Als ik in een goede mierenzift-bui kan ik echt élke uitspraak in twijfel trekken..
Aan een Formule 1-race doen tien teams mee met elk twee coureurs.
Dit seizoen wel ja, dat is geen vaste waarde voor het kampioenschap.
Maar net als in elke sport: geld regeert. Hoe meer geld je hebt, hoe beter de auto is die je kan bouwen. Hierdoor winnen alleen coureurs die rijden voor Mercedes, Red Bull of Ferrari.
Ik ben het er ook niet mee eens dat Mercedes vanaf 2014 zo goed is dankzij het geld, maar door de beste motor te hebben bedacht.
En wie van dat selecte clubje coureurs de race wint, staat vaak vóór de race al vast.
Ook niet echt mee eens, na de 1e bocht, dan wellicht wel

Inhalen in bochten is praktisch onmogelijk, ook al is een circuit gemiddeld bijna 12 meter breed.
Dat zit zo: coureurs gebruiken niet de hele breedte van het circuit, maar racen de ideale lijn: de snelste route van bocht naar bocht.
De ideale lijn is dan toch
juist het gebruiken van de volledige breedte van het circuit....
Wijk je daar vanaf om je tegenstander in te halen, dan ben je langzamer.
Als je afwijkt van de ideale ben je inderdaad in theorie langzamer. Maar de reden dat je dat doet is om iemand uit te remmen of voorbij te steken..?
Op de rechte stukken inhalen, biedt uitkomst: de baan is daar breed genoeg. Én je kan gebruik maken van je voorganger.
Maar dat is tegenwoordig steeds lastiger. Dit is nogal een technisch verhaal, maar de slipstream ‘bestaat niet meer’. De lucht achter de race-auto is vuil. Waardoor je steeds meer tijd verliest als je dichter bij je tegenstander probeert te komen.
Je kan gebruik maken van de voorganger, maar slipstream bestaat niet meer?! Wat zijn dan de tows die we het hele jaar zien? Slipstream bestaat nog wel, maar er zijn andere problemen (oververhitting) waardoor het (lang en dicht) volgen niet echt aan te bevelen is.
Alle deelnemers kruipen dichter naar elkaar toe en de race start als het ware opnieuw. Zo’n safety car maakt de race dus voor even saaier: er gebeurt een paar rondes niks. Maar ook spannender: de onderlinge verschillen worden kleiner.
Er gebeurt niks? Wat dacht je van alle pitstop-strategieën die direct de prullenbak in kunnen?
Voor de rest wel een leuk artikel hoor, veel leuke F1 data onderzocht en uitgepluisd. Mocht ik dat maar doen en er betaald voor worden

De waarde van de %-bochten en %-rechte stukken kan natuurlijk prima in twijfel worden getrokken. Het hangt natuurlijk van véél meer factoren af. Type bochten, opeenvolging van bepaalde bochten, soort bocht na een recht stuk, soort bocht vòòr het rechte stuk, enz.
[
Voor 9% gewijzigd door
Divak op 12-07-2019 09:32
]