Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Minxz
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 16-07 18:55
Frij5fd schreef op maandag 14 december 2020 @ 20:08:
[...]

Mijn e-Niro wordt vrijdag ook afgeleverd (thuis).
Ik zou niet weten waarom dat niet door zou gaan.
Inderdaad... elk bedrijf gaat nu juist de nadruk leggen op bezorging omdat dat de enige mogelijkheid is om spullen te leveren aan de consument.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eMarnix
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 19-09 20:28
Dn Tinus schreef op maandag 14 december 2020 @ 22:08:
[...]

Super tof! Ik denk ook dat het veel relaxter rijden is dan met een plofauto volgas en uren achter elkaar sturen.

Heb je ook enig idee wat de kosten zijn van deze rit? Ik hoorde dat het niet de goedkoopste laadpalen zijn namelijk.
Niet helemaal, omdat de laadkosten voor de rekening van mijn werkgever komen. Ik weet wel dat qua laden onderweg (vertrokken met 100% vanaf thuis), we 313% opgeladen hebben (waarvan door een lokale actie 37% gratis was). Volgens mij kost het bij Ionity zo'n 77 ct/kwh. Ik heb de exacte kwh niet bijgehouden, maar van wat ik wel gezien geeft de Ionity lader wel meer kwh (5-10%) aan dat er bij is gekomen op basis van simpele wiskunde (% bijgeladen * 64 kwh accu capaciteit). Dus, al met al gok ik dat bij Ionity (zonder de laatste gratis oplaadstop) we zo'n (276% batterij + wat overhead) 190kwh geladen hebben, dus een kleine €150 toch nog. En als je de laatste laadstop mee zou rekenen tegen Ionity tarief (kwamen aan met 19% overigens), dan is het zo'n €165. Wat dan weer niet veel goedkoper is dan met een benzine/diesel auto, lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17:45
eMarnix schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 09:51:
[...]

Niet helemaal, omdat de laadkosten voor de rekening van mijn werkgever komen. Ik weet wel dat qua laden onderweg (vertrokken met 100% vanaf thuis), we 313% opgeladen hebben (waarvan door een lokale actie 37% gratis was). Volgens mij kost het bij Ionity zo'n 77 ct/kwh. Ik heb de exacte kwh niet bijgehouden, maar van wat ik wel gezien geeft de Ionity lader wel meer kwh (5-10%) aan dat er bij is gekomen op basis van simpele wiskunde (% bijgeladen * 64 kwh accu capaciteit). Dus, al met al gok ik dat bij Ionity (zonder de laatste gratis oplaadstop) we zo'n (276% batterij + wat overhead) 190kwh geladen hebben, dus een kleine €150 toch nog. En als je de laatste laadstop mee zou rekenen tegen Ionity tarief (kwamen aan met 19% overigens), dan is het zo'n €165. Wat dan weer niet veel goedkoper is dan met een benzine/diesel auto, lijkt me.
Wow dat is wel absurd veel. Met mijn vorige auto (diesel) was ik met een afstand van 700km ongeveer 50 euro kwijt. Dus met 1250km is dat ongeveer 90 euro.

Het kost dus meer en het is langer wachten bij het laadstation. Ik ben ineens heel wat minder tevreden over elektrisch rijden nu ik dit weet.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

DutchKel schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 10:18:
[...]

Wow dat is wel absurd veel. Met mijn vorige auto (diesel) was ik met een afstand van 700km ongeveer 50 euro kwijt. Dus met 1250km is dat ongeveer 90 euro.

Het kost dus meer en het is langer wachten bij het laadstation. Ik ben ineens heel wat minder tevreden over elektrisch rijden nu ik dit weet.
Komt omdat Ionity volstrekt niet interessant is tenzij je een abbonement neemt, of een auto rijdt van een fabrikant die een deal heeft gesloten met Ionity. 77ct/kWh is reteduur. Dat is nog steeds een flink voordeel van de integratie van Tesla. Daar kun je mooi zien wat een afstand je gaat kosten, aan 22 cent per kWh. Dat zou ongeveer 45 euro zijn. Laten we 60 euro zeggen voor een flinke marge. Ionity lapt er dus gewoon even een driedubbel laadtarief bovenop. 8)7

Ionity is bedoeld voor concerns die je bij de auto nog een apart abbonement aan laten gaan. Bijvoorbeeld bij een ID.3 kun je per maand 10 euro betalen, en vervolgens mag je voor 0.29 cent/kWh laden bij Ionity. (Natuurlijk biedt Volkswagen dat in Nederland weer niet aan onder de naam WeCharge, want wij zitten met PON als maffia organisatie). Audi en Porsche doen soortgelijke dingen. Nu Kia ook lid is van Ionity, zullen zij binnenkort ook wel met een soort abbonement komen waardoor Ionity niet meer achterlijk duur is.

[ Voor 22% gewijzigd door Jeroenneman op 15-12-2020 10:34 ]

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eMarnix
[...]

Er zijn ongetwijfeld alternatieven die (iets) goedkoper zullen zijn voor privé rijders. En wellicht inderdaad dat Ionity ook iets met Kia gaat doen, zoals hierboven al gesuggereerd wordt. Echter, omdat het voor mij niet uitmaakt heb ik me verder niet verdiept in de alternatieven.
Het langer wachten heb ik zelf echter totaal niet als een probleem ervaren. Ondanks dat ik in een fossiele brandstof auto toch ook liever altijd vlot doorreed!
Gewoon een keer proberen zou ik zeggen, en ga er open-minded in :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
eMarnix schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 11:33:
[...]

Er zijn ongetwijfeld alternatieven die (iets) goedkoper zullen zijn voor privé rijders. En wellicht inderdaad dat Ionity ook iets met Kia gaat doen, zoals hierboven al gesuggereerd wordt. Echter, omdat het voor mij niet uitmaakt heb ik me verder niet verdiept in de alternatieven.
Het langer wachten heb ik zelf echter totaal niet als een probleem ervaren. Ondanks dat ik in een fossiele brandstof auto toch ook liever altijd vlot doorreed!
Ik ben wel een leaserijder en krijg de brandstof wel vergoed, echter mag ik van mijn werkgever helaas niet bij een snellader de auto opladen en ik begrijp nu dus ook wel waarom.

Jammer dat het elektrisch rijden zo wel nog wordt tegengewerkt. We zullen uiteindelijk wel zien waar het naartoe gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steeck03
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 15-09 16:28
eMarnix schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 11:33:
[...]

Laad die haakjes bij iets maar weg. Shell Recharge (shell stations) rekent 35 cent. En fastned volgens mij 59. In hoeverre die ook in Duitsland goed vertegenwoordigd zijn weet ik niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:46
[...]

Totdat je de onderhouds- en afschrijvingskosten gaat vergelijken tussen een diesel en een EV, en je ook nagaat hoeveel % van de keren je van de dure snelladers gebruikt maakt vs goedkoop op je oprit of in je wijk.
Er zijn wel goedkopere opties om snel te laden. En Tesla kan het aanbieden voor ca. 25-30ct/kWh, dat moet andere partijen uiteindelijk ook wel lukken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Marcva
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 21:38
Steeck03 schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 11:48:
[...]

Laad die haakjes bij iets maar weg. Shell Recharge (shell stations) rekent 35 cent. En fastned volgens mij 59. In hoeverre die ook in Duitsland goed vertegenwoordigd zijn weet ik niet.
Komt bij dat je je moet afvragen hoeveel je een snellader nodig hebt in jouw specifieke gebruik. Ik heb het één keer gedaan om te proberen. Verder kom ik prima uit de voeten met thuisladen en af en toe een 11kW publieke paal op de bestemming.
In de pre-corona situatie zou ik ook vaker snelladen, want vakantie en lange afstanden. Maar dan nog denk ik dat ik op jaarbasis veel voordeliger uit zou zijn dan met mijn diesel, de dure Ionity kWh's ten spijt. Overigens los van de motorrijtuigenbelasting voor de diesel van dik € 100,= per maand. Daar kun je 125 kWh voor laden bij Ionity. Kom je toch een dikke 2.000 700 km ver mee :+ Edit @eMarnix: My bad.

[ Voor 1% gewijzigd door Marcva op 15-12-2020 12:41 . Reden: rekenfoutje ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• eMarnix
Marcva schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 12:04:
[...]

Komt bij dat je je moet afvragen hoeveel je een snellader nodig hebt in jouw specifieke gebruik. Ik heb het één keer gedaan om te proberen. Verder kom ik prima uit de voeten met thuisladen en af en toe een 11kW publieke paal op de bestemming.
In de pre-corona situatie zou ik ook vaker snelladen, want vakantie en lange afstanden. Maar dan nog denk ik dat ik op jaarbasis veel voordeliger uit zou zijn dan met mijn diesel, de dure Ionity kWh's ten spijt. Overigens los van de motorrijtuigenbelasting voor de diesel van dik € 100,= per maand. Daar kun je 125 kWh voor laden bij Ionity. Kom je toch een dikke 2.000 km ver mee :+
Helemaal mee eens hoor! Normaal in Nederland zal het bijna nooit noodzakelijk zijn.
Echter, 125kWh laden = 2.000km? Dan doe ik toch wat verkeerd denk ik. Met dit weer en aangezien langere afstanden/vakanties vaak snelwegen zijn zou ik eerder 700km zeggen bij 125kWH (al is dat met een temperatuur van rond de 2-3 graden al te hoog gegrepen)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vansnoll
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 17-03-2022
Hallo, wij rijden sinds 2 weken in onze nieuwe e-niro, een geweldige auto. Alleen we rijden sinds gisteren eens op de snelweg en voor t eerst harder dan 100 km/h, dat was er nog niet van gekomen, en horen een soort zoemend / flauw-fluitend geluid... Je denkt als eerste "he heb ik dakdragers op het dak zitten" Herkent iemand dit geluid? Het is niet de rammel waar ik andere mensen over hoor...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pierz
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 15:34
DutchKel schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 11:35:
[...]

Ik ben wel een leaserijder en krijg de brandstof wel vergoed, echter mag ik van mijn werkgever helaas niet bij een snellader de auto opladen en ik begrijp nu dus ook wel waarom.

Jammer dat het elektrisch rijden zo wel nog wordt tegengewerkt. We zullen uiteindelijk wel zien waar het naartoe gaat.
Waarschijnlijk omdat hij je vakantieritten niet wil vergoeden ;) (ik neem toch aan dat je voor je werk geen ritten hoeft te maken die langer zijn dan het bereik van je auto). Je kan ook zelf wat onderzoek doen en gratis laden bij Lidl en consorten als je op vakantie gaat, is misschien ook wel een leuk spelletje voor onderweg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de telegraaf
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 07-06 11:38
ik heb naast de e-niro MJ19 nu net een nieuwe Niro PHEV met dat nieuwe dashboard. Bij de eNiro kun je de GPS snelheid zien, maar bij dat nieuwe scherm geeft ie daar gewoon dezelfde snelheid als de snelheidsmeter aan, in plaats van GPS-snelheid. Is dat bij alle MJ'20 zo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• posttoast
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16:40
Mijn collega heeft gisteren zijn e-Niro MY20 ontvangen, ik die van mij een maandje geleden. Gek genoeg ziet onze software er compleet anders uit.

Dit is bij mij:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/07jnmxjIM_vs0nx4qZtLviMefrw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ap8VCSNTLPsO1jaIMJkeRbJa.jpg?f=fotoalbum_large

Dit is het bij mijn collega:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IigLc2AhemvN70JVIJbKpnsZxu8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pDgNLCM3U3h4nQQW8kwp1g7y.jpg?f=fotoalbum_large

Los van het feit de kleurstellingen totaal anders zijn, kan mijn collega niet voor een gebruikersprofiel kiezen bij het starten van de auto. Ik wel. Iemand enig idee wat het verschil is?

Edit: het lijkt een oudere softwareversie te zijn. Maar dat is toch apart voor een auto die gisteren geleverd is?

[ Voor 4% gewijzigd door posttoast op 15-12-2020 20:53 ]

omniscale.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Killah_Priest
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 00:29
de telegraaf schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 19:45:
ik heb naast de e-niro MJ19 nu net een nieuwe Niro PHEV met dat nieuwe dashboard. Bij de eNiro kun je de GPS snelheid zien, maar bij dat nieuwe scherm geeft ie daar gewoon dezelfde snelheid als de snelheidsmeter aan, in plaats van GPS-snelheid. Is dat bij alle MJ'20 zo?
Ja, ik heb ook op mijn e-niro (my20) dat deze de snelheid van de teller aangeeft ipv GPS snelheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 5V1NA70G
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 09-07 13:50
posttoast schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 20:37:
Mijn collega heeft gisteren zijn e-Niro MY20 ontvangen, ik die van mij een maandje geleden. Gek genoeg ziet onze software er compleet anders uit.

Dit is bij mij:
[Afbeelding]

Dit is het bij mijn collega:
[Afbeelding]

Los van het feit de kleurstellingen totaal anders zijn, kan mijn collega niet voor een gebruikersprofiel kiezen bij het starten van de auto. Ik wel. Iemand enig idee wat het verschil is?

Edit: het lijkt een oudere softwareversie te zijn. Maar dat is toch apart voor een auto die gisteren geleverd is?
Volgens mij heeft je collega nog de 'oude' software?
Er zou nieuwe uit moeten zijn en de jouwe lijkt op de nieuwe. Maar misschien heb ik het mis :)
Ik heb ook nog de interface die je collega heeft en ga zometeen naar de dealer voor een update.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• posttoast
5V1NA70G schreef op woensdag 16 december 2020 @ 07:41:
[...]

Volgens mij heeft je collega nog de 'oude' software?
Er zou nieuwe uit moeten zijn en de jouwe lijkt op de nieuwe. Maar misschien heb ik het mis :)
Ik heb ook nog de interface die je collega heeft en ga zometeen naar de dealer voor een update.
Het gekke is dat de dealer tegen hem zei dat de software al geupdate is (die update waar Kia over mailde onlangs). Blijkbaar staat dat los van de update van de interface in het entertainment systeem. Mag ie de dealer weer bellen dus ;)

omniscale.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchKel
Ik lees zojuist dat er heel veel klachten zijn over de update en dat sommige garages de update niet eens meer installeren https://www.kiaclub.nl/to...renavigatie-update-gehad/. Gelukkig hoef ik voorlopig nog niet naar de garage dus bij mij blijft de oude versie dan wel erop staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• posttoast
Ik gebruik eigenlijk enkel CarPlay, dus de genoemde nadelen zijn voor mij niet zo relevant. Het kiezen van een profiel bij instappen vind ik dan weer wel handig, en dat zit in de oudere versie niet.

omniscale.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oldie127
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 22-09 00:25
Net mijn my20 leeggereden tot 5% vanaf 8% waarschuwing en doenbaar vermogen verlies omdat ik toch bijna thuis was stug voortgereden met 17km op de gom dan bij 5% ineens ----- 0 op de gom en turtle op het scherm ook waarschuwing op het nav. scherm maar kon nog vlot rijden. Nu hangt hij aan de thuislader 11kw.
Dacht gelijk aan mr EV zijn ervaringen met lage km stand van de GOM.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eMarnix
oldie127 schreef op woensdag 16 december 2020 @ 12:50:
Net mijn my20 leeggereden tot 5% vanaf 8% waarschuwing en doenbaar vermogen verlies omdat ik toch bijna thuis was stug voortgereden met 17km op de gom dan bij 5% ineens ----- 0 op de gom en turtle op het scherm ook waarschuwing op het nav. scherm maar kon nog vlot rijden. Nu hangt hij aan de thuislader 11kw.
Dacht gelijk aan mr EV zijn ervaringen met lage km stand van de GOM.
Die --- had ik eergister ook ineens bij 5% en 17km op de GOM. Werd het ritje naar de laadpaal toch wel ineens een stuk spannender van. Uiteindelijk met 4% aangekomen bij de lader. Rijdt de auto eigenlijk door tot 1 of 2% batterij of houdt hij er al wel eerder mee op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22:24
eMarnix schreef op woensdag 16 december 2020 @ 16:29:
[...]

Die --- had ik eergister ook ineens bij 5% en 17km op de GOM. Werd het ritje naar de laadpaal toch wel ineens een stuk spannender van. Uiteindelijk met 4% aangekomen bij de lader. Rijdt de auto eigenlijk door tot 1 of 2% batterij of houdt hij er al wel eerder mee op?
Gewoon tot 0% maar dan zit je al in de turtle modus. Bij deze auto nog niet gehad wel 2x op de afrit van de snelweg met een i-miev kon nog 5km doorrijden en had 3km nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pppir123
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 23-05-2024
Mijn ervaring: met de E-niro kan je doorrijden tot in 0%. De power neemt af en het laatste stuk (dan ook echt laatste kwh's) gaat het meer en meer in turtle snelheid. Ik denk met de allerlaatste restjes redde ik het tot net niet waar m'n laadpaal staat, er stond nl een andere auto in de weg. 8)7

De E-niro opzij gezet, de andere auto direct weg kunnen halen en daarna weer opstarten vd E-niro... dacht ik, dat gaat niet, geen beweging in de auto te krijgen. Ook niet duwbaar. Met verlengkabel op 1 fase vanuit huis zeker een uur zitten laden alvorens de E-niro weer start en deze naar de laadpaal kon.

• niroot
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 20:12
Nog een praktijkervaring:

• driel24
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 13:40
Saai filmpje zeg....

Wat ik mij afvraag, is de Nederlandse e-niro anders ?
Ik rij regelmatig door. Bij +- 25 of 20 km komen bij mij "--" op de GOM.

Wie nooit van mening is veranderd, heeft zelden iets geleerd

• kdeboois
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 21-09 19:01
driel24 schreef op donderdag 17 december 2020 @ 08:59:
[...]

Saai filmpje zeg....

