Het grote zwemtopic (deel 1)

Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groentjuh
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 23:41
EdwinW schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 12:27:
Ik zit het net te lezen. Het beperkt toestaan van bezoekers gaat denk ik wel de meeste problemen geven aangezien de populaire tijdstippen best veel bezoekers trekken.
En het niet mogen inhalen ... :-(
Ja, dit is niet heel anders dan ik dacht. 1,5 meter afstand houden.
Ik verwacht ook veel dubbele zwembanen, want
Overweeg 1-richtingsverkeer per baan (ene baan heen, andere baan terug)
en inderdaad:
Zwemmers dienen onderlinge afstand te bewaren en inhalen is niet toegestaan.
Dat laatste hoeft geen probleem te zijn als mensen in het juiste zwembaantje qua tempo komen. De snelle zwemmers baan gaat meestal wel op een redelijk goed tempo door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brandaris01
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 13-04 10:00
EdwinW schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 12:27:

En het niet mogen inhalen ... :-(
Dan kun je net zo goed niet gaan zwemmen. :/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:55

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Brandaris01 schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 14:54:
[...]
Dan kun je net zo goed niet gaan zwemmen. :/
Zwemmen kan iig weer. Waterpolo ligt nog even tijdelijk op zijn gat .

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kleintjopie
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 13-03-2022
Ik heb in mijn kinderjaren/puberteit veel aan lange afstandszwemmen gedaan. Ik heb destijds moeten stoppen wegens een ingrijpende operatie met nog langer herstel. Helaas nooit meer besloten om mijn geliefde hobby en sport weer op te pakken.

Nu weet ik dat ik een redelijk beroerde conditie heb en ben ik voor corona weer begonnen met twee keer per week baantjes te trekken en dagelijks een uurtje te gaan wandelen. Met corona uitbraak dus ook weer moeten stoppen met zwemmen. Gelukkig wel de wandelingen uit kunnen breiden en loop ik inmiddels moeiteloos 15 tot 20 kilometer.

Het staat mij op de een of andere manier heel erg tegen om nu direct weer te beginnen met zwemmen, ik ben doordat ik thuiswerk wel flexibel in de tijden dat ik zou kunnen. Gevoelsmatig lijkt het mij ook fijner om in het buitenbad te zwemmen omdat ik het idee heb dat daar minder mensen komen? Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen komende week, ik zal binnenkort even langs het zwembad lopen om te kijken hoe druk het er is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:25

Galois

1811 - 1832

Topicstarter
Ik zie hier zoveel haken en ogen aan, dat ik niet sta te springen om het water weer in te gaan. Jullie wel?

Bij ons in het zwembad zwem ik altijd in de 'snelste' baan. Maar daar zwemt eigenlijk iedereen die sneller zwemt dan 2:30/100 m. Met mijn 2:00-2:10/100 m heb ik dus vaak genoeg 'last' van langzamere zwemmers en ben ook vaak genoeg tot 'last' voor snellere zwemmers. Normaal is dat niet zo'n probleem, even goed timen en inhalen en het gaat best. Maar als dat niet meer kan?

Ik denk dat ik het maar nog even aan ga kijken en binnenkort de wetsuit maar weer aan en in het buitenwater zwemmen.

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groentjuh
kleintjopie schreef op maandag 11 mei 2020 @ 02:59:
Het staat mij op de een of andere manier heel erg tegen om nu direct weer te beginnen met zwemmen, ik ben doordat ik thuiswerk wel flexibel in de tijden dat ik zou kunnen. Gevoelsmatig lijkt het mij ook fijner om in het buitenbad te zwemmen omdat ik het idee heb dat daar minder mensen komen? Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen komende week, ik zal binnenkort even langs het zwembad lopen om te kijken hoe druk het er is.
Ik denk dat iedereen, die periodiek baantjes zwemt, dit weer wil gaan doen. Sommige daarvan zullen nog even afwachten (i.v.m. de maatregelen), andere niet (iemand moet de eerste zijn). Ik denk dat het net zo voorspelbaar is als hoe druk het is als er ook een evenement/vakantie tegelijk is, het kan heel druk of juist heel rustig zijn en dat kan per bad natuurlijk ook nog verschillen.

@Galois, tempo verschillen gaan een dingetje worden als er geen inhaalmogelijkheid is. 2:00-2:10/100 m zou mij vast gaan irriteren als ik 1:40-2:00/100 m wil doen :+ . Nou ja, dan maar meer technische oefeningen, die kleine verschillen oplossen of vragen/onderzoeken of vroegtijdig keren toegestaan is.

Sta ik te springen om het water in te gaan? Ja, ik zou best willen kijken hoe dat gaat. Gaat het goed, dan is dat prima. Zo niet, dan gaan we verder met alternatieven.

Mijn fiets (geen racefiets), die nu de energie van het zwemmen te verwerken krijgt, heeft onderhoud nodig. Afgelopen week had die ruim 80 kilometer extra te verwerken en merk dat de remblokjes nu versneld echt aan vervanging toe zijn en de afstelling van de derailleur ook niet top is meer is.

Op dit moment zie ik dat 2 zwembaden van optisport in de buurt inderdaad vanaf nu open zijn. Van alles in de buurt zijn zij de eerste die weer open zijn. Voor veel andere baden lijkt vrijdag (protocol uitgegeven) naar maandag (eerste dag dat zo open mogen) te kort dag te zijn. De meeste andere baden in de buurt zijn van gemeentes en daar lijkt het trager de gaan. Vooralsnog lijken de gemeentebaden in bijvoorbeeld Den Haag pas rond 20 mei de maatregelen aan te passen.

Ik hou alles gewoon in de gaten. Van buitenbaden/openwaterzwemgelegenheden/zeewatertemperatuur tot zwembaden. Ook de windrichting, temperatuur buiten en drukte op bepaalde locaties hou ik nog steeds in de gaten voor eventueel alternatieve activiteiten.

Ik hou alle mogelijkheden open en zie wel hoe het verloopt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 21:58
Galois schreef op maandag 11 mei 2020 @ 09:10:
Ik zie hier zoveel haken en ogen aan, dat ik niet sta te springen om het water weer in te gaan. Jullie wel?

Bij ons in het zwembad zwem ik altijd in de 'snelste' baan. Maar daar zwemt eigenlijk iedereen die sneller zwemt dan 2:30/100 m. Met mijn 2:00-2:10/100 m heb ik dus vaak genoeg 'last' van langzamere zwemmers en ben ook vaak genoeg tot 'last' voor snellere zwemmers. Normaal is dat niet zo'n probleem, even goed timen en inhalen en het gaat best. Maar als dat niet meer kan?
Hier in Amersfoort hebben we een 50-meter bad met 10 banen. Dan zijn er meestal wel meerdere snelle banen, waar iedereen zijn/haar tempo kan vinden. Het niet kunnen inhalen vind ik daar dan ook geen ramp. Waar ik meer tegen op zie is het banen-protocol. Als er daadwerkelijk voor iedere richting van baan gewisseld moet worden dan bedank ik vriendelijk*. Ik hoop dat dat voor de 'borstcrawlbaan' niet nodig geacht wordt, en dat het enkel geldt voor de banen waar de recreanten in oma-stijl schoolslag zwemmen.

Overigens loop ik nu zo'n 50km per week hard, dus qua conditie-opbouw zit het wel goed. Alleen merk ik dat m'n bovenlichaam eigenlijk wel wat aandacht te kort komt.

* Dat gezegd hebbende, als ik het kan combineren met een fatsoenlijk keerpunt, en in m'n onderwaterfase onder de lijn door kan gaan en in de volgende baan weer door kan zwemmen zal het ook weer niet zo'n probleem zijn. Wellicht dan toch eens proberen...

[ Voor 5% gewijzigd door Freeaqingme op 11-05-2020 10:05 ]

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groentjuh
Freeaqingme schreef op maandag 11 mei 2020 @ 10:04:
[...]

Hier in Amersfoort hebben we een 50-meter bad met 10 banen. Dan zijn er meestal wel meerdere snelle banen, waar iedereen zijn/haar tempo kan vinden. Het niet kunnen inhalen vind ik daar dan ook geen ramp. Waar ik meer tegen op zie is het banen-protocol. Als er daadwerkelijk voor iedere richting van baan gewisseld moet worden dan bedank ik vriendelijk*. Ik hoop dat dat voor de 'borstcrawlbaan' niet nodig geacht wordt, en dat het enkel geldt voor de banen waar de recreanten in oma-stijl schoolslag zwemmen.

Overigens loop ik nu zo'n 50km per week hard, dus qua conditie-opbouw zit het wel goed. Alleen merk ik dat m'n bovenlichaam eigenlijk wel wat aandacht te kort komt.

* Dat gezegd hebbende, als ik het kan combineren met een fatsoenlijk keerpunt, en in m'n onderwaterfase onder de lijn door kan gaan en in de volgende baan weer door kan zwemmen zal het ook weer niet zo'n probleem zijn. Wellicht dan toch eens proberen...
Ik moet het doen met 8 x 50 meter en in dat bad heb je tijdens banenzwemmen 4 x 1 baan. De overige 4 banen is een free-for-all allerlei minder serieuze zwemmers. Vanuit het midden naar de kant worden de banen zwemmers in die baan sneller. De twee snelste banen staan ook bordjes: "Baan voor snelle zwemmers".

Dat banen-protocol maakt ik mij eigenlijk minder zorgen om dan het niet kunnen inhalen. Waarom zou er tussen de heen- en terug-baan een lijn liggen? Leg 4 lijnen i.p.v. 9 lijnen in het bad en je hebt 5 dubbele zwembanen i.p.v. 10 enkele banen. Rechts houden zou dan prima "zwem in het midden van rechter baan" kunnen zijn i.p.v. zwem langs de rechter lijn/kant.

De gemeente Den Haag is aan zijn website(s) aan het sleutelen. Met goed doorklikwerk: "De Haagse zwembaden gaan open vanaf 14 mei."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdwinW
  • Registratie: Juli 2001
Die bordjes met daarop “baan voor snelle zwemmers” ken ik. Maar wat is een snelle zwemmer?
Sommigen overschatten zichzelf, anderen die iets sneller zwemmen in de andere baan irriteren zich aan de langzaamste zwemmers. Probleem ga je de komende tijd in de meeste banen niet oplossen. Je mag niet inhalen, je moet braaf achter elkaar in je baan blijven. Je moet vrees ik de snelheid aanhouden van de langzaamste zwemmer in de baan.
Overigens nog een ander praktisch ‘probleem’. Wat als je even aan de kant op adem wilt komen of om een adere reden even aan de kant wilt staan? Mag dan niet, want die 1,5 meter lukt je niet. Je zal dan zeker meteen het bad moeten verlaten :?
Edit: de eerste zwembaden van Optisport in de buurt gaan morgen open. In een wedstrijdbad 25 x 15 (?) worden daar maximaal 24 zwemmers toegelaten.

[ Voor 10% gewijzigd door EdwinW op 11-05-2020 17:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groentjuh
EdwinW schreef op maandag 11 mei 2020 @ 16:14:
de eerste zwembaden van Optisport in de buurt gaan morgen open. In een wedstrijdbad 25 x 15 (?) worden daar maximaal 24 zwemmers toegelaten.
Standaard 25 meter baden met 6 zwembanen zijn 25 meter bij 12 meter. 24 mensen is misschien wel weinig mensen, maar laten we eens kijken hoe ze daar uit zijn gekomen.

Met dubbele banen zijn er dus 3 zwembanen van 2 x 25 meter en dus 150 meter om de zwemmers in te verdelen.
Later we 3 meter als lengte van de zwemmer nemen. Dat is ruim, maar een persoon van 2 meter bij insteek komt al snel bij 2,5. De rest is eventuele marge bij die 1,5 meter, want precies 1,5 meter afstand houden is natuurlijk ook een prestatie.

Dan heb je dus 4,5 meter per zwemmer nodig als je 1,5 meter daar tussen wil hebben. Dan kom je op 33 zwemmers uit. Maar dan ligt het propvol, dus kan ik mij indenken dat ze maximaal 70% tot 80% daarvan nemen is dan zit je inderdaad rond die capaciteit.

Als ik die lijn doortrek dan zou mijn gebruikelijk zwembad op ~60 mensen uitkomen en dat bad in Amersfoort komt op ~80 man uit.

Het is een hele veilige berekening, die Optisport aanhoud. Maar ik denk dat ze liever iets veiliger willen zitten dan te krap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

Topicstarter
En hoe zal dat gaan dan? Met reserveringen? Of gewoon 'wie het eerst komt'? En in de rij staan? Hoe lang mag je blijven? Enz.

Ik ben heel benieuwd wat ons zwembad doet. Daar zijn 2 standaard 25 m zwembaden, waar er eentje voor 'klasjes' gebruikt wordt. Dan weer waterpolo, dan weer met muziek, dan weer aquajogging, enz.

Maar ik denk toch dat ik maar gewoon buiten ga zwemmen de komende tijd (als het net iets warmer is dan ;)).

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdwinW
Bij sommige zwembaden lees ik dat je online een uur kan reserveren. Voorwaarde hierbij is wel dat degenen met een jaarabonnement voorrang krijgen of eerder de reservering kunnen uitvoeren. Die zwembaden hanteren dan wel een aangepast zwemrooster. De meesten zijn toch afhankelijk van de avonduren of de weekenden om te zwemmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groentjuh
Wow! 50 meter bad van 8 banen breed en dan hebben we een capaciteit van

*trommelgeroffel* 24! 8)7

Dan doet Optisport het nog niet zo slecht! Daar kan ik met redelijke aannames nog wel bij dat getal uitkomen. Maar in het bad van Optisport van 25 meter met 6 banen passen evenveel mensen als dit 50 meterbad met 8 banen?! Hier zit 16,66 meter tussen de zwemmers! (Nou ja, in de lengte; niet in de breedte)

Reserveren is nodig en kan alleen telefonisch 1 dag van tevoren. Maximaal 1 uur zwemmen is mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdwinW
Hofbad zeker? In het weekend geen zwemmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groentjuh
EdwinW schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 00:09:
Hofbad zeker? In het weekend geen zwemmen.
Inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansPatat050
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 15:45
Wij hebben gisteren de eerste training gehad in het 50-meter bad te Drachten. Ik schat dat er in totaal 30 in het water lagen tijdens het uur, maximaal 4 per baan, op baan 1 heen en baan 2 terug enzovoorts. Het lijntje/kantje hangen werd vrij snel weer 'gewoon' en het toezicht vanuit het zwembad - 1 persoon - zat er ook niet constant bovenop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nogeeninlog
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 20:02
Is er, behalve de Decathlon, in de regio Utrecht een winkel waar je wetsuits kunt passen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdwinW
@nogeeninlog Er worden door sommige winkels deze periode zgn. wetsuit uitprobeerdagen geoorganiseerd. Het is alleen niet geheel zeker of ze de komende periode door gaan. Bijv. https://www.bijvoetsport.nl/c-4243474/testdagen/
Anders kun je voor info ook eens kijken in Het Triatlontopic - Deel 2

[ Voor 17% gewijzigd door EdwinW op 18-05-2020 10:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groentjuh
De afgelopen week heb ik weer wat baantjes kunnen trekken in het Hofbad ter Den Haag.

10 tot 15 minuten voor het begin van je gereserveerde tijd mag je naar binnen. Direct na de ingang staat een handdesinfectiemiddel dispenser en daarna meld je je aan bij een tafel, die tussen de ingang en de kassa staat. Indien je daadwerkelijk op de lijst staat, mag je door naar de kassa en daar je zwemkaartje kopen/abonnement laten afboeken.

Uitkleden gebeurd in de normale wisselcabines, kleding dient meegenomen te worden naar de zwemzaal. Ik raad dus aan om daarvoor een sporttas mee te nemen indien je dat niet al deed. De klusjes zijn buiten werking.

De opstelling van het bad zelf is:
De keerwand is omhoog, waardoor het bad dus 2 x 25 meter is en ook twee maal banen 1 t/m 8 heeft. Beiden helften zijn hetzelfde ingedeeld. Baan 1 is heen zwemmen, baan 2 is 1,5 meter corona ruimte baan, baan 3 is terug zwemmen en baan 4 is corona ruimte baan. Dat is gespiegeld in baan 5 t/m 8.
In baan 4 en 5 kon wel even aan de kant gehangen worden. Ook in de rechter hoeken van baan 1 en 3 werd wel eens even aan de kant gehangen (vaak voor voorlaten van zwemmers). Dat levert weinig problemen op met 1,5 meter afstand houden.

Je keerpunt is dus 2 banen opzij onder 2 lijnen door. Succes met een eventueel (rol)keerpunt!

Voor de hightech zwemmers: Mijn horloge kon er niet veel soeps van maken. Zeker met een aantal slagen schoolslag onder de lijnen door werd de data best wel vervuilt. Tegelijkertijd werden veel keerpunten niet meer goed gezien als ik borstcrawl (overhaal onderwater) onder de lijnen door zwom. (Kun je overigens 25 meter schoolslag zwemmen met slechts 6 slagen en dan in 14 seconde klaar zijn? :+ ) Rustmomentjes, die ik inlaste om weer meer ruimte te krijgen tussen mij en mijn voorganger, hielpen om keerpunten in de data te krijgen!

Inhalen is niet gewenst, maar de meeste zwemmer in mijn geval hielden de ruimte achter hun redelijk in de gaten en lieten snellere zwemmers voor bij de banenwissels/keerpunt door de rechterhoek op te zoeken. Dit deed ik zelf overigens ook. Zwemmers, die veelvuldig eerste in de file waren in het "snelle zwemmers" gedeelte, werden daarop aangesproken en werden eventueel naar een andere baan gestuurd. De verdeling van 24 zwemmers lijkt meer te beuren op snelheid dan op aantal mensen in een baan. De snelle baan kan dus soms best slechts 4 of 5 zwemmers zijn, terwijl de baan daarnaast 7 of 8 zwemmers heeft.

Na afloop kleed je je om in een van de zes(?) heren groepskleedkamers of zes(?) dames groepskleedkamers. Deze zijn voorzien van bestickering om 1,5 meter ruimte tussen omkledende zwemmers aan te geven.

Zolang je een plekje weet te reserveren is het te doen. Het is zeker niet alles. Zeker de 3 tot 5 meter tussen heen- en terug-baan en de soms langzame zwemmers i.c.m. niet mogen inhalen en ook keerwand omhoog maken het anders dan de wat voor mij de norm was. Het is beter dan niets. Mijn fiets zal nog wel een hoop kilometers gaan maken!

Volgens mij is er veel animo om te zwemmen in Den Haag, dus succes met telefonisch reserveren!

Zijn er nog andere die ergens een zwembadbezoek hebben aangedurfd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nat-Water
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 23:37
Jup, ik ben net terug. Waterpolotraining, maar materialen worden nog niet gebruikt, dus puur zwemmen. Maandag was er al training, maar toen was ik de corona-coordinator en was ik dus de toezichthouder. Dan mag je het water niet in :). Inderdaad buiten wachten, opgehaald worden, in de zwemzaal uitkleden, andere groep eruit, je eigen spullen neerleggen op de andere plek en dan het water in.

Tja, het is allemaal wat omslachtig, maar het was gelukkig rustig (vind je het gek als je om 22:00 start en je daarna niet het clubhuis in mag) dus ik had alle ruimte tijdens het zwemmen. Lekker om weer in het water te liggen. Ik heb een vervelende knieblessure, dus ik ben blij dat ik mijn benen weer even goed kon oefenen zonder dat de belasting te groot werd.

Er zit wel een partij chloor in zeg, goeiemorgen. Van de chloordampen uit mijn douchecabine werden mijn voegen direct gebleekt.

[ Voor 22% gewijzigd door Nat-Water op 23-05-2020 00:07 ]

Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.
Gloria patri furnituribus In nomine IKEA!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groentjuh
Ik ben even langs het Zuiderparkbad van Den Haag gelopen (gaat morgenochtend open) en zag daar de volgende setup:
Het recreatiebad is nog leeg. Het wedstrijdbad is 25 meter lang en 12 meter breed (en gevuld). Het bad is daar opgedeeld in 15 banen van 12 meter lang en ~1,6 meter breed of in het beste geval 7 (corona)banen van 1,5 meter breed en 8 banen van 1,8 meter breed.

Met een beetje nadenken kom je dan op:
baan #01: Heen, baan #02: Leeg, want coronaruimte, baan #03: Terug, baan #04: Leeg, want coronaruimte, baan #05: Heen, baan #06: Leeg, want coronaruimte, baan #07: Terug, baan #08: Leeg, want coronaruimte, baan #09: Heen, baan #10: Leeg, want coronaruimte, baan #11: Terug, baan #12: Leeg, want coronaruimte, baan #13: Heen, baan #14: Leeg, want coronaruimte en baan #15: Terug.

Qua capaciteit heb maximaal 20 zwemmers. 5 zwemmers per 4 banen (= 24 meter), dus daar zwem je redelijk treintje, want op de 1,5 meter na heb hou je 3,3 meter aan "veilige ruimte" over om zelf in te zwemmen. Even wachten op ruimte tussen jou en je voorganger zit er niet in!

Met die kennis pas ik voor dit bad!

Binnenkort ga ik eens rondneuzen bij de zwembaden Blinkerd en Houtzagerij van Den Haag. Langs de zwembaden Overbosch en Waterthor wil ik best langs gaan om daar het lijnenwerk te aanschouwen, maar daar is geen mogelijkheid om vanaf buiten te zien hoe de lijnen liggen.

Edit(1): In het zwembad Houtzagerij van Den Haag liggen de lijnen zoals op de 3d afbeeldingen op Google maps. De verdere hoe en wat weet ik niet.

Edit(2): Het hofbad in Den Haag heeft sinds vrijdag een andere opstelling:
De keerwand is omhoog, waardoor het bad dus 25 + 23,5 meter is en ook twee maal banen 1 t/m 8 heeft. Beiden helften zijn hetzelfde ingedeeld. Baan 1 is heen zwemmen, baan 2 is terug zwemmen, baan 3 is corona ruimte baan, baan 4 is heen zwemmen, baan 5 is terug zwemmen, baan 6 is corona ruimte baan, baan 7 is heen zwemmen, baan 8 is terug zwemmen.

Edit(3): Zwembad Aquamar in Katwijk heeft 35 bij 25,4 meter bad. Daarin liggen 5 zwembanen van 35 meter lang. De capaciteit is daar 30 zwemmers en eventueel 10 zwemmers in het multifunctionele bad van 25 bij 12,5 (hierin liggen denk ik 2 zwembanen van 25 meter.)

De capaciteit bij het hofbad in Den Haag is verhoogt tot 36 mensen!

Edit(4): Zwembad de Waterthor in Den Haag heeft een wedstrijdbad van 25 meter bij 12 meter. Daar liggen 8 zwembanen met verschillende richtingen en instructies. De 2 verste banen zijn voor snelle zwemmers (1 baan heen, baan ernaast terug.), daarnaast waren 2 banen voor "medium" zwemmers (ook hier heen en terug). De banen daarnaast waren volgens mij voor langzame zwemmers, maar ik had daar niet genoeg tijd om even alle instructiekaarten te lezen. Ook het instructiebad werd ingezet voor banenzwemmen. Dit was opgedeeld in 4? banen.

In tegenstelling tot het Hofbad, waar je je elders uitkleed dan aankleed, krijg je in de Waterthor een privé kleedhokje, waar je je kleding in kunt/moet laten liggen, zodat je na het zwemmen hetzelfde kleedhokje kunt behouden en geen andere zwemmers jouw kleedhokje besmetten met Corona.

De indeling van het Zuiderparkbad is ook al geruime tijd anders, maar mijn schema en het schema van banenzwemmen komt niet overeen. Even kijken tijdens banenzwemmen is lastig.

[ Voor 56% gewijzigd door Groentjuh op 24-06-2020 22:25 . Reden: Aanvulling ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racoon
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-05 20:14

racoon

mooowwww

Vraagje, weet er iemand waar ik in de buurt van Epe(Gelderland) kan leren open water zwemmen?

24 flesjes in een krat 24 uur in een dag toeval??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coolyo_Lars
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 04-05 21:48
nogeeninlog schreef op maandag 18 mei 2020 @ 08:45:
Is er, behalve de Decathlon, in de regio Utrecht een winkel waar je wetsuits kunt passen?
mocht je net wat verder willen rijden ik heb echt hele goede ervaringen met Triathlonwinkel en daar kan je ook in het gebouw kan testen in een zwembad maar is wel net wat verder rijden.

Nikon D7200 | Nikon 18-55 | Nikon 55-200 | Sigma 50-500

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Groentjuh
Even voor alle zwemmers:
Goed nieuws!

Zingen en schreeuwen is niet toegestaan in het zwembad :P vanaf het nieuwe protocol Verantwoord Zwemmen 2.0!!

Daarnaast nog een paar andere dingen:
  • De KNZB is van situatie ‘gesloten en deels open’ naar ‘open met een aantal restricties’ gegaan
  • Je hoeft niet meer thuis de zwemkleding onder gewone kleding aan te doen
  • Tijdens banenzwemmen is geen afstandsbeperking meer van kracht. Direct na de activiteit dient de 1,5 meter-norm weer in acht te worden genomen voor volwassenen onderling en van 13 tot 18-jarigen ten opzichte van volwassen
Oh en voor de gene die het gemist hebben. In versie 1.6 (opgesteld 15-06-2020) van dat zelfde protocol waren de volgende dingetjes terug te vinden:
  • Het verbod op inhalen bij banenzwemmen is uit het protocol
  • Douches in zwembaden kunnen weer worden opengesteld
Daarmee zijn een hoop pijnpunten voor zwemmers denk ik verdwenen. Wel een klein minpuntje. Het lijkt erop dat niet alle zwembaden geüpdatet zijn naar de laatste versie :(

Edit(1): Het Hofbad heeft zich aangepast aan Protocol 2.0 en tijdens banenzwemmen zelf is het bad nu soms weer 50 meter en opgedeeld in 8 zwembanen. De regel is rechtshouden, maar in dezelfde baan blijven. Voor de Haagse zwembaden kun je nu via de Zwemapp je plekje boeken.

Verder is alles hetzelfde: Liefst vooraf douchen, naar de WC en zwemkleding aan. De douches zijn nog dicht en omkleden en dergelijke gaat nog op dezelfde manier.

Edit(2): Bij de Haagse zwembaden hoeft niet meer vooraf aangemeld te worden. Ook de capaciteit is verhoogd in diverse baden. Ook douchen is weer mogelijk!

[ Voor 19% gewijzigd door Groentjuh op 09-07-2020 17:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blomminator
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
@nogeeninlog Zelf net eentje gekocht bij Tripro

Zwemmen er weleens mensen in De Donk in Hoornaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nogeeninlog
Daar wou ik net over posten. :)
Omdat ik graag advies wilde hebben en wat begeleiding bij het aantrekken van zo'n pak, heb ik een afspraak gemaakt bij Tripro. Dus met triathlonpak van de Decathlon aan en mondkapje op in de trein naar Hilversum gestapt.
De verkoper nam rustig de tijd; het eerste wat hij zei toen ik in triathlonoutfit voor hem stond was:'dat pak is te groot'. Dat had ik na aanschaf al begrepen, zo'n pak hoort echt ongemakkelijk strak te zitten, maar ik vind het wel goed als iemand dat ziet en zegt.
Hij vroeg me wat voor zwemmer ik was. Ik ben een beginnende zwemmer en vertelde dat ik afgelopen september ben begonnen met borstcrawllessen.

Het eerste pak, een Orca Equip, paste perfect. Mij leek het wat ongemakkelijk onder de oksels, maar hij merkte op dat zulke pakken zijn gemaakt om mee te zwemmen, dus vooral om je armen mee uit te strekken en niet om mee te staan met je armen naar beneden. Da's ook weer waar.
Het tweede pak paste minder goed. Het derde pak was ook van Orca, maar dan met extra drijfvermogen om het middel.

Ik twijfelde. Het eerste pak was perfect, maar het derde pak gaf meer drijfvermogen, en dat vond ik als beginner wel aantrekkelijk. Maar de verkoper zei dat ik nog in ontwikkeling was als zwemmer en dan beter een neutraal pak kon kiezen. Wanneer mijn stijl en kunnen zijn uitgekristalliseerd kan ik alsnog beoordelen of een pak met extra drijfvermogen nodig is. Ik interpreteerde dat als 'als je over 3 jaar nog steeds geen borstcrawl kunt zwemmen, dan kun je extra drijfvermogen overwegen.'
Hij zei dat hij nog wel meer pakken had die ik kon passen, maar die waren allemaal duurder. Dus werd het de Orca Equip.

Nog net voor de regenbuien begonnen heb ik het pak getest. Het zwemmen in open water viel tegen, maar dat lag aan mij. Het pak was perfect. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blomminator
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
Ik heb ook een orca. Een sonar. Erg blij mee. Ik ben ook een druif met zwemmen maar je moet ergens beginnen. Vond de winkel wel top ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

Topicstarter
Door tijdsdruk heb ik vorig jaar een online moeten kopen: mijn eerste (1/4) triathlon stond voor de deur en ik had echt zo’n pak nodig. Vele reviews gelezen, mijn maten goed opgenomen en vergeleken met de maattabellen. Een 2XU Propel gekocht (die in de aanbieding was) en deze zit als gegoten!

Kortom: ook al vind/vond ik dat je voor een wetsuit echt wel advies nodig hebt van een expert/verkoper, kan het dus ook wel heel goed zelf als je de tijd neemt om je goed in te lezen.
Bovendien betaal je toch vaak ‘adviesprijzen’ bij die ‘paswinkels met advies’ (overigens logisch natuurlijk, hun advies en tijd is ook niet gratis). Via internet vaak een stuk goedkoper...

Eigenlijk een beetje net zoals met hardloopschoenen: handig om advies te krijgen, maar het kan ook best goed zelf... misschien iets minder goed, maar zeker niet slecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

Topicstarter
Iemand advies over een zwemboei?

Ik ga regelmatig alleen zwemmen zonder zwemboei. Bij een strandje wat zo’n 1,50 m diep is en afgezet met touwen/boeien. Veilig genoeg om ook in je eentje te zwemmen, ook al wordt dat vaak genoeg afgeraden. Maar hier vind ik dat kunnen.

Nu vergroot zo’n zwemboei natuurlijk wel de veiligheid, al is het op zo’n strandje wellicht overdreven (?). Maar wat wel een voordeel van zo’n boei zou zijn voor mij is als je autosleutel er droog in opgeborgen kan worden. Dus hoe waterdicht is zo’n boei? Iemand ervaring mee?
Ik heb dus zo’n elektronische autosleutel die niet nat mag worden.
Noodgedwongen ga ik altijd op de fiets (30-40 min fietsen), omdat ik mijn autosleutel niet droog op kan bergen. Als ik maar een half uurtje zou zwemmen, ben ik toch wel erg lang bezig... vandaar dat ik soms toch graag met de auto zou willen, wat nu dus niet mogelijk is...
Hoe doen jullie dat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nogeeninlog
Ik heb mijn zwemboei op Aliexpress besteld. Werkt perfect. Mobiel, portemonnee, sleutels erin, zelfs kleding kan er bij. Hoor je tijdens het zwemmen dat je een appje binnenkrijgt.
Waar zwem je dan? 1,5m diep klinkt wel goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenvdnberg
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 14:19
Galois schreef op zaterdag 18 juli 2020 @ 17:06:
Iemand advies over een zwemboei?

Ik ga regelmatig alleen zwemmen zonder zwemboei. Bij een strandje wat zo’n 1,50 m diep is en afgezet met touwen/boeien. Veilig genoeg om ook in je eentje te zwemmen, ook al wordt dat vaak genoeg afgeraden. Maar hier vind ik dat kunnen.

Nu vergroot zo’n zwemboei natuurlijk wel de veiligheid, al is het op zo’n strandje wellicht overdreven (?). Maar wat wel een voordeel van zo’n boei zou zijn voor mij is als je autosleutel er droog in opgeborgen kan worden. Dus hoe waterdicht is zo’n boei? Iemand ervaring mee?
Ik heb dus zo’n elektronische autosleutel die niet nat mag worden.
Noodgedwongen ga ik altijd op de fiets (30-40 min fietsen), omdat ik mijn autosleutel niet droog op kan bergen. Als ik maar een half uurtje zou zwemmen, ben ik toch wel erg lang bezig... vandaar dat ik soms toch graag met de auto zou willen, wat nu dus niet mogelijk is...
Hoe doen jullie dat?
Ik zwem al jaren met een zwemboei waarin ik mijn autosleutel en telefoon opberg, dingen zijn erg goed waterdicht en werken perfect. Als je er 1 online besteld, let dan wel goed op dat je echt degene besteld waarin je spullen kunt meenemen. Sommige letten niet goed op en dan heb je een boei waar niks in kan (behalve lucht :)).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

Topicstarter
jeroenvdnberg schreef op maandag 20 juli 2020 @ 09:11:
[...]

Ik zwem al jaren met een zwemboei waarin ik mijn autosleutel en telefoon opberg, dingen zijn erg goed waterdicht en werken perfect. Als je er 1 online besteld, let dan wel goed op dat je echt degene besteld waarin je spullen kunt meenemen. Sommige letten niet goed op en dan heb je een boei waar niks in kan (behalve lucht :)).
Heb je een tip voor een goede? Ik weet er 0,0 van af... :-(

Bijvoorbeeld zo een?
https://www.triathlonacce...liter-poseidon-10-oranje/

Wat mij opvalt is dat er nergens bij staat dat ze waterdicht zijn en je dus een telefoon of autosleutels er veilig in op kan bergen. Dat doen bv. fabrikanten van waterdichte zakjes wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroenvdnberg
Galois schreef op maandag 20 juli 2020 @ 22:28:
[...]

Heb je een tip voor een goede? Ik weet er 0,0 van af... :-(

Bijvoorbeeld zo een?
https://www.triathlonacce...liter-poseidon-10-oranje/

Wat mij opvalt is dat er nergens bij staat dat ze waterdicht zijn en je dus een telefoon of autosleutels er veilig in op kan bergen. Dat doen bv. fabrikanten van waterdichte zakjes wel.
Yep, zo een is prima!
Ik heb zelf bijvoorbeeld deze:
https://tri-sports.nl/sho...ter.html#/13-kleur-oranje

In al zulke boeien zit eigenlijk een dubbele wand, die je opblaast met lucht en waardoor hij waterdicht wordt en blijft drijven. Daarnaast zit er natuurlijk een koord aan welke je om je middel kunt vastklikken.
Je kunt er ook prima even aan hangen als je wat wilt rusten of moet wachten in het water.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pastafan
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 13:19
Leuk, een zwemmers forum!

Even het volgende:
Ben een enthousiaste redelijk ervaren zwemmer tot nu toe alleen schoolslag.
(Ik zou graag een borstscrawl cursus gaan doen, maar helaas kamp ik nu met schouderpees blessure en is het beter om dat even goed te laten genezen). Borstcrawl gaat nu nog niet lekker ivm deze schouderblessure, maar schoolslag gaat prima.

wat ik wil vragen/opmerken:
sinds kort heb ik, om het zwemmen wat uitdagender te maken, enkelgewrichten gekocht. 500 gram, om iedere enkel. Ik doe ze dus om mijn enkels en ga dan een half uurtje schoolslag zwemmen. De badjuffrouw vroeg me al "waarom doe je dat?", ik zeg om het zwemmen wat uitdagender te maken en beenspieren te trainen. Op een website staat dat deze gewichten eigenlijk voornamelijk voor aquajoggen worden gebruikt.

Na de eerste keer gebruik was ik na half uurtje zwemmen behoorlijk verzuurd en de volgende dag begon de spierpijn. Na 2 weken 2 keer per week gebruikt te hebben weet ik niet beter en zwem ik zo een half uur ermee, en weinig spierpijn daarna.

Zijn er anderen die hier ervaringen hebben met het zwemmen met enkel/polsgewichten om? mee hebben (positief/negatief)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdwinW
Je kan ook alléén je armen of alléén je benen gebruiken. Je hebt dan een plankje nodig voor drijfvermogen. Dat kun je zowel bij schoolslag als borstcrawl doen. Je kunt het later bij borstcrawl nog uitbreiden met zgn. paddles aan je handen.

• dongilles
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 26-03 20:20
Zo even een echte vraag voor een tech forum met voornamelijk mannen 😉

Ik zwem 3 tot 4 keer per week in chloorwater maar ik merk echt dat mijn haar stug en droog wordt. Ik heb verschillende shampoos geprobeerd maar het help niet.

Iemand hier met de zelfde problemen en misschien tips?

• hr15
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:49
dongilles schreef op donderdag 17 september 2020 @ 10:56:
Zo even een echte vraag voor een tech forum met voornamelijk mannen 😉

Ik zwem 3 tot 4 keer per week in chloorwater maar ik merk echt dat mijn haar stug en droog wordt. Ik heb verschillende shampoos geprobeerd maar het help niet.

Iemand hier met de zelfde problemen en misschien tips?
Zwem je met badmuts? Mocht je dat niet doen probeer maar eens, zorgt ervoor dat je haar iets minder in aanraking komt met het chloor. Verder voor het zwemmen douchen en je haar goed nat maken (kan het daarna minder chloor opnemen)

Dagelijks je haar kammen is bij mij eigenlijk de beste truc.

Verder heb je speciale shampoos die voor chloor verwijdering gemaakt zijn. Maar geen idee hoe die zijn die heb ik nog nooit gebruikt. Maar zie ze wel eens gebruikt worden door sommige zwemmers bij ons op de club.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dongilles
Nee zwem niet met badmuts, stom dat ik daar eigenlijk niet aan heb gedacht. Denk dat dat de eerste stap maar eens is om te proberen.

Voor corona altijd douchen voor t zwemmen maar dit mag nu niet meer, misschien dat dit inderdaad ook ermee heeft te maken dat er meer chloor wordt opgenomen.

Thanks voor de tips!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dongilles
Ik heb mijn bril vergeten op vakantie en ben nu op zoek naar een nieuwe.
Overal lees ik dat de speedo vanquisher 2.0 echt een fijn brilletje is. Helaas zijn deze biet te verkrijgen in de EU.

Iemand enig idee wat de vervanger hiervan is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groentjuh
Even een heads-up richting alle banenzwemmers. De KNZB heeft het protocol zwemsporten weer bijgewerkt na aanleiding van de laatst persco.

Dat betekend kortweg:
  • Max 30 mensen in de zwemzaal (, want = binnen). Deze limiet geldt niet voor buitenbaden, maar dat gaat denk ik nu een beetje lastig worden.
  • Ten alle tijden 1,5 meter afstand.
  • Douches zijn gesloten. (Kleedruimtes blijven open indien 1,5 meter afstand gewaarborgd kan blijven.)
In de Haagse baden zijn dan ook weer tijdblokken van 1 uur ingevoerd en dient telefonisch gereserveerd te worden door te bellen naar het zwembad. Reserveren kan maximaal 1 dag van te voren.

[ Voor 13% gewijzigd door Groentjuh op 17-10-2020 10:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansPatat050
Bedankt voor het delen. Ik zwem in De Welle in Drachten en daar worden de richtlijnen prima opgevolgd. Gelukkig hoeven we niet meer baantje te wisselen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groentjuh
Vanavond zwem ik de laatste baantjes tot in ieder geval 19 november. Ik ben benieuwd hoe het laatste tijdblok van het Hofbad gaat werken, want dat is van 21:15 tot 22:15 en het zwembad moet om 22:00 sluiten?

Zoals iedereen natuurlijk al gehoord heeft gaan de zwembaden weer dicht. Ditmaal voor 2 weken en met uitzondering van zwemlessen voor kinderen.

Jammer, blijkbaar heeft het Coronavirus of een zwemdiploma, is banenzwemmen geen uitlaatklep of is 1,5 meter toch niet mogelijk in een zwembad met maximaal 30 personen. Dan maar weer de andere uitlaatkleppen weer meer gebruiken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansPatat050
We mogen weer *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groentjuh
Jazeker! De eerste zwemblokjes zijn alweer geboekt! Ik zwom tijdens het een-na-laatste zwemblok voordat het zwembad dicht ging heb het eerste zwemblok dat het weer geopend is geboekt!

Ik heb zomaar een pauze in moeten lassen van 14 dagen en 10 uur in plaats van de gebruikelijke 6 dagen en 23 uur! Bovendien heb ik deze keer geen dos-aanval op telefoonlijnen hoeven uit te voeren om te boeken! :+

Tijdens de eerste sessie dan 'even' afgelopen week 'inhalen' en dan zijn we weer bij!

Ik zou bijna de zwemticket posten in "Heb je iets nieuws en MOET je het gewoon showen deel 124"! ;)

[ Voor 6% gewijzigd door Groentjuh op 18-11-2020 13:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdwinW
Ben ik toch wel blij dat 'mijn' zwembad een online reserveringssysteem heeft waarbij je tot 14 dagen je zwemuurtjes kunt reserveren. Dus ook tijdens die verplichte -geheel onterechte- rustperiode de reserveringen kunnen invoeren. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groentjuh
EdwinW schreef op woensdag 18 november 2020 @ 13:37:
Ben ik toch wel blij dat 'mijn' zwembad een online reserveringssysteem heeft waarbij je tot 14 dagen je zwemuurtjes kunt reserveren. Dus ook tijdens die verplichte -geheel onterechte- rustperiode de reserveringen kunnen invoeren. :)
Den Haag heeft nu eindelijk een online systeem waarmee je 8 dagen van te voren kunt boeken.
Ze begonnen via de sport-o-theek telefoonlijn en daarna een eigen telefoonlijn. Dat was best redelijk, want daar zat een redelijk callcenter achter. Ja, elke ochtend om 08:30 en 1 second was je de 80ste in de rij, maar prima te doen.
Daarna hebben ze de Haagse zwemapp aangepast met een functie om te reserveren. Dat is letterlijk 1 week gebruikt. Daarna was reserveren niet meer nodig.
Daarna moet dat voor de tweede golf weer wel en mocht moest je naar de kassa van het zwembad zelf bellen. Elke dag is daar 1 uurtje voor en kon je voor de volgende dag reserveren! Dat nummer was de eerste 10 tot 15 minuten lang "Niet bereikbaar" of "De kassa is gesloten.".

En nu dan eindelijk een net online systeem voor het reserveren binnen het bestaande systeem waarmee je je zwemabonnementen kon beheren! Het uurtje dat je telefonisch kunt reserveren blijft overigens ook nog tot 7 december. Daar zullen ouderen misschien wel blij mee zijn!

• Groentjuh
Nou! De eerste meters in 14 dagen en 10 uur zijn weer gezwommen. De prestatie was wel "meh" voor mijn doen. Normaal zwem ik echter nooit op donderdag zo vroeg! De pit was er niet echt. Begon redelijk normaal, maar na 30 minuten kwam kennelijk de man met de hamer langs (denk dat ik weinig koolhydraten voor de behoefte had).
Desondanks 4 KM totaal kunnen zwemmen, maar gemiddeld slechts 3KM/u. 2min18sec/100 meter richting het einde is wel een beetje triest voor mij vind ik ;( Duidelijk lege "accu"!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

Topicstarter
Nou... voor het eerst sinds maart weer in een zwembad gezwommen. In de zomer nog wel een paar keer buiten gezwommen.

Ik zwom in maart zo rond de 2:00/100 m als ik een 'gewone' training deed met setjes en dan zo'n 2000 m in totaal.

Gisteren na 1750 meter gestopt omdat ik echt gesloopt was! Als op een gegeven moment iemand in het zwembad mij gaat vertellen dat ik moet proberen mijn benen dichter bij elkaar te houden... :| dan weet je het wel. En ik zat tegen de 2:30/100 m terwijl ik echt wel mijn best deed.

Mijn techniek is dus flink achteruit gegaan... :(

Ben benieuwd hoe lang het duurt bij 1x per week zwemmen voordat ik weer op een beetje niveau zit.

Ik ben begonnen met zwemmen (ik zwem nog maar 2 jaar, daarvoor kon ik niet eens één baantje) vanwege triatlhon ambities. Ik heb 2x een kwart gedaan en wilde afgelopen juni een halve doen binnen de 5 uur. Ik was goed op weg om 2000 m in 40 minuten te zwemmen (wat voor mij dus echt heel knap is... :)), maar dat is nu helemaal weer weg. Heb nog wel veel gefietst en hardlopen dit jaar (op dit moment zo'n 6300 fietskilometers en 1200 hardloopkilometers in 2020).

Ik heb vandaag ook erg veel spierpijn in mijn schouders, nek en rug!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groentjuh
@Galois, 6 weekjes zomervakantie zonder waterpolo training was meestal al goed te merken voor mij. De eerste 4 tot 6 weken was dan ook een en al zwemtraining om daarmee weer op niveau te komen.

Als je zo'n 8 maanden stil ligt, dan kun je je borst wel nat gaan maken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

Topicstarter
Groentjuh schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 16:52:
@Galois, 6 weekjes zomervakantie zonder waterpolo training was meestal al goed te merken voor mij. De eerste 4 tot 6 weken was dan ook een en al zwemtraining om daarmee weer op niveau te komen.

Als je zo'n 8 maanden stil ligt, dan kun je je borst wel nat gaan maken!
Daar was ik al bang voor...
Cardiovasculair komt het wel goed: ik heb veel gefietst en hardgelopen. Ik maak mij het meeste zorgen over mijn techniek.

Ik heb vorig jaar een 12-weekse gevorderden cursus gedaan en ook al had ik niet echt het gevoel dat ik vooruit ging, ik merkte dat wel aan mijn tijden. Ook in de vermoeide schouders na een training. Ik vrees dat veel wat ik daar geleerd heb, omdat het er nog niet goed in zat, misschien wel niet meer zo makkelijk terugkomt.

Ik denk dat ik elke training zal beginnen met oefeningen (dingen als wrikken, plankje, enz) die ik tijdens de cursus ook deed. Is wel saai, maar als ik daar gewoon bij elke training 15 minuten mee begin gevolgd door 45 minuten baantjes, moet dat wel goed zijn lijkt mij.

Alleen kan ik maar 1x per week zwemmen (of ik moet nog vaker van thuis of één van mijn fiets- of hardlooptrainigen laten schieten en om eerlijk te zijn, doe ik dat toch liever...).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groentjuh
@Galois, hoe zijn je tijden in het begin ten opzichte van na die cursus voor gevorderden? Begin je wel met 2:00 tot 2:10/100 meter in de eerste banen en zak je daarna snel weg richting de 2:30/100 meter of begin je al op 2:30/100 meter. Als je met redelijke tijden begint, dan komt dat meestal wel goed door weer veel meters te maken. Dan is je zwemconditie flink weggezakt, maar zit het mogelijk met de techniek niet heel slecht. Als tip geef ik dan om als je jezelf kapot zwemt, om toch even rust te nemen, om zo meer met goede techniek te zwemmen.

Moeheid en spieren, die net niet helemaal willen, zijn zo slopend voor de techniek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

Topicstarter
@Groentjuh Nee, de eerste paar baantjes zat ik op 2:15/100 m.

Maar het meest opmerkelijke is dat mijn Garmin (Fenix 5+) bij de eerste paar baantjes zegt dat ik 'vrije slag' zwem, maar de laatste baantjes dat ik 'schoolslag' zwem. Hij herkent mijn slag niet meer als 'vrije slag'.

Dit had ik ook anderhalf jaar geleden (voor die gevorderden cursus) dat mijn horloge mijn slag niet als 'vrije slag' bestempelde. Toen ik mijn techniek verbeterde, deed hij dat wel steeds beter.

Ter illustratie:

Gisteren 22 van de 70 baantjes door mijn horloge als 'vrije slag' bestempeld. Even gekeken naar een training in maart van 2300 meter in 1:58/100 m gemiddeld. Daar zijn ALLE baantjes als 'vrije slag' aangemerkt.

En als ik nog verder terugkijk, naar de trainingen van voor mijn cursus, dan worden ook meer dan de helft als 'schoolslag' aangemerkt.

Kortom: mijn conclusie is dus dat mijn techniek dusdanig is verslechterd, dat mijn horloge niet meer vindt dat ik de borstcrawl zwem (terwijl ik dat echt doe! :)).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:28
@Galois Helaas is mijn ervaring dat 1x per week niet rap gaat. Toen ik vorig jaar 2x in de week ging zwemmen merkte ik echt vooruitgang... Nu zwem ik 2 a 3 keer (waarvan zelfs nu nog 1x buiten!!! - waar is de bevroren smiley?), en het voelt echt alsof het makkelijker en sneller gaat.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdwinW
Je geeft eigenlijk al het antwoord. Je richt je misschien te veel op de snelheid en het aantal banen dat je 'moet' zwemmen. Misschien zou je je smartwatch gewoon een tijdje niet moeten gebruiken :)
Ik gebruik het zelf na al die jaren ook (nog) niet. Als beginnende zwemmer zou je er denk ik beter aan doen om de techniek te verbeteren. Je conditie opbouwen doe je blijkbaar met hardlopen en op de racefiets, dus zou je je juist met zwemmen op je techniek kunnen richten. Wellicht dat je eens kan overwegen om een aantal keren gebruik te maken van groepslessen zoals trimzwemmen. Onder begeleiding leer je ook andere dingen naast borstcrawl en is er een instructeur die techniek kan bijschaven (of van andere gevorderde zwemmers).
Ik zie zelf ook bij banen zwemmen een aantal zwemmers die op zich wel conditie hebben en de borstcrawl zwemmen, maar die na een aantal jaar zwemmen nog niet echt sneller zijn geworden.

Ik zie dat getrainde hardlopers, soms als gevolg van een lang slepende blessure, makkelijker kunnen overstappen naar de racefiets en hier ook vrijwel meteen mooie snelheden rijden.
Bij het zwemmen haal je de meeste snelheid niet uit je benen, maar uit de armen, dus dat vereist een andere discipline. Vanwege de veel grotere weerstand van het water, komt het bij zwemmen veel meer op de techniek aan.

Ik zie ook weleens zwemmers die een deel (of heel veel) van de banen zwemmen met korte flippers. Ik zou daar zeker niet aan beginnen. Ik zie dat ook dat je armen daardoor "lui" worden, want de meeste snelheid haal je dan met je benen. Degenen die het meest met die dingen zwemmen, zie ik nou juist langzamer gaan zwemmen zodra ze zonder die dingen zwemmen.

[ Voor 11% gewijzigd door EdwinW op 08-12-2020 22:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groentjuh
Galois schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 17:39:
@Groentjuh Nee, de eerste paar baantjes zat ik op 2:15/100 m.

Maar het meest opmerkelijke is dat mijn Garmin (Fenix 5+) bij de eerste paar baantjes zegt dat ik 'vrije slag' zwem, maar de laatste baantjes dat ik 'schoolslag' zwem. Hij herkent mijn slag niet meer als 'vrije slag'.

Dit had ik ook anderhalf jaar geleden (voor die gevorderden cursus) dat mijn horloge mijn slag niet als 'vrije slag' bestempelde. Toen ik mijn techniek verbeterde, deed hij dat wel steeds beter.
Mijn baantjes zijn aldus mijn smartwatch (met uitzondering van soms de eerste baan) altijd wel borstcrawl. Zelfs al zwem ik mijzelf kapot is blijft er een tempo 2:10 tot 2:20/100 meter over. (Lager dan zink ik naar de bodem van het zwembad :P ) Als je smartwatch dat niet meer als zodanig ziet, dan denk ik dat er veel stappen op techniek mogelijk moeten zijn en dan zou het mooi zijn als je begeleiding hebt om te kijken waarom dat gebeurd.
EdwinW schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 22:22:
Ik zie ook weleens zwemmers die een deel (of heel veel) van de banen zwemmen met korte flippers. Ik zou daar zeker niet aan beginnen. Ik zie dat ook dat je armen daardoor "lui" worden, want de meeste snelheid haal je dan met je benen. Degenen die het meest met die dingen zwemmen, zie ik nou juist langzamer gaan zwemmen zodra ze zonder die dingen zwemmen.
Als ik korte flippers aan doe en mijn benen aan het werk zet, dan ga ik lekker snel. Maar die armen zijn dan meer weerstand dan dat ze dan nog bijdragen. Ik begrijp diezelfde mensen ook niet. Ik denk dat korte flippers best hun plek kunnen hebben in het helpen met de techniek, maar dat zie ik ook niet terug bij die zwemmers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

Topicstarter
EdwinW schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 22:22:
Je geeft eigenlijk al het antwoord. Je richt je misschien te veel op de snelheid en het aantal banen dat je 'moet' zwemmen. Misschien zou je je smartwatch gewoon een tijdje niet moeten gebruiken :)
Ik gebruik het zelf na al die jaren ook (nog) niet. Als beginnende zwemmer zou je er denk ik beter aan doen om de techniek te verbeteren. Je conditie opbouwen doe je blijkbaar met hardlopen en op de racefiets, dus zou je je juist met zwemmen op je techniek kunnen richten. Wellicht dat je eens kan overwegen om een aantal keren gebruik te maken van groepslessen zoals trimzwemmen. Onder begeleiding leer je ook andere dingen naast borstcrawl en is er een instructeur die techniek kan bijschaven (of van andere gevorderde zwemmers).
Ik zie zelf ook bij banen zwemmen een aantal zwemmers die op zich wel conditie hebben en de borstcrawl zwemmen, maar die na een aantal jaar zwemmen nog niet echt sneller zijn geworden.
Tnx.
Ik focus helemaal niet op snelheid of het aantal banen met ik moet zwemmen. Het enige wat ik doe is dat ik wel plan om bv een uurtje te gaan zwemmen en dat ik als ik bv 45 minuten bezig ben en moe ben, dat ik toch even doorzet. Maar ik heb niet dat ik perse een bepaalde afstand wil zwemmen.

Mijn techniek daar valt zeker nog heel veel aan te verbeteren. Ik had in maart toen ik voor het laatst in een zwembad zwom, heel veel geleerd en dat ging ook best goed. Na 8 maanden niet zwemmen, is de techniek dus flink achteruit gegaan.

Ik snap dat als ik begeleiding zoek en 3x per week ga zwemmen, dat ik dan natuurlijk vooruit moet gaan... Momenteel sport ik al 5 of 6x per week en helaas heb ik die tijd (of prioriteit, want dan moet ik mijn andere sporten minderen) momenteel niet.

Dus binnen deze kaders wil ik toch proberen weer langzaam terug op het niveau van maart te komen: dat mijn horloge mijn slag als 'vrije slag' herkent en dat ik rond de 2:00/100 m kan zwemmen.

Ik ben zeker van plan om weer een cursus te gaan doen, want ik ben ervan overtuigd dat het voor mij erg zinnig is, maar ik denk dat ik daar mee wacht tot in het voorjaar. Of misschien eens een clinic van een dag regelen. Of zo'n zwemanalyse.

Maar goed, voor de komende 3-4 maanden wil ik zelf rustig opbouwen en kijken hoe dat gaat. Veel lezen, veel youtube kijken... :) en uiteraard de tips hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groentjuh
En de zwembaden zijn weer dicht!

Succes met een toevlucht zoeken in:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dongilles
bah...
Kan toch allemaal niet tippen aan zwemmen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

Topicstarter
Grrr... balen! Net ik nu mij weer had voorgenomen minstens 1x per week weer te gaan zwemmen! :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebasd
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 23:38

sebasd

loopt op espresso

Ik was ook net lekker bezig met iedere week een halfuurtje zwemmen (als crosstraining voor het hardlopen), maar dat zit er voorlopig dus weer niet in. Blij dat ik gisterochtend nog even ben gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Als je in de buurt van Amsterdam woont: Het buitenbad van het De Mirandabad blijft wel open. Nog verwarmt ook...

En ik ga zondag gewoon weer het Park van Luna in... Net als de afgelopen 2 maanden 8)7
Vermoedelijk wordt dat dan het vinkje ijszwemmen gezet. Was zaterdag naar 5.0 graden gezakt.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenvdnberg
Ronald schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 20:36:
Als je in de buurt van Amsterdam woont: Het buitenbad van het De Mirandabad blijft wel open. Nog verwarmt ook...
Hoe kan dat bad nou open blijven? Ze moeten allemaal toch verplicht sluiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groentjuh
jeroenvdnberg schreef op woensdag 16 december 2020 @ 14:50:
[...]

Hoe kan dat bad nou open blijven? Ze moeten allemaal toch verplicht sluiten?
Het De Mirandabad is een 50 meter buitenbad. Kennelijk gelden deze regels daar niet voor?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenvdnberg
Oeiii nice. Goed om te weten :)
Het is een stukje rijden, maar als we het echt gaan missen is dat wel een oplossing

[ Voor 57% gewijzigd door jeroenvdnberg op 16-12-2020 15:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Het gaat alleen om hun buitenbad. Het binnenbad is wel dicht. Zelfde reden dat sommige ijsbanen nog open mogen blijven. Ik woon in de buurt van 2, een met open binnenterrein, een zonder. De eerste blijft open.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdwinW
Geldt er in dat bad ook een maximum aantal personen? Bij binnenbaden was dat nl. met 30 het geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groentjuh
EdwinW schreef op woensdag 16 december 2020 @ 19:00:
Geldt er in dat bad ook een maximum aantal personen? Bij binnenbaden was dat nl. met 30 het geval.
Ja, 45 mensen max per tijdblok (= 1 uur).

[ Voor 3% gewijzigd door Groentjuh op 16-12-2020 19:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
Net terug van mijn wekelijkse zwemsessie in Park van Luna. Het voelde in het begin alsof het water niet warmer was... Maar onderweg veranderde die indruk nog al snel. Heel veel makkelijker om 'door' te komen, en minder koude handen.

Ik had ook niet verwacht dat het kouder zou zijn, het is de afgelopen week amper onder de 6 graden geweest (ook s'nachts).
Na afloop weer gemeten: 6.6 graden - das pittig minder fris dan de 5.0 van vorige week.

Uitgekomen op bijna 1400m met grote stukken rond de 1.45/100m (in neopreen), en bijna een half uur te water. Erg tevreden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eärwen
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 20-05-2024
Ik ben vorige week begonnen met zwemmen, heb er al 2 training opzitten en zoek nu een start to swim programma te volgen maar heb hier zelf nog wat techniek training aan toegevoegd voor de front crawl.

Ik heb volgend schema momenteel samengesteld

Opwarming:
2x18m

Techniek + onderlichaam kracht:
2x18 op zij zwemmen hand vooruit en om de vier trappen ademen. (ademhalingstechiek)
2x18 enkel benen en met handen om de 6 trappen arm gebruiken en ademen (coordinatietechniek)

Bovenlichaam kracht:
4x18 pull buoy tussen benen en enkel armen gebruiken

Conditie:
12-16x18 (10sec rusten) crawl zwemmen

Techniek heb ik hiervan:
YouTube: 3 Drills to Improve Freestyle Stroke | Swimming Lessons

Conditie volg ik dit schema:
Start to Swim

Bovenlichaam kracht:
Zelf gekozen.

Ik probeer wekelijks de techniekdrills te veranderen. Ik merk dat er nog veel trainingen nodig zijn om die techniek op orde te krijgen. Een zwemclub is momenteel geen optie jammer genoeg dus ik probeer het op mezelf.

Wat denken jullie hiervan? (het is indd maar een kleine 400-500m zwemmen tijdens de training, maar dit is momenteel toch al wat om te beginnen)

(btw het zwembad is 18m lang, daarmee geen 25m/50m waarden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nogeeninlog
Zijn er ook badmutsen voor een groot hoofd? Omtrek 61 cm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

Topicstarter
nogeeninlog schreef op zaterdag 17 april 2021 @ 19:00:
Zijn er ook badmutsen voor een groot hoofd? Omtrek 61 cm.
Badmutsen rekken toch? Nooit bij stilgestaan dat er vraag zou zijn naar verschillende maten.

Er is wel een ‘vrouwenmodel’ voor lang haar (of mannen met lang haar dan... ;)). Speedo Long wordt die geloof ik genoemd. Maar dat is denk ik niet wat je zoekt, als het voor lang haar is, zal er wel extra ruimte zijn op een andere plek dan jij zoekt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nogeeninlog
Galois schreef op zaterdag 17 april 2021 @ 19:11:
[...]

Badmutsen rekken toch? Nooit bij stilgestaan dat er vraag zou zijn naar verschillende maten.
Ik heb een siliconenbadmuts, als ik die over mijn oren trek, dan doet dat pijn. En volgens mij ligt dat niet aan mijn oren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansPatat050
@Eärwen Wellicht te makkelijk, maar je legt wel heel erg weinig afstand af. Ik vind het vooral interessant om te kunnen waarnemen hoe je techniek het houdt wanneer je moe begint te worden. Dat is waar de meesten zich in vergissen, dat het zwemmen met goede techniek na een flinke afstand heel anders aanvoelt dan wanneer je net je eerst paar banen doet.

Wat je zou kunnen overwegen is om je trainingen in te delen op focus op techniek, of focus op conditie. Niet beide combineren. Daarnaast zou ik die 10sec rust niet nemen bij je conditie werk, tenzij dit sprints zijn? Probeer om door te gaan.

[ Voor 0% gewijzigd door HansPatat050 op 21-04-2021 13:36 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eärwen
HansPatat050 schreef op woensdag 21 april 2021 @ 13:35:
@Eärwen Wellicht te makkelijk, maar je legt wel heel erg weinig afstand af. Ik vind het vooral interessant om te kunnen waarnemen hoe je techniek het houdt wanneer je moe begint te worden. Dat is waar de meesten zich in vergissen, dat het zwemmen met goede techniek na een flinke afstand heel anders aanvoelt dan wanneer je net je eerst paar banen doet.

Wat je zou kunnen overwegen is om je trainingen in te delen op focus op techniek, of focus op conditie. Niet beide combineren. Daarnaast zou ik die 10sec rust niet nemen bij je conditie werk, tenzij dit sprints zijn? Probeer om door te gaan.
Bedankt voor de reply, ben ondertussen begonnen met een start to swim. Zwemmen lukt al vele beter, ben nu veel aan het focussen op techniek en inderdaad moet ook aan mijn conditie gaan werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kamustra
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
Ik ben zes weken geleden gestart met ZERO to 1650
Intussen enkele keren 2000 meter gezwommen, zonder stoppen aan gemiddeld 2:08/100 m. Niet super snel, niet super traag (denk ik) dus best wel trots op mezelf.

Ik denk dat ik dus klaar ben voor een volgende stap. Ik weet alleen niet goed wat de volgende (structurele) stap is. Een cursus volgen zal nog wel even duren voor dat terug kan (in België) dus het zal zeker in de eerste maanden vooral zelfstandig zijn. Qua conditie lukte het wel redelijk goed, ik ben vooral gestopt omdat mijn zwembeurt stillaan ten einde liep, niet omdat ik niet meer kon.
Ik denk dat er zowel qua techniek als qua snelheid nog wel verbeteringen te maken zijn - hoewel dat natuurlijk samenhangt.

Wat is volgens jullie een goede manier om nu verder te gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 11-05 21:56
Eärwen schreef op zondag 25 april 2021 @ 22:19:
[...]

Bedankt voor de reply, ben ondertussen begonnen met een start to swim. Zwemmen lukt al vele beter, ben nu veel aan het focussen op techniek en inderdaad moet ook aan mijn conditie gaan werken.
Als je geleidelijk afstand en intensiteit opvoert dan komt conditie vanzelf.

Met 2x per week merkte ik wel veel meer progressie dan met 1x per week.

Sony A6600 + Tamron 17-70 f/2.8, Sony A57 + Tamron 17-50 f/2.8 + Minolta 50 f/1.7 (original) + Minolta 70-210 f/3.5-4.5 + Minolta 135 f/2.8 + Sony HVL-F36AM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eärwen
martijn_tje schreef op zondag 2 mei 2021 @ 12:37:
[...]

Als je geleidelijk afstand en intensiteit opvoert dan komt conditie vanzelf.

Met 2x per week merkte ik wel veel meer progressie dan met 1x per week.
Ik merk ondertussen dat ik wel al vlot 50m kan zwemmen aan 1 stuk en ook 75-100m (1x2 keer). Ik zwem nu ook 2x per week, volgens mij gaat het inderdaad vele vlotter gaan binnen een paar weken. Een beginnende zwemmer zal niet 1km non stop kunnen zwemmen denk ik dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdwinW
Zowee … vanmiddag kort nadat het reserveringssysteem weer werd geopend, meteen de eerste afspraken vastgelegd om baantjes te kunnen zwemmen. Kijken of het straks na 5 maanden allemaal nog zo soepeltjes gaat. Conditie i.i.g. op pijl gehouden op de racefiets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groentjuh
EdwinW schreef op maandag 17 mei 2021 @ 20:41:
Zowee … vanmiddag kort nadat het reserveringssysteem weer werd geopend, meteen de eerste afspraken vastgelegd om baantjes te kunnen zwemmen. Kijken of het straks na 5 maanden allemaal nog zo soepeltjes gaat. Conditie i.i.g. op pijl gehouden op de racefiets.
Ja, ook ik heb een reservering voor banenzwemmen gedaan! Ook ik ben benieuwd of ik het nog kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PalingDrone
  • Registratie: September 2017
  • Niet online
Ik zie net dat mijn zwembad niet aan reserveren doet, wie eerst komt eerst maalt...
Prima eigenlijk, morgenvroeg maar eens om 0700 voor de deur gaan staan.

Overigens snap ik prima dat ze niet reserveren, net als in de horeca hier in de buurt zijn klanten nogal van het reserveren en niet op komen dagen. Dan zit je alsnog met een half leeg zwembad en mag je welwillenden de deur wijzen omdat het al volgeboekt zit.
In een restaurant kunnen ze dan een aanbetaling laten doen, da's een stok achter de deur maar voor zwemmen gaat dat uiteraard niet op. (Na de vorige keer dat alles op afspraak moest zijn ze nu gelukkig wat slimmer geworden, niks reserveren, vol=vol)

Doordat het recreatiebad nog dicht zit zijn er nu wel gelukkig heel veel tijdvakken om banen te zwemmen :)

Net m'n zwembroek even gepast na dik een jaar... volgens mij is die gekrompen, kortom tijd om minimaal weer 2x per week flink te gaan zwemmen al zal de conditie en kracht in het begin wel allerbelabberdst zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdwinW
Ik ben wel blij met het online reserveringssysteem. Op de uren dat ik zwem, zie ik bijna elke keer een vol bad (30 personen). Met hetzelfde systeem kun je achteraf ook je reservering ongedaan maken. Zonder reservering lijkt misschien handig, maar de zwemmers met een jaar-abonnement zouden zonder zo'n systeem gedupeerd kunnen worden. Om uit de kosten te komen (t.o.v. een los bad of 25 badenkaart), moet je met zo'n abonnement minimaal 2 keer per week zwemmen. Vanwege de lange sluiting van afgelopen periode wordt de einddatum gelukkig wel aangepast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groentjuh
PalingDrone schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 14:34:
In een restaurant kunnen ze dan een aanbetaling laten doen, da's een stok achter de deur maar voor zwemmen gaat dat uiteraard niet op. (Na de vorige keer dat alles op afspraak moest zijn ze nu gelukkig wat slimmer geworden, niks reserveren, vol=vol)
Zwembadkaartje betalen bij reservering/abonnement afboeken zou een prima stok achter de deur kunnen zijn.

Het zwembad waar ik zwem doet aan reserveren zonder betaling. Verplaatsen van een reservering is mogelijk. Er zijn genoeg manieren waarop het zwembad je kan bedanken voor reserveren zonder op te komen dagen. Zwempas/account blokkeren is bijvoorbeeld een mogelijkheid.

Bij mij is de zwembroek eerder gegroeid dan gekrompen. Mijn spijkerbroeken blijven al een tijdje niet meer zitten zonder hulp van een broekriem. Bij mij zijn tijdens corona diverse kilo's verbruikt (door zo'n 8000 kilometer te fietsen) i.p.v. bewaard voor later.

@EdwinW, ik ben blij met de abonnementsstructuur in Den Haag. 25 kaartjes kopen in één keer haal je eruit door minimaal 21 keer te gaan zwemmen; Ze verlopen niet en je krijgt gewoon 25 kaarten voor de prijs van 20 kaartjes.

[ Voor 11% gewijzigd door Groentjuh op 19-05-2021 14:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdwinW
Bij 2 a 3 keer per week zwemmen, was een jaarabonnement goedkoper. Een 25-badenkaart heeft (of had) een "houdbaarheidsdatum" waarbinnen de kaart gebruikt moest worden. En in Den Haag is het zover ik weet in de gemeentebaden toch al relatief goedkoop om te zwemmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PalingDrone
  • Niet online
Groentjuh schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 14:52:
[...]

Zwembadkaartje betalen bij reservering/abonnement afboeken zou een prima stok achter de deur kunnen zijn.

Het zwembad waar ik zwem doet aan reserveren zonder betaling. Verplaatsen van een reservering is mogelijk. Er zijn genoeg manieren waarop het zwembad je kan bedanken voor reserveren zonder op te komen dagen. Zwempas/account blokkeren is bijvoorbeeld een mogelijkheid.

Bij mij is de zwembroek eerder gegroeid dan gekrompen. Mijn spijkerbroeken blijven al een tijdje niet meer zitten zonder hulp van een broekriem. Bij mij zijn tijdens corona diverse kilo's verbruikt (door zo'n 8000 kilometer fietsen) i.p.v. bewaard voor later.
Helaas was fietsen voor mij geen optie, schouderklachten en rugpijn maken een tweewieler geen pretje. Eigenlijk was zwemmen het enige waarmee die klachten verminderden en waarbij ik de belasting ook prettig kan regelen en langzaam opbouwen.

Ik zit hier wel in het Gooi... je wil niet weten wat voor gezeik dat voor het zwembad gaat opleveren wanneer ze consequenties gaan ophangen aan reserveringen. Loopt hier genoeg volk rond dat rustig voor een paar dagen reserveert en niet op komt dagen omdat het regent of sowieso denkt dat de wereld om hun draait en geen stap harder loopt voor een paar weggegooide tientjes. Ik snap dat zwembad prima ;) Al had ik zelf een reservering wel prettig gevonden, desnoods met vooruit betalen.
Vol = vol scheelt natuurlijk heel veel administratief werk en dus ook kosten die nu niet gemaakt hoeven worden.

[ Voor 5% gewijzigd door PalingDrone op 19-05-2021 15:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nogeeninlog
Nou, ik heb mijn eerste zwembeurt van het jaar achter de rug. 🙂
Ik bakte er bar weinig van. Na twee baantjes buiten adem en mijn timing sloeg nergens op. Daarom voornamelijk drills gedaan en aan het einde ging het weer wat beter /minder slecht.
Mijn zwembroek paste nog perfect. 🙂

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groentjuh
Ook ik heb eerste baantjes achter de rug. De conditie voor het zwemmen is niet best en de tijden liepen dan ook flink op gaande het uurtje zwemmen. 20% mindere afstand gezwommen; tempo lag dan ook 20% lager; HR: ~5% lager. Ik mag weer weken gaan opbouwen!

Dat gaat wel weer een aantal weken duren voordat ik weer in de buurt kom. Positief: De eerste 150 meter waren qua tijd vergelijkbaar met die van 6 maanden terug. Daarna stortte ik in, maar vond daarna een tempo waarmee ik toch wel weer door kon. Was natuurlijk te verwachten!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Sméagol
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 21:38

Sméagol

Master of Mayhem

Ik heb vandaag m'n eerste sexy Speedo's gekocht, en een reservering geplaatst voor dinsdag ochtend (en reagerend op het verhaal boven, ik moest meteen betalen). Ik ga voor het eerst in 20 jaar zwemmen! (en 't is volgens mij nog veel langer geleden dat ik van binnen een zwembad gezien heb, da's volgens mij nog met schoolzwemmen). Wens me sterkte haha.

Tips hoor ik graag, wat betreft etiquette bijvoorbeeld, ik begrijp dat er een "langzame" baan is voor mensen zoals ik, en ik ben persoonlijk benieuwd of badmutsen (ik heb lang haar) en zwembrillen op sterkte nodig of gewenst zijn. Vooralsnog probeer ik 't zonder.

Make lovecraft not warcraft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arie-
  • Registratie: December 2008
  • Niet online
Yes, twee keer gezwommen nu: afgelopen vrijdag en vandaag. Vrijdag was ik m'n horloge vergeten, maar vandaag dus eens kunnen meten wat m'n niveau is: end dat viel me 1000% mee. Momenteel doe ik 4x25meter met daartussen zo'n 8-12 seconden rust. Die rustperiode hangt een beetje van af van het moment dat ik de klok zie. Ik doe alles op duur tempo, dus ademgebrek is er niet. Toch pak ik die rust elke keer, omdat ik wel slecht ga zwemmen als de kracht een beetje uit m'n armen raakt.
Een lekker vermoeid bovenlichaam na afloop :D. Met een kantoorbaan en verder alleen maar fietsen en hardlopen en af en toe een klein klusje of de tuin doen, is m'n bovenlichaam natuurlijk niets gewend. Verder had ik ergens begin september voor 't laatst 500 meter gezwommen tijdens een 1/8 triatlon, daarna geen serieuze meter meer in 't water gezwommen.
Afijn, dus vanmorgen volgens Garmin 1800 meter gezwommen in iets minder dan 45 minuten, wat in werkelijkheid 1900 meter is daar Garmin 4 baantjes verkeerd had geinterpreteerd. Erg tevreden over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdwinW
Dat was dus ook meteen het grote probleem na 5 maanden gesloten zwembaden. Qua conditie kun je dat wel op peil houden, maar bovenarmen zijn na al die tijd niets meer gewend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenvdnberg
Inderdaad, dat 'probleem' had ik hier ook inderdaad. Conditie is op zich prima, maar het zwemmen viel echt weer tegen na zo'n lange tijd. Tijdens het zwemmen al last van mijn armen (vooral triceps) en schouders.
Gisteren voor de 2e keer weer geweest, ging al wel iets beter maar er is nog werk aan de winkel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groentjuh
Het ging de tweede keer stukken beter! HR was netjes; Verval was stukken minder en behalve krampachtige bovenbenen, geen problemen met armspieren. Het tempo moet alleen nog stijgen en mogelijk moet ik werken aan mijn houding.

Na 1300 meter waren de spieren in mijn bovenbenen wat krampachtig en moest ik daar even een moment rust voor pakken om niet echt kramp te krijgen, maar ik kan niet klagen.

Het zal nog wel wat weekjes duren voordat ik weer op niveau van 6 maanden terug ben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sméagol

Sméagol

Master of Mayhem

Yup, was dinsdag wezen zwemmen, en heb zo juist gereserveerd voor morgenochtend.

Ik kwam fashionably late omdat ik liep te treuzelen. Beetje onwennig met 't gedoe er omheen.
Vooraf: douche ik wel of niet vooraf? Ontbijt? Hoeveel? Wat neem ik mee?
En in het zwembad: Waar kan ik me rustig omkleden? Waar laat ik welke spullen, hoe werkt 't kluisje? Waar zit de WC?
Maar da's het voordeel van te laat komen, ik kon alles rustig verkennen (met bril op!), en ik had de kleedkamer voor mezelf. Ik had een voorkeur voor de meerdere kleinere kleedhokjes die ze vroeger hadden in plaats van de enkele grotere die ze nu hebben (nogmaals, laatste keer dat ik in een zwembad was, was in '94. en dat was datzelfde zwembad). Wat onwennig allemaal, maar dat wordt wel routine als ik vaker kom.

Dan het zwemmen zelf.. Ik stel nog wat vragen aan de badjuffrouw, en ik wordt naar de langzame baan verwezen. Krijg nog wel de vraag "Maar je kan wel zwemmen?" Hoewel de rest allemaal wat onwennig was, was nou net dit waar ik niet bang voor was, dus ik zeg vol vertrouwen "ja".
Ik ga dus voor het zwmbad staan, ik wacht nog wel even tot er wat meer ruimte voor m'n voorganger, denk bij mezelf typisch nonchalant "ach joh, doe ik even", en sprong zonder aarzelen het water in. Pas toen ik in het water was sloeg de paniek in. :+ Voor een fractie van een seconde althans.. Toen kwamen de bewegingen, min of meer, terug.

Ik deed 't rustig aan. Door m'n getreuzel had ik maar een half uur, maar voor de eerste keer was dat ruim voldoende. Ik weet niet helemaal zeker of ik een vol uur had kunnen volhouden. Een paar korte pauzes tussendoor waar ik langs de kant ben gaan zitten.. Al doe ik dat volgende keer niet meer, schijnt niet goed te zijn voor de zwembroek. 't was voor mij ook meteen duidelijk dat een badmuts en zwembril op sterkte niet nodig waren. De klok was 't enige ding in de verte dat van belang was, maar die zag ik prima, en m'n haren zaten ook niet in de weg. Misschien dat dat met andere slagen anders is.

Over het algemeen vond ik 't erg lekker om in 't water te zijn! Smaakt naar meer, maar niet letterlijk, dat badwater moest ik acheraf nog even wegspoelen haha. Maar er is één puntje wat ik niet verwacht had, ik kreeg last van m'n knie. Ik gok omdat m'n techniek ruk is, en ik ondanks dat ik wel vooruit kwam, toch wel even wat zwemlessen kan gebruiken. Alleen raar dat ik vooral last had van de rechter knie, volgens mij maak ik een iets te schokkende beweging. Ik probeerde 't op te zoeken, en kwam er niet helemaal uit, maar volgens mij ging 't om m'n binnenste knieband. Verder had ik 't idee dat 't vrij rustig was, maar dat zal te maken hebben met de max capaciteit. Ik was wel één van de laatste die uit 't water kwam, en had de kleedkamer nogmaals voor mezelf. Thuis gedouched, zwembroek uitgespoeld (daar kom ik zo op terug). 's middags had ik, afgezien van m'n knie, nergens last van, maar nog wat energie, wat raar was aangezien ik tijdens het zwemmen toch wat moeite leek te hebben. Maar toen ben ik buiten nog gaan zwemmen, op de fiets, in de regen. :+ Ik had er zin in.

Vooral vanwege de knie deed ik 't woensdag maar rustig aan, en hoewel 't gisteravond al een stuk minder was, heb ik 't vandaag ook maar rustig aan gedaan, en heb ik dus voor morgen een reservering geplaatst.
Ik ga zelf even goed op m'n knie en m'n bewegingen letten, hopenlijk pas ik me automatisch aan. Maar ik denk dat ik ook even een (of meerdere) zwemles(sen) pak, als ze tenminste weer gehouden worden. Ik vroeg er een paar weken terug toevallig naar, maar toen was dat niet het geval.

Nog een laatste ding. Misschien rare vraag, maar wassen jullie zwembroeken altijd na gebruik? Wat is jullie routine? 't is me niet helemaal duidelijk of wasmachine wel of niet kan. Ik heb m'n zwembroek uitgespoeld dus, maar nog niet direct gewassen. Alleen langzaam laten drogen. Zwembad gebruikt geen chloor, maar zout, en ik kreeg als tip bij de winkel dat ze dan juist wel in de wasmachine kunnen. Maar meeste google hits raden 't af, al gaan de meeste ook over badpakken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Groentjuh
Zwembroeken hebben net als andere kledingstukken gewoon was advies op de labels (dan wel op de website van de fabrikant indien het van een merk is).

Mijn zwembroeken gaan bij mij mee in de "sport was" ronde. Dat is dus 30 graden, geen wasverzachter, fijnwasprogramma. Samen met andere kleding, die soortgelijke advies hebben.

Met meer misbruik zullen ze sneller slijten, maar alle kleding slijt. Zelfs met de normale was in de wasmachine en zonder afspoelen gaan ze bij mij meestal wel ruim een jaar mee. Het ligt ook aan de zwembroek.

Op de kant zitten ligt kan inderdaad schadelijk zijn voor zwembroeken, maar ligt ook aan de kant. Sommige zwembaden hebben in verband met grip met natte blote voeten zo ongeveer schuurpapier als tegels. Daar wil je liever niet op zitten.

Zwemmuts is inderdaad niet nodig. Zwembril is zeker aan te raden bij het zwemmen van veel borstcrawl. Je gezicht is dan veel onderwater. Schoolslag met hoofd bovenwater is minder een probleem. Ook chloorwater tegenover zoutwater is een groot verschil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zeroday
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 13-05 07:19

zeroday

There is no alternative!

Groentjuh schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 10:00:

Zwemmuts is inderdaad niet nodig. Zwembril is zeker aan te raden bij het zwemmen van veel borstcrawl. Je gezicht is dan veel onderwater. Schoolslag met hoofd bovenwater is minder een probleem. Ook chloorwater tegenover zoutwater is een groot verschil.
Een zwemmuts is aan te raden als je bijv. buiten zwemt en de omgevings temperatuur nog koud is. (denk aan de maand april) en als er een straf windje blaast. Is ook een beetje afhankelijk van hoe koud het buitenwater is. Als dit <22 is dan raad ik ook een badmuts aan.
je hoofd koelt dan veel minder af en kun je het dus langer volhouden.

In het binnenbad op zich niet nodig, maar te adviseren voor bijv. dames/heren die lang haar hebben.

There are no secrets, only information you do not yet have

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PalingDrone
  • Niet online
@Sméagol
Precies dat soort kniepijn heb ik ook een tijdje gehad.
Binnenkant knieschijf, ik hield het er op dat ik bij schoolslag iets fout deed, nog niet goed/genoeg getraind was of de boel lekker aan het overbelasten was door te snel teveel te willen.
Volgens mij was het van alles een beetje maar met voorzichtig opbouwen waardoor je banden ook gaan wennen aan die belasting en je spieren steviger worden werd het steeds minder totdat ik er slechts heel sporadisch nog last van heb. Ben er ook op gaan letten qua beentechniek en voel nu snel genoeg wanneer het daar begint te steken.

Scheelt ook wanneer je met wat meer ervaring of na wat lessen misschien ook leert crawlen, dan houd je je benen recht en heb je niet die rare zijdelingse belasting van je knieën wanneer je je benen sluit.
Zelf vind ik het ook lekker om na verloop van tijd wat baantjes af te wisselen met andere slagen.

Vooral rustig opbouwen, na een tijdje gaat alles veel soepeler en makkelijker, krijg je wat conditie en raak je de beginnerspijntjes vanzelf kwijt, vooral niks overbelasten.

Een zwembril kan ik iig niet zonder, ook al zwem ik net als jij in een chloorloos zwembad, zit n.l. wel erg vaak met m'n hoofd onder water. De huidige is zo'n beetje aan vervanging toe en twijfel nog of ik er een op sterkte ga aanschaffen (nu zonder) maar merk ondanks +glazen toch wel een beetje m'n leeftijd qua zicht zonder bril.

Wat betreft eten vooraf... ik doe het niet, hooguit een banaan, krijg na een maaltijd vaak last van m'n maag of lig niet lekker in het water.
Kleedhokjes of 1 groot kleedhok: Iets met coronatijd misschien?
Zwembroek spoel ik thuis gelijk uit met kraanwater en hang daarna te drogen, gaat zeker niet standaard in de wasmachine.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Superkanjo
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 14:05
Wanneer ik in een binnenbad zwem (conditie of waterpolo) dan spoel ik zwembroek om onder de kraan en hang deze te drogen, dit vanwege de oplossing die in het water zit. Vanaf het voorjaar zwem ik vooral in open water, zwembroek wordt daar een stuk viezer van, dan "week" ik deze een uurtje in de wasbak met enkel water. Zwembroek gaat vrijwel nooit de wasmachine in.
zeroday schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 12:00:
[...]

Een zwemmuts is aan te raden als je bijv. buiten zwemt en de omgevings temperatuur nog koud is. (denk aan de maand april) en als er een straf windje blaast. Is ook een beetje afhankelijk van hoe koud het buitenwater is. Als dit <22 is dan raad ik ook een badmuts aan.
je hoofd koelt dan veel minder af en kun je het dus langer volhouden.
Nog belangrijker, in open water zorgt een badmuts voor een stuk extra zichtbaarheid. Ik zwem enkel in open water met een badmuts, samen met een zwemboei is dit een vereiste voor het zwemmen in open water als je het mij vraagt.

[ Voor 48% gewijzigd door Superkanjo op 08-06-2021 08:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeroday
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 13-05 07:19

zeroday

There is no alternative!

Superkanjo schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 08:28:
Nog belangrijker, in open water zorgt een badmuts voor een stuk extra zichtbaarheid. Ik zwem enkel in open water met een badmuts, samen met een zwemboei is dit een vereiste voor het zwemmen in open water als je het mij vraagt.
Helemaal mee eens. Maar dan geen zwarte ;)

There are no secrets, only information you do not yet have

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sméagol

Sméagol

Master of Mayhem

Eerder vanochtend weer wezen zwemmen. Ik had maandag ook een reservering, maar had zondagavond m'n eerste bioscoop bezoek achter de rug, was laat thuis en nog later in bed.. en ik versliep me. 8)7 Vandaag een maandabonnement geregeld, plan was minstens 3x in de week, maar ik ga 5x proberen. Ik ga in ieder geval reserveren voor morgen en vrijdag, en kijken wat m'n lichaam er van vind. Ik doe 't rustig aan verder, had afgezien van de eerste keer, nergens last van.

Thanks voor de tips en opmerkingen boven!

Regelmatig zwemlessen nemen had m'n interesse, maar zomer is wat duur helaas, dus ik schuif die plannen op. Waarschijnlijk incidenteel een lesje om te kijken hoe 't is. Ik ken alleen de schoolslag. Ik had bovendien een voorkeur voor Envoz diploma's, maar dichtsbijzijnde zwembad die dat doet is in Rotterdam geloof ik.

Openwater zwemmen.. zit er denk ik voorlopig niet in.. alhoewel. Met dit weer naar het strand fietsen heb ik ook weer zin in, en dan wil ik eigenlijk ook best de zee in.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EdwinW
Als je inderdaad aspiraties hebt om ook aan openwater zwemmen te doen (in zee), zou ik dat veiligheidshalve nog even op de lange baan schuiven, tenzij je ideeën hebt voor een Meet&Greet met de KNRM. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iivvvii
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 20:14
Vanochtend de 3e van de 6 open water lessen gehad van de KNZB, echt een aanrader. En binnenkort ook nog een clinic van Zwemanalyse in zee. Vooral deze laatste kijk ik wel naar uit om toch wat meer theoretische kennis te hebben over getijden, stromingen, etc. En inderdaad is een gekleurde badmuts en een zwemboei wel aan te bevelen.
Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste