaste kabel. Heeft zeker beide voor en nadelen. In mijn geval zou een vaste kabel van 5m net aan de krappe kant zijn als ik mijn auto achteruit in parkeer, maar zeker als het klote weer heeft is een vaste kabel wel wat sneller.

• eltron
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 21:20
@SndBastard en @mister9 , voor laadpalen\thuisladen verwijs ik graag naar apart topic: Het grote "thuis laden van je EV" topic

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

• Tacovdh
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 07-01 10:44
mister9 schreef op woensdag 23 december 2020 @ 18:08:
[...]
...en een collega begon ook al over het felle schermpje dat altijd aan was. Dus denk niet dat ie uit kan.
Op mijn laadpaal van EVBox zit een felle blauwe led de hele dag te knipperen. Kan alleen uit door het stekkertje van de led los te maken, volgens de fabrikant. Nog niet zo'n gek idee, de auto laat toch wel zien hoe ver het laden is. Geen lampje op de laadpaal nodig.
2eltron: oh sorry O+

KIA EV6 plus advanced; Sonos sub, beam, 3x play5; Asus Zenbook i7-64b-16GB; 10+21 PV Steca/SMA; Nefit/Bosch WP 10kW

• bilgy_no1
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 23:58
Hallo, Kia experts...

Ik overweeg zwaar een e-Niro aan te schaffen, maar heb nog wat vragen waar ik niet helemaal uit kom qua beschikbare informatie. Wellicht weten mensen hier de antwoorden of waar die te vinden.

Het gaat mij om het MY21 model, welke volgens de persberichten is voorzien van:
- 80 kW DC
- trekhaak met 300 kg trekgewicht (wat voor mijn sporadisch gebruik eigenlijk precies genoeg is).

Verder spreekt me de ruimte erg aan en het feit dat de range redelijk betrouwbaar lijkt. Een flink deel van mijn kilometers zijn weekendtrips naar Noord-Frankrijk (totaal zo'n 400 km) en het is wel een vereiste dat ik dat te allen tijde haal met max. 15 minuten snelladen. Nu, maar ook over 5 jaar als er toch wat batterijdegradatie is. De e-Niro lijkt me prima te passen, misschien wat spannend als het echt koud en nat is, maar ik zag een verslag van Tesla Björn dat hij bij -4 en sneeuw in Noorwegen nog 375 km haalde (weliswaar bij 90 km/h, maar dan wil je ook niet harder...).

Nu mijn vragen:
Wat ik veel tegenkom is dat de DC-lader juist bij koudere omstandigheden de batterijverwarming niet aanzet, waardoor het laden alsnog niet heel snel gaat. Ik zie echter ook dat de DC-laadsnelheid van MY20 naar MY21 iets is gestegen. Wellicht is ook het algoritme voor de Batterijverwarming iets aangepast. Kan iemand dit bevestigen? Bijv. via de e-Soul MY21 (die al uitgeleverd is)?

Qua trekgewicht zag ik in de MY21 persberichten dat de 64 kWh versies 300 kg kunnen trekken en 100 kg kogeldruk hebben. Gelijk dus met de e-Soul. Op de e-Niro FAQ's staat echter nog steeds max 75kg kogeldruk en geen trekgewicht. Ik zal dit uiteraard nog aan de dealer vragen ter bevestiging, maar ik vind het wel vreemd.

Laadcurve: ik meen dat ik een staatje op de website van Kia heb gezien (80 kW tot 60% SOC, en dan aflopend), maar ik kan dat nergens terugvinden voor de e-Niro. Heeft iemand dat staatje nog ergens paraat voor de MY21? Dit om de juiste inschatting te kunnen maken van hoe ik mijn ritten met deze auto zou moeten plannen om te optimaliseren voor tijd.

Ik had lang gedacht dat het een Tesla zou worden voor mij, ivm de beperkte andere opties qua trekgewicht. Ik heb dat niet vaak nodig, maar toch wel een paar keer per jaar. Verder is dat laadnetwerk van hun geniaal. Maar om daar nu €25.000 extra voor te betalen (Model Y die nog niet eens beschikbaar is...) vind ik ook wat ver gaan. Toen ik onlangs dus zag dat de e-Niro ook een aanhanger rating krijgt ben ik snel verder gaan kijken.

Mijn enige twijfel zit eigenlijk nog bij het DC-laden. Als dat betrouwbaar 80 kW is over een redelijk bereik dan vind ik het wel OK. Liever natuurlijk 150 kW; dan had ik hem blind besteld... Maar goed, ik zie nu dus dat het vaak maar 40-45 kW is en dan ook nog eens afbouwt. Dan wordt het wel problematisch.

Dank alvast voor jullie input.

Ik zag nog wat opmerkingen over de ruimtelijkheid van de e-Soul. Misschien is die ook nog wel interessant om te overwegen. Maar Kia is in ieder geval sterk bezig!

• CyBeRSPiN
@bilgy_no1 laadcurve is volgens mij ongewijzigd: https://support.fastned.n...-Laden-met-een-Kia-e-Niro
80kW over het volledige bereik wordt hem niet, maar dat hoeft ook niet als je zoals in jouw geval maar 50-100km bij hoeft te laden. En dat doe je juist bij een lage SoC.
Tegen de tijd dat je een kop koffie besteld en rustig opgedronken hebt kun je alweer gaan, ongeacht of het nu gemiddeld met 80 of 50kW ging.

• kdeboois
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 22:42
De belangrijkste wedervraag is wat je tijdens de laadsessie gaat doen. Als je naar de laadpaal gaat zitten staren zou ik geen e-Niro nemen. Ga je echter een broodje eten, de benen strekken en een lekker bakje koffie drinken met daarna een sanitaire pitstop, dan kan je prima uit de voeten met een e-Niro.

De laadsnelheid gaat namelijk tegenvallen bij koude, altijd (één uitzondering, als je een stuk bergop 160 kan rijden)

PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton

• Frij5fd
Nextmove heeft deze week een video gemaakt over de ID3, mbt warmtepomp en voorverwarmen voor een rit en voor het snelladen. Daarbij hebben ze als referentie ook de e-Niro meegenomen: YouTube: VW ID.3 Winterprobleme im Check: Wärmepumpen-Fail, Verbrauch, Schnel...
Op 14:00 komt deze even aan de orde (mbt de warmtepomp) en aan het einde helemaal mbt het voorverwarmen. De analyse is dat deze e-Niro wel voorverwarmt bij de snellader, niet bij een rit (en de ID3 omgekeerd) . Ik wweet niet welke welk model e-Niro het betreft, maar dat is waarschijnlijk aan de hand van koplampen etc wel te bepalen.
Psycho_Mantis schreef op woensdag 23 december 2020 @ 10:07:
[...]
Heb het nog even getest, hier werkt het blijkbaar ook niet meer :(
Normaal hoor je gelijk een pop-up te krijgen met dat hij een locatie heeft ontvangen die kon je dan gelijk met 1 druk op de knop instellen.
Verder gekeken en het bleek dat de bestemmingen in het gast-account weergegeven werden. Dat kwam omdat ik vanuit mijn gebruiker in het systeem van de auto niet de verbinding terug gemaakt bleek te hebben naar de app (of dat deze verbinding verloren was gegaan). Toen ik dat gedaan had, werkte het prima!

[ Voor 30% gewijzigd door Frij5fd op 24-12-2020 08:22 ]

• Marcva
CyBeRSPiN schreef op donderdag 24 december 2020 @ 08:11:
[...]
80kW over het volledige bereik wordt hem niet, maar dat hoeft ook niet als je zoals in jouw geval maar 50-100km bij hoeft te laden.
Om 100 km bij te plussen heb je max 7 20 kWh nodig. Als je dat in jouw kwartier wilt laden heb je dus aan 28kW voldoende 80kW nodig. Tnx @upje
Aanname is wel dat je -eenmaal op bestemming- in het weekend de auto vol kunt druppelen voor de terugreis. En op de terugreis hoef je wellicht niet eens te laden vanwege het hoogteverschil ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Marcva op 24-12-2020 09:09 ]

• Psycho_Mantis

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

Frij5fd schreef op donderdag 24 december 2020 @ 08:17:
Nextmove heeft deze week een video gemaakt over de ID3, mbt warmtepomp en voorverwarmen voor een rit en voor het snelladen. Daarbij hebben ze als referentie ook de e-Niro meegenomen: YouTube: VW ID.3 Winterprobleme im Check: Wärmepumpen-Fail, Verbrauch, Schnel...
Op 14:00 komt deze even aan de orde (mbt de warmtepomp) en aan het einde helemaal mbt het voorverwarmen. De analyse is dat deze e-Niro wel voorverwarmt bij de snellader, niet bij een rit (en de ID3 omgekeerd) . Ik wweet niet welke welk model e-Niro het betreft, maar dat is waarschijnlijk aan de hand van koplampen etc wel te bepalen.

[...]

Verder gekeken en het bleek dat de bestemmingen in het gast-account weergegeven werden. Dat kwam omdat ik vanuit mijn gebruiker in het systeem van de auto niet de verbinding terug gemaakt bleek te hebben naar de app (of dat deze verbinding verloren was gegaan). Toen ik dat gedaan had, werkte het prima!
Ja die (kansloze)gebruikersprofielen zijn dus nieuw sinds de laatste versie. Volgend ritje maar even kijken of de locatie verschijnt in een ander profiel.
Misschien moet ik UVO ook even helemaal opnieuw instellen weer.

• upje
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 21:57
Marcva schreef op donderdag 24 december 2020 @ 08:39:
[...]

Om 100 km bij te plussen heb je max 7kWh nodig. Als je dat in jouw kwartier wilt laden heb je dus aan 28kW voldoende.
Nou.... 7kWh per 100 km.. dacht het niet hoor. Minimaal het dubbele.

• bilgy_no1
[...]

Om 100 km bij te plussen heb je max 7 20 kWh nodig. Als je dat in jouw kwartier wilt laden heb je dus aan 28kW voldoende 80kW nodig. Tnx @upje
Aanname is wel dat je -eenmaal op bestemming- in het weekend de auto vol kunt druppelen voor de terugreis. En op de terugreis hoef je wellicht niet eens te laden vanwege het hoogteverschil ;)
Precies, dat was mijn berekening ook (de gecorrigeerde versie dan). Ik denk dat het zaak is om niet met volle batterij weg te rijden, maar bijvoorbeeld met 65% als ik halverwege met volle snelheid wil kunnen laden.

@CyBeRSPiN
Die Fastned link had ik al bekeken inderdaad. Die gaat echter over alle Niro's en nog niet over de MY21. Ik meen dat ik ergens een overzicht had gezien dat ie tot 60% met 80 kW zou laden. Kan die link alleen niet meer vinden.

Maar dank in ieder geval!

• mister9
  • Nu online
Waarom kies je trouwens voor de MY21 en niet voor de MY20?

