Hachy schreef op vrijdag 14 februari 2020 @ 00:59:
[...]
Uiteraard heb je 100% gelijk, IEC 61851.
[...]
Shuttel: Zie
FAQ, we zijn nog met een aantal mobiliteitskaarten bezig.
Maingau: Op de site staat letterlijk: "Hij werkt niet bij reguliere Nederlandse netwerken,
zoals E-laad, NewMotion, Engie, EV-Box, EVNet of Nuon." Dat zijn de netwerken die in Nederland veel voor komen. Als je het lastig vind dan is het voor jou in deze fase wellicht verstandiger om 'alle NL laadpalen' aan te vinken dan hoef je je daar niet mee bezig te houden.
MRA: Google op 'mra regio'
Pitpoint is een veel voorkomende CPO in het MRA gebied.
Goedkoperladen: Dat is nog in béta en hier en daar outdated. Feature request zijn welkom, graag mailen naar support@laadpastop10.nl.
Bedankt voor je reactie.
Shuttel is volgens mij redelijk transparant voor wat betreft laden. En zou denk ik makkelijk in het overzicht opgenomen kunnen worden. Shuttel werkt volgens mij samen met eneco voor zijn laaddiensten.
Regulier geeft in de regel aan dat iets een bepaalde status heeft. In nl is het overzicht of de status van netwerken dusdanig onoverzichtelijk dat ik het raar vindt dat het n mijn ogen daarom raar is deze toch te groeperen, terwijl de onafhankelijke aanbieders redelijk klein zijn, en enorm verschillend.
Mra is geen aanbieder van laadpalen. Pitpoint(Total dus) werkt met ze samen. Mra organiseert de aanleg van publieke palen, o.a. Voor gemeentes in noord holland, utrecht en flevoland, en zorgen voor aanbestedingen, die door de laadpaalexploitanten kunnen worden gewonnen. Dit zorgt dan voor meer laadpalen, met tarieven, van die exploitanten. Mra-e heeft alleen afspraken gemaakt over het maximum tarief in piek en dal tijden. Vroaming (ook total dus) heeft verschillende abonnementen. De meeste gekoppeld aan andere faciliteiten zoals laadpalen voor thuis, energie voor thuis, en alleen een laadpas. De gratis laadpas rekent cpo tarief plus 0,35 cent. Ik kan mij daarom niet voorstellen dat roaming in mra gebied het goedkoopst is. Vroaming berekent immers voor elke paal cpo tarief, dus ook voor pitpoint. Ze heeft geen extra korting voor eigen, of mra palen, ten opzichte van andere pasaanbieders. Icm abonnementen is laden met vroaming 22,5 ct per kwh. De abonnementskosten zijn dan 17,50, of indien je ook een laadpaal in je abonnement hebt 6 euro p/m, maar dan betaal je ook de hoge vastrechttarieven voor je gas en elektrisch, exclusief netwerkbeheer! , per maand, en de aanschaf en installatie van de laadpaal aan vroaming.
Daarom vraag ik mij oprecht af hoe het kan dat vroaming (alleen) in mra gebied de goedkoopste is. Dit zou je dan ook bij pitpoint verwachten, of bij ptpoint ook total vroaming als goedkoopste
Ik vraag mij daarom ook af hoe er überhaupt tot een prijs gekomen kan worden voor mra. Ze hebben namelijk geen palen. Als je dan naar palen in het mra gebied hebt gekeken, welke heb je dan meegenomen in de berekening? Dat is immers niet te zien, en komt eigenlijk neer op een doorsnee van andere, concurrerende paalaanbieders.
Als je toch op die manier wilt beoordelen verwacht ik dat voor gebied nederland vroaming altijd, bij alle palen, het goedkoopst is, want slecht 22,5 cent per kwh.
Voor het overige wordt op dat overzicht wel goed duidelijk welke passen voor veel mensen of voor veel palen een voordelige optie zijn. Daarom zou het makkelijk zijn niet eerst op een tegel van een aanbieder te moeten klikken voordat de goedkoopste pasaanbieder wordt getoond.