[F1] Seizoen 2019 - Deel 1 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 74 ... 156 Laatste
Acties:
  • 1.146.108 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wowly
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 11-10 16:52
AzzKickah schreef op maandag 3 juni 2019 @ 15:39:
https://www.gpupdate.net/...-voor-hoofdprobleem-sf90/

"Het dunnere rubber dat Pirelli in 2019 gebruikt is moeilijk op temperatuur te brengen en dat ondermijnt de ware potentie van de F1-wagen, die daardoor namelijk downforce zou missen."

:?

Ik wist niet dat banden voor downforce zorgden.
Rare bewering.
Check even de eerste reactie , hilarisch

PV ZObrabant O 11 x 355Wp (3900Wp) 32gr / W 11x355Wp (3900Wp) 32gr / Goodwe DNS 5000 5kw

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

In Newey we trust. :Y)
Ferrari is gewoon weer waardeloos en dit is het toegeven van wat we eigenlijk al minstens een maand konden weten. Onze enige hoop is dan ook RBR en dus Verstappen.

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Turbo-Puppy
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

Turbo-Puppy

Shitcoins are bad.

DaniëlWW2 schreef op maandag 3 juni 2019 @ 19:03:
[...]

In Newey we trust. :Y)
Ferrari is gewoon weer waardeloos en dit is het toegeven van wat we eigenlijk al minstens een maand konden weten. Onze enige hoop is dan ook RBR en dus Verstappen.
Ja, die doen het veel beter en gaan hier op power circuit Canada het de Mercedessen heel moeilijk maken. Met wat geluk geven ze net geen seconde toe per rondje. _O-

Ik koop wel een staatslot als ik spanning en sensatie wil. ;)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 10-10 15:07
Wat mij betreft beter dan de loze beloften van Renault.

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinspire
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 12:59

Martinspire

Awesomeness

ThomasG schreef op maandag 3 juni 2019 @ 15:41:
[...]
Dunnere banden = lichtere banden = lichtere auto = minder zwaarte kracht = minder down force

Aldus GPUpdate :+

Als de banden niet op temperatuur zijn heef de auto minder grip.
Is het niet dat als de banden niet goed werken, je dus ook niet zo hard over de baan kunt ongeacht wat voor aero-package je hebt? Dus dat je niet de lijnen kunt rijden die je wilt voor de maximale snelheid? Als ze niet op temperatuur zijn, dan haal je er niet het maximale uit en maken de rest van je updates ook niet veel uit dus...

Martinspire - PC, PS5, XSX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Martinspire schreef op maandag 3 juni 2019 @ 19:34:
[...]

Is het niet dat als de banden niet goed werken, je dus ook niet zo hard over de baan kunt ongeacht wat voor aero-package je hebt? Dus dat je niet de lijnen kunt rijden die je wilt voor de maximale snelheid? Als ze niet op temperatuur zijn, dan haal je er niet het maximale uit en maken de rest van je updates ook niet veel uit dus...
Dat zou ik ook zeggen inderdaad. Was dat niet in één van de top-gear uitzendingen, waar ie in het begin constant spinde in de bochten omdat ie te langzaam ging om het aero-package goed z'n werk te kunnen laten doen? Grip met de banden heb je gewoon nodig om een hoge snelheid in de bochten te halen; als het aero-package pas optimaal werkt bij een bepaalde snelheid dan zul je dus sub-optimale tijden rijden als je die bepaalde snelheid in de bochten niet haalt door te koele banden.

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurice079
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 13:02
Nou Monaco was even leuk, maar het is hier toch weer vrezen voor een totale Mercedes-dominantie. Hopelijk is er wat meer aandacht voor het middenveld. Daar is meer dan genoeg te zien :Y

PSN: xMaurice93

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• poor Leno
  • Registratie: Februari 2007
  • Niet online
(overleden)
naitsoezn schreef op maandag 3 juni 2019 @ 20:07:
[...]

Dat zou ik ook zeggen inderdaad. Was dat niet in één van de top-gear uitzendingen, waar ie in het begin constant spinde in de bochten omdat ie te langzaam ging om het aero-package goed z'n werk te kunnen laten doen?
Deze? :)

Als je dat toch ziet pfff.. zelfs voor zo'n iemand, dat t bijna onmogelijk is. Vet hoor :X

@7:00
Hammond: "OMG OMG OMG This is the most glorious machine in the world!!!" (na een half rondje en gespind)
Mechanic: "wait until you get into second"
_O-

[ Voor 21% gewijzigd door poor Leno op 03-06-2019 21:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sanderb
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12:48
naitsoezn schreef op maandag 3 juni 2019 @ 20:07:
[...]

Dat zou ik ook zeggen inderdaad. Was dat niet in één van de top-gear uitzendingen, waar ie in het begin constant spinde in de bochten omdat ie te langzaam ging om het aero-package goed z'n werk te kunnen laten doen? Grip met de banden heb je gewoon nodig om een hoge snelheid in de bochten te halen; als het aero-package pas optimaal werkt bij een bepaalde snelheid dan zul je dus sub-optimale tijden rijden als je die bepaalde snelheid in de bochten niet haalt door te koele banden.
Volgens mij is het een samenloop van omstandigheden:
Banden komen niet op juiste temperatuur == minder grip
Nieuwe voorvleugels == minder downforce
Nieuwe voorvleugel concept zorgt voor minder effectieve werking van rake.

De uitkomst is dan dat je te weinig downforce hebt om die grip te genereren. Meer downforce zou ook meer temperatuur in de banden geven, waardoor de banden meer grip geven.
Met het concept van Ferrari schijnt het lastig te zijn meer downforce te genereren dan ze nu doen. Dan ben je dus behoorlijk uitgespeeld.

Dit lijkt ook bij RBR te spelen? Ze waren altijd heer en meester in de langzamere bochten..zie Monaco. Maar dit jaar hebben zelfs zij moeite om die downforce te genereren. Ze kunnen ook niet meer zo makkelijk met minder vleugel weg komen als vorig jaar. Toen hadden ze vaak een stuk minder vleugel staan dan de anderen om te compenseren voor de lagere power, maar konden nog steeds prima een bocht doorkomen.

Mercedes had juist last van te hoge bandentemperaturen en kunnen met de nieuwe banden dus nu ook makkelijker wel op temp komen in plaats van te heet. En dan hebben ze ook nog eens een aero concept wat niet op rake leunt.

TL:DR... Mercedes profiteert maximaal van de nieuwe Pirelli's, maar dat mag geen verrassing zijn.

" A common mistake that people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools. " - Douglas Noel Adams

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• basvn
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 10-10 16:09

basvn

Breezand - NHN

Afbeeldingslocatie: https://preview.redd.it/1c5ztajv89231.jpg?width=640&crop=smart&auto=webp&s=5bff0da0de5a63de1d7d0c1baa73b2f92914a784
de beste MERC''s zijn er ook weer klaar voor :+

3000Wp oost-west pvoutput.org | 550Wp zuid | SSW: Atlantic Explorer 3 200L pvoutput.org| Mitsubishi SRK 35ZS-S pvoutput.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrekDr0p
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 11-10 20:18

TrekDr0p

QR niet scannen

Wat???? Het racetopic nog niet open..... :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Turbo-Puppy
  • Niet online

Turbo-Puppy

Shitcoins are bad.

TrekDr0p schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 07:15:
Nope... we gaan nu gelijk door naar het jaaroverzicht. De einduitslag is namelijk zo goed als bekend. :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 11:08
sanderb schreef op maandag 3 juni 2019 @ 20:58:
Dit lijkt ook bij RBR te spelen? Ze waren altijd heer en meester in de langzamere bochten..zie Monaco. Maar dit jaar hebben zelfs zij moeite om die downforce te genereren. Ze kunnen ook niet meer zo makkelijk met minder vleugel weg komen als vorig jaar. Toen hadden ze vaak een stuk minder vleugel staan dan de anderen om te compenseren voor de lagere power, maar konden nog steeds prima een bocht doorkomen.
Ik zou mezelf iets meer verdiepen in downforce enzo. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tripl3 D
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 10-10 11:26

Tripl3 D

Brother in Arms

TrekDr0p schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 07:15:
Inmiddels wel:

[F1 2019] Race 7 GP van Canada

It is better to be roughly right, than precisely wrong.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sir_Lion
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 13:13
basvn schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 06:57:
[Afbeelding]
de beste MERC''s zijn er ook weer klaar voor :+
Hopelijk krijgen die de motor upgrade, en niet de F1 versies :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

sanderb schreef op maandag 3 juni 2019 @ 20:58:
[...]

Volgens mij is het een samenloop van omstandigheden:
Banden komen niet op juiste temperatuur == minder grip
Nieuwe voorvleugels == minder downforce
Nieuwe voorvleugel concept zorgt voor minder effectieve werking van rake.
Nieuwe voorvleugels hebben een groter oppervlak en kunnen dus juist meer downforce genereren, dat teams dat niet doen (ferrari, alfa, TR) is hun eigen keus.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

"Het dunnere rubber dat Pirelli in 2019 gebruikt is moeilijk op temperatuur te brengen en dat ondermijnt de ware potentie van de F1-wagen, die daardoor namelijk downforce zou missen."

Rare bewering.
En daar is eindelijk het bron artikel tevoorschijn gekomen.
Gewoon een domme vertaalfout:
Ferrari believes its key problem is that it cannot get this year's tyres in their working range because its car does not generate enough peak downforce.
https://www.motorsport.co...mprovements-soon/4427183/

Mystery solved :+

PSN

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• B-Real
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 12:51
Meer mensen die zich ergeren aan het media offensief van Plooy m.b.t. z'n nieuwe boek?
Ik heb hem inmiddels voorbij horen komen bij BNR, Radio 10 en GrandPrix Radio en heb 3x hetzelfde gehoord plus dat de arrogantie er vanaf druipt....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moofnor
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 10:42

Moofnor

King of my castle

B-Real schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 14:16:
Meer mensen die zich ergeren aan het media offensief van Plooy m.b.t. z'n nieuwe boek?
Ik heb hem inmiddels voorbij horen komen bij BNR, Radio 10 en GrandPrix Radio en heb 3x hetzelfde gehoord plus dat de arrogantie er vanaf druipt....
Dan weet je gelijk waar je niet naar moet luisteren :+
Ik heb hem nog niet voorbij horen komen op Spotify, Youtube, en tot net voor nu Tweakers.

- I can accurately say I was born on Earth, but it's not very precise. I can precisely say I was born at latitude 37.229N, longitude 115.811W, but that is not at all accurate - Matt Parker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Gewoon je radio op een echte zender zetten :+ dan heb je er geen last meer van.

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Extigo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 11-10 10:28
Radio, radio? Wat is dat? Ik herinner mij nog wel iets van vroeger, iets met FM en AM :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B-Real
FM? AM? DAB+ is het tegenwoordig!
En ik luister vele podcasts en daar kwam hij dus ook voorbij. Je moet wat als je dagelijks dik 2 uur in de auto doorbrengt...

Spotify wel eens geprobeerd, maar is niet echt iets voor mij. Hoe stom het ook klinkt, het is teveel gedoe :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaool
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 11-10 00:29

sjaool

Every life should have 9 cats

DAB+ is trekken aan een dood paard. ;)

Ik heb gewoon weer zin in een lekkere race en mag hopen dat er weer een paar kennis gaan maken met "The Wall of Champions". Een Lewis bijvoorbeeld... :P

"When you grow up your heart dies"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B-Real
sjaool schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 16:14:

Ik heb gewoon weer zin in een lekkere race en mag hopen dat er weer een paar kennis gaan maken met "The Wall of Champions". Een Lewis bijvoorbeeld... :P
Great minds think alike ;) https://gathering.tweaker...message/59043638#59043638

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• ThomasG
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 23-09 14:00

Dan hebben we natuurlijk dit pareltje nog :+
[Embed: Maldonado Hits The Wall Of Champions | Canada 2012]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yorkick
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 09-10 09:31

Rare bewering.
Hij durft in ieder geval iets over Pirelli te zeggen, iets waar veel te weinig kritiek is op naar mijn mening.
We weten dat coureurs geen kritiek mogen hebben op Pirelli, vandaar dat ze het altijd maar met clichés komen als: "banden waren vandaag tricky / moeilijk op temperatuur te houden / we zitten qua setup niet goed in de tyre-window".

Hoorde een tijdje geleden een mooi voorbeeld van Davidson die een vergelijk maakte met de banden 2008/2009 (Bridgestone) en de Pirelli's van nu. Toen was de optimale window al iets groter, maar mochten ze te warm worden kon je ze op 1 recht stuk / bochtencombinatie al weer laten afkoelen door wat in te houden. Tegenwoordig hebben ze daar dus bijna een hele ronde voor nodig, en op sommige circuits zijn ze dan al weer overhit na 1 ronde te pushen.
Dit heeft dus verder niks met degradatie te maken, maar puur met de optimale grip / temperaturen van de compounds.
@DaniëlWW2 Oh nee gelukkig is er ook wel kritiek, maar zoals ik zei krijg je dan vaak van die clichés omdat je ze nooit direct Pirelli hoort zeggen.

[ Voor 4% gewijzigd door yorkick op 04-06-2019 17:44 ]

kimi

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

yorkick schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 16:33:
[...]

Hij durft in ieder geval iets over Pirelli te zeggen, iets waar veel te weinig kritiek is op naar mijn mening.
We weten dat coureurs geen kritiek mogen hebben op Pirelli, vandaar dat ze het altijd maar met clichés komen als: "banden waren vandaag tricky / moeilijk op temperatuur te houden / we zitten qua setup niet goed in de tyre-window".
Dat verbod is dan behoorlijk ineffectief. Vrijwel elke keer als Max het podium haalt dan komen de banden wel ter sprake. Zelden wordt er iets positiefs over gezegd dan, door niemand niet. Verder horen we Hamilton er ook regelmatig over klagen. Zowel over hoe zijn banden zijn tijdens de race als wat hij echt van die Pirelli banden vind. :+

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• poor Leno
  • Registratie: Februari 2007
  • Niet online
(overleden)

pff boeit me niets, ik kijk gewoon voor de mooiste auto :>

Afbeeldingslocatie: https://icdn2.digitaltrends.com/image/190218_alfa-romeo-racing_c38_025d1idnvmeu53n3jeouv01u2v3d-640x640.jpg

[ Voor 15% gewijzigd door poor Leno op 04-06-2019 18:12 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mphilipp
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 02:07

mphilipp

Romanes eunt domus

yorkick schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 16:33:
[...]
We weten dat coureurs geen kritiek mogen hebben op Pirelli
Je kunt het ook overdrijven. Het is geen wet, het is een babbeltje dat Bernie in 2015 organiseerde met (ongetwijfeld) zijn vrinden van Pirelli, om de kritiek van de rijders te doen verstommen. Maar Bernie kan dat zeggen, maar niets doen. Ik kan me voorstellen dat de teams de rijders instrueren om het wat te temperen om de goede vrede te bewaren en de sport niet teveel negatief in het nieuws te brengen, maar zoals je het nu brengt, klinkt het wel heel dramatisch. Alsof er een soort samenzwering is waar niemand wat over mag zeggen.

Ondertussen is het 4 jaar later en zijn de banden alweer 2x verandert. Als coureurs een slechte race hebben, moeten ze iets de schuld geven. De banden zijn het gemakkelijkste doelwit, terecht of onterecht. En ook al klaagt Lewis steen en been, hij wint voorlopig wel, dus zo erg zal het wel niet zijn...

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sanderb
  • Laatst online: 12:48
TheBrut3 schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 07:53:
[...]
Ik zou mezelf iets meer verdiepen in downforce enzo. :+
Dank voor de tip.. Kom vooral zelf met een verhaal.

Zoek / kijk maar terug. RBR reed vaak met een aanzienlijk kleinere achtervleugel om zo min mogelijk drag te hebben. De downforce hadden ze alsnog, voornamelijk door de bodem. Het hele concept was gebaseerd op een under powered auto, dus zo min mogelijk drag terwijl je wel genoeg downforce hebt om de langzame / bochtige stukken te halen.
YakuzA schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 10:12:
[...]

Nieuwe voorvleugels hebben een groter oppervlak en kunnen dus juist meer downforce genereren, dat teams dat niet doen (ferrari, alfa, TR) is hun eigen keus.
Het doel van de nieuwe vleugels is niet meer of minder downforce genereren, maar het volgen van een andere auto makkelijker maken.De voorvleugel heeft niet als enige of primaire doel om zelf downforce te generen, maar ook of zelfs vooral om de lucht te sturen.
Groter is niet perse beter.. De nieuwe grotere vleugels mogen minder horizontale en verticale vlakken/elementen bevatten.

De outwash waar je over leest, is bedoeld om de turbulente lucht naar buiten te drukken. Zodat deze niet onder de auto terecht komt en daarmee de luchtstroom die onder de auto gaat te verstoren.
Een heel groot deel van de downforce komt van de bodem van de auto. Eigenlijk is daarmee de bodemplaat het grootste element dat voor downforce zorgt. Met als bonus dat dat geen drag oplevert.
Door die (vuile) lucht naar buiten te drukken is de wake van de auto groter, waar dan de achterligger juist weer last van heeft.
Door dat moeilijker te maken zou je dus in theorie voor de achterligger zorgen dat er minder vuile lucht is.

Ferrari is de afgelopen jaren meegegaan in de high rake van RBR, hoewel ze dit jaar juist weer minder rake hebben geloof ik.
Voor zover ik begrepen heb, zijn ze echter voor een in-wash concept gegaan in plaats van toch die out-wash voor elkaar te krijgen zoals Merc en RBR.

Mercedes lijkt het het beste voor elkaar te hebben. En waar ze vorig jaar problemen hadden met oververhitte banden hebben de nieuwe pirellis daar minder last van.

Ferrari krijgt juist niet genoeg downforce voor elkaar. Ze hebben wel flinke topsnelheid, maar komen tekort op de langzame bochtige stukken en krijgen niet genoeg hitte in de banden door dat gebrek aan downforce.

RBR heeft een totaal andere motor met een totaal andere karakteristiek dan ze gewend waren. Die moeten gewoon weer beter de aero en pure power op elkaar afstemmen. Ze lijken nu wat goed te maken op de rechte stukken door de hogere power, maar zijn wel wat downforce kwijt waardoor hun sterke punt van voorheen weg is.

De vraag is dus
Hoeveel meer downforce kan Ferrari nog halen uit dit concept
Hoeveel kan Honda nog winnen aan vermogen en kan RBR nog aan downforce erbij krijgen
Hoeveel ruimte heeft Mercedes nog om hun concept te optimalisere, of zitten ook zij aan hun max?

Disclaimer: Ik ben totaal geen aero expert, maar bovenstaande is hoe ik het begrepen heb uit de verschillende bronnen die het voor leken zoals ik proberen begrijpelijk te maken.

" A common mistake that people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools. " - Douglas Noel Adams

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• warp
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
mphilipp schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 19:31:
En ook al klaagt Lewis steen en been, hij wint voorlopig wel, dus zo erg zal het wel niet zijn...
Lewis heeft daar sowieso een handje van zodra hij denkt dat er even iets tegen zit, dus dat zegt niet zoveel. ;)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

warp schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 21:13:
[...]
Lewis heeft daar sowieso een handje van zodra hij denkt dat er even iets tegen zit, dus dat zegt niet zoveel. ;)
Misschien komt het juist doordat iedereen altijd iets te zeggen heeft over hem. Het is een no-win scenario. Iedereen meent maar te moeten weten hoe hij zich moet gedragen. Ondertussen presteert ie gewoon als een dolle, dus al het commentaar is redelijk kansloos. Het 'geklaag' laat eigenlijk zien dat hij een gewoon mens is, die ook onzeker kan zijn met al die druk die op zijn schouders rust. Ik erger me meer aan de 'studenten' die over alles en nog wat klagen bij het examen. Iemand laat een scheet buiten? Klagen! Het examen is te moeilijk? Klagen! Dus wat Hamilton doet stelt niets voor, want hij presteert buitengewoon onder enorme druk, terwijl die studentjes niets kunnen hebben.

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

[...]

Je kunt het ook overdrijven. Het is geen wet, het is een babbeltje dat Bernie in 2015 organiseerde met (ongetwijfeld) zijn vrinden van Pirelli, om de kritiek van de rijders te doen verstommen. Maar Bernie kan dat zeggen, maar niets doen. Ik kan me voorstellen dat de teams de rijders instrueren om het wat te temperen om de goede vrede te bewaren en de sport niet teveel negatief in het nieuws te brengen, maar zoals je het nu brengt, klinkt het wel heel dramatisch. Alsof er een soort samenzwering is waar niemand wat over mag zeggen.
Zeker omdat wat Bernie wou, de meeste coureurs echt niks kon schelen. Coureurs zijn in principe vrije agenten die voor zichzelf rijden. Ze zijn altijd wat vrijer om bepaalde dingen te bekritiseren dan de teams. Verschilt natuurlijk per team en per coureur. De echte sterren zeggen gewoon wat ze willen en niemand kan er wat aan doen.
Ondertussen is het 4 jaar later en zijn de banden alweer 2x verandert. Als coureurs een slechte race hebben, moeten ze iets de schuld geven. De banden zijn het gemakkelijkste doelwit, terecht of onterecht. En ook al klaagt Lewis steen en been, hij wint voorlopig wel, dus zo erg zal het wel niet zijn...
Het punt is alleen dat je ze ook hoort klagen na een goede race. Verder is voor Hamilton klagen over de radio denk ik een beetje therapeutisch. Voor ons waardeloos om steeds te horen, maar voor hem helpt het denk ik met focussen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

DaniëlWW2 schreef op woensdag 5 juni 2019 @ 00:20:
[...]
Het punt is alleen dat je ze ook hoort klagen na een goede race. Verder is voor Hamilton klagen over de radio denk ik een beetje therapeutisch. Voor ons waardeloos om steeds te horen, maar voor hem helpt het denk ik met focussen. :)
Probleem is ook dat als hij 'verliest', iedereen klaar staat met een mening. Hij maakt heel erg duidelijk dat hij het anders had gewild en niet snapt waarom ze bepaalde beslissingen nemen.
Maar wij weten niet wat de anderen allemaal roepen. Omdat iedereen het steeds heeft over Hamilton's geklaag, is de neiging van de regie om hem ook steeds te laten horen groot. Wie weet zeuren er meer zoals hij. Wie weet? Maar het maakt me ook niet zo uit. Ik kijk naar het racen en wat ze zeggen vind ik niet zo heel spannend, tenzij ze echt uit hun nek lullen ("Ericson hit me")

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09-10 01:49

PcDealer

HP ftw \o/

[...]

Ondertussen is het 4 jaar later en zijn de banden alweer 2x verandert.
Wat is er veranderd in die tijd?

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yor
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 11-10 01:00

Yor

Yor1313#2571

mphilipp schreef op woensdag 5 juni 2019 @ 01:18:
[...]

Probleem is ook dat als hij 'verliest', iedereen klaar staat met een mening. Hij maakt heel erg duidelijk dat hij het anders had gewild en niet snapt waarom ze bepaalde beslissingen nemen.
Maar wij weten niet wat de anderen allemaal roepen. Omdat iedereen het steeds heeft over Hamilton's geklaag, is de neiging van de regie om hem ook steeds te laten horen groot. Wie weet zeuren er meer zoals hij. Wie weet? Maar het maakt me ook niet zo uit. Ik kijk naar het racen en wat ze zeggen vind ik niet zo heel spannend, tenzij ze echt uit hun nek lullen ("Ericson hit me")
Dan heb ik een leuk kanaaltje voor je:

YouTube: F1Fun4u

Komen met regelmaat de complete teamradios op na de race.

http://yor.minitroopers.com

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

PcDealer schreef op woensdag 5 juni 2019 @ 01:37:
[...]

Wat is er veranderd in die tijd?
In 2017 werden de banden veel breder met een langere levensduur. In 2016 waren er nog constant twee stoppers, in 2017 en 2018 absoluut niet. In 2019 zijn de banden aangepast omdat bepaalde teams niet om konden gaan met de 2017 banden en constant blaren kregen. Daar is een topteam behoorlijk mee verzwakt want die konden wel omgaan met die banden, eentje een beetje en een topteam die absoluut niet met de 2017 banden om konden gaan, is er nog beter door geworden. :F

[ Voor 8% gewijzigd door DaniëlWW2 op 05-06-2019 10:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Yor schreef op woensdag 5 juni 2019 @ 01:45:
[...]
Dan heb ik een leuk kanaaltje voor je:

YouTube: F1Fun4u

Komen met regelmaat de complete teamradios op na de race.
Van gehoord. Maar helaas heb ik een leven en ga ik niet al die radio opnames afluisteren... :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Daniel Ricciardo says there is real "substance" behind his Renault team’s optimism that it can make a big step forward with its French Grand Prix update.
Oh nose, the running gag continues :P
DaniëlWW2 schreef op woensdag 5 juni 2019 @ 10:05:
[...]

In 2017 werden de banden veel breder met een langere levensduur. In 2016 waren er nog constant twee stoppers, in 2017 en 2018 absoluut niet. In 2019 zijn de banden aangepast omdat bepaalde teams niet om konden gaan met de 2017 banden en constant blaren kregen. Daar is een topteam behoorlijk mee verzwakt want die konden wel omgaan met die banden, eentje een beetje en een topteam die absoluut niet met de 2017 banden om konden gaan, is er nog beter door geworden. :F
Een groot probleem is dat de banden voornamelijk slijten door zgn 'thermal degradation' in plaats van door normale slijtage tijdens het rijden.

[ Voor 3% gewijzigd door YakuzA op 05-06-2019 10:57 ]

PSN

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Dit is ook wel een fijne om te lezen. Longread wat er nu mis lijkt te zijn met de Ferrari, wat Mercedes doet, waarom Mercedes wel werkt. Komt eigenlijk neer op dat Ferrari voor een meer lage luchtweerstand en lagere neerwaartse druk concept zit en dat dit de verkeerde inzet lijkt te zin omdat de banden en grotere achtervleugel met DRS juist meer neerwaartse druk hebben, beter maakt. :)

https://www.racefans.net/...iled-their-start-to-2019/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tripl3 D
  • Laatst online: 10-10 11:26

Tripl3 D

Brother in Arms

DaniëlWW2 schreef op woensdag 5 juni 2019 @ 12:15:
Dit is ook wel een fijne om te lezen. Longread wat er nu mis lijkt te zijn met de Ferrari, wat Mercedes doet, waarom Mercedes wel werkt. Komt eigenlijk neer op dat Ferrari voor een meer lage luchtweerstand en lagere neerwaartse druk concept zit en dat dit de verkeerde inzet lijkt te zin omdat de banden en grotere achtervleugel met DRS juist meer neerwaartse druk hebben, beter maakt. :)

https://www.racefans.net/...iled-their-start-to-2019/
En RBR dan?

It is better to be roughly right, than precisely wrong.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
Banden zijn voor alle teams hetzelfde, ik vind het wel goed dat ze daar over zeiken. Als de banden ook nog een altijd optimaal werken zoals de teams willen, dan zorgt het voor minder spanning. En wat is dan een oplossing? Voor elk team een eigen leverancier van banden zodat ook de banden optimaal worden gemaakt voor de wagen? Van mij mogen er meer onderdelen gelijk worden getrokken, als het aan de (snelste) teams ligt minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Die worden altijd genegeerd. O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Finraziel
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11-10 15:25
TheBrut3 schreef op woensdag 5 juni 2019 @ 14:31:
Banden zijn voor alle teams hetzelfde, ik vind het wel goed dat ze daar over zeiken. Als de banden ook nog een altijd optimaal werken zoals de teams willen, dan zorgt het voor minder spanning. En wat is dan een oplossing? Voor elk team een eigen leverancier van banden zodat ook de banden optimaal worden gemaakt voor de wagen? Van mij mogen er meer onderdelen gelijk worden getrokken, als het aan de (snelste) teams ligt minder.
Want het werkt zo lekker nu wou je zeggen? Ik denk dat het snelste team op dit moment juist blij is met de huidige standaardbanden, die willen echt niet dat die andere twee hun eigen bandjes uit mogen zoeken.

Gamertag: FinrazielNL

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BlauweFles
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Er stond een leuk filmpje YouTube: The car so good it shocked Ferrari op autosport over de Ferrari f2003.

De auto was zo goed dat ze het eerst zelf niet geloofde. Door verschillende redenen waren ze dominant (niet zo dominant als Mercedes nu, maar toch).

De oplossing? Het volgende jaar waren de banden compleet anders en werd Renault kampioen. Een beetje het omgekeerde scenario als de FIA nu bedacht heeft. Een dominant team, nóg dominanter maken :N

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pjlgt
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online
BlauweFles schreef op woensdag 5 juni 2019 @ 16:30:
Er stond een leuk filmpje YouTube: The car so good it shocked Ferrari op autosport over de Ferrari f20043.

De auto was zo goed dat ze het eerst zelf niet geloofde. Door verschillende redenen waren ze dominant (niet zo dominant als Mercedes nu, maar toch).

De oplossing? Het volgende jaar waren de banden compleet anders en werd Renault kampioen. Een beetje het omgekeerde scenario als de FIA nu bedacht heeft. Een dominant team, nóg dominanter maken :N
Even voor je gefixt ;)

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• yorkick
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 09-10 09:31
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/D8SeG7AUYAEbvFj.jpg

kimi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

TheBrut3 schreef op woensdag 5 juni 2019 @ 14:31:
Van mij mogen er meer onderdelen gelijk worden getrokken, als het aan de (snelste) teams ligt minder.
De FIA probeert dat ook, maar alleen voor 'non-performance' parts. Er staat een stuk over op Autosport.com. Je wilt ook weer niet dat F1 een eenheidsformule wordt, maar als je bv versnellingsbakken (is mislukt), remmen, remblokken, en nog een paar relatief kleine onderdelen kunt standaardiseren, kan er misschien geld bespaard worden. Ik weet alleen niet hoeveel geld je bespaart door remmen te standaardiseren. Ik kan me niet voorstellen dat het het duurste onderdeel is. Versnellingsbakken lijken mij weer wél duur, maar de teams waren weer bang dat ze straks massaal brekende bakken hebben door een foutje van de fabrikant. Remmen kopen ze feitelijk al in bij een leverancier (Brembo of AP) dus daar hebben ze wel vertrouwen in. Maar zo'n versnellingsbak is complexer denk ik. In ieder geval gaat dat feest niet door. Het duurste blijft nog altijd de motor en het ontwerp van het chassis, met alle aerotoestanden die bedacht en getest moeten worden (CFD, windtunnel). En naar mijn idee is de F1 nog altijd een echt high-tech feestje en de eigen inbreng van de teams, de vernunftige vindingen blijven toch de grote aantrekkingskracht van de serie. Kijk bv naar de Europese sportwagens zoals Porsche, tegenover de Amerikaanse muscle cars. Die Amerikanen maken veel lawaai, zien er vaak heel indrukwekkend uit, maar een Porsche of Ferrari lust ze rauw op het circuit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
Onderschat de moderne wagens van Chevrolet niet.

Versnellingsbak zou ik niet standaard doen. Te veel risico van gezeur als het kapot gaat. Maar iets als remmen kan wel standaard of iets simpels als de wielmoeren en guns, gaat nu ook miljoenen in zitten voor de top teams. Of delen van het bodywork. Waarom niet allemaal dezelfde voorvleugel op de endplates na?
Motor kan ook simpeler en véél goedkoper. F1 moet natuurlijk de koningsklasse blijven van het formule racen. Maar je moet ook niet willen dat Williams, Haas en RPFI de handdoek in de ring gooien. Wat is er mis met een meer simpele 2.4 twin turbo V8 aangevuld met 1 elektro component?

Vereenvoudiging, goedkoper, toegankelijker zou goed zijn voor de sport. Wie weet komen er dan wel extra teams/merken bij. Lekker naar 24 auto's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

TheBrut3 schreef op woensdag 5 juni 2019 @ 21:01:
Onderschat de moderne wagens van Chevrolet niet.
Inderdaad, eindelijk doen ze het op Le Mans beter, maar het heeft lang geduurd. De Corvettes zijn wel altijd mijn favoriet vanwege het geluid. We konden op Le Mans altijd tot in de tent horen of ze nog in de race zaten. Maar gemiddeld kunnen Amerikanen alleen maar auto's maken die hard rechtuit gaan. Porsche en Ferrari maken auto's die ook nog een beetje wegligging hebben en lekker door een bocht sturen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Killjoy
  • Laatst online: 11-10 21:57

Killjoy

Klingon lawn products

Killjoy schreef op woensdag 15 mei 2019 @ 19:20:
Mooi gebaar van Hamilton/Mercedes voor dat zieke jongetje in het VK. Hij heeft zijn trofee gegeven en er staat een dagje een F1 auto voor de deur. Of check gewoon het Jeugdjournaal van vanavond :)
https://www.ad.nl/buitenl...eerde-overleden~a2010a23/

Het is den ambtenaar verboden gedurende den werktijd alcoholhoudende dranken te gebruiken, bij zich te hebben of in de dienstlokalen te bewaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte,89
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 08-10 22:50

Jelte,89

Woodworking

Tuurlijk, tof dat ie het doet... en nu spreek ik even voor mezelf als ouder van een 4 jarige, maar dit doet elke ouder zeer om te zien, ik heb alleen de status en het geld niet om in de picture te komen... maar wanneer de lampen uit zijn... gaat toch ‘gewoon’ de race in zn hoofd zitten en dat moet ook wel... nogmaals, ik val jou of Hamilton echt niet aan hoor... ‘t zou wel mooi zijn als ham nog een sterretje rood kleurt of een eerbetoon brengt in Canada :)

Revive the guild!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

Amerikanen alleen maar hard rechtdoor dat is toch echt iets van 15 jaar geleden...

De nurburgring is nou niet bepaald een oval. En zowel dodge viper als Chevrolet corvette staan toch erg goed vertegenwoordigd in de top 20.

Wikipedia: List of Nürburgring Nordschleife lap times

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 06-06-2019 01:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• U123456
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 10:56
Nu we toch zo off-topic bezig zijn :)

https://nos.nl/artikel/2287810-fiat-chrysler-trekt-fusievoorstel-met-renault-in.html

Ben benieuwd naar het effect hiervan op de F1 in de komende tijd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Verwijderd schreef op donderdag 6 juni 2019 @ 01:41:
Amerikanen alleen maar hard rechtdoor dat is toch echt iets van 15 jaar geleden...
Toch is het zo. Die enkele Amerikaan tussen al dat Europese geweld gaat 'm ook niet worden. De snelste is 15 seconden van de toptijd af. De rest nog meer. En de gemiddelde Polo doet het beter op een circuit qua handling dan de doorsnee Yankenbak. Dat ligt gewoon aan wat zij daar graag willen. Soepele, confortabele bakken met een flinke motor die lekker blob-blob-blob doet als je gas geeft. Hoeft niet hard te gaan, als het maar zo lijkt. Net als het gros van die Sjonniebakken die je hier ziet rondrijden. Oude Golfjes met 'racing' erop en een herriepijp.

Nee, ik heb geen hoge pet op van de Amerikaanse autoindustrie. En sowieso niet van Amerikaanse engineering. Op een paar uitzonderingen na maken ze alleen maar rommel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Met die redenatie dan kunnen we Ferrari gelijk afschrijven die staat nog eens 20 seconden achter de dodge viper.. BMW ook kansloos. McLaren jammer leuk geprobeerd ga ook maar fietsen bouwen..

Een Mercedes transporter is ook geen sportwagen net zo min dat een dodge ram dat is. Overigens wil ik die nog wel eens tegen over elkaar zien op de Nürburgring denk dat de uitkomst best verassend kan zijn :).

Maar we hebben het wel over sportwagens en niet over lompe pick ups.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Verwijderd schreef op donderdag 6 juni 2019 @ 09:41:
Met die redenatie dan kunnen we Ferrari gelijk afschrijven die staat nog eens 20 seconden achter de dodge viper..
Het valt inderdaad bar tegen als je bepaalde snelle wagens écht op een circuit gaat uitproberen. Sommigen doorstaan dat gewoon niet. Maar die zijn blijkbaar voor de openbare weg gemaakt en dat is totaal anders dan een circuit. Een collega van me deed jaren geleden mee aan zo'n soort Canonball Run (ik weet niet meer hoe het heette) en ze kwamen op enig moment aan in Portugal en gingen wat rossen op Estoril. De meeste zogenaamde sportwagens konden hooguit één rondje knallen en dan waren de remmen oververhit. Op een circuit rem je namelijk heel anders. Heel kort, maar hard. Daar komen ze niet altijd goed van bij. Porsches hadden er vrijwel geen last van. Kan ook zijn dat de Ring niet echt representatief is voor hoe snel een wagen echt is. Het vergt ook nogal veel van de coureur zelf. Dat zie je aan hoe Sabine met een bestelbusje over het circuit gaat, puur omdat ze het waanzinnig goed kent. En natuurlijk heel goed kan sturen.
Ik ken een man die op een circuitdag met zijn BMW GSA jongens op een supersport eruit rijdt op Assen. Voor niet-ingewijden, een BMW GSA is een offroad/enduro/dual sport motor. De man in kwestie is 65...maar kan gewoon heel goed rijden. Die jongens op hun sportfiets zijn amateurs die ook heel hard rechtuit kunnen. Maar hard een bocht nemen is wat anders. Ik rij ook dikwijls snelle auto's voorbij in mijn Mii, gewoon omdat ze denken dat ze die bocht in de A15 niet met 100+ kunnen nemen. Prutsers... :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melcon
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 08-10 21:24
mphilipp schreef op donderdag 6 juni 2019 @ 09:55:
[...]

Het valt inderdaad bar tegen als je bepaalde snelle wagens écht op een circuit gaat uitproberen. Sommigen doorstaan dat gewoon niet. Maar die zijn blijkbaar voor de openbare weg gemaakt en dat is totaal anders dan een circuit. Een collega van me deed jaren geleden mee aan zo'n soort Canonball Run (ik weet niet meer hoe het heette) en ze kwamen op enig moment aan in Portugal en gingen wat rossen op Estoril. De meeste zogenaamde sportwagens konden hooguit één rondje knallen en dan waren de remmen oververhit. Op een circuit rem je namelijk heel anders. Heel kort, maar hard. Daar komen ze niet altijd goed van bij. Porsches hadden er vrijwel geen last van. Kan ook zijn dat de Ring niet echt representatief is voor hoe snel een wagen echt is. Het vergt ook nogal veel van de coureur zelf. Dat zie je aan hoe Sabine met een bestelbusje over het circuit gaat, puur omdat ze het waanzinnig goed kent. En natuurlijk heel goed kan sturen.
Ik ken een man die op een circuitdag met zijn BMW GSA jongens op een supersport eruit rijdt op Assen. Voor niet-ingewijden, een BMW GSA is een offroad/enduro/dual sport motor. De man in kwestie is 65...maar kan gewoon heel goed rijden. Die jongens op hun sportfiets zijn amateurs die ook heel hard rechtuit kunnen. Maar hard een bocht nemen is wat anders. Ik rij ook dikwijls snelle auto's voorbij in mijn Mii, gewoon omdat ze denken dat ze die bocht in de A15 niet met 100+ kunnen nemen. Prutsers... :+
Het is een beetje zwart-wit zo als je het stelt maar de betere stuurmans auto's worden inderdaad wel in Europa gemaakt. Ferrari doet niet aan ring tijden dus ben je overgeleverd aan auto magazines die een mooie tijd neer zetten (de eerst voorkomende Ferrari is de 488 GTB wat allerminst de snelste Ferrari is). De ring is inderdaad niet heel representatief voor een circuit met alle hobbels en hoogte verschil. Het is wel een goede graadmeter voor hoe snel een auto is t.o.v. andere auto's omdat er heel veel auto's een tijd zetten. Het is ook een mooie lijst om te zien dat vermogen niet alles zegt, kijk maar eens waar de Honda Civic Type-R en de Megane R.S. Trophy-R staan t.o.v. de Veyron ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Giesber
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 08-10 16:19
melcon schreef op donderdag 6 juni 2019 @ 13:42:
[...]
Het is ook een mooie lijst om te zien dat vermogen niet alles zegt, kijk maar eens waar de Honda Civic Type-R en de Megane R.S. Trophy-R staan t.o.v. de Veyron ;)
Daaraan zie ik vooral dat de setting een grote invloed heeft: 2 fabrieksteams die de halve auto strippen om een tiende sneller te kunnen gaan ten opzichte van een magazine die een veel te dure auto mogen lenen en vervolgens op eieren over dat circuit rijden omdat een crash betekent dat ze misschien nooit meer een auto mogen lenen van de VAG groep (of erger nog: van een klant).

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Als je dit moet bespreken en ook moet communiceren naar de media, tja dan weet je eigenlijk al dat je in de problemen zit...

Niet zozeer dat Hulkenberg nu opeens naar RBR komt. Nee, dat Gasly die blijft echt niet zeker is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Saturnus
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
DaniëlWW2 schreef op donderdag 6 juni 2019 @ 21:18:
Als je dit moet bespreken en ook moet communiceren naar de media, tja dan weet je eigenlijk al dat je in de problemen zit...
[Twitter]
Niet zozeer dat Hulkenberg nu opeens naar RBR komt. Nee, dat Gasly die blijft echt niet zeker is.
Mooie actie toch. Als het dan wel gebeurt is Marko een vieze vuile leugenaar. :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13:10

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Waar rook is, is vuur. En zo geweldig doet Gasly het nog niet momenteel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dr.lowtune
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-08 19:27

dr.lowtune

Deugt niet

MikeyMan schreef op vrijdag 7 juni 2019 @ 07:30:
Die wagen doet het ook nog niet zo geweldig ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13:10

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

dr.lowtune schreef op vrijdag 7 juni 2019 @ 07:46:
[...]

Die wagen doet het ook nog niet zo geweldig ;)
Schijnbaar kan die wagen toch 0,5-0,8s per ronde sneller met een andere coureur aan het stuur.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Illegal_Alien
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Illegal_Alien

PanzerAirlines.nl Rulezzzz

^^ Nu wil ik toch echt eens dat spul drinken, je gaat er zo te zien flink van trippen :p

p.s.: Twitter comments zijn ook weer goud _/-\o_

[ Voor 23% gewijzigd door Illegal_Alien op 07-06-2019 08:58 ]

Mijn bescheiden aantal systeempies!
More ways to die. More reasons to live.
Officieel AchtbaanFreak ©2004
#boeiend.Illegal_Alien | #got-et & #boeiend @ Qnet

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

MikeyMan schreef op vrijdag 7 juni 2019 @ 07:30:
Ik vind dat een van de meest discutabele spreekwoorden en eigenlijk gewoon de grootste onzin. Dat Gasly het moeilijk heeft, is vanaf dag 1 duidelijk, en omdat 'iedereen' (vooral in de fora natuurlijk) het roept, gaat het op enig moment een eigen leven leiden. Maar dat maakt het verhaal dat hij eruit gaat en De Hulk erin niet meer waar. Ze lachen zich elke week rot in de paddock om al die geruchten. Behalve Gasly dan. Want het gaat over hem. En als iedereen om je heen dit soort dingen roept, en de journalisten die vragen gaan stellen, wordt het vanzelf waar omdat ie zich ermee bezig gaat houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bastie-88
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 11-10 19:27
Illegal_Alien schreef op vrijdag 7 juni 2019 @ 08:54:
^^ Nu wil ik toch echt eens dat spul drinken, je gaat er zo te zien flink van trippen :p

p.s.: Twitter comments zijn ook weer goud _/-\o_
Zou het :+
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/D8aMZsUW4AU3fM8.jpg:large

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Player1S
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 10-10 22:14

Player1S

Probably out in the dark

Je ziet trouwens nooit geopende blikjes op de promo foto's. Waarschijnlijk is het ook steeds hetzelfde blikje wat ze gebruiken. :+

Q: Can we keep politics out of punkrock pls? A: FUCK NO YOU FASCIST PIECE OF SHIT!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Maar even een doping en alcohol / drugs test voor dat ze mogen gaan rijden ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Verwijderd schreef op vrijdag 7 juni 2019 @ 09:10:
Maar even een doping en alcohol / drugs test voor dat ze mogen gaan rijden ;)
Ik weet dat het een grap is, maar de rijders moeten een plasje doen achteraf. Ik weet niet of ze ook random controles hebben zoals wielrenners enzo, maar de drie podiumgasten moeten zeker even plassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wom
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11:07

Wom

mphilipp schreef op vrijdag 7 juni 2019 @ 14:09:
[...]

Ik weet dat het een grap is, maar de rijders moeten een plasje doen achteraf. Ik weet niet of ze ook random controles hebben zoals wielrenners enzo, maar de drie podiumgasten moeten zeker even plassen.
Er gebeuren ook random dopingcontrolers, maar niet heel frequent. Kan me nog een interview herinneren van Jenson Button die toen aanhaalde dat het al even geleden was dat hij gecontroleerd werd.

Maar naar mijn weten is er nog nooit een rijder betrapt op doping.

Carnavalmarkt.nl - Gratis adverteren met carnaval- en feestartikelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Wom schreef op vrijdag 7 juni 2019 @ 14:19:
[...]
Maar naar mijn weten is er nog nooit een rijder betrapt op doping.
Er is ook niet heel veel dat je kunt doen om voordeel te behalen. Je zou iets kunnen nemen dat je uithoudingsvermogen verbeterd, maar dat is niet echt nodig bij deze topsporters.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wom

Wom

mphilipp schreef op vrijdag 7 juni 2019 @ 14:25:
[...]

Er is ook niet heel veel dat je kunt doen om voordeel te behalen. Je zou iets kunnen nemen dat je uithoudingsvermogen verbeterd, maar dat is niet echt nodig bij deze topsporters.
Toch schijnt Cocaine-gebruik voor te komen in de racerij. Zou reactietijd verkleinen en concentratie verhogen. Heb het zelf nog nooit gebruikt, maar als je gaat zoeken kom je toch aantal opvallende nieuwsberichten tegen.

https://www.gpupdate.net/...ijders-gebruiken-cocaine/
http://www.f1journaal.be/...el-van-de-f1-rijders-416/
https://www.racefans.net/...xtract-from-the-mechanic/
https://www.reddit.com/r/...ing_in_the_late_90s_when/

Of er enige waarheid achter zit weet ik uiteraard niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Giesber
Dat van de cocaine heb ik ook al gehoord, al weet ik niet of dat iets van vroeger was.

In België is racer Anthony Kumpen vorig jaar nog tegen de lamp gelopen:
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20190308_04242578

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tleilaxu
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online
Giesber schreef op vrijdag 7 juni 2019 @ 14:37:
Dat van de cocaine heb ik ook al gehoord, al weet ik niet of dat iets van vroeger was.

In België is racer Anthony Kumpen vorig jaar nog tegen de lamp gelopen:
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20190308_04242578
De oom van Verstappen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Giesber
Even schaamteloos van Wikipedia kopiëren:
Hij is tevens een neef van Sophie Kumpen, moeder van Max Verstappen.

Geen slechte coureur overigens, en vrij bekend in België.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Wom schreef op vrijdag 7 juni 2019 @ 14:28:
[...]
Toch schijnt Cocaine-gebruik voor te komen in de racerij. Zou reactietijd verkleinen en concentratie verhogen. Heb het zelf nog nooit gebruikt, maar als je gaat zoeken kom je toch aantal opvallende nieuwsberichten tegen.
Kan, dat effect heeft coke inderdaad. Maar er is altijd een prijs voor dat (vaak vermeende) voordeel. Ik denk dat op topnivo men niet zo snel een lijntje zal nemen, maar dat denk ik alleen maar.
Ik geloof trouwens dat coke de nare eigenschap heeft dat het best nog wel lang in je urine aantoonbaar is. En dat is best lastig als je een paar dagen ervoor op een feestje een lijntje hebt gepakt...

Al met al blijft het zeer onverstandig om iets te gebruiken. Ik denk dat er voor een racer niet veel voordeel valt te behalen. Ja, concentratievermogen, maar als je fit bent en goed slaapt moet dat geen probleem zijn. De nadelen zijn groter dan het voordeel dat je behaalt. Maar dat geldt ook voor de dopeheads uit de wielrennerij en atletiek. En toch gebruiken ze (soms). Domdomdom...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Leuk stukje over de wielophanging van Mercedes.
https://www.motorsport.co...-secret-revealed/4456132/

Was er zelf nog niet doorheen, dus nog geen beknopte samenvatting :)

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
mphilipp schreef op vrijdag 7 juni 2019 @ 14:25:
Volgens mij zouden ze dan eerder grijpen naar concentratieverhogende middelen.
Lichamelijk zijn ze wel in orde en de prestaties zijn niet direct afhankelijk van hun lichamelijke gesteldheid (zoals bij bijv. wielrenners).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alesandro_46
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 12:47
Blijkbaar is er vanaf 2021 een budgetplafond:
Formule 1 maakt invoering van budgetplafond definitief

Het bedrag leek me in eerste instantie laag (156 miljoen euro) maar er valt nog het een en ander buiten:
De grens van 156 miljoen euro ligt veel hoger dan aanvankelijk het plan was, maar wordt gezien als een compromis met de grote teams (Mercedes, Ferrari en Red Bull). Dit bedrag geldt in ieder geval van 2021 tot 2025, met de mogelijkheid te reageren op eventuele inflatie. Enkele opvallende kostenposten vallen niet onder het budgetplafond, de salarissen voor coureurs, marketingkosten en kosten gerelateerd aan motoren zijn niet in het document opgenomen.

Deze ruimte is bewust leeg gelaten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Laatst online: 11:22
alesandro_46 schreef op vrijdag 7 juni 2019 @ 22:25:
Blijkbaar is er vanaf 2021 een budgetplafond:
Formule 1 maakt invoering van budgetplafond definitief

Het bedrag leek me in eerste instantie laag (156 miljoen euro) maar er valt nog het een en ander buiten:

[...]
Die opvallende kosten die erbuiten vallen vind ik niet eens zo opvallend. De kosten van de coureur vind ik persoonlijk een marktwaarde naar hoe goed die is. Terwijl de budget cap meer bedoeld is om de ontwikkelingen te temperen / gelijk te houden. Wat dat betreft dus ook logisch dat marketing erbuiten valt, immers gaat daarvan de auto al helemaal niet harder het circuit over. Ook de motoren is niet heel gek. Dan zouden ze sowieso met verschillende regels moeten komen. Als motor fabrikant mag je voor een X bedrag ontwikkelen en als klant zou er dan ook "iets" moeten komen. Alhoewel er nu al een maximum prijs is die een fabrikant mag vragen. Of je als klant ook meer mag betalen weet ik niet. En bij motorfabrikanten zijn de kosten ook nog eens gekoppeld aan het aantal klanten. Honda & Renault leveren maar aan twee teams, Mercedes en Ferrari aan drie. Dan zou je bv weer naar een regel moeten gaan dat je de inkomsten uit wat de klanten betalen mag aftrekken van de totale uitgaven. En hoe zit het met Red Bull en Honda? Volgens geruchten levert Honda de motoren gratis McLaren scheen zelfs betaald te krijgen door Honda.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NotSoSteady
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 12:18
Prima oplossing, McLaren weer terug aan de top. 8) :+

[ Voor 34% gewijzigd door NotSoSteady op 07-06-2019 23:03 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Racefans heeft meer details. :)
-De drie bestbetaalde teambazen van elk team vallen buiten de cap
-Salaris van coureurs valt buiten de cap
-De eerste $15 miljoen van de PU kosten vallen erbuiten
-Reiskosten, accommodatie, hospitality, marketing zijn ook uitgezonderd
https://www.racefans.net/...ucture-for-2021-revealed/

Daarmee is de budgettcap al een wassen neus geworden. Zowel Ferrari als Mercedes zal $50+ miljoen per seizoen uitgeven aan salarissen van coureurs. Een Newey krijgt kennelijk ook iets van $10 miljoen en teambazen zullen ook in de miljoenen zitten. Dit soort personeel maakt dus het verschil. Verder zullen de topteams met $175 miljoen waarschijnlijk alsnog tientallen miljoenen meer uitgeven aan hun auto's dan de rest. Wordt de rest misschien niet meer kansloos elke race op een ronde gezet, maar ze gaan echt niet opeens competitief zijn.

Ik denk dat de winnaar hier ook wel eens Red Bull kan zijn. Mercedes en Ferrari zullen hun enorme aerodynamische teams wel moeten inkrimpen, RBR waarschijnlijk veel minder. RBR laat nu al zien met minder mensen, vrij systematisch betere auto's te kunnen bouwen dan Ferrari. Een RB14 deed vervolgens echt voor helemaal niks onder op aerodynamisch vlak.

McLaren kan hier potentieel ook sterker door worden omdat die waarschijnlijk nu rond de budgetcap zitten. McLaren gaat alleen wel afhankelijk zijn van PU prestaties. Waarschijnlijk zit McLaren alleen opgescheept met Renault. Dit terwijl RBR, Ferrari en Mercedes hun eigen PU behouden. PU budget gaat ook helemaal niet beperkt worden waardoor Renault niet zomaar gaat inlopen.

Vervolgens is Pirelli nu al aan het zeuren dat de geplande schuine bocht met DRS op Zandvoort te zwaar voor hun banden gaat zijn en je USA 2005 all over again krijgt...
https://www.racefans.net/...nked-corner-at-zandvoort/

Ik zou het bijna nog goed vinden ook. Als dit ervoor zou zorgen dat Pirelli oprot, of tenminste eens fatsoenlijke banden moet maken, dan is Zandvoort echt geweldig. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeKaerften
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Wat je nu natuurlijk gaat krijgen, is dat de surplus aero teams van Ferrari en RBR ineens opduiken bij STR / Alfa / Haas (die mensen zijn al geïntegreerd in het team, gezien hun "ontslag" in 2015/2016).

Dat betekent dat Mercedes bezig is met een team vinden waar ze hun aero afdeling over kunnen verdelen. Racing Point is dan de meest waarschijnlijke.

Blijft uiteindelijk de status quo, dat de top 3 teams hun ontwikkelbudget onveranderd uit kunnen blijven geven en hun B-teams de kliekjes krijgen.

Was de budget-cap niet onder andere Renault's idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leekers
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 06-01-2021
DaniëlWW2 schreef op vrijdag 7 juni 2019 @ 23:34:

Vervolgens is Pirelli nu al aan het zeuren dat de geplande schuine bocht met DRS op Zandvoort te zwaar voor hun banden gaat zijn en je USA 2005 all over again krijgt...

Ik zou het bijna nog goed vinden ook. Als dit ervoor zou zorgen dat Pirelli oprot, of tenminste eens fatsoenlijke banden moet maken, dan is Zandvoort echt geweldig. ;)
Is het beter dat Pirelli ermee wacht totdat het allemaal klaar is en er vervolgens niet geraced kan worden volgens jou ?

Ik denk dat je blij mag wezen dat Pirelli nog banden maakt voor F1 wie anders zou er moeten instappen Vredestein of Riken misschien ?

Die hele budget cap is weer eens een luchtbel ipv dat ze er voor gaan zorgen de boel eens te gaan balanceren zodat je een keer F1 races kan zien die geen optocht zijn .

In Monaco zit je 2 uur naar een race te kijken waar iemand achter een ander rijdt maar er in 50 ronden niet voorbij kan komen .
Goddank zijn er bandenwissels in de F1 anders was de spanning er helemaal uit .

"Beautiful Clean Coal"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 11:14

Crazy D

I think we should take a look.

DaniëlWW2 schreef op vrijdag 7 juni 2019 @ 23:34:

Tjah Pirelli maakt banden volgens opdracht. Ze kunnen ook weer terug naar meerdere bandenleveranciers en dan hopen dat een Bridgestone of een Michelin hun banden niet vooral voor 1 topteam maakt...

De budgetcap is inderdaad een wassen neus. Een aantal belangrijke kosten vallen er buiten. Met een beetje creatief boekhouden en "inhuren" van personeel tegen niet al teveel geld, kun je alsnog heel veel uitgeven aan ontwikkeling.

Exact expert nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
leekers schreef op zaterdag 8 juni 2019 @ 05:59:
Ik denk dat je blij mag wezen dat Pirelli nog banden maakt voor F1 wie anders zou er moeten instappen Vredestein of Riken misschien ?
Na dit jaar loopt het contract met Pirelli af en blijkbaar had Michelin weer willen instappen. Alleen hebben ze zich om een, heel belangrijke, reden niet ingeschreven om mee te dingen naar het contract. Het is al bekend dat er vanaf 2021 gereden gaat worden met 19" velgen, i.p.v. de 13" velgen van nu. Als Michelin dus de banden vanaf 2020 zou gaan maken dan moesten ze voor 2020 van de grond af banden maken voor 13" velgen, en meteen voor het jaar erop banden voor 19" velgen. Dus dan hadden ze twee jaar achter elkaar flinke ontwikkelkosten om in principe van de grond af nieuwe banden te maken.

FOM/de FIA erkende het probleem wel, maar hield stug vast aan dat het nieuwe contract ook weer voor een X aantal jaar moest zijn etc. Als ze eerst een contract van een jaar hadden gegeven en dat fabrikanten zich dan weer konden inschrijven om vanaf 2021 de banden te maken was de kans veel groter geweest dat andere fabrikanten zich zouden melden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

leekers schreef op zaterdag 8 juni 2019 @ 05:59:
[...]

Is het beter dat Pirelli ermee wacht totdat het allemaal klaar is en er vervolgens niet geraced kan worden volgens jou ?

Michelin wou echt wel, op voorwaarde dat ze dan fatsoenlijke banden zouden produceren die ook enigszins relevant zouden zijn voor op de weg qua formaat. Dat liep alleen stuk op de doorgestoken kaart dat je eerst een seizoen nog de oude 13" banden geproduceerd moesten worden. Ik heb veel liever Michelin. ;)

Natuurlijk zou ik het ook waardeloos vinden als Zandvoort in een farce veranderd net nu het terugkomt. Het zou schandalig zijn. Daarom denk ik ook dat Pirelli nu tegen de muur komt te staan en tenminste voor die race eens wat fatsoenlijks moet leveren. Is ook eens leuk. :P
Die hele budget cap is weer eens een luchtbel ipv dat ze er voor gaan zorgen de boel eens te gaan balanceren zodat je een keer F1 races kan zien die geen optocht zijn .
Om eerlijk te zijn ben ik verbaast dat het nog zover is gekomen. Ik twijfelde er helemaal niet aan dat de topteams nooit zouden toestaan dat ze op gelijke hoogte met de rest zouden komen. Dat zat er nooit in. Nu lijkt McLaren een kans te hebben op aansluiting, maar Renault is waarschijnlijk ook al te arm. Dat zal Horner in ieder geval bevallen. :+
In Monaco zit je 2 uur naar een race te kijken waar iemand achter een ander rijdt maar er in 50 ronden niet voorbij kan komen .
Goddank zijn er bandenwissels in de F1 anders was de spanning er helemaal uit .
Eigenlijk zou je twee stoppers verplicht moeten maken met de huidige banden. Je zou zelfs verplicht kunnen maken dat je verplicht alle drie de typen moet gebruiken tijdens de race. Combineer dat met een flinke toename in maximale brandstof en de verwijdering van de fuel flow, en dan ga je weer voluit racen. Zo maak je de eindeloze lift and coast gewoon kapot.
Crazy D schreef op zaterdag 8 juni 2019 @ 07:02:
[...]

Tjah Pirelli maakt banden volgens opdracht. Ze kunnen ook weer terug naar meerdere bandenleveranciers en dan hopen dat een Bridgestone of een Michelin hun banden niet vooral voor 1 topteam maakt...

De budgetcap is inderdaad een wassen neus. Een aantal belangrijke kosten vallen er buiten. Met een beetje creatief boekhouden en "inhuren" van personeel tegen niet al teveel geld, kun je alsnog heel veel uitgeven aan ontwikkeling.
Ik weet het. :/
Maar een succesvolle tender van Michelin voor de gehele sport zou die belachelijke eisen van de FIA en de FOM om het "spannend" te maken, totaal irrelevant maken. Michelin zou gewoon fatsoenlijke banden produceren waar de coureurs echt wat mee kunnen.

[ Voor 16% gewijzigd door DaniëlWW2 op 08-06-2019 10:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• floriz87
  • Registratie: December 2003
Al 297 pagina's, gaat hard hier.

Edit: O wacht, dit is het algemene topic, niet het Montreal topic, dacht al :P .

[ Voor 56% gewijzigd door floriz87 op 08-06-2019 10:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenhas
  • Laatst online: 10-10 16:15
DaniëlWW2 schreef op zaterdag 8 juni 2019 @ 10:06:
[...]
Daarom denk ik ook dat Pirelli nu tegen de muur komt te staan en tenminste voor die race eens wat fatsoenlijks moet leveren. Is ook eens leuk. :P
Denk dat Pirelli zelf staat te springen om betere banden te mogen leveren. Maar ze moeten hun opdracht uitvoeren en dat heeft deze banden tot gevolg. Aan de ene kant mogen we eigenlijk blij zijn dat Pirelli het nog ziet zitten. Stel dat Pirelli zich terug trekt, dan zit de F1 helemaal met een probleem
Eigenlijk zou je twee stoppers verplicht moeten maken met de huidige banden. Je zou zelfs verplicht kunnen maken dat je verplicht alle drie de typen moet gebruiken tijdens de race. Combineer dat met een flinke toename in maximale brandstof en de verwijdering van de fuel flow, en dan ga je weer voluit racen. Zo maak je de eindeloze lift and coast gewoon kapot.
Lift and coast zal er altijd blijven. Behalve door een toegenomen minimum basisgewicht van de auto zal het altijd voordeliger zijn om met minder benzine te starten.
Maar een succesvolle tender van Michelin voor de gehele sport zou die belachelijke eisen van de FIA en de FOM om het "spannend" te maken, totaal irrelevant maken. Michelin zou gewoon fatsoenlijke banden produceren waar de coureurs echt wat mee kunnen.
Je spreekt in het vorige over verplichte twee stoppers en hier over fatsoenlijke banden. Mocht dat gebeuren, dan ga je commentaar krijgen dat het idioot is dat teams verplicht moeten stoppen als de banden nog mee kunnen.

2x Marstek Venus E 5.12 v153 - CT003 V117 - BMS 212 en 215

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Kenhas schreef op zaterdag 8 juni 2019 @ 13:12:
[...]

Denk dat Pirelli zelf staat te springen om betere banden te mogen leveren. Maar ze moeten hun opdracht uitvoeren en dat heeft deze banden tot gevolg. Aan de ene kant mogen we eigenlijk blij zijn dat Pirelli het nog ziet zitten. Stel dat Pirelli zich terug trekt, dan zit de F1 helemaal met een probleem
Pirelli kreeg het oorspronkelijke contract omdat ze waarschijnlijk als enige bereid waren om de slechte banden die Bernie wou, ook echt te leveren. Een Michelin zou gewoon willen instappen en wat goeds willen leveren. We hebben Pirelli dan ook niks te danken.
[...]

Lift and coast zal er altijd blijven. Behalve door een toegenomen minimum basisgewicht van de auto zal het altijd voordeliger zijn om met minder benzine te starten.
Dat zou ik niet zomaar zeggen. Monaco misschien ja omdat je toch nooit iemand zal inhalen die zelf in een competitieve auto zit. 40kg aan brandstof erbij zou alleen wel fors zijn. Dan kan je elke ronde een hoger tempo rijden. Op rechte stukken gaat lift and coast je echt niet helpen. Moet je dan elke ronde vol gas op rechte stukken, dan haal je de finishlijn niet. Op een gegeven moment schiet een auto met meer brandstof er gewoon voorbij.
Je spreekt in het vorige over verplichte twee stoppers en hier over fatsoenlijke banden. Mocht dat gebeuren, dan ga je commentaar krijgen dat het idioot is dat teams verplicht moeten stoppen als de banden nog mee kunnen.
Het hele punt van deze banden is juist dat ze een slechte levensduur moeten hebben. De teams rekken ze alleen extreem lang op en combineren dit met lift and coast. Met meer brandstof gaan ze de banden ook slopen en dan gaat het eindeloos oprekken ook niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenhas
  • Laatst online: 10-10 16:15
Wil er geen welles/nietes discussie van maken maar ... ;)
DaniëlWW2 schreef op zaterdag 8 juni 2019 @ 13:33:
[...]

Pirelli kreeg het oorspronkelijke contract omdat ze waarschijnlijk als enige bereid waren om de slechte banden die Bernie wou, ook echt te leveren. Een Michelin zou gewoon willen instappen en wat goeds willen leveren. We hebben Pirelli dan ook niks te danken.
We hebben te danken aan Pirelli dat ze de banden willen maken. Wat als Pirelli nu opeens zegt dat ze niet meer meedoen? Dan ziet het er niet goed uit voor het overgangsseizoen. De kwaliteit van de banden zou eigenlijk beter moeten en ik ben ervan overtuigd dat Pirelli daar evengoed in zou zijn als Michelin.
Ik zou liever weer meerdere fabrikanten zien maar dan met regels die de US2005 GP vermijden, hoewel Michelin zoiets ook niet meer wil meemaken.

Ik begrijp wat je wil zeggen. Maar het feit dat de banden slecht zijn ligt niet aan Pirelli maar aan de opdracht die ze gekregen hebben. En om nu Michelin te zien als de grote redders, gaat ook beetje te ver. Voor hetzelfde geld stappen ze in en slaan ze de bal helemaal verkeerd.
Dat zou ik niet zomaar zeggen. Monaco misschien ja omdat je toch nooit iemand zal inhalen die zelf in een competitieve auto zit. 40kg aan brandstof erbij zou alleen wel fors zijn. Dan kan je elke ronde een hoger tempo rijden. Op rechte stukken gaat lift and coast je echt niet helpen. Moet je dan elke ronde vol gas op rechte stukken, dan haal je de finishlijn niet. Op een gegeven moment schiet een auto met meer brandstof er gewoon voorbij.
Het hele punt van deze banden is juist dat ze een slechte levensduur moeten hebben. De teams rekken ze alleen extreem lang op en combineren dit met lift and coast. Met meer brandstof gaan ze de banden ook slopen en dan gaat het eindeloos oprekken ook niet meer.
Lift and coast is dan ook niet enkel beperkt tot het recht stuk maar vooral voor bochten waar je weet dat er toch niemand voorbij kan en laat dat nu net het overgrote deel van de bochten zijn.
Een zware auto zal al zo veel achterstand opbouwen dat ie nooit meer de tijd gaat goedmaken op een lichtere auto. Ze hebben lagere topsnelheid, tragere acceleratie en gaan vooral veeeeel trager door een bocht. In vijf ronden Francorchamps (om maar iets te zeggen) heeft een zwaardere wagen al zoveel achterstand opgebouwd dat het niet meer in te halen is. In die vijf ronden kan er eventueel al genoeg tijd opgebouwd worden om een pitstop uit te voeren. En dan ga je met nieuwere banden de achterligger met gemak achter je houden met de combinatie lift and coast, later remmen, hogere bochtensnelheid.
Een lager gewicht betekent ook een iets lager verbruik.
De brandstof (en dus gewicht) die je kan besparen door lift and coast weegt niet op tegen het tijdsverlies dat je lijdt door te rijden met een zwaardere wagen. En de beperking van maximum brandstof en fuel flow limiet wegnemen zal daar niets aan veranderen.
In je laatste zin geef je zelf de reden waarom het opgeven van maximum brandstof limiet niet zou werken. Meer brandstof = banden slopen

Volgens mij moet het gewicht van de wagen omhoog zodat de verhouding benzine/rest van de auto verder uit mekaar ligt. Op die manier zal de hoeveelheid brandstrof iets minder effect hebben.
Eventueel kan je ipv een maximum hoeveelheid brandstof een minimum opletten. Een minimum waarmee je in principe altijd het einde van de wedstrijd haalt. Iets in de trand van "auto minimum 750kg, minimum brandstof 150kg". Dan ga je misschien zien dat een deel van de piloten vol gas rijden om zo snel mogelijk gewicht te verliezen om het dan later iets rustiger aan te doen na hun pitstop. Een ander deel gaat zuiniger rijden om hun pitstop zo lang mogelijk uit te stellen.

Maar ik denk eigenlijk dat dit soort discussies ook al jaren binnen de F1 organisatie gevoerd worden. Het feit dat ze er nog niet uit zijn, betekent dat het misschien allemaal zo simpel nog niet is ;)

2x Marstek Venus E 5.12 v153 - CT003 V117 - BMS 212 en 215

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wom

Wom

Toch vraag ik mij af of er geen circuits zijn waar je de vier/vijf seconde per ronde die ze nu langzamer rijden niet kunt terugverdienen via de pitstops. Vier stops kost een anderhalve minuut, maar met een paar seconden per rondje moet je toch ook veel kunnen goedmaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 11:57
@Wom het probleem is dat de banden dan oververhit raken en het dan juist met tijd kost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Wom schreef op zaterdag 8 juni 2019 @ 14:17:
Toch vraag ik mij af of er geen circuits zijn waar je de vier/vijf seconde per ronde die ze nu langzamer rijden niet kunt terugverdienen via de pitstops. Vier stops kost een anderhalve minuut, maar met een paar seconden per rondje moet je toch ook veel kunnen goedmaken.
Nee, ze rijden vooral zo langzaam omdat ze 100+ kg benzine mee hebben, dus als je bijtanken niet herinvoert zullen ze niet sneller gaan.

PSN

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Maar nu het toch weer over de banden gaat. Eindelijk trekken Ferrari en RBR nu eens samen op om deze waanzin proberen te repareren. Het duurde al te lang voordat de protesten begonnen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• dcell
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13:18

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turbo-Puppy
  • Niet online

Turbo-Puppy

Shitcoins are bad.

DaniëlWW2 schreef op zaterdag 8 juni 2019 @ 15:49:
Maar nu het toch weer over de banden gaat. Eindelijk trekken Ferrari en RBR nu eens samen op om deze waanzin proberen te repareren. Het duurde al te lang voordat de protesten begonnen.

[Twitter]
Hopelijk hebben ze bij elkaar een vinger die dieper in de pap reikt dan die van Mercedes ... ik zou het echt geweldig vinden om de FIA & Pirelli op deze manier te gedwongen zien te worden naar de oude banden terug te grijpen. Als Mercedes dan nog steeds dominant is ... dan is het maar zo, maar zie ik geen reden om hierover te zeuren verder.

De eerste 6 races moeten we dan maar snel vergeten .. ofschoon het het kampioenschap dan wel zeer sterk heeft beïnvloed, krijgen we in ieder geval een speelveld dat gelijk is, en wellicht nog 14 leuke races te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

DaniëlWW2 schreef op zaterdag 8 juni 2019 @ 15:49:

[Twitter]
Dit was te verwachten, maar gaat voor dit seizoen echt niet meer gebeuren. Ze hadden, met de kennis van 2018 met die dunnere versie, er al eerder een stokje voor moeten steken. Ze hadden kunnen weten dat Mercedes er het meeste garen bij zou gaan spinnen.

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart-Willem
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

Bart-Willem

De non-carnavaleur

Turbo-Puppy schreef op zaterdag 8 juni 2019 @ 16:47:
[...]

Hopelijk hebben ze bij elkaar een vinger die dieper in de pap reikt dan die van Mercedes ... ik zou het echt geweldig vinden om de FIA & Pirelli op deze manier te gedwongen zien te worden naar de oude banden terug te grijpen. Als Mercedes dan nog steeds dominant is ... dan is het maar zo, maar zie ik geen reden om hierover te zeuren verder.

De eerste 6 races moeten we dan maar snel vergeten .. ofschoon het het kampioenschap dan wel zeer sterk heeft beïnvloed, krijgen we in ieder geval een speelveld dat gelijk is, en wellicht nog 14 leuke races te zien.
Bij de FIA rijdt iedereen en alles Mercedes. :/ Enig idee wat Mercedes af-fabriek onder auto's monteert? Toevallig Pirelli zeker? :+

Volvotips.com

Pagina: 1 ... 74 ... 156 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Alle weekend-topics van 2019: Topicreeks: [F1] Seizoen 2019

Zoals altijd, links of suggesties naar illegale video- en datastreams zijn vanzelfsprekend niet toegestaan.

Waar Formule 1 te zien op TV of internet: [F1] Kwaliteit van uitzendingen en waar te kijken?
Bezoek van een GP-weekend: [F1] On-site - Welke grand prix ga jij bezoeken?
Formule-E: Formule E - Deel 1
Andere racecategorieën: Algemeen race topic Deel 2
GP in Nederland: [F1] Grand Prix van Nederland: Zandvoort
Netflix documentaire: [F1] Netflix documentaire
En voor interesse iRacing is er ook: iRacing 2016-2019
Rich Energy: [F1] Rich Energy
Discussie over de Netflix-serie is hier off-topic, maar kan in [F1] Netflix documentaire