PSN: Alvanosa
Ik gebruik al jaren die van F1Fanatics. één keer instellen en dan wordt ie vanzelf een keer bijgewerkt zodra de nieuwe data bekend zijn. Ook het testen en teampresentaties staan erin. No complaints.Snowhite0901 schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 10:02:
hebben we al een goede outlook ical? Degene die ik had (die ik dus net heb verwijderd) had australie nu nog op 7 uur staan... En degene op de TS die werkt nog niet...
*edit deze werkt https://www.racefans.net/contact/f1-fanatic-calendar/
A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.
58/69. Pittig spelletje inderdaad en had uiteindelijk qua namen op 62 kunnen komen. Grrrrr.P.O. Box schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 12:18:
spelletje om weer een paar minuutjes de tijd te doden tot de start van het seizoen:
https://www.ad.nl/formule...it-de-formule-1~ab646ad4/
hoe verder terug des te moeilijker voor mij
Ik had 58 en toen de tijd om was en ik de namen zag, had ik ze allemaal op Hulme na geweten. Maar ja...dementie...stefanass schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 12:27:
[...]
67/69, 1958 & 1967 wist ik echt niet, maar toch niet slecht
A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.
3000Wp oost-west pvoutput.org | 550Wp zuid | SSW: Atlantic Explorer 3 200L pvoutput.org| Mitsubishi SRK 35ZS-S pvoutput.org
https://www.motorsport.co...ck-fuel-upgrades/4351720/
Kleine dingetjes, maar het geeft wel aan dat RBR-Honda nu echt een worksteam is waar alles draait om de RB15. Zo gaat RBR dan eindelijk naar de status die Mercedes en Ferrari al jaren genieten en worden ze hopelijk eens niet meer tegengehouden door Renault.
En Ferrari lijkt hetzelfde te doen als Mercedes. Ook voor de SF-90 lijkt te gelden dat ze hebben geprobeerd om de brandstoftank kleiner te maken door de PU efficiënter te laten draaien. Daar speelt Shell dan weer een rol in. Is verder exact hetzelfde artikel, maar dan met de paragraaf voor Ferrari erbij.
https://www.autosport.com...d-fasttrack-fuel-upgrades
[ Voor 26% gewijzigd door DaniëlWW2 op 13-03-2019 17:36 ]
Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Williams en McLaren waren in hun gloriejaren ook gewoon works teams.Bart-Willem schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 17:43:
Het is inderdaad best triest dat je als niet-fabrieksteam (zie Haas, Williams en McLaren) eigenlijk gewoon kansloos bent voor de titel.Dat was in de gloriejaren van Williams en McLaren wel heel anders.
McLaren eerst met Honda en daarna met Mercedes. Williams met Renault. Heb je geen exclusieve motor voor je topteam, dan maak je eigenlijk geen kans. Dat is al decennia zo. De uitzondering is eigenlijk het ene jaar Brawn GP geweest. Dat was alleen wel een team met een works team budget waar ze een van de, zo niet de beste motor konden krijgen.
Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.
3000Wp oost-west pvoutput.org | 550Wp zuid | SSW: Atlantic Explorer 3 200L pvoutput.org| Mitsubishi SRK 35ZS-S pvoutput.org
Weddings are basically funerals with cake.
Uit hoe het tegenwoordig als tijdsaanduidin wordt omschreven?
Zie ook https://www.quora.com/How-long-is-a-generationDepends on what other questions you are asking, or even the answers you are looking for. It gets complicated, but “30 years” is one generally accepted rule of thumb for today, however it has varied over time (and by place).[1]
Wauw! dat is echt super tof!
had al een paar filmpjes langs zien komen hier en daar, maar dit is echt mooi
Jos en Max is toch ook één generatie? Dus wat boeien die definities nou als de praktijk voor je neus staat. Letterlijk.Remy schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 19:46:
[...]
[...]
Zie ook https://www.quora.com/How-long-is-a-generation
Grappig ja. Die Albon gaat zelfs met een personenauto al de grindbak in...ominousbasvn schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 20:38:
[...]
Wauw! dat is echt super tof!
had al een paar filmpjes langs zien komen hier en daar, maar dit is echt mooi
Maar het was slechts een filmdag en die drone kon 'm al niet bijhouden. Erg nerveus apparaat, zo'n racedrone.
Ja, Max en RBR gaan snel zijn, maar zullen toch een race of 5 a 6 uitvallen of met veel penalties achteraan starten. 2019 WK voor Max? Nee, 2020 misschien een betere kans maar met Mercedes en Ferrari die alle races top zijn is 1 uitvalbeurt al teveel. Lewis, Seb en Charles zullen voor het WK gaan, Max zal races winnen, zeker, maar geen WK kandidaat zijn IMHO
Waarom zullen ze 5/6 races uitvallen door de Honda? Juist de betrouwbaarheid lijkt goed te zijn. Vermogen/snelheid is inderdaad afwachten in de praktijk.Holkers schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 22:35:
Wat ik interessant blijf vinden is de euforie van het begin van het seizoen qua mogelijkheden voor Max, maar vergeet bijna iedereen dat de Honda nog niet de top-motor is wat het moet zijn. Eind 2018 was iedereen er over eens dat het een tussenjaar zou worden voor RBR, maar nu na een test (waar mensen met een clownsneus roepen dat het niet zegt), is het WK al bijna binnen...
Ja, Max en RBR gaan snel zijn, maar zullen toch een race of 5 a 6 uitvallen of met veel penalties achteraan starten. 2019 WK voor Max? Nee, 2020 misschien een betere kans maar met Mercedes en Ferrari die alle races top zijn is 1 uitvalbeurt al teveel. Lewis, Seb en Charles zullen voor het WK gaan, Max zal races winnen, zeker, maar geen WK kandidaat zijn IMHO
Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20
Hoe weet jij wat de Honda motor nog geen top motor is? Uit de tests valt dat in ieder geval niet af te leiden.Holkers schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 22:35:
Wat ik interessant blijf vinden is de euforie van het begin van het seizoen qua mogelijkheden voor Max, maar vergeet bijna iedereen dat de Honda nog niet de top-motor is wat het moet zijn. Eind 2018 was iedereen er over eens dat het een tussenjaar zou worden voor RBR, maar nu na een test (waar mensen met een clownsneus roepen dat het niet zegt), is het WK al bijna binnen...
Eerst dit weekend maar eens afwachten.
PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023
Betrouwbaarheid op STR niveau is 1, volle bak voor overwinning, inhalen etc is 2VidaR-9 schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 22:38:
[...]
Waarom zullen ze 5/6 races uitvallen door de Honda? Juist de betrouwbaarheid lijkt goed te zijn. Vermogen/snelheid is inderdaad afwachten in de praktijk.
Nu is er uit de test niets meer te zeggen.. omdat de Honda al jaren niet mee kan met de Mercedes en Ferrari. Ja, lijkt verbetering in te zitten maar als je van ver komt verbloemd dat het eindresultaat.hansvk schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 22:44:
[...]
