1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.
Zonder workout werkt dit ook door de lap knop te gebruiken ipv de pauze knop. https://www8.garmin.com/m...48-84A0-C5D01C5B9859.html beschrijft de stappen, dit werkt ook zo op andere garmin horloges.
[ Voor 8% gewijzigd door denyos op 22-05-2019 11:20 ]
Herkennen van slagen gaat doorgaans goed: https://connect.garmin.com/modern/activity/3672147562
Had in het begin een stukje rug waar ik ook nog een paar slagen borst zwom (denk ik), en vergat na m'n rust om weer op 'lap' te drukken. Daar maakt 'ie netjes 'mixed' van.
Door iedere keer op lap te drukken bij begin/einde van rust, kan je in Garmin Connect linksboven de grafiekjes kiezen voor 'Lengths + Rest' ipv 'Over time'. Dan kan je ook je rustmomenten visualiseren.
No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.
En morgen ga ik voor het eerst in een wetsuit in open water zwemmen... Nog niet eerder gedaan en wilde het toch wel geprobeerd hebben voor de (1/4) triatlon. Logisch... De watertemperatuur is 16 graden (volgens wat google-zoekwerk). Oeh... best koud dus. Ben benieuwd hoe ik dat vind en of ik dat een half uurtje kan volhouden
Ben ook erg benieuwd naar het verschil in zwemsnelheid in open water of het zwembad. Ik doe nu dus 1 km in 23 minuten in een 25 meter bad. Hoeveel langzamer (?) zal ik in open water zijn (met wetsuit uiteraard...
1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.
Een beginnende zwemmer is doorgaans een stuk sneller met een wetsuit aan, omdat je horizontaler in het water komt te liggen; minder weerstand... Maar omdat je zelf moet navigeren en zwemmen in 1 rechte lijn richting een boei nog niet zo makkelijk is als het lijkt, verlies je ook weer wat tijdGalois schreef op donderdag 30 mei 2019 @ 20:47:
En morgen ga ik voor het eerst in een wetsuit in open water zwemmen... Nog niet eerder gedaan en wilde het toch wel geprobeerd hebben voor de (1/4) triatlon. Logisch... De watertemperatuur is 16 graden (volgens wat google-zoekwerk). Oeh... best koud dus. Ben benieuwd hoe ik dat vind en of ik dat een half uurtje kan volhouden
Ben ook erg benieuwd naar het verschil in zwemsnelheid in open water of het zwembad. Ik doe nu dus 1 km in 23 minuten in een 25 meter bad. Hoeveel langzamer (?) zal ik in open water zijn (met wetsuit uiteraard...).
16 graden is overigens niet zo'n probleem met een wetsuit. Het went heel snel door je hoofd en handen rustig even bloot te stellen aan de kou. Niet 'bam' erin en zwemmen dus.
https://www.strava.com/athletes/10490675
Heb 1200 meter (volgens mijn Garmin) gezwommen in 34 minuten. Wel met paar keer stoppen tussendoor.
Vooral het navigeren was even wennen. Erg lastig om in een rechte lijn te zwemmen met een zicht van maximaal een meter of zo...
Op een gegeven moment zwom ik per ongeluk naar de kant terwijl voor mijn gevoel ik parallel aan de kant zwom...
Maar al met al een positieve ervaring en het is mij erg meegevallen allemaal! Zeker de kou!
Ikzelf woon in Amersfoort op een paar honderd meter van het 50-meter bad. Maar, open water dat bedoeld is om te zwemmen is er volgens mij niet echt. Denk dat ik op z'n minst een kilometer of 20 moet fietsen om ergens in een meer ofzo uit te komen. Da's niet een afstand die motiveert om ook eens buiten te gaan zwemmen.
No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.
Op https://www.zwemwater.nl/ kan je wel wat vinden. Alleen weet je niet of het ook geschikt is om echt te zwemmen of dat het meer een 'speelplas' is...Freeaqingme schreef op vrijdag 31 mei 2019 @ 20:19:
Hoe vind je een goede plek om buiten te gaan zwemmen?
Ikzelf woon in Amersfoort op een paar honderd meter van het 50-meter bad. Maar, open water dat bedoeld is om te zwemmen is er volgens mij niet echt. Denk dat ik op z'n minst een kilometer of 20 moet fietsen om ergens in een meer ofzo uit te komen. Da's niet een afstand die motiveert om ook eens buiten te gaan zwemmen.
ik kan Henschotermeer nabij Woudenberg zeer aanbevelen. Zeker in deze tijd van het jaar, het water is ondiep en warmt daardoor sneller op. Een ‘rondje’ om het eiland heen is ongeveer 1km...Freeaqingme schreef op vrijdag 31 mei 2019 @ 20:19:
Hoe vind je een goede plek om buiten te gaan zwemmen?
Ikzelf woon in Amersfoort ... etc
Zij zwemmen dus bij Woudenberg en Zeumeren.
Ik heb een vraag, ik zou graag willen beginnen met zwemmen maar weet eigenlijk niet hoe ik moet beginnen. Conditie heb ik niet en begin daarmee ook echt helemaal onderaan. Daarnaast beheers ik totaal niet de technieken. Hoe kan ik het beste beginnen? en hoe kan ik de technieken mijzelf zo goed als mogelijk aanleren? Weet je of er voorbeelden zijn van de juiste techniek (op internet) zodat ik daarna zou kunnen kijken.Master FX schreef op donderdag 3 januari 2019 @ 12:29:
Wow een zwemtopic!!!! Hier ook een zwemfanaat!
Zwemmer (masters 40+), trainer, official, en KNZB borstcrawlcursus instructeur.
Als je vragen hebt, laat maar weten!
Ook zag ik van mijnzwemcoach.nl de app voor zelf trainen, zou dit voor mij iets zijn? Krijg je hier ook technieken te zien of zijn het puur trainingen?
Bij de groene (geselecteerde) banen haal ik aan m'n rechterkant adem, bij de witte met links. Als ik met links adem haal zit ik vaak net onder de 30s per baantje en met rechtes net boven de 30s. De laatste kolom is het aantal slagen per baantje.
Alternatieve hypothese, de waterfiltering hebben aan 1 kant de inlaat zitten, en aan de andere kant de uitlaat. Daardoor ontstaat er iets van stroming in het bad, waardoor je het ene baantje met de stroom meezwemt, en het andere baantje tegen de stroom inArie- schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 14:10:
het ene baantje kijk ik dus naar rechts en de terugweg naar links. Het valt me tijdens het bekijken van m'n training van vanmorgen op dat ik bij de banen waar ik links adem haal, 1 slag minder maak én zo'n 6s/100m sneller zwem
Ik heb in het triatlon topic wel eens gepost dat ik begonnen ben met een cursus bij Tri-Experience. Hierbij werd de techniek vanuit absoluut 0 geleerd. De eerste les bestond uit afzetten en ligging in het water. Pas na een week of 5 werd er echt een baan borstcrawl gezwommen maar na 20 weken kon iedereen minimaal 750 meter borstcrawl zwemmen en de meeste zelfs een kilometer in 20-25 minuten.Maxustiti schreef op maandag 3 juni 2019 @ 00:19:
[...]
Ik heb een vraag, ik zou graag willen beginnen met zwemmen maar weet eigenlijk niet hoe ik moet beginnen. Conditie heb ik niet en begin daarmee ook echt helemaal onderaan. Daarnaast beheers ik totaal niet de technieken. Hoe kan ik het beste beginnen? en hoe kan ik de technieken mijzelf zo goed als mogelijk aanleren? Weet je of er voorbeelden zijn van de juiste techniek (op internet) zodat ik daarna zou kunnen kijken.
Ook zag ik van mijnzwemcoach.nl de app voor zelf trainen, zou dit voor mij iets zijn? Krijg je hier ook technieken te zien of zijn het puur trainingen?
De trainers die ik had bij Tri-Experience zijn tegenwoordig voor zichzelf begonnen onder de noemen Trisupport. In september starten zij weer met de beginners cursus in zowel Zeist als Nijkerk.
Naast deze twee cursussen zijn er ook vaak beginners cursussen te vinden in zwembaden. Hier heb ik alleen geen ervaring mee dus ik weet niet hoe gaat deze zijn.
Edit: Ik zou persoonlijk altijd gaan voor een cursus ipv zelf aanleren. Zwemmen is een zeer technische sport waarbij je zelf niet goed ziet wat je doet. Een trainer aan de kant die uitleg geeft en tips tijdens het zwemmen is enorm waardevol.
[ Voor 7% gewijzigd door denyos op 05-06-2019 15:31 ]
Ik heb dus zo'n cursus van de KNZB gedaan (https://www.mijnzwemcoach.nl/cursussen/) en is mij erg goed bevallen. Ik heb 12 lessen gehad, waarbij ik ook zelf 12x tussen de lessen door gezwommen heb. Ik begon ook met niveau 0, kon eigenlijk geen baantje borstcrawl.Maxustiti schreef op maandag 3 juni 2019 @ 00:19:
[...]
Ik heb een vraag, ik zou graag willen beginnen met zwemmen maar weet eigenlijk niet hoe ik moet beginnen. Conditie heb ik niet en begin daarmee ook echt helemaal onderaan. Daarnaast beheers ik totaal niet de technieken. Hoe kan ik het beste beginnen? en hoe kan ik de technieken mijzelf zo goed als mogelijk aanleren? Weet je of er voorbeelden zijn van de juiste techniek (op internet) zodat ik daarna zou kunnen kijken.
Na deze 12 lessen was het mogelijk om iets van 500 meter achter elkaar te zwemmen. Momenteel zwem ik zo'n 1000 m achter elkaar (na dus 12 lessen en zo'n 25 uren zelf oefenen) in 23 minuten.
Ik raad je zeker aan om een cursus te nemen. Zwemmen is een technische sport en ik zie zoveel mensen in het zwembad maar wat aan modderen. Dat ziet er gewoon niet uit. De stand van de elleboog bijvoorbeeld, is erg belangrijk. Daar wordt veel aandacht aan besteed. Als je soms mensen ziet zwemmen...
En daarnaast heb ik veel instructiefilmpjes op Youtube gekeken.
Nou, ongeveer dezelfde zwemsessie als afgelopen dinsdag. Deze keer aan de andere kant van 't zwembad adem halen, naar de tribune ipv 't grote scherm met klok. Vanmorgen heb ik iets onrustiger gezwommen dan dinsdag, maar toch hetzelfde patroon te herkennen. Afgelopen dinsdag waren de even baantjes, waarbij ik aan m'n linkerkant ademde, iets sneller. Vanmorgen waren de oneven banen, waarbij ik aan m'n linkerkant ademde, iets sneller.Freeaqingme schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 14:15:
[...]Atlernatieve hypothese[...]
Is het mogelijk dat je - wanneer je aan de rechterkant ademhaalt - verder op je zij draait dan wanneer je ademhaalt aan de linkerkant? Als je te ver op je zij draait, dan is de kans groot dat je doorhaal te ver onder je buik (= langzamer) gaat in plaats van op schouderbreedte.Arie- schreef op donderdag 6 juni 2019 @ 09:27:
[...]
Nou, ongeveer dezelfde zwemsessie als afgelopen dinsdag. Deze keer aan de andere kant van 't zwembad adem halen, naar de tribune ipv 't grote scherm met klok. Vanmorgen heb ik iets onrustiger gezwommen dan dinsdag, maar toch hetzelfde patroon te herkennen. Afgelopen dinsdag waren de even baantjes, waarbij ik aan m'n linkerkant ademde, iets sneller. Vanmorgen waren de oneven banen, waarbij ik aan m'n linkerkant ademde, iets sneller.
[Afbeelding]

[ Voor 0% gewijzigd door Chloortablet op 06-06-2019 10:58 . Reden: Links was sneller, niet rechts ]
10 lessen is meestal te weinig om de techniek echt goed onder de knie te krijgen. Online is er best veel goed materiaal te vinden (zie bijvoorbeeld de video's van Speedo), maar goede aanwijzingen vanaf de kant zijn echt essentieel. Vanaf de kant heb je een veel beter zicht op hoe de techniek uitgevoerd wordt. Masterszwemmen met een trainer kan een oplossing zijn, maar dit verschilt ook ontzettend per trainer. De ene trainer vertelt je alleen wat er gezwommen moet worden, terwijl de ander ook echt aandacht besteed aan je techniek. Je moet het helaas dus ook een beetje treffen met de trainerArie- schreef op donderdag 6 juni 2019 @ 10:51:
Dat zou heel goed kunnen: ik heb vast geen goede techniek. Ik heb vorig jaar 10 lessen gehad op zondagochtend, maar niet het idee dat ik daar heel veel van geleerd heb. Voornamelijk veel uren gemaakt in 't water. Daarbij heb ik veel YouTube advies/instructie filmpjes gekeken. Ook probeer ik bij anderen af te kijken als ik in 't water lig. Maar specifieke tips, zoals die jij nu geeft, tja dan moet je echt een trainer hebben die je aanwijzingen geeft. Een knzb cursus is voor mij niet echt in de buurt: om 30+ minuten in de auto te gaan zitten voor een training, neh. Ik overweeg wel masterszwemmen met trainer te gaan proberen, volgens mij bestaat er bij ons een rittenkaart concept, moet ik alleen zeker weten dat de tijdstippen een beetje geschikt zijn.
Mocht je eens in de mooie Achterhoek terecht komen, dan ben je van harte welkom
Ik ben dagelijks in de Achterhoek te vinden: ik werk in RuurloChloortablet schreef op donderdag 6 juni 2019 @ 11:12:
[...]
10 lessen is meestal te weinig om de techniek echt goed onder de knie te krijgen. Online is er best veel goed materiaal te vinden (zie bijvoorbeeld de video's van Speedo), maar goede aanwijzingen vanaf de kant zijn echt essentieel. Vanaf de kant heb je een veel beter zicht op hoe de techniek uitgevoerd wordt. Masterszwemmen met een trainer kan een oplossing zijn, maar dit verschilt ook ontzettend per trainer. De ene trainer vertelt je alleen wat er gezwommen moet worden, terwijl de ander ook echt aandacht besteed aan je techniek. Je moet het helaas dus ook een beetje treffen met de trainer![]()
Mocht je eens in de mooie Achterhoek terecht komen, dan ben je van harte welkom

Nou, heb je in ieder geval systematisch uitgesloten dat het de stroming in het bad is (doch n=1).Arie- schreef op donderdag 6 juni 2019 @ 09:27:
[...]
Nou, ongeveer dezelfde zwemsessie als afgelopen dinsdag. [...] Afgelopen dinsdag waren de even baantjes, waarbij ik aan m'n linkerkant ademde, iets sneller. Vanmorgen waren de oneven banen, waarbij ik aan m'n linkerkant ademde, iets sneller.
Als ik moet gokken is 1 van je schouders net iets flexibeler dan je andere schouder, en lig je daardoor iets minder stabiel in het water. Als je gewoon 1:3 zwemt dan wordt de schouder die nu iets minder flexibel is vermoedelijk vanzelf flexibeler. Verder zijn er 2 oefeningen die ik zou doen:
- Bij het overhalen je vingers iets door het water laten gaan. Als je daarna weer een baantje doet zonder deze oefening ga je automatisch je hand iets hoger over het water halen - waardoor je schouders vanzelf iets flexibeler worden.
- Al dan niet gecombineerd met bovenstaande oefening: borstcrawl zwemmen met een plank tussen je benen. Zorgen dat de plank uitsteekt onder het wateroppervlak (ipv juist erboven). Hierbij er op letten dat de plank stil blijft liggen, en niet continue van links naar rechts beweegt. Voordeel: je oefent het roteren van je torso terwijl je bekken+heupen niet roteren.
Ik ken het zwembad niet waar je zwemt, maar als ik hier in Amersfoort in het 50 meter bad lig zijn er altijd wel mensen in het bad die significant beter & sneller zwemmen dan ik (gelukkig ook een hoop mensen die dat juist weer niet doen). Als je bij iemand in de buurt ligt die een betere techniek heeft dan jij kan je altijd vragen of die wat feedback wil geven.
Zeker bij mensen die nog redelijk beginnend zijn kan je met een paar simpele tips mensen al heel veel helpen, maar dat doe ik meestal niet op eigen initiatief omdat je niet op voorhand weet of dat gewaardeerd zal worden...
Nu kwam ik de volgende training tegen met de naam ‘ladder’.
Je begint met 1 baantje, dan 30 sec rust, dan 2 baantjes, 30 sec rust, 3 baantjes, enz. Dit tot je niet meer verder kan.
Het lijkt mij dat je hier wat uithoudingsvermogen mee traint, maar wat is nog meer het doel van deze training?
(kan nu het linkje niet meer vinden...)
Ik twijfel alleen wel over het tempo dat mijn horloge (Fenix 5+) aangeeft. In het zwembad heb ik nog nooit afstanden langer dan 1 km in een tempo sneller dan 2:15/100 m gezwommen.
Vandaag heb ik 2:01/100 m gezwommen volgens mijn horloge, in buitenwater dus. Met mijn wetsuit aan. Dat zo'n wetsuit extra drijfvermogen geeft en je daardoor sneller gaat, wil ik zeker geloven, maar zo'n groot verschil doet mij wel twijfelen aan de accuraatheid van mijn horloge. Terechte twijfels?
Als je in het zwembad 1000m kunt zwemmen in 2:15/100m, dan vind ik het zeer aannemelijk dat je in buitenwater met wetsuit uitkomt op 2:01/100m. Zeker als je niet moeilijk hoeft te doen met navigeren/boeien/andere zwemmers, maar lekker rechtdoor kunt zwemmen mikkend op 1 punt.Galois schreef op zondag 9 juni 2019 @ 19:30:
Vandaag 1500 meter in buitenwater gezwommen. Ging erg lekker. Met wetsuit.
Ik twijfel alleen wel over het tempo dat mijn horloge (Fenix 5+) aangeeft. In het zwembad heb ik nog nooit afstanden langer dan 1 km in een tempo sneller dan 2:15/100 m gezwommen.
Vandaag heb ik 2:01/100 m gezwommen volgens mijn horloge, in buitenwater dus. Met mijn wetsuit aan. Dat zo'n wetsuit extra drijfvermogen geeft en je daardoor sneller gaat, wil ik zeker geloven, maar zo'n groot verschil doet mij wel twijfelen aan de accuraatheid van mijn horloge. Terechte twijfels?
afgelopen vrijdag heb ik ff 500m in wetsuit gezwommen in 50m buitenbad als testje voor triathlon op pinkstermaandag:
500m met wetsuit: 8:17 (1:40/100m)
400m zonder wetsuit: 7:53 (1:58/100m)
complete training was 500-400-300-200-100-100, alles op 70% == 'easy'
[ Voor 12% gewijzigd door estorino op 11-06-2019 14:48 ]
Anoniem: 1222060
Mijn intentie is om in september een sponsor swim te doen van 1km in open water.
Mijn vraag aan jullie; is dit haalbaar? Of is het beter om hier niet voor in te schrijven en te wachten?
Ik volg al een tijdje de zwemtrainingen van mijnzwemcoach.nl. Op dit moment heb ik de schoolslag t/m niveau 2 (van de 4) afgerond. Komende week begin ik met Borstcrawl niveau 1 (voor de zekerheid, vanaf het begin beginnen). Ik train 2x per week in een 25m bad.
Borstcrawl doe ik meestal om de trainingen heen zelf oefenen, dit lukt me nu maximaal 3 baantjes achter elkaar. Daarna wordt het meer een geploeter dan borstcrawl, dit komt denk ik doordat de ademhaling niet meer onder controle is.
Alvast bedankt voor het delen van jullie expertise! Hopelijk kunnen jullie mij helpen
ze zullen bij het Ravijn vast wel een master-afdeling hebben. Zorg dat je bij de beginnersgroep komt, waarbij er een trainer aan de kant staat. Dit is van onschatbare waarde. Is dat in Nijverdal niet mogelijk, dan raad ik je WS Twente in Hengelo aan. Daar kun je elke avond bij de masters zwemmen, en 's weekends in de ochtend. TArie- schreef op donderdag 6 juni 2019 @ 11:24:
[...]
Ik ben dagelijks in de Achterhoek te vinden: ik werk in Ruurlo. 's Avonds wel weer terug naar Nijverdal hoor
.
Afgelopen januari ben ik begonnen met een 12-weekse borscrawlcursus (van de KNZB). Daarvoor kon ik de borstcrawl niet (op een beetje à la Donald Duck heen en weer wapperen met mijn armen met mijn hoofd boven water na dan
In deze 12 weken met zelf nog 30 trainingsuren kan ik nu moeiteloos ruim 1 km zwemmen. Dit gaat niet heel snel en rond de 2:20/100 m.
Ik merk gelijk al hoe belangrijk de techniek bij zwemmen is en ik mis dus feedback bij mijn trainingen. Daarom voor september weer ingeschreven voor een KNZB-cursus: de vervolgcursus. Ik heb namelijk niet het gevoel dat ik sneller word en aan mijn conditie kan het niet liggen (ben een zeer sportieve wielrenner en hardloper).
En je moet je doelen stellen en mijn doel is om na deze cursus mijn techniek dusdanig verbeterd te hebben dat ik 1 km onder de 2:00/100 m kan zwemmen!
Is het een realistisch doel? Of heb ik meer tijd nodig om van 2:20 naar 2:00 te gaan?
Ja/nee/misschien.Galois schreef op zaterdag 22 juni 2019 @ 11:28:
Is het een realistisch doel? Of heb ik meer tijd nodig om van 2:20 naar 2:00 te gaan?
Het maakt niet uit. Ik snap dat het idee van steeds iets sneller zwemmen leuk is, maar ik zou toch vooral focussen op het meters maken. Die snelheid komt dan vanzelf wel.
https://www.nu.nl/binnenl...k.html#coral_talk_wrapper
Respect voor deze man. Zwemt 65km, en verhoogt even z'n tempo naar 4km/h (1:30 / 100m). Omdat daarmee het festiviteitenprogramma in gevaar kwam heeft 'ie ook nog maar even een ommetje gezwommen - kennelijk was de afstand van 195km op zichzelf nog niet uitdagend genoeg
Altijd al een keer [hr] willen gebruiken
Heb mij dit doel gesteld omdat meerdere kennissen van mij deze snelheid zwemmen. En het zijn enthousiaste zwemmers, maar zeker geen toppers met vele wekelijkse trainingsuren.
En het klopt @Freeaqingme, aan de ene kant maakt mij de snelheid niet veel uit en is mijn belangrijkste doel om technisch goed te leren zwemmen. Maar aan de andere kant merk ik wel dat ik na elke training mijn horloge en de app check hoe het gegaan is. Beetje dubbel dus.
Maar ik als beginner, die ook of iemand mooi en technisch goed zwemt. Soms zie je iemand die snel zwemt maar het er niet uit ziet.
Ik kom wel eens een zwemjuf tegen van een of ander aqua-klasje en als je die van de ene kant naar de andere kant ziet zwemmen met nauwelijks water opspatten en het eruit ziet alsof het nauwelijks energie kost: tsja, die heeft de techniek goed onder de knie. Dat zou mijn hoofddoel moeten zijn
Ik heb de volgende uitspraak weleens gehoord en dat verwoord precies wat je hier beschrijft:Galois schreef op zaterdag 22 juni 2019 @ 20:43:
Ik kom wel eens een zwemjuf tegen van een of ander aqua-klasje en als je die van de ene kant naar de andere kant ziet zwemmen met nauwelijks water opspatten en het eruit ziet alsof het nauwelijks energie kost: tsja, die heeft de techniek goed onder de knie. Dat zou mijn hoofddoel moeten zijnen niet die 2:00
“Als jij lief bent voor het water, is het water lief voor jou
Ik zie inderdaad ook wel mensen die met veel watergespetter de banen zwemmen. Het ziet er misschien indrukkend uit, maar rekening houdend met bovenstaande uitspraak is het alles behalve effectief. Die draaien bv. met hun hele lichaam i.p.v. hun bovenlichaam, houden de benen te ver uit elkaar of slaan met hun handen plat op het water i.p.v. insteken, steken de armen niet ver genoeg in het water, etc.
En aangezien water een véél grotere weerstand heeft dan lucht, heeft dit meteen invloed op je snelheid.
(Als ik schoolslag zwem, dan word ik overigens ook links en rechts door bijna iedereen ingehaald).
Als je de zwembad-functie hebt geselecteerd, dan kan je met de 'lap-knop' pauzeren. Dan wordt later in de app dit opgenomen als 'rust' (zie de post van @denyos van vorige maand).
Maar ik wil deze 'rust' ook als ik in open water zwem. Maar dan werkt de 'lap-knop' op een andere manier. Als ik de 'lap-knop' indruk, dan start er een nieuwe 'lap' (logisch
Iemand een idee hoe dit wel zou kunnen?
Waar ik in open water zwem is het ongeveer 1,50 diep. Dus kan er gewoon staan.Freeaqingme schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 14:16:
Waarom zou je die rust willen? Je hebt in open water niet echt een rand om je even aan vast te houden toch? Al ga je 5 minuten watertrappelen, dan is je snelheid weliswaar 0, maar dan nog ben je niet aan 't uitrusten. Hoogstens ben je bezig met een 'slag' die minder uitputtend is?
Maar ongeacht waarom je het zou willen, deze optie zou toch wel moeten bestaan?
Zelf geen ervaring mee, maar heb je al gekeken om een custom activity type te definieren? Wellicht kan je daarbij nog iets dergelijks instellen?Galois schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 16:34:
Maar ongeacht waarom je het zou willen, deze optie zou toch wel moeten bestaan?
Afstand die ik nu steeds doe is +- 2km, maar dat laat zich lastig meten aangezien ik geen horloge gebruik. Ik moet het dus doen met een beetje gokken op Google Maps
[ Voor 14% gewijzigd door Nat-Water op 01-07-2019 12:15 ]
Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.
Gloria patri furnituribus In nomine IKEA!
Ik ga wel alleen, maar waar ik zwem is zo'n recreatieplas met boeien afgebakend en ongeveer 1,50 m diep. Je kunt er overal staan. Vind het dus geen probleem om alleen te zwemmen. Bij mooi weer is het overigens niet mogelijk om daar te zwemmen door alle recreërende mensen
Vandaag waren er twee anderen ook baantjes aan het trekken. Het leuke is dat één 'baantje' ongeveer 200 meter is.
Overigens doe ik tegenwoordig mijn horloge in m'n badmuts. Op m'n arm zijn de resultaten te onnauwkeurig. Ik denk een combinatie van m'n arm niet ver genoeg uit het water en veel bomen rondom het meertje. Mocht je nog twijfelen over de correctheid, kun je dat ook eens proberen @Galois.
Heeft er iemand nog goede video's of sites voor de techniek te oefenen? Ik heb geen geschikte zwemlessen kunnen vinden maar wil graag nog wel mijn techniek bijschaven.
Nee, ik twijfel niet over de correctheid. er loopt een weg langs waar ik mijn baantjes doe en met Google Maps heb ik deze 'opgemeten' en die komt goed overeen met wat mijn horloge zegt.FreeShooter schreef op donderdag 11 juli 2019 @ 10:10:
Overigens doe ik tegenwoordig mijn horloge in m'n badmuts. Op m'n arm zijn de resultaten te onnauwkeurig. Ik denk een combinatie van m'n arm niet ver genoeg uit het water en veel bomen rondom het meertje. Mocht je nog twijfelen over de correctheid, kun je dat ook eens proberen @Galois.
Ook al tekent mijn horloge wel vaak 'over land' de sporen...
Toch bijzonder dat het weer zo snel achteruit gaat. Maar gelukkig ook weer snel vooruit, aangezien ik gisteren weer 2800 m gezwommen heb (in 50 m buitenbad, heerlijk) en dat ging weer soepel! (was de 4de keer zwemmen na de 'zomerstop').
In dit zwembad is het toegestaan om met wetsuit te zwemmen. De watertemperatuur was 23 graden (volgens het zwembad, mijn Garmin gaf 24 aan). En aangezien het toch wel erg waaide gisteren, besloot ik met wetsuit aan te zwemmen (en ook een beetje om die feeling met de wetsuit te krijgen voor de triatlon).
Ik blijf het bijzonder vinden hoeveel makkelijker het gaat met wetsuit zwemmen. Ik ben een beginner (zwem nog maar minder dan een jaar) en mijn voorkeursademkant is duidelijk links. Ik oefen wel af en toe aan de rechter kant, maar dat gaat veel moeilijker. Met de wetsuit aan, gaat het overigens wel moeiteloos: je hebt veel meer tijd om de overhaal te doen en adem te halen, enz. Groot verschil.
Maar goed, halverwege vond ik het toch wel wat warm met de wetsuit aan, dus heb ik 'm uitgedaan. Wow, wat een verschil! Je voelt het water langs je lichaam gaan, je ligt veel minder goed in het water, je moet veel harder trappelen... enz.
En ook duidelijk te zien aan mijn tijden. Ik had met wetsuit 500 m gezwommen in iets meer dan 10 minuten. Toen om het verschil eens goed te zijn, ook zonder wetsuit: 13,5 minuut! 30% langzamer!
Ik begin in september weer met een KNZB-cursus (heb in januari de beginnerscursus gedaan) en hoop dat ik dan weer een sprongetje maak. Ik merk nu dat ik nauwelijks nog vooruit ga. Ik word niet echt moe, maar sneller kan ik niet. Ik denk dat het effectief 'water pakken' nog heel veel te wensen overlaat... Maar goed, ik weet dus niet wat...
Wat nuttig blijft is benen zwemmen met een plankje om zo een betere kick te krijgen. Hierbij ook goed je core blijven aanspannen zodat je mooi recht in het water blijft liggen. Dit is het grootste verschil met je wetsuit. Je wetsuit zorgt ervoor dat je recht blijft liggen bij een zwakke/geen beenslag en een slappe core.
Edit: zelf heb ik voor de zomer vakantie weer 3x mee kunnen trainen bij Trisupport (voormalige trainers van tri-experience die voor zichzelf begonnen zijn) en ga hier in september weer structureel mee verder. Ik kan tegenwoordig 1:25 op de 100 meter halen maar mis de combinatie van techniek en tempohardheid om deze snelheid langer vol te houden.
[ Voor 24% gewijzigd door denyos op 20-08-2019 13:45 ]
Afgelopen zondag meegedaan aan Damme Brugge (openwater zwemmen 4.2km) en aangekomen in een tijd van om en bij de 1 uur en 10minuten (zonder wetsuit)
Ik ga wekelijks gaan trainen en zwem persoon X en Y er zonder problemen af in het zwembad, als we echter Damme-Brugge zwemmen kunnen die perfect met mij mee / liggen die zelfs voor mij. Dus een wetsuit maakt echt wel veel uit... :-)
Edit: maar is dit grote verschil dus eigenlijk voor het grootste deel te verklaren door mijn ligging in het water? Voor mijn gevoel lig ik nl best vlak (krijg dit ook wel te horen van anderen). Hier zal ongetwijfeld nog wel veel winst uit te halen zijn, maar ik heb het gevoel dat ik niet optimaal water pak.
[ Voor 56% gewijzigd door Galois op 20-08-2019 15:05 ]
Een pull buoy tussen je benen helpt in het zwembad om meer op je arm techniek te focussen zonder dat je benen een belemmering vormen. Dit geeft niet zo veel hulp als een wetsuit maar schakelt wel een matige/beperkte beenslag uit.
Bij ons is ook het zwemseizoen weer begonnen. Traditiegetrouw begonnen met lange afstanden zwemmen om er weer in te komen. Het blijft altijd bizar om te zien hoe ver je inderdaad kan terugvallen in een paar weken, en het is overduidelijk wie doortraint tijdens de vakantieperiode en wie niet.
Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.
Wat houdt dat in 'lange afstanden zwemmen'? Hoe ziet zo'n training eruit? En wat doen jullie daarna als jullie 'er weer in gekomen zijn'? In het zwembad of open water?Nat-Water schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 15:29:
@argon007 4.2km in 1h10? Dan heb je lekker doorgekacheld. Da's 21 sec op 25m, en dat dus in open water 168 banen lang.
Bij ons is ook het zwemseizoen weer begonnen. Traditiegetrouw begonnen met lange afstanden zwemmen om er weer in te komen. Het blijft altijd bizar om te zien hoe ver je inderdaad kan terugvallen in een paar weken, en het is overduidelijk wie doortraint tijdens de vakantieperiode en wie niet.
dus 25 seconden per 25meter.
Nu, eerlijk gezegd zwem ik maar 1 keer per jaar in open water. Alle andere trainingen zwem ik in het zwembad.
Ik waterpolo, dus normaal besteden we relatief weinig tijd aan lange afstanden. Dat heeft namelijk geen nut in de wedstrijd waar je voornamelijk korte sprints trektGalois schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 15:43:
[...]
Wat houdt dat in 'lange afstanden zwemmen'? Hoe ziet zo'n training eruit? En wat doen jullie daarna als jullie 'er weer in gekomen zijn'? In het zwembad of open water?
Gisteren was bijvoorbeeld vooral series van 4x100m borstcrawl, 1x 25m rug na elke 100m. Daarna verder naar de volgende serie. Dit soort series werken we dan 1 - 2 uur lang af. Afwisselende slagen, tempo's, series, etc.
'Normaal' tijdens het sportseizoen besteden we ongeveer.. 25 minuten van een trainingsuur aan zwemmen, denk ik. Maar daar zitten dan ook sprints bij.
En ja, zwembad.
3,6 Km/u of 1 m/s is een lekker tempo. Menig persoon doet dat je niet na.argon007 schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 15:53:
4.2km aan 1 uur en 10 minuten is een gemiddelde van ongeveer 1.40minuut / 100 meter.
dus 25 seconden per 25meter.
Hoeveel er aan zwemtraining wordt gedaan ligt ook aan hoeveel zwemwater de vereniging heeft en hoe vaak een team kan trainen. Mag ik uit nieuwsgierigheid het vragen: Hoeveel training is er per week voor een team?Nat-Water schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 16:00:
[...]
Ik waterpolo, dus normaal besteden we relatief weinig tijd aan lange afstanden. Dat heeft namelijk geen nut in de wedstrijd waar je voornamelijk korte sprints trekt(en ook nog wel eens een bal in je klauwen hebt)
Bij een vereniging met beperkte hoeveelheid zwemwater, die ook zwemlessen gaf, heb ik weleens gezien dat daar al het zwemwater dan ook zo goed mogelijk werd gebruikt. Zo waren er 2 baantje over in het midden van het wedstrijdbad tijdens zwemlessen. Daar kon geen training met bal gedaan worden, maar zwemtraining kon daar natuurlijk prima. Tijdens het uur daarvoor was hele bad voor waterpolo training, dus dat sloot op zich wel aan. Bij verenigingen met veel zwemwater kan er ook meer zwemtraining plaatsvinden.
Daarnaast zit tussen borstcrawl en "polo-borstcrawl" ook wat verschillen; iets met kop boven water houden en een bal kunnen vervoeren. Dus mogelijk is dat natuurlijk moeilijker te vergelijken!
Na de zomervakantie moeten vele inderdaad weer even op tempo komen! Hopelijk kan over een paar weken ook weer de mp3-speler en de "cruisecontrol" aanzetten en lekker kilometers maken. Vorige week was het zeer druk en was ik constant tempo aan het wisselen. 4 van de 6 zwembaden in Den Haag zijn op vakantie, dus in de overgebleven 2 is het dan druk!
Elke vereniging heeft trouwens beperkt zwemwater. Never ending story
En ja, er zit een verschil tussen polocrawl en normaal. Kortere armslagen en je snuit boven water houden. We hebben nu nog 1 wedstrijdbad tot ons beschikking, vanaf september worden dat er weer 2. Er wordt nog wel een nieuwe gebouwd maar dat komt volgend jaar pas.
[ Voor 5% gewijzigd door Nat-Water op 20-08-2019 19:46 ]
Momenteel heb ik een Arena The One zwembril.
Is mijn eerste zwembril en nooit een andere gehad (ik zwem nog maar sinds januari). In het begin besloeg deze bril helemaal niet, nu helaas wel. Wel elke keer goed afgespoeld. Maar goed, dat schijnt vaker voor te komen, wat ik vervelender vind ik dat ik twijfel of de bril wel goed zit. Als ik mij bv. heel hard afzet tegen de kant, dan komt het regelmatig voor dat er water in de bril komt. De bril gaat dan 'flubberen' met lekkage als gevolg.
Verder zit de bril wel goed, doet geen pijn of zo en zit strak genoeg, maar kennelijk (of misschien?) niet optimaal voor mijn vorm hoofd (??).
Ik ben op zoek naar een andere bril... Iemand een tip waar ik op moet letten? Ik zal 'm dus gebruiken voor borstcrawlen in het zwembad (90% van de tijd).
Een klein druppeltje afwasmiddel in de bril doen en dan uitsmeren.
En dan het belangrijkste: goed uitspoelen met water.
Ik zwem zelf eigenlijk altijd met Speedo en dan iets van de Futura met lichte glazen. Deze hebben geen verstelbare neusvleugel en hebben een zachte siliconenrand voor een goede afdichting..
@Nat-Water
Vroeger nog de nodige wedstrijden gezwommen in het Olympus bad, maar dat is al best lang geleden en het zwembad heeft daarna al verschillende andere bestemmingen gehad.
[ Voor 23% gewijzigd door EdwinW op 20-08-2019 22:00 ]
Ik speel niet meer. Ik zwem nog wel. Op de vereniging was ik uitgekeken.Nat-Water schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 19:44:
@Groentjuh Ik speel een paar kilometer van je vandaan, in Zoetermeer.
Zwemwatertekort is inderdaad een never ending story. Verenigingen, die regelmatig in elkaars thuisbad trainde en uitweken naar alternatief zwemwater als de condities het toelieten. Tegenwoordig (jaar of 6-7) is dat binnen Den Haag veranderd, want al die verenigingen werken nu samen. CWP, DES, DSZ, H.Z. ZIAN, ZDHC en ZCR vallen allemaal onder 1 à 2 vlaggetjes.Nat-Water schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 19:44:We hebben 2-3 trainingen per week (2, en je kan bij een andere groep aansluiten als je wilt). Plus nog een uur wedstrijd per week.
Elke vereniging heeft trouwens beperkt zwemwater. Never ending story. Bij ons wijken sommige takken uit naar andere steden om te trainen. Er zijn trouwens genoeg oefeningen te verzinnen met bal binnen een baan, alleen niet schieten.
Ik herken je probleem, ik heb ook met bepaalde brillen dat er water in komt wanneer ik hard afzet vanaf de kant. Wat ik als goede pasvorm probeer aan te houden is dat de bril direct moet blijven zitten wanneer je deze tegen je ogen drukt, zonder de bandjes achter je hoofd te trekken. Als de bril niet na 1 of 2 keer op beide ogen blijft zitten zou ik voor een andere gaan. Je kan natuurlijk de bandjes strakker trekken om het te compenseren maar het direct vast zitten van de bril is in de meeste gevallen een goede test dat het in ieder geval goed op je gezicht pastGalois schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 20:26:
Even een vraagje over zwembrillen.
Momenteel heb ik een Arena The One zwembril.
Is mijn eerste zwembril en nooit een andere gehad (ik zwem nog maar sinds januari). In het begin besloeg deze bril helemaal niet, nu helaas wel. Wel elke keer goed afgespoeld. Maar goed, dat schijnt vaker voor te komen, wat ik vervelender vind ik dat ik twijfel of de bril wel goed zit. Als ik mij bv. heel hard afzet tegen de kant, dan komt het regelmatig voor dat er water in de bril komt. De bril gaat dan 'flubberen' met lekkage als gevolg.
Verder zit de bril wel goed, doet geen pijn of zo en zit strak genoeg, maar kennelijk (of misschien?) niet optimaal voor mijn vorm hoofd (??).
Ik ben op zoek naar een andere bril... Iemand een tip waar ik op moet letten? Ik zal 'm dus gebruiken voor borstcrawlen in het zwembad (90% van de tijd).
Ik heb verschillende kleuren van de Arena Tracks gebruikt, welke direct goed zaten. Echter hebben deze brillen beperkt zicht (eigenlijk alleen recht vooruit) en dat vond ik in open water niet prettig.
Tot slot, als je bril begint te beslaan is de beschermende laag er af en is het langzaamaan tijd voor vervanging.
Heb er verder geen last van, behalve dat ik flink moet niezen. Het lijkt ook erger te worden (dan bv half jaar geleden).
Ik zwem zo’n 2x per week in een zwembad. Als ik in open water zwem, heb ik er geen last van. Ligt dus kennelijk wel aan het chloor of andere additieven?
Meer last van? Iets aan te doen?
Da's wellicht makkelijker gezegd dan gedaan. Een van de dingen die ik daar zelf voor doe is bij een keerpunt langzaam door m'n neus uitademen, ondanks dat ik niet per se alweer ga inademen.
Er zijn ook mensen die met een neusclip zwemmen. Mogelijk dat dat ook kan helpen.
Ik heb het zelfde probleem, maar meer in vorm van een loopneus.Galois schreef op zaterdag 31 augustus 2019 @ 16:58:
Ik moet altijd erg niezen na het zwemmen. Begint eigenlijk gelijk als ik klaar ben (tijdens het zwemmen niet) en duurt een paar uur (2-4 uur).
Ik heb geluk gehad dat ik verhuisde ben, en nu een zwembad heb die zout installaties heeft. Wat dus inhoud veel minder chloor en geen loop neus. Misschien dat er bij jouw in de beurt ook zo'n zwembad zit.
En anders is neus klip voor mij de enigst effectieve oplossing.
[ Voor 0% gewijzigd door marc1990 op 31-08-2019 18:03 . Reden: typo ]
Voor open water zwemmers blijkt de GPS nu véél nauwkeuriger te zijn dan tot nu toe mogelijk was met smartwatches. Daarnaast blijkt deze nu ook de in staat te zijn om de hartslag via de optische hartslagmeter je hartslag te meten, dus zonder hartslagband. Niet echt duidelijk is hoe betroubaar de gegevens zijn.
Review op : https://www.dcrainmaker.com/2019/08/garmin-fenix6-pro-solar-series-review.html
Nb. hoewel dit onderwerp thuis hoort in Het grote Sporthorloge met GPS topic, vermeld ik alleen de extra's voor de zwemmers.
Zoals Form goggles (https://www.formswim.com/) of Instabeat (https://instabeat.com/)? Beide zijn net op de markt gekomen.
Ik weet dat DCRainmaker een hands-on heeft gehad met de formswim. Aangezien mijn zwembrilletjes doorgaans een eindig leven hebben, zie ik niet graag dat ze 200 euro worden...Dikzak schreef op woensdag 4 september 2019 @ 15:24:
Heeft iemand al ervaring met fitness trackers voor zwemmers?
Zoals Form goggles (https://www.formswim.com/) of Instabeat (https://instabeat.com/)? Beide zijn net op de markt gekomen.
Over die tweede heb ik nog niets voorbij zien komen. Helaas zit mijn zwembril ook al vol met een Finis Duo (= MP3 speler!), dus zou die niet meer passen...
[ Voor 7% gewijzigd door Groentjuh op 04-09-2019 15:44 ]
Momenteel zit ik op 2:15/100 meter wat ik goed kan volhouden over een langere tijd. Maar sneller kan ik gewoonweg niet. Als ik sneller probeer te zwemmen dan gaat dat (kennelijk?) ten koste van de techniek waardoor ik wel buiten adem raak.
Er zijn het laatste half jaar weinig vorderingen geboekt op het gebied van 'sneller zwemmen'.
Wat wel beter lijkt te zijn is mijn techniek volgens Garmin
Maar goed, ben benieuwd naar mijn vorderingen de komende 3 maanden. Heb namelijk het gevoel dat ik niet echt verder kom zelf. Mijn doel na deze lessen is toch om meer richting die 2:00/100 m te gaan (bij dezelfde inspanning als nu).
Hoe drukker je doet, des te slechter het over het algemeen gaat. Als oefening zou je eens een setje 50 meters kunnen zwemmen, waarbij je je tijd opneemt en ook het aantal slagen telt. Tussendoor genoeg rust nemen. Vervolgens proberen de som van tijd en slagen van een 50 meter zo laag mogelijk te krijgen. Je zult zien dat het bijvoorbeeld loont om keurig je slagen af te maken. Met de focus op de techniek en stug meters maken kom je het verst.Galois schreef op woensdag 25 september 2019 @ 11:06:
Ben na de beginnerscursus in januari net weer begonnen met de gevorderdencursus. Mijn doel/wens/hoop is dat ik na deze 12 lessen wat sneller kan zwemmen.
Momenteel zit ik op 2:15/100 meter wat ik goed kan volhouden over een langere tijd. Maar sneller kan ik gewoonweg niet. Als ik sneller probeer te zwemmen dan gaat dat (kennelijk?) ten koste van de techniek waardoor ik wel buiten adem raak.
Er zijn het laatste half jaar weinig vorderingen geboekt op het gebied van 'sneller zwemmen'.
Wat wel beter lijkt te zijn is mijn techniek volgens GarminMijn Garmin horloge detecteert met welke slag ik zwem (oa. borstcrawl of schoolslag). Een half jaar geleden vond hij veel vaker dat ik de schoolslag deed (wat niet zo was). Tegenwoordig heeft hij het beter door en detecteert hij beter mijn borstcrawl. Volgens Garmin worden deze 'fouten' gemaakt (dus schoolslag detecteren ipv borstcrawl) als de techniek van de zwemmer niet optimaal is. Hoe beter de techniek, hoe beter de detectie.
Maar goed, ben benieuwd naar mijn vorderingen de komende 3 maanden. Heb namelijk het gevoel dat ik niet echt verder kom zelf. Mijn doel na deze lessen is toch om meer richting die 2:00/100 m te gaan (bij dezelfde inspanning als nu).
Ik ben net na de zomervakantie begonnen met 1x in de week zwemmen ivm verschillende redenen. (Conditie, techniek, mogelijk idee van een 1/8 triatlon in mn achterhoofd.)
Lang geleden het oude A+B gehaald waar toen geen meter borstcrawl inzat. En zat er al een tijdje mee dat ik graag wat beter wilde zwemmen dan enkel schoolslag. De eerste les had ik het idee dat ik verdronk! Die ademhaling is toch een slag waar je in moet komen.
Nu inmiddels een les of 6 gehad. Na 4 keer kwam ik opeens in het ritme om rustig adem te kunnen halen. Wat een rust geeft dat op te focusen op de techniek.
In eerste instantie continue gebruik gemaakt van een pull buoy om in ieder geval niet teveel te zinken en meer op de armen en ademhaling te kunnen focussen.
Nu ik deze ook op de kant laat liggen merk ik wel iets dieper in het water te liggen. Maar de laatste keer ging het best relaxed om 100m achtereen te doen.
Waar ik toen ik startte dacht dat een half uur zwemmen een veel te korte training was. (fietsen is altijd minimaal 1 uur tot 8 uur bij lange ritten) is een half uur zwemmen al erg intensief waar je ook echt goed van buitenadem kan raken.
Overall nu de techniek goed verbeteren en de algehele zwemconditie opbouwen. Daar gaat nog wel aardig wat training in zitten.
Wat ik mij ook afvroeg is het verschil in snelheid bij 1 op 2 ademhalen of 1 op 3. Ademhalen is een noodzakelijk kwaad tijdens zwemmen en we doen het alleen omdat het moet
Als dat bij elke twee armslagen gebeurt, is dat een stuk meer dan bij elke 3 armslagen. Je zou dus denken dat je snelheid een stuk hoger zou kunnen zijn, als het je lukt om minder vaak lucht te halen: 1 op 3, 1 op 4 of misschien zelfs 1 op 5.
Klopt dit ook of is het verschil in snelheid bij 1 op 2 of 1 op 3 ademhalen helemaal niet zo groot?
Daar kan je op trainen he. 10x50m. Iedere 50m doe je 1:3, 1:5, 1:7, 1:9 ademhalen, en dan weer beginnen bij 1:3. Daarna zal je zien dat het stuk na dit setje 1:5 heel makkelijk gaat.Galois schreef op zondag 29 september 2019 @ 17:30:
Als dat bij elke twee armslagen gebeurt, is dat een stuk meer dan bij elke 3 armslagen. Je zou dus denken dat je snelheid een stuk hoger zou kunnen zijn, als het je lukt om minder vaak lucht te halen: 1 op 3, 1 op 4 of misschien zelfs 1 op 5.
@Galois Bij ademen 1 op 2 ben je heel erg onrustig (stel dat je 1 op 2 rechts ademt) zodra je linker arm aan de catch begint ben jij al aan het bewegen met je hoofd voor de ademhaling. Bij de meeste mensen beweegt het hoofd en de romp dan heel erg en heb je wat meer weerstand. Terwijl bij 1 op 3 heb je net even een moment van stabiliteit waardoor je wel degelijk harder kan zwemmen. Ook zal je beide schouders dan even veel belasten/trainen. Ik zelf zwem nu al 8 jaar alleen maar aan de rechter kant en ben compleet incapabel om links te ademen ondanks dat de trainer dat graag zou willen. Dus 1 op 3 helpt vooral bij stabiliteit en dus snelheid in het water maar helpt ook met soeplesse in je schouders/nek te houden.
@Nixo ik heb per week ongeveer 16 uur zwemtraining en kan misschien 600 meter 1 op 4 ademen maar dan ben ik zelf ook op. Denk dat iedereen moeite gaat krijgen met voor lange stukken meer dan 1 op 2 te ademen. Maar zoals @Freeaqingme al zei kan je dit heel goed trainen. Maar zelfs bij de top van Nederland zie je zelfs veel 1 op 2 of 1 op 4 dus echt helemaal niks mis mee. En als je met techniek aan de slag wil is het aanschaffen van een snorkel (die voor jouw hoofd zit niet zo'n duik snorkel) heel handig want dan hoef je helemaal niet na te denken over het ademen en kan je je nog veel beter concenteren op jouw techniek.
Nikon D7200 | Nikon 18-55 | Nikon 55-200 | Sigma 50-500
Mijn rechterkant is juist minder, maar het gaat wel. Mijn beperking bij 1 op 3 is dus niet zozeer 'de slechte kant', maar meer ademtekort na enkele baantjes. Dit terwijl mijn conditie zelf wel goed is (vooral vanwege het hardlopen en fietsen).
Ik denk dus zelf ook dat 1 op 3 dus energietechnisch gunstiger moet zijn, alleen vraag ik mij dus af 'hoeveel?'. Ademhalen gaat, hoe goed je het ook doet, ten koste van je stroomlijn lijkt mij, dus hoe minder je ademhaalt, hoe beter je (gemiddelde) stroomlijn. Lijkt mij (disclaimer: mijn zwemervaring is 9 maanden oud
Ben het met je eens dat hoe minder ademhalingen hoe efficienter je zwemt. Maar daar staat wel tegenover dat je veel sneller kapot gaat als je minder adem hebt. Dus het is vooral veel trainen op adembeperking en dan op een gegeven moment over schakelen op een hogere adembeperking. En dan kan je zo door gaan. Maar persoonlijk vind ik het verschrikkelijk om hypoxie trainingen te hebben want duurt echt heel lang voordat je echt vooruitgang boekt en als je het goed doet doet het zo veel zeer aan je longen. Als je 9 maanden zwemt kan je beter op techniek en duur trainen. Staat er een trainer bij jou langs het bad?
Nikon D7200 | Nikon 18-55 | Nikon 55-200 | Sigma 50-500
Verder heb ik deelgenomen aan 2x een kwart triathlon (doe dan 1000 m met wetsuit in 18-19 minuten).
Ik ben momenteel inderdaad vooral bezig met de techniek. Tijdens de lessen sowieso, maar bij het zelf trainen ook. Ik kijk dan wat youtube video's en probeer daar wat van te leren.
In het zwembad zwem ik ongeveer 2:15/100 m een langere afstand. Ik zou graag door het verbeteren van mijn techniek na deze cursus richting de 2:00/100 m willen gaan. Maar ik merk dat ik ook een beetje 'vast' zit, dat ik niet goed weet wat ik moet verbeteren. Ik krijg vooral feedback op 'kleine' dingetjes als 'hoofd niet te hoog optillen, beenslag vanuit de heupen, slag rustig afmaken, enz'. Ik let daar dan ook speciaal op, maar merk helaas nog weinig vooruitgang. Ik krijg niet iets te horen als 'Kijk, dit of dat moet je echt op letten en totaal anders doen.'.
Ik moet denk ik geduldig zijn en volhouden
[ Voor 4% gewijzigd door Galois op 02-10-2019 13:54 ]
Hoe meer iemand zijn hoofd draait voor het ademhalen, hoe meer effect dat heeft voor de balans en ligging/stroomlijning tijdens een gedeelte van de slag. Soms ligt daardoor de arm aan de andere zijde dieper in het water waardoor de trekfasen en duwfasen mogelijk iets minder goed zijn. Sommige halen rare capriolen uit om die onbalans te compenseren, wat soms dan weer de stroomlijning en/of de beenslag verstoord.
Ook zie je soms dat de uithaal of overhaal langer duren aan die kant om tijd te maken om adem te halen. Het tempo wordt dus iets vertraagd, wat ook weer effect kan hebben op de trekfasen en duwfasen van de andere arm. Daarnaast zal in dat geval natuurlijk de slag aan de zijde waar geademd wordt pas later plaats vinden.
Bij minder ademhalen zullen al de mogelijk nadelige effecten minder vaak optreden. Maar uiteindelijk heb je toch genoeg zuurstof nodig om goed te blijven zwemmen, dus daar zit een balans in die voor iedereen anders is. En voor iedereen geld dat die balans per afstand/situatie ook nog kan verschillen. Bij kortere sprintjes kun je wegkomen met te weinig zuurstof, want dat is snel voorbij. Bij langere afstanden gaat dat natuurlijk niet werken.
Het even en oneven/zelfde kant ben ik het eens met Coolyo_Lars hierboven. De stabiliteit is dan uiteindelijk iets beter, zolang dat effect niet teniet wordt gedaan door slechtere ademhalingstechniek aan de "andere" kant.
Ik zou zeggen: Pak een front snorkel en kijk eens of je veel verschil kan meten als je daarmee zwemt ten opzichte van bijvoorbeeld een 1:2 of 1:3 ritme.
Ben bezig met een 12 weekse gevorderden cursus en ook al voelt het niet echt nuttig die 'rare' oefeningen die we moeten doen, ze zijn het wel.
Vorige week had ik eigenlijk voor het eerst na een uurtje zwemmen (zelf baantjes trekken) dat mijn schouders erg vermoeid waren. Ik pak duidelijk meer water dan dat ik een paar maanden geleden deed. Wat ik nu anders doe, zou ik niet echt kunnen zeggen(*), maar dat ik meer water pak, is duidelijk. Ik ben van 2:15/100 m (op bv. 500 m) naar een kleine 2:00-2:05/100 meter gegaan. Dat voelt goed en motiveert zeker!
Volgens mijn Garmin is mijn swolf ook van 46-47 van een paar maanden geleden naar nu steeds 43 (laatste 3x pas
(*) of misschien toch een beetje: ik kreeg de tip om mijn slag echt af te maken, dus die laatste 20 cm ook daadwerkelijk technisch goed uit te voeren. Daar ben ik veel meer op gaan letten. Ook probeer ik vlakker in het water te liggen. Ik kreeg de opmerking dat mijn benen toch een beetje een knik maakten bij mijn heupen. Niet veel, maar ik moest proberen echt hoger met mijn benen uit te komen waarbij het niet erg was dat mijn voeten bij het trappelen af en toe uit het water komen.
(tips om dit te voorkomen? alleen harder afzetten?)
(en voordat iemand gaat vragen: "Maar hoe weet je dat dan? Tel je mee dan?" Antwoord:
Komt dat bij jullie ook zoveel voor?
Ik vind het jammer dat je op Garmin connect dit niet handmatig kunt herstellen. Het is immers duidelijk dat als een baantje 2x zo lang duurt als de andere baantjes, dat er iets is. Zou fijn zijn als ik zou kunnen klikken op dat baantje en dan kiezen voor 'splitsen' oid.
Maar goed, dat kan Garmin niet, dus ik verder zoeken. Kwam deze website tegen, die exact doet wat ik wil!
Wel een gedoe, maar werkt prima!
Bedankt voor de tip! Het komt bij mij ook wel eens voor. Alhoewel, het ook wel eens voorkomt dat hij een baantje meer telt. Leuk voor de statistieken maar minder goed voor het vergelijk, met 50 meter banen heeft dat best een grote invloed op je gemiddelde.Galois schreef op vrijdag 27 december 2019 @ 11:56:
Ik heb regelmatig met mijn Garmin (Fenix 5 plus) dat hij baantjes niet telt. Volgens mij doet hij dat als ik mij niet hard genoeg afzet. Als ik de kant net mis of zo, dat ik dan de kant maar zachtjes aanraak. Ik denk dat per 20-30 baantjes er wel één niet geteld wordt.
(tips om dit te voorkomen? alleen harder afzetten?)
(en voordat iemand gaat vragen: "Maar hoe weet je dat dan? Tel je mee dan?" Antwoord:Nee, maar ik zwem altijd heen en weer (25m bad) en als een serie 275 meter is, dan kan ik de conclusie trekken dat er één baantje gemist is (of 3, maar ik tel wel een beetje mee...
) en ook bij de analyse van de gegevens als opeens 'een door Garmin geteld baantje' 62 seconden is, dan weet je genoeg)
Komt dat bij jullie ook zoveel voor?
Ik vind het jammer dat je op Garmin connect dit niet handmatig kunt herstellen. Het is immers duidelijk dat als een baantje 2x zo lang duurt als de andere baantjes, dat er iets is. Zou fijn zijn als ik zou kunnen klikken op dat baantje en dan kiezen voor 'splitsen' oid.
Maar goed, dat kan Garmin niet, dus ik verder zoeken. Kwam deze website tegen, die exact doet wat ik wil!
Wel een gedoe, maar werkt prima!
Overigens gebruik ik een Suunto. Met de volgende tips en het dragen van mijn horloge aan mijn dominante (rechter) hand heb ik er bijna geen last meer van.
- Make sure to keep the swim rhythm, speed and style steady for the full pool length.
- Changes in rhythm or style most certainly will create a turn. Even slowing down or picking up speed (in case you swim in a crowded pool) may create additional turns.
- Avoid making sudden long gliding movements or other changes in swim rhythm in the middle of the pool. This may create additional turns.
- Avoid stops in the middle of the pool to adjust swimming gear or other. This may create additional turns.
- When making a turn, make sure to push against the pool wall and add an extended gliding phase after the turn.
Ik heb een baantje teveel nog nooit meegemaakt. Altijd een paar te weinig. Ik schat dat per keer dat ik ga zwemmen (ik zwem dan 2000-2500 m) zo’n 2-4 baantjes niet geteld worden.FreeShooter schreef op vrijdag 27 december 2019 @ 13:25:
[...]
Bedankt voor de tip! Het komt bij mij ook wel eens voor. Alhoewel, het ook wel eens voorkomt dat hij een baantje meer telt. Leuk voor de statistieken maar minder goed voor het vergelijk, met 50 meter banen heeft dat best een grote invloed op je gemiddelde.
Overigens gebruik ik een Suunto. Met de volgende tips en het dragen van mijn horloge aan mijn dominante (rechter) hand heb ik er bijna geen last meer van.
[...]
Garmin heeft vergelijkbare tips. Het maakt ook niet veel uit, het is gewoon jammer dat je het niet handmatig kunt herstellen. Ik bedoel als je 30 seconden baantjes hebt en opeens een 60 seconden baantje tussendoor... dan wijst alles in de richting van een meetfout, zou softwarematig ook wat aan gedaan kunnen worden...
Ik heb dat elke keer. :Galois schreef op vrijdag 27 december 2019 @ 19:01:
[...]
Ik heb een baantje teveel nog nooit meegemaakt.
Irritant, want Garmin denkt dan dat ik heel snel kan zwemmen.
En ik ben het met je eens dat Garmin het mogelijk zou moeten maken om baantje te splitsen of samen te voegen.
Ik zwem wel altijd borstcrawl en neem mijn keerpunt (koprol).
Dit jaar wil ik een halve triatlhon doen (vaak 1,9 km zwemmen) en ik twijfel een beetje hoe ik mij het beste op het zwemonderdeel kan voorbereiden.
Bij de voorbereiding op 1 km zwemmen (ik zwem nog maar sinds januari 2019) heb ik ook een paar keer deze afstand gezwommen achter elkaar. Is het nodig (of de bedoeling) dat ik bij de voorbereiding op 1,9 km zwemmen, ook daadwerkelijk deze afstand achter elkaar zwem? Of kan ik beter blijven bij schema's waarbij je series van 100 m, 200 m, ... doet?
Mijn trainer zei altijd: "Train the race". Dus om zijn advies te volgen zorg ik in mijn voorbereiding er voor dat ik minstens een paar keer de race-afstand train op race-tempo. Je went dan aan de afstand en leert hoe je lichaam reageert. In de voorbereiding van langere afstanden (3k-5k-10k) zorg ik in ieder geval er voor dat mijn traningen ook uit lange afstanden bestaan, ook wanneer deze uit series van 100m-200m bestaan.Galois schreef op zondag 12 januari 2020 @ 21:33:
Vorig jaar heb ik 2x deelgenomen aan een kwart triatlhon (dus 1 km zwemmen). Dat ging goed en het lukte mij makkelijk (niet snel, maar makkelijk) om 1 km te zwemmen.
Dit jaar wil ik een halve triatlhon doen (vaak 1,9 km zwemmen) en ik twijfel een beetje hoe ik mij het beste op het zwemonderdeel kan voorbereiden.
Bij de voorbereiding op 1 km zwemmen (ik zwem nog maar sinds januari 2019) heb ik ook een paar keer deze afstand gezwommen achter elkaar. Is het nodig (of de bedoeling) dat ik bij de voorbereiding op 1,9 km zwemmen, ook daadwerkelijk deze afstand achter elkaar zwem? Of kan ik beter blijven bij schema's waarbij je series van 100 m, 200 m, ... doet?
Klinkt op zich logisch wat betreft 'ervaring'. Maar bij het trainen voor een bv marathon (ik kom uit de hardloopwereldHermaniak88 schreef op maandag 13 januari 2020 @ 08:35:
[...]
Mijn trainer zei altijd: "Train the race". Dus om zijn advies te volgen zorg ik in mijn voorbereiding er voor dat ik minstens een paar keer de race-afstand train op race-tempo. Je went dan aan de afstand en leert hoe je lichaam reageert. In de voorbereiding van langere afstanden (3k-5k-10k) zorg ik in ieder geval er voor dat mijn traningen ook uit lange afstanden bestaan, ook wanneer deze uit series van 100m-200m bestaan.
Maar bij het trainen voor 2 km is dus volgens jou beter om (bijvoorbeeld) 4x 500 m te trainen dan 20x 100 m? Of toch een combinatie ervan?
Hoe train je voor de marathon? Ga je conditioneel beter op lange stukken, of op de kortere series? Ik snap inderdaad dat een marathon als training wat teveel is, maar dit staat ook niet verhouding tot 30-45min zwemmen (en dus 2km).Galois schreef op maandag 13 januari 2020 @ 08:45:
[...]
Klinkt op zich logisch wat betreft 'ervaring'. Maar bij het trainen voor een bv marathon (ik kom uit de hardloopwereld) train je ook nooit de hele afstand. Vandaar mijn interesse hoe ik mij het beste kan voorbereiden. 2 km achter elkaar zwemmen is erg saai... hehehe... dus ik probeer er onderuit te komen zoals je ziet (oeps...
).
Maar bij het trainen voor 2 km is dus volgens jou beter om (bijvoorbeeld) 4x 500 m te trainen dan 20x 100 m? Of toch een combinatie ervan?
Voor het zwemmen zou ik toch aanraden om meedere keren de hele afstand op tempo te trainen. Je voelt dan ook hoe je lichaam zich gaat gedragen na een langere tijd zwemmen, denk bijvoorbeeld aan zware schouders, kramp in je nek, kramp in je benen.
Voor een marathon train je nooit de hele afstand, je doet maximaal een keer 35 km (in de meeste trainingsschema's) en dat doe je dan zeker niet op wedstrijdtempo (maar zeker 20-25% langzamer).
Ik heb slechts viermaal1 km gezwommen (2x in training en 2x tijdens een kwart triatlon) achter elkaar en dat is ook gelijk mijn langste afstand. Dat ging overigens prima, nergens last van gehad. Maar nou is 1 km ook wel heel iets anders dan 2 km
Ik heb nog 5 maanden
Heb gisteren:
4x 100 m
3x 200 m
2x 300 m
1x 400 m
En toen wilde ik 1x 1000 m doen, maar dat werden er 1500 m. Ging lekker en ik dacht dat het wel goed voor mij zou zijn om die langere afstand te zwemmen. Dat was de eerste keer dat ik meer dan 1000 m achter elkaar zwom en ik moet zeggen dat het best goed ging.
Enig waar ik wel tegenaan loop is dat mijn techniek zwaar achteruit gaat als ik vermoeid raak. Wat dan het meeste opvalt is dat mijn benen steeds meer zakken: ik vind het lastig om horizontaal te blijven als ik vermoeid raak. Iemand tips of een goede oefening hiervoor?
Ik zwom deze 1500 m met 2:08/100 m.
Zo ook nu.
Als ik relaxed een langere afstand zwem, zeg 500 m, dan doe ik dat met een tempo van tussen de 2:00/100 m en 2:05/100 m. Dit tempo houd ik dus goed vol en voelt niet vermoeid aan.
Nu heb ik vorige week snelle series van 100 m gedaan. Op mijn maximum had ik een tempo van 1:47/100 m. Dat was mijn maximum dus: ik kwam kapot, buiten adem en verzuurd aan.
Ik vind 13 seconden per 100 meter verschil tussen 'lekker zwemmen' en 'maximaal' erg weinig. Is dat ook zo? Of zijn deze verschillen bij zwemmen 'normaal'?
Je kan dan bijv. denken aan:
1
2
3
4
5
6
7
| - 1 km inzwemmen - 5x 100m (90s rust): - Eerste 25 op 80% (15s rust) - Tweede 25 op 85% (15s rust) - Derde 25 op 90% (15s rust) - Vierde 25 op 100% - Nog wat techniek + uitzwemmen |
[ Voor 1% gewijzigd door Freeaqingme op 27-01-2020 11:31 . Reden: code blocks voor indenting ]
Zoals Freeaqingme zegt werkt sprinten over andere systemen.
Voor hogere vermogens vraagt je energie via ATP-CP systeem en/of Anaerobe/melkzuursysteem systeem (en ook Aerobe systeem). Deze eerste twee systemen kunnen veel vermogen leveren, maar slechts voor korte tijd.
Voor de gematigde inspanning van lekker lange baantjes zwemmen gebruik je voornamelijk het Aerobe systeem.
En ja, een klein beetje sneller kan best veel extra energie kosten.
[ Voor 9% gewijzigd door Groentjuh op 27-01-2020 12:26 ]
Maar goed borstcrawl heeft ook het voordeel dat ik mijn benen minder belast dan met een schoolslag en dat is natuurlijk een voordeel naast het hardlopen en het fietsen. Bovendien vind ik het wel goed om eens uit mijn comfortzone te komen en weer iets te doen waar ik niet goed in ben en waar ik mijn best voor moet doen.
Dus oefen ik braaf en spendeer nu mijn vakantie in een hotel met een zwembad van zo'n 15 meter lang. Helaas slechts 120 cm diep, dus het oefenen van keerpunten gaat niet zo vlot.
Tot nu toe heb ik zelden mijn slagen geteld. Daar heb ik nu spijt van gekregen. Want ik ben met volle vaart tegen de rand aan gezwommen :

Drie hechtingen! Ze hadden geen lijm om te plakken.
Ik vrees dat ik de rest van mijn vakantie niet meer zal zwemmen.
Vorige nazomer had ik het te doen met een badje waar 33 meter baantjes de beste optie was. Wel was dat een golfslagbad met golfjes tot 3,3 meter hoog, die regelmatig kwamen. Na iedere golf was je zo weer 1 tot 2 meter uit koers... Ik had daar geen last van de kant of bodem! Ik moest daar wel nog zo'n 80 meter zwemmen/lopen naar de uitgang van het zwembad.
Ik heb als kind/jeugd wedstrijdzwemmen gedaan, en ben een 1,5 jaar geleden door geschoven naar triathlon voor een hele.
Ik ben geen trainer, maar na een 20 jaar gezwommen te hebben, zie ik heel veel betere en minder goede zwemmers.
Zwemmen is een techniek sport. Kracht en uithoudingsvermogen is leuk en belangrijk. Maar alles valt of staat met technisch goed zwemmen.
Hoe meer technisch je kan zwemmen, hoe efficiënter je bent.
En om technisch te kunnen zwemmen ben je gewoon zo twee jaar verder. (met een 2 a 3 x trainen per week)
Het klinkt misschien raar maar de snelheid komt echt vanzelf met zwemmen, met techniek.
Technisch zwemmen maakt je efficient, en Efficiëntie zorgt voor energie behoud.
Waardoor je meer energie over voor de andere 2 disciplines in de triathlon.
Na een Borstcrawl cursus zou ik echt adviseren om een vereniging op te zoeken. Triathlon verenigingen en/of zwemverenigingen met masters zijn booming momenteel. Het is momenteel zeer populair.
Ook ik heb af en toe een trainer nodig die mij corrigeert/aanwijzingen geeft. Techniek zakt namelijk weg.
Ik kan misschien leuk zwemmen maar als ik nu alles zelf zou doen, ga ik alleen maar de dingen die ik leuk vind doen. bijvoorbeeld ik kom niet vooruit met alleen benen zwemmen. Dan moet je juist benen trainen en ze niet overslaan. In een training van een vereniging komt vaak alles aan bod. Techniek/duurvermogen/ interval/beetje sprint.
Met verenigingen komen al snel dat je echt mensen leert kennen die ook trainen met een bepaalt doel.
En dat zijn vaak beginners tot gemiddelde tot een enkele pro.
Als ik kijk vanuit onze vereniging, zijn er naast de 4x een uur zwemmen zijn er ook loop en fiets trainingen.
Wat ook leuk is. Maar het grootste voordeel is het netwerk.
Er worden kaartjes van sport evenementen door gegeven - fietsen verkocht kleding uitgeleend noem maar op.
Ook zijn er losse groepjes die op andere dagen nog extra fietsen of krachttraining doen. of in de zomer maanden in groepen naar zwemplassen gaan om daar te trainen (altijd in groepsverband in buiten water zwemmen) .
Dus ga voor technisch zwemmen naar een vereniging en maak daarnaast ook gebruik van een netwerk aan mensen die allemaal affiniteit hebben met de sport.
Bron: https://www.knzb.nl/actue...rus_en_activiteiten_knzb/ en https://www.nporadio1.nl/...j-mogen-het-water-weer-in
We zullen zien hoe dit vormgegeven gaat worden.EdwinW schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 10:24:
Na twee maanden mogen de zwembaden vanaf 11 mei weer in gebruik worden genomen maar wel met o.a. de 1,5 meter maatregel. Ben benieuwd hoe dat in de praktijk gaat werken. Betekent dus dat er maar een beperkt aantal personen tegelijk mag zwemmen (wat als je nou een jaar-abonnement hebt).
Bron: https://www.knzb.nl/actue...rus_en_activiteiten_knzb/ en https://www.nporadio1.nl/...j-mogen-het-water-weer-in
Capaciteit gaat inderdaad een dingetje worden, want zelfs in het ruime bad, waar ik de baantje zwem, kun je met 1,5 meter afstand houden waarschijnlijk nog geen 100 zwemmers in het bad kwijt. Misschien meer als je 1,5 meter van het hoofd van de ander weg moet blijven, want dan kun je toch dichter op een voorganger zwemmen.
Zwembanen moeten denk ik dubbele banen zijn/worden, want normaal in een zwembaan zwem je binnen 2 meter heen en terug. Dat is dus net niet 1,5 meter ertussen. Maar ja, direct aan de andere kant van de lijn zwemmen ook weer mensen, dus met een enkele zwembaan ben je er dus niet. Inhalen kan alleen in het diepe gedeelte, want dan kun je er onderdoor duiken!
Aan de kant rusten gaat ook zo'n dingetje zijn, want als er ook maar 1 iemand aan de kant zou hangen, dan zou je binnen 1,5 meter erlangs, tenzij iedereen netjes 1,5 meter voor het einde gaat keren.
Douchen zal wel thuis moeten, anders zou het daar ook vast wel moeilijk worden om een vrije douche te vinden. Hoewel, misschien met maximaal 100 mensen kan dit meevallen.
Mijn zwemabonnement is in dit geval gelukkig niet tijdgebonden, maar bezoek gebonden. Als ik het zwembad niet kan bezoeken kost het niets.
De zwembaden van Center Parcs moest voor gereserveerd worden en zo de capaciteit niet te overschrijden. Zullen we een plekje in het zwembad kunnen/moeten reserveren?
Ik zal mijn ervaringen met mijn gemeentelijke zwembad wel delen, want iedere exploitant moet dit zelf gaan regelen. Ik kan mij voorstellen dat daar verschillen in gaat zijn.
Edit: Koninklijke Nederlandse Zwembond komt morgen met protocol voor binnenbaden. Dan zullen we dus mogelijk meer weten!
[ Voor 8% gewijzigd door Groentjuh op 07-05-2020 12:44 ]
Lokaal zwembad weet ook nog niet wat dat protocol gaat inhouden en dat kunnen ze na morgen lezen. Voor zwembaden zal het dan wel betekenen dat ze nog wel het nodige moeten organiseren om aan alle voorwaarden te kunnen voldoen. Dus wannéér precies de zwembaden op beperkte schaal zwemmers kunnen toelaten, is nog onbekend en zal voor elk zwembad verschillend zijn.Groentjuh schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 11:06:
[...]
Edit: Koninklijke Nederlandse Zwembond komt morgen met protocol voor binnenbaden. Dan zullen we dus mogelijk meer weten!
Bij deze:EdwinW schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 16:36:
[...]
Lokaal zwembad weet ook nog niet wat dat protocol gaat inhouden en dat kunnen ze na morgen lezen.
Het protocol!
En het niet mogen inhalen ...