Nhz schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 09:49:
[...]
Je gaat volledig voorbij aan het feit dat Charles er volledig naast zat. Dat is het punt waar het om gaat, die muur staat er niet en die moet daar ook niet staan. Ik ben van mening dat je gewoon nooit een andere auto de baan af mag dwingen.
Dat die muur/grindbak/vangrail daar niet is, is nu juist DE reden dat Charles 'm ernaast houdt. Hij wéét dat ie het hoe dan ook gaat overleven. Door flink te klagen over de radio forceer je een juryuitspraak en 50/50 kans dat jij wint en de ander een straf krijgt.
Je kunt het een niet los zien van het ander, wat je mening ook is. Dus kijk naar het hele plaatje. Ja, het was 'elbows out' voor Max, maar zoals de stewards (terecht imho) opmerken: beide auto's hadden volledige controle over hun auto, Charles kon zien dat Max een wijdere lijn koos en dat er dus 95% zeker géén plek voor hem was. Hij had dus een beetje van zijn gas moeten gaan, en achter aansluiten, of proberen er voorlangs alsnog langs te kruizen.
Het is een beetje zoals Brundle ooit een keer uitlegde hoe Senna je voor het blok zette als ie je wilde inhalen: hij positioneert zijn auto zodanig dat je 2 keuzes hebt: óf we gaan allebei de gindbak in, óf je geeft je over en laat me door...
Ik ben het wel eens met de beslissing van de stewards, dat beiden heel goed wisten hoe dit kon aflopen. De vergelijking met Vettel in Frankrijk of Rosberg in Oostenrijk gaat volledig mank. Rosberg was niet zomaar onhandig; hij stuurde gewoon niet in en reed al bijna van de baan toen ie een keer aan zijn stuur draaide. En hij loog er nog flagrant over ook ('ik stuurde wél in') terwijl de hele wereld kon zien dat ie dat niet deed. Wat mij betreft had ie gewoon gediskwalificeerd geworden voor die race +10 punten op zijn licentie. Dat zijn nou juist de acties die je met die regels probeert te voorkomen. En Vettel wist ook gewoon dat ie het niet ging redden, maar bleef zijn poot op het gas houden. Daardoor veroorzaakt hij willens en wetens de situatie dat ie in meer of mindere mate zonder goede controle op de baan terecht komt, maar hopelijk vóór Hamilton. Had ie een beetje gelift, had met meer controle op de baan teruggekomen, maar achter Hamilton, en dat wil ie niet (geen enkele coureur). Als Max/Leclerc 50/50 is, is Vettel/Hamilton 70/30, dus de straf voor Vettel imho terecht. Je wilt dat ze vechten, maar het is geen Midtown Madness natuurlijk...
A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.