Hoe weet jij wat de Honda motor nog geen top motor is? Uit de tests valt dat in ieder geval niet af te leiden.
Eerst dit weekend maar eens afwachten.
PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023
Zelfs RBR weet niet in hoeverre de rest zijn motor wel of niet open had staan, en vice versa, maar jij staat nu doodleuk hier een uitspraak te doen alsof het een feit is. Zaterdag krijgen we een eerste indruk...tot die tijd weet jij net zoveel als ik, en de buurman, en m’n schoonmoeder.Holkers schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 22:46:
[...]
Nu is er uit de test niets meer te zeggen.. omdat de Honda al jaren niet mee kan met de Mercedes en Ferrari. Ja, lijkt verbetering in te zitten maar als je van ver komt verbloemd dat het eindresultaat.
Ik snap wel dat realistisch gezien het zeer waarschijnlijk is dat Honda, Ferrari en Mercedes PU’s nog wat verschillen van prestatie, maar ... en wellicht dat het zaterdag op zal vallen als je goed kijkt, de coureurs zitten ook nog in een auto die enige invloed op de algehele prestaties uitoefend.
Als iemand zoals ik niet vaak iets post wil niet zeggen dat hij (of zij, niet van toepassing hier) z’n mening niet mag geven, noch dat deze niet van enige kennis is onderbouwd. Kijk en begrijp de F1 voldoende om door elke kleur bril te kunnen kijken en een realistisch beeld te vormen. Ik kijk uit naar het nieuwe seizoen en de voortekenen zijn dat deze wederom spannend gaat worden, ik schets hier alleen een beeld wat geen oranje of rode/witte (Honda) bril op heeft en wat in 2018 ook door het team en Honda naar voren is gebracht, verwacht geen wonderen in 2019 maar zie het als een tussenjaar met ups en downs.
Met Mercedes en Ferrari die elke race mee doen voor het podium kun je geen WK worden met meer dan twee races slechte of geen resultaten. Daarom zegt betrouwbaarheid heel veel en net zo weinig in een test. Vroeger toen ze 400 km mee moesten gaan was het geen issue en tijdens een test ook niet want je wilt geen motor wisselen halverwege omdat je een glorierun wil neerzetten. Leuk dat er dan in Barcelona geen blok sneuvelt maar zegt heel weinig over betrouwbaarheid. Coureurs hebben weinig invloed op een auto, maximaal een halve seconde bij de topteams. De limiet is de auto, de coureur moet zorgen dat deze opgezocht wordt maar niet er overheen gaat. In een race zelf misschien wat meer ivm inhalen en banden management, maar onderschat de technische kant van de sport niet.
[ Voor 25% gewijzigd door naitsoezn op 14-03-2019 08:42 ]
Gelukkig lijken Newey, RBR, Honda en blijkbaar ook de brandstof/smeermiddelen leverancier op en top gemotiveerd om verder te pushen. Ow ja, dat kun je niet zeggen zonder Max te noemen; RBR heeft met hem toptalent in huis waar de concurrentie een moord voor zou doen. Hij was gedurende de tweede helft van het vorige seizoen met afstand de uitblinker, keer op keer, in een auto die op z'n zachts gezegd niet in balans was qua PU/chassis, en hij reed er gewoon omheen, haperende motor bijv. of niet. De testdagen waren de beste ooit voor RBR qua afstand.....ben ik te positief?
EDIT: Trouwens, Renault werd vorig seizoen zo vaak gelapped door RBR; die auto en PU van ze gaan echt niet magisch zoveel beter zijn dit seizoen aangezien het al jaren relatief niks is, ik acht de kans dus klein dat ze nu opeens mee zouden kunnen doen voor de derde plek. Met wie vechten ze daar dan überhaupt voor, Mercedes?
[ Voor 13% gewijzigd door KleineJoop op 13-03-2019 23:41 ]
RBR wilde wel, Max ook, maar als je power unit leverancier te weinig brengt, dan zakt hoe dan ook de moed je soms in de schoenen en zal dat daarmee sowieso invloed hebben op de overall prestatie.
Situatie nu is deze: Max geeft de volle 100%, RBR geeft ook alles en ze hebben nu de volledige commitment van hun PU leverancier Honda en ook de brandstof en smeermiddelen leverancier haakt aan.
Dan staan de alle neuzen wel behoorlijk dezelfde kant op, met het doel om te presteren en te groeien naar iets moois.
Of dat dit seizoen als is weet niemand, maar ik sluit niets uit.
Niemand weet wat voor seizoen dit gaat worden.
Alleen mensen die in de toekomst leven.
Dat die tijd is wat hier allemaal gezegd word uit den grote duim gezogen en zijn het alleen meningen en geen feiten..
Enige feit die er is is dat massa dit jaar niet mee doet
[ Voor 101% gewijzigd door naitsoezn op 14-03-2019 08:53 ]
Had je deze foto al gezien voor de drivers in de startpost?

Kwam ik op Reddit tegen. Zijn de officiele foto's
En ik zal zo eens kijken of er nog ergens iemand al alle 2019 F1 auto's bij elkaar hebben gezet van een sideview
https://www.roadandtrack....s/g26233940/2019-f1-cars/
Hier staan er iig al een paar
Hoef jezelf niet zo te zoeken heb je weer meer tijd om andere nuttige info met ons te delen
[ Voor 24% gewijzigd door TrekDr0p op 14-03-2019 07:17 ]
Hij was wel echt een icoon en vertrouwenspersoon voor de coureurs. Moeilijke rol om te vervangen.
Hmmm, ik gaan nu toch twijfelen aan de TR. Albon kon in die Audi (?) nog best aardig bijblijven...
www.steamloco.info
Raikkonen als enige een echt afwijkende houding, hoe typisch. Verder zie ik dat ie heeft een andere auto op zijn buik heeft staan als Giovinazzi?TrekDr0p schreef op donderdag 14 maart 2019 @ 07:13:
@nachtnet
[Afbeelding]
En ik zal zo eens kijken of er nog ergens iemand al alle 2019 F1 auto's bij elkaar hebben gezet van een sideview
Hoef jezelf niet zo te zoeken heb je weer meer tijd om andere nuttige info met ons te delen
The Hulk ook hoorMartinspire schreef op donderdag 14 maart 2019 @ 10:05:
[...]
Raikkonen als enige een echt afwijkende houding, hoe typisch. Verder zie ik dat ie een andere auto op zijn buik heeft staan als Giovinazzi?
[ Voor 50% gewijzigd door sjaool op 14-03-2019 10:10 ]
"When you grow up your heart dies"
Staat toch alleen dat hij voor de huidige race wordt aangesteld? En mogelijk later als echte vervangersjaool schreef op donderdag 14 maart 2019 @ 10:09:
Michael Masi wordt per direct de opvolger van Charlie Whiting.
