Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Zowel ik als mijn man willen een andere weg inslaan.
We lezen vaak in het nieuws dat er zoveel vraag is naar mensen in de ICT. Ik ben vacatures aan het scrollen en ik probeer te kijken waar nou precies vraag naar is.

Het mooie is dat we op 0 beginnen dus we kunnen een heel pad uitstippelen voor elkaar. Mijn man is een type voor back-end developer, maar ik denk dat ik meer een front-end meisje ben. Ik houd van ontwerpen en mooie dingen maken.

Als jen u vanaf niks moet beginnen, welke cursus is dan echt aan te raden? Ik weet dat (bijna) alles ook gratis online te vinden en te leren is, maar om zo te starten is wat structuur van een cursus wel heel fijn.

Wie heeft er advies? <3

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• houthakker
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 13:06

houthakker

Poehé

Mijn eerste vraag is dan; heb je interesse in ICT en er feeling voor? Want enkel als argument er is veel "vraag naar" vind ik niet voldoende. Voor jezelf, want uiteindelijk gaat elke baan die je niet ligt tegen staan, en voor je collegas.

Dan een inhoudelijke reactie; ik denk dat je meer kans maakt met een volledige opleiding, kijk eens naar deel- / avondopleidingen die je kant doen.

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik snap je vraag en ja, ik denk van wel. Ik heb me al een tijdje ingelezen wat kleine dingetjes geprobeerd.

Deeltijd/ avond opleidingen ook naar gekeken maar dat gaat niet, helaas. Ik ben doordeweeks altijd (dag en nacht) alleen thuis met drie kleintjes. Ik denk echt aan codacademy oid, wat ik thuis kan doen.

In de buurt zit een bedrijf dat echt juniors vraagt. Zelfs al heb je enkel hobbymatig wat gedaan kom je in aanmerking als je niveau goed is. Ik heb gekeken waar zij mee werken maar mogelijk is het beter me breder te ontwikkelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
De gedachte 'Er is veel vraag 'dus' dat ga ik doen' is niet correct.
Ik weet dat ik die kant op wil ik zoek alleen nog richting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkEisDS
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 00:14
Ik ben bang dat je met codacademy niet voldoende beslagen ten ijs gaat komen. Programmeur zijn is meer dan alleen een taal kennen. Je mist dan nog methodiek, projectmanagement, logica, testen, versioncontrol, etc.

Er zijn echter ook voldoende part-time opleidingen die je gewoon vanuit huis kunt doen zoals bijvoorbeeld bij NCOI, LOI en vast vele anderen.

Maar misschien kun je eens vragen bij dat bedrijf in de buurt wat zij precies zoeken? Ga eens solliciteren bij een aantal bedrijven en kijk waarom ze je afwijzen. En misschien wijzen ze je helemaal niet af, maar kun je direct aan de slag.

ps. Hoe je een baan als programmeur wilt aanvliegen als je het huis niet kunt verlaten ivm je kinderen laat ik dan maar even in het midden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Als ik werk, krijg ik KOT, als ik naar school ga moet ik al mijn oppas zelf betalen á 7 euro per uur ;-)
Punt is dat ik nu wil leren en als de jongste op school zit wil gaan werken.

Kijk, ik snap dat het goed bedoeld is, maar hoe ik het thuis inricht is niet aan de orde. Ik zoek een verstandig startpunt, niet dat ik na wat cursussen de 13e in een dozijn ben. Of yesterdays news.

Ik zie steeds dat de vraag groot is maar waar ze precies naar zoeken komt niet echt naar voren. Ik wil graag wat gaan doen maar waar begin ik? IK lees vaak dat de cursussen LOI en NCOI niets toevoegen. Klopt dat dan niet?

Ik vraag me af wat de programmeertalen zijn van de toekomst, wat is al oud?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramon 73
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 19:07
Verwijderd schreef op zondag 10 december 2017 @ 16:02:
...kom je in aanmerking als je niveau goed is...
Als.
Dus het is nog maar af te wachten of je na het volgen van een cursus ook voldoende niveau hebt. Bij sollicitaties krijg je vaak maar één kans en geen herkansing. Helemaal zonder programmeerervaring aan een schriftelijke/online cursus starten is best lastig. Mocht je vrij jong zijn (ik denk aan mid-20), nieuwe stof goed kunnen oppakken en veel tijd en concentratie hebben, dan zal het heus wel lukken. Met de constante afleiding van drie kinderen is het misschien niet steeds even makkelijk om te gaan studeren.
Bedenk ook dat programmeren méér is dan een taaltje leren. Je zult ook de structuur moeten kunnen opzetten, schaalbaarheid inbouwen, interfacing met andere delen van de software, debuggen etc. Er komt heel wat bij kijken bij dat simpele programmeren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreezeXJ
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 18:35

FreezeXJ

DPC-Crew

Mooooh!

Eens met HenkEisjedies, de taal is maar een klein (en vervangbaar) deel, het gaat vooral om het weten hoe je iets aanvliegt. Van de andere kant, als je de taal al kent, en eens goed online rondkijkt, kun je wel proberen ergens als junior binnen te komen. Verwacht wel dat je dan 'on the job' rustig een jaar aan het bijleren bent voordat je kreten als agile, tdd, of scrum op je CV gaat zetten ;)

Waar je dan wel begint? Pak een 'bekende' taal, be it Javascript, PHP, Java, of C#, of Python. Leer die goed, snuffel aan de meuk eromheen (frameworks, tests, build automatization), en ga je dan richten op ergens binnenkomen. NCOI, LOI of whatever werken ook, maar bieden in mijn ogen alleen structuur, als je weet dat je moeite hebt met bepalen wat belangrijk is. Alles via het web leren is in elk geval voordeliger, en een goed boek kost ook de wereld niet.

Grote waarschuwing vooraf: er wordt heel veel geroepen dat er zoveel vraag is naar ICTers. De waarheid is dat er vooral gezocht wordt naar ervaren ICTers tegen een matig salaris. Die personen ga je uiteraard niet (veel) vinden, maar roepen is gratis. Starters zijn minder in trek, hoewel je nog steeds niet thuis hoeft te zitten of op een houtje te bijten.

Als laatste: IT is non-stop in beweging, dus zorg dat je bijblijft. Leer jezelf nieuwe dingen aan, en let op wat de grote spelers doen, want die worden toch vaak gevolgd.

"It needs but one foe to breed a war, not two, master Warden. And those who have not swords can still die upon them" - Eowyn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Verwijderd schreef op zondag 10 december 2017 @ 16:30:
Als ik werk, krijg ik KOT, als ik naar school ga moet ik al mijn oppas zelf betalen á 7 euro per uur ;-)

Kijk, ik snap dat het goed bedoeld is, maar hoe ik het thuis inricht is niet aan de orde. Ik zoek een verstandig startpunt, niet dat ik na wat cursussen de 13e in een dozijn ben. Of yesterdays news.

Ik zie steeds dat de vraag groot is maar waar ze precies naar zoeken komt niet echt naar voren. Ik wil graag wat gaan doen maar waar begin ik? IK lees vaak dat de cursussen LOI en NCOI niets toevoegen. Klopt dat dan niet?
Waarom denk je dat je met wat cursusjes niet een 13 in een dozijn programmeur bent? Top notch programmeurs hebben een Master in Computer Science en beheersen wiskunde en logica in zeer hoge mate.

Een goede programmeur zal een begrip kunnen vormen omtrent een probleem en daar een gestructureerde oplossing voor kan vinden. De taal waarin ze hun kunstje uitvoeren is secundair aan dat feit.
Ik vraag me af wat de programmeertalen zijn van de toekomst, wat is al oud?
Rust, Go en Python kom ik veel tegen in mijn wereld, maar ik zit dan ook in de systeem- en netwerk hoek.

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
De taal en de frameworks zijn niet zo relevant. Je moet wel wat minimale taal/framework-specifieke ervaring hebben, maar de rest zit vooral in affiniteit en het analytisch vermogen om de achterliggende theorie te doorzien. Ik heb een tijdje geleden een verhaal gepost op een vergelijkbare vraag, als ik dat ding kan vinden quote ik het hier wel even.

Het komt er op neer dat je niet zomaar 'programmeur' kan worden. Net als dat niet iedereen die kan lezen en schrijven automatisch een goede auteur is en boeken kan schrijven en verkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

johnkeates schreef op zondag 10 december 2017 @ 16:37:
Het komt er op neer dat je niet zomaar 'programmeur' kan worden. Net als dat niet iedereen die kan lezen en schrijven automatisch een goede auteur is en boeken kan schrijven en verkopen.
Een scripter daarentegen... lol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
Verwijderd schreef op zondag 10 december 2017 @ 16:38:
[...]

Een scripter daarentegen... lol.
Ja, maar dat is niet waar de IT wereld naar op zoek is, daar hebben we wel genoeg van om dat dat zo'n beetje de ondergrens is :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
JackBol schreef op zondag 10 december 2017 @ 16:36:
[...]

Waarom denk je dat je met wat cursusjes niet een 13 in een dozijn programmeur bent? Top notch programmeurs hebben een Master in Computer Science en beheersen wiskunde en logica in zeer hoge mate.

Een goede programmeur zal een begrip kunnen vormen omtrent een probleem en daar een gestructureerde oplossing voor kan vinden. De taal waarin ze hun kunstje uitvoeren is secundair aan dat feit.

[...]

Rust, Go en Python kom ik veel tegen in mijn wereld, maar ik zit dan ook in de systeem- en netwerk hoek.
k denk niet dat ik dat ben, ik wil alleen advies inwinnen voor ik ga starten :-) Juist omdat ik de weg niet zo goed kan bepalen door het oerwoud aan (al dan niet commerciële) Informatie.

Maar ik lees al wat bruikbare tips. Ik vind het idd niet erg m as junior p het werk bij te leren. Maar ik wil hoe dan ook niet in mijn oude werk aan de slag.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tweezitsbank
  • Registratie: December 2016
  • Niet online

Tweezitsbank

Relax...

Zomaar een gedachte; je zou eens kunnen proberen een app in elkaar te zetten. Je hebt vast al een computer en een mobieltje danwel tablet in je bezit. Zowel Apple als Google hebben mooie 'getting started' handleidingen online staan (althans, van Google weet ik het niet zeker maar ik mag aannemen dat ze zoiets hebben). Je kunt dan kijken of programmeren iets voor je is. Een alternatief is een website in elkaar zetten en zodoende wat HTML/CSS/Javascript kennis op te doen.

Cursussen als de LOI oid ben ik niet stuk van. Programmeren gaat om praktische en toepasbare kennis. Het is als een talenknobbel, die heb je of die heb je niet. Heb je die wel dan komt dat talent vanzelf bovendrijven via de autodidactische route.

Persoonlijk geef ik je echter niet veel kans, afgaande op de (beperkte) indruk die ik krijg kom je niet verder als 'het lijkt me wel leuk'. Tja, ik vind het bijhouden van een huishoudboekje heel leuk maar om nu te solliciteren naar een baan van hypotheekadviseur gaat wat ver. Veel IT'ers hebben van hun hobby hun werk gemaakt en zijn zo het wereldje ingerold. Dat bespeur ik bij jou nog niet. Sorry om zo negatief te eindigen maar bij mijn bedrijf zou je (voorlopig) niet serieus worden genomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rufio64
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 14:52
Mijn tip zou zijn, naast on-line cursussen, wat bij te gaan dragen aan een open source project dat je inhoudelijk interesseert. Bij voorkeur iets met een actieve community. Ik denk dat je door praktisch aan de slag te gaan snel genoeg een gevoel krijgt of het je wel of niet ligt namelijk. Geef aan wat je niveau is, en begin met kleine bijdragen, er is namelijk altijd wel wat te doen.

Daarna is het hoofdzakelijk gewoon veel doen (meters maken), net als met alle dingen gaat het tijd kosten om er beter in te worden. Zoek opdrachten en projecten net boven je huidige niveau, dan groei je het snelst. Negeer ook niet wat meer de theoretische kant (ook daar is zat over te vinden).

Ja: het kost veel tijd en toewijding, maar ik heb meerdere mensen meegemaakt die van een compleet andere achtergrond die ommezwaai hebben gemaakt, en goede software ontwikkelaars zijn geworden. Een andere achtergrond kan op het vlak van problemen creatief aanvliegen juist meerwaarde hebben.

P.S. In mijn ervaring zijn de mensen die het, ook na een start, alleen om economische redenen doen niet de mensen die het volhouden, immers: je moet de inspanning zelf leuk vinden, dat zal uiteindelijk je primaire drive moeten gaan vormen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dat geeft niet, ik moet ergens beginnen. Ik laat me niet uit het veld slaan door zulke uitspraken. Die zijn op dit moment enkel realistisch.
Al ik op mijn gat ga zitten en niks doe, dan kom ik zeker nergens.

Ik weet dat ik het niveau heb op programmeren te leren, echter heb ik toen ik vroeger mijn opleiding ging kiezen de verkeerde keus gemaakt. Ik heb dus nog tijd om iets nieuws te leren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dank :-)
Vanavond als alles slaapt ga ik lezen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CT
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11:46

CT

📱💻 🎮 ⌚🖥

ICT is nogal breed, en development is op zichzelf een deel van de "ICT". Binnen development zijn al zo enorm veel disciplines.. en dan zou je bijv. kunnen beginnen met een 'codeacademy' als basis en vervolgens zelf is proberen iets te maken etc. misschien vind je het maken van een statische website al leuk, of het tekenen van banners (meer design).

Alleen in de ICT heb je ook nog zoveel meer aspecten. Ik zou me als ik je verhaal zo lees toch meer verdiepen in de operationele dingetjes. Wellicht heb je al een beroep/opleiding in een zelfde soort markt en kun je daar een 'ICT' swung aan geven. Servicemonteur, binnendienst, accountant, project management etc.. lijkt me reëler als ik je motivatie zo lees.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• johnkeates
Een van de oudere posts/rants/verhaaltjes uit Kan iedereen leren programmeren?:
johnkeates schreef op donderdag 10 april 2014 @ 04:19:
Ik weet niet of het onderdeel van een mindset is, maar ik weet wel dat je de achterliggende systemen ruwweg moet kunnen doorzien.

Het hangt er van af hoe je er nu naar kijkt; als je vooral nog in de fase zit waarbij je 'magische tekst' zoals je het uit je hoofd geleerd hebt in een IDE inklopt en dan op "starten" drukt en hoopt dat het goed komt mis je een stuk basiskennis en dan is het toch wel praktisch om daar te beginnen met zoeken waarom je er nu nog zo een moeite mee hebt.

Ik neem aan dat je Windows gebruikt en daarmee nooit echt in aanraking gekomen bent met het gevoel dat alles wat er is een 'achterkant' heeft die ook gewoon door mensen gemaakt is en gewoon uit commando's, bestandjes en code bestaat. Wat je zou kunnen doen is als je tijd over hebt wat andere systemen te leren kennen. Het gaat dan niet perse om het kijken naar niet-windows, maar om het kijken naar patronen en systemen om je analytisch vermogen, of het 'doorzien' van systemen te testen.

Ik ben zelf op een dag (nouja, iets van 18 jaar geleden ofzo) lukraak begonnen, eerst met Forth op een iMac die stuk was en alleen nog maar in de OpenFirmware interface wou opstarten met een CLI. Het ging er niet zozeer om dat het ding het weer zou gaan doen, maar dat het niks kostte, er niks stuk kon gaan en het gewoon een beetje onderzoek/uit elkaar halen/doorzien werd.

Nu zal dat dan misschien wel een mindset geweest zijn, maar ik probeer er vooral een punt mee te illustreren. Je kan namelijk zoals Rob3 zegt prima iets leren, zoals iedereen de toetsen op een piano wel kan indrukken kan iedereen die kan schrijven ook wel letters op papier toeveren. Maar dat maakt je nog geen schrijver of dichter. Dat is niet anders met programmeren. De 'juiste functies' weten te gebruiken maakt je niks anders dan iemand die geleerd heeft waar je de punten en komma's behoort te zetten in een tekst.

Programmeren, of eigenlijk, software ontwikkelen (want dat is meer wat het is) gaat meer in je hoofd en met diagrammen en tekeningen en beschrijvende teksten dan met code. Ja, zonder code geen software, maar die code is slechts een resultaat van een ontwerp. Ik weet niet hoe je opleiding in elkaar steekt, bij veel opleidingen met een cruciaal programmeer-component proberen ze aan het begin een beetje het koren van het kaf te scheiden door mensen maar gewoon wat te laten maken. De mensen die overblijven hebben dan meestal het opvolgende jaar pas zaken als Software Engineering en Software Architecture. Je leert dan pas software te maken, patronen, algoritmen enz.

Misschien dat het bij jou beter andersom werkt. Eerst kijken wat je wil maken, en dat dan in een simpel diagrammetje (en als je een of andere constructie hebt waarbij je meteen al iets met GUI's moet doen ook een tekeningetje van je GUI) opschrijven wat je programma moet doen, waar het op moet reageren, wat voor beslissingen er genomen worden enz.

Op het moment dat je dan een casus voorgeschoteld krijgt, dan ga je die analyseren, en kijken wat het vraagstuk nou precies is. Dan kom je tot een paar kerntaken die het stuk software moet gaan uitvoeren, en die noteer je om te beginnen eens los van het verhaaltje. Daarna ga je kijken of er invoer en uitvoer is, en of er op bepaalde dingen gereageerd moet worden.

Stel dat je bijvoorbeeld twee keer een nummer moet invoeren, en dan de som van die twee nummers moet weergeven als uitvoer. Bijvoorbeeld:

"Jan en Sjaak werken bij een achtbaan, er zijn twee treintjes, maar ze mogen pas vanaf 10 passagiers vertrekken, en er kunnen maximaal 20 in. De treintjes moeten altijd tegelijk vertrekken, en per keer moet er genoteerd worden hoeveel mensen er tegelijk op de achtbaan zijn". Je opdracht is dan om een simpel programmaatje te maken waarbij Jan de mensen van zijn treintje in kan voeren en Sjaak die van de zijne.

Het is een beetje een slap verhaal, maar dat heb je vaak bij simpele opdrachten.

Je maakt dus een programmaatje dat twee nummers accepteert en dan als de invoer goed is een som van de invoer weergeeft. Maar alleen als allebei de invoeren een nummer tussen de 10 en de 20 is, want dat is de eis. Dan moet je dus twee keer een stukje invoer krijgen, twee keer een beslissing maken of het nummer wel tussen de 10 en de 20 is, en daarna pas een berekening uitvoeren (een simpele optelsom), en daarna uitvoer genereren. Dat klinkt allemaal wat simpel als het zo van je scherm af te lezen is, maar dat is een stukje analyse dat je op dit punt al wel zou moeten kunnen uitvoeren.

Als je op dit moment niet weet hoe je om invoer vraagt, hoe je invoer vergelijkt, hoe je invoer optelt en hoe je een resultaat weergeeft moet je inderdaad nog maar eens kijken of je het juiste vak uitprobeert ;-) Of je moet flink google belasten met al je vragen voor je antwoorden.

Stel dat je niet zou weten hoe je dit in Python doet, dan google je eerst Python IDE of Python coding tools. En daarna misschien Python introduction of Python syntax. Daarna zou je in elk geval een "Hello World" moeten kunnen maken. (Maar dat kan je ongetwijfeld al) Daarna ga je dan misschien kijken naar hoe je om input vraagt en dat in een variable opslaat, en hoe je kijkt of het nummers zijn of niet, en als het nummers zijn, hoe je er achter komt of ze groter of kleiner zijn dan bepaalde andere nummers, enz.

Als je iets simpels als dit zou kunnen uitvoeren en analyseren zou je het beste gewoon casussen kunnen opzoeken of verzinnen, en kijken of je een juiste analyse kan maken en een diagrammetje kan tekenen voor jezelf om te zien wat er moet gebeuren en wanneer.

Het makkelijkste is om dat even met een ruw Action/Activity Diagrammetje te maken (UML, dit is een van de eenvoudigste diagrammen. Je hebt een grote zwarte punt, dat is je startpunt, je hebt rechthoeken, dat zijn acties, je hebt ruitjes, dat zijn beslismomenten, en je hebt zwarte punten met een witte cirkel en een zwarte cirkel er omheen als eindpunt – hier kan je ALLE software mee uitwerken als diagram vannuit een actie/activiteit perspectief; zie: Wikipedia: Activity diagram voor resources, zie StarUML voor een gratis (maar lichtelijk crappy) programma, of Visio of gebruik gewoon een pen+papier ofzo))

Als je moeite hebt met dingen als syntax: dat is gewoon een kwestie van oefenen. Syntax is niet programmeren, maar eerder het grammatica van het code schrijven. Daar is niet echt een 'klik' voor, maar eerder gewoon leren en gebruiken. Syntax is over het algemeen beperkt, je hebt een stel regels over hoe je dingen moet doen, en als je die kent kan je foutloos code schrijven. Foutloze code staat niet garant voor een foutloze werking; als je een foutloos stukje code hebt dat niks anders doet dan zichzelf afsluiten als het uitgevoerd hebt is je code wel goed, maar je programma zal op dat moment waarschijnlijk niet doen wat je graag had gewild ;-)

Nog wat anders, als je begint met programmeren kan je er van uit gaan dat het minimaal 1.5 Jaar kost voor dat je iets kan maken dat een klein beetje zinvol of praktisch is. Veel programma's die er simpel uit zien en je soms dagelijks gebruikt hebben maanden gekost om te maken door ervaren software engineers. Sommige programma's kunnen heel snel gebouwd worden, maar dat is dan weer om dat de makers veel ervaring + kennis hadden. Op het moment heb je waarschijnlijk geen van beiden, en het kost gewoon tijd om dat te ontwikkelen. Ook als je een 'klik' hebt. (Ik heb genoeg beginnende programmeurs gezien die een 'klik' hadden met programmeren en wel even zelf een CMS of ORM gingen bouwen na een jaartje bezig te zijn geweest – het liep nooit goed af).

Het enige wat je kan doen is of nu direct stoppen als je niet tegen de onzekerheid of hard werken kan, of doorgaan als je denkt dat je gewoon iets meer tijd nodig hebt om er te komen. Ik denk dat het het laatste is, want sommige mensen hebben gewoon een stukje inzicht nog niet dat net wat later komt dan bij anderen. Maar ik ken je natuurlijk niet, dus dit is slechts op basis van het stukje tekst op dit forum hier ;)

Good luck!
Zoals bijna overal in de aangehaalde threads staat: het is niet om je uit het veld te slaan, maar het is informatie om je in elk geval te laten zien dat het beeld wat veel mensen hebben niet strookt met de werkelijkheid om dat "IT" en "Software" en "Programmeren" nagenoeg nergens goed realistisch neergezet wordt. Niet in het nieuws, niet op non-ICT scholen, niet in films, niet in romans, niet binnen non-IT-afdelingen in bedrijven enz. nergens.

De beschikbare informatie en anekdotische bonnen is daar door vrij mager wat veel mensen het idee geeft dat software maken wel even te leren is, net als dat je wel even kan leren hoe je brood moet bakken. Nagenoeg iedereen in mijn omgeving die op een redelijk niveau in IT werkt heeft op z'n minst sinds z'n 8e al met hardware of software zitten spelen. Het is niet onmogelijk om dingen te leren, maar sommige zaken die in IT als vanzelfsprekend gezien worden krijg je niet binnen door een cursus te doen of door een paar jaar op school te zitten.

Aan de andere kant is IT en software ook niet magisch en 'speciaal', in tegenstelling tot wat sommige mensen denken na het lezen van een verhaal over hoe moeilijk het wel niet is. Aan het eind van de rit is het in veel gevallen taken uitvoeren om een doel te behalen in combinatie met analyses en creativiteit.

[ Voor 7% gewijzigd door johnkeates op 10-12-2017 17:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben in het verleden accountmanager geweest bij Xerox. Ik weet wat klantgericht zijn is. Ik wil alleen niet meer werken in sales, ik wil wel klantcontact hebben en servicegericht werken aan projecten.
Ik ben creatief, ik kan ontwerpen, een layout maken etc. Ook kan ik goed oplossingen bedenken voor problemen. Ik kan daar alleen nog geen professionele draai aan geven want ik heb de tools niet.
Het denken over de architectuur van een website en daar aan programmeren lijkt me heel erg leuk, met de klant als leidraad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CT
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11:46

CT

📱💻 🎮 ⌚🖥

Verwijderd schreef op zondag 10 december 2017 @ 16:56:
Ik ben in het verleden accountmanager geweest bij Xerox. Ik weet wat klantgericht zijn is. Ik wil alleen niet meer werken in sales, ik wil wel klantcontact hebben en servicegericht werken aan projecten.
Ik ben creatief, ik kan ontwerpen, een layout maken etc. Ook kan ik goed oplossingen bedenken voor problemen. Ik kan daar alleen nog geen professionele draai aan geven want ik heb de tools niet.
Het denken over de architectuur van een website en daar aan programmeren lijkt me heel erg leuk, met de klant als leidraad.
Misschien de design kant op in de ICT? Daar is veel vraag naar en de markt bestaat ook daar uit veel disciplines. Maar daar kun je makkelijker uit de voeten. Probeer bijv. is https://www.sketchapp.com te installeren en ga is aan de gang met wat van die toolkits. Vaak heeft en opdrachtgever een idee voor een App of Site, verzin zo'n opdracht (car sharing app, thuisbezorgd website als case) en probeer met de vele templates die er zijn in Sketch zo'n folder in elkaar te draaien, dan weet je snel genoeg of de design wat is 8)
Dan doe je bijv. zo'n opleiding: https://www.ncoi.nl/oplei...n-Interaction-Design.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dank je wel :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mcdronkz
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16-04 12:44
Als je sterk in interactieontwerp bent en daarnaast prototypes of zelfs productie-waardige frontends kunt bouwen, dan zit je sowieso geramd.

Maar vergis je niet, 't is niet zomaar wat. Het gaat je waanzinnig veel discipline, studie en inspanning kosten. En je moet er alleen aan beginnen als je er van overtuigd bent dat je heel goed in je vak zult worden. Je moet een intrinsieke behoefte om te leren hebben en accepteren dat je de rest van je werkzame leven 'student' zult blijven als je voor dit vak kiest. Het klinkt misschien wat dramatisch allemaal, maar als het goed is, vind je het gewoon ontzettend gaaf om hiermee bezig te zijn.

Ik weet trouwens niet hoe oud je bent, maar als je hier echt vanaf 0 mee wilt beginnen dan ben je op z'n minst een half jaar verder voordat je enigszins fatsoenlijke code kunt schrijven.

Ik zou voor zelfstudie kiezen en zoveel mogelijk samen met je partner proberen te doen. Probeer bijvoorbeeld samen heel goed in JavaScript te worden. Dat is een veelgevraagde en zinvolle skill waar je eigenlijk alle kanten mee op kunt, sowieso aan de frontend en (in Nederland in iets mindere mate) aan de backend. Als je de ins-en-outs van JavaScript kent (een taal die door weinig mensen écht wordt begrepen en wat, in tegenstelling tot wat veel mensen denken, best een fraaie taal is), zal je man geen grote problemen ondervinden met het oppakken van een andere taal.

Enkele hoogwaardige bronnen:

https://developer.mozilla...the_web/JavaScript_basics
https://github.com/getify/You-Dont-Know-JS/
https://www.udemy.com/understand-javascript/

Probeer vooral veel projectjes te doorlopen en dingen te bouwen, daar leer je het meeste van en je kunt meteen iets laten zien aan een toekomstige werknemer.

Je kunt ook als trainee ergens aan het werk en een bootcamp of iets in die richting doorlopen. Mogelijkheden genoeg.

Maar toch, als ik heel eerlijk mag zijn, dan denk ik dat je allang voor dit vak had gekozen of er in ieder geval hobbymatig bezig was geweest als je daadwerkelijk het idee hebt dat je kans van slagen op dit gebied hebt. Het klinkt misschien niet erg bemoedigend en ik hoop dat je me 't tegendeel bewijst, maar dat wil ik eerst wel eens zien dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor je mooie post.
Hoe het is gelopen in mijn leven wil ik niet teveel over uitweiden. Er zijn dingen gelopen zoals ze gelopen zijn en nu is het tijd voor een start in de juiste richting.

Ik lees in de posts veel oordelen, dat vind ik jammer. Je weet niet hoe dingen zijn gelopen zoals ze zijn gelopen dus ik denk dan, veroordeel dat niet. Ik ben niet in een ICT rijke omgeving opgegroeid, bij ons thuis waren er andere keuzes en die richting ligt mij niet. Ik wil onderzoeken of ik mijn ei in ICT kwijt kan, en dan vraag ik advies over wat een handige plek is om te starten. Of mensen denken dat ik dat nóóit ga redden, tja, we zullen zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MerijnB
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16:44
Ik heb ik mijn directe familie iemand die dezelfde stap gaat doet. Ik begeleid deze persoon nu met eerste stappen (ben ontwikkelaar van beroep), daarna gaat deze persoon dit doen:

https://www.youngcapital....n-word-junior-programmeur

Ik ben erg benieuwd hoe dit gaat lopen allemaal :-)

Succes met de stoere plannen!

A software developer is someone who looks both left and right when crossing a one-way street.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikRo
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-08 23:53
Ik mis eigenlijk wat je opleiding, je huidige werkervaring en je leeftijd ;-)
Als 28 jarige zal je makkelijker instromen dan als 45 jarige.
Heb je altijd op HBO niveau gewerkt misschien iets wat mooi staat op je visitekaartje/ LI profiel.

Bezit je/jullie een HBO opleiding of hoger? Door de complexe problemen verwacht men minimaal HBO en liefst vak gerelateerd bv HBO bedrijfsinformatica.
Als je overal ja op kan zeggen zit je wel goed met wat aanvullende opleidingen en misschien een ingang via via en/of werkervaring opdoen in bv korte projecten via een recruiter. Er is tenslotte wel vraag.

"I don't have any solution but I certainly admire the problem." -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 10 december 2017 @ 15:15:
Zowel ik als mijn man willen een andere weg inslaan.
We lezen vaak in het nieuws dat er zoveel vraag is naar mensen in de ICT. Ik ben vacatures aan het scrollen en ik probeer te kijken waar nou precies vraag naar is.

Het mooie is dat we op 0 beginnen dus we kunnen een heel pad uitstippelen voor elkaar. Mijn man is een type voor back-end developer, maar ik denk dat ik meer een front-end meisje ben. Ik houd van ontwerpen en mooie dingen maken.

Als jen u vanaf niks moet beginnen, welke cursus is dan echt aan te raden? Ik weet dat (bijna) alles ook gratis online te vinden en te leren is, maar om zo te starten is wat structuur van een cursus wel heel fijn.

Wie heeft er advies? <3
Momenteel studeer ik al 3 jaar app development. En ik kan je wat adviezen geven en op weg helpen.

Het is allemaal prima zelf te leren. Maar als je vragen hebt over een bepaald stukje code dat niet werkt - dan kan je meestal online hulp krijgen -, dan duurt het ook weer een paar dagen misschien voordat je verder kan.

Het is goed dat je nu al weet dat het werk meestal in 2e wordt gedaan, front end en back end. Nou zou ik dat werk inderdaad ook zeker splitsen tussen jullie twee.

Hoe leer je het allemaal? Vooral door vragen te stellen aan front enders en back enders, met wat moeten wij leren.

Nou kan je de back end in verschillende talen schrijven. Maar ik zou voor JavaScript kiezen als back end taal. Want de front end wordt in JavaScript geschreven. Dat is dus dan heel makkelijk communiceren met elkaar. Je kan tegenwoordig alles in JavaScript doen. Dat heet Full Stack development, en dus in JavaScript. Ik zou zeker die kant op gaan als ik jullie was.

Front end, leer je: HTML/CSS/JS en je leert verder JSON, Bootstrap etc. en maakt gebruikt van een MVC front end framework zoals Angular.js

Back end, leer je: JS/HTML/CSS en je leert verder JSON, database programming etc. en maakt gebruik van het back end framework Node.js

Zo kunnen jullie in 1 "taal" met elkaar werken.

Nou zal het heel wat tijd kosten om je te verdiepen in development, en gaat het heel veel tijd kosten om tot het niveau te komen van een junior programmeur (net afgestudeerde hboer). Dus houdt daar rekening mee. Het is dus niet zo dat het makkelijk geld cashen is voor heel makkelijk werk ofzo. Het kost maanden en jaren om het vak te leren.

Pm me als je me vragen wilt stellen.

En concreet antwoord op je vraag: Je kan thuisstudies volgen bij het LOI. Of je kan aan developers op forums een guideline vragen en zelf de boeken aanschaffen (dat scheelt eigenlijk 80% van het geld).

En belangrijkste is, eigen projecten bouwen die op echte producten lijken die gemaakt zijn door bedrijven. Het is vooral praktijk, natuurlijk moet je de theorie kennen. Maar met praktijk ervaring en zelf gemaakte projecten kan je een indruk geven op werkgevers als je naar een baan opzoek bent. Of als je zzpen gaat, dan moet je natuurlijk een portfolio hebben, anders kan je moeilijk klanten overtuigen.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 11-12-2017 07:59 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MerijnB
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16:44
Verwijderd schreef op maandag 11 december 2017 @ 07:54:
[...]
Back end, leer je: JS/HTML/CSS en je leert verder JSON, database programming etc. en maakt gebruik van het back end framework Node.js
Nou zit ik qua ontwikkeling in een beetje andere tak van sport, maar bij back end denk ik vooral niet aan JS/HTML/CSS heb ik iets gemist?

A software developer is someone who looks both left and right when crossing a one-way street.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Super dat je wilt leren programmeren!

Ik zou via edx of coursera een cursus volgen om mee te beginnen.
CS50 [1] is denk ik wel een goed begin als je wilt leren programmeren.
Dit is gratis en kan je in je eigen tijd doen.

Verder moet je van leren houden want goed worden in iets kost veel tijd.
Dus super als je niet meer kan stoppen met programmeren en wilt blijven doorgaan.
Voor de vraag naar programmeurs zou ik het niet doen want je moet het zelf echt helemaal te gek vinden om je werk ervan te maken, er is een groot verschil tussen werk en hobby in dit gebied en vergis je daar niet in.
Tot slot zou ik dit even lezen [2].

1: https://www.edx.org/cours...er-science-harvardx-cs50x
2: http://www.norvig.com/21-days.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Gisteravond ben ik op TheNewBoston begonnen met het begin. HTML :-)
Blijkt dat ik daarvan al best wat weet. Als ik die basis weer hb dan is denk ik JavaScript mijn volgende stap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcdronkz
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16-04 12:44
Verwijderd schreef op maandag 11 december 2017 @ 14:16:
Blijkt dat ik daarvan al best wat weet. Als ik die basis weer hb dan is denk ik JavaScript mijn volgende stap.
Goed begin!

Wil je er wel even op wijzen dat TheNewBoston/Bucky niet bijzonder hoog staat aangeschreven. :+ Probeer ook w3schools te vermijden. Als je kwalitatief hoogwaardig en up-to-date materiaal over webtechnologie tot je wilt nemen, gebruik dan MDN. Er zijn meer goede bronnen, maar MDN heeft een uitstekende reputatie.

Doe vooral wat research wanneer je met JavaScript gaat beginnen. Het kan soms een verraderlijk lastig taaltje zijn en het is een landschap dat de laatste jaren behoorlijk in beweging is. Probeer eerst zoveel mogelijk over de taal te leren voordat je verzandt in bergen informatie over tooling en frameworks. De bronnen die ik je eerder in het topic heb gegeven, zouden je daarbij kunnen helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MerijnB schreef op maandag 11 december 2017 @ 08:03:
[...]

Nou zit ik qua ontwikkeling in een beetje andere tak van sport, maar bij back end denk ik vooral niet aan JS/HTML/CSS heb ik iets gemist?
Nee, ik bedoelde iets anders. Als beginner kan je verwachten dat je naast de back end ook HTML/CSS moet kennen.

Maar ik doelde meer op Full Stack JavaScript. Tegenwoordig kan je gewoon je back end in JavaScript schrijven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 11 december 2017 @ 14:16:
Ik zou gewoon boeken kopen of online op pdf formaat lezen. Daar staat alles wat je als beginner nodig hebt.

In een video tutorial wordt vaak iets specifieks behandeld met meer uitleg. Maar meestal kan je daardoor als beginner niet de scope herkennen. En kun je dus bepaalde theorie missen of verkeerd uitgelegd krijgen.

Je kan me pmen, ik kan je zeker de weg leiden de aankomende maanden. Ik studeer al jaren dit vak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EyeWitness
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 11-09 10:00
Ga alsjeblieft niet teveel de diepte in met Javascript, zelf werk ik er niet mee maar ik hoor regelmatig geklaag van collega's dat Javascript een drama is. Voor enkele simpele scriptjes is het geen probleem, maar ik raad het ten zeerste af om hiermee volledig aan back-end ontwikkeling te gaan beginnen. Kijk hiervoor toch liever naar de andere talen zoals Java en C# etc. Overigens denk ik dat Python ook een redelijk leuke instap taal is.

Bij ons op het werk is vooral kennis van Java, Spring boot en Angular (als front-end) momenteel erg waardevol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreezeXJ

FreezeXJ

DPC-Crew

Mooooh!

Javascript geeft je genoeg touw om jezelf op te hangen, ongeveer alles mag, en kan. Of het een goed idee is, is soms de vraag. Desondanks wordt het HEEL veel gebruikt, en zo lang je je aan wat basisregels houdt kun je er ver mee komen.

Java is precies het tegenovergestelde, de meeste stomme dingen kunnen gewoon niet, alles is lekker typed, en de compiler geeft je meteen op je donder als je iets stouts probeert. Kies iets waar je je prettig bij voelt, en weet de sterke/zwakke punten. In alle grote talen is werk te vinden ;)

"It needs but one foe to breed a war, not two, master Warden. And those who have not swords can still die upon them" - Eowyn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merauder
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 02-09 20:08
Verwijderd schreef op zondag 10 december 2017 @ 19:25:
Ik lees in de posts veel oordelen, dat vind ik jammer. Je weet niet hoe dingen zijn gelopen zoals ze zijn gelopen dus ik denk dan, veroordeel dat niet. Ik ben niet in een ICT rijke omgeving opgegroeid, bij ons thuis waren er andere keuzes en die richting ligt mij niet. Ik wil onderzoeken of ik mijn ei in ICT kwijt kan, en dan vraag ik advies over wat een handige plek is om te starten. Of mensen denken dat ik dat nóóit ga redden, tja, we zullen zien.
Het hele ding met de posts is, dat hier ook veel werkgevers dan wel werknemers met inspraak tot het aannamebeleid meelezen. Als ik een junior front-developer zoek, en ik lees vooral weinig tot geen relevante ervaring, en ik zie ook geen aanknopingspunten tot het vak of een portfolio, dan is het al snel dat een CV in de prullenbak verdwijnt. Een goede oplossing is het bouwen van een GitHub account, waarop je een aantal privé projecten zet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• houthakker

houthakker

Poehé

Kun je misschien wel vertellen welke opleidingen je tot nu toe gehad hebt? Wellicht opent dat deuren naar verkorte opleidingen. Voor-oordelen; tja het is goed bedoeld hoor; in de eerste plaats wil ik graag dat je zelf een cariere switch maakt waar je vooral zelf gelukkig van wordt :-), en je verdient alleen maar dikke respect als je dat met drie kinderen thuis die stap durft te maken!

Even concreet; ik denk nog steeds dat een HBO opleiding, al dan niet verkort, de beste kans maakt. Ik heb ook zo m'n vooroordelen over NOI/NCOI, maar dat is altijd nog beter dan cursusje hier, cursusje daar...

Even zitten kijken:

LOI; https://www.loi.nl/hogeschool/ict

Diverse korte HBO opleidingen;

Het addertje (denk ik). Dit zijn 'HBO programma's van 12 a 18 maanden; nog steeds best 'kort'; een HBO opleiding duurt normaal 48 maanden (tenzij ze vakantie niet meerekenen), minus 2 stages van een 1/2 jaar is nog steeds 36 maanden... Dit zijn dus denk ik geen volledige bachelors...

Volledige bachelors:

https://www.loi.nl/n-3124...atie-software-engineering
Opleiding van 48 maanden, thuisstudie is mogelijk.

NCOI: https://www.ncoi.nl/opleidingen/Informatica-HBO.html
https://www.ncoi.nl/oplei...ering-en-development.html
Opleiding van 36 maanden, thuisstudie is mogelijk.

Het valt me wel op dat er geen basisvakken bij zitten (Wiskunde, Engels, etc.. :? )

Zo gauw je wat kennis opgedaan hebt, zou ik proberen of je ergens deeltijd aan de gang kan....

[ Voor 4% gewijzigd door houthakker op 11-12-2017 23:41 ]

Specs

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb geen idee wat de kwaliteitt van LOI/NCOI is.
Je zit al snel aan de 10.000 euro aan kosten, je zou zeker een subsidie kunnen aanvragen maar dan zou ik wel zeker weten dat je het echt wilt gaan doen.
Als je web development wilt gaan doen dan denk ik niet dat een software engineer opleiding veel gaat worden dan zou ik zeker een mooi portfolio maken en github account met aantal projecten en dan solliciteren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 00:02:
Je zit al snel aan de 10.000 euro aan kosten, je zou zeker een subsidie kunnen aanvragen maar dan zou ik wel zeker weten dat je het echt wilt gaan doen.
Als je web development wilt gaan doen dan denk ik niet dat een software engineer opleiding veel gaat worden dan zou ik zeker een mooi portfolio maken en github account met aantal projecten en dan solliciteren :)
Ik heb een keer voor een paar maanden mbo app development op LOI gedaan. Kwaliteit was gewoon goed. Je begint gelijk met Java. Op school beginnen ze eerst nog met HTML en CSS etc. Maar ik dacht, beter ga ik gewoon naar school - want zat thuis alleen - had geen vooropleiding, geen inkomen etc.

Je kan gewoon vragen stellen aan het LOI. Dan duurt het wel weer een paar uur of dagen voordat je antwoord krijgt. Het is dus vooral zelfstandig studeren..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 00:02:
Inderdaad, mbo kost gewoon 2-3k (incl examens etc.). Hbo kost gewoon 8-10k (incl examens etc.).

Als ik jou was zou ik de baan die je nu hebt gewoon houden. En daarnaast zo veel mogelijk leren programmeren. En als je op het juiste niveau zit, gaan solliciteren naar programmeerbanen. En dan die overstap pas maken.

Je kan je investering makkelijk in een paar maanden terugverdienen als je een baan gevonden hebt in de programmeerwereld. Maar houdt gewoon rekening dat studenten 4 jaar en 10k gemiddeld stoppen in hun opleiding en dan pas op zoek gaan naar een baan.

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 12-12-2017 09:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mannowlahn
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 11-09 17:36
Ik lees hier veel mensen die over een HBO beginnen, ik ben van mening dat dit niet perse noodzakelijk is. De huidige tijd doet mij denken aan mijn instap tijd (2000) . Ik ben toen ook met alleen mavo op zak begonnen, onderaan de ladder. Als je kans wil maken op een baan dan moet je gewoon een portfolio hebben. Als jij een complete website/app met front en back end op een GitHub heb staan, dan weet een werkgever meteen wat je wel of niet kan. Sterker nog, ik denk dat zo'n persoon de voorkeur krijgt tov iemand met een HBO papier op zak zonder een GitHub. Op een HBO krijg je les in gedateerde talen/omgevingen. Als jij meteen relevante ervaring kan aantonen met een GitHUb account met al je projecten wordt je denk ik sneller aangenomen. Er zijn er een hoop die het met mij oneens zullen zijn, maar ik spreek uit eigen ervaring. Afgerond alleen mavo, ooit een jaar hbo avond studie gedaan maar daar leerde ik werkelijk waar niks nieuws op discrete wiskunde na. Wat een verspilling als je al jaren werkzaam bent en dus gewend bent om projectmatig te werken.

Dan nog even een opmerking mbt alle linkjes en welke talen je wel of niet moet leren. Ze beginnen net en iedereen begint al over JavaScript of dat wel of niet geschikt is voor backend. Serieus? Ze zijn nog compleet vers in alles. Als iemand wil beginnen, begin dan simpel. Pak een website en download die lokaal en ga dingen wijzigen. Kijk hoe alles reageert. Alle theorien en 1001 javascript freameworks komen later wel. laten we eerlijk zijn, tegen de tijd dat ze eindelijk alles een beetje door hebben zijn de huidige javascript frameworks alweer obsolete en en heeft men alweer 1001 nieuwe frameworks gecreerd. Die zooi veranderd zo snel dat is niet bij te houden.

Laatste note, je hoeft echt geen geld uit te geven. De enige investering die je moet doen is je vrije tijd. Alles is op internet te vinden, je kan op vele plekken iedereen wat vragen. Dit is allemaal gratis. Dat is het mooie van deze sector, het hoeft je niets te kosten en kan je een dikke boterham opleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• houthakker

houthakker

Poehé

muffstuff schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 09:34:
Ik lees hier veel mensen die over een HBO beginnen, ik ben van mening dat dit niet perse noodzakelijk is. ...
Nou dat valt wel mee hoor. Ik beweer ook niet dan HBO noodzakelijk is, maar het is een meer universele sleutel die op heel wat meer deuren past. Nu heb ik weer helemaal geen ervaring met webdesign (daar blijf ik graag zo ver mogelijk vandaan :P), en ik kan me daar wel in vinden dat een portfolio belangrijk is. Het is ook veel makkelijker om een website te behoordelen dan een back-end.

Ik bekijk het vanaf de kant van het bedrijf waar ik voor werk. (Engineering Bureau / High Tech Productie faciliteit), en dat is het, zonder opleiding heel wat lastig vast te stellen wat iemands denkniveau is zonder kwalificatie. Wil niet zeggen dat het niet gebeurd, laatst is iemand van de werkvloer geplukt om de desbetreffende dame interesse in programmeren had (maar die werkte al wel hier!), maar van buitenaf gebeurd dit niet snel, we kijken wel naar wat een persoon te bieden heeft, we zijn geen school waar je ook nog betaald word ;-).

Een opleiding kost geld, klopt helemaal, en ik heb nog helemaal niet gekeken of NOI/NCOI 'bang for buck is', en komen iig niet in aanmerking voor een aanvullende beurs oid (de rest is toch allemaal lenen), maar tevens; dit is wel een mooie stok achter de deur. Ik denk dat een gemiddelde fontys/avans opleiding z'n geld wel waard is.

Ik heb zelf een doodnormale hbo opleiding gevolgd, maar heb nooit een dag zonder werk gezeten of moeten tobben bij solliciteren; mijn broer daarentegen is na het MDS (was eigenlijk denk ik al geen goede keuze) te lang bij postnl blijven hangen, en allerlei 0-uren contractjes/opdrachtjes er naast, is nu deeltijd zzp'er. Vind zich nu te oud (36) voor een carriere-switch of nog een opleiding te gaan doen. Het blijft tobben en je sollicitatie positie is gewoon slechter (en daar word gretig gebruik van gemaakt). Ergens vind ik het ook wel tegen vallen van de 'branche' en 'overheid' dat er ondanks de vraag er weinig leer-/omschooltrajecten zijn. Er word dan liever talent uit het buitenland gevist lijkt het.

Dat geld dan ook weer voor mezelf; na HBO is behalve een Master er weinig verdieping die ik waardevol vind, t.o.v. dan maar proberen een beetje omhoog te werken...

Overigens is TS weer aan zet wat mij betreft, en blijkbaar wil je man ook een carrière-switch maken? Wat zijn zijn gedachten?

[ Voor 5% gewijzigd door houthakker op 12-12-2017 13:57 ]

Specs

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben 36. En ik ben nog lang niet te oud om om te scholen. Emmeren met kansloze baantjes tot je 67, dat is pas jammer van je tijd!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Basszje
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14:38

Basszje

Reisvaap!]

TS vraagt helemaal niet om gelijk high-profile aan de slag te gaan bij een of andere grote tent, maar hoe je aan de slag komt als je design e.d. wilt doen. Beetje zelf-important geneuzel hier dat je eerst 6 jaar naar school moet voordat je wat kan.

Als ik wat zou moeten aanraden is eens een veelgebruikt CMS erbij pakken en kijken wat er nodig is om een eigen website op te zetten. Dat is gelijk de eerste stap naar je professionele portfolio. Leg de lat dus hoog en bij voorkeur alles wat je niet weet. Gelijk goede oefening om te kijken wat er voor nodig is om iets online te krijgen.

Voor front-end kijk je als snel naar HTML, CSS ( en SCSS ), Javascript voor het webgebeuren. Goed kunnen werken in Photoshop en grafische tools is ook nodig.

Als dat allemaal een beetje lukt dan kan je op zoek naar iets junior ergens. Je kan ook overwegen om in je omgeving rond te kijken of er iets nog een website zoekt, ala vereniging, MKB-er beun de haas etc. Verdien je niets mee, maar is goede oefening om samen met een klant iets voor elkaar te krijgen en als ervaring.

Beware of listening to the imposter; you are undone if you once forget that the fruits of the earth belong to us all, and the earth itself to nobody.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Utoka
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 15:27
Onderstaande is vooral op het front-end gedeelte gericht.

Gerichte tip voor als je een baan zoekt (pas geleden op zoek geweest naar junior front-end developer in noorden van Nederland). Veel mensen die daar op solliciteren zijn school afronders met projecten van school. Nadeel wat jij nu op hun hebt is dat zij 4+ jaar ervaring in alles wat er bij komt kijken om een website te creëren. Wat veel van deze young professionals wel missen is een portfolio. Ze laten weinig werk zien en het werk wat ze dus laten zien is met meerdere mensen gemaakt dus lastig te doorgronden wat ze eraan hebben gedaan. Hier zou je dus je voordeel mee kunnen doen.

Hierboven wordt ook een aantal keer gezegd dat je git projecten moet doen. Bij ons kwam iemand met een codepen.io profiel met gewoon kleine mouse hover effecten en kleine probeer dingen. Code is meteen inzichtelijk en ik hoef niet een 5000 line project door om nou de essentie van iets te zien. Git is natuurlijk wel weer handig als je echt javascript frameworks wil toepassen.

Belangrijkste in het vakgebied is dat je leergierig bent en dat je manieren blijft zoeken om jezelf te verbeteren/vernieuwen. Je kan niet zomaar een kunstje elk project herhalen.

Probeer ergens stage te lopen (misschien wat lastig met je leeftijd en thuis situatie). Wij hebben hier een 3de jaars stagiair lopen en ik heb daarmee een echt project gedaan voor een klant. Hij heeft zelf aangegeven dat hij in dit korte project hele grote stappen heeft gemaakt. Belangrijk is wel dat ze wat tijd voor je nemen en je samen aan iets werkt met een ervaren front-ender.

Verder is er in de markt van "Henk combinatietang klus bedrijf" ook altijd genoeg werk te vinden. Leer basis wordpress (super simpel en anders is er wel een tutorial die het uitlegt) en maak websites voor kleine bedrijfjes. Vooral als je alles kan doen (design, front-end en back-end development) is er met een beetje netwerken best wat werk te vinden. Ook al geef je er eerst op toe je verdient iets van je leergeld terug en hebt praktische projecten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 17:33
muffstuff schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 09:34:
Ik lees hier veel mensen die over een HBO beginnen, ik ben van mening dat dit niet perse noodzakelijk is. De huidige tijd doet mij denken aan mijn instap tijd (2000) . Ik ben toen ook met alleen mavo op zak begonnen, onderaan de ladder. Als je kans wil maken op een baan dan moet je gewoon een portfolio hebben. Als jij een complete website/app met front en back end op een GitHub heb staan, dan weet een werkgever meteen wat je wel of niet kan. Sterker nog, ik denk dat zo'n persoon de voorkeur krijgt tov iemand met een HBO papier op zak zonder een GitHub. Op een HBO krijg je les in gedateerde talen/omgevingen. Als jij meteen relevante ervaring kan aantonen met een GitHUb account met al je projecten wordt je denk ik sneller aangenomen. Er zijn er een hoop die het met mij oneens zullen zijn, maar ik spreek uit eigen ervaring. Afgerond alleen mavo, ooit een jaar hbo avond studie gedaan maar daar leerde ik werkelijk waar niks nieuws op discrete wiskunde na. Wat een verspilling als je al jaren werkzaam bent en dus gewend bent om projectmatig te werken.

Dan nog even een opmerking mbt alle linkjes en welke talen je wel of niet moet leren. Ze beginnen net en iedereen begint al over JavaScript of dat wel of niet geschikt is voor backend. Serieus? Ze zijn nog compleet vers in alles. Als iemand wil beginnen, begin dan simpel. Pak een website en download die lokaal en ga dingen wijzigen. Kijk hoe alles reageert. Alle theorien en 1001 javascript freameworks komen later wel. laten we eerlijk zijn, tegen de tijd dat ze eindelijk alles een beetje door hebben zijn de huidige javascript frameworks alweer obsolete en en heeft men alweer 1001 nieuwe frameworks gecreerd. Die zooi veranderd zo snel dat is niet bij te houden.

Laatste note, je hoeft echt geen geld uit te geven. De enige investering die je moet doen is je vrije tijd. Alles is op internet te vinden, je kan op vele plekken iedereen wat vragen. Dit is allemaal gratis. Dat is het mooie van deze sector, het hoeft je niets te kosten en kan je een dikke boterham opleveren.
Klopt helemaal nu is de gekte wel weer wat terug , toen ik ooit begon waren de ICT opleidingen net een beetje volwassen geworden en was het niet strikt noodzakelijk. Inzicht en een goed analytisch vermogen waren belangrijker en verder leerde je het wel on the job. Wat ik een aantal jaar later merkte is dat een hoger diploma , of dat nu HBO of universitair in een ICT of aanverwante richting wel heel waardevol was om binnen te komen.

Er gingen gewoon deuren sneller open. Zie het als een toegangspas. Nu ik ouder ben wordt er weer alleen naar ervaring gekeken. Maar als beginner kan het juist enorm waardevol zijn om juist wel een HBO of universitaire studie te doen. Ik ben wel blij dat ik het uiteindelijk wel gedaan heb , het halen van mijn HBO.

Ik heb er nog altijd plezier van. Wat uiteindelijk belangrijk is , is je analytisch vermogen. Kan je een probleem helder in stukken knippen en hier oplossingen voor bedenken. Voor mij is het programmeren iets wat erbij komt kijken, belangrijker is het probleem oplossen. Ook leuker overigens.

Voor wat betreft het programmeren. Kies eerst 1 taal en ga daar gewoon heel veel vlieguren in maken. Laat je daarbij niet teveel leiden door de lijstjes van beste taal om te leren , dat komt later. Bedenk voor jezelf een stuk software dat je graag zou willen hebben en ga daar het proces van doorlopen. Schrijf een ontwerp deel het op en ga het bouwen.

Of maak iets na. Ook leuk als oefening. Hou de doelen klein , anders maak je jezelf gek. Leer eerst de basis en begin dan stap voor stap. Ga niet uren achter elkaar naar je scherm zitten turen en je suf zoeken als iets niet lukt. Knip het op en stop na een tijdje. Anders kan het nogal eens demotiverend werken.

Heel leuk dat je een nieuwe stap waagt, veel plezier !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gopher
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 11-09-2023
Verwijderd schreef op woensdag 13 december 2017 @ 10:27:
Ik ben 36. En ik ben nog lang niet te oud om om te scholen. Emmeren met kansloze baantjes tot je 67, dat is pas jammer van je tijd!
Ik begrijp dat je nu wat zaken aan het proberen bent online?
Dat is altijd een goed begin om gevoel te krijgen of dingen je gaan liggen.

Mogelijk heb ik wat gemist, maar had je aangegeven wat voor opleiding je momenteel achter de rug hebt?
Er zijn namelijk wel wat bedrijven welke je een x maanden stoomcursus geven en dan als intern/junior binnen een bedrijf duwen. Dan zit je wel 2 jaar vast, maar dat is mooi om ervaring op te doen!

Ik geloof dat MerijnB hier net een voorbeeld van gepost heeft!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ImaPseudonym
  • Laatst online: 28-08 20:51
[~Gopher] schreef op woensdag 13 december 2017 @ 14:10:
[...]
Er zijn namelijk wel wat bedrijven welke je een x maanden stoomcursus geven en dan als intern/junior binnen een bedrijf duwen.
Hoe positief wordt er naar dit soort 'masterclasses' gekeken? Ik heb er recent een aantal gevonden:
-qQuest
-Make IT Work (samenwerking HvA/UvA en een aantal bedrijven geloof ik)
-Createment
-Alliander (lijkt wel specifiek voor hun eigen energiemarktgerelateerde werkzaameheden)
-Young Capital (zoals eerder aangehaald door @MerijnB )

Tweakers heeft enige tijd terug een artikel geschreven over Make IT Work (nieuws: Amsterdam wil afgestudeerde werklozen omscholen tot ict'er, en daar kwamen veel negatieve comments up.

Is het zo slecht? Een beetje zoals de topicstarter overweeg ik een switch te maken naar de IT (bijna klaar met een biomedisch promotietraject, maar het vooruitzicht van altijd beurzen aan moeten schrijven om werk te kunnen blijven doen zie ik echt niet zitten, doe mij maar een uitdagende baan in loondienst met goede baanzekerheid).
Wat ik me, gezien de comments op het Tweakers-stuk over Make IT Work, afvraag: Voor wie zijn dit soort masterclasses geschikt? Is dat voor:
a) De autodidact die al wel programmeerervaring heeft, maar nog even een stukje gestructureerde opleiding in de randzaken (application design, scrum, etc) nodig heeft. En in zo'n masterclass een mooie ingang ziet om het wereldje in te komen en een CV op te bouwen.
b) Willekeurige afgestuurde HBO/WO'er in willekeurige richting die toevallig wat affiniteit met IT heeft en de switch wel wil maken.

De meeste van deze masterclasses komen met een 'baangarantie' en 'marktconform salaris' (waarvan de hoogte vervolgens in het midden gelaten wordt). Dat je meteen die eerste baan krijgt geloof ik wel, maar hoe zit het met de doorgroei daarna?
Denken jullie dat je met zo'n omscholing en de werkervaring bij zo'n eerste bedrijf aan het einde van die 2 jaar een reele kans maakt om bij andere bedrijven aan de bak te komen (of bij datzelfde bedrijf door te kunnen blijven leren & groeien)?
Dit soort masterclasses lijken me een geweldige (en snelle) manier om gewoon aan de slag te kunnen gaan, maar het lijkt me dan ook weer erg vervelend als het gebrek aan een 'echte' opleiding nog lange tijd tegen je gehouden wordt door diegenen die er wel een hebben.

Voetnoot: dit is niet bedoeld om het topic van de topicstarter te kapen... Mijn situatie is niet helemaal vergelijkbaar (ik heb al een aantal jaar als bijbaan aan de backend van de website van een nederlands bedrijf gesleuteld, en hoef dus niet helemaal vanaf 0 te beginnen).
Ik ben echter ook aan het nadenken over een switch en zit met wat twijfels en vragen die mij voor de topicstarter ook relevant lijken. Als dat mij nieuwe inzichten oplevert is het mooi meegenomen, maar graag jullie antwoorden toespitsen op de vraag van topicstarter ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gopher
  • Laatst online: 11-09-2023
ImaPseudonym schreef op woensdag 13 december 2017 @ 15:13:
[...]

Hoe positief wordt er naar dit soort 'masterclasses' gekeken? Ik heb er recent een aantal gevonden:
-qQuest
-Createment
-Alliander (lijkt wel specifiek voor hun eigen energiemarktgerelateerde werkzaameheden)

Tweakers heeft enige tijd terug een artikel geschreven over Make IT Work (nieuws: Amsterdam wil afgestudeerde werklozen omscholen tot ict'er, en daar kwamen veel negatieve comments up.

Is het zo slecht? Een beetje zoals de topicstarter overweeg ik een switch te maken naar de IT (bijna klaar met een biomedisch promotietraject, maar het vooruitzicht van altijd beurzen aan moeten schrijven om werk te kunnen blijven doen zie ik echt niet zitten, doe mij maar een uitdagende baan in loondienst met goede baanzekerheid).
Wat ik me, gezien de comments op het Tweakers-stuk over Make IT Work, afvraag: Voor wie zijn dit soort masterclasses geschikt? Is dat voor:
a) De autodidact die al wel programmeerervaring heeft, maar nog even een stukje gestructureerde opleiding in de randzaken (application design, scrum, etc) nodig heeft. En in zo'n masterclass een mooie ingang ziet om het wereldje in te komen en een CV op te bouwen.
b) Willekeurige afgestuurde HBO/WO'er in willekeurige richting die toevallig wat affiniteit met IT heeft en de switch wel wil maken.

De meeste van deze masterclasses komen met een 'baangarantie' en 'marktconform salaris' (waarvan de hoogte vervolgens in het midden gelaten wordt). Dat je meteen die eerste baan krijgt geloof ik wel, maar hoe zit het met de doorgroei daarna?
Denken jullie dat je met zo'n omscholing en de werkervaring bij zo'n eerste bedrijf aan het einde van die 2 jaar een reele kans maakt om bij andere bedrijven aan de bak te komen (of bij datzelfde bedrijf door te kunnen blijven leren & groeien)?
Dit soort masterclasses lijken me een geweldige (en snelle) manier om gewoon aan de slag te kunnen gaan, maar het lijkt me dan ook weer erg vervelend als het gebrek aan een 'echte' opleiding nog lange tijd tegen je gehouden wordt door diegenen die er wel een hebben.

Voetnoot: dit is niet bedoeld om het topic van de topicstarter te kapen... Mijn situatie is niet helemaal vergelijkbaar (ik heb al een aantal jaar als bijbaan aan de backend van de website van een nederlands bedrijf gesleuteld, en hoef dus niet helemaal vanaf 0 te beginnen).
Ik ben echter ook aan het nadenken over een switch en zit met wat twijfels en vragen die mij voor de topicstarter ook relevant lijken. Als dat mij nieuwe inzichten oplevert is het mooi meegenomen, maar graag jullie antwoorden toespitsen op de vraag van topicstarter ;)
Als jij 2 jaar werkt als junior of iets dergelijks, zeker in de software kom mij zonder al te veel moeite aan de bak. Je vult in wat je kunt op linkedin en om de zoveel tijd vraagt iemand heel vriendelijk of je meer wilt verdienen. Voor meer informatie over recruiterts, moet je naar een ander forum :-).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApexAlpha
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 12:04
Iets als www.it-omscholing.nl ? Weet niet welk deel van het land je woont. Www.calco.nl zou ook nog kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DixxyJS
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 14-09-2021
Wellicht is dit een goed overzicht van het pad wat je kunt volgen om developer te worden.
Verder zou ik je willen adviseren om met een OO taal te beginnen zoals Java of C# en toch ook de basis van back-end leren, al is het alleen al om een lokale dev omgeving op te kunnen zetten en er mee kunnen werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bartske
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 18:09
Ik weet niet wat je achtergrond is maar indien je al een WO opleiding gedaan heeft staan er talloze bedrijven te springen om je om te scholen tot ICTer, dan ga je daar een jaar werken/leren en dan wordt je gedetacheerd had ik het idee. Opleiding hoeft dus niet ICT relevant te zijn. http://www.sogyo.nl/ is een voorbeeld daarvan (geen flauw idee of dat een goed bedrijf is maar die hebben mij ooit benaderd).

[ Voor 17% gewijzigd door Bartske op 13-12-2017 17:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Gopher schreef op woensdag 13 december 2017 @ 14:10:
[...]

Ik begrijp dat je nu wat zaken aan het proberen bent online?
Dat is altijd een goed begin om gevoel te krijgen of dingen je gaan liggen.

Mogelijk heb ik wat gemist, maar had je aangegeven wat voor opleiding je momenteel achter de rug hebt?
Er zijn namelijk wel wat bedrijven welke je een x maanden stoomcursus geven en dan als intern/junior binnen een bedrijf duwen. Dan zit je wel 2 jaar vast, maar dat is mooi om ervaring op te doen!

Ik geloof dat MerijnB hier net een voorbeeld van gepost heeft!
Hai,
Ja ik ben nu nog thuis met de kindjes, ik ben van plan om mezelf te scholen en ik heb daar een jaar voor uitgetrokken. Ik heb geen HBO papiertje helaas en ik denk dan ook niet dat ik nu binnen kom. Ik ben ook geen 40 uur per week beschikbaar, dus ik denk niet dat ik in aanmerking kom. Maar mocht je zo iets zien, zo'n vacature, stuur m gerust naar me door. Solliciteren is gratis. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Geen HBO of WO papier. Ik denk dat als alles vroeger anders was gelopen ik dat wel had gehad. Ik ben niet bereid om een 4 jarige HBO te doen denk ik. Erg duur en ik zit nog met oppas kosten.
Lijkt me nog niet heel erg haalbaar. Eerst online wat stappen zetten, eerst HTML leren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DixxyJS
Is een cursus bij de OU niets voor je om jezelf te testen of je het niveau aankan en of je het daarna nog leuk vindt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ja heb je een goede suggestie?
Moet je de basis dan al kennen? Want die ben ik dus nu aan het leren

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DixxyJS
Ik denk dat je HTML niet moet zien als basis.
Je geeft aan programmeur te willen worden, HTML is maar een klein onderdeeltje van de presentatielaag.

De OU biedt de cursus 'web applications the client side' aan, als basis heb je in ieder geval degelijke basiskennis nodig van één OO taal.

Mijn suggestie is dus:
1. ga de inleiding informatica doen
2. basis Java of andere statisch getypeerde OO taal
3. web applications the cliënt side

In 1 leer je de prille basis van informatica zoals een klein beetje programmeren, binaire getallenstelsel, algoritmes, versleutelingen zoals caesar en RSA, AI, databases, UML enz.

In 2leer je de basis van het programmeren en ontwikkelen van applicaties in de eenvoudigste vorm.
Je leert kleine applicaties te maken en testen, algoritmes, ontwerp principes, debuggen,klein stukje multithreading en uiteraard met focus op de syntax en de API, en de compiler.

3 leert je op basis van Javascript relatief simpele web applicaties te maken en een goed inzicht te krijgen van de voor en nadelen, gedrag en en eigenschappen van JS.

Onderwerpen die voorbij komen zijn o.a. syntax, closures, objecten, JSON, SPA's, MVC, module patroon, UX, libraries en frameworks zoals JQuery, testen met test-framework en assertion library enz.
HTML en CSS worden heel snel in de basis behandelt.

Na het afronden van deze minimale basis kun je vervolgens kijken waar je op dat moment heen zou willen en waar je jezelf in wilt specialiseren.

Heb je de road map al gelezen en geeft dat opheldering?

[ Voor 3% gewijzigd door DixxyJS op 13-12-2017 18:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
De een zegt Java, de ander Javascript. Dat vind ik zo verwarrend. Wat is de weg?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 15:58
Verwijderd schreef op woensdag 13 december 2017 @ 20:03:
De een zegt Java, de ander Javascript. Dat vind ik zo verwarrend. Wat is de weg?
Java en JavaScript zijn compleet verschillende talen. Behalve de naam hebben ze niks gemeenschappelijks. JavaScript draait doorgaans in een web-browser, terwijl (als ik even heel erg mag generaliseren) Java wat meer een "volwassen" taal is waarin je "echte" programma's maakt. Je moet je niet fixeren op 1 bepaalde taal: een goede programmeur kan met niet al te veel moeite tussen verschillende talen switchen. Als je nu Java leert en later solliciteert op een job als C# developer hoeft dat niet per se een probleem te zijn.

• EyeWitness
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 11-09 10:00
Misschien even leuk om hiernaar te kijken:

https://www.tiobe.com/tiobe-index/

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben me aan het inlezen in de informatica en informatiekunde opleiding aan de OU.
Wat is nou werkelijk het verschil?
Ik denk dat ik ze zo even ga bellen.

Edit, het is me vrij duidelijk nu, ik denk dat informatica voor mij de weg is. Iemand ervaring met de inleiding bij de OU?

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 14-12-2017 10:56 ]

• NTwoO
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 12-06 07:13

NTwoO

!/**/

Goed voor je dat jij een plan trekt met je leven en het stuur in hand neemt. Laat je niet afschrikken en blijf leergierig.

Programmeren/coderen/developen is een vak van de jeugd. De oude rotten (40+) in het vak zijn steengoed maar worden steeds zeldzamer. Die hebben echter vaak 15 jaar+ ervaring op die leeftijd. Het is dus niet de meest logische loopbaan om mee te starten na 30, maar als jij passie en leergierigheid vasthoudt, dan kom jij wel een hele eind.

In de professionele sfeer is het wel van toegevoegde waarde om ieder 2-3 jaar een nieuwe taal onder de knie te krijgen. Dat is natuurlijk toekomst muziek, maar ik noem het meer om te onderbouwen dat het niet te kritisch is om nu een taal te kiezen. Kijk wat jij wilt (frontend zoals jij noemt) en kijk naar wat de vacatures in deze richtingen om vraagt. Vervolgens zou ik een aantal cursussen op edx of coursera volgen in de gewenste taal. Volg ook cursussen in Test driven developement, software design, object orientated design en gezien jouw interesse richting UI is, een cursus UI design. op coursera en edx zijn er echt zat van te kiezen en allemaal gratis te volgen. Kom in de gewoonte om de cursussen af te maken, want gezien dat het gratis en zelf in te plannen is, is de verleiding heel snel om het toch niet af te maken. Indien jij ervaring op hebt gedaan in een aantal Intro level cursussen, kun jij een of 2 intermediate of advanced cursussen als audit cursussen volgen. Het niveau van de advanced cursussen kunnen behoorlijk hoog zijn (master niveau) en jij leert er zeker veel van. Wij hebben bij onze bedrijf een ruime studiebudget en ik heb nu 2 advanced cursussen gevolgd bij EDX en veel geleerd.

Indien jij wat technische tools op zak hebt, ga goed kijken naar je CV. Neem de tijd om jouw kwaliteiten uit het verleden goed te verwoorden om aan te sluiten bij wat een developer zijn taken zijn. In de ICT stikt het van de mensen die liever met een PC wilt praten dan een mens. Mensenmensen zijn dus zeldzaam en hebben veel toegevoegde waarde. Verwoord ook jou keuzes in het verleden goed. Wat die keuzes ook mochten zijn, laat ze horen dat ze bewuste keuzes waren en niet "ik deed maar wat".

Veel succes met je studies. Als de leergierigheid stopt, begint het aftakelen...

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 15:58
Verwijderd schreef op donderdag 14 december 2017 @ 09:29:
Ik ben me aan het inlezen in de informatica en informatiekunde opleiding aan de OU.
Wat is nou werkelijk het verschil?
Informatiekunde is meer de management-kant. Daar heb je dus vakken als "communicatievaardigheden", "gedrag in organisaties" en "organisatie van ict in bedrijven en ketens". Informatica is veel technischer, bijvoorbeeld met vakken als "datastructuren en algoritmen", "concepten van programmeertalen" en "kunstmatige intelligentie".

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 17:33
ImaPseudonym schreef op woensdag 13 december 2017 @ 15:13:
[...]

-qQuest
-Createment

Het wordt nog steeds gezien als iets dat iedereen kan, je hoort het politici ook zeggen we scholen iedereen om tot programmeur. Want daar zit de groei. Maar en nu komt het je hebt een redelijk hoog (abstractie) niveau nodig om op een goede manier een probleem te kunnen analyseren. Je hersenen moeten daar voldoende ruimte voor hebben als het ware. Noem het intelligentie of plak er een ander label op. Maar dat is gewoon niet iedereen gegeven.

Toen ik begon waren mijn oudere collega's of hobbyisten , of wiskundigen , biologen en veel scheikundigen die de overstap hadden gemaakt. Gek genoeg was er in de scheikunde toen niet zoveel werk. Maar allemaal mensen die op een bepaald niveau zitten. Als echt iedereen het zou kunnen dan was er niet zo'n druk op de arbeidsmarkt in de ICT.

Maar als het je wat lijkt zou ik het zeker gewoon proberen. Je weet het pas als je het doet.

Verwijderd

Topicstarter
Maar als het je wat lijkt zou ik het zeker gewoon proberen. Je weet het pas als je het doet.
Dit dus.
Ik neig sterk naar de OU inleiding in de informati- ca of kunde. kan ik in ieder geval laten zien dat mijn werk en denk niveau op orde is :-)

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-08 17:09
Verwijderd schreef op donderdag 14 december 2017 @ 10:59:
Dit dus.
Ik neig sterk naar de OU inleiding in de informati- ca of kunde. kan ik in ieder geval laten zien dat mijn werk en denk niveau op orde is :-)
Wat wil je 'worden'?

https://niels.nu

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Zelf heb ik vorig jaar https://www.coursera.org/learn/python gedaan. Kost niks en je kunt eens kijken of dit alles iets voor je is en of het je ligt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Brandaris01
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 04-09 17:18
Verwijderd schreef op zondag 10 december 2017 @ 19:25:

Ik ben niet in een ICT rijke omgeving opgegroeid, bij ons thuis waren er andere keuzes en die richting ligt mij niet.
Het is zeker niet onmogelijk dat je interesse hebt in ICT, maar dit pas op latere leeftijd ontdekt.

In mijn jeugd had ik zelf zat computers om mij heen, kansen genoeg. Maar nooit iets mee gedaan. Ik was meer een typisch alfa-meisje.

Doordat ik in mijn studie veel omging met studenten informatica, raakte ik alsnog geinteresseerd. Ik weet niet waarom, de manier van denken spreekt mij gewoon aan. Ik heb wat eerstejaars vakken gevolgd en een beetje Java geleerd. Nu bezig met Python. Coden is voor mij gewoon verslavend.
Verwijderd schreef op zondag 10 december 2017 @ 16:30:

Kijk, ik snap dat het goed bedoeld is, maar hoe ik het thuis inricht is niet aan de orde.
Als je wilt leren programmeren is je situatie thuis relevanter dan je denkt!

Tijdens het programmeren ben je met allerlei complexe zaken in je hoofd aan het jongleren. Als je dan gestoord wordt, is (*poef*) in één keer dat denkballonnetje weg.

Veel developers raken al helemaal afgeleid wanneer iemand ze tijdens het werk 'even' iets vraagt. En dan hebben we het over een volwassen collega op het werk. Dus hoe dat dan gaat met drie peuters...

Dit stripje zegt het wel zo'n beetje, denk ik.
Verwijderd schreef op woensdag 13 december 2017 @ 20:03:
Mijn (beperkte) ervaring met Java en JavaScript:

Bij JavaScript ‘mag’ heel veel. Ook vult de computer heel veel dingen voor je in. Daardoor lijkt het een makkelijke taal. Maar juist omdat de computer alles (ongevraagd) voor je invult, ontwikkel je minder inzicht in het programmeren.

In Java moet je als het ware alles letterlijk uitspellen voor de computer. Uiteindelijk is dat veel leerzamer. Je wordt er constant aan herinnerd dat je een 'domme' machine aan het instrueren bent. Daardoor krijg je meer inzicht in wat je doet.
DixxyJS schreef op woensdag 13 december 2017 @ 17:46:
Ik denk dat je HTML niet moet zien als basis.
Je geeft aan programmeur te willen worden, HTML is maar een klein onderdeeltje van de presentatielaag.

De OU biedt de cursus 'web applications the client side' aan, als basis heb je in ieder geval degelijke basiskennis nodig van één OO taal.

Mijn suggestie is dus:
1. ga de inleiding informatica doen
2. basis Java of andere statisch getypeerde OO taal
3. web applications the cliënt side
Inderdaad. Een werkend programma kunnen schrijven is leuk, maar je moet ook weten waar dat programma 'leeft' in je computer en hoe verschillende talen en frameworks met elkaar samenwerken om een website te produceren.

Een beetje achtergrondkennis is nooit weg. Vanuit de theorie kun je nooit de praktijk leren. Maar met wat theoretische achtergrondkennis kun je wel veel meer uit die praktijk halen.

Verder nog handig om te weten:

De reden dat HTML niet als programmeren gezien wordt is omdat je er geen volledige programma's mee kunt schrijven. Je kan alleen een webpagina opmaken. Hetzelfde geldt voor CSS.

Als je hiermee bezig gaat: Raak niet ontmoedigd als je er de eerste drie maanden geen hol van snapt. Hoort erbij, dat had ik ook. Ooit valt het kwartje.

Verwijderd

Topicstarter
Zoals ik al eerder schreef, ik weet dat nog niet precies. Het is een soort mist waarin in de contouren probeer te gaan onderscheiden en het lijkt me in het begin fijn om bij de hand te worden genomen in een opleiding. Dan steeds verder ontdekken wat ik kan en wat ik wil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• StarZ
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 25-08 08:33
Er is niet 1 manier. Er zijn er heel veel om te komen.Een aantal cursussen doen en wat tutorials voltooien is niet genoeg om een goede baan te krijgen en ik zal deze dan ook vooral gebruiken om te onderzoeken wat jou het beste ligt.

Als je front end wilt doen dan is het handig om je te verdiepen in response design, CSS/sass en HTML5/Javascript. Leer de basis van een paar tutorials en ga dan zelf dingen bouwen, niet een opdracht volgen maar gewoon zelf prutsen. Het is vooral belangrijk dat je op een bepaalde manier leert denken.

Wil je wat serieuzer programmeren bedenk dan iets, bijvoorbeeld een website. Onderzoek dan wat er nodig is voor een website. Een server Ok prima, welke server dan?, een taal maar welke? Wat zijn voordelen en nadelen van elke taal. Dit krijg je vaak op opleidingen maar aangezien je aangeeft daar geen tijd voor te hebben is dit denk ik het handigst.

Een cursus werkt gewoon niet om alles onder de knie te krijgen, in dat opzicht verschilt een programmeur ten opzichte van een sales medewerker die vaak aan een aantal cursussen genoeg heeft.

Verwijderd

Topicstarter
Veel dank aan iedereen die de moeite neemt om mee te denken en te reageren.

• Hydra
  • Laatst online: 21-08 17:09
Verwijderd schreef op donderdag 14 december 2017 @ 12:23:
Zoals ik al eerder schreef, ik weet dat nog niet precies. Het is een soort mist waarin in de contouren probeer te gaan onderscheiden en het lijkt me in het begin fijn om bij de hand te worden genomen in een opleiding. Dan steeds verder ontdekken wat ik kan en wat ik wil.
Da's niet hoe het werkt vrees ik. Als jij een geneeskundeopleiding doet, wordt je geen software engineer. Da's wel een extreem geval natuurlijk maar als je halverwege een informatiekunde opleiding erachter komt dat je geen business analyst maar software engineer wil worden is dat natuurlijk ook wat zuur

Voordeel kwa software engineering is dat het, in tegenstelling tot een hoop andere vakken, relatief makkelijk zelf uit te proberen is.

https://niels.nu

• Valandil
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13:41
Ik lees veel goed bedoelde adviezen, maar ook vaak een oordeel.
Je vraag is legitiem; er is veel vraag in de ICT sector naar personeel. Let wel; de vraag is vooral naar ervaren en goed personeel. Als starter, newbie is en blijft het lastig zeker met totaal geen achtergrond in ICT.

Mijn advies: begin! Hoe je begint maakt in principe niet zoveel uit. Het voordeel is dat je nog een blanco blaadje bent. Ik zou niet gelijk heel veel geld stoppen in dure opleidingen.

Kijk of het vakgebied je aanspreekt;
Codecademy; Learn HTML, Learn CSS, Learn Javascript. Je krijgt hier wat basics mee.
Als je het leuk vindt, dan kan je verder je weg zoeken in het programmeren. Zoals onderwerpen als Object Oriented Programming, development toolkits etc.

Alles is nieuw, maar zo zijn we allemaal begonnen; hetzij vanuit opleiding, hetzij vanuit online trainingen en sommige gewoon on-the-job.

In de afgelopen jaren heb ik echt geweldig goede developers gezien die simpelweg vanuit het niets en met een totale andere achtergrond gewoon zijn begonnen. Ieder heeft hierin zijn eigen route genomen, maar bottomline; ze zijn een keer begonnen. Fouten gemaakt en weer opnieuw begonnen. Zo ontdekt de een Javascript, de ander Java of C#.

Codecademy is een prima start.
Als het bevalt, dan zijn er zoveel aanbieders waarin je verder kan gaan. (Codeschool, lynda.com, Pluralsight and so on).
Kies je voor backend met bijvoorbeeld Java, dan kan je je zelf gaan certificeren. (Certificaat is niet zaligmakend, maar het helpt)

Kortom; ga starten, leer, maak fouten en zet vooral door.

PS: het geeft niet om voor dit vak te kiezen omdat er veel vraag is. Uiteraard zal je het ook leuk moeten vinden, maar daar is maar een manier om achter te komen.

[ Voor 4% gewijzigd door Valandil op 14-12-2017 15:14 ]

wijze woorden

• celshof
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13:43
Als aanvulling, op Coursera start er een Python cursus die ook via https://www.py4e.com/ te doen is (en dat ook gebruikt). Ik vind de cursussen op Coursera over het algemeen vrij goed.

https://www.coursera.org/learn/python/home/welcome

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb me vanmiddag ingeschreven op de OU: Aanmelding voor de cursus Inleiding informatica
Ga zeker kijken naar de tips, dank daarvoor.
Ik begin expres hiermee op advies van de studieadviseur, dit is nog vrij algemeen en kan je aan richtingen gaan proeven. Tevens toont het mijn werk en denk niveau aan.

Ik heb al meer inzicht gekregen door jullie antwoorden en tips blijven welkom. Die oordelen, tja, die horen erbij denk ik? Ik ben iig eigenwijs genoeg om te doen wat ik denk dat goed is, dank voor jullie tips hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Welt programma kan ik het best gebruiken voor het schrijven? Ik heb nu Notepad++ maar het zou leuk zijn als ik een live preview kon hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mugwump
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 16:25
Verwijderd schreef op zaterdag 16 december 2017 @ 18:18:
Welt programma kan ik het best gebruiken voor het schrijven? Ik heb nu Notepad++ maar het zou leuk zijn als ik een live preview kon hebben.
Dat ligt er nogal aan in welke taal je wat aan het doen bent. Is het gewoon HTML / Javascript / CSS? Dan kun je simpelweg elke willekeurige browser gebruiken voor een live preview.

"The question of whether a computer can think is no more interesting than the question of whether a submarine can swim" - Edsger Dijkstra

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreezeXJ

FreezeXJ

DPC-Crew

Mooooh!

Agreed. zoekterm hier is IDE (Integrated Development Environment), en welke je precies wilt/moet hebben hangt van de taal af.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lonnv
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 29-01-2023
Nog niet eerder genoemd in dit topic en ik heb er veel aan gehad: freecodecamp.com
Zelf ben ik nu 1.5 jaar aan het werk als developer met alleen mijn VWO en een niet afgeronde WO studie op zak. Toen ik begon was mijn zoontje 6 maanden dus ik kan me aardig in je positie verplaatsen. Mocht je behoefte hebben aan wat extra advies/tips kun je me een PM sturen.
Pagina: 1