Het grote sporthorloge met GPS topic.

Pagina: 1 ... 336 337 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Arjan90
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 23:12
Als je de afmeting van de wijzerplaat wil, bekijk je de schermgrootte toch die apart staat vermeld (1.3", 1.4", etc.)? En toch zit er ook verschil tussen 47mm en 47mm, hoe het ontwerp is (plat of afgerond aan de zijkant), etc. Ook ik ben niet anders gewend dan dat de kast diameter wordt vermeld.

De Samsung Ultra Watch lag heel anders op mijn pols dan de Forerunner 970 (de laatste ligt vele malen beter).

Ik heb trouwens de Fenix 8 v3 watchface geïnstalleerd, wat een mooi ding en superveel op in te stellen. Ik heb de betaalde versie niet, want niet nodig, maar eerlijk gezegd vind ik het hem wel waard. Ook geen battery drain, perfect!

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

• stormfly
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Arjan90 schreef op maandag 27 juli 2026 @ 15:26:
Als je de afmeting van de wijzerplaat wil, bekijk je de schermgrootte toch die apart staat vermeld (1.3", 1.4", etc.)? En toch zit er ook verschil tussen 47mm en 47mm, hoe het ontwerp is (plat of afgerond aan de zijkant), etc. Ook ik ben niet anders gewend dan dat de kast diameter wordt vermeld.

De Samsung Ultra Watch lag heel anders op mijn pols dan de Forerunner 970 (de laatste ligt vele malen beter).

Ik heb trouwens de Fenix 8 v3 watchface geïnstalleerd, wat een mooi ding en superveel op in te stellen. Ik heb de betaalde versie niet, want niet nodig, maar eerlijk gezegd vind ik het hem wel waard. Ook geen battery drain, perfect!
De 970 draagt echt heerlijk. Qua gewicht gelijk aan mijn Apple Watch 11 zal het eens nameten met bandjes wat de totaal gewichten zijn. Er zit ook net genoeg rek in het bandje om wat warmtezwelling van de pols te absorberen. En de luchtige gaatjes heerlijk met de hoge temperaturen.

Hier ook de Fēnix 8 V3 watchface maar wel de PRO omdat ik goede software graag steun in onderhoud en updates. Overigens zag ik enkele dagen later dat je ook op “ontwikkelaar Garmin” kan zoeken en dan de echte Fenix 8 watchface betaald kan aanschaffen. De V3 is qua instellingen vele malen uitgebreider.

• Maarten_E
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 23:04
Gonadan schreef op maandag 27 juli 2026 @ 14:57:
[...]

Hoe kom je erbij dat dat "normaal" is? Ik heb nog nooit bij horloges primair de wijzerplaat die afmeting genoemd zien worden. Het is altijd de kast en de grootte van het scherm of de plaat moet je specifiek opzoeken. :?
Je hebt inderdaad gelijk, dat had ik mis. Maar dan kan het toch niet dat een horloge met een 36mm kast en vergelijkbare L2L hetzelfde draagt als een "42mm" Garmin? Die 42mm is vergeleken met andere polshorloges een gekke maatvoering.
edit:
Foto voor context
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Izzlm237mmt5DcrVZJ7BwdFgHKk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Pn51QPuc2aAgOQtkHlUUdr5s.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 27% gewijzigd door Maarten_E op 27-07-2026 19:09 ]

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit.

• Hopjesvla79
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 01:37
Maarten_E schreef op maandag 27 juli 2026 @ 18:57:
[...]

Je hebt inderdaad gelijk, dat had ik mis. Maar dan kan het toch niet dat een horloge met een 36mm kast en vergelijkbare L2L hetzelfde draagt als een "42mm" Garmin? Die 42mm is vergeleken met andere polshorloges een gekke maatvoering.
daarom is het ook een sportwatch en geen polshorloge :+

Hi Ha Hopjesvla

• RigolleM
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 19:54
Stiggy schreef op maandag 27 juli 2026 @ 12:06:
[...]

Ik hoop dat je verwachtingen van de maps niet te hoog zijn. Het is een leuke gimmick, maar echt geen vervanger voor maps op je telefoon. Het is (heel) traag, en het schermpje is natuurlijk nogal klein om een goed overzicht te krijgen. Navigatie is zeer beperkt: je ziet geen aankomsttijd, herberekenen als je een ander pad neemt lijkt niet echt te gebeuren en de kaart flipt constant van richting terwijl je loopt. In een park waar ik was wilde het horloge me ook steeds over paden sturen waar ik het park niet uit kon (geen toegangspoorten) terwijl Apple en Google maps dat wel goed hadden. Dat is mijn ervaring in ieder geval naar wat korte testen, misschien heb ik nog wat te leren. :)
Ik heb 2 weken geleden 35km gewandeld op GPS met mijn FR970. Het is even responsive als mijn Edge 1040, tuurlijk is het scherm kleiner maar ik kon toch perfect alles zien... Ik heb een stuk door het centrum van een grote stad gewandeld en zelfs daar was alles pico bello.. In het bos ging alles ook zoals het moet. Route door Komoot laten bepalen en die opgeladen in mijn FR970. Ik denk niet dat de Maps van Google of Apple, mij door de vele kleine paadjes zou gestuurd hebben, zelfs wegen ontdekt die ik nog niet kende...

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21:48
Maarten_E schreef op maandag 27 juli 2026 @ 18:57:
[...]

edit:
Foto voor context
[Afbeelding]
Ik kijk behalve naar de maat van de kast meestal om naar hoe hij verticaal meet qua aansluiting op het bandje. Als dat ver uit steekt is feitelijk je kast nog groter maar dat wordt niet altijd meegerekend.
Dat is wat jij L2L noemt toch? Als dat vergelijkbaar is van draagt het redelijk hetzelfde.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | RF 24-70 f/2.8 L | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Maarten_E
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 23:04
Gonadan schreef op maandag 27 juli 2026 @ 19:39:
[...]

Ik kijk behalve naar de maat van de kast meestal om naar hoe hij verticaal meet qua aansluiting op het bandje. Als dat ver uit steekt is feitelijk je kast nog groter maar dat wordt niet altijd meegerekend.
Dat is wat jij L2L noemt toch? Als dat vergelijkbaar is van draagt het redelijk hetzelfde.
Dan blijft: Waarom noemt Garmin dit 42mm, terwijl dit geen gangbare manier is van meten? Heb mijzelf jaren weggehouden van smartwatches "want 43mm is zo gigantisch, hoe dragen mensen dat." Blijkt dat dit in "horlogepraat" 36/38mm is. Vind dat wel een erg groot verschil.

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit.

• Gonadan
Maarten_E schreef op maandag 27 juli 2026 @ 19:54:
[...]

Dan blijft: Waarom noemt Garmin dit 42mm, terwijl dit geen gangbare manier is van meten? Heb mijzelf jaren weggehouden van smartwatches "want 43mm is zo gigantisch, hoe dragen mensen dat." Blijkt dat dit in "horlogepraat" 36/38mm is. Vind dat wel een erg groot verschil.
Nee dat is het niet, die andere is alleen niet rond waardoor de kast smaller is dan de L2L, bij Garmin is dat hetzelfde. Zou je een rond polshorloge pakken dan was die in horlogepraat toch hetzelfde als de Garmin?

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Hathi
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 22:33
Je vergelijkt nu een horloge met een min of meer rechthoekige kast met een horloge met een ronde kast, dat kan je toch niet met elkaar vergelijken?

Ik vind het dan ook gek om een horloge met een rechthoekige kast een enkelvoudige maatvoering te geven. Wat is nu 36mm dan? Van links naar rechts of van boven naar beneden. Bij een rond horloge is dat juist wel logisch, want dan maakt het niet uit waar je meet. Hoewel het dan dus nog wel wat uitmaakt hoe ver het bevestigingspunt van het bandje buiten de kast uit steekt.

Hoe dan ook; er bestaan nog steeds winkels (waar je fysiek heen kan gaan zegmaar), juist voor zoiets persoonlijke als een horloge ga je die dan toch gewoon even een keer ergens bekijken? Zeker als je er al jarenlang mee bezig bent en puur vanwege de maat er vanaf ziet.

• Apollyon
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 31-07 15:34
Stiggy schreef op maandag 27 juli 2026 @ 12:06:
Ik hoop dat je verwachtingen van de maps niet te hoog zijn. Het is een leuke gimmick, maar echt geen vervanger voor maps op je telefoon. Het is (heel) traag, en het schermpje is natuurlijk nogal klein om een goed overzicht te krijgen.
Ik heb wel hoge verwachtingen dus ik hoop niet dat het een gimmick is. Ik snap heus wel dat het niet met navigatie op de smartphone te vergelijken is. Zo wil ik het ook niet inzetten.
Navigatie is zeer beperkt: je ziet geen aankomsttijd, herberekenen als je een ander pad neemt lijkt niet echt te gebeuren en de kaart flipt constant van richting terwijl je loopt.
Wat bedoel je met richting flippen terwijl je loopt? Kun je de kaart niet vast richting noorden zetten? Ik snap dat navigatie beperkt is maar herberekenen moet wel kunnen. Ik weet alleen nog niet of dat automatisch gaat of een manuele actie vereist.

Disclaimer: bovenstaande auteur lijdt aan dyslexie

• Apollyon
Hathi schreef op maandag 27 juli 2026 @ 13:14:
Dat is niet mijn ervaring. Tijdens het hardlopen of wandelen in onbekend gebied navigeer ik alleen nog maar met mijn Epix Pro en niet met mijn telefoon. Werkt helemaal prima. Nu laad ik wel altijd van tevoren via mijn telefoon een route in, dus het horloge laat ik zelf zelden wat berekenen eigenlijk (dat gaat wel traag ook), maar gewoon de route volgen gaat prima.
Hoe laad jij de route via jou telefoon in? Ik heb de Garmin Connect app op Android maar heb daarmee slechts een handje vol wielerkoersen en trails gevonden.

• Apollyon
ElPaco schreef op maandag 27 juli 2026 @ 13:37:
Misschien dat het grootste verschil zit in het de route laten berekenen op je telefoon en dat naar je horloge sturen t.o.v. je horloge de route laten maken.
Hoe laat jij de telefoon een route berekenen? Doe je dat in Garmin Connect of een andere app?

• Stiggy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22:57
@Apollyon Ken je het verschijnsel dat als je met je telefoon met Google of Apple maps wandelt hij soms niet weet waar het noorden is en de kaart de hele tijd ronddraait? Dat had ik op de Fenix 8 dus veel extremer. Dat was welliswaar in een park met bomen, maar daardoor was de kaart onbruikbaar. Telefoon erbij gepakt en dat ging wel prima.

Op zowel Apple als Google maps staan tegenwoordig ook de kleinste wandel/bospaadjes overigens. Nog niet gemerkt dat de maps van Garmin daar beter in zijn.

• Hathi
Apollyon schreef op maandag 27 juli 2026 @ 20:23:
[...]

Hoe laad jij de route via jou telefoon in? Ik heb de Garmin Connect app op Android maar heb daarmee slechts een handje vol wielerkoersen en trails gevonden.
Je hebt in de Connect app ook gewoon de optie om zelf een koers te maken. Automatisch door een afstand en beginpunt op te geven, of handmatig zoals je het van een willekeurige routeplanner zou verwachten. Andere optie is een willekeurige routeplanner gebruiken die een route kan exporteren als GPX bestand (dat doen ze bijna allemaal behalve autonavigatie apps zoals Google maps) of een GPX downloaden van internet (komoot, RouteYou etc) en die op je telefoon openen met de Connect app.

• Andre_J
  • Laatst online: 17:06
Apollyon schreef op maandag 27 juli 2026 @ 20:24:
[...]

Hoe laat jij de telefoon een route berekenen? Doe je dat in Garmin Connect of een andere app?
Ik ben fan van https://dynamic.watch/nl

Voorheen gebruikte ik dwmap (een oude forerunner had ik zonder kaarten) tegenwoordig een combi van routeCourse en Komoot.

• Apollyon
Stiggy schreef op maandag 27 juli 2026 @ 13:53:
Dan hebben jullie hierboven het over een route die je van tevoren gemaakt hebt en die je eigenlijk alleen van waypoint (afslag) naar waypoint volgt? Dat heb ik nog niet gedaan, dat is ook niet mijn use case of echte navigatie natuurlijk.
Wat is jouw use case?
Het nog een testje gedaan in een pauzerondje wandelen van totaal 4,69km. Op ongeveer het verste punt het horloge terug naar huis laten navigeren, maar dat is eerder komisch dan bruikbaar.
Ik zou verwachten dat deze use-case wel zou werken. Ik snap best dat het niet de optimale route berekend maar ik hoop het wel te kunnen gebruiken. (terug navigeren naar fietsen, auto of hut bijvoorbeeld)

• Apollyon
ElPaco schreef op maandag 27 juli 2026 @ 14:00:
Ja wat ik zei, je maakt de route op je telefoon, die synct automatisch naar je horloge waarna je op het horloge alleen maar hoeft te kijken hoe je moet gaan. Werkt prima en snel. In een noodgeval zou het horloge het vast ook zelf kunnen berekenen, maar in mijn ogen is dat dus enkel voor noodgevallen.
Als je de tool gebruikt waar hij goed in is zal hij beter bevallen. Met een schorevendraaier kan je ook een spijker ergens in slaan, maar een hamer pakken of schroef pakken werkt dan beter ;)
Wat is volgens jou de juiste tool om een route te maken op de telefoon?

• Apollyon
Stiggy schreef op maandag 27 juli 2026 @ 14:12:
Haha, dat is een goeie! Terugnavigeren naar je beginpunt is toch juist HET nuttigste tool van maps. Je loopt ergens, bent het zo langzamerhand wel beu of verdwaalt en wil terug. Ze hebben daar zelfs nog 2 modes voor ingebouwd (TracBack en Navigatie).
Ik hoop zeker dat deze feature werkt! Het was voor mij een reden om de dure Fenix 8 en FR970 te overwegen.

• Apollyon
Stiggy schreef op maandag 27 juli 2026 @ 20:25:
@Apollyon Ken je het verschijnsel dat als je met je telefoon met Google of Apple maps wandelt hij soms niet weet waar het noorden is en de kaart de hele tijd ronddraait? Dat had ik op de Fenix 8 dus veel extremer. Dat was welliswaar in een park met bomen, maar daardoor was de kaart onbruikbaar. Telefoon erbij gepakt en dat ging wel prima.
Ik snap wel wat jij bedoelt. Goedkope telefoons missen soms een gyroscoop en dan heb je daar meer last mee. Kalibreren van het elektronisch kompas in de telefoon helpt soms ook.
Jij denkt dat de Garmin dat probleem ook heeft? Ik zie dat bij instellingen een kompas menu is met kalibreren. Misschien helpt je dat?

• Apollyon
Hathi schreef op maandag 27 juli 2026 @ 20:26:
Je hebt in de Connect app ook gewoon de optie om zelf een koers te maken. Automatisch door een afstand en beginpunt op te geven, of handmatig zoals je het van een willekeurige routeplanner zou verwachten. Andere optie is een willekeurige routeplanner gebruiken die een route kan exporteren als GPX bestand (dat doen ze bijna allemaal behalve autonavigatie apps zoals Google maps) of een GPX downloaden van internet (komoot, RouteYou etc) en die op je telefoon openen met de Connect app.
Dank je! Eindelijk gevonden. Ik moet alle opties en menus nog leren. De youtube video's zijn Engels en mijn Fenix heeft Nederlandse menus en ziet er heel anders uit.

• Apollyon
Andre_J schreef op maandag 27 juli 2026 @ 20:27:
[...]

Ik ben fan van https://dynamic.watch/nl

Voorheen gebruikte ik dwmap (een oude forerunner had ik zonder kaarten) tegenwoordig een combi van routeCourse en Komoot.
Dank je!

• Stiggy
Apollyon schreef op maandag 27 juli 2026 @ 20:42:
[...]

Ik snap wel wat jij bedoelt. Goedkope telefoons missen soms een gyroscoop en dan heb je daar meer last mee. Kalibreren van het elektronisch kompas in de telefoon helpt soms ook.
Jij denkt dat de Garmin dat probleem ook heeft? Ik zie dat bij instellingen een kompas menu is met kalibreren. Misschien helpt je dat?
Dank voor de tip! Zal het proberen.

En maak je niet al te ongerust; terug navigeren naar een beginpunt werkt wel; alleen in mijn ervaring dus een heel stuk slechter als op je telefoon. Als je die ook bij hebt dan zie ik geen reden om daarvoor de Garmin te gebruiken.

• Hathi
Op zowel Apple als Google maps staan tegenwoordig ook de kleinste wandel/bospaadjes overigens. Nog niet gemerkt dat de maps van Garmin daar beter in zijn.
Ik heb hier in de buurt in de gebieden waar ik veel loop eens gekeken, maar Google maps komt qua detailniveau echt nog niet in de buurt van de Garmin Maps hoor. Voor echt wandelingen in de natuur (dus niet een rondje door een stadspark) vind ik Google maps totaal onbruikbaar.

Ik weet niet of de Garmin TopoActive ook ergens online te bekijken is, maar de data die ze gebruiken komt van openstreetmaps. Even ingezoomd in een willekeurig natuurgebied in NL:
Google Maps: https://maps.app.goo.gl/1xLsYqVNdkRuJQdU8
Openstreetmaps: https://www.openstreetmap.org/#map=16/52.28006/5.87642

[ Voor 38% gewijzigd door Hathi op 27-07-2026 21:11 ]

• Hopjesvla79
Maarten_E schreef op maandag 27 juli 2026 @ 19:54:
[...]

ik probeer je te begrijpen maar begrijp het niet. We hebben een min of meer rond horloge met een diameter van 42 mm. Als je wil beschrijven hoe groot het horloge is, dan is 42 mm toch de meest logische manier, of niet? Als dit blijkbaar niet gangbaar is, dan is de andere gangbare manier in mijn ogen de minst logische.

Hi Ha Hopjesvla

• Hopjesvla79

ik weet niet waar je komt, maar het detailniveau van Maps houdt toch echt heel snel op als je buiten de gebaande paden gaat. Totaal niet te vergelijken.

Ik maak meestal de routes in Komoot, download de gpx naar Connect en stuur dan naar de Edge of Fenix. Heb heel veel routes in Komoot staan, die hoeven niet allemaal gesynchroniseerd te worden,vandaar dat ik ze per stuk download . Werkt al jaren prima zo. Ideaal in ieder geval voor in de bergen om een route te volgen .

Hi Ha Hopjesvla

• Stiggy
Hopjesvla79 schreef op maandag 27 juli 2026 @ 21:22:
[...]

ik weet niet waar je komt, maar het detailniveau van Maps houdt toch echt heel snel op als je buiten de gebaande paden gaat. Totaal niet te vergelijken.

Ik maak meestal de routes in Komoot, download de gpx naar Connect en stuur dan naar de Edge of Fenix. Heb heel veel routes in Komoot staan, die hoeven niet allemaal gesynchroniseerd te worden,vandaar dat ik ze per stuk download . Werkt al jaren prima zo. Ideaal in ieder geval voor in de bergen om een route te volgen .
Ik had als vergelijkingsmateriaal de bossen in mijn woonplaats waar Apple & Google maps tegenwoordig ook wel ieder zandpaadje in hebben staan. Maar als ik de links vergelijk die @Hathi post dan zie ik op OpenstreetMaps inderdaad meer detail. Ook voor bossen die ik ken, dus wat dat betreft geef ik jullie helemaal gelijk.

Vooraf routes maken is niet iets wat ik doe (waarom zou je? Dat neemt de lol van iets verkennen en avontuur toch weg?) en ook niet waar ik het over heb als we over navigatie praten. Ik geloof best dat het horloge dat kan, dat is voor de rest niet zo spannend als je een GPS signaal hebt.

• Hopjesvla79
Stiggy schreef op maandag 27 juli 2026 @ 22:18:
[...]

Ik had als vergelijkingsmateriaal de bossen in mijn woonplaats waar Apple & Google maps tegenwoordig ook wel ieder zandpaadje in hebben staan. Maar als ik de links vergelijk die @Hathi post dan zie ik op OpenstreetMaps inderdaad meer detail. Ook voor bossen die ik ken, dus wat dat betreft geef ik jullie helemaal gelijk.

Vooraf routes maken is niet iets wat ik doe (waarom zou je? Dat neemt de lol van iets verkennen en avontuur toch weg?) en ook niet waar ik het over heb als we over navigatie praten. Ik geloof best dat het horloge dat kan, dat is voor de rest niet zo spannend als je een GPS signaal hebt.
genoeg redenen waarom je een uitgezette route wil volgen: trainen op een bepaalde afstand, wandelen op een route die bestaat, een vooraf door jezelf uitgezette route volgen.. Zodra je meer details dan Maps nodig heb, kan het verstandig zijn om niet zo maar ergens heen te gaan (ik noem maar wat. de bergen in..) .

Hi Ha Hopjesvla

• Stiggy
Hopjesvla79 schreef op maandag 27 juli 2026 @ 22:38:
[...]

genoeg redenen waarom je een uitgezette route wil volgen: trainen op een bepaalde afstand, wandelen op een route die bestaat, een vooraf door jezelf uitgezette route volgen.. Zodra je meer details dan Maps nodig heb, kan het verstandig zijn om niet zo maar ergens heen te gaan (ik noem maar wat. de bergen in..) .
Ik kom regelmatig in de bergen, maar heb nog niet naar deze functie verlangd. Wel naar navigatie. Maar ieder zijn eigen ding natuurlijk!

• ElPaco
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 16:07
@Apollyon ik gebruik meestal Komoot, dat synct automatisch met Garmin Connect en naar mijn horloge. Heel soms gebruik ik Garmin Connect of Strava, maar Komoot heeft wel de voorkeur.

WoT stats

• FbdJ
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 20:59
ElPaco schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 11:51:
@Apollyon ik gebruik meestal Komoot, dat synct automatisch met Garmin Connect en naar mijn horloge. Heel soms gebruik ik Garmin Connect of Strava, maar Komoot heeft wel de voorkeur.
Komoot is helemaal nieuw voor mij. Hoe doe je het met bestaande runs en het startpunt aanpassen? Klik je gewoon op het start punt en "move" je 'm dan naar je huidige locatie?

• ElPaco
FbdJ schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 13:51:
[...]

Komoot is helemaal nieuw voor mij. Hoe doe je het met bestaande runs en het startpunt aanpassen? Klik je gewoon op het start punt en "move" je 'm dan naar je huidige locatie?
Komoot heeft een startpunt aanpassen knop, dan kan je ergens anders op de route tikken en zeggen dat je daar wil starten.

WoT stats

• Megupe
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 01:28
stormfly schreef op maandag 27 juli 2026 @ 17:07:
[...]

De 970 draagt echt heerlijk. Qua gewicht gelijk aan mijn Apple Watch 11 zal het eens nameten met bandjes wat de totaal gewichten zijn. Er zit ook net genoeg rek in het bandje om wat warmtezwelling van de pols te absorberen. En de luchtige gaatjes heerlijk met de hoge temperaturen.

Hier ook de Fēnix 8 V3 watchface maar wel de PRO omdat ik goede software graag steun in onderhoud en updates. Overigens zag ik enkele dagen later dat je ook op “ontwikkelaar Garmin” kan zoeken en dan de echte Fenix 8 watchface betaald kan aanschaffen. De V3 is qua instellingen vele malen uitgebreider.
Hier ook 970. Maar met die gratis feñix v3 watch face kan ik de waarden niet als snelkoppeling gebruiken.

Is dat met de betaalde wel? Vind het wel een mooie.

En hoe zit het qua batterijduur?

• Stiggy
Voor de geïnteresseerden: ik heb een review van de Fenix 8 toegevoegd.

• stormfly
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Megupe schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 14:35:
[...]

Hier ook 970. Maar met die gratis feñix v3 watch face kan ik de waarden niet als snelkoppeling gebruiken.

Bedoel je als je klikt op stappen dat je dan een overzicht grafiek krijgt? Ja dat werkt.

Qua batterijduur kan ik er niet veel van zeggen te nieuw. En ben teveel bezig met sport en tracking en dat vraagt de meeste energie.

Heb jij wel een beeld bij het verbruik van de originele en imitatie watchface?

• Megupe
stormfly schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 20:56:
[...]

Bedoel je als je klikt op stappen dat je dan een overzicht grafiek krijgt? Ja dat werkt.

Qua batterijduur kan ik er niet veel van zeggen te nieuw. En ben teveel bezig met sport en tracking en dat vraagt de meeste energie.

Heb jij wel een beeld bij het verbruik van de originele en imitatie watchface?
Ik overweeg het nog te gebruiken.

• Arjan90
Megupe schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 14:35:
[...]

Batterijduur is volgens mij niet anders. Dat zie je ook in reacties, dat hij erg efficiënt is. Volgens mij zag ik F8 gebruikers die geen verschil merkten.

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

• Apollyon
Stiggy schreef op maandag 27 juli 2026 @ 20:57:
Dank voor de tip! Zal het proberen.
Heeft de tip geholpen?
En maak je niet al te ongerust; terug navigeren naar een beginpunt werkt wel; alleen in mijn ervaring dus een heel stuk slechter als op je telefoon. Als je die ook bij hebt dan zie ik geen reden om daarvoor de Garmin te gebruiken.
Ik wil juist zonder telefoon kunnen wandelen, fietsen, hardlopen, hiken en fitness. Mijn smartphone heeft offline open street maps maar de battery-drain is enorm als ik dat doe. Ik doe dat daarom liever niet. Ik vind het ook niet prettig om telefoon altijd te moeten gebruiken:
ActiviteitTelefoon
WandelenAls ik wandel wil ik de telefoon niet elke keer moeten pakken om de kaart te raadplegen
FietsenBij fietsen wil ik niet dat de telefoon in het volle zonlicht op het stuur gemonteerd zit. Telefoon in de hand tijdens fietsen is te gevaarlijk. Stoppen om de telefoon te pakken is geen optie.
HardlopenEen smartphone vind ik te lomp om mee te dragen tijdens hardlopen.
Fitness (kracht training, parcours, survival)Maps zijn meestal niet nodig maar de telefoon wil ik in een kluisje kunnen achterlaten.

• Apollyon
Hopjesvla79 schreef op maandag 27 juli 2026 @ 21:22:
ElPaco schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 11:51:
Dank jullie voor het delen @Hopjesvla79 en @ElPaco. De prijsstructuur is mij niet duidelijk. Koop je Komoot éénmalig (€29,- voor onbeperkt gebruik van de wereld?) of is er nog een terugkerend kostenmodel wat ik niet kan vinden?

• Apollyon
Stiggy schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 14:39:
Voor de geïnteresseerden: ik heb een review van de Fenix 8 toegevoegd.
Mooie review. Kritisch maar ik snap je argumenten wel.

• Apollyon
Ik heb de Garmin Fenix 8 43mm met standaard geleverd siliconen bandje 2 dagen gedragen maar ik wordt gek van de jeuk. Vooral daar waar de clip-sluiting en band-lusje contact maken met de huid.

• ElPaco
Apollyon schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 11:14:
[...]

[...]

Dank jullie voor het delen @Hopjesvla79 en @ElPaco. De prijsstructuur is mij niet duidelijk. Koop je Komoot éénmalig (€29,- voor onbeperkt gebruik van de wereld?) of is er nog een terugkerend kostenmodel wat ik niet kan vinden?
Ik heb eenmalig gekocht, er was ooit een aanbieding voor 20 euro geloof ik. Dat abo heb je niet nodig. Ze proberen het wel te pushen, maar dat bracht mij niks.

Ik meen me wel te herinneren dat ze het ooit hebben aangepast, dus mogelijk dat het automatisch syncen naar je horloge nu niet mee rin die eenmailge 29 euro zit.

Edit: Inderdaad onderdeel van premium nu, dan kan ik het al een stuk minder aanraden om te gebruiken..
“Send to Garmin” is available without Premium for users who unlocked a map region or the world pack before 27 February 2025. For users who unlocked a map region or the world pack after that date, it’s part of the Premium package.

[ Voor 21% gewijzigd door ElPaco op 29-07-2026 11:31 . Reden: Komoot is Pay2Use nu ]

WoT stats

• Hopjesvla79
Apollyon schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 11:14:
[...]

[...]

goed punt. Vroeger kon je eenmalig de wereldkaarten kopen, wat voor mij voldoende is, andere functionaliteit heb ik niet nodig. Volgens mij zit je nu, helaas, vast aan een abonnement (maar ben daar niet zeker van).

Hi Ha Hopjesvla

Apollyon schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 11:10:
[...]

Heeft de tip geholpen?

[...]

Ik wil juist zonder telefoon kunnen wandelen, fietsen, hardlopen, hiken en fitness. Mijn smartphone heeft offline open street maps maar de battery-drain is enorm als ik dat doe. Ik doe dat daarom liever niet. Ik vind het ook niet prettig om telefoon altijd te moeten gebruiken:
ActiviteitTelefoon
WandelenAls ik wandel wil ik de telefoon niet elke keer moeten pakken om de kaart te raadplegen
FietsenBij fietsen wil ik niet dat de telefoon in het volle zonlicht op het stuur gemonteerd zit. Telefoon in de hand tijdens fietsen is te gevaarlijk. Stoppen om de telefoon te pakken is geen optie.
HardlopenEen smartphone vind ik te lomp om mee te dragen tijdens hardlopen.
Fitness (kracht training, parcours, survival)Maps zijn meestal niet nodig maar de telefoon wil ik in een kluisje kunnen achterlaten.
Bij hiken zou ik sowieso altijd mijn telefoon bij me willen hebben. Als er iets gebeurt, kun je altijd bellen. Maar ik neem de telefoon tegenwoordig ook altijd bij het hardlopen mee (loop bijna altijd alleen). Telefoon zit in een SPIbelt om mijn middel. Merk je bijna niets van. Voordeel is ook als je navigeert met je horloge, je gesproken instructies krijgt via je smartphone. Dan hoef je vaak niet eens op het kleine kaartje op je horloge te kijken. Omdat de navigatie door je horloge wordt gedaan, wordt de batterij van je telefoon alleen belast door de gesproken instructies en bluetooth verbinding tussen horloge en tekefoon. Dat werkt prima met wandelen, hardlopen, hiken en fietsen.

Koersen maak ik bijna altijd op Strava, maar gebruik soms ook Komoot of Topo GPS.

Horloge: Garmin Epix (Gen2) Sapphire Titanium
PC: Fractal Design North, Asus ROG strix B650E-F gaming wifi, Ryzen 7 7800X3D, INNO3D® GEFORCE® RTX™ 4080 16GB X3 DLSS 3, 32GB, Meta Quest 3, Fanatec GT DD Pro 8nm

• Apollyon
ElPaco schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 11:29:
Ik heb eenmalig gekocht, er was ooit een aanbieding voor 20 euro geloof ik. Dat abo heb je niet nodig. Ze proberen het wel te pushen, maar dat bracht mij niks.

Ik meen me wel te herinneren dat ze het ooit hebben aangepast, dus mogelijk dat het automatisch syncen naar je horloge nu niet mee rin die eenmailge 29 euro zit.

Edit: Inderdaad onderdeel van premium nu, dan kan ik het al een stuk minder aanraden om te gebruiken..
Waar heb jij gevonden welke features premium zijn? Op de website wordt ik er geen wijs uit.

• Apollyon
PatrickC schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 11:35:
Bij hiken zou ik sowieso altijd mijn telefoon bij me willen hebben. Als er iets gebeurt, kun je altijd bellen.
Ja ik neem de telefoon mee op hike om te kunnen bellen. Ik wil de telefoon tijdens een hike liever niet gebruiken voor navigeren. De accu kan dat maar enkele uren volhouden. Ik kan niet bellen met een lege accu. Ik heb de telefoon tijdens een hike in de rugzak. In de rugzak is beter dan oververhit raken in de zon.
Maar ik neem de telefoon tegenwoordig ook altijd bij het hardlopen mee (loop bijna altijd alleen). Telefoon zit in een SPIbelt om mijn middel. Merk je bijna niets van.
Dank je voor het delen. Ik snap dat een SPI belt comfortabeler kan zijn dan in een broekzak of op de bovenarm dragen.
Voordeel is ook als je navigeert met je horloge, je gesproken instructies krijgt via je smartphone. Dan hoef je vaak niet eens op het kleine kaartje op je horloge te kijken. Omdat de navigatie door je horloge wordt gedaan, wordt de batterij van je telefoon alleen belast door de gesproken instructies en bluetooth verbinding tussen horloge en tekefoon. Dat werkt prima met wandelen, hardlopen, hiken en fietsen.
Ik snap de voordelen die jij beschrijft. Je gebruikt de telefoon dan als een speaker voor gesproken instructies?

• FbdJ
PatrickC schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 11:35:
[...]

Bij hiken zou ik sowieso altijd mijn telefoon bij me willen hebben. Als er iets gebeurt, kun je altijd bellen. Maar ik neem de telefoon tegenwoordig ook altijd bij het hardlopen mee (loop bijna altijd alleen). Telefoon zit in een SPIbelt om mijn middel. Merk je bijna niets van. Voordeel is ook als je navigeert met je horloge, je gesproken instructies krijgt via je smartphone. Dan hoef je vaak niet eens op het kleine kaartje op je horloge te kijken. Omdat de navigatie door je horloge wordt gedaan, wordt de batterij van je telefoon alleen belast door de gesproken instructies en bluetooth verbinding tussen horloge en tekefoon. Dat werkt prima met wandelen, hardlopen, hiken en fietsen.

Koersen maak ik bijna altijd op Strava, maar gebruik soms ook Komoot of Topo GPS.
Ik zoek iets om mijn telefoon te stashen.. Waar heb je de SPIbelt gekocht?

• magicstar
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17:20
Hopjesvla79 schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 11:33:
[...]

goed punt. Vroeger kon je eenmalig de wereldkaarten kopen, wat voor mij voldoende is, andere functionaliteit heb ik niet nodig. Volgens mij zit je nu, helaas, vast aan een abonnement (maar ben daar niet zeker van).
Volgens mij kan je nog steeds een route maken op Komoot - de GPX exporteren en die dan in Garmin connect inladen en syncen. Extra stappen maar niet onmogelijk

(Begrijpt nu ook waarom het bij zichzelf wel werkt en niet bij fiets vrienden)

• RigolleM
magicstar schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 12:35:
[...]

Volgens mij kan je nog steeds een route maken op Komoot - de GPX exporteren en die dan in Garmin connect inladen en syncen. Extra stappen maar niet onmogelijk

(Begrijpt nu ook waarom het bij zichzelf wel werkt en niet bij fiets vrienden)
DIt gaat nog altijd, ik download vaak mijn GPX om die dan in Mapsource te vergelijken als bv. 2x dezelfde tour gedaan heb, om te zien waar er aanpassingen waren.

• Bugs3
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 22:21
Bugs3 schreef op maandag 27 juli 2026 @ 12:44:
[...]

Ik heb hem afgelopen woensdag besteld bij Futurumshop. Levertijd zou volgens hun site 2 tot 6 werkdagen zijn. Inmiddels geven ze aan dat ze verwachten in week 35 te zullen leveren :|
Ik krijg zojuist bericht van Futurumshop dat de Cirqa vandaag naar mij verstuurd wordt. Per saldo dus sneller dan verwacht _/-\o_

• Blokkie90
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 00:06
Bugs3 schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 15:29:
[...]

Ik krijg zojuist bericht van Futurumshop dat de Cirqa vandaag naar mij verstuurd wordt. Per saldo dus sneller dan verwacht _/-\o_
Welke kleur en maat had je besteld? Die van mij staat nu op levertijd onbekend. Het is dat ik 30 euro korting had bij futurumshop anders had ik deze vandaag bij mantel besteld waar wel alle kleuren en maten beschikbaar waren.

• Bugs3
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 22:21
Blokkie90 schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 16:11:
[...]

Welke kleur en maat had je besteld? Die van mij staat nu op levertijd onbekend. Het is dat ik 30 euro korting had bij futurumshop anders had ik deze vandaag bij mantel besteld waar wel alle kleuren en maten beschikbaar waren.
Zwart s/m.

En op AliExpress inmiddels een bovenarmband besteld voor een tientje.

Om on topic te blijven: ik ga hem gebruiken icm mijn Forerunner 165 die ik vorige maand kocht voor 128 euro. Voor mijn hardloop workouts draag ik toch liever iets met een scherm en ingebouwd GPS.

[ Voor 19% gewijzigd door Bugs3 op 29-07-2026 16:39 ]

Apollyon schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 12:12:
Ik snap de voordelen die jij beschrijft. Je gebruikt de telefoon dan als een speaker voor gesproken instructies?
Ja. Op de telefoon draait de Garmin Connect in de achtergrond. Ik zorg er dan altijd voor dat het volume van geluid (dus niet de beltoon maar b.v. het geluidsniveau by Spotify) hoog genoeg staat om deze in het verkeer te kunnen horen. Als je via een koers op het horloge navigeert, krijg je dan een melding:
- over hoeveel (kilo)meter de volgende afslag is, en naar welke richting en soms ook de hoek (b.v, “Over 250 meter scherp af naar links”)
- op het moment van de afslag zelf
- en hierna meteen weer over hoeveel (kilo)meter de volgende afslag is en in welke richting
Je horloge zelf geeft ook nog een trilling en piep bij elke afslag. Op je horloge kun je verder ook zien hoeveel meter het nog is naar de volgende afslag en de richting.
Eigenlijk alleen bij een trail waar b.v. een aantal paden vlak langs elkaar lopen (“fork”), moet je dan even checken op de kaart op je horloge welk pad je moet nemen, maar als je een fout maakt krijg je vanzelf na een tijdtje de melding ‘koersfout’ op je horloge.

[ Voor 4% gewijzigd door PatrickC op 29-07-2026 17:27 ]

PC: Fractal Design North, Asus ROG strix B650E-F gaming wifi, Ryzen 7 7800X3D, INNO3D® GEFORCE® RTX™ 4080 16GB X3 DLSS 3, 32GB, Meta Quest 3, Fanatec GT DD Pro 8nm

FbdJ schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 12:30:
[...]

Ik zoek iets om mijn telefoon te stashen.. Waar heb je de SPIbelt gekocht?
Ik heb dat ding al lang, dus moest even zoeken. Het was in 2019 bij spibelt.nl. Die site bestaat echter niet meer. spibelt.com echter wel. Ik heb deze:
https://spibelt.com/colle...elts/products/the-spibelt

[ Voor 11% gewijzigd door PatrickC op 29-07-2026 17:29 ]

• Jamesl
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 15:48
Vandaag even wezen kijken welke watch het beste past als vervanger van mijn Galaxy watch 6 (40mm).

Ogen zijn gevallen op een Venu 4 aaangezien deze iets meer casual eruit ziet, en de zaklamp lijkt me een handige functie. De 970 lijkt me iets te duur en met de 570 mis je wat functies. Wel weer knoppen, maar ik ben eigenlijk niks anders gewend.

Twijfel nog over de grootte; heb geen hele grote polsen en daarom ook de galaxy watch 40mm nu, maar ik vind de 45mm niet slecht staan. Ik vind ook het dunnere bandje van de 41mm en de grotere bezels minder mooi.

Viel me wel op dat de garmin horloges een stuk dikker zijn (3mm) dan mijn huidige watch, wel even wennen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/enx16BYQPGACAzjPPd9EL4DXrk0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nWgGcnDru0dyhCMm0d3ymBdO.jpg?f=fotoalbum_large

• Zure mat
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 06-08 09:42
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0H_QezrA5emLOIEWJ1dsD-vHOZQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pqHTtdRA2ld9JbEx9sEhb90B.jpg?f=fotoalbum_largeGarmin Cirqa (Coolblue) en FitBit Air allebei binnen. Polsmaat is ~6,5 inch. FitBit is beduidend lichter en zit comfortabeler, maar zit met Venu 3s al in Garmin ecosysteem. Dilemma :?

• FbdJ
Jamesl schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 17:33:
Vandaag even wezen kijken welke watch het beste past als vervanger van mijn Galaxy watch 6 (40mm).

Ogen zijn gevallen op een Venu 4 aaangezien deze iets meer casual eruit ziet, en de zaklamp lijkt me een handige functie. De 970 lijkt me iets te duur en met de 570 mis je wat functies. Wel weer knoppen, maar ik ben eigenlijk niks anders gewend.

Twijfel nog over de grootte; heb geen hele grote polsen en daarom ook de galaxy watch 40mm nu, maar ik vind de 45mm niet slecht staan. Ik vind ook het dunnere bandje van de 41mm en de grotere bezels minder mooi.

Viel me wel op dat de garmin horloges een stuk dikker zijn (3mm) dan mijn huidige watch, wel even wennen.

[Afbeelding]
Bij de ING kost de Forerunner 970 nu 502 euro. Misschien dat je iemand in je kring hebt met ING?

• Jamesl
FbdJ schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 17:47:
[...]

Bij de ING kost de Forerunner 970 nu 502 euro. Misschien dat je iemand in je kring hebt met ING?
Ja ik heb zelf ING, maar de venu 4 is al 380 en vind ik al duur zat haha

Weet niet welke functies ik van de 970 ik zou missen, en die is zelfs nog een slagje groter (47vs45mm).

• RigolleM
Zure mat schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 17:35:
[Afbeelding]Garmin Cirqa (Coolblue) en FitBit Air allebei binnen. Polsmaat is ~6,5 inch. FitBit is beduidend lichter en zit comfortabeler, maar zit met Venu 3s al in Garmin ecosysteem. Dilemma :?
Garmin zeer zeker... ik heb de Fitbit Air getest gedurende een wandeling van 60km om mijn rechter pols en een FR970 om de linker pols. Qua accuratie zat de Fitbit er overal naast, is leuk voor iemand die gewoon wil weten hoeveel stappen, calorieën, km's, hm's,.. maar niet zozeer wakker ligt van de 'correcte' data. De data van de Fitbit is ook zeer summier vergeleken met Garmin Connect. Een voorbeeld: mijn HR piek zou volgens Fitbit 166bpm zijn geweest, terwijl het bij Garmin 174bpm was, qua calorieën 7105 vs 4597, snelheid vond ik nog het ergste 9:38 /km vs 10:05 /km.. het laatste zou ik zeer straf gevonden hebben, want had ook nog 996 hoogtemeters, geen notie van op de Fitbit Air. Dan zwijg ik nog over het slaappatroon... die vergelijk ik met mijn Apple Watch Ultra, dat lijkt nergens op bij de Fitbit.

Test het maar uit, je hebt ze nu toch allebei...

• Gonadan
Stiggy schreef op maandag 27 juli 2026 @ 22:18:
[...]

En toch is routes maken juist een veel gebruikte usecase. Op vakantie in vreemd gebied op basis van trendlijnen en route maken. En dan is het detailniveau wel degelijk van belang. Ik zou niet weten waarom je dergelijke voordelen voor een potentieel koper zou willen bagatelliseren. :?

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Megupe
Zure mat schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 17:35:
[Afbeelding]Garmin Cirqa (Coolblue) en FitBit Air allebei binnen. Polsmaat is ~6,5 inch. FitBit is beduidend lichter en zit comfortabeler, maar zit met Venu 3s al in Garmin ecosysteem. Dilemma :?
Waarom wil je een van deze 2 terwijl je aan een horloge hebt?

• Zure mat
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 06-08 09:42
Megupe schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 20:04:
[...]

Waarom wil je een van deze 2 terwijl je aan een horloge hebt?
Ik draag liever een mechanisch horloge. Garmin horloge gebruik ik vrijwel uitsluitend voor hardlopen, dus een tracker kan mij alsnog van de relevante data voorzien.

• Arjan90
Naar welke relevante data ben je dan op zoek? Want dat bepaalt ook nogal of je in een ecosysteem wil of niet.

Tools als Runalyze, Intervals.icu kunnen data verzamelen uit verschillende ecosystemen. Zo had ik in Runalyze mijn gewicht van Garmin, maar mijn activiteiten van Samsung (via Strava). Echter als je bijv. de hersteltijd van Garmin wil zien, etc. dan zul je toch echt daar moeten blijven. Je kan je Fitbit data niet in Garmin zetten zodat hij dat gaat gebruiken.

Ik vond dit al wel leuk om te lezen, ondanks dat ik zo'n apparaat zelf niet zou overwegen:

https://www.dcrainmaker.com/2026/07/garmin-cirqa-everything-you-need-to-know.html

• FbdJ
Jamesl schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 18:47:
[...]

Ja ik heb zelf ING, maar de venu 4 is al 380 en vind ik al duur zat haha

Weet niet welke functies ik van de 970 ik zou missen, en die is zelfs nog een slagje groter (47vs45mm).
Waarvoor wil je de watch gebruiken? Venu is toch echt meer voor lifestyle alhoewel je beide prima kunt gebruiken voor hardlopen.

• FbdJ
Ik zal wel voor gek worden verklaard, maar ik ben van de FR 570 naar de 170 gegaan en uiteindelijk bij de 970 beland. Als je twijfelt dat de 970 zwaar is... kan je vertellen dat hij dat helemaal niet is. Hij zit prima en ik voel 'm niet. Het scherm is super en ik vind de meerprijs (als je via de ING winkel besteld) het zeker waard voor de paar extraatjes die je krijgt tov de 570.

• Arjan90
@FbdJ Maar je wist ook niet echt wat je wilde :D Bevalt de 970 verder goed? Geen gekke dingen zoals met de 570? Ik blijf het een machtig mooi horloge vinden, zeker voor de prijs. Superlicht horloge inderdaad. Mijn vorige horloge was 50% zwaarder, dat merk je enorm op je pols bij het hardlopen.

FbdJ schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 20:41:
[...]

Waarvoor wil je de watch gebruiken? Venu is toch echt meer voor lifestyle alhoewel je beide prima kunt gebruiken voor hardlopen.
Op gebied van hardlopen zijn er maar weinig verschillen met de FR970 (grootste verschil is navigatie via maps). Vergelijk je een Venu 4 met een FR570, dan zijn ze zelfs bijna identiek.

• FbdJ
Arjan90 schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 20:55:
@FbdJ Maar je wist ook niet echt wat je wilde :D Bevalt de 970 verder goed? Geen gekke dingen zoals met de 570? Ik blijf het een machtig mooi horloge vinden, zeker voor de prijs. Superlicht horloge inderdaad. Mijn vorige horloge was 50% zwaarder, dat merk je enorm op je pols bij het hardlopen.
Geen enkel probleem tot zo ver. Al 3 keer activiteiten mee gedaan zonder issue. Het probleem wat ik had waarbij na een wake het scherm op zwart springt voor enkele seconden heb ik ook helemaal niet op de 970. Zit wel te overwegen om een nylon band te kopen, lijkt me nog comfortabeler, maar geen must.

• Arjan90
Ze hebben zelf een mooie en simpele Nylon band voor een prima prijs maar die heeft geen Quickfit. Grmbl. En degene met Quickfit zijn superfijn, maar ook superduur. Ammenooitniet dat ik 150 euro uitgeef voor een (origineel) bandje.

Ik ben ook nog aan het kijken naar een ander bandje, zwart is zo zwart. Dacht aan donkergroen/olijfgroen/marineblauw maar heb nog niet helemaal gevonden wat ik zocht. Garmin had overigens 20% korting op hun eigen website, geen idee of het nog steeds zo is.

• Jamesl
@FbdJ de venu 4 heeft toch dezelfde sensoren en voor hardlopen houdt die volgens mij hetzelfde bij. ik draag hem de hele dag dus algehele gezondheidstracking en hardlopen, fietsen, fitness.

Ik doe geen triatlons of grote hardloopwedstrijden dus ik denk niet dat ik iets mis met de 970.

De kaarten functionaliteit zie ik mezelf ook niet gebruiken.

Welke extra functionaliteit van t.o.v. de 570 gebruik jij dan?

• FbdJ
Jamesl schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 22:39:
@FbdJ de venu 4 heeft toch dezelfde sensoren en voor hardlopen houdt die volgens mij hetzelfde bij. ik draag hem de hele dag dus algehele gezondheidstracking en hardlopen, fietsen, fitness.

Ik doe geen triatlons of grote hardloopwedstrijden dus ik denk niet dat ik iets mis met de 970.

Maps en ik wil sapphire glas. Liever 105 extra besteden dan het risico lopen dat ‘t scherm bekrast raakt. Ik hoop jaren met deze watch te kunnen doen. Is inderdaad zo dat het verschil met Venu neer komt op knoppen.

• Yakolev
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online

Yakolev

Useful Idiot (Betaald?)

FbdJ schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 07:22:
[...]

Maps en ik wil sapphire glas. Liever 105 extra besteden dan het risico lopen dat ‘t scherm bekrast raakt. Ik hoop jaren met deze watch te kunnen doen. Is inderdaad zo dat het verschil met Venu neer komt op knoppen.
Begrijp je volledig. Ik moet al een jaar kijken naar wat krassen op mijn Coros Pace Pro, een horloge die ik echt voor de rest helemaal perfect vind.

Ik wilde ook hele lange tijd met de horloge doen, maar nu zal ik gelijk overstappen zodra er wel eentje is met dat glas.

Laat feiten nooit in de weg staan voor goed nieuws

• Arjan90

Niet dat ik je naar de 970 wil praten, want je moet kiezen waar je gelukkig van wordt, maar ik gebruik de kaarten dus vooral ook op vakantie ed en dan is het echt een genot dat ik gewoon lekker een rondje kan volgen, ongeacht waar ik ben. Elke vakantie weer word ik daar zo blij van :D Ik vind het niets om dat op mijn telefoon dan te moeten volgen.

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 23:40
Arjan90 schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 08:25:
[...]

Niet dat ik je naar de 970 wil praten, want je moet kiezen waar je gelukkig van wordt, maar ik gebruik de kaarten dus vooral ook op vakantie ed en dan is het echt een genot dat ik gewoon lekker een rondje kan volgen, ongeacht waar ik ben. Elke vakantie weer word ik daar zo blij van :D Ik vind het niets om dat op mijn telefoon dan te moeten volgen.
Ik heb een Suunto Race S en qua kaart ben ik het helemaal met jou eens. Meerdere wandelroutes en trailruns in Noorwegen gedaan en dan heeft het echt een meerwaarde. Ik wilde ook perse een horloge met navigatie. En de Suunto was de helft van een Garmin 965

• haaibaa2
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 20:51
RigolleM schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 19:54:
[...]

Garmin zeer zeker... ik heb de Fitbit Air getest gedurende een wandeling van 60km om mijn rechter pols en een FR970 om de linker pols. Qua accuratie zat de Fitbit er overal naast, is leuk voor iemand die gewoon wil weten hoeveel stappen, calorieën, km's, hm's,.. maar niet zozeer wakker ligt van de 'correcte' data. De data van de Fitbit is ook zeer summier vergeleken met Garmin Connect. Een voorbeeld: mijn HR piek zou volgens Fitbit 166bpm zijn geweest, terwijl het bij Garmin 174bpm was, qua calorieën 7105 vs 4597, snelheid vond ik nog het ergste 9:38 /km vs 10:05 /km.. het laatste zou ik zeer straf gevonden hebben, want had ook nog 996 hoogtemeters, geen notie van op de Fitbit Air. Dan zwijg ik nog over het slaappatroon... die vergelijk ik met mijn Apple Watch Ultra, dat lijkt nergens op bij de Fitbit.

Test het maar uit, je hebt ze nu toch allebei...
De gps die jij hebt in je telefoon bepaald hoe betrouwbaar hoogte, afstand, enz. zijn, want de Fitbit air heeft dat helemaal niet. De Fitbit air geeft juist betrouwbaardere data qua hartslag, slaapscore etc. De Garmin is op dat gebied echt minder betrouwbaar. Ik heb ook een Garmin 970 hoor. Maar als je een video van de quantified scientist opzoekt kun je zien dat de Fitbit accurater is.

Mijn Garmin koppel ik tijdens het hardlopen met een Amazfit Helio Strap die om mijn biceps zit, voor hartslag veel accurater dan de 970 zelf. Dit zou je ook prima met een Fitbit Air kunnen doen. De 970 geeft trouwens wel hele betrouwbare gps informatie met zijn dual gps en hoogte informatie met de ingebouwde barometer. Die combinatie werkt voor mij dus het best.

• FbdJ
Arjan90 schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 21:53:
Ze hebben zelf een mooie en simpele Nylon band voor een prima prijs maar die heeft geen Quickfit. Grmbl. En degene met Quickfit zijn superfijn, maar ook superduur. Ammenooitniet dat ik 150 euro uitgeef voor een (origineel) bandje.

Ik ben ook nog aan het kijken naar een ander bandje, zwart is zo zwart. Dacht aan donkergroen/olijfgroen/marineblauw maar heb nog niet helemaal gevonden wat ik zocht. Garmin had overigens 20% korting op hun eigen website, geen idee of het nog steeds zo is.
Ik heb net een mail ontvangen van Garmin dat ik gratis een bandje mag selecteren. Keuze is leer of stof. En kreeg een link het gaat om de "bandjes met snelsluiting" oftewel Quickfit. Denk dat ik voor de stoffen variant zal gaan. Lijkt me beter voor dagelijks gebruik en sporten.

• Arjan90
@FbdJ huh. Waarom?

• FbdJ
Ik merk dat de siliconen band wat jeukt en een beetje uitslag geeft. Moest een set vragen beantwoorden + sturen van fotos.

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod

Ik stond voor dezelfde keuze en ben voor de 970 gegaan ivm de bouwkwaliteit. Maar je gaat idd geen features missen als je voor de Venu 4 gaat.

• Hathi
FbdJ schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 12:51:
[...]

En kreeg een link het gaat om de "bandjes met snelsluiting" oftewel Quickfit.
De "bandjes met snelsluiting" zijn juist NIET de Quickfit bandjes.
Quickfit is Garmins eigen systeem waarbij je het bandje vastklikt op het pinnetje dat in de kast van het horloge blijft zitten en dit gebruiken ze alleen bij de Fenix serie (en afgeleiden zoals de Enduro en Tactix enzo) en zijn eventueel ook toepasbaar op de FR9xx serie, maar worden daar niet standaard meegeleverd.

De "bandjes met snelsluiting" zijn standaard Quick release sluitingen zoals heel veel horloge fabrikanten ze gebruiken. Die gebruikt Garmin ook bij de vivoactive, venu, forerunner etc.
Daarbij zit het pinnetje juist in het bandje zelf en verwijder je het bandje dus met pinnetje en al uit het horloge door een veertje die je met een klein palletje opzij kan schuiven.

• Arjan90
FbdJ schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 13:08:
[...]

Ik merk dat de siliconen band wat jeukt en een beetje uitslag geeft. Moest een set vragen beantwoorden + sturen van fotos.
Zo, da's nog eens service. Zeker de leren bandjes zijn minimaal 120 euro dacht ik? Tenzij het niet om een Quickfit gaat natuurlijk.

[ Voor 7% gewijzigd door Arjan90 op 30-07-2026 13:28 ]

• FbdJ
Hathi schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 13:14:
[...]

De "bandjes met snelsluiting" zijn juist NIET de Quickfit bandjes.
Quickfit is Garmins eigen systeem waarbij je het bandje vastklikt op het pinnetje dat in de kast van het horloge blijft zitten en dit gebruiken ze alleen bij de Fenix serie (en afgeleiden zoals de Enduro en Tactix enzo) en zijn eventueel ook toepasbaar op de FR9xx serie, maar worden daar niet standaard meegeleverd.

De "bandjes met snelsluiting" zijn standaard Quick release sluitingen zoals heel veel horloge fabrikanten ze gebruiken. Die gebruikt Garmin ook bij de vivoactive, venu, forerunner etc.
Daarbij zit het pinnetje juist in het bandje zelf en verwijder je het bandje dus met pinnetje en al uit het horloge door een veertje die je met een klein palletje opzij kan schuiven.
Interesting! kreeg uiteindelijk de verkeerde links toegestuurd... krijg nu de correcte, ik mag kiezen tussen de nylon ultrafit van 40 euro of een leren QuickFit® 26mm polsband van 150 euro...

• FbdJ
Arjan90 schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 13:28:
[...]

Zo, da's nog eens service. Zeker de leren bandjes zijn minimaal 120 euro dacht ik? Tenzij het niet om een Quickfit gaat natuurlijk.
Gaat dus wel om een leren quickfit 26mm (geen idee waarom geen 22mm) waarvan originele prijs 150 is.

[ Voor 5% gewijzigd door FbdJ op 30-07-2026 13:53 ]

• Arjan90
FbdJ schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 13:36:
[...]

Gaat dus wel om een leren quickfit 26mm (geen idee waarom geen 22mm) waarvan originele prijs 150 is. Overweeg dat te nemen ipv de nylon :P
Je snapt dat 26mm niet past hè :>

• FbdJ
Arjan90 schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 13:36:
[...]

Je snapt dat 26mm niet past hè :>
Ja nu wel en raar dat ze me tot twee keer toe een verkeerde link sturen..

aan de telefoon toch opgelost. Krijg een nylon naar keuze opgestuurd :)

[ Voor 14% gewijzigd door FbdJ op 30-07-2026 14:00 ]

• Apollyon
FbdJ schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 12:51:
Ik heb net een mail ontvangen van Garmin dat ik gratis een bandje mag selecteren. Keuze is leer of stof. En kreeg een link het gaat om de "bandjes met snelsluiting" oftewel Quickfit. Denk dat ik voor de stoffen variant zal gaan. Lijkt me beter voor dagelijks gebruik en sporten.
FbdJ schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 13:08:
Hoe heb je contact gezocht met Garmin?

Ik heb ook veel jeuk en irritatie van het siliconen bandje maar ook de plastic clip sluiting. Ik heb dat nog nooit eerder gehad maar de Garmin Fenix draag ik ook in de nacht en een polshorloge alleen overdag.
Ik dacht dat siliconen juist een veilig materiaal is. Zou leer of nylon minder jeuk en irritatie geven?

• FbdJ
Apollyon schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 16:21:
[...]

[...]

Hoe heb je contact gezocht met Garmin?

Ik heb ook veel jeuk en irritatie van het siliconen bandje maar ook de plastic clip sluiting. Ik heb dat nog nooit eerder gehad maar de Garmin Fenix draag ik ook in de nacht en een polshorloge alleen overdag.
Ik dacht dat siliconen juist een veilig materiaal is. Zou leer of nylon minder jeuk en irritatie geven?
Nylon is sowieso minder gevoelig. Ademt goed en voert zweet beter af. Contact via de garmin site support knop.

• Apollyon
FbdJ schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 16:26:
Nylon is sowieso minder gevoelig. Ademt goed en voert zweet beter af. Contact via de garmin site support knop.
Dank je.

• Apollyon
Ik moet toegeven dat navigeren vanaf de Fenix 8 43mm meoizaam is zonder voorbereiding. Het toetsenbord is te klein om nieuwe punten in te voeren. Het loont zich dus om kaarten voor te bereiden en waypoints op te slaan. Een adres invoeren op het horloge laat staan een gps coordinaat is moeilijk.

• Andre_J
  • Laatst online: 17:06
Apollyon schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 15:34:
Ik moet toegeven dat navigeren vanaf de Fenix 8 43mm meoizaam is zonder voorbereiding. Het toetsenbord is te klein om nieuwe punten in te voeren. Het loont zich dus om kaarten voor te bereiden en waypoints op te slaan. Een adres invoeren op het horloge laat staan een gps coordinaat is moeilijk.
Deze gratis app kan je het leven makkelijker maken.

https://apps.garmin.com/apps/56f97bdb-0faf-43d8-9b0f-98081ec9a648
Zelf ook groot fan van sendpoint maar bij een telefoon met navigatie opties zou het fijn zijn als je überhaupt geen telefoon nodig zou hebben om locaties in te voeren...

Los van toetsenbord is ook de snelheid echt matig (als ik iets in de omgeving wil zoeken bijvoorbeeld), waarbij matig nogal rooskleurig is.

Een 970 met snelle(re) soc is mijn droom

Trouwens @Apollyon , op de 970 kan je kiezen wat voor toetsenbord je wil gebruiken. Qwerty (standaard maar erg kleine tekens), grid (t9, vind ik vaak handiger) of radial. Neem aan dat dat op de fenix8 ook kan? (Hoewel je met Garmin nooit weet)

[ Voor 16% gewijzigd door m0ridin op 01-08-2026 08:49 ]

• Locolau
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 07-08 12:28
Is er een manier om activiteiten die van Garmin -> Strava gaan automatisch op prive te zetten?
Ik wil al mijn dagelijkse wandelingen op prive houden.

Nu doe ik door alles op Strava prive te houden, en dan alleen de activiteiten die ik wil zichtbaar voor volgers / vrienden te doen.

Via strautomate en activityfix.com kan ik het instellen, maar dan is de activiteit naar 'Mute' maar niet prive? Thanks.

• twkr18526
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 04-08 20:27
Sinds kort heb ik opeens een zwarte vlek op de Forerunner 955. Iemand hier ook ervaringen mee? Garmin support gaat dit kosteloos omruilen naar eenzelfde of vergelijkbaar model. Ik weet niet of het een 955 of 965 wordt. Heeft iemand hier al ervaringen met een omruil door Garmin Support? Is het beter om een upgrade te vragen naar de 965 en wat zou een schappelijk bedrag zijn?

https://tweakers.net/i/iK61wqq2AYjOwlWpD0tkPqh31i0=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zknEIocaDCFG3BLyi4Po3bse.jpg?f=fotoalbum_small

[ Voor 43% gewijzigd door twkr18526 op 04-08-2026 11:20 . Reden: Afbeelding werd niet goed getoond ]

• Megupe
Sinds vandaag valt in garmin connect (android) op dat ik de "workouts" dagelijkse suggesties (ook die van de komende week) kan kopieren en dan als eigen workout kan gebruiken en aanpassen.
Daar zat ik al op te zoeken. Soms krijg ik een (leuke/interessante) suggestie, maar door te tennissen, of een uitspatting, veranderd de suggestie van een volgende dag weer en die is ene leuke verdwenen. Nu kan ik die opslaan en als ik mij goed voel deze alsnog gebruiken.

Er is ook een knop "mijn exemplaar weergeven". Alleen dan ga ik tlekens naar 1 specifieke zelf aangemaakte hardloop activiteit. Ongeacht of ik vanuit een hardloop of kracht workout kom. Die knop lijkt dus nog niet goed te functioneren, en ik weet eigenlijk ook niet wat ik er precies mee moet.

• twkr18526
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 04-08 20:27
Heb inmiddels antwoord gekregen van Garmin. 👌 prima support.

[ Voor 43% gewijzigd door twkr18526 op 04-08-2026 14:49 ]

• Jamesl
Iemand nog tips voor het afstellen van de Garmin Coach?

Ik heb nu een doelstelling voor de Zevenheuvelenloop ingesteld, en de app vroeg daarbij wat mijn doel was en welke dagen ik kon trainen. In de praktijk verschilt dat nogal eens per week en ik zou gewoon c.a. 3x per week willen hardlopen. Ik had nu dus 6 van de 7 dagen ingevuld met de gedachte dat die daar dan wel 3 of 4 dagen ofzo van zou inplannen, maar hij zet nu op elke dag een run.

Kan ik hem dan beter op 3 dagen zetten? Alleen de kans is dan best aanwezig dat ik de run die de app dan bv. op maandag inpland de ene week op de dinsdag wil doen en andere week op de maandag. Maar weet niet of die daarmee om kan gaan :+

• L-VIS
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 07-08 11:47
Jamesl schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 15:50:
Iemand nog tips voor het afstellen van de Garmin Coach?

Ik heb nu een doelstelling voor de Zevenheuvelenloop ingesteld, en de app vroeg daarbij wat mijn doel was en welke dagen ik kon trainen. In de praktijk verschilt dat nogal eens per week en ik zou gewoon c.a. 3x per week willen hardlopen. Ik had nu dus 6 van de 7 dagen ingevuld met de gedachte dat die daar dan wel 3 of 4 dagen ofzo van zou inplannen, maar hij zet nu op elke dag een run.

Kan ik hem dan beter op 3 dagen zetten? Alleen de kans is dan best aanwezig dat ik de run die de app dan bv. op maandag inpland de ene week op de dinsdag wil doen en andere week op de maandag. Maar weet niet of die daarmee om kan gaan :+
Ja kan sowieso die trainingen verzetten in de kalender. Dus als je drie keer per week wilt trainen gewoon ma-woe-vrij aanvinken en evt de training verplaatsen.

• Jamesl
L-VIS schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 15:05:
[...]

Ja kan sowieso die trainingen verzetten in de kalender. Dus als je drie keer per week wilt trainen gewoon ma-woe-vrij aanvinken en evt de training verplaatsen.
Hmm dat werkt niet met het toewerken naar een 'race' denk ik? Ik moet minimaal 5 trainingsdagen selecteren en ik kan in de kalender niks verplaatsen.

• L-VIS
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 07-08 11:47
Jamesl schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 17:48:
[...]

Hmm dat werkt niet met het toewerken naar een 'race' denk ik? Ik moet minimaal 5 trainingsdagen selecteren en ik kan in de kalender niks verplaatsen.
Dan moet je een programma zoeken met 3 workouts/week denk ik. Ik train voor een halve marathon met 3 (hardloop) workouts per week. Ik zit net te bladeren en er zijn er ook met 5 of zelfs 8 per week. Dus dat zou je kunnen tweaken.

Als ik in de kalender klik (https://connect.garmin.com/app/calendar) op een voorgestelde workout, dan kan ik daarop klikken en dan opnieuw inplannen.

Werkt dat niet?

[ Voor 7% gewijzigd door L-VIS op 07-08-2026 08:47 ]

• Megupe
Megupe schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 13:12:
Sinds vandaag valt in garmin connect (android) op dat ik de "workouts" dagelijkse suggesties (ook die van de komende week) kan kopieren en dan als eigen workout kan gebruiken en aanpassen.
Daar zat ik al op te zoeken. Soms krijg ik een (leuke/interessante) suggestie, maar door te tennissen, of een uitspatting, veranderd de suggestie van een volgende dag weer en die is ene leuke verdwenen. Nu kan ik die opslaan en als ik mij goed voel deze alsnog gebruiken.

Er is ook een knop "mijn exemplaar weergeven". Alleen dan ga ik tlekens naar 1 specifieke zelf aangemaakte hardloop activiteit. Ongeacht of ik vanuit een hardloop of kracht workout kom. Die knop lijkt dus nog niet goed te functioneren, en ik weet eigenlijk ook niet wat ik er precies mee moet.
En deze optie lijkt helaas bij mij nu weer verdwenen na een update naar 5.27.3

• TheOmen
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 21:47
Omdat in dit topic nog wel eens mensen zijn die via ING punten een horloge hebben besteld:
https://tweakers.net/nieu...n-te-koop-op-darkweb.html
Zelfde partner werkt ook voor ING:
https://gathering.tweaker...message/85868792#85868792

Melding van ING zelf
https://www.ing.nl/partic...ke-partner-van-ing-punten

Running is nothing more than a series of arguments between the part of your brain that wants to stop and the part that wants to keep going.

Pagina: 1 ... 336 337 Laatste