mphilipp schreef op maandag 18 maart 2019 @ 17:19:
[...]
Toch snap ik het niet helemaal. Jarenlang een low drag oplossing, maar er werd gezegd dat Red Bull het altijd won op de langzame bochten omdat ze de meeste grip hadden in die bochten.Dat betekent dan toch ook dat je met een snellere motor alsnog de meeste grip hebt in de bochten, én op de rechte stukken meer snelheid?
Maar ik ben geen deskundoloog op dat gebied. Er is natuurlijk meer verandert aan de wagen door de regelwijziging. Maar heel kort door de (snelle) bocht zou je zeggen dat een auto met (naar zeggen) het beste chassis van het veld er met een snellere motor toch veel sneller zou moeten zijn dan met die 'langzame' motor.
Volgens mij moet je luchtweerstand en neerwaartse druk uit elkaar houden. Die samen zien is een fout die ik ook lang heb gemaakt.
Wat RBR de afgelopen twee jaar deed was het maximaliseren van neerwaartse druk laag in de auto met voorvleugel, bargeboads, vloer en diffuser, terwijl ze tegelijkertijd probeerde om de auto zo smal mogelijk te maken met een zo klein mogelijk vooraanzicht. Dat deden ze met kleinere sidepods en achtervleugels.
Vervolgens is een Formule 1 auto per definitie "draggy". Een beetje auto op de weg heeft een luchtweerstandscoëfficiënt van 0,3-0,35. Formule 1 auto's zitten uit mijn hoofd eerder op 0,7+ als het niet nog meer is. De truc is dan ook niet om weinig luchtweerstand te hebben, maar om zoveel mogelijk neerwaartse druk te genereren zonder een excessieve hoeveelheid luchtweerstand.
Ik was eerder sceptisch, maar het zou best kunnen dat de RB15 nog niet optimaal is. Vergeleken met de Mercedes dan, de Ferrari lijkt al gepasseerd te zijn in neerwaartse druk. Eerste "verdachte" bij mij zou de diffuser zijn. Die leek tijdens de wintertesten niet goed te zijn, vandaar de beugels die waarschijnlijk de boel stijver moesten maken. Die zitten er nog steeds in, maar zijn nu beter weggewerkt onder het koolstof plaatwerk. Voor de rest kan het alles zijn.
-Beweegt de vloer?
-Zijn er problemen met de extra variabel die high rake met zich meebrengt?
-Airfow stal? Dus dat luchtstromen ergens stil komen te liggen?
-Is de voorvleugel niet goed? Het schijnt dat die de afgelopen seizoenen ook steeds meer in een mini diffuser veranderden. Kan pijn doen als het effect verloren gaat en je neerwaartse druk achter moet opofferen omdat je neerwaartse druk voor te laag is en de auto niet meer wil sturen.
-Compenseren de nog complexere en naar voren geplaatste bargeboards het verlies van de voorvleugel niet goed?
Ik weet het echt niet. Newey en team zullen het wel weten en het oplossen.
Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.