The FIA confirms that Michael Masi, former V8 Supercars’ deputy race director, will be the F1 race director for the Australian Grand Prix #F1
— Luke Smith (@LukeSmithF1) 14 maart 2019
[ Voor 9% gewijzigd door Pompi op 14-03-2019 10:13 ]
Ook op de autoMartinspire schreef op donderdag 14 maart 2019 @ 10:05:
[...]
Raikkonen als enige een echt afwijkende houding, hoe typisch. Verder zie ik dat ie heeft een andere auto op zijn buik heeft staan als Giovinazzi?

De Guilia is voor de players,
De Stelvio voor echte mannen
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
Ik vond het tenenkrommend en volgens mij waren er maar erg weinig rijders die het echt leuk vonden... zou me niet verbazen als dit een eenmalig iets blijkt te zijn geweest.Robinvdh5 schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 18:22:
Net eens even naar de season launch gekeken, maar man man man.. Dit was toch eigenlijk wel zeer teleurstellend. Drivers krijgen 1 vraag, team principal 1 vraag en klaar. Dan ook nog eens die verschrikkelijke themamuziek iedere minuut. Bah.
Er staat ook dat ze al langer met hem bezig zijn als opvolger voor Charlie. Volgens mij kun je er dan ook bijna vanuit gaan dat hij hem echt gaat opvolgen.Pompi schreef op donderdag 14 maart 2019 @ 10:12:
[...]
Staat toch alleen dat hij voor de huidige race wordt aangesteld? En mogelijk later als echte vervanger
[Twitter]
Laurent Mekies werd ook al eens over gesproken ja.MikeyMan schreef op donderdag 14 maart 2019 @ 10:58:
Ik zag hier toch ergens een andere naam langs komen toch?
Alleen die is niet meer in dienst bij de FIA.sjaool schreef op donderdag 14 maart 2019 @ 11:01:
[...]
Laurent Mekies werd ook al eens over gesproken ja.
Die is (vorig jaar?) overgestapt naar Ferrari, waar toen zoveel gezeik over geweest is.
En nee, geen zin in opmerkingen FIA = Ferrari
[ Voor 9% gewijzigd door Ryur op 14-03-2019 11:04 ]
@max (VER, is that you?
Mekies zal het niet snel worden, die is geloof ik niet zo gezellig weg gegaan.
[ Voor 34% gewijzigd door MikeyMan op 14-03-2019 11:10 ]
Niet zo handig wat mij betreft.DaniëlWW2 schreef op donderdag 14 maart 2019 @ 09:44:
[modbreak=title,url] Ik heb de reacties over Charlie Whiting maar afgesplitst naar een apart topic.![]()
[F1] Charlie Whiting overleden [/modbreak]
My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant
Klopt. Maar hij was dus in eerste instantie de persoon om Charlie op te volgen als die eind 2017 met pensioen zou. We weten inmiddels hoe dat gelopen is. Volgens de berichten zijn ze daarna dus met Michael Masi in gesprek gegaan.Ryur schreef op donderdag 14 maart 2019 @ 11:04:
[...]
Alleen die is niet meer in dienst bij de FIA.
Die is (vorig jaar?) overgestapt naar Ferrari, waar toen zoveel gezeik over geweest is.
En nee, geen zin in opmerkingen FIA = Ferrari
@MikeyMan Je bedoelt Scot Elkins (Deputy Race Director, FIA Formula 1 World Championship)? Deze werd in het Charlie overleden topic genoemd.
[ Voor 11% gewijzigd door sjaool op 14-03-2019 11:13 ]
Van uitgaan is niet hetzelfde als officieel, kan ook zijn dat ze langer de tijd er voor nemen.sjaool schreef op donderdag 14 maart 2019 @ 10:56:
[...]
Er staat ook dat ze al langer met hem bezig zijn als opvolger voor Charlie. Volgens mij kun je er dan ook bijna vanuit gaan dat hij hem echt gaat opvolgen.
Zoals ik al zei, ze zijn al langere tijd met hem bezig. Dat doe je, lijkt mij tenminste, niet voor niets.Pompi schreef op donderdag 14 maart 2019 @ 11:17:
[...]
Van uitgaan is niet hetzelfde als officieel, kan ook zijn dat ze langer de tijd er voor nemen.
Dat Williams team kan echt niet serieus nemen met deze 2 driversTrekDr0p schreef op donderdag 14 maart 2019 @ 07:13:
@nachtnet
[Afbeelding]
Leg uit? Waarom niet? Kubica is echt wel een topcoureur, bekijk zijn prestaties in de andere klassen eens. Okay, ik heb wel enige twijfels of hij het volhoudt in een volledige race, dus dat is even afwachten. En Russel is zeer zeker geen slechte coureur. Of beoordeel je mensen alleen op hun uiterlijk? Dus wacht nu eerst maar even af wat ze straks in de race doen.alki schreef op donderdag 14 maart 2019 @ 12:02:
[...]
Dat Williams team kan echt niet serieus nemen met deze 2 drivers
Que?alki schreef op donderdag 14 maart 2019 @ 12:02:
[...]
De driver line up van Williams is op het moment het laatste waar wat aan moet veranderen. George Russell is de F2 kampioen en Kubica (mits die zijn oude niveau haalt waar ik nog wel vraagtekens bij heb) echt een klasse coureur. Naar mijn idee is de line up potentieel beter dan die van Haas, Toro Rosso, Racing Point en McLaren.
Het probleem bij Williams is tegenwoordig alleen dat het er niet omgaat wat de coureur kan, maar wat de auto kan. Enigsinds wel ironisch, aangezien (Frank) Williams in de hoogtijddagen de coureurs weinig salaris betaalde omdat hij vond dat een willekeurige coureur kon winnen met hun auto's.sjaool schreef op donderdag 14 maart 2019 @ 12:27:
[...]
Leg uit? Waarom niet? Kubica is echt wel een topcoureur, bekijk zijn prestaties in de andere klassen eens. Okay, ik heb wel enige twijfels of hij het volhoudt in een volledige race, dus dat is even afwachten. En Russel is zeer zeker geen slechte coureur. Of beoordeel je mensen alleen op hun uiterlijk? Dus wacht nu eerst maar even af wat ze straks in de race doen.
Ik heb juist meer vertrouwen in deze 2 coureurs dan die van vorig jaar.alki schreef op donderdag 14 maart 2019 @ 12:02:
[...]
Ze zullen alle 20 wel 110% fit zijn maar het is toch wel grappig om de verschillen te zien. Ik vind Bottas op het oog nou niet echt uitblinken in fitheid of zo. Als je niet beter weet zou het zomaar iemand kunnen zijn die naast je zit in de trein met een zak chipsTrekDr0p schreef op donderdag 14 maart 2019 @ 07:13:
@nachtnet
[Afbeelding]
Bottas blinkt alleen uit in het opvolgen van teamorders.vhal schreef op donderdag 14 maart 2019 @ 13:33:
[...]
Ze zullen alle 20 wel 110% fit zijn maar het is toch wel grappig om de verschillen te zien. Ik vind Bottas op het oog nou niet echt uitblinken in fitheid of zo. Als je niet beter weet zou het zomaar iemand kunnen zijn die naast je zit in de trein met een zak chips
Vraag ik me opeens iets af waar ik nog nooit eerder bij stil heb gestaan.Migrator schreef op donderdag 14 maart 2019 @ 14:11:
Allereerst: wat een trieste dag voor F1. Rust in vrede, Charlie. Dat dit weekend een mooi eerbetoon moge zijn.
De auto van Haas heeft in ieder geval al een eerbetoon aan Whiting:
[Afbeelding]
Hebben de teams een eigen sticker-drukkerij bij zich bij elk race-weekend eigenlijk?
Ik heb ooit een documentaire gezien, dat er een extern bedrijfje is op de paddock, die dit voor alle teams deed. Ook opeens sponsors erbij naaien op team petjes etc. Moet wel zeggen dat deze documentaire ging over de periode rond 2010. Hoe het nu is, weet ik niet. Die man vertelde wel dat hij dit al vele jaren deed voor alle F1 teams....AzzKickah schreef op donderdag 14 maart 2019 @ 14:19:
[...]
Vraag ik me opeens iets af waar ik nog nooit eerder bij stil heb gestaan.
Hebben de teams een eigen sticker-drukkerij bij zich bij elk race-weekend eigenlijk?
Carnavalmarkt.nl - Gratis adverteren met carnaval- en feestartikelen
RBR is 20% van de huidige auto´s op het veld.. als ik F1 zou zijn, zou ik hier ook even aan gaan denken..Red Bull team principal Christian Horner says once again that Red Bull boss Dietrich Mateschitz could withdraw from F1 if he does not like how the rule changes proposed for 2021 affect the sport.
The end of the Concorde Agreement in 2020 means that the sport could be in limbo with a lack of clarity and direction. The proposed rule changes for 2021 are also tied into the Concorde Agreement and will need the agreement of the current F1 teams, the FIA and the Formula 1 Group.
Liberty Media has made it clear that the preferential deals that were set up by Bernie Ecclestone including Red Bull, will not be renewed and that all the teams will have to accept a level playing field.
Red Bull does not want to see budget restrictions introduced as they have concerns about where a spending cap would leave them as an independent team without in-house engine suppliers.
Horner said of Mateschitz: "He's passionate about motorsport, he's passionate about F1, he's enthusiastic about the new engine partnership with Honda and the potential that brings. But of course, F1 has to deliver for the Red Bull brand as well.
"It needs to be exciting, it needs to be cost-effective, the racing's got to be great and we need to be able to play on an equal and level playing field with OEM and manufacturer teams."
Horner then added that he thinks that Mateschitz is waiting to see what happens to F1 post-2020. He did temper the comments by saying that Mateschitz is tremendously supportive and has probably invested more into F1 than any other entity.
"Two F1 teams, a Grand Prix (Austria) plus all the promotion that Red Bull does around the world supporting F1, Its enormous. He wouldn't do that if he didn't believe in the sport."
1 team zou nog wel door Honda overgenomen kunnen worden, maar dan stopt er nog steeds 1..
En dan word het veld wel erg klein

Tsjah, in de basis zijn het natuurlijk allemaal inleidende beschietingen voor de onderhandelingen.basvn schreef op donderdag 14 maart 2019 @ 16:26:
2021 rule delay revives threat of Red Bull quitting the sport
[...]
RBR is 20% van de huidige auto´s op het veld.. als ik F1 zou zijn, zou ik hier ook even aan gaan denken..
1 team zou nog wel door Honda overgenomen kunnen worden, maar dan stopt er nog steeds 1..
Logisch ook vanuit Red Bull gezien.
Maar juist omdat de FIA zich laat gijzelen door de teams, Ferrari en Mercedes in het bijzonder, zijn die regels zo lastig te hervormen.
Eigenlijk zouden ze met een schoon vel moeten beginnen, en zich voorlopig even niks aantrekken van de commentaren.
En aan de andere kant; als het een meer level playing field wordt, met lagere budgetten, stappen er misschien wel weer vijf teams in. Hoewel ik hier met het behoud van de huidige dure motoren niet echt in geloof hoor.
Misschien ook het nieuwe media trainings teamBlackMonkey schreef op donderdag 14 maart 2019 @ 13:08:
Lijkt erop dat Torro Rosso niet alleen de achterkant heeft gekregen van RB, maar ook wat meer media mensen. Ze lijken veel actiever content te plaatsen![]()
[YouTube: F1 2019: Toro Rosso Pre-Season Testing]
Weddings are basically funerals with cake.
Hoewel ik het aan de ene kant best begrijp, vraag ik me toch af waarom alles altijd maar in een apart topic moet? Het is een beetje alsof je in een topic over poepen niks mag zeggen over een scheetje laten.DaniëlWW2 schreef op donderdag 14 maart 2019 @ 09:44:
[modbreak=title,url] Ik heb de reacties over Charlie Whiting maar afgesplitst naar een apart topic.![]()
[F1] Charlie Whiting overleden [/modbreak]
Een wellicht wat raar voorbeeld, maar je snapt vast wat ik bedoel
Geschokt toen ik het hoorde, RIP Charlie Whiting
Peugeot 307 1.6 16v '05 | Yamaha XJ900S Diversion '01 | Gravity is a myth, earth sucks.
Ik zie de reactie vooral als kritiek op het onbekende. Ofwel: werk de plannen beter uit zodat we daar een beslissing over kunnen nemen. En oja, vergeet onze situatie niet...basvn schreef op donderdag 14 maart 2019 @ 16:26:
[...]
RBR is 20% van de huidige auto´s op het veld.. als ik F1 zou zijn, zou ik hier ook even aan gaan denken..
Wat ik me net bedenk: Zouden de startlichten ook op afstand bediend kunnen worden, zodat het hokje waar Charlie dit altijd deed voor één race leeg kan zijn?Pompi schreef op donderdag 14 maart 2019 @ 10:12:
[...]
Staat toch alleen dat hij voor de huidige race wordt aangesteld? En mogelijk later als echte vervanger
[Twitter]
Peugeot 307 1.6 16v '05 | Yamaha XJ900S Diversion '01 | Gravity is a myth, earth sucks.
Ik zou ook geneigd zijn om te zeggen 'Fuck 'm', maar het probleem is dat wij dat makkelijk kunnen roepen vanaf de zijlijn. Wij hoeven dat risico niet te lopen dat het écht gebeurt en de hele boel op de klippen loopt. Ik weet niet of ik dat zou aandurven. Niet leuk om de geschiedenis in te gaan als de man die F1 om zeep hielp...MikeyMan schreef op donderdag 14 maart 2019 @ 16:31:
[...]
Maar juist omdat de FIA zich laat gijzelen door de teams, Ferrari en Mercedes in het bijzonder, zijn die regels zo lastig te hervormen.
Het is ook niet helemaal gek dat die teams dwarsliggen. Het gaat om serieus geld. Als jij van Ferrari was, zou je er ook alles aan doen om die tientallen miljoenen die je 'zomaar' krijgt veilig te stellen. Het is niet zomaar een gat van $10.000 ofzo dat je dan moet opvullen.
Als dat dan maar niet 5 grappenmakers zijn die het alleen maar doen om leuk te doen in een F1 pitlane. F1 is in alle opzichten een hele andere sport dan de andere autosporten. Die zijn veel goedkoper om in te stappen en te blijven rijden. In LPM1 kun je bv jaren blijven rijden met hetzelfde chassis.En aan de andere kant; als het een meer level playing field wordt, met lagere budgetten, stappen er misschien wel weer vijf teams in. Hoewel ik hier met het behoud van de huidige dure motoren niet echt in geloof hoor.
Sterker nog, dan word het veld té klein. Het schijnt dat in contracten met circuits/promotors staat dat er minimaal 20 auto's zullen rijden. Als RB daadwerkelijk wegloopt zijn dat ineens 16 auto's.... Dat gaat problemen opleveren, gok ik.basvn schreef op donderdag 14 maart 2019 @ 16:26:
[...]
Omdat dit soort zaken een topic volledig kunnen overnemen. Reageerde hier nou vijf mensen, oke, maar het zijn er meer. Het gaat dus om wat iedereen moet kunnen doen met dit topic. Om nou opeens een serie condoleances te hebben terwijl anderen misschien over inhoudelijke onderwerpen willen reageren, lijkt me niet handig. Daarom splitste ik het af.Destruction schreef op donderdag 14 maart 2019 @ 18:09:
[...]
Hoewel ik het aan de ene kant best begrijp, vraag ik me toch af waarom alles altijd maar in een apart topic moet? Het is een beetje alsof je in een topic over poepen niks mag zeggen over een scheetje laten.
Een wellicht wat raar voorbeeld, maar je snapt vast wat ik bedoel![]()
Geschokt toen ik het hoorde, RIP Charlie Whiting
Ja, er zijn veel Formule 1 topics. Dat is zo gegroeid en ik ben er persoonlijk niet heel erg blij mee. Het probleem is dat de participatie enorm is, waardoor al die topics hun eigen bestaansrecht hebben.
Het gaat dan vooral problemen geven voor teams die nu geen B- (of zelfs C-)team hebben (waar Renault nu al over klaagt). Mercedes en Ferrari poefen er zo een 3e auto tegenaan, dat is het probleem niet. Het zou echter de doodsteek van deze formule kunnen worden als de RB teams niet door een of meerdere partijen worden opgepikt (Honda bijv.) Het is de baas van RB die zijn interesse moet behouden, en die verkoopt geen auto's om de naamsbekendheid op orde te houden. Dus als Formule 1 hem na 2020 meer geld gaat kosten dan nu mogelijk het geval is, dan is het misschien net de druppel...Destruction schreef op donderdag 14 maart 2019 @ 18:44:
[...]
Sterker nog, dan word het veld té klein. Het schijnt dat in contracten met circuits/promotors staat dat er minimaal 20 auto's zullen rijden. Als RB daadwerkelijk wegloopt zijn dat ineens 16 auto's.... Dat gaat problemen opleveren, gok ik.
Testing, one, two ...
Nee, dat bedoelde ik niet. Lees die wiki anders even.Remy schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 19:46:
[...]
Zie ook https://www.quora.com/How-long-is-a-generation
En selectief quoten kan ik ook, uit jouw eigen link:
"Basically 20 years per generation, but in a cycle lasting 80–90 years."
Misschien dan tijd voor een eigen sub-subforum sectie?DaniëlWW2 schreef op donderdag 14 maart 2019 @ 19:39:
[...]
Omdat dit soort zaken een topic volledig kunnen overnemen. Reageerde hier nou vijf mensen, oke, maar het zijn er meer. Het gaat dus om wat iedereen moet kunnen doen met dit topic. Om nou opeens een serie condoleances te hebben terwijl anderen misschien over inhoudelijke onderwerpen willen reageren, lijkt me niet handig. Daarom splitste ik het af.
Ja, er zijn veel Formule 1 topics. Dat is zo gegroeid en ik ben er persoonlijk niet heel erg blij mee. Het probleem is dat de participatie enorm is, waardoor al die topics hun eigen bestaansrecht hebben.
Destruction schreef op donderdag 14 maart 2019 @ 18:09:
[...]
Hoewel ik het aan de ene kant best begrijp, vraag ik me toch af waarom alles altijd maar in een apart topic moet? Het is een beetje alsof je in een topic over poepen niks mag zeggen over een scheetje laten.
Je kunt je ook afvragen waarom alles maar in één draadje moet. We zijn Twitter niet
't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht
Nou, dat is wél een probleem, want dat mag gewoon niet. De regels verbieden dat en voor een regelwijziging moet iedereen instemmen. Ferrari of Mercedes met 3 auto's hebben dan dus ook meer kans op punten, dus dat geeft allerlei problemen. Gaat niet zo 1-2-3 gebeuren.hardware-lover schreef op donderdag 14 maart 2019 @ 20:08:
[...]
Het gaat dan vooral problemen geven voor teams die nu geen B- (of zelfs C-)team hebben (waar Renault nu al over klaagt). Mercedes en Ferrari poefen er zo een 3e auto tegenaan, dat is het probleem niet.
En de circuits hebben idd een overeenkomst voor een minimaal aantal auto's op de grid. Dat gaat dus geld kosten.
Ik hecht niet heel veel waarde aan hun geklaag en gedreig op dit moment. Nu is dat alleen maar een positie innemen voordat de echte discussie begint. Een beetje Bokito gedoe.Het is de baas van RB die zijn interesse moet behouden, en die verkoopt geen auto's om de naamsbekendheid op orde te houden. Dus als Formule 1 hem na 2020 meer geld gaat kosten dan nu mogelijk het geval is, dan is het misschien net de druppel...
Mercedes en Ferrari kunnen nét zo hard vertrekken, beiden hebben hun eigen redenen om dat te doen, en die zijn allemaal valide en geloofwaardig. Dus momenteel is het niet zinvol om daar veel tijd aan te besteden. Red Bull is een marketingmachine, en zij weten heel goed dat ze nu weer de aandacht hebben van de hele wereld...
Dat is een kwestie van regelaanpassing, en dat kunnen ze verrekte snel als ze dat nodig vinden. En voor de punten-verdeling is altijd wel een oplossing te vinden.mphilipp schreef op donderdag 14 maart 2019 @ 21:38:
[...]
Nou, dat is wél een probleem, want dat mag gewoon niet. De regels verbieden dat en voor een regelwijziging moet iedereen instemmen. Ferrari of Mercedes met 3 auto's hebben dan dus ook meer kans op punten, dus dat geeft allerlei problemen. Gaat niet zo 1-2-3 gebeuren.
En de circuits hebben idd een overeenkomst voor een minimaal aantal auto's op de grid. Dat gaat dus geld kosten.
Er is er maar één die daar de scepter zwaait, als die besluit dat het genoeg is dan zal een ander zijn beurs moeten trekken. Hij kan het ook bij sponsoring houden i.p.v. 2 teams te moeten onderhouden?Ik hecht niet heel veel waarde aan hun geklaag en gedreig op dit moment. Nu is dat alleen maar een positie innemen voordat de echte discussie begint. Een beetje Bokito gedoe.
Mercedes en Ferrari kunnen nét zo hard vertrekken, beiden hebben hun eigen redenen om dat te doen, en die zijn allemaal valide en geloofwaardig. Dus momenteel is het niet zinvol om daar veel tijd aan te besteden. Red Bull is een marketingmachine, en zij weten heel goed dat ze nu weer de aandacht hebben van de hele wereld...
Het zal misschien allemaal zo'n vaart niet lopen, maar als 1 van de grote 3 financieel vanaf 2021 teveel in moet gaan leveren t.o.v. hetgeen ze nu jaarlijks al vangen, dan zal dit beslist niet met luid applaus ontvangen worden.
Mercedes gaat de E kant ook al op, maar die klasse heeft nog wel wat jaren nodig om serieus interessant te gaan worden voor het grote publiek, dus dat is nog niet werkelijk een bedreiging. En misschien vind Mercedes beiden klassen wel interessant genoeg. DTM was dat blijkbaar al niet meer.
Testing, one, two ...
Ja, dat kan ook vanuit race control.Destruction schreef op donderdag 14 maart 2019 @ 18:12:
[...]
Wat ik me net bedenk: Zouden de startlichten ook op afstand bediend kunnen worden, zodat het hokje waar Charlie dit altijd deed voor één race leeg kan zijn?
[ Voor 6% gewijzigd door ATS op 15-03-2019 10:16 . Reden: Bron toegevoegd. ]
My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant
Zeg ik. Ik ga me er nu nog niet druk om maken. Voorlopig is het nog niet echt serieus.hardware-lover schreef op donderdag 14 maart 2019 @ 22:17:
[...]
Het zal misschien allemaal zo'n vaart niet lopen
Tijden van onze williams vrienden gezien ?sjaool schreef op donderdag 14 maart 2019 @ 12:27:
[...]
Leg uit? Waarom niet? Kubica is echt wel een topcoureur, bekijk zijn prestaties in de andere klassen eens. Okay, ik heb wel enige twijfels of hij het volhoudt in een volledige race, dus dat is even afwachten. En Russel is zeer zeker geen slechte coureur. Of beoordeel je mensen alleen op hun uiterlijk? Dus wacht nu eerst maar even af wat ze straks in de race doen.
Bedacht dat dit ook gewoon aan een zeer gebrekkige auto kan liggen?
De Williams coureurs moesten uit de buurt van de Kerbs blijven omdat ze te weinig reserve onderdelen bij zich hebben. De Williams is by far de slechtste auto dit seizoen en hij is niet eens af.
Kubica en Russell zijn 2 behoorlijk goede coureurs. Misschien kijk je net F1, maar tijden zeggen maar 10% van het geheel
Williams Formula 1 driver Robert Kubica claims his Australian Grand Prix Friday running was compromised by minor damage and having to stay off the kerbs due to a spares shortage.
The returning race winner completed his first full day of driving on a grand prix weekend since 2010, but Williams's struggles meant he ended second practice four seconds off the pace.
Kubica said he struggled for "overall grip" in the opening session and even though it felt "better" in the second, he was hampered by what is believed to be minor floor damage.
"Unfortunately second practice was quite a lot of compromises with some damage," said Kubica.
"It wasn't a great afternoon. This morning we struggled quite a lot with overall grip.
"It's already difficult when it's running smooth."
He added: "We have to stay away from kerbs, so it is not easy. Especially when you are fighting to stay on track.
Hoop voor ze dat ze t nog een beetje op de rit krijgen. Toen ik de docu zag van netflix zou je toch denken dat ze snel genoeg in de gaten hadden dat t een verloren seizoen was en op tijd met de nieuwe auto zijn begonnen.
AAAAAAAAAAAHHHHH KILL IT WITH FIRETrekDr0p schreef op vrijdag 15 maart 2019 @ 12:40:
@nachtnet sorry had het verkeerde plaatje gepost voor de drivers :
Hier is de juiste
[Afbeelding]

[ Voor 16% gewijzigd door DeKaerften op 15-03-2019 12:49 ]
Ook gezien op welk tijdstip ik mijn post heb gedaan.
Even leek het erop dat de Britse reporter de laan uitgestuurd zou worden door de producer Scott Young omdat hun ideeën niet strookten met elkaar. Maar veel fans hebben zich laten horen en Kravitz blijft, sterker nog... Hij komt terug met een nieuw programma vol technische analyses en dat elke woensdag na een Grand Prix wordt uitgezonden. De eerste uitzending met Ted is op 20 maart om 19.00 uur Nederlandse tijd.

Nieuwe intro

Deze jongen reed 4 jaar geleden zijn eerste officiële race
Sainz!!!!basvn schreef op vrijdag 15 maart 2019 @ 15:17:
[Afbeelding]
Deze jongen reed 4 jaar geleden zijn eerste officiële race
PSN
Carnavalmarkt.nl - Gratis adverteren met carnaval- en feestartikelen
En een dik jaar daarvoor pas zijn eerste OW formule wedstrijden.basvn schreef op vrijdag 15 maart 2019 @ 15:17:
[Afbeelding]
Deze jongen reed 4 jaar geleden zijn eerste officiële Formule 1 race
En hij begon idd met de zwarte cam
Testing, one, two ...
Geinig dat de coureurs uit de teams waar minder verwachtingen van zijn samen gepresenteerd worden, terwijl Max, Vettel en Hamiliton een aparte top 3 lijken te krijgen... Zou iemand verwachten dat dit de protagonisten van 2019 worden?

I hear voices in my head, they counsel me, they understand.
Hij legt uit dat het juist Ferrari is die voor een "inwash" voorvleugel is gegaan en Mercedes juist voor "outwash". Precies het tegenovergestelde van wat de media je doen wil geloven. Vervolgens maakt hij duidelijk dat het Ferrari concept de auto waarschijnlijk makkelijker te rijden maakt, waardoor een coureur meer kan pushen. Staat tegenover dat de totale, bruikbare downforce die de SF-90 kan opwekken, wel eens tegen beperkingen aan kan gaan lopen.
Een auto met te veel downforce achter en te weinig voor, zal moeite hebben met insturen. Daarom zou het wel eens kunnen dat Ferrari in de loop van het seizoen tegen een ontwikkelingsbarrière aan gaat lopen. Tijdens het seizoen zoeken de teams naar meer bruikbare downforce, en de voorvleugel van Ferrari biedt weinig extra ruimte voor ontwikkelingen achteraan de auto. Dat probleem heeft Mercedes niet. Dit geld eigenlijk ook voor RBR.
Daarnaast legt deze aerodynamicus nog een paar andere zaken uit. De moeite waard om te lezen dus.
https://www.bbc.com/sport/formula1/47527705
Vwb de introvideo: die Lewis kijkt me net wat te zwoel aan op t eind.
Is dit dezelfde als @Señor Sjon al postte ergens?DaniëlWW2 schreef op vrijdag 15 maart 2019 @ 16:47:
Iets heel anders dan. Bij de BBC is een "geheime aerodynamicus", een van de mensen van een Formule 1 team opgedoken die de verschillen tussen de SF-90 en W010 uitlegt.
Hij legt uit dat het juist Ferrari is die voor een "inwash" voorvleugel is gegaan en Mercedes juist voor "outwash". Precies het tegenovergestelde van wat de media je doen wil geloven. Vervolgens maakt hij duidelijk dat het Ferrari concept de auto waarschijnlijk makkelijker te rijden maakt, waardoor een coureur meer kan pushen. Staat tegenover dat de totale, bruikbare downforce die de SF-90 kan opwekken, wel eens tegen beperkingen aan kan gaan lopen.
Een auto met te veel downforce achter en te weinig voor, zal moeite hebben met insturen. Daarom zou het wel eens kunnen dat Ferrari in de loop van het seizoen tegen een ontwikkelingsbarrière aan gaat lopen. Tijdens het seizoen zoeken de teams naar meer bruikbare downforce, en de voorvleugel van Ferrari biedt weinig extra ruimte voor ontwikkelingen achteraan de auto. Dat probleem heeft Mercedes niet. Dit geld eigenlijk ook voor RBR.
Daarnaast legt deze aerodynamicus nog een paar andere zaken uit. De moeite waard om te lezen dus.
/edit: in het andere topic dus
Wel goed stuk, laat ook zien dat de oudere Outwash vs Inwash voorvleugel eigenlijk niet meer bestaat dit jaar.
[ Voor 7% gewijzigd door YakuzA op 15-03-2019 17:54 ]
PSN
Goed en interessant stuk. Als je het zo uitgelegd krijgt steek je er ook echt wat van op (natuurlijk, de grove lijnen).DaniëlWW2 schreef op vrijdag 15 maart 2019 @ 16:47:
Iets heel anders dan. Bij de BBC is een "geheime aerodynamicus", een van de mensen van een Formule 1 team opgedoken die de verschillen tussen de SF-90 en W010 uitlegt.
Je mag toch aannemen dat de risico’s die hij benoemt van het inwash-concept bekend zijn bij Ferrari. Oftewel de keuze maken impliceert dat ze het op een goede manier denken te kunnen ondervangen.
Ik kijk uit naar de volgende van deze mystery man :)! Ik denk dat we op basis van dit stuk alvast kunnen concluderen dat hij niet van de Ferrari of Alfa Romeo stal komt.In this first column (...)
Ik heb eens de absolute topsnelheden op een rijtje gezet.loekf2 schreef op zaterdag 16 maart 2019 @ 10:40:
Telemetrie tussen VER, VET en HAM:
YouTube: Q3 telemetry comparison - Hamilton vs Vettel vs Verstappen (Melbourn...
Ik zie op het oog ook niet veel verschil tussen de drie teams. Je kan ook zien dat je met die Honda eindelijk een 8e versnelling hebt, dus kan door acceleren.
Denk dat RB best tevreden kan zijn. Verhaal is dat de Mercedes door lage rake en harde ophanging hier altijd beter rijdt.
Remmen voor bocht 1:
HAM: 319
VET: 317
VER: 319
Remmen voor bocht 3:
HAM: 311
VET: 308
VER: 309
Remmen voor bocht 6:
HAM: 286
VET: 284
VER: 286
Remmen voor bocht 9:
HAM: 283
VET: 282
VER: 283
Remmen voor bocht 11:
HAM: 291
VET: 289
VER: 290
Remmen voor bocht 13:
HAM: 309
VET: 313
Remmen voor bocht 14:
HAM: 247
VET: 243
VER: 244
Remmen voor bocht 15:
HAM: 252
VET: 254
VER: 255
Eindstreep:
HAM: 307
VET: 311
VER: 307
Waar zat het verschil nu? Nou Hamilton neemt steeds bij de bochten enkele kilometers meer snelheid mee dan de Verstappen. Vettel doet niet eens mee met zowel Hamilton als Verstappen in snelheid door de bochten meenemen. Hij moet bijvoorbeeld remmen voor bocht 4 terwijl Hamilton en Verstappen daar niet hoeven te remmen. Verder lijkt Vettel ook harder te moeten remmen dan Verstappen waardoor hij meteen wat snelheid mist als ze de bocht uitkomt.
De Ferrari lijkt sneller te accelereren dan de Mercedes of Red Bull, maar verliest het elke bocht meer terrein op de Mercedes. Red Bull had haar setup niet op orde en reed alweer met getrimde vleugels. De Honda is zeker nog niet op niveau, maar met getrimde vleugels kan Red Bull dus eindelijk matchen op rechte stukken. Dat is een gigantische sprong voorwaarts en verklaard waarom ze bij RBR zo lyrisch waren over Honda. Nu is het een kwestie van meer downforce vinden en op banen rijden die de Mercedes minder goed liggen dan het voor ze altijd geweldige Melbourne. Ik denk dat RBR zeker niet het aanhangende derde team is dit seizoen.

Hoeveel zegt die topsnelheid nou daadwerkelijk? De Torro Rosso had vorig jaar ook al een hoge topsnelheid en Red Bull heeft al aangegeven dat ze met flink wat minder vleugel reden dan Mercedes en Ferrari. Mercedes gaat dus harder en rijdt met meer vleugel.DaniëlWW2 schreef op zaterdag 16 maart 2019 @ 12:08:
[...]
Ik heb eens de absolute topsnelheden op een rijtje gezet.![]()
Remmen voor bocht 1:
HAM: 319
VET: 317
VER: 319
Remmen voor bocht 3:
HAM: 311
VET: 308
Remmen voor bocht 6:
HAM: 286
VET: 284
VER: 286
Remmen voor bocht 9:
HAM: 283
VET: 282
VER: 283
Remmen voor bocht 11:
HAM: 291
VET: 289
VER: 290
Remmen voor bocht 13:
HAM: 309
VET: 313
Remmen voor bocht 14:
HAM: 247
VET: 243
VER: 244
Remmen voor bocht 15:
HAM: 252
VET: 254
VER: 255
Eindstreep:
HAM: 307
VET: 311
VER: 307
Waar zat het verschil nu? Nou Hamilton neemt steeds bij de bochten enkele kilometers meer snelheid mee dan de Verstappen. Vettel doet niet eens mee met zowel Hamilton als Verstappen in snelheid door de bochten meenemen. Hij moet bijvoorbeeld remmen voor bocht 4 terwijl Hamilton en Verstappen daar niet hoeven te remmen. Verder lijkt Vettel ook harder te moeten remmen dan Verstappen waardoor hij meteen wat snelheid mist als ze de bocht uitkomt.
