pinda powerrr schreef op maandag 9 september 2019 @ 16:46:
[...]
RIC is heel goed, maar LEC is beter. Zelfde hout als Verstappen en Hamilton, bijzondere coureurs. Vergeet niet dat hij "eventjes" Vettel zeer gedecideerd aan de kant schuift, nee, gewoon degradeert. Die gaat alleen maar beter worden.
Dat weet ik nog zo net niet. Ja, nu komt de controverse.

Leclerc is natuurlijk een ongelofelijk talent, dan staat buiten elke twijfel. Toch denk ik niet dat het een en al geweldig is. Ik zie hem eigenlijk nog steeds te veel fouten maken zoals de crash in Baku. Die overwinning in Monza was ook niet foutloos en zowel Monza als Spa waren ook geluk met Hamilton. In Spa was Hamilton net te laat en in Monza kwam Hamilton met een totale amateur inhaalpoging. Je haalt niet iemand in aan de buitenkant van de bocht. Dat hij van de baan werd geduwd verhulde eigenlijk hoe amateuristisch dat was. Het was net zo amateuristisch als de buitenbocht verdedigen in Oostenrijk. Daar probeerde hij Verstappen een tijdstraf aan te smeren i.p.v zijn positie tot het uiterste te verdedigen. Dat is de verkeerde mentaliteit. Ten eerste het aansmeren, ten tweede het opgeven en dan je concurrent maar een straf aannaaien.
Als ik het afzet tegen Verstappen in 2016, dan zie ik parallellen maar ook verschillen. Verstappen was in 2016 eigenlijk ook een ruwe diamant. Zaten ook fouten tussen, maar buiten Monaco waren het er eigenlijk minder dan Leclerc. Minder consistent verkeerd in ieder geval. Dat was dan met een jaar F3 ervaring en een jaar F1. Verstappen liet in 2016 alleen wel meer echte magie zien dan Leclerc, en in 2016 was het een nog erger Mercedes feest dan dit seizoen.
Ook denk ik dat in 2016, Verstappen het moeilijker had met Ricciardo dan Leclerc nu met Vettel. Vettel kan gewoon niet echt presteren met deze auto. Hij lijkt het vertrouwen niet te hebben, spinde alweer en mist zijn snelheid in kwalificatie ook. Juist Vettel kan in Q3 er ook een tandje bijzetten, maar ik heb het al maanden niet gezien. Hij lijkt mentaal allang vertrokken te zijn. Komt wel opdagen, rijdt zijn rondjes, maar er zit weinig passie of strijd meer in. Zet dat af tegen Ricciardo die er vol voor ging in 2016, met een auto waar hij ook wat mee kon.
Ik denk dat je Leclerc nu nog niet op het niveau van Verstappen of Hamilton kan zetten. Hij mist simpelweg de ervaring en maakt te veel kleine en grote fouten. Goed is hij zeker, maar ik weet niet hoe goed hij zal blijken te zijn. Zijn ontwikkeling naar en in de Formule 1 is ook niet zo snel als Verstappen. Dat laatste is ook nog een dingetje. Ik denk namelijk helemaal niet dat Verstappen op de top van zijn kunnen is, of zelfs maar dichtbij. Nee, ik denk dat hij nog constanter, nog ervarener en nog sneller kan zijn dan hij nu al is. Dat gaat nog wat worden als die echt in een dominante auto zou komen te zitten.
De media speelt hier ook een rol in. Die hebben Leclerc gecreëerd als de anti Verstappen omdat ze graag het komende decennia ook hun voornamelijk clickbait artikelen willen verkopen. Nu is het elke keer maar vergelijken, Senna vs. Prost hype, selectief quoten, bla bla bla. Leclerc is er nog niet klaar voor en werkelijk alles nu ophemelen of met dubbele standaarden goedkeuren, helpt ook niks. Ik zie het echt wel in Leclerc, maar ik denk niet dat het volgend jaar opeens al het niveau Hamilton is en Leclerc voor een kampioenschap kan gaan, mocht Ferrari de auto eens niet verprutsen. Nee, misschien in 2021. Het probleem is dat Verstappen zich nog steeds blijft ontwikkelen. Hij heeft een flinke voorsprong op kunnen bouwen in ervaring en over talent beschikt Verstappen ook.
Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.