Hmtsjmftsch schreef op zondag 24 maart 2019 @ 14:09:
[...]
Witwassen doe je niet door jezelf in de picture te zetten bij een sport die door honderden miljoenen mensen wordt bekeken. Ik vind het ook een vreemde sponsordeal, maar om ze nou gelijk te betichten van witwassen gaat misschien een beetje ver.
Mensen zoeken graag wat. Dat is net als dat de complete livery van Ferrari is opgekocht door Philip Morris die daar een kreet op heeft gezet "Mission Winnow", en Williams die met een telefoonmaker komt die niemand kent.
F1 is een wereldwijde sport en een adverteerder moet dus ook een wereldwijde speler zijn wil dat zin hebben. Ik geloof dat ieder team zijn eigen klokjesmaker als sponsor heeft, en voorheen was de titelsponsor meestal een sigarettenfabrikant. De FIA kondigde in 2001 aan dat het in 2006 tabak in de ban deed.
In 2001 waren 5 van de 11 teams gesponsord door tabak.
Ferrari (Marlboro)
Mclaren (West)
Benneton - (Mild Seven, Japanse tabak)
BAR - (Lucky Strike)
Jordan (Benson&Hedges)
Dit jaar hebben we 3 teams "in de energyblikjes", Mercedes heeft Petronas, Ferrari zit nog steeds in de tabak hoewel ze dat ontkennen, Renault zit in de verzekeringen, Racing Point zit in de sportwatertjes, McLaren heeft eigenlijk niks, Alfa Romeo ook niet en Williams heeft de huid aan ROKiT verkocht. Dan hebben we nog een derde energiedrankjesfabrikant die nooit titelsponsor is maar wel bijna overal op staat : Monster.
Het lijkt dus knap lastig om de engine cover te verkopen. De Haas ziet er nu geweldig uit, maar bijvoorbeeld de McLaren is al jaren leeg, net als Sauber voorheen. Er zijn weinig wereldwijd opererende multinationals die willen investeren in een F1 team.
Zonder die sponsoren houden de teams op te bestaan dus ook al is het misschien shady, in het belang van de sport zijn ze nodig. Ik geloof overigens dat het bedrijf achter Haas, wat CNC machines maakt, zijn omzet significant heeft zien stijgen sinds het meedoet in de F1.
The_Butler schreef op zondag 24 maart 2019 @ 18:30:
[...]
Zeker interesse in, Ik had verwacht dat een team de smering van zo'n motor bijvoorbeeld grondig bestudeerd om te zien of er geen afwijkingen van de verwachte slijtage materialen in de olie zweven etc... Maar de beslissing om met een 5 races oude PU verder te rijden wordt genomen puur door naar de statestieken te kijken?
Er staat ergens een filmpje van Lewis Hamilton op Youtube waarbij hij "backstage" gaat. Daar zie je 2 mensen van Petrobras met een analyzer. Na iedere sessie wordt er een sample genomen, die gaat door de machine. Daarna weten ze welke metalen er in de olie zitten en hoeveel, zodat ze weten wat de interne slijtage is.
[
Voor 15% gewijzigd door
asing op 24-03-2019 18:52
]
Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month