iMac 24" M3 | Mac mini M4 | iPhone 16 Pro 256GB | iPad Pro M4 11" 256GB 5G | AW Series 10 | Sony KD-55XE9305 (Ziggo CI+) | ATV 4K | Denon AVC-X3700H | Switch 2 | PS5 Pro/PSVR2 | XSX | Netatmo | Hue | UC Remote 2 | HA | FRITZ!Box 7590AX | XS4ALL glasvezel
Hoelang rijd Hamilton al? Een hoelang houd hij zichzelf scherp? Verdraagt hij de druk van toprijder met alle verwachtingen die erbij horen? Verdraagt hij de haat van diegene die de suprematie ten koste vinden gaan van de F1 als sport? Heeft nooit gevraagd om een voorkeur positie maar deze simpelweg naar zich toegetrokken? De bizar stoutmoedige beslissing genomen om een topteam te laten varen en in ze te gaan met een nieuwe club (McLaren naar Mercedes)?
Nee, geen gedoe om wie de beste is, dat is Hamilton. Er zullen mogelijk beter piloten zijn qua techniek of snelheid of in de regen etc, overall heeft hij het het beste voor elkaar. Dan pas wordt je de beste. Goed sturen is niet genoeg.
Wil Max dit bereiken dan moet hij nu zijn team gaan sturen en ondersteunen. Niet bij de pakken gaan neerzitten, gaan met die banaan!!!!
Het zou wel leuk zijn als de regels wat meer dynamiek zouden brengen in een wedstrijd, al vind ik de kwalificatie tegenwoordig een erg mooie toevoeging. Gewoon 3 kwartier een extra racedag. Ze zouden punten moeten geven voor de kwalificatie. Een nou ik toch bezig ben, geen restricties meer. Gewoon knallen. Levensgevaarlijk knallen. Piloten die zelf beslissen of ze hun gezondheid in de waagschaal moeten leggen. Motoren die het precies een race uithouden, superbrede banden, tankstops zodat ze harder kunnen knallen, desnoods verwisselbare accu pakketten voor meer vermogen! Spanning, sensatie... Ja dat zou mooi zijn 😀
PV ZObrabant O 11 x 355Wp (3900Wp) 32gr / W 11x355Wp (3900Wp) 32gr / Goodwe DNS 5000 5kw
Hamilton is goed in kwalificeren en op kop rijden, maar hij heeft ook laten zien dat hij zodra hij niet meer in clean air rijdt het een stuk minder wordt, waar mensen als Schumacher, Alonso, Senna en ook Max veel beter voor de dag komen (of kwamen...). Zoals je zelf ook al laat doorschemeren, door hun veel agressievere rijstijl.wowly schreef op maandag 24 juni 2019 @ 12:49:
Hamilton is zeker beter dan Schumacher.
Hamilton is zeker een hele goede (vooral snelle) coureur, maar hij moet het vooral hebben van zijn snelle auto.
[ Voor 8% gewijzigd door Bosmonster op 24-06-2019 12:56 ]
Dat ben ik niet met je eens, want je vergelijkt op deze manier appels met peren. Om maar een voorbeeld te noemen; Zlatan Ibrahimovic heeft nog nooit de Champions League of een groot landentoernooi gewonnen, maakt dat dat iedereen die wel een dergelijke titel achter zijn naam heeft 'een betere voetballer' is?B-Real schreef op maandag 24 juni 2019 @ 12:33:
[...]
De beste, op welk gebied dan ook, wordt doorgaans toch bepaald a.h.v. meetbare resultaten.
Het gaat gaat om zoveel verschillende factoren dat de meetbare resultaten (in dit geval statistieken) weinig tot niets zeggen. Je kunt op basis hiervan dus lastig stellen dat Schumacher een betere coureur is dan Senna. Pas als de omstandigheden gelijk zijn kun je een goede vergelijking maken en conclusies trekken.
PV: 20x 370Wp DMEGC DM375M6-60HBB panelen (12x Oost / 8x West) = 7400 Wp op een SAJ R5-6K-T2 (6kW) 3-fase string-omvormer
AC: Mitsubishi Heavy Industries SCM80ZS-W (8kW) multi-spit met 1x SRK50ZS-W (5kW) / 1x SRK35ZS-W (3.5kW) / 2x SRK25ZS-W (2.5kW)
Ik denk toch dat je nu de rol en invloed van een coureur flink overschat, ja je hebt als rijder invloed op wie er in de garage rond loopt en je kunt je input en wensen voor de auto aanleveren. Maar wie er in de fabriek werken en of er snelle ontwikkelingen m.b.t. aerodynamica en motor plaatsvinden ligt echt compleet buiten de macht van de coureur.wowly schreef op maandag 24 juni 2019 @ 12:49:
Wil Max dit bereiken dan moet hij nu zijn team gaan sturen en ondersteunen. Niet bij de pakken gaan neerzitten, gaan met die banaan!!!!
Max is in zijn huidige vorm minstens zo goed als Hamilton, punt
precies dat, imho is Lews 'de' beste rijder sinds tijden. Schumi, hoe goed hij ook is, vind dat hij veel voordeel heeft behaald door bepaalde handelingen/acties (al dan niet discutabel). Het was 'gewoon een rat' ...Tomcatter_31 schreef op maandag 24 juni 2019 @ 12:29:
[...]
Zou zeker interessant zijn! Ik zou die strijd ook wel graag willen zien. Hoewel ik niet denk dat Verstappen dan zomaar alles wint. Onderschat Hamilton niet. Hoop mensen roepen dat ie alleen maar wint omdat ie in de beste auto zit, maar Ham is echt wel erg goede rijder.
Lewis lijkt van het juiste hout gesneden te zijn, en erg sterk in alles. Behalve wanneer hij grip begint te verliezen, dan komt ie wat paniekerig over, maar dat doen de meeste rijders.
Maar zoals vaker genoemd; alles hangt van van juiste moment bij juiste team; daar waar Alonso vaker kampion had moeten worden, door foutieve keuzes is dit niet gelukt. En omfg, wat kan die gast sturen.
Idem voor max; kun nog zo goed zijn, alles hangt van van momentum.
Halve wereld verklaarde lewis voor gek toen hij naar het kwakkelende mercedes ging. Achteraf gezien beste move van cariere, maar 100% garantie heb je nooit.
Daarmee bedoel ik; het (succes) hangt maar voor een heel klein gedeelte vast aan de driver, 90% is auto [..] jammer.
Mooi zou zijn als max en lewis langs elkaar stonden, misschien maken we dat nog mee, misschien ook niet. Maar schumi de beste driver aller tijde ... niet in mijn boekje
[ Voor 8% gewijzigd door himlims_ op 24-06-2019 13:01 ]
Als Honda de inhaalslag niet gaat maken. Honda lijkt voor nu een serie kleinere updates te hebben gepland met als focus betrouwbaarheid en efficiëntie. Rond Sochi zou dan de grote update komen voor 2019. Dat is waarschijnlijk spec 5.dr.lowtune schreef op maandag 24 juni 2019 @ 11:54:
[...]
Met andere woorden: Mercedes rijdt nog wel minimaal een jaar of 5 voorop?
https://www.f1technical.n...=26921&start=2010#p841706
Zowel Spec 2 als spec 3 zou om iets van 10pk zijn gegaan. Stapjes van 0,1s, niet genoeg. Hopen dat de spec 4 dus iets meer brengt en spec 5 een flinke stap is. Dat is nodig want begin 2020 moet het gat waarschijnlijk verder gereduceerd zijn. Zet RBR dan met de RB16 wel weer een Red Bull waardige auto neer, dan moet het gebeuren.
Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.
Dr. Marko met de manager van Kvyat na de race. Nicolas Todt is trouwens de manager van zo'n beetje de halve gridDestruction schreef op maandag 24 juni 2019 @ 11:12:
Ik ben heel erg benieuwd hoelang Marko Gasly nog in die RBR laat rijden, Pierre is toch wel vrij duidelijk een maat te licht voor een top auto. Ondertussen presteert Kvyat volgens mij erg sterk in de STR... Waarom niet omruilen? Laat Kvyat het seizoen afmaken bij RBR, en oordeel dan wat het beste is voor 2020 en daarna.
De race gisteren.. Ik heb de grootste moeite gehad om m'n ogen open te houden, wat een saaie bende. Zeker voor de neutrale fan (zoals ik) wordt het steeds minder leuk om naar te kijken. Ik snap dat een oplossing niet zomaar even toegepast is, maar de eindeloze dominantie van Mercedes...Ik zou er geen moeite mee hebben als bijvoorbeeld Hamilton alles wint, maar laat 'm dan nog op z'n minst gesloopt op dat podium staan (en moeite hebben om te blijven staan). Nu rijden ze na de start bij het veld weg en zetten ze 'm op cruisecontrol
Doet denken aan het Schumacher tijdperk, waar je op donderdag al wist hoe het podium op zondag eruit zou komen te zien. Ik hoop dat er snel iets veranderd, tegen beter weten in.

Ik hoop vooral dat ze nu gewoon vol door gaan blazen. Desnoods elke twee weken een nieuw blok erin. Doorstampen met die handel!DaniëlWW2 schreef op maandag 24 juni 2019 @ 13:01:
[...]
Als Honda de inhaalslag niet gaat maken. Honda lijkt voor nu een serie kleinere updates te hebben gepland met als focus betrouwbaarheid en efficiëntie. Rond Sochi zou dan de grote update komen voor 2019. Dat is waarschijnlijk spec 5.
Zowel Spec 2 als spec 3 zou om iets van 10pk zijn gegaan. Stapjes van 0,1s, niet genoeg. Hopen dat de spec 4 dus iets meer brengt en spec 5 een flinke stap is. Dat is nodig want begin 2020 moet het gat waarschijnlijk verder gereduceerd zijn. Zet RBR dan met de RB16 wel weer een Red Bull waardige auto neer, dan moet het gebeuren.
Ben altijd een vrij grote fan van Alonso geweest, maar het begint toch wel te knagen.B-Real schreef op maandag 24 juni 2019 @ 11:17:
[...]
Dat denk ik ook inderdaad. Kijk maar naar Alonso, die had echt wel de potentie om nog een paar WK's te winnen maar zat telkens net in de verkeerde auto.
Hamilton is een legende in wording, maar heeft ook de perfecte keuze gemaakt door naar Mercedes te gaan. Vettel had ongetwijfeld hetzelfde kunnen presteren als hij naar Mercedes was gegaan en dan zat Hamilton nu wellicht te ploeteren bij Ferrari.
Maar ook dat is F1, je kunt nog zo goed zijn je moet er ook het juiste materiaal voor hebben
Zodra hij ergens in stapt begint een team minder te presteren, zodra hij weg gaat begint het weer te lopen. Is bij zowel Ferrari als McLaren gebeurd.
Laatst bij de Indy 500 zat z'n team toch ook weer enorm te kleunen waardoor hij zich niet eens kwalificeerde? Misschien wordt de positieve invloed van Alonso wel enigszins overschat.
If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel
Dit is wel echt klinkklare onzin hoor. Mercedes is al eerder motorfabrikant geweest voor McLaren terwijl Hamilton daar al zat. Was dus echt geen complete gok voor Hamilton. Die wist al lang dat ze daar hun zaken prima voor elkaar hadden.wowly schreef op maandag 24 juni 2019 @ 12:49:
Hoelang rijd Hamilton al? Een hoelang houd hij zichzelf scherp? Verdraagt hij de druk van toprijder met alle verwachtingen die erbij horen? Verdraagt hij de haat van diegene die de suprematie ten koste vinden gaan van de F1 als sport? Heeft nooit gevraagd om een voorkeur positie maar deze simpelweg naar zich toegetrokken? De bizar stoutmoedige beslissing genomen om een topteam te laten varen en in ze te gaan met een nieuwe club (McLaren naar Mercedes)?
Dit is precies wat Max al een tijd aan het doen is. Het is niet voor niets dat Ricciardo zei dat Verstappen een echte race nerd is. Max heeft naar eigen zeggen altijd heel veel technische zaken met zijn pa door genomen om maar precies te weten wat elk wijziging in setup met een auto doet. En om nou te suggereren dat Hamilton in zijn eentje heel Mercedes naar een hoger plan heeft getild vind ik echt bijzonder belachelijk. Als dat zo was had ie echt niet doordeweeks bij random photoshoots voor mode bedrijven gezeten...Nee, geen gedoe om wie de beste is, dat is Hamilton. Er zullen mogelijk beter piloten zijn qua techniek of snelheid of in de regen etc, overall heeft hij het het beste voor elkaar. Dan pas wordt je de beste. Goed sturen is niet genoeg.
I don't know half of you half as well as I should like, and I like less than half of you half as well as you deserve.
Laten we hopen dat het lukt, het zal een flinke uitdaging worden denk ik. De motor minimaal on-par zijn met Mercedes, helemaal nu Mercedes de aero op orde lijkt te hebben....DaniëlWW2 schreef op maandag 24 juni 2019 @ 13:01:
[...]
Als Honda de inhaalslag niet gaat maken. Honda lijkt voor nu een serie kleinere updates te hebben gepland met als focus betrouwbaarheid en efficiëntie. Rond Sochi zou dan de grote update komen voor 2019. Dat is waarschijnlijk spec 5.
Als het zo makkelijk was dan had zelfs Renault het jaren geleden al voor elkaar.MikeyMan schreef op maandag 24 juni 2019 @ 13:08:
[...]
Ik hoop vooral dat ze nu gewoon vol door gaan blazen. Desnoods elke twee weken een nieuw blok erin. Doorstampen met die handel!

Die PU's hebben een minimaal gewicht van 145kg. Ze wegen waarschijnlijk dus ook allemaal 145--150kg. Ze produceren allemaal meer dan 900pk, er is een verbod op bepaalde exotische materialen, fuel flow beperkt tot 100kg/h en dan zijn er nog twee hybride systemen. Dingen zijn echt een nachtmerrie om te ontwikkelen omdat elk stapje waarschijnlijk voor een kettingreactie zal zorgen waarna alles aangepast moet worden.
Ik denk dat bij Honda er constant nieuwe blokken worden geproduceerd met kleine aanpassingen. Die worden vervolgens op een dyno gezet en op elk denkbaar scenario gedraaid tot vernietiging. Het probleem is alleen een zwakte vinden en die vervolgens verbeteren zonder dat er elders een probleem ontstaat. Vervolgens moet het minstens vijf races werken voor in de Red Bull van Max. Die andere drie auto's zijn irrelevant in het grotere plaatje.
Ik zou ook graag zien dat Honda weer stappen gaat zetten zoals vorig seizoen. Toen hadden ze duidelijk het lek boven van hun absoluut verschrikkelijke 2017 herstart. Nu lijken ze op een comfortabel niveau te zitten en moeten ze in sneltreinvaart de efficiëntiestappen maken die Ferrari en Mercedes over de loop van enkele jaren konden implementeren. Dit is het moeilijkste stuk. Het is een van de redenen waarom ik dit seizoen al zo snel af heb geschreven voor RBR.
Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.
Kans dat het ding plof doet maar 3x op het podium en 1x langs de kant is imo beter dan 4x een 4e plaats.
En men leert de echte grenzen van het blok kennen.
Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°
Olav zei tijdens Monaco dat ze 40% van de race op stand 7 mogen rijden. Geen idee of dat de kwalificatie mode is maar het zou er tegen aan zitten.hoevenpe schreef op maandag 24 juni 2019 @ 13:19:
In hoeverre zou men in de race de motor wat standjes richting kwalificatiestand kunnen draaien?
Kans dat het ding plof doet maar 3x op het podium en 1x langs de kant is imo beter dan 4x een 4e plaats.
En men leert de echte grenzen van het blok kennen.
Die 40% is overigens meer dan wat Mercedes toe laat.
[ Voor 4% gewijzigd door ArcticWolf op 24-06-2019 13:21 ]
Hier ben ik niet mee eens. De Mercedes is tijd lang erg moeilijke auto geweest om mee in verkeer te rijden. Beide rijders hadden hier last van, Rosberg en Hamilton. Ham heeft genoeg briljante inhaalacties gedaan in zijn carriere. Zowel in de Mercedes, maar ook in zijn McLaren tijd en daarvoor in zijn GP2 tijd etc. Hamilton was tijd lang juist een van de smaakmakers als het aankwam op duels op de baan. in de Mercedes is het minder nodig omdat die vaak vooraan rijdt. maar Hamilton is wel een echte racer, net als Max dat is.Bosmonster schreef op maandag 24 juni 2019 @ 12:54:
[...]
Hamilton is goed in kwalificeren en op kop rijden, maar hij heeft ook laten zien dat hij zodra hij niet meer in clean air rijdt het een stuk minder wordt, waar mensen als Schumacher, Alonso, Senna en ook Max veel beter voor de dag komen (of kwamen...). Zoals je zelf ook al laat doorschemeren, door hun veel agressievere rijstijl.
Hamilton is zeker een hele goede (vooral snelle) coureur, maar hij moet het vooral hebben van zijn snelle auto.
Sure, maar niet alleen qua motor legt RBR het af tegen de andere 2 dit seizoen. Ze worden op chassis gebied gewoon compleet gedeklasseerd door Mercedes. En dan zie ik ook weinig terug van in season development, waar RBR toch om bekend staat. Het is gewoon behoorlijk karig van RBR zelf, terwijl ik juist Honda het best goed vind doen. Ja, dat Sainz 'm even langszij zet door zijn accu's helemaal leeg te gooien in het begin begrijp ik wel. Maar daarna stond ie dus ook meteen op 5 seconde binnen 2 rondjes.DaniëlWW2 schreef op maandag 24 juni 2019 @ 13:17:
[...]
Als het zo makkelijk was dan had zelfs Renault het jaren geleden al voor elkaar.![]()
![]()
Die PU's hebben een minimaal gewicht van 145kg. Ze wegen waarschijnlijk dus ook allemaal 145--150kg. Ze produceren allemaal meer dan 900pk, er is een verbod op bepaalde exotische materialen, fuel flow beperkt tot 100kg/h en dan zijn er nog twee hybride systemen. Dingen zijn echt een nachtmerrie om te ontwikkelen omdat elk stapje waarschijnlijk voor een kettingreactie zal zorgen waarna alles aangepast moet worden.
Ik denk dat bij Honda er constant nieuwe blokken worden geproduceerd met kleine aanpassingen. Die worden vervolgens op een dyno gezet en op elk denkbaar scenario gedraaid tot vernietiging. Het probleem is alleen een zwakte vinden en die vervolgens verbeteren zonder dat er elders een probleem ontstaat. Vervolgens moet het minstens vijf races werken voor in de Red Bull van Max. Die andere drie auto's zijn irrelevant in het grotere plaatje.
Ik zou ook graag zien dat Honda weer stappen gaat zetten zoals vorig seizoen. Toen hadden ze duidelijk het lek boven van hun absoluut verschrikkelijke 2017 herstart. Nu lijken ze op een comfortabel niveau te zitten en moeten ze in sneltreinvaart de efficiëntiestappen maken die Ferrari en Mercedes over de loop van enkele jaren konden implementeren. Dit is het moeilijkste stuk. Het is een van de redenen waarom ik dit seizoen al zo snel af heb geschreven voor RBR.
I don't know half of you half as well as I should like, and I like less than half of you half as well as you deserve.
Nouja, volgens mij zijn voetbal en autosport juist die appels met perenMiBe schreef op maandag 24 juni 2019 @ 12:55:
[...]
Dat ben ik niet met je eens, want je vergelijkt op deze manier appels met peren. Om maar een voorbeeld te noemen; Zlatan Ibrahimovic heeft nog nooit de Champions League of een groot landentoernooi gewonnen, maakt dat dat iedereen die wel een dergelijke titel achter zijn naam heeft 'een betere voetballer' is?
Het gaat gaat om zoveel verschillende factoren dat de meetbare resultaten (in dit geval statistieken) weinig tot niets zeggen. Je kunt op basis hiervan dus lastig stellen dat Schumacher een betere coureur is dan Senna. Pas als de omstandigheden gelijk zijn kun je een goede vergelijking maken en conclusies trekken.
Nu heb ik niets met voetbal, dus eigenlijk zou ik er niets over mogen zeggen. Maar teams/landen zijn veel beter te vergelijken op basis van statistieken dan individuele voetballers.
Een verdediger kan idd aan de hand van statistieken (bijv. doelpunten) nooit de beste voetballer worden, aangezien er ongetwijfeld een spits is die meer scoort. Alleen zal die spits dan weer niet zo goed verdedigen. Een beste spits of een beste verdediger zou je dan wel weer kunnen aanwijzen a.h.v. statistieken.
Ik zag dan ook niet dat Schumacher beter is dan Senna, zijn resultaten zijn in ieder geval tot op heden wel het allerbeste. De omstandigheden zullen nooit gelijk zijn, dus eigenlijk kun je dan nooit iets met elkaar vergelijken.
Sainz en max ... blijft een dingetjeBansheeben schreef op maandag 24 juni 2019 @ 13:32:
[...]
Ja, dat Sainz 'm even langszij zet door zijn accu's helemaal leeg te gooien in het begin begrijp ik wel. Maar daarna stond ie dus ook meteen op 5 seconde binnen 2 rondjes.
Dat had toto na een tijdje door "happy lewis is quick lewis" en vind alleen maar mooi van die flamboyante figuren als lewis; lekker eigen plan trekken, eigen ding doen, heerlijk. Ik geniet daar wel van (niet dat zijn acties goedkeur, zoals beetje muziek achterin de optocht luisteren). Maar het siert de F1 dat er van dit soort figuren zijn, lewis, kimi, max in mindere mate, danielBansheeben schreef op maandag 24 juni 2019 @ 13:14:
En om nou te suggereren dat Hamilton in zijn eentje heel Mercedes naar een hoger plan heeft getild vind ik echt bijzonder belachelijk. Als dat zo was had ie echt niet doordeweeks bij random photoshoots voor mode bedrijven gezeten...
@B-Real senna was rap, maar ging vaak over het randje van toelaatbaren (risico) zitten echt nodige 'doe or die' acties tussen ... heden dag kan je dat niet maken
[ Voor 6% gewijzigd door himlims_ op 24-06-2019 13:42 ]
Ik vraag me daar af waar RBR mee bezig is. We weten dat ze even zoekende zijn geweest naar wat het probleem was. Nu lijken ze het te weten met de voorvleugel. De vraag is of ze al de oplossing hebben gevonden. Ik denk in ieder geval dat ze niet stil zitten. De RB15 is waarschijnlijk ook de basis waar ze de RB16 op zullen ontwikkelen, dus ze verspillen geen geld nog mankracht om de RB15 te maximaliseren.Bansheeben schreef op maandag 24 juni 2019 @ 13:32:
[...]
Sure, maar niet alleen qua motor legt RBR het af tegen de andere 2 dit seizoen. Ze worden op chassis gebied gewoon compleet gedeklasseerd door Mercedes. En dan zie ik ook weinig terug van in season development, waar RBR toch om bekend staat. Het is gewoon behoorlijk karig van RBR zelf, terwijl ik juist Honda het best goed vind doen. Ja, dat Sainz 'm even langszij zet door zijn accu's helemaal leeg te gooien in het begin begrijp ik wel. Maar daarna stond ie dus ook meteen op 5 seconde binnen 2 rondjes.
Het is eigenlijk hard en simpel, Max zit bij RBR verkeerd als hij ambitie heeft om kampioen te worden. Het is leuk dat hij er de kans heeft gekregen om mee te doen en zich bij de subtop te voegen maar hoger gaat hij gewoon niet komen. Misschien als 2021 de kaarten flink geschud worden dat er dan nieuwe kansen zijn. Anders is het voor hem echt te hopen dat HAM na dit seizoen stopt en hij zijn stoeltje over kan nemen anders zal hij nooit als de jongste kampioen in de boeken komen.DaniëlWW2 schreef op maandag 24 juni 2019 @ 13:01:
[...]
En daarna, Leclerck is ook een mega talent en die zit op het moment in een beter team. En er zijn en komen wel meer jonge talenten aan. Een Ricciardo heeft ook alles om kampioen te kunnen worden maar ook op het juiste moment de juiste teams gemist.
alles kan off-topic
Ja heb ook helemaal geen problemen met de privé keuzes van Hamilton. Maar om dan te gaan suggereren dat Hamilton harder werkt dan Max aan het verbeteren van de auto vind ik echt te belachelijk voor woorden. Hamilton gaat bij wijze van spreken gewoon op vrijdag in dat stoeltje zitten en is snel. Een gemotiveerde versie van Kimi zeg maar.himlims_ schreef op maandag 24 juni 2019 @ 13:41:
Dat had toto na een tijdje door "happy lewis is quick lewis" en vind alleen maar mooi van die flamboyante figuren als lewis; lekker eigen plan trekken, eigen ding doen, heerlijk. Ik geniet daar wel van (niet dat zijn acties goedkeur, zoals beetje muziek achterin de optocht luisteren). Maar het siert de F1 dat er van dit soort figuren zijn, lewis, kimi, max in mindere mate, daniel
Het commentaar van Toto was als volgt : "Als ze 40% van de tijd in Party Mode kunnen draaien dan hebben ze geen Party Mode."ArcticWolf schreef op maandag 24 juni 2019 @ 13:21:
[...]
Olav zei tijdens Monaco dat ze 40% van de race op stand 7 mogen rijden. Geen idee of dat de kwalificatie mode is maar het zou er tegen aan zitten.
Die 40% is overigens meer dan wat Mercedes toe laat.
Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month
Verspillen niet, maar met gelijkblijvende regels wil je dit jaar wel zo goed mogelijk gebruiken om de RB16 neer te zetten natuurlijk.DaniëlWW2 schreef op maandag 24 juni 2019 @ 13:43:
[...]
Ik vraag me daar af waar RBR mee bezig is. We weten dat ze even zoekende zijn geweest naar wat het probleem was. Nu lijken ze het te weten met de voorvleugel. De vraag is of ze al de oplossing hebben gevonden. Ik denk in ieder geval dat ze niet stil zitten. De RB15 is waarschijnlijk ook de basis waar ze de RB16 op zullen ontwikkelen, dus ze verspillen geen geld nog mankracht om de RB15 te maximaliseren.
asing schreef op maandag 24 juni 2019 @ 13:53:
[...]
Het commentaar van Toto was als volgt : "Als ze 40% van de tijd in Party Mode kunnen draaien dan hebben ze geen Party Mode."
Mercedes kan toch ook meerdere rondes per race in die mode rijden, aparte opmerking.
dat zal ik ook nooit suggereren, dat lewis harder werkt. Vergelijking met (gemotiveerde) kimi erg leuk. Lewis is gewoon ander kaliber driver, dan bijv nico is/was. Lewis geloof het wel; zien wel hoe het gaat. Nico haalt nacht door om te zien (technisch/stats/data/etc.) waar hij beter kon worden.Bansheeben schreef op maandag 24 juni 2019 @ 13:49:
[...]
Ja heb ook helemaal geen problemen met de privé keuzes van Hamilton. Maar om dan te gaan suggereren dat Hamilton harder werkt dan Max aan het verbeteren van de auto vind ik echt te belachelijk voor woorden. Hamilton gaat bij wijze van spreken gewoon op vrijdag in dat stoeltje zitten en is snel. Een gemotiveerde versie van Kimi zeg maar.
Overigens vind ik Nico als verslaggever/pod-cast-host stuk interresanter dan als driver
[ Voor 5% gewijzigd door himlims_ op 24-06-2019 13:58 ]
Nee klopt, dat was ook meer nog als antwoord op wowly bedoeldhimlims_ schreef op maandag 24 juni 2019 @ 13:57:
[...]
dat zal ik ook nooit suggereren, dat lewis harder werkt. Vergelijking met (gemotiveerde) kimi erg leuk. Lewis is gewoon ander kaliber driver, dan bijv nico is/was. Lewis geloof het wel; zien wel hoe het gaat. Nico haalt nacht door om te zien (technisch/stats/data/etc.) waar hij beter kon worden.
40% is bijna de helft he? Dat is best wat. Party Mode wil zeggen dat ze heel kort heel veel vermogen kunnen vragen zonder dat dat de levensduur van 7 races in gevaar brengt. Het gaat Mercedes niet lukken om 40% van de rondjes in Party Mode te rijden, dan gaat dat ding stuk.ArcticWolf schreef op maandag 24 juni 2019 @ 13:56:
[...]
Mercedes kan toch ook meerdere rondes per race in die mode rijden, aparte opmerking.
Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month
De vraag is ook wat knapper/nuttiger is...asing schreef op maandag 24 juni 2019 @ 14:00:
[...]
40% is bijna de helft he? Dat is best wat. Party Mode wil zeggen dat ze heel kort heel veel vermogen kunnen vragen zonder dat dat de levensduur van 7 races in gevaar brengt. Het gaat Mercedes niet lukken om 40% van de rondjes in Party Mode te rijden, dan gaat dat ding stuk.
10% van de tijd 20% erbij of 40% van de tijd 5% erbij...
Zou kunnen inderdaad. Misschien zitten ze net als Ferrari gewoon op het verkeerde basis spoor zeg maar. Maar ja, ook dan zal Mercedes dit jaar al heel veel real world resultaten hebben ten opzichte van hun simulaties en dus ook met een grote voorsprong volgend jaar in gaan. Dus tenzij RBR nog wat kan dit seizoen, denk ik dat ook 2020 gewoon afgeschreven kan worden wanneer het RB15 concept in de basis niet goed zit. En dan zou RBR wel eens heel snel achteruit kunnen gaan als Max het schip verlaat.DaniëlWW2 schreef op maandag 24 juni 2019 @ 13:43:
[...]
Ik vraag me daar af waar RBR mee bezig is. We weten dat ze even zoekende zijn geweest naar wat het probleem was. Nu lijken ze het te weten met de voorvleugel. De vraag is of ze al de oplossing hebben gevonden. Ik denk in ieder geval dat ze niet stil zitten. De RB15 is waarschijnlijk ook de basis waar ze de RB16 op zullen ontwikkelen, dus ze verspillen geen geld nog mankracht om de RB15 te maximaliseren.

3000Wp oost-west pvoutput.org | 550Wp zuid | SSW: Atlantic Explorer 3 200L pvoutput.org| Mitsubishi SRK 35ZS-S pvoutput.org
Dat is het hem nu net, dit zal altijd koffiedik kijken blijven. Daarom snap ik al die vergelijkingen niet zo die op internet regelmatig gemaakt worden tussen F1 legende A en F1 legende B. We zullen nooit weten wie 'de betere coureur was', dus in mijn optiek heeft het ook weinig zin om hun statistieken langs elkaar te leggen omdat het onder totaal andere omstandigheden was. Op basis van de statistieken is Schumacher (op dit moment) inderdaad de meest succesvolle coureur, maar of hij ook echt de beste was? Geen flauw idee.B-Real schreef op maandag 24 juni 2019 @ 13:40:
[...]
Ik zag dan ook niet dat Schumacher beter is dan Senna, zijn resultaten zijn in ieder geval tot op heden wel het allerbeste. De omstandigheden zullen nooit gelijk zijn, dus eigenlijk kun je dan nooit iets met elkaar vergelijken.
PV: 20x 370Wp DMEGC DM375M6-60HBB panelen (12x Oost / 8x West) = 7400 Wp op een SAJ R5-6K-T2 (6kW) 3-fase string-omvormer
AC: Mitsubishi Heavy Industries SCM80ZS-W (8kW) multi-spit met 1x SRK50ZS-W (5kW) / 1x SRK35ZS-W (3.5kW) / 2x SRK25ZS-W (2.5kW)
Maar waar moet Max heen? Alleen Mercedes is realistisch mits HAM stopt. (Is niet meer de jongste dus dat moment komt wel)Bansheeben schreef op maandag 24 juni 2019 @ 14:03:
En dan zou RBR wel eens heel snel achteruit kunnen gaan als Max het schip verlaat.
Bij Ferrari zit Leclerck als kroonprins, bij Renault hebben ze net Ric gehaald die echt niet graag Max weer ziet komen (of ze moeten ruilen).
alles kan off-topic
In 2011 werd hij er anders vrolijk afgereden door Button bij McLaren, terwijl Button nou niet bepaald wordt geschaard als GOAT. In 2012 scheelde het ook maar 2 punten in het voordeel van Hamilton, dus ik geloof niet dat Hamilton zo goed is als dat je nu zegt in een niet dominante wagen. Hamilton had op dat moment ook al een WDC op zak, dus aan gebrek aan ervaring zal het niet liggen.wowly schreef op maandag 24 juni 2019 @ 12:49:
Hamilton is zeker beter dan Schumacher. De manier waarop Schumacher alles naar zijn hand kon zetten, een letterlijk zijn tegenstanders van de naam afreed, nee. Doe mij dan maar Hamilton. Mercedes heeft vrijwel altijd hun piloten laten strijden als dat nut had en hebben gewoon hun zaken goed voor elkaar. Eerst motorisch, toen ook tactisch en nu hebben ze zelfs qua chassis alles voor elkaar. Echt super super knap.
Nee, geen gedoe om wie de beste is, dat is Hamilton. Er zullen mogelijk beter piloten zijn qua techniek of snelheid of in de regen etc, overall heeft hij het het beste voor elkaar. Dan pas wordt je de beste. Goed sturen is niet genoeg.
Het zou wel leuk zijn als de regels wat meer dynamiek zouden brengen in een wedstrijd, al vind ik de kwalificatie tegenwoordig een erg mooie toevoeging. Gewoon 3 kwartier een extra racedag. Ze zouden punten moeten geven voor de kwalificatie. Een nou ik toch bezig ben, geen restricties meer. Gewoon knallen. Levensgevaarlijk knallen. Piloten die zelf beslissen of ze hun gezondheid in de waagschaal moeten leggen. Motoren die het precies een race uithouden, superbrede banden, tankstops zodat ze harder kunnen knallen, desnoods verwisselbare accu pakketten voor meer vermogen! Spanning, sensatie... Ja dat zou mooi zijn 😀
Indien er een mogelijkheid is voor een onderschrift, dient deze getoond te worden.
Hamilton staat nu al 76 punten (!) voor op Vettel, het seizoen is na 8 races al gewoon over. Bottas is ook niet goed genoeg. Aangezien er niks veranderd voor 2020 en gezien de beperkingen op testen enzo betekent dat ook dat zowel Ferrari als Red Bull dat gat waarschijnlijk onvoldoende gaan kunnen dichten (als ze al überhaupt dichter bij komen).
Ik durf wel te stellen dat voor de aanvang van het 2021 seizoen, Hamilton 7x WDC is met 100+ poles en 100+ overwinningen. Als de nieuwe reglementen voor 2021 geen verandering brengen en Hamilton/Mercedes weer kampioen wordt, is dat het begin van het einde van F1 (of misschien kijken we er later op terug en is het hele hybride tijdperk misschien wel het begin van het einde voor F1).
De enige manier om 2020 nog spannend te maken is door Verstappen op de plek van Bottas te zetten, maar dat zie ik niet gebeuren, dus tja...
Maar we zijn nu alweer een paar jaar verder. Mensemn blijven niet stil staan in hun ontwikkeling. Je ziet gewoon aan het gat met Bottas dat het niet zomaar een kwestie is van een dominante wagen. Max heeft zich ook ontwikkeld en de Max van nu zou rondjes rijden om de Max van 4 jaar geleden.Maarten_E schreef op maandag 24 juni 2019 @ 14:16:
[...]
In 2011 werd hij er anders vrolijk afgereden door Button bij McLaren, terwijl Button nou niet bepaald wordt geschaard als GOAT. In 2012 scheelde het ook maar 2 punten in het voordeel van Hamilton, dus ik geloof niet dat Hamilton zo goed is als dat je nu zegt in een niet dominante wagen. Hamilton had op dat moment ook al een WDC op zak, dus aan gebrek aan ervaring zal het niet liggen.
Zo gaan die dingen. Kijk eens hoe diep Rosberg moest gaan om 1x van Hamilton te winnen (nipt). En dan kapt ie er gelijk mee, want meneer trekt het niet meer. Zegt dat niet genoeg? De enige teammaat die het Hamilton moeilijk heeft gemaakt in zijn dominante periode.
A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.
En net zoals Maarten E is de Hamilton van 2012 dezelfde persoon als Hamilton in 2019.Maarten_E schreef op maandag 24 juni 2019 @ 14:16:
[...]
In 2011 werd hij er anders vrolijk afgereden door Button bij McLaren, terwijl Button nou niet bepaald wordt geschaard als GOAT. In 2012 scheelde het ook maar 2 punten in het voordeel van Hamilton, dus ik geloof niet dat Hamilton zo goed is als dat je nu zegt in een niet dominante wagen. Hamilton had op dat moment ook al een WDC op zak, dus aan gebrek aan ervaring zal het niet liggen.
Sorry dat dit even op de man is, maar je argument valt zo door de mand als je de progressie over de jaren ziet.
Hoeveel fouten maakte Hamilton toen, hoeveel maakte hij de afgelopen seizoenen? Hij is gewoon errug goed in de beste wagen.
Statement of Soggney, If you find anything offensive, I will not care. Inventory
Zie:Ankona schreef op maandag 24 juni 2019 @ 14:08:
[...]
Maar waar moet Max heen? Alleen Mercedes is realistisch mits HAM stopt. (Is niet meer de jongste dus dat moment komt wel)
Bij Ferrari zit Leclerck als kroonprins, bij Renault hebben ze net Ric gehaald die echt niet graag Max weer ziet komen (of ze moeten ruilen).
En alle reacties die daarna volgden in het race topic, welke vervolgens hierheen verplaatst werden. Sorry voor het extra werk @DaniëlWW2Bansheeben schreef op maandag 24 juni 2019 @ 10:24:
Ik zie hier (en op andere plekken op het internet) een aantal mensen uitspreken dat Verstappen wellicht weg zal willen bij RBR als er geen verbetering in zit (en dat zou imho terecht zijn. RBR is echt een beetje aan het kwakkelen en ik zie vooral achteruitgang eigenlijk). Maar waar zou ie dan heen moeten? Ferrari lijkt geen handige zet, als daar al een stoeltje vrij komt en ik denk dat MERC ook niet perse zit te wachten op iemand die Ham het vuur aan de schenen gaat leggen.
Persoonlijk vond ik qua techniek de oude Max fantastisch, maar daarmee alleen wordt je geen wdc helaas. En dan is echt een hardgrondig helaas..
PV ZObrabant O 11 x 355Wp (3900Wp) 32gr / W 11x355Wp (3900Wp) 32gr / Goodwe DNS 5000 5kw
Dit! Zeker met alle telemetrie van tegenwoordig is een coureur hoogstens een aanvulling op de accurate data die uit de telemetrie voortkomt.-ION- schreef op maandag 24 juni 2019 @ 12:56:
[...]
Ik denk toch dat je nu de rol en invloed van een coureur flink overschat, ja je hebt als rijder invloed op wie er in de garage rond loopt en je kunt je input en wensen voor de auto aanleveren. Maar wie er in de fabriek werken en of er snelle ontwikkelingen m.b.t. aerodynamica en motor plaatsvinden ligt echt compleet buiten de macht van de coureur.
Max is in zijn huidige vorm minstens zo goed als Hamilton, punt
Vroeger had een coureur wel degelijk meer invloed en was het voor een team van zeer grote waarde wanneer die (exact) kon uitleggen wat hij voelde en hoe het anders moest.
MacBook Pro 16” M4 Pro | PC (Ryzen 58000X / RTX5070 Ti) | PS5 Pro | Switch 2 | LG 77G2 | B&W 700 S2 | Nikon Z8 + 14-30, 24-120, 100-400 | iPhone 16 Pro Max | Tesla Model Y
Kortom: RACEWEEK!!
[ Voor 3% gewijzigd door B-Real op 24-06-2019 15:12 ]
Dat ben ik wel met je eens hoor. Schumacher was een eersteklas smeerpijp en Senna eigenlijk ook.wowly schreef op maandag 24 juni 2019 @ 14:53:
Aan allen die denken dat ik Hamilton automatisch de beste coureur (rijtechnisch) vind, dat vind ik niet. Ik denk dat Max beter is. Misschien zelfs Vettel en Ricciardo. Hamilton is vreselijk onzeker en zo snel als er maar een jaartje verkeerd ligt begint hij al te moeten over de radio. Alleen is het altijd een (relatief) schone coureur geweest die het complete pakket beheerst. Een nee het is geen ingenieur of aerodynamica specialist, maar zijn input is van zeer groot belang. Niet alleen voor de auto, maar ook de houding in het team. Check maar eens wat Ricciardo nu doet bij Renault, er komt leven in de tent.
Persoonlijk vond ik qua techniek de oude Max fantastisch, maar daarmee alleen wordt je geen wdc helaas. En dan is echt een hardgrondig helaas..
En ook weer een keer een leuk circuit IMO.B-Real schreef op maandag 24 juni 2019 @ 15:11:
Ik kom er nu pas achter dat er dit weekend al weer de GP van Oostenrijk is![]()
Vorig jaar stond ik nog op de camping, wat een feest zeg. Nu met een kleine van 6 weken slaan we maar even over
Idd raceweekB-Real schreef op maandag 24 juni 2019 @ 15:11:
Ik kom er nu pas achter dat er dit weekend al weer de GP van Oostenrijk is![]()

Op die onderste foto zie je precies de tribune waar ik zat. Het leek in eerste instantie vrij ver van het circuit maar dat viel tijdens de race echt mee. Daarnaast gaf het je een gigantisch overzicht over het circuit waar je (schatting) misschien wel 50% van het circuit kon zien!
Tevens betaalden we toen maar 175 euro voor een weekend!
Haha ik was er ook bij! Race voelde voor mij achteraf of dat hij maar 15min had geduurd, wat een beleving!TouchOfInsanity schreef op maandag 24 juni 2019 @ 15:26:
[...]
Op die onderste foto zie je precies de tribune waar ik zat. Het leek in eerste instantie vrij ver van het circuit maar dat viel tijdens de race echt mee. Daarnaast gaf het je een gigantisch overzicht over het circuit waar je (schatting) misschien wel 50% van het circuit kon zien!
Tevens betaalden we toen maar 175 euro voor een weekend!
Kosten.. 90 euro voor 2 weekend kaarten
Lewis Hamilton: French Grand Prix winner says 'don’t blame drivers if F1 is boring'
Lewis Hamilton: Sebastian Vettel dominance could bore fans
Geen prijzen voor wie weet welke de 2019 en de 2013 versie van Lewis is...
[ Voor 8% gewijzigd door gambieter op 24-06-2019 16:08 ]
I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.
Uit het 2013 artikel:
Zoveel contrast zit er dus niet tussen de twee uitspraken.Fans have repeatedly booed the German as he celebrated victories on the podium, but Hamilton, who has fallen to fourth in the standings, insists the Red Bull driver deserves to win the title.
"He has driven well all year," said the 28-year-old. "I've just looked at his points and he has had second, first, second, first all year. He's done the perfect job and he deserves it."
MiBe schreef op maandag 24 juni 2019 @ 12:26:
[...]
Ik vind Mercedes motorisch juist niet meer dominant overkomen, zoals in de afgelopen jaren we het geval was. Sterker nog; ik heb het idee dat de Ferrari motor op dit moment superieur is aan die van Mercedes. Mercedes heeft echter echter alle spijkers op de kop geslagen wat betreft het chassis en de aero, waardoor ze nu duidelijk de beste overall package hebben. Nu Red Bull hun 'voorvleugelvoordeel' kwijt is met de nieuwe versimpelde aero regelgeving leggen ook zij het dat gebied nu af tegen Mercedes.
Interessante visie. Ik zou juist zeggen dat Mercedes met meer downforce kan rijden doordat ze meer vermogen hebben. Ik denk overigens wel dat de Ferrari 'harder loopt' oftewel meer vermogen in de hoge toeren heeft, maar ik heb toch echt het idee dat Mercedes onderin meer heeft en daarmee i.c.m. het aero-pakket makkelijker op snelheid te houden is..MiBe schreef op maandag 24 juni 2019 @ 12:26:
[...]
Ik vind Mercedes motorisch juist niet meer dominant overkomen, zoals in de afgelopen jaren we het geval was. Sterker nog; ik heb het idee dat de Ferrari motor op dit moment superieur is aan die van Mercedes. Mercedes heeft echter echter alle spijkers op de kop geslagen wat betreft het chassis en de aero, waardoor ze nu duidelijk de beste overall package hebben. Nu Red Bull hun 'voorvleugelvoordeel' kwijt is met de nieuwe versimpelde aero regelgeving leggen ook zij het dat gebied nu af tegen Mercedes.
Kijk vorige GP in Canada het verschil tussen VET en HAM maar eens https://www.youtube.com/watch?v=0RBuENbhs4I. Je ziet heel sterk dat het aanremmen en uitaccelereren prima gaat met de Mercedes, dat ding ligt gewoon goed op de weg, maar is ook sneller uit de bocht. Enige uitzondering is de andere lijn van VET tov HAM in de hairpin. Hier zie sowieso een betere lijn voor VET, maar ook dat het 'rechtdoor gaan' prima gaat in de Ferrari. Die bocht is dusdanig traag dat Mercedes daar denk ik ook het aero-voordeel kwijt is geweest, maar dat laatste is een gok.
Ik ben het overigens helemaal met je eens dat Mercedes echt wel het beste totaalpakket heeft op dit moment, maar dat is denk ik één van de weinige dingen waar iedereen hier op het forum 100% mee eens is.
Ik denk dat je hier aardig de spijker op zijn kop slaat. Vermoedelijk is het momenteel deze situatie: het chassis van RBR redelijk gelijk is aan die Merc maar kwa motor nog achterloopt en dat bij Ferrari het net anders om is, de motor is redelijk gelijk aan die van de merc maar kwa chassis lopen deze iets achter.Resurrect1 schreef op maandag 24 juni 2019 @ 16:46:
[...]
[...]
Interessante visie. Ik zou juist zeggen dat Mercedes met meer downforce kan rijden doordat ze meer vermogen hebben. Ik denk overigens wel dat de Ferrari 'harder loopt' oftewel meer vermogen in de hoge toeren heeft, maar ik heb toch echt het idee dat Mercedes onderin meer heeft en daarmee i.c.m. het aero-pakket makkelijker op snelheid te houden is..
Kijk vorige GP in Canada het verschil tussen VET en HAM maar eens https://www.youtube.com/watch?v=0RBuENbhs4I. Je ziet heel sterk dat het aanremmen en uitaccelereren prima gaat met de Mercedes, dat ding ligt gewoon goed op de weg, maar is ook sneller uit de bocht. Enige uitzondering is de andere lijn van VET tov HAM in de hairpin. Hier zie sowieso een betere lijn voor VET, maar ook dat het 'rechtdoor gaan' prima gaat in de Ferrari. Die bocht is dusdanig traag dat Mercedes daar denk ik ook het aero-voordeel kwijt is geweest, maar dat laatste is een gok.
Ik ben het overigens helemaal met je eens dat Mercedes echt wel het beste totaalpakket heeft op dit moment, maar dat is denk ik één van de weinige dingen waar iedereen hier op het forum 100% mee eens is.
Bedoel als ik max hoorde zijn ze in de meeste bochten gelijk of sneller dan de merc maar in sommige bochten is de merc sneller maar op het rechte stuk missen ze een hoop. Van Ferrari is het eigenlijk al enige tijd bekend dat hun concept van hun chassis niet zo goed is als die van de Merc.
Dat verhaal ging ook niet helemaal op in frankrijk. In het directe vergelijk tussen norris en verstappen was het in de bochten ook geen uitgemaakte zaak tussen de RB en de McLaren.Martin0 schreef op maandag 24 juni 2019 @ 16:50:
[...]
Ik denk dat je hier aardig de spijker op zijn kop slaat. Vermoedelijk is het momenteel deze situatie: het chassis van RBR redelijk gelijk is aan die Merc maar kwa motor nog achterloopt en dat bij Ferrari het net anders om is, de motor is redelijk gelijk aan die van de merc maar kwa chassis lopen deze iets achter.
Bedoel als ik max hoorde zijn ze in de meeste bochten gelijk of sneller dan de merc maar in sommige bochten is de merc sneller maar op het rechte stuk missen ze een hoop. Van Ferrari is het eigenlijk al enige tijd bekend dat hun concept van hun chassis niet zo goed is als die van de Merc.
Oeps verkeerde thread...
[ Voor 23% gewijzigd door sjaool op 24-06-2019 16:52 ]
"When you grow up your heart dies"
Nou gooi deze thread maar dicht. Op naar de wintertesten in Barcelona...sjaool schreef op maandag 24 juni 2019 @ 16:52:
Nou gooi deze thread maar dicht. Morgen op naar Spielberg...
Oeps verkeerde thread...
Verder dirndl's+++
[ Voor 4% gewijzigd door YakuzA op 24-06-2019 16:56 ]
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
Eensch! McLaren zit er op aero-gebied gewoon weer goed bij gelukkig. Wat ook goed te merken is aan het feit dat ze regelmatig voor Renault eindigen. Ik ben trouwens benieuwd hoe dit op Monza gaat zijn, want Renault is alleen in Canada en Australië 'zwaar' voor McLaren geëindigd. Monza wordt echt meer een 'motor-vergelijk' denk ik.MikeyMan schreef op maandag 24 juni 2019 @ 16:52:
[...]
Dat verhaal ging ook niet helemaal op in frankrijk. In het directe vergelijk tussen norris en verstappen was het in de bochten ook geen uitgemaakte zaak tussen de RB en de McLaren.
In één van mijn eerdere posts vroeg ik mij ook al af hoe het kwam dat zeker de eerste drie rondes McLaren zeer competatief was in Frankrijk en daarna wegzakte. Mijn non-educated guess zou zijn dat de Renault-motor inderdaad een party-mode heeft welke ze ook bij de start kunnen/mogen gebruiken. Honda lijkt meer ingezet te hebben op langere tijd 'iets' meer vermogen i.p.v. een hoge piek. Wat is meer waard, beter starten? Of meer kans tijdens de race (waar de punten gehaald worden)?
Het oplopen van het gat tussen Red Bull en McLaren was namelijk zeer opvallend na ronde 4 á 5. Is iemand dit ook opgevallen? Of weet iemand hier iets van?
[ Voor 3% gewijzigd door Resurrect1 op 24-06-2019 17:04 ]
McLaren heeft de nieuwste Renault motoren nog niet gemonteerd, dus dat zou zomaar kunnenResurrect1 schreef op maandag 24 juni 2019 @ 17:02:
[...]
Eensch! McLaren zit er op aero-gebied gewoon weer goed bij gelukkig. Wat ook goed te merken is aan het feit dat ze regelmatig voor Renault eindigen. Ik ben trouwens benieuwd hoe dit op Monza gaat zijn, want Renault is alleen in Canada en Australië 'zwaar' voor McLaren geëindigd. Monza wordt echt meer een 'motor-vergelijk' denk ik.
In één van mijn eerdere posts vroeg ik mij ook al af hoe het kwam dat zeker de eerste drie rondes McLaren zeer competatief was in Frankrijk en daarna wegzakte. Mijn non-educated guess zou zijn dat de Renault-motor inderdaad een party-mode heeft welke ze ook bij de start kunnen/mogen gebruiken. Honda lijkt meer ingezet te hebben op langere tijd 'iets' meer vermogen i.p.v. een hoge piek. Wat is meer waard, beter starten? Of meer kans tijdens de race (waar de punten gehaald worden)?
Het oplopen van het gat tussen Red Bull en McLaren was namelijk zeer opvallend na ronde 4 á 5. Is iemand dit ook opgevallen? Of weet iemand hier iets van?
Komt door de hitte denk.sjaool schreef op maandag 24 juni 2019 @ 16:52:
Nou gooi deze thread maar dicht. Morgen op naar Spielberg...
Oeps verkeerde thread...
Meest waarschijnlijke is dat de dan door de hele voorraad in de ES heen zijn.Resurrect1 schreef op maandag 24 juni 2019 @ 17:02:
[...]
Eensch! McLaren zit er op aero-gebied gewoon weer goed bij gelukkig. Wat ook goed te merken is aan het feit dat ze regelmatig voor Renault eindigen. Ik ben trouwens benieuwd hoe dit op Monza gaat zijn, want Renault is alleen in Canada en Australië 'zwaar' voor McLaren geëindigd. Monza wordt echt meer een 'motor-vergelijk' denk ik.
Bij de start is deze helemaal vol energie.
In principe zou je zo kunnen berekenen hoeveel ze te weinig bijladen met de max capaciteit van de ES en de max deployment via de mgu-k
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
Ik denk dat McLaren geen risico wilde nemen met de banden. Ze waren sneller dan de rest van het veld, maar de top 3 is toch nog wel een behoorlijk stukje sneller.Resurrect1 schreef op maandag 24 juni 2019 @ 17:02:
[...]
Dit is ook precies wat er aan de hand is. Mercedes heeft zeer bewust gekozen voor maximalisering van neerwaartse druk, ten koste van maximale topsnelheid. Het pijnlijke is dat Mercedes in alles eigenlijk RBR als voorbeeld heeft genomen. Laat dat maar even inzinken want het is pijnlijk...Resurrect1 schreef op maandag 24 juni 2019 @ 16:46:
[...]
[...]
Interessante visie. Ik zou juist zeggen dat Mercedes met meer downforce kan rijden doordat ze meer vermogen hebben. Ik denk overigens wel dat de Ferrari 'harder loopt' oftewel meer vermogen in de hoge toeren heeft, maar ik heb toch echt het idee dat Mercedes onderin meer heeft en daarmee i.c.m. het aero-pakket makkelijker op snelheid te houden is..
Denk erover na. Vanaf de tweede helft van 2009 tot eind 2013 was RBR het team. Nadat iedereen de double diffuser had gekopieerd was RBR het beste team met de beste auto. Dat waren ze omdat ze zeer goede auto's hadden met neerwaartse druk. Ze gaven altijd rauwe topsnelheid op voor neerwaartse druk. De motor destijds, de Renault was ook niet de krachtigste, maar was efficiënter dan de andere motoren waardoor ze brandstof konden besparen.
Wat is Mercedes nu? Juist ja, enorm veel neerwaartse druk, geeft wat topsnelheid op en een efficiënte PU waardoor ze brandstof uitsparen.
Goed, dat is natuurlijk een concept dat niet zozeer door RB bedacht is. Als team maak je nu eenmaal keuzes qua strategie, waarbij je hoopt dat jouw 'concept' binnen de huidige reglementen het beste uitpakt. Je ziet ook dat auto's vaak met de rijstijl van hun hoofd-chauffeur in gedachte ontwikkeld worden.DaniëlWW2 schreef op maandag 24 juni 2019 @ 19:23:
[...]
Dit is ook precies wat er aan de hand is. Mercedes heeft zeer bewust gekozen voor maximalisering van neerwaartse druk, ten koste van maximale topsnelheid. Het pijnlijke is dat Mercedes in alles eigenlijk RBR als voorbeeld heeft genomen. Laat dat maar even inzinken want het is pijnlijk...
Denk erover na. Vanaf de tweede helft van 2009 tot eind 2013 was RBR het team. Nadat iedereen de double diffuser had gekopieerd was RBR het beste team met de beste auto. Dat waren ze omdat ze zeer goede auto's hadden met neerwaartse druk. Ze gaven altijd rauwe topsnelheid op voor neerwaartse druk. De motor destijds, de Renault was ook niet de krachtigste, maar was efficiënter dan de andere motoren waardoor ze brandstof konden besparen.
Wat is Mercedes nu? Juist ja, enorm veel neerwaartse druk, geeft wat topsnelheid op en een efficiënte PU waardoor ze brandstof uitsparen.
Het is nu eenmaal jammer dat Mercedes de mogelijkheid had tot .. en RB achter de feiten aan liep met de mindere motor. Daarnaast is het natuurlijk jammer dat teams als Williams en Mclaren zo erg naar achter zijn gevallen. Het was veel spannender geweest met 4-5 teams strijdend om podiums. Echter ben ik niet bang dat dit lang zo zal blijven. Er wordt dusdanig veel geklaagd dat er waarschijnlijk flinke veranderingen aankomen voor 2021. Of dit gunstig is voor de teams is een tweede, maar het racen zal er ongetwijfeld beter van worden.
Tja, zet Verstappen in een auto die qua snelheid niet tekort komt en hij wordt kampioen in dit veld. Je zag nu ook weer bij de start dat LeClerc er met gemak voorbij knalt.. en in de kwalificatie is het ook over de top met de Ferrari en de Mercedes. Ik zou niet weten wat Verstappen mankeert om geen wereldkampioen te worden. De Red Bull is gewoon al die tijd al te traag.wowly schreef op maandag 24 juni 2019 @ 14:53:
Aan allen die denken dat ik Hamilton automatisch de beste coureur (rijtechnisch) vind, dat vind ik niet. Ik denk dat Max beter is. Misschien zelfs Vettel en Ricciardo. Hamilton is vreselijk onzeker en zo snel als er maar een jaartje verkeerd ligt begint hij al te moeten over de radio. Alleen is het altijd een (relatief) schone coureur geweest die het complete pakket beheerst. Een nee het is geen ingenieur of aerodynamica specialist, maar zijn input is van zeer groot belang. Niet alleen voor de auto, maar ook de houding in het team. Check maar eens wat Ricciardo nu doet bij Renault, er komt leven in de tent.
PS. dat de auto's zo zijn zoals nu helpt ook niet mee. De banden, downforce.. brandstofmanagement, tijdverschil kwalificatie en de race (zie bv de motor standen), zeer grote auto's, alles tot in de details aan de coureurs medegedeeld.. het helpt allemaal niet mee om lekker te racen.
Bijvoorbeeld Bottas staat enkel zo hoog omdat hij in de snelste auto rijdt.. als je daar RIC inzet zal hij wel sneller gaan denk ik. Vergelijkbaar met Rosberg misschien.
Het 'mooiste' is als in ieder geval twee teams om de winst strijden, en Verstappen naast Hamilton komt te racen in de Mercedes. Ik denk dat Verstappen een tandje sneller is, maar Mercedes is veels te voorzichtig en berekend om dat aan te durven.
[ Voor 21% gewijzigd door Luxicon op 24-06-2019 21:33 ]
...
Tja, ze wilden graag een complexe hybride motor..... Hou de regels voor de motor simpel en iedereen kan er voor een habbekrats een maken. Zet er wat vrijheid in en men kan kiezen (ooit reden er 8, 10 en 12 cilinders rond met allemaal een eigen karakteristiek)koen0s schreef op maandag 24 juni 2019 @ 21:19:
[...]
Goed, dat is natuurlijk een concept dat niet zozeer door RB bedacht is. Als team maak je nu eenmaal keuzes qua strategie, waarbij je hoopt dat jouw 'concept' binnen de huidige reglementen het beste uitpakt. Je ziet ook dat auto's vaak met de rijstijl van hun hoofd-chauffeur in gedachte ontwikkeld worden.
Het is nu eenmaal jammer dat Mercedes de mogelijkheid had tot .. en RB achter de feiten aan liep met de mindere motor. Daarnaast is het natuurlijk jammer dat teams als Williams en Mclaren zo erg naar achter zijn gevallen. Het was veel spannender geweest met 4-5 teams strijdend om podiums. Echter ben ik niet bang dat dit lang zo zal blijven. Er wordt dusdanig veel geklaagd dat er waarschijnlijk flinke veranderingen aankomen voor 2021. Of dit gunstig is voor de teams is een tweede, maar het racen zal er ongetwijfeld beter van worden.
En voor de schijn van interessant voor straat auto's hoeft het ook niet, daar is de formule-E voor. De F1 is gewoon nostalgie. (Net als paardenraces, die beesten hebben in het huidige economisch verkeer ook alleen maar waarde bij de slager)
alles kan off-topic
Vermoed dat dat beeld een beetje gecreëerd wordt.wowly schreef op maandag 24 juni 2019 @ 14:53:
Hamilton is vreselijk onzeker en zo snel als er maar een haartje verkeerd ligt begint hij al te moeten over de radio.
Je hoort wel vaker coureurs klagen over allerhande zaken, maar heb de indruk dat van Hamilton alles wordt uitgezonden.
Niet zozeer omdat hij meer klaagt dan een ander, maar meer dat de regie poogt de indruk te wekken dat het toch eigenlijk best nog wel spannend is.
Al ligt hij 12 seconden voor en is hij 0,7s per ronde sneller, misschien wordt het nog wel spannend want Lewis maakt een opmerking over zijn stoel!!!

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel
Misschien gaat het nog wel een stapje verder. Mercedes wil ook air-time. Dus door af en toe wat desinformatie op de radio te gooien is iedereen weer scherp op wat die taxi's gaan doen.alexbl69 schreef op maandag 24 juni 2019 @ 21:39:
[...]
Vermoed dat dat beeld een beetje gecreëerd wordt.
Je hoort wel vaker coureurs klagen over allerhande zaken, maar heb de indruk dat van Hamilton alles wordt uitgezonden.
Niet zozeer omdat hij meer klaagt dan een ander, maar meer dat de regie poogt de indruk te wekken dat het toch eigenlijk best nog wel spannend is.
Al ligt hij 12 seconden voor en is hij 0,7s per ronde sneller, misschien wordt het nog wel spannend want Lewis maakt een opmerking over zijn stoel!!!
alles kan off-topic
Lorem ipsum dolor sit amet | Discogs Collectie
Oud nieuws, was gister al ergens in beeld.
iMac 24" M3 | Mac mini M4 | iPhone 16 Pro 256GB | iPad Pro M4 11" 256GB 5G | AW Series 10 | Sony KD-55XE9305 (Ziggo CI+) | ATV 4K | Denon AVC-X3700H | Switch 2 | PS5 Pro/PSVR2 | XSX | Netatmo | Hue | UC Remote 2 | HA | FRITZ!Box 7590AX | XS4ALL glasvezel
SuccesJasphur schreef op maandag 24 juni 2019 @ 22:14:
Ik ga dit weekend voor het eerst eens gebruik maken van de herhaling kijken functie van F1TV.
Testing, one, two ...
Hybride-motoren zijn zeker wel interessant geweest voor personenvoertuigen. Echter is er niet veel van terug te zien aangezien we sneller dan verwacht de transitie zijn gaan maken naar volledig elektrisch. Maar het feit dat het niet allemaal in personenwagens komt betekent niet dat het geen waardevolle info heeft opgeleverd. Je zou eens moeten weten hoeveel projecten/concepten uiteindelijk in de prullenbak beëindigen.Ankona schreef op maandag 24 juni 2019 @ 21:36:
[...]
Tja, ze wilden graag een complexe hybride motor..... Hou de regels voor de motor simpel en iedereen kan er voor een habbekrats een maken. Zet er wat vrijheid in en men kan kiezen (ooit reden er 8, 10 en 12 cilinders rond met allemaal een eigen karakteristiek)
En voor de schijn van interessant voor straat auto's hoeft het ook niet, daar is de formule-E voor. De F1 is gewoon nostalgie. (Net als paardenraces, die beesten hebben in het huidige economisch verkeer ook alleen maar waarde bij de slager)
Tevens zijn simpelere motoren niet direct de oplossing. Ik zie meer voordeel in het kleiner maken van de auto's en het verminderen van aero. Echter zullen fabrieksteams dat niet leuk vinden omdat je prestaties dan vooral afhangen van je coureur(s) i.p.v. de wagen zelf.
Niet zozeer door RBR nee, door Newey.koen0s schreef op maandag 24 juni 2019 @ 21:19:
[...]
Goed, dat is natuurlijk een concept dat niet zozeer door RB bedacht is. Als team maak je nu eenmaal keuzes qua strategie, waarbij je hoopt dat jouw 'concept' binnen de huidige reglementen het beste uitpakt. Je ziet ook dat auto's vaak met de rijstijl van hun hoofd-chauffeur in gedachte ontwikkeld worden.
Dat maakt het zo pijnlijk dat Mercedes nu uitvoert wat Newey twintig jaar van succes opleverde. Of het nu Williams, McLaren of RBR was, je wist dat Newey de aerodynamica zou optimaliseren en wat topsnelheid verlies op de koop toenam. Het is ook exceptioneel succesvol gebleken. Dat bijvoorbeeld Ferrari dit nog steeds niet lijkt te begrijpen, afijn...
Ik ben bang van niet...Het is nu eenmaal jammer dat Mercedes de mogelijkheid had tot .. en RB achter de feiten aan liep met de mindere motor. Daarnaast is het natuurlijk jammer dat teams als Williams en Mclaren zo erg naar achter zijn gevallen. Het was veel spannender geweest met 4-5 teams strijdend om podiums. Echter ben ik niet bang dat dit lang zo zal blijven. Er wordt dusdanig veel geklaagd dat er waarschijnlijk flinke veranderingen aankomen voor 2021. Of dit gunstig is voor de teams is een tweede, maar het racen zal er ongetwijfeld beter van worden.
De budgetcap zie ik handig ontweken worden als de topteams echt willen. De PU's veranderen al niet, de banden blijven Pirelli, de pogingen om zaken te standaardiseren vanaf 2021 lijken op zeer veel weerstand te stuiten en met de 2021 aerodynamische reglementen lijkt het ook niet op te schieten. Elk team wil waarschijnlijk wat anders, en ik denk dat weinig teams iets willen dat wij ook willen zien, dichter op elkaar racen. Ze willen allemaal winnen en als ze elkaar kunnen saboteren of juist zichzelf denken te versterken, dan doen ze dat.
We hebben de afgelopen weken ook zowel Hamilton als Verstappen hier openlijk over horen klagen. Laten dat nu de twee zijn die waarschijnlijk de meeste vrijheid hebben om mede hun eigen team te bekritiseren. Het is een interessante of en zo ja wanneer Vettel mee zal gaan doen. Vettel is namelijk behoorlijk actief in de GPDA, eigenlijk een soort vakbond voor F1 coureurs. Hamilton en Verstappen hielden zich daar lange tijd verre van, maar zijn voor zover ik weet nog steeds lid. Gaat Vettel zich dus ook bemoeien, dan gaat dat al snel op basis van alle coureurs zijn. Dan gebeurd er misschien iets, maar ik reken op weinig.
Nee, ik denk dat het beter is als Honda haar PU echt op orde heeft, uiterlijk voor de zomerstop in 2020. Anders is Verstappen waarschijnlijk weg. In 2020 rijdt hij waarschijnlijk gewoon voor RBR, maar daarna ligt alles open. Heeft Honda die PU, dan kan Max heel goed blijven en hoeft hij niet per se naar Mercedes. Anders zal hij naar Mercedes moeten...
Schotlandofiel | Godzijdank ben ik atheïst
Canon 7D / 20D / 300D + glas | Just Light | Flickr
Behoorlijk actief: Hij is 1 van de 2 directors van de GDPA, samen met GRO. Wurz is nog steeds Voorzitter voor zover ik weet.DaniëlWW2 schreef op maandag 24 juni 2019 @ 23:47:
[...]
Het is een interessante of en zo ja wanneer Vettel mee zal gaan doen. Vettel is namelijk behoorlijk actief in de GPDA, eigenlijk een soort vakbond voor F1 coureurs. Hamilton en Verstappen hielden zich daar lange tijd verre van, maar zijn voor zover ik weet nog steeds lid. Gaat Vettel zich dus ook bemoeien, dan gaat dat al snel op basis van alle coureurs zijn. Dan gebeurd er misschien iets, maar ik reken op weinig.
Volgens mij zijn tegenwoordig ook alle rijders lid. Wil niet zeggen dat ze er net zoveel belang aan hechten, maar net als bij elke club...als je geen lid bent heb je helemaal niets in te brengen.
Het is een platform waarmee de coureurs als 1 blok kunnen optreden. Zo hebben ze in 2013 collectief gedreigd niet te racen als het probleem van de klappende banden niet opgelost werd (bron.
Ik verwacht van de GDPA niet zoveel aangaande de reglementen als het over budget caps e.d. gaat.
Ze zullen absoluut gehoord worden waneer het over veiligheid gaat.
En ook hoe om te gaan met de regels bij de controverses van de afgelopen tijd en de inconsistentie van de Stewards zullen ze wat in te brengen hebben.
Als je director Grosjean echter afgelopen race op de radio hoorde over RIC....
In het geval van veiligheid kun je moeilijk om ze heen als ze een statement naar buiten brengen. Zij zijn immers degene die het gevaar lopen.
Ze zijn echter niet degenen die betalen of over budgetten gaan.
Ik verwacht wel dat ze wellicht binnenkort een keer met een statement gaan komen over de penalties.
Maar...dan moeten ze niet hun geloofwaardigheid verliezen.
Het gezeur op de radio van coureurs (ja jij GRO!) werkt averechts. Piepen bij een normale inhaalactie is van alle tijden. Ze moeten zich er echter wel bewust van zijn dat tegenwoordig alles te horen is en dat ze daarmee zelf meewerken aan het imago van de sport.
Dat neemt niet weg dat het goed is dat coureurs zich roeren en een mening hebben over bijvoorbeeld budgetten. Maar dat valt dan ook weer moeilijk te rijmen met de enorme salarissen die ze opstrijken.
McLaren is nu beter af met rookie Norris voor 500K dan met miljoenen verslindende Alonso.
Misschien zouden alle engineers en monteurs zich eens moeten samenpakken in een association en van zich laten horen.
Engineers...niet constructeurs...die zitten er echt alleen voor hun eigen belang in.
" A common mistake that people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools. " - Douglas Noel Adams
Ik maak even een sidestep over Norris en Alonso. Jolyon Palmer geeft in zijn column aan dat de sfeer bij Mclaren 180 graden de andere kant op is gegaan.sanderb schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 00:28:
McLaren is nu beter af met rookie Norris voor 500K dan met miljoenen verslindende Alonso.
"This year, though, McLaren is a tale of people who want to be there, who want to make the best of the job and are willing to work hard - but who also want to enjoy the journey, whatever the score."
Business men, they drink my wine, Plowman dig my earth.
It is better to be roughly right, than precisely wrong.
En toch is die mind-set van Toto/mercedes deels de reden waarom ze staan waar ze staan en zo zijn! Ze gaan er wel dus elke keer 110% voor. Dat dit saai is, tja, maar ik neem het ze niet kwalijk.. Ze werken er in ieder geval hard genoeg voor.Atlas schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 09:32:
Mercedes gaat het echt moeilijk krijgen hier. Dit is echt een power circuit waar Ferrari ons makkelijk kan inhalen. We moeten ons echt voor 110% inzetten anders halen we de top3 niet. Zelfs Forse India en Williams zullen ons hier mogelijk verslaan als we niet alles geven.
/toto
[ Voor 45% gewijzigd door ProudElm op 25-06-2019 09:39 ]
Ja, ze werken er hard voor, en hebben gewoon goed werk geleverd. Aan de andere kant hebben ze ook een budget dat een veelvoud meer is dan andere teams. Dus wat dat betreft zou het raar zijn als Mercedes niet dominant was. Maar het blijft toch jammer voor de spanning.ProudElm schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 09:38:
En toch is die mind-set van tot/mercedes deels de reden waarom ze staan waar ze staan en zo zijn! Ze gaan er wel dus elke keer 110% voor. Dat dit saai is, tja, maar ik neem het ze niet kwalijk.. Ze werken er in ieder geval hard genoeg voor.
neemt niet weg dat ik het liever ook dichter op elkaar zou zijn, maar ja
Iemand op Twitter stelt het volgende voor:Witte schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 09:27:
Er moet echt iets veranderen in de F1 want er is gewoon geen zak meer aan,.
How to fix #F1:
a) Bring back refueling;
b) Make tire degradation worse;
c) Remove motor penalties;
d) Add grass and gravel back to races;
e) Less penalties
Ik ben het alleen met deze eens.ppbruins schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 09:42:
[...]
Iemand op Twitter stelt het volgende voor:
How to fix #F1:
2 stoppers, en grotere kans om vast te komen buiten de baan.
Refueling zorgt niet voor overtakes.
en als MERC er elke race een nieuwe motor in gooit, winnen ze ook..
3000Wp oost-west pvoutput.org | 550Wp zuid | SSW: Atlantic Explorer 3 200L pvoutput.org| Mitsubishi SRK 35ZS-S pvoutput.org
Het verschil tussen Ferrari en RBR is niet dramatisch groot. Cijfers uit 2018:br men schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 09:42:
Is het budget van Mercedes zo veel groter als die van Ferrari en Red Bull dan?
Mercedes - 450 miljoen
Ferrari - 430 miljoen
RBR - 350 miljoen
Maar daarna komt het gat:
McLaren - 250 miljoen
Renault - 200 miljoen
Force India, Williams, Sauber, Toro Rosso, Haas allemaal rond de 110-135 miljoen. Dus Mercedes heeft een budget dat zo'n 4 keer groter is.
Wat dat betreft is Ferrari tegenvallend, maar ook wel weer te verwachten want het is Ferrari
De teams gaan dan gewoon langzamer rijden om de twee stopper te vermijden... Oftewel nog meer cruising en coasting en parades.basvn schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 09:50:
[...]
Ik ben het alleen met deze eens.
2 stoppers, en grotere kans om vast te komen buiten de baan.
Refueling zorgt niet voor overtakes.
en als MERC er elke race een nieuwe motor in gooit, winnen ze ook..
als je 2/3 sec per ronde sneller kan, is dat eind van de race zo'n 100/150. daar past makkelijk een extra pitstop in. dus dan pakken ze die welBansheeben schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 09:52:
[...]
De teams gaan dan gewoon langzamer rijden om de twee stopper te vermijden... Oftewel nog meer cruising en coasting en parades.
Dat is dan alleen het probleem, want die 2/3 sec sneller per rondje lukt alleen de eerste 5 ronden. Zeker als die banden snel degraderen. Daarna levelt het snel uit. Die Pirelli banden zijn nu al belachelijk en nog steeds hebben we zeer vaak gewoon 1 stoppers.basvn schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 09:53:
[...]
als je 2/3 sec per ronde sneller kan, is dat eind van de race zo'n 100/150. daar past makkelijk een extra pitstop in. dus dan pakken ze die wel
wat een bedragen zeg... blijft toch verbazingwekkendThomasG schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 09:51:
[...]
Het verschil tussen Ferrari en RBR is niet dramatisch groot. Cijfers uit 2018:
Mercedes - 450 miljoen
Ferrari - 430 miljoen
RBR - 350 miljoen
Maar daarna komt het gat:
McLaren - 250 miljoen
Renault - 200 miljoen
Force India, Williams, Sauber, Toro Rosso, Haas allemaal rond de 110-135 miljoen. Dus Mercedes heeft een budget dat zo'n 4 keer groter is.
Wat dat betreft is Ferrari tegenvallend, maar ook wel weer te verwachten want het is FerrariQua budget zit RBR waar je zou verwachten, als 3e team.
Regelmatig op circuits te vinden zowel digitaal als in het echt. iRacing Profiel
ja we moeten dus banden hebben die het 20 rondes goed vol houden, en daarna echt af zijn..Bansheeben schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 09:56:
[...]
Dat is dan alleen het probleem, want die 2/3 sec sneller per rondje lukt alleen de eerste 5 ronden. Zeker als die banden snel degraderen. Daarna levelt het snel uit. Die Pirelli banden zijn nu al belachelijk en nog steeds hebben we zeer vaak gewoon 1 stoppers.
- tweakduke
- Registratie: December 2001
- Laatst online: 22:30
/u/42776/crop6501d346786db_cropped.png?f=community)
Daar ben ik het ook mee eens, de huidige 1 stopper is te weinig. Pitstops verhoogt de kans op fouten of dat een coureur op de verkeerde positie op de baan terugkomt.basvn schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 10:02:
[...]
ja we moeten dus banden hebben die het 20 rondes goed vol houden, en daarna echt af zijn..
De vuile of verstoorde lucht achter een auto gaan ze hopelijk ook aanpakken. Als je mee kan met een voorganger, maar er niet snel genoeg voorbij komt, ga je vanzelf meer ruimte laten. Het is lastig oordelen of een coureur altijd voor deze optie kiest, maar als je minder last hebt van de vuile lucht achter een auto, probeer je langer om mee te komen lijkt me.
Om Paul Ricard als voorbeeld te nemen. De pitstraat is daar (begrijpelijk overigens!) aangepast, maar ook een stuk langer geworden.
De pitstraat is ontzettend breed, alleen het asfalt nogal smal en dus mogen ze er maar 60. Kortom, een pitstop kost 30+ seconden.
Met een kortere pitstraat en een hogere snelheid worden de pitstops korter en wordt het aantrekkelijker om een extra stop te doen.
60 of 80 is bizar langzaam voor de F1 (uitzonderingen daargelaten). Als het te gevaarlijk is om 100 of 120 te rijden dan moeten ze nog meer onnodige mensen weren uit de pitstraat.
Helmut Marko heeft zich erover uitgelaten:Suicyder schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 10:23:
Ik ook. Een nieuwe stoelendans tijdens het seizoen zou slecht zijn voor de naam van RBR/STR onder aankomende coureurs.
Marko: "Gasly hoeft zich geen zorgen te maken over zitje bij Red Bull"
Pierre Gasly leverde in Frankrijk geen goede prestatie af door slechts tiende te worden in de Red Bull. Volgens Dr. Helmut Marko hoeft de Fransman echter niet te vrezen voor zijn plaats bij de hoofdmacht van Red Bull.
De geruchtenmolen kwam na de race op Paul Ricard wederom op gang rond het stoeltje van Gasly, nadat hij misschien wel het dieptepunt van zijn Red Bull Racing-carrière bereikte. Daar waar Max Verstappen keurig vierde werd, wekte Gasly grote irritatie bij het team door als elfde over de finish te komen. Alleen door de straf van Daniel Ricciardo pakte hij nog een puntje.
Marko ontkracht wissel Gasly en Kvyat
In de WK-stand staat Gasly er ook niet goed voor. Hij bezet wel de zesde positie, maar met 37 punten doet hij flink onder voor Verstappen, die er inmiddels al 100 verzameld heeft. In het kwalificatieduel staat de Nederlander met 7-1 voor. Na de race ontstonden dan ook geruchten dat Gasly vanaf de race in Oostenrijk vervangen zou worden door Daniil Kvyat, maar tegenover GPToday.net ontkrachtte Marko dit.
"Nee, het is een foutief gerucht. Vorige week zou Nico Hülkenberg hem nog vervangen, nu is ook Daniil Kvyat onze wissel." Een van de aanleidingen voor de geruchten was het gesprek dat Marko na de race had met Nicolas Todt, de manager van Kvyat. Daar moet niets achter gezocht worden. "Ik praat echter met veel mensen, want ik heb ook met zijn vader gesproken", vervolgde Marko.
'Gasly moet zich zorgen maken om snelheid'
Hoeft Gasly zich dan geen zorgen te maken om zijn toekomst bij Red Bull Racing? "Hij moet zich zorgen maken over zijn snelheid in Frankrijk. We zijn van plan om het seizoen met Gasly af te sluiten."
Dat is dus geen garantie, maar Red Bull geeft Gasly nog een kans. De Fransman gaf aan dat hij het gevoel had dat er iets niet klopte aan zijn auto en Red Bull doet volgens Marko onderzoek daarnaar. "Daarom onderzoeken we de auto tot in detail en voor Spielberg halen we hem helemaal uit elkaar. Hij wordt op alle punten onderzocht."
12 x 385Wp op HD4000SolarEdge zuid 13° pvoutput
ook dit is meer iets voor het algemene topic... maar ik krijg hier toch vaak het gevoel bij dat als ze zulke dingen gaan roepen het tegenovergestelde waar is.warp schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 10:31:
[...]
Helmut Marko heeft zich erover uitgelaten:
[...]
12 x 385Wp op HD4000SolarEdge zuid 13° pvoutput
Toevallig ging de NOS F1 podcast er ook al over vandaag. Die punten zijn behandeld, meningen waren daar:ppbruins schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 09:42:
[...]
Iemand op Twitter stelt het volgende voor:
How to fix #F1:
a) Bring back refueling;
c) Remove motor penalties;
e) Less penalties
a. Nee, ook vanwege de gevaarsetting van het tanken. Waren meer voorstander van het 'je krijgt 100 liter mee, en zie er maar mee wat je doet'.
b. Ja, daar waren ze het mee eens. Lammers begon zelfs te praten over 'pitstops helemaal af te schaffen' maar volgens mij is dat weer onzinnig.
c. Niet besproken dacht ik.
d. Eens. Toevoeging was dat ze dan meteen track limits wilden afschaffen. Wil jij de baan af door het gras? Ga je gang, als je denkt dat je daarmee sneller bent..
e. Eens.
[ Voor 6% gewijzigd door Nat-Water op 25-06-2019 10:56 ]
Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.
Gloria patri furnituribus In nomine IKEA!
Meer voor het algemene topic, maar mbt Oostenrijk hoeven we dus nog geen verandering te verwachten. Eigenlijk ook niet echt verwacht dat ze het nu al zouden doen met de thuisrace van Gasly en de thuisrace van RBR erna. Voor marketing is het handiger als het dan nog even blijft zoals het is (want met een wissel moeten ze in de simulator duiken en de teams weer leren kennen). Nog 3 races tot de zomerstop (Oostenrijk, Engeland en Duitsland) dus voor die tijd zie ik het ook niet gebeuren. Zeker niet met de mate waarop ze de laatste tijd reageren.warp schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 10:31:
[...]
Helmut Marko heeft zich erover uitgelaten:
[...]
Het is aan Kvyat en Albon om goed te presteren om ook zo'n promotie te verantwoorden. Ze doen het niet verkeerd, maar springen er ook niet echt bovenuit
De vraag is wat je er mee bereikt met een evt. wissel.
VER/KVY wissel was dus niet per se omdat KVY slecht was, maar meer omdat VER goed was en die 'vastgelegd' moest worden. KVY was daar het slachtoffer van. Dat is momenteel nu niet het geval - ALB en KVY zijn goed, maar niet hetzelfde als VER toen.
Als je GAS nu terugzet naar Torro Rosso heb je de kans dat hij in net zo'n vormdip komt als KVY toen, en Torro Rosso vecht nog wel voor een plaats in het kampioenschap. Die staan nu 8e met 17 punten, maar onder hun staat Haas met 16 en daarboven Racing poing / Alfa met op 6 en 7 met 19. Dan kan je beter daar je 'zekerheidjes' houden. RBR is nu 3e, en het gat met Ferrari is al 61 punten. Het lijkt me sterk dat een combinatie VER/KVY of VER/ALB opeens dat gat kan dichtlopen.
Maargoed, yay, raceweek, en yay, volgens mij kan ik hem nu weer live zien
[ Voor 11% gewijzigd door Nat-Water op 25-06-2019 10:51 ]
Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.
Gloria patri furnituribus In nomine IKEA!
Kijk naar frankrijk; de rode band sleet als een gek. Maar er was niet genoeg snelheidswinst te halen om er een daadwerkelijk valide optie van te maken. Als ie 10 ronden lang 2 seconden per ronde sneller was geweest was dat nog een overweging...
Dat KVY weg moest vanwege Max is maar een deel van het verhaal.Nat-Water schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 10:49:
My 2 cents:
De vraag is wat je er mee bereikt met een evt. wissel.
VER/KVY wissel was dus niet per se omdat KVY slecht was, maar meer omdat VER goed was en die 'vastgelegd' moest worden. KVY was daar het slachtoffer van. Dat is momenteel nu niet het geval - ALB en KVY zijn goed, maar niet hetzelfde als VER toen.
Als je GAS nu terugzet naar Torro Rosso heb je de kans dat hij in net zo'n vormdip komt als KVY toen, en Torro Rosso vecht nog wel voor een plaats in het kampioenschap. Die staan nu 8e met 17 punten, maar onder hun staat Haas met 16 en daarboven Racing poing / Alfa met op 6 en 7 met 19. Dan kan je beter daar je 'zekerheidjes' houden. RBR is nu 3e, en het gat met Ferrari is al 61 punten. Het lijkt me sterk dat een combinatie VER/KVY of VER/ALB opeens dat gat kan dichtlopen.
Maargoed, yay, raceweek, en yay, volgens mij kan ik hem nu weer live zien
KVY was destijds veel te jong om in die RBR gezet te worden en zakte door het ijs. Beetje hetzelfde als nu met GAS gebeurt. Inmiddels heeft KVY ervaring opgedaan en rijdt niet onaardig in de STR. Dus om GAS te swappen met KVY is geen gekke gedachte. Denk alleen niet dat het veel zoden aan de dijk gaat zetten, behalve als KVY wat consistenter P5/6 kan rijden.
"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."
Dit topic is gesloten.
Alle weekend-topics van 2019: Topicreeks: [F1] Seizoen 2019
Zoals altijd, links of suggesties naar illegale video- en datastreams zijn vanzelfsprekend niet toegestaan.
Waar Formule 1 te zien op TV of internet: [F1] Kwaliteit van uitzendingen en waar te kijken?
Bezoek van een GP-weekend: [F1] On-site - Welke grand prix ga jij bezoeken?
Formule-E: Formule E - Deel 1
Andere racecategorieën: Algemeen race topic Deel 2
GP in Nederland: [F1] Grand Prix van Nederland: Zandvoort
Netflix documentaire: [F1] Netflix documentaire
En voor interesse iRacing is er ook: iRacing 2016-2019
Rich Energy: [F1] Rich Energy
Discussie over de Netflix-serie is hier off-topic, maar kan in [F1] Netflix documentaire