Acties:
  • +1 Henk 'm!

• donderkop
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 28-06 11:54
Ik heb al diverse topics langs zien komen waarin gevraagd wordt, hoe men moet omscholen naar 'de ICT', wat wijsheid is, over (on-)mogelijkheden... Uiteraard omdat ook ik daar meer over te weten wil komen.
Zoals in één topic geschreven, wellicht prettig om dit onder één titel te scharen en dit vast te zetten?

Laat ik als reactie hierop de eerste reactie met een vraag plaatsen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donderkop
John Keates; Inderdaad.
Ik zie al dat het wellicht beter helemaal onder een apart hoofdstuk kan worden geschoven ('Loopbaan')

Mijn persoonlijke vraag:

De overheid bedacht dat het voor 'ouderen' ook mogelijk moet zijn om om te scholen naar ICT-er.
Ik, als oude systeembeheerder (nog van vóór de MSCE en overige papiertjes) met enkel praktijkervaring maar geen certificaten om dit aan te tonen heb hier wel oren naar.
Mijn voorkeur gaat uit naar bijvoorbeeld een functie als QA / software tester. Maar ook programmeren lijkt me nog steeds een uitdaging, ik stam nog uit de Pascal tijd ;)
In een ander topic werd als voorbeeldbedrijf Ordina aangehaald, welke ik zeker ga bekijken. Maar hoe staan kleinere IT bedrijven tegenover een oudere techneut die (eventueel middels een zelf betaalde opleiding) een grote stap wil gaan maken?

[ Voor 10% gewijzigd door donderkop op 14-03-2018 15:51 . Reden: John was me voor! ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
De meeste zinvolle invullingen voor een IT baan komen neer op snel informatie kunnen vinden, verwerken, leren, en niet vastzitten in een specifiek ontwikkelproces. Er zijn altijd wel mensen die niet veranderen, niks nieuws doen, bij 1 vendor blijven en in 1 proces vast blijven zitten, maar dat is niet bepaald de meest praktische insteek.

Als iemand niet zelf in staat is iets te leren, nieuwe processen aan te nemen, en algemene zaken als SDLM, SCM/VCS, programmeer paradigma's en bewezen theorie in de praktijk te brengen en bij te blijven, dan is het niet levensvatbaar voor een klein bedrijf dat in een sector zit die in beweging is.

Bij grotere bedrijven heb je nog wel eens dat zolang je de voortgangsgesprekken maar door komt er niet zo veel gebeurt, maar dan moet je maar net het type persoon zijn dat geen voldoening uit z'n werk hoeft te halen. (of je haalt je voldoening uit het feit dat je niks nieuws hebt hoeven doen :p )

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Brandaris01
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 13-04 10:00
Geïnteresseerde numero twee meldt zich. Niet echt een specifieke vraag nu. Ik vind het gewoon leuk om in dit topic mee te lezen en te kletsen. :)

Tijdens mijn studie filosofie heb ik een aantal eerstejaarsvakken informatica erbij gedaan. De manier van denken bleek me zodanig aan te spreken, dat ik er mijn afstudeeronderwerp van heb gemaakt.

Na mijn afstuderen ben ik aan de slag gegaan als freelance schrijver. Tussen opdrachten door heb ik als hobby het programmeren weer opgepakt. Ik ben begonnen met Python te leren en met die taal de voorbeelden uit een oud programmeerboek na te bouwen. Daarna een simpele website gebouwd met Django. Ook wat geoefend met service workers, om ook offline dingen te kunnen doen met een website.

Door dit soort hobbyprojecten heb ik gemerkt dat ik het programmeren toch wel heel erg leuk vind en dat ik er heel graag mijn werk van zou willen maken.

Een vriend van mij is een heel goede programmeur. Zo eentje die sinds zijn dertiende programmeert en de instructiesets van verschillende GPU’s uit zijn hoofd kent. Hij zei tegen mij dat hij na al die jaren programmeren nog altijd volop bij aan het leren was. Je ontwikkeling als developer stopt nooit, volgens hem. Die opmerking is bij me blijven hangen, want ik ben iemand die veel uitdaging nodig heeft.

Ik overweeg nu dus ook die overstap te maken. Nu ben ik me aan het oriënteren op verschillende bootcamps en opleidingstrajecten. En ondertussen hobby ik lekker door met programmeren. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donderkop
johnkeates schreef op woensdag 14 maart 2018 @ 16:01:
Als iemand niet zelf in staat is iets te leren, nieuwe processen aan te nemen, en algemene zaken als SDLM, SCM/VCS, programmeer paradigma's en bewezen theorie in de praktijk te brengen en bij te blijven, dan is het niet levensvatbaar voor een klein bedrijf dat in een sector zit die in beweging is.

Bij grotere bedrijven heb je nog wel eens dat zolang je de voortgangsgesprekken maar door komt er niet zo veel gebeurt, maar dan moet je maar net het type persoon zijn dat geen voldoening uit z'n werk hoeft te halen. (of je haalt je voldoening uit het feit dat je niks nieuws hebt hoeven doen :p )
John, mag ik dit als volgt samenvatten?
- Relatief kleine IT bedrijven zijn eerder op zoek naar (liefst jongere) 'zijinstromers' die in staat zijn snel in te springen op de laatste trends,
- Bij grotere 'merken' heb je meer kans om als zij-instromer met de organisatorische stroming mee te liften om (uiteraard door op zijn minst in het begin nog bij te leren maar uiteindelijk) regulier, nauwelijks opwindend 'kantoorwerk' te doen.

Om niet direct mijn hele CV te plempen; ik ben niet van origine een ICT-er, maar vul er inmiddels 4 van de 5 dagen mee. Ik wil er nu toch eindelijk, vóór mijn 50-ste eens mijn echte werk van maken en er energie, tijd, aandacht en zelfs geld in steken. De tweede reden is dat ik in mijn huidige (officiële) werk er wel klaar mee ben; ik krijg er niet de waardering, noch de tijd, noch de aangevraagde trainingen die ik zou willen volgen. Ik weet, dat komt in elke sector voor, maar deze sector is voor mij niet langer ' de meest geschikte'.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Daan_
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11:53

Daan_

Alles op zijn tijd !!

donderkop schreef op woensdag 14 maart 2018 @ 15:49:
John Keates; Inderdaad.
Ik zie al dat het wellicht beter helemaal onder een apart hoofdstuk kan worden geschoven ('Loopbaan')

Mijn persoonlijke vraag:

De overheid bedacht dat het voor 'ouderen' ook mogelijk moet zijn om om te scholen naar ICT-er.
Ik, als oude systeembeheerder (nog van vóór de MSCE en overige papiertjes) met enkel praktijkervaring maar geen certificaten om dit aan te tonen heb hier wel oren naar.
Mijn voorkeur gaat uit naar bijvoorbeeld een functie als QA / software tester. Maar ook programmeren lijkt me nog steeds een uitdaging, ik stam nog uit de Pascal tijd ;)
In een ander topic werd als voorbeeldbedrijf Ordina aangehaald, welke ik zeker ga bekijken. Maar hoe staan kleinere IT bedrijven tegenover een oudere techneut die (eventueel middels een zelf betaalde opleiding) een grote stap wil gaan maken?
Er zijn genoeg bedrijven die zoeken naar Testers. En zeker test automatiseerders wordt veel gevraagd. Alleen vragen ze wel enige ervaring met diverse tooling. Bijvoorbeeld onderstaande tooling.

jMeter (performancetesting)Testautomatisering met Selenium
Webload (performancetesting)
Microsoft Testmanager / Visual Studio (Coded UI)
Selenium (testautomatisering)
HP Quality Center (testplanning, testadministratie, testbevindingen)
HP ALM (o.a. QTF)
soapUI (web service testen)
loadUI (load testen)
Cucumber (The Given-When Then)

Lees veel en maak het je eigen. Dit helpt je natuurlijk ook bij solliciteren en de gesprekken.

Bijvoorbeeld de blogs van:
* Dan North (heeft geweldige training "from months to minutes)
* Gojko Adzic (boeken als Specification by Example, Fifty Quick Ideas To Improve Your Tests etc.)
Zo zijn er nog wel meer.

Om kennis op te doen en ook om netwerk uit te bouwen kan ik MeetUp.com adviseren. Daar heb je aardig wat interessante groepen. Bijvoorbeeld:
* Federation of Agile Testers
* Software Testing Nederland

Certificering die interessant kan zijn is; CAT (Certified Agile Tester) Je kunt ook kijken naar Tmap etc.

En gewoon diverse bedrijven bellen en langs gaan en aangeven wat jij kan bieden.

MTB24.nl plekje op het web voor filmpjes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donderkop
@ Superdaantje: Thanks! Ik kan hier zeker iets mee!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14:02

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Zelf bén ik al enige tijd (21, 22 jaar) ICTer maar ik meld me hier tóch.
Wie weet dat ik juist vanuit mijn ervaring nog wat (nuttige) input kan geven. :)

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• King of Snake
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11-03 11:59
Toen ik mijn studie moest kiezen was het een keuzen tussen 'iets met computers' (informatica) of 'iets creatiefs'. Uiteindelijk werd het dat laatste en heb ik audiovisuele vormgeving gestudeerd (dus ben nu 'bachelor of arts'). Een tijd (te lang) bij een klein marketing/reclamebureau gewerkt: filmpjes/commercials/online videos monteren en animeren. Nu sinds een aantal jaar freelance. So far so good. Maar een paar weken geleden ging mijn belangrijkste opdrachtgever reorganiseren wat er in de praktijk op neerkomt dat ze in de toekomst veel minder werk zullen hebben voor mij. Kan gebeuren natuurlijk, risico's van freelancen en ik heb ook meer dan voldoende gespaard om het een flinke tijd uit kunnen zingen met minder inkomsten. Maar heb wel mijn twijfels of ik dit op de lange termijn wil blijven doen.

Ik ben de laatste weken weer erg aan het nadenken of ik niet toch een carriereswitch wil (proberen) te maken. Daarom alle topics op Tweakers over omscholing e.d. aan het doorspitten en tegelijkertijd wat basis programmeercursussen (Python) aan het doorwerken om te zien of me dat bevalt. Tot nu toe wel, hoewel ik mezelf misschien niet zo gauw volledig op programmeren zie storten.
Het feit dat er klaarblijkelijk nog altijd flinke tekorten aan personeel in (bepaalde sectoren van) de ICT zijn en er dus ook bedrijven en detacheerders zijn met omscholingstrajecten voor mensen zonder ICT opleiding, klinkt aantrekkelijk. Opnieuw beginnen met een klein salaris vind ik niet zo erg. Ik heb wel een koophuis maar mijn vriendin werkt ook, we hebben geen kinderen en we geven sowieso niet veel geld uit.
Maar ja, het is wel een grote stap en ik ben al 37. Ik ga het denk ik dit jaar nog even aankijken met de freelance business, maar wel proberen in mijn vrije tijd (waar ik nu een hoop van heb) te blijven orienteren op ICT.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Brandaris01
Tijd voor een update. :)

Het leek me leuk om eens te vertellen hoe het nu met me gaat (en dan blijft dit centrale topic ook een beetje levend).

Afgelopen zomer druk bezig geweest met een grote freelance schrijfopdracht. Tussen de bedrijven door verder gegaan met Django sites bouwen. Leren werken met Bootstrap en jQuery. Geleerd hoe ik m’n JavaScript behapbaar kan houden door met objecten te werken.

Sinds kort volg ik een opleiding, waarvoor ik een Trello-kloon ga bouwen in Angular. Dat is weer een heel andere manier van werken dan in Django! Niet altijd even makkelijk, maar je kunt er wel heel veel mee. Uitdaging genoeg, dus. Ben wel blij dat ik een goede basis heb gelegd met mijn Django.

Tot zover mijn update, ik houd jullie op de hoogte :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Django is inderdaad een goede basis, al was het alleen maar om dat Python je verplicht je code zinvol op te maken ;-) En de bijna verplichte inzet van wat patronen (bijv. decorator) maakt het ook een stuk makkelijker om in andere talen en frameworks diezelfde patronen te herkennen of in te bouwen.

Heb je al bedacht wat je hierna nog wil leren/doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brandaris01
johnkeates schreef op woensdag 28 november 2018 @ 19:01:

Heb je al bedacht wat je hierna nog wil leren/doen?
Ik vind Angular wel een mooi/uitdagend framework, dus daar wil ik me in de toekomst graag verder in ontwikkelen. :)

Ook lijkt het me gaaf om progressive web apps te leren bouwen. Gaat heel goed samen met Angular.

Verder vind ik het proces achter softwareontwikkeling reuze interessant. Hoe je een wens/idee vertaalt naar een specifiek ontwerp. Is echt een leuke puzzel. Dus daar zou ik me ook verder in willen verdiepen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ocf81
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Er bestaat geen ICT'er an sich. Er zijn wel rollen zoals developer, tester, beheerder, analist (en nog enkele andere rollen) elk met hun eigen kennisgebied en daarbij horende kundes. Bedenk eerst eens wat voor rol je leuk lijkt en ga je dan daar op focussen. Kleine hiaten zijn nog wel te dichten, maar meestal moet je toch wel min of meer kant en klaar instromen om ergens aan de slag te komen. Ik krijg altijd kriegels als iemand zegt dat ie 'iets' in de ICT wil gaan doen. Totaal kansloos verhaal als je geen specifiek doel hebt.

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | <X> as a Service --> making you a poor & dependent slave

• Brandaris01
ocf81 schreef op donderdag 29 november 2018 @ 10:53:
Er bestaat geen ICT'er an sich. Er zijn wel rollen zoals developer, tester, beheerder, analist (en nog enkele andere rollen) elk met hun eigen kennisgebied en daarbij horende kundes. Bedenk eerst eens wat voor rol je leuk lijkt en ga je dan daar op focussen. Kleine hiaten zijn nog wel te dichten, maar meestal moet je toch wel min of meer kant en klaar instromen om ergens aan de slag te komen. Ik krijg altijd kriegels als iemand zegt dat ie 'iets' in de ICT wil gaan doen. Totaal kansloos verhaal als je geen specifiek doel hebt.
Dit topic is geen specifieke vraag van een specifiek persoon. Het is meer een algemene vraagbaak/ontmoetingsplek voor mensen die een overstap naar de ICT wagen. Vandaar de wat algemeen klinkende titel.

Je ziet om de zoveel weken weer een nieuw topic over dit onderwerp, dus wellicht is het handig om één centrale plek te hebben voor dit soort vragen.

Wat mezelf betreft, qua 'rol': ik wil graag webdeveloper worden.

[ Voor 3% gewijzigd door Brandaris01 op 29-11-2018 17:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Brandaris01 schreef op donderdag 29 november 2018 @ 17:28:
[...]

Dit topic is geen specifieke vraag van een specifiek persoon. Het is meer een algemene vraagbaak/ontmoetingsplek voor mensen die een overstap naar de ICT wagen. Vandaar de wat algemeen klinkende titel.

Je ziet om de zoveel weken weer een nieuw topic over dit onderwerp, dus wellicht is het handig om één centrale plek te hebben voor dit soort vragen.

Wat mezelf betreft, qua 'rol': ik wil graag webdeveloper worden.
Maar de vraag is wel ICT'er, en als je met mensen spreekt die dan de industrie in willen merk je toch wel vaak dat ze werkelijk geen idee hebben waar ze het over hebben. Ik merk het bijvoorbeeld vaak bij newbie testers, die vinden vaak knopjes indrukken al voldoende en schrikken van de eisen die een beetje tester moet kunnen invullen om écht een gerespecteerd tester te worden. Systeembeheerders zijn vaak al iets beter in hun vak, maar daar vind je ook veel kaf tussen het koren. Analysten die niks van technologie willen weten maar tegelijkertijd wel wonderen verwachten zijn ook van dat soort types die achteraf toch vaak dachten "het wel even te doen". Allemaal typisch voorbeelden van "ICT'er worden".

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | <X> as a Service --> making you a poor & dependent slave

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brandaris01
Ik geef toe dat ik, toen ik met Django begon, nog niet half besefte hoe complex webdevelopment eigenlijk is.

Leuk, websites bouwen! Tools, frameworks, database languages, servers, virtualisatie, versiecontrole, third-party libraries, REST API’s ...

huh? wasda?

Maar ja, als we allemaal van te voren precies zouden weten wat de ICT inhield, dan zou er ook geen omscholing nodig zijn, nietwaar? :P

[ Voor 28% gewijzigd door Brandaris01 op 30-11-2018 19:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14:02

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Brandaris01 schreef op vrijdag 30 november 2018 @ 19:28:
Maar ja, als we allemaal van te voren precies zouden weten wat de ICT inhield, dan zou er ook geen omscholing nodig zijn, nietwaar? :P
Die volg ik even niet. Niet iedereen heeft bij de start van zijn carriëre de bedoeling ooit ICTer te worden en ook binnen de ICT kun je soms later willen verschuiven.

Mijn vrouw is nu bezig met de zachte kant van de ICT maar heeft een heel andere achtergrond. Ik ben begonnen als "harde ICTer" en heb meer en meer interesse in de zachte kant. Carrieres lopen soms zo.

Dus wat bedoel je precies met die opmerking?

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brandaris01
unezra schreef op maandag 3 december 2018 @ 19:27:
[...]

Die volg ik even niet. Niet iedereen heeft bij de start van zijn carriëre de bedoeling ooit ICTer te worden en ook binnen de ICT kun je soms later willen verschuiven.

Mijn vrouw is nu bezig met de zachte kant van de ICT maar heeft een heel andere achtergrond. Ik ben begonnen als "harde ICTer" en heb meer en meer interesse in de zachte kant. Carrieres lopen soms zo.

Dus wat bedoel je precies met die opmerking?
Ik bedoelde niet dat iedereen precies van te voren moet weten waar hij of zij heen wil. Dat kun je van te voren niet weten. Mijn eigen pad is ook niet in een rechte lijn verlopen, om het op zijn zachtst te zeggen.

De opmerking sloeg meer op het verwijt dat mensen die de ICT in willen te weinig kennis zouden hebben.

Ik vind het een beetje raar om dat van zij-instromers te verwachten.

Die zijn immers nog geen ICT-er. Ze willen dat in de toekomst worden. Als ze die kennis al hadden, dan waren ze al volleerd ICT-er geweest. Dan was omscholing inderdaad niet nodig geweest.

Zo bedoel ik dat. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• san.okk
  • Registratie: Juli 2007
  • Niet online
Mijn zwager zit met een soortgelijke wens. Hij is nu werkzaam als chef-kok (37 jaar) maar zou zich willen laten omscholen zodat een baan als bijvoorbeeld programmeur binnen bereik komt te liggen.

Ik ben zelf werkzaam in de ICT als accountmanager maar vind het lastig om hier advies in te geven aangezien ik mij niet op dit terrein begeef. Hij is zich ervan bewust dat hij qua salaris flink zal moeten inleveren (geen idee hoeveel) en hij heeft de mogelijkheid om gedurende de winterperiode (okt tot mrt) full-time te studeren met behoud van salaris..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brandaris01
san.okk schreef op zondag 16 december 2018 @ 23:57:
Mijn zwager zit met een soortgelijke wens. Hij is nu werkzaam als chef-kok (37 jaar) maar zou zich willen laten omscholen zodat een baan als bijvoorbeeld programmeur binnen bereik komt te liggen.

Ik ben zelf werkzaam in de ICT als accountmanager maar vind het lastig om hier advies in te geven aangezien ik mij niet op dit terrein begeef. Hij is zich ervan bewust dat hij qua salaris flink zal moeten inleveren (geen idee hoeveel) en hij heeft de mogelijkheid om gedurende de winterperiode (okt tot mrt) full-time te studeren met behoud van salaris..
Vijf maanden is denk ik nog niet genoeg om van nul naar niveau junior developer te gaan. Maar je kan wel een hele mooie basis leggen. :)

En de rest dan in de weekenden/avonduren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomasG
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 10:00
Brandaris01 schreef op maandag 17 december 2018 @ 09:22:
[...]
Vijf maanden is denk ik nog niet genoeg om van nul naar niveau junior developer te gaan. Maar je kan wel een hele mooie basis leggen. :)

Of 5 maandan genoeg is hangt af van de persoon. Als hij bijvoorbeeld de wiskundige principes begrijpt (dus niet perse een rekenwonder is, maar het "snapt") en bekent is met logica; dan is programmeren redelijk snel "te leren". Het moeilijkste van programmeren is namelijk begrijpen wat je doet.

Ik ben het wel met je eens dat als iemand jaren chef-kok is geweest, 5 maanden geen realistische planning is. Het is aan te raden om hem bijvoorbeeld een aantal eenvoudige stukken voorbeeld code te laten zien. Als hij dan enigszins een idee heeft van hoe en wat, dan heeft het kans van slagen. Anders is er echt meer tijd nodig. Dan zou ik aanraden om eerst de basis vaardigheden op te krikken voordat hij begint met opscholing, zoals wiskundige principes, logica, e.d. Dat is vrij eenvoudig in het weekend/avonduren op een hoger niveau te krijgen met sites als brilliant.org. Want dan heb je, als je met een omscholing begint al een grote voorsprong, ben je minder tijd kwijt, en heb je een grotere kans dat het "succesvol" is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Brandaris01
ThomasG schreef op maandag 17 december 2018 @ 09:51:
[...]
Of 5 maandan genoeg is hangt af van de persoon. Als hij bijvoorbeeld de wiskundige principes begrijpt (dus niet perse een rekenwonder is, maar het "snapt") en bekent is met logica; dan is programmeren redelijk snel "te leren". Het moeilijkste van programmeren is namelijk begrijpen wat je doet.
Het programmeren zelf hoeft inderdaad niet zo lang te duren.

Maar als developer moet je meer kunnen dan code schrijven. Je moet ook bekend zijn met de hele infrastructuur eromheen. Frameworks, libraries, servers, tools, IDE’s, versiecontrole, api’s, protocollen, enzovoort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomasG
Brandaris01 schreef op maandag 17 december 2018 @ 10:48:
[...]

Het programmeren zelf hoeft inderdaad niet zo lang te duren.

Maar als developer moet je meer kunnen dan code schrijven. Je moet ook bekend zijn met de hele infrastructuur eromheen. Frameworks, libraries, servers, tools, IDE’s, versiecontrole, api’s, protocollen, enzovoort.
Ja, maar dat is allemaal specifiek. Zolang je het principe maar "begrijpt" is dat allemaal vrij eenvoudig onder de knie te krijgen. Het hangt ook van je werkgever en opdrachten af wat je uiteindelijk gaat gebruiken. Ze gaat er bij een junior functie ook niet vanuit dat je daar allemaal bekent mee bent, went dat je er potentie hebt om dat onder de knie te krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• exoda
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 03-07 12:41
Ondertussen ben ik al een tijdje bezig met het omscholen naar "ICT-er" en meld me dan ook graag om hier in het topic wat mee te praten. Ik ben ook wel nieuwsgierig naar paden die anderen bewandelen om te kijken wat ik vanuit mijn studie straks kan gaan doen.

Vanuit het MBO ben ik fulltime gaan werken in de detailhandel om uiteindelijk nadat ik samen met mijn vriendin een huis heb gekocht op het punt te komen dat ik geen echt "doel" meer in het vooruitzicht had. Vervolgens naar lang wikken en wegen besloten om me toch aan te melden voor de voltijd opleiding HBO-ICT en ondertussen zit ik in het derde jaar van de opleiding(stage momenteel).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

ThomasG schreef op maandag 17 december 2018 @ 10:55:
[...]
Ja, maar dat is allemaal specifiek. Zolang je het principe maar "begrijpt" is dat allemaal vrij eenvoudig onder de knie te krijgen. Het hangt ook van je werkgever en opdrachten af wat je uiteindelijk gaat gebruiken. Ze gaat er bij een junior functie ook niet vanuit dat je daar allemaal bekent mee bent, went dat je er potentie hebt om dat onder de knie te krijgen.
Ik denk dat je hier te makkelijk over denkt. Het klopt dat je met de basis op zich prima iets kan doen, maar je zal echt talloze keren fouten maken die voor een leek geen fouten lijken. je moet toch ook wel zaken zoals design patterns en de gebruikelijke technieken leren kennen voordat je er ook maar aan kan denken om aan de slag te gaan als software developer.

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Avalaxy
  • Laatst online: 12:41
Ik heb zelf 4 jaar full-time gestudeerd voordat ik een junior developer was. En ik was iemand met al veel interesse en enige ervaring met programmeren en computers in het algemeen. Denk je nou echt dat je dat hele traject in 5 maanden kunt proppen? Tuurlijk kun je in 5 maanden de basics leren van het coden, maar dat is echt maar een klein deel van het totaalplaatje. Kennis en ervaring hebben van/met software architectuur, design patterns, data modellering en dat soort zaken zijn heel erg belangrijk en zeker niet optioneel. Dat zijn dan ook dingen die gewoon tijd kosten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThomasG
ocf81 schreef op maandag 17 december 2018 @ 13:57:
[...]

Ik denk dat je hier te makkelijk over denkt. Het klopt dat je met de basis op zich prima iets kan doen, maar je zal echt talloze keren fouten maken die voor een leek geen fouten lijken. je moet toch ook wel zaken zoals design patterns en de gebruikelijke technieken leren kennen voordat je er ook maar aan kan denken om aan de slag te gaan als software developer.
Jij gaat er nu vanuit dat je als starter/junior bij een bedrijf terecht komt, je meteen voor de leeuwen wordt gegooid. Ja, die bedrijven zijn er ook. Er zijn ook veel bedrijven waar dat niet het geval is. Wij zijn een semi-leerbedrijf, en hebben per jaar meerdere stagiagers en afstudeerders (HBO en WO). Je zult verstelt staan hoeveel daarvan qua programmeren tegen het einde van hun opleoding gewoon nog steeds niets kan. Design patters zijn leuk, maar dat is niets meer dan een oplossing voor een probleem. Frameworks e.d. zijn leuk, maar niets meer dan een hulpmiddel. Als je die niet kent is dat niet erg. Het gaat er om of je de abstractie, wat programmeren is, snapt. De rest komt met ervaring en is te leren. Het belangrijkste is dat je met goede begeleiding leert programmeren, en niet enkel trukjes toepassen als design patterns toepassen. 5 maanden is wat kort, maar als je de basis onder de knie hebt, de wil om te leren en bereid bent daar veel tijd en energie in te steken, en daarna terecht komt bij een goed bedrijf (met traineeship); moet dat kunnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

ThomasG schreef op maandag 17 december 2018 @ 14:15:
[...]
Jij gaat er nu vanuit dat je als starter/junior bij een bedrijf terecht komt, je meteen voor de leeuwen wordt gegooid. Ja, die bedrijven zijn er ook. Er zijn ook veel bedrijven waar dat niet het geval is.
Ja, dat is het overgrote deel van de bedrijven zelfs. In het MKB zou ik er maar vanuit gaan dat dit de insteek zal zijn, omdat de kans dat je veel tijd krijgt om beter te worden is best wel klein is. Binnen ca. 4 maanden moet je toch wel genoeg laten zien voor een verlenging. Bij grotere bedrijven is er vaak wel wat meer ruimte.
ThomasG schreef op maandag 17 december 2018 @ 14:15:
Wij zijn een semi-leerbedrijf, en hebben per jaar meerdere stagiagers en afstudeerders (HBO en WO). Je zult verstelt staan hoeveel daarvan qua programmeren tegen het einde van hun opleoding gewoon nog steeds niets kan. Design patters zijn leuk, maar dat is niets meer dan een oplossing voor een probleem. Frameworks e.d. zijn leuk, maar niets meer dan een hulpmiddel. Als je die niet kent is dat niet erg. Het gaat er om of je de abstractie, wat programmeren is, snapt. De rest komt met ervaring en is te leren. Het belangrijkste is dat je met goede begeleiding leert programmeren, en niet enkel trukjes toepassen als design patterns toepassen. 5 maanden is wat kort, maar als je de basis onder de knie hebt, de wil om te leren en bereid bent daar veel tijd en energie in te steken, en daarna terecht komt bij een goed bedrijf (met traineeship); moet dat kunnen.
Helaas was ik zelf ook geen sterprogrammeur toen ik net van school kwam, dus ik kan mij wel wat inleven in het niveau van de recent afgesturdeerde HBO'er of WO'er. Echter, de theoretische basis die ik heb meegekregen is echter allesbepalend geweest in het kunnen onderscheiden van nuttige tools en het maken van beter onderbouwde beslissingen. Je merkt toch vaak dat mensen die deze basis missen vaak keuzes maken waar ze eigenlijk geen onderbouwing voor kunnen geven. Dat is toch wel een gebrek in mijn ogen.
In een HBO opleiding is leren programmeren ook maar iets van 15% à 20% van het curriculum. De rest is meer de invulling van de kaders die je de juiste beslissingen laat maken.

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brandaris01
Erg leerzaam, deze discussie :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• san.okk
  • Niet online
ThomasG schreef op maandag 17 december 2018 @ 09:51:
[...]

Ik ben het wel met je eens dat als iemand jaren chef-kok is geweest, 5 maanden geen realistische planning is. Het is aan te raden om hem bijvoorbeeld een aantal eenvoudige stukken voorbeeld code te laten zien. Als hij dan enigszins een idee heeft van hoe en wat, dan heeft het kans van slagen. Anders is er echt meer tijd nodig. Dan zou ik aanraden om eerst de basis vaardigheden op te krikken voordat hij begint met opscholing, zoals wiskundige principes, logica, e.d. Dat is vrij eenvoudig in het weekend/avonduren op een hoger niveau te krijgen met sites als brilliant.org. Want dan heb je, als je met een omscholing begint al een grote voorsprong, ben je minder tijd kwijt, en heb je een grotere kans dat het "succesvol" is.
Bedankt voor je reactie. Ik ga dit zeker doorgeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• san.okk
  • Niet online
Brandaris01 schreef op maandag 17 december 2018 @ 09:22:
[...]

Dat weet ik wel zeker. Zijn motivatie is prima maar ik weet ook dat gedurende de zomerperiode het horecawerk weer de overhand zal nemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brandaris01
Weer tijd voor een update :)

Momenteel ben ik bij een klein bedrijfje in Hengelo ervaring aan het opdoen. Ik zit er nu een paar weekjes en ik vind het heerlijk!

In je eentje dingen bouwen is ook leuk. Maar het is toch weer heel anders om in een team te moeten werken. Ben nu onderdeel van een groter project. En daar komen weer heel andere dingen bij kijken: git, gitlab, documentatie, infrastructuur, hoe je een project in issues onderverdeelt, enzovoort.

Ik leer in korte tijd heel veel. En ik kan me optrekken aan mijn collega's. Dat geeft energie.
Pagina: 1