Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Majid79
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 19-12-2023
Beste Tweakers,

Zoals het onderwerp al zegt, wel ik mezelf omscholen naar de ict-branche. Ik ben nu werkzaam in de financiële sector m.n. pensioenen. En eerlijk gezegd ben ik er wel helemaal klaar mee. Ook heb ik een duurzame inzetbaarheidscursus gevolgd. Hier is ook uitgekomen dat een baan in de ICT wellicht wel voor energie zorgt.

Ik heb zelf geen ervaring in de ICT- branche. Maar ben wel HBO opgeleid. Zelf dacht ik aan functie in ict bij een financiële onderneming zoals een pensioenfonds.

De vragen die ik heb, zijn:

1 Zijn er andere tweakers die zich hebben laten omscholen naar de ict-branche en wat zijn jullie ervaringen en heeft het positief uitgepakt voor jullie?

2 welke problemen ondervond je tijdens je omscholing

3 Welke pad hebben jullie gevolgd? Ik heb zelf al gekeken bij LOI maar daar kon ik niet echt iets bruikbaars vinden. Wel heb ik iets leuks gevonden bij icttraingen.nl.

Ik hoop snel naar jullie ervaringen en tips te horen.

Mvg

Majid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 08-09 13:19

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Gezien je nickname; je bent 39? Dan heb je toch wel enige voorkeur / info over wat je zelf denkt wat "leuk" is voor je in de ICT? Dat is namelijk nogal een slok op een borrel qua omscholen en welk pad je moet bewandelen.

Je topicstart / carriere geeft me op dit moment erg weinig houvast tot een gedegen antwoord / advies dus het zo zomaar kunnen zijn dat je misschien beter een HBO-opleiding moet gaan volgen om een bepaald niveau voor je definitieve loopbaan te realiseren.

[ Voor 0% gewijzigd door MAX3400 op 16-12-2018 20:35 . Reden: Type foutjes ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brandaris01
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 04-09 17:18
Hoi Majid,

Op Tweakers loopt er ook een verzameltopic over omscholen naar de ICT, waarin mensen hun ervaringen kunnen delen.

Omscholen naar ICT-er.
Wellicht ook interessant voor jou?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LucyLG
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 25-07-2024

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Niet om je te ontmoedigen, maar het is vaker langs gekomen (je vraag in combinatie met je situatie), en het loopt niet altijd zoals je zou verwachten.

Omscholen naar programmeur
Omscholen tot programmeur

als je al wel ervaring hebt maar geen gestructureerde scholing:
kansen als Java programmeur zonder diploma

als je geen ervaring hebt maar wel geld wil verdienen en dat alvast in de IT gaat zoeken (wat minder nuttig topic IMO):
Snel rijk worden in de IT

Uit een ander topic:
johnkeates schreef op dinsdag 13 maart 2018 @ 22:15:
Tenzij je al affiniteit met ICT hebt is de kans klein dat je op redelijke termijn een waardevolle IT-rol kan vervullen. Klinkt misschien hard, maar zo werkt het. Het is in tegenstelling tot veel ander soort werk niet slechts wat kennis en oefenen, maar het is een manier van denken die niet voor iedereen weggelegd is.

Goed kunnen schrijven is trouwens wel een vereiste, zowel als je code schrijf als wanneer je documentatie en administratie doet. Een halfbakken JIRA ticket is bijvoorbeeld nutteloos, en een FO waar niemand wat mee kan kost meer tijd dan het oplevert.

Ga ook eens op dit forum rondzoeken naar vergelijkbare vragen, dit item is al minstens 10x langsgekomen, en een van de basale dingen in de IT is dat je weet hoe je informatie moet zoeken en vinden. Als je dat niet kan zal je ook het werk niet kunnen doen, en het is niet iets wat vanzelf wel komt, het is iets wat de meeste mensen die ooit in de IT terecht gekomen zijn al vooraf deden, een soort van nieuwsgierigheid die het bij redelijk mensen ontbreekt.

Dit houdt niet in dat het niet kan, maar wel dat het rooskleurige plaatje niet is wat het lijkt. Dingen als blockchain zou ik maar snel vergeten, tot dat je iets van 5 jaar lang hebt zitten programmeren en de achterliggende algoritmen en wiskunde snapt heeft het niet veel zin om je daar al druk over te maken ;-)

Leesvoer:

Omscholen naar programmeur

[...]
Onder andere kwam dit lijstje langs met vergelijkbare vragen die meer op de inhoud in gaan en minder op het feit dat het een carrière switch is:
Dit was het topic: 27 Jaar compleet nieuwe start

In principe zijn 'programmeur', en 'in de IT' en 'omscholen naar IT' een beetje uitwisselbaar geworden, dat komt door dat de meeste bedrijven die niet niet heel ver achter lopen en allemaal wel een Ops-achtervoegsel hanteren achter elke functie. Dat houdt in dat je als frontender toch echt iets moet weten over CI/CD, integratie met een backend enz. en dat je als werkplekbeheerder iets moet weten over code schrijven om wat API's aan elkaar te lijmen. En dat je als servicedesker iets moet weten over de behoefte van een aanvrager als je een RFC binnen krijgt zodat je 'm niet verkeerd interpreteert, maar ook dat je je service catalog aan slack knoopt met wat ranzige javascript npm rommel als lijmlaagje. Dat zou je in normale termen misschien als 'over je grenzen kijken' omschrijven. De tijd dat je op een eilandje zat en daar 40 jaar hetzelfde kon herhalen is geweest ;-) (voor het geval dat nog nieuws is).

[ Voor 20% gewijzigd door johnkeates op 16-12-2018 23:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Majid79
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 19-12-2023
Iedereen bedankt voor de reacties... Ik heb iig genoeg leesvoer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Nog een ander stukje informatie wat kan helpen: hoe ben je nu aan je werk en kennis gekomen? Was het een kwestie van opleiding->werk->interne opleiding->beter werk?
Pagina: 1