• poefel
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 23-04 08:47
Ik heb een Garmin Forerunner 405 voor het hardlopen. De snelheid wisselt tijdens het rennen behoorlijk, ca. 1 km/h nauwkeurigheid, en dit maakt het feitelijk onbruikbaar tijdens het rennen. 0.1 km/h zou wenselijk zijn. De gemiddelde snelheid (over bijvoorbeeld 1 km) lijkt wel beter te kloppen.

De software (Garmin Connect, online) geeft de mogelijkheid data uit te voeren, bijvoorbeeld als kml bestand (formaat van Google Earth). Ik heb dit ingeladen in Matlab om er wat berekeningen op uit te kunnen voeren. Hieruit maak ik op dat de Forerunner ongeveer iedere 5 s een datapunt opslaat, met tijd en locatie. De snelheid lijkt gewoon te worden berekend uit het verschil in plaats en het verschil in tijd tussen twee punten. De nauwkeurigheid wordt bepaald door de fout in plaats en die in tijd. Die van de plaats is ca. 8 m, dit geeft het apparaat aan. Van de tijd zou je verwachten dat de fout verwaarloosbaar is, echter de tijd wordt slechts in seconden nauwkeurig opgeslagen, dus dit is zeker niet verwaarloosbaar.

Voor de afwijking in plaats is nog wel te corrigeren, bijvoorbeeld door aan te nemen dat de snelheid en richting niet plots veranderen, of door ervanuit te gaan dat je een vast parcours volgt. Maar de spreiding in tijd is willekeurig. Bovendien lijkt me dat de tijdsonnauwkeurigheid technisch onnodig is.

De Forerunner 305 heeft hetzelfde probleem.

Weet iemand hier iets vanaf?
Is dit iets van de Garmin Forerunner of is dit inherent aan GPS?

• jasper_online
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 08-01 21:01
Als je Garmin alleen gebruik maakt van GPS, dan kan de nauwkeurigheid makkelijk best een stuk afwijken, 10meter is niet heel gek.
Het ligt heel erg aan hoe de ontvanger omgaat met de coordinaten, je krijgt bijvoorbeeld ook door hoe precies het signaal is, de HDOP genoemd.
Als je door een gebouwde omgeving loop is de afwijking en, dus de HDOP, groter. Als je garmin er voor kiest om ongeacht van de kwaliteit van het signaal om de 5sec data op te slaan kan je vervelende afwijkingen krijgen..

--edit:

Als je in open gebied traint zonder dat het signaal weerkaatst kan worden, bijvoorbeeld in een park waar weinig bomen staan, zou de nauwkeurigheid van het GPS signaal makkelijk binnen 4 meter nauwkeurig moeten zijn.

[Voor 18% gewijzigd door jasper_online op 22-04-2010 15:15]

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19-05 21:04

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

"Forerunner 305 accuracy" maar eens door Google halen... Berichten daarover zijn ongeveer zoals jij beschrijft.

GPS is sowieso onnauwkeurig; 10m afwijking is inderdaad ingecalculeerd alsmede de gemiddelde snelheid tussen 2 punten afhankelijk van het aantal metingen per seconde.

In de 305 Owners Manual, pagina 64 (Engelse PDF) staat ook beschreven dat ze de accuracy houden op ongeveer 10 meter bij 50% bewolking.

/edit: lol @ Wikipedia: BGM-109 Tomahawk -> "Over water, the Tomahawk uses inertial guidance or GPS to follow a preset course; once over land, the missile's guidance system is aided by Terrain Contour Matching (TERCOM). Terminal guidance is provided by the Digital Scene Matching Area Correlation (DSMAC) system or GPS, producing a claimed accuracy of about 10 meters."

[Voor 31% gewijzigd door MAX3400 op 22-04-2010 15:22]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• MrAcid
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
@TS

Je kunt proberen om de GPS refresh rate hoger te zeggen (1 keer per seconde) in plaats van op de standaard "Smart" stand. Verder is dit inherent aan GPS: je blijft altijd deze afwijking houden. Op de 0,1km/h precies zien hoe hard je loopt gaat niet lukken. Wat, mijns inziens (daar gebruik ik hem zelf ook voor) ook veel zinvoller is, is om elke kilometer of 500m (als je vaker updates wilt) een gemiddelde snelheid (of tempo, wat iets gangbaarder is tijdens het lopen) in beeld te krijgen. Hiervoor schakel je de "auto-lap" functie in.

• poefel
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 23-04 08:47
Die auto-lap functie gebruik ik inderdaad veel.

Ik dacht alleen ooit ergens gehoord te hebben dat GPS erg nauwkeurig is in snelheid. Maar ik geloof dat hiervoor dan wel een andere meetmethode, op basis van Dopplerverschuiving, gebruikt wordt. Dit zal wel niet in de Garmin ingebakken zitten.

Toch blijf ik het raar vinden dat de nauwkeurigheid van het tijdssignaal maar op seconden nauwkeurig is. Hier is toch zonder nieuwe techniek een (weliswaar kleine, maar toch) verbetering te halen. Ik denk zelfs dat dit met een patch van de software geregeld kan worden.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee