DaniëlWW2 schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 12:17:
[...]
Nee, kennelijk krijgt iedereen een cap. De top drie zouden alleen alsnog meer uit kunnen geven dan de rest, want er moet een verschil in klasse zijn.
Waarschijnlijk zal de budgetcap dan rond de $300 miljoen komen. Halen de andere teams niet, bij lange na niet. Alleen McLaren zie ik dat niveau nog wel halen op termijn.
Maar ik het het maar verduidelijkt.

blijf van mening dat een budgetcap onrealistisch en onmogelijk is;
- er zijn 101x creatieve contructies, prijsafspraken en wederdiensten/facturen te bedenken om bedragen kunstmatig laag te krijgen en houden. belastingvoordeel constructies, ingewikkelde samenhang van bedrijven etc.
- de f1, of een team op zich, is super complex; boekhoudkundig gezien, bestaan uit diverse dochterondernemeningen (interne en externe leveranciers, met kvk etc.) om dat volledig en transperant te doorgronden moet er een manier van controle kunnen plaatsvinden. Dat zal erg lastig blijven voor een team. Laat staan 10 teams met verschillende structuren, systemen, afspraken en uitzonderingen.
vanwege die twee punten acht ik een budgetplafond compleet onrealistisch; kan wel, maar dan moet er heeeeel veel aan de basis op schop en standaardisering plaatsvinden, anders is het bijna onmogelijk om hierop controle uit te voeren.
noem een voorbeeld;
stel ik ben ferrari , R&D van een gearbox kost $50 miljoen, ik kan die gearbox bijv. aan haas verkopen en die kosten doorbereken. Ik kan die gearbox ook aan haas verkopen voor $25,-. Ik kan ook een dochter onderneming die ontwikkeling van de gearbox voor mij gaat uitbesteden. Wordt die ontwikkeling dan doorberekend in het budgetcap model? of een extern bedrijf; ik koop die gearboxen dan voor 10miljoen in, zij hebben $50miljoen aan ontwikkeling. Maar ik kan dan bijv. mijn logo recht verkopen voor $50 miljoen; waardoor ik $10milj gespendeerd heb. .... op een duurdere gearbox. ongetwijfeld dat die f1 teams daar een betere en slinkse manier voor ontwikkelen dan ik net uit mijn duim zuig, maar je snapt waar ik heen wil.
[
Voor 20% gewijzigd door
himlims_ op 29-10-2019 13:01
]