Programmeren hoe en wat?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.238 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thofra01
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 10-09 13:50
Hallo mede tweakers:

Ik wil graag leren om te programmeren, hiervoor heb ik een aantal vragen:

- Welke software is er handig voor?
- Welke codeer talen zijn het handigst (voor het maken van apps en simpele spellen etc.)
- Waar kan je het goed leren (bronnen om internet of sites)

Ik heb al wat ervaring op visual studio maar dat is nog redelijk simpel.
Op internet ben ik al een tijdje bezig aan het zoeken voor van alles en nogwat rondom het programmeren, ik heb een mac en een windows computer dus dat maakt niet echt uit.
Ik zou graag willen leren hoe je apps maat of simpele spelletjes.

Het zou handig zijn als iemand ook iets vertelt over een goede site, ik heb wel eens gehoord over lyndda.com maar dat kost geld maar dat gewoon als voorbeeld.

Als iemand verder nog tips heeft dan hoor ik dat graag ;) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09-09 13:58

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Je zou bijna denken dat die vraag vaker gesteld is.... Wacht, dat is hij ook! ;)

Verwacht je in dit topic een ander antwoord dan in die topics?

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• azerty
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:48
- Notepad++
- HQ9+ is dé taal hiervoor
- HQ9+ reference is een goed startpunt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoringDay
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13-05 21:49
Leren programmeren doe je niet zomaar via internet, ik zou zeggen bedenk eerst wat je wil leren programmeren. En er is nogal een verschil tussen programmeren en programmeren. Wil je het goed leren , volg dan gewoon een opleiding of een cursus op een goed niveau.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 15:43
Thofra01 schreef op maandag 01 juni 2015 @ 20:57:

Ik heb al wat ervaring op visual studio maar dat is nog redelijk simpel.
Oh... Je gaat beginnen met programmeren en Visual Studio is al te simpel voor je? :z Ik programmeer al een jaar of 5 in C# in Visual Studio en mag denk ik van geluk spreken als ik meer dan 50% van de features al heb ontdekt :P

Anyway, met Visual Studio kun je al terecht bij C#, Visual Basic, F#, C++, Python, Javascript en nog een hele sloot aan andere talen. Welke taal jij wilt leren hangt gewoon af van wat je wilt doen. Simpele richtlijn (verre van uitputtend maar het kan je een opzetje geven):

Android: Java
iOS: Objective-C / Go
Windows Phone: C# / Javascript
Games: tja... C#, C++, Java, whatever floats your boat
Web: ASP.NET (C#), Java, PHP, Ruby, ...
Cross platform apps: C# (Xamarin), Javascript

[ Voor 38% gewijzigd door Avalaxy op 01-06-2015 22:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
wsitedesign schreef op maandag 01 juni 2015 @ 21:23:
- Notepad++
- HQ9+ is dé taal hiervoor
- HQ9+ reference is een goed startpunt
En dat is nou precies de reden waarom we dit soort topics niet graag zien; iedereen gaat zijn/haar favo dingetje roepen met 0 onderbouwing (we hebben overigens ook 0 om op af te gaan). Hoe is dat zinnig?

C++! Nee, Java! Nee man, Pascal! Nee, Go! Ruby! Javascript! See my point?

En, ja, ik zie de 'joke', maar erg behulpzaam is 't niet; eerder verwarrend, zéker voor nieuwkomers ;)

[ Voor 9% gewijzigd door RobIII op 01-06-2015 22:26 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 21:59

Mavamaarten

Omdat het kan!

RobIII schreef op maandag 01 juni 2015 @ 22:21:
[...]

En dat is nou precies de reden waarom we dit soort topics niet graag zien; iedereen gaat zijn/haar favo dingetje roepen met 0 onderbouwing (we hebben overigens ook 0 om op af te gaan). Hoe is dat zinnig?

En, ja, ik zie de 'joke', maar erg behulpzaam is 't niet; eerder verwarrend ;)
HQ9 is een programmeertaal die ontwikkeld is als grapje. Die post was dus ook niet serieus bedoeld ;) http://esolangs.org/wiki/HQ9+
EDIT: Oeps, dacht dat je'm niet doorhad. Dat was wel héél snel ge-edit inderdaad :z

[ Voor 7% gewijzigd door Mavamaarten op 01-06-2015 22:28 ]

Android developer & dürüm-liefhebber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Mavamaarten schreef op maandag 01 juni 2015 @ 22:26:

EDIT: Oeps, dacht dat je'm niet doorhad
offtopic:
Wel dus ;) Ninja-edit die je NB zelf mee-quote :+

Anyhoe: just for posterity: Welke programmeertaal moet ik leren?

[ Voor 24% gewijzigd door RobIII op 01-06-2015 22:31 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thofra01
Avalaxy schreef op maandag 01 juni 2015 @ 22:20:
[...]

Oh... Je gaat beginnen met programmeren en Visual Studio is al te simpel voor je? :z Ik programmeer al een jaar of 5 in C# in Visual Studio en mag denk ik van geluk spreken als ik meer dan 50% van de features al heb ontdekt :P

Anyway, met Visual Studio kun je al terecht bij C#, Visual Basic, F#, C++, Python, Javascript en nog een hele sloot aan andere talen. Welke taal jij wilt leren hangt gewoon af van wat je wilt doen. Simpele richtlijn (verre van uitputtend maar het kan je een opzetje geven):

Android: Java
iOS: Objective-C / Go
Windows Phone: C# / Javascript
Games: tja... C#, C++, Java, whatever floats your boat
Web: ASP.NET (C#), Java, PHP, Ruby, ...
Cross platform apps: C# (Xamarin), Javascript
wat ik tot nu toe heb gedaan daarmee wel, ik zou het wel graag op een hoger niveau willen maar weet niet zo goed hoe.

Hoe heb je alles van visual studio dan geleerd, gewoon proberen of ook wel wat tutorials, want ik heb bij veel dingen in de toolbox dat ik geen flauw idee heb wat ik daarmee moet.

[ Voor 8% gewijzigd door Thofra01 op 02-06-2015 07:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:55
Thofra01 schreef op dinsdag 02 juni 2015 @ 07:42:
[...]

wat ik tot nu toe heb gedaan daarmee wel, ik zou het wel graag op een hoger niveau willen maar weet niet zo goed hoe.

Hoe heb je alles van visual studio dan geleerd, gewoon proberen of ook wel wat tutorials, want ik heb bij veel dingen in de toolbox dat ik geen flauw idee heb wat ik daarmee moet.
Stel jezelf gewoon een doel, verzin een app die je wilt maken en je leert vanzelf alles wat je daarvoor nodig hebt.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thofra01
Ramon schreef op dinsdag 02 juni 2015 @ 07:47:
[...]

Stel jezelf gewoon een doel, verzin een app die je wilt maken en je leert vanzelf alles wat je daarvoor nodig hebt.
daar had ik nog niet aan gedacht, ik ga vanmiddag aan de slag!, dan bedenk ik eerst iets goeds en dan ga ik aan de slag :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarabass
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-04 17:02

Tarabass

Webmaster

Cordova i.c.m. sencha touch. Eén app/code base voor alle platforms.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Programmeren is niet een ding wat je doet, vergelijk het met leren schrijven: je zal ook daadwerkelijk een verhaaltje moeten schrijven, wat meer is dan alleen maar wat letters neerkalken :p Dat geldt bijvoorbeeld ook voor noten lezen, je kan dan niet automatisch muziek maken, of componeren, of alle instrumenten spelen.

Dus hoewel programmeren te 'leren' is, is het niet een ding op zich waarna je van alles kan maken.

Niet om je nou te ontmoedigen, maar het heeft wel veel zin als je ook kijkt naar wat er allemaal bij komt kijken als je een project verzint en het uit wil werken.

Neem een boek om te beginnen, het is nog steeds de best bewezen manier om software te leren maken (waar programmeren een onderdeel van is). Kies een brede taal met een goede geschiedenis zoals Python, C, Java o.i.d, en daarna kan je dan populistische zaken zoals C#, Swift of PHP pakken. (nee, dat ze achter elkaar in het rijtje getypt zijn hier betekent niet dat ze bij elkaar horen, voor dat iemand aar over gaat klagen :p )

Bedenk ook alvast dat je het beste alles in het engels kan doen, dus als je dacht er makkelijk van af te komen met een of ander Nederlands eBookje, dan zit je er helaas naast :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:55
johnkeates schreef op dinsdag 02 juni 2015 @ 07:53:
Neem een boek om te beginnen, het is nog steeds de best bewezen manier om software te leren maken (waar programmeren een onderdeel van is). Kies een brede taal met een goede geschiedenis zoals Python, C, Java o.i.d, en daarna kan je dan populistische zaken zoals C#, Swift of PHP pakken. (nee, dat ze achter elkaar in het rijtje getypt zijn hier betekent niet dat ze bij elkaar horen, voor dat iemand aar over gaat klagen :p )
Vind ik nogal vreemd. Als je een app voor Windows of iOS wil maken zeg jij nee je moet eerst leren programmeren in Java/Python/C voordat je aan die app mag beginnen? Lijkt me nonsens en sterk demotiverend.

Begin gewoon met datgene wat je graag zou willen maken. Leren doe je dan gewoon on-the-fly. Als je een boek wil koop dan een boek die beschrijft wat jij graag wil maken en niet een algemeen programmeer-boek.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 19:03

Sebazzz

3dp

Dus C# is geen brede taal met een goede geschiedenis :p Het bestaat ook al een tijdje en is behoorlijk general purpose. Dit in tegenstelling tot PHP wat in principe een webscripttaal is, of Swift wat primair voor iOS en OSX bedoeld is. C# en Java horen in hetzelfde rijtje ;)

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cr0kie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 31-08 21:21
Zonder de andere posts te lezen is mijn persoonlijke aanbeveling java of C++
Hiervoor zijn tal van gratis programma's (software ontwikkel studio's beschikbaar) en tal van gratis boeken en tutorials.
Ik ken zelf ook C# en andere .NET talen, maar deze werken alleen op Windows en hebben tegenwoordig veel standaard code. (Op java ook) maar hier kun je veel meer zelf programmeren.
Het voordeel van Java is dat naast het veel gebruikt word ook samenhangt met de taal die gebruikt word voor Android en iPhone.

Begin eens met een hello world (hoe saai dat ook is)
Daarna wat tutorials over if stucturen, loops en andere zaken.
Daarna arrays.
Daarna functies, enz, enz...
Daarna een leuke uitdaging bedenken, bvb een kaartspel.

+ Als je gemotiveerd bent komt alles vanzelf goed!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• @r!k
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 10:01

@r!k

It is I, Leclerq

Je kunt hier eens kijken voor een goede beginners cursus C#. http://www.microsoftvirtu...ls-for-absolute-beginners

Ik vind de video's zelf erg nuttig, wellicht heeft TS er ook wat aan.

Een hele rij microsoft certificeringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
RobIII schreef op maandag 01 juni 2015 @ 22:21:
[...]

De laatste posts tonen wel weer aan dat bovenstaande ook hier geld. Daarom gaat dit topic op slot...

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.