Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Het grote zwemtopic (deel 1)

Pagina: 1
Acties:

• Galois
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 07:02
Mede-auteurs:
  • Master FX
  • Registratie: juni 1999
  • Laatst online: 19-05 09:57

Master FX

• Groentjuh
  • Registratie: september 2011
  • Laatst online: 19-05 17:45

Groentjuh

Ik ben vaak te vinden in de wielren, MTB en hardloopfora. Sporten die veelvuldig door dezelfde sporter af worden gewisseld. Nu ga ik in januari beginnen met een borstcrawlcursus. Mijn borstcrawltechniek is zo slecht dat ik na 2 baantjes buiten adem ben... Het lijkt mij leuk om dit te kunnen.

Ik had verwacht dat er net zoals bij hardlopen en fietsen ook een zwemtopic zou zijn en zocht deze om wat inspiratie op te doen en ideeën uit te wisselen. Er is wel een triathlontopic, maar dat is wel specifieker dan allen zwemmen.

Dus hopelijk dat deze ook zo uit kan groeien en populair wordt als de hardloop- en fietstopics. En aangezien mijn zwemervaring zo nihil is, ben ik denk ik niet de aangewezen persoon om een mooie topicstart te maken, dus mocht een ervaren zwemmer dit willen doen... :)

Ik moest voor mijn zwemcursus van de KNZB (mijnzwemcoach.nl) (naast een zwembroek en een brilletje :) ) een plankje, pullbuoy, zoomers en front snorkel aanschaffen. Ben benieuwd in hoeverre deze ook echt nuttig gebruikt zullen worden.

Mijn wens/doel is om na deze 12 weken 2 km (ok, 1,9 dan) achter elkaar te kunnen zwemmen. En het liefst dan ook in 45 minuten :) Ben benieuwd of dit haalbaar is. Naast de les op zaterdag wil ik op dinsdag- of woensdagavond ook zelf naar het zwembad gaan om het geleerde in de les te oefenen.
Nog helemaal geen triathlon-plannen, maar wie weet in de toekomst.

Ik sport zo'n 4 tot 6 uur in de week, hardlopen en fietsen, en heb een redelijk goede conditie. Ik geniet echt van het hardlopen en fietsen. Je ziet van alles, maakt van alles mee... Zonder enige zwemervaring, lijkt mij zwemmen dus een stuk saaier. Je ziet immers niets om je heen en bent continu bezig met heen en weer te zwemmen. Wordt dit ook zo ervaren door jullie?

Ben benieuwd of dit een mooi, groot topic kan worden en mocht er iemand zijn met veel ervaring die dit over wil nemen of een topicstart wil maken: laat maar weten!

EDIT na 12 weken:
De wens die ik had om na 12 weken cursus 2 km te kunnen zwemmen, is een onhaalbaar doel gebleken. Ik ben heel erg vooruit gegaan, maar kan nu zo'n 500 meter achter elkaar (de borstcrawl) zwemmen. Misschien iets meer, maar zeker geen 2 km. 500 meter doe ik dan wel in ongeveer 12 minuten, dus ook langzamer dan ik als complete noob voor ogen had :D

Galois wijzigde deze reactie 18-04-2019 08:36 (8%)

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

• Toppertje
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 19-05 14:28
Die cursus heb ik ook gedaan, erg nuttig! Een plankje, pullbuoy en zoomers zijn aan te raden, de snorkel is niet zozeer nodig, ademhalingstechniek leer je tijdens de cursus, mocht je daar moeite mee hebben kun je die altijd nog aanschaffen.

Bij onze groep ging het echt voornamelijk om de techniek en niet om de conditie, dus als je die 1,9km wilt zwemmen zul je naast de cursus inderdaad nog wel aan conditietraining moeten doen. Mijn ervaring is dat ondanks een redelijke conditie, zwemmen toch een andere belasting is, dus onderschat het niet ;) vooral toen we met keerpunten begonnen, dat vreet energie.

• monkel
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 07:17
Galois schreef op maandag 10 december 2018 @ 13:25:
[...]

Omdat dat de afstand is van een halve triatlon :)
Dus eigenlijk had je ook terecht gekund in het triathlon-topic ;)

• EdwinW
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 19-05 17:30
Galois schreef op maandag 10 december 2018 @ 12:58:

Ik sport zo'n 4 tot 6 uur in de week, hardlopen en fietsen, en heb een redelijk goede conditie. Ik geniet echt van het hardlopen en fietsen. Je ziet van alles, maakt van alles mee... Zonder enige zwemervaring, lijkt mij zwemmen dus een stuk saaier. Je ziet immers niets om je heen en bent continu bezig met heen en weer te zwemmen. Wordt dit ook zo ervaren door jullie?
Mwah ... Vergeet het sociale aspect niet. Als je wekelijks op dezelfde dag baantjes gaat trekken, kom je vaak dezelfde zwemmers tegen. Heb je al snel aanspraak. Gevorderde zwemmers kunnen je dan ook nog van advies voorzien.

EdwinW wijzigde deze reactie 17-12-2018 18:52 (0%)
Reden: Typo

• Groentjuh
  • Registratie: september 2011
  • Laatst online: 19-05 17:45
Ik moest voor mijn zwemcursus van de KNZB (mijnzwemcoach.nl) (naast een zwembroek en een brilletje :) ) een plankje, pullbuoy, zoomers en front snorkel aanschaffen. Ben benieuwd in hoeverre deze ook echt nuttig gebruikt zullen worden.
Qua hulpmiddelen was het geloof ik:
plankje: voor oefenen beenslag (zowel conditie als techniek)
pullbuoy: voor oefenen armslag (zowel conditie als techniek)
zoomers: krachttraining beenslag en hulpmiddel techniek armslag (betere beenslag geeft de mogelijkheid om sommige techniekoefeningen beter uit te voeren)
front snorkel: Verbetering techniek armen en benen, en ligging (ademhaling van borstcrawl kan verstorend werken indien de ademhalingstechniek niet op orde is)

Enige die in het rijtje mist is paddles:
paddles: krachttraining en hulpmiddel techniek armslag. (Meeste paddles straffen verkeerde armtechniek af; met goede techniek is het krachttraining)

Alles behalve zwembroek/zwempak en zwembril is noodzakelijk. De rest is hulpmiddel, dat nuttig kan zijn in bepaalde situaties.
Mijn wens/doel is om na deze 12 weken 2 km (ok, 1,9 dan) achter elkaar te kunnen zwemmen. En het liefst dan ook in 45 minuten :) Ben benieuwd of dit haalbaar is. Naast de les op zaterdag wil ik op dinsdag- of woensdagavond ook zelf naar het zwembad gaan om het geleerde in de les te oefenen.
Nog helemaal geen triathlon-plannen, maar wie weet in de toekomst.
2 kilometer in 45 minuten geeft je 2,67 km/uur = ~0,74 m/s = ~33,75 seconde per 25 meter baan = ~67,5 seconde per 50 meter baan.

Dat is zeker ook leuk streven voor langere afstand en er is zeker daarna nog veel ruimte om jezelf te verbeteren. Sprintjes kunnen bijvoorbeeld ook best leuk zijn! En die 2 kilometer kan sneller!
Vind leuke zwemmaatjes tijdens vaste zwemmomenten. Verbeter elkaar! Als je dicht bij elkaar ligt qua techniek kunnen sprintjes bijvoorbeeld heel spannend zijn!

Soms zwem je alleen, maar je vindt al snel mede-zwemmers. Kan daarmee best gezellig zijn. Daarvoor zal je echter wel een beetje zelfde momenten moeten hebben.
Galois schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 10:09:
Maar de watertemperatuur is in het zwembad toch wel constant?
Doorgaans wel, maar zoals sommige zeggen:
Pas op voor het bejaarden-uurtje. Daarvoor en na is het bad nog wel eens te warm. Dat kan voor een koukleum natuurlijk wel de perfectie tijd zijn om zijn baantjes te trekken!

Als je inspiratie op wil doen:
Dit is handig leesvoer.

De topicstart kunnen we misschien met een aantal ervaren zwemmers samen naar kijken (als die er zijn). Vermelden welke zwemgerelateerde sporten er zijn, welke slagen er bestaan en welke hulpmiddelen er zijn zou natuurlijk al een leuk begin zijn! In het verlengde daarvan zouden diverse oefeningen kunnen vermeld worden, maar misschien gaat de TS dan al vrij ver.

Groentjuh wijzigde deze reactie 18-12-2018 16:12 (5%)

• blitzkrieg
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 06:48

blitzkrieg

appetjo he!!

Ik loop en fiets ook. Maar dat is gewoon iets totaal anders als het zwemmen. Hoewel ik tijdens het lopen of fietsen ook wel in de "zone" kan komen lukt me dat niet zoals met zwemmen. Daar ben je gewoon de hele tijd bezig met je ademhaling en slag. Soort van meditatie voor mij. Ik verveel me in ieder geval nooit.

Ik zwem zomers altijd in het buitenbad hier in de buurt. 1 a 2x in de week een uur.
Gewoon borstcrawl banen trekken. De 4km in een uur die ik in mijn jeugd haalde red ik niet meer, maar 3,8km in een uur red ik nog.

blitzkrieg wijzigde deze reactie 24-12-2018 12:46 (65%)

• Master FX
  • Registratie: juni 1999
  • Laatst online: 19-05 09:57
Wow een zwemtopic!!!! Hier ook een zwemfanaat!
Zwemmer (masters 40+), trainer, official, en KNZB borstcrawlcursus instructeur.

Als je vragen hebt, laat maar weten!

Intel i7 920 | Asus P6T-SE | Kingston 4GB DDR3 | Asus ENGTX260/HTDI/896MD3 | 1.5 TB Samsung Ecogreen | 16x Liteon DVD | 8x NEC DVDr | 24" Samsung Syncmaster 2493HM | Aopen HX08

• The Eagle
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 22:39

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Oude zwemmer hier. In mijn jeugd veel gedaan, met name waterpolo :)
Was erg leuk, zou ik best weer willen doen maar die trainingstijden zijn altijd zo volkomen ruk. Echt ondergeschoven kindje wat dat betreft. En ik ga niet op een dinsdag om 2200 - 2330 nog eens in het water liggen, da's niet et een jong gezin te combineren :/

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Galois
Ik heb vandaag mijn eerste borstcrawl-les gehad. En wat is het moeilijk om adem te halen! :)

Aan het einde van de les had ik eindelijk een beetje een ritme te pakken, waardoor het ademen _af en toe_ goed ging. Wat vooral hielp was de laatste oefening die we deden. De trainer noemde dat de 'Japanse glijslag': we moesten de ene hand bij de andere leggen (helemaal gestrekt), 3 seconde 'uitglijden' en dan pas weer door. Omdat ik dan wat meer tijd had om mij op mijn ademhaling te concentreren, leek dat een stuk beter te gaan.

Dinsdag- of woensdagavond ga ik zelf met de oefeningen van vandaag wat mee oefenen. Maar ik heb echt het gevoel dat ik eerst mijn ademhaling op orde moet hebben, voordat ik op andere dingen kan letten. Het is duidelijk nog geen automatisme.

Maar ik vond het wel erg leuk om te doen. Het uur was zo voorbij!

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

• Steffie
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 00:01

Steffie

Opaque

Galois schreef op maandag 28 januari 2019 @ 16:51:
Nu vond ik het leuk om haar een zwemanalyse cadeau te doen en ik kwam deze tegen: https://www.zwemanalyse.nl/aanbod/zwemanalyse/

Heeft iemand ervaring met zo'n analyse of soortgelijke (andere bedrijven en tips uiteraard welkom)?
Ik heb een half jaar geleden een 12 wekenlange borstcrawlcursus in Amerena in Amersfoort gedaan. Dit was onder leiding van Edwin van Norden. Hij staat ook tussen het lijstje trainers op die site. Die cursus was heel leuk om te doen. Ten opzichte van een aantal andere deelnemers was ik al iets meer gevorderd, maar nog lang niet perfect natuurlijk. Bij die cursus kon hij in ieder geval goed op iedereens individuele niveau inspelen met aanwijzingen en oefeningen. Ik ben er een stuk op vooruit gegaan, zwom eerst ongeveer dezelfde tijden als jij noemt. Nu lukt 100m aan een stuk in ongeveer 1:20. En als ik rustiger zwem (50 seconden over 50m), dan houd ik het wel een uur vol.

Steffie wijzigde deze reactie 29-01-2019 00:27 (9%)

With the sun and the moon on either side of his helmet, a new star is born in the name of Valentino Rossi

• Galois
Mad-Matt schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 13:53:
Leuk topic.

Ik heb een zwaar beroerde conditie en ik vind zwemmen erg leuk. Is een borstcrawl cursus dan al aan te raden of eerst te werken aan de conditie?

Gek genoeg zelf nooit aan gedacht om zo op te pakken, maar wel erg leuk, dus bedankt voor het topic :)
Jazeker. Ik volg de cursus van de KNZB (zie hier) en heb een erg goede conditie van hardlopen en fietsen. Maar mijn beperkende factor is niet mijn conditie, maar de zwemtechniek en vooral ademhaling.

Kortom: ik denk dat je als beginner met een 'beroerde' conditie ook geen last van zal ondervinden, aangezien de beperkende factor niet je conditie zal zijn, maar de zwemtechniek an sich.

Ik kan het iedereen aanraden overigens. Erg leuk om te zien hoe snel je vooruit gaat als beginner... :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Pino112
  • Registratie: november 2007
  • Nu online
EdwinW schreef op dinsdag 19 februari 2019 @ 13:51:
Is er iemand die bij het zwemmen (binnenbad) zijn/haar activiteiten bijhoudt met een smartwatch ? Op de racefiets met fietscomputer en de bijbehorende sensoren laat Strava best veel informatie zien. Bij sommigen zie ik ook dat ze hun zwemsessies bijhouden in Strava, maar de informatie die je dan te zien krijgt, is nogal beperkt. Voor het zwemmen heeft Speedo een vergelijkbaar platform met de naam Speedo On en kan zo te zien veel meer informatie tonen, hoewel dat ook afhankelijk blijkt te zijn van de gebruikte smartwatch. Zover ik kan nagaan, is het aantal devices die een integratie hebben met Speed On nog beperkt. In ieder geval de Samsung Gear Fit 2 en de Garmin Fenix 5 serie. Laatstgenoemde is best wel aan de prijs aangezien ik deze alleen voor in het zwembad zal gebruiken en niet op de fiets. Heeft iemand dus ervaring met Speedo On en heeft wellicht een voorbeeld van zijn profiel?
Ik gebruik mijn Apple Watch, houdt bij hoeveel meter per slag en ook de sets die je zwemt.

Leuk topic om te volgen, zwem zelf sinds 1.5 jaar weer bij een vereniging (masters 25+) en doe ook mee met ONMKs :)

• Galois
Even een korte update van mijn vorderingen als complete beginner die sinds 2 maanden borstcrawlles heeft. Zoals bij alles wat je niet kunt en gaat leren is de groeicurve in het begin steil :)

Het ademhalen gaat steeds beter, al merk ik nog steeds wel dat dit mij nog wel beperkt in vorderingen. Het duurt even voordat het mij lukt om in een bepaald ritme te komen en als ik uit dat ritme ga, dan duurt het weer even om weer terug te komen.

Gisteren voor het eerst 400 meter achter elkaar gezwommen (in 25 m bad). En dat ging best redelijk moet ik zeggen. Wel met een erg laag tempo (3:30/100 m, al weet ik niet goed of dit echt een laag tempo is voor beginners met 16 uur zwemervaring :)). Heb op zaterdag dus de zwemles en door de week zwem ik zelf nog ruim een uur. De afgelopen 3 weken heb ik steeds 2000 meter gezwommen. Gisteren begon ik eerst een paar sessies met 2 baantjes, daarna met 3, daarna met 4 en toen ik zag dat ik op 1600 meter zag, heb ik 16 baantjes achter elkaar gedaan. Had er vorige week 10 achter elkaar.

Al met al ben ik best tevreden hoe het gaat. Het tempo maakt mij op zich niet zo heel veel uit, dat komt vast nog wel, maar ben wel verbaasd dat het 'slechts' 3:30/100 meter is. Ben benieuwd naar de vorderingen hierin (iemand ervaring mee hoe snel dit vooruit gaat?).

Het vreemde is wel dat we afgelopen zaterdag 'het wegduwen tot aan je benen' van je 'slaghand' hebben geoefend en ik daar gisteren voor mijn gevoel duidelijk verschil merkte. Dat ik veel meer stuwing had. Maar dit is niet te zien in zowel mijn snelheid niet als het aantal slagen per baan.

Maar goed... mijn doel om in september 1000 meter te zwemmen (kwart triatlon) lijkt steeds haalbaarder. Nu hopen dat ik daar geen 35 minuten voor nodig heb... :D

• Galois
Galois schreef op woensdag 3 april 2019 @ 12:49:
Tnx! Goed te zien dat het op de 735XT kennelijk wel goed gaat... dan lijkt het dus toch een issue te zijn van de Vivoactive HR. Las op het forum van Garmin dat de sensor het beter doet bij mensen die veel zwemervaring hebben (heb ik dus niet). Zou daar dus ook aan kunnen liggen...

Ben benieuwd wat mijn nieuwe Fenix 5+ zal doen :)
Vandaag voor het eerst gezwommen met mn nieuwe Fenix 5 plus en alle baantjes worden keurig geteld. Geen enkel baantje gemist (in tegenstelling tot de Vivoactive). 2000 m gezwommen.

• denyos
  • Registratie: februari 2004
  • Laatst online: 19-05 19:29
Ik gebruik mijn paddles ongeveer om de training. Belangrijk is om niet te snel te grote paddles te nemen. Zelf gebruik ik voor kracht training rode Strokemakers en die zijn flink aan de maat. Deze kosten een hoop kracht waardoor (zeker bij minder ervaren zwemmers) je slagfrequentie naar beneden gaat en daardoor vaak de rest van de techniek minder goed wordt uitgevoerd.

Naast de genoemde strokemakers heb ik ook een set kleinere paddles die ik gebruik puur voor techniek. Daarbij steek ik alleen mijn middelvinger door het rubber en geen rubber bij de pols. Hierdoor moet ik goed insteken en met hoge elleboog overhalen. Doe ik dat niet, dan klapt de paddle gelijk dubbel.

Edit: In 2014 ben ik begonnen met structureel zwemmen en sindsdien heb ik ook een 4-tal cursussen gevolgd. Tijdens de basis cursus maakten we gebruik van de Arena Vortex paddles. Maat M voor dames en maat L voor heren.

Als aanvulling op de tip van het wrikken (scullen) hierbij nog een linkje naar een pagina met een hoop oefeningen voor de armen en video uitleg hoe je deze oefeningen nu echt goed uitvoert http://www.tri-experience.com/armslag.html

denyos wijzigde deze reactie 18-04-2019 14:18 (23%)

Runalyze

Acties:
  • +1Henk 'm!

• denyos
  • Registratie: februari 2004
  • Laatst online: 19-05 19:29
Wat je al goed doet is de 2km in blokjes opdelen. Hierbij kan je best veel varieren zoals je zelf al aan het uitproberen bent. Wat voor mij helpt is om "even rust" een vaste tijd te laten zijn binnen een blok.
Als ik bijvoorbeeld rustig 15x100 zwem, dan is de "even rust" voor mij vaak rond de 15 seconden.

Ideetjes voor een blok:
- 10x 100 meter zwemmen en daarbij iedere 2:30 starten. Je rust is de tijd die je over hebt gehouden. Dus als je de eerste 100 in 2:00 zwemt, dan heb je 30 seconden pauze, maar als je hem in 2:20 zwemt heb je maar 10 seconden rust. Hierbij kan je probereren een tempo te vinden dat je structureel vol houdt waardoor je na de eerste 100 bijna even veel rust heb als na de laatste. Maar je kan ook wat harder zwemmen en kijken hoe veel keer je die vol houdt waarbij de rust steeds korter wordt. Blijf wel netjes zwemmen! Meters maken puur op kracht met een slechte techniek levert (praktisch) niks op.

- Piramide zwemmen, 200, 100, 50, 25, 50, 100, 200 (andersom dus dan wat je nu al zelf doet)

Zelf zwem ik ongeveer 1x per maand een test setje om te kijken waar ik sta richting een hele triatlon.
100meter rustig inzwemmen en daarna:
4 X 400m met 30seconden rust
4 X 300m met 20seconden rust
4 X 200m met 10seconden rust
4 X 50m met 5seconden rust = totaal 3800m
100 meter rustig uitzwemmen.

Deze zou je kunnen halveren om op 2km uit te komen.

Zelfde voor de volgende set:
Warm up
200 swim
200 kick
200 pull
200 swim

Main
400 easy
200 paddles
4 x 50 kick
300 easy
200 paddles
3 x 50 kick
200 steady
200 paddles
2 x 50 kick
100 easy
9 x 100 pull buoy, swim

250 Swim down

denyos wijzigde deze reactie 07-05-2019 10:50 (8%)
Reden: extra set toegevoegd

Runalyze

Acties:
  • +1Henk 'm!

• blitzkrieg
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 06:48

blitzkrieg

appetjo he!!

Het buitenbad is weer open, dus mijn zwemseizoen is ook weer begonnen.
Gisteren voor het eerst weer wezen zwemmen, was wel koud, maar daardoor ook lekker rustig. Had eerst privebad, later kwam er nog 1 persoon zwemmen.

Een uur borstcrawl gezwommen, 3300m totaal. Aan het einde wel bijna kramp in mijn bovenbenen van het afzetten en in mijn kuiten van de beenslag. Spierpijn valt me 100% mee vandaag.
Had het alleen de hele avond na het zwemmen wel koud, in bed ook, werd er om half 2 vannacht nog wakker van.

@Galois, dat saaie herken ik helemaal niet, het is voor mij een uur meditatie.
Pagina: 1

OnePlus 7 Pro (8GB intern) Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG OLED C9 Google Pixel 3a XL FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Economie en maatschappij

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True