blakaboyover schreef op zaterdag 10 maart 2018 @ 14:09:
Mijn vraag geld meer voor mensen met ervaring in de ict met beetje toekomstperspectief ik heb voor mezelf al aangenomen een prive opleiding te doen die iets meer kost 4000-8000 euro maar wil niet bij het feest aankomen en gezelschap is al richting huis dus gaat mij puur om gezien mogelijkheden.
Op zich wel een interessant onderwerp, het toekomstperspectief van ICT in het algemeen (en van development in het bijzonder).
Ik hoor namelijk heel erg veel verschillende geluiden over dit werkveld en vind het soms moeilijk die verhalen op waarde te schatten.
Aan de ene kant heb je de juichende verhalen over het schreeuwende tekort aan ICT-personeel. Vaak geïllustreerd met aansprekende voorbeelden van werkloze alfa’s en herintreders, die dan al tijdens hun omscholingstraject meteen een baan aangeboden krijgen. Als je die verhalen mag geloven lijkt het wel alsof de bomen in de ICT tot aan de hemel groeien en iedereen die kan en wil zo een mooie vaste baan te pakken heeft.
Aan de andere kant hoor je de verhalen over leeftijdsdiscriminatie, over hoogopgeleide ICT-ers die toch niet aan de bak komen, over de noodzaak van een goed netwerk ‘om er tussen te kunnen komen’, dat je als ZZP-er alleen kans maakt als je heel erg goed bent, enzovoort.
Veel hangt natuurlijk ook af van talent, motivatie, niveau, doorzettingsvermogen en dergelijke.
Maar toch, de geluiden zijn zo verschillend van elkaar dat het wel lijkt alsof men het over een compleet ander werkveld heeft. Dat maakt het lastig om al die verhalen in goed perspectief te zien.