Het grote zwemtopic (deel 1)

Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdwinW
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:28
Een tip: blijf deze periode uit de buurt van zwanen ;) : https://www.ad.nl/binnenl...-niet-overleefd~a6d73581/ (via incognito modus)
Het zal je maar gebeuren ....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superkanjo
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 30-05 09:14
Ook weleens een zwaan achter ons aangehad, op het moment dat wij stil gingen liggen nam de zwaan weer afstand, op het moment dat wij gingen zwemmen kwam de zwaan weer onze richting in. Een zwaan zwem je er niet uit kan ik zeggen, iemand andres uit de groep wel deze zwaan uiteindelijk achter zich aangehad, groot maken met armen, uit het water komen en schreeuwen lijkt beste te werken.

Sowieso is het enkel wanneer ze jongen hebben dat ze achter je aan kunnen komen, en als je voldoende afstand houdt is er niks aan de hand is mijn ervaring. Wat ik begrijp uit het artikel is dat deze zwemmer niet per sé het gebied van de zwaan respecteerde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaulAM
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 28-04 16:13
Hier nog een zwemmer, Van de zomer 2 tot 3 keer in de week naar het Flevoparkbad in Amsteram.
Maar sinds dat gesloten is in het Ij. Voornamelijk bij het Marineterrein waar ze drijvers hebbenngelegt om banen te creeren en van de steiger tot aan de overkant is 53 m en lijkt dus erg op het zwembad.
Tot nu toe is het water heerlijk maar ik heb al wel een shorty gekocht om te zien tot wanneer ik het nog prettig vind om buiten te zwemmen.
Er zijn hier mogelijkheden om in een binnenbad te zwemmen maar hoe langer ik dat kan uitstellen des te beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nogeeninlog
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 20:04
Gelijk heb je. Buiten zwemmen vind ik echt veel leuker dan binnen.
Om precies te zijn vind ik alleen buiten zwemmen leuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groentjuh
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 30-05 22:59
Ik ben na een blessure aan mijn rechter schouder (verhaal HK-only) ook weer aan het opbouwen. Insteek rechts is nog wel moeizaam en de trekfase van de rechterarm is ook nog niet helemaal lekker.

Desondanks is de afgelopen weken 2,8KM in de 55 minuten van de tijdblokken te halen. Ik had eigenlijk erger verwacht na de blessure, want daar was ik na de 6 maanden dichte zwembaden ook.

Vanaf morgen niet meer reserveren en ook geen tijdblokken meer. Daarmee kunnen weer wat gemakkelijker meters maken. Min of meer is alles wat dat betreft dan weer normaal.

[ Voor 4% gewijzigd door Groentjuh op 24-09-2021 22:03 ]

• svenn15
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 21-05 20:41
Wat is bij de meeste zwembaden de lengte van 1 baan. 25 of 50 meter ?

• Groentjuh
Naar mijn weten zijn er veel meer 25 meter zwembaden dan 50 meterbaden.

• iivvvii
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 28-05 21:41
svenn15 schreef op donderdag 11 november 2021 @ 21:51:
Wat is bij de meeste zwembaden de lengte van 1 baan. 25 of 50 meter ?
De meeste zwembaden zijn 25 meter, maar 50 meter is uiteraard ook gangbaar en wordt vaak gebruikt bij pro wedstrijden. Maar ook daar zijn kortebaanwedstrijden op 25 meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• svenn15
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 21-05 20:41
Oke bedankt.
Sinds 2 weken terug begonnen met zwemmen.

Zwem nu schoolslag 1000m op 30 min.
Hopelijk gauw een beter tempo

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PalingDrone
  • Registratie: September 2017
  • Niet online
Goed, 25 februari dus eindelijk weer eens zwemmen.
Kijken of we de opgebouwde vetreserve icm brakke conditie en chronische klachten weer om kunnen zetten in spieren en een soepel lichaam.
Plan is om eerste week 1x te gaan, 2e week 2x en vanaf de 3e week 3x minstens 1,5 uur te zwemmen.
Verheug me er nu al op :)
Niet op de onvermijdelijke kramp en spierpijn die er de komende tijd ongetwijfeld bij gaat horen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Groentjuh
PalingDrone schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 20:16:
Goed, 25 februari dus eindelijk weer eens zwemmen.
Jammer dat de 15 tot 25 meter afstand houden dan waarschijnlijk niet meer mogelijk wordt... Was wel lekker rustig (waarschijnlijk door QR-code verplichting).

Gratis tip: Niet te hard beginnen.

Ik kan inmiddels mijn zwemmaatje weer aan, maar er moet nog denk ik 5 tot 10% te winnen zijn.

[ Voor 17% gewijzigd door Groentjuh op 15-02-2022 22:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Galois
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 29-05 08:55

Galois

1811 - 1832

Topicstarter
Ai. Ik ben gisteren weer voor het eerst gegaan. Erg zere schouders nu. En ook een zere nek! 😂

1200 m gezwommen met 2.20/100 m. Toch 20 seconden per 100 m langzamer dan toen ik in vorm was… nu hopelijk volhouden en wekelijks gaan (maar ik fiets en loop ook hard, dus 6x per week sporten is wel veel…).

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Groentjuh
Galois schreef op zaterdag 19 februari 2022 @ 12:17:
Ai. Ik ben gisteren weer voor het eerst gegaan. Erg zere schouders nu. En ook een zere nek! 😂

1200 m gezwommen met 2.20/100 m. Toch 20 seconden per 100 m langzamer dan toen ik in vorm was… nu hopelijk volhouden en wekelijks gaan (maar ik fiets en loop ook hard, dus 6x per week sporten is wel veel…).
Als de baden open waren (na de blessure) heb ik elke week gezwommen. Fietsen doe ik daarnaast; Is begonnen als vervanging, maar is nu veel meer dan zwemmen.

Ik en mijn zwemmaatje doen op dit moment zo'n 1500 m met 1.50/100m. Daarna gaan wij beiden ons eigen gangetje om meestal na 3000+ m de douches op te zoeken. :+ Ik wil eigenlijk daar 1.40/100 meter zien.

Na een tijd niet zwemmen blaas ik mijzelf meestal op na enkele honderden meters, omdat ik dan probeer op het "laatste tempo" stabiel te zwemmen. Ik start doorgaans rap en vertraag dan naar een tempo, dat ik wel voor langere duur kan uithouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreameater
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 28-05 12:08

dreameater

TOET'NKEAL ONIE DA!

He zwemmers,

A.s. maandag begin ik met een basis borstcrawl cursus van 12 weken vanuit de bond.
Iemand hier tips voor een 'eerste' zwembroek? Zie en hoor dat tegenwoordig een Jammer behoorlijk ingeburgerd is? Delen jullie deze mening? En vervolgvraag; raden jullie aan om direct wat 'meer' te investeren in eentje van betere kwaliteit of is dat op dit moment nog compleet niet van belang?

Graag jullie mening, ook concrete tips/linkjes waar jullie goede ervaringen mee hebben wordt gewaardeerd.

вɑʗ₭ ıƝ Ϯһㅌ ₲яıÐ

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Groentjuh
Een simpele jammer is doorgaans prima. De meeste gemakkelijk verkrijgbare jammers zullen allemaal dikke prima zijn.

Je hebt eigenlijk 2 soorten zwemkleding: wedstrijdzwemkleding en trainingszwemkleding.
Wedstrijdzwemkleding is veelal de duurdere kant. Deze kleding is zoals de naam al zegt bedoeld voor tijdens wedstrijden en gaat niet altijd zo veel zwemuren mee als trainingszwemkleding. Wedstrijdzwemkleding biedt mogelijk compressie (ondersteund spieren en bied betere stroomlijn), is mogelijk waterafstotend (minder weerstand met het water) en/of voldoet aan reglementen van de FINA.

Trainingszwemkleding richt zich meer op confort/prettig te dragen, behoud beter zijn pasvorm en is doorgaans beter chloorbestendig. Met goed onderhoud kunnen ze jaren meegaan.

Voor de rest is het overigens gewoon "kleding". Zit het lekker? Is het mij dat waard? Ziet het er leuk uit?

Volgens mij is mijn vorige jammer (deze adidas) voor destijds ~27 euro gekocht in oktober 2018 tot vorige week wekelijks misbruikt :+ . Geen aanrader overigens; Zitten stripjes op de zijkant.

[ Voor 12% gewijzigd door Groentjuh op 23-02-2022 14:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dreameater

dreameater

TOET'NKEAL ONIE DA!

Eerste zwemcursus les zit erop! Leuk om te doen en kijk uit naar de volgende les.
Hebben onderstaande gedaan:

• Oefening Stroomlijnen.
Focus: handen op elkaar en hoofd tussen je armen. Naar beneden kijken en afzetten

• Oefening onder water uitademen
Langzaam uitademen

• Oefening benen aan de kant + roteren en ademen
Focus op ontspannen benen en vanuit heup
+ roteren en ademen

• Oefening met Flippers benen + plankje
Focus op arm ontspannen en uitademen en inademen

Deze week eens rustig zelf oefenen in het water.
Kreeg wel de opmerking over stijfheid in m'n enkelgewricht. Ik las al dat dit op den duur problemen kan geven. Iemand hier ervaring mee om relatief snel adhv oefeningen om deze soepeler te krijgen?

вɑʗ₭ ıƝ Ϯһㅌ ₲яıÐ

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

Topicstarter
@dreameater zo’n KNZB-cursus?

Dat heb ik ook gedaan. Tweemaal. Erg leerzaam idd. Wel een grote groep (12?) in het begin, zodat je erg weinig aandacht krijgt. Maar tweede helft van de cursus was de groep gehalveerd… :)

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreameater

dreameater

TOET'NKEAL ONIE DA!

Yes, 12 lessen inderdaad. Heb jij dan tweemaal de beginnerscursus gedaan of daarna een gevorderden cursus? Ik hoor het van meer mensen dat ze soms meerdere keren deelgenomen hebben, dit geeft mij al de bevestiging van wat ik al dacht; Het is allemaal niet zo makkelijk :9

Bof tot nu toe wel met de faciliteiten bij dit zwembad. Bij alle andere cursussen moest er materiaal aangeschaft worden. (plankje, pull buoy, flippers (zoomers?) en soms zelfs de snorkel). Dit kan ik allemaal gratis lenen uit het materiaalhok. En als bonus kan ik twee maal per week gratis oefenen tijdens de aspiranten trainingen.
Gisteren dus voor het eerst gedaan met de gedachte eerder genoemde oefeningen te doen. Bleek er gewoon een leraar te zijn die super enthousiast was en ons een uur lang gratis les heeft gegeven.

Ik vind het tot nu toe erg leuk!

вɑʗ₭ ıƝ Ϯһㅌ ₲яıÐ

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

Topicstarter
dreameater schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 09:34:
[...]

Yes, 12 lessen inderdaad. Heb jij dan tweemaal de beginnerscursus gedaan of daarna een gevorderden cursus? Ik hoor het van meer mensen dat ze soms meerdere keren deelgenomen hebben, dit geeft mij al de bevestiging van wat ik al dacht; Het is allemaal niet zo makkelijk :9

Bof tot nu toe wel met de faciliteiten bij dit zwembad. Bij alle andere cursussen moest er materiaal aangeschaft worden. (plankje, pull buoy, flippers (zoomers?) en soms zelfs de snorkel). Dit kan ik allemaal gratis lenen uit het materiaalhok. En als bonus kan ik twee maal per week gratis oefenen tijdens de aspiranten trainingen.
Gisteren dus voor het eerst gedaan met de gedachte eerder genoemde oefeningen te doen. Bleek er gewoon een leraar te zijn die super enthousiast was en ons een uur lang gratis les heeft gegeven.

Ik vind het tot nu toe erg leuk!
Zeker leuk!
Ik heb eerste de beginnerscursus gedaan en paar maanden daarna de gevorderden.
Bij aanvang van de beginnerscursus kon ik nog geen baantje borstcrawl doen. Bovendien was mijn borstcrawl de zgn. Donald-Duck-borstcrawl (dus wat zwaaien met je armen met je hoofd boven water :)).

De eerste paar lessen (denk 4 of zo) was ik echt vooral bezig met 'op het juiste moment ademhalen'. Dat ging echt voor geen meter. Toen ik die ademhaling onder controle had en niet meer elk baantje water naar binnen kreeg, ging ik als een malle vooruit!

Na deze 12 lessen zwom ik zo'n 2:20/100 m. Na de gevorderde cursus is hier nog eens 20-25 seconden afgegaan. En niet omdat ik 'sterker' werd of mijn conditie beter werd (als fanatieke fietser en hardloper was er weinig winst te boeken op cardiovasculair gebied), maar puur omdat mijn techniek beter werd.

Ik denk er eigenlijk over na om weer zo'n gevorderdecursus te doen. Even alles weer opfrissen. Ik merk dat ik nu echt wel weer flink achteruit ben gegaan (heeeeeel weinig gezwommen de afgelopen 2 jaar door corona).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groentjuh
Galois schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 09:42:
Na de gevorderde cursus is hier nog eens 20-25 seconden afgegaan. En niet omdat ik 'sterker' werd of mijn conditie beter werd (als fanatieke fietser en hardloper was er weinig winst te boeken op cardiovasculair gebied), maar puur omdat mijn techniek beter werd.

Ik denk er eigenlijk over na om weer zo'n gevorderdecursus te doen. Even alles weer opfrissen. Ik merk dat ik nu echt wel weer flink achteruit ben gegaan (heeeeeel weinig gezwommen de afgelopen 2 jaar door corona).
Goede techniek is gewoon zeer belangrijk. Ademhaling, houding en natuurlijk de techniek van de slag zelf luisteren allemaal best nauw. De techniek is doorgaans ook een van de eerste dingen die je onbewust het eerste uit het raam gooit als je vermoeider wordt.

Behalve cardiovasculair kun je natuurlijk ook spieren zelf vermoeien/laten verzuren en daarbij gebruikt een slag als de borstcrawl diverse spieren, die bij hardlopen en fietsen minder aan bot komen. En dat kleine beetje "een spiertje dat niet 100% wil" kan best al een flinke impact hebben op de snelheid. In mijn ervaring is een tijd niet zwemmen altijd slopend voor je zwemconditie en kan dat flinke verschillen maken, die gaande tijd gelukkig weer snel terug komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

Topicstarter
Groentjuh schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 10:12:
[...]
De techniek is doorgaans ook een van de eerste dingen die je onbewust het eerste uit het raam gooit als je vermoeider wordt.
Daar heb je helemaal gelijk in! En dat heb je dan niet eens goed door zelf.

Het grappige bij mij is dat als ik ga zwemmen ik vaak zo'n 1500 meter ga zwemmen en de eerste 500 meter geeft mijn Garmin aan dat ik 'vrije slag' gezwommen heb, maar bij de laatste 500 meter eigenlijk altijd 'schoolslag/wisselslag'. Terwijl dat echt niet zo is.

Kennelijk is mijn borstcrawltechniek aan het einde van mijn zwemsessie (door vermoeidheid) zo slecht, dat de Garmin het niet meer herkent als 'vrije slag' :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groentjuh
Galois schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 12:19:
[...]

Kennelijk is mijn borstcrawltechniek aan het einde van mijn zwemsessie (door vermoeidheid) zo slecht, dat de Garmin het niet meer herkent als 'vrije slag' :)
Ik zwem regelmatig met andere samen en dan zwemmen we met voor ons hoog tempo en lossen regelmatig de voorste af. Geloof mij, je kunt redelijk goed zien wanneer iemand zijn beurt klaar is.

Dat kan in van alles zichtbaar worden: ligging, hoe stabiel de slag is, kracht van afzetten. Het wordt gewoon rommeliger. Dat is bij mij overigens niet anders!

Mijn Polar heeft qua detecteren van slagen enkel twijfels als ik daadwerkelijk van slag wissel (bijvoorbeeld wanneer ik door drukte het tempo zo veel moet verlagen dat ik ongeveer zink met borstcrawl :+ )

Zwem je die 1500 meter aaneengesloten of hou je tussendoor ergens een significante pauze? En aangezien dat je Garmin bij aan het houden welke slagen je zwemt: hoe is het tempo (en eventueel SWOLF) tussen de gedeeltes met vrije slag en schoolslag/wisselslag? Zit daarin veel verschil?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

Topicstarter
Groentjuh schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 12:48:
[...]

Zwem je die 1500 meter aaneengesloten of hou je tussendoor ergens een significante pauze? En aangezien dat je Garmin bij aan het houden welke slagen je zwemt: hoe is het tempo (en eventueel SWOLF) tussen de gedeeltes met vrije slag en schoolslag/wisselslag? Zit daarin veel verschil?
Nee, meerdere pauzes. Ik doe setjes van 100-200 meter.

Ik zwem dus alles vrije slag, alleen denkt Garmin dat ik dus schoolslag/wisselslag doe.

Zojuist gekeken. In het begin is mijn swolf zo'n 42-44 en aan het einde 45-47. Maar qua snelheid weinig verschil. In het begin zat ik bij mijn laatste zwemtraining op 2:15/100 m en aan het einde van de training rond de 2:20/100 m. Dus niet echt heel duidelijke grote verschillen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groentjuh
SWOLF is een combinatie van tijd en aantal slagen. Je geeft aan dat de tijd niet tot nauwelijks veranderd dus ga je kennelijk meer slagen per baan doen om dezelfde snelheid te behouden. Kennelijk gaat de efficiëntie van je slag achteruit, dus veranderd er iets in je slag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dannisi
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 03:42
Galois schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 16:34:
[...]

Nee, meerdere pauzes. Ik doe setjes van 100-200 meter.

Ik zwem dus alles vrije slag, alleen denkt Garmin dat ik dus schoolslag/wisselslag doe.

Zojuist gekeken. In het begin is mijn swolf zo'n 42-44 en aan het einde 45-47. Maar qua snelheid weinig verschil. In het begin zat ik bij mijn laatste zwemtraining op 2:15/100 m en aan het einde van de training rond de 2:20/100 m. Dus niet echt heel duidelijke grote verschillen...
Waarschijnlijk ga je breder overhalen, waardoor de Garmin denkt dat je vlinderslag aan het zwemmen bent.

There is no place like 127.0.0.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

Topicstarter
Dannisi schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 02:48:
[...]

Waarschijnlijk ga je breder overhalen, waardoor de Garmin denkt dat je vlinderslag aan het zwemmen bent.
Dat dacht ik ook en ik ging juist daar speciaal op letten (zoals ik bij de zwemles geleerd had: met je duim je oksel aanraken voordat je arm uit het water komt), maar ik zal daar nog extra op letten.

Het is jammer dat ik pas achteraf kan zien, wat Garmin van die baantjes vond. Dat ik dat niet op het horloge al kan zien hoe ze gelabeld zijn (vrije slag of schoolslag/wisselslag).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreameater

dreameater

TOET'NKEAL ONIE DA!

Ok even hier m'n 'vorderingen' melden van m'n BC Cursus (beginner)

Afgelopen weken me vooral veel zorgen gemaakt. Ik loop normaal hard (Ca 40/50 km per week) en heb dit nu lange tijd blessurevrij kunnen doen. 1 intervaltraining in de week met de loopgroep de rest vooral rustige loopjes en duurlopen. In m'n regime anders dan het zwemmen niks veranderd. En waar heb ik nu last van:
Shinsplints.... of in ieder geval het gevoel dat erop lijkt. Ook nog eens rechts, het been waar ik nog nooit issues aan gehad hebt.

Ik vond dit allemaal even iets te toevallig dat dit op kwam zetten na 2 avonden zwemcursus. Zodoende wel even gestopt met lopen om te herstellen. Zijn hier mensen die dit herkennen?

Natuurlijk online het een en ander al gelezen en op Reddit schrijven een aantal mensen dat het wellicht kan komen door de techniek die je gebruikt bij het afzetten tegen de muur. Nu doe je natuurlijk vooral in de eerste les bijna niks anders dan afzetten en stroomlijnen, dus ergens lijkt hier wel een connectie te zitten.

Ben de afgelopen week ook bezig met preventief foamrollen van m'n kuiten en rekken van m'n schenen.

In relatie met bovenstaande heb ik ook gewoon best wel moeite met de kick; vind het moeilijk om m'n enkels te ontspannen; omdat je juist gefocused bent op het aanspannen van je core en glutes om beter te kunnen drijven. Ik ga hier nog heel veel oefen uren in moeten stoppen :D

вɑʗ₭ ıƝ Ϯһㅌ ₲яıÐ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dongilles
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 26-03 20:20
Misschien een aparte vraag maar hopelijk zijn er meer mannen die hiermee kampen 😁

Ik ben een zeer actieve zwemmer maar ik blijf problemen hebben met het vinden van de juiste zwembroek.
Ondanks al het zwemmen heb ik toch nog een bierbuikje en hierdoor zit de zwembroek onder de buik en is er achter snel een oncharmante bouwvakkerspleet te zien.
Niet heel fijn voor mijzelf of voor andere met de keerpunten 😉.

Nu heb ik verschillende zwembroeken geprobeerd maar geen van alle zijn eigenlijk fijn.
Nu heb ik een Speedo essential + maar dat is helemaal een drama, die rolt helemaal op grrr

Hier iemand misschien de tip voor mij? (Buiten het weg trainen van het buikje 😉)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dannisi
Ik ben al jaren fan van Turbo zwembroeken. Als je ze netjes uitspoelt na het zwemmen gaan ze jaren mee. Zelf geen last van de bierbuik, maar genoeg waterpoloërs met, en dat leek allemaal goed te zitten.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ybastiaans
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 13-03 20:38
dreameater schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 10:35:
[...]
In relatie met bovenstaande heb ik ook gewoon best wel moeite met de kick; vind het moeilijk om m'n enkels te ontspannen; omdat je juist gefocused bent op het aanspannen van je core en glutes om beter te kunnen drijven. Ik ga hier nog heel veel oefen uren in moeten stoppen :D
Problemen met hardlopen en zwemmen komen redelijk wat voor, omdat je je voeten inderdaad dient te ontspannen. Veel fervent zwemmers hebben wat slappere enkelbanden. Bij jouw verhaal klinkt het meer alsof je je voeten ietswat krampachtig in een hoek probeert te houden. Dat is niet nodig, je voeten zijn prima in staat om te 'flapperen' met wat oefening.

Daarnaast zou ik mijn pupillen of de volwassenen die ik training gegeven heb niet aanraden om expliciet iets aan te spannen om te drijven tijdens de borstcrawl eerlijk gezegd. Goed drijven komt door een goede ligging en een nette beenslag.

Mijn volgorde:
- Zorg voor een nette continue beenslag (lukt dit niet goed dan oefenen op de rug met gestrekte armen, waarbij je wél je buikspieren aanspant om te drijven) en 'schop bloemkooltjes', alsof je een bal op het oppervlak trapt. Daarna wisselen naar de buik, en let op dezelfde schoppende beweging. Geen kniebuiging zoals je fietst! Je trapt niet in de lengte as van je lichaam, je schopt water weg zoals je een bal weg schopt, je stampt niet bovenop de bal. Op de buik liefst geen plank gebruiken, dit laat je benen zinken en zo oefen je het nog niet correct.
- Zorg dat je hoofd goed ligt en dat je goed ademt (naar de zijkant, tegen je schouder aan) en niet naar voren omdat dit je benen 'laat zinken'
- Zorg dat je netjes voor je schouder (in breedterichting) en ter hoogte van je andere pols (in lengterichting) insteekt
- De armbeweging onder water is met gespannen spieren, de beweging boven is met een ontspannen bovenarm en een goed gebogen elleboog. Tijdens de overhaal is de elleboog hoger dan de hand / schouder, dit is je rustmoment. Hier gaat het voor veel minder geoefende zwemmers fout, aangezien ze dit ook met spierspanning doen en er dus geen rustmoment is.
- De onderwater techniek is al wat specifieker, maar voor nu zou ik zeggen zorg dat je hand zo snel mogelijk haaks op de zwemrichting staat en zorg dat je dat volhoudt tot bij je heup. Daar mag je hand pas uit het water. Korter is minder efficiënt. Haaks is belangrijk omdat je water de kant tegengesteld van de zwemrichting op wil drukken, niet richting boven, beneden of de zijkanten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreameater

dreameater

TOET'NKEAL ONIE DA!

Thanks, nuttige info! Hier kan ik zeker wat mee. Ik ben zojuist 3,5 week op reis geweest in Costa Rica.
Hier hebben we veel accomodaties gehad met een zwembad(je). Best veel kunnen oefenen, ik ga vanaf volgende week weer het echte zwembad in om te kijken wat ik er dan van bak.

вɑʗ₭ ıƝ Ϯһㅌ ₲яıÐ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sméagol
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 18:41

Sméagol

Master of Mayhem

Twee dingen.

Hoe combineren jullie zwemmen met werk? Ik was hiervoor werkloos en had dus alle tijd, maar heb sinds kort een werkstage, 3x8 op dit moment. Ik heb (ondanks dat ik geen ochtend mens ben) een enorme voorkeur voor 's ochtends zwemmen, maar dat is nu lastig. Volgens mij zijn er mensen die direct uit 't zwembad naar werk vertrekken? Ik zie genoeg mensen met shampoo in het zwembad, maar je kan niet uitgebreid douchen dus ik zou het minder fris vinden. Voorheen ging ik gewoon thuis douchen, in het zwembad alleen kort afspoelen.

Ik ben dus aan 't kijken hoe ik m'n tijd het beste indeel.. 't liefst blijf ik 's ochtens zwemmen, en meer dan 2x in de week, maar ik moet of 's ook avonds gaan zwemmen, of toch er iets op vinden 's ochtends.

Het andere ding:
Ik zat te kijken naar zwemlessen voor volwassenen. Hier keek ik al langer naar, ik wil gewoon beter leren zwemmen. Ik heb alleen een A diploma van het schoolzwemmen van vroeger (heel vroeger, volgens mij voordat er een C diploma was).

Nu lijkt er een wildgroei aan zwemdiploma's te zijn, heel toevallig was dit gisteren of eergisteren op TV, één vandaag denk ik. Mede hierdoor ben ik verder gaan kijken dan m'n lokale zwembad waar ik nu baantjes zwem.
Zo leek me het ENVOZ diploma interessant, die zijn internationaal erkend, maar worden weinig gebruikt. Dichtsbijzijnde locatie (voor zo ver ik kan zien) is de Rotterdamse Reddings Brigade, die zwemlessen voor volwassenen hebben in Rotterdam Noord. Mijn lokale zwembad gebruikt z'n eigen zwemdiploma (van Optisport, niet eens die van de NZR), en vraagt 10 euro per les. De RRB gebruikt dus ENVOZ, en is een stuk goedkoper, maar ook een stuk verder weg voor mij. Lijkt me verder ook leuk om later misschien vrijwilliger te worden daar.

Zijn er hier mensen met evaring met zwemlesssen voor volwassenen, of een mening hebben over de verschillende zwemdiploma's? Zijn er mensen met ervaring met de Rotterdamse Reddings Brigade?

Make lovecraft not warcraft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdwinW
@Sméagol Er zijn zwembaden waar je ‘s ochtends vanaf 7 uur kan zwemmen. Ik weet dat er op dat tijdstip ook mensen zwemmen die daarna naar het werk gaan. Die zullen dan weinig reistijd hebben. Anderen gaan naar het zwembad toe in de buurt waar ze werken. Maar als het goed is, bieden de zwembaden ook ‘s avonds ruimte om te zwemmen, anders kijken naar een ander bad in de buurt. Is er niet een mogelijkheid om in het weekend ‘s ochtends te zwemmen?

Maar wat houd je tegen om met douchegel gebruik te maken van de douche in het zwembad ? Schoner word je niet na je zwemsessie en je hoeft daarna echt niet een half uur onder de douche te staan. Met de tegenwoordige douchegels kun je huid en haar wassen, dus ik zie daar niet echt een probleem in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sméagol

Sméagol

Master of Mayhem

Ik probeer 's avonds te vermijden omdat:
1] de schoolreisjes die dan de baan ophouden
2] zit in de weg van avond eten
3] zit in de weg van eventuele andere dingen die ik wil doen 's avonds, wat 's ochtends niet kan zoals een film pakken.

Ik denk dat andere mensen 't niet op prijs stellen als ik "m'n zaakje" ga zitten wassen in 't zwembad, dat bedoel ik vooral met dat ik niet compleet kan douchen, daarom ga ik liever naar huis.
Gelukkig heb ik nauwelijks reistijd, dus al ik wat dingen optimaliseer zou 't misschien kunnen..
Maar ik ben over het algemeen traag in dingen, en zeker 's ochtends, 't is voor mij een hele opgave om douchen terug te brengen tot 15 minuten. Dat is voor mij haasten, en daar word ik nogal chagrijnig van. Maar misschien zit er niks anders op.

In 't weekend is overigens geen optie, anders was 't geen probleem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Groentjuh
Sméagol schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 17:48:
Hoe combineren jullie zwemmen met werk?
Volgens mij zijn er mensen die direct uit 't zwembad naar werk vertrekken? Ik zie genoeg mensen met shampoo in het zwembad, maar je kan niet uitgebreid douchen dus ik zou het minder fris vinden. Voorheen ging ik gewoon thuis douchen, in het zwembad alleen kort afspoelen.
Kijk naar wat je zwembad aanbied en wat past. Je bent immers afhankelijk van de openingstijden en daarnaast is het simpelweg kijken wat er te combineren is.
Ik heb diverse dagen dat het zwembad om 7:00 tot 8:00/08:30 open is. Afhankelijk van jouw situatie is dat wel of niet te doen. Ik heb diverse dagen dat het zwembad 's avonds 20:30 tot 22:00/22:15 uur open is. Ook in het weekend is het mogelijk om te zwemmen.

Ik persoonlijk was ook meer een ochtend mens, maar nadat ik veel activiteiten naar de avond heb geplaatst is dat inmiddels ook anders. Desondanks als de avond niet kan, wijk ik zonder problemen uit naar een ochtend.

Alleen afspoelen in het zwembad betekend inderdaad dat thuis douchen aan te raden is. Als je je in het zwembad met shampoo/douchegel even wast is dat meestal ook prima. Ik heb wel voorkeur voor het eerste, omdat ik naar huis sprint op de fiets. Ondanks afdrogen word ik dan toch weer nat...
Zijn er hier mensen met evaring met zwemlesssen voor volwassenen, of een mening hebben over de verschillende zwemdiploma's? Zijn er mensen met ervaring met de Rotterdamse Reddings Brigade?
Mijn ouders hebben mij voorzien van niet minder dan 6 zwemdiploma's (De nationale zwemdiploma's/NRZ Zwem A, B en C, en de nationale zwemdiploma's/NRZ Zwemvaardigheid 1, 2 en 3. Daarnaast zou ik vast de vaardigheden van Waterpolo 1, 2, 3 hebben, immers heb ik dat jaren gedaan).

NRZ of ENVOZ lijken mij allebei prima. Recente ervaringen heb ik echter niet. Zoals gezegd was ik al vroeg uitgebreid voorzien!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nogeeninlog
Zijn er ook badmutsen voor een groot hoofd, omtrek 61-62 cm? De silicone muts die ik heb gekocht zit zo strak dat ik er hoofdpijn van krijg. Na wat knippen is het te doen, maar niet optimaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pino112
  • Laatst online: 16:30
Twee dingen.

Hoe combineren jullie zwemmen met werk? Ik was hiervoor werkloos en had dus alle tijd, maar heb sinds kort een werkstage, 3x8 op dit moment. Ik heb (ondanks dat ik geen ochtend mens ben) een enorme voorkeur voor 's ochtends zwemmen, maar dat is nu lastig. Volgens mij zijn er mensen die direct uit 't zwembad naar werk vertrekken? Ik zie genoeg mensen met shampoo in het zwembad, maar je kan niet uitgebreid douchen dus ik zou het minder fris vinden. Voorheen ging ik gewoon thuis douchen, in het zwembad alleen kort afspoelen.

Ik ben dus aan 't kijken hoe ik m'n tijd het beste indeel.. 't liefst blijf ik 's ochtens zwemmen, en meer dan 2x in de week, maar ik moet of 's ook avonds gaan zwemmen, of toch er iets op vinden 's ochtends.
Ik train nu met de zwemclub om 6u 's ochtends, tot uiterlijk 7.30. :)
Dan ben ik ongeveer een half uur 'te laat' op het werk (eerst nog even eten enzo), maar dat compenseer ik later wel weer.

Gewoon haren wassen met shampoo, de rest komt dan thuis wel die avond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Algurgazan
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 10-01 22:38

Algurgazan

Ome Bob

Hoe houden jullie je zwembrek in goede conditie? Ik zwem nu ongeveer 2 jaar, 2 a 3 keer in de week ~40 minuten, en om een of andere reden slijt mn zwembroek steeds heel snel.

Heb nu een Arena Gliding zwembroek (volgens de marketing chloor- en zoutwater bestendig), en na iets meer dan een half jaar is die al min of meer versleten.

Na het zwemmen spoel ik de zwembroek even uit, week ik hem in water met wat biotex, en hang hem daarna te drogen.

Hiervoor Puma zwembroeken gehad, ook chloorwaterbestendig volgens de blurb, zelfde verhaal eigenlijk.

Langer dan een half jaar zou toch moeten lukken met een zwembroek?

"When you hear the beeb, it will be three o'clock." | muzak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdwinW
Kort na thuiskomst eigenlijk alleen met koud water uitspoelen (niet te lang in een sporttas laten liggen). Vooral niet uitwringen, hooguit een beetje samendrukken om een deel van het water kwijt te raken. Daarna hangend laten drogen. Ik gebruik eigenlijk nooit iets van wasmiddelen en ook nooit gedaan, maar uitsluitend koud water. Ik zwem al tig jaar met Speedo, voornamelijk de Endurance+ serie en zwemkleding gaat best lang mee.
Als je het met een wasmiddel wilt wassen, kun je het beste een vloeibaar fijnwasmiddel gebruiken.

[ Voor 10% gewijzigd door EdwinW op 23-06-2022 22:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansPatat050
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 30-05 12:38
Wat @EdwinW zegt doe ik ook. Even naspoelen en dan hangend laten drogen, zonder wasmiddel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3dav0d3
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 07-05 08:18
Algurgazan schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 21:16:
Hoe houden jullie je zwembrek in goede conditie? Ik zwem nu ongeveer 2 jaar, 2 a 3 keer in de week ~40 minuten, en om een of andere reden slijt mn zwembroek steeds heel snel.

Heb nu een Arena Gliding zwembroek (volgens de marketing chloor- en zoutwater bestendig), en na iets meer dan een half jaar is die al min of meer versleten.

Na het zwemmen spoel ik de zwembroek even uit, week ik hem in water met wat biotex, en hang hem daarna te drogen.

Hiervoor Puma zwembroeken gehad, ook chloorwaterbestendig volgens de blurb, zelfde verhaal eigenlijk.

Langer dan een half jaar zou toch moeten lukken met een zwembroek?
Ja dit probleem heb ik ook ondanks dat ik tips van @EdwinW zo veel mogelijk toepas (soms lukt netjes drogen niet helemaal, want zwem wel is voor m’n werk en daar kan ik het niet hangend drogen). Ik heb inmiddels maar geaccepteerd dat er circa half jaar een nieuwe zwembroek aangeschaft moet worden.. :/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
@Algurgazan @3dav0d3

Ik weet niet exact wat voor zwembroeken jullie hebben, maar als waterpoloër heb ik broeken van Turbo (prijs ± € 35,-) en die gaan echt járen mee. Drie keer in de week werd er uren mee gezwommen en ook bij wedstrijden had het ding nog wel eens wat te verduren... :). Even uitspoelen onder de kraan bij thuiskomt en meteen ophangen.

Toen ik vroeger nog aan wedstrijdzwemmen deed (20 jaar geleden) had ik ook van die Speedo's en die moest ik inderdaad ieder halfjaar vervangen. Sinds ik de waterpolobroeken van Turbo heb, wil ik nooit meer wat anders.

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dannisi
+1 voor Turbo. Ik heb er 1 die ~10 jaar oud is, en waar ik 6 jaar mee gezwommen heb. Enige reden dat ik een nieuwe heb gekocht is omdat ik wel eens een ander kleurtje wilde, en de kleuren begonnen na een tijdje wel wat te vervagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdwinW
@Dannisi @JanHenk "Vroeger" had je waterpolobroeken waarbij aan de buitenzijde een soort latexlaag was aangebracht zodat de tegenstander geen grip had met de nagels. Ik neem aan dat die tegenwoordige Tutbo's ook een vergelijkbare eigenschap hebben ? Op de productfoto is voor mij niet goed te zien wat er anders is aan deze stof t.o.v. een reguliere Speedo/Arena.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
EdwinW schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 12:27:
@Dannisi @JanHenk "Vroeger" had je waterpolobroeken waarbij aan de buitenzijde een soort latexlaag was aangebracht zodat de tegenstander geen grip had met de nagels. Ik neem aan dat die tegenwoordige Tutbo's ook een vergelijkbare eigenschap hebben ? Op de productfoto is voor mij niet goed te zien wat er anders is aan deze stof t.o.v. een reguliere Speedo/Arena.
Ik heb al lang geen Speedo in de hand gehad. Arena heeft ook waterpolobroeken overigens en ik ken een paar die daarmee zwemmen. Die zijn volgens mij ook prima.

Mijn Turbo heeft geen latexlaag. Hij heeft wel twee lagen, maar latex is het in ieder geval niet. Ik wist eigenlijk überhaupt niet dat er nog zwembroeken waren die je ieder halfjaar moest vervangen :P

Een zwembroek moet je in ieder geval niet in de wasmachine proppen. Gewoon aantrekken en weer mee zwemmen. En bij thuiskomst onder de kraan uitspoelen en ophangen om te drogen. Ik heb m'n zwembroek ook regelmatig slecht behandeld (in een natte zak laten zitten, etc.) maar dat kunnen ze allemaal wel hebben.

[ Voor 15% gewijzigd door JanHenk op 27-07-2022 14:19 ]

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dannisi
EdwinW schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 12:27:
Zo'n latex laag heb ik al jaren niet meer gezien. Volgens mij had mijn vader er nog 1 van 'vroegah'. Het is een gewone stof dat er hetzelfde uitziet als Speedos enzo.
Geen idee watvoor magie ze doen, maar ze lubberen iig nooit uit. Wat Speedos bij mij vroeger wel elke 6 maanden deden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3dav0d3
Vanochtend nog even lekker baantjes getrokken (2.2km totaal). 1.5km borstcrawl aan één stuk gezwommen (zonder pauze dus). :) Gaat de laatste tijd wel lekker en kan denk nog wel verder, maar op een geven moment "ben ik er wel klaar mee." :P

Zit er zo'n gast in mijn baan die elk baantje wat anders doet. Laat ik hem er netjes langs als die in z'n sprintje zit en sluit ik erachter aan, zijn we terug pakt die zijn plankje om alleen benen te doen en springt die nog ff snel voor mij weg. Aaarghh sommige mensen... 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdwinW
Ik zou er achteraan zwemmen en dan een paar keer tegen zijn voeten aantikken. Hopelijk dat dan de boodschap overkomt en anders het excuus gebruiken dat het gewoon per ongeluk ging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3dav0d3
Wordt er nog een beetje gezwommen?

Ik heb vandaag een serieuze sessie gedaan: 2x 200m inzwemmen gevolgd door 3x 1K. Dat was wel lekker! :)

Ps. M’n Garmin heeft van 2 maal 950 getracked ipv de 1K. Iemand die weet hoe ik een (heel lang ;) ) baantje door tweeën kan knippen zodat het wel klopt. Alvast dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdwinW
Lap functie gebruiken of auto-rest aanzetten ?
Bij mij staat auto-rest uit en zie op Strava één lap vermeld staan (info op Strava is toch al waardeloos). In Garmin Connect zie ik wel elke baan vermeld staan met een evt. rustperiode.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3dav0d3
Ik heb auto rest uitstaan en als het goed is detecteert die elke keer een keerpunt, maar die heeft die dus twee keer gemist (ik zie in Garmin Connect ook heel duidelijk dat er twee baantjes zijn die 2x zoveel slagen hebben). Vraag is dus of dit nog achteraf te corrigeren is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groentjuh
3dav0d3 schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 12:12:
Wordt er nog een beetje gezwommen?
Probeer elke week zo'n 4k te zwemmen. Hoop na de vakantie weer wat hoger tempo te kunnen gaan zwemmen. Met de helft van de Haagse zwembaden dicht, is het regelmatig een tikje druk. Vooral als de aanwezigheid van mensen, die schoolslag zwemmen, toeneemt in de banen voor snelle zwemmers wordt dat complex.

Schoolslag kan een brede slag zijn. Als daar 2 elkaar tegemoet zwemmen, pas je daar met zelfs de meest smalle borstcrawl niet tussen.
3dav0d3 schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 12:12:
Iemand die weet hoe ik een (heel lang ;) ) baantje door tweeën kan knippen zodat het wel klopt. Alvast dank!
Bij Polar Flow kan ik alleen de totale afstand corrigeren. Een baantje in tweeën knippen kan echter niet. Mijn ervaring is dat de meeste systemen zoiets hebben van: Dit heb ik gemeten en dat is altijd goed! De meeste systemen zijn heel gesloten daarin.

De dubbele haal ik er ook zo uit. De SWOLF maakt dan een extreme piek! Mijn ervaring is dat het fout gaat bij een rommelig keerpunt als de hele kant bijvoorbeeld vol ligt of als er een flink aantal inhaalacties zijn en er twee rijen mensen tegelijk aankomen.

• Galois

Galois

1811 - 1832

Topicstarter
Tijd voor nieuwe spullen... :)

Mijn zwembril is aan vervanging toe. Dat was mijn eerste zwembril en toentertijd 'zomaar wat' gekocht. Een Speedo, maar geen idee welk model. Met donkere glazen, dat wel.

Nu ben ik dus aan het zoeken voor een nieuwe bril en zie ik de Aqua Sphere Kaiman wel erg vaak voorbij komen als een bril waar iedereen (veel) erg tevreden over is. Dus deze wil ik nu maar eens proberen. Maar met transparante of toch weer donkere glazen?

Ik zwem 90% in het (binnen)zwembad en 10% buiten en nooit last gehad van mijn donkere glazen binnen. Maar goed... ik heb ook nooit een ander brilletje gehad, dus weet niet hoe het zou zijn met transparante glazen.

Maar wat te doen? Transparante glazen omdat ik toch bijna altijd binnen zwem? Of toch donkere omdat ik dat toch wel prima vind/vond en dan maar één bril nodig heb?

Kan iemand hier iets zinnigs over zeggen?

En een tweede vraag: zwemmen veel van jullie in een gewone (strakke) zwembroek of toch een jammer? Ik twijfel of ik een jammer zal aanschaffen. Lees dat deze sneller zijn, al denk ik niet dat ik dat echt zal merken. Ik weet eigenlijk niet of ik het mooier vindt of juist niet...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EdwinW
Galois schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 14:50:
Tijd voor nieuwe spullen... :)

En een tweede vraag: zwemmen veel van jullie in een gewone (strakke) zwembroek of toch een jammer? Ik twijfel of ik een jammer zal aanschaffen. Lees dat deze sneller zijn, al denk ik niet dat ik dat echt zal merken. Ik weet eigenlijk niet of ik het mooier vindt of juist niet...
In de laboratoria zal best wel gebleken zijn dat ze een voordeel hebben. Dat geldt ook voor de racefietsframes, racehelmen, banden en fietskleding. Maar je weet in dat soort gevallen dat het bij 45 km/h om een aantal Watts gaat. Voor ons amateurs gaat dat geen verschil uitmaken en dat de meeste Watts uit je benen moeten komen ;) .

Ik zwem liever (in het zwembad) met lichtgekleurde zwembril vanwege het betere zicht. Sommige zwembaden hebben in de avonduren weleens ‘sfeerverlichting’, dwz minder licht boven water, maar met de onderwaterverlichting aan. Ben ik zelf geen voorstander van, vandaar lichtkleurige bril. Ik heb nu een Speedo Futura, een trainingsbril, geen wedstrijdbril.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

Topicstarter
Sinds een maandje bezig met de gevorderdecursus van de KNZB (twee jaar geleden ook gedaan) en na 4 lessen merk ik echt alweer verschil hoe zulke kleine tips, zulke eenvoudige oefeningen zoveel impact hebben.

Mijn tempo is zo'n 15 seconden per 100 meter omhoog gegaan en ik voel mijn schouders ook meer (of zoals de trainer zegt: je pakt nu meer water, in het begin sneed je door het water).

We zijn ook met keerpunten bezig, die mij minder interesseren aangezien ik goed (en snel) wil leren zwemmen vanwege de triatlon. Maar ach... ook wel leuk om die keerpunten te leren. Valt mij overigens op hoe weinig mensen in het zwembad tijdens het baantjes zwemmen, een keerpunt doen. Ik denk dat ik niet overdrijf als ik zeg dat minder dan 10% dat doet. Kennelijk een hele lastige?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19:09

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Galois schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 09:12:
Sinds een maandje bezig met de gevorderdecursus van de KNZB (twee jaar geleden ook gedaan) en na 4 lessen merk ik echt alweer verschil hoe zulke kleine tips, zulke eenvoudige oefeningen zoveel impact hebben.

Mijn tempo is zo'n 15 seconden per 100 meter omhoog gegaan en ik voel mijn schouders ook meer (of zoals de trainer zegt: je pakt nu meer water, in het begin sneed je door het water).

We zijn ook met keerpunten bezig, die mij minder interesseren aangezien ik goed (en snel) wil leren zwemmen vanwege de triatlon. Maar ach... ook wel leuk om die keerpunten te leren. Valt mij overigens op hoe weinig mensen in het zwembad tijdens het baantjes zwemmen, een keerpunt doen. Ik denk dat ik niet overdrijf als ik zeg dat minder dan 10% dat doet. Kennelijk een hele lastige?
Keerpunten zijn nooit makkelijk om goed te doen. Kost veel tijd en energie wil je dat goed onder de knie krijgen. Je wil niet te vroeg inzetten, want dan kan je je niet goed afzetten. Zet je te laat in, dan moet je meer kracht verzetten om naar voren te komen.

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groentjuh
Galois schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 09:12:
Ik denk dat ik niet overdrijf als ik zeg dat minder dan 10% dat doet. Kennelijk een hele lastige?
In het bad dat ik zwem, zie ik ook vrij weinig keerpunten gemaakt worden. In de baan van de snelste zwemmers zie ik met regelmaat best wel keerpunten gemaakt worden. Ik zelf maak ze ook niet, want heb net als jou niet echt de interesse om ze goed te trainen om ze betrouwbaar genoeg te krijgen.

Ze zijn niet heel makkelijk, want je moet uitkomen op het juiste punt. Te vroeg en dan is de kant te ver weg en kun je dus niet goed afzetten. Te laat en dan lig je ook niet goed om af te zetten.

Met 15 seconde sneller maak je me wel nieuwsgierig naar wat voor tempo je nu zwemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

Topicstarter
Duidelijk @Outerspace en @Groentjuh. Mijn interesse in keerpunten is nog lager geworden :)

Ik zwom voor corona (na de eerste gevorderdecursus) zo'n 1:55-2:00/100 m (over bv 1 km). Tijdens corona erg weinig gezwommen, zo'n 2 jaar misschien 5x gezwommen (:().

Voor de zomer weer opgepakt en weer regelmatig gegaan en hoe goed ik ook mijn best deed, hoe goed ik ook weer lette op mijn techniek (onder andere aan de hand van YouTube), ik kwam niet onder de 2:20/100 m. Terwijl ik volgens mij echt wel alles goed deed wat binnen mijn mogelijkheden lag.

Dat was ook de reden om weer zo'n cursus te doen. En ik zwom vorige week 2:05/100 meter (gemiddeld over 1800 meter, wel verdeeld in setjes... iets van 3x 100, 2x 200, 1x 400, 2x 200 en 3x 100).

De twee tips die echt merkbaar effect hadden waren:
1. mijn linkerarm kwam veel te ver naar binnen toe, rechts ging wel goed.
2. mijn handen gelijk in het water 'kantelen' (de catch?). (ik gebruik ongetwijfeld de juiste terminologie niet :))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groentjuh
Galois schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 10:20:
Duidelijk @Outerspace en @Groentjuh. Mijn interesse in keerpunten is nog lager geworden :)
Als je ze betrouwbaar krijgt, dan is er weinig reden om ze niet te doen. Tenzij je in een heel ondiep bad zwemt waar de borstcrawl met enkele kleine aanpassing net past, zoals ik had op vakantie laatst. Het is daadwerkelijk sneller om zo te keren!
Ik zwom voor corona (na de eerste gevorderdecursus) zo'n 1:55-2:00/100 m (over bv 1 km). Tijdens corona erg weinig gezwommen, zo'n 2 jaar misschien 5x gezwommen (:().
Ai, dan mag je inderdaad weer opbouwen. De coronatijd was voor mij ook niet ideaal. Nadat de zwembaden weer open ging was ik ook van 1:40/100m (over 1,5 km) naar 2:00/100m gegaan. Tot overmaat van ramp liep ik een paar weken nadat de zwembaden weer open gingen een blessure op(Als je die post niet kunt zien, die staat in de HK), waarmee ik nog eens 12 weken volledig uit de running was. Ook geen fietsen! En ik moest ook weer helemaal opbouwen en moest ik zelfs genoegen nemen met 2:35/100m en rust enkel paar honderd meter.
Voor de zomer weer opgepakt en weer regelmatig gegaan en hoe goed ik ook mijn best deed, hoe goed ik ook weer lette op mijn techniek (onder andere aan de hand van YouTube), ik kwam niet onder de 2:20/100 m. Terwijl ik volgens mij echt wel alles goed deed wat binnen mijn mogelijkheden lag.

De twee tips die echt merkbaar effect hadden waren:
1. mijn linkerarm kwam veel te ver naar binnen toe, rechts ging wel goed.
2. mijn handen gelijk in het water 'kantelen' (de catch?). (ik gebruik ongetwijfeld de juiste terminologie niet :))
Dat zijn beiden dingen, die je gemakkelijker aan iemand anders zijn slag kunt zien, dan voor jezelf gaat ontdekken. Haal je toevallig links adem? Had je nog techniek oefeningen (geleerd tijdens eerdere cursussen) gedaan in die periode dat je niet zelf verder kwam? Ik heb zelf na de blessure veel gehad aan diverse van die oefeningen om alles weer op orde/in de juiste plek te krijgen. Vooral na die blessure was insteek en het eerste stukje trekfase moeizaam bij mij.

Ja, voor de trekfase van de slag moet je eerst je hand en arm in positie brengen om in de trekfase daadwerkelijk water naar achter te trekken. Catch is daar een benaming voor (Catch, Pull, Exit, Recovery). Hoe dat past in "Insteek"(, "Glijfase"?), "Trek", "Duw", "Uithaal", "Overhaal"...? Volgens mij zijn er meerderen fasen indelingen van de borstcrawl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

Topicstarter
Groentjuh schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 11:41:
[...]

Ai, dan mag je inderdaad weer opbouwen. De coronatijd was voor mij ook niet ideaal. Nadat de zwembaden weer open ging was ik ook van 1:40/100m (over 1,5 km) naar 2:00/100m gegaan. Tot overmaat van ramp liep ik een paar weken nadat de zwembaden weer open gingen een blessure op(Als je die post niet kunt zien, die staat in de HK), waarmee ik nog eens 12 weken volledig uit de running was. Ook geen fietsen! En ik moest ook weer helemaal opbouwen en moest ik zelfs genoegen nemen met 2:35/100m en rust enkel paar honderd meter.
Wow... wat een verhaal. Vervelend zeg! Hopelijk goed genezen.

Maar verschil tussen jou en mij is waarschijnlijk dat jij zo terug ging in je tijden vanwege 'kracht/bewegingsvrijheid' in je arm (schouder) en bij mij gewoon de techniek die niet geautomatiseerd is en dus weer opgebouwd moet worden (??)
[...]

Dat zijn beiden dingen, die je gemakkelijker aan iemand anders zijn slag kunt zien, dan voor jezelf gaat ontdekken. Haal je toevallig links adem? Had je nog techniek oefeningen (geleerd tijdens eerdere cursussen) gedaan in die periode dat je niet zelf verder kwam? Ik heb zelf na de blessure veel gehad aan diverse van die oefeningen om alles weer op orde/in de juiste plek te krijgen. Vooral na die blessure was insteek en het eerste stukje trekfase moeizaam bij mij.

Ja, voor de trekfase van de slag moet je eerst je hand en arm in positie brengen om in de trekfase daadwerkelijk water naar achter te trekken. Catch is daar een benaming voor (Catch, Pull, Exit, Recovery). Hoe dat past in "Insteek"(, "Glijfase"?), "Trek", "Duw", "Uithaal", "Overhaal"...? Volgens mij zijn er meerderen fasen indelingen van de borstcrawl.
Ja, ik haal links adem (meestal). Soms 1 op 3, maar bijna altijd 1 op 2. Ik kom gewoon adem te kort als ik 1 op 3 doe (terwijl ik een zeer goede conditie heb: doe veel aan hardlopen en fietsen).

Ik deed eigenlijk nooit oefeningen als ik zelf in het zwembad ben. Ik ga dan gewoon een uur baantjes zwemmen en klaar. Ik moet dat denk ik wel gaan doen straks. Dat ik mijn training zo opbouw dat ik half uurtje baantjes doe, dan wat techniekoefeningen en dan weer uitzwem oid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Groentjuh
Galois schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 11:58:
[...]

Wow... wat een verhaal. Vervelend zeg! Hopelijk goed genezen.

Maar verschil tussen jou en mij is waarschijnlijk dat jij zo terug ging in je tijden vanwege 'kracht/bewegingsvrijheid' in je arm (schouder) en bij mij gewoon de techniek die niet geautomatiseerd is en dus weer opgebouwd moet worden (??)
Op natuurlijke wijze genezen en ik zwem en fiets inmiddels weer hetzelfde (of beter) tempo als voorheen. De 1:40 naar 2:00 was simpelweg door een tijd niet zwemmen, doordat de baden dicht waren. Ik gok dat dat grotendeels conditie was, want de twee baantjes waren met 1:30/100m niet slecht te noemen. De 2:00 naar 2:35 was inderdaad 'kracht/bewegingsvrijheid'.

Tegelijkertijd zwom ik na het weer oppakken misschien qua techniek vergelijkbaar met jou.

Zeker in het begin was het volledig strekken van die arm nog moeilijk. Insteek was daardoor moeilijk en regelmatig "te kort". Misschien ook niet helemaal recht voor de schouder. Daardoor was "de catch" laat of in ieder geval de trekfase aan die kant korter of ging ik zelfs voor het weglaten van de kracht in de trekfase om enkel kracht te zetten in de duwfase.

Hoe dan ook, was de slag aan de andere kant beter, dus moest dat weer een beetje gecorrigeerd worden om niet de lijn in te zwemmen en dat deed ik door de slag aan de andere kant onderwater meer naar binnen te halen en natuurlijk ook daar de slag niet 100% te doen. Wel vaak meer dan de geblesseerde kant.
Galois schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 11:58:

Ja, ik haal links adem (meestal). Soms 1 op 3, maar bijna altijd 1 op 2. Ik kom gewoon adem te kort als ik 1 op 3 doe (terwijl ik een zeer goede conditie heb: doe veel aan hardlopen en fietsen).

Ik deed eigenlijk nooit oefeningen als ik zelf in het zwembad ben. Ik ga dan gewoon een uur baantjes zwemmen en klaar. Ik moet dat denk ik wel gaan doen straks. Dat ik mijn training zo opbouw dat ik half uurtje baantjes doe, dan wat techniekoefeningen en dan weer uitzwem oid.
Ik vroeg dat, omdat je een probleem aan één kant had. Ik weet niet of dat stiekem niet beïnvloed werd door ademhaling.

Naarmate beide kanten weer gelijker werden, heb ik met diverse oefeningen wel opgelet dat ik de techniek weer beter ging doen. Tijdens de overhaal met vingertjes over het water glijden, duim langs heup>oksel>oor, met vuisten zwemmen etc etc. Vooral om erop te letten dat Overhaal > Insteek > Trek weer goed ging voelen. Je hebt ongetwijfeld ook vele oefeningen gedaan en het werkt goed om ze nu en dan toch weer even terug te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

Topicstarter
Misschien een gekke vraag... maar er valt vast wel iets over te zeggen.

Stel je wilt (of hebt tijd) om 1500 m te zwemmen.

Wat zijn de verschillen tussen:

- 1x 1500 m
- 5x 300 m
- 15x 100 m
- of iets anders als 1x 100, 1x 200, 2x 300, ..., 1x 100 (oid)
- enz

Mij lijkt 15x 100 m beter voor je techniek omdat de vermoeidheid dan minder invloed heeft. En 1x 1500 m beter voor de conditie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groentjuh
Je zwemt ze waarschijnlijk verschillend.

1 x 1500 m zwem je relatief iets langzamer.
15 x 100 m (aangenomen dat er iets rust tussen zit) kun je (veel) sneller zwemmen i.v.m. die rust ertussen.

Vermoeidheid kan natuurlijk bij beiden spelen, want het is en blijft 1500 meter. 15 x 100 m "sprintjes" hoeft niet minder vermoeiend te zijn dan 1 x 1500 m efficient zwemmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

Topicstarter
Groentjuh schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 14:48:
Je zwemt ze waarschijnlijk verschillend.

1 x 1500 m zwem je relatief iets langzamer.
15 x 100 m (aangenomen dat er iets rust tussen zit) kun je (veel) sneller zwemmen i.v.m. die rust ertussen.

Vermoeidheid kan natuurlijk bij beiden spelen, want het is en blijft 1500 meter. 15 x 100 m "sprintjes" hoeft niet minder vermoeiend te zijn dan 1 x 1500 m efficient zwemmen.
Nee, dat klopt. Maar wanneer zal je het ene doen en wanneer het andere? Of is daar bij zwemmen niets over te zeggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansPatat050
Ik benader zulke verschillen meer om te onderzoeken hoe het voelt. 15x100m zou ik een meer actieve beenslag kunnen aanhouden dan 1x1500. Daarnaast houden mijn schouders het waarschijnlijk relatief makkelijker vol met korte stukjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

Topicstarter
Bij mijn sporthorloge (Garmin) is het mogelijk om de banendetectie en rust op 'automatisch' te zetten.

Wat ik tot nu toe steeds doe als ik aan de kant uitrust, is om het LAP-knopje klikken om de meting stop te zetten.

Heb die automatische functie één keer gebruikt, maar vond 'm niet zo betrouwbaar (reageert toch best langzaam).

Gebruiken jullie deze functie wel?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EdwinW
Sinds kort (twee weken) op de Epix nu wel (afgelopen 6 maanden alleen de Lap functie gebruikt). Lijkt tot nu toe goed te werken. Voorwaarde is wel dat je tijdens de rustperiode's niet te veel met je armen gaat bewegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 316512

Wat leuk, een zwemtopic. :) Ik zwem al zo'n 10 jaar wekelijks. Nu ben ik sinds kort aan het zwemmen met een Apple Watch, maar ik merk dat mijn horloge niet zo goed registreert wat voor slag ik doe. Ik heb afgelopen week vooral veel schoolslag gedaan, maar hij registreert vrijwel alleen borstcrawl. Dat heb ik ook wel gedaan, maar niet zoveel. Is dat herkenbaar voor iemand hier?

En werkt dat beter met een Garmin horloge? Daar zat ik toch al aan te denken omdat ik ook nog aan bijv. wielrennen doe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pino112
  • Laatst online: 16:30
Ik heb ook een AW (model 6), hij registreert de schoolslag prima.

Zelfs tegenwoordig wanneer je alleen benen doet met een plank (paddleboard aldus Apple).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

Topicstarter
Ik zal even mijn ervaring delen over de 'automatische ruststand' op de Garmin waar ik hierboven naar vroeg.

Vandaag gezwommen met deze stand. Dat ging in het begin erg goed, maar even later ging het toch wel mis.

Ik heb 2000 m gezwommen: 100-100-200-200-550-250-200-200-100-100.

De serie van 250 m daar maakte bij 100 van. Geen idee waarom, misschien omdat ik moe was van de serie van 550 en dus minder netjes zwom? En de laatste serie van 100 daar maakte hij 50 van. Ook geen idee waarom. Misschien omdat ik gelijk op 'stop' klikte na het laatste baantje en niet even wachtte dat hij door had dat ik was gestopt?

Ik blijf het stom vinden dat je op Garmin Connect of in de app deze fouten die het horloge maakt niet kunt corrigeren. Misschien een tip voor anderen: het kan wel met deze website: http://www.swimmingwatchtools.com/
Anoniem: 316512 schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 09:47:
Wat leuk, een zwemtopic. :) Ik zwem al zo'n 10 jaar wekelijks. Nu ben ik sinds kort aan het zwemmen met een Apple Watch, maar ik merk dat mijn horloge niet zo goed registreert wat voor slag ik doe. Ik heb afgelopen week vooral veel schoolslag gedaan, maar hij registreert vrijwel alleen borstcrawl. Dat heb ik ook wel gedaan, maar niet zoveel. Is dat herkenbaar voor iemand hier?

En werkt dat beter met een Garmin horloge? Daar zat ik toch al aan te denken omdat ik ook nog aan bijv. wielrennen doe.
Ik zwem alleen borstcrawl (Garmin Fenix 6 pro) en hoe 'slechter' ik zwem (als ik bv moe wordt) hoe vaker hij een baantje als schoolslag detecteert. Misschien dat de AW ook vindt dat je niet zo mooi de schoolslag doet? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdwinW
@Galois Over de Fenix 6 kan ik niets zeggen over de nauwkeurigheid van auto-rest. Bij het tellen van de banen is het de bedoeling om goed af te zetten van de kant en even “uitdrijven” voordat je je zwemslag begint. Op zo’n manier zou de Garmin moeten herkennen dat je een nieuw baan start. Verder kun je altijd de Lap-toets gebruiken als je aan een rust begint. Toen ik de auto-rest functie niet gebruikte, drukte ik aan het einde van de zwemsessie eerst op de Lap-toets en daarna op de stop-knop. Ik merkte soms dat anders net die laatste baan niet werd meegeteld.
Overigens handige website. Soms zie ik weleens dat een baan met schoolslag wordt geregistreerd i.p.v. borstcrawl.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sméagol

Sméagol

Master of Mayhem

Na volgens mij een jaar niet gezwommen te hebben vanwege werk, ben ik eindelijk weer begonnen. Ik wilde in het algemeen meer sporten, dus heb ik 't weer opgepakt, en doe 't naast boulderen. Doordeweeks 's ochtends, voor werk. Één factor waardoor ik weer begonnen ben zijn de openingstijden die recent enorm verruimd zijn in mijn zwembad.. Ik kan op m'n vrije dag, vrijdag, theoretisch van 09:30 tot 14:45 zwemmen.
Theoretisch? Ik wil dit graag in de praktijk brengen, dus een paar weken terug wat langer gezwommen, van 12:15 tot sluit, ongeveer 4 KM. Vorige week net iets eerder in het bad, tot sluit weer, en ongeveer 4,75 KM er op zitten.

En vandaag.. van 10:00 tot sluit, 7,75 KM gezwommen. Volgens mij ben ik lekker bezig.

Al heb ik vanaf mei een aantal andere dingetjes op vrijdag af en toe, dus dan zitten deze marathons er niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spookelo
  • Registratie: Juni 2017
  • Nu online
Galois schreef op donderdag 6 april 2023 @ 12:55:
Ik zal even mijn ervaring delen over de 'automatische ruststand' op de Garmin waar ik hierboven naar vroeg.

Vandaag gezwommen met deze stand. Dat ging in het begin erg goed, maar even later ging het toch wel mis.

Ik heb 2000 m gezwommen: 100-100-200-200-550-250-200-200-100-100.

De serie van 250 m daar maakte bij 100 van. Geen idee waarom, misschien omdat ik moe was van de serie van 550 en dus minder netjes zwom? En de laatste serie van 100 daar maakte hij 50 van. Ook geen idee waarom. Misschien omdat ik gelijk op 'stop' klikte na het laatste baantje en niet even wachtte dat hij door had dat ik was gestopt?

Ik blijf het stom vinden dat je op Garmin Connect of in de app deze fouten die het horloge maakt niet kunt corrigeren. Misschien een tip voor anderen: het kan wel met deze website: http://www.swimmingwatchtools.com/

[...]

Ik zwem alleen borstcrawl (Garmin Fenix 6 pro) en hoe 'slechter' ik zwem (als ik bv moe wordt) hoe vaker hij een baantje als schoolslag detecteert. Misschien dat de AW ook vindt dat je niet zo mooi de schoolslag doet? :)
Ik zwem met de Garmin Vivoactive 4, en wissel tussen schoolslag en borstcrawl. Ik heb eigenlijk nooit dat hij de verkeerde slag registreerd behalve als ik halverwege de baan een paar ander slagen doe, omdat er iemand in de weg ligt bijvoorbeeld. Wel mist hij wel eens een keerpunt, sinds ik mijn horloge op de andere pols heb gaat dat beter. Dat was een tip uit de handleiding.
Mijn niveau is niet goed genoeg om me er verder heel druk over te maken ;)

Wel vind ik het jammer dat het pauzescherm niet de info heeft die ik eigenlijk zou willen, en ik dat niet kan aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vld1989
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 18:30
Leuk, een zwemtopic! Ik zwem mijn hele leven al, ook niet zo gek met een moeder die al ruim 40 jaar lang zwemles geeft :P

Tijdens corona heeft het wel behoorlijk stil gelegen, maar de laatste tijd ben ik het weer aan het oppakken. Merk dat het wel weer zwaar aan het gaan is, maar ik ben maar "gewoon" een baantjeszwemmer die het voor de lol en de conditie doet en niet geïnteresseerd in zo snel mogelijke tijden neerzetten of iets dergelijks. Merk wel dat ik duidelijk langzamer aan het gaan ben dan voor corona en ik ben dan ook wel weer zo dat ik terug naar de tijden wil die ik toen zwom. Ik doe borstcrawl, meestal zo'n 1,5km - 2km per sessie, verdeeld in blokken van 250 meter (10 baantjes in een 25 meter bad). Over die 250 meter deed ik meestal 4:45 - 5:00 minuten en toen ik echt fanatiek bezig was zat ik op de 4:30 minuten. Denk dat het nu 5:30 - 5:45 is en ik wil wel terug naar die maximaal 5 minuten, ook al zeg ik dat ik geen wedstrijdzwemmer ben en niet geïnteresseerd ben in zo snel mogelijk zwemmen :P

Maar ben vooral bezig met de conditie terug opbouwen, in juni is er de jaarlijkse zwemmarathon in het zwembad waar ik zwem (en waar mijn moeder werkt), van 19:00 tot 1:00 zwemmen voor het goede doel (in teamverband hoor, team van 8-10 man en er is er steeds maar eentje in het water). Is altijd een erg leuk evenement, maar vorig jaar deed ik vrijwel ongetraind mee en dat was toch even vervelend de volgende dag. Dat gaat dit jaar wel goed komen denk ik, ben alweer een tijdje begonnen.

Qua bril heb ik de EyeQua Sport, prima brilletje die lekker comfortabel zit. Heb ook vrijwel geen last van beslagen glazen. Ook is die voor vrijwel dezelfde prijs op sterkte te krijgen.

Qua zwembroek heb ik gewoon een surfshort die ik ook op het strand aan heb, maar die geeft wel enorm veel weerstand met het zwemmen. Ik had altijd een zwemboxer (ik noem het voor het gemak maar even een speedo-met-pijpjes, maar het is geen jammer), dat zwom altijd wel lekkerder. Maar ik ben de laatste jaren nogal wat aangekomen en ik voel me niet meer comfortabel genoeg om zo'n zwemboxer aan te trekken, dus verhul ik mezelf maar in een surfshort. Iemand tips voor iets waarmee het iets lekkerder zwemmen is, maar waarin ik me ook niet zo druk hoef te maken dat ik er opgepropt uitzie? Of zal ik daar als die 20 kilo er weer af zijn pas weer aan beginnen? :P

Mijn baantjes tel ik overigens gewoon in m'n hoofd, al raak ik af en toe de tel wel eens kwijt. Ik heb een Samsung Watch 4 die een zwemfunctie heeft, maar ik ben daar altijd een beetje panisch voor (ook met de waterdichte telefoon die ik heb) en durf dat soort dingen nooit daadwerkelijk uit te testen. Ben veel te bang dat er ergens een miniscuul klein krasje zit dat je niet ziet, maar waardoor de waterdichtheid wel aangetast is en het ding kapot gaat. Misschien toch eens denken aan een goedkope fitbit of iets dergelijks. Iemand daar wellicht nog tips voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groentjuh
Sméagol schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 20:30:
van 12:15 tot sluit, ongeveer 4 KM. Vorige week net iets eerder in het bad, tot sluit weer, en ongeveer 4,75 KM er op zitten.

En vandaag.. van 10:00 tot sluit, 7,75 KM gezwommen. Volgens mij ben ik lekker bezig.
Slow en steady neem ik aan! Het bad waar op doorgaans zwem heeft slechts blokken van 1,5 uur waarin het banenzwemmen is. Als ik daarin 4,5 KM in haal heb ik goed mijn best gedaan. Ik hou het meestal op 4 KM. Bijna 8 kilometer heb ik nog niet in een sessie gezwommen.
Spookelo schreef op maandag 1 mei 2023 @ 11:25:
[...]
Ik zwem met de Garmin Vivoactive 4, en wissel tussen schoolslag en borstcrawl. Ik heb eigenlijk nooit dat hij de verkeerde slag registreerd behalve als ik halverwege de baan een paar ander slagen doe, omdat er iemand in de weg ligt bijvoorbeeld. Wel mist hij wel eens een keerpunt, sinds ik mijn horloge op de andere pols heb gaat dat beter. Dat was een tip uit de handleiding.
Mijn niveau is niet goed genoeg om me er verder heel druk over te maken ;)
Met oude Polar mis ik soms wel eens een keerpunt. Meestal als de hele kant vol ligt. Slagen wisselen midden in de baan is inderdaad ook daar wel eens een probleem.
Ik weet ook hoe je bij die Polar van borstcrawl vlinderslag kan maken. Waterpolo-borstcrawl ziet mijn horloge soms als vlinderslag (door de meer op vlinderslag lijkende overhaal denk ik)
Vld1989 schreef op maandag 1 mei 2023 @ 11:53:
Iemand tips voor iets waarmee het iets lekkerder zwemmen is, maar waarin ik me ook niet zo druk hoef te maken dat ik er opgepropt uitzie? Of zal ik daar als die 20 kilo er weer af zijn pas weer aan beginnen?
Meer weerstand kost meer energie voor dezelfde prestatie en daardoor dus meer afvallen? ;) In het bad waar ik zwem zijn de meeste voornamelijk met hun eigen baantjes bezig en weinig met andere. Eventueel jezelf over die schaamte zetten en ervoor gaan is misschien een mogelijkheid.
Vld1989 schreef op maandag 1 mei 2023 @ 11:53:
Misschien toch eens denken aan een goedkope fitbit of iets dergelijks. Iemand daar wellicht nog tips voor?
Eventueel eerst eens goedkoop tweedehands kijken? Mijn Polar V800 (Ja, een oudje!) heeft wel meer dan een miniscule kras en leeft nog steeds.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vld1989
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 18:30
Groentjuh schreef op maandag 1 mei 2023 @ 13:00:

[...]

Meer weerstand kost meer energie voor dezelfde prestatie en daardoor dus meer afvallen? ;) In het bad waar ik zwem zijn de meeste voornamelijk met hun eigen baantjes bezig en weinig met andere. Eventueel jezelf over die schaamte zetten en ervoor gaan is misschien een mogelijkheid.
Haha, je hebt inderdaad wel gelijk dat het afvallen dan sneller gaat ja :P
En misschien ben ik wel iets te zelfbewust, het is zeker niet zo dat het mega-extreem is ofzo, maar je loopt nou eenmaal wel behoorlijk ongekleed rond. Al heb je denk ik wel gelijk dat gewoon ervoor gaan de beste optie is ja.
[...]

Eventueel eerst eens goedkoop tweedehands kijken? Mijn Polar V800 (Ja, een oudje!) heeft wel meer dan een miniscule kras en leeft nog steeds.
Dat is een goede, tweedehands is altijd een optie ja!
De Polar is wel gebouwd als sporthorloge dus misschien dat het daardoor ook beter tegen water kan, ook al zijn er krassen? De Samsung Watch 4 die ik heb is natuurlijk niet primair een sporthorloge...

M'n ma draagt haar Watch 4 trouwens wel altijd in het water, dus ik weet dat het kan, maar ik durf het gewoon niet :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groentjuh
Vld1989 schreef op maandag 1 mei 2023 @ 16:00:
Dat is een goede, tweedehands is altijd een optie ja!
De Polar is wel gebouwd als sporthorloge dus misschien dat het daardoor ook beter tegen water kan, ook al zijn er krassen? De Samsung Watch 4 die ik heb is natuurlijk niet primair een sporthorloge...

M'n ma draagt haar Watch 4 trouwens wel altijd in het water, dus ik weet dat het kan, maar ik durf het gewoon niet :P
Die Samsung Watch 4 heeft een 5ATM certificering; die oude Polar slechts 3ATM. In theorie zou mijn horloge minder waterdicht zijn. Ik gok dat jouw watch 4 het gewoon kan.

Ik heb rustig 100+ euro aan gadgets aan de zwembril hangen (Finis Duo en Polar OH1+). Ik zie regelmatig ook diverse sporthorloges om de pols bij andere, dus ik ben niet zo bang.

De voordelen die je kunt behalen is dat je mogelijk iets minder hebt uitgegeven aan die eventuele oplossing, dat je dan eventueel horloge hebt dat iets meer erop gericht is en dat je iets specifiek voor dat doel hebt dat dus niet je dagelijkse apparaat is. Mogelijk dat je dan iets minder angst hebt om zo'n horloge dan tijdens het zwemmen te gebruiken. Ik zou overigens eerder in het Garmin park gaan zitten indien mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

Topicstarter
Bij zwemmen is er veel te zeggen over de ademhaling. Het lijkt erop dat de meesten 1 op 3 prefereren. Ik heb dat geprobeerd, maar merk dat ik dan lucht tekort kom op den duur, dus ik doe eigenlijk altijd 1 op 2.

Nu vroeg ik mij laatst tijdens het zwemmen af wat het effect is van vaker ademhalen op mijn stroomlijn. Je hoofd uit het water halen om adem te halen, zal geen gunstig effect hebben op je stroomlijn.
Je zou dan denken dat minder vaak ademhalen (zo min mogelijk zonder zuurstoftekort te hebben?) het meest ideale is.

Na een korte googlebeurt waar ik niet echt antwoord kon vinden op deze gedachten van mij, probeer ik het hier. Klopt het wat ik zeg? Dat dus ademhalen ten koste gaat van je stroomlijn (en dus je snelheid).
En zo ja, hoeveel zal dat uitmaken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teot
  • Registratie: Januari 2011
  • Nu online
Galois schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 08:51:
Bij zwemmen is er veel te zeggen over de ademhaling. Het lijkt erop dat de meesten 1 op 3 prefereren. Ik heb dat geprobeerd, maar merk dat ik dan lucht tekort kom op den duur, dus ik doe eigenlijk altijd 1 op 2.

Nu vroeg ik mij laatst tijdens het zwemmen af wat het effect is van vaker ademhalen op mijn stroomlijn. Je hoofd uit het water halen om adem te halen, zal geen gunstig effect hebben op je stroomlijn.
Je zou dan denken dat minder vaak ademhalen (zo min mogelijk zonder zuurstoftekort te hebben?) het meest ideale is.

Na een korte googlebeurt waar ik niet echt antwoord kon vinden op deze gedachten van mij, probeer ik het hier. Klopt het wat ik zeg? Dat dus ademhalen ten koste gaat van je stroomlijn (en dus je snelheid).
En zo ja, hoeveel zal dat uitmaken?
Ademhalen gaat ten koste van je stroomlijn, dat kan je minimaliseren door bij de borstcrawl je hoofd in het water te laten en alleen opzij te draaien. 1 oog in het water, 1 oog uit het water. Makkelijker gezegd dan gedaan.

Als je op duurtempo langere afstanden gaat zwemmen (bij mij is het >100 m), dan heb je die lucht gewoon nodig en wordt het vaak 1 op 2. Voor hogere tempo's/sprint ga je minder ademhalen. Bij bv. 50 m sprint borstcrawl en vlinderslag hoef je in principe niet adem te halen. Althans, dat doet de zwemtop als je die wedstrijden bekijkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dannisi
Ik merk dat ik stabieler lig met 1 op 3. Met 1 op 2 is het makkelijk om te gaan 'schommelen', en dan gaat 1 schouder te diep het water in, wat remt.
Het is een kwestie van wennen denk ik. Ik heb vroegah tijdens de zwem training het 1 op 3 nooit aangeleerd, en daarom is het nu ook lastig. Tijdens de langere stukken nu val ik terug naar 1 op 2, maar ik probeer altijd met 1 op 3 te beginnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• denyos
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 14:42
Ook hierbij is het een kwestie van trainen. In het begin zal 1 op 3 moeilijk zijn, maar door het vaak te doen wordt het makkelijker. Zelf heb ik regelmatig setjes waarbij ik de heenbaan de focus heb op ademhaling (1 op 3, 4, 5 en soms zelfs 7) en waar ik toen ik net begon hier echt moeite mee had gaat dit nu bijna vanzelf.
Sowieso is mijn standaard ritme 1 op 3, daar ik als triatleet zomerdag veel in buitenwater zwem is het fijn om aan beide kanten goed te kunnen ademen. Hiermee wordt ik flexibel zodat ik bij veel golfslag met 1 op 2 danwel 4, aan de niet golf kant kan ademen.

Om dit te trainen kan je met een pull buoy tussen de benen zwemmen. Hierdoor lig je automatisch wat rustiger in het water (je benen blijven hoog waardoor je geen beenslag nodig hebt) zodat je goed kan oefenen op de armen en ademhaling.
Als je vervolgens rustig zwemt zou je eigenlijk zonder probleem 1 op 3 moeten kunnen zwemmen qua zuurstof. Red je dat niet, dan moet je waarschijnlijk iets rustiger gaan zwemmen. In het begin zou je dan ook kunnen kijken om 1 op 4 te ademen, dan wen je wel aan iets minder zuurstof zonder dat je gelijk aan je “zwakke kant” hoef te ademen.

[ Voor 40% gewijzigd door denyos op 18-01-2024 12:11 ]

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dongilles
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 26-03 20:20
Tijdens het trainen gebruiken we vaak korte zwemvliezen alleen zitten deze mij echt niet fijn.
Ik heb brede voeten met een hoge wreef en tot nu toe nog geen fijn merk gevonden.
Iemand een goeie tip?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002

Sport_Life

Solvitur ambulando

Leuk een zwemtopic :).
Ik was ook altijd van het fietsen en hardlopen, imo kan daar niets tegen op ;) maar ben ook eens in het zwemmen gedoken.

Vanavond een paar baantjes getrokken, best leuk en de spieren voelen goed.
Borstcrawl kan ik echt niet, dus ik zat met de schoolslag tussen de 'snelle zwemmers'.

Worden er cursussen borstcrawl gegeven of waar leren jullie dat ?

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Master FX
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 20:33
@Sport_Life Kijk eens op www.mijnzwemcoach.nl. Door heel Nederland geven we borstcrawl cursussen.

Stay safe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Master FX schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 23:06:
@Sport_Life Kijk eens op www.mijnzwemcoach.nl. Door heel Nederland geven we borstcrawl cursussen.
Kwam dat inderdaad tegen , sta nu op de Reservelijst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eboeker
  • Laatst online: 20:25
Master FX schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 23:06:
wat is een handige basisvaardigheid / conditie? Al schoolzwemmend haal ik de 600m in 1 ruk zonder uitrusten (recent begonnen met zwemmen), en na even uitpuffen krijg ik de 1km ook gezwommen. Borstcrawlend haal ik de 25m niet eens. Is zo'n cursus dan al handig, of kan ik beter eerst nog wat aan mijn zwem-basisconditie werken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• denyos
Zo een cursus is direct handig. Zelf heb ik hem bij Trisupport gevolgd. Daarbij begonnen we de eerste lessen echt bij de absolute basis: afzetten van de kant. Ga maar eens kijken hoe ver je kan drijven. Met tips het verschil voelen, wat doet het als je je core goed aan spant, welke hoek hebben je voeten. In 20 weken werd dit uitgebouwd naar de borstcrawl en aan het eind van de cursus kon ik 850 meter borstcrawl zwemmen in 20 minuten.

Ik weet dat het programma van tri-experience ongeveer hetzelfde werkt (toen ik hem bij Trisupport deed was dat nog onder de naam van tri-experience).

MijnZwemcoach heb ik dan weer geen ervaring mee, maar aangezien borstcrawl echt vooral techniek is zou ik zeker niet wachten op een betere conditie. Conditie groeit vanzelf met de techniek mee.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groentjuh
Borstcrawlcursussen zijn er op meerdere niveaus. Van beginners tot ervaren zwemmers.

Bij mijn zwemcoach heb je de "Start met Borstcrawl" cursus met de omschrijving:
Leer in acht lessen de start van de borstcrawl techniek! Stapsgewijs maak je kennis met alle aspecten die bij een borstcrawl komen kijken. Voor wie is Start met Borstcrawl? Iedereen die nog niet eerder de borstcrawl technisch heeft leren zwemmen, of die bij de start van de cursus nog niet langer dan 50 meter borstcrawl achter elkaar kan zwemmen.
Daarna heb je "Verbeter je borstcrawl" en als laatste "Techniek en Conditie".

Mogelijk is de reden dat je nog geen 25 meter haalt juist een slechte techniek. Je kunt echt veel hebben aan de goede techniek leren.

[ Voor 13% gewijzigd door Groentjuh op 31-01-2024 14:32 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Master FX
De start met borstcrawl is voor iedereen met een zwemdiploma zogezegd. Dus als je gewoon schoolslag kunt gaan wij je de borstcrawl leren.

Voor wat betreft conditie. Als je wel 600m ss kunt zwemmen, dan is het gebrek aan techniek je probleem bij de bc. Vooral het opzij ademhalen is lastig in het begin. Dat zorgt voor onrust in je slag, en dat zorgt voor vermoeidheid. Dus de cursus is zeker geschikt voor je.

Stay safe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eboeker
  • Laatst online: 20:25
Master FX schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 14:50:
De start met borstcrawl is voor iedereen met een zwemdiploma zogezegd. Dus als je gewoon schoolslag kunt gaan wij je de borstcrawl leren.

Voor wat betreft conditie. Als je wel 600m ss kunt zwemmen, dan is het gebrek aan techniek je probleem bij de bc. Vooral het opzij ademhalen is lastig in het begin. Dat zorgt voor onrust in je slag, en dat zorgt voor vermoeidheid. Dus de cursus is zeker geschikt voor je.
Bij opzij ademhalen verzuip ik idd ;-). Dank voor de inzichten, ik ga eens kijken wat er logistiek mogelijk is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Eboeker schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 14:13:
[...]

wat is een handige basisvaardigheid / conditie? Al schoolzwemmend haal ik de 600m in 1 ruk zonder uitrusten (recent begonnen met zwemmen), en na even uitpuffen krijg ik de 1km ook gezwommen. Borstcrawlend haal ik de 25m niet eens. Is zo'n cursus dan al handig, of kan ik beter eerst nog wat aan mijn zwem-basisconditie werken?
Schoolslag is naar mijn mening te vergelijken met wandelen en borstcrawl met hardlopen. Ik zou je aanraden eens een voorhoofsnorkel te proberen om daarmee je ademhaling tot rust te laten komen en het constante gevoel van verzuipen weg te nemen.

Ik weet niet wat je techniek niveau is, maar veel mensen die ik om mij heen zie in t zwembad zijn heel wild aan het maaien met hun armen door t water, easy does it. Ver voor je insteken en een lange slag maken waarbij je niet per se diep hoeft te steken maar wel de druk van t water in je hand moet voelen. Je hand pas na je heup naar boven brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Helaas voorlopig nog geen mogelijkheden voor de beginners cursus (op tijden die mij uitkomen).

Heb nu een brilletje gehaald, hebben jullie nog tips waarmee ik kan oefenen?
Conditie is ok , ik loop marathons.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Master FX
Sport_Life schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 22:42:
Helaas voorlopig nog geen mogelijkheden voor de beginners cursus (op tijden die mij uitkomen).

Probleem is alleen hardloopconditie != zwemconditiie helaas. Bij hardlopen kun je ademen wanneer het je uitkomt en bij borstcrawl nou net niet. Maar alles is te leren!

Stay safe

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nogeeninlog

Hee Sport_Life, jij ook hier! :)
Als ervaringsdeskundige kan ik je zeggen dat je bij borstcrawl niets hebt aan je hardloopconditie. In het begin in ieder geval. Mijn advies zou toch zijn om ergens lessen te gaan volgen. Ik heb daar veel aan gehad. Niet alleen de KNZB geeft lessen, ook zwembaden geven cursussen zonder connectie met de KNZB, dus het kan de moeite waard zijn om te kijken bij zwembaden in de buurt.

Je kunt ook op Youtube kijken. Ik kijk nogal eens naar
Effortless Swimming
GTN
Fares Ksebati
Skills N Talents
Deze vind ik interessant voor een beginner
Dit vind ik de meest complete

Wat schoolslag in de 'snelle baan' betreft: denk eraan dat je met de schoolslag veel meer breedte inneemt dan met borstcrawl. Als borstcrawlzwemmer ben ik altijd bang dat ik een trap krijg tegen mijn uitgestoken vingertoppen. Eergisteren heb ik zelfs een trap tegen mijn hoofd gekregen (liep gelukkig goed af). Als je bij herhaling wordt gepasseerd, dan kun je ervan uitgaan dat je in de weg zwemt. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

Topicstarter

Hier ook een van huis uit hardloper die 5 jaar geleden is begonnen met zwemmen. En toentertijd ook dit topic geopend heb :)

Ik kon toen de (kinder)schoolslag (met hoofd boven water), maar nog geen baantje borstcrawl! En dat lag zeker niet aan mijn conditie: ik liep ook marathons.

Ik durf te zeggen dat ik zelfstandig niet denk dat ik de borstcrawl had kunnen leren. Ik heb zo’n KNZB cursus gedaan, zowel de beginners als gevorderden. Op een gegeven moment zwom ik rond 2:00/100 m over een langere afstand (1000 m +). Momenteel zit ik op zo’n 2:15/100 m na een half jaar niet meer gezwommen te hebben.

Ik heb ook veel YouTube filmpjes gekeken en ik zeg altijd gekscherend dat ik exact weet hoe het moet en ook kan zien dat een ander het fout doet, maar dat ik het zelf niet kan :)

Als je wilt leren zwemmen moet je echt een cursus doen. Anders blijft het maar aanklooien.

Maar even een andere vraag. Ik zag laatst op mijn Garmin een ‘kritische zwemsnelheid’ test. Wist niet dat het erop zat. Vandaag voor het eerst gedaan en kwam uit op 2:22/100 m.

Ik deed vooral extra hard mijn best over de laatste 200 m en dat zorgt juist voor een lagere kritieke zwemsnelheid :)

Wat vinden jullie van deze maat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdwinW
Galois schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 20:42:
[...]

Maar even een andere vraag. Ik zag laatst op mijn Garmin een ‘kritische zwemsnelheid’ test. Wist niet dat het erop zat. Vandaag voor het eerst gedaan en kwam uit op 2:22/100 m.

Ik deed vooral extra hard mijn best over de laatste 200 m en dat zorgt juist voor een lagere kritieke zwemsnelheid :)

Als je gelukkig wordt van de CSS, moet je die vooral blijven gebruiken :)
Ik weet dat het er op m'n Garmin op zit, maar meer ook niet en ook nooit gebruikt. De snelheid die je zwemt is van verschillende factoren afhankelijk en kan per zwemsessie verschillen. Ik zwem nooit alleen in de baan en de temperatuur verschilt ook weleens (hoger = langzamer).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansPatat050
Galois schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 20:42:
[...]

Als je wilt leren zwemmen moet je echt een cursus doen. Anders blijft het maar aanklooien.

Helemaal eens met het eerste, het beste is om iemand aan de kant hebben die je kan beoordelen, of bijvoorbeeld een gopro onder water hangen. Ik heb ook het gevoel dat ik exact zo zwem als op al die smooths swimming filmpjes, maar niks is minder waar.

Wat betreft die maat, wat was de afstand? Hoe vond je het zelf gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdwinW
HansPatat050 schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 10:00:
[...]

Wat betreft die maat, wat was de afstand? Hoe vond je het zelf gaan?
Critical Swim Speed (CSS) is defined as the theoretical fastest pace that a swimmer can maintain continuously without exhaustion, your aerobic swimming threshold. Your CSS is computed using your time for a 400 m or yard time trial, and your time for a 200 m or yard time trial. This test can be done in a 25 m pool or a 25 yard pool.
https://support.garmin.com/en-US/?faq=h56ydwZxU8A7oi2OSh0y66

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kawa
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:07

Voor mijn eerste triathlon vorig jaar heb ik een persoonlijke training (zwembad) en 2 mnd later een buitenwater training gedaan bij https://personalswimming.nl Voor mij niet in de buurt (A'dam amstel) maar ik kon er wel terecht (terwijl alles in de buurt vol zat) omdat ze het hele jaar door trainingen geven.Ik heb geen aandelen, maar ik heb er heel veel aan gehad en zwem nu effortless BC waar ik vorig jaar juni nog geen 25 meter kon volhouden dus kan het je zeker aanraden!

[ Voor 3% gewijzigd door Kawa op 02-02-2024 11:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• denyos
Andere suggesties zijn natuurlijk de lokale zwemvereniging opzoeken! Zelf zwem ik bij de triatlon afdeling van zsc Oceanus in Aalsmeer, en we hebben ieder jaar wel nieuwe mensen die nog geen borstcrawl kunnen. Gaat wat minder snel dan een goede gerichte cursus, maar er is wel een goede kans dat je nog dezelfde week kan starten.

Als geld verder wat minder een probleem is kan ik ook nog de cursus van tri2onecoaching in een endless pool aanraden. Ik heb daar deze winter een aantal sessies gedaan om een volgende stap te maken en daar heb ik enorm veel aan gehad. Doordat je individuele begeleiding hebt, in een bak vol spiegels en met camera beelden, kan je in korte tijd enorme stappen maken. Prijzig (dat is individuele begeleiding altijd) maar super nuttig.

Strava

Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste