En het ground effect gaat terugkomen.
https://www.motorsport.co...esign-rules-2021/4496319/
Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.
Het ground effect is allang terug met de diffuser.Tleilaxu schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 13:03:
En het ground effect gaat terugkomen.
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
YouTube: First look at F1's new details for 2021 carsYakuzA schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 13:06:
[...]
Het ground effect is allang terug met de diffuser.
Verder is dat hele artikel gewoon speculatie over wat de regels zouden kunnen zijn en niet de echte regels.
[ Voor 6% gewijzigd door Wulfric92 op 17-07-2019 13:31 ]
3000Wp oost-west pvoutput.org | 550Wp zuid | SSW: Atlantic Explorer 3 200L pvoutput.org| Mitsubishi SRK 35ZS-S pvoutput.org
People as things, thatโs where it starts.
Hoe wil je hem testen zonder gridstraf?Martinspire schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 09:49:
[...]
Wie zegt dat ze een gridstraf gaan pakken? Wellicht is ie beschikbaar voor testen, maar schroeven ze hem voor de race er nog niet in, afhankelijk van hoe competitief ze zijn. Als pole position erin zit, dan gaan ze dat echt niet opofferen. Maar dan weet Verstappen bv al wel wat ie kan verwachten. Wellicht dat ze Gasly ermee laten rijden? Toro Rosso sowieso
PSN
Testing, one, two ...
Door de motor niet te gebruiken tijdens het raceweekend?YakuzA schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 13:33:
[...]
Hoe wil je hem testen zonder gridstraf?
Zodra het zegel van de motor tijdens het weekend verbroken wordt krijg je de gridstraf.
Nouja, vraag is wie de gridstraffen pakt.YakuzA schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 13:33:
[...]
Hoe wil je hem testen zonder gridstraf?
Zodra het zegel van de motor tijdens het weekend verbroken wordt krijg je de gridstraf.
Verder staat elke TR/RB rijder nu voor de volgende motorwissel met een gridstraf dacht ik.
Het hele doel van een Newey auto de afgelopen vijventwintig jaar was om gebruik te maken van het venturi effect om veel meer neerwaartse druk te genereren. Dat deed Newey bij Williams, McLaren en RBR.RobinHood schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 13:31:
Maar venturi tunnels zijn, naar mijn weten, momenteel niet echt te vinden op/onder de auto's. Een diffuser is leuk, een venturitunnel kan heel wat leuker zijn, er is in de sportscars, vooral in Amerika, behoorlijk wat mee gewerkt en het gaf altijd bakken met downforce.
Meer van dit soort aero lijkt me zeker een goed idee, ook omdat ik het idee heb het een stuk makkelijker, dus goedkoper, te ontwerpen is dan een vreselijk complexe voorvleugel + bargeboard + allerlei tierelantijntjes.
Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.
Dan waren ze bij de F1 laat met de push-melding.
"When you grow up your heart dies"
Zolang er niet te veel op motorgebied gaat veranderen, zal naar mijn mening de ''top'' wel een beetje het zelfde blijven.Pyr0_ schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 16:42:
Wie weet word de rangorde dan weer eens flink door elkaar geschud
3000Wp oost-west pvoutput.org | 550Wp zuid | SSW: Atlantic Explorer 3 200L pvoutput.org| Mitsubishi SRK 35ZS-S pvoutput.org
Maar dat betekent ook hele strenge veiligheidsregulaties. Het gevaar aan ground effect is dat je auto eigenlijk veel te veel snelheid maakt en in de eerste de beste hobbel direct een vliegtuig wordt. Het ground effect trekt de auto naar de grond toe, waardoor dat niet gebeurd tijdens en normaal rondje.Pyr0_ schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 16:42:
Heel goed nieuws dat er meer gefocused word op ground effect voor de 2021 regelveranderingen! Dat zorgt er namelijk voor dat de auto's min of meer dezelfde hoeveelheid downforce behouden maar vรฉรฉl minder last hebben van de dirty air van een voorganger. Dus de auto's zouden zowel even snel als nu moeten zijn maar ook elkaar veel beter kunnen volgen. Daar komt nog eens bij dat ze dan die vreselijk complexe bargeboards kunnen ditchen en dat we weer wat 'cleanere' wagens krijgen. Wat er vervolgens natuurlijk ook weer voor zorgt dat er minder mogelijk is qua aero ontwikkeling en dus zullen de teams daar (wss) dan ook minder op focusen. Dit in combinatie met de grotere velgen, die een compleet andere ophanging zal vereisen zal er voor zorgen dat we compleet andere auto's zullen krijgen. Wie weet word de rangorde dan weer eens flink door elkaar geschud
De motor fabrikanten hebben hier niet veel effect op, verwacht ik. Als Mercedes z'n motoroconcept opnieuw slaagt, dan zou je in 2021 Mercedes, Williams en RP aan de voorkant zien. Bij Ferrari zou dat ferrari, Haas, en Alfa zijn. Dat zal veld toch echt wel goed opschudden.basvn schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 16:51:
[...]
Zolang er niet te veel op motorgebied gaat veranderen, zal naar mijn mening de ''top'' wel een beetje het zelfde blijven.
die hebben veel meer middelen en mensen om zich op de rest te gaan storten.
Maar een keer afwisseling is zeker niet verkeerd! hopen dat de ''mindere'' teams terug kunnen komen, en de top teams, meer naar het middenveld toe komen!
[ Voor 22% gewijzigd door Stoelpoot op 17-07-2019 16:56 ]
Wel een korter artikel, maar ik vind veel dingen er toch wel erg interessant uit zien, al ben ik benieuwd hoeveel er daadwerkelijk van terecht komt, zeker wat betreft standaardisatie zullen sommige teams daar niet heel blij mee zijn.
Natuurlijk, maar echte venturi-tunnels zijn toch wat anders, daar gaat Newey helemaal van kwijlenDaniรซlWW2 schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 16:33:
[...]
Het hele doel van een Newey auto de afgelopen vijventwintig jaar was om gebruik te maken van het venturi effect om veel meer neerwaartse druk te genereren. Dat deed Newey bij Williams, McLaren en RBR.
Mwah, zoals gezegd hadden de IMSA GTP auto's in de jaren 80 en 90 bakken met ground-effect dankzij venturi-tunnels, maar ik heb nooit gehoord dat die auto's massaal gingen vliegen. En als je de wind maar raar genoeg onder de auto krijgt kun je alles laten vliegen, Indycars stijgen ook regelmatig op na een crash.Stoelpoot schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 16:53:
[...]
Maar dat betekent ook hele strenge veiligheidsregulaties. Het gevaar aan ground effect is dat je auto eigenlijk veel te veel snelheid maakt en in de eerste de beste hobbel direct een vliegtuig wordt. Het ground effect trekt de auto naar de grond toe, waardoor dat niet gebeurd tijdens en normaal rondje.
Maar als dat fout gaat, bijvoorbeeld bij Stroll in Canada 2018, hoe erg zou een auto dan gaan vliegen als al die snelheid opeens de vrije loop heeft?
Lorem ipsum dolor sit amet | Discogs Collectie
Mercedes heeft aangegeven dat ze een oplossing hebben voor het oververhittingsprobleem, en dat zouden ze ook al klaar hebben voor de GP van Duitsland.Siebeh schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 20:10:
Weer problemen voor Mercedes? Weersvoorspelling Grand Prix van Duitsland: 35 graden!
De weersvoorspelling van METEO FRANCE, de officiรซle weervoorspeller van de Formule 1, laat namelijk zien dat het in het weekend van de Duitse Grand Prix, weerzinwekkend heet gaat worden. De temperatuur kan oplopen tot 35 ร 36 graden! Dat is nog drie graden warmer dan dat het in Oostenrijk was!
Kan Red Bull hier van profiteren? Volgende week gaan we het zien!
https://grandprix33.nl/we...-van-duitsland-35-graden/
lol nu aal een voorspelling, voor over 1,5week, terweil ze 2uur van tevoren al niet eens weten hoe en wat....Siebeh schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 20:10:
Weer problemen voor Mercedes? Weersvoorspelling Grand Prix van Duitsland: 35 graden!
De weersvoorspelling van METEO FRANCE, de officiรซle weervoorspeller van de Formule 1, laat namelijk zien dat het in het weekend van de Duitse Grand Prix, weerzinwekkend heet gaat worden. De temperatuur kan oplopen tot 35 ร 36 graden! Dat is nog drie graden warmer dan dat het in Oostenrijk was!
Kan Red Bull hier van profiteren? Volgende week gaan we het zien!
https://grandprix33.nl/we...-van-duitsland-35-graden/
Leclerc says he raced Verstappen "harder than normal"
Charles Leclerc has admitted that he upped the aggression with his racing at the British Grand Prix in the wake of losing victory in Austria when he was barged out of the way by Max Verstappen
PSN
[ Voor 62% gewijzigd door Martinspire op 17-07-2019 21:39 ]
Op Silverstone schijnbaar nog niet helemaal aangezien ze tijdens de pitstop nog extra luchtroosters vrij maakten (van eerder aangebrachte tape).RobertMe schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 20:19:
[...]
Mercedes heeft aangegeven dat ze een oplossing hebben voor het oververhittingsprobleem, en dat zouden ze ook al klaar hebben voor de GP van Duitsland.
Daarnaast was het probleem volgens mij niet puur de warmte, maar ook dat de Red Bull Ring een stuk hoger licht dan de meeste circuits. Daardoor is er dus ook minder lucht, om dus o.a. de motor te koelen.
Testing, one, two ...
Dat zeg ikhardware-lover schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 21:33:
[...]
Op Silverstone schijnbaar nog niet helemaal aangezien ze tijdens de pitstop nog extra luchtroosters vrij maakten (van eerder aangebrachte tape).
In Engeland was het denk ik meer een geval van: we hebben zoveel voorsprong waardoor we het risico met koeling totaal niet meer hoeven te nemen. En de vuistregel is ten alle tijden: koeler is bij deze omstandigheden altijd beter dan warmer. Zeker met het aantal toegestane motoren per seizoen.RobertMe schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 21:39:
[...]
Dat zeg ikPas klaar voor de GP van Duitsland.
Overigens kan het openen van koelingsgaten vaker voor komen? Teams maken sowieso van tevoren een inschatting naar hoeveel koeling er nodig is en openen dus zoveel.
Probleem was in Oostenrijk alleen dat, naar zegge van Toto Wolff, de enige extra koelingsopties die ze nog hadden het verwijderen van de hele engine cover was.
Op Silverstone was het dus waarschijnlijk warmer dan ze dachten waardoor ze nog wat gaten moesten openen. In Oostenrijk hadden ze al alle koelingsopeningen open, en nog hadden ze te weinig koeling.
In Oostenrijk hadden ze zelfs een andere cover met nog meer ventilatie dan anders, en nog wat dat niet voldoende, deze werd in Frankrijk echter niet gebruikt. Ik ben dan vooral benieuwd naar wat ze toepassen om het wel beter onder controle te krijgen onder redelijk extreme omstandigheden. Ook wat grotere radiatoren misschien (en daardoor een wat minder strak pakje)?RobertMe schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 21:39:
[...]
[knip]
Op Silverstone was het dus waarschijnlijk warmer dan ze dachten waardoor ze nog wat gaten moesten openen. In Oostenrijk hadden ze al alle koelingsopeningen open, en nog hadden ze te weinig koeling.
[ Voor 10% gewijzigd door hardware-lover op 17-07-2019 23:18 ]
Testing, one, two ...
Mercedes rijdt altijd met minimale koel afstellingen, want minder gewicht (water) en minder drag.hardware-lover schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 22:55:
[...]
In Oostenrijk hadden ze zelfs een andere cover met nog meer ventilatie dan anders, en nog wat dat niet voldoende, deze werd in Frankrijk echter niet gebruikt. Ik ben dan vooral benieuwd naar wat ze toepassen om het wel beter onder controle te krijgen onder redelijk extreme omstandigheden. Ook wat grotere radiatoren misschien (en daardoor een wat minder strak pakje)?
[ Voor 7% gewijzigd door ThomasG op 17-07-2019 23:07 ]
A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.
Is ook een stuk minder ingewikkeld om dan een schaalmodelletje te fabricerenwarp schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 08:55:
@mphilipp Precies, hetgeen wat ik zelf ook al jaren roep.![]()
Bijkomend voordeel, de auto's zien er ook nog eens stukken beter uit zonder al die flapjes en rare dingetjes.
[Afbeelding]
Dat is een smaakkwestie, en wat je gewend bent. Iemand die in de jaren '50 al keek, vind misschien de huidige auto's lelijk en wil die sigaren terug...warp schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 08:55:
Bijkomend voordeel, de auto's zien er ook nog eens stukken beter uit zonder al die flapjes en rare dingetjes.
A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.
Wat dat betreft was er afgelopen weekend op de Belgische TV een interview met Ocon. Ik heb nooit veel aandacht besteed aan wat een simulatierijder eigenlijk inhoudt (ik dacht dat hij moest testen als ze weer een 10.000e flapje hebben uitgevonden). Maar blijkbaar gaat hij vrijdagnamiddg na de vrije trainingen aan de bak tot diep in de nacht. Dan test hij in de simulator alle mogelijke instellingen en strategieรซn, met de data van de vrije trainingen.mphilipp schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 08:38:
Wat je ook steeds mee hoort is een verbod รณf drastische inperking van de telemetrie. Het team weet al dat er iets mis dreigt te gaan met de auto voordat de coureur het begint te merken. Maar het betekent ook dat er tonnen data wordt verzameld en geanalyseerd tijdens en na de race door teams in de pits en op de thuisbasis. Kost ook allemaal bakken met geld. Geen telemetrie meer, of zeer simpel: toerental, olietemp enzo. De basics. De coureur kan ook van alles zien, en moet het maar zelf managen. Als de motor stottert, jammer...niet meer dat gedoe van 'fail 3' ofzo. Zoek het maar uit...
Maak een specificatie voor wat betreft data die verzameld mag worden tijdens de race met een logger die ze na de race uit de auto halen. Specificeer dan meteen hoe dat apparaat eruit moet zien, of maak er een die je uitdeelt aan de teams. Zo voorkom je dat ze alsnog 2Tb verzamelen tijden de race.
Mijn bescheiden aantal systeempies!
More ways to die. More reasons to live.
Officieel AchtbaanFreak ยฉ2004
#boeiend.Illegal_Alien | #got-et & #boeiend @ Qnet
Die onzin zal alleen maar toenemen. We zijn nu op het punt dat een AI helemaal kan analyseren hoe een coureur rijdt en dan kan simuleren hoe een kwalificatie/race gaat. En op zich gaat het ze bij de kwalificatie niet echt om de snelste tijd die men kan rijden (ze zullen al wel een indicatie hebben na aanleiding van de trainingen), maar meer welke banden ze dan meenemen. Een computer kan meerdere simulaties rijden, dus in die zin snap ik ook niet helemaal waarom ze zoveel testrijders hebben. Dus ga je testrijders minderen, dan kun je er zeker van zijn dat AI meer gaat overnemen en hoe wil je dat controleren?Giesber schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 09:06:
[...]
Wat dat betreft was er afgelopen weekend op de Belgische TV een interview met Ocon. Ik heb nooit veel aandacht besteed aan wat een simulatierijder eigenlijk inhoudt (ik dacht dat hij moest testen als ze weer een 10.000e flapje hebben uitgevonden). Maar blijkbaar gaat hij vrijdagnamiddg na de vrije trainingen aan de bak tot diep in de nacht. Dan test hij in de simulator alle mogelijke instellingen en strategieรซn, met de data van de vrije trainingen.
Het werd mij plots duidelijk waarom het nog maar zelden voorkomt dat een Mercedes een absolute off day heeft tijdens de kwalificatie of de race. Maar dat geldt voor elk team. Dat verklaart dus deels waarom de teams zo mooi op hun verwachte plaats staan op de grid: eerst de Mercedessen, dan de Ferrari's, dan de Red Bulls, en daarna afhankelijk van het circuit de McLarens of Renaults. Behalve een paar plaatsen verschil door kleine foutjes in de ene snelle ronde die ze maar rijden tegenwoordig.
Die afstelling is dus in de laatste vrije training nog lang niet wat ze moet zijn, maar tegen de kwalificatie is die nagenoeg perfect. En in de race zal een extra pitstop door meer dan verwachte bandenslijtage door een verkeerde afstelling dus amper nog voorkomen. Dat hebben ze al 100x gesimuleerd vrijdagnacht.
Als die onzin al weg zou zijn, zou er misschien een beetje random terugkomen: iemand met een slechte kwalificatiesetup die een betere racepace blijkt te hebben. Of iemand die tijdens de race een veel hoger bandenslijtage blijkt te hebben omdat de setup een onverwachte bijwerking heeft.
Overschat dat niet. Zelfs binnen teams lukt het de andere coureur vaak niet om een werkende afstelling te kopiรซren en laten werken met zijn rijstijl.Martinspire schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 09:30:
[...]
Ik denk dat de F1 meer moet doen om data te delen zodat het vergaren ervan wat minder waardevol is. Waarom krijgen we niet simpelweg de telemetrie van de snelste ronde? Daar kan de community leuke dingen mee doen en de teams kunnen analyseren wat een ander team doet ivm hun eigen auto en doelgerichter ontwikkelen.
Dat was mij bekend en is al heel lang zo. Het is wel vaker door coureurs gezegd dat ze het in de vrije trainingen niet goed voor elkaar hadden en dat ze op de thuisbasis de hele nacht hebben gespeeld met de settings en die doorgegeven. Toen was alles weer hunky dory.Giesber schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 09:06:
[...]
Wat dat betreft was er afgelopen weekend op de Belgische TV een interview met Ocon. Ik heb nooit veel aandacht besteed aan wat een simulatierijder eigenlijk inhoudt (ik dacht dat hij moest testen als ze weer een 10.000e flapje hebben uitgevonden). Maar blijkbaar gaat hij vrijdagnamiddg na de vrije trainingen aan de bak tot diep in de nacht. Dan test hij in de simulator alle mogelijke instellingen en strategieรซn, met de data van de vrije trainingen.
begin jaren 90. Mooiste autos ooit.warp schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 08:55:
[Afbeelding]
Q: Can we keep politics out of punkrock pls? A: FUCK NO YOU FASCIST PIECE OF SHIT!
Nee, niet standaardiseren. Dat hoort niet bij F1. Maar de vrijheid vwb aero wat inperken. Doe wat je wilt, maar niet meer dan zoveel vleugel elementen, en niet 10.000 flapjes enzo. Alles wat simpeler, en laat de coureur het maar doen. Als de race start, moet hij zelf maar zien dat ie het goed doet, niet dat nursen vanaf de kant. Volgens mij schakel je dan ook meteen de Playstation coureurs uit, want die kunnen alleen maar goed knopjes drukken. De oldskool coureurs die niets met sims hebben en gewoon willen rijden, speel je zo in de kaart.ProudElm schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 09:03:
Verder hoeft voor mij juist niet dat gestandaardiseerde.. Ik snap best echter dat er iets aan moet gebeuren om het veld dichterbij elkaar te krijgen, maar alleen maar standaard onderdelen is wat mij betreft niet de oplossing.
[ Voor 13% gewijzigd door mphilipp op 18-07-2019 11:48 ]
Van mij mogen ze die hele vloer achterwege laten die uitsteekt aan de zijkanten van de auto. Zo'n lekker slanke bolide is veel mooier.warp schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 08:55:
[Afbeelding]
[ Voor 98% gewijzigd door FastFred op 18-07-2019 12:08 ]
Q: Can we keep politics out of punkrock pls? A: FUCK NO YOU FASCIST PIECE OF SHIT!
De rood-witte Honda/Mclaren van die periode vindt ik ook prachtig hoor.Player1S schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 11:22:
[...]
begin jaren 90. Mooiste autos ooit.
Extra bonuspunt, Ferrari in de kleuren zoals het hoort. Niet Marlboro rood maar scharlaken rood met zwarte vleugels
[ Voor 17% gewijzigd door dannx1986 op 18-07-2019 12:25 ]
Ik heb liever dat auto's dicht achter elkaar maar 5% downforce verliezen door het ground effect en er dan iets minder mooi uitzien...FastFred schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 12:07:
[...]
Van mij mogen ze die hele vloer achterwege laten die uitsteekt aan de zijkanten van de auto. Zo'n lekker slanke bolide is veel mooier.
Waarom zijn Ham en Bot hoofdzakelijk grijs en bij Monaco grijs met een rood randje?
Niki Lauda tributestreamnl schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 12:37:
[...]
Waarom zijn Ham en Bot hoofdzakelijk grijs en bij Monaco grijs met een rood randje?
(valt me nu pas op eigenlijk...)
[ Voor 17% gewijzigd door vhal op 18-07-2019 12:41 ]
StealthyPeanut schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 12:35:
Ik heb liever dat auto's dicht achter elkaar maar 5% downforce verliezen door het ground effect en er dan iets minder mooi uitzien...
dan.....
Slanke bolides welke dicht achter elkaar 60-70% downforce verliezen door de aerodynamica, glijden en dus banden oververhitten en er dan "mooier uitzien".
Mijn bescheiden aantal systeempies!
More ways to die. More reasons to live.
Officieel AchtbaanFreak ยฉ2004
#boeiend.Illegal_Alien | #got-et & #boeiend @ Qnet
[ Voor 25% gewijzigd door Maarten_E op 18-07-2019 14:20 ]
Indien er een mogelijkheid is voor een onderschrift, dient deze getoond te worden.
W12 was een megafaal. V12 was te groot en zwaar. V8 was compact maar miste PK's. V10 bleek the way to go dus Ferrari stapte af van de V12 en Ford ging ook een V10 bouwen.Maarten_E schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 14:18:
Je motor mag maximaal x vermogen leveren, hoeveel cilinders/(non)-hybride maakt niet uit.
Er was een tijd dat er 4-5 verschillende type motoren in de F1 rondreden, hoe vet is dat?
(W12, V12, V8, V10)
Dat klopt, maar volgens mij staat nu zelfs de blokhoek van de V6, de diameter en de slag van de cilinders vast. Gaat dat niet een beetje ver? Als meerdere concepten zoals lijnmotoren, V-motoren en boxers in verschillende aantal cilinders toegestaan waren zouden fabrikanten waarschijnlijk wel op hetzelfde concept uitkomen, maar zelfs de detail staan redelijk vast. Terwijl de manier hoe bijvoorbeeld de turbo wordt geรฏmplementeerd weer redelijk wordt vrijgelaten, wat in 2014 ook voor enorme verschillen tussen de fabrikanten zorgde. Maar toen mocht er nog maar mondjesmaat verder worden ontwikkeldPlayer1S schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 14:34:
[...]
W12 was een megafaal. V12 was te groot en zwaar. V8 was compact maar miste PK's. V10 bleek the way to go dus Ferrari stapte af van de V12 en Ford ging ook een V10 bouwen.
Ik snap het sentiment van verschillende motoren maar de geschiedenis heeft al uit gewezen dat 1 type er uit springt en iedereen dat concept gaat ontwikkelen. Ruim voordat het vast lag dat het een V10/V8/V6T Hybrid moest zijn.
Bij de W-series zou er geen/minimaal verschil moeten zijn. De auto's worden door hetzelfde team (Hitech) gerund en de dames rijden, zover ik weet, niet elke race in dezelfde auto.Martinspire schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 09:30:
Al zullen verschillen er altijd blijven, dat zie je ook in F2/F3 en W-series of Formule E.
En natuurlijk de beroemde F1 boxer motor van Subaru niet vergeten รฉ.Maarten_E schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 14:18:
Er was een tijd dat er 4-5 verschillende type motoren in de F1 rondreden, hoe vet is dat?
(W12, V12, V8, V10)
2x Marstek Venus E 5.12 v153 - CT003 V117 - BMS 213 en 215
Ik weet niet of je het helemaal goed krijgt dan. Het was in het WEC niet genoeg om nog steeds Audi meteen van de troon te stoten. Pas toen ze ermee ophielden, kwamen de anderen kijken. En nu rijdt er bijna niemand meer LMP1, dus het heeft weinig uitgehaald zou je kunnen zeggen.RobinHood schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 15:06:
Verschillende soorten motoren kan wel, maar dan komt BOP weer om de hoek kijken, da's de enige reden waarom een benzine 2.0l V4 met turbo, een benzine 3.7l V8 zonder turbo en een diesel 4.0l V6 turbo min of meer gelijk konden presteren in de WEC.
Punt is dat wat je niet vastspijkert in de reglementen door de fabrikanten zelf uitgevonden moet gaan worden, wat weer leidt tot een spending war. Zelfs met die turbo en de intercooler bleek het uiteindelijk best veel uit te maken waar je de spullenboel plaatst in het blok. Wat Mercedes heeft bedacht blijkt uiteindelijk het beste te werken.GH45T schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 14:55:
[...]
Dat klopt, maar volgens mij staat nu zelfs de blokhoek van de V6, de diameter en de slag van de cilinders vast. Gaat dat niet een beetje ver? Als meerdere concepten zoals lijnmotoren, V-motoren en boxers in verschillende aantal cilinders toegestaan waren zouden fabrikanten waarschijnlijk wel op hetzelfde concept uitkomen, maar zelfs de detail staan redelijk vast. Terwijl de manier hoe bijvoorbeeld de turbo wordt geรฏmplementeerd weer redelijk wordt vrijgelaten, wat in 2014 ook voor enorme verschillen tussen de fabrikanten zorgde. Maar toen mocht er nog maar mondjesmaat verder worden ontwikkeld
Wat mij betreft is het nu een groot compromis tussen harde regels en vrijheid en tussen geld besparen en tot het uiterste gaan. Maak een keuze, of motor geheel volgens vaste specificaties of zo vrij mogelijk zoals je bouwt maar iets maar je mag niet meer dan X kg brandstof per race gebruiken en maximaal X ml olie verbruiken etc.
Dan dumpt Toto hem bij Mercedes. Ik zou het allemaal wel best vinden.MikeyMan schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 17:53:
Er verschijnen inmiddels wat geruchten dat Grosjean per direct vervangen gaat worden door Ocon. Lijkt me wel apart gezien de link met Mercedes, maar ik ben zeer benieuwd
Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.
Grosjean terug naar Renault een idee? Ze zullen toch wel een fransoos in de auto willen hebben?DaniรซlWW2 schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 18:22:
[...]
Dan dumpt Toto hem bij Mercedes. Ik zou het allemaal we best vinden.![]()
-Grosjean is gewoon hopeloos. Best een goede coureur, maar zo inconsistent. Het moet maar eens afgelopen zijn. Een teamleider is het ook zeker niet. Onderhand is Magnussen gewoon de betere coureur.
-Ocon verliest zijn relatie met Mercedes. Dat gaat hem verdoemen naar de status van middenveld coureur. Best goed, maar niet goed genoeg voor de topteams. Je mag een aantal jaar in de Formule 1 rondrijden en uiteindelijk verdwijn je voor iemand beters. Kan ik niet rauwig om zijn, want Ocon is meer van dat niveau. Potentieel is Russel beter. Kan helemaal niks laten zien, maar slecht is hij niet. Hoe hij het allemaal bij Williams oppakt is ook netjes. Hij lijkt het te accepteren en gewoon zijn best te doen. Potentieel is dat genoeg zodat Toto ingrijpt en hem naar een beter team probeert te krijgen.
-Hulkenberg is waarschijnlijk dan veilig bij Renault, mocht hij niet toch opeens bij RBR opduiken.
En door een moderator:So, Im close to someone who has been at a number of the races with great access. (The mods have seen evidence of this.)
What i'm hearing is that after the British GP, Steiner was furious at the drivers, blew up at them (for obvious reasons) and phoned Gene Haas for permission to fire a driver. Word in the paddock is that they are looking at Ocon to replace Grosjean. If possible, by the next Grand Prix.
Thats all I can say for now, If this turns out to be correct, Ill be back with more.
F1ThrowawayF1
We can indeed confirm the validity of the source, though obviously not the rumour.
Renault heeft enkele jaren geleden eens verklaard dat ze geen interesse hebben in een Franse piloot omdat zoiets commercieel gewoon niet interessant is.MikeyMan schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 18:24:
[...]
Grosjean terug naar Renault een idee? Ze zullen toch wel een fransoos in de auto willen hebben?
2x Marstek Venus E 5.12 v153 - CT003 V117 - BMS 213 en 215
Dat heeft Bottas afgelopen weekend geprobeerd, was geen succes.mphilipp schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 15:28:
@TheBrut3 Sterker nog: ze wisselen zelfs van pit crew.
En dan faalt die het komende half jaar net zo hard als Grosjean en dan kan ie weer met hangende pootjes terug naar Mercedes zeker?MikeyMan schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 17:53:
Er verschijnen inmiddels wat geruchten dat Grosjean per direct vervangen gaat worden door Ocon. Lijkt me wel apart gezien de link met Mercedes, maar ik ben zeer benieuwd
Je privacy is voor het eerst geschonden bij de eerste echo. Daarna wordt het er de rest van je leven niet meer beter op.
Goed idee, een onbetrouwbare auto met een onbetrouwbare coureur, what could possibly go wrongMikeyMan schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 18:24:
[...]
Grosjean terug naar Renault een idee? Ze zullen toch wel een fransoos in de auto willen hebben?
Ik zou het doen!
[ Voor 25% gewijzigd door Finraziel op 18-07-2019 19:47 ]
Gamertag: FinrazielNL
Press release - Formula 1ยฎ to race in Melbourne until at least the end of 2025 #F1 #AustralianGP #Melbourne pic.twitter.com/1mccJQY6pP
โ F1 Media (@F1Media) 18 juli 2019
-
Dacht altijd Balance of PerformanceFinraziel schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 19:30:
Mochten meer mensen zich uitgesloten voelen door het gebruik van vreemde afkortingen... BOP = Balance of Power
http://www.johanschwartz.com/article-what-is-bop-.html
PSN
Eh, ja, tis laat? Ok niet echt maar ik ben moe
Gamertag: FinrazielNL
Trotse Volkswagen T1 en T3 bezitter
I'm confused. Oh wait, maybe I'm not.
Het is dan ook zijn auto.TinusTegengas schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 22:15:
[YouTube: Jenson Button drives 2009 Brawn BGP001 car around Silverstone!]
Mooi dat Ross Brawn er ook bij was.
Eigenlijk zou Ocon er dit seizoen al hebben gereden, ware Ricciardo niet ineens beschikbaar gekomen voor Renault. Er was sprake van een Gentlemen's Agreement betreffende Ocon, maar dat bleek achteraf geen cent waard te zijn. Dus er was wel enige mate van interesse voor een Franse coureur.Kenhas schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 18:53:
[...]
Renault heeft enkele jaren geleden eens verklaard dat ze geen interesse hebben in een Franse piloot omdat zoiets commercieel gewoon niet interessant is.
Binnen Frankrijk kan Renault het merk zelf gebruiken om reclame te maken. In het buitenland kunnen ze dan een piloot van dat land gebruiken. Hun tweede grootste markt is blijkbaar Spanje. Dus is voor Renault in dat geval een Spaanse piloot commercieel interessanter. Willen ze zich richten op de Britse markt, kunnen ze een Britse piloot gebruiken.
Of het moet zijn dat ze veranderd zijn van strategie
Testing, one, two ...
Duh
I'm confused. Oh wait, maybe I'm not.
[ Voor 17% gewijzigd door Destruction op 19-07-2019 00:12 ]
Peugeot 307 1.6 16v '05 | Yamaha XJ900S Diversion '01 | Gravity is a myth, earth sucks.
Verge gaat alleen weg als hij bij een top3 team kan rijden.warp schreef op vrijdag 19 juli 2019 @ 07:38:
HAAS kan dan beter iemand als Vergne proberen te strikken. Lijkt mij een (veel) betere optie dan Ocon.
Ik weet dat hij dat gezegd heeft (hence proberen), maar ik wil nog wel eens zien of hij zich aan zijn woord houdt als Steiner aan de telefoon hangt met een leuke deal.basvn schreef op vrijdag 19 juli 2019 @ 08:16:
Verge gaat alleen weg als hij bij een top3 team kan rijden.
Die heeft afgelopen weekend voor de 2e x het kampioenschap gewonnen, dus die zit daar wel lekker!
Volgens mij hing Grosjean bij z'n eerste run al gelijk in de muur bij de pit-exit.Martinspire schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 23:56:
Grosjean exit voor Ocon zou ik wel raar vinden. Ik had het idee dat Magnussen er meer een bende van maakte. Die sneed tenslotte het wiel van Grosjean kapot waar hij in de dode hoek zat van hem.
Ik denk dat het ook minder met performance te maken heeft en eerder met financiรซn. Dat Rich Energy de boel zit te flessen lijkt me logisch en dan wat Mercedes-pegels aannemen om een rijder te vervangen zou ik niet raar vinden. Magnussen zal vast een persoonlijke sponsor hebben die wat meebrengt en Grosjean dan wellicht niet (of een slecht contract wat niet verplicht om Grosjean te laten rijden oid).
Ik vind de bron echter te slecht om te kunnen stellen dat het een mogelijkheid zou zijn. Maar goed, speculaties levert clicks op. Ik ga er niet in mee...
Voor zover dat iets waard is, Formule Botsauto's.basvn schreef op vrijdag 19 juli 2019 @ 08:16:
[...]
Verge gaat alleen weg als hij bij een top3 team kan rijden.
Die heeft afgelopen weekend voor de 2e x het kampioenschap gewonnen, dus die zit daar wel lekker!
Precies. Dat krijg je als alles de goed kant op wijst. Ze hebben een chassis waarmee het kan, de motor die blijkbaar nu het beloofde vermogen begint te leveren, en een coureur waarin ze geloven. Dan kun je niet anders dan in die flow geraken.Spotmatic schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 19:59:
Dat is wat ik een tijdje terug in een van de F1 topics de "flow" noemde. Ik had en heb echt het idee dat RBR nu in een winnaars-flow begint te komen en dat zie je vervolgens aan alles terug, in alle gelederen van het bedrijf en uiteraard Honda. Alle neuzen staan dezelfde kant op. Dat zien we ook bij Mercedes, en in veel mindere mate Ferrari. Ze willen wel maar het lukt niet, en dat levert frustraties op (met de bekende gevolgen).
Het is eveneens een Formule-klasse, waarbij je zowel rauw talent als strategisch inzicht moet hebben om vooraan te finishen. Het argument dat het botsautootjes zijn met F1 rejects is iets wat al een tijdje achter ons ligt. Dat jij die mening hebt, is prima, maar we zijn ondertussen wel verdergegaan na de eerste (bedroevende) generatie auto's. Ik geloof dat als je daar constant meedraait in de top, dat je voor F1 weldegelijk wat waard bent. Zoals een Vergne dus.Lensent schreef op vrijdag 19 juli 2019 @ 08:41:
[...]
Voor zover dat iets waard is, Formule Botsauto's.![]()
[ Voor 10% gewijzigd door Racing_Reporter op 19-07-2019 10:30 ]
Als je dit leest, heb je teveel tijd.
12 x 385Wp op HD4000SolarEdge zuid 13ยฐ pvoutput
Gutierrez reed er alleen vanwege het sponsorgeld wat hij meebracht. Heeft verder niks toegevoegd.Bosmonster schreef op vrijdag 19 juli 2019 @ 09:36:
Steiner is dan een aardige vent, maar hij heeft echt een heel slechte kijk op rijders uitzoeken als je het mij vraagt:
Grosjean
Gutierrez
Magnussen
(Ocon)
Het lijkt wel of hij speciaal de minst geliefde drivers in z'n team wil, wat tot nu toe ook precies heeft opgeleverd wat je verwacht.
Heb je de beelden van de laatste race gezien?Racing_Reporter schreef op vrijdag 19 juli 2019 @ 10:29:
[...]
Het is eveneens een Formule-klasse, waarbij je zowel rauw talent als strategisch inzicht moet hebben om vooraan te finishen. Het argument dat het botsautootjes zijn met F1 rejects is iets wat al een tijdje achter ons ligt. Dat jij die mening hebt, is prima, maar we zijn ondertussen wel verdergegaan na de eerste (bedroevende) generatie auto's. Ik geloof dat als je daar constant meedraait in de top, dat je voor F1 weldegelijk wat waard bent. Zoals een Vergne dus.
Offtopic wellicht, maar daardoor is het wel echt heerlijk om naar die races te kijken! Lekker chaotisch, lekker duwen en trekken en veel "amateuristische" fouten! Genieten!Lensent schreef op vrijdag 19 juli 2019 @ 11:53:
[...]
Heb je de beelden van de laatste race gezien?
2 man naast elkaar die elkaar eraf beuken en een derde die middendoor tussen en over beide auto's heen ragt om door te kunnen?
Ik kan dat echt niet serieus nemen of als enigszins professioneel Formule racen zien.
Het is nog steeds bedroevend, heeft weinig nog met echt racen te maken....Racing_Reporter schreef op vrijdag 19 juli 2019 @ 10:29:
[...]
Het is eveneens een Formule-klasse, waarbij je zowel rauw talent als strategisch inzicht moet hebben om vooraan te finishen. Het argument dat het botsautootjes zijn met F1 rejects is iets wat al een tijdje achter ons ligt. Dat jij die mening hebt, is prima, maar we zijn ondertussen wel verdergegaan na de eerste (bedroevende) generatie auto's. Ik geloof dat als je daar constant meedraait in de top, dat je voor F1 weldegelijk wat waard bent. Zoals een Vergne dus.
netflix kom er maar inMikeyMan schreef op vrijdag 19 juli 2019 @ 08:29:
[...]
Volgens mij hing Grosjean bij z'n eerste run al gelijk in de muur bij de pit-exit.
Kan ook net genoeg zijn geweest voor herr Guenther
โญGame Profiles: ๐น๏ธSteam - ๐ฎPSN - ๐ช๐ฆ GoT_Hollandhards
Verwar je mening alsjeblieft niet met feiten.Adlermann schreef op vrijdag 19 juli 2019 @ 12:21:
[...]
Het is nog steeds bedroevend, heeft weinig nog met echt racen te maken....
Als je dit leest, heb je teveel tijd.
Dit topic is gesloten.
Apple iPhone 17 LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq