donderkop schreef op woensdag 14 maart 2018 @ 15:49:
John Keates; Inderdaad.
Ik zie al dat het wellicht beter helemaal onder een apart hoofdstuk kan worden geschoven ('Loopbaan')
Mijn persoonlijke vraag:
De overheid bedacht dat het voor 'ouderen' ook mogelijk moet zijn om om te scholen naar ICT-er.
Ik, als oude systeembeheerder (nog van vóór de MSCE en overige papiertjes) met enkel praktijkervaring maar geen certificaten om dit aan te tonen heb hier wel oren naar.
Mijn voorkeur gaat uit naar bijvoorbeeld een functie als QA / software tester. Maar ook programmeren lijkt me nog steeds een uitdaging, ik stam nog uit de Pascal tijd
In een ander topic werd als voorbeeldbedrijf Ordina aangehaald, welke ik zeker ga bekijken. Maar hoe staan kleinere IT bedrijven tegenover een oudere techneut die (eventueel middels een zelf betaalde opleiding) een grote stap wil gaan maken?
Er zijn genoeg bedrijven die zoeken naar Testers. En zeker test automatiseerders wordt veel gevraagd. Alleen vragen ze wel enige ervaring met diverse tooling. Bijvoorbeeld onderstaande tooling.
jMeter (performancetesting)Testautomatisering met Selenium
Webload (performancetesting)
Microsoft Testmanager / Visual Studio (Coded UI)
Selenium (testautomatisering)
HP Quality Center (testplanning, testadministratie, testbevindingen)
HP ALM (o.a. QTF)
soapUI (web service testen)
loadUI (load testen)
Cucumber (The Given-When Then)
Lees veel en maak het je eigen. Dit helpt je natuurlijk ook bij solliciteren en de gesprekken.
Bijvoorbeeld de blogs van:
* Dan North (heeft geweldige training "from months to minutes)
* Gojko Adzic (boeken als Specification by Example, Fifty Quick Ideas To Improve Your Tests etc.)
Zo zijn er nog wel meer.
Om kennis op te doen en ook om netwerk uit te bouwen kan ik MeetUp.com adviseren. Daar heb je aardig wat interessante groepen. Bijvoorbeeld:
* Federation of Agile Testers
* Software Testing Nederland
Certificering die interessant kan zijn is; CAT (Certified Agile Tester) Je kunt ook kijken naar Tmap etc.
En gewoon diverse bedrijven bellen en langs gaan en aangeven wat jij kan bieden.