RBR zie ik zeker voluit voor 2021 gaan. Het probleem is dat je niet voor 2021 kan gaan als de reglementen maar niet worden vastgesteld. Alle teams, maar zeker de top drie zijn bezig om het traject te traineren en sturen naar wat ze denken dat het beste is voor hun, niet voor de sport. Newey bijvoorbeeld is kennelijk wel blij met dit uitstel omdat RBR kennelijk een kleiner aerodynamisch team heeft dan met name Mercedes. Vroege vaststelling zou Mercedes te veel helpen.BlauweFles schreef op maandag 30 september 2019 @ 22:50:
Ik zei gisteren hetzelfde, zonder regelgeving aanpassing in 2020 heeft het geen zin om ontwikkelingen uit te stellen. Zo werkt F1 niet.
Wat ik denk dat er gebeurt.Mijn conclusie
- Ferrari heeft iets gevonden waardoor ze meer vermogen hebben. Dat is in de zomerstop gebeurt
- Daardoor hebben ze drie/vier races op rij een dominante auto
- Waar RBR tot de zomer tweede team was, zijn ze nu derde
- Mercedes was dominant tot de zomerstop, maar had RBR kort achter zich
- Kijk naar Hongarije. Max haalt pole, maar in de race toch niet zo sterk als gehoopt Mercedes toch de snelste
- Mercedes begrijpt ook niet waar de kracht van Ferrari opeens vandaan komt
- Vlak voor de zomer is het reglement van 2021 ev gekomen
- Ferrari dreigt dat alsnog te vetoën
Edit:
- RBR heeft in de zomer zijn aandacht op 2021 gezet
- Mercedes deed dat ook, maar komt daar nu gedeeltelijk op terug
- Ferrari zet in op 2020 en zal proberen de auto’s gelijk te houden voor 2021
Als je de podcast van Brawn en Gordon Murray (beyond the grid) beluistert hoor je hun zeggen: Om te winnen moet je als eerste de juiste vragen stellen. De regels interpreteren, een vraag erover stellen aan de FIA en je ontwerp daarop baseren. De gene die als eerste de goede vragen stelt, wint. Zo won Brawn (double diffuser), zo wint Mercedes (Hybride motoren). En als je dat goed doet, kan je jaren dominant zijn. Zelfs Brabham kon dat (pitstops).
RBR wil terug naar de dominante die ze met Vettel hadden. En dat kan alleen door nu vol op 2021 te gaan zitten.
Er is een kans dat RBR volgend jaar wint. Als zowel Ferrari als Mercedes ook naar 2021 kijken en ze allemaal 2020 “laten lopen”. Die kans is met de huidige sterke Ferrari auto kleiner geworden. Wellicht zegt Mercedes na volgend jaar wel, toedeloe, Hamilton 🐐, door als motor leverancier voor McLaren. Dan zetten ze juist nog vol in op deze auto.
Ondertussen zijn plannen voor standaardisering al helemaal gesneuveld, lijken de coureurs niet tevreden te zijn omdat die vooral lichtere auto's willen en dat krijgen ze niet en loopt Ferrari weer eens te dreigen met hun achterlijke veto. Als er nog wat afgesproken gaat worden, dan moet het snel gebeuren. Brawn moet er eigenlijk gewoon iets doorheen drukken en dan heb je maar te accepteren of je vertrekt. Als RBR het dan het beste oplost, graag.
Tweede is dat ik ergens begin te vermoeden dat Mercedes echt per 2021 de stekker eruit kan trekken. Het probleem is dat Toto Wolff ook een 30% belang heeft in het team. Mercedes zou haar 60% kunnen overdragen voor een symbolisch bedrag. Mercedes betaalt uit mijn hoofd iets van €70 miljoen per seizoen. Met de budgetcap zal het budget toch omlaag moeten tenzij je echt zwaar gaat valsspelen. Het kan dus zomaar "Toto racing" gaan worden. Moeten alle andere sponsoren wel bereid zijn te blijven en dezelfde bedragen te betalen zonder gelieerd te zijn aan Mercedes. Dat gaat misschien nog een dingetje worden. Het probleem is dat de PU de echte kostenpost is, en ik denk dat als Mercedes daar ook de stekker eruit trekt, het wel een probleem gaat zijn. Zou uiteraard perfect kunnen kloppen want McLaren kiest nu al jarenlang systematisch de verkeerde PU leverancier.

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.