mphilipp schreef op maandag 13 mei 2019 @ 10:28:
[...]
Precies. En steeds wordt er weer gezeurd over een dominant team. Als Ferrari steeds wint is het niet goed, wint Mercedes steeds, is het ook niet goed. Steeds worden er nieuwe samenzweringen bedacht om het voordeel te verklaren. Maar de simpelste verklaring, namelijk dat zij hun huiswerk gewoon goed hebben gedaan, slaan ze over. Ja, het is misschien een beetje saai. Maar echt veel anders is het door de geschiedenis niet geweest. Alleen is het nu iets erger geworden door de regels die voorschrijven dat het motorontwerp zoveel jaar bevroren is. Anderen komen soms ietsje dichterbij, maar dan lijkt Mercedes alsnog een paar PK's ergens te hebben gevonden... Respect inderdaad.
Onzin, echt grote onzin. De dominantie van Ferrari was van een compleet andere orde dan wat we nu zien. Slechts in 2001, 2002 en 2004 was er sprake van echte dominantie, in de andere jaren zat het tweede team er zeer dicht achter. Verder was Redbull alleen in de jaren 2011 en 2013 echt dominant, verschil in punten was de andere jaren minimaal.
Wat cijfers sinds de invoering van de V6:
- 105 GP's gereden, waarvan 79 gewonnen door Mercedes.
- Slechts 8 (!) GP's op eigen kracht door een ander team gewonnen, de andere races zijn door crashes, materiaalpech of een slechte strategie door Mercedes zelf verknald.
Seizoen 2018 leek er eindelijk een kentering te komen. Doordat Mercedes het lastig had met de banden werden er maar liefst 5 races op eigen kracht gewonnen door een ander team (tegen 3 races in 2017 en 0 races in 2014-15-16). Maar toen besloot de FIA in al hun wijsheid te kiezen voor de banden met het dunnere loopvlak. Daarmee verdwenen de problemen van Mercedes en is de spanning dus ook compleet weg.
De focus op duurzaamheid sinds 2014 heeft de F1 gemaakt tot een farce, een groot toneelstuk. Waarom moet een motor 7 races meegaan? Voor duurzaamheid kijk ik wel naar LeMans. Waarom die elektrische rommel? Daarvoor is de Formule E toch opgestart?
Ik wil de jaren 2005-2010 terug. Strijd, spanning, ploffende motoren, 20.000 toeren, brandende pitboxen, inhaalacties zonder DRS, races die gewoon doorgaan zelfs al staat er een halve meter water op de baan. Een dictator als Bernie die a la minute de regels wijzigt zodra een team tekenen van dominantie begint te vertonen. Pitspoezen, figuren als Flavio Briatore, grindbakken. Het is allemaal zo ongelofelijk klinisch nu.
Ik vraag mij echt af waar de F1 nou heen wil na 2021...