[F1] Seizoen 2019 - Deel 1 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 136 ... 156 Laatste
Acties:
  • 1.146.023 views

Onderwerpen

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• warp
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://www.grandprix.com.au/sites/default/files/styles/driver_or_rider_profile_default/public/driver-rider/image/profile/FOR-PROFILE-Raikkonen.jpg
Happy birthday Kimi. :9B

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

streamnl schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 09:12:
Vanaf wanneer zouden de kaarten van Miami te koop zijn?
Gisteren tijdens het borrelen op terras kwam dit ter sprake en ze zei:"daar zou ik wél heen willen".
Dus ik wil haar zo snel mogelijk een ics versturen zodat ze dit niet vergeet.
:+
[...]

En ik geloof niet dat verbrandingsmotoren blijven bestaan.
Je ziet steeds meer elektrische fietsen, auto's, step (wat ziet dat er gevaarlijk snel uit op zulke kleine bandjes), scooters en vast nog meer wat ik nu vergeet.
Er zal vast wel weer iets daarna komen maar voor nu is elektrisch de toekomst.

@YakuzA en zolang dat een "schone sport" is, blijft dat ook wel gebeuren.
Die stikstof en ammoniak uitstoot uit de paardenmest is anders niet te harden ;)

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bansheeben
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 07-10-2024

Bansheeben

There never was any cake...

sanderb schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 19:45:
[...]
Ik zou er niet gek van op staan te kijken als hij die lijn doortrekt....en dan is een overstap na Formula E een flinke statement en zefls logische stap. (die voor FE nog best goed kan uitpakken).
Mercedes kan hem zo naast Nyck zetten.
Ja, want alle vrachtwagens die de Formula E mobiel maken zijn natuurlijk elektrisch... Daarnaast is geen enkele vorm van racing sustainable, aangezien het altijd een onnodig verbruik van kostbare resources zal blijven. Iedereen die begint over sustainability heeft boter op z'n hoofd, maar Hamilton zwemt zo'n beetje in de (vloeibare) boter. Hij kan beter gewoon z'n waffel houden en simpelweg blijven doen waar hij goed in is...

I don't know half of you half as well as I should like, and I like less than half of you half as well as you deserve.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ankona
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 22-11-2023
De F1 draait nu eigenlijk op twee pijlers. Als eerste is er het evenement met zijn omzet en reclame inkomsten. Aan het evenement verdient vooral de organisatie.
Daarnaast is er het ontwikkelen van technologie. Teams bekostigen dit nu voor een groot deel doordat die ontwikkeling marketingwaarde heeft voor de achterliggende bedrijven.

Met het wegvallen van de commerciële waarde van de verbrandingsmotor (en dan met name de waarde van de high end technologie) wordt de ontwikkeling hiervan onbetaalbaar. Dan krijg je dus een F1 zonder ontwikkeling. Iets wat in andere sporten niet zo'n issue is maar in de F1 is het ontwikkelen van techniek zo in het dna verweven dat dat wel een cultuurshock gaat worden.

En ja, de verbrandingsmotor gaat uit het straatbeeld verdwijnen. En ik denk zelf dat dat wel eens erg snel zou kunnen gaan. Fabrikanten lopen met hun ontwikkelingen vooruit op het straatbeeld en zijn amper nog bezig met het ontwikkelen van nieuwe verbrandingsmotoren. De marketing waarde om via de F1 te laten zien dat je dat heel goed kan zal dus ook heel snel afnemen.

alles kan off-topic

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 07:27
Ik wist helemaal niet dat in de regelementen van de F1 staat vastgesteld dat het tot het einden der dagen met verbrandingsmotoren gereden moet worden :+

Lijkt mij dat als de wereld steeds meer elektrisch wordt de F1 dat ook steeds meer zal worden. En uiteindelijk heb je dan gewoon F1 en FE die beiden elektrisch rijden. Hetzelfde als dat F1, F2, F3 met dezelfde soort auto rijden. En wat dat betreft zou het ook gek zijn als F1 omvalt "want alles is elektrisch en F1 niet". Want valt de F2, F3, F4, ... dan ook om? En krijg je dan ineens een FE2, FE3, FE4 ervoor in de plaats van de junioren?

Ik denk dat de komende jaren de F1, en waarschijnlijk ook alle klassen eronder, gewoon met verbrandingsmotoren blijven rijden, en dan misschien vanaf 2025 of zo dat het elektrisch wordt en er geconcureerd gaat worden met FE. Maar ook dan is het nog maar de vraag of het concurrentie van FE is. Ik volg FE niet, maar volgens mij lijkt dat eigenlijk in de verste verte niet op F1. Heel erg kort door de bocht rijden ze met botsauto's door steden op hele korte krappe circuits. Daar waar F1 zich afspeelt op grote circuits etc.
Bij FE heb ik ook meer het gevoel dat FE naar de mensen toe gaat (in de hoop dat iemand komt kijken? :P). Daar waar F1 zo groot is dat mensen naar de F1 toe gaan, onafhankelijk van waar het is. (Zie de hordes Nederlanders die je over de hele wereld wel op de tribune ziet. Of de Ferrari fans die toch wel eens op Monza geweest willen zijn).

Naast het technische aspect liggen naar mijn idee F1 en FE gewoon zo ver uit elkaar dat die best naast elkaar kunnen bestaan, en F1 als de tijd daar rijp voor is ook gewoon volledig elektrisch kan worden. En misschien zelfs wel met tussenstappen. Denk bv in de vorm van volledig elektrisch rijden maar een ouderwetse verbrandingsmotor om de stroom op te wekken, en dan bv later een overstap op waterstof naar elektrisch of iets dergelijks. Alhoewel waterstof volgens mij ook met een verbrandingsmotor kan en niet perse eerst omgezet hoeft te worden voor stroom en dan weer naar elektrische motoren?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• sjaool
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 08:03

sjaool

Every life should have 9 cats

En ondertussen gaat Amerika lekker door met Nascar, Indycar etc. etc. die een machtig geluid voortbrengen en in Europa gaan de gillende keukenmeiden door de stad. :+

"When you grow up your heart dies"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martinspire
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 19-09 09:35

Martinspire

Awesomeness

Ankona schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 09:31:
Aan het evenement verdient vooral de organisatie.
(X) Doubt

Menig organisatie draait verlies maar omdat er 1 of andere grote geldschieter achter zit, valt het allemaal wel mee. Als Zandvoort een winstgevende race kon organiseren, hadden ze dat 10 jaar geleden al gedaan. Ik vind het vooral jammer dat circuits zo weinig mogelijkheden krijgen om geld aan het evenement te verdienen zodat we straks niet 90% bij oliesjeiks gaan racen. Alle reclame langs de weg moet van de FOM zijn. Enige uitzondering is de hoofdsponsor, deze krijgt de start-finish. Prijzen voor de kaartjes en faciliteiten zijn al gemaximaliseerd. Daar kun je eigenlijk niks meer verhogen om nog wat winst uit te halen en zolang de meeste tribunes gewoon vol zitten, ga je daar niks winnen. En meer tribunes is ook vaak niet mogelijk (veel evenementen zitten al op maximum aantal bezoekers voor de omgeving. En verder bepaalt de FIA wat voor races er dat weekend gereden worden. Meeste zenders skippen nog steeds de opening van de race, Ziggo schakelt nog steeds een minuut of wat voor de race in. Daar waar de "10 over x" starttijd juist bedoelt was om de organisator meer te laten zien.

Nee, de prijs die de FOM hanteert om een race te mogen organiseren is gewoon te hoog en al jaren niet winstgevend meer. Als ze minder deel pakken, dan krijg je oude banen ook weer terug.

De krokodillentranen over het mogelijk weggaan uit Silverstone en het weggaan uit Hockenheim ben ik wel zat.

[ Voor 61% gewijzigd door Martinspire op 17-10-2019 10:07 ]

Martinspire - PC, PS5, XSX

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• basvn
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 08:43

basvn

Breezand - NHN

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/EHEIfrFXUAIclkL?format=jpg&name=small
kimi's

3000Wp oost-west pvoutput.org | 550Wp zuid | SSW: Atlantic Explorer 3 200L pvoutput.org| Mitsubishi SRK 35ZS-S pvoutput.org

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• SnowDude
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13-09 18:52
sjaool schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 09:50:
En ondertussen gaat Amerika lekker door met Nascar, Indycar etc. etc. die een machtig geluid voortbrengen en in Europa gaan de gillende keukenmeiden door de stad. :+
Tja Amerika staat nu ook niet heel erg bekend om zijn vooruitstrevende auto technologie. De woorden "Verfijning" en "Gematigd" zijn niet in het Amerikaans Engels te vertalen ;)

All electric components run on smoke. If you let the smoke out, they won't work anymore.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ankona
En wat voor een budgetten hebben die teams? En in hoeverre leunen die klasses op inovatie?

Ondanks dat ze daar ook op 4 wielen rondjes rijden is er denk ik toch weinig overeenkomst met de F1.
RobertMe schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 09:45:
Ik wist helemaal niet dat in de regelementen van de F1 staat vastgesteld dat het tot het einden der dagen met verbrandingsmotoren gereden moet worden :+
<<knip>>
true. Maar de weerstand om verbrandingsmotoren los te laten is bij de fans wel erg groot. De uitbaters van dit feestje, FIA, FOM, Liberty Global, Ferrari, zullen er al vaak over vergaderen hoe , of en wanneer ze welke stap zetten. Uiteindelijk moet er wel veel geld blijven stromen en heb je dus veel fans nodig.

alles kan off-topic

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• StealthyPeanut
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 17-09 16:07
Dit raakte mij dit weekend ineens:

Rubens had bij zijn vertrek in 2011 gewoon in 37,5% van alle F1 races ooit mee gereden.

Bizar.

Kimi moet nog even doorgaan om dit in te halen (procentueel gezien).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 06:56
streamnl schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 08:55:
Ik heb geen flauw idee hoe zo'n wagen het doet tegen een standaard F1 wagen
Een FE wagen wordt op een circuit zoek gereden door een F3 wagen, dus vergelijking met F1 is nog heel veel stappen te ver.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tijn96
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 20-09 16:48

Tijn96

In speed we trust

TheBrut3 schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 10:31:
[...]

Een FE wagen wordt op een circuit zoek gereden door een F3 wagen, dus vergelijking met F1 is nog heel veel stappen te ver.
Daarom vraag ik mij dus ook af hoe leuk het is voor de coureurs. Bijna allemaal gasten die of F1 gereden hebben, getest hebben of iets in die trant en dan gaan ze FE rijden welke zo traag zijn.

Neem bijvoorbeeld Nyck de Vries. Heel zijn leven ingezet op F1. Net F2 kampioen geworden, Sim werk voor Mercedes en dan wordt je in zo'n trage botsauto gezet. Lijkt me toch een kleine deceptie

Regelmatig op circuits te vinden zowel digitaal als in het echt. iRacing Profiel

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 06:56
Tijn96 schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 10:37:
Daarom vraag ik mij dus ook af hoe leuk het is voor de coureurs. Bijna allemaal gasten die of F1 gereden hebben, getest hebben of iets in die trant en dan gaan ze FE rijden welke zo traag zijn.

Neem bijvoorbeeld Nyck de Vries. Heel zijn leven ingezet op F1. Net F2 kampioen geworden, Sim werk voor Mercedes en dan wordt je in zo'n trage botsauto gezet. Lijkt me toch een kleine deceptie
Qua pure prestaties van de auto waarschijnlijk wel. Maar de banen zijn krapper en korter, dus dat zal in beleving al verschil maken. Ze rijden niet met slicks, dus dat is ook wat harder werken voor de coureur.
Maar voor bijvoorbeeld Nyck zal een contract in de botsauto klasse waarschijnlijk een stuk aantrekkelijker zijn dan nog een jaar F2 of een andere klasse. En hij hoopt misschien zichzelf zo nog in de spotlights te kunnen rijden naar de F1. Maar van een FE naar een F1 overstappen zal een stuk groter verschil zijn dan van een F2 naar een F1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ankona
Tijn96 schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 10:37:
[...]

Het is maar net wat je zoekt, snelheid of competitie. In de F1 heb je wel snelheid maar heel weinig tot geen competitie. (andere klassen ken ik niet zo goed dus eigenlijk geen idee hoe het in de FE zit )

alles kan off-topic

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08:02
Beter maken ze dan van die F1 auto's een waterstof kar, dan blijft het geluid tenminste behouden :)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15-09 09:10
sjaool schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 08:56:
[...]

En dat is iets dat ik dus niet geloof. Er zal altijd een vorm van vebrandingsmotor blijven alleen de brandstof zal veranderen. Elektrisch heeft op de lange termijn een veel grote impact op het milieu dan men nu wil doen geloven. ;)
Om ook maar een duit in het spreekwoordelijke zakje te doen. Zelf kijk ik graag naar F1, F2, F3, FE, DTM en NASCAR.
  • Formule 1: Technologisch toppunt van racen. Teams ontwikkelen vaak veel techniek zelf. Auto's hebben immens veel downforce en een zeer hoge topsnelheid. Hierdoor is er relatief weinig nivellering, maar krijg je dominante periodes van verschillende teams. Banden en onderdelen sparen is in deze klasse ontzettend belangrijk waardoor er niet altijd op de limiet wordt geracet.
  • Formule 2/3: Eenheidsklasse, primair om door te stromen en te wennen aan de Formule 1. Hier wordt wel iets consistenter van de regels gebruik gemaakt, echter zijn de (financiële) belangen in deze klassen minder groot. Door de eenheid is het vaak close racing en zijn er relatief veel verschillende winnaars, echter is het managen van banden hier ook ontzettend belangrijk.
  • Formule E: Jonge race serie met een gedeeltelijke eenheidsklasse. Teams mogen inmiddels kleine onderdelen van hun auto zelf ontwikkelen. Dit wordt elk(e paar) jaar vrijer gelaten door de organisatie om instromen te vermakkelijken. Formule E is een relatief langzame klasse, maar door het gebrek aan directe vergelijking lijkt het snel genoeg te gaan. Banden sparen is hier niet belangrijk, maar wel energie besparen. Tevens wordt er met technische trucs om coureurs een tijdelijke snelheidsboost te kunnen geven.
  • DTM: Een raceklasse waarbij er maar drie constructeurs zijn, maar wel verschillende teams. Door het gebrek aan constructeurs en het delen van informatie binnen één constructeur krijg je hier ook dominante periodes. Het is zeker geen eenheidsklasse, maar het komt wel in de buurt. Bij DTM is het vaak close racing en door gelimiteerd middel van DRS en Push-to-pass kunnen coureurs strategische beslissingen maken in de wedstrijd. Tevens wordt er niet van bandenwarmers gebruik gemaakt bij de verplichte pitstop, waardoor dit vaak een spanningselement in de wedstrijd brengt.
  • NASCAR: In deze klasse zijn er tevens ook maar drie constructeurs, echter liggen de topteams van deze constructeurs wel erg dicht bij elkaar. Het is daarom bijna een eenheidsklasse te noemen. De technische ontwikkeling van deze klasse is verreweg het laagste van alle klassen die ik hierboven heb genoemd. Echter is er vaak wel sprake van ontzettend spannende races door middel van zaken zoals tussensprints, waarna het veld weer genivelleerd wordt. Ook zijn er (in grote lijnen) twee disciplines binnen NASCAR, namelijk ovals en courses. Ovals vind ik vergelijkbaar met baanwielrennen, waarbij je probeert weg te komen uit het peloton en gebruik moet maken van de lijnen van de baan. Road / Racing courses hebben echter meer het gehalte van een normale race wedstrijd. Echter hebben NASCAR auto's relatief weinig downforce, waardoor deze races soms tergend langzaam ogen.
Zelf vind ik dat elke raceklasse zijn eigen charme heeft. Waarbij aan de ene kant van het spectrum NASCAR dom hardgaan is, en aan de andere kant Formule 1 het gecalculeerd managen van een weekend is. Tot zover een simplistische vergelijking met F1 (om het toch nog on-topic te houden).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThomasG
  • Registratie: Juni 2006
  • Nu online
De_Bastaard schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 10:58:
Beter maken ze dan van die F1 auto's een waterstof kar, dan blijft het geluid tenminste behouden :)
Je weet dat waterstof auto's bijna geen geluid maken? Dus welk geluid?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• warp
  • Niet online
De_Bastaard schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 10:58:

Bedoel je het geluid van de rijwind? Of het geluid van de banden? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:12

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Ankona schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 10:43:
[...]

Het is maar net wat je zoekt, snelheid of competitie. In de F1 heb je wel snelheid maar heel weinig tot geen competitie. (andere klassen ken ik niet zo goed dus eigenlijk geen idee hoe het in de FE zit )
Dat is puur de insteek van F1, Indycar/Nascar rijden op niveau F1 (topsnelheid) en daar heb je ziekelijke concurrentie, het is maar hoe strak je de regels zet qua design van de auto (Nascar praten we over millimeters en tiende van graden waar auto's een disqualify voor kunnen krijgen).

F1 kan prima competatief zijn, niveau F2/3 of zegmaar A1GP, keiharde regels en penalties voor 'de snellere' (zoals WTCC heeft), zodat ze verplicht bij elkaar moeten rijden. GT3 (en de voorgangers van 300/500) hebben ook een zeer uitgebreid regelpakket als blijkt dat ergens een auto te snel is.

En laten we eerlijk zijn, schrap de top 6 uit F1, zet er 6 niveau STR/AR/RP bij en je hebt wel een behoorlijk dicht veld (buiten Williams :P).

En over FE, zolang zij de energiedichtheid niet bizar stuk kunnen opkrikken, zal dit nooit niveau F1 worden.
Stored energy in fuel is considerable: gasoline is the champion at 47.5 MJ/kg and 34.6 MJ/liter; the gasoline in a fully fueled car has the same energy content as a thousand sticks of dynamite. A lithium-ion battery pack has about 0.3 MJ/kg and about 0.4 MJ/liter (Chevy VOLT).
Is uit 2012, zal in de jaren wel wat beter zijn geworden, maar gaat om principe
alex3305 schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 11:00:

Zelf vind ik dat elke raceklasse zijn eigen charme heeft. Waarbij aan de ene kant van het spectrum NASCAR dom hardgaan is, en aan de andere kant Formule 1 het gecalculeerd managen van een weekend is. Tot zover een simplistische vergelijking met F1 (om het toch nog on-topic te houden).
Nascar heeft ook aantal non-ovals (Ontario bv), waar nog steeds focus op hard rijden is maar dat is bijna een 'gewoon' circuit te noemen, volgens mij rijden ze zelfs op Road America. Bij zulke races kom je op niveau SuperV8, die ook niet bijzonder veel downforce hebben maar wel ziekelijk dicht bij elkaar zitten.
YouTube: Zippo 200 at The Glen | NASCAR on FOX HIGHLIGHTS
Zelfs Watkins Glen.
(ja bochten zijn tergend traag.. maar dat geluid :> )

[ Voor 21% gewijzigd door SinergyX op 17-10-2019 11:11 ]

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjaool
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 08:03

sjaool

Every life should have 9 cats

alex3305 schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 11:00:
[...]
Waarbij aan de ene kant van het spectrum NASCAR dom hardgaan is, en aan de andere kant Formule 1 het gecalculeerd managen van een weekend is.
Wat dat betreft schiet de F1 dus in mijn ogen flink tekort. De koningsklasse van de racesport waar banden en benzine gemanaged moeten worden om het einde van de race te halen. De F1 zou er juist om moeten gaan om zo snel mogelijk die ronden te rijden en als eerste over de finish te komen zonder dat je op je benzine of banden moet letten. :P

"When you grow up your heart dies"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark-k
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 02-09 20:33

mark-k

AKA markkNL

warp schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 11:04:
[...]

[YouTube: De voor- en nadelen van een waterstofauto]
Bedoel je het geluid van de rijwind? Of het geluid van de banden? ;)
ThomasG schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 11:00:
[...]
Dat zijn elektrische auto's die een brandstofcel ipv een accu gebruiken. Je kunt waterstof ook gewoon verbranden net zoals een auto op LPG kan rijden. De reden dat alles op waterstof elektrisch is is omdat je daarmee een veel hoger rendement haalt tov verbranding (wat trouwens ook weer een stuk meer verlies heeft dan accu's).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomcatter_31
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 18-09 17:03
mwah, ik ben paar jaar terug bij de Indy 500 geweest en Indycars klinken echt niet heel anders dan F1 auto's van nu. Indycar motoren draaien 12000 RPM. Bij Indycars heb je ook nauwelijks oordoppen nodig... alleen als ze op Indy met 30 auto's tegelijk langskomen, maakt het wel lawaai...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warp
  • Niet online
mark-k schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 11:23:
Dat zijn elektrische auto's die een brandstofcel ipv een accu gebruiken. Je kunt waterstof ook gewoon verbranden net zoals een auto op LPG kan rijden. De reden dat alles op waterstof elektrisch is is omdat je daarmee een veel hoger rendement haalt tov verbranding (wat trouwens ook weer een stuk meer verlies heeft dan accu's).
Dat is waar, maar zover ik weet wordt het verbrandingsprincipe vanwege genoemde nadelen niet echt toegepast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijn96

Tijn96

In speed we trust

mark-k schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 11:23:
[...]

[...]

Ik hoop ook dat daar ooit een doorbraak voor komt dat verbranden ineens super goed blijkt te zijn. Kunnen we gewoon weer motoren bouwen die geluid maken (daar ga ik dan vanuit :+ )

Regelmatig op circuits te vinden zowel digitaal als in het echt. iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomasG
  • Registratie: Juni 2006
  • Nu online
Tijn96 schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 11:43:
[...]

Ik hoop ook dat daar ooit een doorbraak voor komt dat verbranden ineens super goed blijkt te zijn. Kunnen we gewoon weer motoren bouwen die geluid maken (daar ga ik dan vanuit :+ )
Als je het puur om het geluid doet, kunnen ze er ook gewoon een speaker in zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijn96

Tijn96

In speed we trust

ThomasG schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 11:45:
[...]
Als je het puur om het geluid doet, kunnen ze er ook gewoon een speaker in zetten.
Het geluid is natuurlijk onderdeel van en dient in mijn ogen wel "natuurlijk" te zijn. Zo'n box eronder zetten word ik altijd verdrietig van. Doe mij maar Een boxer 6 cilinder op waterstof. Als dat mogelijk gaat zijn! Maar nu gaan we teveel OT.

Dus doe mij dan maar waterstof V12's. Vettel ook weer blij

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Holk
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 08:36
Snowhite0901 schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 08:53:
[...]

Ik zag berichten dat als dit inderdaad bestraft wordt de kans erg groot is dat renault uit de f1 gaat...

*Edit link https://www.auto-motor-un...icciardo-hulkenberg-2019/
Ah, de Fransen hebben de Ferrari tactiek van stal gehaald. Die roepen ook altijd om niets dat ze de sport verlaten als ze het niet zint.

Als Renault met zo’n systeem rijdt is het gewoon illegaal en dan ben je wel een hele slechte verliezer als je daardoor de stekker er uit trekt. Of een heel slecht excuus om van een geldverslindend niets brengend team af te komen, maar dan kunnen ze beter Abiteboul ontslaan en iemand met verstand van zaken er neer zetten (om te beginnen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippocampus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21-09 15:35

Hippocampus

ᓚᘏᗢ

Tijn96 schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 11:48:
[knip]
Dus doe mij dan maar waterstof V12's. Vettel ook weer blij
Vettel heeft makkelijk praten, hij heeft nooit met een v12 gereden. ;)
De betrouwbaarheid van de huidige PU is ondanks de hybride techniek toch wel behoorlijk te noemen in vergelijking met die lompe monsters van toen. (Als we Honda's begin jaren even niet meerekenen)
Ik snap zijn statement eigenlijk ook niet want Rusland was zijn eerste mechanische uitval sinds Japan 2017 en dat was een 'electrical issue', dat zijn 40 races.

Ik denk dat Vettel het loterij gehalte van ploffende motoren van toentertijd snel zat zal zijn vandaag de dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StealthyPeanut
Weet je, misschien wordt het gewoon tijd dat een paar (fabrieks)teams echt opstappen. Al die loze dreigementen; er verandert gewoon helemaal niks zonder dat er een keer echt een bommetje ontploft.

Al die aanpassingen voor 2021? Als slechts 10% doorgevoerd wordt mogen we blij zijn denk ik. Bandenwarmers zijn ook alweer teruggedraaid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warp
  • Niet online
Hippocampus schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 12:08:
De betrouwbaarheid van de huidige PU is ondanks de hybride techniek toch wel behoorlijk te noemen in vergelijking met die lompe monsters van toen. (Als we Honda's begin jaren even niet meerekenen)
Ik snap zijn statement eigenlijk ook niet want Rusland was zijn eerste mechanische uitval sinds Japan 2017 en dat was een 'electrical issue', dat zijn 40 races.

Ik denk dat Vettel het loterij gehalte van ploffende motoren van toentertijd snel zat zal zijn vandaag de dag.
Dat is wel iets te kort door de bocht. Toen waren er nog geen restricties van maximaal 3 a 4 motoren per seizoen. Als ze een V12 bouwen met de huidige restricties zal die ook veel betrouwbaarder zijn.

;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• basvn

basvn

Breezand - NHN

3000Wp oost-west pvoutput.org | 550Wp zuid | SSW: Atlantic Explorer 3 200L pvoutput.org| Mitsubishi SRK 35ZS-S pvoutput.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinspire

Martinspire

Awesomeness

TheBrut3 schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 10:31:
[...]

Klopt, maar dat is bewust gedaan. De auto's zijn steviger gebouwd en vooral ingezet op mechanische grip, weinig downforce. Dit maakt straatraces erg interessant. De circuits zijn ook vrijwel allemaal stratencircuits omdat de organisatie dit wil. Dan heeft het geen zin om snelle formulewagens te maken want die geven geen interessante races.

Als ze wilden, konden ze met een grotere accu ook gewoon hele snelle formulewagens maken. Maar daar is de format niet naar. Korte races op krappe banen met korte rechte stukken, daar heb je een ander soort auto voor nodig.

En dat is prima, maar laten we niet doen alsof een FE dan langzaam is. Een F1 auto gaat zich op menig circuit niet veel sneller rondsturen omdat er simpelweg weinig plek is om snelheid te winnen. Op korte sprintjes zijn die FE auto's echt wel snel.

F1 moet zich ook gewoon focussen op snelle auto's maken voor traditionele circuits met races van gemiddelde lengte. Daar is gewoon nog steeds een markt voor. Korte races zijn beter op stratencircuits of juniorklasses. Lange marathonraces zijn beter bij de WEC, maar zowel snel als lang zijn maar weinig series die dat zo hebben. Een permanente tribine met fatsoenlijke voorzieningen nodigt verder meer uit dan tijdelijke tribunes met tijdelijke wc's e.d. Dus ook een hogere prijs is geoorloofd.

Maar de strijd moet echt terug. Dat is imo het enige echte probleem van F1. Zolang je echt weer inhaalacties ziet voor overwinning, gaat het gewoon prima met de F1. Maar na 3 a 4 toffe races, kakt het gewoon weer helemaal in.

[ Voor 27% gewijzigd door Martinspire op 17-10-2019 12:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ankona
Hippocampus schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 12:08:
[...]

Als de huidige blokken ingezet worden volgens de regels die toen golden zouden ze ook afgesteld worden op standje winnen of ploffen. Er zijn zat oude motoren die in demo wagens onverslijtbaar zijn, enkel omdat ze ver van de limiet belast worden.

alles kan off-topic

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DJTimo
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:03

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Damian
  • Laatst online: 08:49

Damian

Insane Obtrusion

https://www.rtlnieuws.nl/...ugCozoKVVnRr5aspLcmXTFceo

vast betere bron, maar deze kwam ik toevallig tegen.

Ieri ero quiete, perché oggi sarò la tempesta

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Was te verwachten. Mercedes en Ferrari zullen in ieder geval tegen zijn geweest. RBR waarschijnlijk ook.

Afbeeldingslocatie: https://scontent-ams4-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/72483858_2862008773894559_4798357868480823296_n.jpg?_nc_cat=106&_nc_oc=AQkd0H_r5T_7NCboVeKIoMgD4bK6qQb3rvhfEtOoX4RsXsFS8RZsSuzZFM7rdPykyTU&_nc_ht=scontent-ams4-1.xx&oh=c8a856ef7aaa07e2d3bd30ffdaf06ccb&oe=5E24D61B

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiron
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-09 17:08

Chiron

Moderator Discord
Ik lees alleen maar dat andere teams de FIA hebben ingelicht, maar dat die er niet op heeft gereageerd. Er is ook geen officieel protest geweest tot nu toe, aldus de FIA. :O

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oZy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15-09 13:48

oZy

oZy schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 10:45:
Olav Mol zegt in de F1 aan tafel podcast van gisteren dat hij van meerdere betrouwbare bronnen hoort dat Ferrari meer accucapaciteit / brandstoftoevoer mag gebruiken van de FIA in het kader van "de competitie moet spannender"... 8)7 Hierdoor heeft Ferrari een voordeel bij opkomen van de rechte stukken en lopen ze niet persé harder in speedtraps waardoor het niet aantoonbaar is door andere teams.

Als ik me niet vergis is dit een aantijging van competitievervalsing of ronduit corruptie. Snap niet dat hij dat zomaar zegt want het is nogal wat. Ik geloof er overigens niets van, er zal vast hier en daar gesjoemeld worden maar dit zijn gewoon jaren 80 praktijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrekDr0p
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17-09 15:59

TrekDr0p

QR niet scannen

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/EG6C_-wWsAACaFm.jpg

Banden keuze Mexico al voorbij gekomen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• basvn

basvn

Breezand - NHN

TrekDr0p schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 13:19:
[Afbeelding]

Banden keuze Mexico al voorbij gekomen?
ja :+
basvn in "[F1] Seizoen 2019 - Deel 1"
maar is denk een beetje ondergesneeuwd in de reacties.

[ Voor 8% gewijzigd door basvn op 17-10-2019 13:22 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Holk
Zul je zien dat ze in Mexico ineens 0.8 seconden verliezen en weer 5 en 6 zijn. Vorig jaar waren ze ook onder een vergrootglas en ineens reed het ding een stuk minder hard

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mark-k
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 02-09 20:33

mark-k

AKA markkNL

Tijn96 schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 11:43:
[...]

Het probleem met verbranding is dat je het gigantisch verwarmt, wat dus weer voor enorme verliezen zorgt. Een normale verbrandingsmotor op benzine haalt ongeveer 30% van de energie er nuttig uit, de andere 70% gaat verloren. Mercedes had laatst een filmpje waarin ze voor de F1 op 50% waren gekomen, dat is al een gigantische stap, maar nog steeds niet de 80% die je met een fuel cell haalt. Daar komt dan het verlies van het omzetten van elektriciteit naar waterstof nog bij voor beide principes. Met accu's zit je toch wel op 90+% rendement.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
SinergyX schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 11:05:
[...]

Nascar heeft ook aantal non-ovals (Ontario bv), waar nog steeds focus op hard rijden is maar dat is bijna een 'gewoon' circuit te noemen, volgens mij rijden ze zelfs op Road America. Bij zulke races kom je op niveau SuperV8, die ook niet bijzonder veel downforce hebben maar wel ziekelijk dicht bij elkaar zitten.
YouTube: Zippo 200 at The Glen | NASCAR on FOX HIGHLIGHTS
Zelfs Watkins Glen.
(ja bochten zijn tergend traag.. maar dat geluid :> )
Dat gaf ik ook aan in mijn specifiek stukje over NASCAR. Je hebt road / racing courses en tevens ook rovals. Ik moet wel zeggen dat het echt circuit afhankelijk is hoe dicht dat de mannen bij elkaar zitten. Tevens vind ik het er altijd erg traag uitzien, maar wellicht komt dat ook door de vorm van de auto en de gewenning van 250km/u+.
sjaool schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 11:23:
[...]

Wat dat betreft schiet de F1 dus in mijn ogen flink tekort. De koningsklasse van de racesport waar banden en benzine gemanaged moeten worden om het einde van de race te halen. De F1 zou er juist om moeten gaan om zo snel mogelijk die ronden te rijden en als eerste over de finish te komen zonder dat je op je benzine of banden moet letten. :P
Voor een gedeelte eens. Echter vind ik wel dat zaken zoals een verplichte pitstop of iets vergelijkbaars wel extra spanning in de wedstrijd houdt. Vooral omdat het snelheidsverschil in de F1 tussen de verschillende teams toch relatief groot is ten opzichte van andere raceklasses.

Anderzijds heeft brandstof besparen ook een technologisch incentive, idem voor het deployen van bijvoorbeeld (K)ERS systemen. Dat geeft wel charme aan de F1, wie kan gewoonweg de beste auto ontwikkelen? Mijn inziens zouden hierin minder regels wellicht een uitkomst bieden. Laat een team maar met een V4 / 4 in lijn komen die zuiniger / beter werkt dan bijvoorbeeld een V6T zoals nu gebruikt wordt.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Chiron

Chiron

Moderator Discord
alex3305 schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 13:36:
[...]
Tevens vind ik het er altijd erg traag uitzien, maar wellicht komt dat ook door de vorm van de auto en de gewenning van 250km/u+.
Maak er maar +320 km/u van op de super speedway banen _O-

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
offtopic:
Maar niet de short ovals ;), maar we wijken nu teveel af :)

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Bastie-88
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 20-09 22:39
Weet niet of deze al voorbij waren gekomen maar...

Voor:
Afbeeldingslocatie: https://www.formule1.nl/app/uploads/2019/10/131019-JPN-4013-1500x1000.jpg

Na:
Afbeeldingslocatie: https://www.formule1.nl/app/uploads/2019/10/131019-JPN-4025-1-1500x1000.jpg

Bron: Formule1.nl

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten_E
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 08:33
Ach joh, bespaart gewicht, Max moet gewoon niet zo miepen joh. :+
Die RB zit toch wel stevig in elkaar. Die tik die Max kreeg van Vettel in Groot-Brittannië bleef ook zonder gevolgen, en hier is zowat de hele rechterkant weggeschaafd en het rijdt nog steeds.

Indien er een mogelijkheid is voor een onderschrift, dient deze getoond te worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• basvn

basvn

Breezand - NHN

Maarten_E schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 15:01:
Ach joh, bespaart gewicht, Max moet gewoon niet zo miepen joh. :+
Die RB zit toch wel stevig in elkaar. Die tik die Max kreeg van Vettel in Groot-Brittannië bleef ook zonder gevolgen, en hier is zowat de hele rechterkant weggeschaafd en het rijdt nog steeds.
Ja hij is zomaar niet kapot nee!
maar er was weinig eer meer aan te halen, racepace was er gewoon niet meer. dan maar naar binnen halen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 19-09 21:26

DataGhost

iPL dev

Chiron schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 12:50:
[...]

Ik lees alleen maar dat andere teams de FIA hebben ingelicht, maar dat die er niet op heeft gereageerd. Er is ook geen officieel protest geweest tot nu toe, aldus de FIA. :O
Zoals ik het lees hebben verschillende teams gevraagd "is X legaal?" en is het idee erachter (zoals ik ooit gehoord heb) dat de FIA tegen alle teams zegt "nee, X is niet legaal", of enkel tegen het team wat het vraagt "ja, dat mag". Ik doe hierbij dus de aanname dat wat Ferrari gebruikt legaal is (in ieder geval dit jaar nog) en dat je als team dus voordeel tov andere teams kan halen uit het antwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holk
DataGhost schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 15:26:
[...]

Zoals ik het lees hebben verschillende teams gevraagd "is X legaal?" en is het idee erachter (zoals ik ooit gehoord heb) dat de FIA tegen alle teams zegt "nee, X is niet legaal", of enkel tegen het team wat het vraagt "ja, dat mag". Ik doe hierbij dus de aanname dat wat Ferrari gebruikt legaal is (in ieder geval dit jaar nog) en dat je als team dus voordeel tov andere teams kan halen uit het antwoord.
Precies, zo gaat het zonder dat ze officieel protest moeten indienen. Team A vraagt de FIA “Ik heb vernomen dat team B een systeem gebruikt die extra olie verbrand uit de intercoolers voor extra vermogen. Dat systeem willen wij ook toepassen, mag dit volgens de reglementen?”

FIA heeft twee opties: Ja zeggen tegen de regels in met een hoop gezeur en gezeik of Nee met een extra bericht dat het niet mag en dat ze er op zullen gaan controleren

Zo kun je team A en team B uit de media houden en toch de regels extra benadrukken (en controles uitvoeren).

De weg die Racing Force Point India (iets in die volgorde) bewandelde bij Renault en hun remsysteem is een officieel protest met alles erop en eraan, de juiste documentatie etc. Komt bijna niet voor, de eerste optie is makkelijker en goedkoper

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ankona
basvn schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 15:11:
[...]

Ja hij is zomaar niet kapot nee!
maar er was weinig eer meer aan te halen, racepace was er gewoon niet meer. dan maar naar binnen halen
Hij kon nog proberen de Pool te pakken.

alles kan off-topic

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Extigo
  • Laatst online: 07:39
Ankona schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 15:59:
[...]

Hij kon nog proberen de Pool te pakken.
Dat is zonde van de kilometers op de motor. Dit was de beste oplossing wat mij betreft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chiron

Chiron

Moderator Discord
Het enige positieve is idd dat de "Spec 4.1" nog nagelnieuw is. Hopelijk zijn de Japanners wat minder conservatief en blazen 'm de komende races wat langer op standje 'mode 11'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinspire

Martinspire

Awesomeness

Maarten_E schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 15:01:

Die RB zit toch wel stevig in elkaar.
Ik vond hier anders aardig wat schade na een kleine tik van de voorvleugel van een andere auto (die normaal gesproken ook meteen eraf ligt). Ja doorrijden is 1, maar kansloos zijn vanwege de schade is 2. Al weet ie nu waarschijnlijk ook wel wat ie beter kan doen als er weer een kamikaze-actie zijn kant op komt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobertMe
Martinspire schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 16:41:
[...]

Ik vond hier anders aardig wat schade na een kleine tik van de voorvleugel van een andere auto (die normaal gesproken ook meteen eraf ligt). Ja doorrijden is 1, maar kansloos zijn vanwege de schade is 2. Al weet ie nu waarschijnlijk ook wel wat ie beter kan doen als er weer een kamikaze-actie zijn kant op komt.
Kleine tik van de voorvleugel? Dat stuk ophanging van de spiegel van Leclerc is kapot gegaan door de achterband van Verstappen zijn auto. Ga er dus maar vanuit dat dat gat in de vloer is gemaakt door bv de voorband van Leclerc zijn auto. En het afgebroken bargeboard, dat nota bene vast zit / doorloopt aan de side crash structure, zal ook niet alleen door de laaghangende voorvleugel eraf zijn gereden. Geraakt door de vleugel? Mogelijk, maar helemaal eraf door alleen de voorvleugel geloof ik niet. De auto's zijn vrijwel in elkaar 'gehaakt' waarbij Leclerc zijn voorband tussen de voor- en achterband van Verstappen zijn auto kwam, en Verstappen zijn auto spinde/het gras op werd geduwd. De voorvleugels zijn dan wel sterk, Hamilton heeft eens een video gemaakt waarbij hij op een vleugel stond, maar zeker niet sterk genoeg om een auto weg te duwen/te laten spinnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pinda powerrr
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 23:30

pinda powerrr

Slow down...

Holkers schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 15:46:
[...]

De weg die Racing Force Point India (iets in die volgorde) bewandelde bij Renault en hun remsysteem is een officieel protest met alles erop en eraan, de juiste documentatie etc. Komt bijna niet voor, de eerste optie is makkelijker en goedkoper
Geld is geen issue meer tegenwoordig bij Racing Point.

Waiting on the world to change

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Martinspire schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 16:41:
[...]
Ik denk dat het niet alleen de voorvleugel is geweest waarmee Verstappen werd geraakt, de linkerzijde van de voorvleugel van Leclerc is voornamelijk gesneuveld omdat Verstappen daar met zijn rechtervoorwiel overheen ging, na het eerste contact.

Edit: vooral met het linker-voorwiel dus, wat meer massa dan alleen een voorvleugel ;)

[ Voor 6% gewijzigd door hardware-lover op 18-10-2019 14:48 . Reden: waarom zoekt men het zelf niet eerst uit? ]

Testing, one, two ...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• basvn

basvn

Breezand - NHN

jammer dat deze altijd zo laat komen..
dinsdag zou veel beter zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holk
pinda powerrr schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 16:53:
[...]

Geld is geen issue meer tegenwoordig bij Racing Point.
Los daarvan zijn de gevolgen groter. Als het bewezen wordt zal Renault een grotere straf krijgen dan bijvoorbeeld Ferrari die dan niet met een vermeend brandstof verrijk systeem rijdt

[ Voor 4% gewijzigd door Holk op 17-10-2019 17:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DoeEensGek
  • Laatst online: 21-09 18:26
https://www.motorsport.co...se-gp-tv-typhoon/4558684/

Mooi verhaal over den tv uitzendingen rond Japan GP.
Andrew James, the centre's technical director, said: "If there is no TV, there is not a lot of point of having the race. But [the broadcast centre] drives so many other things as well. We do jump start and pit speed detection, on board cameras, timing, everything. That would all have been compromised."
Nooit geweten, blijkbaar werkte de systemen toch niet helemaal correct bij Vettel. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
DoeEensGek schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 20:27:
https://www.motorsport.co...se-gp-tv-typhoon/4558684/

Mooi verhaal over den tv uitzendingen rond Japan GP.

[...]

Nooit geweten, blijkbaar werkte de systemen toch niet helemaal correct bij Vettel. :+
Artikel (nog) niet gelezen. Maar staat mij iets bij dat alle data vanuit de auto verzonden wordt via antenne(s) in de T-cam? Dat zou dus verklaren waarom zoveel eruit ligt als het broadcast center in die zin eruit ligt. Dus de telemetrie vanuit de ECU loopt naar de T-cam waarop de antenne(s) zitten en dan wordt er één signaal met telemetrie + video feed verstuurd dat door antennes langs de baan wordt opgepikt. En vanuit die antennes langs de baan zal het dan bekabeld richting het broadcast center gaan die de boel weer doorzetten naar de FIA en teams.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnowDude
De teams hebben een eigen datastream vanuit de auto. De telemetrie richting FIA en Fom Voor bijvoorbeeld de onboard telemetrie gaat wel via het tv signaal

All electric components run on smoke. If you let the smoke out, they won't work anymore.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Korras
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01-09 14:45
ThomasG schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 11:00:
[...]
Ik ben nog steeds voorstander van het volgende:

Motorvolume max een X volume. hoe je dat indeeld, en wat je daar in steekt, mag je helemaal zelf weten. een V12? prima. een V6 met allerlei hybride systemen? prima. een elektromotor? prima.

idem voor 'brandstof', gewoon een max X volume (niet gewicht! puur volume.). dan kan daar een flinke energiecel in, of gewone brandstof.

hiermee kunnen er diverse fabrikanten weer nieuw instappen, en heb je ook kans dat de electrische aandrijving verbeterd wordt, als F1 teams gaan investeren in ontwikkeling.

7D | 30D | grips | flitslampjes | lensspul
Te Koop: A-Mount Sigma 20MM F1.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• basvn

basvn

Breezand - NHN

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/EHJc0ITWsAAZ7YK?format=png&name=large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Korras schreef op vrijdag 18 oktober 2019 @ 10:22:
[...]

Motorvolume max een X volume. hoe je dat indeeld, en wat je daar in steekt, mag je helemaal zelf weten. een V12? prima. een V6 met allerlei hybride systemen? prima. een elektromotor? prima.

idem voor 'brandstof', gewoon een max X volume (niet gewicht! puur volume.). dan kan daar een flinke energiecel in, of gewone brandstof.

hiermee kunnen er diverse fabrikanten weer nieuw instappen, en heb je ook kans dat de electrische aandrijving verbeterd wordt, als F1 teams gaan investeren in ontwikkeling.
Dan zijn er 2 mogelijkheden:
- Je moet BoP instellen zodat iedereen even hard gaat
- Iedereen komt uiteindelijk op 1 motor uit die het hardste gaat (en je hebt alsnog geen variatie)

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SnowDude
Korras schreef op vrijdag 18 oktober 2019 @ 10:22:
[...]

Dit is een utopie. Wat zal gebeuren is dat een aantal verschillende dure oplossingen worden bedacht, waarvan er 1 beter is dan de rest en dan 3 jaar later rijdt iedereen toch met het zelfde. Dan kan je beter van te voren afspreken dat iedereen met de zelfde aandrijving rijdt

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DeKaerften
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
SnowDude schreef op vrijdag 18 oktober 2019 @ 10:41:
[...]

Dit is een utopie. Wat zal gebeuren is dat een aantal verschillende dure oplossingen worden bedacht, waarvan er 1 beter is dan de rest en dan 3 jaar later rijdt iedereen toch met het zelfde. Dan kan je beter van te voren afspreken dat iedereen met de zelfde aandrijving rijdt
Behalve Ferrari, die blijft nét iets te lang doorrijden met een v12, wat toch net niet helemaal de beste oplossing blijkt. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krankenhausen
  • Registratie: December 2010
  • Niet online
SnowDude schreef op vrijdag 18 oktober 2019 @ 10:41:
En brandstof sparen blijft ook gewoon omdat het sneller is, de auto is lichter voor een groot deel van de race. En er blijven eisen nodig omtrent de brandstof omdat je het publiek niet wilt vergiftigen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SnowDude
Krankenhausen schreef op vrijdag 18 oktober 2019 @ 12:28:
[...]
En er blijven eisen nodig omtrent de brandstof omdat je het publiek niet wilt vergiftigen.
Of ontploffen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krankenhausen
  • Registratie: December 2010
  • Niet online
True, je zou best met een leuk tijdelijk boost systeem kunnen komen gebaseerd op FOOF.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• basvn

basvn

Breezand - NHN

Voor de MERC-fans
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/EHKEq30WoAIYFi7?format=jpg&name=large
kosten : €40,- in pre-order

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WhatsappHack
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
Zou er niet eergister een uitspraak komen van de FIA over het remsysteem van Renault? Heb ik dat gemist of is er nog geen nieuws? Kan nergens iets vinden dus gok dat laatste.

Geen quote of mention @WhatsappHack? Dan niet raar opkijken als je geen reactie krijgt. ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• U123456
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 08:25
40 keuzes voor Kimi vanwege zijn 40e verjaardag door Blick.ch:
“Liever naar de tandarts dan een interview!”
Link: https://www.blick.ch/spor...-zahnarzt-id15569201.html

[ Voor 3% gewijzigd door U123456 op 18-10-2019 14:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

WhatsappHack schreef op vrijdag 18 oktober 2019 @ 13:51:
Zou er niet eergister een uitspraak komen van de FIA over het remsysteem van Renault? Heb ik dat gemist of is er nog geen nieuws? Kan nergens iets vinden dus gok dat laatste.
Ik ook niet, nergens in het nieuws op dit moment.

Maar... > sisser > aflopen :+

Testing, one, two ...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21-09 11:07

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

U123456 schreef op vrijdag 18 oktober 2019 @ 14:19:

[...]

14 d:)b

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Nat-Water
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19-09 10:43
U123456 schreef op vrijdag 18 oktober 2019 @ 14:19:

[...]

Krijg je een interview van Jack, heb je het je allebei! :P

Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.
Gloria patri furnituribus In nomine IKEA!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
Gesproken over dat de FIA nog een oordeel ergens over moet vellen. Hoe is dat afgelopen met die diskwalificatie van Alfa van ergens voor de zomerstop? Ze hebben toen beroep aangetekend en de uitspraak daarvan zou weer een aantal maanden duren. Maar is daar intussen al een uitspraak over geweest? In ieder geval heeft Kubica zijn ene puntje nog wat die toen heeft behaald door die dubbele DSQ.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• yorkick
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 11-09 17:46
RobertMe schreef op vrijdag 18 oktober 2019 @ 15:33:
Gesproken over dat de FIA nog een oordeel ergens over moet vellen. Hoe is dat afgelopen met die diskwalificatie van Alfa van ergens voor de zomerstop? Ze hebben toen beroep aangetekend en de uitspraak daarvan zou weer een aantal maanden duren. Maar is daar intussen al een uitspraak over geweest? In ieder geval heeft Kubica zijn ene puntje nog wat die toen heeft behaald door die dubbele DSQ.
Jup 3 weken geleden:
https://www.formula1.com/...oCd6strrOxaqhf8K4mFM.html

kimi

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Martinspire

Martinspire

Awesomeness

Eindelijk wat meer behind the scenes:

Leuk om te zien en moet ook wel apart zijn als iedereen zo voor je staat te klappen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barfman
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:30
Erg leuk filmpje, en erg veel respect voor Max van de Honda medewerkers _/-\o_

System | Racing is in my Blood

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 07:52
Brr, m’n nekharen gaan alweer omhoog wanneer ik die Coronel hoor praten in het F1 cafe, met zijn ‘LeClerc deed het express’ :r

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Edgenumber
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 07:37
Je kan veel zeggen over leclerc. Onbeholpen actie, enz, enz. Maar ik geloof nooit dat hij dit expres doe. Er hoef maar iets net wat anders te lopen en max had door gekund en leclerc had op moeten geven.

Maar coronel en kornuiten roepen mijn inzien voornamelijk wat hun populair maakt bij het publiek. Ik vind guido en ho pin hun commentaar vele malen beter.

Gecertificeerd ongeleid projectiel

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RobertMe
Edgenumber schreef op vrijdag 18 oktober 2019 @ 22:51:
Je kan veel zeggen over leclerc. Onbeholpen actie, enz, enz. Maar ik geloof nooit dat hij dit expres doe. Er hoef maar iets net wat anders te lopen en max had door gekund en leclerc had op moeten geven.
Schumacher heeft ook meerdere van die do-or-die acties gehad. Ik dacht meteen Schumacher en Hill, maar met Google kom ik dan op deze uit:

Die is ook wel de historie in gegaan als vuile actie van Schumacher, maar hier heeft hij het geluk dat Hill ook uit valt. Maar er is ook nog (minimaal) een andere actie geweest van Schumacher waarbij die hem (buitenom) lomp tegen zijn concurrent aan de binnenkant zet, maar die vervolgens zelf als enige uitvalt.

Edit:
Schumacher & Villeneuve in Jerez dus:

Dat was die wat ik meteen voor mij zag.

[ Voor 17% gewijzigd door RobertMe op 18-10-2019 23:44 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NotSoSteady
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 03:25
Edgenumber schreef op vrijdag 18 oktober 2019 @ 22:51:

Maar coronel en kornuiten roepen mijn inzien voornamelijk wat hun populair maakt bij het publiek. Ik vind guido en ho pin hun commentaar vele malen beter.
Ik ook niet, zoals Doornbos al zegt kun je zien dat hij de auto kwijtraakt achter Vettel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paulus07
  • Niet online
Hopelijk dat er nog ooit wat gevechten op de baan gaan komen als:

Lekker dicht op elkaar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinspire

Martinspire

Awesomeness

FabianGTI schreef op vrijdag 18 oktober 2019 @ 22:42:
Brr, m’n nekharen gaan alweer omhoog wanneer ik die Coronel hoor praten in het F1 cafe, met zijn ‘LeClerc deed het express’ :r
Je moet hem gewoon niet te serieus nemen. Hij is typisch zo'n kroegganger die graag wat reacties krijgt op wat ie zegt. Dat vind ie gewoon leuk. Verder weet ie ook dat tegenwoordig dit soort soundbites goed werken op social media. Het zal hem geen windeieren leggen.

Verder zal ie het wellicht niet hebben gedaan om contact te maken, maar het kan wel zijn geweest om hem weg te drukken om in te kunnen halen, maar het liep even verkeerd af. Onderschat hoeveel gladder de binnenkant daar was en met minder downforce kun je niet sturen. Weer wat geleerd. Had alleen wel zwaarder bestraft mogen worden imo.

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• Finraziel
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 07:55
NotSoSteady schreef op vrijdag 18 oktober 2019 @ 23:13:
[...]

Ik ook niet, zoals Doornbos al zegt kun je zien dat hij de auto kwijtraakt achter Vettel.
Hij zal niet bewust Max er af geduwd hebben, maar ik denk wel dat hij min of meer bewust te veel risico nam. Hij is te goed om zich daar niet van bewust te zijn geweest. Ik denk dat hij gewoon niet wou accepteren dat Max hem inhaalde en dus koppig door knalde in plaats van logisch na te blijven denken.
Dus bewust er tegenaan? Nee, denk het niet. Onschuldig? Alles behalve... misselijk ventje wat mij betreft met zijn schijnheilige gedoe altijd.

Gamertag: FinrazielNL

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Crazy D

I think we should take a look.

Martinspire schreef op vrijdag 18 oktober 2019 @ 23:47:
[...]

Je moet hem gewoon niet te serieus nemen. Hij is typisch zo'n kroegganger die graag wat reacties krijgt op wat ie zegt. Dat vind ie gewoon leuk. Verder weet ie ook dat tegenwoordig dit soort soundbites goed werken op social media. Het zal hem geen windeieren leggen.

Verder zal ie het wellicht niet hebben gedaan om contact te maken, maar het kan wel zijn geweest om hem weg te drukken om in te kunnen halen, maar het liep even verkeerd af. Onderschat hoeveel gladder de binnenkant daar was en met minder downforce kun je niet sturen. Weer wat geleerd. Had alleen wel zwaarder bestraft mogen worden imo.
Tjah hij nuanceerde het wel iets later. Volgens mij is zijn definitie van expres, dat LeClerc had moeten/kunnen weten dat hij zou ondersturen vanwege het gebrek aan downforce, en dat hij iets gas moeten lossen om zijn lijn te kunnen volgen. Doordat hij dat niet deed, onderstuurde hij naar buiten. Het was dus niet express naar links/rechtdoor sturen, maar gewoon te snel blijven willen gaan en daardoor naar buiten glijden. Expres? Mwah, als hij gas had los gelaten had men geroepen dat het geen racer is want hij liet zijn gas los. In dat opzicht zou hij het dus nooit goed hebben kunnen doen. Je zou ook kunnen zeggen dat Max had kunnen weten dat leClerc naar buiten zou ondersturen, maar ja, je bent racer dus je houdt natuurlijk niet in in zo'n geval.

Maar Coronel moet je gewoon beschouwen als die dude die in elk cafe wel zit, die overal een mening over heeft, en denkt door het zo hard mogelijk te zeggen, hij meer gelijk heeft dan anderen :P

Exact expert nodig?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• StealthyPeanut
Crazy D schreef op zaterdag 19 oktober 2019 @ 09:29:
[...]

Je zou ook kunnen zeggen dat Max had kunnen weten dat leClerc naar buiten zou ondersturen, maar ja, je bent racer dus je houdt natuurlijk niet in in zo'n geval.
Dit las ik ook ergens en vind dit zo'n ongelofelijke dooddoener. Dus we gaan in de F1 racen, maar je mag niet op plekken op de baan rijden of inhalen waar jouw tegenstander weleens een foutje zou kunnen maken.

Ga dan lekker breien in een schommelstoel achter de geraniums met een lekkere verse muntthee met honing in je hand.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Crazy D

I think we should take a look.

StealthyPeanut schreef op zaterdag 19 oktober 2019 @ 09:33:
Dit las ik ook ergens en vind dit zo'n ongelofelijke dooddoener. Dus we gaan in de F1 racen, maar je mag niet op plekken op de baan rijden of inhalen waar jouw tegenstander weleens een foutje zou kunnen maken.
Nee, maar huil dan ook niet dat er een keer iets kan gebeuren. Het gaat vaak goed, levert vaak mooie inhaalacties op, maar het kan ook een keertje misgaan. Wellicht (aangezien LeClerc straf heeft gehad ervoor) was LeClerc in dit geval degene die iets had moeten inhouden omdat ie had moeten weten dat ie zou ondersturen, maar iets breder getrokken dan dit incident: je mag inhalen, en je mag verdedigen. Max mag buiten om rijden, maar LeClerc mag binnendoor natuurlijk proberen om zo hard mogelijk te blijven gaan om Max terug te pakken. Dat is racen. En dat gaat soms mis. Tjah. That's racing.

Exact expert nodig?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Chiron

Chiron

Moderator Discord
Crazy D schreef op zaterdag 19 oktober 2019 @ 09:29:
[...]

Tjah hij nuanceerde het wel iets later. Volgens mij is zijn definitie van expres, dat LeClerc had moeten/kunnen weten dat hij zou ondersturen vanwege het gebrek aan downforce, en dat hij iets gas moeten lossen om zijn lijn te kunnen volgen. Doordat hij dat niet deed, onderstuurde hij naar buiten. Het was dus niet express naar links/rechtdoor sturen, maar gewoon te snel blijven willen gaan en daardoor naar buiten glijden. Expres? Mwah, als hij gas had los gelaten had men geroepen dat het geen racer is want hij liet zijn gas los. In dat opzicht zou hij het dus nooit goed hebben kunnen doen. Je zou ook kunnen zeggen dat Max had kunnen weten dat leClerc naar buiten zou ondersturen, maar ja, je bent racer dus je houdt natuurlijk niet in in zo'n geval.
De klasse van Max is dat ie inderdaad wist dat LEC er zat, hij hield daarom een auto ruimte (!) en zat helemaal tegen het gras aan aan de buitenkant.
Hij had alleen niet verwacht dat LEC er als een dolle stier zo hard en ver in hem zou ondersturen. LEC had idd van het gas moeten gaan, want voor hetzelfde geld zou LEC ook lek kunnen rijden. Hij kwam te hard en van te ver. Gewoon teveel risico genomen, en dat kun je LEC wel degelijk aanrekenen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dr.lowtune
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-08 19:27

dr.lowtune

Deugt niet

Chiron schreef op zaterdag 19 oktober 2019 @ 09:47:
[...]

Hij had alleen niet verwacht dat LEC er als een dolle stier zo hard en ver in hem zou ondersturen.
Als een op hol geslagen paard bedoel je, Lamborghini's zijn stieren :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alesandro_46
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 07:58
dr.lowtune schreef op zaterdag 19 oktober 2019 @ 10:50:
[...]

Als een op hol geslagen paard bedoel je, Lamborghini's zijn stieren :+
En bij Red Bull? :+

Deze ruimte is bewust leeg gelaten

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• StealthyPeanut
Crazy D schreef op zaterdag 19 oktober 2019 @ 09:38:
[...]

Nee, maar huil dan ook niet dat er een keer iets kan gebeuren. Het gaat vaak goed, levert vaak mooie inhaalacties op, maar het kan ook een keertje misgaan. Wellicht (aangezien LeClerc straf heeft gehad ervoor) was LeClerc in dit geval degene die iets had moeten inhouden omdat ie had moeten weten dat ie zou ondersturen, maar iets breder getrokken dan dit incident: je mag inhalen, en je mag verdedigen. Max mag buiten om rijden, maar LeClerc mag binnendoor natuurlijk proberen om zo hard mogelijk te blijven gaan om Max terug te pakken. Dat is racen. En dat gaat soms mis. Tjah. That's racing.
Ik vind dat je het heel erg in het midden laat. LEC had wellicht moeten inhouden? Waarom wellicht? In Spa nam Max wat veel risico bij de start door in dat gat te duiken (voorbeeld van beide schuld). Maar in Suzuka is maar 1 schuldige.

LEC heeft gewoon een rookie mistake gemaakt en wilde zijn verlies niet pakken. Net als Max ook weleens heeft gedaan. Shit happens en hoort inderdaad bij het racen. Is elke topcoureur wel overkomen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Edgenumber
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 07:37
RobertMe schreef op vrijdag 18 oktober 2019 @ 23:04:
[...]

Schumacher heeft ook meerdere van die do-or-die acties gehad. Ik dacht meteen Schumacher en Hill......
Ik begrijp waar je op doel. Maar dat zie ik niet in deze specifieke actie van leclerc. Ik vind deze actie eerder vergelijkbaar met andere start incidenten waarbij rijders teveel goed willen maken bij het aanremmen van de eerste bocht.

De acties van schumi waren op dat moment specifiek gericht op vilneuve / damon. En leclerc wilde in japan te veel ongeacht wie er naast hem zat. En volgens mij ging leclerc wijd en stuurde schumi bewust op personen in.

Dus eerder lomp en onbeholpen dan moedwillig max er vanaf rijden.

Edit. Volgens mij kunnen we met deze ene race een heel jaar een topic levend houden. :)

Ik vind het leuk om op tv te zien, maar verder maak ik me er niet zo druk om. Max heeft lompe acties gehad, leclerc heeft zo. Alonso, vettel, you name it, they got one,... or two,... or twenty.

Hoort bij het spelletje en het tv spektakel. Ik gun max zijn kampioenschap. Maar ik gun mijzelf nog meer races waarbij max en leclerc het tot over het randje met elkaar aan de stok hebben. Zolang ze maar niet gewond raken.

[ Voor 25% gewijzigd door Edgenumber op 19-10-2019 13:04 ]

Gecertificeerd ongeleid projectiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• basvn

basvn

Breezand - NHN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wom
  • Laatst online: 21-09 19:56

Wom

RobertMe schreef op vrijdag 18 oktober 2019 @ 23:04:
[...]

Schumacher heeft ook meerdere van die do-or-die acties gehad. Ik dacht meteen Schumacher en Hill, maar met Google kom ik dan op deze uit:
[YouTube: Schumacher And Hill Collide In Title Showdown | 1994 Australian Grand Prix]
Die is ook wel de historie in gegaan als vuile actie van Schumacher, maar hier heeft hij het geluk dat Hill ook uit valt. Maar er is ook nog (minimaal) een andere actie geweest van Schumacher waarbij die hem (buitenom) lomp tegen zijn concurrent aan de binnenkant zet, maar die vervolgens zelf als enige uitvalt.
In de podcastaflevering met Brawn zit daar interessant stukje over in. Schumacher was bij terugkomst in de pits furieus op Hill, was absoluut overtuigd dat hij niks fout gedaan had. Totdat Schumacher de beelden zag en merkte dat de vork toch anders in de steel zat. Dat horende leek het mij niet direct een bewuste actie.

Die actie op Villeneuve was overigens wel bewust, Brawn gaf zelf ook aan dat hij daar helemaal niks van snapte en er niet blij mee was.

Carnavalmarkt.nl - Gratis adverteren met carnaval- en feestartikelen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TinusTegengas
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 08:42

TinusTegengas

Formula Racing

I'm confused. Oh wait, maybe I'm not.

Pagina: 1 ... 136 ... 156 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Alle weekend-topics van 2019: Topicreeks: [F1] Seizoen 2019

Zoals altijd, links of suggesties naar illegale video- en datastreams zijn vanzelfsprekend niet toegestaan.

Waar Formule 1 te zien op TV of internet: [F1] Kwaliteit van uitzendingen en waar te kijken?
Bezoek van een GP-weekend: [F1] On-site - Welke grand prix ga jij bezoeken?
Formule-E: Formule E - Deel 1
Andere racecategorieën: Algemeen race topic Deel 2
GP in Nederland: [F1] Grand Prix van Nederland: Zandvoort
Netflix documentaire: [F1] Netflix documentaire
En voor interesse iRacing is er ook: iRacing 2016-2019
Rich Energy: [F1] Rich Energy
Discussie over de Netflix-serie is hier off-topic, maar kan in [F1] Netflix documentaire