Ik ben even langs het Zuiderparkbad van Den Haag gelopen (gaat morgenochtend open) en zag daar de volgende setup:
Het recreatiebad is nog leeg. Het wedstrijdbad is 25 meter lang en 12 meter breed (en gevuld). Het bad is daar opgedeeld in 15 banen van 12 meter lang en ~1,6 meter breed of in het beste geval 7 (corona)banen van 1,5 meter breed en 8 banen van 1,8 meter breed.
Met een beetje nadenken kom je dan op:
baan #01: Heen, baan #02: Leeg, want coronaruimte, baan #03: Terug, baan #04: Leeg, want coronaruimte, baan #05: Heen, baan #06: Leeg, want coronaruimte, baan #07: Terug, baan #08: Leeg, want coronaruimte, baan #09: Heen, baan #10: Leeg, want coronaruimte, baan #11: Terug, baan #12: Leeg, want coronaruimte, baan #13: Heen, baan #14: Leeg, want coronaruimte en baan #15: Terug.
Qua capaciteit heb maximaal 20 zwemmers. 5 zwemmers per 4 banen (= 24 meter), dus daar zwem je redelijk treintje, want op de 1,5 meter na heb hou je 3,3 meter aan "veilige ruimte" over om zelf in te zwemmen. Even wachten op ruimte tussen jou en je voorganger zit er niet in!
Met die kennis pas ik voor dit bad!
Binnenkort ga ik eens rondneuzen bij de zwembaden Blinkerd en Houtzagerij van Den Haag. Langs de zwembaden Overbosch en Waterthor wil ik best langs gaan om daar het lijnenwerk te aanschouwen, maar daar is geen mogelijkheid om vanaf buiten te zien hoe de lijnen liggen.
Edit(1): In het zwembad Houtzagerij van Den Haag liggen de lijnen zoals op de 3d afbeeldingen op
Google maps. De verdere hoe en wat weet ik niet.
Edit(2): Het hofbad in Den Haag heeft sinds vrijdag een andere opstelling:
De keerwand is omhoog, waardoor het bad dus 25 + 23,5 meter is en ook twee maal banen 1 t/m 8 heeft. Beiden helften zijn hetzelfde ingedeeld. Baan 1 is heen zwemmen, baan 2 is terug zwemmen, baan 3 is corona ruimte baan, baan 4 is heen zwemmen, baan 5 is terug zwemmen, baan 6 is corona ruimte baan, baan 7 is heen zwemmen, baan 8 is terug zwemmen.
Edit(3): Zwembad Aquamar in Katwijk heeft 35 bij 25,4 meter bad. Daarin liggen 5 zwembanen van 35 meter lang. De capaciteit is daar 30 zwemmers en eventueel 10 zwemmers in het multifunctionele bad van 25 bij 12,5 (hierin liggen denk ik 2 zwembanen van 25 meter.)
De capaciteit bij het hofbad in Den Haag is verhoogt tot 36 mensen!
Edit(4): Zwembad de Waterthor in Den Haag heeft een wedstrijdbad van 25 meter bij 12 meter. Daar liggen 8 zwembanen met verschillende richtingen en instructies. De 2 verste banen zijn voor snelle zwemmers (1 baan heen, baan ernaast terug.), daarnaast waren 2 banen voor "medium" zwemmers (ook hier heen en terug). De banen daarnaast waren volgens mij voor langzame zwemmers, maar ik had daar niet genoeg tijd om even alle instructiekaarten te lezen. Ook het instructiebad werd ingezet voor banenzwemmen. Dit was opgedeeld in 4? banen.
In tegenstelling tot het Hofbad, waar je je elders uitkleed dan aankleed, krijg je in de Waterthor een privé kleedhokje, waar je je kleding in kunt/moet laten liggen, zodat je na het zwemmen hetzelfde kleedhokje kunt behouden en geen andere zwemmers jouw kleedhokje besmetten met Corona.
De indeling van het Zuiderparkbad is ook al geruime tijd anders, maar mijn schema en het schema van banenzwemmen komt niet overeen. Even kijken tijdens banenzwemmen is lastig.
[
Voor 56% gewijzigd door
Groentjuh op 24-06-2020 22:25
. Reden: Aanvulling ]