Het grote sporthorloge met GPS topic.

Pagina: 1 ... 328 329 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• HenkS
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 08-02 22:15

HenkS

Da_king alias HenkS

Gonadan schreef op maandag 26 januari 2026 @ 08:44:
[...]

Het is een kwestie van perceptie. Een horloge wat licht geeft vind ik ook schreeuwerig oplichtend, daarom zou ik dat ook liefst nooit willen. Uiteraard zit er wel een verschil tussen laagste stand en de kamer verlichten met je wijzerplaat, maar dan nog wil ik gewoon dat hij simpelweg niet zelf licht uitstraalt. En dat geldt ook voor @schumi1986 ook gok ik, persoonlijke voorkeur. :)
op mijn garmin 8, heb ik om deze reden ook de optie 'red shift' aan staan van 10pm tot 7am, als ik op mijn horloge kijk dat de (slaap)kamer niet verlicht wordt.. Dat Red shift werkt echt top, (je kunt ook andere kleur instellen dan 'red' ook al heet het red shift.
maar ideale oplossing om veel minder licht in de ruimte te hebben op bepaalde tijdstippen.

zelf vind ik amoled en de scherpte heerlijk, ook tijdens het sporten, super goed afleesbaar en scherp, en je houdt toch enorm lange batterij duur (mits geen always on). Echter in de avond wil ik dat niet en dan werkt die optie 'red shift' top.

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15:17
Ik heb nu al een tijdje dat mijn Garmin Pro 7s uit zichzelf continue accessoires vindt van mensen die ik passeer. Dan is er een groepje wielrenners voorbij gekomen en dan heb ik de optie om een sensor toe te voegen. Die kan ik dan wel weer weg klikken, maar het is best irritant.

Ook heb ik het idee dat mn batterij net iets sneller op is.

Ik heb het horloge al opnieuw opgestart, (volgens mij) alle settings doorgelopen maar nog niks kunnen vinden dat dit gedrag stopt.

Herkent iemand dit? Misschien een bug?

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online
Hathi schreef op maandag 26 januari 2026 @ 08:58:
[...]

Ik vraag me wel een beetje af in hoeverre de 8 Pro gezien moet worden als de volwaardige opvolger van de 8. Dat was bij de 7 Pro/Epix Pro wel het geval, maar de 8 Pro bestaat maar uit een paar verschillende modellen. Er zijn geen 43mm versies en ook geen goedkopere versies zonder sapphire en titanium behuizing. Ook geen versies met een wat opvallender bandje/behuizing. En dus geen solar (met MIP) versies.
Dus ik ben benieuwd wat we (eind dit jaar/begin volgend jaar?) bij de Fenix 9 nog weer terug gaan zien. De 43mm zullen ze echt niet volledig mee gaan stoppen. Persoonlijk verwacht ik tegelijk met de Fenix 9 op zijn minst ook nog wel een Enduro 4 met MIP.
Het is sowieso wat gek want de non-pro modellen waren eigenlijk meer opvullers tussen de (in mijn ogen) serieuzere upgrade die Pro genoemd worden.
Een soort marktetingtruc ook wellicht want de non-pro in de reeks valt vaak wat tegen, maar ja, dat is ook 'maar' een non-pro. En dan kunnen ze bij de Pro weer lekker extra vragen want dat voelt dan als meer upgrade. :P

Ben inderdaad erg benieuwd hoe het Garmin porfolio zich de komende jaren gaat ontwikkelen.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | RF 24-70 f/2.8 L | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Hathi
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 16:56
Nouja dat woordje Pro is niet altijd gebruikt bij de tussentijdse upgrade. Bij de Fenix 3 kwam er een HR variant met flinke upgrades. Bij de 5 werd dat de plus.
En bij de Fenix 6 werd het helemaal gek, de non-pro en pro kwamen tegelijk. Maar dan had je ook nog de sapphire versies die het woordje Pro niet in de naam hadden zitten, maar wel die functies hadden. Daar was de tussentijdse upgrade alleen dat er ook Pro Solar versies kwamen van de kleinere (42 en 47mm) maten. De grotere 6X heeft geen tussentijdse upgrade gehad toen.
Bij de 7 werd het ietsje overzichtelijker. Dat begon met de 7 en ruim een jaar later werd die opgevolgd door de Pro met best wel interessante upgrades. Wou je MIP/Solar dan had je de Fenix, wou je Amoled, dan had je de Epix.
En nu bij de 8 is het weer een puinhoop ;-)
Alles heet weer Fenix. De maten staan nu in de naamgeving, dat is wellicht juist wel duidelijker, want dat stukje was bij de 7/epix juist weer onoverzichtelijk. Naast de keuze tussen wel/geen sapphire heb je ook de keuze uit amoled of mip/solar, tenzij je voor de 43mm variant kiest. En de Pro is dan wel weer de opvolger, maar ook weer niet voor alle modellen. Ohja, dan vergeet ik ook nog de Fenix E modellen, wat eigenlijk gewoon weer oude non-pro epix modellen zijn. En de Enduro natuurlijk nog, die vaak een tussenstap overslaat, maar dat geldt ook voor de Forerunner 9xx wat toch een beetje werd gezien als de goedkopere fenix en niet zo vaak een nieuwere versie krijgt als de fenixen.
DC Rainmaker schreef er in 2023 ook wat over: https://www.dcrainmaker.c...se-history-explained.html

Overzichtelijk en voorspelbaar is het dus absoluut niet bij Garmin. Vind ik ergens ook wel wat hebben, want bij Apple kan je er de klok gewoon op gelijk zetten dat er jaarlijks in september nieuwe Apple Watches komen, dat is haast saai wat mij betreft.

En uiteraard heb je bij Garmin ook alle afgeleiden van de Fenixen nog zoals de tactix, quatix, descent, D2, marq en ik vergeet er vast nog wat.

• junction00
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 03-02 23:03
Ik overweeg om mijn eerste sports(smart)watch te kopen, maar heb een paar vragen aan ervaren gebruikers over de Amazfit Active 2 Round.

Gaat het mijn leven eenvoudiger maken of juist meer tijd kosten (minder tijd kosten om repeterende taken zoals prestaties te loggen en te bewaren voor de lange termijn in vergelijking met de tijd die het kost om de smartwatch in te stellen, synchen, updaten, etc. m.a.w. is de smartwatch high maintenance)?
Hoe lang blijft het horloge bruikbaar (m.a.w. planned obsolence van bijvoorbeeld map upload ondersteuning door de Zepp app)?

Even een korte achtergrond.
Begin jaren 90 begon ik met lopen. Je pakte je stopwatch (die het overigens nog steeds doet), rende de deur uit en Klaar!
Begin jaren 2000 begon ik met hartslagmeting te lopen. Je pakte je HR horloge (die het nog steeds doet), deed je borstband om. Rende de deur uit en Klaar!
Begin jaren 2010 begon ik met hartslagtracking te lopen. Je pakte je HR horloge (die het begint te begeven maar na reparatie nog aardig doet), doet je borstband om, stelt de HR trainings zones in, reset alle statistieken. Rende de deur uit, schreef naderhand de statistieken over in je logboek en eindelijk Klaar.
Anno 2020 is er de smartwatch: GPS, Off-line maps synchen, route files maken, uitzoeken hoe er off-line muziek op te krijgen, borstband pairen (voor HITT), oordopjes pairen, trainingsplan maken en uploaden, statistieken downloaden voor off-line storage, enz. enz. Ga ik überhaupt nog aan lopen toekomen met zo'n ding? Of heb ik alle features pas een beetje door wanneer het product al 3 jaar EOL is en ik al weer twee nieuwe watches heb moeten aankopen om dezelfde features werkend te houden?

De Amazefit Active 2 is gereleased op 2025-01 en de EOL is gepland op 2027-01 [bron Zepp]. Er is dus nog maar minder dan een jaar software support.

Ik heb de volgende concrete vragen over de Amazfit Active 2 Round (zonder NFC):

[list]
• 1. Blijft off-line maps uploaden naar de watch werken na EOL?
• 2. Wat stopt er met werken na de EOL datum.
• 3. Maken de watch en benodigde Zepp App inbreuk op je persoonlijke levenssfeer?
• 4. Kan ik hardloop statistieken exporteren naar externe opslag voor bewaren op lange termijn?
• 5. Hoe krijg ik off-line muziek werkend? (Is US instellen als land mogelijk of geeft dat andere onoverkomelijke problemen?)
• 6. Gebruikt de NFC variant meer batterij en meer firmware / OS geheugen?
• 7. Kan ik de watch debloaten? (van de 160 trainingsmodi gebruik ik er slechts een handje vol).
• 8. Hoeveel trainingen kan je in het horloge geheugen opslaan (hoeveel ruimte neemt een trainingslog in beslag)?
• 9. Hoe kan ik alle features van de watch blijven gebruiken na EOL? (Is er off-line PC companion software.)
• 10. Wat moet ik er nog bij aanschaffen (welke ECG borstband is te koppelen, betaalbaar en goed?, abonnementen wellicht??)

[ Voor 0% gewijzigd door junction00 op 27-01-2026 14:50 . Reden: Amazfit komt niet in dit topic voor. Er uit laten springen. [bgcolor=#e64336] werkt niet. ]

• dirkjesdirk
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11:54
Gonadan schreef op maandag 26 januari 2026 @ 08:44:
[...]

Het is een kwestie van perceptie. Een horloge wat licht geeft vind ik ook schreeuwerig oplichtend, daarom zou ik dat ook liefst nooit willen. Uiteraard zit er wel een verschil tussen laagste stand en de kamer verlichten met je wijzerplaat, maar dan nog wil ik gewoon dat hij simpelweg niet zelf licht uitstraalt. En dat geldt ook voor @schumi1986 ook gok ik, persoonlijke voorkeur. :)
Eens. Een passief scherm is voor mij een must. Achtergrondverlichting gaat alleen aan met een tik of druk op de knop. Dan kan OLED 10x mooier zijn, maar een MIP scherm geeft gewoon een veel rustigere uitstraling.

Ik heb nu een Fenix 7 pro die nog wel even mee kan. Als Garmin hiermee stopt, ga ik weer terug naar Pebble.

Grootgebruiker van MS Word. Maar het wordt nooit perfect...

• Steeffoon
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 11:06

Steeffoon

Smartphone-nerd

Ik heb een loopband gekocht en heb een handige Loopband-modus gevonden in de Garmin-app op de smartwatch. Die gebruikt. Ik merkte tijdens het hardlopen dat de teller nogal afweek qua afstand. Blijkbaar kan je aan het eind aangeven wat de loopband aangaf qua kilometers, maar ik heb dit niet precies bijgehouden deze keer. Slaat de Garmin dit op voor volgende keren, of vraagt hij dat iedere keer? Mocht hij het opslaan, waar kan ik dit aanpassen?

DroidApp.nl - KIA EV3 GT-PlusLine / Pixel 10 Pro XL & meer Android / MacBook Air

• Baserk
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 07-02 14:28
HenkS schreef op maandag 26 januari 2026 @ 15:13:
[...]
op mijn garmin 8, heb ik om deze reden ook de optie 'red shift' aan staan van 10pm tot 7am, als ik op mijn horloge kijk dat de (slaap)kamer niet verlicht wordt.. Dat Red shift werkt echt top, (je kunt ook andere kleur instellen dan 'red' ook al heet het red shift.
Vraagje, hoe heb jij voor de functie 'Red Shift' precies de tijdstippen '10pm tot 7am' ingesteld?
Ik heb op mijn Fenix 8 Amoled, sw versie 20.29, alleen de opties 'aan', 'uit' en 'na zonsondergang'...

Romanes eunt domus | AITMOAFU

• DON PAPA
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 17:42

DON PAPA

Tweaker-fan

Steeffoon schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 16:45:
Slaat de Garmin dit op voor volgende keren, of vraagt hij dat iedere keer? Mocht hij het opslaan, waar kan ik dit aanpassen?
Bij instellingen > gezondheid en welzijn > aangepaste staplengte

[ Voor 39% gewijzigd door DON PAPA op 27-01-2026 17:22 ]

• Steeffoon
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 11:06

Steeffoon

Smartphone-nerd

DON PAPA schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 17:08:
[...]

Bij instellingen > gezondheid en welzijn
[Afbeelding]
Dit is echt wat anders dan ik bedoelde, dat gaat echt over de loopband zelf.

DroidApp.nl - KIA EV3 GT-PlusLine / Pixel 10 Pro XL & meer Android / MacBook Air

• DON PAPA

DON PAPA

Tweaker-fan

Ow ik dacht dat je jouw stap afstand in je Garmin goed wou zetten, verkeerd begrepen dus

• wezep
  • Registratie: Oktober 2000
  • Nu online
Heeft iemand al eens last gehad van zogenaamde ghost buttons bij een Fenix 8?
Horloge werkt perfect, maar tijdens hardloopactiviteit heb ik al 2x gehad dat de knoppen spontaan worden ingedrukt, maar dan niet fysiek.
Horloge gaat dan bv naar de muziek stand of naar de instellingen van de activiteit.

Online lees ik een fix mbv calibratie van de knoppen. Iemand ervaring mee?

• ascent
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 02-02 08:01
wezep schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 21:48:
Heeft iemand al eens last gehad van zogenaamde ghost buttons bij een Fenix 8?
Voordehand liggende tegenvraag, staat touch aan of uit ? En daarbij, treedt het ook op als je de buttons "locked" tijdens je workout?

• wezep
  • Nu online
ascent schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 22:00:
[...]

Voordehand liggende tegenvraag, staat touch aan of uit ? En daarbij, treedt het ook op als je de buttons "locked" tijdens je workout?
Touch staat uit. Zal eens testen met locked buttons. Maar ook al zou dat werken, dat heeft niet mijn voorkeur.

• Foxhenkie
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 30-01 18:30
Hallo allen,

Ik heb een vraag over mijn Garmin Fenix 8 waar ik niets over kan vinden.

Waarom staat er bij koersen aantal 2, en als ik dan doorklik staan er ineens 4 ? Terwijl aantal op 2 blijft staan?
Als ik dan de dubbele weghaal is ook het origineel weg. Ik heb het met meerdere koersen getest.
Heeft iemand dit ook?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yH4LCJKWoYWXJCQngQSH8AveUvA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hFpX7ibF85mbRymcx0OauRnB.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yzwweZhDBO3lMWIBEolIa7HB2S4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Avd8sErDxcEql5pCLpFmpMbM.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tWI2dbSxaXBmdr1ZKdSU2GmFodw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VydnfleCP9XuTB7WImeZSf0T.jpg?f=fotoalbum_large

• loyske
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 16:25
Baserk schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 17:02:
[...]

Vraagje, hoe heb jij voor de functie 'Red Shift' precies de tijdstippen '10pm tot 7am' ingesteld?
Ik heb op mijn Fenix 8 Amoled, sw versie 20.29, alleen de opties 'aan', 'uit' en 'na zonsondergang'...
Die tijdstippen zijn de slaapstand. je kan dan Red Shift aanzetten tijdens de slaapstand.
Instellingen -> Systeem -> Slaapstand -> Scherm

• Gonadan
  • Nu online
Nou, mijn vriendin heeft even in een opwelling een Venu 4 besteld. Mazzel dat er nog één was bij ING voor een stuk minder.

Ze had een Venu 2s maar die begon met regelmaat uit te vallen bij het betalen. En dan niet meer aan willen tot hij aan de lader hing, maar dan wel ineens weer op 30-40% staan (wat hij ook had voor het uitvallen).
Eerder heb ik nog gezocht naar oplossingen en vond wel dingen over resetten of kalibreren, maar onderhand vonden we zoveel gelijke ervaringen dat het er op lijkt dat er gewoon een einde zit aan de 2s. Aangezien hij al zo'n vier à vijf jaar oud was had ze geen zin meer om allerlei dingen te gaan proberen en was er vrij snel uit dat er een nieuwe moest komen. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Jero_B
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 16:59
Gonadan schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 10:53:
Nou, mijn vriendin heeft even in een opwelling een Venu 4 besteld. Mazzel dat er nog één was bij ING voor een stuk minder.

Ze had een Venu 2s maar die begon met regelmaat uit te vallen bij het betalen. En dan niet meer aan willen tot hij aan de lader hing, maar dan wel ineens weer op 30-40% staan (wat hij ook had voor het uitvallen).
Eerder heb ik nog gezocht naar oplossingen en vond wel dingen over resetten of kalibreren, maar onderhand vonden we zoveel gelijke ervaringen dat het er op lijkt dat er gewoon een einde zit aan de 2s. Aangezien hij al zo'n vier à vijf jaar oud was had ze geen zin meer om allerlei dingen te gaan proberen en was er vrij snel uit dat er een nieuwe moest komen. :P
Ik had hetzelfde gedrag met m'n venu2. Met trilmotor uit leek het iets beter maar waar hij eerst bij +- 20% wel eens uitviel gebeurde dit nu al bij 50%. Ik heb een FR970 gekocht om mezelf te trakteren >:)

• HenkS

HenkS

Da_king alias HenkS

Baserk schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 17:02:
[...]

Bij watch settings, heb je focus modes en daar heb je de focus mode 'sleep' die je een van-tot tijd kunt geven en de focus mode kun je enorm personaliseren, ook of je wel of geen berichtje, meldingen etc etc krijgt, maar daar zit ook ergens de optie red shift aan of uit

• jvbijleveld
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 08-02 19:48
Gonadan schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 10:53:

Ook gehad ja, en mede daarom ook de volgende stap naar een FR965 gezet. Maar wel contact met Garmin gezochtt. Na het overleggen van een battery widget rapport (zo eentje die het batterij % in een grafiek plot) waaruit bleek dat bij 50% batterij het horloge uitvalt, mocht ik hem opsturen, en heb ik kosteloos een refurbished model retour gekregen :)

...

• Gonadan
  • Nu online
jvbijleveld schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 13:31:
[...]

Ook gehad ja, en mede daarom ook de volgende stap naar een FR965 gezet. Maar wel contact met Garmin gezochtt. Na het overleggen van een battery widget rapport (zo eentje die het batterij % in een grafiek plot) waaruit bleek dat bij 50% batterij het horloge uitvalt, mocht ik hem opsturen, en heb ik kosteloos een refurbished model retour gekregen :)
Hoe lang had je hem toen?

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• jvbijleveld
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 08-02 19:48
Een jaar of 3. Ruim buiten de garantie in ieder geval. Maar online gelezen dat er genoeg klachten over zijn, dus wellicht dat dat de reden is voor Garmin om uit coulance hier niet zo moeilijk over te doen.

...

• Gonadan
  • Nu online
jvbijleveld schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 13:35:
[...]

Een jaar of 3. Ruim buiten de garantie in ieder geval. Maar online gelezen dat er genoeg klachten over zijn, dus wellicht dat dat de reden is voor Garmin om uit coulance hier niet zo moeilijk over te doen.
Het verschilt nogal hoe ze reageren viel mij op. De één had pech, de ander mocht met korting wat krijgen en jij blijkbaar een vervanger. Zit niet echt een duidelijke lijn in wat men krijgt.

Mijn vriendin was het vertrouwen in dit ding al kwijt, en als je dan toevallig kijkt naar nieuwe versies dan begint het wel te kriebelen. En toen die 4 een zaklamp bleek te hebben waren alle alternatieven direct van tafel. :D

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• DON PAPA

DON PAPA

Tweaker-fan

Vandaag een Venu X1 binnen gekregen, maar wat een verschil in gewicht met mijn Fenix 7X pro. Het draagcomfort is hierdoor een stuk fijner, ook het scherm valt mij totaal niet tegen, nadat ik de helderheid wat heb aangepast, zie ik eigenlijk heel weinig verschil met het Fenix 7X scherm. Ik ben dan ook zeer positief verrast door de Venu X1 en denk dat ik straks afscheid van de Fenix ga nemen omdat ik anders bang ben dat hij in een la gaat belanden. Ik hoop alleen nog een mooi zwart titanium bandje te vinden, want het orginele titanium bandje (26mm) dat ik bij de Fenix heb past helaas niet op de Venu (24mm). Mocht iemand een webshop weten die een zwart titanium bandje (24mm) verkopen, dan hoor ik het graag.

• Stan-ID4
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 29-01 17:15
Hallo allemaal, ik ben momenteel gebruiker van een fenix 7 sapphire solar. Deze gebruik ik voor hardlopen, crossfit workouts, hyrox en obstacle runs. de batterijduur is met ingeschakelde multiband gps zo'n 12-13 dagen. Sporten doe ik 3-4 keer per week.
Nu wil ik graag overstappen naar de fenix 8. ik heb de amoled sapphire op het oog. Wat is jullie ervaring met de batterijduur van dit horloge?

Er staat veel online met allerlei theoretische waardes, maar hoor het liever direct van een actieve gebruiker.
Hoe is het display bij gebruik buiten? er wordt gesuggereerd dat de leesbaarheid een stuk slechter is dan de MIP displays.

Hoor het graag van jullie.

• Hathi
Als Epix Pro 47mm gebruiker, die heel erg vergelijkbaar is met de Fenix 8 amoled alleen bij de 47mm een 0,1inch kleiner scherm, laad ik hem 1x per week op. Waarbij ik gemiddeld 4x per week sport waarvan 2 of 3x met GPS. Hoewel de accu na een week dan meestal nog niet echt leeg is, maar nog wel een procentje of 15 tot 30 over heeft. 10 dagen moet haalbaar zijn. Always on heb ik wel uit staan.
Met de afleesbaarheid in zon heb ik echt 0,0 problemen waarbij ik de helderheid standaard op standje 1 van de 3 heb staan en bij activiteiten op 2 van de 3, dus hij zou zelfs nog helderder kunnen.

• Stan-ID4
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 29-01 17:15
Hathi schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 16:41:
Als Epix Pro 47mm gebruiker, die heel erg vergelijkbaar is met de Fenix 8 amoled alleen bij de 47mm een 0,1inch kleiner scherm, laad ik hem 1x per week op. Waarbij ik gemiddeld 4x per week sport waarvan 2 of 3x met GPS. Hoewel de accu na een week dan meestal nog niet echt leeg is, maar nog wel een procentje of 15 tot 30 over heeft. 10 dagen moet haalbaar zijn. Always on heb ik wel uit staan.
Met de afleesbaarheid in zon heb ik echt 0,0 problemen waarbij ik de helderheid standaard op standje 1 van de 3 heb staan en bij activiteiten op 2 van de 3, dus hij zou zelfs nog helderder kunnen.
Ok dank je. Nu haal ik met mijn 7 13 dagen dus de 8 verbruikt dan net wat meer. Ik overweeg nog de fenix 8 solar, met het MIP display, maar dan heb je niet de rijke kleuren. de 7pro solar zou ook een optie kunnen zijn. ai lastig kiezen.
Stan-ID4 schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 16:17:
Hallo allemaal, ik ben momenteel gebruiker van een fenix 7 sapphire solar. Deze gebruik ik voor hardlopen, crossfit workouts, hyrox en obstacle runs. de batterijduur is met ingeschakelde multiband gps zo'n 12-13 dagen. Sporten doe ik 3-4 keer per week.
Nu wil ik graag overstappen naar de fenix 8. ik heb de amoled sapphire op het oog. Wat is jullie ervaring met de batterijduur van dit horloge?

Er staat veel online met allerlei theoretische waardes, maar hoor het liever direct van een actieve gebruiker.
Hoe is het display bij gebruik buiten? er wordt gesuggereerd dat de leesbaarheid een stuk slechter is dan de MIP displays.

Heb sinds een 2 weekjes de Forerunner 970 komend vanaf de 955 en ik denk dat ik de 7-10 dagen wel haal (geen AOD, ~3x sporten per week met GPS... maar dat is dan zeg 30 tot 45 min per keer).

Hier nog geen enkel probleem met leesbaarheid, maar de grote test is natuurlijk de zomer wanneer de zon volle bak schijnt. We gaan het merken.

Maar hier nog geen spijt, ziet er super mooi uit en ja... Het altijd aan van MIPS is fijn, net als leesbaarheid in de zon, maar accuduur valt me tot nu toe nog heel erg mee en ziet er prachtig uit.

• PeaceNlove
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online

PeaceNlove

Deugleuter

Ik heb de Fenix 8 Sapphire 47mm en ik let eigenlijk totaal niet op de batterij. Af en toe aan de lader als ik ga douchen. Maar zou niet weten of het 12 of 15 of whatever dagen is. Maar mijn benchmark was hier een Apple Watch die met een beetje kou en een uurtje buiten na een halve dag al plat was…

• Bundin
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Stan-ID4 schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 16:17:

Ik ben wel benieuwd: wat mis je op de 7, wat de 7 pro / 8 wel hebben?

• HenkS

HenkS

Da_king alias HenkS

Bundin schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 19:25:
[...]

Ik ben wel benieuwd: wat mis je op de 7, wat de 7 pro / 8 wel hebben?
Ik heb de fenix 8 (amoled dus)
Super tevreden
Ik sport zo'n 6 a 7 uur per week. Wel veel op de loopband en spinnen. Dus geen GPS over het algemeen. Verder heb ik display op meest heldere modus staan, maar geen always on display.
Ik denk dat ik zon 20-25 dagen met de batterij doe. Dat vind ik echt super lang ivm zoveel sporten. Dus heel tevreden over

• wezep
  • Nu online
HenkS schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 19:31:
[...]

Ik heb de fenix 8 (amoled dus)
Super tevreden
Ik sport zo'n 6 a 7 uur per week. Wel veel op de loopband en spinnen. Dus geen GPS over het algemeen. Verder heb ik display op meest heldere modus staan, maar geen always on display.
Ik denk dat ik zon 20-25 dagen met de batterij doe. Dat vind ik echt super lang ivm zoveel sporten. Dus heel tevreden over
De 51mm misschien?

• junction00
Dat is toch alleen maar onhandig groot en log en zo zwaar dat je arm motoriek zich aan moet passen aan je horloge. Je loopt alleen maar heen en weer te klotsen en al helemaal na 10 km? Zo'n wandklok steekt praktisch uit over m'n pols. Om nog maar niet te denken om zo'n gevaarte 's nachts te moeten dragen voor sleep tracking.
Mis ik hier iets?

• HenkS

HenkS

Da_king alias HenkS

Ja klopt

• HenkS

HenkS

Da_king alias HenkS

junction00 schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 21:32:
[...]

Dat is toch alleen maar onhandig groot en log en zo zwaar dat je arm motoriek zich aan moet passen aan je horloge. Je loopt alleen maar heen en weer te klotsen en al helemaal na 10 km? Zo'n wandklok steekt praktisch uit over m'n pols. Om nog maar niet te denken om zo'n gevaarte 's nachts te moeten dragen voor sleep tracking.
Mis ik hier iets?
Waarom zou mijn arm zich qua motoriek aan moeten passen? Je merkt het niet eens, ook met sporten niet. Ik fiets en ren veel.
Ik heb wel altijd grotere horloges gehad dus misschien gewend. Maar het is nu niet dat ik denk... ow ik heb een zwaar of groot horloge om...
Ook met slapen nergens last van :)

• retlaw
  • Registratie: December 2010
  • Nu online

retlaw

<GoT> RetLaw#2411

junction00 schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 21:32:
[...]

Mis ik hier iets?
Mijn Enduro 3 is ook 51mm. Die weegt niet zoveel hoor, daar merk ik in ieder geval niets van. Ook met slapen gaat het helemaal prima. En ik ben geen reus ofzo. Eerder een dwerg met 1.70...

Battle.net || Strava

• Gonadan
  • Nu online
Da's vaak meer een mentaal dingetje. Een horloge kan onmogelijk echt belastend zijn maar als het kan wel zo'n ding zijn als 'what has been felt cannot me unfelt' of zo. (vrij naar ...)

Heb je het eenmaal opgemerkt en stoor je je er daadwerkelijk aan dan is het lastig om dat geewoon te negeren en het niet meer storend te vinden. Terwijl iemand die dat niet voelt eigenlijk niet kan begrijpen hoe je dat überhaupt irritant kunt vinden.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• DON PAPA

DON PAPA

Tweaker-fan

Gonadan schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 10:33:
Heb je het eenmaal opgemerkt en stoor je je er daadwerkelijk aan dan is het lastig om dat geewoon te negeren en het niet meer storend te vinden.
Mee eens, ik had mij echt nog nooit ge irriteert aan de Fenix 7X pro om mijn pols (ook tijdens het slapen niet), maar ik heb er nu sinds kort een venu x1 bij, maar het verschil in draagcomfort is zo groot tussen deze twee, dat ik de Fenix toch vaarwel ga zeggen.

• junction00
@HenkS @retlaw , @Gonadan en @DON PAPA dank voor jullie reacties.
Wanneer je zeg maar 50 gram om je arm draagt en je gaat een uurtje lopen met een lage pasfrequentie van 77, dan maak je 77 * 60 = 4620 armbewegingen. Wanneer je horloge 50 gram weegt, dan heb je 50 * 4620 = 231.000 gram = 231 KG aan totale belasting gehad, die enkel aan je ene arm trekken. Ga je een marathon lopen dan ga je al snel richting de 1000 kg. Al die kleine beetjes tellen op. Zo'n horloge moet dan echt lekker zitten.
Nu ben ik (nog) geen smart watch drager, maar loop al wel heel lang (old skool), dit lijkt me niet fijn.

Ik heb m'n pols opgemeten. Die heeft een omtrek van 17,4 cm. Wanneer ik 51 mm afmeet aan de bovenkant van mijn pols, dan steekt dat aan beide kanten uit. Ik kan met niet voorstellen dat ik daar lekker mee slaap, maar zou wel graag gebruik maken van de slaaptracking en herstelscores.
Daarom zit ik naar een kleiner en lichter formaatje te kijken zoals de Amazefit Active 2 round. Ik heb er hierboven een aantal vragen over gesteld.

[ Voor 3% gewijzigd door junction00 op 30-01-2026 22:21 . Reden: add link to reference ]

• karazz
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 13:55
junction00 schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 16:03:
[...]

Wanneer je zeg maar 50 gram om je arm draagt en je gaat een uurtje lopen met een lage pasfrequentie van 77, dan maak je 77 * 60 = 4620 armbewegingen. Wanneer je horloge 50 gram weegt, dan heb je 50 * 4620 = 231.000 gram = 231 KG aan totale belasting gehad, die enkel aan je ene arm trekken. Ga je een marathon lopen dan ga je al snel richting de 1000 kg. Al die kleine beetjes tellen op. Zo'n horloge moet dan echt lekker zitten.
Nu ben ik (nog) geen smart watch drager, maar loop al wel heel lang (old skool), dit lijkt me niet fijn.
Een leuke berekening, maar ik verwacht dat het niet zo werkt. Iedereen heeft een dominante arm, deze dominante arm zal meer ontwikkeld zijn dan de andere arm en hierdoor zal er sowieso al een gewichtsverschil in je armen zitten.

De meeste mensen zijn rechtshandig, de meeste mensen dragen hun horloge links. Wat dat betreft zou je het gewicht van je horloge beter af kunnen stemmen op het gewichtsverschil tussen je armen om ervoor te zorgen dat je ruggengraat niet onevenredig aan een kant meer slijt :+

Maar, zonder flauwekul, ik geloof niet dat die 1% extra gewicht aan je arm een benoemenswaardig verschil maakt. (heb zelf een fenix 7x om mijn pols zitten)

• Hathi
Tja, zo kan je wel heel makkelijk met hele lage waardes extreem grote getallen berekenen waardoor het een enorme belasting lijkt. Dat is net zoiets als zeggen dat je 10.000 liter lucht hebt ingeademd, wat 12kg weegt en dus een zware belasting is voor je longen.
Dat gewicht van je horloge wordt opgevangen door de spieren in je armen, dat zijn niet de spieren die het het zwaarst te verduren krijgen tijdens een rondje hardlopen. Die paar gram (in vergelijking met die paar kg die je armen zelf al wegen) gaan je armspieren echt niets van merken.

Maar het comfort en hoe mooi het staat is natuurlijk wel gewoon een ding. Ik vind een 51mm ook te groot voor mijn pols. Dat moet je niet gaan proberen te meten, maar gewoon naar een winkel gaan en ze eens om je pols doen. Dan is de keuze waarschijnlijk snel gemaakt. De een geeft de voorkeur aan een lekker groot horloge, terwijl de ander een zo klein mogelijk horloge veel prettiger of mooier vind.

• Hopjesvla79
  • Laatst online: 16:11
sorry hoor. maar dit:
Nu ben ik (nog) geen smart watch drager, maar loop al wel heel lang (old skool), dit lijkt me niet fijn
Misschien gewoon eens gaan dragen , dan pas conclusies trekken.

Hi Ha Hopjesvla

• junction00
Hopjesvla79 schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 16:37:
sorry hoor. maar dit:

[...]

Misschien gewoon eens gaan dragen , dan pas conclusies trekken.
Dat is ook waarom ik hier mijn licht eerst opsteek (zie mijn post met vragen, die hiernaartoe verplaatst is, als je daar wat input op zou kunnen geven?). (Veel van die horloges kosten meer dan mijn eerste auto.) Ik wil graag grote blunders voorkomen. Ik vind een HR tracker al een noodzakelijk kwaad en die zijn licht en klein in vergelijking met die Flavor Flav klokken. Ik heb wel eens met een sleep tracker lopen klooien, maar het stoorde eerder mijn slaap, dan dat ik wijzer werd van mijn slaap fases. Ik werd eerder wakker van de felle display, die automatisch te pas en te onpas aan ging bij het heffen van m'n arm. Dus dat was weer snel exit.

[ Voor 4% gewijzigd door junction00 op 30-01-2026 22:22 . Reden: add link to reference ]

• PeaceNlove
  • Nu online

PeaceNlove

Deugleuter

junction00 schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 20:26:
[...]

Dat is ook waarom ik hier mijn licht eerst opsteek (zie mijn post met vragen, die hiernaartoe verplaatst is, als je daar wat input op zou kunnen geven?). (Veel van die horloges kosten meer dan mijn eerste auto.) Ik wil graag grote blunders voorkomen. Ik vind een HR tracker al een noodzakelijk kwaad en die zijn licht en klein in vergelijking met die Flavor Flav klokken. Ik heb wel eens met een sleep tracker lopen klooien, maar het stoorde eerder mijn slaap, dan dat ik wijzer werd van mijn slaap fases. Ik werd eerder wakker van de felle display, die automatisch te pas en te onpas aan ging bij het heffen van m'n arm. Dus dat was weer snel exit.
Garmin index sleep gaat je niet wakker maken met fel licht. Maar dat dekt maar een deel natuurlijk, ben jij niet gewoon op zoek naar iets zoals Whoop?

• junction00
PeaceNlove schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 20:29:
[...]

Garmin index sleep gaat je niet wakker maken met fel licht. Maar dat dekt maar een deel natuurlijk, ben jij niet gewoon op zoek naar iets zoals Whoop?
Ik zou graag de instant feedback willen of ik in m'n gewenste zones train. Long runs zone 2 (eindigend met wat strides.). Genoeg intensiteit halen met interval training. Goed m'n threshold runs pacen. Voor al die dingen gebruik ik ECG hartslag / borstband.
Verder ben ik erg benieuwd naar veranderende zone grenzen afhankelijk van je herstel. (Nu de jaren vorderen heb ik gemerkt dat herstel en de juiste belasting steeds belangrijker worden.)
Wat dat betreft zou ik eerder willen pairen met een Morpheus M7, maar ik heb geen idee of dit zou samenwerken met een Amazfit Active 2. Ook heb ik geen idee of HRV meten met een chest strap wel vol te houden is vlak na ontwaken. Het lijkt me nogal een gedoe. HRV gebruiken voor herstel inschatten is ook wat omstreden gezien er zoveel van invloed kan zijn op je HRV, ademhaling alleen al. Wanneer ik ochtendhartslag meet kan ik alleen al door meer of minder te ontspannen en rustiger te ademen tot 7 a 10 slagen mijn hartslag omlaag krijgen (wanneer ik goed hersteld ben).
Daarnaast zou ik op een threshold run ook m'n 3 km tijd naast mijn 5 km tijd exact willen meten (inclusief gem. HR freq. op beide afstanden). Voor HITT zou ik ook zeker een borstband willen gebruiken voor precisie Verder zou het handig zijn wanneer de gewichtstraining automatisch geregistreerd wordt (afhankelijk van de hoeveelheid tijd die ik heb, moet ik nogal eens wat schrappen, maar ik wil wel bijhouden wat ik wanneer gedaan heb).
Kortom, nee een Whoop doet dat niet voor me.

[ Voor 6% gewijzigd door junction00 op 30-01-2026 22:23 . Reden: antwoord op de vraag toevoegen ]

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14:09
[...]

Ik heb m'n pols opgemeten. Die heeft een omtrek van 17,4 cm. Wanneer ik 51 mm afmeet aan de bovenkant van mijn pols, dan steekt dat aan beide kanten uit. Ik kan met niet voorstellen dat ik daar lekker mee slaap, maar zou wel graag gebruik maken van de slaaptracking en herstelscores.
Daarom zit ik naar een kleiner en lichter formaatje te kijken zoals de Amazefit Active 2 round. Ik heb er hierboven een aantal vragen over gesteld.
Ah, daarom was naakt sporten bij de Grieken de norm, die hebben daar toen ook al aan gerekend ;)

Maar goed, zo moet je helemaal niet rekenen. Een joule is hier een aardig idee achter:
Een joule (J) is de internationale standaardeenheid (SI-eenheid) voor energie en arbeid, en vertegenwoordigt de energie die nodig is om een kracht van één newton (N) een afstand van één meter (m) te verplaatsen (1 J = 1 Nm)
Het gaat hier natuurlijk niet in afstanden van meters. Bovendien, als je deze cijfers interessant is dan moet je eens rekenen met je lichaamsgewicht en je kleding. Horloge is echt marginal gains. Zelfs een flesje water meedragen of wat veel mensen doen; een telefoon; telt al zwaarder mee.

Ik heb zelf een fenix7 (dus niet s en en niet x) en dat kan net qua pols. Uitsteken vond ik ook niet mooi, maar ik wilde wel zo groot mogelijke accu.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

• PaulC
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 17:44
[...]

Waarom zou je in godsnaam met je armen zwaaien tijdens het lopen ? 8)7
Weet je wat zo'n arm weegt , vermenigvuldigd met ....
Je hebt alleen je benen nodig :P

• junction00
Mistraller schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 21:42:

Ik heb zelf een fenix7 (dus niet s en en niet x) en dat kan net qua pols. Uitsteken vond ik ook niet mooi, maar ik wilde wel zo groot mogelijke accu.
Op m'n runs wil ik graag zo min mogelijk aan m'n lichaam hebben. Ik begrijp dat voor het dagelijks leven een lange batterijlevensduur een hoop gemak geeft. Op een run zijn voor mij alle onnodige extra's alleen maar overbodige ballast.
Een groot horloge lijkt me helemaal niet fijn.
M'n huidige ECG HR tracker draag ik meestal losjes aan de binnenkant van van m'n pols zodat ik met zo min mogelijk ongemak mijn hartslag kan aflezen. Een smartwatch met optische sensor moet je geloof ik strak om je de bovenkant van je pols dragen, of niet? Kan je hem ook om je bicep doen of werkt hij dan niet meer (afgezien van dat dat moeilijk afleest). Of kan je hem ook aan de binnenkant van je pols dragen? losjes eventueel??

[ Voor 0% gewijzigd door junction00 op 30-01-2026 22:47 . Reden: typo ]

• junction00
PaulC schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 22:35:
[...]

Waarom zou je in godsnaam met je armen zwaaien tijdens het lopen ? 8)7
Weet je wat zo'n arm weegt , vermenigvuldigd met ....
Je hebt alleen je benen nodig :P
Je hebt gelijk. De volgende keer pak ik de fiets.
Ook duik ik wel eens in het water. Om niet om te hoeven lopen. :+

Maar alle gekheid op een stokje ik crosstrain met fietsen en zwemmen om de benen wat minder te belasten. Vroeger kon ik gewoon blijven lopen, maar tegenwoordig trekt het lichaam lopen niet meer oneindig.

Wat voor problemen ga ik krijgen met een smartwacht met zwemmen? Kan het mijn laps tracken en HR? of heb ik dan een borstband nodig?

Met fietsen kan je een hoop meer meenemen, maar map tracking zou fijn zijn. Wanneer je hand aan je stuur zit veranderen N, Z, O en W steeds. Kan een watch je dan nog de route wijzen? Of weet je horloge boven van onder niet meer te onderscheiden? (diepe zit, hand onderin de beugels, top zit hand bovenop het stuur, met steeds andere standen van het horloge). Op dat moment het horloge aan de binnenkant van je pols dragen zou ideaal zijn.

• Mistraller
junction00 schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 22:46:
[...]

Op m'n runs wil ik graag zo min mogelijk aan m'n lichaam hebben. Ik begrijp dat voor het dagelijks leven een lange batterijlevensduur een hoop gemak geeft. Op een run zijn voor mij alle onnodige extra's alleen maar overbodige ballast.
Een groot horloge lijkt me helemaal niet fijn.
M'n huidige ECG HR tracker draag ik meestal losjes aan de binnenkant van van m'n pols zodat ik met zo min mogelijk ongemak mijn hartslag kan aflezen. Een smartwatch met optische sensor moet je geloof ik strak om je de bovenkant van je pols dragen, of niet? Kan je hem ook om je bicep doen of werkt hij dan niet meer (afgezien van dat dat moeilijk afleest). Of kan je hem ook aan de binnenkant van je pols dragen? losjes eventueel??
Als je HR belangrijk vind moet je helemaal niet met optisch willen meten maar een HR band dragen.
Het maakt voor optisch geen bal uit waar je hem draagt, want hij kijkt naar kleurverschillen. Op een plek waar veel spieren zitten is dus niet goed, want dan gaat ie spiercontracties zien als HR. Daarom is de meest logische plek de pols, al heb ik daar persoonlijk ook nogal eens zgn cadans-lock. Vooral als het koud is, en het voor optisch heel moeilijk te zien is wat nu een pulserend vat is, en wat een spiercontractie.

Ik heb een stalen band dus die zit niet heel strak. Vaak hoor je dat mensen er een zweetbandje oid overheen doen, dat ie dan lekkerder zit. Maar ik loop al niet vaak hard, maar als ik ga ben ik geen armzwaaier type, ik heb er echt geen last van. Hij speelt ook spotify af en geeft via oordopje een rondetijd dus ik vind het allemaal prima zo. Fenix is natuurlijk wel een zwaar horloge, en ik heb hem ook voor de classic looks. Forerunner serie al eens gekeken?

Verder; ja je kunt prima zwemmen met een watch. Ze kunnen niet allemaal HR in het water, maar dat staat in de specs. De fenix wel in elk geval. Via het meten van de versnelling en de zwemslagen kan hij ook de banen tellen. Je moet de zwembadlengte instellen en dan geeft ie dus ook de zwemafstand aan. (Zelf nooit getest)

Navigeren met een watch gaat ook overal prima, maar op de fiets is het scherm wat klein en je moet je hand van het stuur halen. Ik gebruik het veelvuldig, maar wel tijdens wandeltochten en hiking in noorwegen. Op de fiets heb ik een Edge. (Wel eens genavigeerd met horloge op de fiets toen de accu van de edge leeg was. Gaat prima maar zie bovenstaande sidenote)
Je hebt ook fietssteunen voor een horloge zodat ie op je stuur zit, maar wil je dan ook HR meten moet je dus wel een losse HR sensor dragen.

[ Voor 20% gewijzigd door Mistraller op 30-01-2026 23:27 ]

---------------

• Hopjesvla79
junction00 schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 20:26:
[...]

je vragen gaan over een Amazfit, daar heb ik geen ervaring mee. Draag al jaren een al lang EOL Fenix 5X+ en die werkt voor mij prima . Slaap tracking doe ik niet aan, don't care. Veel van je andere vragen zoals over het fietsen en zwemmen worden volgens mij elders in het forum al beantwoord, maar wat betreft fietsen, heb zelf tijdlang met de Fenix op het stuur gefietst, werkt prima maar uiteindelijk overgestapt naar een dedicated Edge. Voor de tracking zelf maakt het niet veel uit of je hem op je pols draagt (want gps) , voor de navigatie zal je natuurlijk dan wel elke keer op je pols moeten kijken (vandaar dat ik hem op het stuur zelf had).

Hi Ha Hopjesvla

• JaVaWa
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 08-02 21:47
junction00 schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 22:59:
Met fietsen kan je een hoop meer meenemen, maar map tracking zou fijn zijn. Wanneer je hand aan je stuur zit veranderen N, Z, O en W steeds. Kan een watch je dan nog de route wijzen?
Als het kompas op de stand Automatisch staat wordt boven een bepaalde snelheid niet meer het elektronische kompas gebruikt, maar het GPS-kompas. Als je beweegt kan je richting heel goed bepaald worden met GPS, zelfs beter/nauwkeuriger dan met een echt kompas omdat je geen last hebt van externe invloeden (de metalen delen aan je fiets, auto's in de buurt etc. helpen niet echt bij een kompas...)
Bij een GPS-kompas maakt de richting waarin je je horloge houdt niets uit; de bovenkant van het horloge is altijd de referentie voor jouw richting, ook al zou je hem ondersteboven om doen.
Als je stil staat kan je richting niet bepaald worden uit het GPS-signaal, dan is een elektronisch kompas wel heel handig.

Praktisch is het gebruik van een horloge op de fiets niet, is ook een aantal keer hierboven aangegeven.

Mijn GPS-collectie

• nogeeninlog
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 08-02 21:20
[...]
Maar alle gekheid op een stokje ik crosstrain met fietsen en zwemmen om de benen wat minder te belasten. Vroeger kon ik gewoon blijven lopen, maar tegenwoordig trekt het lichaam lopen niet meer oneindig.

Wat voor problemen ga ik krijgen met een smartwacht met zwemmen? Kan het mijn laps tracken en HR? of heb ik dan een borstband nodig?
Als het horloge zwemmen als optie biedt, dan kun je er ook laps mee tracken. Stel de lengte van het zwembad in en het horloge registreert op basis van de keerpunten hoeveel baantjes je zwemt en dus hoeveel meter.
Ik heb een Forerunner 935 en een 955 Solar.De 955 Solar registreert ook de hartslag tijdens het zwemmen, maar doet dat lang niet zo goed als een borstband. Als je alleen een globaal idee wilt hebben van wat je hartslag is geweest, dan is het voldoende. Maar als je wilt zien hoe je hartslag reageerde op een versnelling, dan heb je een borstband nodig. Met een borstband zie ik mijn hartslag dalen bij de keerpunten.

• swhnld
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 17:07
@junction00 al je vragen uit je originele post kun je iets mee door naar een goede winkel te gaan en je te laten informeren en het product te testen. Misschien betaal je daar iets meer voor het horloge, maar daar zit de kennis van de medewerker bij in. Zo heb ik ook mijn eerste sportwatch aangeschaft.

Mijn criteria waren, wat wil ik ermee wat heb ik nodig. En, wat vind ik mooi want ik wilde het horloge altijd kunnen dragen, of het naar een feestje was, op het werk, tijdens tuinieren, op vakantie.

Mijn keuze kwam uit op de standaard maat Garmin Fenix 6 (die ook in groot en klein formaat beschikbaar was). Technisch kon die meer dan nodig. Uiterlijk was met verwisselbare bandjes makkelijk aan te passen. En hij was stevig. Nooit spijt gehad van die keuze. Heel blij dat ik in de winkel de modellen om mijn pols kon testen om juiste formaat te kiezen.

• harley2009
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 17:12
Op zoek naar een nieuwe smartwatch heb ik nog 2 toppers over. T rex 3 Pro en de Coros Nomad.
Waar ga ik het voor gebruiken:??
Ik hou van rugged smartwatches en ik ga deze veel gebruiken voor wandelen (dit jaar Amerika) waar we mooie wandeltochten gaan maken, die wandel routes wil ik dus als route op mijn smartwatch hebben. Ook gaat deze veel gebruikt worden voor fiets routes. Voor de rest qua sportmodus zal ik er niet veel mee doen. Beiden horloges kunne offline kaarten downloaden. Maar welke is voor wat ik er mee ga doen het beste ??. Ik vind beide mooi, heb nu nog een T rex 2 die ik met veel plezier nog steeds draag. Maar zoals ik al zei wil ik offline kaarten kunnen downloaden en makkelijk kunnen gebruiken..

• junction00
@Hopjesvla79, @Mistraller, @JaVaWa, @PeaceNlove, @karazz, @swhnld, @PeaceNlove
Hartelijk dank voor jullie reacties.
@swhnld Wat voor winkel was dat? Winkels verdwijnen steeds meer. Advies bij de Mediamarkt is ook niet om over naar huis te schrijven en de Morpheus M7 zie je al helemaal nergens.

Heeft iemand ervaring met wegvallende mogelijkheden na EOL van Amazfit? Maps en routes uploaden naar een horloge bijvoorbeeld vanuit hun ZeppApp? Want ik zie het al helemaal voor me, dat een jaar na aanschaf die Cloud boel instort.

• Sleehond
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 08-02 22:57
Krijg m’n Garmin Venu 4 45mm niet meer geconnect met m’n telefoon/strava/garmin connect. Lijkt sinds een laatste update ofzo. Krijg het niet voor elkaar.

Meer mensen last van?

• Sherlock
  • Laatst online: 16:23

Sherlock

No Shit

Sleehond schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 11:56:
Krijg m’n Garmin Venu 4 45mm niet meer geconnect met m’n telefoon/strava/garmin connect. Lijkt sinds een laatste update ofzo. Krijg het niet voor elkaar.

Meer mensen last van?
Ik had het gisteren met m'n FR 965. Uiteindelijk opnieuw toegevoegd aan Garmin Connect. Versie 27.09

And if you don't expect too much from me, you might not be let down.

• blavlaa
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17:33

Meer mensen last van?
https://the5krunner.com/2026/01/29/garmin-connect-unpairing-bug/

PV 8x355 W45 & 8x355 O45 / 2x MT 5.12 kWh v153.216 / CT003 V117 / L&G E350 1P DSMR4.2

• La1974
  • Registratie: Januari 2012
  • Nu online

Meer mensen last van?
Er stond gisteren een grote gele banner in de Connect app met de melding dat het door de update kwam. Met excuses en het mailadres support@garmin.com voor als het opnieuw verbinden niet lukt.

• junction00
@Sleehond, @Sherlock, @blavlaa, @La1974
Daar ben ik dus een beetje bang voor, update en cloud geneuzel.
Zoals ik dit vermoeden hier al uitsprak:
Gaat het mijn leven eenvoudiger maken of juist meer tijd kosten (minder tijd kosten om repeterende taken zoals prestaties te loggen en te bewaren voor de lange termijn in vergelijking met de tijd die het kost om de smartwatch in te stellen, synchen, updaten, etc. m.a.w. is de smartwatch high maintenance)?
...
Ga ik überhaupt nog aan lopen toekomen met zo'n ding? Of heb ik alle features pas een beetje door wanneer het product al 3 jaar EOL is en ik al weer twee nieuwe watches heb moeten aankopen om dezelfde features werkend te houden?

• Hopjesvla79
junction00 schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 13:14:

[...]
als je vermoed dat je niet meer aan lopen toekomt is het echt, no offence, een user error. Als dit namelijk zo zou zijn dan zou er toch geen hond naar omkijken en dit soort dingen kopen? Natuurlijk, in het begin wil je even je horloge naar je eigen wensen in willen stellen, maar daarna is het voornamelijk set and forget.

Hi Ha Hopjesvla

• La1974
  • Registratie: Januari 2012
  • Nu online
junction00 schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 13:14:

[...]
Ik denk dat je met zoveel koudwatervrees beter geen horloge moet nemen.

• Gonadan
  • Nu online
[...]

Haha creatief maar dat gaat echt nergens over. Als je een maaltijd met veel koolhydraten en/of zout op hebt is je arm zelf al veel meer dan die 50 gram zwaarder. ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12:47

Sport_Life

Solvitur ambulando

[...]

Met fietsen kan je een hoop meer meenemen,
Wanneer je zeg maar 50 gram aan je fiets hangt en je gaat een uurtje fietsen met een lage trapfrequentie van 77, dan maak je 77 * 60 = 4620 voetbewegingen. Wanneer je gewicht 50 gram weegt, dan heb je 50 * 4620 = 231.000 gram = 231 KG aan totale belasting gehad, die enkel aan je ene fiets gaat trekken. Ga je een marathon fietsen dan ga je al snel richting de 1000 kg. Al die kleine beetjes tellen op.

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12:47

Sport_Life

Solvitur ambulando

Zelf een heel tevreden gebruiker van Garmin Fenix 7 Pro S, enige is dat het bandje wat kort is. Terwijl ik toch vrij dunne polsen heb.

[ Voor 17% gewijzigd door Sport_Life op 31-01-2026 15:28 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1

• swhnld
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 17:07
junction00 schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 11:48:
@Hopjesvla79, @Mistraller, @JaVaWa, @PeaceNlove, @karazz, @swhnld, @PeaceNlove
Hartelijk dank voor jullie reacties.
@swhnld Wat voor winkel was dat? Winkels verdwijnen steeds meer. Advies bij de Mediamarkt is ook niet om over naar huis te schrijven en de Morpheus M7 zie je al helemaal nergens.

Heeft iemand ervaring met wegvallende mogelijkheden na EOL van Amazfit? Maps en routes uploaden naar een horloge bijvoorbeeld vanuit hun ZeppApp? Want ik zie het al helemaal voor me, dat een jaar na aanschaf die Cloud boel instort.
Dat was eind 2019 bij Waypoint in Hilversum. https://www.gps.nl/winkel_hilversum.html
Ze bestaan nog steeds.

• Wyke
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 16:28
[...]

Leuk bedacht, maar zo werkt het niet...
als jij 4620 armbewegingen maakt met een horloge van 50 gram, dan heb je 4620 keer een belasting van 50 gram op je arm gehad... je mag dat niet zomaar optellen.... als je zo rekent dan zou iedereen die in het normale leven een horloge draagt aan het eind van zijn leven een bodybuilder achtige arm hebben aan de ene kant en een staakje aan de andere kant.
50 gram is niks. Kijk voor de gein anders even hoeveel toplopers een horloge omhebben bij een marathon. En in de top draait alles om marginal gains. En toch dragen ze een horloge. Denk je echt dat ze die zouden dragen als dat een belasting van 1000kg zou zijn?
voorbeeld

• Mistraller

Meer mensen last van?
mijn fenix7 was de wifi connectie kwijt

---------------

• JaVaWa
swhnld schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 16:28:
Dat was eind 2019 bij Waypoint in Hilversum. https://www.gps.nl/winkel_hilversum.html
Ze bestaan nog steeds.
WayPoint bestaat nog steeds, maar zit niet meer in Hilversum. Alleen in Notter, Moordrecht en Vessem.
junction00 schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 11:32:
Of heb ik alle features pas een beetje door wanneer het product al 3 jaar EOL is en ik al weer twee nieuwe watches heb moeten aankopen om dezelfde features werkend te houden?
Als je je druk maakt over de ondersteuning van wat oudere toestellen kun je het beste bij Garmin shoppen. Ik kan nu nog steeds de Forerunner 205 en 305 synchroniseren met Garmin Connect. Weliswaar via een kabeltje en m.b.v. Garmin Express, Bluetooth hebben ze nog niet. Deze toestellen zijn inmiddels 20 jaar oud...

Mijn GPS-collectie

• junction00
JaVaWa schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 18:52:
Als je je druk maakt over de ondersteuning van wat oudere toestellen kun je het beste bij Garmin shoppen. Ik kan nu nog steeds de Forerunner 205 en 305 synchroniseren met Garmin Connect. Weliswaar via een kabeltje en m.b.v. Garmin Express, Bluetooth hebben ze nog niet. Deze toestellen zijn inmiddels 20 jaar oud...
Dat is een sterk punt. Ik heb echter ook gehoord dat Garmin steeds meer functionaliteiten achter een pay-wall aan het brengen is.

Op een gegeven moment is de firmware van een smartwatch wel uitontwikkeld, toch. Waarom niet gewoon een stand-alone app, die kaarten kan uploaden en data kan downloaden zonder dat je cloud diensten nodig hebt?

Het lijkt wel of je tegenwoordig niet meer eigenaar bent van het apparaat wat je koopt, maar dat de fabrikant op ieder gewenst moment de stekker uit de cloud diensten kan trekken, waarvan je smartwatch afhankelijk is.

• Duclaasie
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 08-02 19:38
zijn er meer mensen die het opvalt dat er een Google logo in de kaartjes staat bij de activiteiten in Garmin Connect?

• blavlaa
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17:33
Duclaasie schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 22:04:
zijn er meer mensen die het opvalt dat er een Google logo in de kaartjes staat bij de activiteiten in Garmin Connect?
Zeer waarschijnlijk omdat ze gebruik maken van Google Maps.

PV 8x355 W45 & 8x355 O45 / 2x MT 5.12 kWh v153.216 / CT003 V117 / L&G E350 1P DSMR4.2

• junction00
Amazfit support heeft ook een antwoord op EOL gaan van hun producten:
What should I do with the Amazfit Helio Strap when it reaches its end of life?
Do not dispose of it as ordinary household waste. Dispose of or recycle the device and its accessories according to local laws and regulations.
Category: General Support

• JaVaWa
junction00 schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 22:03:
[...]

Dat is een sterk punt. Ik heb echter ook gehoord dat Garmin steeds meer functionaliteiten achter een pay-wall aan het brengen is.

Op een gegeven moment is de firmware van een smartwatch wel uitontwikkeld, toch. Waarom niet gewoon een stand-alone app, die kaarten kan uploaden en data kan downloaden zonder dat je cloud diensten nodig hebt?

Het lijkt wel of je tegenwoordig niet meer eigenaar bent van het apparaat wat je koopt, maar dat de fabrikant op ieder gewenst moment de stekker uit de cloud diensten kan trekken, waarvan je smartwatch afhankelijk is.
Paywall: nieuwe functionaliteit komt daarachter, de bestaande niet.

Je kunt kaarten op een Garmin horloge zetten zonder clouddiensten of apps, gewoon door een geschikt kaartenbestand op het toestel te zetten via de Verkenner. Zo'n kaart kan gebaseerd zijn op Openstreetmap, en met de juiste software en kennis kun je die helemaal zelf maken.

Ook het uitlezen van je data kan stand alone, met software die de FIT-bestanden met je activiteiten kan inlezen en verwerken. De gegevens lees je uit via een draadje. Draadloos naar je smartphone kan ook, met Gadgetbridge.

De meeste dingen kun je zonder de software en diensten van Garmin realiseren, het enige waar je Garmin wel voor nodig hebt zijn de firmware updates en de Connect IQ wijzerplaten, apps en velden.

Mijn GPS-collectie

• Mistraller
junction00 schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 22:03:
[...]

In principe is het zo dat features die je had bij de aankoop van je toestel, niet ineens achter een abbo komen. Wel voor nieuwe innovaties.

Je kunt elke garmin gewoon aan je USB aansluiting hangen en de fit file eraf kopieren. Garmin Express is echt niet nodig daarvoor. En dat zal ook vast te scripten zijn, dus wat jij wilt, die mogelijkheid was er altijd al.

Beetje factchecken kan geen kwaad :) "Het lijkt; ik heb gehoord dat"

---------------

• JaVaWa
blavlaa schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 22:07:
[...]

Zeer waarschijnlijk omdat ze gebruik maken van Google Maps.
In Connect heb je de keuze tussen Google Maps (standaard, satelliet of terrein), Here Maps (standaard of satelliet) en Openstreetmap. Bij die van Google krijg je het Google logo te zien.

Mijn GPS-collectie

• PeaceNlove
  • Nu online

PeaceNlove

Deugleuter

JaVaWa schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 23:01:
[...]

In Connect heb je de keuze tussen Google Maps (standaard, satelliet of terrein), Here Maps (standaard of satelliet) en Openstreetmap. Bij die van Google krijg je het Google logo te zien.
Op iOS ook Apple Maps trouwens

• axeldenekamp1
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 07:26
Ik heb een Fenix 8 en krijg geen melding meer van nieuwe mail en kan de mail ook niet bekijken op de Fenix.
Ik zie op de Fenix wel dat er een melding is maar als ik naar beneden swipe dan zie ik op het notificatie scherm geen mail. Instellingen voor de meldingen lijken goed te staan. Ik heb de Fenix ook al een keer uit connect verwijderd en opnieuw toegevoegd zonder resultaat.

Welke opties kan ik nog proberen?

• Duclaasie
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 08-02 19:38
JaVaWa schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 23:01:
[...]

Waar kun je dat vinden dan, want ik kom het niet tegen.

• JaVaWa
Op de Connect website staan linksboven op de kaart drie knoppen: plus, min en kaartkeuze.
In de Connect app voor iOS klik je op de kaart voor meer detail, daarop vindt je rechtsboven de kaartkeuzeknop. Bij iOS alleen Google Maps en Apple Maps.
Bij de Connect app voor Android zal het waarschijnlijk ook zoiets zijn, maar dat weet ik niet.

Mijn GPS-collectie

• karazz
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 13:55
Wyke schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 17:48:
[...]

Leuk bedacht, maar zo werkt het niet...
als jij 4620 armbewegingen maakt met een horloge van 50 gram, dan heb je 4620 keer een belasting van 50 gram op je arm gehad... je mag dat niet zomaar optellen.... als je zo rekent dan zou iedereen die in het normale leven een horloge draagt aan het eind van zijn leven een bodybuilder achtige arm hebben aan de ene kant en een staakje aan de andere kant.
50 gram is niks. Kijk voor de gein anders even hoeveel toplopers een horloge omhebben bij een marathon. En in de top draait alles om marginal gains. En toch dragen ze een horloge. Denk je echt dat ze die zouden dragen als dat een belasting van 1000kg zou zijn?
voorbeeld
M.b.t. bodybuilder. Ik weeg 85 kilo. Per stap verplaats ik dus 85 kilo vooruit. Als ik 10k ga lopen en daarbij (ongeveer) 10k stappen zet verplaats ik dus in totaal 850.000 kilo. Laat staan bij een (halve) marathon.

Mijn kuiten zien er nog steeds niet uit alsof ze 850.000 kilo kunnen verplaatsen overigens. :+

• Juancho
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 17:16
Mijn vriendin heeft een issue met haar Garmin Vivoactive 5, namelijk dat het ochtend rapport, die je normaal krijgt als je ontwaakt en je horloge wakker schud/tikt, voor haar eigen wekker (telefoon) al met trillingen door komt. Dus bijv. al om 6 uur hrt ochtend rapport met trillingen terwijl ze er om 7 uur uit moet. Super vervelend en ik kan het zelf ook niet oplossen.

Het is sinds afgelopen weekend en het is nu 3x voor gekomen. Iemand een idee?

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 | Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

• PaulC
Juancho schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 19:56:
Mijn vriendin heeft een issue met haar Garmin Vivoactive 5, namelijk dat het ochtend rapport, die je normaal krijgt als je ontwaakt en je horloge wakker schud/tikt, voor haar eigen wekker (telefoon) al met trillingen door komt. Dus bijv. al om 6 uur hrt ochtend rapport met trillingen terwijl ze er om 7 uur uit moet. Super vervelend en ik kan het zelf ook niet oplossen.

Het is sinds afgelopen weekend en het is nu 3x voor gekomen. Iemand een idee?
Heeft dat niet te maken met de " niet storen" uren ?
Gamin connect, rechts boven watch kiezen, dan onder systeem... Uren van slaapstand

• Juancho
PaulC schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 20:09:
[...]

Heeft dat niet te maken met de " niet storen" uren ?
Gamin connect, rechts boven watch kiezen, dan onder systeem... Uren van slaapstand
Die optie bestaat niet op haar vivoactive 5. Op mijn forerunner 265 zie ik overigens dit, bij systeem en dan slaapstand:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ImzSC3PSPpfT5uWd4vudJGtr9Ek=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5FXliNPBeH1HjkaWzAnVvx9u.jpg?f=fotoalbum_large

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 | Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

• Hathi
De optie “plannen” moet je daar dus hebben. Op sommige nieuwe horloges werkt dat met focus modi, maar weet niet hoe dat met de vivoactive 5 zit.
Maar die slaapstand plannen moet zeker kunnen.

• Juancho
Hathi schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 21:08:
De optie “plannen” moet je daar dus hebben. Op sommige nieuwe horloges werkt dat met focus modi, maar weet niet hoe dat met de vivoactive 5 zit.
Maar die slaapstand plannen moet zeker kunnen.
Ja ze kan wel haar normale ritme invoeren van slaaptijd en opstaan. Echter, de watch komt dus voor die opstaan tijd al met het ochtend rapport incl trillen om de pols waar ze dus wakker van wordt.

Ik zie zo geen optie om daar iets aan te passen verder zodat het ochtend rapport niet afgaat voor je daadwerkelijk wakker bent en iets in beweging komt. Zoals het bij mijn forerunner ook gaat.

[ Voor 15% gewijzigd door Juancho op 03-02-2026 21:26 ]

• PaulC
Juancho schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 21:04:
[...]

Die optie bestaat niet op haar vivoactive 5. Op mijn forerunner 265 zie ik overigens dit, bij systeem en dan slaapstand:

[Afbeelding]
Op mijn 965
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pMfgAKJz7dCiidpkeMPjA3RVZ7E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BwRteD2aAoKOtw2Zle7egtFV.jpg?f=fotoalbum_large

• Juancho
Heb het denk ik gevonden. Via de slaap widget, de 3 puntjes kom je in een slaaptijden bewerken scherm. Het gekke is, dit is een ander scherm dan die ik eerder al zei met bed en ontwaqktijden.

In dit a dere scherm kan je niet per dag kiezen, gewoon 1x bedtijd en 1x ontwaaktijd. En laat die laatste nou staan op 03:18 uur. Het tijdstip dat ze ook gewekt werd. Deze enu even goed gezet en komende nachten controleren of dit het was! 🙏

Edit: ik hoop alleen niet dat die 03:18 uur de tijd was dat de watch dacht dat ze wakker werd.

[ Voor 10% gewijzigd door Juancho op 03-02-2026 22:01 ]

• PaulC
Juancho schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 21:59:
Heb het denk ik gevonden. Via de slaap widget, de 3 puntjes kom je in een slaaptijden bewerken scherm. Het gekke is, dit is een ander scherm dan die ik eerder al zei met bed en ontwaqktijden.

In dit a dere scherm kan je niet per dag kiezen, gewoon 1x bedtijd en 1x ontwaaktijd. En laat die laatste nou staan op 03:18 uur. Het tijdstip dat ze ook gewekt werd. Deze enu even goed gezet en komende nachten controleren of dit het was! 🙏

Edit: ik hoop alleen niet dat die 03:18 uur de tijd was dat de watch dacht dat ze wakker werd.
Ah.. slaaptijden
Staan toevallig dezelfde uren 🙃
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XnB3pSDc_UR85Z2sfipmCyJElp4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/r6MmWRPOLoSrJIuihDo42NIP.jpg?f=fotoalbum_large

• Juancho
Ook deze optie hebben we niet... :?

• MrAcid
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Als ik het topic doorzoek komen er meer problemen (sinds 2021) op naar boven, maar toch even proberen: als ik een Course volg op mijn Forerunner 965 en ik heb mijn telefoon bij me, dan krijg ik 'navigatie instructies' in gesproken audio via de speaker van mijn telefoon (of oordopjes). Die wil ik uit.

Ik wil (uiteraard) echter wél gewoon een trilling/toon op mijn horloge bij een aanstaande navigatieinstructie.

Iemand een idee of workaround om de telefoon stil te krijgen/houden (maar wel gewoon muziek te kunnen luisteren)?

Gerelateerde Garmin support issues (niet opgelost, ondanks berichten van Garmin dat het gefixt zou moeten zijn):
https://forums.garmin.com/outdoor-recreation/outdoor-recreation/f/fenix-7-series/376277/why-has-my-7x-pro-started-giving-me-audio-prompts-for-nav-and-how-can-i-get-rid-of-these?pifragment-1292=6#1887091
https://forums.garmin.com/outdoor-recreation/outdoor-recreation/f/enduro-2/365995/turn-off-voice-prompts-from-phone-when-navigating?pifragment-1292=12

• PaulC
MrAcid schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 09:29:
Als ik het topic doorzoek komen er meer problemen (sinds 2021) op naar boven, maar toch even proberen: als ik een Course volg op mijn Forerunner 965 en ik heb mijn telefoon bij me, dan krijg ik 'navigatie instructies' in gesproken audio via de speaker van mijn telefoon (of oordopjes). Die wil ik uit.

Ik wil (uiteraard) echter wél gewoon een trilling/toon op mijn horloge bij een aanstaande navigatieinstructie.

Iemand een idee of workaround om de telefoon stil te krijgen/houden (maar wel gewoon muziek te kunnen luisteren)?

Gerelateerde Garmin support issues (niet opgelost, ondanks berichten van Garmin dat het gefixt zou moeten zijn):
https://forums.garmin.com/outdoor-recreation/outdoor-recreation/f/fenix-7-series/376277/why-has-my-7x-pro-started-giving-me-audio-prompts-for-nav-and-how-can-i-get-rid-of-these?pifragment-1292=6#1887091
https://forums.garmin.com/outdoor-recreation/outdoor-recreation/f/enduro-2/365995/turn-off-voice-prompts-from-phone-when-navigating?pifragment-1292=12
Al eens geprobeerd om in Garmin Connect, rechtsboven je watch te kiezen,
En dan Audiomeldingen, daar één en ander uit te zetten?
Workout waarschuwing of zo ?

• MrAcid
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Ja, daar staat alles al uit. Dank voor het meedenken @PaulC

Je kunt daarnaast onder "Navigation > Alerts" ook de "Turn Prompts" nog uitzetten - dan stopt de gesproken audio via je telefoon, maar raak je ook de trillingen/signalen op je horloge kwijt. Nogal een rare keuze om deze aan elkaar te koppelen en niet apart instelbaar te maken...

Een workaround (die ik nu bedenk) is om mijn horloge vanuit de bluetooth devices op mijn telefoon te verwijderen wanneer ik aan een lange run met navigatie begin. Niet ideaal, maar dat werkt wel. Bluetooth even uitzetten kan natuurlijk ook maar dan werken eventuele oordopjes weer niet (maar die gebruik ik bijna nooit).

Mocht er nog een betere/andere optie zijn dan hoor ik het graag! :)

• Hathi
Geen idee of het werkt, maar kan je niet willekeurige andere oordopjes of een bluetooth speakertje ofzo rechtstreeks aan je Forerunner koppelen zodat je horloge de aanwijzingen rechtstreeks daar heen stuurt? En dan vervolgens die desbetreffende oordopjes/speaker lekker thuis laten natuurlijk.

• Frenz64
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 06-02 18:09
Dan wordt muziek luisteren wel lastig @Hathi (bovendien kan je dan ook het volume van je telefoon uitzetten, zelfde effect)

• Hathi
Muziek luisteren doet hij toch vanaf de telefoon? Dus de telefoon koppel je aan oordopjes die je wel meeneemt en het horloge koppel je aan oordopjes die je niet meeneemt.
Ik weet alleen niet of Garmin iets van een fallback doet naar je telefoon als je oordopjes niet verbonden zijn

• HenkS

HenkS

Da_king alias HenkS

MrAcid schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 09:29:

Ik heb een fenix 8 en daar kan ik per activiteit alles instellen. Ik heb even gekeken maar stel ik 'fiets binnen' , zo heb ik mijn zwift activiteit genoemd :) , dan staat eronder voordat ik op start druk: fiets binnen settings

Daar kan ik dan voor die activiteit:
Data screens maken
Audio output instellen
En onder die workout staat per activiteit ook watch settings waar je meldingen geluid en trillen kunt instellen.
En dat is dan per type activiteit. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hvN3M1wKNtJmQvT29_c7CrwgJmo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9DAmQapnyNUtpN5GjLwnBrwV.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jPhvj01BYM2tEN0ckPrbnZxJfmA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BbCqtaXRh7rckPDwigzV96X5.jpg?f=fotoalbum_large

• Bundin
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Vandaag voor het eerst forse outliers in workout data gespot. Enkele meetpunten met een cadence van 200 bij een hike bijvoorbeeld, gecombineerd met een onrealistisch hoog piekje in snelheid. Die zijn niet weg te poetsen in Garmin Connect, wat ik licht bizar vind.

Is dit een bekend probleem en heeft iemand een oplossing voor dit verhaal.

• Mistraller
Bundin schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 18:06:
Vandaag voor het eerst forse outliers in workout data gespot. Enkele meetpunten met een cadence van 200 bij een hike bijvoorbeeld, gecombineerd met een onrealistisch hoog piekje in snelheid. Die zijn niet weg te poetsen in Garmin Connect, wat ik licht bizar vind.

Is dit een bekend probleem en heeft iemand een oplossing voor dit verhaal.
fitfiletools.com

---------------

Pagina: 1 ... 328 329 Laatste