• JeroenE
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
bilgy_no1 schreef op donderdag 24 december 2020 @ 09:29:
Precies, dat was mijn berekening ook (de gecorrigeerde versie dan). Ik denk dat het zaak is om niet met volle batterij weg te rijden, maar bijvoorbeeld met 65% als ik halverwege met volle snelheid wil kunnen laden.
Je doel is toch niet zo snel mogelijk laden, maar zo min mogelijk minuten aan de snellader staan?

Als je met een niet volle accu vertrekt kan je op je laadpunt wellicht in het begin sneller laden, maar dan moet je uiteindelijk toch nog langer staan te wachten.

Even met verzonnen cijfers: Stel je vertrekt met 100% en je komt dan met 50% bij een snellader aan en je moet naar 80% laden om op je eindbestemming te komen. Daar doe je dan 15 minuten over.

Stel je vertrekt met 65% dan kom je met 15% bij diezelfde snellader aan. Je hebt dan wederom 80% nodig om op je eindbestemming te komen. Het laden gaat wel sneller dus het duurt maar 10 minuten voor je op 50% zit. Maar dan ben je daarna weer die 15 minuten bezig om op 80% te komen. Dan sta je dus 25 minuten te wachten ivp 15 minuten als je op 100% was vertrokken.

Ik denk dat je wel even moet verzinnen wat je nu precies wil. Als je doel is om zo snel mogelijk van A naar B te gaan waarbij de afstand tussen A en B groter is dan je met een EV kan rijden dan zal die EV dat dus altijd verliezen van een brandstofauto. Als het om hele lange afstanden gaat waarbij je pauze/versnapering/toilet (die je ook met de brandstofauto zou doen) kan combineren met snelladen is dat verschil natuurlijk veel minder (of wellicht zelfs helemaal niet) maar dat is volgens mij niet de manier waarop jij die weg wil afleggen.

Als je een ander doel hebt of je denkt dat je het toch niet erg vind om 30 minuten te laden (en misschien zelfs langer als je in de winter meer verbruikt of nog langer als je moet wachten tot een andere EV klaar is met laden) dan is het natuurlijk een heel ander verhaal.

• BGFG
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 21:40
JeroenE schreef op donderdag 24 december 2020 @ 10:01:
[...]
Je doel is toch niet zo snel mogelijk laden, maar zo min mogelijk minuten aan de snellader staan?

Als je met een niet volle accu vertrekt kan je op je laadpunt wellicht in het begin sneller laden, maar dan moet je uiteindelijk toch nog langer staan te wachten.

Even met verzonnen cijfers: Stel je vertrekt met 100% en je komt dan met 50% bij een snellader aan en je moet naar 80% laden om op je eindbestemming te komen. Daar doe je dan 15 minuten over.

Stel je vertrekt met 65% dan kom je met 15% bij diezelfde snellader aan. Je hebt dan wederom 80% nodig om op je eindbestemming te komen. Het laden gaat wel sneller dus het duurt maar 10 minuten voor je op 50% zit. Maar dan ben je daarna weer die 15 minuten bezig om op 80% te komen. Dan sta je dus 25 minuten te wachten ivp 15 minuten als je op 100% was vertrokken.

Ik denk dat je wel even moet verzinnen wat je nu precies wil. Als je doel is om zo snel mogelijk van A naar B te gaan waarbij de afstand tussen A en B groter is dan je met een EV kan rijden dan zal die EV dat dus altijd verliezen van een brandstofauto. Als het om hele lange afstanden gaat waarbij je pauze/versnapering/toilet (die je ook met de brandstofauto zou doen) kan combineren met snelladen is dat verschil natuurlijk veel minder (of wellicht zelfs helemaal niet) maar dat is volgens mij niet de manier waarop jij die weg wil afleggen.

Als je een ander doel hebt of je denkt dat je het toch niet erg vind om 30 minuten te laden (en misschien zelfs langer als je in de winter meer verbruikt of nog langer als je moet wachten tot een andere EV klaar is met laden) dan is het natuurlijk een heel ander verhaal.
Klopt, dit is een duidelijke uiteenzetting. Ik snap ook niet waarom je niet met 100% zou willen vertrekken, tenzij je het laden onderweg extra leuk vindt. Wat ik nog mis is het verschil in kosten tussen thuis en snelladen. Vergis je niet: snel laden langs de snelweg is al gauw 3x zo duur als thuis laden, gisteren nog kort bijgeladen onderweg omdat ik de bestemming net niet haalde door het slechte weer, kosten € 0,59 per kWh. Thuis rond de € 0,20... Met een kwartiertje laden met ca 50 kW kun je dan wel 70-80 km verder.

• Steeck03
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 09-01 09:44
[...]

Erg optimistisch. In de zomer rijd ik 14-15kWh per 100km. In de winter is het eerder 18kWh. Dus 7kWh voor 100km is bij mij onhaalbaar

• IvoB2
  • Laatst online: 28-12-2024
SndBastard schreef op woensdag 23 december 2020 @ 18:06:
alleen ben ik niet zo'n fan van een "always on" display, dus nu nog even uitzoeken of die ook uit kan.
Ik heb hetzelfde al aangehaald in het grote thuisladen van je EV topic.
Daar beweert er eentje dat het alleen kan als je als installateur een account aanvraagt bij Alfen. Dan krijg je rechten tot software om dat aan te passen.
Het display van mijn Alfen is honderden meters ver te zien. Ik zet hem gewoon van de stroom als ik hem niet dagelijks gebruik (wat sinds corona al maanden een feit is).

[ Voor 43% gewijzigd door IvoB2 op 24-12-2020 12:25 ]

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09-01 10:08
IvoB2 schreef op donderdag 24 december 2020 @ 12:25:
[...]

Ik heb hetzelfde al aangehaald in het grote thuisladen van je EV topic.
Daar beweert er eentje dat het alleen kan als je als installateur een account aanvraagt bij Alfen. Dan krijg je rechten tot software om dat aan te passen.
Het display van mijn Alfen is honderden meters ver te zien. Ik zet hem gewoon van de stroom als ik hem niet dagelijks gebruik (wat sinds corona al maanden een feit is).
Dat klopt ik heb er ook eentje gehad. Alfen is ook niet bedoeld voor de consumenten markt maar meer voor facilitaire dienstverlening. Parkeerterrein, bedrijfsterrein etc. Dit was ook de reden om een zappi te kopen, geen spijt van gehad.

• TechLight
  • Registratie: Mei 2019
  • Niet online
Frij5fd schreef op donderdag 24 december 2020 @ 08:17:
Op 14:00 komt deze even aan de orde (mbt de warmtepomp) en aan het einde helemaal mbt het voorverwarmen. De analyse is dat deze e-Niro wel voorverwarmt bij de snellader, niet bij een rit (en de ID3 omgekeerd) . Ik weet niet welke welk model e-Niro het betreft, maar dat is waarschijnlijk aan de hand van koplampen etc wel te bepalen.
(edit: was even in de veronderstelling dat er een nieuwe video was, maar dit is de video van 9 dec. Toch alweer ruim 2 weken geleden :) Heb mijn post daarop iets aangepast)

Ik denk dat dat verwarmen van de batterij bij snelladen klopt. Een tijdje terug (bij 0-5 graden en koude auto) aan een 50kW gehangen die met 20kW laadde. Heb niet al te lang gehangen, maar de lader gaf uiteindelijk veel meer kWh aan dan de auto 'netto' had geladen. Dacht een fout van de lader (calibratie?) maar kan wellicht batterijverwarming geweest zijn. Dat is met een MY19. Was overigens niet lang genoeg om de batterij ver genoeg op te warmen om de laadsnelheid hoger te krijgen, dus eigenlijk alsnog weggegooide moeite (maar dat kon de auto niet weten :) )

[ Voor 7% gewijzigd door TechLight op 24-12-2020 12:43 ]

• IvoB2
Vaevictis_ schreef op donderdag 24 december 2020 @ 12:31:
[...]

Dat klopt ik heb er ook eentje gehad. Alfen is ook niet bedoeld voor de consumenten markt maar meer voor facilitaire dienstverlening. Parkeerterrein, bedrijfsterrein etc. Dit was ook de reden om een zappi te kopen, geen spijt van gehad.
Kan ik je in volgen.
Moest ik particulier een laadpaal geplaatst hebben was het ook een Zappi V2 geworden. Maar de Zappi heeft bij mijn weten geen draadloze back end.
Voor de werkgever (die de factuur betaalt) moest het dus een Alfen EVE SPL met 4G backend verbinding worden voor automatische facturatie van de afgenomen kWh.
Als particulier vind ik dat er nog een nadeel is aan de Alfen. Zolang je EV stroom afneemt van de laadpaal zie je op het display de aangeleverde kW (die overigens alleen in de e-Niro zelf is in te stellen en niet op de laadpaal) en de afgenomen kWh. Heeft de e-Niro de ingestelde kWh tijdens je afwezigheid bereikt (of haalt hij 100%) sluit de laadpaal af en verdwijnen de gegevens van het display. Je moet dan als particulier zelf een extra kWh op de laadpaallijn aansluiten.
Met backend heb je uiteraard dat probleem niet. Dan heb je een software module om alles op afstand te besturen en op te volgen.
Ik heb ook veel issues gehand met de weergave van het display. Allemaal op afstand mooit verholpen door de installateur. Maar toch blij da tik er niet als particulier moest achteraan gaan.

Particulier zou mijn voorkeur in eerste instantie ook niet naar een Alfen uitgaan.
Uiteraard ook geen spijt over de Alfen EVE SPL en zijn mogelijkheden. Maar ik moest de rekening dan ook niet betalen (paal + plaatsing was ook in de orde van 2400 €).

[ Voor 5% gewijzigd door IvoB2 op 24-12-2020 12:45 ]

• IvoB2
TechLight schreef op donderdag 24 december 2020 @ 12:35:
[...]

(edit: was even in de veronderstelling dat er een nieuwe video was, maar dit is de video van 9 dec. Toch alweer ruim 2 weken geleden :) Heb mijn post daarop iets aangepast)

Ik denk dat dat verwarmen van de batterij bij snelladen klopt. Een tijdje terug (bij 0-5 graden en koude auto) aan een 50kW gehangen die met 20kW laadde. Heb niet al te lang gehangen, maar de lader gaf uiteindelijk veel meer kWh aan dan de auto 'netto' had geladen. Dacht een fout van de lader (calibratie?) maar kan wellicht batterijverwarming geweest zijn. Dat is met een MY19. Was overigens niet lang genoeg om de batterij ver genoeg op te warmen om de laadsnelheid hoger te krijgen, dus eigenlijk alsnog weggegooide moeite (maar dat kon de auto niet weten :) )
Aan een DC50 haal ik met de e-Niro MY 2019 (met WP) tussen 15-80% hoogst zelden meer dan 30 kW.
48-49 kW haal hij (uiteraard maar tot 77%) alleen bij een buitentemperatuur van +20°C.
Daaronder, en zeker onder 10°C schommelt het eerder tussen de 20-30 kW.
Met de Kona EV (zonder WP) die ik ervoor reed (MY2018) haalde ik onder alle weersomstandigheden meer range en was de laadsnelheid ook hoger.

