Welke taal beste beginnen te leren als beginner?

Pagina: 1
Acties:
  • 12.278 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo mannen,

Ik heb me net aangemeld omdat ik met een vraag zit die denk ik hier wel beantwoord zal kunnen worden. En in het Nederlands is het wat makkelijker met het verwoorden van dingen.

Ik ben zelf altijd netwerkbeheerder geweest maar ik heb altijd graag willen programmeren. Nu was ik met Robotask en Automate wat aan het spelen geweest. Dit zijn programma's om bijvoorbeeld vaak terugkomende taken te automatiseren, best wel uitgebreid je kan er eigenlijk alles mee.

Nu was ik met AutoIt bezig om automatisch Winrar te laten installeren, dus zodat je niet zelf steeds op 'next', 'next', hoeft te klikken, maar dat dit geheel automatisch gebeurd. Het liefst zou ik dit natuurlijk uitbreiden om een schone Windows installatie met een druk op de knop te voorzien van alle standaard software die je altijd wel nodig hebt.

Het beste is dus als ik met een makkelijke programmeertaal start zodat ik de basics onder de knie krijg die in alle talen eigenlijk terugkomen: Loops, If, Ifthen.. dat zijn dingen die ik overal wel zie en variables.

Mijn doel is eigenlijk dat ik ook bepaalde dingen in een webbrowser kan automatiseren, dus automatisch inloggen op sites etc.

Iemand suggesties? Ik wil namelijk niet met AutoIt gaan kloten als ik beter meteen Python of C# kan gaan leren..

Gr, en een fijn weekend
Augustinos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Volgens mij heb je een verkeerd beeld van programmeren. Dat is niet zoiets als jezelf vervangen door een proces dat precies doet wat jij zou doen.
Je doel heeft volgens mij niets met programmeren te maken in de betekenis die we in dit forum aan dat werkwoord geven.

Voor beginnende programmeurs zou ik C# of Java aanraden, maar Python is ook best geschikt. Ik zou dan wel het doel om browsertaken te automatiseren even volledig vergeten. Vanuit je achtergrond als netwerkbeheerder zou ik je eerder aanraden een network service of client te schrijven zodat je wat dat betreft dichter bij je achtergrond blijft. Begin bijvoorbeeld met een client die DNS lookups kan doen, vervolgens een IRC client en dan een IRC server.

Dat is natuurlijk als je alle basisbegrippen een beetje beheerst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zou met JavaScript beginnen. Lekker in notepad :-). Daarna evt. PHP, en dan een keer naar een echte taal kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Kijk hier eens: waar te beginnen met prpfielen site iemand die jouw vraag al gesteld heeft en een passend antwoord kreeg.
Verwijderd schreef op zaterdag 01 november 2014 @ 21:59:Voor beginnende programmeurs zou ik C#
Nope nope nope nope. Voor een beginner altijd met een niet-vendor-dependant taaltje beginnen, en het liefste een geinterpreteerde taal of als het perse gecompileerd moet zijn C. En als bytecode of IL/VM talen de bedoeling zijn inderdaad Java. En in alle gevallen eerst procedureel en daarna pas OOP. Maar met OOP altijd ook wel architectuur voor je patroontjes en standaardoplossingen uiteraard. Maar helemaal aan het begin ook eest kijken of iemand het uberhaupt kan leren. De meeste mensen hebben er niet de juiste hersenen voor.

[ Voor 102% gewijzigd door johnkeates op 01-11-2014 23:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 21:59

Mavamaarten

Omdat het kan!

Goh, ik denk dat je héél veel verschillende antwoorden gaat krijgen als je zo'n vragen stelt. Iedereen heeft natuurlijk zijn favoriete programmeertaal en wil deze graag aanprijzen.

Als beginneling zou ik eerder beginnen met een "grote" taal dan iets als AutoIt. Niet dat er iets mis is met AutoIt, maar AutoIt is eerder een scripttaaltje om dingen te automatiseren dan een echte programmeertaal. Je kan er gerust mee leren programmeren, maar met een grote taal als C# of Java ga je veel meer "goed" materiaal vinden om mee te beginnen.

Zoek een goed beginnersboek en leer het daarmee. De taal moet je zelf kiezen, maar hou het bij de "grote" talen. Daar ga je later veel meer aan hebben.

Ik ben zelf grote fan van C#. Genoeg (e-)boeken over te vinden :)

Android developer & dürüm-liefhebber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walletje-w
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 20:16
johnkeates schreef op zaterdag 01 november 2014 @ 23:01:
Kijk hier eens: waar te beginnen met prpfielen site iemand die jouw vraag al gesteld heeft en een passend antwoord kreeg.
Nu weet ik niet of dat het gewenste antwoord oplevert als dat eindigt met
NMe schreef op dinsdag 21 oktober 2014 @ 11:39:
[...]

offtopic:

Beste Randy,

Ik ben programmeur en nu zou ik me wel willen verdiepen in hartchirurgie. Ik wil graag een dubbele bypassoperatie doen.

Mijn vragen: is dit makkelijk te leren?
Ben je hier lang mee bezig?
Waar kan ik het beste beginnen?

Ik ken de basis van biologie en heb wel eens een pleistertje geplakt.

Alvast bedankt!
Wel vermakelijk.

Ontopic: Ga vooral iets doen waar je wat aan hebt. Ik ben zelf met Arduino en Processing bezig omdat ik daar fysieke prototypes mee kan bouwen. Dan moet je er wel in duiken om het te leren. Of je moet het echt als een baan zien waar je voor wilt aangenomen worden.

[ Voor 19% gewijzigd door walletje-w op 01-11-2014 23:10 . Reden: Bovenste quote werd ineens wat groter. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 01 november 2014 @ 22:56:
Ik zou met JavaScript beginnen. Lekker in notepad :-). Daarna evt. PHP, en dan een keer naar een echte taal kijken.
Dit is heel slecht advies.

Javascript is helemaal geen makkelijke taal. Notepad is een hele slechte editor omdat het zelfs al geen syntax highlighting ondersteunt. Dat is de nummer 1 feature van een editor die je enorm helpt bij het programmeren omdat. PHP en Javascript zijn beiden veel te vergevingsgezind. Een beginner zal niet snel genoeg op een fout worden gewezen en leert zo verkeerde dingen aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:55
De TS noemt allemaal problemen die al zijn opgelost.
Verwijderd schreef op zaterdag 01 november 2014 @ 21:26:
Nu was ik met AutoIt bezig om automatisch Winrar te laten installeren, dus zodat je niet zelf steeds op 'next', 'next', hoeft te klikken, maar dat dit geheel automatisch gebeurd. Het liefst zou ik dit natuurlijk uitbreiden om een schone Windows installatie met een druk op de knop te voorzien van alle standaard software die je altijd wel nodig hebt.
Automatisch winrar (en vele andere packages) installeren kan met chocolatey.
code:
1
C:\> choco install winrar

Winrar: https://chocolatey.org/packages/winrar
Het beste is dus als ik met een makkelijke programmeertaal start zodat ik de basics onder de knie krijg die in alle talen eigenlijk terugkomen: Loops, If, Ifthen.. dat zijn dingen die ik overal wel zie en variables.

Mijn doel is eigenlijk dat ik ook bepaalde dingen in een webbrowser kan automatiseren, dus automatisch inloggen op sites etc.
Automatisch inloggen op websites kan bijvoorbeeld met KeePass of een van de andere password managers, plus eventueel een browser plugin (zoals KeeFox voor Firefox). Andere webbased automatisering kan o.a. met Selenium. Dan hoef je alleen wat XPath te kennen, wat imho erg makkelijk is.

Nou moet je natuurlijk zelf weten wat je met je tijd doet, maar nu je weet dat er handiger alternatieven zijn voor de taken die je voor elkaar wilt krijgen zou ik mijn tijd steken in het bouwen van dingen die er nog niet (naar wens) zijn.

[ Voor 6% gewijzigd door Ramon op 01-11-2014 23:29 ]

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k995
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11-04 20:45
Verwijderd schreef op zaterdag 01 november 2014 @ 21:26:
Hallo mannen,

Ik heb me net aangemeld omdat ik met een vraag zit die denk ik hier wel beantwoord zal kunnen worden. En in het Nederlands is het wat makkelijker met het verwoorden van dingen.

Ik ben zelf altijd netwerkbeheerder geweest maar ik heb altijd graag willen programmeren. Nu was ik met Robotask en Automate wat aan het spelen geweest. Dit zijn programma's om bijvoorbeeld vaak terugkomende taken te automatiseren, best wel uitgebreid je kan er eigenlijk alles mee.

Iemand suggesties? Ik wil namelijk niet met AutoIt gaan kloten als ik beter meteen Python of C# kan gaan leren..

Gr, en een fijn weekend
Augustinos
Verkeerde oplossing, jij zoekt images. Hoef je eens erop gezet enkel nog in het netwerk te zetten en klaar .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Dat of puppet, wat op zich ook weer niet een echte programmeertaal is. Daarmee kun je wel je aanvankelijke vraag oplossen.

Wmb: Pak een nette editor/IDE en een taal als python. Niet vendor-specifiek, geen gekke IDE nodig, en vergevingsgezind genoeg om goed te werken, en strikt genoeg om netjes te leren coden.

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Thanks voor alle reacties.

Ik vermoed dat ik het een beetje verkeerd heb uitgelegd.
Zelf weet ik ook wel dat ik met software zoals Roboform, Robotask, Automate alles kan automatiseren.

Maar ik wil zelf zoiets (als doel) kunnen programmeren. En niet alleen dat, ik wil me eigen software kunnen schrijven omdat me dat altijd al heeft geïnteresseerd. Maar de vraag is natuurlijk waar begin je mee? Wat is nou een eenvoudige taal om de basis te leggen.

Misschien dat ik idd gewoon begin met c#, of Python, hoorde dat dat een mooie was om mee te beginnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bodiam
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 31-12-2024
Wat je zou kunnen doen, is eens op deze website kijken: http://codepancake.com/

Hij is van mijn vriendin, maar ze deelt haar ervaringen met programmeren. Niet gericht op specifieke talen, want daar verschillen de meningen nogal in, maar meer gericht op de concepten, en waar begin je nou. Een voorbeeld is bijvoorbeeld Coursera, waar tal van cursussen worden aangeboden. Of je dat nou in Python, Java, of C# Sharp doet, dat is meer van latere zorg.

Persoonlijk zou ik beginnen met of Java, of Python, of Javascript, maar eigenlijk elk om een andere reden:
Java - Omdat het op alle OS-en draait, veel toepassinggebieden heeft, enorm snel is, veel over te vinden, en het is een consistente taal. Een mogelijk nadeel is dat je eigenlijk niet zonder IDE kan en het opzetten is iets omslachtiger,
Python - Omdat je daar snel mee kunt beginnen, geen ingewikkelde setup, dat komt pas later. Het is wel een beetje een raar taaltje, met OO, Procedurele, en wat halfbakken functionele aspecten
Javascript - Omdat dit toch wel de taal van nu, en de toekomst is, en zowel op de server en client (browser) draait. En versie 6 gaat misschien nog wel wat worden ook. De huidige versie, versie 5, is vrij complex qua scoping, en ander vreemd gedrag, maar als je Javascript the Good Parts leest, kom je denk ik wel een stuk verder.

Okee, laatste opmerking nog: ik zou onder geen beding voor PHP kiezen. Doe het niet!!! ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben meer geïnteresseerd in het programmeren van applicaties onder Windows, dus geen websites maken.
Maar het moet ook dus automatisch dingen kunnen doen in een webbrowser

@Bodiam

Dit is precies dus wat ik zoek inderdaad! Ik ga daar zeker eens naar kijken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tribits
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 17:35

Tribits

Onkruid vergaat niet

Verwijderd schreef op zondag 02 november 2014 @ 01:22:
Ik ben meer geïnteresseerd in het programmeren van applicaties onder Windows, dus geen websites maken.
Maar het moet ook dus automatisch dingen kunnen doen in een webbrowser
Op zich is leren programmeren en tegelijkertijd een taal leren waar je in de praktijk een bepaalde taak mee uit kan voeren niet altijd even goed te combineren. Zeker als je het hebt over iets als browser automation kom je al snel bij allerlei vrij obscure scripttalen of in het beste geval javascript. Hoewel je er snel resultaat mee boekt zijn het niet de meest elegante talen om programmeerkennis op te doen. Overigens is er niet echt een universele taal om taken in een browser te automatiseren maar Javascript is daar (met name in combinatie met Greasemonkey voor Firefox) de meest gangbare taal voor. Zoals eerder al gezegd is het echter niet de meest ideale taal voor een beginnend programmeur.

Master of questionable victories and sheer glorious defeats

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMonkE
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 26-08 00:10

MrMonkE

★ EXTRA ★

Download gewoon de gratis visual studio en ga met C# aan de slag.
easy peasy lemon squeezy

★ What does that mean? ★

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
* RobIII bekijkt alle gegeven antwoorden hierboven eens en bedenkt dat dat precies is waarom we Welke programmeertaal moet ik leren? in de FAQ hebben staan.
Mavamaarten schreef op zaterdag 01 november 2014 @ 23:08:
Goh, ik denk dat je héél veel verschillende antwoorden gaat krijgen als je zo'n vragen stelt. Iedereen heeft natuurlijk zijn favoriete programmeertaal en wil deze graag aanprijzen.
Spot on.

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.