Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Het grote zwemtopic (deel 1)

Pagina: 1
Acties:

• Galois
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 08:24
Mede-auteurs:
  • Master FX
  • Registratie: juni 1999
  • Laatst online: 20-02 13:43

Master FX

• Groentjuh
  • Registratie: september 2011
  • Nu online

Groentjuh

Ik ben vaak te vinden in de wielren, MTB en hardloopfora. Sporten die veelvuldig door dezelfde sporter af worden gewisseld. Nu ga ik in januari beginnen met een borstcrawlcursus. Mijn borstcrawltechniek is zo slecht dat ik na 2 baantjes buiten adem ben... Het lijkt mij leuk om dit te kunnen.

Ik had verwacht dat er net zoals bij hardlopen en fietsen ook een zwemtopic zou zijn en zocht deze om wat inspiratie op te doen en ideeën uit te wisselen. Er is wel een triathlontopic, maar dat is wel specifieker dan allen zwemmen.

Dus hopelijk dat deze ook zo uit kan groeien en populair wordt als de hardloop- en fietstopics. En aangezien mijn zwemervaring zo nihil is, ben ik denk ik niet de aangewezen persoon om een mooie topicstart te maken, dus mocht een ervaren zwemmer dit willen doen... :)

Ik moest voor mijn zwemcursus van de KNZB (mijnzwemcoach.nl) (naast een zwembroek en een brilletje :) ) een plankje, pullbuoy, zoomers en front snorkel aanschaffen. Ben benieuwd in hoeverre deze ook echt nuttig gebruikt zullen worden.

Mijn wens/doel is om na deze 12 weken 2 km (ok, 1,9 dan) achter elkaar te kunnen zwemmen. En het liefst dan ook in 45 minuten :) Ben benieuwd of dit haalbaar is. Naast de les op zaterdag wil ik op dinsdag- of woensdagavond ook zelf naar het zwembad gaan om het geleerde in de les te oefenen.
Nog helemaal geen triathlon-plannen, maar wie weet in de toekomst.

Ik sport zo'n 4 tot 6 uur in de week, hardlopen en fietsen, en heb een redelijk goede conditie. Ik geniet echt van het hardlopen en fietsen. Je ziet van alles, maakt van alles mee... Zonder enige zwemervaring, lijkt mij zwemmen dus een stuk saaier. Je ziet immers niets om je heen en bent continu bezig met heen en weer te zwemmen. Wordt dit ook zo ervaren door jullie?

Ben benieuwd of dit een mooi, groot topic kan worden en mocht er iemand zijn met veel ervaring die dit over wil nemen of een topicstart wil maken: laat maar weten!

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

• monkel
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 21-02 19:22
Goed bezig!
Vanwaar die 1,9 km eigenlijk? Overigens kan je een pull buoy vaak zowel voor armen als voor benen zwemmen gebruiken. Een los plankje is volgens mij niet direct nodig.

• Nat-Water
  • Registratie: december 2013
  • Nu online
Succes! Met een goeie techniek (en dat is het belangrijkste imo) komt die 2km wel goed. Maar ga het net zo doen als dat je voor hardlopen traint. Niet te veel willen tegelijkertijd. Beter dat je een weekje langer erover doet dan en dan dat je netjes je slag doet in plaats van dat je loopt te harken en je kont alle kanten op zwiept als je je benen gebruikt.

Ik vind zwemmen en hardlopen eigenlijk wel vergelijkbaar. Bij beide kan ik mijn gedachten op 0 zetten en heerlijk mijn lichaam moe maken. Bij hardlopen is het zelfs nog dat je een beetje je tempo probeert vast te houden of een versnelling tussendoor pakt, waarbij baantjes trekken redelijk simpel is. Heerlijk rustgevend om in 'je eigen wereld' te zitten.

Ook wel even een kleine nuance. Getraind zijn met hardlopen en fietsen helpt, maar verwacht geen wonderen. Andere bewegingen, andere spieren.

(Ik doe zelf niet aan banentrekken, maar aan waterpolo. Ik heb ook mijn nodige bezoekjes aan het zwembad per week :))

Ik moest trouwens dan weer wel opzoeken wat een pullbuoy en zoomers waren.. ik heb puur leren zwemmen met een plankje. Een snorkel vind ik overdreven, als het goed is leer je ademhalen tijdens je slag bij je cursus.

Nat-Water wijzigde deze reactie 10-12-2018 13:17 (9%)

Naar verhalen over Van Gogh luister ik maar met een half oor.

• Galois
monkel schreef op maandag 10 december 2018 @ 13:04:
Goed bezig!
Vanwaar die 1,9 km eigenlijk? Overigens kan je een pull buoy vaak zowel voor armen als voor benen zwemmen gebruiken. Een los plankje is volgens mij niet direct nodig.
Omdat dat de afstand is van een halve triatlon :)

Ik had ze nog speciaal gemaild om te vragen welke onderdelen echt nodig waren en gebruik werden tijdens de lessen. Ze gaven aan dat het plankje gelijk bij de eerste les nodig was en dat verderop in de cursus ook een pull buoy, zoomers en snorkel gebruik zouden worden. Dat ik ze dus echt wel moest aanschaffen...

Dat heb ik vandaag dus maar gedaan. Bij proswimwear.nl overigens. Voor het hardlopen en fietsen ken ik mijn winkeltjes wel, maar voor het zwemmen dus niet. Is dit een beetje een bekende winkel? Ze hadden in ieder geval goede prijzen (beter dan de webshop van de KNZB ondanks mijn 20% korting als cursist).

Ik heb er in ieder geval wel heel veel zin in en zoals @Nat-Water ook zegt, herken ik van het hardlopen ook wel het 'verstand op 0, genieten van het moe worden, rustgevend'...

Ik weet dat ik geen wonderen moet verwachten van mijn hardloop- en fietsconditie... maar stiekem doe ik dat wel een beetje. Ik ben erg fit (10k hardloop tijd van 37 minuten, marathon van onder de 3 uur, solo 100 km fietsen met een gemiddelde van 32 kmh, ...), dus stiekempjes hoop ik wel dat ik vele voordelen zal hebben aan deze conditie (tov een minder getraind persoon met dezelfde zwemskills). We gaan het zien!

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

• Toppertje
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 10:05
Die cursus heb ik ook gedaan, erg nuttig! Een plankje, pullbuoy en zoomers zijn aan te raden, de snorkel is niet zozeer nodig, ademhalingstechniek leer je tijdens de cursus, mocht je daar moeite mee hebben kun je die altijd nog aanschaffen.

Bij onze groep ging het echt voornamelijk om de techniek en niet om de conditie, dus als je die 1,9km wilt zwemmen zul je naast de cursus inderdaad nog wel aan conditietraining moeten doen. Mijn ervaring is dat ondanks een redelijke conditie, zwemmen toch een andere belasting is, dus onderschat het niet ;) vooral toen we met keerpunten begonnen, dat vreet energie.

• Nat-Water
  • Registratie: december 2013
  • Nu online
Ik kan vertellen dat het wel verschil maakt, maar je hebt ook nog je armen enzo.. ;)

Ik ben zelf 4 jaar geleden begonnen met hardlopen, en ik zwem inmiddels al 19 jaar ofzo. Het verschil merk je in de kracht in je benen, en ik merkte dan ook dat ik sneller ging zwemmen toen (en hoger uit het water kwam, maar dat is voor jou niet relevant :P )

Grappig genoeg dacht ik trouwens hetzelfde als jij toen ik ging hardlopen. Conditietechnisch ben je er dan wel klaar voor, maar je gebruikt je lichaam anders. Nu is zwemmen wel minder belastend voor je lichaam dan hardlopen bijvoorbeeld is, dus dat zal bij jou meevallen. Ik vind het altijd heerlijk om op zondag lang te lopen en dan maandag nog wat te zwemmen om de verzuurdheid uit de benen te krijgen.

Nat-Water wijzigde deze reactie 10-12-2018 13:33 (5%)

Naar verhalen over Van Gogh luister ik maar met een half oor.

• Dannyo90
  • Registratie: juni 2011
  • Laatst online: 09:53
Galois schreef op maandag 10 december 2018 @ 12:58:
Ik ben vaak te vinden in de wielren, MTB en hardloopfora. Sporten die veelvuldig door dezelfde sporter af worden gewisseld. Nu ga ik in januari beginnen met een borstcrawlcursus. Mijn borstcrawltechniek is zo slecht dat ik na 2 baantjes buiten adem ben... Het lijkt mij leuk om dit te kunnen.

Ik had verwacht dat er net zoals bij hardlopen en fietsen ook een zwemtopic zou zijn en zocht deze om wat inspiratie op te doen en ideeën uit te wisselen. Er is wel een triathlontopic, maar dat is wel specifieker dan allen zwemmen.

Dus hopelijk dat deze ook zo uit kan groeien en populair wordt als de hardloop- en fietstopics. En aangezien mijn zwemervaring zo nihil is, ben ik denk ik niet de aangewezen persoon om een mooie topicstart te maken, dus mocht een ervaren zwemmer dit willen doen... :)

Ik moest voor mijn zwemcursus van de KNZB (mijnzwemcoach.nl) (naast een zwembroek en een brilletje :) ) een plankje, pullbuoy, zoomers en front snorkel aanschaffen. Ben benieuwd in hoeverre deze ook echt nuttig gebruikt zullen worden.

Mijn wens/doel is om na deze 12 weken 2 km (ok, 1,9 dan) achter elkaar te kunnen zwemmen. En het liefst dan ook in 45 minuten :) Ben benieuwd of dit haalbaar is. Naast de les op zaterdag wil ik op dinsdag- of woensdagavond ook zelf naar het zwembad gaan om het geleerde in de les te oefenen.

Ik sport zo'n 4 tot 6 uur in de week, hardlopen en fietsen, en heb een redelijk goede conditie. Ik geniet echt van het hardlopen en fietsen. Je ziet van alles, maakt van alles mee... Zonder enige zwemervaring, lijkt mij zwemmen dus een stuk saaier. Je ziet immers niets om je heen en bent continu bezig met heen en weer te zwemmen. Wordt dit ook zo ervaren door jullie?

Ben benieuwd of dit een mooi, groot topic kan worden en mocht er iemand zijn met veel ervaring die dit over wil nemen of een topicstart wil maken: laat maar weten!
Leuk om te horen dat jij gaat beginnen aan een borstcrawl cursus. Zelf ben ik in september begonnen met deze cursus en ik heb er ontzettend veel aan gehad. Mijn doel is om over 7-10 jaar een volledige triatlon te volbrengen en ben daar nu langzaam mee begonnen.

De cursus is met name gericht op de techniek en niet op conditie. Kwaliteit boven kwantiteit werd er bij ons gezegd, liever 25 meter borstcrawl met een goede techniek dan 100 met een slechte. Het plankje, pullbuoy en zoomers hebben wij heel veel gebruikt. De front-snorkel heb ik helemaal niet gebruikt en zelfs niet gekocht. Het is voor sommige oefeningen wel makkelijker, maar zonder is het geen ramp. In mijn optiek forceer ik mijzelf dan om de ademhaling onder controle te hebben. Ik heb overigens alles bij de decathlon gehaald, iets goedkoper dan via de website van knzb.

Veel succes met de cursus!

• Galois
Leuk om te horen @Dannyo90!

Ja, de techniek zal ook bij mij het allerbelangrijkste zijn. Mijn borstcrawl is volledig door mijzelf aangeleerd: gewoon wat heen en waar slaan met mijn armen :) De conditie dat komt wel. Ik dacht dus aan om één avond in de week ook nog zelf te oefenen en dan dus gewoon baantjes te zwemmen en het geleerde in de praktijk te brengen. Die training zal dus meer op de conditie gericht zijn verwacht ik. Althans, als het mogelijk is om dan een flink aantal baantjes achter elkaar te zwemmen. Want hoeveel kan jij nu achter elkaar zwemmen?

• monkel
Galois schreef op maandag 10 december 2018 @ 13:25:
[...]

Omdat dat de afstand is van een halve triatlon :)
Dus eigenlijk had je ook terecht gekund in het triathlon-topic ;)

• meermarco
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 09:12
Eindelijk een zwemtopic :-) zelf sinds kort ook bezig. Begon met 25 banen en inmiddels het dubbele (circa 45 minuten). Wilde eerst aan conditie en spieren werken (revalidatie) en ga het nieuwe jaar ook beginnen met een les borstcrawl. Doe nu nog schoolslag.

• EdwinW
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 09:05

Mwah ... Vergeet het sociale aspect niet. Als je wekelijks op dezelfde dag baantjes gaat trekken, kom je vaak dezelfde zwemmers tegen. Heb je al snel aanspraak. Gevorderde zwemmers kunnen je dan ook nog van advies voorzien.

EdwinW wijzigde deze reactie 17-12-2018 18:52 (0%)
Reden: Typo

• EdwinW
Galois schreef op maandag 10 december 2018 @ 14:01:
Die training zal dus meer op de conditie gericht zijn verwacht ik. Althans, als het mogelijk is om dan een flink aantal baantjes achter elkaar te zwemmen. Want hoeveel kan jij nu achter elkaar zwemmen?
Als naar me zelf kijk, wisselt dat en is voor een groot deel afhankelijk van de watertemperatuur. Op de racefiets kan ik makkelijk overweg met temperaturen van 30+. In het zwembad gaat het bij hogere temperaturen op een rustig tempo. Warm water bij schoolslag mag dan aangenaam zijn, bij borstcrawl is dat niet het geval.

• Galois
Maar de watertemperatuur is in het zwembad toch wel constant?

Het sociale aspect zal ik denk ik weinig van merken (behalve tijdens de les dan), aangezien ik denk ik door de week steeds op een ander tijdstip zal kunnen... Maar het sociale aspect kan zeker wel motiverend zijn.

• monkel
Galois schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 10:09:
Als je in je lokale 25m-zwembadje net na het bejaarden-uurtje gaat zwemmen, heb je kans dat de temperatuur flink opgeschroefd is. Bij een goed 50m-bad ligt de temperatuur vaak een stuk lager (wat uiteindelijk ook prettiger is)

• EdwinW
Dat ligt er inderdaad aan. Bij kleinere zwembaden heb je op een vaste dag een zgn. warmwaterdag. Is dat bv. een woensdag, dan heb je op dinsdag en donderdag ook nog te maken met de hogere temperaturen. Grotere zwembaden hebben voor dit soort doelgroepen (senioren, baby, zwangeren) een warm doelgroepenbad en een relatief koel sportbad.

EdwinW wijzigde deze reactie 18-12-2018 21:38 (4%)
Reden: Typo

• Groentjuh
  • Nu online
Qua hulpmiddelen was het geloof ik:
plankje: voor oefenen beenslag (zowel conditie als techniek)
pullbuoy: voor oefenen armslag (zowel conditie als techniek)
zoomers: krachttraining beenslag en hulpmiddel techniek armslag (betere beenslag geeft de mogelijkheid om sommige techniekoefeningen beter uit te voeren)
front snorkel: Verbetering techniek armen en benen, en ligging (ademhaling van borstcrawl kan verstorend werken indien de ademhalingstechniek niet op orde is)

Enige die in het rijtje mist is paddles:
paddles: krachttraining en hulpmiddel techniek armslag. (Meeste paddles straffen verkeerde armtechniek af; met goede techniek is het krachttraining)

Alles behalve zwembroek/zwempak en zwembril is noodzakelijk. De rest is hulpmiddel, dat nuttig kan zijn in bepaalde situaties.
2 kilometer in 45 minuten geeft je 2,67 km/uur = ~0,74 m/s = ~33,75 seconde per 25 meter baan = ~67,5 seconde per 50 meter baan.

Dat is zeker ook leuk streven voor langere afstand en er is zeker daarna nog veel ruimte om jezelf te verbeteren. Sprintjes kunnen bijvoorbeeld ook best leuk zijn! En die 2 kilometer kan sneller!
Vind leuke zwemmaatjes tijdens vaste zwemmomenten. Verbeter elkaar! Als je dicht bij elkaar ligt qua techniek kunnen sprintjes bijvoorbeeld heel spannend zijn!

Soms zwem je alleen, maar je vindt al snel mede-zwemmers. Kan daarmee best gezellig zijn. Daarvoor zal je echter wel een beetje zelfde momenten moeten hebben.
Doorgaans wel, maar zoals sommige zeggen:
Pas op voor het bejaarden-uurtje. Daarvoor en na is het bad nog wel eens te warm. Dat kan voor een koukleum natuurlijk wel de perfectie tijd zijn om zijn baantjes te trekken!

Als je inspiratie op wil doen:
Dit is handig leesvoer.

De topicstart kunnen we misschien met een aantal ervaren zwemmers samen naar kijken (als die er zijn). Vermelden welke zwemgerelateerde sporten er zijn, welke slagen er bestaan en welke hulpmiddelen er zijn zou natuurlijk al een leuk begin zijn! In het verlengde daarvan zouden diverse oefeningen kunnen vermeld worden, maar misschien gaat de TS dan al vrij ver.

Groentjuh wijzigde deze reactie 18-12-2018 16:12 (5%)

• frankyboy707
  • Registratie: december 2007
  • Laatst online: 09:07
Grappig om in dit topic te zien dat er meer tweakers een borstcrawlcursus (gaan) doen, vaak in combinatie met wielrennen/ hardlopen. Vanaf januari ga ik ook de borstcrawlcursus doen (in Almere) en was een beetje bang dat ik met behoorlijk wat echte jonkies in het water zou liggen, maar als ik zo zie dat meer mensen van mijn leeftijd het doen/ gaan doen (tenminste ik verwacht dat de 90 in @Dannyo90 zijn bouwjaar is) stelt me dat weer gerust.

Ik wil het voorlopig combineren met fietsen/ spinnen maar hoop over enige tijd ook het hardlopen er weer bij te kunnen pakken.

• Galois
Nou, vrijdag met een ervaren (bevriende) zwemmer wezen zwemmen en mijn eerste 'zwemles' gekregen. Ik moet zeggen dat ik het erg lastig vond! Vooral het ademhalen was erg lastig. Je moet toch wel 'synchroon' met je slagen ademhalen en als je (zoals bij mij continu het geval) uit fase gaat, dan loopt alles in de soep :)

Een hele tijd de schoolslag gedaan met als doel 'ademhaling onder controle krijgen'. Ik moest bij elke slag met mijn hoofd boven water en bij het sluiten van mijn benen weer boven water komen. EN uitademen onder water. Dat was ook wel een dingetje...

Vond het erg lastig in ieder geval en ben benieuwd waar ik sta na die 12 lessen. Nu lukt zo'n 3 baantjes borstcrawl, wat ook de absolute max is.

Had gisteren trouwens ook erg veel spierpijn (terwijl ik dus veel fiets en hardloop).
frankyboy707 schreef op vrijdag 21 december 2018 @ 15:32:
Grappig om in dit topic te zien dat er meer tweakers een borstcrawlcursus (gaan) doen, vaak in combinatie met wielrennen/ hardlopen. Vanaf januari ga ik ook de borstcrawlcursus doen (in Almere) en was een beetje bang dat ik met behoorlijk wat echte jonkies in het water zou liggen, maar als ik zo zie dat meer mensen van mijn leeftijd het doen/ gaan doen (tenminste ik verwacht dat de 90 in @Dannyo90 zijn bouwjaar is) stelt me dat weer gerust.

Ik wil het voorlopig combineren met fietsen/ spinnen maar hoop over enige tijd ook het hardlopen er weer bij te kunnen pakken.
Volgens mij is dat niet het geval. Ik heb juist meer het gevoel dat het wat 'oudere' mensen zijn die interesse krijgen in zwemmen. Of (zoals ik) fanatieke hardlopers en fietsers die het zwemmen onder de knie willen krijgen vanwege triathlon-kriebels.

Ik begin dus ook in januari, 12 lessen. Als complete beginner. Ben benieuwd naar jouw vorderingen va. januari! Leuk om dat te volgen.

Ik mis overigens al 2 lessen van die 12 vanwege werk en reeds gepland weekendje weg... :(

Galois wijzigde deze reactie 23-12-2018 15:05 (42%)

• sheez88
  • Registratie: april 2006
  • Laatst online: 08:12

Uh nee. Ik heb vorig jaar de gevorderden cursus gedaan en de gemiddelde leeftijd was ongeveer 45 jaar en de jongste zal niet jonger dan 25 zijn geweest. De man / vrouw verhouding was dan wel tegenvallend; er was maar 1 vrouw en zo'n 15 mannen.

Ik ben zelf in zo'n 3 maanden van 0 naar 3km gegaan (aan 1 stuk uiteraard). Ik heb in het begin gebruik gemaakt van dit schema: http://ruthkazez.com/swimming/ZeroTo1mile.html. Ik zwom 3x in de week. Het gekke bij zwemmen is dat er een soort van mentale barriere is waar je doorheen moet om verder dan een paar baantjes te kunnen zwemmen aan 1 stuk; je kunt het langer volhouden dan je lichaam aangeeft. Dat schema heeft me ook geholpen om die barriere te doorbreken.

Ik lieg ALTIJD... zie je dat was weer een leugen!

• Groentjuh
  • Nu online
sheez88 schreef op zondag 23 december 2018 @ 15:23:
[...]
Het gekke bij zwemmen is dat er een soort van mentale barriere is waar je doorheen moet om verder dan een paar baantjes te kunnen zwemmen aan 1 stuk; je kunt het langer volhouden dan je lichaam aangeeft. Dat schema heeft me ook geholpen om die barriere te doorbreken.
Ik denk dat het een groot deel techniek en ook zelfkennis is. Hoe hard kan ik (en hoe voelt dat) als ik 1 (lange) afstand wil zwemmen. Dat schema is overigens erg basis. Dat zwemschema is voornamelijk gewoon 'doen'. Als je het vergelijkt naar bijvoorbeeld zwemschema's van mijnzwemcoach. Die schema's bevatten ook techniek oefeningen. Daarmee krijg je gemakkelijker een beter techniek dan gewoonweg 'dom' doen.
Galois schreef op zondag 23 december 2018 @ 15:02:
Ik moet zeggen dat ik het erg lastig vond! Vooral het ademhalen was erg lastig. Je moet toch wel 'synchroon' met je slagen ademhalen en als je (zoals bij mij continu het geval) uit fase gaat, dan loopt alles in de soep :)
Borstcrawl is veel tegelijk. 2 armen, die ieder in een aparte fase zitten, inderdaad ademhaling, die daar omheen werkt (met een beetje oefenen kan je ook wel 25 meter zonder!), en nog beenslag en soms ook nog ligging in de gaten houden. Net autorijden met kijken, gas, rem, koppeling, schakelen etc etc! In het begin moeilijk, maar het went snel!
Had gisteren trouwens ook erg veel spierpijn (terwijl ik dus veel fiets en hardloop).
Fietsen en hardlopen zijn veel meer benen dan armen. Bij borstcrawl kan dat wel eens andersom uitkomen. Heb je toevallig last van schouders/armen?
Volgens mij is dat niet het geval. Ik heb juist meer het gevoel dat het wat 'oudere' mensen zijn die interesse krijgen in zwemmen. Of (zoals ik) fanatieke hardlopers en fietsers die het zwemmen onder de knie willen krijgen vanwege triathlon-kriebels.
Voor triathlon kriebels geloof ik zeker! Zie ik in het zwembad ook! Ouderen doen dit eerder dan de jonkies.

Jonkies die snel borstcrawl willen zwemmen zullen zich al snel aansluiting bij een (wedstrijd)zwemvereniging en via die route borstcrawl en andere slagen leren.

• blitzkrieg
  • Registratie: december 2000
  • Nu online

blitzkrieg

appetjo he!!

Ik loop en fiets ook. Maar dat is gewoon iets totaal anders als het zwemmen. Hoewel ik tijdens het lopen of fietsen ook wel in de "zone" kan komen lukt me dat niet zoals met zwemmen. Daar ben je gewoon de hele tijd bezig met je ademhaling en slag. Soort van meditatie voor mij. Ik verveel me in ieder geval nooit.

Ik zwem zomers altijd in het buitenbad hier in de buurt. 1 a 2x in de week een uur.
Gewoon borstcrawl banen trekken. De 4km in een uur die ik in mijn jeugd haalde red ik niet meer, maar 3,8km in een uur red ik nog.

blitzkrieg wijzigde deze reactie 24-12-2018 12:46 (65%)

• Dannyo90
  • Registratie: juni 2011
  • Laatst online: 09:53

bij ons in de groep was ik de jongste en inderdaad met een bouwjaar van 90 ;-)
Galois schreef op maandag 10 december 2018 @ 14:01:
Leuk om te horen @Dannyo90!

Ja, de techniek zal ook bij mij het allerbelangrijkste zijn. Mijn borstcrawl is volledig door mijzelf aangeleerd: gewoon wat heen en waar slaan met mijn armen :) De conditie dat komt wel. Ik dacht dus aan om één avond in de week ook nog zelf te oefenen en dan dus gewoon baantjes te zwemmen en het geleerde in de praktijk te brengen. Die training zal dus meer op de conditie gericht zijn verwacht ik. Althans, als het mogelijk is om dan een flink aantal baantjes achter elkaar te zwemmen. Want hoeveel kan jij nu achter elkaar zwemmen?
Moet eerlijk zeggen dat ik dit nog niet hebt getest. Ik zwem nu altijd met een schema vanuit mijnzwemcoach daar gaan de afstanden van 700 tot en met 2000 meter exclusief in en uitzwemmen.

• Steffie
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 21-02 22:22

Steffie

Opaque

Zwemt er iemand in Amersfoort? Ik heb wel baat bij afspreken met iemand om ervoor te zorgen dat ik ook daadwerkelijk ga. Nu is het te vrijblijvend en sla ik te makkelijk een week over.

Zwem sinds mei en doe nu ongeveer 2 tot 2.5km in een uur.

Drempel om me bij een vereniging aan te melden is nog een beetje groot...

With the sun and the moon on either side of his helmet, a new star is born in the name of Valentino Rossi

• Vanoverdegrens
  • Registratie: september 2017
  • Laatst online: 09:19
Steffie schreef op dinsdag 25 december 2018 @ 00:27:
Ik heb wel baat bij afspreken met iemand om ervoor te zorgen dat ik ook daadwerkelijk ga. Nu is het te vrijblijvend en sla ik te makkelijk een week over.

Drempel om me bij een vereniging aan te melden is nog een beetje groot...
Dat met overslaan ken ik. Ik heb me voorgenomen na de feestdagen ook weer te beginnen. Maar de discipline is wel een probleempje, vooral omdat ik nog een kwartier in de auto zit om bij het zwembad te komen. Hoe dichterbij, hoe minder ik verzaak...

Waar ik in Dld. woon zijn niet veel zwembaden en nog minder verenigingen. En de meeste verenigingen bieden niks voor de wat "oudere" zwemmer. En dan bedoel ik 30+, hoewel ikzelf al 50+ ben.

Vind het wel een leuk topic.
Zwemcursus heb ik nooit gedaan. Ben 20 jaar geleden met zwemmen begonnen na een dubbele liesbreuk-OP. Toen zat hardlopen er tijdelijk niet meer in. Al lange tijd zwem ik weinig en onregelmatig. Deze warme zomer wat vaker, omdat ik vlakbij een stuwmeer woon. En ik was 2x op vakantie aan zee. Nu wil ik echter regelmatig het water in, omdat hardlopen nauwelijks nog mogelijk is. (knie)

Hopelijk helpt dit topic bij m'n discipline. oOo

gezocht: Panasonic GM5

• Freeaqingme
  • Laatst online: 23:03
Vanoverdegrens schreef op dinsdag 25 december 2018 @ 16:49:
[...]
En de meeste verenigingen bieden niks voor de wat "oudere" zwemmer. En dan bedoel ik 30+, hoewel ikzelf al 50+ ben.
Meeste verenigingen hebben wel een 'masters'-groep toch?

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

• Vanoverdegrens
@Freeaqingme In mijn omgeving in Dld. helaas niet. Woon niet in de stad, en we zijn sowieso niet zo'n zwemland als NL. Dichtstbijzijnde vereniging met mastersgroep is op 22km van m'n huis, waar ik ook werk. Is ongeveer een half uur rijden, en de trainingen kan ik niet combineren met m'n werk. Wordt veel alleen ploeteren dus. :-(

• Freeaqingme
Vanoverdegrens schreef op dinsdag 25 december 2018 @ 23:49:
@Freeaqingme In mijn omgeving in Dld. helaas niet. Woon niet in de stad, en we zijn sowieso niet zo'n zwemland als NL.
Ik probeer heel hard te bedenken waar Dld voor zou kunnen staan. Om je even mee te nemen in mijn zoektocht:
* Ik vind dit, daar staat niet echt een land tussen (anders dan dat Datalagringsdirektivet uit Noorwegen komt, en dat het ook Nederlands is voor De Leeuwen Dansen).
* Ik vind in Google als ik zoek op 'DLD abbreviation' mogelijkheden als 'Dihydrolipoamide Dehydrogenase (deficiency)' en 'Developmental Language Disorder'. Klinkt allebei indrukwekkend, maar past niet echt in de context.
* Ik zoek op 'dld region' & 'dld country', maar er komt niet echt iets naar boven waarbij ik denk 'ah, dat bedoelt 'ie natuurlijk'.

Dus hoewel mogelijk offtopic, over welke zwemcultuur had jij het? :D

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

• Vanoverdegrens
@Freeaqingme Dld. = Duitsland

• Master FX
Wow een zwemtopic!!!! Hier ook een zwemfanaat!
Zwemmer (masters 40+), trainer, official, en KNZB borstcrawlcursus instructeur.

Als je vragen hebt, laat maar weten!

Intel i7 920 | Asus P6T-SE | Kingston 4GB DDR3 | Asus ENGTX260/HTDI/896MD3 | 1.5 TB Samsung Ecogreen | 16x Liteon DVD | 8x NEC DVDr | 24" Samsung Syncmaster 2493HM | Aopen HX08

• The Eagle
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 23:16

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Oude zwemmer hier. In mijn jeugd veel gedaan, met name waterpolo :)
Was erg leuk, zou ik best weer willen doen maar die trainingstijden zijn altijd zo volkomen ruk. Echt ondergeschoven kindje wat dat betreft. En ik ga niet op een dinsdag om 2200 - 2330 nog eens in het water liggen, da's niet et een jong gezin te combineren :/

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Galois
Master FX schreef op donderdag 3 januari 2019 @ 12:29:
Wow een zwemtopic!!!! Hier ook een zwemfanaat!
Zwemmer (masters 40+), trainer, official, en KNZB borstcrawlcursus instructeur.

Als je vragen hebt, laat maar weten!
Leuk!!!

Ik ga in januari dus de 12-weekse borstcrawlcursus doen van de knzb en hoop na die 12 weken (minstens... :)) 1 km achter elkaar te kunnen borstcrawlen? Wat is jouw ervaring dat de mensen die deze beginnerscursus volgen kunnen na 12 weken? Momenteel kan ik niet veel... :)

Ben van plan om de les op zaterdag te volgen en dan op woensdag zelfstandig nog te oefenen.

Mijn doel: uiteindelijk misschien een triathlon en in september in ieder geval de kwart in minder dan 2,5 uur kunnen volbrengen (wat betreft fietsen en hardlopen, gaat dat goed komen, voor 1 km zwemmen heb ik nu al die 2,5 uur nodig! ;) ).

• Master FX
Zelf oefenen is denk ik nog wel het belangrijkste. Het zit hem echt in de kracht van de herhaling. Er werd ergens al gerefereerd aan autorijden. Ook bij zwemmen moet je heel veel dingen tegelijk doen/bewegen/coördineren. Het moeten automatismes worden. Maar je kunt echt wel stappen maken in je skills hoor tijdens die 12 lessen. Ik zie altijd wel duidelijk het verschil bij cursisten die dus zelf nog extra trainen. Dat werkt echt!

Intel i7 920 | Asus P6T-SE | Kingston 4GB DDR3 | Asus ENGTX260/HTDI/896MD3 | 1.5 TB Samsung Ecogreen | 16x Liteon DVD | 8x NEC DVDr | 24" Samsung Syncmaster 2493HM | Aopen HX08

• Groentjuh
  • Nu online
Master FX schreef op donderdag 3 januari 2019 @ 16:10:
Zelf oefenen is denk ik nog wel het belangrijkste. Het zit hem echt in de kracht van de herhaling. Er werd ergens al gerefereerd aan autorijden. Ook bij zwemmen moet je heel veel dingen tegelijk doen/bewegen/coördineren. Het moeten automatismes worden. Maar je kunt echt wel stappen maken in je skills hoor tijdens die 12 lessen. Ik zie altijd wel duidelijk het verschil bij cursisten die dus zelf nog extra trainen. Dat werkt echt!
Het is denk ik een combinatie. Veel trainen helpt met het automatiseren van alles wat je moet doen. Maar ik denk dat bijsturing ook belangrijk is. Als coach of als mede-zwemmer kun jij zien wat beter kan, die gene vertellen wat er niet klopt en vertellen waar die gene aan kan werken. Natuurlijk kun je niet in 12 lesjes de borstcrawl helemaal leren en de benodigde conditie en kracht trainen, maar ik denk ik veel nuttiger dan gewoon 12 keer zelf een beetje baantjes trekken. Een goed begin is het halve werk denk ik zo!

De technische oefeningen (van mijn zwemcoach) zijn overigens ook erg leerzaam voor de slagen. Voornamelijk door je dingen te laten doen/voelen en dat is best leerzaam.

Mijn borstcrawl zal vast niet perfect zijn, maar ik zou zo snel niet precies op dit moment weten waar ik weer meer winst kan pakken.

Mijn eerste kilometers voor dit jaar zijn natuurlijk al weer gezwommen! Het was wel heel rustig! Zouden de goede voornemens van vele zijn uitgesteld of nu al zijn gesneuveld?

• Master FX
De filmopnames die worden gemaakt tijdens de cursus zijn ook erg leerzaam. Zo zie je wat je fout en al goed doet. Ik laat mijn cursisten altijd twee banen zwemmen. 25m film ik dan onderwater en 25m bovenwater.

• Vanoverdegrens
Vanoverdegrens schreef op dinsdag 25 december 2018 @ 16:49:
[...]

Dat met overslaan ken ik. Ik heb me voorgenomen na de feestdagen ook weer te beginnen. Maar de discipline is wel een probleempje, vooral omdat ik nog een kwartier in de auto zit om bij het zwembad te komen.
Ben inmiddels 4x in het water geweest. *O*
En het is nu al duidelijk dat het een goed idee was om weer te beginnen. Kon gisteren voor het eerst een kwartier doorcrawlen. Verder zwem ik steeds enkele banen en dan een korte pauze. Het kost in het begin gewoon flink moeite de techniek enigszins vast te houden. Merk wel dat het snel vooruitgaat.

Zwem nu in een vereniging, die weliswaar niet veel te bieden heeft voor een wat oudere zwemmer, maar iig gunstige trainingstijden en een vrij leeg bad. (y)
Combineer de 2 trainingsavonden met 1x vroeg ochtend zwemmen tijdens de normale openingstijden. Dat moet voldoen om fit te worden.

• Galois
Ik heb vandaag mijn eerste borstcrawl-les gehad. En wat is het moeilijk om adem te halen! :)

Aan het einde van de les had ik eindelijk een beetje een ritme te pakken, waardoor het ademen _af en toe_ goed ging. Wat vooral hielp was de laatste oefening die we deden. De trainer noemde dat de 'Japanse glijslag': we moesten de ene hand bij de andere leggen (helemaal gestrekt), 3 seconde 'uitglijden' en dan pas weer door. Omdat ik dan wat meer tijd had om mij op mijn ademhaling te concentreren, leek dat een stuk beter te gaan.

Dinsdag- of woensdagavond ga ik zelf met de oefeningen van vandaag wat mee oefenen. Maar ik heb echt het gevoel dat ik eerst mijn ademhaling op orde moet hebben, voordat ik op andere dingen kan letten. Het is duidelijk nog geen automatisme.

Maar ik vond het wel erg leuk om te doen. Het uur was zo voorbij!

• iivvvii
  • Registratie: oktober 2003
  • Laatst online: 21-02 06:16
Ook de attributen al nodig gehad, of komt dit pas later in de cursus?

Zelf heb ik heel lang in het zwembad gezwommen, maar gestopt nadat ik allergische klachten kreeg van het chloor. Ik kan nu in het dagelijks leven veel vrijer door m’n neus ademen dan tijdens al die tijd dat ik in het zwembad zwom.

Ik heb geprobeerd om in een zwembad met zoutelekrolyse te zwemmen en om te zwemmen met een neusklem. Dit eerste hielp niet en het tweede was lastig vol te houden. Ik zwem nu eigenlijk alleen nog in de zomer buiten. Anderen die hier ook last van hebben (gehad)?

• Galois
iivvvii schreef op vrijdag 25 januari 2019 @ 18:38:
Ook de attributen al nodig gehad, of komt dit pas later in de cursus?
Ja, beide lessen het plankje, pullbuoy en de zoomers gebruikt.

• Galois
Mijn vrouw zwemt ook en is op een niveau waarop ze makkelijk een uur achter elkaar kan borstcrawlen. Maar ze heeft het gevoel niet sneller te kunnen. Ze doet dan ongeveer 2:00-2:10 per 100 meter en het lukt haar niet om sneller te zwemmen.

Nu vond ik het leuk om haar een zwemanalyse cadeau te doen en ik kwam deze tegen: https://www.zwemanalyse.nl/aanbod/zwemanalyse/

Heeft iemand ervaring met zo'n analyse of soortgelijke (andere bedrijven en tips uiteraard welkom)?

• Steffie
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 21-02 22:22

Steffie

Opaque

Galois schreef op maandag 28 januari 2019 @ 16:51:
Nu vond ik het leuk om haar een zwemanalyse cadeau te doen en ik kwam deze tegen: https://www.zwemanalyse.nl/aanbod/zwemanalyse/

Heeft iemand ervaring met zo'n analyse of soortgelijke (andere bedrijven en tips uiteraard welkom)?
Ik heb een half jaar geleden een 12 wekenlange borstcrawlcursus in Amerena in Amersfoort gedaan. Dit was onder leiding van Edwin van Norden. Hij staat ook tussen het lijstje trainers op die site. Die cursus was heel leuk om te doen. Ten opzichte van een aantal andere deelnemers was ik al iets meer gevorderd, maar nog lang niet perfect natuurlijk. Bij die cursus kon hij in ieder geval goed op iedereens individuele niveau inspelen met aanwijzingen en oefeningen. Ik ben er een stuk op vooruit gegaan, zwom eerst ongeveer dezelfde tijden als jij noemt. Nu lukt 100m aan een stuk in ongeveer 1:20. En als ik rustiger zwem (50 seconden over 50m), dan houd ik het wel een uur vol.

Steffie wijzigde deze reactie 29-01-2019 00:27 (9%)

With the sun and the moon on either side of his helmet, a new star is born in the name of Valentino Rossi

• EdwinW
Ik heb geprobeerd om in een zwembad met zoutelekrolyse te zwemmen en om te zwemmen met een neusklem. Dit eerste hielp niet en het tweede was lastig vol te houden. Ik zwem nu eigenlijk alleen nog in de zomer buiten. Anderen die hier ook last van hebben (gehad)?
Yep. En nog steeds. Zwem dus al jaren met een metalen Speedo neusklem. Die kunststofklemmen kun je gewoon vergeten. Toegeven, het is in het begin onwennig als je ademhaling nog niet goed onder controle is en uitademen via de neus kun je vergeten.

• Galois
Steffie schreef op dinsdag 29 januari 2019 @ 00:22:
[...]

Ik heb een half jaar geleden een 12 wekenlange borstcrawlcursus in Amerena in Amersfoort gedaan. Dit was onder leiding van Edwin van Norden. Hij staat ook tussen het lijstje trainers op die site. Die cursus was heel leuk om te doen. Ten opzichte van een aantal andere deelnemers was ik al iets meer gevorderd, maar nog lang niet perfect natuurlijk. Bij die cursus kon hij in ieder geval goed op iedereens individuele niveau inspelen met aanwijzingen en oefeningen. Ik ben er een stuk op vooruit gegaan, zwom eerst ongeveer dezelfde tijden als jij noemt. Nu lukt 100m aan een stuk in ongeveer 1:20. En als ik rustiger zwem (50 seconden over 50m), dan houd ik het wel een uur vol.
Vind ik erg netjes! Mijn max ligt nu op 3 rustige baantjes. Maar goed, nog maar 2 lessen gehad (en in totaal 3 uur er naast geoefend). En m’n starniveau was 0,0.
Ik zou het fijn vinden als ik na de cursus, 12 lessen in totaal (met zelf nog 1 uur oefenen naast de lessen), een half uur achter elkaar zou kunnen zwemmen. In welk tempo dan ook! :)

Er zit een vrouw bij ons op de cursus die deze beginnerscursus voor de tweede keer doet (??) en je merkt duidelijk aan haar dat ze veel beter zwemt dan de rest. Heel rustig, glijdt echt door het water.

Tijdens zelf oefenen door de week zie ik veel mensen die veel baantjes achter elkaar kunnen, maar duidelijk veel meer energie kost. Ik ben overtuigd dat techniek bij deze sport wel erg belangrijk is.

• EdwinW
Is er iemand die bij het zwemmen (binnenbad) zijn/haar activiteiten bijhoudt met een smartwatch ? Op de racefiets met fietscomputer en de bijbehorende sensoren laat Strava best veel informatie zien. Bij sommigen zie ik ook dat ze hun zwemsessies bijhouden in Strava, maar de informatie die je dan te zien krijgt, is nogal beperkt. Voor het zwemmen heeft Speedo een vergelijkbaar platform met de naam Speedo On en kan zo te zien veel meer informatie tonen, hoewel dat ook afhankelijk blijkt te zijn van de gebruikte smartwatch. Zover ik kan nagaan, is het aantal devices die een integratie hebben met Speed On nog beperkt. In ieder geval de Samsung Gear Fit 2 en de Garmin Fenix 5 serie. Laatstgenoemde is best wel aan de prijs aangezien ik deze alleen voor in het zwembad zal gebruiken en niet op de fiets. Heeft iemand dus ervaring met Speedo On en heeft wellicht een voorbeeld van zijn profiel?

• FreeShooter
  • Registratie: augustus 2005
  • Laatst online: 10:01
Leuk, een zwemtopic :)

Vorig jaar ben ik ook begonnen met zwemmen en zo’n 40KM gezwommen in 2018. Eigenlijk hetzelfde idee als @Galois, als afwisseling op het hardlopen en fietsen en met het idee een triathlon te doen. Ik heb echter geen lessen genomen maar het mezelf aangeleerd, voornamelijk met Youtube. Ik begon ook zonder enige ervaring. Ondanks dat mijn techniek niet geweldig is, zwem ik inmiddels de 1.5KM in 35 minuten.

De laatste tijd was ik voornamelijk bezig om lekker snel te zwemmen. De komende aantal sessies wil ik me richten op techniek en rustig zwemmen. Het blijft een enorme uitdaging om aan alle verschillende aspecten van de techniek tegelijk goed uit te voeren. Het zijn nog verre van automatismes.

Het doel voor dit jaar is één keer een 3.8KM Ironman afstand te zwemmen.

Ik zwem voornamelijk in mijn middagpauze op het werk. Dan is het niet te druk en is gemakkelijker te organiseren dan in de avond of ochtend ivm gezin. Er zijn verschillende zwembaden en een meer in de buurt. Vorig jaar van half juni tot oktober buiten gezwommen. Misschien ga ik dit jaar een wetsuit aanschaffen om langer buiten te kunnen zwemmen. Is toch wel een heel stuk fijner dan binnen, in het chloor en de drukte.

• dawofl
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 20-02 22:09
EdwinW schreef op dinsdag 19 februari 2019 @ 13:51:
Is er iemand die bij het zwemmen (binnenbad) zijn/haar activiteiten bijhoudt met een smartwatch ? Op de racefiets met fietscomputer en de bijbehorende sensoren laat Strava best veel informatie zien. Bij sommigen zie ik ook dat ze hun zwemsessies bijhouden in Strava, maar de informatie die je dan te zien krijgt, is nogal beperkt. Voor het zwemmen heeft Speedo een vergelijkbaar platform met de naam Speedo On en kan zo te zien veel meer informatie tonen, hoewel dat ook afhankelijk blijkt te zijn van de gebruikte smartwatch. Zover ik kan nagaan, is het aantal devices die een integratie hebben met Speed On nog beperkt. In ieder geval de Samsung Gear Fit 2 en de Garmin Fenix 5 serie. Laatstgenoemde is best wel aan de prijs aangezien ik deze alleen voor in het zwembad zal gebruiken en niet op de fiets. Heeft iemand dus ervaring met Speedo On en heeft wellicht een voorbeeld van zijn profiel?
Gebruik ik een suunto spartan trainer voor , alleen gebruik ik die ook voor fietsen en hardlopen en als smartwatch (apps, gebeld worden etc). Zit in behoorlijk goedkopere prijsklasse als Garmin en geeft (voor zover ik weet) prima zwem stats.

Even screenshot genomen van de stats 8)

Leuk topic btw , ik zwem 1á2 keer per week 2,5km in de ochtend voor het werk (7 tot 8). Ben nog niet echt bezig met techniek of specifiek trainen. ik spring er gewoon in en zwem 100 baantjes :)

I wanted to change the world but god wouldnt give me the source code

• Freeaqingme
@EdwinW Ik track het meeste dat ik zwem via m'n Garmin 910XT, en binnenkort met m'n Fenix 5+. Stats in Strava zijn inderdaad beperkt, in Garmin Connect net iets uitgebreider. 't Is niet superaccuraat, als je een keer niet hard genoeg afzet dan meet 'ie een heel traag baantje ipv een nieuw baantje. Reden dat ik 't track is vooral voor het overzicht dat ik 1 plek heb waar ik al m'n activiteiten (samen met hardlopen) bij elkaar kan zien.

• Arie-
  • Registratie: december 2008
  • Niet online
Ik gebruik hiervoor m'n Garmin 735XT. Als je je splits vanuit Garmin op Strava wilt zien moet je je laps bij houden en opsplitsten in setjes, ik vermoed dat dit handmatig gaat. Op garmin zelf zijn je splits netjes per baantje gescheiden.
Ter illustratie hier een sessie, zoals deze te vinden is op Strava en hoe deze er uit zien op Garmin Connect. Garmin Connect is echt uitgebreid, vergeet niet onderaan te wisselen tussen de tabbladen stats eninterval. Tevens kun je binnen interval wisselen tussen table met uitvouwpijltjes en graphical waarin de afzonderlijke baantjes te zien zijn.

• EdwinW
@Arie- Het was ook mijn idee om Strava als centrale locaties te gebruiken en Speedo On als tweede upload. Van wat ik op internet tegenkom, kan je (waarschijnlijk afhankelijk van je smartwatch) zien met welke zwemslag je de banen zwemt. Met de ingebouwde bewegingssensor kunnen ze blijkbaar dat meten. Verder ben ik ook wel geïnteresseerd in de zwem-efficientie, dus met hoeveel zwemslagen je een bepaalde afstand zwemt. In de afbeelding van @dawofl aangeduid als SWOLF. Ik heb alleen nu geen enkele referentie.

Edit: Die informatie die Garmin Connect nu laat zien, is best wel indrukwekkend, inclusief de zwemslagen, SWOLF, aantal zwemslagen. Met zo'n hoeveel data ben ik eigenlijk benieuwd wat Speedo méér kan bieden dan Garmin Connect en heb je waarschijnlijk hier meer dan voldoende info.

@dawofl Leuk om eens dergelijke gedetailleerde informatie te zien. Die recovery time wordt in mijn geval wel een dingetje, aangezien ik dikwijls in het weekend 's ochtends banen trek en 's middags op de racefiets zit. ;)

EdwinW wijzigde deze reactie 19-02-2019 15:33 (16%)

• Dikzak
  • Registratie: juni 2009
  • Laatst online: 21-02 22:29
Leuk dat we een zwemtopic hebben! :)
Zelf heb ik heel lang in het zwembad gezwommen, maar gestopt nadat ik allergische klachten kreeg van het chloor. Ik kan nu in het dagelijks leven veel vrijer door m’n neus ademen dan tijdens al die tijd dat ik in het zwembad zwom.

Hier had ik ook last van. Iedere 1-2 dagen na een training zat m'n neus helemaal verstopt. Ben hiervoor langs de huisarts gegaan en flixonase gekregen. Sindsdien geen last meer van allergische klachten!
Steffie schreef op dinsdag 29 januari 2019 @ 00:22:
[...]

Edwin van Norden is een aanrader, erg goede trainer!

Overigens zie ik dat de meeste mensen hier als doel hebben om een x aantal km achter mekaar te zwemmen. Bij wedstrijdzwemmers zie je dat er setjes worden gedaan, zoals bijvoorbeeld 10x100 meter starten per 2:00. Op die manier haal je meer uit je trainingen en wordt een uurtje zwembad een stuk minder eentonig!

• Arie-
  • Registratie: december 2008
  • Niet online
Ik weet niet hoe bij @dawofl de hartslag wordt bepaald, maar Garmin doet dit niet op basis van optische meting, te onnauwkeurig. Het is wel mogelijk met een (dure) borstband welke dmv eigen geheugen gedurende een periode zonder synchroniseren je hartslag meet en onthoudt. Als je het water verlaat is synchroniseren weer mogelijk. Het tellen van baantjes werkt perfect, rugslag wordt bijvoorbeeld ook herkend.
Pagina: 1

Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True