Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Omscholen tot programmeur

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 5.625 views

Vraag

• raouldejong1972
  • Registratie: juni 2017
  • Laatst online: 22-07 10:55
Hallo,

Ik wil mezelf aan de hand van cursussen omscholen tot programmeur maar er zijn zoveel talen dat ik door de bomen het bos niet meer zie.

Ik heb geen ervaring en zoek dus eigenlijk een stappenplan. Wat ik heb gevonden om algemene kennis op te doen is de cursus introductie informatica bij de open universiteit. Is dit een goede basis?

Welke taal kan ik het beste gaan leren en is veel werk in te vinden?

Kan iemand misschien een stappenplan voorstellen van leek naar prof?

Ik hoor graag

Gr Raoul

Alle reacties

Acties:
  • +3Henk 'm!

• DJMaze
  • Registratie: juni 2002
  • Niet online
Hoe goed is je wiskunde A/B, in hoeverre ben je autodidact en waardoor deze motivatie?

DJMaze wijzigde deze reactie 16-06-2017 13:40 (21%)

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

• Kek
  • Registratie: maart 2007
  • Laatst online: 09:10

Kek

3flix

Misschien heb je hier iets aan: https://www.reddit.com/r/learnprogramming/wiki/faq
Ik vond die pagina in ieder geval handig en lekker uitgebreid

DJMaze stelt ook de rake vragen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 11:05
Leren programmeren gaat niet om welke taal je gebruikt. Software engineering gaat niet om de syntax van een taal leren. Een taal is maar een tool. Waar het om gaat is leren om een probleem op te lossen d.m.v. software. Welke taal je kiest is niet erg relevant

• RobIII
  • Registratie: december 2001
  • Laatst online: 10:45

RobIII

DT Doktersteam / Moderator Devschuur®

^ Romeinse 3 ja!

Ofwel: Welke taal moet ik leren?

Je zult eerst de concepten, denkwijze etc. onder de knie moeten zien te krijgen. Zoals eerder aangehaald: de taal is niet meer dan een middel tot een doel. De hamer van een timmerman en de kwast van de schilder. En naarmate je beter wordt zul je, net al een timmerman, meer talen / gereedschappen aan je gereedschapskist gaan toevoegen. Dat kunnen talen zijn, maar ook paradigma's, specifieke (hulp) tools, IDE's etc. Maar dat is allemaal bijzaak; als je niet weet hoe je een idee in een algoritme moet omzetten kom je er nooit.

RobIII wijzigde deze reactie 16-06-2017 15:05 (110%)

Mistakes happen. It's the mistakes inside a For Loop that are a real problem - Scott Hanselman.

Over mij

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Harrie_
  • Registratie: juli 2003
  • Laatst online: 09:24
Ik ben het niet helemaal eens met de opmerkingen dat het er niet om gaat welke taal je gebruikt en dat de taal 'niet meer dan een middel' is. In feite klopt dat wel maar ik vind het erg kort door de bocht...

Vergelijk het eens met iemand die ècht iets met zijn handen doet:
Het maakt nogal verschil in kennis, kunde, analytisch vermogen, etc. of je brommers repareert, auto's repareert of straaljagers repareert.

Voor alle drie geld dat je moet kunnen storingzoeken, begrijpen hoe de verschillende onderdelen in een groter geheel samenwerken en welke voorwaarden nodig zijn voor een goede werking (brandstof, zuurstof, temperatuur)

Ik vind het daarom erg kort door de bocht om e.e.a. simpel af te doen met 'de taal maakt niet uit', het heeft ook een hoop te maken met je achtergrond, je analytisch vermogen, je conceptueel denkvermogen en welk 'product' je je fijn bij voelt.

Hoe dan ook mijn advies in deze: HTML + PHP
Waarom?
  • Relatief makkelijke syntax
  • Online is er een shitload aan informatie/script te vinden
  • Je hebt snel resultaat van je werk, je maakt iets en er komt een dynamische webpagina uit
  • Een website/webapp spreekt vaak meer tot de verbeelding dan bijv. een dll maken
  • Web = de toekomst
En zoals eerder gezegd, maar nu meer in de context, de taal is maar een middel. Later kun je altijd nog andere talen leren en op andere platforms andere dingen gaan maken. Maar om e.e.a. te leren, om kennis te maken met programmeren, de logica te begrijpen en onder de knie te krijgen lijkt me dit een stuk aangenamer dan direct te beginnen met C++
*O*

Verplicht leesvoer voor iedereen die PHP pauperaal vindt...

• downtime
  • Registratie: januari 2000
  • Niet online
quote:
Harrie_ schreef op vrijdag 16 juni 2017 @ 17:34:
Het maakt nogal verschil in kennis, kunde, analytisch vermogen, etc. of je brommers repareert, auto's repareert of straaljagers repareert.
Maakt het echt wat uit of een toekomstig automonteur zijn vak op een Mercedes of op een Toyota leert?

Je mag wat van deze vergelijking vinden maar leg dan gelijk uit waarom jouw analogie beter is dan de mijne.

• DJMaze
  • Niet online
quote:
Zie het eens zo: je hebt je rijbewijs gehaald in een diesel auto.
En toch kan je na wat moeite met een benzine/gas auto rijden en je mag zelfs met een aanhanger en/of busje rijden.
Daarna neem je een vervolgcursus om je expertise uit te breiden zodat je ook met een grote aanhanger mag rijden of meer dan 8 personen mag vervoeren of zelfs een vrachtwagen.
quote:
Leuk advies als hij de mensheid wil helpen door software voor medische apparatuur te ontwikkelen 8)7
Nee, doe mij dan maar assembly of C ofzo.

Stop eens met (slechte/goed) adviesen zolang je totaal niet weet WAT hij wil doen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• PageFault
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 10:10
Welk domein wil je uiteindelijk in belangen?

Applicatie: C++, C#, evt. Java
Mobile: Java
Web: PHP, Python, aangevuld met javascript/CSS/HTML/SQL
Embedded: C, C++, assembly, VHDL

Weet je het echt niet? SQL is altijd handig, data heb je al snel. Aanvullen met een object georienteerde taal zoals Java, C++ of C#.

In al deze vakgebieden is veel werk te vinden, maar als zelfstandige is het denk ik het gemakkelijkst om met web naar een nieuwe carriere over te stappen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Marco1994
  • Registratie: juli 2012
  • Laatst online: 11-12 15:11
Zoals hierboven vermeld staat, probeer je niet te focussen op een taal. Probeer je te focussen op de achterliggende gedachten en technieken. Om je van een goed advies te voorzien moeten we eerst weten wat je denkt te willen gaan doen, in welke sector wil je werkzaam zijn, wil je je richten op moderne technieken of wil je je vooral bezig houden met legacy software, etc.

Als je op bovenstaande vragen geen helder antwoord hebt, kan het een idee zijn om een goed boek te kopen en deze te volgen. Een andere optie is gewoon een willekeurige taal(Python, java, c#, vul maar in) te pakken en hier gewoon wat projectjes in te maken. Begin eens met een rekenmachine. Of kijk eens om je heen, kom je een IT gerelateerd probleem tegen? begin gewoon te programmameren om zodoende tot een oplossing te komen. Kom je ergens niet uit, zoek eens op google om tot een oplossing te komen.

• PomPomPom
  • Registratie: november 2015
  • Laatst online: 30-11 10:56
Het is zeker waar dat je vooral concepten moet aanleren en een manier van denken, maar leren programmeren is ook gewoon leuk. Je eerste geslaagde "Hello world!" bv.

Als je besloten hebt om voor web te gaan leren programmeren, kijk eens naar Angular: https://angular.io/guide/quickstart

Succes!

Acties:
  • +2Henk 'm!

• raptorix
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 11-12 12:32
Persoonlijk zou ik je het advies juist geven om NIET met een "makkelijke" taal te beginnen. Het probleem is dat talen zoals PHP relatief weinig afdwingen, kortom de kans dat je juist voor een verkeerde opzet kiest is een stuk groter.

Ik zou je dan liever advies geven een object georiënteerde taal als Java of C# te leren. In combinatie met een MVC framework leer je redelijk goed de beginselen en daarnaast worden deze in de praktijk zeer veel gebruikt. Bovendien neem ik aan dat je hier ook je beroep van wilt maken, vanuit dat oogpunt bieden Java en C# ook veel mogelijkheden voor Junior developers. Ik weet niet in hoeverre je hier aanleg voor hebt, maar als je 3 maanden je schouders er onder zet denk ik dat het mogelijk moet zijn om ergens aan de bak te komen als junior, er is nog steeds een groot tekort aan ontwikkelaars en de trend is om liever iemand met talent op te leiden, dan een matige medior aan te nemen.

Vergeet overigens niet dat een software ontwikkelaar het merendeel van de tijd NIET aan het ontwikkelen is, zeker niet bij de wat grotere organisaties, veel tijd gaat zitten in nuttig en minder nuttig overleg, het uitwerken van documentatie, het ondersteunen van anderen, zelfstudie, etc.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 10:28

Yucon

*broem*

Wat is je achtergrond, en waarom programmeer je nog niet? Programmeren is erg toegankelijk zelfs al is het beperkt tot macro's in excel schrijven of een simpele webpagina maken. Ik stel me voor dat als je enige echt interesse zou hebben je bijna automatisch al met programmeren in aanraking gekomen zou zijn. Toch lijkt dat niet het geval.

Echte interesse en enige aanleg lijkt me wel een harde eis om succesvol om te kunnen scholen. Wil je eens wat meer vertellen over je drijfveren en achtergronden zodat we je wat beter advies kunnen geven?

• DirkZzZ
  • Registratie: september 2007
  • Laatst online: 10-12 16:47
Ik typ het even vanuit mijn perspectief en er zullen genoeg anderen zijn die er anders over denken maar een stappenplan is erg moeilijk op te stellen aan de hand van deze OP. Vooral na het eerste begin waarin alles nog nieuw en spannend zal zijn is het belangrijk dat je aan iets werkt dat je zelf ook erg leuk vindt om af te maken en constant te verbeteren. Dit motiveert je om over dode momenten heen te komen, die je sowieso tegen gaat komen.

Dus ik zou persoonlijk zoeken naar een project dat dicht bij jezelf staat en van daaruit beginnen. Dan kan je denken aan een persoonlijke website bouwen, een tool schrijven die je persoonlijke administratie makkelijker maakt, leuke dingen doen met de vele publieke api's die beschikbaar zijn of misschien zelfs sensoren uitlezen van apparatuur in je huis.

Loop voor inspiratie anders dit topic eens door: [Alg] Welke tools heb jij gemaakt? - deel IV

Dat zijn bijna allemaal projecten die gemaakt zijn door developers die het leuk vinden om iets op te lossen en knutselen aan die tools zullen ze ook zeker niet als werk beschouwen. En veel developers zoeker daarna werk die dicht bij hun interesses liggen waarna ze later min of meer nog betaald krijgen ook voor hun hobby. ;) Een groot voordeel dat tegenwoordig in elke sector binnen elke bedrijfstak wel ergens iets voor te programmeren valt.

Wat ik probeer te zeggen is dat "Welke taal zal ik gebruiken?" vaak niet de eerste vraag is. Dat is afhankelijk van wat je wil bouwen en de manier waarop jij of anderen met deze tool/applicatie moeten gaan werken. Een brede cursus die van alles wat behandelt kan daarbij helpen maar verwacht niet dat je daarna "developer" bent.

En als je toch graag begint met een veelzijdige taal die breed ingezet wordt, dan zou ik persoonlijk voor Javscript kiezen.
Inzetbaar als front- en backend taal en je ziet het overal terugkomen of ze daarnaast nou met Java, Ruby, Python of C# werken.

• Harrie_
quote:
downtime schreef op vrijdag 16 juni 2017 @ 17:39:
[...]

Maakt het echt wat uit of een toekomstig automonteur zijn vak op een Mercedes of op een Toyota leert?

Je mag wat van deze vergelijking vinden maar leg dan gelijk uit waarom jouw analogie beter is dan de mijne.
Mijn vergelijking is misschien ook de werkelijkheid een beetje oversimplified maar ik vind het nogal een verschil of je voor je werk mooie dingen maakt met CSS of zoekalgoritmes programmeert.

Vervolgens kunnen we weer hele discussies starten want 'webdevelopment' != programmeren maar daar komen bijvoorbeeld weer andere aspecten bij i.e. de grafische aspecten van het geheel.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Hydra
quote:
Toch grappig dat je meent dat de taal er toe doet en dan wel aankomt met PHP. Weak typing system, rare API die meer procedureel dan OO is, vooral populair bij kleine web dev shops, enorm veel slechte documentatie, etc.

Beginners kunnen veel beter met een goeie strikte OO taal als C# of Java (of Swift of Kotlin) aan de slag gaan dan met het misbaksel dat PHP heet.

Typisch geval van alleen een hamer hebben en dan in alles een spijker te zien.
quote:
Harrie_ schreef op zaterdag 17 juni 2017 @ 21:00:
Mijn vergelijking is misschien ook de werkelijkheid een beetje oversimplified maar ik vind het nogal een verschil of je voor je werk mooie dingen maakt met CSS of zoekalgoritmes programmeert.
Hij wil programmeur worden, geen designer.

Hydra wijzigde deze reactie 19-06-2017 09:33 (22%)

• Harrie_
quote:
Hydra schreef op maandag 19 juni 2017 @ 09:32:
[...]

Toch grappig dat je meent dat de taal er toe doet en dan wel aankomt met PHP. Weak typing system, rare API die meer procedureel dan OO is, vooral populair bij kleine web dev shops, enorm veel slechte documentatie, etc.

Beginners kunnen veel beter met een goeie strikte OO taal als C# of Java (of Swift of Kotlin) aan de slag gaan dan met het misbaksel dat PHP heet.

Typisch geval van alleen een hamer hebben en dan in alles een spijker te zien.

[...]

Hij wil programmeur worden, geen designer.
Goed, dit worden op deze manier weer hele discussies die uiteindelijk toch nergens op uitlopen. Zoals ik al in mijn oorspronkelijke response aangaf kun je altijd van taal/platform switchen. Mijn punt is alleen dat PHP (met al z'n flaws) een stuk toegankelijker is wanneer je 0 ervaring en achtergrond in programmeren hebt, maar daar kunnen de meningen over verschillen... :9

Acties:
  • +1Henk 'm!

• .oisyn
  • Laatst online: 11:03

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

quote:
Harrie_ schreef op maandag 19 juni 2017 @ 11:23:
Mijn punt is alleen dat PHP (met al z'n flaws) een stuk toegankelijker is wanneer je 0 ervaring en achtergrond in programmeren hebt, maar daar kunnen de meningen over verschillen... :9
Zodat je daarna al die bad practices weer af kunt leren? Lijkt me niet bepaald bevorderlijk voor de leerweg eerlijk gezegd. Er zijn meer talen die redelijk toegankelijk zijn zonder dat ze slecht gedrag aanmoedigen of zelfs nodig hebben.

Als je leert timmeren doe je dat ook niet met deze hamer:

Sure, natuurlijk kun je er spijkers mee slaan door 'm een kwartslag te draaien, maar zinvol is anders.

If we can hit that bullseye, the rest of the dominoes will fall like a house of cards. Checkmate.

• MrFancyPantss
  • Registratie: mei 2017
  • Laatst online: 11-12 13:56
Na al deze comments over dat de taal niet uitmaakt, zou ik aanraden om te beginnen met C#. Waarom? Het is imo veel makkelijker om mee te starten. Alles wat je nodig hebt om alle basiskennis te verwerven kan je doen in één IDE: Visual Studio (community edition is gratis btw, gewoon downloaden van MSDN).

Je hoeft niet OO te programmeren om effectief iets te schrijven. Je kan enorm simpel beginnen met een Console output en alles in de Main te gooien. Zo kan je geleidelijkaan je kennis uitbreiden door verder te bouwen aan je simpele applicaties. Op die manier leren ze het je aan op de meeste scholen.

Meteen in Web vliegen met javascript of php is zeer verwarrend voor beginnelingen imo. Je zit daar al met de scheiding tussen view/opmaak en logica. Dit is voor absolute beginners echt wel advanced en leidt verschrikkelijk hard af van het leren programmeren zelf. Zeker omdat je voor web best een framework gebruikt, dan haken newbies af omdat ze door de bomen het bos niet meer zien.

(Geen Java hate btw, maar de goede Java IDEs zijn betalend en als je begint met externe libs ofzo is NuGet als package manager ook een stuk intuïtiever dan zijn Java tegenhangers imo, VS ftw)

MrFancyPantss wijzigde deze reactie 19-06-2017 11:49 (8%)

• Hydra
quote:
Harrie_ schreef op maandag 19 juni 2017 @ 11:23:
Goed, dit worden op deze manier weer hele discussies die uiteindelijk toch nergens op uitlopen.
Dit is geen discussie. PHP moet je gewoon niet aanraden aan een beginner. Punt. Ze moeten zich daarna een enorme hoop bad habits weer af gaan leren. Daarnaast is "modern" PHP ook gewoon netjes werken met frameworks als Symphony of Laravel en dat heeft erg weinig meer te maken met ff een scriptje in elkaar hacken. Dat laatste kan je in iedere taal en dan kun je beter gewoon een meer strikte taal pakken.
quote:
MrFancyPantss schreef op maandag 19 juni 2017 @ 11:46:
Na al deze comments over dat de taal niet uitmaakt, zou ik aanraden om te beginnen met C#. Waarom? Het is imo veel makkelijker om mee te starten. Alles wat je nodig hebt om alle basiskennis te verwerven kan je doen in één IDE: Visual Studio (community edition is gratis btw, gewoon downloaden van MSDN).
Geldt voor genoeg andere talen net zo goed, Java bijvoorbeeld. Komt nog eens bij dat dit ongeveer de beste MOOC is voor OO programmeren. Dus hou ajb ook het beschikbare leermateriaal in 't achterhoofd.

Het zou fijn zijn als mensen hier eens ophouden hun eigen favoriete taal zo hard te pushen. Een beginner is er veel meer bij gebaat een gebalanceerd antwoord te krijgen.

Hydra wijzigde deze reactie 19-06-2017 11:54 (50%)

• MrFancyPantss
quote:
Hydra schreef op maandag 19 juni 2017 @ 11:49:
[...]
Geldt voor genoeg andere talen net zo goed, Java bijvoorbeeld.
Ja tuurlijk, ik zei ook "imo". Ik ben zelf .NET developer, maar heb in Java leren programmeren in zowel Eclipse als IntelliJ. Ik was over IntelliJ zeer tevreden, maar het is betalend. Ik heb het algemene gevoel dat Visual Studio alles bevat, je moet er nooit buiten zijn als je enkel de basics leert. En ik vind het zeer belangrijk om een nieuweling niet te verwarren met 5 IDEs / tools (lees agile/scrum web development).

C# heeft ook als voordeel dat, als je wat meer advanced begint te worden en het over architectuur gaat, WPF met MVVM in mijn ogen een heel intuïtieve manier is met veel tutorials om het waarom van scheiding tussen puur view logica en de rest van je applicatie te begrijpen. Java heeft zoiets niet imo. En Html5/css3/javascript is al helemaal te verwarrend.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: mei 2010
  • Laatst online: 10:04
quote:
PageFault schreef op vrijdag 16 juni 2017 @ 19:15:
Welk domein wil je uiteindelijk in belangen?

Applicatie: C++, C#, evt. Java
Mobile: Java
Web: PHP, Python, aangevuld met javascript/CSS/HTML/SQL
Embedded: C, C++, assembly, VHDL
...
Goed overzicht! Echter is VHDL een Hardware Description Language, fundamenteel anders dan software. Vergelijk het met HTML, daarin zit geen software, slechts opmaak voor data aangeleverd voor en door andere software. Bij VHDL is het de indeling voor programmeerbare hardware.

• MrFancyPantss
quote:
Geldt voor genoeg andere talen net zo goed, Java bijvoorbeeld. Komt nog eens bij dat dit ongeveer de beste MOOC is voor OO programmeren. Dus hou ajb ook het beschikbare leermateriaal in 't achterhoofd.

Het zou fijn zijn als mensen hier eens ophouden hun eigen favoriete taal zo hard te pushen. Een beginner is er veel meer bij gebaat een gebalanceerd antwoord te krijgen.
Ik heb zelf in Java leren programmeren en ben nu .NET programmeur. Ik merk ook op dat alle scholen die deeltijds of avondschool aanbieden, starters leren programmeren in C#. Dit is niet omdat dat toevallig de favoriete taal van mij of de leerkracht is... Ik heb de redenen uiteengezet in mijn vorige posts, lees ze dan ook ajb zonder mij te beschuldigen van mijn "favoriete taal" te pushen. C# en Java zijn exact hetzelfde op een paar kleine verschillen zoals Properties na (Properties > getters en setters als methods imo, maar andere discutie). Ik kan persoonlijk alleen maar C# aanraden: 1 IDE, makkelijker starten met frameworks/libs én duidelijke documentatie.

• henkyyyyyyy
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 00:19
- Die vraag lijkt me hier totaal ongerelateerd -

.oisyn wijzigde deze reactie 19-06-2017 12:39 (87%)

I am nobody ! Why ??? Cause nobody is perfect !! :)

• Gropah
  • Registratie: december 2007
  • Laatst online: 11-12 00:37

Gropah

Moderator Spielerij

Oompa-Loompa 💩

quote:
MrFancyPantss schreef op maandag 19 juni 2017 @ 11:55:
[...]

Ja tuurlijk, ik zei ook "imo". Ik ben zelf .NET developer, maar heb in Java leren programmeren in zowel Eclipse als IntelliJ. Ik was over IntelliJ zeer tevreden, maar het is betalend. Ik heb het algemene gevoel dat Visual Studio alles bevat, je moet er nooit buiten zijn als je enkel de basics leert. En ik vind het zeer belangrijk om een nieuweling niet te verwarren met 5 IDEs / tools (lees agile/scrum web development).
Het is een goed streven om een nieuweling niet te verwarren met veel tools enzo, maar visual studio is ook een erg grote IDE waar je ook heel makkelijk in kan verdwalen als je niet weet wat je doet. Overigens wil ik ook als sidenote plaatsen dat intellij ook een community editie heeft (waar je btw ook prima in kan verdwalen).
quote:
C# heeft ook als voordeel dat, als je wat meer advanced begint te worden en het over architectuur gaat, WPF met MVVM in mijn ogen een heel intuïtieve manier is met veel tutorials om het waarom van scheiding tussen puur view logica en de rest van je applicatie te begrijpen. Java heeft zoiets niet imo. En Html5/css3/javascript is al helemaal te verwarrend.
Ik ben niet thuis in WPF, maar afaik is het een framework. En zoals WPF een framework is om je applicaties in te maken volgens MVVM in .NET, schijn je dit met JavaFX te kunnen in java. En er zijn ook genoeg sleur-en-pleur oplossingen (voor zowel .NET als java). Het zijn en blijven maar frameworks. Als iets werkt word het idee wel naar andere talen geport. Maar je kunt je veel beter richten op de achterliggende ideeen.

Because they exist and apparently emojis are the shit now

• Hydra
quote:
MrFancyPantss schreef op maandag 19 juni 2017 @ 11:55:
Ja tuurlijk, ik zei ook "imo". Ik ben zelf .NET developer, maar heb in Java leren programmeren in zowel Eclipse als IntelliJ. Ik was over IntelliJ zeer tevreden, maar het is betalend.
Niet gratis bedoel je neem ik aan? IntelliJ CE (en da's meer dan genoeg voor de meeste devs) is gewoon gratis.
quote:
Java heeft zoiets niet imo.
D'r zijn tig Java frameworks die dit doen. Nooit van Spring gehoord?

Je hebt duidelijk veel meer ervaring met C#. Prima. Maar hou dit wel ff in gedachten als je dit soort dingen meldt; dat jij met X meer ervaring hebt dan Y maakt X niet ook makkelijker dan Y, je bent er alleen meer vertrouwd mee.

• begintmeta
  • Registratie: november 2001
  • Niet online
quote:
...
Dus hou ajb ook het beschikbare leermateriaal in 't achterhoofd.
...
Dat lijkt me een goed punt, Java is dan wel voordehandliggend, maar ook voor Python en C(++/#) is veel beschikbaar, en afhankelijk van minder-general-purpose de interesse ook voor bijvoorbeeld R

• MrFancyPantss
quote:
Gropah schreef op maandag 19 juni 2017 @ 12:30:
Het is een goed streven om een nieuweling niet te verwarren met veel tools enzo, maar visual studio is ook een erg grote IDE waar je ook heel makkelijk in kan verdwalen als je niet weet wat je doet. Overigens wil ik ook als sidenote plaatsen dat intellij ook een community editie heeft (waar je btw ook prima in kan verdwalen).

[...]

Ik ben niet thuis in WPF, maar afaik is het een framework. En zoals WPF een framework is om je applicaties in te maken volgens MVVM in .NET, schijn je dit met JavaFX te kunnen in java. En er zijn ook genoeg sleur-en-pleur oplossingen (voor zowel .NET als java). Het zijn en blijven maar frameworks. Als iets werkt word het idee wel naar andere talen geport. Maar je kunt je veel beter richten op de achterliggende ideeen.
Vergeet even WPF, was maar een voorbeeld omdat dat meestal het eerste framework is dat je op school ziet bij .NET. Het komt uiteindelijk neer op kies Java of C# om te starten, welke maakt inderdaad niet uit, maar ik gaf enkel een paar redenen waarom ik (als gestart met Java, nu .NET developer) C# zou aanraden om te starten. Zoals vermeld, geen Java hate. Het gaat hier niet om Java of C# maar eerder om OO/type safe vs gedrochten als php en js. Begin met OO en typesafe language, welke maakt echt niet uit.

• farlane
  • Registratie: maart 2000
  • Laatst online: 00:27
quote:
MrFancyPantss schreef op maandag 19 juni 2017 @ 12:04:
[...]
Dit is niet omdat dat toevallig de favoriete taal van mij of de leerkracht is... Ik heb de redenen uiteengezet in mijn vorige posts, lees ze dan ook ajb zonder mij te beschuldigen van mijn "favoriete taal" te pushen. C# en Java zijn exact hetzelfde op een paar kleine verschillen zoals Properties na (Properties > getters en setters als methods imo, maar andere discutie).
Overstappen van Java naar C# op een opleiding heeft te maken met het feit dat we in Nederland lijken te zijn getrouwd met Microsoft en haar producten (budget++ voor marketing bij MS), niets meer.

Je zegt het zelf al, het lijkt zo veel op Java dat het eigenlijk nergens op slaat om over te stappen. zeker rniet voor een onderwijsinstelling.

Somniferous whisperings of scarlet fields. Sleep calling me and in my dreams i wander. My reality is abandoned (I traverse afar). Not a care if I never everwake.

• MrFancyPantss
quote:
Hydra schreef op maandag 19 juni 2017 @ 12:39:
[...]

Niet gratis bedoel je neem ik aan? IntelliJ CE (en da's meer dan genoeg voor de meeste devs) is gewoon gratis.

[...]

D'r zijn tig Java frameworks die dit doen. Nooit van Spring gehoord?

Je hebt duidelijk veel meer ervaring met C#. Prima. Maar hou dit wel ff in gedachten als je dit soort dingen meldt; dat jij met X meer ervaring hebt dan Y maakt X niet ook makkelijker dan Y, je bent er alleen meer vertrouwd mee.
Jeez Hydra, alles wat je zegt is al door andere mensen gezegd. Vind je het nodig me nog eens persoonlijk aan te vallen? Ik heb trouwens al wel van spring "gehoord" (op school gehad) en in deze post hoort Spring zelfs helemaal niet vermeld te worden. De learning curve van Spring is écht niet voor beginners + dat is web, blijf aub als beginnende programmeur weg van web totdat je de basis snapt.

• johnkeates
  • Registratie: februari 2008
  • Laatst online: 09:10
- Plaats een TR of post in het feedbacktopic -

.oisyn wijzigde deze reactie 19-06-2017 12:56 (84%)

• Cloud
  • Laatst online: 11-12 14:33

Cloud

Moderator FM / T.net PowerMod

Go Hawks!

@farlane
Daar ben ik het niet helemaal mee eens. Java en C# lijken qua taal en toepassingsgebied heel erg op elkaar maar dat is niet het hele verhaal. Je zit ook met de frameworks eromheen en eventueel de tooling; daar zit nog wel wat verschil waarop men keuzes/switches zou kunnen baseren :) Microsoft tooling is goedkoper/gratis geworden en dat helpt waarschijnlijk ook wel wat.

Dat gezegd hebbende denk ik dat voor opleidingsdoeleinde beide gewoon uitstekend geschikt zijn, ik zie de reden voor het vele switchen ook niet helemaal (al vind ik het persoonlijk als .NET ontwikkelaar dikke prima).

Never attribute to malice that which can be adequately explained by stupidity.

• Hydra
quote:
MrFancyPantss schreef op maandag 19 juni 2017 @ 12:45:
Jeez Hydra, alles wat je zegt is al door andere mensen gezegd. Vind je het nodig me nog eens persoonlijk aan te vallen?
Ik kan je aanraden feedback die je krijgt wat minder persoonlijk te nemen. Mensen gaan 't wel vaker niet met je eens zijn ;)

Spring was een typefout, moest Swing zijn. Automatisme omdat ik dagelijks Spring gebruik en er veel over schrijf.
quote:
Cloud schreef op maandag 19 juni 2017 @ 12:49:
@farlane
Microsoft tooling is goedkoper/gratis geworden en dat helpt waarschijnlijk ook wel wat.
Ook maar sinds kort overigens. Java heef al sinds 't begin een veel sterker OS ecosysteem. Een keuze van een onderwijsinstelling voor C# ipv Java vind ik danook erg bijzonder. Maargoed; scholen lopen sowieso enorm achter.

• Cloud

Cloud

Go Hawks!

quote:
Hydra schreef op maandag 19 juni 2017 @ 13:20:
[...]
Ook maar sinds kort overigens. Java heef al sinds 't begin een veel sterker OS ecosysteem. Een keuze van een onderwijsinstelling voor C# ipv Java vind ik danook erg bijzonder. Maargoed; scholen lopen sowieso enorm achter.
Ik vermoed dat er vroeger wel licenties specifiek voor opleidingsdoeleinden waren om de kosten wat te drukken. Hoe dan ook, de eerste gratis Visual Studio was Visual Studio 2005 Express, die gaat ook al even mee :) Maar het gratis concept is wel een stuk bekender geworden na release de Community edition.

Ik vind overigens de keuze voor C# ipv Java helemaal niet zo bijzonder, net zoals ik de keuze van Java ipv C# niet zo bijzonder vind. Ze zijn toch grotendeels gelijkwaardig? :) Of begrijp ik je verkeerd (ik snap je laatste zin in die context ook niet helemaal).

Cloud wijzigde deze reactie 19-06-2017 13:26 (4%)

• farlane
quote:
Cloud schreef op maandag 19 juni 2017 @ 12:49:
@farlane
Daar ben ik het niet helemaal mee eens. Java en C# lijken qua taal en toepassingsgebied heel erg op elkaar maar dat is niet het hele verhaal. Je zit ook met de frameworks eromheen en eventueel de tooling; daar zit nog wel wat verschil waarop men keuzes/switches zou kunnen baseren :) Microsoft tooling is goedkoper/gratis geworden en dat helpt waarschijnlijk ook wel wat.

Dat gezegd hebbende denk ik dat voor opleidingsdoeleinde beide gewoon uitstekend geschikt zijn, ik zie de reden voor het vele switchen ook niet helemaal (al vind ik het persoonlijk als .NET ontwikkelaar dikke prima).
Java tooling is gratis en libraries plentyful. 0 kosten voor software (OS + IDE), dat ga je met de VS IDE niet voor elkaar krijgen.
Om VS te draaien moet je ook Windows draaien, of andersom als je Windows draait is de kans dat je naar VS gaat grijpen groot (en naar MS Office, en naar .... ) want ook MS, ook Windows. Vendor lock-in op zijn best zogezegd.

Begrijp me goed: C# vind ik helemaal prima, maar de reden dat men in Nederland in het (hoger beroeps) onderwijs naar Microsoft producten grijpt heeft een hele andere oorzaak : lalalala geld. (En dat vind ik wel slecht.)

Somniferous whisperings of scarlet fields. Sleep calling me and in my dreams i wander. My reality is abandoned (I traverse afar). Not a care if I never everwake.

• MrFancyPantss
quote:
Hydra schreef op maandag 19 juni 2017 @ 13:20:
[...]

Ik kan je aanraden feedback die je krijgt wat minder persoonlijk te nemen. Mensen gaan 't wel vaker niet met je eens zijn ;)

Spring was een typefout, moest Swing zijn. Automatisme omdat ik dagelijks Spring gebruik en er veel over schrijf.

[...]

Swing ben ik wel mee akkoord dat dit een goede, simpel UI framework is. Het is zeker goed om mee te starten aangezien de OO principes bij het gebruiken van het framework misschien wel duidelijk kunnen worden. Maar het wordt gebruikt om MVC uit te leggen, niet MVVM :). Aangezien Swing geen databinding heeft. -> basic mvc is mss wel makkelijker en beter dan mvvm om mee te starten, databinding en andere view markup taal kan ook verwarrend zijn.

Dat scholen achterlopen kan inderdaad op meerdere vlakken (ik heb zelf bv nog silverlight gehad als vak >.<), maar dit is echt niet de norm als het gaat om BASIS programmeren, dat is al 20 jaar niet meer veranderd...

En bedankt voor je feedback om het wat minder persoonlijk te nemen... Maar als je jouw eerste post op die vriendelijke toon had ingezet, dan had ik me niet persoonlijk aangevallen gevoeld.

MrFancyPantss wijzigde deze reactie 19-06-2017 13:28 (4%)

• BCC
  • Registratie: juli 2000
  • Laatst online: 09:26
D'r zijn ook bedrijven die de omscholing voor je betalen. Zie bijvoorbeeld: https://lifeatnedap.com/nedap-university/

• MrFancyPantss
quote:
farlane schreef op maandag 19 juni 2017 @ 13:27:
[...]

Java tooling is gratis en libraries plentyful. 0 kosten voor software (OS + IDE), dat ga je met de VS IDE niet voor elkaar krijgen.
Om VS te draaien moet je ook Windows draaien, of andersom als je Windows draait is de kans dat je naar VS gaat grijpen groot (en naar MS Office, en naar .... ) want ook MS, ook Windows. Vendor lock-in op zijn best zogezegd.

Begrijp me goed: C# vind ik helemaal prima, maar de reden dat men in Nederland in het (hoger beroeps) onderwijs naar Microsoft producten grijpt heeft een hele andere oorzaak : lalalala geld. (En dat vind ik wel slecht.)
Microsoft heeft de laatste jaren erg ingezet op opensource / cross platform. Je moet letterlijk 0 euro betalen om in Visual Studio te programmeren (op zowel Mac, Windows als Linux). Dat .NET geld kost of je je laat vangen door vendor lock-in, is een oude opvatting die helaas niet meer opgaat vandaag de dag.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Cloud

Cloud

Go Hawks!

quote:
farlane schreef op maandag 19 juni 2017 @ 13:27:
[...]
Vendor lock-in is wat anders als gewoon alles van één vendor gebruiken. Die lock-in had je vooral vroeger, tegenwoordig not so much. Laten we die discussie hier niet ook voeren. Sowieso, misschien kunnen we die kostendiscussie omtrent een hele school & licenties hier beter achterwege laten en het gewoon bij de talen houden.

Waarom zou men op Windows per se met VS moeten gaan werken? Er zijn allerlei fantastische IDE's voor allerlei talen, ik zie echt niet in hoe dat direct aan elkaar gekoppeld is. Java en Python ontwikkeling kan prima op Windows toch? Omgekeerd is wel eenvoudiger, want als je géén Windows hebt is de keuze voor VS wat lastiger geef ik toe.
quote:
Heb je daar echt bewijs voor want dat vind ik echt nogal een uitspraak. Je zegt net zelf dat het gebruik van VS en C# echt duurder moet zijn dan die van Java maar dan moeten wij geloven dat ze ondanks die hogere kosten toch massaal daar gebruik van maken? Of hint je op sponsoring door Microsoft waardoor de kosten dus juist lager uitvallen?

• PageFault
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 10:10
quote:
jeroen3 schreef op maandag 19 juni 2017 @ 12:01:
[...]

Goed overzicht! Echter is VHDL een Hardware Description Language, fundamenteel anders dan software. Vergelijk het met HTML, daarin zit geen software, slechts opmaak voor data aangeleverd voor en door andere software. Bij VHDL is het de indeling voor programmeerbare hardware.
Mee eens, maar ik probeerde niet een volledig [correct] lijstje te maken, maar meer een globale lijst ter indicatie. Als iemand al een beetje een richting weet, kan hij daar z'n energie in stoppen, in plaats van eerst bijv. C# leren en dan toch in de mobiele wereld belanden. Niks tegen C#, maar dan was Java wellicht een handigere keuze.

• MrFancyPantss
quote:
Cloud schreef op maandag 19 juni 2017 @ 13:36:

[...]

Heb je daar echt bewijs voor want dat vind ik echt nogal een uitspraak. Je zegt net zelf dat het gebruik van VS en C# echt duurder moet zijn dan die van Java maar dan moeten wij geloven dat ze ondanks die hogere kosten toch massaal daar gebruik van maken? Of hint je op sponsoring door Microsoft waardoor de kosten dus juist lager uitvallen?
Microsoft heeft overeenkomsten met scholen, ik denk dat hij dat bedoelt? Microsoft voorziet gratis licenties voor studenten voor bv Office. Door die contracten zijn scholen waarschijnlijk ook verplicht van Microsoft technologie aan te leren in programmeer vakken.

Maar dit sluit zeker niet uit dat ze OOK Java mogen doceren. Vaak wordt dit echter niet gedaan door tijdsgebrek in deeltijds/avondschool, maar in mijn hogere opleiding heb ik beide gehad en hierdoor een geïnformeerde keuze kunnen maken voor mijn verdere loopbaan.

Ik denk niet dat dit een persé een slecht gegeven is trouwens. Microsoft sponsort studenten, maar willen hier uiteraard ook iets voor terug, namelijk dat studenten de rest van hun leven meer vertrouwd zijn met Microsoft dan de concurrentie. Ze verplichten je niet om bij hen te blijven, het is hetzelfde principe als een free trial van x maanden.

• MrFancyPantss
quote:
PageFault schreef op maandag 19 juni 2017 @ 13:41:
[...]

Mee eens, maar ik probeerde niet een volledig [correct] lijstje te maken, maar meer een globale lijst ter indicatie. Als iemand al een beetje een richting weet, kan hij daar z'n energie in stoppen, in plaats van eerst bijv. C# leren en dan toch in de mobiele wereld belanden. Niks tegen C#, maar dan was Java wellicht een handigere keuze.
Mobile is meer dan enkel Java... Akkoord android is groot, maar IOS is Objective C of Swift, Android uiteraard enkel Java en Window 10 C# (en xaml). Je vergeet wel dat je cross platform mobile apps kan schrijven in javascript/html/css of met Xamarin (ook C# en Xaml).

Dus enkel voor mobile Java kiezen is ook niet de juiste reden, zoveel werk is er trouwens niet in consumer apps maken... en je vergeet dat hierbij vaak ook een databank + backend applicatie + api achter hangt. Hoeft ook niet persé allemaal Java te zijn.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Z-Dragon
  • Registratie: december 2002
  • Laatst online: 11-12 20:39
Welkom op het forum, Raoul.

Een dergelijke vraag maakt altijd een hoop los, want het is nogal subjectief. Het zou helpen als je wat meer achtergrond kunt geven.
  • Waar ben je in thuis (eerdere opleiding, baan, serieuze hobbies)?
  • Waar gebruik je computers momenteel zoal voor?
  • Waarom ben je geïnteresseerd in programmeren?
  • Wat is je uiteindelijke doel? Programmeren is heel breed; heb je enig idee wat voor iets je zou willen (helpen) maken en/of bij wat voor bedrijf je zou willen werken?
Op basis van dat alles kunnen we wellicht iets verzinnen waardoor je er als het ware in kunt rollen in plaats van erin te moeten springen.

Ook belangrijk: hoe is je Engels?

Z-Dragon wijzigde deze reactie 19-06-2017 21:09 (23%)

^ Wat hij zegt.

• farlane
quote:
Cloud schreef op maandag 19 juni 2017 @ 13:36:
[...]
Vendor lock-in is wat anders als gewoon alles van één vendor gebruiken. Die lock-in had je vooral vroeger, tegenwoordig not so much. Laten we die discussie hier niet ook voeren.
Het hangt allemaal aan elkaar : de stap Windows->Visual Studio bijvoorbeeld is (in grote mate gecreëerd door de werkwijze van MS in het verleden) veel voor de hand liggender dan Windows->een Java IDE.
quote:
Waarom zou men op Windows per se met VS moeten gaan werken? Er zijn allerlei fantastische IDE's voor allerlei talen, ik zie echt niet in hoe dat direct aan elkaar gekoppeld is. Java en Python ontwikkeling kan prima op Windows toch? Omgekeerd is wel eenvoudiger, want als je géén Windows hebt is de keuze voor VS wat lastiger geef ik toe.
Men *moet* niet, maar de drempel om het te doen is er wel degelijk.
quote:
Dat laatste inderdaad (dus nee, geen bewijs dat bruikbaar is in een rechtszaak), met het doel om de aankomende beroepsbevolking te binden aan Microsoft producten en zo de situatie in stand te houden. Op korte termijn zijn de kosten lager (OK, OK, OK, Accept -> Student kan aan de slag) maar de vraag is of dat op de langere termijn ook het geval is.
Een vergelijkbaar effect is het eisen van een tablet/laptop van merk X met operating systeem Y en office software suite Z er op door een opleidingsinstituut, en daar komt je maar moeilijk vanaf. Die eisen komen ook ergens vandaan.

Kijk, het zit nu eenmaal zo in elkaar en ik verdien er voor een groot gedeelte ook mijn centen mee dus wat dat betreft geen klagen, maar voor mij is het wel duidelijk waarom de situatie is zoals die is. Als we nu allemaal op Sun hardware met Solaris zouden werken zouden die verhoudingen anders liggen, i'm sure.

• Snuurtje
  • Registratie: juni 2008
  • Laatst online: 11-12 22:31
Ik kan je ook een OO taal het beste aanbevelen. Een goede cursus waar ik veel baat bij gehad heb bij het leren van Java na een tijd met PHP te hebben gewerkt is deze:

https://www.udemy.com/jav...ete-java-developer-course

Hierna ben je al een groot deel op weg om eventueel certificaten als OCA / OCP te halen. Daarna staan werkgevers om je te springen :-)

• Harrie_
quote:
Snuurtje schreef op maandag 19 juni 2017 @ 14:12:
Ik kan je ook een OO taal het beste aanbevelen.
Dat zou ik juist niet aanbevelen; met 0 achtergrond en ervaring gewoon eerst eens logische syntax klooien (if, else, loopjes maken), daarna als de basis er ligt z.s.m. over op OO.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Hydra
quote:
Harrie_ schreef op maandag 19 juni 2017 @ 14:16:
Dat zou ik juist niet aanbevelen; met 0 achtergrond en ervaring gewoon eerst eens logische syntax klooien (if, else, loopjes maken), daarna als de basis er ligt z.s.m. over op OO.
Je zou PHP dus afraden?

• Harrie_
quote:
Hydra schreef op maandag 19 juni 2017 @ 14:22:
[...]

Je zou PHP dus afraden?
Grapjas

• cracking cloud
  • Registratie: mei 2013
  • Laatst online: 09:54
Nou welkom in de wereld van de programmeurs en de religious wars on de beste programmeertaal om nog maar te zwijgen van de spaties vs tabs discussie.

Het hangt helemaal van je persoonlijkheid af hoe je het beste kan beginnen. Ben je het type dat het liefste gaandeweg leert of wil je eerst 'alle' theorie weten? Dat maakt nogal uit. Zoek iets uit wat dicht bij jezelf ligt en waar je motivatie uit kan halen. Voor de een is dat een (web)systeem om z'n muziek/dvd/games collectie te beheren en een ander ziet meer iets in het programmeren van een raspberry pi bv om te loggen wat de temperatuur in z'n man cave is. Zorg in ieder geval dat je goede google skills hebt... Succes!

• MrFancyPantss
quote:
[...]

Maar begin daarom wel in een OO taal. Je kan eerst alles in Main programmeren (syntax leren kennen) en daarna gelijk in hetzelfde project uitbouwen tot OO.

• Snuurtje
  • Registratie: juni 2008
  • Laatst online: 11-12 22:31
quote:
[...]

Ben zelf ooit begonnen met procedureel klooien in PHP HTML en javascript. Ben toch wel erg blij geworden van deze cursus. In de eerste lessen "vergeet" je even de Main method en class en ga je eerst kijken naar variabelen, dan expressies, statements en blocks, dan methoden, en dan pas verder op objecten etc. Je wordt er verrassend snel door geleid en de syntax blijft hetzelfde, dat is het fijne eraan. Uiteindelijk ken je een veelgebruikte taal waar je direct mee aan de bak kan. Objecten deel begint bij les 36 van ongeveer 10 min elk.

• Standeman
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 11:09

Standeman

Moderator Witgoed

Prutser 1e klasse

quote:
Snuurtje schreef op maandag 19 juni 2017 @ 15:04:
[...]

Ben zelf ooit begonnen met procedureel klooien in PHP HTML en javascript. Ben toch wel erg blij geworden van deze cursus. In de eerste lessen "vergeet" je even de Main method en class en ga je eerst kijken naar variabelen, dan expressies, statements en blocks, dan methoden, en dan pas verder op objecten etc. Je wordt er verrassend snel door geleid en de syntax blijft hetzelfde, dat is het fijne eraan. Uiteindelijk ken je een veelgebruikte taal waar je direct mee aan de bak kan. Objecten deel begint bij les 36 van ongeveer 10 min elk.
Wat ik altijd verschrikkelijk vind van weakly typed talen is dat je meer tijd kwijt bent aan spellingscontrole van je variabelen dan met de logica en opbouw van de software. Ooit eens, lang geleden, twee dagen zitten zoeken naar een "I" dat een "l" was (zoek het verschil ;) ) in een script van een paar duizend regels code. Dat was wel in een tijd dat er nog geen fatsoenlijke IDE's waren. Sindsdien hou ik wel bij strongly typed talen. Dan krijg je namelijk gelijk een rood kringetje en een duidelijke compiler fout.

Met dat in hoofd zal ik dus zeker C# of Java aanraden. Scheelt een hoop gezeur en geeft veel duidelijkere foutmeldingen wanneer er iets fout gaat.

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

• Marco1994
Ik ben nu inmiddels wel benieuwd wat de TS hier allemaal van vindt. Laten we even stoppen met elkaars favoriete programmeer taal door elkaars neus te duwen en even afwachten op de feedback van de TS.

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

quote:
Standeman schreef op maandag 19 juni 2017 @ 15:11:
[...]

Wat ik altijd verschrikkelijk vind van weakly typed talen
Hoewel het in de praktijk vaak wel zo is, impliceert weakly typed niet dat je je variabelen niet van tevoren hoeft te declareren, noch dat dat met een strongly typed taal wel moet ;).

If we can hit that bullseye, the rest of the dominoes will fall like a house of cards. Checkmate.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Harrie_
quote:
Marco1994 schreef op maandag 19 juni 2017 @ 15:20:
Ik ben nu inmiddels wel benieuwd wat de TS hier allemaal van vindt. Laten we even stoppen met elkaars favoriete programmeer taal door elkaars neus te duwen en even afwachten op de feedback van de TS.
d:)b

TS is allang gevlogen volgens mij... :X

Harrie_ wijzigde deze reactie 19-06-2017 15:25 (6%)

• Marco1994
quote:
Harrie_ schreef op maandag 19 juni 2017 @ 15:25:
[...]

d:)b

TS is allang gevlogen volgens mij... :X
Hoe zou dat komen...

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

quote:
Marco1994 schreef op maandag 19 juni 2017 @ 15:20:
Ik heb een dergelijke opmerking nu al 3x voorbij zien komen, maar ik zie maar 1 iemand die zijn favo taal hier plugt. 't Is niet dat omdat het regelmatig gebeurt in dit soort topics dat je dus maar aan kan nemen dat het hier ook gebeurt ;)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Marco1994
quote:
.oisyn schreef op maandag 19 juni 2017 @ 15:31:
[...]

Ik heb een dergelijke opmerking nu al 3x voorbij zien komen, maar ik zie maar 1 iemand die zijn favo taal hier plugt. 't Is niet dat omdat het regelmatig gebeurt in dit soort topics dat je dus maar aan kan nemen dat het hier ook gebeurt ;)
Dat ben ik deels me je eens, maar dit topic heeft vrij weinig meer met de vraag van de TS te maken. Het gaat hier nu voornamelijk over 'php is kut' en mijn favo taal is beter dan die van jou.

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Dan lees je vooral wat je wilt lezen.

.oisyn wijzigde deze reactie 19-06-2017 15:35 (35%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Cloud

Cloud

Go Hawks!

offtopic:
Ik zie dat er eigenlijk ook niet in. Ik zag vooral consensus over Java/C# als leertaal met discussie over het feit of beginnen met een OO-taal wel zo verstandig is. Er was ook een zijspoor over waarom onderwijsinstellingen bepaalde talen wel/niet doen maar ik zie eigenlijk ook niet zoveel plugging. Met andere soortgelijke topics in het hoofd, verloopt dit best goed :P

Dat gezegd hebbende zou ik ook kiezen voor statically typed talen (al heeft TS niet zoveel aan die termen) simpelweg omdat goede tooling dan een hele hoop kan helpen. Java/C# zou ik dus aanraden; hoe leuk ik Python ook vind, dat dus niet. Begin ook niet met webdevelopment omdat je dan vermoeid wordt met allerlei randzaken die voor software development helemaal niet belangrijk zijn, tenzij je echt webdeveloper wilt worden. Gewoon lekker console apps maken.

Cloud wijzigde deze reactie 21-06-2017 20:58 (0%)
Reden: strong vs static :$

• DJMaze
  • Niet online
quote:
.oisyn schreef op maandag 19 juni 2017 @ 15:25:
Hoewel het in de praktijk vaak wel zo is, impliceert weakly typed niet dat je je variabelen niet van tevoren hoeft te declareren, noch dat dat met een strongly typed taal wel moet ;).

code:
1
void * number = (void *) CreateWindowEx();

hehehe ;)

• jeroen3
Juist beginnen met object oriented! Whatever je ooit gaat maken, je zult te maken krijgen met opsplitsing van systemen. Het nuttig en herbruikbaar leren splitsen van code (objecten) is een vereiste om niet continu opnieuw het wiel uit te vinden.

(Microsoft) Java is daar een erg frustratie veilige keuze voor, C++ daarentegen....

• Olaf van der Spek
  • Laatst online: 10:20
quote:
farlane schreef op maandag 19 juni 2017 @ 14:11:
Als we nu allemaal op Sun hardware met Solaris zouden werken zouden die verhoudingen anders liggen, i'm sure.
Wij hadden Sun hardware op uni.. 8)
quote:
jeroen3 schreef op maandag 19 juni 2017 @ 16:26:
Juist beginnen met object oriented!
Wat is er tegenwoordig niet OO (en niet functioneel)?

Olaf van der Spek wijzigde deze reactie 19-06-2017 16:48 (28%)

• Hydra
quote:
Nee. Dan mag je ook uitleggen waarom de ene OO taal (PHP) volgens jou wel okay is en de andere (C#) niet.

Veel mensen hier geven aan dat je als beginner juist structuur nodig hebt en een taal waar de regeltjes strenger gevolgd worden zodat de beginner juist die structuur krijgt voordelen biedt.

Als jij vindt dat een dynamically typed taal waarin je zowel imperatief kunt programmeren als OO kunt werken beter is (en dat beargumenteert) prima, maar ook daar is je suggestie van PHP onlogisch. Python is minstens net zo simpel maar geeft een beginner veel meer structuur. Daarnaast is de documentatie beter en is er geen sterke push naar dingen met HTML doen (wat voor beginners vaak een obstakel is; veel snappen niet dat je browser geen PHP uitvoert).

Voor een taal met een lage barrier of entry is zeker wat te zeggen. Imperatief willen werken in plaats van OO: prima. Maar dan botweg PHP roepen zonder (betere) alternatieven als Python of Go te noemen vind ik gewoon raar. Dit is meestal iets wat erg onervaren devs doen.
quote:
Olaf van der Spek schreef op maandag 19 juni 2017 @ 16:45:
Wat is er tegenwoordig niet OO (en niet functioneel)?
Imperatief: Shellscripts, Powershell, Batchfiles, Go, Rust.
Logical: Prolog
Declarative: SQL

Hydra wijzigde deze reactie 19-06-2017 17:22 (77%)

• Olaf van der Spek
quote:
Hydra schreef op maandag 19 juni 2017 @ 17:14:
Go en Rust hebben toch ook gewoon OO aspecten? Zelfs C heeft eigenlijk OO aspecten al biedt de taal zelf weinig ondersteuning.

• Harrie_
quote:
Hydra schreef op maandag 19 juni 2017 @ 17:14:
[...]

Nee. Dan mag je ook uitleggen waarom de ene OO taal (PHP) volgens jou wel okay is en de andere (C#) niet.

Veel mensen hier geven aan dat je als beginner juist structuur nodig hebt en een taal waar de regeltjes strenger gevolgd worden zodat de beginner juist die structuur krijgt voordelen biedt.

Als jij vindt dat een dynamically typed taal waarin je zowel imperatief kunt programmeren als OO kunt werken beter is (en dat beargumenteert) prima, maar ook daar is je suggestie van PHP onlogisch. Python is minstens net zo simpel maar geeft een beginner veel meer structuur. Daarnaast is de documentatie beter en is er geen sterke push naar dingen met HTML doen (wat voor beginners vaak een obstakel is; veel snappen niet dat je browser geen PHP uitvoert).

Voor een taal met een lage barrier of entry is zeker wat te zeggen. Imperatief willen werken in plaats van OO: prima. Maar dan botweg PHP roepen zonder (betere) alternatieven als Python of Go te noemen vind ik gewoon raar. Dit is meestal iets wat erg onervaren devs doen.

[...]

Ik dacht dat ik daar wel duidelijk in was, kennelijk niet...
Ik roep het omdat 80% van het internet op PHP draait, niet op Python. Betekent dat dat PHP beter is? Zeker niet! Het betekent wel dat een google search naar "How do I ... PHP" vaak wat meer oplevert dan "How do I ... random taal die minder wordt gebruikt". Maar goed, laten we de discussie maar gewoon sluiten want zoals al eerder in dit topic is gezegd verzand het nu in een 'jouw taal' versus 'mijn taal' en daar schiet niemand iets mee op.

• Olaf van der Spek
quote:
Harrie_ schreef op maandag 19 juni 2017 @ 18:00:
Ik roep het omdat 80% van het internet op PHP draait, niet op Python. Betekent dat dat PHP beter is? Zeker niet! Het betekent wel dat een google search naar "How do I ... PHP" vaak wat meer oplevert dan "How do I ... random taal die minder wordt gebruikt".
Python is populair genoeg om genoeg materiaal online te hebben. Dat PHP populair is voor web is leuk (eigenlijk niet) maar dat maakt het IMO geen goede taal om software te leren ontwikkelen.

• FrankHe
  • Registratie: november 2008
  • Laatst online: 11-12 17:56
Ik ben het eens met de voorgaande reacties. Wanneer je wilt leren programmeren dan is PHP niet direct de meest geweldige taal om mee te starten. In dat geval zou ik bijvoorbeeld JavaScript aanraden. Van daaruit kun je gemakkelijk door naar andere talen. Maar opzich maakt het niet enorm veel uit in welk voertuig je je "eerste rijbewijs" haalt.

• Hydra
quote:
FrankHe schreef op maandag 19 juni 2017 @ 19:03:
Wanneer je wilt leren programmeren dan is PHP niet direct de meest geweldige taal om mee te starten. In dat geval zou ik bijvoorbeeld JavaScript aanraden.
8)7

• begintmeta
  • Niet online
quote:
Harrie_ schreef op maandag 19 juni 2017 @ 18:00:
... Het betekent wel dat een google search naar "How do I ... PHP" vaak wat meer oplevert dan "How do I ... random taal die minder wordt gebruikt". ...
Dat lijkt me nu niet echt een duidelijk pluspunt. Waar het om gaat is dat je goede bronnen van relevante informatie kan vinden, dat kan voor python, C#, Java meestal ook. En heel veel googlehits kan eventueel alleen averechts werken (zeker als je niet echt thuis bent in het onderwerp)

begintmeta wijzigde deze reactie 19-06-2017 20:05 (5%)

• Hydra
quote:
begintmeta schreef op maandag 19 juni 2017 @ 20:04:
Dat lijkt me nu niet echt een duidelijk pluspunt. Waar het om gaat is dat je goede bronnen van relevante informatie kan vinden, dat kan voor python, C#, Java meestal ook. En heel veel googlehits kan eventueel alleen averechts werken (zeker als je niet echt thuis bent in het onderwerp)
Een hoop van de onzin info over PHP heb ik zelf ook aan meegewerkt. In Anno 2001 lekker SQL aan mekaar concattenaten met POST variabelen ertussen :D d:)b

• jorikdelaporik
  • Registratie: mei 2013
  • Laatst online: 11-12 20:36
Wat zou je graag willen programmeren? Is het een app voor je telefoon, een webpage? Probeer iets te vinden waardoor je gemotiveerd blijft. De keuze welke programmeertaal komt vanzelf wanneer je beter begrijpt wat je doet en je je horizon wilt verbreden.

Android app? Download Android Studio
iOS app? Download XCode voor OSX
Webapp? Dat is al wat lastiger door gebrek aan een 'standaard' omgeving. Maar werp een blik op Angular.js of React, en natuurlijk de basis van het web; HTML en CSS.

• sugarlee89
  • Registratie: november 2016
  • Laatst online: 10-07 15:38
Gratis versie van turbo pascal downloaden. Directe outpit en laagdrempelig. Ik ben er mee groot geworden in de jaren 80 op een commodore 128.

• FrankHe
quote:
Zou je jouw reactie inhoudelijk kunnen toelichten?

• begintmeta
  • Niet online
quote:
sugarlee89 schreef op maandag 19 juni 2017 @ 21:42:
Gratis versie van turbo pascal downloaden. Directe outpit en laagdrempelig. Ik ben er mee groot geworden in de jaren 80 op een commodore 128.
Of Racket?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Hydra
quote:
FrankHe schreef op maandag 19 juni 2017 @ 22:08:
Zou je jouw reactie inhoudelijk kunnen toelichten?
Je gaat van

https://eev.ee/blog/2012/04/09/php-a-fractal-of-bad-design/

naar

https://www.destroyallsoftware.com/talks/wat

Niet bepaald een verbetering.

• alwinuzz
  • Registratie: april 2008
  • Nu online
een vriend van mij deed een niet ICT gerelateerde studie en is toen begonnen te leren programmeren met treehouse https://teamtreehouse.com/ niet gratis maar wel een erg goede omgeving als je echt wil beginnen met leren programmeren. Hij heeft inmiddels een baan als ICTer.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• StarZ
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 11-12 13:16
Ik zou gewoon beginnen met een taal. Maakt niet uit welke. Probeer eens iets te maken en het werkend te krijgen. Ga steeds iets verder en als je denkt dat je aardig wat kan, ga dan eens een stuk source code downloaden en vergelijk het eens hoe jij het hebt gebouwt.

Ik heb zelf leren programmeren met PHP. Eerst de lelijke PHP code waarop iedereen hier doelt, maar PHP7 heeft veel verbeteringen en is al lang niet meer de verwarrende slechte taal die het was.
Je kunt in PHP ook mooie code schrijven. Maar ook slechte. Maar daar leer je juist veel van.

C# en Java zijn ook goede talen om te leren, maar misschien wat overweldigend, zeker met C# is het gevaar dat je snel beland in de vele frameworks die Microsoft heeft (Die overigns wel fijn zijn als je wat gevorderd bent) maar als je net begint is het misschien wat overweldigend.

Het belangerijkste is: Begin en blijf programmeren!

• Caelorum
  • Registratie: april 2005
  • Laatst online: 23:44
Wat @StarZ dus zegt. De taal is als je begint echt compleet niet boeiend. Belangrijker is dat je *ergens* begin en dat je blijft proberen het beter te doen dan de keer ervoor.
Ik ben bijv. begonnen met Actionscript 1 en vervolgens de stap naar AS3 => java => c# en nu voornamelijk vb.net (en js+ts) met wat hobbymatig c++ en f#. De taal is echt compleet, zonder uitzondering, *niet* de beperkende of belangrijkste factor als je net begint, daar mag je je druk over maken als je een jaar verder bent en je de verschillen ook iets beter kan beoordelen.

• Harrie_
quote:
StarZ schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 00:39:
Ik heb zelf leren programmeren met PHP. Eerst de lelijke PHP code waarop iedereen hier doelt, maar PHP7 heeft veel verbeteringen en is al lang niet meer de verwarrende slechte taal die het was.
Je kunt in PHP ook mooie code schrijven. Maar ook slechte. Maar daar leer je juist veel van.
Dit dus. PHP heeft, en is op sommige vlakken nog steeds bezig, met een volwassenwordingsproces. Maar het is al lang niet meer de 'hobby-taal' die het ooit was. :9

En tuurlijk valt er van alles op PHP aan te merken, maar de reden dat het zo enorm populair is is kennelijk toch de lage instapdrempel. Je kunt er uiteindelijk van vinden wat je wilt maar dat eeuwige gebash op PHP moet ook maar een keer stoppen. Er zijn ontzettend veel programmeurs op hun 16e begonnen met klooien in PHP om later de overstap te maken naar een wat meer 'volwassen' taal, daar is niets mis mee. :7

TS moet uiteindelijk zelf kiezen, maar de adviezen die eerder in dit topic zijn gegeven waarbij het vooral draait om de vraag 'wat wil je maken' lijkt me het belangrijkste. De taal is maar een middel, maar kies in ieder geval de taal die het best is toegespitst op het 'product' wat je wil maken... d:)b

• FrankHe
quote:
Dat is inderdaad een zeer uitgesproken observatie:
quote:
PHP is an embarrassment, a blight upon my craft. It’s so broken, but so lauded by every empowered amateur who’s yet to learn anything else, as to be maddening. It has paltry few redeeming qualities and I would prefer to forget it exists at all.
Ik begrijp de onderliggende frustratie.
quote:
naar

https://www.destroyallsoftware.com/talks/wat

Niet bepaald een verbetering.
Een hilarische video, dank voor het delen van de link _/-\o_

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Zaph
  • Registratie: augustus 2011
  • Laatst online: 10:56
quote:
FrankHe schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 09:10:
Ik begrijp de onderliggende frustratie.
Ik niet echt, eigenlijk. Die meneer is een purist die uit het oog lijkt te zijn verloren dat het een tool is die prima kan doen waarvoor je het nodig hebt.

Dat proef ik in de discussie hier ook - het gaat meer om de (subjectieve) kwaliteit van de tool dan om het nut. Natuurlijk kun je een dure hamer kopen van een gerenommeerd merk, maar die spijker krijg je er met de aanbieding van de Kwantum ook echt wel in - je bent in essentie op zoek naar iets om een spijker mee in het hout te rammen, en welk logo er dan op dat ding staat boeit eigenlijk heel weinig.

Ik ben in de 30 jaar dat ik programmeer de nodige programmeertalen tegengekomen, werk de laatste 12 jaar eigenlijk exclusief met PHP, en ben eigenlijk nooit in een situatie gekomen dat ik daarmee niet kon maken wat ik moest maken. Natuurlijk heeft het zijn quirks en en tekortkomingen, maar die zijn tot nu toe absoluut niet onoverkomelijk gebleken.

42

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Hydra
quote:
Zaph schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 11:11:
Dat proef ik in de discussie hier ook - het gaat meer om de (subjectieve) kwaliteit van de tool dan om het nut.
Er is niks subjectief aan de argumenten die gegeven zijn voor het beginnen met een statically typed OO taal. Dat is waar het uiteindelijk om gaat; dat een beginner die als software engineer aan de gang wil de goeie kant op gestuurd wordt.

Er is geen tot weinig behoefte aan code monkeys. Die kun je beter in het buitenland inhuren; daar zijn ze goedkoper. Goeie software engineers daarentegen is wel een enorm tekort aan en dan kun je iemand beter een richting opsturen waar hij ook de basics mee gaat krijgen. Een cursus als bijvoorbeeld http://mooc.fi/courses/2013/programming-part-1/ is dan een veel betere start dan maar een beetje aan gaan kutten met wat PHP / JavaScript voorbeeldjes.
quote:
Natuurlijk heeft het zijn quirks en en tekortkomingen
Precies. TS is een beginner. C# / Java zijn niet voor niets populair bij onderwijsinstellingen; een beginner schiet zichzelf er een stuk minder mee in de voeten.

Dit gaat dus niet of PHP al dan niet kut is. Ik vind het ook bizar dat er iedere keer weer PHP devs hun keuze moeten verdedigen. Who cares? Waar het hier om gaat is om een TS een goed advies te geven. Leer dan ook eens over je ego heen te stappen. Ik vind Microsoft ook kut maar C# is een prima taal voor beginners.

En als de TS dan liever in een dynamically typed taal begint; prima. Maar daar is een taal met veel strengere regels (zoals Python) wederom veel meer geschikt.

Hydra wijzigde deze reactie 20-06-2017 11:23 (28%)

• Zaph
quote:
Ja, dan is discussieren zinloos. :)

42

• Cloud

Cloud

Go Hawks!

quote:
Zaph schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 11:11:
[...]

Ik ben in de 30 jaar dat ik programmeer de nodige programmeertalen tegengekomen, werk de laatste 12 jaar eigenlijk exclusief met PHP, en ben eigenlijk nooit in een situatie gekomen dat ik daarmee niet kon maken wat ik moest maken. Natuurlijk heeft het zijn quirks en en tekortkomingen, maar die zijn tot nu toe absoluut niet onoverkomelijk gebleken.
Volgens mij ontkent niemand dat hier. Met PHP kun je ongetwijfeld alles maken, al geldt dat voor zoveel talen. PHP is vast ook een stuk volwassener geworden als dat het in eerste instantie was toen het zo populair werd. Maar de TS komt hier met de vraag met een goede taal om nu mee te leren programmeren.

En op die vraag vinden velen hier het belangrijk om te kijken naar een statically typed taal in plaats van dynamic. Nogmaals, Python en dergelijke zijn prachtig in hun uitdrukkingsvorm maar ik beschouw het als een niet-ideale taal om mee te beginnen. Een IDE kan je simpelweg niet genoeg begeleiden omdat veel (mijn inziens) rare constructies gewoon valide zijn in zo'n taal. Het mag dan wel lekker expressief zijn maar het is gewoon onduidelijker omdat je beter moet lezen om te zien wat er nu echt gebeurt.

Ik vind het belangrijk om een zo strict mogelijke taal (dus static) te kiezen als begintaal en pas die dynamische teugels te laten vieren zodra je weet wat je doet en wat het verschil is. Ik snap de keuze voor C#/Java in informatica opleidingen dus wel en zou dat ook hier aanraden :)

• Hydra
quote:
Zaph schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 11:28:
Ja, dan is discussieren zinloos. :)
Lekker makkelijk. Ga dan ook gewoon niet in discussie.

• Zaph
quote:
Cloud schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 11:47:
Volgens mij ontkent niemand dat hier.
Ik ben het er volledig mee eens dat als je wilt leren programmeren, je het beste kunt beginnen met een zo strikt mogelijke taal - ik ging alleen wat off-topic aan de hand van die zure blogpost, in een poging wat nuance aan te brengen.

Net zoals sommige mensen doodmoe worden van iedereen die PHP niet zwaar k*t vindt is er ook een andere manier om er naar te kijken. Zonder denigrerend te worden.

42

• farlane
quote:
Zaph schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 12:02:
Zonder denigrerend te worden.
Wie doet er denigrerend dan? Er wordt niet beweerd dat PHP programmeurs kut zijn maar dat de taal ongeschikt is om mee te leren programmeren (net zoals veel andere talen dat zijn), omdat het foute dingen doen makkelijk maakt. Waarom trek je je dat zo persoonlijk aan?

• Zaph
Okay, nog een keer: ik zeg niet dat PHP een prima taal is om mee te beginnen. Wat dat betreft ben ik het met iedereen eens. Ik ging alleen off-topic op vanwege een zure quote. Duizend excuses!

42

Acties:
  • +1Henk 'm!

• jeroen3
quote:
Vergeet niet dat alles rondom het internet en computers nog steeds niet af is. Het bestaat ook pas zo lang als menig tweaker! Grote nadelen daarvan zijn dat je maandelijks een grote update van je browser hebt, jaarlijks nieuwe "frameworks" welke beter zouden zijn, en nieuwe plugins welke de oude weer vervangen. Niemand kan kiezen. Iedereen weet het beter. Voorbeeld nodig?

We kunnen niet eens een eensgezind antwoord geven hoe men ons vak moet leren!

• Hydra
quote:
Zaph schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 12:42:
Ik ging alleen off-topic op vanwege een zure quote.
Euh nee. Jij valt over een quote die je verkeerd geinterpreteerd hebt. Ik bedoelde absoluut niet dat PHP programmeurs code monkeys zijn. Dat lees jij er in. I.p.v. meteen in de "zure quote" modus te schieten had je ook om verduidelijking kunnen vragen.

• Cloud

Cloud

Go Hawks!

quote:
jeroen3 schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 13:03:
[...]

Vergeet niet dat alles rondom het internet en computers nog steeds niet af is. Het bestaat ook pas zo lang als menig tweaker! Grote nadelen daarvan zijn dat je maandelijks een grote update van je browser hebt, jaarlijks nieuwe "frameworks" welke beter zouden zijn, en nieuwe plugins welke de oude weer vervangen. Niemand kan kiezen. Iedereen weet het beter. Voorbeeld nodig?
Daarom raden de meeste mensen hier dus ook een programmeertaal aan die geen duidelijke verbintenis met internet heeft, puur om al die browser/framework/plugin ellende te vermijden en gewoon écht te leren programmeren :)

Platform onafhankelijke talen zijn veel stabieler in dat opzicht, ze veranderen wel maar als je met C# begonnen bent in .NET 2.0 en nu naar jarenlang weer onder een steen vandaan kruipt, kun je nog altijd C# applicaties schrijven. Uiteraard zit je dan nog met presentatiezaken als WinForms vs WPF en what not maar de code zelf is in de basis gelijk.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Hydra
quote:
Cloud schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 13:48:
Uiteraard zit je dan nog met presentatiezaken als WinForms vs WPF en what not maar de code zelf is in de basis gelijk.
Daarbij vertalen opgedane OO skills ook goed naar een hoop andere talen. Toen ik in '98 aan informatica begon moest ik mezelf een hoop dingen afleren gewoon omdat ik vooral procedureel dacht door mijn hobbyknutselwerk.

• Gaius
  • Registratie: september 2001
  • Niet online
quote:
Cloud schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 13:48:
[...]

Daarom raden de meeste mensen hier dus ook een programmeertaal aan die geen duidelijke verbintenis met internet heeft, puur om al die browser/framework/plugin ellende te vermijden en gewoon écht te leren programmeren :)

Platform onafhankelijke talen zijn veel stabieler in dat opzicht, ze veranderen wel maar als je met C# begonnen bent in .NET 2.0 en nu naar jarenlang weer onder een steen vandaan kruipt, kun je nog altijd C# applicaties schrijven. Uiteraard zit je dan nog met presentatiezaken als WinForms vs WPF en what not maar de code zelf is in de basis gelijk.
Om te leren programmeren is WinForms nog prima bruikbaar. En wellicht zelfs nuttiger dan WPF, wat ik letterlijk nog nooit in het wild ben tegengekomen. Kan me ook niet herinneren het ooit op een aanvraag te hebben zien staan. Maar goed, als je met C# of Java wilt beginnen, begin je toch met console-applicaties verwacht ik.

En mocht je iets willen dat je in de toekomst ook gaat gebruiken zou ik toch al snel richting Web gaan denken. Echte Windows-applicaties worden nauwelijks nog nieuw gebouwd, alles is Web. Ik denk dat het zonde is om nu nog veel tijd in WinForms/WPF of de varianten daarop in andere talen te steken.

• Cloud

Cloud

Go Hawks!

quote:
Gaius schreef op woensdag 21 juni 2017 @ 09:32:
[...]

Om te leren programmeren is WinForms nog prima bruikbaar. En wellicht zelfs nuttiger dan WPF, wat ik letterlijk nog nooit in het wild ben tegengekomen. Kan me ook niet herinneren het ooit op een aanvraag te hebben zien staan. Maar goed, als je met C# of Java wilt beginnen, begin je toch met console-applicaties verwacht ik.
Als je wilt leren programmeren is WinForms in elk geval praktischer dan WPF omdat je daar weer een hele laag bij krijgt vanwege MVC-achtige structuren. WPF komt wellicht vooral voor in grotere softwarepakketten waar behoefte is aan die abstractie? Voor kleinere software zie ik er minder voordeel in.
Mijn werkgever doet WPF, dus er is in elk geval ééntje :P
quote:
En mocht je iets willen dat je in de toekomst ook gaat gebruiken zou ik toch al snel richting Web gaan denken. Echte Windows-applicaties worden nauwelijks nog nieuw gebouwd, alles is Web. Ik denk dat het zonde is om nu nog veel tijd in WinForms/WPF of de varianten daarop in andere talen te steken.
Dat geldt voor veel hippe dingen wel ja. Maar volgens mij is het aandeel web-applicaties qua desktopvervangers in enterprise omgevingen wel wat lager dan dat. Maar dat is puur mijn beeld ervan. Als je echt een baan wilt als ontwikkelaar dan weet ik niet zeker of beperken tot web wel zo verstandig is :)

• farlane
Al onze .NET client applicaties zijn WinForms, het werkt simpelweg. Voor de meeste dingen die wij willen doen met onze clientsoftware zuigen webapplicaties harige stierenballen.

farlane wijzigde deze reactie 21-06-2017 09:48 (44%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Hydra
quote:
Cloud schreef op woensdag 21 juni 2017 @ 09:46:
Dat geldt voor veel hippe dingen wel ja. Maar volgens mij is het aandeel web-applicaties qua desktopvervangers in enterprise omgevingen wel wat lager dan dat.
Het gaat lastig / onmogelijk worden om hier zinnige aantallen in te vinden maar wat ik zie in de meeste bedrijven is dat de typische front-office applicaties eigenlijk altijd web applicaties zijn. Zowel de SaaS (SalesForce, PeopleSoft, etc.) als de custom applicaties. Gewoon omdat de deployment daarvan veel eenvoudiger is dan desktop applicaties. Die laatste zijn vaak specialistische maar standaard tools (IDE, Office, etc.).

• Cloud

Cloud

Go Hawks!

Zou goed kunnen inderdaad, hangt gok ik beetje van infrastructuur af. Een enkel gebouw vol medewerkers is weer anders dan heel veel locaties met kleinere aantallen. In het eerste geval kun je namelijk ook gewoon met virtualisatie van de desktopapplicaties werken :)

Zinnige statistieken hierover vinden is inderdaad beetje onmogelijk :P

• Hydra
quote:
Cloud schreef op woensdag 21 juni 2017 @ 10:37:
In het eerste geval kun je namelijk ook gewoon met virtualisatie van de desktopapplicaties werken :)
Gadver. Alsjeblief niet.

• Mohius
  • Registratie: oktober 2014
  • Laatst online: 11-12 19:57
quote:
Hydra schreef op woensdag 21 juni 2017 @ 10:32:
[...]

Het gaat lastig / onmogelijk worden om hier zinnige aantallen in te vinden maar wat ik zie in de meeste bedrijven is dat de typische front-office applicaties eigenlijk altijd web applicaties zijn. Zowel de SaaS (SalesForce, PeopleSoft, etc.) als de custom applicaties. Gewoon omdat de deployment daarvan veel eenvoudiger is dan desktop applicaties. Die laatste zijn vaak specialistische maar standaard tools (IDE, Office, etc.).
Ik kom eigenlijk steeds meer situaties tegen waarbij oudere desktop-applicaties worden omgebouwd naar webapplicaties. Voornamelijk, inderdaad, omdat ze makkelijker uit te rollen zijn.

Toch heb ik in de laatste paar jaar ook wat WinForms applicaties gebouwd. Meestal werd de keuze niet zo zeer bepaald door de medewerkers of een manager ergens, maar door of het netwerk of door aangesloten hardware die hoe dan ook gebruikt moest worden. Het laatste voorbeeld daarvan was een of andere highres scanner die gebruikt werd om papieren documenten te digitaliseren. Die scanners konden alleen fysiek aan een machine gehangen worden en waren niet network capable.
Pagina: 1 2 Laatste

Dit topic is gesloten.

Apple iPhone X Google Pixel 2 XL LG W7 Samsung Galaxy S9 Google Pixel 2 Far Cry 5 Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

© 1998 - 2017 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Hardware.Info de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True

*