Een tip: blijf deze periode uit de buurt van zwanen
: https://www.ad.nl/binnenl...-niet-overleefd~a6d73581/ (via incognito modus)
Het zal je maar gebeuren ....
Het zal je maar gebeuren ....
[ Voor 4% gewijzigd door Groentjuh op 24-09-2021 22:03 ]
De meeste zwembaden zijn 25 meter, maar 50 meter is uiteraard ook gangbaar en wordt vaak gebruikt bij pro wedstrijden. Maar ook daar zijn kortebaanwedstrijden op 25 meter.svenn15 schreef op donderdag 11 november 2021 @ 21:51:
Wat is bij de meeste zwembaden de lengte van 1 baan. 25 of 50 meter ?
Jammer dat de 15 tot 25 meter afstand houden dan waarschijnlijk niet meer mogelijk wordt... Was wel lekker rustig (waarschijnlijk door QR-code verplichting).PalingDrone schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 20:16:
Goed, 25 februari dus eindelijk weer eens zwemmen.
[ Voor 17% gewijzigd door Groentjuh op 15-02-2022 22:29 ]
1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.
Als de baden open waren (na de blessure) heb ik elke week gezwommen. Fietsen doe ik daarnaast; Is begonnen als vervanging, maar is nu veel meer dan zwemmen.Galois schreef op zaterdag 19 februari 2022 @ 12:17:
Ai. Ik ben gisteren weer voor het eerst gegaan. Erg zere schouders nu. En ook een zere nek! 😂
1200 m gezwommen met 2.20/100 m. Toch 20 seconden per 100 m langzamer dan toen ik in vorm was… nu hopelijk volhouden en wekelijks gaan (maar ik fiets en loop ook hard, dus 6x per week sporten is wel veel…).
вɑʗ₭ ıƝ Ϯһㅌ ₲яıÐ
[ Voor 12% gewijzigd door Groentjuh op 23-02-2022 14:44 ]
вɑʗ₭ ıƝ Ϯһㅌ ₲яıÐ
1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.
Yes, 12 lessen inderdaad. Heb jij dan tweemaal de beginnerscursus gedaan of daarna een gevorderden cursus? Ik hoor het van meer mensen dat ze soms meerdere keren deelgenomen hebben, dit geeft mij al de bevestiging van wat ik al dacht; Het is allemaal niet zo makkelijk
вɑʗ₭ ıƝ Ϯһㅌ ₲яıÐ
Zeker leuk!dreameater schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 09:34:
[...]
Yes, 12 lessen inderdaad. Heb jij dan tweemaal de beginnerscursus gedaan of daarna een gevorderden cursus? Ik hoor het van meer mensen dat ze soms meerdere keren deelgenomen hebben, dit geeft mij al de bevestiging van wat ik al dacht; Het is allemaal niet zo makkelijk![]()
Bof tot nu toe wel met de faciliteiten bij dit zwembad. Bij alle andere cursussen moest er materiaal aangeschaft worden. (plankje, pull buoy, flippers (zoomers?) en soms zelfs de snorkel). Dit kan ik allemaal gratis lenen uit het materiaalhok. En als bonus kan ik twee maal per week gratis oefenen tijdens de aspiranten trainingen.
Gisteren dus voor het eerst gedaan met de gedachte eerder genoemde oefeningen te doen. Bleek er gewoon een leraar te zijn die super enthousiast was en ons een uur lang gratis les heeft gegeven.
Ik vind het tot nu toe erg leuk!
Goede techniek is gewoon zeer belangrijk. Ademhaling, houding en natuurlijk de techniek van de slag zelf luisteren allemaal best nauw. De techniek is doorgaans ook een van de eerste dingen die je onbewust het eerste uit het raam gooit als je vermoeider wordt.Galois schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 09:42:
Na de gevorderde cursus is hier nog eens 20-25 seconden afgegaan. En niet omdat ik 'sterker' werd of mijn conditie beter werd (als fanatieke fietser en hardloper was er weinig winst te boeken op cardiovasculair gebied), maar puur omdat mijn techniek beter werd.
Ik denk er eigenlijk over na om weer zo'n gevorderdecursus te doen. Even alles weer opfrissen. Ik merk dat ik nu echt wel weer flink achteruit ben gegaan (heeeeeel weinig gezwommen de afgelopen 2 jaar door corona).
Daar heb je helemaal gelijk in! En dat heb je dan niet eens goed door zelf.Groentjuh schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 10:12:
[...]
De techniek is doorgaans ook een van de eerste dingen die je onbewust het eerste uit het raam gooit als je vermoeider wordt.
Ik zwem regelmatig met andere samen en dan zwemmen we met voor ons hoog tempo en lossen regelmatig de voorste af. Geloof mij, je kunt redelijk goed zien wanneer iemand zijn beurt klaar is.Galois schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 12:19:
[...]
Kennelijk is mijn borstcrawltechniek aan het einde van mijn zwemsessie (door vermoeidheid) zo slecht, dat de Garmin het niet meer herkent als 'vrije slag'
Nee, meerdere pauzes. Ik doe setjes van 100-200 meter.Groentjuh schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 12:48:
[...]
Zwem je die 1500 meter aaneengesloten of hou je tussendoor ergens een significante pauze? En aangezien dat je Garmin bij aan het houden welke slagen je zwemt: hoe is het tempo (en eventueel SWOLF) tussen de gedeeltes met vrije slag en schoolslag/wisselslag? Zit daarin veel verschil?
Waarschijnlijk ga je breder overhalen, waardoor de Garmin denkt dat je vlinderslag aan het zwemmen bent.Galois schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 16:34:
[...]
Nee, meerdere pauzes. Ik doe setjes van 100-200 meter.
Ik zwem dus alles vrije slag, alleen denkt Garmin dat ik dus schoolslag/wisselslag doe.
Zojuist gekeken. In het begin is mijn swolf zo'n 42-44 en aan het einde 45-47. Maar qua snelheid weinig verschil. In het begin zat ik bij mijn laatste zwemtraining op 2:15/100 m en aan het einde van de training rond de 2:20/100 m. Dus niet echt heel duidelijke grote verschillen...
There is no place like 127.0.0.1
Dat dacht ik ook en ik ging juist daar speciaal op letten (zoals ik bij de zwemles geleerd had: met je duim je oksel aanraken voordat je arm uit het water komt), maar ik zal daar nog extra op letten.Dannisi schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 02:48:
[...]
Waarschijnlijk ga je breder overhalen, waardoor de Garmin denkt dat je vlinderslag aan het zwemmen bent.
вɑʗ₭ ıƝ Ϯһㅌ ₲яıÐ
Problemen met hardlopen en zwemmen komen redelijk wat voor, omdat je je voeten inderdaad dient te ontspannen. Veel fervent zwemmers hebben wat slappere enkelbanden. Bij jouw verhaal klinkt het meer alsof je je voeten ietswat krampachtig in een hoek probeert te houden. Dat is niet nodig, je voeten zijn prima in staat om te 'flapperen' met wat oefening.dreameater schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 10:35:
[...]
In relatie met bovenstaande heb ik ook gewoon best wel moeite met de kick; vind het moeilijk om m'n enkels te ontspannen; omdat je juist gefocused bent op het aanspannen van je core en glutes om beter te kunnen drijven. Ik ga hier nog heel veel oefen uren in moeten stoppen
вɑʗ₭ ıƝ Ϯһㅌ ₲яıÐ
Make lovecraft not warcraft.
Kijk naar wat je zwembad aanbied en wat past. Je bent immers afhankelijk van de openingstijden en daarnaast is het simpelweg kijken wat er te combineren is.Sméagol schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 17:48:
Hoe combineren jullie zwemmen met werk?
Volgens mij zijn er mensen die direct uit 't zwembad naar werk vertrekken? Ik zie genoeg mensen met shampoo in het zwembad, maar je kan niet uitgebreid douchen dus ik zou het minder fris vinden. Voorheen ging ik gewoon thuis douchen, in het zwembad alleen kort afspoelen.
Mijn ouders hebben mij voorzien van niet minder dan 6 zwemdiploma's (De nationale zwemdiploma's/NRZ Zwem A, B en C, en de nationale zwemdiploma's/NRZ Zwemvaardigheid 1, 2 en 3. Daarnaast zou ik vast de vaardigheden van Waterpolo 1, 2, 3 hebben, immers heb ik dat jaren gedaan).Sméagol schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 17:48:
Zijn er hier mensen met evaring met zwemlesssen voor volwassenen, of een mening hebben over de verschillende zwemdiploma's? Zijn er mensen met ervaring met de Rotterdamse Reddings Brigade?
Ik train nu met de zwemclub om 6u 's ochtends, tot uiterlijk 7.30.Sméagol schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 17:48:
Twee dingen.
Hoe combineren jullie zwemmen met werk? Ik was hiervoor werkloos en had dus alle tijd, maar heb sinds kort een werkstage, 3x8 op dit moment. Ik heb (ondanks dat ik geen ochtend mens ben) een enorme voorkeur voor 's ochtends zwemmen, maar dat is nu lastig. Volgens mij zijn er mensen die direct uit 't zwembad naar werk vertrekken? Ik zie genoeg mensen met shampoo in het zwembad, maar je kan niet uitgebreid douchen dus ik zou het minder fris vinden. Voorheen ging ik gewoon thuis douchen, in het zwembad alleen kort afspoelen.
Ik ben dus aan 't kijken hoe ik m'n tijd het beste indeel.. 't liefst blijf ik 's ochtens zwemmen, en meer dan 2x in de week, maar ik moet of 's ook avonds gaan zwemmen, of toch er iets op vinden 's ochtends.
"When you hear the beeb, it will be three o'clock." | muzak
[ Voor 10% gewijzigd door EdwinW op 23-06-2022 22:21 ]
Ja dit probleem heb ik ook ondanks dat ik tips van @EdwinW zo veel mogelijk toepas (soms lukt netjes drogen niet helemaal, want zwem wel is voor m’n werk en daar kan ik het niet hangend drogen). Ik heb inmiddels maar geaccepteerd dat er circa half jaar een nieuwe zwembroek aangeschaft moet worden..Algurgazan schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 21:16:
Hoe houden jullie je zwembrek in goede conditie? Ik zwem nu ongeveer 2 jaar, 2 a 3 keer in de week ~40 minuten, en om een of andere reden slijt mn zwembroek steeds heel snel.
Heb nu een Arena Gliding zwembroek (volgens de marketing chloor- en zoutwater bestendig), en na iets meer dan een half jaar is die al min of meer versleten.
Na het zwemmen spoel ik de zwembroek even uit, week ik hem in water met wat biotex, en hang hem daarna te drogen.
Hiervoor Puma zwembroeken gehad, ook chloorwaterbestendig volgens de blurb, zelfde verhaal eigenlijk.
Langer dan een half jaar zou toch moeten lukken met een zwembroek?
skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut
Ik heb al lang geen Speedo in de hand gehad. Arena heeft ook waterpolobroeken overigens en ik ken een paar die daarmee zwemmen. Die zijn volgens mij ook prima.EdwinW schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 12:27:
@Dannisi @JanHenk "Vroeger" had je waterpolobroeken waarbij aan de buitenzijde een soort latexlaag was aangebracht zodat de tegenstander geen grip had met de nagels. Ik neem aan dat die tegenwoordige Tutbo's ook een vergelijkbare eigenschap hebben ? Op de productfoto is voor mij niet goed te zien wat er anders is aan deze stof t.o.v. een reguliere Speedo/Arena.
[ Voor 15% gewijzigd door JanHenk op 27-07-2022 14:19 ]
skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut
Zo'n latex laag heb ik al jaren niet meer gezien. Volgens mij had mijn vader er nog 1 van 'vroegah'. Het is een gewone stof dat er hetzelfde uitziet als Speedos enzo.EdwinW schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 12:27:
@Dannisi @JanHenk "Vroeger" had je waterpolobroeken waarbij aan de buitenzijde een soort latexlaag was aangebracht zodat de tegenstander geen grip had met de nagels. Ik neem aan dat die tegenwoordige Tutbo's ook een vergelijkbare eigenschap hebben ? Op de productfoto is voor mij niet goed te zien wat er anders is aan deze stof t.o.v. een reguliere Speedo/Arena.
Probeer elke week zo'n 4k te zwemmen. Hoop na de vakantie weer wat hoger tempo te kunnen gaan zwemmen. Met de helft van de Haagse zwembaden dicht, is het regelmatig een tikje druk. Vooral als de aanwezigheid van mensen, die schoolslag zwemmen, toeneemt in de banen voor snelle zwemmers wordt dat complex.3dav0d3 schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 12:12:
Wordt er nog een beetje gezwommen?
Bij Polar Flow kan ik alleen de totale afstand corrigeren. Een baantje in tweeën knippen kan echter niet. Mijn ervaring is dat de meeste systemen zoiets hebben van: Dit heb ik gemeten en dat is altijd goed! De meeste systemen zijn heel gesloten daarin.3dav0d3 schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 12:12:
Iemand die weet hoe ik een (heel lang) baantje door tweeën kan knippen zodat het wel klopt. Alvast dank!
In de laboratoria zal best wel gebleken zijn dat ze een voordeel hebben. Dat geldt ook voor de racefietsframes, racehelmen, banden en fietskleding. Maar je weet in dat soort gevallen dat het bij 45 km/h om een aantal Watts gaat. Voor ons amateurs gaat dat geen verschil uitmaken en dat de meeste Watts uit je benen moeten komenGalois schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 14:50:
Tijd voor nieuwe spullen...
En een tweede vraag: zwemmen veel van jullie in een gewone (strakke) zwembroek of toch een jammer? Ik twijfel of ik een jammer zal aanschaffen. Lees dat deze sneller zijn, al denk ik niet dat ik dat echt zal merken. Ik weet eigenlijk niet of ik het mooier vindt of juist niet...
Keerpunten zijn nooit makkelijk om goed te doen. Kost veel tijd en energie wil je dat goed onder de knie krijgen. Je wil niet te vroeg inzetten, want dan kan je je niet goed afzetten. Zet je te laat in, dan moet je meer kracht verzetten om naar voren te komen.Galois schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 09:12:
Sinds een maandje bezig met de gevorderdecursus van de KNZB (twee jaar geleden ook gedaan) en na 4 lessen merk ik echt alweer verschil hoe zulke kleine tips, zulke eenvoudige oefeningen zoveel impact hebben.
Mijn tempo is zo'n 15 seconden per 100 meter omhoog gegaan en ik voel mijn schouders ook meer (of zoals de trainer zegt: je pakt nu meer water, in het begin sneed je door het water).
We zijn ook met keerpunten bezig, die mij minder interesseren aangezien ik goed (en snel) wil leren zwemmen vanwege de triatlon. Maar ach... ook wel leuk om die keerpunten te leren. Valt mij overigens op hoe weinig mensen in het zwembad tijdens het baantjes zwemmen, een keerpunt doen. Ik denk dat ik niet overdrijf als ik zeg dat minder dan 10% dat doet. Kennelijk een hele lastige?
Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad
In het bad dat ik zwem, zie ik ook vrij weinig keerpunten gemaakt worden. In de baan van de snelste zwemmers zie ik met regelmaat best wel keerpunten gemaakt worden. Ik zelf maak ze ook niet, want heb net als jou niet echt de interesse om ze goed te trainen om ze betrouwbaar genoeg te krijgen.Galois schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 09:12:
Ik denk dat ik niet overdrijf als ik zeg dat minder dan 10% dat doet. Kennelijk een hele lastige?
Als je ze betrouwbaar krijgt, dan is er weinig reden om ze niet te doen. Tenzij je in een heel ondiep bad zwemt waar de borstcrawl met enkele kleine aanpassing net past, zoals ik had op vakantie laatst. Het is daadwerkelijk sneller om zo te keren!Galois schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 10:20:
Duidelijk @Outerspace en @Groentjuh. Mijn interesse in keerpunten is nog lager geworden
Ai, dan mag je inderdaad weer opbouwen. De coronatijd was voor mij ook niet ideaal. Nadat de zwembaden weer open ging was ik ook van 1:40/100m (over 1,5 km) naar 2:00/100m gegaan. Tot overmaat van ramp liep ik een paar weken nadat de zwembaden weer open gingen een blessure op(Als je die post niet kunt zien, die staat in de HK), waarmee ik nog eens 12 weken volledig uit de running was. Ook geen fietsen! En ik moest ook weer helemaal opbouwen en moest ik zelfs genoegen nemen met 2:35/100m en rust enkel paar honderd meter.Galois schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 10:20:
Ik zwom voor corona (na de eerste gevorderdecursus) zo'n 1:55-2:00/100 m (over bv 1 km). Tijdens corona erg weinig gezwommen, zo'n 2 jaar misschien 5x gezwommen ().
Dat zijn beiden dingen, die je gemakkelijker aan iemand anders zijn slag kunt zien, dan voor jezelf gaat ontdekken. Haal je toevallig links adem? Had je nog techniek oefeningen (geleerd tijdens eerdere cursussen) gedaan in die periode dat je niet zelf verder kwam? Ik heb zelf na de blessure veel gehad aan diverse van die oefeningen om alles weer op orde/in de juiste plek te krijgen. Vooral na die blessure was insteek en het eerste stukje trekfase moeizaam bij mij.Galois schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 10:20:
Voor de zomer weer opgepakt en weer regelmatig gegaan en hoe goed ik ook mijn best deed, hoe goed ik ook weer lette op mijn techniek (onder andere aan de hand van YouTube), ik kwam niet onder de 2:20/100 m. Terwijl ik volgens mij echt wel alles goed deed wat binnen mijn mogelijkheden lag.
De twee tips die echt merkbaar effect hadden waren:
1. mijn linkerarm kwam veel te ver naar binnen toe, rechts ging wel goed.
2. mijn handen gelijk in het water 'kantelen' (de catch?). (ik gebruik ongetwijfeld de juiste terminologie niet)
Wow... wat een verhaal. Vervelend zeg! Hopelijk goed genezen.Groentjuh schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 11:41:
[...]
Ai, dan mag je inderdaad weer opbouwen. De coronatijd was voor mij ook niet ideaal. Nadat de zwembaden weer open ging was ik ook van 1:40/100m (over 1,5 km) naar 2:00/100m gegaan. Tot overmaat van ramp liep ik een paar weken nadat de zwembaden weer open gingen een blessure op(Als je die post niet kunt zien, die staat in de HK), waarmee ik nog eens 12 weken volledig uit de running was. Ook geen fietsen! En ik moest ook weer helemaal opbouwen en moest ik zelfs genoegen nemen met 2:35/100m en rust enkel paar honderd meter.
Ja, ik haal links adem (meestal). Soms 1 op 3, maar bijna altijd 1 op 2. Ik kom gewoon adem te kort als ik 1 op 3 doe (terwijl ik een zeer goede conditie heb: doe veel aan hardlopen en fietsen).[...]
Dat zijn beiden dingen, die je gemakkelijker aan iemand anders zijn slag kunt zien, dan voor jezelf gaat ontdekken. Haal je toevallig links adem? Had je nog techniek oefeningen (geleerd tijdens eerdere cursussen) gedaan in die periode dat je niet zelf verder kwam? Ik heb zelf na de blessure veel gehad aan diverse van die oefeningen om alles weer op orde/in de juiste plek te krijgen. Vooral na die blessure was insteek en het eerste stukje trekfase moeizaam bij mij.
Ja, voor de trekfase van de slag moet je eerst je hand en arm in positie brengen om in de trekfase daadwerkelijk water naar achter te trekken. Catch is daar een benaming voor (Catch, Pull, Exit, Recovery). Hoe dat past in "Insteek"(, "Glijfase"?), "Trek", "Duw", "Uithaal", "Overhaal"...? Volgens mij zijn er meerderen fasen indelingen van de borstcrawl.
Op natuurlijke wijze genezen en ik zwem en fiets inmiddels weer hetzelfde (of beter) tempo als voorheen. De 1:40 naar 2:00 was simpelweg door een tijd niet zwemmen, doordat de baden dicht waren. Ik gok dat dat grotendeels conditie was, want de twee baantjes waren met 1:30/100m niet slecht te noemen. De 2:00 naar 2:35 was inderdaad 'kracht/bewegingsvrijheid'.Galois schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 11:58:
[...]
Wow... wat een verhaal. Vervelend zeg! Hopelijk goed genezen.
Maar verschil tussen jou en mij is waarschijnlijk dat jij zo terug ging in je tijden vanwege 'kracht/bewegingsvrijheid' in je arm (schouder) en bij mij gewoon de techniek die niet geautomatiseerd is en dus weer opgebouwd moet worden (??)
Ik vroeg dat, omdat je een probleem aan één kant had. Ik weet niet of dat stiekem niet beïnvloed werd door ademhaling.Galois schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 11:58:
Ja, ik haal links adem (meestal). Soms 1 op 3, maar bijna altijd 1 op 2. Ik kom gewoon adem te kort als ik 1 op 3 doe (terwijl ik een zeer goede conditie heb: doe veel aan hardlopen en fietsen).
Ik deed eigenlijk nooit oefeningen als ik zelf in het zwembad ben. Ik ga dan gewoon een uur baantjes zwemmen en klaar. Ik moet dat denk ik wel gaan doen straks. Dat ik mijn training zo opbouw dat ik half uurtje baantjes doe, dan wat techniekoefeningen en dan weer uitzwem oid.
Nee, dat klopt. Maar wanneer zal je het ene doen en wanneer het andere? Of is daar bij zwemmen niets over te zeggen?Groentjuh schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 14:48:
Je zwemt ze waarschijnlijk verschillend.
1 x 1500 m zwem je relatief iets langzamer.
15 x 100 m (aangenomen dat er iets rust tussen zit) kun je (veel) sneller zwemmen i.v.m. die rust ertussen.
Vermoeidheid kan natuurlijk bij beiden spelen, want het is en blijft 1500 meter. 15 x 100 m "sprintjes" hoeft niet minder vermoeiend te zijn dan 1 x 1500 m efficient zwemmen.
Anoniem: 316512
Ik zwem alleen borstcrawl (Garmin Fenix 6 pro) en hoe 'slechter' ik zwem (als ik bv moe wordt) hoe vaker hij een baantje als schoolslag detecteert. Misschien dat de AW ook vindt dat je niet zo mooi de schoolslag doet?Anoniem: 316512 schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 09:47:
Wat leuk, een zwemtopic.Ik zwem al zo'n 10 jaar wekelijks. Nu ben ik sinds kort aan het zwemmen met een Apple Watch, maar ik merk dat mijn horloge niet zo goed registreert wat voor slag ik doe. Ik heb afgelopen week vooral veel schoolslag gedaan, maar hij registreert vrijwel alleen borstcrawl. Dat heb ik ook wel gedaan, maar niet zoveel. Is dat herkenbaar voor iemand hier?
En werkt dat beter met een Garmin horloge? Daar zat ik toch al aan te denken omdat ik ook nog aan bijv. wielrennen doe.
Ik zwem met de Garmin Vivoactive 4, en wissel tussen schoolslag en borstcrawl. Ik heb eigenlijk nooit dat hij de verkeerde slag registreerd behalve als ik halverwege de baan een paar ander slagen doe, omdat er iemand in de weg ligt bijvoorbeeld. Wel mist hij wel eens een keerpunt, sinds ik mijn horloge op de andere pols heb gaat dat beter. Dat was een tip uit de handleiding.Galois schreef op donderdag 6 april 2023 @ 12:55:
Ik zal even mijn ervaring delen over de 'automatische ruststand' op de Garmin waar ik hierboven naar vroeg.
Vandaag gezwommen met deze stand. Dat ging in het begin erg goed, maar even later ging het toch wel mis.
Ik heb 2000 m gezwommen: 100-100-200-200-550-250-200-200-100-100.
De serie van 250 m daar maakte bij 100 van. Geen idee waarom, misschien omdat ik moe was van de serie van 550 en dus minder netjes zwom? En de laatste serie van 100 daar maakte hij 50 van. Ook geen idee waarom. Misschien omdat ik gelijk op 'stop' klikte na het laatste baantje en niet even wachtte dat hij door had dat ik was gestopt?
Ik blijf het stom vinden dat je op Garmin Connect of in de app deze fouten die het horloge maakt niet kunt corrigeren. Misschien een tip voor anderen: het kan wel met deze website: http://www.swimmingwatchtools.com/
[...]
Ik zwem alleen borstcrawl (Garmin Fenix 6 pro) en hoe 'slechter' ik zwem (als ik bv moe wordt) hoe vaker hij een baantje als schoolslag detecteert. Misschien dat de AW ook vindt dat je niet zo mooi de schoolslag doet?
Slow en steady neem ik aan! Het bad waar op doorgaans zwem heeft slechts blokken van 1,5 uur waarin het banenzwemmen is. Als ik daarin 4,5 KM in haal heb ik goed mijn best gedaan. Ik hou het meestal op 4 KM. Bijna 8 kilometer heb ik nog niet in een sessie gezwommen.Sméagol schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 20:30:
van 12:15 tot sluit, ongeveer 4 KM. Vorige week net iets eerder in het bad, tot sluit weer, en ongeveer 4,75 KM er op zitten.
En vandaag.. van 10:00 tot sluit, 7,75 KM gezwommen. Volgens mij ben ik lekker bezig.
Met oude Polar mis ik soms wel eens een keerpunt. Meestal als de hele kant vol ligt. Slagen wisselen midden in de baan is inderdaad ook daar wel eens een probleem.Spookelo schreef op maandag 1 mei 2023 @ 11:25:
[...]
Ik zwem met de Garmin Vivoactive 4, en wissel tussen schoolslag en borstcrawl. Ik heb eigenlijk nooit dat hij de verkeerde slag registreerd behalve als ik halverwege de baan een paar ander slagen doe, omdat er iemand in de weg ligt bijvoorbeeld. Wel mist hij wel eens een keerpunt, sinds ik mijn horloge op de andere pols heb gaat dat beter. Dat was een tip uit de handleiding.
Mijn niveau is niet goed genoeg om me er verder heel druk over te maken
Meer weerstand kost meer energie voor dezelfde prestatie en daardoor dus meer afvallen?Vld1989 schreef op maandag 1 mei 2023 @ 11:53:
Iemand tips voor iets waarmee het iets lekkerder zwemmen is, maar waarin ik me ook niet zo druk hoef te maken dat ik er opgepropt uitzie? Of zal ik daar als die 20 kilo er weer af zijn pas weer aan beginnen?
Eventueel eerst eens goedkoop tweedehands kijken? Mijn Polar V800 (Ja, een oudje!) heeft wel meer dan een miniscule kras en leeft nog steeds.Vld1989 schreef op maandag 1 mei 2023 @ 11:53:
Misschien toch eens denken aan een goedkope fitbit of iets dergelijks. Iemand daar wellicht nog tips voor?
Haha, je hebt inderdaad wel gelijk dat het afvallen dan sneller gaat jaGroentjuh schreef op maandag 1 mei 2023 @ 13:00:
[...]
Meer weerstand kost meer energie voor dezelfde prestatie en daardoor dus meer afvallen?In het bad waar ik zwem zijn de meeste voornamelijk met hun eigen baantjes bezig en weinig met andere. Eventueel jezelf over die schaamte zetten en ervoor gaan is misschien een mogelijkheid.
Dat is een goede, tweedehands is altijd een optie ja![...]
Eventueel eerst eens goedkoop tweedehands kijken? Mijn Polar V800 (Ja, een oudje!) heeft wel meer dan een miniscule kras en leeft nog steeds.
Die Samsung Watch 4 heeft een 5ATM certificering; die oude Polar slechts 3ATM. In theorie zou mijn horloge minder waterdicht zijn. Ik gok dat jouw watch 4 het gewoon kan.Vld1989 schreef op maandag 1 mei 2023 @ 16:00:
Dat is een goede, tweedehands is altijd een optie ja!
De Polar is wel gebouwd als sporthorloge dus misschien dat het daardoor ook beter tegen water kan, ook al zijn er krassen? De Samsung Watch 4 die ik heb is natuurlijk niet primair een sporthorloge...
M'n ma draagt haar Watch 4 trouwens wel altijd in het water, dus ik weet dat het kan, maar ik durf het gewoon niet
Ademhalen gaat ten koste van je stroomlijn, dat kan je minimaliseren door bij de borstcrawl je hoofd in het water te laten en alleen opzij te draaien. 1 oog in het water, 1 oog uit het water. Makkelijker gezegd dan gedaan.Galois schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 08:51:
Bij zwemmen is er veel te zeggen over de ademhaling. Het lijkt erop dat de meesten 1 op 3 prefereren. Ik heb dat geprobeerd, maar merk dat ik dan lucht tekort kom op den duur, dus ik doe eigenlijk altijd 1 op 2.
Nu vroeg ik mij laatst tijdens het zwemmen af wat het effect is van vaker ademhalen op mijn stroomlijn. Je hoofd uit het water halen om adem te halen, zal geen gunstig effect hebben op je stroomlijn.
Je zou dan denken dat minder vaak ademhalen (zo min mogelijk zonder zuurstoftekort te hebben?) het meest ideale is.
Na een korte googlebeurt waar ik niet echt antwoord kon vinden op deze gedachten van mij, probeer ik het hier. Klopt het wat ik zeg? Dat dus ademhalen ten koste gaat van je stroomlijn (en dus je snelheid).
En zo ja, hoeveel zal dat uitmaken?
[ Voor 40% gewijzigd door denyos op 18-01-2024 12:11 ]
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1
Stay safe
Kwam dat inderdaad tegen , sta nu op de Reservelijst.Master FX schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 23:06:
@Sport_Life Kijk eens op www.mijnzwemcoach.nl. Door heel Nederland geven we borstcrawl cursussen.
wat is een handige basisvaardigheid / conditie? Al schoolzwemmend haal ik de 600m in 1 ruk zonder uitrusten (recent begonnen met zwemmen), en na even uitpuffen krijg ik de 1km ook gezwommen. Borstcrawlend haal ik de 25m niet eens. Is zo'n cursus dan al handig, of kan ik beter eerst nog wat aan mijn zwem-basisconditie werken?Master FX schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 23:06:
@Sport_Life Kijk eens op www.mijnzwemcoach.nl. Door heel Nederland geven we borstcrawl cursussen.
Daarna heb je "Verbeter je borstcrawl" en als laatste "Techniek en Conditie".Leer in acht lessen de start van de borstcrawl techniek! Stapsgewijs maak je kennis met alle aspecten die bij een borstcrawl komen kijken. Voor wie is Start met Borstcrawl? Iedereen die nog niet eerder de borstcrawl technisch heeft leren zwemmen, of die bij de start van de cursus nog niet langer dan 50 meter borstcrawl achter elkaar kan zwemmen.
[ Voor 13% gewijzigd door Groentjuh op 31-01-2024 14:32 ]
Stay safe
Bij opzij ademhalen verzuip ik idd ;-). Dank voor de inzichten, ik ga eens kijken wat er logistiek mogelijk is.Master FX schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 14:50:
De start met borstcrawl is voor iedereen met een zwemdiploma zogezegd. Dus als je gewoon schoolslag kunt gaan wij je de borstcrawl leren.
Voor wat betreft conditie. Als je wel 600m ss kunt zwemmen, dan is het gebrek aan techniek je probleem bij de bc. Vooral het opzij ademhalen is lastig in het begin. Dat zorgt voor onrust in je slag, en dat zorgt voor vermoeidheid. Dus de cursus is zeker geschikt voor je.
Schoolslag is naar mijn mening te vergelijken met wandelen en borstcrawl met hardlopen. Ik zou je aanraden eens een voorhoofsnorkel te proberen om daarmee je ademhaling tot rust te laten komen en het constante gevoel van verzuipen weg te nemen.Eboeker schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 14:13:
[...]
wat is een handige basisvaardigheid / conditie? Al schoolzwemmend haal ik de 600m in 1 ruk zonder uitrusten (recent begonnen met zwemmen), en na even uitpuffen krijg ik de 1km ook gezwommen. Borstcrawlend haal ik de 25m niet eens. Is zo'n cursus dan al handig, of kan ik beter eerst nog wat aan mijn zwem-basisconditie werken?
Probleem is alleen hardloopconditie != zwemconditiie helaas. Bij hardlopen kun je ademen wanneer het je uitkomt en bij borstcrawl nou net niet. Maar alles is te leren!Sport_Life schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 22:42:
Helaas voorlopig nog geen mogelijkheden voor de beginners cursus (op tijden die mij uitkomen).
Heb nu een brilletje gehaald, hebben jullie nog tips waarmee ik kan oefenen?
Conditie is ok , ik loop marathons.
Stay safe
Hee Sport_Life, jij ook hier!Sport_Life schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 22:42:
Helaas voorlopig nog geen mogelijkheden voor de beginners cursus (op tijden die mij uitkomen).
Hier ook een van huis uit hardloper die 5 jaar geleden is begonnen met zwemmen. En toentertijd ook dit topic geopend hebSport_Life schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 22:42:
Als je gelukkig wordt van de CSS, moet je die vooral blijven gebruikenGalois schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 20:42:
[...]
Maar even een andere vraag. Ik zag laatst op mijn Garmin een ‘kritische zwemsnelheid’ test. Wist niet dat het erop zat. Vandaag voor het eerst gedaan en kwam uit op 2:22/100 m.
Ik deed vooral extra hard mijn best over de laatste 200 m en dat zorgt juist voor een lagere kritieke zwemsnelheid
Wat vinden jullie van deze maat?
Helemaal eens met het eerste, het beste is om iemand aan de kant hebben die je kan beoordelen, of bijvoorbeeld een gopro onder water hangen. Ik heb ook het gevoel dat ik exact zo zwem als op al die smooths swimming filmpjes, maar niks is minder waar.Galois schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 20:42:
[...]
Als je wilt leren zwemmen moet je echt een cursus doen. Anders blijft het maar aanklooien.
Maar even een andere vraag. Ik zag laatst op mijn Garmin een ‘kritische zwemsnelheid’ test. Wist niet dat het erop zat. Vandaag voor het eerst gedaan en kwam uit op 2:22/100 m.
Ik deed vooral extra hard mijn best over de laatste 200 m en dat zorgt juist voor een lagere kritieke zwemsnelheid
Wat vinden jullie van deze maat?
HansPatat050 schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 10:00:
[...]
Wat betreft die maat, wat was de afstand? Hoe vond je het zelf gaan?
https://support.garmin.com/en-US/?faq=h56ydwZxU8A7oi2OSh0y66Critical Swim Speed (CSS) is defined as the theoretical fastest pace that a swimmer can maintain continuously without exhaustion, your aerobic swimming threshold. Your CSS is computed using your time for a 400 m or yard time trial, and your time for a 200 m or yard time trial. This test can be done in a 25 m pool or a 25 yard pool.
Voor mijn eerste triathlon vorig jaar heb ik een persoonlijke training (zwembad) en 2 mnd later een buitenwater training gedaan bij https://personalswimming.nl Voor mij niet in de buurt (A'dam amstel) maar ik kon er wel terecht (terwijl alles in de buurt vol zat) omdat ze het hele jaar door trainingen geven.Ik heb geen aandelen, maar ik heb er heel veel aan gehad en zwem nu effortless BC waar ik vorig jaar juni nog geen 25 meter kon volhouden dus kan het je zeker aanraden!Sport_Life schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 22:42:
[ Voor 3% gewijzigd door Kawa op 02-02-2024 11:20 ]
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq