Steeck03 schreef op zondag 7 februari 2021 @ 10:41:
De kans dat dit mogelijk is dat is jammer genoeg vrij klein. Bij mij worden alle fases toch wel redelijk gebruikt dus hij is sowieso gelimiteerd op maximaal 3,6kW. Maar de max van 32A haal je niet met 25A.
Ha! Ik heb de groepenkast een paar weken geleden zodanig aangepast dat ik, ondanks mijn 3 x 25 A hoofdzekeringen, tóch met 32 A kan laden 🤓
De omvormer van mijn zonnepanelen loopt in de groepenkast naar de zekering voor de laadpaal. Daar heb ik een 32 A exemplaar van gemaakt. Door deze manier van bedraden loopt die 32 A uitsluitend vanaf die zekering naar de laadpaal. Verder blijven alle stromen binnen de groepenkast beperkt tot de gebruikelijke waardes (25 A).
Doordat ik een Zappi laadpaal heb, kan ik nu met 32 A laden. De Zappi meet namelijk wat de stroom door de hoofdschakelaar is en in de Zappi kun je instellen dat die niet boven de 25 A uit mag komen. En de maximale stroom door de laadkabel heb ik op 32 A ingesteld.
Op dit moment zal het dus niet lukken, maar in de zomer, als de zonnepanelen 7 A leveren, kan ik de auto met 32 A laden.
Overigens: ik heb een MY19 en kan dus met maar één fase (tot 32 A) laden.
Door dit soort instellingen kan je trouwens met een Zappi ook zonder dit soort aanpassingen prima tot de maximale 25 A laden. De laadpaal neemt immers automatisch ‘gas terug’ wanneer de oven, wasmachine of warmtepomp even wat meer stroom nodig heeft. De rest van de tijd laadt de auto dan op maximale snelheid.