Leuk, een zwemtopic! Ik zwem mijn hele leven al, ook niet zo gek met een moeder die al ruim 40 jaar lang zwemles geeft
Tijdens corona heeft het wel behoorlijk stil gelegen, maar de laatste tijd ben ik het weer aan het oppakken. Merk dat het wel weer zwaar aan het gaan is, maar ik ben maar "gewoon" een baantjeszwemmer die het voor de lol en de conditie doet en niet geïnteresseerd in zo snel mogelijke tijden neerzetten of iets dergelijks. Merk wel dat ik duidelijk langzamer aan het gaan ben dan voor corona en ik ben dan ook wel weer zo dat ik terug naar de tijden wil die ik toen zwom. Ik doe borstcrawl, meestal zo'n 1,5km - 2km per sessie, verdeeld in blokken van 250 meter (10 baantjes in een 25 meter bad). Over die 250 meter deed ik meestal 4:45 - 5:00 minuten en toen ik echt fanatiek bezig was zat ik op de 4:30 minuten. Denk dat het nu 5:30 - 5:45 is en ik wil wel terug naar die maximaal 5 minuten, ook al zeg ik dat ik geen wedstrijdzwemmer ben en niet geïnteresseerd ben in zo snel mogelijk zwemmen
Maar ben vooral bezig met de conditie terug opbouwen, in juni is er de jaarlijkse zwemmarathon in het zwembad waar ik zwem (en waar mijn moeder werkt), van 19:00 tot 1:00 zwemmen voor het goede doel (in teamverband hoor, team van 8-10 man en er is er steeds maar eentje in het water). Is altijd een erg leuk evenement, maar vorig jaar deed ik vrijwel ongetraind mee en dat was toch even vervelend de volgende dag. Dat gaat dit jaar wel goed komen denk ik, ben alweer een tijdje begonnen.
Qua bril heb ik de EyeQua Sport, prima brilletje die lekker comfortabel zit. Heb ook vrijwel geen last van beslagen glazen. Ook is die voor vrijwel dezelfde prijs op sterkte te krijgen.
Qua zwembroek heb ik gewoon een surfshort die ik ook op het strand aan heb, maar die geeft wel enorm veel weerstand met het zwemmen. Ik had altijd een zwemboxer (ik noem het voor het gemak maar even een speedo-met-pijpjes, maar het is geen jammer), dat zwom altijd wel lekkerder. Maar ik ben de laatste jaren nogal wat aangekomen en ik voel me niet meer comfortabel genoeg om zo'n zwemboxer aan te trekken, dus verhul ik mezelf maar in een surfshort. Iemand tips voor iets waarmee het iets lekkerder zwemmen is, maar waarin ik me ook niet zo druk hoef te maken dat ik er opgepropt uitzie? Of zal ik daar als die 20 kilo er weer af zijn pas weer aan beginnen?
Mijn baantjes tel ik overigens gewoon in m'n hoofd, al raak ik af en toe de tel wel eens kwijt. Ik heb een Samsung Watch 4 die een zwemfunctie heeft, maar ik ben daar altijd een beetje panisch voor (ook met de waterdichte telefoon die ik heb) en durf dat soort dingen nooit daadwerkelijk uit te testen. Ben veel te bang dat er ergens een miniscuul klein krasje zit dat je niet ziet, maar waardoor de waterdichtheid wel aangetast is en het ding kapot gaat. Misschien toch eens denken aan een goedkope fitbit of iets dergelijks. Iemand daar wellicht nog tips voor?