Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

Had gelukkig zelf nog een usb-mini usb kabel liggen waarop de Garmin nog reageert bij Snow Leopard maar onder XP en Windows 7 klapt de Forerunner er nog steeds uit. Dus garmin.nl ingeklopt en daar support gevraagd. Krijg ik daar een vrolijk kluitje in het riet antwoord van terug dat het geen in Nederland geïmporteerde Forerunner is en dat ik het maar bij 1 van de andere Garmin vestigingen in Europa moet proberen. Sta je met je duur apparaat

Heb mijn probleem zelf opgelost. Heb nog een derde usb kabel gebruikt die ik had liggen en daar werkt de Garmin perfect mee. Alle ellende gehad kunnen we met het mooie weer nu beginnen met lopen

[Voor 8% gewijzigd door Chocovla op 01-06-2010 19:25. Reden: Oplossing toegevoegd.]
"Better ask questions before you shoot"

Je moet trouwens inderdaad bij Digitalstreet zijn als er toch nog wat mee blijkt te zijn.
De unit zelf werkt verder als een zonnetje. Vanmiddag een eerste run gedaan en ben zeer tevreden over het resultaat tot nu toe. Straks maar eens even gaan stoeien met SportTracks.
[Voor 16% gewijzigd door Chocovla op 01-06-2010 21:45]
"Better ask questions before you shoot"

Ik ben altijd bang voor dit soort gezeik, daarom heb ik hem voor drie tientjes meer in de winkel gehaald ...
Ohja, wat heeft de 405 ontzettend snel een fix te pakken zeg

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.
Gisteren een interval gelopen. Heel makkelijk ingesteld via de Garmin software (op een Mac). Perfect gelukt. Daarna geüpload naar Garmin Connect, leuke feature. Wat is het grote voordeel van SportTracks ten opzichte van deze twee?
Je moet er wel even voor gaan zitten om ST door te krijgen, ik krijg nog steeds niet alles te zien wat ik verwacht.

Iemand een idee waardoor dat kan komen en hoe ik de FR of ST aan het verstand breng dat dat niet zo is?
Zojuist trouwens een fix in 9 seconden, seconde sneller dan de vorige keer

Hoogtemeting via GPS is zeeeeeeer onnauwkeurig.kenneth schreef op donderdag 03 juni 2010 @ 22:57:
Volgens ST heb ik in 3,8k +280/-174 hoogtemeters gemaaktEn dat in een parkje aan de rand van Den Haag ...
Iemand een idee waardoor dat kan komen en hoe ik de FR of ST aan het verstand breng dat dat niet zo is?
In SportTracks bestaat een plugin die dit corrigeert op basis van bestaande hoogtekaarten: Elevation Correction.
[Voor 6% gewijzigd door Ragger op 04-06-2010 07:55]
Dit staat standaard ook aan in Garmin Connect, maar dan klopt er nog steeds helemaal niks van. Ik negeer dat dan ook helemaal, is alleen wel jammer als je een keer een echte heuveltraining doet.Ragger schreef op vrijdag 04 juni 2010 @ 07:55:
[...]
Hoogtemeting via GPS is zeeeeeeer onnauwkeurig.
In SportTracks bestaat een plugin die dit corrigeert op basis van bestaande hoogtekaarten: Elevation Correction.
Ragger schreef op vrijdag 04 juni 2010 @ 07:55:
[...]
Hoogtemeting via GPS is zeeeeeeer onnauwkeurig.

Uiteraard heb ik ook voor de keuze gestaan of ik voor een 305, 310XT of 405(CX) zou gaan, maar de keuze is voor mij vanwege prijsredenen gewoon op de 305 gevallen. De 310XT is bijna tweemaal zo duur, en een collega die de 405 heeft wordt af en toe helemaal raar van de touchbezel. De 110 heb ik ook overwogen, maar die ziet er ondanks het dunne design toch minder 'gadgetachtig' uit, als je kijkt naar de info die je op je scherm wil zien tijdens het rennen.
Bestelling is geplaatst, en ik hoop de volgende week m'n apparaat binnen te krijgen. Kan eigenlijk niet wachten.

... en oranje! :P
- Het laten functioneren van het horloge zelf is kinderlijk makkelijk. Na een korte introductie waarbij je je gewicht ed moet opgeveven, is het horloge klaar voor gebruik. De fix voor GPS is er binnen een seconde of 15 en we kunnen lopen.
- Het installeren van alle software er omheen is wel iets ingewikkelder en met name onoverzichtelijk. Trainingcenter, Garmin Connect, extra software voor de ANT-stick die draadloos de verbinding maakt naar het horloge, dat kan samen volgens mij een stuk makkelijker. Maar goed, heb je het éénmaal up and running dan is het wel heel fijn dat je thuis komt, je horloge af doet, gaat douchen en als je weer bij je pc komt dat de data al direct gecommuniceerd is naar de pc toe!
Vandaag mijn eerste trainingsrondje met de Garmin gelopen http://connect.garmin.com/activity/36018808. Op zich is het zo prima overzichtelijk.
Aankomende zondag loop ik een mountainbikeroute in Appelscha. Daarvoor heb ik de GPS route alvast in mijn Garmin geplaatst. Erg benieuwd hoe dat werkt. Bevindingen ed. zal ik hier weer posten!
Anoniem: 93454
Voordeel van de Garmin vind ik dat je ook kan zien waar je gelopen hebt. En de koppeling met de pc zit er bij in. Bij polar moet je ook nog een keer 45 euro voor een flowlink betalen.
Op dit moment zou ik toch voor de Garmin gaan, maar waar ik erg over twijfel is de betrouwbaarheid van de GPS. Hoe vaak verliezen jullie signaal onderweg? En hoe gaat het als het weer is, zoals vandaag; zwaar bewolkt. En hoe blijft de fix in dicht bebost gebied? Misschien dat jullie daar wat over kunnen/willen vertellen.

Hier wat links naar trainingen die ik allemaal (grotendeels) in het bos gelopen heb:
http://connect.garmin.com/activity/35951652
http://connect.garmin.com/activity/35468111
http://connect.garmin.com/activity/34747757
http://connect.garmin.com/activity/33339349
http://connect.garmin.com/activity/31627526
En tot slot deze: http://connect.garmin.com/activity/30121011 waarbij ik echt over hele klein paadjes onder een dichte begroeiing gelopen heb om niet stukken dubbel te hoeven lopen.

Mooie bossen in Hilversum trouwens. Heb er wel eens een stuk door heen gelopen naar het KPN pand toe (bij de toren).MrAcid schreef op dinsdag 08 juni 2010 @ 10:54:
Fix is prima, zowel met bewolking als in bebost gebied als bij een combinatie van die twee.
Hier wat links naar trainingen die ik allemaal (grotendeels) in het bos gelopen heb:
http://connect.garmin.com/activity/35951652
http://connect.garmin.com/activity/35468111
http://connect.garmin.com/activity/34747757
http://connect.garmin.com/activity/33339349
http://connect.garmin.com/activity/31627526
En tot slot deze: http://connect.garmin.com/activity/30121011 waarbij ik echt over hele klein paadjes onder een dichte begroeiing gelopen heb om niet stukken dubbel te hoeven lopen.

Voor een topontvangst moet je trouwens een 310XT hebben. Van mijn broer, die toen hij hem pas had allerlei experimenten uitvoerde, is te volgen hoe hij met zijn winkelwagentje door de supermarkt liep.

Klopt. In Rotterdam zie ik ook mijn snelheden veel verspringen en duurt een GPS fix toch zeker een paar minuten. Als ik dat bij mij ouders doe die in de polder wonen gaat het vrijwel direct en is hij een stuk accurater.CAFC1905 schreef op dinsdag 08 juni 2010 @ 12:36:
Ben het afgelopen weekend op het platteland in Friesland geweest en daar had ik vrijwel meteen een gps fix te pakken elke keer. Dan weet ik dus nu zeker dat het bij mij thuis wat langer duurt door de hoge gebouwen en dat het niet ligt aan de Garmin
http://www.runningronald....-snelheid-tijdens-zwemmen
De 310 heeft dus voortaan ook een fix voor bij het zwemmen bij zijn laatste update. Heb hem er nog niet op gezet. Heb de komende periode wat triatlon trainingen in open water. Zal eens gaan testen hoe nauwkeurig dit is!

Nu lees ik in een aantal reviews op internet dat de Forerunner 205 een beperkte opslag heeft voor het registreren van een track. Wat is hier beperkt aan? Kan ik bv. 140 km registreren over een tijdsperiode van 6 uur?

Ik heb zelf een 305 maar die is in feite hetzelfde (alleen heeft de 205 geen ANT+ dus je kunt er geen hartslagmeter, powermeter en/of cadanssensor bij gebruiken) en daar heb ik afgelopen donderdag nog een wielertocht van 135km mee gereden.

Zou wel even goed nadenken of je niet toch voor een 305 wilt gaan. Qua prijs ontlopen ze elkaar niet zoveel en je kunt (zoals gezegd) nog meer verschillende apparaten gebruiken met een 305, het is niet alleen de hartslagmeter die het verschil maakt.
Je treft het niet he? Doe je bijzondere dingen met je 305's? Tweemaal een nieuwe 305 in korte tijd defect... chapeau.MrAcid schreef op donderdag 08 juli 2010 @ 10:25:
Mijn 305 lijkt alweer kapot te zijn. Krijg geen GPS signaal meer.

Zelf heb ik m'n 305 nu een maandje en heb er geen problemen mee. Heerlijk apparaat. Maar ik train niet zo vaak en lang als jij met de 305 doet. Zelf ook een Quick Release Kit voor aangeschaft via eBay, vanwege de klitteband-band. Het apparaat wordt er nog 'bulkier' van, maar zit als gegoten en geluid/pieptonen komen beter door. Daarnaast voorkomt het dat er zweet aan de onderkant van je 305 komt te zitten wat evt. schade zou kunnen aanrichten op de lange termijn.
Kortom: mooi apparaat!

Baal er echt van want dit betekent natuurlijk dat ik hem weer twee weken kwijt ben. Plus dat ik mijn nieuwe cadanssensor nog niet kan testen op de fiets.

Was even benieuwd of hij gerepareerd is?! En wat de kosten zijn. Garmin staat niet bepaald bekend om goedkope oplossingen..MrAcid schreef op donderdag 29 juli 2010 @ 17:37:
Gaaf! Welcome to the club!
Die van mij is helaas nog steeds in reparatie.

Moet er ook even niet meer bij nadenken dat ik ineens mijn Garmin kwijt ben, daar ben je wel snel aan gewend zeg, even je training analyseren ed. Hopen op snelle oplossing!
Of moet je deze schema's steeds handmatig invoeren?
Te downloaden op mijn blog.

Thanx man !

p.s. zie je site.. lekker ding die Evy. Heb ik er ook eens een gezicht bij ;p
Voor de rest overigens weinig klachten hier. Soms blijft het schermpje op satellieten zoeken staan terwijl hij volgens mij al een fix heeft (balk blijft op 100% staan), dan maar even uit- en aanzetten en dan heb ik meteen een fix.
Aan SportTracks ben ik al wat gewend al blijft de navigatie apart.

https://smashrun.com/hans.vandermeer/invite
Stop de verwelking!
COVID19 resultaat: 30% meer hardgelopen dan ooit, langste afstand van 52 -> 69km gebracht

Heb ik ook, met name hoge gebouwen hebben (logisch eigenlijk) veel invloed. In Friesland ging het erg snelkenneth schreef op woensdag 11 augustus 2010 @ 14:04:
GPS fix duurt bij mij (FR405) soms 10 seconden, soms 5 minutenKomt misschien door de flats in de omgeving, ik leg hem nu op het balkon en als ik klaar ben om te gaan race ik naar beneden ... dat lijkt te werken

Dat heb ik ook. Ik wacht tot er 4 satellieten zwart zijn en dan druk ik op start en dan werkt het.Voor de rest overigens weinig klachten hier. Soms blijft het schermpje op satellieten zoeken staan terwijl hij volgens mij al een fix heeft (balk blijft op 100% staan), dan maar even uit- en aanzetten en dan heb ik meteen een fix.

@Xaverius: hoop echt dat je hem snel weer terug hebt, zeker met het oog op je halve. Maar, als het niet zo is: uiteraard vooral niet door laten beïnvloeden. Het blijft een hulpmiddel en geen noodzakelijk apparaat! al vraag ik me af of ik dat tegen jou moet zeggen, het het idee dat je vrij nuchter bent.

Wat betreft fix: ik leg 'm altijd voor het raam en ga me dan omkleden. Twee minuten later ben ik ready to go! Mijn ervaring is overigens dat als je eenmaal een fix hebt, hij 'm nooit meer kwijt raakt. Ik kan 'm omdoen en naar de WC gaan -jaja!- en daar heb ik dan zelfs nog een fix.

Ik gebruik de simple workout niet omdat hij gelijk stopt na de te lopen afstand. Ik wil ook graag mijn HR-herstel registreren, vandaar.
Nu staat die 4k echter als 1 lap in SportTracks. Handmatig splitsen is nogal wat arbeid. Hoe kan ik dit voortaan automatisch laten doen? Auto Lap lijkt alleen te werken bij simple workouts.
Thanks

Ik gebruik mijn horloge bij wedstrijden vooral om mijn snelheid in de gaten te houden. Ik herken zelf erg moeilijk hoe ik loop en dan is een snelheidsaanduiding vaak erg goed om er voor te zorgen dat ik niet te hard loop. Dan schaal ik aan de hand van de snelheid en het gevoel van de dag wat ik een beetje moet gaan lopen. Op kortere afstanden is zonder horloge niet zo'n ramp maar bij 21,1km heb ik deze echt "nodig".
Gelukkig heb ik nog mijn Polar 200sd achter de hand maar liever GPS dan footpod natuurlijk.

Stop de verwelking!
COVID19 resultaat: 30% meer hardgelopen dan ooit, langste afstand van 52 -> 69km gebracht
Is het niet zo dat de 305 echt alleen spatwaterdicht is? Heb zelf de 310 waar ik de afgelopen periode ook eens wat mee gezwommen heb, maar begreep dat de 305 maar over heel weinig water kan...Xaverius schreef op woensdag 11 augustus 2010 @ 13:59:
Ik heb vandaag mijn Forerunner 305 ingeleverd bij digitalstreet. Gisteravond is er tijdens de training regen in het schermpje gekomen en dat mag natuurlijk niet kunnen bij een toestel dat waterdicht is. Een regenbuitje moet hij dan gewoon tegen kunnen.
Trouwens over leuke hardloopdoelen. Heb mijzelf het meest zware doel gesteld nu. 2012 ga ik Spartathlon lopen. 246 km binnen 36 uur in Griekenland. Moet ik ook een oplossing vinden voor de 310. Misschien een stuk of 2 onderweg bij de drankposten laten neerleggen

Uit het boekje:the Runningman schreef op donderdag 12 augustus 2010 @ 00:28:
[...]Is het niet zo dat de 305 echt alleen spatwaterdicht is? Heb de 310 waar ik de afgelopen periode ook eens wat mee gezwommen heb, maar begreep dat de 305 maar over heel weinig water kan...
Dus een training in de regen van iets meer dan een uur zou dan toch geen problemen mogen opleveren?The forerunner is waterproof to IEC Standard 60529 IPX7. It can withstand immersion in 1 meter of water for 30 minutes.
Stop de verwelking!
Was ik al bang voor, aangezien alles van Garmin nu aan mijn fiets zit, lijkt mij het wel handig om voor een Garmin product te gaan. De prijs van de Garmin 310XT vind ik alleen beetje hoog, ook omdat ik zwemmen nu net het minst prettige onderdeel van een triathlon vind.MrAcid schreef op zondag 15 augustus 2010 @ 23:59:
Van Garmin niks. Er is wel een alternatief (redelijk nieuw) van Timex (www.timex.com) die nog niet leverbaar is. Alleen de Garmin 310XT is ook geschikt voor zwemmen in open water en alle andere horloges niet.
Ben zelf geen triatleet maar kijk anders eens op www.dcrainmaker.com, die gast is gadget-nerd (zoals wij) en een vrij behoorlijke triatleet en schrijft enorm uitgebreide reviews!

Anoniem: 221778
www.runningfreeonline.com
In januari 2009 werd Runsaturday opgericht voor sporters, die naast de standaard functies van een trainingssite ook een aantal onverwachte extra tools tot hun beschikking willen hebben. In tegenstelling tot wat de naam zou vermoeden is de site niet alleen geschikt voor hardlopers, maar juist voor triathleten en ook voor fietsers.
De eigenaar van het project is een Engelse triathleet en programmeur met de bijnaam Hollywoof (echte naam Stuart Lodge). Stuart luistert erg goed naar de wensen en opmerkingen van zijn gebruikers waardoor zeer regelmatige basis nieuwe features worden toegevoegd aan Runsaturday. Eind juli 2010 heeft de site meer dan 8000 atleten uit meer dan 70 landen.
Runningfreeonline ondersteunt veel verschillende instrumenten op trainingen te uploaden. Veel gebruikte fietscomputers zoals Garmin (Edge), Polar, iPhone, Nike, Sigma Rox 8.0/9.0, Suunto, Google MyTracks worden ondersteunt. Daarnaast kun je je gegevens ook overzetten van sites zoals RunningAhead, Sporttracks, Fetch of via GPX-files. Gewoon handmatig toevoegen kan natuurlijk ook.
Opgeslagen trainingen kunnen worden bekeken via verschillende invalshoeken. Bij Charts zie je grafieken met daarop hoogte, snelheid, cadans en hartslag. Via Map kun je tocht getekend zien over Google Maps. Deze informatie wordt nog informatiever bij Speed wanneer de snelheid in kleurtjes wordt geplot over Google Maps. Zo kun je dus heel duidelijk zien op welke punten je versnelde (of hongerklop had). Deze functies zijn natuurlijk alleen mogelijk als je gebruikt maakt van een GPS-apparaat.
Hetzelfde kan ook met je hartslag (bij Heart) en hoogte (Height).
De “Player” is een van de laatste toevoegingen. Hiermee kan je met je muis over een grafiek gaan waardoor je op de kaart precies kan zien waar je op dat moment was, hoe hard je ging, je hartslag, cadans en hoogte. Bij “3D” kun je al die informatie gebruiken om als het ware over je parcours heen te vliegen in Google Earth (je moet hierover wel even een plugin downloaden en je browser herstarten). Erg gaaf om zo bijvoorbeeld over de Alpe d’Huez of de Mont Ventoux te vliegen.
Sindskort worden alle trainingen netjes weergegeven in een mooie kalender, zodat je precies een overzicht hebt wanneer en hoever je getraind hebt. Deze informatie wordt ook nog gebruikt om bijvoorbeeld tot overzichtjes te komen over hoeveel je fietst en wat de verhoudingen zijn tussen de verschillende sporten.
Runningfreeonline gebruikers kunnen hun profiel vergrendelen zodat anderen niet hun trainingen kunnen inzien of, omgekeerd, alle gegevens delen en publiceren op bijvoorbeeld hun facebook-pagina. Daarnaast is er de mogelijkheid om foto’s en verhalen te publiceren en Boost's te geven aan andere gebruikers om hun te stimuleren hun grenzen te verleggen in hun sport.
Uitgebreide functies:
Naast de basisfuncties kun je ook je trips plannen in Google Maps of OSM/OCM. Je krijgt meteen een mooie hoogtegrafiek te zien met daarin rode segmenten wanneer de weg bijvoorbeeld meer dan 5% omhoog gaat. De site detecteert automatisch beklimmingen en via een bepaald algoritme wordt de beklimming gewaardeerd volgens hetzelfde principe als de beklimmingen in de Tour de France. Helaas betekent dat in Nederland vaak beklimmingen zonder ranking. Verder wordt de TBP weergegeven. De betekenis van de afkorting TBP wordt angstvallig geheimgehouden door Stuart, maar het geeft een zeer goede indicatie van de zwaarte van een tocht weer. Op die manier kun je dus een fietstocht van 2 uur door de polder vergelijken met de beklimming van de Alpe d’Huez.
Al deze kaarten en je uitgezette tochten kun je natuurlijk ook opslaan, delen, downloaden en later makkelijk aanpassen.
De nieuwste toevoeging van de site is TRIMP. Dit is een veelgebruikt algoritme (van SportTracks) wat aan de hand van je trainingen uitrekent hoe je conditie is en hoe vermoeid je bent. De site gebruikt alle informatie van je training om te zien hoe jouw vermoeidheid en conditie volgens dit model zou zijn. Dit is natuurlijk een grove benadering, maar geeft je wel meer inzicht in je lichaam.
Voordelen:
+alle basismogelijkheden
+veel uitgebreide mogelijkheden (TRIMP, planning van trainingen, TBP)
+eigenaar luistert erg goed naar wensen van gebruikers en komt soms binnen enkele weken met de gewenste nieuwe feature
+3D player is erg cool
Nadeel
-je moet even je weg vinden in alle mogelijkheden
-het forum wordt actief gebruikt door een man of 50
-je hebt een computer met minstens 1 GB geheugen nodig
310XT is wel heel tof met zwemmen. Fix blijft continu goed. Heb nu meermalen in open water gezwommen en resultaten zijn super. Hij is alleen idd wel prijzig.Radical1980 schreef op zondag 15 augustus 2010 @ 23:48:
Ik zit er aan te denken om volgend jaar deel te nemen aan triathlons. Welke andere optie dan de 310XT is hiervoor geschikt in verband met het onderdeel zwemmen.
Oh merde. Ik kende die site niet, maar die Timex Ironman is ook om bij te watertanden zeg! Maar wat is dat ding GROOT!! Die man schrijft trouwens wel super reviews. Heb weer wat te lezen voorlopig.MrAcid schreef op maandag 16 augustus 2010 @ 11:41:
Wat zou je willen weten tijdens het zwemmen dan? Er zijn bijvoorbeeld ook andere simpele horloges voor in het zwembad die banen tellen + stopwatch. Een Garmin en Timex doen ook allebei geen hartslag tijdens het zwemmen (werkt niet onderwater) dus dan moet je sowieso alweer een Polar hebben. Lastig inderdaad!
Ben zelf geen triatleet maar kijk anders eens op www.dcrainmaker.com, die gast is gadget-nerd (zoals wij) en een vrij behoorlijke triatleet en schrijft enorm uitgebreide reviews!
Als laatste even rechtstreeks to MrAcid. Heb jou trainingen van Evy op mijn site gezet. Tenminste, link naar jou site toe..

Zoals ik het zie geeft de 305 gewoon meer weer op het scherm en voor mijn gevoel heeft 'ie gewoon een hoog gadget-gehalte. Zoals uit mijn verhaal blijkt neig ik dus naar een 110. Wat zou een voornaamste reden zijn om toch voor een 305 te kiezen?
EDIT: foutje.. had als type 101 gezet, maar ik bedoel uiteraard de 110
EDIT 2: wat apart trouwens dat de 305 goedkoper is (volgens gpsshop.nl)?
[Voor 8% gewijzigd door speek1984 op 17-08-2010 09:46]

Ja, een 110 ziet er een stuk slanker uit maar dat weegt wat mij betreft echt niet op tegen de mogelijkheden die de 305 biedt. Daarnaast heb je van de 305 echt maar 30 seconde "last" tijdens het sporten, daarna voel je niet eens meer dat je hem omhebt.
[Voor 61% gewijzigd door MrAcid op 17-08-2010 10:32]
In hoeverre is dit horloge bestand tegen langdurige regenval? Ik las op het forum dat er iemand was waar het glas van binnenuit besloeg tijdens een regenbui. Het zou zonde zijn als je dit horloge niet fatsoenlijk kan dragen tijdens een flinke regenbui..
Let wel goed op waar je hem aanschaft, er zit nogal eens wat prijsverschil in tussen de éne winkel en de ander. Zeer te moeite waard om even te 'shoppen'.

De 305 lijkt mij wel erg groot, maar hoor inderdaad van meerderen dat dat snel went (hoewel ik wel echt dunne polsen heb). Maar het blijft apart dat ie (ongeveer) 40 euro goedkoper is, terwijl hij minder functionaliteiten heeft. Ik moet zeggen dat de 110 ook wel "degelijker" lijkt, ziet er meer als een geheel uit zeg maar.
EDIT:
@TheRunningman, thanks voor de tip. Zal ik zeker doen

[Voor 9% gewijzigd door speek1984 op 17-08-2010 11:21]
Op een 310XT gaat dat op basis van een barometer (=zeer precies) op alle anderen op basis van je GPS locatie (=een stuk minder precies).
Nee hoor, dat is niet waar. Hij meet gewoon de hoogte op basis van GPS-gegevens. Net zo (on)nauwkeurig als de andere modellen.MrAcid schreef op zaterdag 21 augustus 2010 @ 12:39:
Op een 310XT gaat dat op basis van een barometer (=zeer precies) op alle anderen op basis van je GPS locatie (=een stuk minder precies).
Een eventueel nauwkeurige meting, zoals the Runningman meldt, berust dan ook op louter toeval.

Overigens worden die gegevens achteraf gecorrigeerd met behulp van hoogtedata vanuit andere bronnen en dan klopt het vrij aardig. Als je wilt zien wat de hoogtegegevens die rechtstreeks door de Garmin zijn opgenomen zijn moet je linksonderin bij Elevation Corrections even "disabled" aanklikken. Dat kan alleen voor je eigen activiteiten. Die waarden die je dan zit zijn de waarden die live op je Garmin worden weergegeven.
Lock de bezel door 'start/stop' en 'lap/reset' tegelijkertijd in te drukken. Dan kan ie niet meer op hol slaan.Oscar Mopperkont schreef op dinsdag 24 augustus 2010 @ 13:14:
Heb sinds kort een 405, maar word af en toe echt helemaal gek van die touch bezel. Eergister sloeg dat ding vrijwel helemaal op hol omdat er wat zweet op kwam (gek genoeg zweet ik als ik hardloop). Nu las ik eerder dat KennetH het had over wat oefening. Zijn er misschien trics en tips voor het gebruik ervan?
Ik heb dit balletje al eens opgegooid hier, maar er kwam weinig reactie.
MrAcid in "Hardlopen (deel 5)"
Het heeft te maken met de lage snelheid en de afwijking die je bij GPS altijd hebt.
Een - extra aan te schaffen - footpod schijnt te werken.MrAcid schreef op donderdag 26 augustus 2010 @ 12:53:
Had er in het hardlooptopic laatst wat over geschreven, daar kwam dezelfde vraag langs.
MrAcid in "Hardlopen (deel 5)"
Het heeft te maken met de lage snelheid en de afwijking die je bij GPS altijd hebt.

nu wil ik een schema in een 'loop' houden totdat ik op stop druk. bijvoorbeeld:
1. 2 min hardlopen in zone 3
2. 2 min wandelen als rustpauze
3 begin weer met stap 1
Is dit mogelijk?
ik heb zitten zoeken maar kan het niet vinden. kan wel instellen dat hij een bepaald schema x aantal keer kan herhalen.
30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw

Je hebt de 305, 310XT en de 405, en de 405CX.
De 405 en de 405CX hebben het aanrakende draai ding/wiel wat me niet echt handig lijkt, maar zijn wel een stuk compacter dan de 305 en 310.
De 305 lijkt me dan weer een voorganger van de 310 welke dus nog geen ant+ ondersteuning bied. Ik weet echter niet of dit een nadeel is.
En dan zijn er natuurlijk nog de verschillende prijzen. De 305 is een stuk goedkoper dan de 310. Is een dergelijk prijsverschil rechtvaardig?
Tot nu toe gebruik ik altijd runkeeper op mijn iphone 3g alleen deze lijkt niet echt heel erg nauwkeurig te zijn. Vaak klopt er niks meer van zodra ik tussen bomen loop. Is dit een stuk beter bij de forerunners?
Oftewel help

Ja, maar dan weer niet zoals de 310XT met remote sync door een stokje aan je PC/laptop te koppelen en draadloos je exercises te syncen. Of heb ik het mis? Het zit in ieder geval niet standaard in de doos, dat ANT+ stokje.MrAcid schreef op zondag 05 september 2010 @ 10:07:
305 heeft ook ANT+ dus dan is de keuze snel gemaakt toch?
Niet dat ik dat het prijsverschil tussen de 310XT en de 305 daarmee gerechtvaardigd vind, maar dat ter zijde.
Doe gewoon de 305, tenzij je het geld kunt missen voor een 310XT. Maar de featureset is niet fantastisch beter.
[Voor 22% gewijzigd door iNSaNe-oNe op 05-09-2010 12:45]
Volgens mij is de ANT+ die op de 305 zit voor de heartrate monitor en niet voor data versturen naar je computer. Maar goed ik vind het niet echt veel moeite om de 305 in de cradle te stoppen om data eraf te halen. Dat gaat immers helemaal automatisch na hem aan te sluiten.iNSaNe-oNe schreef op zondag 05 september 2010 @ 12:43:
[...]
Ja, maar dan weer niet zoals de 310XT met remote sync door een stokje aan je PC/laptop te koppelen en draadloos je exercises te syncen. Of heb ik het mis? Het zit in ieder geval niet standaard in de doos, dat ANT+ stokje.
Niet dat ik dat het prijsverschil tussen de 310XT en de 305 daarmee gerechtvaardigd vind, maar dat ter zijde.
Doe gewoon de 305, tenzij je het geld kunt missen voor een 310XT. Maar de featureset is niet fantastisch beter.
Dat gaatje:
- slibt langzaam dicht met zweet en troep, waardoor de piepjes onhoorbaar worden
- laat vocht door, waardoor op den duur oxidatie optreedt in het apparaat
Behalve de punten die Ragger opnoemt dan natuurlijk. Maar lijkt mij dat je die gaatjes wel schoon moet kunnen maken.
Wat de hoogte betreft: op vlak gebied klopt het inderdaad voor geen meter, maar deze zomer ben ik ermee in de bergen wezen wandelen, en dan correspondeerde de hoogte meestal wel redelijk met de hoogte die op de zwitserse wegwijzerpalen stond (en op 2400 m hoogte maakt 10 m meer of minder niet echt veel uit)
Het formaat is iig geen probleem, dat went heel snel.
Edit: ik had de openingspost niet gelezen, maar daar staat nog heel veel handigs in. Dat maakt m'n intervalletjes een stuk gemakkelijker.
[Voor 6% gewijzigd door Bahviaan op 13-09-2010 13:12]
Omsk is een mooie stad, maar net iets te ver weg.

http://connect.garmin.com/activity/17173893
zo ook de Kala Patthar 5.636m
http://connect.garmin.com/activity/17173862
Maar daar verschillen de meningen over wat de precieze hoogte is.
Wikipedia: Kala Patthar
5.545m of 5.644m (waarbij die 2e natuurlijk weer akelig dichtbij m'n 305 komt)
[Voor 6% gewijzigd door monkel op 13-09-2010 13:32]
Zou alleen niet echt weten wat ik erbij zou willen hebben in mijn 305.
De grootte went en met die eigen dataschermen is het toch wel lekker om alles in één scherm te hebben.
Het gps-signaal is soms moeilijk te vinden (behuizing en bomen), maar daarna blijft het altijd okay. Tijdens m'n eerste loopje schrok ik van de onnauwkeurigheid, maar tussen de hoge gebouwen is het blijkbaar onmogelijk om goed de positie te bepalen en schoot de route telkens uit de bocht. Ook in het park wijkt de route regelmatig van het pad af (altijd dezelfde plaatsen) zodat je uiteindelijk 1-2% teveel uitkomt. Alleen op rechte wegen zonder gebouwen bomen en viaducten werkt de gps perfect.
De momentane snelheid is zeer onnauwkeurig of eigenlijk zinloos om op af te gaan, want terwijl ik erg constant loop schommelt de snelheid zo tussen 10 en 20 km/uur met alleen maar pieken en dalen, en slechts op die lange rechte weg krijg je een enigszins vlakke grafiek. Maar juist de gemiddelde snelheid over de tot dan toe afgelegde weg (of afgelegde ronde) is waar het me om gaat, en dat convergeert (afgezien van de procent afwijking) wel naar de werkelijkheid.
Hij heeft nog nooit dienst geweigerd, maar bij zweet of nat weer wordt het lastig de ring te bedienen. Het overzetten van de gegevens naar de laptop gaat vrijwel altijd soepel, behalve af en toe een fout halverwege, en ook ik had moeite om de data alsnog over te krijgen, maar vond ook de 'Force Send' functie. Bij mijn vraag hierover aan de helpdesk gaf Garmin totaal niet thuis (nooit een antwoord terug gehad). De hoogtemeter is ook vrij nutteloos op het platteland, en als je even een viaduct overgaat, blijk ik zo'n honderd meter omhoog en omlaag te zijn gegaan, wel knap van mezelf:-) Harstlagmeter werkt wel nauwkeurig voor mijn gevoel.
Voor de rest alleen maar lof over het apparaatje, en voor mij geen Polar meer, want dat was net een computer zo vaak als die in storing ging en gereset moest worden. De software en Garmin Connect bevallen me prima, en leuk dat je van iedereen wereldwijd kan afkijken hoe degene traint, zodat je wat schema's af kan kijken of leuke routes kan overnemen. Een aanrader voor iedereen die meer wil dan alleen maar doelloos rondrennen!
De data scansnelheid heb ik op smartrecording staan. Zijn er gebruikers die dit speciaal op 1 seconde zetten voor een wedstrijjd of andere speciale omstandigheden?

Of dat de 100 extra euro's waard is, dat is ieder zijn mening. Ik vind al met al van wel. Ook omdat ik veel lange duurlopen doe en het fijn vind dat de garmin ook bij 8+ uren nog batterij heeft.
Wat me wel echt tegenvalt is de hoogtemeting in de stad. Moet je uit onderstaande hoogtegrafiek maar eens proberen af te lezen dat ik de Van Brienenoord brug op en af gelopen heb (en ik kan je stiekem verklappen dat die wel iets hoger is dan 8m).
http://connect.garmin.com/activity/51255289
Elevation Corrections cross reference the horizontal position (latitude/longitude) provided by the GPS with elevation data that has been acquired by professional surveys. When corrections to elevation data are made, each trackpoint of your activity now contains the elevation from the web service, not the elevation provided by your GPS device.
Garmin Connect selectively applies corrections to depict a more realistic representation of your elevation experience. Activities recorded from devices without a barometric altimeter are enabled with Elevation Corrections by default. Alternatively, activities recorded by devices with a barometric altimeter generally contain accurate elevation data and therefore Elevation Corrections are disabled by default. For those users who are familiar with the MotionBased Gravity service, this is the same service.

Anyways, het blijft een fantastisch apparaat. Had alleen gehoopt dat ik op weg naar de 7HL wat gerichtere informatie over hoogtetraining er uit kon krijgen.
It's always funny until someone gets hurt and then it's just hilarious. FNM
Anoniem: 221778
Maar blijkbaar geen grote veranderingen. Of toch?