• MrAcid
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Mede-auteur:
  • Xaverius
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-03 13:24

Xaverius

Garmin Forerunners (GPS sporthorloges)

Welkom in dit topic over de Forerunners van Garmin (met GPS). Deze reeks sporthorloges is speciaal geschikt om, via gps, allerlei gegevens te verzamelen en tijdens het sporten te tonen. De horloges zijn voornamelijk ontwikkeld om mee hard te lopen en te fietsen maar zijn ook prima bruikbaar tijdens andere sporten (zeilen, skeeleren, kanoën, skiën, snowboarden; eigenlijk alles waarbij je een afstand aflegt gedurende een bepaalde tijd dus). Dit topic is bedoeld om een overzicht te geven van wat er allemaal mogelijk is met de verschillende horloges en om een overzicht te verzamelen van tips en trucks omtrent het gebruik ervan.

Deze topicstart zal in eerste instantie met name gericht zijn op de 205/305 serie aangezien ik zelf een 305 heb en dit het enige horloge is waar ik ervaring mee heb. De functionaliteit ontloopt elkaar op veel punten echter niet enorm dus de informatie zal ook voor andere versies waardevol zijn.

Reviews
Overweeg je een Forerunner aan te schaffen en ben je op zoek naar een goede review? Zoek niet verder! Een triatleet uit de USA heeft echt geweldige reviews geschreven voor bijna alle types (en gebruikt ze zelf ook dagelijks). Hier vind je deze reviews: http://www.dcrainmaker.com/2007/01/product-reviews.html

Als je specifiek twijfelt tussen de Garmin Forerunner 305 en Forerunner 310XT kan je mijn eigen (lees: MrAcid's) review lezen: http://www.maartensport.n...vs-garmin-forerunner-305/

Hoe verschillen de verschillende types van elkaar?
Het lijkt me niet nodig om hier een overzicht te geven van ALLE features. Het meest actuele aanbod (en een overzicht van alle features) vind je op de Garmin site.

Hier een overzicht van de belangrijkste verschillen die ik ben tegengekomen voordat ik uiteindelijk de 305 kocht. Ik vraag me af of ze bij Garmin zelf nog snappen hoe het productaanbod precies is ingedeeld: wat mij betreft is het echt een zooitje.

310XT205/305405/405CX110
Meest complete en uitgebreide variant. Belangrijkste verschil met de andere horloges is dat deze waterdicht is tot 30m waardoor hij gebruikt kan worden tijdens het zwemmen (handig voor triatleten!). De data van de 310XT kun je draadloos overzetten naar je PC/Mac. Qua uiterlijk is deze versie iets minder groot dan de 205/305.De 305 is maar tot 1m waterdicht en daarmee niet geschikt om tijdens het zwemmen te gebruiken. De 205 is identiek aan de 305, behalve dat je de 305 kunt gebruiken met een hartslagmeter (wordt meegeleverd).De 405/405CX heeft meer een horlogevorm dan de 305 en wordt daarnaast bestuurd door middel van een aanraakgevoelige rand om het horloge, in plaats van met fysieke knoppen. De data van de 405/405CX kun je draadloos overzetten naar je PC/Mac. De 110 is het (net nieuwe) instapmodel van de Forerunners serie. Belangrijkste verschillen zijn: minder datavelden tijdens het lopen en geen intervaltrainingen en andere geavanceerde work-outs. Dit horloge mikt, meer dan de andere horloges, op de "niet-geek".

Sporten met je Forerunner

Wedstrijd en gewone training
In het kort:
  • Aanzetten
  • Wachten op satellieten
  • Start
  • Kilometers maken
  • Stop
  • Reset (3 seconde)
Iets langer:
In principe is het een kwestie van je Forerunner aanzetten, wachten tot er GPS signaal is (ongeveer 30-60 seconde), op start drukken en lopen maar! Op het scherm krijg je informatie over de tijd die is verstreken sinds je gestart bent, je huidige tempo (in min/km) en de afgelegde afstand. Deze velden zijn overigens allemaal instelbaar. Als je liever ziet wat je huidige hartslag is (mits je een hartslagmeter om hebt en je Garmin dit ondersteunt), hoeveel calorieën je verbrand hebt, hoe snel je laatste kilometer was of hoe laat het nu is: het kan allemaal (en nog veel meer). Je kunt zelf 4 (of minder) velden kiezen die moeten worden weergegeven. Ook kun je meerder "schermen" maken waar je tussen kunt schakelen tijdens het sporten. Hetzelfde idee als meerdere bureaubladen op een PC/Mac.

Aan het einde van je training/wedstrijd druk je op stop. De timer stopt, er worden geen nieuwe GPS gegevens meer verzameld en je bent in principe klaar. Nu reset je de timer, zodat de gegevens worden opgeslagen. Alle verzamelde gegevens kun je nu terugkijken op je Forerunner (Mode > History). Het is, wat mij betreft, echter veel interessanter om de gegevens via de PC/Mac terug te kijken.

Intervaltraining
Hier zijn een aantal mogelijkheden voor. Je kunt op basis van een aantal verschillende combinaties een intervaltraining opzetten (afstand/rusttijd, afstand/rustafstand, tijd/rusttijd en tijd/rustafstand). In het voorbeeld ga ik even uit van afstand/rustafstand.

In het kort:
  • Aanzetten
  • Wachten op satellieten
  • Mode
  • Training > Workouts > Interval > Dist/Rest Dist
  • Kies de intervalafstand (bijv. 400m; dit is de afstand die je snel gaat afleggen) en de rustafstand (bijv. 200m; dit is de afstand die je gaat joggen/wandelen om te herstellen)
  • Stel het aantal herhalingen in (bijv. 12x; je loopt dan 12x400m steeds gevolgd door 200m rust)
  • Geef aan of je een warming up en cooling down wilt doen
  • Druk op Done
  • Druk op start om je intervaltraining te beginnen (of je warming up, indien je daarvoor gekozen hebt. Als je daarvoor gekozen hebt druk op je "Lap" als je klaar bent om de intervaltraining te beginnen)
  • De activiteit stopt automatisch als je klaar bent met de ingestelde intervallen (tenzij je voor cooling down gekozen hebt, dan druk je helemaal aan het eind op stop)
  • Reset om de data op te slaan (3 seconde ingedrukt houden)
Tijdens de intervaltraining krijg je steeds feedback van de Garmin door middel van geluidssignalen (tenzij je die hebt uitgeschakeld, ik zou je aanraden om dat dus niet te doen).

Dus:
  • Je drukt op start
  • Je loopt 400m
  • Op 380m (variabel afhankelijk van snelheid): *piep* *piep* *piep* *piep* *piep* *tududududuuuu* (bij die laatste zit je op 400m en kun je afremmen)
  • Je loopt 200m rustig
  • Op 190m (variabel afhankelijk van snelheid): *piep* *piep* *piep* *piep* *piep* *tududududuuuu* (bij die laatste zit je op 200m en zet je weer aan)
  • Na de ingestelde hoeveelheid "repeats" hoor je een aantal afwijkende piepjes en ben je klaar!
Wat ik hier zelf zo super aan vind is dat je eigenlijk gewoon een normaal rondje kunt lopen, waar je geen afstanden van punt-tot-punt hoeft te kennen om toch intervaltrainingen te doen. Trainen op een baan of op een vast stuk asfalt is dus niet nodig! Alleen vantevoren even ongeveer uitrekenen (afstand+rustafstand maal je herhalingen) hoeveel km je nodig hebt en je gaat gewoon lopen en kunt zonder op je horloge te kijken je intervaltraining afwerken. Erg fijn!

Data analyseren

Meegeleverde software
Je krijgt een CDtje bij je horloge waarop de Garmin Training Center software staat. Daarnaast is er de mogelijkheid om gratis online al je activiteiten bij te houden. Ik gebruik beide, maar voornamelijk de online tool (Garmin Connect) is interessant. De software werkt overigens zowel op de Mac als op een PC. De PC versie lijkt (wat ik ervan gezien heb in screenshots) wel een stuk volwassener dan de Mac versie die vrij basic is. De software is echter wel "noodzakelijk" om workouts en courses in je Forerunner te programmeren. Daarover lager meer.

Garmin Connect
Plaatjes zeggen meer dan 1000 woorden. Dit is wat je er ongeveer van kunt verwachten:

Overzicht van de informatie die er uit één keer hardlopen komt: Klik!

De "report" functies van Garmin Connect zijn wat beperkt. Als je echt "diep" in je data wilt duiken (hartslagzones, eetpatronen, calorie-inname, etc.) dan schijnt www.trainingpeaks.com een aanrader te zijn. Hier kun je ook gewoon je data uploaden vanaf je Forerunner. Net als op heel veel andere sites trouwens (het zijn "gewoon" GPX bestanden die je Forerunner uitspuugt, je zit dus niet vast aan Garmin Connect of de Garmin software die wordt meegeleverd).

Tips & Tricks

Snelheid weergeven tijdens het lopen (ipv pace)
Graham schreef op zondag 25 april 2010 @ 22:36:
Heb de mijne op Engelstalig gelaten...doe ik met alle apparaten die ik heb dus zo kan je de snelheid indicatie aanpassen. Settings > Running > Speed Units > Speed (mph, kph) heb ik hem staan. Bij jou staat hij vast op pace.
Datavelden die worden weergegeven tijdens het sporten aanpassen
Je kunt je datafields aanpassen he. Dus de velden die je tijdens het rennen bekijkt kun je geheel naar wens instellen. Dit is wel een goede post daarover, DC Rainmaker - Choosing your Garmin device data fields.
Automatisch tussentijden weergeven tijdens het lopen
Tijdens het lopen kun je standaard feedback krijgen over je snelheid (tempo). Hiervoor gebruik je de "auto lap" feature (Mode > Training > Training options > Auto Lap). Ik heb deze zelf ingesteld op 1km. Wat er dan gebeurt is dat je elke kilometer een piepje hoort waarna het gemiddelde tempo op de laatste kilometer wordt weergegeven. Erg handig, want dan hoef je niet steeds op je horloge te kijken en heb je toch op gezette tijden feedback over je prestatie! Achteraf ook leuk om te zien als je de gegevens upload naar je PC/Mac hoe het verloop van je tempo was. Standaard staat dit uitgeschakeld.
Goede verbinding maken met je hartslagmeter
Zelf heb ik dat soms mijn hartslagmeter (met name tijdens het fietsen) vreemde waardes weergeeft. Meestal komt dit doordat de geleiding in de hartslagmeter niet goed is. Maak daarom voordat je de hartslagmeter om doet de hartslagmeter even vochtig (kan met water maar ik doe het zelf altijd met spuug). Hierdoor heb je in het begin direct een goed contact. Later wordt het contact automatisch al beter doordat je gaat zweten.

Voor tijdens het fietsen gebruik ik een geleidende gel omdat ik problemen bleef hebben met onnauwkeurige hartslag.
Batterij hartslagmeter verwisselen
De batterij van een eventuele hartslagmeter kun je gewoon zelf verwisselen. Spreekt allemaal redelijk voor zich. Nog wel een goede tip uit het boekje waar ik zelf overheen gelezen had:
Rhapsody schreef op maandag 26 april 2010 @ 09:36:
Als je op een gegeven moment de batterij moet/wilt vervangen van de hartslagmeter (o.a. bij de Forerunner 305), vergeet dan niet om na het eruithalen van de oude batterij een minuut te wachten voordat je de nieuwe batterij er in stopt. Dit heeft te maken met het feit dat de hartslagmeter even gereset moet worden.

Meer tips?
Op mijn eigen blog heb ik een overzicht van nog een aantal Garmin Forerunner tips.

Handige programma's

Naast de meegeleverde software is er ook software van derde partijen.

SportTracks
SportTracks is een logboek ontworpen voor sporters die een GPS-apparaat hebben, dit is dus niet alleen geschikt voor hardlopen maar in dit geval gaan we er wel vanuit.
Website: http://www.zonefivesoftware.com/SportTracks/

Handige plugins:
Elevation correction: hoogtecorrectie.
Accumulated summary: gegevensoverzicht maken van verschillende workouts samen.
Apply Routes Plugin: o.a. Voor de combinatie met google Earth en andere (online) plattegrondprogramma's.

Screenshot:

rubiTrack (Mac OS X)
Voor Mac gebruikers is Sporttracks helaas niet beschikbaar. Een erg goed alternatief is rubiTrack. Op mijn website heb ik daar een uitgebreide review van geschreven: http://www.maartensport.n...lyseren-rubitrack-mac-os/

Tot slot

Ik heb mijn Garmin Forerunner 305 nu bijna een maand en heb het idee dat ik nog lang niet alles ontdekt heb. Er komt in de toekomst dus zeker een update van deze TS als ik meer interessante dingen ontdek!

Updates
23-04-2010: Eerste versie geplaatst.
26-04-2010: 3 nieuwe tips (datavelden aanpassen, snelheid weergeven in plaats van pace tijdens lopen en het verwisselen van de batterij van de hartslagmeter)
26-05-2010: Xaverius toegevoegd als mede-auteur!

[Voor 26% gewijzigd door MrAcid op 06-06-2011 15:21]

• MrAcid
  • Niet online
*Gereserveerd*

Gaat u vooral los! Waar gebruik jij je Forerunner voor? Wat zijn handige dingen die iedereen zou moeten weten? Wat wil je weten en heb je niet kunnen vinden?

Het komende weekend ga ik zelf een "testje" doen met mijn racefiets. Je hebt op de 305 de mogelijkheid om een "course" in te stellen. Dit houdt in feite in dat je een vooral bepaalde route instelt en dat je die dan gaat volgen tijdens het fietsen. De functie kan zowel gebruikt worden om met een "Virtual Partner" te trainen als om routes te rijden waar je niet eerder geweest bent (en waar je het dus niet kent). Je stelt dan (bijvoorbeeld via www.gpsies.com of www.bikeroutetoaster.com(TIP!) een route in welke je, via het Garmin Trainingcenter naar je 305 exporteert. Op de 305 zijn (uiteraard) geen kaarten aanwezig dus je krijgt gewoon een schermpje met alleen de route. Deze kun je dan op het pietepeuterige schermpje volgen: niet echt een succes natuurlijk.

Echter, er is ook de mogelijkheid om Course Points in te stellen: punten waarop je links/rechtsaf/rechtdoor moet. Je krijgt dan in je scherm een extra veld waarop staat wat je moet doen, over welke afstand. Dus: linksboven staat er 600m left. Dat telt uiteraard af als je dichterbij komt en geeft een piepje op het moment dat je er bent. Samen met een papiertje met daarop de route moet je zo volgens mij een heel eind kunnen komen!

Een beetje veel gedoe om zo'n route in elkaar te zetten natuurlijk.. Gelukkig staat de techniek voor niks en is de maker van www.bikeroutetoaster.com precies hiermee bezig geweest en is het geheel nagenoeg geautomatiseerd! Een stappenplan:
  • Ga naar www.bikeroutetoaster.com
  • Klik op "Course Creator"
  • Klik op Courses (tabje) en maak een account aan (indien je wilt opslaan)
  • Klik op Map (tabje)
  • Schakel (rechtsonder) Auto Routing in en zeg deze op OSM en Bike
  • Zorg dat "Add course points add junctions" ingeschakeld is
  • Geef je te verwachten snelheid op (niet echt belangrijk, beter te laag dan te hoog: ik denk dat hij meldingen gaat geven als je te langzaam gaat ofzo)
  • Teken je route in op de kaart (tip: klik elke keer even 20m vóór een kruispunt)
  • Er wordt tussen de punten die je aanklikt steeds automatisch, via de wegen (fietspaden indien voorhanden) een route aangemaakt
  • Druk op Summary (tabje) en sla je route op (onderaan)
  • Druk op Download "to file" of "Garmin GPS" (bij mij werkt het downloaden naar GPS niet)
  • Print je Cue Sheet (tabje)
  • Fietsen maar!
Ik heb nu een route van iets meer dan 100km (past NET op een 305, ik geloof dat je maximaal 100 course points, dus richtingaanwijzingen) mag hebben en er zitten er precies 100 in deze route. Ik ga dus zaterdag testen hoe dit werkt op de fiets. Als het goed werkt is dit natuurlijk super. We zullen zien!

[Voor 88% gewijzigd door MrAcid op 23-04-2010 15:18]

• kenneth
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Wat een bazentopicstart _o_

Ik ben geinteresseerd in een van deze Forerunners. Ik twijfel tussen een minimalistische (de 110) en een uitgebreide (405 is mooier maar de 305 schijnt praktischer te zijn).

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

• DutchAddick
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 13-03 16:26
Nette topic start :)

• Marc3l
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15:57
Mooie openingspost.

Kreeg net een berichtje dat die van mij is bezorgd (model 305)
Zondag eerste loopje ermee doen, ben benieuwd :)

• donleone83
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 16:30
Woohoo! Heel veel dank voor Mr. Acid!!! Briljante openingspost. Zoals eerder al aangegeven komt de Forerunner er bij mij ook zeer spoedig. Ik wil hem vanavond gaan bestellen eigenlijk :-)

Naast het feit dat ik informatie over snelheid en dergelijke tijdens het lopen echt toegevoegde waarde vind hebben, ga ik er ook vanuit dat het een extra stimulans wordt om weer vaker te gaan.

De keus is voor mij gemaakt: het wordt een 305. Esthetiek is een stuk minder belangrijk dan bedieningsgemak.

• artharpe
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Ik gebruik sporttracks2 als uitlees software voor mijn Garmin Forerunner 305. Meer statistieken, duidelijker en lokaal op mijn pc. Enige nadeel is een verschil in data interpretatie tussen Garmin software en sporttracks.

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15:02

Dido

heforshe

Is het eigenlijk alleen mogelijk om trainingen op het apparaat zelf te definieren, zoals in de TS uitgelegd staat, of kun je dat ook op de PC doen en dan naar het apparaat uploaden?

(Ik overweeg een overstap van Polar naar Garmin, maar als ik intervalschema's iedere keer met het handje moet gaan invoeren is dat wel een serieus nadeel.)

Wat betekent mijn avatar?

• artharpe
  • Niet online
Dido schreef op vrijdag 23 april 2010 @ 17:28:
Is het eigenlijk alleen mogelijk om trainingen op het apparaat zelf te definieren, zoals in de TS uitgelegd staat, of kun je dat ook op de PC doen en dan naar het apparaat uploaden?

(Ik overweeg een overstap van Polar naar Garmin, maar als ik intervalschema's iedere keer met het handje moet gaan invoeren is dat wel een serieus nadeel.)
Ik heb een Forerunner 305 met Training Center software van Garmin zelf (lokaal op de pc). Via deze software definieer ik mijn trainingen, van eenvoudig tot complex (een Zoladz test heb ik er zonder al teveel klooien in gekregen).

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15:02

Dido

heforshe

artharpe schreef op vrijdag 23 april 2010 @ 17:38:
Ik heb een Forerunner 305 met Training Center software van Garmin zelf (lokaal op de pc). Via deze software definieer ik mijn trainingen, van eenvoudig tot complex (een Zoladz test heb ik er zonder al teveel klooien in gekregen).
Ok, da's mooi. Ik ging daar eigenlijk al wel vanuit, maar de beschrijving in de TS deed me even huiveren :P

Wat betekent mijn avatar?

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Pfff, volgens mij hoef ik niet eens meer te kiezen tussen de 110 en 305 maar hoef ik alleen nog maar een maandje te sparen en dan gewoon de 305 te nemen :Y)

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

• artharpe
  • Niet online
kenneth schreef op vrijdag 23 april 2010 @ 18:38:
Pfff, volgens mij hoef ik niet eens meer te kiezen tussen de 110 en 305 maar hoef ik alleen nog maar een maandje te sparen en dan gewoon de 305 te nemen :Y)
Ik heb hem al gezien voor 169.95 incl. verzenden (stond me bij dat ik ook ergens 159.95 ergens had gezien maar dat kan ik niet terug vinden). Ik ben erg blij met mijn 305, de meerwaarde van de 310 lijkt me er alleen te zijn als je triathlons wilt gaan doen (waterdichtheid is beter).

• Rhapsody
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online

Rhapsody

In Metal We Trust

Ik heb ook de 305. En ik vroeg me af wat de maximale afstand was voor de hartslagmeter t.o.v. de forerunner zelf.
Wil eigenlijk die band morgen eens om doen met voetbal om die hartslag eens te bekijken, maar ik ga natuurlijk niet met dat ding om mijn pols lopen. Los van het feit dat dat niet eens mag wil ik dat ook niet omdat het apparaatje mij daar iets te duur voor is.

• artharpe
  • Niet online
Rhapsody schreef op vrijdag 23 april 2010 @ 19:30:
Ik heb ook de 305. En ik vroeg me af wat de maximale afstand was voor de hartslagmeter t.o.v. de forerunner zelf.
Wil eigenlijk die band morgen eens om doen met voetbal om die hartslag eens te bekijken, maar ik ga natuurlijk niet met dat ding om mijn pols lopen. Los van het feit dat dat niet eens mag wil ik dat ook niet omdat het apparaatje mij daar iets te duur voor is.
Ik leg mijn Garmin altijd buiten neer om GPS fix te krijgen. Als ik dan zelf boven ben en weer naar beneden ga ben ik wel eens de verbinding kwijt, denk dat een voetbalveld zeker te veel gaat zijn. Heb nog even op google geprobeerd dit bevestigd te krijgen maar helaas.

• Rhapsody
  • Nu online

Rhapsody

In Metal We Trust

artharpe schreef op vrijdag 23 april 2010 @ 19:43:
[...]

Ik leg mijn Garmin altijd buiten neer om GPS fix te krijgen. Als ik dan zelf boven ben en weer naar beneden ga ben ik wel eens de verbinding kwijt, denk dat een voetbalveld zeker te veel gaat zijn. Heb nog even op google geprobeerd dit bevestigd te krijgen maar helaas.
Ja ik kon ook niets vinden via Google. Het zoeken gaat ook niet zo lekker aangezien 'afstand' en 'hartslagmeter' meteen twee belangrijke functies zijn... maar dan denk ik dat ik hetmaar laat zitten.

• artharpe
  • Niet online
Rhapsody schreef op vrijdag 23 april 2010 @ 19:47:
[...]
Ja ik kon ook niets vinden via Google. Het zoeken gaat ook niet zo lekker aangezien 'afstand' en 'hartslagmeter' meteen twee belangrijke functies zijn... maar dan denk ik dat ik hetmaar laat zitten.
Heb het gevonden (google zoektermen ANT+ wireless distance):

ANT+ is a wireless transfer standard. It is primarily intended for on-device data storage and for low-power, short distance wireless transmission of data. Common uses include transmission of heart rate and power meter data from sensors to a device such as a cyclecomputer or sports watch.

• MrAcid
  • Niet online
Dat gaat je 100% zeker niet lukken. Twee meter is wel ongeveer het maximum.

• IJnte
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 15:19
Ik heb net een uurtje de 305 in mijn handen :D Zo even instellen en spelen, en van het weekend even uitproberen :D

Ik wilde vanavond ook nieuwe schoenen gaan kopen, maar ik stond al ruim een uur te wachten voor advies. Toen maar :w.. Ga het morgen wel weer proberen :)

* IJnte is happy!

offtopic:
Zeer mooie TS!!

[Voor 41% gewijzigd door IJnte op 23-04-2010 21:31]

Exploring the world by bicycle! cyclingsilk.wordpress.com

• miel
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
is die 305 niet een enorm "lomp" apparaat?

zit zelf te zoeken naar de 405 cx.... in de VS is hij "maar" 200 euro.....

iemand een foto van een 305 om een pols?

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=36679&sid=33539

• Rhapsody
  • Nu online

Rhapsody

In Metal We Trust

Hier is een screenshot op google van iemand die em vergelijkt met Nike Imara.

Ik vind em ook fors, maar het stoort absoluut niet eigenlijk.

[Voor 11% gewijzigd door Rhapsody op 23-04-2010 21:39]

• DutchAddick
Vanmorgen de 305 opgrhaald en net de eerste 8 km ermee gelopen :)
In het begin duurde het even voordat er een satelliet werd opgepakt, maar voor de rest alles prima. Hij is inderdaad aan de forse kant, maar ik draai hem zowiezo naar de binnenkant van mijn pols (zodat ik mijn arm niet hoef te draaien) en dan zie je hem bijna niet.

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Hoe zit het met het gewicht? De grootte boeit me niet zo heel veel als dat ding maar licht genoeg is.

• artharpe
  • Niet online
kenneth schreef op zaterdag 24 april 2010 @ 15:04:
Hoe zit het met het gewicht? De grootte boeit me niet zo heel veel als dat ding maar licht genoeg is.
77gram, je merkt niet dat je een horloge draagt (imho).

Net even een rondje gemaakt, mijn forerunner begon op 40 minuten van mijn loop te zeuren over "low battery" toch heeft ie het volgehouden tot het einde van mijn training (90 min). Dit verbaasde me een beetje aangezien ik ergens gelezen had dat na de melding je nog ongeveer 10 minuten zou moeten hebben, iemand ervaring?

• Ragger
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21-03 13:29

Ragger

slopen. alles kapot maken.

Iedereen heeft het aldoor over de 305, maar de 405CX is ook een topper hoor. :)

• IJnte
Hoe kun je eigenlijk de actuele snelheid zien op je display :? Ik kan nu wel het aantal min dat ik over een kilometer doe zien, maar ik wil de snelheid in km.h :) Of stel ik nu een domme vraag.. Hij laat dus het tempo (pace) zien. Op de garmin connect site kan je ook snelheid zien :)
FR305 that is...

[Voor 21% gewijzigd door IJnte op 24-04-2010 19:38]

• Rhapsody
  • Nu online

Rhapsody

In Metal We Trust

Je moet even bij 'datavelden' kijken. Daar kun je de display customizen

• artharpe
  • Niet online
IJnte schreef op zaterdag 24 april 2010 @ 19:37:
Hoe kun je eigenlijk de actuele snelheid zien op je display :? Ik kan nu wel het aantal min dat ik over een kilometer doe zien, maar ik wil de snelheid in km.h :) Of stel ik nu een domme vraag.. Hij laat dus het tempo (pace) zien. Op de garmin connect site kan je ook snelheid zien :)
FR305 that is...
Dat stel je in op je FR zelf ->instellingen->algemeen-> datavelden->rennend
Je kan daar het aantal data velden invoeren en welke data je in het scherm ziet. Je kan meerdere screens met data aanmaken die je met de pijltjesknoppen kan doorlopen. Er is ook een optie om automatisch door de screens te scrollen (http://www.runningronald....ataschermen-op-de-fr305).

[Voor 6% gewijzigd door artharpe op 24-04-2010 21:54]

• DutchAddick
Hoe kan ik km splits krijgen, moet ik dan tijdens het lopen bij elke kilometer op "lap" drukken?

• Marc3l
Net ook het eerste rondje gelopen met de 305, ging prima.
Had 4 schermpjes staan bij instellingen en toen ik training koos waren het er nog 3...
Zal wel iets verkeerd hebben ingesteld maarja er zitten wat opties op.

Toen ik hem gister uitpakte was het van ' ja best groot inderdaad' maar hij is niet zwaar dus ik merk echt geen verschil met deze of mijn oude Polar onder het lopen.

Het is alleen jammer dat ik met muziek op loop dus geen piepjes hoor. Zou nog een mooie functie zijn, dat je een piepje door kreeg op je ipod bij auto lap :+

• miel
  • Nu online
Ragger schreef op zaterdag 24 april 2010 @ 17:38:
Iedereen heeft het aldoor over de 305, maar de 405CX is ook een topper hoor. :)
waarom heb je voor de CX gekozen en niet voor de gewone?

• IJnte
Voor een dagje wandelen is ie ook prima:
Trein + Wandeling
Vooral de Player is grappig om te zien :)
artharpe schreef op zaterdag 24 april 2010 @ 21:53:
[...]

Dat stel je in op je FR zelf ->instellingen->algemeen-> datavelden->rennend
Je kan daar het aantal data velden invoeren en welke data je in het scherm ziet. Je kan meerdere screens met data aanmaken die je met de pijltjesknoppen kan doorlopen. Er is ook een optie om automatisch door de screens te scrollen (http://www.runningronald....ataschermen-op-de-fr305).
Mjah maar daar staat geen km/h instelling bij :) ik heb mijn schermpjes al ingesteld, maar ik kan alleen een "pace" instellen.

[Voor 67% gewijzigd door IJnte op 25-04-2010 17:02]

• artharpe
  • Niet online
IJnte schreef op zondag 25 april 2010 @ 17:01:
Voor een dagje wandelen is ie ook prima:
Trein + Wandeling
Vooral de Player is grappig om te zien :)

[...]

Mjah maar daar staat geen km/h instelling bij :) ik heb mijn schermpjes al ingesteld, maar ik kan alleen een "pace" instellen.
Ik heb de Nederlandse setting en kies voor snelheid, dan zie je je huidige km/h

• MrAcid
  • Niet online
CAFC1905 schreef op zondag 25 april 2010 @ 11:52:
Hoe kan ik km splits krijgen, moet ik dan tijdens het lopen bij elke kilometer op "lap" drukken?
Staat in de TS!

• IJnte
Ik heb "snelheid" er niet bijstaan in mijn lijstje. Heb jij ook een 305 :?

Btw, hoe lang moet het duren voordat de 305 satellieten gevonden heeft :? Bij mij blijft ie vaak in het menu "satellieten gevonden" hangen, terwijl die volgens de handleiding nadat ie de satellieten gevonden heeft naar het "home scherm" moet overspringen, of heb ik dat fout geinterpeteerd :?

[Voor 66% gewijzigd door IJnte op 25-04-2010 20:47]

• artharpe
  • Niet online
IJnte schreef op zondag 25 april 2010 @ 20:42:

Btw, hoe lang moet het duren voordat de 305 satellieten gevonden heeft :? Bij mij blijft ie vaak in het menu "satellieten gevonden" hangen, terwijl die volgens de handleiding nadat ie de satellieten gevonden heeft naar het "home scherm" moet overspringen, of heb ik dat fout geinterpeteerd :?
Ik heb ook een 305, met de laatste firmware, weet niet of dat helpt. Na het vinden van Sats schiet hij bij mij door naar mijn loop scherm 00.00 etc.

• Graham
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15-03 23:25
Mooie TS en goed idee voor een topic MrAcid ;)
IJnte schreef op zondag 25 april 2010 @ 20:42:
Je kunt je datafields aanpassen he. Dus de velden die je tijdens het rennen bekijkt kun je geheel naar wens instellen. Dit is wel een goede post daarover, DC Rainmaker - Choosing your Garmin device data fields. Misschien meteen iets voor in de TS.
Ligt eraan...soms lang soms gaat het snel. In de stad met hoge gebouwen duurt het wat langer. In de polder of bos gaat het vrij vlot. Je ziet de status indicatie lopen en daarna moet hij idd naar je home scherm springen. Soms helpt het uitzetten en weer aanzetten trouwens wel als het lang duurt. De aller eerste keer dat ik hem gebruikte duurde het wat langer trouwens.

Meestal doe ik mijn Forerunner 305 buiten aan doe ik een warmingup en ga ik rekken en strekken. Rond het midden van mijn warminup zijn de satalieten gevonden.

Zag net je eerder post...
IJnte schreef op zaterdag 24 april 2010 @ 19:37:
FR305 that is...
Heb de mijne op Engelstalig gelaten...doe ik met alle apparaten die ik heb dus zo kan je de snelheid indicatie aanpassen. Settings > Running > Speed Units > Speed (mph, kph) heb ik hem staan. Bij jou staat hij vast op pace.

[Voor 22% gewijzigd door Graham op 25-04-2010 22:48. Reden: aanvulling]

grahamofthewheels.com

• Xaverius

Xaverius

Ultraloper - korte dan... 😎

Topicstarter
Ik heb de afgelopen drie dagen lekker gewandeld met mijn 305. Apart is dat ik de gegevens van de eerste dag kwijt ben geraakt. Bij het overdragen in sporttracks stond vrijdag niet vermeld. Nou was dit de dag dat ik het langst gelopen heb (bijna 30km) dus ik baal wel wat. Gelukkig was ik in een klein gezelschap en heb de andere 305-bezitter om een gpx-bestand gevraagd. :)

De interval op afstand had ik dit weekend ook ontdekt, elke kilometer dat "irritante" geluidje. Ik heb die weer uitgezet maar het kan natuurlijk bij een hardlooptraining best handig zijn. Ook een startpunt als waypoint vastleggen op de 305 heb ik dit weekend gedaan. Ik kon perfect zien hoe ver we van ons startpunt af waren. :)

Ik gebruik dus sporttracks op de pc en als ik het niet vergeet afstandmeten.nl en garmin connect online. Ook was ik van plan binnenkort even wat meer mogelijkheden uit te testen zoals terug naar het startpunt en routes definiëren.

https://smashrun.com/hans.vandermeer/invite
Stop de verwelking!
COVID19 resultaat: 30% meer hardgelopen dan ooit, langste afstand van 52 -> 69km gebracht

• DutchAddick
Ah, even gemist, thanks.

• MrAcid
  • Niet online
Xaverius schreef op zondag 25 april 2010 @ 23:30:
Ook was ik van plan binnenkort even wat meer mogelijkheden uit te testen zoals terug naar het startpunt en routes definiëren.
Ik heb gisteren gefietst met een vooraf ingestelde route (course). Het werkte echt prima, al is het voor op de fiets eigenlijk iets te traag maar zeer goed bruikbaar. Ik had alleen dat ik halverwege de 112km ineens teruggestuurd werd waardoor ik 50km lang moest navigeren met behulp van het kaartje ipv aanwijzingen. Aangezien het niet echt bedoeld is voor navigatie is dat eigenlijk veel te traag en op een gegeven moment zat ik alleen nog maar op m'n forerunner te drukken/kijken om de route te kunnen volgen. Jammer!

Wat ik fout gedaan had: ik had een route die op sommige delen heen hetzelfde was als terug (maar dan de andere kant op). Als je van de route afwijkt krijg je "off course (enter)" in je scherm. Die melding gaat vanzelf weg als je weer op de route komt. Echter, ik had om enter gedrukt om de melding uit beeld te krijgen. Vervolgens fietste ik een stukje terug (200m) om de route weer op te pakken en toen pakte hij dus het punt 50km verderop, wat inderdaad op hetzelfde punt lag, maar dan op de terugweg. Als je dus een route volgt: DRUK NIET OP ENTER ALS JE PER ONGELUK VERKEERD GAAT! :)

Andere tip: zet de route erin als Course (Training > Workout > Courses) en niet als Route (Navigation > Routes). Routes zijn veel beperkter en kunnen véél minder trackpoints (gpspunten) en course points (aanwijzingen) opslaan!

Hier nog een uitleg hoe ik die course gemaakt had, is eigenlijk super simpel!
MrAcid in "Garmin Forerunners: sporthorloges met GPS"
Je kunt je datafields aanpassen he. Dus de velden die je tijdens het rennen bekijkt kun je geheel naar wens instellen. Dit is wel een goede post daarover, DC Rainmaker - Choosing your Garmin device data fields. Misschien meteen iets voor in de TS.

Ga ik in de TS zetten! Dank!

[Voor 17% gewijzigd door MrAcid op 26-04-2010 09:18]

• Rhapsody
  • Nu online

Rhapsody

In Metal We Trust

Nog iets voor in de TS:

Als je op een gegeven moment de batterij moet/wilt vervangen van de hartslagmeter (o.a. bij de Forerunner 305), vergeet dan niet om na het eruithalen van de oude batterij een minuut te wachten voordat je de nieuwe batterij er in stopt. Dit heeft te maken met het feit dat de hartslagmeter even gereset moet worden.

(Dit zag ik in het boekje staan, maar tegen de tijd dat de batterij leeg is; ben ik dat natuurlijk al lang en breed vergeten)

------------------------------

Overigens, in het screenshot in de TS zie je op de 205 een mooie weergave van de hoogte. Is dat ook mogelijk op de 305? Ik heb op google wel screenshots daarvan gevonden, maar geen manier hoe je dat voor elkaar moet krijgen.

[Voor 21% gewijzigd door Rhapsody op 26-04-2010 09:38]

• MrAcid
  • Niet online
Ga ik toevoegen!

Wat betreft die hoogte: dat kon ik ook nooit vinden maar dat wordt dus vooral gebruikt om mooie persfoto's te kunnen verspreiden.. :) Het is een scherm dat je te zien krijgt wanneer je een course volgt en dan een paar keer op Mode drukt. Kan best handig zijn maar is dus niet echt iets gangbaars. Het is niet zo dat je na een activiteit die informatie terug kunt zien.

Anoniem: 250898

Ik loop en fiets zelf al meer dan een jaar met de 305 en ben er heel tevreden over. Aangezien ik Ubuntu gebruiker ben kan ik de officiële garmin-software niet gebruiken (al vind ik die sowieso al niet fantastisch), maar ik gebruik sporttracks onder mono. Voor mij ideaal om een overzicht te krijgen. Trainingen delen doe ik dan weer via runsaturday.com

• donleone83
En ik krijg net bericht van digitalstreet dat mijn 305 vandaag verzonden wordt. Woensdagavond maar eens even lekker lopen dus!

Gisteren overigens de 5km gelopen bij de Antwerpen 10 Miles met wat collega's. Prima loopweer, slecht parcours, al met al wel blij met mijn tijd van 25:56. Ik had al meerdere weken niet meer gelopen namelijk en ben überhaupt nooit snel :)

• IJnte
[...]

_/-\o_ _/-\o_ Thnx!!

• vhal
  • Laatst online: 15:13

vhal

ಠ_ಠ

Is het ook mogeliijk om intervaltrainingen zelf samen te stellen als gedurende de training de loop- en wandeltijden verschillen. Zie voorbeeldschema hieronder

+O++OO+++OOO+++OOO+++OOO

+ =1 minuut lopen
O =1 minuut wandelen

Uit de openingspost maak ik op dat een normale interval mogelijk is maar omdat mijn trainingen per dag verschillen (0 - 5km in 10weken schema) zou ik graag willen weten of de 305 dit ook kan, zo ja, of dit ook een beetje normaal in te stellen valt (desnoods via de computer)

STRAVA

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Uit de handleiding (gisteravond even doorgelezen) maak ik op dat dat inderdaad kan dmv Advanced Workouts (pagina 20).

• Danot
  • Niet online
Ik heb de 305 nu langer dan een jaar en bevalt heel goed. Ik gebruik hem vooral voor hardlopen. Ook de interval functionaliteiten en virtual partner gebruik ik vaak.
Het is inderdaad soms lastig dat het even duurt voordat hij een gps fix heeft. Als workaround hiervoor zet ik hem, een tijdje voordat ik naar buiten ga, aan en voor een raam. Zodat de fix al bijna of helemaal gemaakt is, voor ik mijn workout start.

[Voor 3% gewijzigd door Danot op 27-04-2010 10:13]

• MrAcid
  • Niet online
deadsy33 schreef op dinsdag 27 april 2010 @ 10:00:
Is het ook mogeliijk om intervaltrainingen zelf samen te stellen als gedurende de training de loop- en wandeltijden verschillen. Zie voorbeeldschema hieronder

+O++OO+++OOO+++OOO+++OOO

+ =1 minuut lopen
O =1 minuut wandelen

Uit de openingspost maak ik op dat een normale interval mogelijk is maar omdat mijn trainingen per dag verschillen (0 - 5km in 10weken schema) zou ik graag willen weten of de 305 dit ook kan, zo ja, of dit ook een beetje normaal in te stellen valt (desnoods via de computer)
Zoals kenneth zegt, dat kan inderdaad. Het makkelijkst is om dat even via het Garmin Training Center te doen (meegeleverde software). Is heel makkelijk in te stellen!

• Graham
Wat screenshots van Garmin Training Center. Zie je meteen wat de opties zijn.

Garmin Training Center
http://tweakers.net/ext/f/zcmM1RHmk0GYILnevbsMJ5Ke/thumb.pnghttp://tweakers.net/ext/f/JwjHS3h4Ejl9wcNxiMr61u9O/thumb.pnghttp://tweakers.net/ext/f/Q1XHAcLiJ7yWsfO7eC11jpj9/thumb.png
http://tweakers.net/ext/f/y3Vjqoias6PkQ3IGp8K6lirS/thumb.pnghttp://tweakers.net/ext/f/0WkZNelOAcoBshBmupHFmABR/thumb.pnghttp://tweakers.net/ext/f/zxVK7Tm47zIQesHIzs4NW7zc/thumb.png

@MrAcid, ze mogen wel in de TS met uitleg als je wilt. Laat ze wel in mijn fotoalbum van t.net staan.

[Voor 4% gewijzigd door Graham op 27-04-2010 18:17]

grahamofthewheels.com

• DutchAddick
Klote zeg, hij wilde net totaal geen GPS oppakken :(
Een tijdje stil gestaan, daarna toch maar gaan lopen en pas na 30 minuten kwam er een signaal.
En dan ook nog om de 30 sec. een piep omdat ik de heart rate alert op 70 had staan ipv 170 8)7
Weg workout... :'(

[Voor 22% gewijzigd door DutchAddick op 27-04-2010 18:57]

• Marc3l
CAFC1905 schreef op dinsdag 27 april 2010 @ 18:45:
Klote zeg, hij wilde net totaal geen GPS oppakken :(
Een tijdje stil gestaan, daarna toch maar gaan lopen en pas na 30 minuten kwam er een signaal.
En dan ook nog om de 30 sec. een piep omdat ik de heart rate alert op 70 had staan ipv 170 8)7
Weg workout... :'(
Had ik gister ook last van. Heb hem toen uitgezet en weer aan en meteen een fix.
Aan en uit zetten helpt soms ook dus :)

• DutchAddick
Marc3l schreef op woensdag 28 april 2010 @ 08:46:
[...]

Had ik gister ook last van. Heb hem toen uitgezet en weer aan en meteen een fix.
Nou bij mij niet, verschillende keren geprobeerd.
Vanavond maar eens kijken of het een eenmalige hickup was.

• Graham
Marc3l schreef op woensdag 28 april 2010 @ 08:46:
[...]

Klopt. Ook in een eerdere post gemeld trouwens ;)

Graham in "Garmin Forerunners: sporthorloges met GPS"

grahamofthewheels.com

• MrAcid
  • Niet online
Ik heb echt altijd binnen 30 seconde een fix.. Leg hem voor het raam als ik m'n schoenen aantrek en dan is hij klaar als ik zover ben.

• IJnte
Dat doe ik ook, want als ik buiten sta met het ding om en vast wat ga wandelen dan duurt het inderdaad 3-5 min voor een fix. Ik leg em even onder m'n dakraam en dan is ie klaar als ik ook klaar ben :)

• vhal
  • Laatst online: 15:13

vhal

ಠ_ಠ

MrAcid schreef op dinsdag 27 april 2010 @ 10:43:
[...]

Zoals kenneth zegt, dat kan inderdaad. Het makkelijkst is om dat even via het Garmin Training Center te doen (meegeleverde software). Is heel makkelijk in te stellen!

[afbeelding]
thanks :] Ben er wel van over uit dat de 305 wel iets voor mij zou kunnen zijn. Wil hem alleen nog in het echt zien voordat ik hem bestel. (gezien het formaat)

STRAVA

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Mavvie
  • Laatst online: 10-05-2021
Mooie TS :D

Nou MrAcid je hebt me wel over de treep getrokken, de 305 is besteld ;)

Twitter | Linkedin

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MrAcid
  • Niet online
Ik geloof dat ik aandelen Garmin had moeten kopen voordat ik dit topic opende. ;)

Gefeliciteerd met je aankoop!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Ik bestel dit soort dingen liever niet op internet, dus even bij de hardloopwinkel langs. De 305 kost 220 euro. Die jongen begreep me wel dat ik hem liever voor 70 euro minder op internet ging bestellen _o-

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Mavvie
kenneth schreef op zondag 02 mei 2010 @ 12:36:
Ik bestel dit soort dingen liever niet op internet, dus even bij de hardloopwinkel langs. De 305 kost 220 euro. Die jongen begreep me wel dat ik hem liever voor 70 euro minder op internet ging bestellen _o-
Ja dat snap ik ook niet, als je kijkt naar de grotere hardloop winkels zoals Run2Day en Runnersworld moeten toch wel een beetje kunnen concureren met de online shops.

Twitter | Linkedin

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Graham
kenneth schreef op zondag 02 mei 2010 @ 12:36:
lol _/-\o_

Zelf heb ik hem via Amazon bestelt (109) en dan gebruik gemaakt van nyc2.eu (35 euro) als adres in de VS en verzending naar NL (goede ervaringen mee, inmiddels 3 producten zo laten versturen naar mij door deze service). Totaal minder dan 150 euro. En dan heb ik nog wel mijn oude polar verkocht voor 75 euro dus was best goedkoop uit :D

Ik vind het niet echt een groot risico om te lopen qua garantie. Neem aan dat je ook wel in NL garantie kan krijgen voor die apparaat als je het direct via Garmin speelt.

[Voor 19% gewijzigd door Graham op 02-05-2010 14:18. Reden: toevoeging]

grahamofthewheels.com

Acties:
  • 0Henk 'm!

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Sterker nog, je hebt gewoon wettelijk recht op garantie. Ik vind het alleen erg makkelijk om een winkel binnen te wandelen en dat ding over de toonbank te gooien als hij kapot is :)

Maargoed, het wordt gewoon internet dus en dan niet thuis zijn en dan drie dagen later dat ding bij het postkantoor ophalen dat van 11:00 - 11:05 geopend is :+

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Graham
kenneth schreef op zondag 02 mei 2010 @ 14:35:
Maargoed, het wordt gewoon internet dus en dan niet thuis zijn en dan drie dagen later dat ding bij het postkantoor ophalen dat van 11:00 - 11:05 geopend is :+
Komt zooooooooo bekent voor Kenneth ;)

Maar bedankt voor de bevestiging van de garantie.

grahamofthewheels.com

Acties:
  • 0Henk 'm!

• DutchAddick
Krijg hem nu beter onder de knie qua satelliet ontvangst, even voor het raam leggen doet inderdaad wonderen. Dit weekend dwars door Londen heen gerend en wel erg leuk om dat op kaart terug te zien achteraf met Garmin Connect. Merk dat ik met hartslagmeter zoveel beter en stabieler loop door een stabiele hartslag, ben er echt heel blij mee :)

Iets anders: hartslagzones. Wat is het en wat kun je er mee? Ik heb nu een alert ingesteld op een hartslag van 170, zodat ik daar niet boven kom, inmiddels ligt mijn gemiddelde hartslag rond de 158. Wat is de toegevoegde waarde van hartslagzones?

[Voor 26% gewijzigd door DutchAddick op 03-05-2010 09:31]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Je hartslag is een goede indicatie voor de intensiteit van je inspanning. Aan je rusthartslag kan je bijvoorbeeld over tijd zien hoe het met je conditie gesteld is (hoe lager je rusthartslag, hoe fitter). Meet je hartslag maar eens iedere twee weken voor je uit bed opstaat. Hoe fitter je wordt, hoe lager deze is.

Bij een trainingsdoel (uithoudingsvermogen, snelheid, spierversterking) hoort een bepaalde zone. Zo zal je bij een rustige duurloop tussen 60% en 70% van je hartslagreserve (= HRmax - HRrust) zitten, bij intervallen ga je over de 90%, enzovoort.

Hartslagzones
Trainen met hartslagmeter

Onthoud wel dat het geen exacte wetenschap is. Als je een paar dagen slecht hebt geslapen en het is warm buiten zal je hartslag eerder omhoog schieten dan wanneer je topfit bent en het is 15 graden en windstil.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• DutchAddick
kenneth schreef op maandag 03 mei 2010 @ 10:31:
Meet je hartslag maar eens iedere twee weken voor je uit bed opstaat. Hoe fitter je wordt, hoe lager deze is.
Ligt er ook aan wat je in bed doet natuurlijk O-)
kenneth schreef op maandag 03 mei 2010 @ 10:31:
Onthoud wel dat het geen exacte wetenschap is. Als je een paar dagen slecht hebt geslapen en het is warm buiten zal je hartslag eerder omhoog schieten dan wanneer je topfit bent en het is 15 graden en windstil.
Maar dat is dan ook goed dat het in de hartslag verwerkt zit. Bij warm weer zul je dus je tempo verlagen om je hartslag op een normale waarde te houden. Zonder hartslagmeter zul je waarschijnlijk te veel in het rood gaan.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Mavvie
Zo mn eerste run met mijn FR 305 zit er op. Alles werkt naar behoren behalve auto lap en pace alert bij 1km.. staat netjes ingesteld bij

Pace alert: Training options > Alerts > Time/Dist Alert > Repeat Alert at 1.00KM
Autolap: Training options > Auto lap > By distance Lap at 1.00km

Ik heb vervolgens vandaag een workout gevolgd die ik d.m.v. Garmin Training Center in mijn 305 heb gezet. Maar tijdens deze workout geen alerts en geen laps...

Heeft iemand hier een verklaring voor?

[Voor 5% gewijzigd door Mavvie op 05-05-2010 17:12]

Twitter | Linkedin

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MrAcid
  • Niet online
Tijdens workouts krijg je geen alerts en laps omdat die informatie al in de workout zit (of kan zitten) en dus zwaarder weegt dan de onderliggende instelling.

• Xaverius

Xaverius

Ultraloper - korte dan... 😎

Topicstarter
Over het prijsverschil tussen winkels en webshops... Ik sprak gisteren met iemand van run2day over dit verschil. Zij snapte niet hoe de webshops zo goedkoop aan die horloges konden komen want voor die prijs kan zij ze niet aanbieden. Zou het iets met grijze import te maken kunnen hebben?

Overigens, welke plugins gebruikt iedereen hier met sporttracks? Ikzelf gebruik:
[list]• Elevation correction• Accumulated summary• Terraserver Map ProviderMaar ik krijg geen plattegrond in Sporttracks te zien. :'(

https://smashrun.com/hans.vandermeer/invite
Stop de verwelking!
COVID19 resultaat: 30% meer hardgelopen dan ooit, langste afstand van 52 -> 69km gebracht

• Ragger

Ragger

Deze plugins gebruik ik:
  • Dobrou extensions (voor samenwerking met Google Earth)
  • High Score plugin (zodat ik heel mooi kan zien wanneer ik mijn allersnelste x (k)m heb gelopen)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Mavvie
MrAcid schreef op woensdag 05 mei 2010 @ 22:02:
Tijdens workouts krijg je geen alerts en laps omdat die informatie al in de workout zit (of kan zitten) en dus zwaarder weegt dan de onderliggende instelling.
Thnx zal het nog eens bekijken of ik die alerts in een workout kan meenemen.

Twitter | Linkedin

Acties:
  • 0Henk 'm!

• donleone83
Pfff.. Ik heb de Forerunner inmiddels al haast twee weken in mijn bezit, maar door drukke agenda, veel van huis, erg druk op het werk, ben ik er gewoon nog helemaal niet aan toegekomen om er mee te gaan lopen. Ik baal er flink van! Vanavond en dit weekend gaat ook niet lukken door voetbalwedstrijden, dus moet volgende week maar gebeuren. Eens kijken of ik vanavond nog tijd kan maken om hem in ieder geval aan mijn computer te hangen en alles naar mijn voorkeuren in te stellen.

• miel
  • Nu online
Even de knuppel in het hoenderhok....

Ik was vandaag bij de decathlon en kwam deze horloge tegen:

http://www.decathlon.nl/NL/keymaze-700-40367783/

ga zometeen nog naar de nederlandse (was in belgie, en ik spreek redelijk frans, maar dit ging even wat te ver wat die dame daar er uit gooide). winkel om hem ook daadwerkelijk vast te hebben.... maar ze hebben de Garmin Forerunner 405 CX er naast, dus kan hopelijk de 2 vergelijken.... ben benieuwd!

• artharpe
  • Niet online
miel schreef op zaterdag 15 mei 2010 @ 12:55:
Even de knuppel in het hoenderhok....

Ik was vandaag bij de decathlon en kwam deze horloge tegen:

http://www.decathlon.nl/NL/keymaze-700-40367783/

ga zometeen nog naar de nederlandse (was in belgie, en ik spreek redelijk frans, maar dit ging even wat te ver wat die dame daar er uit gooide). winkel om hem ook daadwerkelijk vast te hebben.... maar ze hebben de Garmin Forerunner 405 CX er naast, dus kan hopelijk de 2 vergelijken.... ben benieuwd!
Ook niet onbelangrijk is de software, aanrader lijkt me om dat ook goed te bekijken.

• miel
  • Nu online
artharpe schreef op zaterdag 15 mei 2010 @ 16:36:
[...]

Ook niet onbelangrijk is de software, aanrader lijkt me om dat ook goed te bekijken.
Ok, belangrijkste verschillen:

405 kleiner, compacter
Keymaze 700 is groot, log.... verschil idd is de software.

Maar de Keymaze 700 exporteert ook naar GPX formaat. Dus je kunt alle mogelijke software gebruiken. Toch heb ik gekozen voor een standaard 405 HRM omdat ik die prettiger vond zitten. (en voor 250 euro met niet goed geld terug garantie, kan ik me daar geen miskoop op maken....).

Nu alleen nog wachten tot hij binnen is....

PS weet iemand of je 4 velden in de 405 kunt instellen? (tijd, afstand, snelheid, hartslag?)

[Voor 6% gewijzigd door miel op 16-05-2010 00:23]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Graham
miel schreef op zaterdag 15 mei 2010 @ 17:48:
[...]

Ok, belangrijkste verschillen:

405 kleiner, compacter
Keymaze 700 is groot, log.... verschil idd is de software.

Maar de Keymaze 700 exporteert ook naar GPX formaat. Dus je kunt alle mogelijke software gebruiken. Toch heb ik gekozen voor een standaard 405 HRM omdat ik die prettiger vond zitten. (en voor 250 euro met niet goed geld terug garantie, kan ik me daar geen miskoop op maken....).

Nu alleen nog wachten tot hij binnen is....

PS weet iemand of je 4 velden in de 405 kunt instellen? (tijd, afstand, snelheid, hartslag?)
Qua GPX formaat kan ook met Garmin. Sowieso na het uploaden naar connect.garmin.com en dan de workout te bekijken (daar heb je dan weer een Export functie). Misschien ook wel via de meegeleverde software.

Je kunt naar mijn weten 1, 2, 3 of 4 velden instellen en dat totaal 3 x. Bij de Garmin Forerunner 305 is dat iig zo dus dat zal bij deze wel gelijkwaardig zijn. Maar goed dit soort standaard dingen staan in de manual. Zie voor een mooie review DC Rainmaker.

[Voor 1% gewijzigd door Graham op 16-05-2010 17:41. Reden: 310xt is z'n broertje van 305 niet de 405 ;)]

grahamofthewheels.com

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Ragger

Ragger

miel schreef op zaterdag 15 mei 2010 @ 17:48:
[...]

Maximaal 4 keer 3 velden.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• miel
  • Nu online
Ragger schreef op zondag 16 mei 2010 @ 16:45:
[...]

Maximaal 4 keer 3 velden.
ik had het gezien in de review die hierboven genoemd werd! Gaat puzzelen worden, maar komt wel goed!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MrAcid
  • Niet online
Eén van de nadelen van de 405. Wat vind je van de "touch ring"?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• miel
  • Nu online
MrAcid schreef op zondag 16 mei 2010 @ 17:38:
Ik heb hem besteld, moet hem nog krijgen.....

zag wel een oplossing voor mijn velden/schermen probleem... je kunt de schermen automatisch laten verspringen tijdens je training... dus dan hoef ik helemaal niet aan te raken!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Ragger

Ragger

MrAcid schreef op zondag 16 mei 2010 @ 17:38:
Tja, nadeel... Hoe veel informatie wil je hebben als je keihard aan het lopen bent? Ik ervaar de drie velden niet als te weinig en gebruik er eigenlijk maar twee: hartslag en tijd laatste kilometer.

Wat betreft de touchring: die werkt prima, behalve als het regent. Dan lock ik hem om op het door mij gewenste scherm.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• canonball
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 16:12
Xaverius schreef op donderdag 06 mei 2010 @ 14:21:
Overigens, welke plugins gebruikt iedereen hier met sporttracks? Ikzelf gebruik:
[list]• Elevation correction• Accumulated summary• Terraserver Map ProviderMaar ik krijg geen plattegrond in Sporttracks te zien. :'(
voor plattegronden gebruik ik "apply route plugin"
mijn plugins naast de genoemde zijn:
  • GPS corection (werkt samen me de elevation corection)
  • overlay geeft de mogelijkheid om in de grafiek allerlei info weer te geven.
  • activity year view (totalen per jaar/maand/week)
  • ftp upload plugin (als je een blog bijhoud, kun je daar de info naar toe uploaden)
  • apply route plugin (Dit geeft oa toegang tot de google maps.
  • miscplugin (een aantal settings extra)
  • Garmin fitnes plugin (zelf uitgebreide workouts maken, importeren en exporteren. )
Ik gebruikte de officiële garmin programa's alleen nog voor workouts, maar sinds ik de fitnes plugin heb, gebruik ik alleen nog sportracks.

• miel
  • Nu online
Gisteren mijn 405 HRM opgehaald.... bij een echte winkel voor "maar" 249 euro met niet goed geld terug garantie! Dus dat is niet slecht!

Vanavond maar eens tijdens een kort rondje proberen of alles prettig werkt!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Mjin grote vraagteken bij de 405 is niet de touch bezel maar de draadloze synchronisatie. Ik lees in diverse (oude) reviews dat die als stront door een trechter werkt maar ook (bijv van DC Rainmaker) dat er veel dingen verbeterd zijn in de tussentijd. Is de synchronisatie ook sneller geworden?

Ik vind de 405 toch veel mooier en als ik die filmpjes zo zie moet die touch bezel ook wel okay werken na enige oefening ... twijfel twijfel twijfel ...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• miel
  • Nu online
kenneth schreef op vrijdag 21 mei 2010 @ 11:38:
Mjin grote vraagteken bij de 405 is niet de touch bezel maar de draadloze synchronisatie. Ik lees in diverse (oude) reviews dat die als stront door een trechter werkt maar ook (bijv van DC Rainmaker) dat er veel dingen verbeterd zijn in de tussentijd. Is de synchronisatie ook sneller geworden?

Ik vind de 405 toch veel mooier en als ik die filmpjes zo zie moet die touch bezel ook wel okay werken na enige oefening ... twijfel twijfel twijfel ...
bezel was wel even wennen, maar kwam er achter dat ik maar 1 scherm nodig heb tijdens het lopen en soms een 2e even wil raadplegen.

Synchronisatie ging aardig snel moet ik zeggen, dus daar had ik echt niet over te klagen. Morgen weer een loopje doen.... wennen aan de warmte!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MrAcid
  • Niet online
Gefeliciteerd met je aankoop! :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Ik heb de 405 binnen en ben er nu een uurtje mee aan het spelen. Ik moet zeggen dat ik niets snap van de problemen met de bediening. Hij werkt gewoon lekker en ik had hem binnen een paar minuten helemaal door. Ik wil best snappen dat het met hardlopen allemaal wat lastiger is maar ik verwacht tijdens het hardlopen vooral met hardlopen bezig te zijn en niet met het aanpassen van workouts :P

Vanavond de software maar installeren en dan aan de bak met het echte werk! Ben er nu al blij mee :P

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Ragger

Ragger

Gefeliciteerd met je 405! Ik heb hem nu bijna een jaar (de CX) en hij bevalt me prima. Overdracht gaat snel genoeg hoor, ik gooi hem naast mijn computer en een minuut later is het klaar (heb ik net mijn schoenen uitgetrokken en een slok water genomen).

Kijk trouwens ook meteen naar SportTracks. Echt een aanrader.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Ik was niet van plan om de default software van Garmin te gebruiken, link naar SportTracks lag al klaar :P

Ik moet ook nog even kijken naar plugins want het schijnt dat je met ST ook die complexe workouts kan maken en exporteren naar de FR.

• MrAcid
  • Niet online
Gefeliciteerd kenneth! :)

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Eerste training gedaan, interval met m'n vriendin @ 8'/km :+

Ding werkt echt super, de eenvoud van menustructuur doet denken aan de oude tijd dat iedere stoeptegel een Nokia kon gebruiken. De bezel en ik zijn al vanaf het begin vrienden, het enige wat nog rest is het syncen en importeren! Nu eerst de stad in om 'n nieuwe laptop te kopen :P

• the Runningman
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 17-02 13:07
Haha! Dinsdag mijn Forerunner 310HRM besteld. Hopen dat hij volgende week snel in huis is. Heb als verslaafd hardloper lang gespaard voor dit pareltje, maar nu wil ik hem ook HEBBEN! :) Over 3 weken mijn eerste Trial (50km) lopen op de veluwezoom, ben erg benieuwd hoe hij dat registreerd. Mijn bevindingen komen hier wel even online!

• Sr_Ogel
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21-03 22:05

Sr_Ogel

Klop klop klop

Heb mijn FR205 nu 11 maand in gebruik voor het loggen van mijn skeelerprestaties. Hiervoor maakte ik gebruik van een gpsmuis die de route vastlegde welke ik later op pc kon uitlezen. Naast de live statistieken, vind ik het grote voordeel de nauwkeurigheid ten opzichte van mijn oude gpsmuis. De muis gaf de route regelmatig een meter of 100 naast de weg weer.

Enige nadeel vind ik de gpsfix. ik probeer minimaal 1 keer per week naar huis te skeeleren vanaf kantoor (Harderwijk > 's-Heerenbroek(vlak bij Zwolle)). 's ochtends met auto heen 's middags met skeelers terug. Omdat de startlocatie ver weg ligt van de laatste bekende locatie (waar ik de keer ervoor gestopt ben) duurt het vrij lang voordat hij de satelieten gevonden heeft. Hij geeft dit ook aan bij de melding die verschijnt.bevindt u zich binnen of 100 kilometer vanaf laatste locatie (of zo iets)

Voor het uitlezen gebruik ik de online garmin connect. De standaard software en sporttracks hadden allebei bepaalde functies niet, of voelden niet lekker aan. Ben alleen nu bang dat mijn logs een keer verdwijnen door dat ik ze alleen online heb staan.

Als leuk extraatje van de garmin connect website, maak ik gebruik van de rss mogelijkheid. Door in de activiteiten database een bepaald zoomniveau op de kaart te nemen en dan een rss feed aan te maken, wordt je automatisch op de hoogte gehouden van activiteiten bij jou in de buurt. Zo kan ik kijken welke routes andere skeeleraars afleggen.

Ik heb gekozen voor de 205 ipv de 305 omdat de 205 mij al duur zat was en de 305 nog duurder en als enige toevoeging de hardslagmeter heeft, welke voor mij niet veel meerwaarde heeft (leuk voor 1 keer). Met de huidge prijs van de 305 had ik het misschien wel gedaan.

tocht van vandaag

• MrAcid
  • Niet online
the Runningman schreef op zaterdag 29 mei 2010 @ 16:32:
Haha! Dinsdag mijn Forerunner 310HRM besteld. Hopen dat hij volgende week snel in huis is. Heb als verslaafd hardloper lang gespaard voor dit pareltje, maar nu wil ik hem ook HEBBEN! :) Over 3 weken mijn eerste Trial (50km) lopen op de veluwezoom, ben erg benieuwd hoe hij dat registreerd. Mijn bevindingen komen hier wel even online!
Nice! En een leuke blog die je bijhoudt! :Y Hardloop4daagse klinkt goed! Ben met Pinksteren helaas altijd al voorzien van een (niet sportieve) "verplichting".

Acties:
  • 0Henk 'm!

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Nu al ruzie met de FR :') Tenminste, met de software.

Het syncen is niet goed gegaan en ook al staat de voltooide workout op de FR, de ANT+ agent weigert hem alsnog te importeren ... als ik in SportTracks kijk ziet hij alleen een workout die ik al heb geimporteerd (goed dat hij daarvoor waarschuwt) en ook allang verwijderd is van mijn FR.

Ik dacht, ik probeer dan even Training Center. Na de tweede keer opstarten (de eerste keer crashte hij spontaan :')) begon ANT+ wel "iets" te doen maar nog steeds ziet ST geen nieuwe workout?

Ohja, tijdens de workout begon de FR spontaan te waarschuwen voor aankomende bochten? 8)7 Maar dan niet altijd, bij 2 willekeurige van de ~10 bochten ...

Nouja, even zoeken wat de oorzaak is en hoe ik mijn fantastische workout (8 x 60" :P) alsnog geimporteerd krijg.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Ragger

Ragger

Heb je de activiteit al gereset? Dus 3-2-1-bliep.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Je bedoelt aan het einde? Nee, dat heb ik de vorige keer ook niet gedaan, hij stopte vanzelf (en het importeren ging gister wel goed).

Als ik nu snel even een handmatige training doe (GPS uit, start .... stop, reset) dan importeert hij die wel. Mijn eerste echte workout zweeft schijnbaar in limbo :'(

Nouja, even een troubleshoot-pagina opzoeken ...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Ragger

Ragger

Na een activiteit reset je je FR, zodat er een nieuwe activiteit begonnen kan worden (de teller staat weer op 0). Dat moet ook om de afgelopen activiteit te kunnen importeren. Dat heb je dus wel gedaan met je testactiviteitje.

Maar heb je dat ook met je verloren activiteit gedaan?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Dat hoefde ook niet bij die eerste workout. Is het niet zo dat dat alleen moet bij handmatige trainingen? Als je een standaardworkout doet (interval of geimporteerd vanaf computer) dan stopt hij vanzelf zodra je training klaar is.

Maar ik heb de oplossing gevonden: Settings -> ANT+ -> Computer -> Force Send -> Yes

*O*

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MrAcid
  • Niet online
Mooi dat het gelukt is! Maar ik reset toch ook altijd hoor, voordat ik importeer. Staat ook in de handleiding dat dat de volgorde is. :)
Pagina: 1 2 3 ... 254 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee