Effectief Leren ontwikkelen in C#

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 525104

Topicstarter
Hallo beste mede-tweakers!

Ik weet dat er genoeg topics zijn over "Hoe moet ik leren programmeren" en "Welke Taal is nou het beste?"
Ik hoop niet dat dit zo een topic is, en dat het ook niet zo overkomt bij de community!

Het probleem ligt degelijk aan de school waar ik mijn studie volg, ik ben student applicatie ontwikkelaar en zit momenteel in het tweede leerjaar, echter hebben we nog nooit een applicatie aangeraakt.

Onze leraren bekennen dat hun simpelweg niet de kennis hebben om les te geven in C talen of java gerelateerde talen omdat hun die zelf niet tot amper beheersen, tot heden hebben we alleen maar les gehad in html css en php, de web talen dus.

ik wil later toch echt ergens kunnen werken als applicatie ontwikkelaar en ben gelukkig wel een gemotiveerde student, programmeren is immers een hobby!

Tot heden heb ik altijd mijn schoolkennis toegepast en ben ik voornamelijk bezig geweest met experimenteren in webdevelopment, kleine klusjes weten te scoren en daarmee aan de slag gaan.

Nu zit ik alleen met 1 ding, ik wil namelijk het "echte" werk waar ik ook deze studie voor heb gekozen, anders had ik wel webdevelopment opleiding gedaan.. Ik wil mezelf ontwikkelen in C talen en in de .NET framework.

Ik ben al een tijdje aan het lezen over tutorials en dergelijke, hoe een array werkt in C# en de if else statement, hello world natuurlijk meteen aangepakt :+

Nu ben ik alleen op zoek naar een effectievere manier om wat ervaring op te doen, alleen daar loop ik een beetje tegenaan, volgens mij is het mij nog niet helemaal duidelijk wat er allemaal mogelijk is met C#

Ik zit voornamelijk thuis te leren met een boek naast me laptop, en probeer dan zo goed mogelijk het boek te volgen en alles een beetje nabouwen wat hun doen, alleen ik ben van mening dat deze methode van programmeren niet zozeer effectief is. Je raakt bekend met de syntax en de structuur, maar verder?

Ik zou graag beginnen met kleine projectjes/opdrachten te ontwikkelen, en dan heb ik het niet over klanten, maar gewoon om te oefenen, ik had twee jaar geleden toen ik begonnen was met php een soort boekencollectie gemaakt met een database verbinding dat ik boeken kon toevoegen aan de tabel,

Nu ben ik op zoek naar soortgelijke projectjes te doen in C# , maar weet ik niet zo goed wat voor opdrachtjes ik zou moeten ontwikkelen, hebben jullie toevallig suggesties ?

Natuurlijk heb ik ook op het internet gezocht, maar daar kwam eigenlijk 9/10 keer een simpele Hello World of iets dergelijks, een klein beetje uitdaging mag er wel wezen.

Ook heb ik gezocht naar bepaalde programma's die ontwikkelt zijn in C# waarbij de source code nog beschikbaar is. ( niet compiled versie ) om te kunnen kijken hoe degene het programma/tooltje ontwikkelt heeft.

Als jullie toevallig nog een idee hebben voor mij, zou ik dat graag horen =)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-Raven
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18-05 16:04
Hmm. klinkt alsof je op de verkeerde opleiding zit.
Hoe lang duurt je opleiding nog? Weet je welke vakken je gaat krijgen in het 3de en 4de jaar?

Als daar deze vakken niet bij zitten en wilt echt aan de gang als software engineer, en niet als veredelde html/css slicer :P. Heel snel naar een andere opleiding switchen (IMHO).

Algemene ontwikkeling:
- Algoritmiek en data structuren (leren over sorteer algo's, linked lists, boom structuren e.d.)
- Hogere wiskunde (propositie logica e.d.)
-

Specifiek:
- C++ (leren klooien met low-level dingen, pointers)
- Java /.Net (low level is ook mogelijk maar niet zo in-your-face als bij c++)

Kanttekening: Wellicht krijg je dit soort vakken wel maar heb je ze gewoonweg niet genoemd.

Sure als je van je opleiding af komt zal je nog steeds veel moeten leren. Maar de bedoeling van de opleiding is dat je een goede basis opdoet waarmee je verder kan.

Zelf studie kan prima, maar gaat je gewoon erg veel tijd kosten afhankelijk van welke kennis je je eigen wilt maken. Zelf door een boek werken en de opdrachten daar uit doen lijkt misschien niet effectief maar hoe zou je het op school doen?
In een practicum lokaal zitten, en exact hetzelfde doen.. toch ?

Als student zijnde moet je ergens beginnen, en het _goed_ leren van de syntax en standaard lib van een bepaalde taal/framework (c++ met de standaard lib, c# met .Net, java met JEE) is een goede start.

Vergelijk het met het leren van een taal, je moet eerste de woorden kennen voordat je een zin kan maken.
Dus als je eenmaal een of meerdere talen goed onder de knie hebt (of goed genoeg :P). Dan kun je daarna veel eenvoudiger stof uit boeken als (DomainDrivenDesign, Object Oriented Programming, Functional Programming) vertalen naar concrete code.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
D-Raven schreef op vrijdag 20 februari 2015 @ 12:44:
Hoe lang duurt je opleiding nog? Weet je welke vakken je gaat krijgen in het 3de en 4de jaar?
De opleiding is verkort van 4 naar 3 jaar, ze willen jongeren sneller aan de bak, De vakken volgend jaar zou nog steeds php, javascript en een beetje java. Toen ik voor de opleiding koos vertelde ze ons dat we gingen leren programmeren en uiteindelijk een goeie basic kregen in OOP. Helaas, hebben onze leraren de mogelijkheden niet om ons C talen te leren, omdat ze zelf blijkbaar de kennis niet hebben van software engineer. Toen ik de opleiding begon was de opleiding nieuw, eerst was het Webdevelopment en toen hebben ze Applicatie ontwikkelaar erbij gedaan, onze leraren kunnen kortom niet programmeren, op php na dan.
Als daar deze vakken niet bij zitten en wilt echt aan de gang als software engineer, en niet als veredelde html/css slicer :P. Heel snel naar een andere opleiding switchen (IMHO).
Opleiding switchen had ik graag gewild, maar dan gooi ik wel weer 2 jaar weg, dat vind ik zonde, ik ga deze afmaken en daarna denk ik dan toch maar HBO informatica, al was dit niet het plan toen ik deze opleiding begon, ik had gehoopt dat ik na mijn MBO toch wel de basis zou beheersen en werk zoeken.
Kanttekening: Wellicht krijg je dit soort vakken wel maar heb je ze gewoonweg niet genoemd.
Ehm Nee, het komt mij niet eens bekend voor :(
Sure als je van je opleiding af komt zal je nog steeds veel moeten leren. Maar de bedoeling van de opleiding is dat je een goede basis opdoet waarmee je verder kan.
Dat ik na de opleiding zou moeten leren wist ik wel van te voren, dat is immers ook op het HBO zo naar mijn mening, alleen de basis ontbreekt nu wel ernstig.. Ik ga volgend jaar leuk een papiertje ontvangen ( Althans das het plan:+) als applicatie ontwikkelaar maar zou ik vervolgens geen kennis hebben van de software engineer talen, dit kan toch niet?! ik zal nu wel moeten om HBO te doen om wél iets leren, of ik moet als een beest thuis studeren, waar ik overigens niet te lui voor ben, maar het is toch anders.
Zelf studie kan prima, maar gaat je gewoon erg veel tijd kosten afhankelijk van welke kennis je je eigen wilt maken. Zelf door een boek werken en de opdrachten daar uit doen lijkt misschien niet effectief maar hoe zou je het op school doen?
In een practicum lokaal zitten, en exact hetzelfde doen.. toch ?
Op school werken wij ook niet vanuit de boeken, we krijgen opdrachten en we moeten het maar uitzoeken hoe we het regelen, om dit vervolgens voor de deadline bij een leraar te laten controleren, op zich vind ik deze manier prettig, later in de praktijk ga ik namelijk ook veel zelf moeten uitzoeken en googelen etc, echt via een boek leren doen we niet meer op school. vandaar mijn vraag, hoe kan ik het beste C# leren, wat voor soort oefeningen etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rogierba
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 05-06 08:08
Je kunt die projecten die je 2 jaar geleden in php hebt gemaakt nu weer maken alleen dan als een Windows Forms applicatie of met WPF. Toen ik 4 jaar geleden begon met C# heb ik als eerste applicatie de rekenmachine van Windows nagemaakt vervolgens een adressen boek. Je zou ook eens kunnen kijken naar het boek Head First C# daar heb ik in het begin ook veel uit geleerd. Als je het een beetje begint te leren dan kijk je gewoon wat rond op internet of hier op GoT en misschien kom je dan wel dingen tegen die je kunt na gaan maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-Raven
Anoniem: 525104 schreef op vrijdag 20 februari 2015 @ 13:21:
[...]

De opleiding is verkort van 4 naar 3 jaar, ze willen jongeren sneller aan de bak, De vakken volgend jaar zou nog steeds php, javascript en een beetje java. Toen ik voor de opleiding koos vertelde ze ons dat we gingen leren programmeren en uiteindelijk een goeie basic kregen in OOP. Helaas, hebben onze leraren de mogelijkheden niet om ons C talen te leren, omdat ze zelf blijkbaar de kennis niet hebben van software engineer. Toen ik de opleiding begon was de opleiding nieuw, eerst was het Webdevelopment en toen hebben ze Applicatie ontwikkelaar erbij gedaan, onze leraren kunnen kortom niet programmeren, op php na dan.
Ah nieuwe opleiding. Zoiets heb ik ook van een afstandje meegemaakt met toen de ICT-Academie begon op de ROC's. Was blij dat ik toen niet was overgestapt.
[...]

Opleiding switchen had ik graag gewild, maar dan gooi ik wel weer 2 jaar weg, dat vind ik zonde, ik ga deze afmaken en daarna denk ik dan toch maar HBO informatica, al was dit niet het plan toen ik deze opleiding begon, ik had gehoopt dat ik na mijn MBO toch wel de basis zou beheersen en werk zoeken.

[...]

Dat ik na de opleiding zou moeten leren wist ik wel van te voren, dat is immers ook op het HBO zo naar mijn mening, alleen de basis ontbreekt nu wel ernstig.. Ik ga volgend jaar leuk een papiertje ontvangen ( Althans das het plan:+) als applicatie ontwikkelaar maar zou ik vervolgens geen kennis hebben van de software engineer talen, dit kan toch niet?! ik zal nu wel moeten om HBO te doen om wél iets leren, of ik moet als een beest thuis studeren, waar ik overigens niet te lui voor ben, maar het is toch anders.
Ah MBO. Dom van mij, had ik als eerste moeten vragen natuurlijk. Ik ging er eigenlijk al vanuit dat je HBO deed. Simpelweg omdat ik een opleiding tot "applicatie ontwikkelaar" niet op MBO niveau verwacht.

Maar jou ervaring had ik zelf ook overigens. Ik heb zelf ook MBO gedaan, en toen ik daar vandaan kwam had ik niet het idee dat ik iets geleerd had waarmee ik het bedrijfsleven in kon. Dus doorgegaan naar het HBO :+
[...]

Op school werken wij ook niet vanuit de boeken, we krijgen opdrachten en we moeten het maar uitzoeken hoe we het regelen, om dit vervolgens voor de deadline bij een leraar te laten controleren, op zich vind ik deze manier prettig, later in de praktijk ga ik namelijk ook veel zelf moeten uitzoeken en googelen etc, echt via een boek leren doen we niet meer op school. vandaar mijn vraag, hoe kan ik het beste C# leren, wat voor soort oefeningen etc.
Dat ze je het zelf uit laten zoeken is wel goed (tot op zekere hoogte natuurlijk). Maar als je echt c# wilt leren dan is een boek wel handig. De headfirst serie zoals door rogierba genoemd zijn daarmee wel een goed begin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Dankje voor jullie reactie, De projecten die ik 2 jaar geleden gedaan heb met php heb ik in zekere zin gemaakt in C#, zoals een login waarin username en password in string zijn aangegeven, rekenmachine heb ik ook gemaakt ( overigens een hele goeie oefening! )

Nieuwe opleidingen zal ik voortaan altijd ontlopen, wat een drama! Zal wel anders zijn op de meeste scholen maar toch, dit is toch echt diep triest.. al moet ik zeggen dat het mbo er toch om bekend staat om te falen in het opleiding van studenten. meestal ben je na het mbo inderdaad geen steek verder en nog lang niet klaar voor het bedrijfsleven, zoals jij dus ook vermeld.

Toch ben ik van plan om mijn HBO deeltijd te doen, ik heb namelijk een paar tussen jaartjes gehad voordt ik begon met deze opleiding omdat ik er niet zo zeker van was dat ik van programmeren me werk wou maken, was toen gewoon een hobby van mij namelijk.

feit blijft, dat ik wel oud word na mijn HBO ben ik dan al pak hem beet 24, opzich is dat geen drama er zijn zoveel mensen die pas beginnen met werken rond hun 24e, maar ik heb liever dat ik toch al ga beginnen met wat geld maken = ) Daarom ga ik mijn HBO opleiding toch maar deeltijd doen.

Hoe leren jullie via een boek? Boek naast je laptop erbij en overnemen wat in het boek staat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Afvalzak
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 18-02 21:39

Afvalzak

Zet jij mij even buiten?

D-Raven schreef op vrijdag 20 februari 2015 @ 15:11:
[...]

Ah nieuwe opleiding. Zoiets heb ik ook van een afstandje meegemaakt met toen de ICT-Academie begon op de ROC's. Was blij dat ik toen niet was overgestapt.

[...]

Ah MBO. Dom van mij, had ik als eerste moeten vragen natuurlijk. Ik ging er eigenlijk al vanuit dat je HBO deed. Simpelweg omdat ik een opleiding tot "applicatie ontwikkelaar" niet op MBO niveau verwacht.

Maar jou ervaring had ik zelf ook overigens. Ik heb zelf ook MBO gedaan, en toen ik daar vandaan kwam had ik niet het idee dat ik iets geleerd had waarmee ik het bedrijfsleven in kon. Dus doorgegaan naar het HBO :+

[...]
Even offtopic, maar ik heb dus ook A.O. op MBO gedaan en kreeg daar gewoon JAVA met OOP en een gedegen basis SQL, PHP was daarna echt een eitje om te leren.
Ik ben ook HBO gaan doen voor verdieping, maar behalve wat datastructuren en slimmere medestudenten viel dat best tegen imho.

Last.fm | Code Talks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-Raven
Anoniem: 525104 schreef op vrijdag 20 februari 2015 @ 15:31:
Nieuwe opleidingen zal ik voortaan altijd ontlopen, wat een drama!
Nieuwe opleidingen is altijd ruk. Afhankelijk van de school zijn de eerste 3 a 4 lichtingen gewoon proefkonijnen.
Hoe leren jullie via een boek? Boek naast je laptop erbij en overnemen wat in het boek staat?
De stof daadwerkelijk toepassen. Dus verzin iets van een app-je wat je wilt bouwen en pas het geleerde daarin toe.
Afvalzak schreef op vrijdag 20 februari 2015 @ 15:34:
[...]

Even offtopic, maar ik heb dus ook A.O. op MBO gedaan en kreeg daar gewoon JAVA met OOP en een gedegen basis SQL, PHP was daarna echt een eitje om te leren.
Ik ben ook HBO gaan doen voor verdieping, maar behalve wat datastructuren en slimmere medestudenten viel dat best tegen imho.
Nou wil ik zeker niet alle MBO's over een kam scheren. Want er zijn echt hele grote verschillen tussen scholen. Ik praat enkel vanuit mijn eigen ervaring. Vandaar ook mijn opmerking dat ik zo'n opleiding niet op MBO niveau verwacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Afvalzak
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 18-02 21:39

Afvalzak

Zet jij mij even buiten?

D-Raven schreef op vrijdag 20 februari 2015 @ 15:54:
[...]

Nieuwe opleidingen is altijd ruk. Afhankelijk van de school zijn de eerste 3 a 4 lichtingen gewoon proefkonijnen.
Zeker, maar als je in het laatste lichting van een bepaald opleiding zit is ook vervelend want dan heb je allemaal oude technieken en lesstof.
Wat dat betreft is het nooit perfect ;)
[...]

De stof daadwerkelijk toepassen. Dus verzin iets van een app-je wat je wilt bouwen en pas het geleerde daarin toe.

[...]

Nou wil ik zeker niet alle MBO's over een kam scheren. Want er zijn echt hele grote verschillen tussen scholen. Ik praat enkel vanuit mijn eigen ervaring. Vandaar ook mijn opmerking dat ik zo'n opleiding niet op MBO niveau verwacht.
Zeker, maar ik geef even aan dat ze dus wel bestaan :*) Al weet ik niet hoe dat nu zit, is ook al weer 8 jaar ( :o ) geleden.

Last.fm | Code Talks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tribits
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 03:49

Tribits

Onkruid vergaat niet

Op zich maakt het feit dat de opleiding niet aan je verwachtingen voldoet het nog niet per definitie een slechte opleiding. Als ik het zo snel even lees hadden ze er wel goed aan gedaan wat beter te omschrijven wat je kon verwachten. MBO is echter veelal toch een kwestie van vaardigheden leren die je daarna vrijwel direct in de praktijk toe kan passen. HBO is meer een kwestie van een gedegen theoretische achtergrond zodat je die daarna op praktijk situaties toe kan passen. Als je dat op MBO doet haakt de helft af omdat het niveau te hoog is en begint de andere helt te klagen dat het te theoretisch is en niet aansluit bij de praktijk. Maar los daarvan zal een opleiding software engineering toch altijd een basis blijven, geldt in bepaalde mate voor iedere opleiding en zonder de theoretische achtergrond ga je het ook niet redden maar je leert toch het meest in de praktijk. Neem vooral ook eens een kijkje in het [Alg] Welke tools heb jij gemaakt? - deel IV topic, daar komen tal van projectjes voorbij die mensen zelf gemaakt hebben als hobby en/of om wat ervaring op te doen, misschien kan het als inspiratie dienen.

En hoewel er natuurlijk wel flinke verschillen zitten tussen PHP en C# zijn er ook wel de nodige overeenkomsten en zal je de opgedane PHP kennis dus ook wel deels toe kunnen passen in C#. Tutorials zijn er in alle soorten en maten en welke de juiste is zal wel afhangen van wat jouw favoriete manier van leren is en welke kant je op wilt. Boek, website, video etc. hebben elk zo hun eigen voor en nadelen. Kijk wat het beste voor je werkt. In principe moet je wel in staat zijn om zelf het een en ander te vinden, opzoeken, uitzoeken en zelfstudie is nou eenmaal een belangrijk aspect van software ontwikkeling.

Een HBO opleiding kan taai zijn om je doorheen te werken, vooral omdat er ook wel vakken tussen zullen zitten die je niet echt kunnen boeien, maar de praktijk is nu eenmaal dat voor software ontwikkelaars vrijwel altijd HBO wordt gevraagd dus je limiteert jezelf wel behoorlijk als je alleen een MBO opleiding hebt. Wat je aan energie bespaart aan opleiding moet je anders later misschien dubbel investeren om je in de praktijk te handhaven.

Master of questionable victories and sheer glorious defeats

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 28-05 19:39
Je hebt op het moment op MBO nou eenmaal wat een MBO is. Wil je meer, dan zal je echt hoger moeten. Dat je nu wat MBO dingetjes doet is mooi meegenomen, maar wil je echt meer kunnen en meer gaan doen, dan zal je HBO moeten doen. Naast programmeren heb je als software engineer ook flink wat andere vaardigheden nodig om je werk goed te doen. Ga er dus van uit dat je op een HBO ook flink aan gaat pakken met talen (Nederlands, Engels) en wat meer complexe zaken (vergeleken met 'wat php leren') als algoritmes en encryptie.

Er is ook een groot verschil tussen de docenten op de verschillende MBO's en HBO's. Stel dat je een bij een curriculum SDLM moet leren en de docent op waterval is blijven steken, dan ben je in de huidige IT wereld bij de meeste bedrijven weinig waard. Of stel dat je met projecten gedwongen wordt met Mantis en Microsoft SourceSafe te werken in plaats van dingen als JIRA en Git, dan ga je ook echt geen punten scoren bij een potentiële werkgever. Hoewel de theorie achter het gebruik van tooling in de basis op een gelijk punt start zijn de verschillen tussen de gebruikte technologieën dusdanig groot dat je bij het gewend raken met de verkeerde tooling en patronen je eigenlijk niet eens kan meekomen bij een modern development team. En dat is slechts een klein voorbeeld. Het is bij IT opleidingen helemaal niet gedetailleerd genoeg uitgedacht wat iemand moet leren, dus als je even pech hebt en met docenten zit die in 1990 zijn blijven steken kom je van je opleiding af en mag je meteen een heropleiding volgen voor dat je aan het werk kan.

Bij een degelijke IT opleiding kan je er van uit gaan dat een specifieke programmeertaal maximaal 10% van je tijdsbesteding gaat vergen. Software architectuur, patronen, algoritmen, datastructuren, ontwikkel methodieken, it service management, research, team skills (wat meerstal ongeveer 3 verschillende colleges zijn), presentatie technieken enz. maken een veel groter deel uit van je opleiding. Je zal buiten je opleiding ook heel veel meer bezig zijn dan bij een MBO qua vereiste zelfstudie, en dat is toevallig ook waar je meeste tijd qua bekend worden met tooling, frameworks en talen in zal zitten.

Het beste zou je eigenlijk even bij een of twee HBO instellingen kunnen informeren naar een meeloopdag of iets dergelijks zodat je kan zien wat je kan verwachten. Op een MBO doorgaan terwijl het te laag voor je is of gewoon niet oplevert wat je wil is tijdsverspilling. Maar als je verwacht dat een HBO direct aanpakken te zwaar voor je is kan je wel beter eerst je MBO doorlopen, en daarna naar een HBO gaan. Om dat je dan al wat ervaring hebt met je eigen kundigheid kan je in het eerste jaar een stuk makkelijker het HBO niveau meepakken zodat je op niveau bent zodra het harde werken begint.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 585520

Hallo,

Ik volg ook de opleiding applicatie ontwikkelaar(2e leerjaar) en ik zit/zat met een soortgelijk probleem.

Op mijn opleiding werken we het meeste in C# en er lopen ongeveer 5 leraren rond die in dit vak lesgeven, echter is er maar 1 leraar van wie we ook echt iets leren en er verstand van heeft. Ik durf bijna wel te zeggen dat ik beter ben in C# en programmeren in het algemeen dan de overige 4.

Het laatste halfjaar was ik totaal niet gemotiveerd op school en ik zat bijna alleen maar aan mijn eigen projecten te werken. Pas de laatste 2 weken van de 10 week durende periode ging ik me weer met de school opdrachten bezig houden.

Ik heb van mijn eigen projecten stukken meer geleerd dan die kl*te school projecten. Uiteindelijk werden mijn school opdrachten altijd beoordeeld met een goed of een voldoende. Doordat ik in mijn hobby projecten gewoon simpelweg meer leerde dan de overige studenten.

Ik heb nu 2 periodes stage waarvan ik er 3 weken op heb zitten. Ik heb in die 3 weken stage al heel wat meer geleerd dan het laatste half jaar aan school projecten.

Als ik jou was zal ik me vooral bezig houden met ICT projecten die je ook echt leuk vind, mijn ervaring is dat je hier echt veel meer van leert.

Voor mij is de beste manier van leren mezelf een doel stellen bijvoorbeeld dat ik een chat server/client programma wil maken. Dan begin ik hier meestal gelijk aan en als ik tegen een probleem aan loop of iets lukt niet helemaal dan probeer ik het via forums/tutorials het op te lossen.

Op dit moment heb ik het naar mijn zin op mijn stage, maar als ik weer naar school moet denk ik dat het gewoon weer uitzitten word en wachten tot ik naar een betere HBO opleiding kan. Het liefste zou ik nu gewoon met de opleiding stoppen en een startup o.i.d. beginnen, maar omdat ik nu nog leerplichtig ben en een diploma me wel handig lijkt zal ik dit niet fulltime gaan doen.

[ Voor 0% gewijzigd door Anoniem: 585520 op 22-02-2015 00:04 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 03-06 13:44
De meest effectieve manier zal toch zijn om te zorgen dat je op een manier op het HBO terecht komt. Als je bij bedrijven met MBO papieren op moet tegen iemand van het HBO op moet leg je het toch af denk ik. Zie bijvoorbeeld de lange vakkenlijst die eerder al genoemd werd die kennis mis je toch en zal je ook nooit krijgen van je huidige docenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevinkrs
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 01-06 18:22
D-Raven schreef op vrijdag 20 februari 2015 @ 12:44:
Nee dit is het probleem niet. Ik heb dezelfde ervaringen als de topic starter. Ik ben zelf ingesprongen vanaf MBO 4 applicatieontwikkelaar. De docenten konden zelf bijna niet programmeren,

De enige student (die tevens zijn opleiding op de universiteit gevolgd had) had geen zin meer om les te geven en was levensmoe. Daarom begon hij maar een leerling bedrijfje die inmiddels na 6 maanden tijd een faillissement kon aanvragen.

Ik moet toegeven dat ik de opleiding begonnen was met al behoorlijk wat praktijk ervaring, waar mijn mede-studenten 3 weken over deden, kon ik voltooiden in 3 uur.

Ik kan niks meer zeggen dan, oefenen in de praktijk, bedenk een project voor jezelf en voer het uit. Je leert van je fouten en je zult er steeds beter in worden.

Tevens is het op het HBO ook niet anders, ik moet daar wel wat programmeeropdrachten maken maar die stellen niks voor. Les in development krijg je bijna niet. Docenten zeggen 'je bent hoogopgeleid, programmeren is alleen voor de domme MBO mensen' wat ik tevens erg denigrerend vind. Ik heb zelf het gevoel dat je op HBO bijna alleen maar management taken op je krijgt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-Raven
kevinkrs schreef op zondag 22 februari 2015 @ 17:18:

[...]

Tevens is het op het HBO ook niet anders, ik moet daar wel wat programmeeropdrachten maken maar die stellen niks voor. Les in development krijg je bijna niet. Docenten zeggen 'je bent hoogopgeleid, programmeren is alleen voor de domme MBO mensen' wat ik tevens erg denigrerend vind. Ik heb zelf het gevoel dat je op HBO bijna alleen maar management taken op je krijgt...
Dat is onzin. Dit ligt volledig aan de opleiding welke je volgt. Ik heb zelf Hogere Informatica met als specialisatie richting Software Engineering gedaan en dat komt in de verste verte niet in de buurt van wat jij hier beschrijft.

IT is gewoon ontzettend breed. Dit reflecteert zich ook steeds meer in de opleidingen welke beschikbaar zijn op een HBO. Naast SE had mijn opleiding bv ook richtingen in Multimedia, Business Intelligence en CE. (Commercieel engineur). Ik denk dat je zelf wel kunt raden waar de focus ligt bij deze richtingen.

Als jij echt hardcode devver wilt worden dan kun je op het HBO prima terecht. Je moet alleen wel even goed onderzoek doen naar de opleidingen en scholen. Maargoed, dat geld voor alle opleidingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 03-06 13:44
Dat herken ik inderdaad ook niet. Ik ben begonnen met een hele klas MBO instromers. Ook daarvan hoor je precies hetzelfde verhaal als hierboven. Als je de moeite neemt je in een PHP boek te verdiepen weet je al meer dan de docenten. Acht weken doet men niets en flanst dan in 2 weken het project in elkaar. Dat lukte echt niet meer op het HBO en dan zie je direct bij wie het kwartje wel valt en bij wie niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansvDr
  • Registratie: Augustus 2009
  • Niet online
Als je zelf wat bij wilt leren is http://www.asp.net een prima startpunt.

Goede uitleg, video's e.d..

Kijk maar eens onder de kopjes: Get Started en Learn.
Pagina: 1