[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 103 104 Laatste
Acties:
  • 561.094 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tom Paris
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01:15
Sunri5e schreef op donderdag 13 februari 2020 @ 13:55:
Wat is jullie ervaring met het aanvragen van een openbare laadpaal?Ik heb eind september een laadpaal aangevraagd bij de gemeente Nijmegen. Ik kreeg direct goedkeuring en 5 dagen later had Allego al een compleet verkeersplan liggen moet hoe het allemaal moest worden. Daarna bleef het angstvallig stil. Ik heb in de tussentijd ook geen publicaties op de site van de gemeente gevonden. Echter na een telefoontje naar de gemeente gaf de desbetreffende medewerker aan dat zij een brief naar alle omwonende hadden gestuurd met de aankondiging. Daar zou bezwaar op zijn gekomen. Echter vind ik het rondzenden van een brief aan omwonende erg vreemd. Gebeurd dat vaker? Daarnaast ben ik zelf ook omwonende en ik heb geen brief gehad. Navraag leert mij dat ook mijn beide buren nooit een brief hebben ontvangen. De medewerker van de gemeente wil niet aangeven wat het bezwaar was. Is dit een normale gang van zaken? En kan ik het bezwaar opvragen om in te zien?
Verkeersbesluiten zoals het plaatsen van een openbare laadpaal moeten gewoon formeel gepubliceerd worden door de gemeente inclusief bezwaartermijn.

De gepubliceerd verkeersbesluiten van de gemeente Nijmegen zijn hier terug te vinden. Zit je adres er ergens tussen?

Veuillez agréer, Madame, Monsieur, l'expression de mes sentiments distingués.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 29-05 21:47
Tom Paris schreef op donderdag 13 februari 2020 @ 15:22:
[...]

Verkeersbesluiten zoals het plaatsen van een openbare laadpaal moeten gewoon formeel gepubliceerd worden door de gemeente inclusief bezwaartermijn.

De gepubliceerd verkeersbesluiten van de gemeente Nijmegen zijn hier terug te vinden. Zit je adres er ergens tussen?
Ik heb een willekeurige bekeken waarbij bezwaren zijn ingediend. Leuke argumentatie wel:

"...dat als reactie kort samengevat de volgende argumenten zijn ingebracht tegen het aanwijzen van de oplaadplekken:
- Parkeerdruk
- Bewoners straat hebben geen elektrisch voertuig
- In omgeving zijn beter geschikte plekken

dat op grond van de ingebrachte reacties het voornemen om de oplaadplekken aan te wijzen nader is overwogen;
dat alle belangen afwegende dit er niet toe heeft geleid dat van het aanwijzen van de parkeerplaatsen als oplaadplek voor elektrische auto’s op de beoogde locaties wordt afgezien;

-Parkeerdruk/geen elektrische voertuigen in de straat; dat uitgangspunt is dat er ook in een straat waar parkeerdruk is er voor elektrische voertuigen de mogelijkheid moet zijn om te kunnen parkeren en het voertuig op te laden, dat dit mogelijk betekent dat het voor reguliere voertuigen lastiger wordt een parkeerplaats te vinden, maar in dit geval het parkeren en opladen van elektrische voertuigen prioriteit krijgt ten opzichte van parkeren door meer vervuilende auto’s;...."

en wel herkenbaar denk ik. Goed dat bezwaar nog niet betekent dat het ook wordt gehonoreerd.

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Ja, goed dat nimby niet wordt geaccepteerd als valide argument.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MadMan81
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 30-05 12:43
stormfly schreef op donderdag 13 februari 2020 @ 15:20:
@Hachy doordat iemand er naar vroeg weet ik van het bestaan. Maar de page waar je vanuit je pas kunt kijken naar de goekoopste laadpaal aanbieder.

Is het een idee om hiervoor een beter herkenbare knop te maken op de website, want ik krijg die link nu (net al hij toen) niet gevonden.

Gewoon een gebruikers dingetje;-)
Zeker een goed idee. Sinds vorige week hebben we de link daarom onderaan de pagina staan!

Cupra Born | www.LaadpasTop10.nl

• Defector
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
oeps kijk compleet over de topic warning heen excuses.

[ Voor 92% gewijzigd door Defector op 13-02-2020 16:17 ]

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 30-05 12:08

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Tom Paris schreef op donderdag 13 februari 2020 @ 15:22:
[...]

En, is er niet een kaart met van te voren aangewezen plaatsen?

Edit: ja dus: https://openbaarladen.nl/...ies-laadpalen-in-nijmegen

[ Voor 96% gewijzigd door teacher op 13-02-2020 16:40 ]

Wise enough to play the fool

• Hachy
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 26-05 16:14

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
-dubbelpost-

[ Voor 97% gewijzigd door Hachy op 13-02-2020 17:13 ]

Ioniq5 & Zoe | 13000 Wp | LaadpasTop10.nl | Goedkoperrijden.blogspot.com

• menzo
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 08:19
https://www.google.com/ma...Rr-P990&hl=nl&usp=sharing

Dit is de kaart van Amsterdam met alle aanvragen.

• stormfly
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08:00
MadMan81 schreef op donderdag 13 februari 2020 @ 15:53:
[...]

Zeker een goed idee. Sinds vorige week hebben we de link daarom onderaan de pagina staan!
Okey problem found; de naam is enigszins nietszeggend daarom valt je oog er niet op. "goedkoperladen" dat is het hele concept van de site @Hachy. Dat zou ik niet terug verwachten in een sublink welke specifiek over "laadpas prijzen gaat"

"Laadpas prijsmatrix" ofzo zou beter de lading dekken, en is een naam die tot doorklikken zorgt in mijn brein.

totzover het stukje meedenken :9

• Sunri5e
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 28-05 17:15
Bericht van Allego:
Beste e-rijder,

Allego verzorgt in samenwerking met Ecotap vanaf september 2018 de plaatsing van openbare laadpunten in de meeste gemeenten in de provincies Overijssel en Gelderland. Omdat je via Allego een laadpunt hebt aangevraagd houden we je graag op de hoogte van ontwikkelingen op ons netwerk.

Slim laden pilot in Overijssel en Gelderland hervat vanaf 14 februari
Op de nieuwe laadpunten die worden geplaatst in Overijssel en Gelderland wordt per 14 februari de Slim Laden pilot weer hervat. Op deze laadpunten kan het grootste deel van de dag met een hogere snelheid geladen worden dan normaal. Maar van 17:00 tot 21:00 uur is de laadsnelheid juist lager om zo de belasting op het netwerk beter te balanceren. Het gaat hierbij om de lichtgrijze ‘Ecotap Operated by Allego’ Laadpalen.

Tesla Model 3? Let dan extra op!
De Tesla Model 3 kan helaas niet altijd goed omgaan met het verlagen van het vermogen tussen 17:00 en 21:00 uur. Wanneer er 2 auto’s aan de laadpaal willen laden wordt de Tesla Model 3 in dit tijdvak niet geladen en valt de auto in slaap. Gevolg hiervan is dat de auto niet meer automatisch start met laden zodra het laadpunt weer op maximaal vermogen wordt geschakeld. Vanuit Tesla wordt gewerkt aan een oplossing.
Lekker dan. Ben ik mooi klaar mee met mijn Model 3.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
Tja, Tesla is vergeten de 'laden pauzeren' functie van ocpi 1.0 IEC 61851 in hun Model 3 te bouwen. Het zit al jaren op de Model S en de Model X. Niet dat ik blij ben met de Slim Laden pilot van Allego hoor, met de Zoë ook altijd problemen, maar in dit geval heeft Tesla net als Renault nog wel wat huiswerk te doen.

Gelukkig kan je het verlagen van het vermogen overrulen, maar dit moet wel via de Smoov app, ik hoorde dat het dan niet meer werkte in combinatie met je favoriete laadpas.

[ Voor 31% gewijzigd door Hachy op 14-02-2020 00:39 ]

• Sunri5e
Hachy schreef op donderdag 13 februari 2020 @ 20:09:
Tja, Tesla is vergeten de 'laden pauzeren' functie van ocpi 1.0 in hun Model 3 te bouwen. Het zit al jaren op de Model S en de Model X. Niet dat ik blij ben met de Slim Laden pilot van Allego hoor, met de Zoë ook altijd problemen, maar in dit geval heeft Tesla net als Renault nog wel wat huiswerk te doen.
Maar er staat bij dat Tesla er mee bezig is om het op te lossen. Hoe willen ze dat doen dan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Simpel toch? Je pusht nieuwe software naar de auto die het probleem oplost. Dat kan en werkt zo bij Tesla.

• MadMan81
stormfly schreef op donderdag 13 februari 2020 @ 18:31:
[...]

Okey problem found; de naam is enigszins nietszeggend daarom valt je oog er niet op. "goedkoperladen" dat is het hele concept van de site @Hachy. Dat zou ik niet terug verwachten in een sublink welke specifiek over "laadpas prijzen gaat"

"Laadpas prijsmatrix" ofzo zou beter de lading dekken, en is een naam die tot doorklikken zorgt in mijn brein.

totzover het stukje meedenken :9
Wat vind je van "Overzicht laadpalen"?

• mrottjers
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 00:25
Laadpaal/paskeuze?

Ik begrijp niet dat je niet in bijv. abrp in kunt geven welke passen je hebt. Dan kan ook de goedkoopste route gepland worden.

Ik worstel er nog mee dat ik bij een laadpaal sta en vervolgens uit moet zoeken welke pas/app ik moet kiezen.

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 30-05 20:25
Ik kan op de site van laadpastop10 geen informatie vinden over shuttel, waarom is dat?
Op de site wordt bijvoorbeeld gesproken over dat de pas van maingau niet werkt bij reguliere nederlandse netwerken. Kan dat beter worden uitgelegd? Volgens mij zegt dat niets, maar de benoeming als reguliere netwerken suggereert dat dat wel iets is.. het verbetert het inzicht in de laadpas cq cpo markt niet echt voor de gemiddelde ev rijder volgens mij.
Voor mra heb ik begrepen dat dat ook een soort van samenwerkingsverband is, welke palen of netwerken vallen hieronder?
Als ik op hun website de kaart met hun palen bekijk staat er bij de informatie over de paal toch ook vaak bijvoorbeeld pitpoint. Hoe moet ik dat zien?
In de regio’s waar ze werken hebben ze opdracht om heeel veel palen te plaatsen.
Hoe kan het dat vroaming daar de goedkoopste kaart is? Cpo + 0,35 is toch niet zo bijzonder?

In het overzicht van goedkoperladen zou ik het fijn vinden als bij de grote logos van de cpo een klein logo van de pasaanbieder die daar het goedkoopst is te zien is.. dat geeft in 1 oogopslag een overzicht van welke kaart in veel gevallen goedkoop is, dan kun je makkelijker voor jezelf beslissen of het zin heeft om ook van die ene pasaanbieder toch een kaart te nemen, mdat je weet dat je veel bij die specifieke paalaanbieder zou komen.

[ Voor 26% gewijzigd door engelbertus op 14-02-2020 00:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Tja, Tesla is vergeten de 'laden pauzeren' functie van ocpi 1.0 in hun Model 3 te bouwen. Het zit al jaren op de Model S en de Model X. Niet dat ik blij ben met de Slim Laden pilot van Allego hoor, met de Zoë ook altijd problemen, maar in dit geval heeft Tesla net als Renault nog wel wat huiswerk te doen.

Gelukkig kan je het verlagen van het vermogen overrulen, maar dit moet wel via de Smoov app, ik hoorde dat het dan niet meer werkte in combinatie met je favoriete laadpas.
Ocpp heeft niets met de interface naar de auto zelf van doen. De auto valt in slaap na het switchen tussen state B en C in de IEC 61851. overigens is dit precies waar (in combinatie met het niet opladen van de 12v batterij tijdens een actieve sessie aan een laadpunt) Nissan Leafs en ook e-Golfs hun 12v batterijen van leeg liepen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
GoldenSample schreef op vrijdag 14 februari 2020 @ 00:15:
[...]

Ocpp heeft niets met de interface naar de auto zelf van doen. De auto valt in slaap na het switchen tussen state B en C in de IEC 61851. overigens is dit precies waar (in combinatie met het niet opladen van de 12v batterij tijdens een actieve sessie aan een laadpunt) Nissan Leafs en ook e-Golfs hun 12v batterijen van leeg liepen.
Uiteraard heb je 100% gelijk, IEC 61851.
engelbertus schreef op donderdag 13 februari 2020 @ 23:58:
Ik kan op de site van laadpastop10 geen informatie vinden over shuttel, waarom is dat?
Op de site wordt bijvoorbeeld gesproken over dat de pas van maingau niet werkt bij reguliere nederlandse netwerken. Kan dat beter worden uitgelegd? Volgens mij zegt dat niets, maar de benoeming als reguliere netwerken suggereert dat dat wel iets is.. het verbetert het inzicht in de laadpas cq cpo markt niet echt voor de gemiddelde ev rijder volgens mij.
Voor mra heb ik begrepen dat dat ook een soort van samenwerkingsverband is, welke palen of netwerken vallen hieronder?
Als ik op hun website de kaart met hun palen bekijk staat er bij de informatie over de paal toch ook vaak bijvoorbeeld pitpoint. Hoe moet ik dat zien?
In de regio’s waar ze werken hebben ze opdracht om heeel veel palen te plaatsen.
Hoe kan het dat vroaming daar de goedkoopste kaart is? Cpo + 0,35 is toch niet zo bijzonder?

In het overzicht van goedkoperladen zou ik het fijn vinden als bij de grote logos van de cpo een klein logo van de pasaanbieder die daar het goedkoopst is te zien is.. dat geeft in 1 oogopslag een overzicht van welke kaart in veel gevallen goedkoop is, dan kun je makkelijker voor jezelf beslissen of het zin heeft om ook van die ene pasaanbieder toch een kaart te nemen, omdat je weet dat je veel bij die specifieke paalaanbieder zou komen.
Shuttel: Zie FAQ, we zijn nog met een aantal mobiliteitskaarten bezig.

Maingau: Op de site staat letterlijk: "Hij werkt niet bij reguliere Nederlandse netwerken, zoals E-laad, NewMotion, Engie, EV-Box, EVNet of Nuon." Dat zijn de netwerken die in Nederland veel voor komen. Als je het lastig vind dan is het voor jou in deze fase wellicht verstandiger om 'alle NL laadpalen' aan te vinken dan hoef je je daar niet mee bezig te houden.

MRA: Google op 'mra regio'

Pitpoint is een veel voorkomende CPO in het MRA gebied.

Goedkoperladen: Dat is nog in béta en hier en daar outdated. Feature request zijn welkom, graag mailen naar support@laadpastop10.nl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08:00
GoldenSample schreef op vrijdag 14 februari 2020 @ 00:15:
[...]

Zoals je wellicht hebt gelezen, heb ik langdurig problemen gehad met mijn laadpunt ivm gepland vertrek en de Model3. Daar is dit onderwerp, het mankement van Tesla, ook voorbij gekomen. Maar zonder dat het feitelijk benoemd is, heb ik het idee dat dit inmiddels gefixed zo kunnen zijn door Tesla. Tesla heeft hier namelijk in het expert team geen opmerkingen meer over gemaakt.

Overigens zag je vanuit het laadpunt een. "EV wakeup" in de logging voorbij komen, ik denk dat dit de PWM golf is vanuit het laadpunt @littlewouter richting de auto. En dat de Tesla hier vroeger slecht op reageerde.
MadMan81 schreef op donderdag 13 februari 2020 @ 20:36:
[...]

Wat vind je van "Overzicht laadpalen"?
Dan denk ik als eerste aan een "map met stipjes" ;-) Waar halen jullie inkomsten vandaan, als dat bezoekhits zijn is de naam in googlesearch relevant. Maar als dat een ander basis inkomen is, dan maakt de naam minder uit.

Als je bezoekers wilt trekken die verward zijn in het laadpassen en -palen bos, dan zou pakkende namen kiezen welke inspelen op hun hulp vraag.

Overigens ben ik helemaal geen expert in Google Search Optimalistie, maar ik vind het wel interessant om zo even mee te denken.

[ Voor 24% gewijzigd door stormfly op 14-02-2020 06:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MadMan81
Het moet zeker duidelijk zijn voor bezoekers. Het doel voor ons is om de site voor iedereen geschikt te maken, niet alleen voor de tweaker die al een boel technische kennis heeft van EV's, laadpalen etc, maar ook voor de buurvrouw die voor het eerst elektrisch gaat rijden. Vandaar dat we jullie mening waarderen en het fijn vinden dat je met ons meedenkt!

De suggestie van @mrottjers vonden we ook een goede en zijn daarom uiteindelijk op "Keuzehulp laadpaal/-pas" gekomen. Vanmiddag volgt de aanpassing op de site.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pmiddeld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 01:09

Met de Elbizz pas hier nog nooit problemen mee gehad, gelukkig. Met de pas swipen en in de app vertrektijd instellen. Werkt goed.

[ Voor 8% gewijzigd door pmiddeld op 14-02-2020 11:22 ]

Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
Kijk tip ! Morgenavond 19.05, NPO1, Kassa.

Hachy in "Elektrische auto's - deel 5"

[ Voor 16% gewijzigd door Hachy op 14-02-2020 16:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrwolf
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Bestaat er een mogelijkheid om via een API o.i.d. de status van een laadpaal op te vragen (bezet, defect, vrij)? Ik ben namelijk afhankelijk van openbare laadpalen, en zou bij een aantal vaste parkeerlocaties (huis, kantoor, klant) graag in één oogopslag willen zien welke vrij zijn zodat ik daar naar toe kan navigeren.

Ja, ik kan een app als InCharge openen en het adres zoeken, maar dat moet handiger kunnen. Als dat via een API kan, dan kan ik via Tasker o.b.v. locatie/agenda-afspraken etc. wel iets verzinnen om direct de dichtstbijzijnde beschikbare publieke laadpaal te vinden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mrottjers
  • Laatst online: 00:25
MadMan81 schreef op vrijdag 14 februari 2020 @ 10:17:De suggestie van @mrottjers vonden we ook een goede en zijn daarom uiteindelijk op "Keuzehulp laadpaal/-pas" gekomen. Vanmiddag volgt de aanpassing op de site.
Ik ben meteen eeuwig fan! d:)b

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• evtje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 18-05 20:25
mrottjers schreef op donderdag 13 februari 2020 @ 23:41:
Laadpaal/paskeuze?

Ik begrijp niet dat je niet in bijv. abrp in kunt geven welke passen je hebt. Dan kan ook de goedkoopste route gepland worden.

Ik worstel er nog mee dat ik bij een laadpaal sta en vervolgens uit moet zoeken welke pas/app ik moet kiezen.
Hier kan dat wel.
https://www.goingelectric.de/stromtankstellen/routenplaner/

Hyundai Ioniq Sep 2017-2022.Tesla MY Dec 2022 Daikin Emura 2 Jun 2014. Mitsubishi MHI SRK-25ZSX Jun 2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evtje
Hilden Supercharger gaat open . De Meneer van de bakkerij is heel wat van plan . Fastned gaat daar ook komen.
https://emobly.com/de/new...n-start-fuer-megaprojekt/

Hyundai Ioniq Sep 2017-2022.Tesla MY Dec 2022 Daikin Emura 2 Jun 2014. Mitsubishi MHI SRK-25ZSX Jun 2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joepie de p
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 09:05
evtje schreef op vrijdag 14 februari 2020 @ 19:32:
Hilden Supercharger gaat open . De Meneer van de bakkerij is heel wat van plan . Fastned gaat daar ook komen.
https://emobly.com/de/new...n-start-fuer-megaprojekt/
Dat is een forse puist vermogen.

16 x150 kW
40 x 250 kW
11 x 300 kW

Zal niet een gelijktijdigheid hebben van 100%, maar al is het 20% op enig moment dan is dat gelijk aan de maximale opbrengst van een stevige windmolen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef87
  • Registratie: Mei 2012
joepie de p schreef op vrijdag 14 februari 2020 @ 21:08:
[...]

Dat is een forse puist vermogen.

16 x150 kW
40 x 250 kW
11 x 300 kW

Zal niet een gelijktijdigheid hebben van 100%, maar al is het 20% op enig moment dan is dat gelijk aan de maximale opbrengst van een stevige windmolen.
Met een aantal (Tesla) powerpacks kan je de piekvermogens nog wel “aftoppen”

Fijn dat zulke plekken worden gebouwd ⚡️

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
Hachy schreef op vrijdag 14 februari 2020 @ 00:59:
[...]

Uiteraard heb je 100% gelijk, IEC 61851.

[...]

Shuttel: Zie FAQ, we zijn nog met een aantal mobiliteitskaarten bezig.

Maingau: Op de site staat letterlijk: "Hij werkt niet bij reguliere Nederlandse netwerken, zoals E-laad, NewMotion, Engie, EV-Box, EVNet of Nuon." Dat zijn de netwerken die in Nederland veel voor komen. Als je het lastig vind dan is het voor jou in deze fase wellicht verstandiger om 'alle NL laadpalen' aan te vinken dan hoef je je daar niet mee bezig te houden.

MRA: Google op 'mra regio'

Pitpoint is een veel voorkomende CPO in het MRA gebied.

Goedkoperladen: Dat is nog in béta en hier en daar outdated. Feature request zijn welkom, graag mailen naar support@laadpastop10.nl.
Bedankt voor je reactie.
Shuttel is volgens mij redelijk transparant voor wat betreft laden. En zou denk ik makkelijk in het overzicht opgenomen kunnen worden. Shuttel werkt volgens mij samen met eneco voor zijn laaddiensten.

Regulier geeft in de regel aan dat iets een bepaalde status heeft. In nl is het overzicht of de status van netwerken dusdanig onoverzichtelijk dat ik het raar vindt dat het n mijn ogen daarom raar is deze toch te groeperen, terwijl de onafhankelijke aanbieders redelijk klein zijn, en enorm verschillend.

Mra is geen aanbieder van laadpalen. Pitpoint(Total dus) werkt met ze samen. Mra organiseert de aanleg van publieke palen, o.a. Voor gemeentes in noord holland, utrecht en flevoland, en zorgen voor aanbestedingen, die door de laadpaalexploitanten kunnen worden gewonnen. Dit zorgt dan voor meer laadpalen, met tarieven, van die exploitanten. Mra-e heeft alleen afspraken gemaakt over het maximum tarief in piek en dal tijden. Vroaming (ook total dus) heeft verschillende abonnementen. De meeste gekoppeld aan andere faciliteiten zoals laadpalen voor thuis, energie voor thuis, en alleen een laadpas. De gratis laadpas rekent cpo tarief plus 0,35 cent. Ik kan mij daarom niet voorstellen dat roaming in mra gebied het goedkoopst is. Vroaming berekent immers voor elke paal cpo tarief, dus ook voor pitpoint. Ze heeft geen extra korting voor eigen, of mra palen, ten opzichte van andere pasaanbieders. Icm abonnementen is laden met vroaming 22,5 ct per kwh. De abonnementskosten zijn dan 17,50, of indien je ook een laadpaal in je abonnement hebt 6 euro p/m, maar dan betaal je ook de hoge vastrechttarieven voor je gas en elektrisch, exclusief netwerkbeheer! , per maand, en de aanschaf en installatie van de laadpaal aan vroaming.

Daarom vraag ik mij oprecht af hoe het kan dat vroaming (alleen) in mra gebied de goedkoopste is. Dit zou je dan ook bij pitpoint verwachten, of bij ptpoint ook total vroaming als goedkoopste

Ik vraag mij daarom ook af hoe er überhaupt tot een prijs gekomen kan worden voor mra. Ze hebben namelijk geen palen. Als je dan naar palen in het mra gebied hebt gekeken, welke heb je dan meegenomen in de berekening? Dat is immers niet te zien, en komt eigenlijk neer op een doorsnee van andere, concurrerende paalaanbieders.
Als je toch op die manier wilt beoordelen verwacht ik dat voor gebied nederland vroaming altijd, bij alle palen, het goedkoopst is, want slecht 22,5 cent per kwh.

Voor het overige wordt op dat overzicht wel goed duidelijk welke passen voor veel mensen of voor veel palen een voordelige optie zijn. Daarom zou het makkelijk zijn niet eerst op een tegel van een aanbieder te moeten klikken voordat de goedkoopste pasaanbieder wordt getoond.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• evtje
Ik snap er ook niets meer van van de Mra-e /Pitpoint . Als ik ga laden met Maingau / Eins dan zijn ze allemaal bijna Greenflux. Als ik op Mra-e laadkaart kijk en een keuze maak Greenflux verdwijnen bijna alle palen op de kaart . En bij keuze pitpoint komen ze weer terug. Ook bij de app TNM nu dus Shell Recharge kwamen ze eerst te zien als Pitpoint daarna Greenflux en nu weer Pitpoint.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunri5e
Ik weet niet of ik in dit topic goed zit maar ik probeer het toch. Wij zijn bezig om een businesscase op te zetten met als doelgroep het bedrijfsleven. Nu is het natuurlijk zo dat vooral de leaseauto markt op dit moment elektrisch is. Wij willen hier op inspelen door bij ons bedrijf de mogelijkheid aan te bieden om elektrisch te laden. Dit wel tegen betaling. Hoe kun je zoiets opzetten? Of moet je hierbij altijd een externe partij inschakelen? Het volledige dak van het bedrijf ligt vol zonnepanelen dus hier zou voor ons ook een "winst" in moeten zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 30-05 10:14

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

Sunri5e schreef op zondag 16 februari 2020 @ 10:33:
Ik weet niet of ik in dit topic goed zit maar ik probeer het toch. Wij zijn bezig om een businesscase op te zetten met als doelgroep het bedrijfsleven. Nu is het natuurlijk zo dat vooral de leaseauto markt op dit moment elektrisch is. Wij willen hier op inspelen door bij ons bedrijf de mogelijkheid aan te bieden om elektrisch te laden. Dit wel tegen betaling. Hoe kun je zoiets opzetten? Of moet je hierbij altijd een externe partij inschakelen? Het volledige dak van het bedrijf ligt vol zonnepanelen dus hier zou voor ons ook een "winst" in moeten zitten.
Je kunt daarvoor gebruik maken van een bestaande platform, zoals bijvoorbeeld van EV-box.

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomic
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 30-05 14:13

tomic

Smexylittlebabe!

evtje schreef op zaterdag 15 februari 2020 @ 16:02:
Ik snap er ook niets meer van van de Mra-e /Pitpoint . Als ik ga laden met Maingau / Eins dan zijn ze allemaal bijna Greenflux. Als ik op Mra-e laadkaart kijk en een keuze maak Greenflux verdwijnen bijna alle palen op de kaart . En bij keuze pitpoint komen ze weer terug. Ook bij de app TNM nu dus Shell Recharge kwamen ze eerst te zien als Pitpoint daarna Greenflux en nu weer Pitpoint.
Ik heb ook geen idee welke provider achter pitpoint zit bij mij in de wijk. Het is noord-Holland, maar volgens mij verschilt het van paal tot paal. Ik ga wel pasjes testen en dan dd goedkoopste voortaan gebruiken... 8)7

Toch maar een weblog?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
Sunri5e schreef op zondag 16 februari 2020 @ 10:33:
Een aantal laadpalen (en parkeerplekken) publiek beschikbaar stellen en samenwerken met een platform dat dan de afrekeningen verzorgt. En afweging maken hoe interessant het voor je mogelijke klant is om bij jou te komen laden. Denk je aan DC snelladen? of AC met 11kWh of met 22kWh?
Voor éénfase-auto's is 11kWh eigenlijk te langzaam om interessant te zijn, omdat je maar eenderde van de capaciteit kunt gebruiken. En is de locatie interessant genoeg voor mensen die in de nabije omgeving moeten zijn en bij jullie kunnen laden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunri5e
eltron schreef op zondag 16 februari 2020 @ 11:20:
[...]