'Spijtig' genoeg kwam ik daar te laat achter. Moest ik nu kunnen kiezen, met wat ik nu ervaren heb, zou het een Kona Ev worden ipv een e-Niro.

[ Voor 5% gewijzigd door IvoB2 op 24-12-2020 12:52 ]

• bilgy_no1
JeroenE schreef op donderdag 24 december 2020 @ 10:01:
[...]

Je hebt gelijk. Ik haalde even twee dingen door elkaar. Maar voor een rit met meerdere stops zou het kunnen helpen om juist in de onderste helft van de accu te rijden waar de auto sneller oplaadt en je niet steeds tot bijv. 80% hoeft te laden. Erg situationeel... Meestal is het gewoon prettig een volle accu te hebben inderdaad.

• bilgy_no1
IvoB2 schreef op donderdag 24 december 2020 @ 12:51:
[...]

Aan een DC50 haal ik met de e-Niro MY 2019 (met WP) tussen 15-80% hoogst zelden meer dan 30 kW.
48-49 kW haal hij (uiteraard maar tot 77%) alleen bij een buitentemperatuur van +20°C.
Met de Kona EV (zonder WP) die ik ervoor reed (MY2018) haalde ik onder alle weersomstandigheden meer range en was de laadsnelheid ook hoger.

'Spijtig' genoeg kwam ik daar te laat achter. Moest ik nu kunnen kiezen, met wat ik nu ervaren heb, zou het een Kona Ev worden ipv een e-Niro.
Dit is precies mijn zorg. Ik kan denk ik wel leven met max 80 kW, maar dan moet die wel beschikbaar zijn op de momenten dat het nodig is.

Nu ben ik benieuwd of iemand weet of dit voor MY21 is aangepast. Het maximale laadvermogen is ook weer iets verhoogd, dus het zou logisch zijn als ze dan ook de Winter Modus hebben aangepast zodat 80 kW ook echt altijd beschikbaar is. Of dat je het aan kunt zetten voordat je bij een laadstation aankomt (zoals Tesla ook doet).

Een vriend heeft de Kona en is laaiend enthousiast over range en laden nu. Voor mijn doeleinden alleen net te klein en heb ik liever een iets grotere auto.

[ Voor 6% gewijzigd door bilgy_no1 op 24-12-2020 13:43 ]

• joepie de p
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 23:26
[...]
Moest ik nu kunnen kiezen, met wat ik nu ervaren heb, zou het een Kona Ev worden ipv een e-Niro.
Zou je hem kunnen ruilen? Voor een Kona van vergelijkbare leeftijd en kilometrage? (Ik heb geen weet van fiscaliteiten in België).

• JeroenE
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
@bilgy_no1 Ja, stel dat je een auto hebt die van 0 tot 60% heel snel kan laden en daarna veel minder kan dat wellicht interessant zijn om te proberen tussen die percentages te blijven.Je moet alleen niet vergeten dat een extra stop ook extra oponthoud betekent, afgezien van het laden zelf. Je moet uitvoegen, afremmen, stoppen, aansluiten, wapperen met pasjes etc en n ahet laden ook weer afkoppelen en vertrekken en op snelheid komen.

Op veel parkeerterreinen langs de snelweg mag je helemaal niet snel rijden, moet je soms wachten voor voetgangers of vrachtwagens die net aan het parkeren zijn etc. Bovendien: hoe vaker je stopt, hoe meer kans je hebt dat je een keer moet wachten omdat iemand anders aan het laden is. Als je heel veel plekken hebt om te snelladen maakt dat niet zo veel uit want dan rij je door naar de volgende snellader. Maar als je rekent om met 5% aan te komen omdat het laden dan zo lekker snel gaat en het is de enige paal in 50km omtrek moet je niet net de pech hebben dat je niet kan laden of wachten op anderen.

Ik ken de situatie in België en Frankrijk verder niet, maar aan de Nederlandse snelladers wordt het steeds drukker.

• bilgy_no1
mister9 schreef op donderdag 24 december 2020 @ 09:37:
Waarom kies je trouwens voor de MY21 en niet voor de MY20?
Dat is vnl voor de mogelijkheid om een (kleine) aanhanger te trekken, wat ik sporadisch nodig heb. Daarnaast voor de hopelijk verbeterde batterijverwarming. MY21 prijzen lijken ook iets lager te zijn. Met dank aan de concurrentie van VW waarschijnlijk...

• bilgy_no1
JeroenE schreef op donderdag 24 december 2020 @ 13:43:
@bilgy_no1 Ja, stel dat je een auto hebt die van 0 tot 60% heel snel kan laden en daarna veel minder kan dat wellicht interessant zijn om te proberen tussen die percentages te blijven.Je moet alleen niet vergeten dat een extra stop ook extra oponthoud betekent, afgezien van het laden zelf. Je moet uitvoegen, afremmen, stoppen, aansluiten, wapperen met pasjes etc en n ahet laden ook weer afkoppelen en vertrekken en op snelheid komen.

Op veel parkeerterreinen langs de snelweg mag je helemaal niet snel rijden, moet je soms wachten voor voetgangers of vrachtwagens die net aan het parkeren zijn etc. Bovendien: hoe vaker je stopt, hoe meer kans je hebt dat je een keer moet wachten omdat iemand anders aan het laden is. Als je heel veel plekken hebt om te snelladen maakt dat niet zo veel uit want dan rij je door naar de volgende snellader. Maar als je rekent om met 5% aan te komen omdat het laden dan zo lekker snel gaat en het is de enige paal in 50km omtrek moet je niet net de pech hebben dat je niet kan laden of wachten op anderen.

Ik ken de situatie in België en Frankrijk verder niet, maar aan de Nederlandse snelladers wordt het steeds drukker.
Ik ga er dan vanuit dat we sowieso stukken van 200-250 km rijden. Maar goed. Dan zou je alsnog met 100% kunnen starten en je percentage langzaam af laten lopen.

Je hebt verder helemaal gelijk. Het is een ervaring die ik had met een Tesla Model S. Die heeft natuurlijk het voordeel dat je precies kunt zien welke laders beschikbaar zijn op welke stations. Met andere merken ben je afhankelijk van een meer versnipperd en minder robuust netwerk van snelladers (ik reed van 2014-2018 met een LEAF en toen waren disfunctionele DC-laders eerder norm dan uitzondering...).

[ Voor 4% gewijzigd door bilgy_no1 op 24-12-2020 13:55 ]

• IvoB2
joepie de p schreef op donderdag 24 december 2020 @ 13:39:
[...]

Zou je hem kunnen ruilen? Voor een Kona van vergelijkbare leeftijd en kilometrage? (Ik heb geen weet van fiscaliteiten in België).
Zo erg is het nu ook weer niet. :)
Het zit hem in de details.
De definitieve keuze voor de e-Niro was dus op basis na een dagproefrit tussen beiden en vergelijkingen op papier. Toen viel de keuze op de e-Niro.
De kofferruimte van de e-Niro is duidelijk groter dan deze van de Kona EV. Als je dat nodig hebt is de e-Niro een no brainer. Maar tijdens dat jaar hebben we persoonlijk nooit kofferruimte tekort gehad in de Kona EV.
De e-Niro is binnenin ook iets beter afgewerkt (minder harde plastic gevoel) maar de Kona EV had een aangenamer buitenkleurtje, reed snediger en was vooral zuiniger.
Maar de e-Niro zijn range voldoet voor ons ook ruimschoots.
En over drie jaar is hij toch al afgeschreven dus neen, geen voortijdige omruiling van plan.

Ik reed slechts toevallig langdurig in de Kona EV. Er was een 11 maanden wachttijd voor levering van een e-Niro More. Gezien er verschillende nieuwe Kona EV's Sky onmiddellijk ter beschikking waren heb ik gedurende 10 maanden in de Kona gereden tot de e-Niro werd uitgeleverd.

• IvoB2
JeroenE schreef op donderdag 24 december 2020 @ 13:43:
Echte snelladers zijn in België nauwelijks te vinden en al zeker niet verspreid over regelmatige basis.
Drukte valt ook mee. Belgen lopen op dat vlak ruim achter.
Om een vergelijk te geven: Om de 10 dagen sluit ik tijdens een 30 min. winkeltocht bij de Lidl de e-Niro eerst a an op de Lidl DC50. doe dat al ruim 18 maanden. In al die tijd slechts één keer niet kunnen laden wegens bezet en twee keer een vijftal minuten moeten wachten tot de paal vrij is. Voor de rest, aanrijden, vooruit inparkeren en plug and play. Ik rij er ook regelmatig langs en 99% van de tijd vrij.
In al de tijd was hij wel drie keer buiten gebruik toen ik er wilde aansluiten. En twee keer een technische onderbreking gehad tijdens het laden. In de aard van: "de auto moet uit staan om te kunnen laden". Geen idee of dat door de DC laadpaal komt of door een signaal van de e-Niro.

Enige weken geleden kreeg ik de paal zelfs helemaal niet aan de praat en bleef van bij het aansluiten de foutmelding optreden. Ook na verschillende keren de e-Niro 'aan" en "Uit" zetten. Ik heb de e-Niro dan letterlijk terug moeten openen, er een meter mee achteruit en vooruit rijden en dan afsluiten voor ik zonder problemen kon beginnen DC laden.
Aan de thuis AC laadpaal nog nooit voorgehad.

De weinige AC 11 en 22 kW laadpalen in de dorps- en stadskernen (elders vind je ze praktisch niet) zijn meestal ook beschikbaar.
Een snellader langs een autosnelweg (de dichtsbijzijnde is op bijna 30 km) heb ik nog nooit gebruikt dus geen ervaring mee.

[ Voor 23% gewijzigd door IvoB2 op 24-12-2020 15:23 ]

• BGFG
[...]

Huh? Gisteren nog, tijdens een snelweg rit met continu regen, 100 km/u en een graad of 10 max. onderweg bijgeladen met 55 kW, weliswaar bij een DC150 bij fastned, en dat lukt eigenlijk altijd wel. Heb dan meestal nog zo’n 70 km op de SOC. Rijdt ook een my 2019.

• BGFG
bilgy_no1 schreef op donderdag 24 december 2020 @ 13:37:
[...]
Een vriend heeft de Kona en is laaiend enthousiast over range en laden nu. Voor mijn doeleinden alleen net te klein en heb ik liever een iets grotere auto.
Kona en E-Niro zijn bij mijn weten technisch exact gelijk, dus graag hem eens...

• IvoB2
BGFG schreef op donderdag 24 december 2020 @ 15:49:
[...]

Huh? Gisteren nog, tijdens een snelweg rit met continu regen, 100 km/u en een graad of 10 max. onderweg bijgeladen met 55 kW, weliswaar bij een DC150 bij fastned, en dat lukt eigenlijk altijd wel. Heb dan meestal nog zo’n 70 km op de SOC. Rijdt ook een my 2019.
Je stelt dan toch niets anders vast dan ik met mijn e-Niro?
Je vergelijkt laden bij een temp van 10°C, dus niet onder 10°C.
Je kan aan een DC150 ook slechts laden aan 55 kW en niet aan de max. kW van de e-Niro.
Uiteraard haal ik aan een DC50 nooit 55 kW.

• IvoB2
BGFG schreef op donderdag 24 december 2020 @ 15:52:
[...]
Kona en E-Niro zijn bij mijn weten technisch exact gelijk, dus graag hem eens...
Als ik het goed onthouden heb zijn er veel overeenkomsten tussen een Kona EV en e-Niro maar was, zeker MY2019, er wel een verschil in leverancier van de accupakketten.

Het kan uiteraard liggen aan iedere EV's zelf (een topreeks Kona tov een mindere reeks e-Niro?) maar ik heb ruim tijd gehad om de Kona EV en de e-Niro in de praktijk ruimschoots te vergelijken.
Bij gelijke bestuurders (slechts 2 vaste bestuurders), nagenoeg gelijke rijstijl en over dezelfde wegen en over 4 seizoenen had de Kona EV meer range en was hij vlugger volgeladen dan de e-Niro.
Bij de Kona EV was mijn record range 530 km. De e-Niro heeft nog nooit de 500 km gehaald. Blijft tot nu toe altijd rond de 475 km steken.
De Kona EV had niet eens een WP en de e-Niro wel.
Boven de 10°C heb ik in range inmiddels wel een voordeel vastgesteld bij de WP uitgeruste e-Niro.
Met of zonder verwarming valt de range dan nauwelijks een 10 km terug.

• Psycho_Mantis

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

BGFG schreef op donderdag 24 december 2020 @ 15:52:
[...]

De niro is groter

Kijk maar eens naar deze vergelijking:
https://www.worldautoevol...-hyundai-kona-difference/

Gaat wel om de HEV’s maar geeft een idee.

• eltron
@bilgy_no1
Wat mij betreft een no brainer. Als je geen enkel risico wilt lopen neem je gewoon model Y die inmiddels of op korte termijn leverbaar is. Kost misschien 25k meer maar hoef je nergens meer over na te denken.
Had hem ook genomen als dat 2j geleden mogelijk was geweest.
Voor nu prima tevreden met E-Niro en eigenlijk wel relaxed om op langere ritten wat rust/laadtijd in te bouwen.
voor jouw use case gaat het, als ik het goed begrijp om ca. 10 min meer of minder rijstijd op een afstand van 400 km. Waar hebben we het dan over? 6mnd per jaar hoef je onderweg helemaal niet te laden en in de winter misschien 10 min langer.
Trekvermogen van 300kg lijkt me nauwelijks relevant, maar weet niet waar jij dat voor nodig hebt.
ik heb my19 met draaghaak waar ik een laadbox (420liter) op zet als ik wat meer wil vervoeren dan in de dakkoffer (600liter) past.
Dus wintersport met 5 mensen en dubbele uitrusting (snowboard + ski's) bleek geen probleem en ook reistijd met 14u voor 1100km voor mij prima en je komt nog uitgerust aan ook.
Mijn zoon heeft my20 maar maakt niet veel uit, als is 3F laden op bestemming onderweg soms handiger dan 1F.

• bilgy_no1
eltron schreef op donderdag 24 december 2020 @ 22:11:
@bilgy_no1
Wat mij betreft een no brainer. Als je geen enkel risico wilt lopen neem je gewoon model Y die inmiddels of op korte termijn leverbaar is. Kost misschien 25k meer maar hoef je nergens meer over na te denken.
Had hem ook genomen als dat 2j geleden mogelijk was geweest.
Voor nu prima tevreden met E-Niro en eigenlijk wel relaxed om op langere ritten wat rust/laadtijd in te bouwen.
voor jouw use case gaat het, als ik het goed begrijp om ca. 10 min meer of minder rijstijd op een afstand van 400 km. Waar hebben we het dan over? 6mnd per jaar hoef je onderweg helemaal niet te laden en in de winter misschien 10 min langer.
Trekvermogen van 300kg lijkt me nauwelijks relevant, maar weet niet waar jij dat voor nodig hebt.
ik heb my19 met draaghaak waar ik een laadbox (420liter) op zet als ik wat meer wil vervoeren dan in de dakkoffer (600liter) past.
Dus wintersport met 5 mensen en dubbele uitrusting (snowboard + ski's) bleek geen probleem en ook reistijd met 14u voor 1100km voor mij prima en je komt nog uitgerust aan ook.
Mijn zoon heeft my20 maar maakt niet veel uit, als is 3F laden op bestemming onderweg soms handiger dan 1F.
Dank voor je antwoord en inzicht.

De Model Y stond lang op mijn lijstje. Ik vind de meerprijs van 26.000 echter wel heel erg veel (en die komt pas wanneer Giga Berlin opent met waarschijnlijk een aanzienlijke backlog). Dat betaal ik dan effectief voor een paar keer per jaar een langere rit. Wat me verder tegenstaat is dat de NL prijs zo absurd hoog is ivm de Amerikaanse. Zelfs als je invoerheffing en BTW meerekent is de prijs hier ong €10.000 hoger. Ik zou nog kunnen wachten tot die echt vanuit Berlijn geleverd gaat worden en een goedkopere LR RWD uitbrengen. Maar dan heb je het denk ik over 2023.

Trekgewicht heb ik nodig om af en toe tuinafval naar de déchetterie te brengen. Heb nogal veel tuin daar, dus regelmatig snoeiafval. Verder handelen we nog wel eens in antieke meubelen. Die komen met trekker ook niet boven de 300 kg uit.

Anyway, je hebt helemaal gelijk dat het hoogstens enkele keren per jaar zou kunnen spelen bij mijn meest voorkomende gebruik. Alleen is het vervelend als je op vrijdagavond laat een half uur moet laden ipv een kwartier.

Langere vakantieritten maak ik me geen zorgen over. Prima om rustiger aan te doen en relaxed onderweg te zijn. Op dit vlak is een Model 3/Y wel echt beter. Dat scheelt vanuit de Randstad naar Noord-Italië iets van twee uur. Twee uur die je dus verdoet met wachten bij een laadstation. Maar goed, dat offer zou ik willen maken. In de zomer breek ik die rit dan wel op in twee dagen. Ja, op wintersport is het wel het verschil tussen nog op een acceptabel tijdstip aankomen of midden in de nacht. Maar volgens ABRP doet de e-Niro er net zo lang over als een Model S 75 (85 kWh) uit 2017 en met die auto vond ik de wintersport al perfect gaan.

• eltron
bilgy_no1 schreef op donderdag 24 december 2020 @ 22:37:
[...]

Dank voor je antwoord en inzicht.

De Model Y stond lang op mijn lijstje. Ik vind de meerprijs van 26.000 echter wel heel erg veel (en die komt pas wanneer Giga Berlin opent met waarschijnlijk een aanzienlijke backlog). Dat betaal ik dan effectief voor een paar keer per jaar een langere rit. Wat me verder tegenstaat is dat de NL prijs zo absurd hoog is ivm de Amerikaanse. Zelfs als je invoerheffing en BTW meerekent is de prijs hier ong €10.000 hoger. Ik zou nog kunnen wachten tot die echt vanuit Berlijn geleverd gaat worden en een goedkopere LR RWD uitbrengen. Maar dan heb je het denk ik over 2023.

Trekgewicht heb ik nodig om af en toe tuinafval naar de déchetterie te brengen. Heb nogal veel tuin daar, dus regelmatig snoeiafval. Verder handelen we nog wel eens in antieke meubelen. Die komen met trekker ook niet boven de 300 kg uit.

Anyway, je hebt helemaal gelijk dat het hoogstens enkele keren per jaar zou kunnen spelen bij mijn meest voorkomende gebruik. Alleen is het vervelend als je op vrijdagavond laat een half uur moet laden ipv een kwartier.

Langere vakantieritten maak ik me geen zorgen over. Prima om rustiger aan te doen en relaxed onderweg te zijn. Op dit vlak is een Model 3/Y wel echt beter. Dat scheelt vanuit de Randstad naar Noord-Italië iets van twee uur. Twee uur die je dus verdoet met wachten bij een laadstation. Maar goed, dat offer zou ik willen maken. In de zomer breek ik die rit dan wel op in twee dagen. Ja, op wintersport is het wel het verschil tussen nog op een acceptabel tijdstip aankomen of midden in de nacht. Maar volgens ABRP doet de e-Niro er net zo lang over als een Model S 75 (85 kWh) uit 2017 en met die auto vond ik de wintersport al perfect gaan.
ach ja, voor die 25k verschil kan je ook ongeveer 300x een ICE huren met net zoveel trekkracht als je wilt....

en hoewel de e-Niro(My19 en My20) niet is toegelaten om 300kg te trekken, zie ik geen serieus risico om dat aan de draaghaak te hangen om wat tuinafval naar de stort te brengen.

en meest relaxed op de echt lange ritten is om gewoon de rit ook als vakantie te beschouwen en gewoon van hotelletje naar hotelletje te rijden; dan daar overnight bij te laden en weer vol te vertrekken. Hoef je voor de meeste bestemmingen nog nauwelijks aan de snellader.
en last but not least kun je voor aantal bestemmingen ook gewoon de autotrein nemen en dan alleen het laatste stukje weer zelf sturen.

• bilgy_no1
[...]

Ik heb me wat verdiept in wat Kia hierover heeft gezegd en heb een theorie.

De warmtepomp haalt oa restwarmte uit het elektrische systeem: inverter, kabels, maar ook de accu. Deze onderdelen koelen dus af en de warmte wordt overgedragen aan de cabine. Als je dus de warmtepomp hebt draaien, heeft het weinig zin om de batterijverwarming aan te zetten. De auto geeft dus prioriteit aan een grotere range, ten koste van de laadsnelheid (en mogelijk performance).

Wat nu als je de warmtepomp uit zet en in plaats daarvan gebruik maakt van de verwarmde stoelen, stuur en achterbank? Of als je dit doet een half uur voordat je gaat laden? Dan wordt er in ieder geval geen warmte aan de accu onttrokken en kan ie mogelijk sneller op temperatuur komen voor het laden.

Dit zou het verschil in laadsnelheid met/zonder warmtepomp dat je noemt verklaren. Het verschil in range tussen Kona en Niro is uiteraard ook van andere zaken afhankelijk.