Wat ik mij afvraag, is de Nederlandse e-niro anders ?
Waarom ? Is gewoon niet goed voor de auto. Hoeveel moeite is het om gewoon een keertje extra te laden ? Ben nog maar zelden onder de 100 km bereik geweest.

PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton

• driel24
kdeboois schreef op donderdag 17 december 2020 @ 10:17:
[...]

Waarom ? Is gewoon niet goed voor de auto. Hoeveel moeite is het om gewoon een keertje extra te laden ? Ben nog maar zelden onder de 100 km bereik geweest.
Kan mij niet voorstellen dat rijden tot 3% echt slecht is voor een EV als hij daarna gelijk aan de lader gaat.
Kleine nuance..... Regelmatig : Het is nu 3x voorgekomen in de 25000 km.

Ik kom wel vaak onder de 100 km. Woonwerk is bij mij 110km per dag.
Bijna niemand in onze wijk heeft een prive paal. De dichtstbijzijnde staat op 125 meter.
En die is heel druk bezet. Dan is het handiger om 18:00 tot 07:00 te laden dan van 18:00 tot 02:00
Om 02:00 ga ik hem niet meer weghalen.

Van de 4 aansluitingen zijn ook nog eens al 8 maanden 2 defect.
Heel de buurt is met Allego en de gemeente bezig.
Helaas wijzen ze allemaal naar elkaar.

Als ik er iedere avond zou gaan laden hebben we capaciteits problemen in de wijk.

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

kdeboois schreef op donderdag 17 december 2020 @ 10:17:
[...]

EV's hebben al minder bereik, je mag eigenlijk niet tot 100% laden, je mag niet tot 25 km range rijden, snelladen is slechter dan langzaam laden... Mag je er nog wel in rijden, of kun je hem beter op de inrit laten staan?

Als je de laatste 25km niet mag gebruiken, dan moeten ze zorgen dat ze 25km eerder al communiceren als zijnde "0".

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

• kdeboois
Natuurlijk zijn er altijd situaties waarbij het niet mogelijk is of onhandig, maar het beste is om tussen de 25 en de 85% SoC te blijven. Nodig is het niet, maar als je het zonder extra moeite kan doen, waarom niet.

Bron: https://batteryuniversity...g_lithium_based_batteries

TL:DR Laden tot 70-85% SoC als je geen lange rit op de planning hebt staan en opladen bij 25%.

Het is geen enkel probleem om de batterij van 0 - 100% te gebruiken maar je moet dan wel doorhebben dat je de levensduur aan het verkorten bent en daarmee leven :) ik kan dat niet 8)

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:26

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

driel24 schreef op donderdag 17 december 2020 @ 08:59:
[...]
Dan heb je vast geen e-Niro. Dit klinkt meer als een ICE of (P)HEV?
Bij mij gaat de GoM in elk geval door tot de nul.

Vanaf 3% acculading krijg je echt merkbare beperkingen, is mijn ervaring. Twee keer gehad. Een keer met nog 1% lading en dan gaat optrekken langzamer dan je grootvader op de fiets. Idem voor de snelheid, maar hij komt dan tenminste nog voorúít...!

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• driel24
Hippe Lip schreef op donderdag 17 december 2020 @ 11:18:
[...]

Dan heb je vast geen e-Niro. Dit klinkt meer als een ICE of (P)HEV?
Bij mij gaat de GoM in elk geval door tot de nul.

Vanaf 3% acculading krijg je echt merkbare beperkingen, is mijn ervaring. Twee keer gehad. Een keer met nog 1% lading en dan gaat optrekken langzamer dan je grootvader op de fiets. Idem voor de snelheid, maar hij komt dan tenminste nog voorúít...!
Gisteren nog gecheckt. Ik denk dat ik een e-niro heb 8)7 :?

Het bewijs dan maar :
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/veiioUb1eQquzHuWPwyRZIIxt6E=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/USLH3DLSKDp587iqrACiGyY2.jpg?f=fotoalbum_small

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/31hsODIBSnLySejG6O7v-kco0P8=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/H1R1AfZaEe7HiL379bPlDOyt.jpg?f=fotoalbum_small

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• StonyT
  • Laatst online: 22-09 10:47
Helemaal happy hier, vanochtend mn E-Niro in ontvangst mogen nemen.
Straks gelukkig twee weekjes vrij, om alle instellingen door te nemen. :*)

Wel een verschil met mijn eerste auto, een (2e hands) Mazda 323, waarbij ik de radio en speakers nog zelf moest inbouwen, maar deze eerste kilometers rijden heerlijk.... :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

driel24 schreef op donderdag 17 december 2020 @ 11:32:
[...]

Gisteren nog gecheckt. Ik denk dat ik een e-niro heb 8)7 :?

Het bewijs dan maar :
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Goh, toch apart. En toch heb je zo te zien een MY19, net als ikke.

Jouw GoM houdt er dus mee op bij 2 of 3%, maar bij mij kreeg ik nog wel wat te zien op de GoM bij 1%
Dat was in november vorig jaar.

Hier mijn bewijs dan maar ;)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wmHG-6hG9Po-MlZWOULoMZAurpo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0Bp4dyin4c0msJnG4xmkvkHb.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z3BWUAlBPvjSD_80Hv9UoHfZ748=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LGg4okFSkbIHbxh4KK48h0ou.jpg?f=fotoalbum_large

<John O`Mill>

• CyBeRSPiN
Hippe Lip schreef op donderdag 17 december 2020 @ 11:56:
[...]

Dat was in november vorig jaar.
Misschien is er inmiddels een update geweest?

Ik ga het in elk geval niet testen, ik wil voorkomen dat ik onder de 30km overgebleven range uitkom.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• niroot
  • Laatst online: 20:12
Ze zijn inderdaad een stuk leuker als zijn Italiaanse vrouw meedoet en zijn verborgen verlangen naar een Tesla Model 3 de grond in boort...

• Hippe Lip

Hippe Lip

CyBeRSPiN schreef op donderdag 17 december 2020 @ 11:59:
[...]Misschien is er inmiddels een update geweest?
Zou kunnen, maar bij mijn weten is er voor de MY19 (nog) geen update geweest. De enige update die ik ken is voor de MY20 in verband met het schakelen tussen 1- en 3-fase laden.

Weet iemand van een update voor de MY19?

<John O`Mill>

• CyBeRSPiN
Hippe Lip schreef op donderdag 17 december 2020 @ 13:07:
[...]

Zou kunnen, maar bij mijn weten is er voor de MY19 (nog) geen update geweest. De enige update die ik ken is voor de MY20 in verband met het schakelen tussen 1- en 3-fase laden.

Weet iemand van een update voor de MY19?
Ik meen dat er bij servicebeurten wel eea geüpdatet wordt waar je als eigenaar niet perse van op de hoogte wordt gebracht, maar weet het niet zeker.

• oldie127
Waarom rij ik hem zover leeg Gom zei dat ik het makkelijk zou halen en toen ik de waarschuwing kreeg was ik bijna thuis dus ook geen kw sparen.
Verder is het de aard van het beestje zeker bij de bmw 3 ben ik eens tot -4 km geraakt met de ice zelfs tot -18km . Makkelijkste zou zijn thuis altijd aan de stekker maar blijkbaar is dat ook niet optimaal. Maar mij hoor je niet klagen kom overal makkelijk. Slechts eenmaal aan de snelader gemoeten tijdens een trip Antwerpen/Zwolle/Antwerpen kwam met 56 in Zwolle aan en vond het wat riskant.

• Hippe Lip

Hippe Lip

CyBeRSPiN schreef op donderdag 17 december 2020 @ 13:08:
[...]

Ik meen dat er bij servicebeurten wel eea geüpdatet wordt waar je als eigenaar niet perse van op de hoogte wordt gebracht, maar weet het niet zeker.
Wat ik bedoelde: is er überhaupt iets bekend, bestáát er een update voor de MY19?

<John O`Mill>

• driel24
Hippe Lip schreef op donderdag 17 december 2020 @ 18:18:
[...]

Wat ik bedoelde: is er überhaupt iets bekend, bestáát er een update voor de MY19?
Die is er. Gedaan in maart 2020.

Het was DE_EV.EUR.SOP.006.3.190314
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9iaAB_1QZ126JHlj7Q3Lka3Eu6Q=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VEPploF0xMyN7OwhnSUSwzZz.jpg?f=fotoalbum_small
Nu is het DE_EV.EUR.SOP.007.1.191209
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a4AfR3GWeVCom4ow6jE71xd_2wA=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1Dd0g3Idorss4OwkfXcnNGib.jpg?f=fotoalbum_small

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greatgonzo
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14:10

greatgonzo

schit-te-rend!

De eerste week rijden zit erop. Vroeg me twee dingen af:
- Verbruik in de eerste KM is giga.. Is het beter om voorverwarmd te vertrekken? Ben zelf niet zo'n kou kleum, maar kan me voorstellen dat het voor de batterij beter is?
- Dan de ACC. Dat rijdt best fijn, maar op de snelweg valt me een ding op. Ik rij veel op de middelste baan, omdat rechts de vrachtwagens zitten. ACC aan, en die houd 100 meter afstand van de voorligger oid. Vervolgens voegt iemand op je baan in. ACC grijpt in en gaat remmen. Ik heb nu al een paar keer gehad dat ik iemand vlak achter me had die dat niet zo fijn vind. Natuurlijk moet die persoon eigenlijk afstand houden, maar het levert wel eens boze blikken op. Hoe doen jullie dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
greatgonzo schreef op vrijdag 18 december 2020 @ 08:59:
- Verbruik in de eerste KM is giga.. Is het beter om voorverwarmd te vertrekken? Ben zelf niet zo'n kou kleum, maar kan me voorstellen dat het voor de batterij beter is?
- Dan de ACC. Dat rijdt best fijn, maar op de snelweg valt me een ding op. Ik rij veel op de middelste baan, omdat rechts de vrachtwagens zitten. ACC aan, en die houd 100 meter afstand van de voorligger oid. Vervolgens voegt iemand op je baan in. ACC grijpt in en gaat remmen. Ik heb nu al een paar keer gehad dat ik iemand vlak achter me had die dat niet zo fijn vind. Natuurlijk moet die persoon eigenlijk afstand houden, maar het levert wel eens boze blikken op. Hoe doen jullie dit?
- Ik gok dat de klimaatbeheersing in het begin meer verbruikt dan als de auto op temperatuur is. Als je auto al op temperatuur is dan hoeft deze niet meer te werken. Als je hem aan de laadpaal hebt zitten dan gebruikt de auto stroom van de laadpaal om op te warmen.
- Ik negeer het tot nu toe. Ze moeten inderdaad afstand houden. Het is niet dat de auto vol in de remmen gaat dan. Het is net als dat iemand zijn auto ineens voor je gooit, jij kunt dan ook een boze blik werpen omdat die niet goed heeft gekeken in de spiegels. Ik probeer wel als ik het zie gebeuren (dmv knipperlicht wat plots aan gaat) om een baan naar links te gaan als het veilig kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TechLight
  • Registratie: Mei 2019
  • Niet online
Het hoge verbruik van klimaatbeheersing maakt voor de batterij niet uit, dat is maar een paar kW (vermogen), terwijl de auto bij optrekken al snel tientallen kW verbruikt. Natuurlijk scheelt het batterij ontladen (laadcycli) versus voorverwarmen, maar dat zal per rit alsnog niet zo veel zijn, omdat het initieel verwarmen niet zo lang duurt.

Voorverwarmen kost doorgaans wel meer stroom totaal, gewoon omdat de auto langer warm is (bv een kwartier vantevoren al). Maar stem dat vooral af op je comfort wens en totale verbruik wens, en niet op de batterij. (Zeker bij korte ritten heb je immers ook weinig te maken met het maximaliseren van de range, je kan toch vaker opladen).

Hoge verbruik na starten is overigens ook een gevolg van het feit dat je de hele massa op snelheid brengt. Die energie wordt (deels) weer teruggewonnen bij het afremmen. Zelfs met airco/verwarming uit kan ik wel een verbruik van tegen de 30 kWh/100km halen de eerste paar km. Daar speelt overigens ook de electronica nog een rol (die verbruikt al als je nog bezig bent te gaan zitten, je routeplanner in te stellen en zo). Voor een 'eerlijke' meting bij een korte rit, moet je dus wel kijken als je weer stil staat, en niet als je nog rijdt.

Voor wat de ACC betreft, wat je nog kan doen, is licht je stroompedaal indrukken als je zo'n actie ziet aankomen. Je kan daarmee het ingrijpen van de ACC 'doseren'. Ik doe dat zelf vaak als ik achter een vrachtwagen aankom, maar nog niet zo snel naar links wil/kan. Dan trap ik langzaam het stroompedaal wat verder in, zodat de ACC nog niet gaat remmen.

Het mooie is dat dat gedoseerd kan. Als je het pedaal zeg maar een paar mm intrapt, dan grijpt de ACC qua remactie bijvoorbeeld 10 meter dichterbij je voorganger pas in. Als je iets verder intrapt 20 meter, etc. Dus als de voorganger die er bij jou tussenkruipt toch best wat afstand heeft, is lichte pedaaldruk voldoende. Als hij vlak voor je zit, moet je het pedaal verder indrukken (als hij echt voor je neus zit, laat je de auto natuurlijk remmen, en rem je zonodig zelf nog bij).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baggio666
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-09 12:37
Hier ook een 'nieuwe' e-Niro rijder. Inmiddels heb ik de auto al even, maar nog niet veel kilometers kunnen maken (<1000).

Wél heb ik inmiddels al de nodige problemen gehad met thuisladen. de eerste keer laden ging probleemloos, de 2e keer vloog er na 10% laden de hoofdzekering uit van de L1 fase. Mijn idee was toen nog, pech, laten maken en weer door. Maar de volgende keer laden direct bij het starten met laden weer een hoofdzekering eruit (weer L1). Auto losgekoppeld, laadpaal uitgeschakeld en zekering laten maken. De meneer van Stedin deed de laadpaal weer aan (zonder auto eraan) om te kijken of alles nog bleef werken, dat leek het geval. 2 minuut later doe ik de oven aan en vliegt L2 eruit. Gelukkig stond de stedin meneer nog voor de deur. De laadpaal sindsdien maar uitgezet maar ik zag nog wel dat hij een installatiefout gaf op het display. De leasemaatschappij had ook iemand langs laten komen (van Kia service) om de auto te controleren maar dat kunnen ze helemaal niet, dat kan alleen bij de dealer. Nog even overlegd met de leasemaatschappij en de conclusie was dat de oorzaak waarschijnlijk de laadpaal was, dus totdat de wallbox gemaakt was maar een openbare laadpaal gebruiken.

De week erna probeer ik op te laden bij een openbare paal. De auto lijkt even te starten met laden, daarna stopt alles en de paal reageert niet meer. De meneer van Allegro kan de paal ook niet meer bereiken maar gelooft tocht echt niet dat het aan mijn auto ligt, "probeer maar een andere paal in de buurt". Dus nadat ik nog een paal gesloopt heb maar weer de Kia service bellen. Die koppelt even de 12v accu los voor een reset en wil toch nog een keer proberen te laden. Nadat er 3 openbare laadpalen stuk zijn (sorry mensen in Zevenhuizen) is de auto toch maar richting dealer gestuurd.

Bij de dealer was de conclusie de laadunit is stuk, een bekend probleem, gaan we vervangen. Dat klopt niet helemaal want ik had wél al de nieuwe software. Ook al lijken de problemen wel op wat ik hier eerder al gelezen had. De auto is inmiddels weer gemaakt. Ook de wallbox is gisteren weer gemaakt, hier bleek een rubberen ring te missen waardoor er water binnen kwam, dus wellicht was tóch de wallbox de aanstichter. Enfin, ik ga zo eens proberen te laden, fingers crossed...
Je kan wel de afstand aanpassen die de ACC aanhoudt (mocht je dat niet al gedaan hebben). Als je de afstand korter zet zorgt dat meestal voor wat minder onbegrip bij medeweggebruikers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Akemi
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 19-09 13:46
@Baggio666 Crisis dat is geen leuk begin met je nieuwe auto !

Hier is de E-niro (rood) inmiddels ook afgeleverd. Nu alles nog uitzoeken en instellen. Laden kan ik nog niet want de laadpas van de LM is nog niet binnen. Geen idee of dat goed gaat maar hij is volledig geladen afgeleverd. Dus kan even voort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcva
@Baggio666 heb je de update van de OBC al uit laten voeren? Recall? Dat lost wellicht je probleem op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Baggio666
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-09 12:37
Marcva schreef op vrijdag 18 december 2020 @ 11:24:
@Baggio666 heb je de update van de OBC al uit laten voeren? Recall? Dat lost wellicht je probleem op.
De OBC is wat ik met laadunit bedoelde. Deze is dus als het goed is nu vervangen, maar de oude had volgens de dealer wél al de nieuwste software.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plmagis
  • Laatst online: 16:50
Ik heb mijn ACC op 2 blokjes staan ipv 3. In mijn ervaring is de tussenafstand dan net te kort voor de meesten om ertussen te glippen, maar wel voldoende voor mijn eigen veiligheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greatgonzo

greatgonzo

schit-te-rend!

o, wist niet dat je dat kon instellen.. weer wat geleerd :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bitaktus19
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 15:47
Ik vind hem zelfs op 1 blokje nog veel te grote gaten laten vallen.. Niet dat ik hoef bumperkleven, maar als de gaten te groot zijn duikt er constant iemand in. En dan kun je wel met je voet gaan doseren, maar daarvoor heb je geen ACC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oldie127
Klopt dat ze er alsnog tussenduiken maar heb geleerd het te laten gebeuren dit rijdt veel relaxter en de kia doet het werk. Meestal vinden ze 2min later dat rechts toch sneller is en veranderen dan terug om uiteindelijk net voor of achter je op de afrit te staan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Minxz
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 16-07 18:55
Bitaktus19 schreef op vrijdag 18 december 2020 @ 13:12:
Ik vind hem zelfs op 1 blokje nog veel te grote gaten laten vallen.. Niet dat ik hoef bumperkleven, maar als de gaten te groot zijn duikt er constant iemand in. En dan kun je wel met je voet gaan doseren, maar daarvoor heb je geen ACC.
Op de snelweg schakel ik altijd over naar de gewone CC. Dan vind ik adaptief niet prettig..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis 1
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 22:53
Baggio666 schreef op vrijdag 18 december 2020 @ 10:18:
Hier ook een 'nieuwe' e-Niro rijder. Inmiddels heb ik de auto al even, maar nog niet veel kilometers kunnen maken (<1000).

Wél heb ik inmiddels al de nodige problemen gehad met thuisladen. de eerste keer laden ging probleemloos, de 2e keer vloog er na 10% laden de hoofdzekering uit van de L1 fase. Mijn idee was toen nog, pech, laten maken en weer door. Maar de volgende keer laden direct bij het starten met laden weer een hoofdzekering eruit (weer L1). Auto losgekoppeld, laadpaal uitgeschakeld en zekering laten maken. De meneer van Stedin deed de laadpaal weer aan (zonder auto eraan) om te kijken of alles nog bleef werken, dat leek het geval. 2 minuut later doe ik de oven aan en vliegt L2 eruit. Gelukkig stond de stedin meneer nog voor de deur. De laadpaal sindsdien maar uitgezet maar ik zag nog wel dat hij een installatiefout gaf op het display. De leasemaatschappij had ook iemand langs laten komen (van Kia service) om de auto te controleren maar dat kunnen ze helemaal niet, dat kan alleen bij de dealer. Nog even overlegd met de leasemaatschappij en de conclusie was dat de oorzaak waarschijnlijk de laadpaal was, dus totdat de wallbox gemaakt was maar een openbare laadpaal gebruiken.

De week erna probeer ik op te laden bij een openbare paal. De auto lijkt even te starten met laden, daarna stopt alles en de paal reageert niet meer. De meneer van Allegro kan de paal ook niet meer bereiken maar gelooft tocht echt niet dat het aan mijn auto ligt, "probeer maar een andere paal in de buurt". Dus nadat ik nog een paal gesloopt heb maar weer de Kia service bellen. Die koppelt even de 12v accu los voor een reset en wil toch nog een keer proberen te laden. Nadat er 3 openbare laadpalen stuk zijn (sorry mensen in Zevenhuizen) is de auto toch maar richting dealer gestuurd.

Bij de dealer was de conclusie de laadunit is stuk, een bekend probleem, gaan we vervangen. Dat klopt niet helemaal want ik had wél al de nieuwe software. Ook al lijken de problemen wel op wat ik hier eerder al gelezen had. De auto is inmiddels weer gemaakt. Ook de wallbox is gisteren weer gemaakt, hier bleek een rubberen ring te missen waardoor er water binnen kwam, dus wellicht was tóch de wallbox de aanstichter. Enfin, ik ga zo eens proberen te laden, fingers crossed...

[...]

Je kan wel de afstand aanpassen die de ACC aanhoudt (mocht je dat niet al gedaan hebben). Als je de afstand korter zet zorgt dat meestal voor wat minder onbegrip bij medeweggebruikers.
Naast de afstand kun je ook de gevoeligheid van de ACC aanpassen m.b.t. het reageren op een voorganger (snel, normaal, traag). Ik heb hem op traag staan en vind dat een stuk prettiger rijden. :)
DutchKel schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 08:15:
[...]

Dit heb ik dus telkens geprobeerd, ik krijg dan alleen de 2 eerdergenoemde opties.

Ik heb ook al geprobeerd met de motor in de uit stand alleen als ik dan naar voertuig ga dan staat er dat ik de motor moet starten.
Wat voor uitvoering heb je? Ik heb de ExecutiveLine MY20.

[ Voor 7% gewijzigd door Dennis 1 op 19-12-2020 08:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steeck03
oldie127 schreef op vrijdag 18 december 2020 @ 13:19:
Klopt dat ze er alsnog tussenduiken maar heb geleerd het te laten gebeuren dit rijdt veel relaxter en de kia doet het werk. Meestal vinden ze 2min later dat rechts toch sneller is en veranderen dan terug om uiteindelijk net voor of achter je op de afrit te staan.
Het is dan wel een stuk onrustiger. En vooral als er mensen bij je in de auto zitten. Die hebben er merkbaar last van

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
Dennis 1 schreef op vrijdag 18 december 2020 @ 13:33:
[...]

Naast de afstand kun je ook de gevoeligheid van de ACC aanpassen m.b.t. het reageren op een voorganger (snel, normaal, traag). Ik heb hem op traag staan en vind dat een stuk prettiger rijden. :)
Volgens mij ligt dit een beetje aan de instellingen van de auto, ik mis bij mij ontzettend veel instellingen die in de handleiding wel staan vermeld.

Ik heb bij voertuig instellingen 2 dingen die ik kan aanpassen: de rij modus kan ik aanpassen en de ruiten ontwassen. Dit terwijl ik in de handleiding veel meer opties zie die aan te passen zijn. Weet iemand of dit op een of andere manier te activeren is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeaceNlove
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:49

PeaceNlove

Deugleuter

DutchKel schreef op vrijdag 18 december 2020 @ 15:45:
[...]

Volgens mij ligt dit een beetje aan de instellingen van de auto, ik mis bij mij ontzettend veel instellingen die in de handleiding wel staan vermeld.

Ik heb bij voertuig instellingen 2 dingen die ik kan aanpassen: de rij modus kan ik aanpassen en de ruiten ontwassen. Dit terwijl ik in de handleiding veel meer opties zie die aan te passen zijn. Weet iemand of dit op een of andere manier te activeren is?
Een deel van de instellingen kan alleen bij stilstand gedaan worden. Heb je dat al eens geprobeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
PeaceNlove schreef op vrijdag 18 december 2020 @ 16:26:
[...]

Een deel van de instellingen kan alleen bij stilstand gedaan worden. Heb je dat al eens geprobeerd?
Ja, zojuist heb ik nog gekeken voor de instellingen. Het enige wat ik wel heb gedaan is de motor "gestart", misschien dat ik meer opties krijg als de motor "uit" is. Dat laatste heb ik nog niet geprobeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeaceNlove

PeaceNlove

Deugleuter

Volgens mij inderdaad met ‘motor’ uit. Maar het is al een tijdje geleden dat ik die instellingen bekeken heb. Gebruik momenteel de auto totaal niet.
Mijlpaal van 3 maanden niet laden zo uit mijn hoofd vandaag behaald

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frij5fd
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 21-09 09:45
jerveldh schreef op zaterdag 5 september 2020 @ 17:52:
[...]
Idd vandaag een reset moeten uitvoeren. Mijn auto bleef aangeven dat het netwerk onbereikbaar was. Ook de live-services ontbraken.

Pas na een reset middels de paperclip methode werkte het weer.
Vanmorgen mijn e-Niro in ontvangst mogen nemen.
Alles vlot in kunnen stellen, wijst zichzelf grotendeels. Alleen de UVO activatie lukt niet, omdat er geen netwerk gevonden kan worden. Naar het eerstvolgende dorp gereden, om andere GSM-masten te gebruiken, maar dat hielp ook niet.
Daarom denk ik dat ik de paperclip reset maar ga doen.
Vraag: alle instellingen binnen het infotainmentsysteem gaan dan terug naar standaardinstellingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis 1
PeaceNlove schreef op vrijdag 18 december 2020 @ 16:31:
Volgens mij inderdaad met ‘motor’ uit. Maar het is al een tijdje geleden dat ik die instellingen bekeken heb. Gebruik momenteel de auto totaal niet.
Mijlpaal van 3 maanden niet laden zo uit mijn hoofd vandaag behaald
Motor aan en in de P stand. Dan zou je bij gebruikersinstellingen / bestuurdershulp diverse instellingen moeten kunnen wijzigen waaronder SCC.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8bU0dJOjuebbFB516KaSnqrEs8o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/86Hw8fpUEtfQB2zjYmTiEH3U.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Akemi
Frij5fd schreef op vrijdag 18 december 2020 @ 20:02:
[...]

Vanmorgen mijn e-Niro in ontvangst mogen nemen.
Alles vlot in kunnen stellen, wijst zichzelf grotendeels. Alleen de UVO activatie lukt niet, omdat er geen netwerk gevonden kan worden. Naar het eerstvolgende dorp gereden, om andere GSM-masten te gebruiken, maar dat hielp ook niet.
Daarom denk ik dat ik de paperclip reset maar ga doen.
Vraag: alle instellingen binnen het infotainmentsysteem gaan dan terug naar standaardinstellingen?
Ik heb precies hetzelfde probleem. Ook net de auto gehad en kan ook geen verbinding maken. Ook verderop gereden. Niets werkt, ben benieuwd of je paperclip werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
Dennis 1 schreef op vrijdag 18 december 2020 @ 22:55:
Motor aan en in de P stand. Dan zou je bij gebruikersinstellingen / bestuurdershulp diverse instellingen moeten kunnen wijzigen waaronder SCC.
Dit heb ik dus telkens geprobeerd, ik krijg dan alleen de 2 eerdergenoemde opties.

Ik heb ook al geprobeerd met de motor in de uit stand alleen als ik dan naar voertuig ga dan staat er dat ik de motor moet starten.

@Dennis 1 Ik heb ook de executive lijn MY20,
maar wel met 1 fase opladen ipv 3. Dat is wel een beetje apart.

[ Voor 10% gewijzigd door DutchKel op 19-12-2020 08:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis 1
[...]

[...]

Dan ligt het wellicht aan de uitvoering. Ik heb de ExecutiveLine MY20.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killah_Priest
[...]

Je moet die opties niet op je infotainment systeem instellen maar met het stuur (op het kleine display in he instrumenten paneel)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
Killah_Priest schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 09:47:
[...]

Je moet die opties niet op je infotainment systeem instellen maar met het stuur (op het kleine display in he instrumenten paneel)
Daar heb ik wel het een en ander staan om in te stellen. Maar via het infotainment systeem moet het volgens de handleiding ook kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis 1
[...]

Toen ik de ExecutiveLine MY20 bestelde (in 2019) via de LM kon ik kiezen tussen 1 fase en 3 fase opladen. Wel voor een meerprijs natuurlijk.

Volgens mij is het nu standaard 3 fase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oldie127
DutchKel schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 09:56:
[...]

Daar heb ik wel het een en ander staan om in te stellen. Maar via het infotainment systeem moet het volgens de handleiding ook kunnen.
Kan het hier ook alleen via het stuur instellen .
Ongeveer zo ingedeeld music nav ev verwarming via mediascherm. Auto en bestuurders hulp via dashboard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steeck03
[...]

Dat is niet apart. Dat betekend dat je een van de eerste MY20 hebt die in Nederland rond rijden. Later werd alles 3 fase. Maar met 1 fase gaat het ook prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frij5fd
Akemi schreef op vrijdag 18 december 2020 @ 23:04:
[...]
Ik heb precies hetzelfde probleem. Ook net de auto gehad en kan ook geen verbinding maken. Ook verderop gereden. Niets werkt, ben benieuwd of je paperclip werkt.
Nu vanmorgen weer geprobeerd en nu werkt het activeren gewoon wel. Het is een beetje vaag waarom dat gisteren steeds niet lukte. Wat het effect van de paperclip is heb ik dus niet vastgesteld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Akemi
Frij5fd schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 11:16:
[...]

Nu vanmorgen weer geprobeerd en nu werkt het activeren gewoon wel. Het is een beetje vaag waarom dat gisteren steeds niet lukte. Wat het effect van de paperclip is heb ik dus niet vastgesteld
Bij mij werkt het nog steeds niet. Zowel de app als in de auto.

Paperclip gedaan en nu werkt het wel.

[ Voor 5% gewijzigd door Akemi op 19-12-2020 12:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• driel24
Gisteren de auto gewassen in een wasbox.

Deze morgen ziet hij er zo uit.
Hij lijkt wel lek....

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Xy8cxzNJvhpIemmOF1r4wGng5G8=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jEm8ue45dcNoUqnfVMBKn1Hc.jpg?f=fotoalbum_medium

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister9
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 00:20
driel24 schreef op zondag 20 december 2020 @ 11:31:

Hij lijkt wel lek....

[Afbeelding]
Is dat vocht van binnen??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• driel24
Ja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oldie127
Zou voor de zekerheid toch maar een rondje in het interieur doen en onder de matten voelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oldie127
Iemand die weet hoe in de uvo app het tabblad navikoppeling werkt en welk doel het heeft

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killah_Priest
Ik had eerst ook vocht aan de binnenkant, maar bij mij was het te verklaren (natte laadkabel, paraplu en kinderen opgehaald bij zwemles).
Sinds ik een vochtvreter in de kofferbak heb liggen in het vak voor de laadkabel heb ik nergens last van, zelfs niet met die flinke regenbuien een tijd geleden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GVR
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 21:42

GVR

driel24 schreef op zondag 20 december 2020 @ 11:31:

Hij lijkt wel lek....

[Afbeelding]
In de wasstraat via de blower vochtige warme lucht binnen gekregen, daarna auto thuis geparkeerd. Lucht koelt af snachts en condenseert?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• driel24
Killah_Priest schreef op zondag 20 december 2020 @ 13:41:
[...]

Ik had eerst ook vocht aan de binnenkant, maar bij mij was het te verklaren (natte laadkabel, paraplu en kinderen opgehaald bij zwemles).
Sinds ik een vochtvreter in de kofferbak heb liggen in het vak voor de laadkabel heb ik nergens last van, zelfs niet met die flinke regenbuien een tijd geleden.
Heb je zo'n zak of een plastic bak met navulling?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• driel24
GVR schreef op zondag 20 december 2020 @ 15:00:
[...]

In de wasstraat via de blower vochtige warme lucht binnen gekregen, daarna auto thuis geparkeerd. Lucht koelt af snachts en condenseert?
Ik begrijp hoe het komt. Maar zo erg....
Dat heb ik met nog niet een auto gehad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Killah_Priest
driel24 schreef op zondag 20 december 2020 @ 15:07:
[...]

Heb je zo'n zak of een plastic bak met navulling?
Gewoon zo'n zakje die je af en toe in de magnetron moet doen om te drogen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frij5fd
oldie127 schreef op zondag 20 december 2020 @ 12:33:
Iemand die weet hoe in de uvo app het tabblad navikoppeling werkt en welk doel het heeft
Voor mij is dat ook een raadsel. Gisteren vanuit de UVO-app een bestemming naar de auto gestuurd, maar in de auto binnen de navigatie niets ervan kunnen terugvinden :'(
WRT54G schreef op maandag 9 november 2020 @ 15:42:
Iemand met de laatste nieuwe software versie (die van september/oktober dit jaar) en die geprobeerd heeft om een navigatie adres door te sturen middels de UVO app naar de e-Niro?

Voorheen ging dat zonder problemen! Echter met de nieuwe software kan ik de POI (zo werd deze altijd verstuurd) niet uitlezen. UVO geeft aan netjes het adres doorgestuurd te hebben maar ik kan nergens in de (navigatie) software meer terug vinden om het adres ook daadwerkelijk in te laden.

Voorheen kreeg je ook een soort van "push" melding op je navigatie dat er een adres was ontvangen.
Ook dit is niet meer het geval.
Ik zie dat het probleem al langer bekend is (maar niet de oplossing?)

[ Voor 51% gewijzigd door Frij5fd op 21-12-2020 12:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coocoocachoo
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 17:11
Dennis 1 schreef op vrijdag 18 december 2020 @ 22:55:
[...]

[Afbeelding]
Mensen ervaring met de resultaten van deze setting?
Ik heb hem op snel gezet omdat ik de auto bij optrekken traag vind reageren op de voorganger, maar als dit ook/vooral/alleen impact heeft op het vertragen van voorgangers/invoegende voorgangers zet ik hem liever op normaal/traag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TalkingCarrot
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 20-09 21:21
Ik sta op het punt de e-niro te bestellen (zakelijk lease) maar twijfel nog tussen de executive en dynamicplusline. Grootste verschil: 40 euro meer bijtelling per maand voor vooral 2 functionaliteiten die ik wellicht zou missen:

1. Dodehoeksensor
2. JBL speakers.

1 kan ik me overheen zetten, maar ik ben vooral benieuwd naar punt 2: hoe ervaren mensen die geen executive uitvoering (en dus geen JBL speakers) hebben de audio? Kom in dit topic redelijk weinig reacties hierover tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plmagis
Mr Bald Duck schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 08:47:
Ik sta op het punt de e-niro te bestellen (zakelijk lease) maar twijfel nog tussen de executive en dynamicplusline. Grootste verschil: 40 euro meer bijtelling per maand voor vooral 2 functionaliteiten die ik wellicht zou missen:

1. Dodehoeksensor
2. JBL speakers.

1 kan ik me overheen zetten, maar ik ben vooral benieuwd naar punt 2: hoe ervaren mensen die geen executive uitvoering (en dus geen JBL speakers) hebben de audio? Kom in dit topic redelijk weinig reacties hierover tegen.
Dodehoeksensor vind ik persoonlijk slechts nuttig als ik van rijbaan 1 naar 2 ga en een andere auto van rijbaan 3 naar 2 in mijn dodehoek. Komt niet vaak voor, maar is vaak schrikken en kun je zeer moeilijk zien, zelfs met perfect afgestelde achteruitkijkspiegels.

Heb de situatie nog niet voor gehad met de e-Niro, maar ik ben wel nieuwsgierig of ie op tijd biept.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Psycho_Mantis
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 19-09 08:07

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

Frij5fd schreef op maandag 21 december 2020 @ 11:58:
[...]

Voor mij is dat ook een raadsel. Gisteren vanuit de UVO-app een bestemming naar de auto gestuurd, maar in de auto binnen de navigatie niets ervan kunnen terugvinden :'(

[...]

Ik zie dat het probleem al langer bekend is (maar niet de oplossing?)
Heb je UVO al opnieuw geconfigureerd? Want na de update moet je weer een wizard doorlopen om UVO te configureren.
Als je garage deze stappen gewoon geskipt heeft, dan werken een aantal functies niet. (Wel logisch, want de monteur heeft jou telefoon niet.)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• kdeboois
plmagis schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 09:02:
[...]

Dodehoeksensor vind ik persoonlijk slechts nuttig als ik van rijbaan 1 naar 2 ga en een andere auto van rijbaan 3 naar 2 in mijn dodehoek. Komt niet vaak voor, maar is vaak schrikken en kun je zeer moeilijk zien, zelfs met perfect afgestelde achteruitkijkspiegels.

Heb de situatie nog niet voor gehad met de e-Niro, maar ik ben wel nieuwsgierig of ie op tijd biept.
Dodehoek sensor is ook nuttig met uitparkeren. Daar de oplaadaansluiting aan de voorkant zit moet je altijd achteruit uitparkeren en kijkt deze sensor of er verkeer van links of rechts komt. Heel nuttig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wortelsoft
  • Laatst online: 18:52
Dat laatste is inderdaad nuttig, ik vind wel dat de dodehoeksensor te vaak af gaat en te lang aan blijft staan als een auto al voorbij is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marcva
wortelsoft schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 09:40:
[...]ik vind wel dat de dodehoeksensor te vaak af gaat en te lang aan blijft staan als een auto al voorbij is.
Klopt. Op het moment dat ik na een inhaalactie veilig terug wil naar de rechter baan piept 'ie inderdaad. Als het rustig is wacht ik ff tot het lichtje op de rechter spiegel uit is, anders incasseer ik het gepiep ;)
Uitzetten is ook een optie, maar ik zie het als een veiligheidsfunctie. Die zet ik liever niet uit, ook al heeft 'ie mij in een halfjaar tijd nog niet terecht gewaarschuwd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
  • Laatst online: 28-12-2024

1. Dodehoeksensor
2. JBL speakers.

Ik zou het net omgekeerd ervaren.
De dodehoeksensor heeft voor mij al meermaals zijn nut bewezen.
Hij is er soms inderdaad wat 'te vroeg' bij maar ik beschouw het als een veiligheidsfunctie. Beter een keer te vroeg of een keer te veel attent gemaakt dan te laat of niet.

De JBL speakers hebben voor mij dan weer weinig meerwaarde. Een auto is geen concertzaal, zelfs geen huiskamer. Uiteraard kan ik ze in de e-Niro niet vergelijken met een andere versie speakers maar ze doen gewoon wat ze moeten doen. Niet beter of slechter dan in de Kona EV die ik ervoor had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wortelsoft
  • Laatst online: 18:52
Marcva schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 10:01:
[...]

Klopt. Op het moment dat ik na een inhaalactie veilig terug wil naar de rechter baan piept 'ie inderdaad. Als het rustig is wacht ik ff tot het lichtje op de rechter spiegel uit is, anders incasseer ik het gepiep ;)
Uitzetten is ook een optie, maar ik zie het als een veiligheidsfunctie. Die zet ik liever niet uit, ook al heeft 'ie mij in een halfjaar tijd nog niet terecht gewaarschuwd.
Op lkas na blijven alle veiligheidsfuncties bij mij aan. LKAS gaat bij iedere start uit anders ga ik ping pongend van lijn naar lijn op de snelweg. In de file schakel ik VESS soms tijdelijk uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister9

1. Dodehoeksensor
2. JBL speakers.

Tja, dit verschilt per persoon natuurlijk. Het verschilt voor iedereen wat ze belangrijk vinden in de extra opties die je ontvangt bij de executive. De lijst is best lang:
  • Dodehoekdetectie (BSD)
  • Kruisend verkeersdetectie achter (RCTA)
  • JBL Premium Sound System
  • Draadloos oplaadstation voor smartphone
  • Parkeersensoren vóór
  • LED-koplampen
  • Luxe instaplijsten
  • Privacy glass
  • Lederen bekleding
  • Elektrisch verstelbare bestuurdersstoel met lendensteunverstelling en geheugenfunctie
  • Stoelverwarming achter
  • Stoelventilatie vóór
Voor mij persoonlijk vind ik de parkeersensoren voor, de elektrische stoel met geheugen, de lederen bekleden en de LED koplampen erg belangrijk. Maar ik vind eigenlijk alle extras wel de extra investering waard. Geen seconde getwijfeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TalkingCarrot
mister9 schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 11:02:
[...]

Tja, dit verschilt per persoon natuurlijk. Het verschilt voor iedereen wat ze belangrijk vinden in de extra opties die je ontvangt bij de executive. De lijst is best lang:
  • Dodehoekdetectie (BSD)
  • Parkeersensoren vóór
  • LED-koplampen
  • Luxe instaplijsten
  • Privacy glass
  • Lederen bekleding
  • Elektrisch verstelbare bestuurdersstoel met lendensteunverstelling en geheugenfunctie
  • Stoelverwarming achter
  • Stoelventilatie vóór
Voor mij persoonlijk vind ik de parkeersensoren voor, de elektrische stoel met geheugen, de lederen bekleden en de LED koplampen erg belangrijk. Maar ik vind eigenlijk alle extras wel de extra investering waard. Geen seconde getwijfeld.
Ze hebben voor 2021 een tussenuitvoering, daar zitten de volgende opties op:
  • Parkeersensoren vóór
  • LED-koplampen
  • Privacy glass
  • Stoelventilatie vóór
Ja, de overige punten die je benoemt zijn mooi meegenomen, maar voor die extra 40 euro per maand rij ik te weinig om daar echt van te genieten 8) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plmagis
Mr Bald Duck schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 11:24:
[...]

Ze hebben voor 2021 een tussenuitvoering, daar zitten de volgende opties op:
  • Parkeersensoren vóór
  • LED-koplampen
  • Privacy glass
  • Stoelventilatie vóór
Ja, de overige punten die je benoemt zijn mooi meegenomen, maar voor die extra 40 euro per maand rij ik te weinig om daar echt van te genieten 8) .
Die parkeersensoren vóór moet je overigens telkens opnieuw aanzetten. Kan via een knop in de middenconsole, maar mijn vorige wagen had die standaard aanstaan, dus da's wel even eraan denken als ik vooruit de garage inrij.

Heb zelf de versie met alle toeters en bellen genomen, en eigenlijk vooral voor de lendensteun omdat ik dat verschil wel voel in mijn rug.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
mister9 schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 11:02:
[...]

• Dodehoekdetectie (BSD)
  • Parkeersensoren vóór
  • LED-koplampen
  • Luxe instaplijsten
  • Privacy glass
  • Lederen bekleding
  • Stoelverwarming achter
  • Stoelventilatie vóór
Veel hangt af van persoonlijke smaak en wat je gewend bent.

Nadat alles was getest bleef er uiteindelijk nog de keuze over tussen de premium versies van de Kona EV en de e-Niro.
De Kona EV had vooraan twee elektrisch verstelbare stoelen. De e-Niro daarentegen alleen aan de bestuurderszijde + geheugen
De Kona EV had een HUD en de e-Niro niet.
De e-Niro heeft achteraan stoelverwarming en de Kona EV niet.

Op basis van deze vershillen en volgens eigen prioriteiten is het uiteindelijk de e-Niro geworden.
Maar door de 11 maanden levertijd van de e-Niro eerst nog een jaar met de Kona EV rondgereden waardoor we beiden in de praktijk met elkaar konden vergelijken.
Daaruit bleek dat de voordelen op papier en de praktijkervaring nog al eens kunnen verschillen. :)

De elektrische voorstoelen bleken op papier een leuke feature. In de praktijk bleek de handmatige bediening veel secuurder en vooral veel sneller te werken dan de elektrische. Waren wij blij dat dit in de e-Niro rechts vooraan terug manueel was.
Vooral het geheugen van de bestuurdersstoel leek ons in de e-Niro op papier veel voordeelpunten op te leveren. De rijhouding van mijn vrouw en mezelf verschillen nl. behoorlijk. Bleek nadien dat bij het instappen en wisselen van bestuurder de e-Niro eerst standaard kiest voor de laatste instelling (er is geen verbinding met de gebruikte sleutel). Tegen de tijd dat je goed achter het stuur gezeten bent moet je die vorige instelling telkens dus herroepen. Als ik niet vlug genoeg reageer zit ik dan bijna geplet tegen de stuurkolom. ;)

De achterzetelverwarming van de e-Niro is in de praktijk nog nooit gebruikt.

De HUD in de Kona EV (onze eerste auto met een HUD) was een heel mooi punt waar ik al vlug aan gewend was (mijn vrouw vond het maar niets en een typisch 'mannenspeeltje'.
Dacht dat ik dit in de e-Niro echt ging missen. Niets bleek minder waar. Op het instrumentenbord van de e-Niro zag ik voor mij bijna even snel alle info dan de visualisatie op de Kona HUD.
Als ik nog een versie met de HUD zou kunnen kiezen zou ik er nog voor gaan maar zoniet zou ik het niet missen en al zeker niet veel voor bijbetalen.

Zelf de iets grotere kofferruimte van de e-Niro bleek voor ons niet zo'n groot voordeel.

De Kona EV (overigens zonder warmtepomp) bleek in de praktijk steeds een 30-50 km meer range te hebben dan de e-Niro (met warmtepomp).

De JBL van de e-Niro klonk (persoonlijke beoordeling) niet beter dan de geluidsinstallatie van de Kona EV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister9
Goedemorgen,

Ook ik ga me binnenkort aansluiten bij de E-Niro club. Volgende maand wordt de auto geleverd. Wel deze maand nog op kenteken dus gelukkig de komende jaren nog 8% bijtelling. Ik kan niet wachten!

Mijn leascontract loopt af eind januari. Ik had eigenlijk een andere auto besteld, maar de leasemaatschappij belde me 2 weken geleden dat de levertijd daarvan wel echt heel lang dreigt te worde (week 30, en de verwachting was dat die nog verder zou opschuiven). Dus de vraag was, wachten of toch nog kijken naar een alternatief. Gekozen voor een alternatief.

De E-niro stond al eerder op mijn lijst maar viel toen af ivm het gebrek aan trekgewicht. Toen de leasemaatschappij belde alsnog besloten voor de E-niro te gaan.

Er is nu besteld een E-niro ExecutiveLine.
Ik heb een oprit dus laadpaal wordt geplaatst (wordt meegenomen in het leasebudget). Ik woon in het buitengebied dus dat is wel prettig omdat heel veel bestemmingen vaak ver weg zijn.

Nog een voordeel is dat ik met de E-Niro (zelfs inclusief de laadpaal) geen enkele eigen bijdrage betaal en qua bijtelling een stuk voordeliger uit ben want aanschaf is goedkoper en 8% ipv 12.

Het wordt voor mij de eerste keer dat ik elektrisch ga rijden, ben erg benieuwd. Ik ben ook onder de indruk van de uitrusting qua opties.
Ik zie trouwens dat sommige een OBD dongel hebben besteld? Waar dient die voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TalkingCarrot
IvoB2 schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 12:02:
[...]

Veel hangt af van persoonlijke smaak en wat je gewend bent.

Nadat alles was getest bleef er uiteindelijk nog de keuze over tussen de premium versies van de Kona EV en de e-Niro.
De Kona EV had vooraan twee elektrisch verstelbare stoelen. De e-Niro daarentegen alleen aan de bestuurderszijde + geheugen
De Kona EV had een HUD en de e-Niro niet.
De e-Niro heeft achteraan stoelverwarming en de Kona EV niet.

Op basis van deze vershillen en volgens eigen prioriteiten is het uiteindelijk de e-Niro geworden.
Maar door de 11 maanden levertijd van de e-Niro eerst nog een jaar met de Kona EV rondgereden waardoor we beiden in de praktijk met elkaar konden vergelijken.
Daaruit bleek dat de voordelen op papier en de praktijkervaring nog al eens kunnen verschillen. :)

De elektrische voorstoelen bleken op papier een leuke feature. In de praktijk bleek de handmatige bediening veel secuurder en vooral veel sneller te werken dan de elektrische. Waren wij blij dat dit in de e-Niro rechts vooraan terug manueel was.
Vooral het geheugen van de bestuurdersstoel leek ons in de e-Niro op papier veel voordeelpunten op te leveren. De rijhouding van mijn vrouw en mezelf verschillen nl. behoorlijk. Bleek nadien dat bij het instappen en wisselen van bestuurder de e-Niro eerst standaard kiest voor de laatste instelling (er is geen verbinding met de gebruikte sleutel). Tegen de tijd dat je goed achter het stuur gezeten bent moet je die vorige instelling telkens dus herroepen. Als ik niet vlug genoeg reageer zit ik dan bijna geplet tegen de stuurkolom. ;)

De achterzetelverwarming van de e-Niro is in de praktijk nog nooit gebruikt.

De HUD in de Kona EV (onze eerste auto met een HUD) was een heel mooi punt waar ik al vlug aan gewend was (mijn vrouw vond het maar niets en een typisch 'mannenspeeltje'.
Dacht dat ik dit in de e-Niro echt ging missen. Niets bleek minder waar. Op het instrumentenbord van de e-Niro zag ik voor mij bijna even snel alle info dan de visualisatie op de Kona HUD.
Als ik nog een versie met de HUD zou kunnen kiezen zou ik er nog voor gaan maar zoniet zou ik het niet missen en al zeker niet veel voor bijbetalen.

Zelf de iets grotere kofferruimte van de e-Niro bleek voor ons niet zo'n groot voordeel.

De Kona EV (overigens zonder warmtepomp) bleek in de praktijk steeds een 30-50 km meer range te hebben dan de e-Niro (met warmtepomp).

De JBL van de e-Niro klonk (persoonlijke beoordeling) niet beter dan de geluidsinstallatie van de Kona EV.
Dat is hoe ik er dus ook tegen aan kijk. Sommige functies klinken mooi, maar dat betekent niet dat ik het per see ga missen. Ik rij nu in een golf met alle opties erop en eraan waarvoor ik de jackpot (bijna 400) betaal. Deze heeft echter geen leren bekleding, iets wat ik dus ook niet ga missen in de niro.

Met de Kia e-Niro willen we een stap terug gaan in de bijtelling. Het geld dat we overhouden gaat naar een pot waarvan we jaarlijks een vakantie gaan doen die we normaal niet zouden doen. 40 euro per maand meer of minder tikt dan snel aan op je budget :P. Het is dus goed overwegen of de punten die we missen het echt waard zullen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greatgonzo

greatgonzo

schit-te-rend!

toch bijzonder dat het toch nog lukt deze maand nog op kenteken te zetten, of ze hebben bij de LM een hele zwik besteld en gaan dan later verdelen?

Want volgens nu.nl zegt de Kia importeur dit:

"Bij Kia is de situatie heel anders. Alleen van de e-Soul zou hier en daar nog een exemplaar bij een dealer kunnen staan, voor de e-Niro heeft de importeur geen hoop meer. ."

[ Voor 3% gewijzigd door greatgonzo op 22-12-2020 13:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
Wellicht 'grijze' import.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeaceNlove

PeaceNlove

Deugleuter

Of de leasemij heeft een 'voorraadje' besteld. Of de leasemij heeft een contract wat niet doorgaat....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Mr Bald Duck schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 13:33:
[...]

Dat is hoe ik er dus ook tegen aan kijk. Sommige functies klinken mooi, maar dat betekent niet dat ik het per see ga missen. Ik rij nu in een golf met alle opties erop en eraan waarvoor ik de jackpot (bijna 400) betaal. Deze heeft echter geen leren bekleding, iets wat ik dus ook niet ga missen in de niro.

Met de Kia e-Niro willen we een stap terug gaan in de bijtelling. Het geld dat we overhouden gaat naar een pot waarvan we jaarlijks een vakantie gaan doen die we normaal niet zouden doen. 40 euro per maand meer of minder tikt dan snel aan op je budget :P. Het is dus goed overwegen of de punten die we missen het echt waard zullen zijn.
Je moet je bij de lederen bekleding van de e-Niro en de Kona EV ook niet te veel voorstellen.
Het is duidelijk geen premium leder en aan de achterzijde is het al helemaal geen leder.
Op de voorstoelen (achterzetel wordt nauwelijks gebruikt) vertoont het zitvlak na enkele maanden ook al zeer duidelijke gebruikssporen (kreuken aan de randen). Door corona dit jaar geen 10.000 km gehaald. Dus van overmatig gebruik is geen sprake.
Mijn laatste ice had ook geen topleder maar was duidelijk wel van een betere kwaliteit. Ook achteraan (welliswaar dunner) lederen afwerking en dat zag er na 6 jaar nog gloednieuw uit.
Aan de gebruikers zal het dus ook niet liggen.

Ik ben van Belgisch-Vlaanderen. Bijtelling is hier dus geen punt. :)
Het is hier wel zo dat ik voor de eigen maandelijkse opleg (VAA) een veel beter uitgeruste auto krijg dan een veel goedkopere en slechtere uitgeruste ICE variant.
Voor EV wordt hier, tot nu toe, enkel 4% van de catalogusprijs in aanmerking genomen en niet de strafpunten voor de uitstootwaarden van een PHEV en ICE.
Voor de premium uitvoering van de Kona EV en Kia e-Niro (welke in B vreemd genoeg goedkoper was dan de Kona EV) komt het er in de praktijk op neer dat je bijna in de laagste forfaitaire VAA categorie valt.
Voor alles goedkoper zou je bijna evenveel betalen.

[ Voor 6% gewijzigd door IvoB2 op 22-12-2020 14:05 ]

Pagina: 1 ... 128 ... 350 Laatste

Let op:
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3
Thuisladen van je EV deel 2
Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic

Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.