De Ferrari lijkt sneller te accelereren dan de Mercedes of Red Bull, maar verliest het elke bocht meer terrein op de Mercedes. Red Bull had haar setup niet op orde en reed alweer met getrimde vleugels. De Honda is zeker nog niet op niveau, maar met getrimde vleugels kan Red Bull dus eindelijk matchen op rechte stukken. Dat is een gigantische sprong voorwaarts en verklaard waarom ze bij RBR zo lyrisch waren over Honda. Nu is het een kwestie van meer downforce vinden en op banen rijden die de Mercedes minder goed liggen dan het voor ze altijd geweldige Melbourne. Ik denk dat RBR zeker niet het aanhangende derde team is dit seizoen.
Topsnelheid zegt in ieder geval dat de pk’s er zijn om een bepaalde snelheid met X-gewicht over een zekere afstand te behalen. Met de Renault motoren kon je op Monza je voor en achtervleugel demonteren en kwam je nog niet aan die eindsnelheid. Nou doet aero een hoop, maar op super low DF circuits kan iedereen op hetzelfde niveau meedoen, en zie je dat de verschillen tussen een Honda 2016 en Renault motor t.o.v. Mercedes bizar waren. Daar kwam dan tot overmaat van ramp ook nog bij dat de de accu gewoonweg leeg was na 80% van het rechte stuk (clipping). Die 2 problemen zijn in ieder geval verleden tijd. Alleen Renault heeft dat probleem nog momenteel. Althans, in Barcelona nog.zynex schreef op zaterdag 16 maart 2019 @ 12:25:
[...]
Hoeveel zegt die topsnelheid nou daadwerkelijk? De Torro Rosso had vorig jaar ook al een hoge topsnelheid en Red Bull heeft al aangegeven dat ze met flink wat minder vleugel reden dan Mercedes en Ferrari. Mercedes gaat dus harder en rijdt met meer vleugel.
Vooralsnog lijkt de Honda motor een verbetering voor RBR en heeft hij ook nog eens veel meer potentieel. Van Renault weten we inmiddels dat hun C-spec reeds aan het maximale van dat concept zit. Die komen dan ook later nog met een nieuwe motor... geen idee of dat dit jaar is of 2020, maar er komt wat nieuws.
[ Voor 3% gewijzigd door DaniëlWW2 op 16-03-2019 13:27 ]
Het zegt wat omdat vorig jaar, RBR met minder vleugel alsnog langzamer was op rechte stukken. Daar is nu geen sprake meer van. Vervolgens laten de rempunten en de hoeveelheid die de auto's afremmen, zien dat de RB15 met minder vleugel, alsnog meer downforce heeft dan de Ferrari. Die hebben ze eigenlijk dus al binnen nu ze redelijk bij kunnen blijven op rechte stukken.zynex schreef op zaterdag 16 maart 2019 @ 12:25:
[...]
Hoeveel zegt die topsnelheid nou daadwerkelijk? De Torro Rosso had vorig jaar ook al een hoge topsnelheid en Red Bull heeft al aangegeven dat ze met flink wat minder vleugel reden dan Mercedes en Ferrari. Mercedes gaat dus harder en rijdt met meer vleugel.
Komt nog eens bij dat Australië een van de, zo niet de beste baan voor Mercedes is op de kalender. Ze zijn hier altijd zo goed omdat het een baan van veel flauwe bochten en rechte stukken is. Juist die flauwe bochten vragen om heel veel downforce en je hebt hier ook nog eens een sterke PU nodig om maar snelheid te blijven maken. Mercedes gooit hier een 0,8s voor neer, maar op veel andere banen zal het verschil waarschijnlijk fors kleiner zijn. Het verschil met RBR zou ook kleiner moeten zijn omdat Verstappen zoveel problemen met setup had.
Ik las op F1Technical dat de RB15 minder goed door slow corners kwam, wat raar is want het chassis zou beter moeten zijn. Andere kant ze rijden met minder vleuigel (= minder down force), maar blijkbaar weet de RB15 nog steeds veel meer downforce te genereren (dankzij Newey) ?DaniëlWW2 schreef op zaterdag 16 maart 2019 @ 13:26:
Ik heb het maar naar het algemene topic verplaats omdat het anders ondersneeuwt.![]()
[...]
Het zegt wat omdat vorig jaar, RBR met minder vleugel alsnog langzamer was op rechte stukken. Daar is nu geen sprake meer van. Vervolgens laten de rempunten en de hoeveelheid die de auto's afremmen, zien dat de RB15 met minder vleugel, alsnog meer downforce heeft dan de Ferrari. Die hebben ze eigenlijk dus al binnen nu ze redelijk bij kunnen blijven op rechte stukken.
Komt nog eens bij dat Australië een van de, zo niet de beste baan voor Mercedes is op de kalender. Ze zijn hier altijd zo goed omdat het een baan van veel flauwe bochten en rechte stukken is. Juist die flauwe bochten vragen om heel veel downforce en je hebt hier ook nog eens een sterke PU nodig om maar snelheid te blijven maken. Mercedes gooit hier een 0,8s voor neer, maar op veel andere banen zal het verschil waarschijnlijk fors kleiner zijn. Het verschil met RBR zou ook kleiner moeten zijn omdat Verstappen zoveel problemen met setup had.
Verbaas me wel over de setup issues. Vorig jaar had Red Bull door de simulator z'n zaakjes goed op orde (omdat ze de circuits al goed "droog" konden zwemmen). Waarom nu dan niet ? Toch het gebrek aan kilometers tijdens de 2e test periode in Barcelona ?
iMac 24" M3 | Mac mini M4 | iPhone 16 Pro 256GB | iPad Pro M4 11" 256GB 5G | AW Series 10 | Sony KD-55XE9305 (Ziggo CI+) | ATV 4K | Denon AVC-X3700H | Switch 2 | PS5 Pro/PSVR2 | XSX | Netatmo | Hue | UC Remote 2 | HA | FRITZ!Box 7590AX | XS4ALL glasvezel
Dit topic is gesloten.
Alle weekend-topics van 2019: Topicreeks: [F1] Seizoen 2019
Zoals altijd, links of suggesties naar illegale video- en datastreams zijn vanzelfsprekend niet toegestaan.
Waar Formule 1 te zien op TV of internet: [F1] Kwaliteit van uitzendingen en waar te kijken?
Bezoek van een GP-weekend: [F1] On-site - Welke grand prix ga jij bezoeken?
Formule-E: Formule E - Deel 1
Andere racecategorieën: Algemeen race topic Deel 2
GP in Nederland: [F1] Grand Prix van Nederland: Zandvoort
Netflix documentaire: [F1] Netflix documentaire
En voor interesse iRacing is er ook: iRacing 2016-2019
Rich Energy: [F1] Rich Energy
Discussie over de Netflix-serie is hier off-topic, maar kan in [F1] Netflix documentaire