• bilgy_no1
eltron schreef op vrijdag 25 december 2020 @ 00:08:
[...]
en hoewel de e-Niro niet is toegelaten om 300kg te trekken, zie ik geen serieus risico om dat aan de draaghaak te hangen om wat tuinafval naar de stort te brengen.
Dat zou met de MY21 64 kWh versie wel moeten kunnen, net als bij de e-Soul:
Evenals de geüpdatete e-Soul beschikt de vernieuwde e-Niro 64kWh nu ook over een trekgewicht van max 300kg met 100kg kogeldruk.
https://www.autobraber.nl...-en-nu-nog-bereikbaarder/

• CyBeRSPiN
bilgy_no1 schreef op vrijdag 25 december 2020 @ 00:10:
[...]

Ik heb me wat verdiept in wat Kia hierover heeft gezegd en heb een theorie.

De warmtepomp haalt oa restwarmte uit het elektrische systeem.
Lijkt me sterk dat dit gebeurt wanneer de accu nog niet op de ideale temperatuur is. Er zitten verschillende kleppen in de koelleidingen, dus de accu hoeft niet perse bij het opwarmen van het interieur betrokken te zijn. Het kan zijn dat je theorie klopt.
Wat ik zelf jammer vind is dat je niet zelf de accuverwarming in kunt schakelen. Dat is iets wat Kia afgeschermd houdt onder de noemer “winter mode”, maar waar je verder geen invloed op hebt.
Bijvoorbeeld 30min voor aankomst volle bak verwarmen zodat de accu minimaal 21 graden wordt.

[ Voor 7% gewijzigd door CyBeRSPiN op 25-12-2020 01:17 ]

• BGFG
Psycho_Mantis schreef op donderdag 24 december 2020 @ 17:38:
[...]

De niro is groter

Kijk maar eens naar deze vergelijking:
https://www.worldautoevol...-hyundai-kona-difference/

Gaat wel om de HEV’s maar geeft een idee.
Dat zeg ik niet: ik heb het alleen over de techniek, niet over het formaat...

• BGFG
IvoB2 schreef op donderdag 24 december 2020 @ 16:20:
[...]

Je stelt dan toch niets anders vast dan ik met mijn e-Niro?
Je vergelijkt laden bij een temp van 10°C, dus niet onder 10°C.
Je kan aan een DC150 ook slechts laden aan 55 kW en niet aan de max. kW van de e-Niro.
Uiteraard haal ik aan een DC50 nooit 55 kW.
Jij zegt dat je hoogstzelden met meer dan 30kW hebt geladen, ik zeg dat ik eigenlijk nooit met minder dan 50 kW heb geladen, dan stel ik toch iets heel anders vast? Bij hogere temperaturen en hogere snelheden (en dus warmere accu) heb ik ook wel nog hogere waardes gezien trouwens. Door de snelheidsverlaging en corona komt dat helaas niet meer zo vaak voor :'(

• BGFG
IvoB2 schreef op donderdag 24 december 2020 @ 16:27:
[...]

Als ik het goed onthouden heb zijn er veel overeenkomsten tussen een Kona EV en e-Niro maar was, zeker MY2019, er wel een verschil in leverancier van de accupakketten.

Het kan uiteraard liggen aan iedere EV's zelf (een topreeks Kona tov een mindere reeks e-Niro?) maar ik heb ruim tijd gehad om de Kona EV en de e-Niro in de praktijk ruimschoots te vergelijken.
Bij gelijke bestuurders (slechts 2 vaste bestuurders), nagenoeg gelijke rijstijl en over dezelfde wegen en over 4 seizoenen had de Kona EV meer range en was hij vlugger volgeladen dan de e-Niro.
Bij de Kona EV was mijn record range 530 km. De e-Niro heeft nog nooit de 500 km gehaald. Blijft tot nu toe altijd rond de 475 km steken.
De Kona EV had niet eens een WP en de e-Niro wel.
Boven de 10°C heb ik in range inmiddels wel een voordeel vastgesteld bij de WP uitgeruste e-Niro.
Met of zonder verwarming valt de range dan nauwelijks een 10 km terug.
Waarom heb je dan toch een E-Niro gekozen? Zoals ik je begrijp had de Kona voor jou alleen maar voordelen toch?

• bilgy_no1
CyBeRSPiN schreef op vrijdag 25 december 2020 @ 01:16:
[...]

Lijkt me sterk dat dit gebeurt wanneer de accu nog niet op de ideale temperatuur is. Er zitten verschillende kleppen in de koelleidingen, dus de accu hoeft niet perse bij het opwarmen van het interieur betrokken te zijn. Het kan zijn dat je theorie klopt.
Wat ik zelf jammer vind is dat je niet zelf de accuverwarming in kunt schakelen. Dat is iets wat Kia afgeschermd houdt onder de noemer “winter mode”, maar waar je verder geen invloed op hebt.
Bijvoorbeeld 30min voor aankomst volle bak verwarmen zodat de accu minimaal 21 graden wordt.
Ja, precies: controle over deze processen in een 'Expert' menu zou top zijn. Gewoon automatisch een half uur voor je via navigatie bij een snellader aankomt de batterij beginnen te verwarmen zou echter nog beter zijn.

Maar een van mijn oorspronkelijke vragen was of iemand weet of de algoritmes die dit sturen in MY21 zijn aangepast. De maximale laadsnelheid is immers ook iets verhoogd van 77 kW (MY20) naar 80 kW (MY21). Dat suggereert dat ze er bij Kia aan getweakt hebben.

En een andere vraag die ik heb is of softwarematige verbeteringen ook via updates bij oudere modellen terecht komen. Is daar ervaring mee? En komt dat OTA of is het bij de dealer?

• CyBeRSPiN
@bilgy_no1 de informatievoorziening vanuit Kia is minimaal wat dat betreft. Ik denk dat je moet wachten op de eerste vlogs die de auto hierop testen. Heb niet de indruk dat de batterij van MY21 zoveel anders is? Waar haal jij de info vandaan?
De laadcurves zijn uiterst conservatief (letterlijk) om de batterij niet te stressen. Degradatie lijkt daarmee goed onder controle, al zou je als bestuurder/eigenaar ook daar wat meer controle over willen hebben. Een paar keer per jaar de snelheid boosten zal niet zo’n impact hebben lijkt me.

[ Voor 3% gewijzigd door CyBeRSPiN op 25-12-2020 14:16 ]

• TechLight
  • Registratie: Mei 2019
  • Niet online
bilgy_no1 schreef op vrijdag 25 december 2020 @ 14:10:
Maar een van mijn oorspronkelijke vragen was of iemand weet of de algoritmes die dit sturen in MY21 zijn aangepast. De maximale laadsnelheid is immers ook iets verhoogd van 77 kW (MY20) naar 80 kW (MY21). Dat suggereert dat ze er bij Kia aan getweakt hebben.

En een andere vraag die ik heb is of softwarematige verbeteringen ook via updates bij oudere modellen terecht komen. Is daar ervaring mee? En komt dat OTA of is het bij de dealer?
Nog even over de laadsnelheid. Ik weet niet of er wat aangepast is, maar het verschil dat je noemt is minimaal. Bovendien is '80' een rond getal. Dat doet mij vermoeden dat er eerder sprake is van een daadwerkelijke waarde (77) versus een 'marketing' getal (bv ideale lab condities, geen kabel verlies, e.d.)

De e-Niro was volgens mij oorspronkelijk ook geadverteerd met een bepaalde laadduur bij een 100kW lader. Toen dachten velen dat hij 100kW kon halen, maar dat stond er dus niet. En hij haalt inderdaad minder.

In zijn algemeenheid moet je niet verwachten dat Kona en Niro elkaar qua laadsnelheid veel ontlopen. Gebaseerd op dezelfde drive-train technologie, los van wat kleine details. Zal best een paar %jes kunnen schelen, maar niet veel.

Over updates: Kia ondersteunt vooralsnog geen OTA, en dat lijkt me (persoonlijke mening) ook niet te verwachten zonder meer grondige revisie van de software structuur (dus bv bij echt nieuwe modellen, niet bij nieuwe modeljaren).

Updates die naar oudere modellen gedeeld worden lijken me een beetje moeilijk voorspelbaar. Sommige dingen zijn wellicht niet zo makkelijk te backporten of hebben zelfs hardware nodig. Zou er niet van uit gaan dat er veel aangepast / verbeterd wordt, dan kan het alleen maar meevallen.

[ Voor 8% gewijzigd door TechLight op 25-12-2020 14:39 ]

• Appie Heijn
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23:11
Zojuist even wat gratis kWhtjes geladen bij een 300kW fastned lader. De laadperformance viel mij wat tegen,
Start met 40% accu 12 graden accutemp. 40-45kW tussentijds haalde hij 58kW bij 24gr accutemp maar bij 60% zakte hij alweer in naar 42kW en werd de accu ook kouder (19-20gr)

Boven de 70% had ik wel een afname verwacht maar rond de 60% nog zeker niet. Verklaarbaar? Of is er wat aan de hand met de auto cq lader

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

• bilgy_no1
TechLight schreef op vrijdag 25 december 2020 @ 14:35:
[...]

Nog even over de laadsnelheid. Ik weet niet of er wat aangepast is, maar het verschil dat je noemt is minimaal. Bovendien is '80' een rond getal. Dat doet mij vermoeden dat er eerder sprake is van een daadwerkelijke waarde (77) versus een 'marketing' getal (bv ideale lab condities, geen kabel verlies, e.d.)

De e-Niro was volgens mij oorspronkelijk ook geadverteerd met een bepaalde laadduur bij een 100kW lader. Toen dachten velen dat hij 100kW kon halen, maar dat stond er dus niet. En hij haalt inderdaad minder.

In zijn algemeenheid moet je niet verwachten dat Kona en Niro elkaar qua laadsnelheid veel ontlopen. Gebaseerd op dezelfde drive-train technologie, los van wat kleine details. Zal best een paar %jes kunnen schelen, maar niet veel.

Over updates: Kia ondersteunt vooralsnog geen OTA, en dat lijkt me (persoonlijke mening) ook niet te verwachten zonder meer grondige revisie van de software structuur (dus bv bij echt nieuwe modellen, niet bij nieuwe modeljaren).

Updates die naar oudere modellen gedeeld worden lijken me een beetje moeilijk voorspelbaar. Sommige dingen zijn wellicht niet zo makkelijk te backporten of hebben zelfs hardware nodig. Zou er niet van uit gaan dat er veel aangepast / verbeterd wordt, dan kan het alleen maar meevallen.
Die max 80 kW staat oa op de Kia website in de FAQ. Eerder was naar ik begrijp (EV database) het maximum 77 kW. Maa het gaat mij niet om die paar kW. Dat maakt inderdaad geen verschil. Ik noemde dat om aan te geven dat er kennelijk iets is getweakt en hoop dat daarmee ook de coldgate issues zijn aangepakt. Maar daar is dus geen bevestiging van vooralsnog.

Maandag heb ik een proefrit staan. Dan check ik ook even de laadsnelheid bij een Fastned.

• bilgy_no1
Appie Heijn schreef op vrijdag 25 december 2020 @ 16:05:
Zojuist even wat gratis kWhtjes geladen bij een 300kW fastned lader. De laadperformance viel mij wat tegen,
Start met 40% accu 12 graden accutemp. 40-45kW tussentijds haalde hij 58kW bij 24gr accutemp maar bij 60% zakte hij alweer in naar 42kW en werd de accu ook kouder (19-20gr)

Boven de 70% had ik wel een afname verwacht maar rond de 60% nog zeker niet. Verklaarbaar? Of is er wat aan de hand met de auto cq lader
Dit klopt wel met wat ik tegenkom: maximaal laadvermogen tot 60% soc. Daarboven stapsgewijs aflopend tot ongeveer 10 kW bij 100%.

Wat je schetst is precies het coldgate issue (geldt ook bij veel andere merken trouwens). Nu is 40-45 kW nog best OK, maar het zou mooier zijn als de batterij voor aankomst wordt opgewarmd, zodat je meteen op vol vermogen (77 of 80 kW) kunt laden.

• Appie Heijn
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23:11
@bilgy_no1 dat is dan een mooi leermoment. Hopelijk in maart/april een tripje van 775km, dat wordt minimaal 2x snelladen onderweg. Leeg rijden tot een 20% ongeveer.

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

• IvoB2
BGFG schreef op vrijdag 25 december 2020 @ 13:25:
Jij zegt dat je hoogstzelden met meer dan 30kW hebt geladen, ik zeg dat ik eigenlijk nooit met minder dan 50 kW heb geladen, dan stel ik toch iets heel anders vast? Bij hogere temperaturen en hogere snelheden (en dus warmere accu) heb ik ook wel nog hogere waardes gezien trouwens. Door de snelheidsverlaging en corona komt dat helaas niet meer zo vaak voor :'(
Om geen overbodige misverstanden te creëren:
Ik dacht verstaan te hebben dat jij de 55 kW laadsnelheid bereikte aan een 150 kW paal.
(Dit terwijl de max. laadsnelheid van een e-Niro daar 77 kW zou moeten bedragen).
De 30 kW haal ik aan een DC50 paal. Dat is de snelste laadpaal waaraan mijn e-Niro ooit gehangen heeft.
Uiteraard kan hij dan nooit +50 kW laden.

• IvoB2
BGFG schreef op vrijdag 25 december 2020 @ 13:27:
[...]
Waarom heb je dan toch een E-Niro gekozen? Zoals ik je begrijp had de Kona voor jou alleen maar voordelen toch?
Ik heb nooit voor een Kona EV gekozen. De keuze was van in het begin de e-Niro.
Dat heb ik al nader verklaard.
Samengevat: de e-Niro werd gekozen na een vergelijk van beide brochures en een dagproefrit van beide voertuigen begin 2019. De e-Niro had een levertijd van 11 maanden en tot de levertijd van de e-Niro had ik een gloednieuwe Kona EV Sky ter beschikking. Zo heb ik beide modellen in de praktijk ruimschoots met elkaar kunnen vergelijken. De kleine verschillen kan je niet afleiden uit een brochure, technische data en een proefrit van een dag. Begin 2019 was er ook nog niet zoveel praktisch vergelijk online beschikbaar.

Het zijn ook maak kleine verschillen. De e-Niro voldoet prima. Maar voor mij is de Kona EV net dat klein beetje beter. :) . In 2023 wordt hij mijn vertrek ijkpunt. ;)

• bilgy_no1
Appie Heijn schreef op vrijdag 25 december 2020 @ 17:41:
@bilgy_no1 dat is dan een mooi leermoment. Hopelijk in maart/april een tripje van 775km, dat wordt minimaal 2x snelladen onderweg. Leeg rijden tot een 20% ongeveer.
Er zijn verschillende strategieën voor het laden. Als je veel stops hebt kun je beter nog iets leger rijden en dan steeds opladen van 10 naar 70% om je laadtijd te minimaliseren.

Maar het hangt ook af van de beschikbaarheid en betrouwbaarheid van de snelladers. Hoe ver is de volgende, hoeveel zuilen beschikbaar, etc.

Ik moet wel zeggen dat Tesla wat dat betreft echt goed is. Die rekent dit allemaal voor je uit en heeft het eigen netwerk dat altijd werkt. Met iedere andere EV is het toch een beetje puzzelen met ABRP en hoofdrekenen... En hopen dat die ene lader ook echt werkt (ik reed van 2014-2018 een LEAF en kapotte DC laders waren eerder regel dan uitzondering...). Maar goed, met een Niro ben je op een lange rit misschien een paar uur langer bezig dan met een Model 3 Long Range, maar dat is hooguit 2x per jaar en het scheelt een dikke €20.000...

Ik ga het rekensommetje nog wel maken, want ik twijfel nog wel over de Model 3/Y.

• Frij5fd
Autoblog.nl heeft een paar dagen geleden bij 7 graden 4 auto's leeg gereden en gekeken hoever men nog kon doorrijden nadat de GOM 0 km resterende range aangeeft.
Dat blijkt niet heel veel te zijn bij de e-Niro (enkele km's), maar deze scoort bij 7 graden en veel rijkswegkilometers met 80% behaalde range tov de WLTP-range de hoogste score.
Zie YouTube: Hoe ver kun je nog doorrijden met een LEGE elektrische auto?!

• bruneelm
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 09-01 13:31
IvoB2 schreef op vrijdag 25 december 2020 @ 17:59:
[...]

Om geen overbodige misverstanden te creëren:
Ik dacht verstaan te hebben dat jij de 55 kW laadsnelheid bereikte aan een 150 kW paal.
(Dit terwijl de max. laadsnelheid van een e-Niro daar 77 kW zou moeten bedragen).
De 30 kW haal ik aan een DC50 paal. Dat is de snelste laadpaal waaraan mijn e-Niro ooit gehangen heeft.
Uiteraard kan hij dan nooit +50 kW laden.
Begin dit jaar toch een merkelijk aantal keer bij een Lidl 42kW gehaald in t begin en op t ogenblik dat de accu rond de 30° had zelfs 48/49kW.
Als jij dit niet haalt dan lijkt me de accu verwarming niet werken.
Afstand huis-lidl is 5 km in stadszone en op zaterdag morgen is die accu niet warm.
Bij vriesweer startend aan 20kW, na een kwartier meer dan 40kW.

• BGFG
bruneelm schreef op vrijdag 25 december 2020 @ 20:45:
[...]

Begin dit jaar toch een merkelijk aantal keer bij een Lidl 42kW gehaald in t begin en op t ogenblik dat de accu rond de 30° had zelfs 48/49kW.
Afstand huis-lidl is 5 km in stadszone en op zaterdag morgen is die accu niet warm.
Eens. Ik heb dezelfde ervaring. Bij hogere buitentemperaturen bij een 150kW paal tot 70 kW kunnen laden, nu tot ca 55kW. Ik vind dat meer dan prima, zeker omdat je, of in ieder geval ik, alleen bijlaadt om thuis te komen. En dat lukt bij mij uitstekend na een kwartiertje snelladen. Dan heb ik in totaal een actieradius van meer dan 550 km.....

@IvoB2: je geeft aan: “ aan een DC50 haal ik met de e-Niro MY 2019 (met WP) tussen 15-80% hoogst zelden meer dan 30 kW”. Dan lijkt met er toch echt iets niet in orde. Of met de auto, of met betreffende laadpaal (is dat altijd dezelfde?)

• IvoB2
bruneelm schreef op vrijdag 25 december 2020 @ 20:45:
[...]

Eerlijk gezegd heb ik geen flauw idee van de accu temperatuur.
Kan je dat standaard ergens zien in de e-Niro?

Aan dezelfde laadpaal ook al 48 kW gehaald.
Bij 8-10°C start hij tijdens het opladen (bij SOC 20-50%) ergens aan 20 kW en loopt hij in enkele seconden dan op naar 30kW.
Het verder verloop zie ik uiteraard niet want ik ga er niet bij blijven staan gedurende de gehele laadbeurt en na het uitstappen dooft het display in de EV sowieso binnen de minuut. De gemiddelde laadsnelheid leid ik af door de totale kWh te delen door het aantal minuten in bedrijf (af te lezen op de laadpaal).

Goed dat je mij er opmerkzaam op maakt.
De eerste week van januari moet hij voor de eerste keer op onderhoud.
Zal ze er opmerkzaam op maken.

Hier is de afstand tot de Lidl, afhankelijk van de omleidingen, ook 5 tot 8 km. In de winter (of wat daar tegenwoordig nog voor moet doorgaan) is de accu dus ook nooit warm.

Ik vind dat verder ook prima hoor. Ik heb er geen last van. Ik deel alleen mijn ervaringen met de e-Niro.
Buiten de DC50 laadpaal van de Lidl (ik moet er toch zijn dus geen omrijden en gaat sneller dan thuis AC)
gebeurt al het laden aan 4 kW (laagste waarde dat je de e-Niro kan instellen) aan de thuislaadpaal.
Vanaf Corona (april 2020) komen we eigenlijk ook toe met de laadpaal van de Lidl. :(
De i3rex van de dochter hangt meer aan onze laadpaal (tegen 7 kW) dan de e-Niro. :)

[ Voor 35% gewijzigd door IvoB2 op 26-12-2020 10:50 ]

• IvoB2
BGFG schreef op zaterdag 26 december 2020 @ 10:12:
@IvoB2: je geeft aan: “ aan een DC50 haal ik met de e-Niro MY 2019 (met WP) tussen 15-80% hoogst zelden meer dan 30 kW”. Dan lijkt met er toch echt iets niet in orde. Of met de auto, of met betreffende laadpaal (is dat altijd dezelfde?)
Ik heb, wat betreft DC laden, met de e-Niro alleen maar ervaring met dezelfde DC50 laadpaal van de Lidl.
Ik heb daar in optimale omstandigheden (20-25°C) ook al 48 kW max gehaald en een gemiddelde (over een half uur) van 23 kW.
Maar hoe kouder de buitentemperatuur hoe lager de laadsnelheid (tot een gemiddelde van 25-30 kW).

Opgewarmd is de accu door het rijden naar de DC50 nooit (afstand is maar 5-8 km enkel aan een snelheid van gemiddeld 40 km/uur).

Maar die omstandigheden waren voor de Kona EV gelijk.

Nogmaals, ik geef het maar mee hoor.
Het stoort me helemaal niet (thuislaadpaal 7 kW ter beschikking waar we aan 4kW ruim voldoende hebben).

WW-verkeer (pre-corona) was H/T 50 km (met dan nog eens 50 AC laadpalen op het bedrijventerrein) en de verste afstand tot familie is enkel 100 km. We gebruiken de e-Niro ook alleen binnen de Benelux.
Allemaal ruim binnen de range van de e-Niro. Zelfs onder de meest barre omstandigheden (Die er in 2020 niet meer waren. Tot op heden slechts 2 vriesdagen in 2020 gehad en dan spraken we nog over een gemiddelde etmaaltemp. van -0.6°C).
De aangegeven range is hier nooit onder de 450 km geweest (bij een accu van 100% en verwarming op 19°C). Dat lijkt me dan weer prima.

[ Voor 21% gewijzigd door IvoB2 op 26-12-2020 11:05 ]

• Marko72
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 22:37
Interessante discussie hiervoor, ik was pas ook wat teleurgesteld in de snelheid van mijn Kona. Bij Fastned 175kW kwam ie bij een koude accu en 7 graden ook maar tot 35. Terwijl ik deze zomer bij temperaturen tussen 20 en 30 graden en flinke afstanden elke keer binnen een paar minuten na inpluggen bij Ionity op de 75 zat. Dus de kou doet er echt veel toe!

• passat_to_ev
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 17:47

passat_to_ev

Nice_car

Gisteren is voor de 2e keer een laadsessie voortijdig beëindigd door de auto. UVO meldt laadsessie voltooid volgens configuratie, maar instelling is 100% en hij stopte deze keer bij 77%.

Heeft iemand anders dit ook al eens gehad en zo ja, is dit opgelost?

MW_ID7

• DutchKel
  • Laatst online: 20:59
passat_to_ev schreef op zaterdag 26 december 2020 @ 12:41:
Gisteren is voor de 2e keer een laadsessie voortijdig beëindigd door de auto. UVO meldt laadsessie voltooid volgens configuratie, maar instelling is 100% en hij stopte deze keer bij 77%.

Heeft iemand anders dit ook al eens gehad en zo ja, is dit opgelost?
Heb je toevallig een hoog stroomverbruik gehad in huis waardoor er niet genoeg stroom naar de laadpaal kon? Daarmee heb ik een keer gehad dat de laadsessie werd beëindigd. Inmiddels heb ik de laadpaal anders laten aansluiten (op de 2e fase ipv de 1e, ik heb maar een 1 fase lader).

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

• passat_to_ev
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 17:47

passat_to_ev

Nice_car

DutchKel schreef op zaterdag 26 december 2020 @ 13:11:
[...]

Heb je toevallig een hoog stroomverbruik gehad in huis waardoor er niet genoeg stroom naar de laadpaal kon? Daarmee heb ik een keer gehad dat de laadsessie werd beëindigd. Inmiddels heb ik de laadpaal anders laten aansluiten (op de 2e fase ipv de 1e, ik heb maar een 1 fase lader).
Niet dat ik weet. Ik heb 3 fasen met loadbalancing maar zou theoretisch wel kunnen. Is wel interessant om in de gaten te houden. Dank voor de tip.

MW_ID7

• Dennis 1
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B8yqQj_GckMlZmiZl4RKHbg7qu0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AaWd2auFHmW32lGWEFgxbUH2.jpg?f=fotoalbum_large

Ik ben van het rommelbakje af in de middenconsole. 😁

• komkommertijd
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 22-07-2024
komkommertijd schreef op woensdag 9 december 2020 @ 17:12:
[...]

Paar dagen bij de dealer geweest, maar niets kunnen vinden.....nu weer afwachten of het nog eens optreedt
ja hoor....en weer was mijn 12V accu leeg. In de dagen voorafgaand nog best wat kilometers gereden. Verder geen (externe) stroomverbruikers actief. Jumpstarter eraan en hij deed het weer. Overigens heb ik sindsdien geen contact meer met de auto via UVO, ook niet na inmiddels drie keer resetten. Er is geen signaalsterkte te zien in de auto. Lekker dan: auto van bijna € 50.000 en dan zijn de belangrijkste attributen een jumpstarter en een paperclip :-( De ratio gereden kilometers en problemen gaat de verkeerde kant op zo.

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
komkommertijd schreef op maandag 28 december 2020 @ 10:31:
[...]

ja hoor....en weer was mijn 12V accu leeg. In de dagen voorafgaand nog best wat kilometers gereden. Verder geen (externe) stroomverbruikers actief. Jumpstarter eraan en hij deed het weer. Overigens heb ik sindsdien geen contact meer met de auto via UVO, ook niet na inmiddels drie keer resetten. Er is geen signaalsterkte te zien in de auto. Lekker dan: auto van bijna € 50.000 en dan zijn de belangrijkste attributen een jumpstarter en een paperclip :-( De ratio gereden kilometers en problemen gaat de verkeerde kant op zo.
Gewoon dossier opbouwen bij de dealer en na <X> keer / tijd de koop ontbinden?
Geen problemen met de 12v accu bij mijn e-Niro.
Als mijn auto het deed zou ik lekstroom gaan monitoren 24/7.

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

• plips
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 03-01 14:17
komkommertijd schreef op maandag 28 december 2020 @ 10:31:
[...]

Dat is inderdaad wel snel. Mijn systeem is een keer goed gacrashed. Toen heb ik in de auto UVO uitgeschakeld, en weer opnieuw geconfigureerd. Sindsdien loopt t prima. Of je SIM is geblokkeerd, kan ook gebeuren als je een schaduw appje draait op bv je Domotica systeem wat de auto regelmatig uitleest. Dat kan ook een lege accu veroorzaken.

Mijn 12V accu ontlaadt met ca 5-8% per dag. Dus eens in de week leg ik hem 's nachts aan de lader om uit de risicozone te blijven (en als ik een flink stuk gereden heb laadt hij ook bij en moet hij 's nachts uiteraard ook aan de lader). De risicozone is <60% lading in de 12V accu, dan geeft hij status Caution. Helaas wordt die status in de UVO app alleen bijgewerkt als je de auto gestart en weer uitgeschakeld hebt. Dus daar heb je alleen wat aan als je de auto daadwerkelijk gebruikt.

Een nachtje aan de laadpaal levert 20% erbij. Kia zou iets moeten doen aan het bijladen van de 12V accu uit de HV-accu, ook als hij niet aan de laadpaal hangt. Dus geef massaal de feedback aan de dealer en/of Kia Nederland door, zodat ze dit in een SW-update kunnen verwerken.

Het systeem is er duidelijk niet op ontworpen dat de auto langere tijd niet of nauwelijks gebruikt wordt.

• plips
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 03-01 14:17
Dennis 1 schreef op maandag 28 december 2020 @ 10:00:
[Afbeelding]

Nice, besteld? Geprint?

• de telegraaf
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 07-01 15:06
bilgy_no1 schreef op vrijdag 25 december 2020 @ 16:52:
[...]

Die max 80 kW staat oa op de Kia website in de FAQ. Eerder was naar ik begrijp (EV database) het maximum 77 kW.
Ik begrijp dat je in N-Frankrijk een huis hebt. Je zou je max DC eens kunnen proberen bij de Total in Avelin (net onder Lille), daar tikt mijn MJ'19 steevast even 81kW aan, net voór de 55%SOC. Staat geruime tijd op 80. Dacht eerst dat het toeval was, maar dat doet ie gewoon altijd (ik sta altijd bij de rechter lader). Is trouwens ook de enige lader waar ik nog nooit last had van coldgate.

• mister9
  • Nu online
Ik ontvang mijn Kia volgende maand (ExecutiveLine). Ik heb nog een paar vragen.

- Ik zie dat sommige een OBD dongel hebben besteld? Waar dient die voor?

- Ik ben gewend om mijn auto 's ochtends warm te rijden voordat je deze zwaarder belast, uiteraard met gewone brandstof auto's. Is dat uitgebreid warm rijden ook bij een EV nodig?

- Ik zag dat de onderhoudsinterval 15.000 km is? Waarom is dat zo (relatief) laag in vergelijking met niet EV's?

- Is het aan te raden om, ook al ben je veeeeel meer thuis dan normaal en dus minder kilometers maakt, toch 1 keer per (1,2,3,4) dagen een rit te gaan maken? Is dit goed voor de accu, of maakt dat niet uit? Ik was eerst van plan om elke nacht te laden, maar na veel leeswerk hier heb ik door dat dit helemaal niet handig is en gewoon te laden als je het nodig hebt. Elke dag beginnen met 100% is per se handig / nodig.

Bedankt alvast!

• Marcva
mister9 schreef op maandag 28 december 2020 @ 14:51:
Ik ontvang mijn Kia volgende maand (ExecutiveLine). Ik heb nog een paar vragen.

- Ik zie dat sommige een OBD dongel hebben besteld? Waar dient die voor?
Koppeling met ABRP voor actuelere info over je range dan de GOM. En info over batterijtemperatuur ed. Heb ik niet, dus kan een ander beter beantwoorden.
- Ik ben gewend om mijn auto 's ochtends warm te rijden voordat je deze zwaarder belast, uiteraard met gewone brandstof auto's. Is dat uitgebreid warm rijden ook bij een EV nodig?
Niet nodig. De elektromotor hoeft niet op te warmen voor een betere verbranding / smering.
- Ik zag dat de onderhoudsinterval 15.000 km is? Waarom is dat zo (relatief) laag in vergelijking met niet EV's?
Geen idee, ik vermoed een verdienmodel.
- Is het aan te raden om, ook al ben je veeeeel meer thuis dan normaal en dus minder kilometers maakt, toch 1 keer per (1,2,3,4) dagen een rit te gaan maken? Is dit goed voor de accu, of maakt dat niet uit? Ik was eerst van plan om elke nacht te laden, maar na veel leeswerk hier heb ik door dat dit helemaal niet handig is en gewoon te laden als je het nodig hebt. Elke dag beginnen met 100% is per se handig / nodig.
Ritjes maken lijkt mij onnodig. Laden tot 100% ook. Maar lees hier ff terug, optimaal laden is een frequent terugkerend onderwerp.

• eltron
mister9 schreef op maandag 28 december 2020 @ 14:51:

Vooral veiligheid
en kleinigheden als interieurfilter etc.
verdienmodel kan het nauwelijks zijn voor die paar tientjes, al kan er natuurlijk altijd iets bij komen dat meer kost ;)

• GVR
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 21:41

GVR

Dennis 1 schreef op maandag 28 december 2020 @ 10:00:
[Afbeelding]

Ook een leuke variant. Ik heb zelf deze: https://www.thingiverse.com/thing:4025206

• Tacovdh
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 07-01 10:44
CyBeRSPiN schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 14:52:
[...]

Welke had je hiervoor dan? Die van maart al, dus o.a. met snelheidsweergave in de navi, en dat je de naam van de huidige straat ziet?
op 23 december is de update gedaan. De software/firmware/kaart was van maart ongeveer: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ffKCb90jtE2zceSpUxhg7UmHjfE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KHEceA493m7a6zk5tOdtJfwT.jpg?f=fotoalbum_large
en nu is de versie: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JMcIEnykWQsFijwhdIzn8srrc_s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Jj69pPQd8Ikr0yeSc5k6M67M.jpg?f=fotoalbum_large
Inderdaad zijn de kleuren wat fletser. Verder nog geen veranderingen ontdekt.

KIA EV6 plus advanced; Sonos sub, beam, 3x play5; Asus Zenbook i7-64b-16GB; 10+21 PV Steca/SMA; Nefit/Bosch WP 10kW

• Dennis 1
Besteld bij Amazon.

• Dennis 1
Ook handig (y)

• bilgy_no1
de telegraaf schreef op maandag 28 december 2020 @ 14:41:
[...]

Ik begrijp dat je in N-Frankrijk een huis hebt. Je zou je max DC eens kunnen proberen bij de Total in Avelin (net onder Lille), daar tikt mijn MJ'19 steevast even 81kW aan, net voór de 55%SOC. Staat geruime tijd op 80. Dacht eerst dat het toeval was, maar dat doet ie gewoon altijd (ik sta altijd bij de rechter lader). Is trouwens ook de enige lader waar ik nog nooit last had van coldgate.
Wij slaan meestal al voor Lille af richting Béthune, maar interessant om te weten. De ideale stop is voor ons ergens rondom Gent (precies halverwege). Langs de snelweg (ook Total) alleen maar 50 kW DC, maar net van de snelweg af zijn er wat Allego opties met high power DC. Mocht je nog tips hebben... ;-)

---
Vandaag overigens proefrit gemaakt.

Fijne auto, en volledig uitgerust in de top spec. Laadruimte wel iets kleiner dan de huidige Megane station (wel een dingetje) en hij was iets minder stil dan ik had gedacht (eerdere ervaring met Nissan LEAF was stiller). Krijg nog een mooi aanbod voor einde jaar, dus dat wordt komende dagen even goed nadenken.

Wat me opviel was dat de Lane Assist nogal graag de lijntjes opzoekt. Pas als hij eroverheen dreigt te gaan gaat ie sturen (ook als er een andere auto in de dode hoek zat reed hij toch echt eerst richting de lijn). Ik werd er een beetje onrustig van, omdat het niet echt betrouwbaar voelde. De verkoper vertelde later, toen ik daarnaar vroeg, dat ie zelf altijd meteen uitzet... 8)7 Mijn verwachting was dat de auto zichzelf op het midden van de rijbaan zou handhaven.

Wat is jullie ervaring hiermee? Ook zo, of heb ik iets gemist in de instellingen?

• F. Peregrinus
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 26-08-2024
bilgy_no1 schreef op maandag 28 december 2020 @ 22:53:
Wat me opviel was dat de Lane Assist nogal graag de lijntjes opzoekt. Pas als hij eroverheen dreigt te gaan gaat ie sturen (ook als er een andere auto in de dode hoek zat reed hij toch echt eerst richting de lijn). Ik werd er een beetje onrustig van, omdat het niet echt betrouwbaar voelde. De verkoper vertelde later, toen ik daarnaar vroeg, dat ie zelf altijd meteen uitzet... 8)7 Mijn verwachting was dat de auto zichzelf op het midden van de rijbaan zou handhaven.

Wat is jullie ervaring hiermee? Ook zo, of heb ik iets gemist in de instellingen?
Hier - 3000 km gereden nu - dezelfde ervaring. Met name in bochten zoekt de auto de belijning op (en gaat er zelfs wel eens over heen, om vervolgens te gaan piepen). Maar over het algemeen stoor ik me er niet aan. Het is geen Tesla, maar op de meeste snelwegen werkt de ACC / AutoPilot prima! Gewoon een handje aan het stuur om af en toe een klein beetje te corrigeren, dat moet je toch al doen om te zorgen dat het systeem niet uitgeschakeld wordt.

• wortelsoft
  • Laatst online: 22:36
[...]

Wij slaan meestal al voor Lille af richting Béthune, maar interessant om te weten. De ideale stop is voor ons ergens rondom Gent (precies halverwege). Langs de snelweg (ook Total) alleen maar 50 kW DC, maar net van de snelweg af zijn er wat Allego opties met high power DC. Mocht je nog tips hebben... ;-)

---
Vandaag overigens proefrit gemaakt.

Fijne auto, en volledig uitgerust in de top spec. Laadruimte wel iets kleiner dan de huidige Megane station (wel een dingetje) en hij was iets minder stil dan ik had gedacht (eerdere ervaring met Nissan LEAF was stiller). Krijg nog een mooi aanbod voor einde jaar, dus dat wordt komende dagen even goed nadenken.

Even zoeken op LKAS (lane keep assist) en LFAS (lane follow assist) in dit topic. lkas zit zover ik weet op alle modellen en is uitschakelbaar met een knop links achter het stuur. lfas is een optie die hoort ACC (active cruis control). lkas is naar mijn mening alleen goed voor binnen de bebouwde kom, maar ik zet deze altijd uit. Samen met lfas zorgt deze namelijk ervoor dat de auto gaat ping pongen binnen de lijnen op de snelweg. Met alleen lfas en in acc mode volgt de auto meestal goed de lijnen.

• Psycho_Mantis

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

wortelsoft schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 06:39:
[...]

Even zoeken op LKAS (lane keep assist) en LFAS (lane follow assist) in dit topic. lkas zit zover ik weet op alle modellen en is uitschakelbaar met een knop links achter het stuur. lfas is een optie die hoort ACC (active cruis control). lkas is naar mijn mening alleen goed voor binnen de bebouwde kom, maar ik zet deze altijd uit. Samen met lfas zorgt deze namelijk ervoor dat de auto gaat ping pongen binnen de lijnen op de snelweg. Met alleen lfas en in acc mode volgt de auto meestal goed de lijnen.
LKAS werkt pas vanaf 60 km/u, dan rij je wel erg hard in de bebouwde kom.

• wortelsoft
Psycho_Mantis schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 08:31:
[...]

LKAS werkt pas vanaf 60 km/u, dan rij je wel erg hard in de bebouwde kom.
Dat wist ik niet, dan heb je er helemaal niets aan naar mijn mening. LFAS werkt meestal best goed. Ik had deze week dat het niet werkte net laaghangende zon en oude lijnen van wegwerkzaamheden kan ook een probleem zijn.

• Psycho_Mantis

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

Ik denk dat LKAS & LFA een beetje te veel wordt vergeleken met autopilot. Het is geen Tesla en je moet altijd zelf sturen.

Vooral de LKAS is niet bedoeld om je handen van het stuur te laten. Deze is enkel bedoel om je een correctie te geven als je tegen het lijntje aankomt. Als de auto gaat ping-pongen, gebruik je het systeem echt verkeerd.

Met de ACC aan heb je dus LFA, deze functie houd de auto dus wel in het midden. Hierbij zal de auto niet ping-pongen als je het stuur loslaat. Alsnog moet je het stuur altijd vasthouden, want het is geen Tesla Autopilot. Soms raakt hij de lijnen kwijt zonder enige waarschuwing.

• wortelsoft
Psycho_Mantis schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 09:15:
Ik denk dat LKAS & LFA een beetje te veel wordt vergeleken met autopilot. Het is geen Tesla en je moet altijd zelf sturen.

Vooral de LKAS is niet bedoeld om je handen van het stuur te laten. Deze is enkel bedoel om je een correctie te geven als je tegen het lijntje aankomt. Als de auto gaat ping-pongen, gebruik je het systeem echt verkeerd.

Met de ACC aan heb je dus LFA, deze functie houd de auto dus wel in het midden. Hierbij zal de auto niet ping-pongen als je het stuur loslaat. Alsnog moet je het stuur altijd vasthouden, want het is geen Tesla Autopilot. Soms raakt hij de lijnen kwijt zonder enige waarschuwing.
Ik gebruik het systeem niet verkeerd, het systeem is verkeerd er zit gewoon een bug in. Als ik op ACC met LKAS en LFAS aan op de snelweg rijd gaat het een tijd goed. Maar na een tijd begint het systeem te oscilleren als een slecht getunede PID controller. Het systeem gaat steeds heftiger corrigeren. Met LKAS uit is het vrij goed werkend systeem waar je de beperkingen van moet weten en op moet anticiperen.

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09-01 10:08
plips schreef op maandag 28 december 2020 @ 13:34:
[...]

Dat is inderdaad wel snel. Mijn systeem is een keer goed gacrashed. Toen heb ik in de auto UVO uitgeschakeld, en weer opnieuw geconfigureerd. Sindsdien loopt t prima. Of je SIM is geblokkeerd, kan ook gebeuren als je een schaduw appje draait op bv je Domotica systeem wat de auto regelmatig uitleest. Dat kan ook een lege accu veroorzaken.
.
@plips Sorry maar dat klopt niet, bij de Nissan Leaf wordt er wel steeds gepolled naar auto voor elke request (ontwerpfout) en bij KIA geeft de auto zelf met enige regelmatig de status terug. Je krijgt gewoon een gecached respons terug van de KIA REST API. Ik kan bij KIA gewoon interval op 1 min. zetten zonder dat de 12V accu leeg loopt.

• de telegraaf
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 07-01 15:06
[...]
België is Allego territorium en sinds EINS de tarieven wijzigde is Allego erg duur geworden. Bij afslag Gentbrugge zit een vrij nieuw Allego station met 2x triple en 2xHPC, maar die heb ik sinds de tariefwijziging van Eins niet meer bezocht. Ik laad eigenlijk nooit meer in België, hoewel er veel laders zitten die het ook allemaal altijd wel doen.
Richting Parijs doe ik nu Hazeldonk (de nieuwe Shell laders hebben nogal eens problemen, maar Fastned zit er ook) en daarna Total Avelin. Ik weet natuurlijk niet waar je zijn moet maar vanaf Hazeldonk kom je een heel eind Frankrijk in met een eNiro. Total zou met Shell Recharge 35 cent kosten maar ik heb nog nooit een afrekening in mijn app gezien, al maandenlang niet. Anders Chargepoint voor 46 cent. De rack-rate van Total is poepieduur dus nooit gebruiken.
Verder heb je in noord-Frankrijk aan DC laders, naast Total Avelin, alleen maar Ionity Rely die erg ongunstig ligt voor Nederlanders, en een PassPass triple bij Valenciennes, maar die is niet erg snel, factureert per 10 minuten wat op zich prima is, alleen hij valt iedere keer uit dus dat is een vervelende exercitie.
De rest is in die regio allemaal kapot, geloof het of niet. Die recent geopende Total bij Avelin was dus héél erg welkom!
Pagina: 1 ... 129 ... 360 Laatste

Let op:
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3
Thuisladen van je EV deel 2
Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic

Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.