Een aantal laadpalen (en parkeerplekken) publiek beschikbaar stellen en samenwerken met een platform dat dan de afrekeningen verzorgt. En afweging maken hoe interessant het voor je mogelijke klant is om bij jou te komen laden. Denk je aan DC snelladen? of AC met 11kWh of met 22kWh?
Voor éénfase-auto's is 11kWh eigenlijk te langzaam om interessant te zijn, omdat je maar eenderde van de capaciteit kunt gebruiken. En is de locatie interessant genoeg voor mensen die in de nabije omgeving moeten zijn en bij jullie kunnen laden?
De klanten waar wij ons op richten zijn de hele dag aanwezig op locatie. Daarnaast is er een bezienswaardigheid op zeer korte locatie aanwezig. Een AC met 11kWh lijkt mij daarom voldoende.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• evtje
@tomic
Ik kom ook uit N-H omgeving Hoorn. Ik zie daar veel pitpoint palen in de Eins app staan . Die zover ik weet nu de goedkoopste is met 32.25 cent / kWh. Ik heb nog de rekening van Evcompany binnen gekregen die berekend 11 cent service/start kosten en cpo dus 35 cent /kWh . Vorig jaar was dat nog 32 cent . Maar ik zie op de Pitpoint webside de prijs ook 35 cent aangegeven wordt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
Oke de MRA-E Pitpoint discussie:

Het gaat er met name om hoe mensen de laadpalen kunnen herkennen. De laadpalen in het MRA-E gebied omvatten diverse CPO's en worden daarnaast vaak gerenamed. Maar het gebied verandert niet en het MRA-E logo ook niet, vandaar de keuze voor MRA-E als CPO want anders blijf je aan de gang.

De meeste palen vallen onder het label van 'Pitpoint' wat dan weer geexploiteerd wordt door Greenflux. Laadpalen met een MRA-E logo hebben door allerlei concessies laadpalen in zo'n beetje alle landelijke backends, TNM, Greenflux, Allego, EV-box, maar verreweg de meeste Pitpoint palen zitten in het Greenflux backend. Dat zorgt ervoor dat je eigenlijk 5 CPO's hebt en dus 5 entries voor CPO's op de pagina nodig hebt.

Maar dat maakt het complex voor de gemiddelde end-user.

Laadpassen die gekoppeld zijn op hetzelfde backend zijn doorgaans het voordeligst. Dat zijn voor Greenflux o.a.de passen van Greenflux zelf en Total, waarbij door de abonnementsstructuur van Greenflux de Total pas (cpo + 0,35) als voordeligste 'Greenflux' pas uit de bus komt. De laadpalen die in dit Greenflux backend zitten zijn weliswaar goedkoper met Eins, echter Eins werkt niet op de andere MRA-E palen in de andere backends. Om een nieuwe gebruiker een goedkopere pas te adviseren is het een vereiste dat die pas in elk geval op elk laadpunt van die 'aanbieder' werkt. De Total pas werkt sowieso op alle MRA-E palen vanwege het feit dat de andere backends roamen met Greenflux.

Deze tweetraps-raket krijg je niet aan je buurvrouw uitgelegd en daarom staat Total daar als laadpas die op alle MRA-E palen werkt en daarbinnen op het Greenflux backend scherpe tarieven hanteert. Bij Pitpoint heb ik Eins neergezet omdat dat in de meeste gevallen goed gaat.

Context:

Als we iets adviseren wat niet werkt (Maingau op een MRA-E paal in het EV-box backend bijvoorbeeld) dan stroomt mijn mailbox vol met klachten van mensen die dat gaan proberen. Ik ontvang zelfs klachten van mensen die ondanks alle waarschuwingen toch een hele nacht hun auto aan de Allego laadpaal laten staan met de Maingau pas waardoor ze door de boetetarieven plots €30,- moeten afrekenen. Dus zélfs al zet je het er expliciet neer, dan nog lezen mensen niet of volstrekt onvoldoende.

Vanuit die bias zal er soms een -voor Tweakers- minder logische aanbieder staan maar dat is dus zeg maar het end-user-effect. Soms is het beter om de primaire werking boven -tot het gaatje gaan- te prevaleren. De 'goedkoperladen' pagina zal altijd een soort trade/off zijn en het is dus geen garantie dat je op 3 cijfers achter de komma de aller goedkoopste aanbieder voor dat punt hebt, al streven we daar uiteraard wel naar en zal het in veel gevallen ook wel kloppen.

[ Voor 4% gewijzigd door Hachy op 16-02-2020 12:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evtje
Maar dan is het toch raar als je op de laadkaart van Mra-e kijk en filter op greenflux opeens alle pitpoint palen met backend greenflux verdwijnen .
Edit.
Nu wil ik weten wat de Pitpoint laadpaal in rekening brengt. Nu denk ik te weten dat het backend greenflux is.
Nu ga ik kijken op de website van Greenflux waar ze aangeven Mra tussen 26.44 ct en 30.58 ct maar geen woord over pitpoint prijzen.

[ Voor 45% gewijzigd door evtje op 16-02-2020 13:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bruneelm
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 30-05 19:49
Sunri5e schreef op zondag 16 februari 2020 @ 11:25:
[...]

De klanten waar wij ons op richten zijn de hele dag aanwezig op locatie. Daarnaast is er een bezienswaardigheid op zeer korte locatie aanwezig. Een AC met 11kWh lijkt mij daarom voldoende.
Zal ik dan aan mij laten voorbijgaan, ik heb 7,2kW 1f nodig en dan nog duurt het een volledige werkdag mocht ik een redelijk lage SOC hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
Ja, 11 kW heb je met 1f auto weinig aan. Na aftrek van laadverliezen laad je met ca. 3kW, 24kWh op een dag van 8u. Het is meer als niks, maar zou ik ook mijden als dat mogelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeGroteMuis
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 28-05 16:06
Hachy schreef op vrijdag 14 februari 2020 @ 00:59:
Het blijft een handig overzicht voor de (al dan niet aankomende) EV rijders die willen weten welke pas het beste werkt voor hun standaard gebruik. Wel een vraagje: Ik zie een paar keer Justplugin als goedkoopste optie, maar daar kost een abonnement meer dan bij Vandebron en E-FLux vast, terwijl die net als Justplugin CPO tarief berekenen. En voor menig gebruiker zal Elbizz nog goedkoper uitvallen na enkele maanden, want na eenmalig 6,96 maar 6 cent starttarief op CPO tarief. Is dat een van de béta/outdated dingen, of mis ik iets waardoor Justplugin wel de beste optie is voor die CPOs? Erg benieuwd omdat ik ook met enige regelmaat een EVBox paal zal gaan gebruiken en dat met de Elbizz pas wilde gaan doen.
Hachy schreef op zondag 16 februari 2020 @ 12:27:

Context:

Als we iets adviseren wat niet werkt (Maingau op een MRA-E paal in het EV-box backend bijvoorbeeld) dan stroomt mijn mailbox vol met klachten van mensen die dat gaan proberen. Ik ontvang zelfs klachten van mensen die ondanks alle waarschuwingen toch een hele nacht hun auto aan de Allego laadpaal laten staan met de Maingau pas waardoor ze door de boetetarieven plots €30,- moeten afrekenen. Dus zélfs al zet je het er expliciet neer, dan nog lezen mensen niet of volstrekt onvoldoende.

Vanuit die bias zal er soms een -voor Tweakers- minder logische aanbieder staan maar dat is dus zeg maar het end-user-effect. Soms is het beter om de primaire werking boven -tot het gaatje gaan- te prevaleren. De 'goedkoperladen' pagina zal altijd een soort trade/off zijn en het is dus geen garantie dat je op 3 cijfers achter de komma de aller goedkoopste aanbieder voor dat punt hebt, al streven we daar uiteraard wel naar en zal het in veel gevallen ook wel kloppen.
Dat is volgens mij meteen antwoord op een feature request die ik per mail gedaan heb. ;)
Het blijft een prachtig initiatief dat in grote lijnen de goedkoopste aangeeft, maar voor mensen die wat verder willen kijken, helpt het om meerdere providers per CPO te noemen, in een overzicht naast dit overzicht. Dat biedt iets meer kans om de uitzonderingen te benoemen.

Dus voor de gemiddelde end-user de bestaande weergave met 1 provider per CPO voor een globaal overzicht en voor de mensen die er dieper in willen duiken een top 3 of 5, met bijvoorbeeld ruimte voor wat meer diepgang op bijvoorbeeld MRA of de Allego palen met wisselende tarieven die je al eens in je blog hebt aangehaald, waar Eins soms 14 cent per kWh duurder is dan een provider die CPO tarieven hanteert.

Klinkt alsof dat op dit moment (nog?) niet handig zou zijn voor jullie site. Jammer, maar ik snap ook goed dat jullie niet zitten te wachten op mensen die klagen dat hun pas niet werkt ondanks dat jullie dat ook vermeld hadden in de tekst, of dat ze duurder uit kwamen dan de beloofde x cent per kWh, wederom door snel/niet goed lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hunkaroglu
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 28-03 09:37
DeGroteMuis schreef op zondag 16 februari 2020 @ 16:16:
[...]

Het blijft een handig overzicht voor de (al dan niet aankomende) EV rijders die willen weten welke pas het beste werkt voor hun standaard gebruik. Wel een vraagje: Ik zie een paar keer Justplugin als goedkoopste optie, maar daar kost een abonnement meer dan bij Vandebron en E-FLux vast, terwijl die net als Justplugin CPO tarief berekenen. En voor menig gebruiker zal Elbizz nog goedkoper uitvallen na enkele maanden, want na eenmalig 6,96 maar 6 cent starttarief op CPO tarief. Is dat een van de béta/outdated dingen, of mis ik iets waardoor Justplugin wel de beste optie is voor die CPOs? Erg benieuwd omdat ik ook met enige regelmaat een EVBox paal zal gaan gebruiken en dat met de Elbizz pas wilde gaan doen.

[...]

Dat is volgens mij meteen antwoord op een feature request die ik per mail gedaan heb. ;)
Het blijft een prachtig initiatief dat in grote lijnen de goedkoopste aangeeft, maar voor mensen die wat verder willen kijken, helpt het om meerdere providers per CPO te noemen, in een overzicht naast dit overzicht. Dat biedt iets meer kans om de uitzonderingen te benoemen.

Dus voor de gemiddelde end-user de bestaande weergave met 1 provider per CPO voor een globaal overzicht en voor de mensen die er dieper in willen duiken een top 3 of 5, met bijvoorbeeld ruimte voor wat meer diepgang op bijvoorbeeld MRA of de Allego palen met wisselende tarieven die je al eens in je blog hebt aangehaald, waar Eins soms 14 cent per kWh duurder is dan een provider die CPO tarieven hanteert.

Klinkt alsof dat op dit moment (nog?) niet handig zou zijn voor jullie site. Jammer, maar ik snap ook goed dat jullie niet zitten te wachten op mensen die klagen dat hun pas niet werkt ondanks dat jullie dat ook vermeld hadden in de tekst, of dat ze duurder uit kwamen dan de beloofde x cent per kWh, wederom door snel/niet goed lezen.
Hoe kom je erbij dat Justplugin de goedkoopste is? Shell Recharge (voorheen NewMotion) heeft ook een starttarief van 0,35 cent, zonder abonnement. Volgens mij is Elbizz de goedkoopste momenteel met 0,06 cent aan starttarief en geen abonnementskosten als je vaak aan de openbare laadpaal zit. Als je elke dag zou laden kom je niet eens uit op 2 euro per maand aan extra kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Marcel_1973
  • Laatst online: 13-10-2024
Ik kom er niet meer uit geloof ik.

Ik wil graag bij deze Alperia-paal laden in Italie. Ik verwacht ca 50-60 kWh te gaan laden.
https://nl.chargemap.com/...rilleva-commezzadura.html

Volgens mij is de app van Neogy Mobility de goedkoopste op deze paal.
Als backup heb ik maar gekozen voor D-mobility/Duferco Energia.

Om de app van Neogy te kunnen gebruiken moet je een account aanmaken.
Op geen enkele wijze is me dat tot nu toe gelukt via diverse browsers. Hij blijft aangeven, ondank alles invullen, dat het verzoek niet succesvol afgerond kon worden.

Iemand hier nog de gouden tip?

Refferal link voor ABRP of Tronity nodig voor 30 dagen premium? Stuur maar een PB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bruneelm
_Marcel_1973 schreef op zondag 16 februari 2020 @ 17:05:

Ik wil graag bij deze Alperia-paal laden in Italie. Ik verwacht ca 50-60 kWh te gaan laden.

Op geen enkele wijze is me dat tot nu toe gelukt via diverse browsers. Hij blijft aangeven, ondank alles invullen, dat het verzoek niet succesvol afgerond kon worden.

Of met de Italiaanse nextcharge account à 0,72€/kWh, zou moeten kunnen met hun app

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
Mra gebied heeft dus niets te naken met de paalaanbieder of de backend en ook niets te maken met de prijs, en dan zijn er inderdaad nig palen in dat gebied die niet bij mra horen. Het lijkt mij onverstandig dan tich een giedkoopste pas voor dat gebied of mra te adviseren. Huermee geef je je buurvrouw het idee dat het wel een gebied is waar alle palen bij mra horen, of dat ze allemaal van mra zijn. Het lijkt mij dan beter in het overzicht geen advies te geven, maar juist daar uit te leggen dat mra geen betekenis heeft in dat gebied, behalve dan dat ook weer slechts voor het kwh tarief, met de meeste paalaanbieders een maximum hebben afgesproken. Verwijs de buurvrouw naar de paalaanbieder of backend van de paal. Dat dat kastig te achterhalen is venwege rebranding is dan jammer, maar geldt voor veel palen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pmiddeld
eltron schreef op zondag 16 februari 2020 @ 13:50:
Ja, 11 kW heb je met 1f auto weinig aan. Na aftrek van laadverliezen laad je met ca. 3kW, 24kWh op een dag van 8u. Het is meer als niks, maar zou ik ook mijden als dat mogelijk is.
Dit is erg kort door de bocht. Misschien voor een energieslurpende e-tron, i-Pace of model X is 24 kWh misschien wat weinig. Maar met een Ioniq bijvoorbeeld is dit voor mij circa 3x enkele reis woon-werk. Ruim genoeg dus. Maar prima dat je ze mijdt, heb ik weer meer kans dat-ie vrij is. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmiddeld

Volgens mij werkt Maingau ook met Alperia palen (=40 ct/kWh). Effe checken in de app.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bruneelm
pmiddeld schreef op zondag 16 februari 2020 @ 18:29:
[...]

Dit is erg kort door de bocht. Misschien voor een energieslurpende e-tron, i-Pace of model X is 24 kWh misschien wat weinig. Maar met een Ioniq bijvoorbeeld is dit voor mij circa 3x enkele reis woon-werk. Ruim genoeg dus. Maar prima dat je ze mijdt, heb ik weer meer kans dat-ie vrij is. ;)
De klanten waar wij ons op richten zijn de hele dag aanwezig op locatie. Daarnaast is er een bezienswaardigheid op zeer korte locatie aanwezig.
Is dus voor ontspanning, klanten of bezoekers lokken, heeft dus niks met w-w verkeer te maken in hoofde van afstanden. Je moet specifiek H/T rijden en terug klaar zijn voor een volgende (werk)dag.
Hij vraagt onze mening, ik deel mee dat in mijn apps min 22kW staat anders laad ik niet op op een locatie.
Indien hij geld wil verdienen zou hij best luisteren naar (meerdere) gebruikers en wat ze wensen.
Ik denk dat hij hier wel voldoende reacties heeft van 11kW laders die hun 3kW niet halen 1f, met gefrustreerde gebruikers.

[ Voor 17% gewijzigd door bruneelm op 16-02-2020 19:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
en volgens mij was het bedoeld als verdienmodel voor de zonnepanelen op het bedrijfspand. Dan kan hij mij toch beter 48kWh verkopen dan 24, als ik er toch een hele dag zou staan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• fewips
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15-03 17:34

fewips

Huurautospecialist

De gouden tip is om voor Neogy je codigo fiscale te ontdekken: https://www.codicefiscale.com/
Succes! (zo is het mij net gelukt)
En jij ook bedankt, weer mooie data voor in de Italiaanse EV reisgids ;-]

Reisplannen met EV? Lees mijn nieuwsbrief en blog! electricfelix.com - FeWipS®

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
Dank voor die tip @fewips

Goedkoperladen: Het is een feature voor de massa; niet (alleen) voor Tweakers. Het is gebaseerd op test data, tarievenoverzichten en facturen van gebruikers. Als je een echte factuur hebt waaruit blijkt dat het daadwerkelijk goedkoper is met een andere aanbieder ontvangen we die uiteraard graag en zullen we direct de goedkopere MSP vermelden.

@DeGroteMuis Ga ze beide testen op het laadpunt van Ev-box en deel de resultaten.
Justplugin zit op het Everon backend (EV-box v2) en zal daarom waarschijnlijk iets voordeliger zijn dan het CPO tarief.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pmiddeld
fewips schreef op zondag 16 februari 2020 @ 21:02:
[...]

De gouden tip is om voor Neogy je codigo fiscale te ontdekken: https://www.codicefiscale.com/
Haha, dit is inderdaad goud! Heb je zomaar een burgerservicenummer in Italië! d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
fewips schreef op zondag 16 februari 2020 @ 21:02:
[...]
En dan ook voor 1 april aangifte IB doen neem ik aan :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter

Duferco werkt prima bij Alperia en ook niet zo duur. Opzich een prima keus dus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pmiddeld
eltron schreef op zondag 16 februari 2020 @ 22:02:
[...]

En dan ook voor 1 april aangifte IB doen neem ik aan :?
Je kunt je schikken naar 's lands tradities: dus gewoon ontduiken :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denzis
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 04-02 10:04
Hunkaroglu schreef op woensdag 12 februari 2020 @ 10:55:
[...]

Wat staat er in je maingau account als pasnummer? En is die wel actief? Je moet wel een betaalmiddel eerst geactiveerd hebben in je maingau app. Datzelfde nummer zou je dan moeten koppelen in je Fastned account.
Ja hetzelfde pasnmmer als op de app. en die was actief inderdaad.. op dit moment geannuleerd en een nieuwe pas aangevraagd ;)

https://www.youtube.com/@droommotor

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _Marcel_1973
Nou een burgerservicenummer wil ik het niet noemen, het is meer een identificatienummer. En voor zij die bang zijn geworden van bovenstaande, nergens vul je iets in waardoor de belastingdienst achter je aankomt. Het is een gegenereerde code, op basis van een aantal kenmerken uit je naam, geboortedatum en -plaats etc.

@Hachy denk ook dat het Due wordt om te gebruiken.
Is per kWh (EUR 40 voor 100kWh) wel goedkoper dan Neogy, maar heb de volle 100kWh niet nodig, daar wordt het dan weer duurder van.
Ik snap er alleen niets van, want ik heb 300kWh in de app staan, terwijl ik geen betaling heb gedaan. Daarnaast krijg ik een heel contract opgestuurd, terwijl ik een prepaid-kaart zoek. Het is ook wel een kunst om het ingewikkeld te maken.

Dat Neogy werkt m.i. gewoon ruk.
JuicePass heb ik ook nog, maar daar blijft de app hangen als ik de gegevens wil completeren. Dus de goedbedoelde alternatieven...

Het zal daar wel een kwestie worden van de creditcard erdoor trekken, want als dit al niet soepeltjes gaat...

Refferal link voor ABRP of Tronity nodig voor 30 dagen premium? Stuur maar een PB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dryhte
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 27-05 20:31
_Marcel_1973 schreef op maandag 17 februari 2020 @ 14:27:
Nou een burgerservicenummer wil ik het niet noemen, het is meer een identificatienummer. En voor zij die bang zijn geworden van bovenstaande, nergens vul je iets in waardoor de belastingdienst achter je aankomt. Het is een gegenereerde code, op basis van een aantal kenmerken uit je naam, geboortedatum en -plaats etc.

Is per kWh (EUR 40 voor 100kWh) wel goedkoper dan Neogy, maar heb de volle 100kWh niet nodig, daar wordt het dan weer duurder van.
Ik snap er alleen niets van, want ik heb 300kWh in de app staan, terwijl ik geen betaling heb gedaan. Daarnaast krijg ik een heel contract opgestuurd, terwijl ik een prepaid-kaart zoek. Het is ook wel een kunst om het ingewikkeld te maken.

JuicePass heb ik ook nog, maar daar blijft de app hangen als ik de gegevens wil completeren. Dus de goedbedoelde alternatieven...

Het zal daar wel een kwestie worden van de creditcard erdoor trekken, want als dit al niet soepeltjes gaat...
Marcel, je kan daar (tenminste aan die paal die je linkte) gewoon met Eins betalen aan 32,25 cent per kwH. Dat zal wel de goedkoopste oplossing zijn, lijkt me.

@Hachy heads up: ik keek enkele Ionity palen (in België wel) na op de app van Eins, en daar zie ik gewoon 32,25 cent per kWh staan hoor, itt wat jij op je site schrijft...
De Nederlandse ionity palen (Voorbroek, Bodegraven) die ik zocht vind ik niet eens in de Eins app terug.

[ Voor 9% gewijzigd door Dryhte op 17-02-2020 15:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter

Heb zelf regelmatig succesvol met Duferco in die omgeving geladen.

Nextcharge is ook een aardig alternatief. Maken het je niet te moeilijk en sturen gewoon hun pas op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
Dryhte schreef op maandag 17 februari 2020 @ 14:59:
[...]
@Hachy heads up: ik keek enkele Ionity palen (in België wel) na op de app van Eins, en daar zie ik gewoon 32,25 cent per kWh staan hoor, itt wat jij op je site schrijft...
De Nederlandse ionity palen (Voorbroek, Bodegraven) die ik zocht vind ik niet eens in de Eins app terug.
Ik zou er niet teveel op vertrouwen aangezien ze zelf hebben aangegeven dat het 83 cent ging kosten. Kan de (Duitse) bron er even niet meer bij vinden. De Ionity stations in NL hebben ze uit de app gehaald en worden soms weer zichtbaar maar zijn niet te starten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dryhte
Hachy schreef op maandag 17 februari 2020 @ 16:01:
[...]

Ik zou er niet teveel op vertrouwen aangezien ze zelf hebben aangegeven dat het 83 cent ging kosten. Kan de (Duitse) bron er even niet meer bij vinden. De Ionity stations in NL hebben ze uit de app gehaald en worden soms weer zichtbaar maar zijn niet te starten.
Ik zal er eens eentje uitproberen - maar dat zal niet meteen zijn aangezien ze niet dik gezaaid zijn in .be (hoewel, ik zie dat er ééntje op mijn route Brussel-Gent zit, kan wel eens een stukje bijladen voor de test)

Sowieso is Maingau dan wel een oplossing, nauwelijks duurder.

maar 83c :X

[ Voor 7% gewijzigd door Dryhte op 17-02-2020 16:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
Ja, gelukkig heb je ze niet super vaak nodig. Ik vind het persoonlijk prettig dát ze er zijn -ook al zijn ze duur- voor als je in nood zit dat je net nog even die 2 kWh bij kan laden om bij een normaal geprijsde snellader te komen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de telegraaf
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 28-05 11:55
Dryhte schreef op maandag 17 februari 2020 @ 14:59:
[...]

Marcel, je kan daar (tenminste aan die paal die je linkte) gewoon met Eins betalen aan 32,25 cent per kwH. Dat zal wel de goedkoopste oplossing zijn, lijkt me.

Ik kan de mij bekende Ionity's in Belgie, Wetteren en Froyennes, niet vinden in de Eins app, Bij Froyennes zit er wel een maar dat is die Luminus triple charger aan de overzijde van de Ionity rij.
De franse ook niet trouwens. Ionity Baie de Somme was gisteravond niet meer gratis :| , Maingau gebruikt; 40 cent Die bij De Kroon onder Utrecht was nog wel gratis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Marcel_1973
Hachy schreef op maandag 17 februari 2020 @ 15:35:
[...]

Heb zelf regelmatig succesvol met Duferco in die omgeving geladen.

Nextcharge is ook een aardig alternatief. Maken het je niet te moeilijk en sturen gewoon hun pas op.
Kreeg jij ook een contract voor 12 maanden toegezonden dan? Het is geen abonnement, maar een contract om pasje toe te zenden, na eerste betaling. Wel raar trouwens. Ik heb nl. al in de app staan 300kWh zonder dat ik een betaling heb gedaan.

Dat nextcharge heb ik ook idd. Zal daar nog ff naar kijken.
*edit* Naar gekeken, zijn wel aan de prijs met bijna 80ct/kWh. Ik zal ca 40-60kWh laden verwacht ik. Dan is Due een beter alternatief.

[ Voor 9% gewijzigd door _Marcel_1973 op 17-02-2020 20:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Marcel_1973
Had je de prijsupdate van Chargemap ook al meegekregen @Hachy ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeGroteMuis
  • Laatst online: 28-05 16:06
Hunkaroglu schreef op zondag 16 februari 2020 @ 16:44:
[...]

Hoe kom je erbij dat Justplugin de goedkoopste is? Shell Recharge (voorheen NewMotion) heeft ook een starttarief van 0,35 cent, zonder abonnement. Volgens mij is Elbizz de goedkoopste momenteel met 0,06 cent aan starttarief en geen abonnementskosten als je vaak aan de openbare laadpaal zit. Als je elke dag zou laden kom je niet eens uit op 2 euro per maand aan extra kosten.
Dat was precies mijn vraag. ;)
Op https://laadpastop10.nl/goedkoperladen staat Justplugin Vast als goedkoopste voor EVBox. Volgens dezelfde site berekent Justplugin dan CPO tarief, voor 4 euro per maand vast. Dan is Elbizz voor de meeste gebruikers binnen 3 maanden goedkoper met ook CPO tarief, 6 cent per sessie en 6.96 eenmalig.

Maar zoals @Hachy zei:
Goedkoperladen: Het is een feature voor de massa; niet (alleen) voor Tweakers. Het is gebaseerd op test data, tarievenoverzichten en facturen van gebruikers. Justplugin zit op het Everon backend (EV-box v2) en zal daarom waarschijnlijk iets voordeliger zijn dan het CPO tarief.

Het is natuurlijk best mogelijk dat Justplugin in de praktijk toch een iets lager tarief dan standaard CPO aanbiedt. In dat geval is het mogelijk dat Justplugin wel goedkoper uitvalt bij EVBox, zo lang je genoeg laadt om de vaste kosten eruit te halen.
Hachy schreef op zondag 16 februari 2020 @ 21:17:

Goedkoperladen: Het is een feature voor de massa; niet (alleen) voor Tweakers. Het is gebaseerd op test data, tarievenoverzichten en facturen van gebruikers. Als je een echte factuur hebt waaruit blijkt dat het daadwerkelijk goedkoper is met een andere aanbieder ontvangen we die uiteraard graag en zullen we direct de goedkopere MSP vermelden.

@DeGroteMuis Ga ze beide testen op het laadpunt van Ev-box en deel de resultaten.
Justplugin zit op het Everon backend (EV-box v2) en zal daarom waarschijnlijk iets voordeliger zijn dan het CPO tarief.
Dank je voor je toelichting. Nee, ik heb geen echte factuur, ik heb nog niet eens de EV om te laden ;) Gaat ook nog even duren. Vandaag gehoord dat de levering nóg een week vertraagd is. Nu week 18 ipv 11. De vraag was puur gebaseerd op info van Justplugin zelf en jullie website. Als Justplugin variabel ook goed is wil ik het best testen straks. Vast of variabel zou voor de kosten per kWh niet uit moeten maken volgens Justplugin zelf. Justplugin vast testen is me wat te gortig voor een test, dat is meteen minimaal een jaarabonnement, daarna pas opzegbaar per maand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dryhte
de telegraaf schreef op maandag 17 februari 2020 @ 17:43:
[...]

Ik kan de mij bekende Ionity's in Belgie, Wetteren en Froyennes, niet vinden in de Eins app, Bij Froyennes zit er wel een maar dat is die Luminus triple charger aan de overzijde van de Ionity rij.
De franse ook niet trouwens. Ionity Baie de Somme was gisteravond niet meer gratis :| , Maingau gebruikt; 40 cent Die bij De Kroon onder Utrecht was nog wel gratis.
Grappig, ik nu ook niet, vanmiddag wel nog. Heb er een heel pak gecheckt.

:?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmiddeld

Zoals ik al eerder zei: Maingau lukt ook à €0,40/kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Marcel_1973
@pmiddeld Ik zie de lader anders niet staan in hun app. Wel een paar anderen, maar niet echt in de buurt.
Inmiddels gespot.

[ Voor 11% gewijzigd door _Marcel_1973 op 17-02-2020 21:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter

Ik heb de kaart aangevraagd in september 2016, dit vond ik in de allereerste mail terug, met excuses dat alles in het Italiaans was :) Ik moest 48.80 betalen voor 200kWh en toen stuurden ze de kaart op.
Dear Mr. Hachmang,

Thank you for your interest in our services, we are pleased to offer you as follows:

-) a 40 € + VAT (22%) prepaid card that allows recharges for a 12-months period up to 100 kWh.

Reached the threshold during the 12-months period you will have the opportunity to recharge on line the card for the same amount or upgrade it to 200 Kwh (for 75 € +vat) or 400 KWh (for 140 € +vat).

After 12 months, you have to give back the card or recharge 40 euros +vat for 100 kWh and continues to use the service for other 12 months.
Natuurlijk heb ik de kaart niet teruggegeven maar wel 1x opgewaardeerd in 2017 met volgens mij 50 kWh via paypal voor €20,- als ik het me goed herinner. Heb in twee vakanties ongeveer 150kWh geladen en ik zag net bij het inloggen dat er nog 200kWh op staat, volgens mij heb ik aan het begin ook wat kWh's cadeau gekregen.

Helemaal exact weet ik het niet meer, Ik heb de afgelopen jaren meer dan 130 laadpassen aangevraagd, ontzettend veel papieren ondertekend, vertaald, 100+ apps gedownload, geactiveerd, formulieren teruggestuurd/gescand/gemailed noem maar op. Dus of het echt een 12-mnd contract was, ik heb werkelijk geen flauw idee meer. Moet ik even op kantoor uitzoeken van de week.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
_Marcel_1973 schreef op maandag 17 februari 2020 @ 20:09:
Had je de prijsupdate van Chargemap ook al meegekregen @Hachy ?
De valentijnskorting van 5% bedoel je? Ja, nu zijn ze nog maar 12% duurder dan gemiddeld :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Laatst online: 21:41
Wat ik erg lastig vind is de termijn van doorgeven van het laden. Ik laad niet heel vaak openbaar, heb een pas bij Elbizz.
Dan laad je een keertje ergens in een winkelcentrum, na een week nog geen gegevens in je account, zou het gratis laden zijn, of duurt het nog een weekje voordat de info beschikbaar is. Nu al meerdere malen en op verschillende plaatsen meegemaakt (en nog 2 openstaande sessies van anderhalve week geleden die nog niet in mijn account staan).

[ Voor 11% gewijzigd door ybos op 18-02-2020 07:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Dat is hier al heel vaak aan de orde geweest. Meestal duurt het een maand of meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
Worden wachtrijen bij laadstWtions nieuw opstakel voor elektrische auto's?

over massaal met elektrische auto op wintersport het komend weekend.

En indirect een advies om niet massaal op Ionity te focussen. Als iedereen dat doet krijg je wachtrijen terwijl er ook voldoende alternatieven zijn.

[ Voor 81% gewijzigd door eltron op 18-02-2020 08:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lucky144
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 24-06-2024
Hachy schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 21:13:
[...]
Als het laadpunt waar je het op probeerde in de US chargepoint app staat dan is de eerste vraag uiteraard aan ChargePoint waarom je niet kan laden op een punt waarvan ze zélf aangeven dat hun pas hoort te werken. Punten waar de app niet werkt staan ook niet in hun app dus andersom zou je daar ook vanuit moeten mogen gaan.
Chargepoint.com is van RFID kaart veranderd vorig jaar. De kleinere kaart die je aan je sleutelbos hangt werkt namelijk niet gemakkelijk bij laadpalen van derden omdat het signaal niet sterk genoeg is. De nieuwe passen die sinds een paar maanden verstrekt worden hebben creditcardformaat en zouden dit probleem niet moeten hebben. Starten vanuit de app of smartwatch is natuurlijk ook altijd nog een optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Laatst online: 21:41
eltron schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 08:14:

En indirect een advies om niet massaal op Ionity te focussen. Als iedereen dat doet krijg je wachtrijen terwijl er ook voldoende alternatieven zijn.
Lijkt me op zich relatief simpel te ontwijken.
Gewoon de eerste laadsessie bewust 100km te vroeg inplannen. Dan zijn de volgende laadstops, op een locatie waar het gros van de anderen nog op 50% SoC zitten :P
(tenzij alle anderen dit briljante plan ook bedacht hebben :P )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 09:12
ThaddeusX schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 16:28:
[...]

Ik heb geen garage. En de mogelijkheid om voor de deur te laden kan helaas ook niet.

Dus daar ben ik wel jaloers op :)
Als het goed is kan je bij heel veel gemeentes een aanvraag indienen voor zo'n laad-sticky ;)
Ik dacht zelfs ergens gelezen te hebben dat veel gemeentes nu VERPLICHT zijn om hier gehoor aan te geven ivm de in gang gezette transitie en bijkomende problemen.

10kWp + EV + 2x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 09:12
Bart ® schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 11:38:
@3_s Hoezo geloof je niet in V2G? Ik zie daar juist enorm potentieel in. Je komt om 18 uur uit je werk, je auto is nog voor 35% vol. Je gaat koken, inductieplaat en oven gaan aan. Warmtepomp gaat aan want het is warm/koud in huis. TV en geluidsinstallatie gaan ook aan. Flink stroomverbruik, juist op een piekmoment wanneer de stroom duur is. Dan kun je lekker al je apparaten gebruiken op de auto-accu. 's Nachts, als de stroom goedkoop is, kun je dan weer je auto opladen met goedkope stroom. Dat heeft ook nog als voordeel dat er geen verzwaring van elektriciteitsnetten nodig is. Het is een zeer goedkope en efficiënte vorm van peakshaving. Ik zie het zelfs mogelijk dat je geld terugkrijgt van netbeheerders/energieleveranciers als ze voor peakshaving een deel van je accu mogen gebruiken. Je verhuurt als het ware tussen 17 uur en 21 uur 30% van je accucapaciteit. Om maar wat te noemen.

Als je het centraal gaat regelen, kun je nog steeds lokale netverzwaringen nodig hebben. Ten tweede moet je enorme kabels naar die centrale opslag trekken. Ten derde is het verspilling van accu's, want al die auto-accu's staan niets te doen als je daar centrale opslag voor gebruikt. Dus duurzaam is een centrale opslag ook niet.
Helemaal mee eens, de huidige saldering gaat er van af, en dan is het de politiek die je gaat uitknijpen.
WIE wil dat?? WIE gaat vertrouwen op de politiek ??? 8)7
En dan nog: een powerwall Tesla ca € 10.000 voor 14 KWh ?? terwijl je 35 ~65 KWh voor de deur hebt staan??

Laden met je panelen en terugleveren wanneer je het beste tarief krijgt.... O-)

Ik ga binnenkort over van fossile naar BEV, en mijn eis: NO Bi-directioneel ?? NO DEAL ;w ;w

just my 0.2 KWh :P

10kWp + EV + 2x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joepie de p
  • Laatst online: 09:05
eltron schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 08:14:

Ben benieuwd. Verleden weekend was de eerste uitstroom (regio Noord) en ik heb geen berichten gelezen dat het problematisch was.
Eigenlijk is een vergelijk met de zomervakantie mogelijk. Als je drukte bij tankstations in Luxemburg, tolwegen in Frankrijk en files wilt vermijden, dan rijd je het best 1 dag eerder of 1 dag later weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3_s
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 23:32

3_s

Hansieo schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 11:32:
Ik ga binnenkort over van fossile naar BEV, en mijn eis: NO Bi-directioneel ?? NO DEAL ;w ;w
Welke BEV heb je gekozen die V2G kan doen?
En hoe ga je dat thuis inrichten?

(hoewel dit het foute topic is om daar op in te gaan)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Laatst online: 29-05 12:24

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

[...]

Helemaal mee eens, de huidige saldering gaat er van af, en dan is het de politiek die je gaat uitknijpen.
En dan nog: een powerwall Tesla ca € 10.000 voor 14 KWh ?? terwijl je 35 ~65 KWh voor de deur hebt staan??

Ik ben benieuwd wat voor mogelijkheden je tegen gaat komen, ik irriteer mij er ook aan dat ik straks twee accupakketten op de oprit heb staan die ik enkel kan gebruiken om te rijden terwijl ik 8kWp PV op het dak heb liggen.

Qua hardware hoeft V2G denk ik niet heel spannend te zijn ( alleen een aanpassing in de inverter van de auto en een koppeling naar de p1? )

Wellicht een aardig idee om een apart topic aan V2G te wijden.

[ Voor 3% gewijzigd door revolution-nl op 18-02-2020 12:04 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marcva
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 28-05 07:35
revolution-nl schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 12:03:
[...]

Qua hardware hoeft V2G denk ik niet heel spannend te zijn ( alleen een aanpassing in de inverter van de auto en een koppeling naar de p1? )
[...]
Zover ik weet is de Leaf de enige die V2G ondersteunt. Nu de NL netbeheerders nog. In plaats van alleen te investeren in koper kunnen ze beter investeren in V2G en bijbehorende tariefstructuur, zodat het ook een sluitende business case wordt om een thuisaccu te plaatsen. Of je BEV accu te degraderen ;)
Nissan dealer vertde mij dat hij een handje vol Leafs verkocht had aan een ict bedrijf dat ze hoofdzakelijk als UPS gebruikte :+

[ Voor 10% gewijzigd door Marcva op 18-02-2020 12:57 . Reden: Ups ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Marcva schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 12:53:
[...]

Zover ik weet is de Leaf de enige die V2G ondersteunt. Nu de NL netbeheerders nog. In plaats van alleen te investeren in koper kunnen ze beter investeren in V2G en bijbehorende tariefstructuur, zodat het ook een sluitende business case wordt om een thuisaccu te plaatsen. Of je BEV accu te degraderen ;)
Offtopic. Maar met bijbehorende tariefstructuur gaan een hoop mensen steigeren, want dan moet er een slimme meter worden geplaatst...

Waarom denk je dat de beweging naar slimme meters is gemaakt?

V2G is een stukje complexer dan zo eventjes wordt gedacht hier. Ga je het hele net voeden vanuit de V2G? Wat als het net uitvalt, blijf je dan nog steeds het net voeden? Ga je naar eiland bedrijf voor je huis?

Offtopic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de telegraaf
[...]

ik zou dit gewoon nog even vergeten. Saldering is nog 100% t/m 2022 en daarna neemt het met slechts 11% per jaar af. De eerste pakweg 6 jaar heb je (nederlandse particulier, I presume?) dus helemaal niks aan een batterij-opslag in welke vorm dan ook.
Bi-directioneel is nu alleen nog (in theorie) mogelijk met Chademo maar daar kleven ook een pak nadelen aan, en na die 6 jaar zie je wel weer wat er dan te krijgen is op dit gebied, het schijnt dat er gepraat wordt om dit in het CCS protocol te bouwen. Ombouw van je meterkast gaat trouwens een vermogen kosten, ik heb onze electricien er vorig jaar nog naar gevraagd, komt veel,bij kijken.

[ Voor 4% gewijzigd door de telegraaf op 18-02-2020 13:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evtje
joepie de p schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 11:39:
[...]

Ben benieuwd. Verleden weekend was de eerste uitstroom (regio Noord) en ik heb geen berichten gelezen dat het problematisch was.
Eigenlijk is een vergelijk met de zomervakantie mogelijk. Als je drukte bij tankstations in Luxemburg, tolwegen in Frankrijk en files wilt vermijden, dan rijd je het best 1 dag eerder of 1 dag later weg.
Bij hilden (3) Duitsland was er een soort van opening Supercharger locatie waarbij ze 16 chargers op pallets hebben staan. De man van een bakkerij die het organiseerde keek met verbazing uit van al die Nederlanders die langs kwamen. En Tesla hem heeft laten weten dat dit weekeind het twee keer zo druk wordt. Vanwege heen en terug verkeer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Laatst online: 29-05 12:24

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

daemonix schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 12:58:
[...]

Offtopic. Maar met bijbehorende tariefstructuur gaan een hoop mensen steigeren, want dan moet er een slimme meter worden geplaatst...

Waarom denk je dat de beweging naar slimme meters is gemaakt?

V2G is een stukje complexer dan zo eventjes wordt gedacht hier. Ga je het hele net voeden vanuit de V2G? Wat als het net uitvalt, blijf je dan nog steeds het net voeden? Ga je naar eiland bedrijf voor je huis?

Offtopic.
Ik zie niet in waarom V2G met AC wezenlijk anders moet zijn als het invoeden met zonnepanelen, aan de hand van de slimme meter kan de inverter van de auto prima bepalen hoeveel er ingevoed moet gaan worden.

Geen netspanning geen invoeding. Ik denk alleen een kwestie van een (software matige aanpassing) in de AC lader van de auto en de laadpaal.

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
En hoe ga je de bevolking dwingen om een slimme meter te plaatsen? Hoe ga je om met de protesten tegen kwartier tarieven?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
evtje schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 13:06:
[...]

Bij hilden (3) Duitsland was er een soort van opening Supercharger locatie waarbij ze 16 chargers op pallets hebben staan. De man van een bakkerij die het organiseerde keek met verbazing uit van al die Nederlanders die langs kwamen. En Tesla hem heeft laten weten dat dit weekeind het twee keer zo druk wordt. Vanwege heen en terug verkeer.
Bij Hilden zal het ook serieus wel druk worden. Voor de rest een sterk staaltje bangmakerij imho

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mux
  • Laatst online: 21-05 13:41

mux

99% efficient!

daemonix schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 13:51:
En hoe ga je de bevolking dwingen om een slimme meter te plaatsen? Hoe ga je om met de protesten tegen kwartier tarieven?
De gebruikelijke implementatie werkt omgekeerd: mensen krijgen een voordeel van een managed residential mains (MRM)-aansluiting, net als dubbele meters en calorisch gecorrigeerde meters in het verleden. Dit wordt al een jaar of 20 gedaan buiten huishoudens en werkt... prima? Ik bedoel, genoeg problemen met technische implementaties, maar als het werkt, is er weinig op aan te merken.

Er is geen enkele informatie nodig van je daadwerkelijke verbruik, dit soort systemen werken volledig supply-side. De netbeheerder kondigt een tariefstelling aan, en op basis daarvan bepaal jij of je gaat terugleveren of niet.

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomba
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 07:40

Tomba

Quis custodiet ipsos custodes?

Door het in de wet vast te leggen dat iedereen een slimme meter moet hebben en vervolgens alle niet slimme meters af te keuren. En vervolgens keihard liegen dat door kwartiertarieven de koopkracht vooruit gaat ;)

tomba.tweakblogs.net || Mijn V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
Hachy schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 14:06:
[...]

Bij Hilden zal het ook serieus wel druk worden. Voor de rest een sterk staaltje bangmakerij imho
Toch stond ik in de kerstvakantie al in de rij bij Brohtal west, deels met dezelfde mensen die in Sevenum ook al in de rij stonden. Overigens achter o.a. Audi E-tron die al lang 100% 8)7 vol was.
We zullen dat dus toch slimmer moeten gaan doen. Jij gaat daar in je blog "bangmakerij" van uit, maar nog niet iedereen is zover om dit ook echt anders aan te pakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• India Sierra
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 27-05 16:11

India Sierra

Learn by failure

eltron schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 15:13:
[...]

Toch stond ik in de kerstvakantie al in de rij bij Brohtal west, deels met dezelfde mensen die in Sevenum ook al in de rij stonden. Overigens achter o.a. Audi E-tron die al lang 100% 8)7 vol was.
We zullen dat dus toch slimmer moeten gaan doen. Jij gaat daar in je blog "bangmakerij" van uit, maar nog niet iedereen is zover om dit ook echt anders aan te pakken.
Er moeten naar mijn inziens gewoon "boetes" komen op te lang staan bij een snellader. Net zoals een aantal gemeenten (of alleen Arnhem?) een tarief heffen als je te lang aan de laadpaal staat.

Intel Core i7 2600K @ 5021Mhz | #1 24/7 stable overclock op Tweakers since 2012

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de telegraaf
India Sierra schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 15:51:
[...]

Er moeten naar mijn inziens gewoon "boetes" komen op te lang staan bij een snellader. Net zoals een aantal gemeenten (of alleen Arnhem?) een tarief heffen als je te lang aan de laadpaal staat.
Is bij Maingau al het geval: 10 cent extra bij >1 uur. Mag nog wel meer worden. Tesla heeft ook een 'idle fee' van 40 cent per minuut, het dubbele wanneer alle stalls in gebruik zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• India Sierra
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 27-05 16:11

India Sierra

Learn by failure

de telegraaf schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 16:59:
[...]

Is bij Maingau al het geval: 10 cent extra bij >1 uur. Mag nog wel meer worden. Tesla heeft ook een 'idle fee' van 40 cent per minuut, het dubbele wanneer alle stalls in gebruik zijn.
Nette oplossing inderdaad en zoals je zegt, mag wel wat meer. Snellader is geen parkeerplaats.

Intel Core i7 2600K @ 5021Mhz | #1 24/7 stable overclock op Tweakers since 2012

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmiddeld
Hachy schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 14:06:
[...]

Mijn idee. Daarbij komt dat Nederland als enige in regio (relatief) zoveel BEVs heeft. In Duitsland, België en Frankrijk al veel minder. We gaan het zien. Ik blijf thuis, dat scheelt weer :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
pmiddeld schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 18:12:
[...]

Mijn idee. Daarbij komt dat Nederland als enige in regio (relatief) zoveel BEVs heeft. In Duitsland, België en Frankrijk al veel minder. We gaan het zien. Ik blijf thuis, dat scheelt weer :+
Precies, dan blijf ik ook thuis, scheelt weer 2 EV's. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Marcel_1973
Hachy schreef op maandag 17 februari 2020 @ 23:46:
[...]

De valentijnskorting van 5% bedoel je? Ja, nu zijn ze nog maar 12% duurder dan gemiddeld :D
Klopt deze: http://blog.chargemap.com...utm_campaign=cmnews_en_29

Valentijnskorting, hahaha

[ Voor 5% gewijzigd door _Marcel_1973 op 18-02-2020 19:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
Naar Vlaanderen verhuizen. Dan kom je er snel achter hoe ze dat doen. 8)7 :9~
Tomba schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 14:36:
Door het in de wet vast te leggen dat iedereen een slimme meter moet hebben en vervolgens alle niet slimme meters af te keuren. En vervolgens keihard liegen dat door kwartiertarieven de koopkracht vooruit gaat ;)
Ongeveer zo dus.

Ik kan niet wachten tot CCS V2G gaat ondersteunen. Kan toch niet moeilijker/duurder zijn dan een thuisnet met PV/hybride omvormer/thuisaccu?

[ Voor 44% gewijzigd door IvoB2 op 18-02-2020 20:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
eltron schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 15:13:
[...]

Ik beweer niet dat het rustig blijft. Het zal ongetwijfeld druk worden. Ik vind alleen waarschuwen om Zuid Duitsland tussen 12:00 en 16:00 te vermijden voorbarig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
En we gaan verder in Deel 2, met een opgefriste TS.

[ Voor 28% gewijzigd door Hachy op 18-02-2020 23:26 ]

Pagina: 1 ... 103 104 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Vragen / discussie over thuis laden? Het grote "thuis laden van je EV" topic.