Het grote sporthorloge met GPS topic.

Pagina: 1 ... 338 339 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Alle 40 producten

• Hambjorger
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 13:31
Ik heb de Fenix 8 van 51mm en gebruik hierbij de 26mm ultrafit

• JaVaWa
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 13:35
Apollyon schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 15:29:
Gaat het Ultrafit bandje passen op een Garmin Fenix 8 43mm
Ja, dat past zolang je de juiste breedte kiest.
Maar goed, je zit echt niet vast aan Garmin als je een ander polsbandje wilt. Er is keuze genoeg...

Mijn GPS-collectie

• Juancho
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 10:21
€150 euro voor een bandje? Koekoek...

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 | Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio | MacBook Air 13" M5 24GB 1TB

• FbdJ
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 26-08 10:12
Apollyon schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 15:29:
[...]

Ik schrok mij een hoedje hoe duur de Garmin polsbandjes zijn. Hoeveel kostte jouw Nylon bandje? Op de Garmin is er weinig keuze in het aanbod van 20 mm QuickFit polsbandjes.

Een nylon QuickFit bandje kost €149,-
https://www.garmin.com/nl-NL/p/pn/010-12876-00/

Een leren QuickFit bandje kost ook €149,- (geen keuze qua kleur of stijl)

Er is nog wel een Ultrafit bandje die goedkoper is €39,-

Gaat het Ultrafit bandje passen op een Garmin Fenix 8 43mm of kan daar alleen een bandje met QuickFit aansluiting op?
DIe van mij was kosteloos.

• Locolau
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 11:57
Gewoon lekker bij ome Ali enzo bestellen, komen toch uitdezelfde fabriek van daar.

• JaVaWa
x280 schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 21:48:
Ik heb een aantal jaren geleden een Apple Watch series 7 gekocht, voor iets van een paar tientjes per maand. Na een tijdje was die afbetaald en helemaal van mij.

Nu ben ik aan het kijken voor een Garmin Fenix, maar ik zie die eigenlijk nergens bij een (telefoon) abonnement. Iemand een idee waar ik die eventueel kan krijgen bij een (telefoon) abonnement? Ik zie bij o.a. vodafone en odido alleen Apple en Samsung smartwatches.
Je kunt er ook ouderwets voor sparen? Is goedkoper dan op afbetaling….

Mijn GPS-collectie

• Hathi
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 13:25
Locolau schreef op zaterdag 22 augustus 2026 @ 09:28:
Gewoon lekker bij ome Ali enzo bestellen, komen toch uitdezelfde fabriek van daar.
Dat waag ik te betwijfelen. Zeker die met het quickfit systeem van Garmin pik ik de namaak Ali bandjes er zo tussenuit. Niet dat ze per se slecht zijn, maar de kwaliteit is echt wel anders dan de originele van Garmin zelf. Maar gezien het enorme prijsverschil gebruik ik af en toe ook wel eens Ali bandjes.

• Hazalnootpuur
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 27-08 14:08
Hathi schreef op zaterdag 22 augustus 2026 @ 11:23:
[...]

Dat waag ik te betwijfelen. Zeker die met het quickfit systeem van Garmin pik ik de namaak Ali bandjes er zo tussenuit. Niet dat ze per se slecht zijn, maar de kwaliteit is echt wel anders dan de originele van Garmin zelf. Maar gezien het enorme prijsverschil gebruik ik af en toe ook wel eens Ali bandjes.
Die van mijn Apple Watch Ultra 3 van Ome Ali hebben dezelfde kwaliteit als de originele. Ik wou per sé het eerste generatie bandje (zwart grijs met oranje touch), maar die was origineel niet meer te verkrijgen. 2 stuks besteld voor euro 9,98 (en dat was incl verzending!) Gebruik nog steeds de 1ste. Draag hem elke dag, ook met hardlopen. Nul slijtage. Das dan toch beter dan de euro 90,- die die bij Apple kost.

• Locolau
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 11:57
[...]

Gebruik al jaren die niet van Garmin zelf, lekker ook met Apple designs en werken allemaal nog prima. Is er nog nooit eentje afgevlogen of kapot gegaan. :)

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11:39
Als je een quick fit bandje van Ali pakt... Pas op met zweet een zeewater.. de veertjes waren bij mij zo ver verroest dat het mechanisme helemaal vast zat. En bij doorduwen verpulverde. De orginele quick fit roest niet

Strava

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 27-08 23:29
[...]

Ik heb destijds een supernette Ali clone gekocht, rvs overigens voor de fenix 7, werkelijk perfect bandje. Sluit perfect, geen scherpe haakjes/randjes, geen enkele roest en belangrijker ook; geen irritatie! Want Garmin's eigen silicon bandjes geven erg veel uitslag op mijn huid. Was niet de goedkoopste, maar 25 eur was het me zeker waard.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

• x280
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 23-08 08:41
JaVaWa schreef op zaterdag 22 augustus 2026 @ 10:23:
[...]

Je kunt er ook ouderwets voor sparen? Is goedkoper dan op afbetaling….
Bij apple en samsung betaal je evenveel. Of je nou direct betaald of in 24 termijnen.

Bij telefoons zit het meestal ook zo.

• Apollyon
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 26-08 18:17
Stiggy schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 14:13:
Heeft even geduurd maar eindelijk kunnen proberen. Nee, maakt niet veel uit.
Jammer dat het niet veel uitmaakt.
Valt op dat Google maps ook wat meer flipt dan Apple maps, die laatste houdt het beeld wat rustiger. Beide zijn het eens over de kortste route terug (klopt ook).
Ik heb helemaal geen last van flippen op mijn Garmin Fenix 8. Ik heb de kaart vast gezet met noord boven. Wandel of fiets je als de Garmin kaart flopt?
Misschien doe ik wel wat fout, wat de Garmin geeft echt rare routes of ik snap het niet.
Ik heb dat ook gemerkt. Soms is de route suggestie heel gek. Ik heb wel gemerkt dat er verschil zit tussen routes afhankelijk van hoe je de navigatie start. Een wandel of fiets activiteit geeft andere routes. Ik denk ook dat Google en Apple betere route algoritmes (in de cloud) hebben dan een Garmin horloge (on device).
Horloge staat op “koers boven” overigens.
Ik heb ook "noord boven" en dan moet de kaart niet opnieuw renderen als je een beetje bbeweegt. Is de kaart misschien heel ver ingezoomd?

Disclaimer: bovenstaande auteur lijdt aan dyslexie

• Apollyon
Heeft iemand al de €100,- cashback al terug gestort gekregen? Het is bijna een maand geleden en ik heb nog niets ontvangen. De actie loop 31 augustus af.

• Stiggy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 11:18
@Apollyon : ik wandel als de kaart flipt en ben inderdaad redelijk ver ingezoomd. En in een park met wat bomen wat de GPS wel kan beïnvloeden. Als je er eenmaal een flink tempo in hebt dan flipt hij niet meer.

Begrijpelijk dat Google of Apple in de cloud betere routeberekeningen kunnen doen, maar het gaat hier wel om een wandelstukje van een paar km terug naar het startpunt. Als de Garmin daar geen normale route kan berekenen dat ga ik hem in de Alpen op een bergroute niet erg vertrouwen.

Ik heb de €100 cashback terug gehad. Gaat op de Franse slag en duurt even. Ik had ook een €100 cashback van Michelin banden die ook gestort is. Nu ik nog eens goed kijk staat er bij beide stortingen <nr>/GARMIN. Wie weet heb ik de cashback van het horloge 2x gekregen? Het bedrag wordt gestort door QUAMPLIFY ACTIVITATION zonder verdere toelichting.

• Apollyon
Stiggy schreef op zondag 23 augustus 2026 @ 14:18:
@Apollyon : ik wandel als de kaart flipt en ben inderdaad redelijk ver ingezoomd. En in een park met wat bomen wat de GPS wel kan beïnvloeden. Als je er eenmaal een flink tempo in hebt dan flipt hij niet meer.
Ik vind ver inzoomen zelf niet heel handig. Voor jou zal ik het binnenkort ook eens in een bos proberen met de kaart ver ingezoomd. Misschien doet mijn Fenix 8 het flippen ook.
Begrijpelijk dat Google of Apple in de cloud betere routeberekeningen kunnen doen, maar het gaat hier wel om een wandelstukje van een paar km terug naar het startpunt. Als de Garmin daar geen normale route kan berekenen dat ga ik hem in de Alpen op een bergroute niet erg vertrouwen.
Ik snap je helemaal. Het is mij ook opgevallen. Maar het verschilt nogal hoe je de ruote laat berekenen. Hoe start je het navigeren? Vanaf de kaart of vanuit een wandel activiteit? Navigeer je naar een GPS coordinaat of een locatie uit een lijst?
Ik heb de €100 cashback terug gehad. Gaat op de Franse slag en duurt even. Ik had ook een €100 cashback van Michelin banden die ook gestort is. Nu ik nog eens goed kijk staat er bij beide stortingen <nr>/GARMIN. Wie weet heb ik de cashback van het horloge 2x gekregen? Het bedrag wordt gestort door QUAMPLIFY ACTIVITATION zonder verdere toelichting.
Hoe lang heeft het bij jou geduurd voor het geld werd teruggestort? Ik wacht nu bijna een maand.

• Stiggy
Ik wandel een stukje en kies dan terug navigeren naar startpunt (met route berekenen, geen Trackback).

Terugstorten heeft ongeveer 1,5 maand geduurd.

• Flipm0de
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 11:42

Flipm0de

geen

Zijn alle Garmin horloges nu weg bij de ing winkel?

flipm0de ! flipm0de is the greatest!!!!!!!!

• blavlaa
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09:48

PV 8x355 W45 & 8x355 O45 / 2x MT 5.12 kWh v153.216 / CT003 V117 / L&G E350 1P DSMR4.2

• JaVaWa
blavlaa schreef op zondag 23 augustus 2026 @ 19:21:
[...]

Waarschijnlijk ruimte maken voor de nieuwe.
Denk het niet, er stond wel meer in dan alleen de fenix modellen. Nu staat er -buiten een kortingsbon- helemaal niets meer van Garmin in.

Mijn GPS-collectie

• Flipm0de

Flipm0de

geen

JaVaWa schreef op zondag 23 augustus 2026 @ 20:36:
[...]

Denk het niet, er stond wel meer in dan alleen de fenix modellen. Nu staat er -buiten een kortingsbon- helemaal niets meer van Garmin in.
idd lijkt wel alsof alle fysieke producten weg zijn. Alleen nog maar coupons. Misschien heeft het te maken met het datalek van een tijdje geleden.

Maar om het ontopic te houden;

ik gebruik nu al jaren een apple watch. Helemaal prima, vind de notificaties super en fijn dat ie ook slaap en trainingen bij kan houden. Hoef hierdoor minder mn telefoon bij me te hebben. Alleen de batterij, elke dag opladen en vind toch ook een rond scherm fijner.

Daarom denk ik aan een garmin. Niet te groot, een 570 of misschien zelfs een 170. Want gebruik het vooral voor notificaties en krachttraining / slaap. Deze hebben alle metrics die ik nodig heb.

Waar ik over twijfel, WatchOS ziet er super gelikt uit. Je kan per app instellen of je de notificaties wil iit garmin op iOS (dacht dat dit zou veranderen in een aankomende IOS update met dank aan de EU).

Wat ik me ook afvraag, krijg je alle notificaties die je op je iphone krijgt ook op de garmin? Want niet alles heb ik terug kunnen vinden in de garmin store. Bijvoorbeeld SmartThings van de Samsung wasmachine die een notificatie stuurt dat de was klaar is. Of Eufy dat er iemand voor de deur staat.

[ Voor 55% gewijzigd door Flipm0de op 24-08-2026 11:14 ]

• Hambjorger
@Flipm0de Als je telefoon verbonden is met je Garmin, kun je alle berichten ontvangen die je telefoon ook ontvangt.
Je kan ook alleen notificaties op je telefoon ontvangen en 'blokkeren' op de Garmin.

De apps in ConnectIQ zijn standalone apps op de Garmin zelf. Zo heb ik bijvoorbeeld Spotify en geïnstalleerd om podcasts en muziek te downloaden en WhatsApp om op berichten te kunnen reageren.

• Flipm0de

Flipm0de

geen

Hambjorger schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 11:34:
@Flipm0de Als je telefoon verbonden is met je Garmin, kun je alle berichten ontvangen die je telefoon ook ontvangt.
Je kan ook alleen notificaties op je telefoon ontvangen en 'blokkeren' op de Garmin.

De apps in ConnectIQ zijn standalone apps op de Garmin zelf. Zo heb ik bijvoorbeeld Spotify en geïnstalleerd om podcasts en muziek te downloaden en WhatsApp om op berichten te kunnen reageren.
thanks! Te reageren en per app te kunnen instellen of je er notificaties voor wilt is volgens mij alleen op Android vooralsnog. Dacht dat dit wel beter zou worden in een iOS update.

• Hambjorger
Ik denk dat je gelijk hebt. Ik kan notificaties 'forwarden' naar de Garmin alleen aan- of uitzetten voor alles, niet per app. Ik kan de notificaties op de Garmin wel blokkeren zodat ik niet bij alle berichten gestoord wordt.

• JaVaWa
De afhandeling van notificaties werkt op iOS anders dan bij Android. Bij Android regelt de Garmin Connect app de notificaties, daarin kun je per app instellen of de notificaties gegeven worden en is er ook (in beperkte mate) tweerichtingsverkeer mogelijk (reageren op notificaties). De Connect app moet dus wel altijd actief zijn.
Bij iOS worden de notificaties exclusief door het OS afgehandeld, apps hebben geen toegang tot de notificaties van andere apps. Connect hoeft dus ook niet actief te zijn. Als iOS niet de mogelijkheid biedt om het per app in te stellen (zoals nu het geval is) dan moeten we het daarmee doen...

Mijn GPS-collectie

• Oesie
  • Laatst online: 11:43
Na eerdere vragen over ervaringen voor het offline gebruiken van een Garmin horloge (om mogelijk als vervanger te dienen voor een Wear OS horloge) bij deze mijn eigen ervaringen met een Venu 3.
  • Het horloge is te gebruiken zonder een Garmin (of ander) account aan te moeten maken.
  • Het pairen met Gadgetbridge werkt vlekkeloos. Via die manier kan je ook instellingen wijzigen. Al hoewel dit (nog) niet voor alle instellingen werkt.
  • Een firmware update lijk je ook via Gadgetbridge te kunnen doen (moet je wel aan de firmware update zien te komen).
  • Voor bepaalde functionaliteiten (die je kan instellen op het horloge) is alsnog een 'Garmin Connect App' nodig. Bijvoorbeeld: Emergency Calling, LiveTrack, Incident Detection, Fitness Age. Dit lijkt me overigens logisch omdat dit niet standalone vanaf je horloge zou kunnen werken. Wellicht dat sommige van deze functionaliteiten in de toekomst nog via Gadgetbridge mogelijk worden gemaakt.
  • Via het MTP protocol (via usb kabel aansluiten op je computer) kan je muziek, podcast, audiobooks kopiëren. Bij mij werden de de Podcasts overigens enkel zichtbaar onder podcasts wanneer het genre ook op 'podcast' staat.
  • Alle health en activity data kan je ook middels deze manier (MTP) van je horloge kopieren. Een ander alternatief is Gadgetbridge gebruiken. Deze haalt alle gegevens van je horloge en slaat dat op op je telefoon in een zip bestand. Het geeft dat vervolgens weer in een dashboard (net zoals andere apps dat doen). Het zip bestand kan je ook exporteren en ergens anders opslaan indien gewenst.
  • De activity/health data kan je vervolgens uploaden/gebruiken in de software die je daarvoor wilt gebruiken.
  • Voor het installeren van apps/watchfaces etc had ik het idee om de software 'Garmin Express' te gebruiken. Helaas werkt deze niet offline en is een account verplicht.
  • Daarnaast heb ik nog geen bron kunnen vinden om aan apps te komen buiten de Connect IQ Store om. Voor de Connect IQ Store is uiteraard ook een account nodig. Dit heb ik verder nog niet bekeken.
Eigenlijk zijn de laatste twee genoemde punten ook de enige die de laatste use-case nog dwars zitten en dat is (OSM) kaartweergave. Ondanks dat de Venu 3 deze niet out of the box ondersteunt zijn er diverse apps die dit ogenschijnlijk wel mogelijk maken (o.a. Maps4Garmin, dwMap). Dit ga ik nog verder onderzoeken.

Al met al een succesvolle test. Het horloge kan je gebruiken volledig offline en zonder accounts gebruiken waarvoor de (voor mij) belangrijkste functionaliteiten: activity/health tracking, muziek en activity notificaties out of the box werken. Het lijkt hiermee een potentiële vervanger te zijn zeker wanneer ik de kaartweergave voor elkaar krijg.

• JaVaWa
Oesie schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 14:12:
Voor het installeren van apps/watchfaces etc had ik het idee om de software 'Garmin Express' te gebruiken. Helaas werkt deze niet offline en is een account verplicht.
Het is niet meer mogelijk om Connect IQ apps te installeren via Express (updaten eerder geïnstalleerde apps kan nog wel). Als het al zonder account zou werken heb je er toch niets meer aan...
Het is overigens logisch dat Express niet offline werkt, waar zou die anders de updates vandaan moeten halen?
Daarnaast heb ik nog geen bron kunnen vinden om aan apps te komen buiten de Connect IQ Store om. Voor de Connect IQ Store is uiteraard ook een account nodig. Dit heb ik verder nog niet bekeken.
Hier is een beperkte set te vinden: https://gpsrchive.com/Sha...ct%20IQ%20Repository.html
Die is samengesteld omdat het met Connect niet meer mogelijk was de Garmin Oregon 7x0 te voorzien van IQ apps. Dat is overigens een paar dagen geleden hersteld.

[ Voor 5% gewijzigd door JaVaWa op 24-08-2026 14:49 ]

Mijn GPS-collectie

• Sherlock
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13:36

Sherlock

No Shit

JaVaWa schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 14:48:
[...]

Hier is een beperkte set te vinden: https://gpsrchive.com/Sha...ct%20IQ%20Repository.html
Die is samengesteld omdat het met Connect niet meer mogelijk was de Garmin Oregon 7x0 te voorzien van IQ apps. Dat is overigens een paar dagen geleden hersteld.
Ah nee he, ik heb m'n Oregon 700 een paar weken geleden juist van de hand gedaan, mede hierdoor. :-(

And if you don't expect too much from me, you might not be let down.

• verguldebarman
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 10:55
Na eerdere vragen over ervaringen voor het offline gebruiken van een Garmin horloge (om mogelijk als vervanger te dienen voor een Wear OS horloge) bij deze mijn eigen ervaringen met een Venu 3.
  • Het horloge is te gebruiken zonder een Garmin (of ander) account aan te moeten maken.
  • Het pairen met Gadgetbridge werkt vlekkeloos. Via die manier kan je ook instellingen wijzigen. Al hoewel dit (nog) niet voor alle instellingen werkt.
  • Een firmware update lijk je ook via Gadgetbridge te kunnen doen (moet je wel aan de firmware update zien te komen).
  • Voor bepaalde functionaliteiten (die je kan instellen op het horloge) is alsnog een 'Garmin Connect App' nodig. Bijvoorbeeld: Emergency Calling, LiveTrack, Incident Detection, Fitness Age. Dit lijkt me overigens logisch omdat dit niet standalone vanaf je horloge zou kunnen werken. Wellicht dat sommige van deze functionaliteiten in de toekomst nog via Gadgetbridge mogelijk worden gemaakt.
  • Via het MTP protocol (via usb kabel aansluiten op je computer) kan je muziek, podcast, audiobooks kopiëren. Bij mij werden de de Podcasts overigens enkel zichtbaar onder podcasts wanneer het genre ook op 'podcast' staat.
  • Alle health en activity data kan je ook middels deze manier (MTP) van je horloge kopieren. Een ander alternatief is Gadgetbridge gebruiken. Deze haalt alle gegevens van je horloge en slaat dat op op je telefoon in een zip bestand. Het geeft dat vervolgens weer in een dashboard (net zoals andere apps dat doen). Het zip bestand kan je ook exporteren en ergens anders opslaan indien gewenst.
  • De activity/health data kan je vervolgens uploaden/gebruiken in de software die je daarvoor wilt gebruiken.
  • Voor het installeren van apps/watchfaces etc had ik het idee om de software 'Garmin Express' te gebruiken. Helaas werkt deze niet offline en is een account verplicht.
  • Daarnaast heb ik nog geen bron kunnen vinden om aan apps te komen buiten de Connect IQ Store om. Voor de Connect IQ Store is uiteraard ook een account nodig. Dit heb ik verder nog niet bekeken.
Eigenlijk zijn de laatste twee genoemde punten ook de enige die de laatste use-case nog dwars zitten en dat is (OSM) kaartweergave. Ondanks dat de Venu 3 deze niet out of the box ondersteunt zijn er diverse apps die dit ogenschijnlijk wel mogelijk maken (o.a. Maps4Garmin, dwMap). Dit ga ik nog verder onderzoeken.

Al met al een succesvolle test. Het horloge kan je gebruiken volledig offline en zonder accounts gebruiken waarvoor de (voor mij) belangrijkste functionaliteiten: activity/health tracking, muziek en activity notificaties out of the box werken. Het lijkt hiermee een potentiële vervanger te zijn zeker wanneer ik de kaartweergave voor elkaar krijg.
Nice! GadgetBridge is inderdaad een hele interessante app. Niet alleen voor Garmin, maar voor ontzettend veel andere devices (denk ook aan koptelefoon, weegschalen, speakers, thermometers, etc) die normaliter afhankelijk zijn van cloud. De app ondersteunt honderden verschillende apparaten van tientallen verschillende merken.

Vrijstaande woning, dubbel glas, veel ramen, alles open verbonden, ca 300m3, geen extra isolatie, vvw in de woonkamer, rest type 10 zonder boosters, T6 op 20°C & 19,5°C nacht, 4,5kW Quatt, Intergas Xtreme36, 6MWh Wp, Warmteverl. (-10°C) 7kW bij max 15°C

• blavlaa

PV 8x355 W45 & 8x355 O45 / 2x MT 5.12 kWh v153.216 / CT003 V117 / L&G E350 1P DSMR4.2

• twowheeler
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 13:23
Ben erg benieuwd! Misschien dat ik mijn 7sapphire ga vervangen. Maar ik wil wel weer mip en solar eigenlijk. Als ik die prijzen dan zie!

Het vreemde is wel, qua gezondheid zijn de horloges echt onbetaalbaar eigenlijk. Ik gebruik hem zoveel. Data tijdens wandelen is leuk, en de route functie van deze en m'n vorige heeft me toch al aardig wat gered uit benarde situaties.

Ik ben benieuwd!

• Oesie
  • Laatst online: 11:43
JaVaWa schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 14:48:
[...]

Het is niet meer mogelijk om Connect IQ apps te installeren via Express (updaten eerder geïnstalleerde apps kan nog wel). Als het al zonder account zou werken heb je er toch niets meer aan...
Het is overigens logisch dat Express niet offline werkt, waar zou die anders de updates vandaan moeten halen?

[...]

Dank voor de 'set'.

Met betrekking tot het online moeten zijn en een account moeten aanmaken vind ik het ongepast om dit te verplichten voor functionalitieten (lees synchroniseren van o.a. muziek) welke in de basis geen internet nodig zou moeten hebben. Updates vallen hier inderdaad buiten.

• blavlaa
twowheeler schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 08:34:
[...]

Ben erg benieuwd! Misschien dat ik mijn 7sapphire ga vervangen. Maar ik wil wel weer mip en solar eigenlijk. Als ik die prijzen dan zie!

Het vreemde is wel, qua gezondheid zijn de horloges echt onbetaalbaar eigenlijk. Ik gebruik hem zoveel. Data tijdens wandelen is leuk, en de route functie van deze en m'n vorige heeft me toch al aardig wat gered uit benarde situaties.

Ik ben benieuwd!
Hier kriebelt het ook.

ondanks dat mijn tactix 7 Pro nog steeds draait zonder issues.

Hier de YT link:
YouTube: Garmin Event | Play Harder

• twowheeler
blavlaa schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 09:06:
[...]

Hier kriebelt het ook.

ondanks dat mijn tactix 7 Pro nog steeds draait zonder issues.

Hier de YT link:
YouTube: Garmin Event | Play Harder
Ja dat heb ik ook. Op een vreemde manier ben ik bereid er veel voor te betalen, en toch. Er mankeert helemaal niks aan m'n huidige toestel. Voelt wel alsof de 9 weer écht iets nieuws gaan brengen.

• JaVaWa
Oesie schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 08:58:
[...]

Dank voor de 'set'.

Met betrekking tot het online moeten zijn en een account moeten aanmaken vind ik het ongepast om dit te verplichten voor functionalitieten (lees synchroniseren van o.a. muziek) welke in de basis geen internet nodig zou moeten hebben. Updates vallen hier inderdaad buiten.
Ik gebruik Express eigenlijk alleen maar voor kaart- en systeemupdates. De verplichting voor het hebben van een account geldt overigens alleen maar voor toestellen die gebruik maken van Connect, bij toestellen die dat niet kunnen hoef je geen account te hebben.

Mijn GPS-collectie

• M@cer
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 11:26
Ik heb hier de Epix 2 en zit al een tijdje te wachten op de Fenix 9.. Ben benieuwd..

Shut up Legs, keep moving...... - https://www.strava.com/athletes/505504 / www.eigenwijzetriathlon.nl

• Prulleman
hier ook nog helemaal happy met de F6 (pro/sapphire), maar een full titanium, mips, solar F9 klinkt wel erg lekker... ben benieuwd naar de prijzen, zal wel ruim boven de 1000 zijn

Strava

• Psql
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 13:41
Ja, hier ook aan het kijken. Nu nog een F6 Pro 47mm en Apple Watch Ultra. Maar zoek een combinatie van, iets met betere accuduur en waarbij de kaarten wat fijner werken met een GPX. Benieuwd of the Fenix 9 daar verbetering brengt. Op de 8 vond ik de kaart soms nog wel erg langzaam uitzien.

De Fenix 9 lijkt al op de UK site te staan: https://www.garmin.com/en-GB/p/2021177/

• Prulleman
mips/solar accuduur: "Up to 34 days" (amoled 18 dagen, maar zal wel niet met always on zijn)

Strava

• Megupe
  • Laatst online: 12:54
M@cer schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 10:33:
Ik heb hier de Epix 2 en zit al een tijdje te wachten op de Fenix 9.. Ben benieuwd..
Ik had de Epix2 vanaf het begin, maar ben enkele maanden geleden gezwicht voor de Forerunner 970 voor 460 euro. Heel tevreden mee en hiermee ga ik het wel redden tot de Feñix 10pro(die schijnt ook weer beter te zijn dan de 9).
Ben vooral benieuwd of ze EINDELIJK een nieuwe soc gaan gebruiken, de huidige kan eigenlijk echt niet meer en is het enige wat me stoort aan de 970 eigenlijk...

Verder lijkt het weinig nieuws te brengen, helderder scherm, iets groter/scherper. Maar geen nieuwe elevate sensor oid... Wel vernieuwde prijzen, ugh.

• blavlaa

• twowheeler
YES. Nog steeds een hoogwaardige MIP variant. Met Saffierglas.

Ik ben persoonlijk nog van mening dat MIP>Oled voor outdoor horloges

[ Voor 36% gewijzigd door twowheeler op 25-08-2026 13:21 ]

• Mistraller
Interesting, maar de killer feature voor mij is toch echt mobile connectivity e-sim. Zodra mijn telefoon thuis kan blijven (edit: zonder dure addon abbo) dan ga ik echt eens kijken.
En jammer dat Garmin Pay nog steeds aangehouden wordt want er zit werkelijk geen enkele beweging bij de ondersteuning vanuit NL banken. (edit: tov google pay)
Idd fijn dat Garmin inziet dat MIP bestaanrecht heeft. Zou fijn zijn dat de afdeling "Edge" dit inzicht ook zou krijgen.

[ Voor 25% gewijzigd door Mistraller op 25-08-2026 13:47 ]

---------------

• NoReseth
  • Laatst online: 12:26
Mistraller schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 13:23:
En jammer dat Garmin Pay nog steeds aangehouden wordt want er zit werkelijk geen enkele beweging bij de ondersteuning vanuit NL banken.
Hoe bedoel je dit ? Bij mij werkt het .... , ik vind het fijn (al gebruik ik het niet erg vaak).
Zijn er nederlandse banken waar het niet (meer) werkt ?

• Stiggy
Interesting, maar de killer feature voor mij is toch echt mobile connectivity. Zodra mijn telefoon thuis kan blijven dan ga ik echt eens kijken.
[...]
Mobile connectivity was er toch al heel lang? (De Pro modellen).
[...]
En jammer dat Garmin Pay nog steeds aangehouden wordt want er zit werkelijk geen enkele beweging bij de ondersteuning vanuit NL banken.
Die snap ik ook niet. ING ondersteund het al heel lang. Rabo en ABN ook. Als jij toevallig bij een bank zit die het niet ondersteund dan zou ik je bank daar op aanspreken. Maar jij hebt liever dat Garmin ermee stopt begrijp ik uit de manier waarop je het opschrijft. Waarom?

• Hopjesvla79
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 08:49
ik vind de Garmin Epic feature wel erg fijn, ideaal voor meerdaagse langeafstandswandelingen. Zal helaas wel niet uitgerold worden naar oudere modellen, laat staan mijn good old 5X+ :'(

Hi Ha Hopjesvla

• Mistraller
NoReseth schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 13:26:
[...]

Hoe bedoel je dit ? Bij mij werkt het .... , ik vind het fijn (al gebruik ik het niet erg vaak).
Zijn er nederlandse banken waar het niet (meer) werkt ?
De enige NL banken die garmin pay ondersteunen zijn:
ABNAMRO Rabobank ING

Dus geen ASN, (SNS/REGIOBANK) Triodos, KNAB, BUNQ en daar beweegt al jarenlang helemaal niets. Terwijl elke bank wel google pay doet. Dat is een geldkwestie overigens omdat Garmin veel geld vraagt voor een dergelijk contract. En uiteraard staan de forums van de betreffende banken al stijf van de klantvragen hierover.

[ Voor 16% gewijzigd door Mistraller op 25-08-2026 13:36 ]

---------------

• Mistraller
Stiggy schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 13:30:
[...]

Mobile connectivity was er toch al heel lang? (De Pro modellen).

[...]

Die snap ik ook niet. ING ondersteund het al heel lang. Rabo en ABN ook. Als jij toevallig bij een bank zit die het niet ondersteund dan zou ik je bank daar op aanspreken. Maar jij hebt liever dat Garmin ermee stopt begrijp ik uit de manier waarop je het opschrijft. Waarom?
Ik bedoel gewoon e-sim, excuus als ik mij niet goed uitdrukte.
++++
Adoptie van Google Pay zou een stuk logischer zijn maar daar verdient Garmin niets aan.

Niet iedereen wenst bij één van de mega-banken te bankieren. ;)
(Als ZZP-er bankier ik bij knab en heb er dientengevolge ook een priverekening want dat is dan vrijwel kosteloos. )

---------------

• Stiggy
Officiele Garmin pagina met de verschillen t.o.v. de 8 staat ook online:
https://www.garmin.com/nl-NL/blog/verschillen-fenix-9-en-fenix-8/

Beetje rare pagina vind ik. Lijkt hier en daar aan te geven dat er niet zo schokkend veel nieuws is en dat je ook een 8 kunt nemen (die zal dan wel in het portfolio blijven?)

• schumi1986
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 13:16
Nou, ik mis heel weinig tov mijn huidige Tactix 8 (gelukkig) Inreach is opzich wel een mooie toevoeging maar uitgezonderd van een noodsituatie niet heel praktisch en vereist een duur abonnement.

• roel0
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 13:34
Ik dacht na jaren mijn fenix 6 saphire eens te updaten, maar de 9 valt me toch wat tegen. Mijn 6 zal het dan maar tot de fenix 10 moeten uithouden.

Hopelijk tegen dan glucose metingen!

• retlaw
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 08:42

retlaw

<GoT> RetLaw#2411

Mooie presentatie en een full titaniumkast is wel erg gaaf, maar ik zie verder geen enkele reden om een Fenix 9 te halen. Ik ben nog blij met mijn 8 Amoled :).

Battle.net || Strava

• Megupe
Hopjesvla79 schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 13:31:
ik vind de Garmin Epic feature wel erg fijn, ideaal voor meerdaagse langeafstandswandelingen. Zal helaas wel niet uitgerold worden naar oudere modellen, laat staan mijn good old 5X+ :'(
Schijnbaar is de fenix9 de enige die dit lokaal op horloge heeft.

Garmin connect heeft vandaag een update gehad, daarbij kan je ze ook maken.
Ik had een Epix2, nu een Forerunner970. Maar activiteiten die ik met mijn Epix2 heb gehiked kan ik nu in een epic vastleggen.

• Hopjesvla79
Megupe schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 14:10:
[...]

Schijnbaar is de fenix9 de enige die dit lokaal op horloge heeft.

Garmin connect heeft vandaag een update gehad, daarbij kan je ze ook maken.
Ik had een Epix2, nu een Forerunner970. Maar activiteiten die ik met mijn Epix2 heb gehiked kan ik nu in een epic vastleggen.
top! Moest hem idd even updaten . Komt precies goed uit voor mijn meerdaagse wandeling komende week :)

Hi Ha Hopjesvla

• Kempenaer
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 13:12
Stiggy schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 13:43:

Beetje rare pagina vind ik. Lijkt hier en daar aan te geven dat er niet zo schokkend veel nieuws is en dat je ook een 8 kunt nemen (die zal dan wel in het portfolio blijven?)
Apart inderdaad.
Ik ben ook benieuwd wanneer de eerste uitgebreide reviews komen.
Momenteel is er een splinternieuwe Fenix 8 sapphire onderweg naar me vanwege een garantiegeval. Ik overweeg die te verkopen maar dan moet de Fenix 9 wel toegevoegde waarde hebben.

• Megupe
Hopjesvla79 schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 14:23:
[...]

top! Moest hem idd even updaten . Komt precies goed uit voor mijn meerdaagse wandeling komende week :)
Ik weet nog niet hoe het werkt met huidige of toekomstige (meerdaagse) tochten. Of je hem dan bij start al aan kan zetten. Want blijkbaar kan je ook een "koers" toevoegen.

• Stiggy
De 47mm 9 Pro is dunner geworden dan de 8 Pro: van 16 mm naar 13,8 mm en daarmee even dik als de gewone 8 was. Ook het batterijnadeel lijkt verdwenen (bij de 8 ging de Pro wat minder lang mee). Waren voor mij wel 2 redenen om voor de gewone 8 te gaan. Bij de 9 zou ik de Pro kopen denk ik.

• schumi1986
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 13:16
Mistraller schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 13:43:
[...]

++++
Adoptie van Google Pay zou een stuk logischer zijn maar daar verdient Garmin niets aan.

(Als ZZP-er bankier ik bij knab en heb er dientengevolge ook een priverekening want dat is dan vrijwel kosteloos. )
E sim is ook op de Fenix 9 niet aanwezig.

Garmin Pay ondersteunt ook Visa/Mastercard.

• OneMoreThing
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 09:42
Stiggy schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 13:43:

Dat is inderdaad raar, alsof Garmin het zelf ook maar een kleine upgrade vindt. Eerst maar eens de reviews afwachten of het OS ook wat vloeiender is geworden. Het scrollen door kaarten en bladeren door widgets/menu's gaat op mijn Fenix 8 haperend en is mijn grootste ergernis.

• Hazalnootpuur
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 27-08 14:08
[...]

++++

Laten ze Google nou maar lekker weghouden. Dat zou voor mij een no-go zijn.

Andere afknapper: Als je met muziek loopt, zoals ik doe, is de batterijduur maar 13 uur.

• Torgo
  • Laatst online: 09:02
Mistraller schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 13:34:
[...]

ABNAMRO Rabobank ING

Dus geen ASN, (SNS/REGIOBANK) Triodos, KNAB, BUNQ en daar beweegt al jarenlang helemaal niets. Terwijl elke bank wel google pay doet. Dat is een geldkwestie overigens omdat Garmin veel geld vraagt voor een dergelijk contract. En uiteraard staan de forums van de betreffende banken al stijf van de klantvragen hierover.
Je kan een Wise debitcard nemen, die is gratis.

https://wise.com/help/art...-garmin-pay-or-fitbit-pay

Moet je alleen zorgen dat je er wat saldo op hebt staan.

• iSchel
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 12:47
Torgo schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 14:52:
[...]

Je kan een Wise debitcard nemen, die is gratis.

https://wise.com/help/art...-garmin-pay-or-fitbit-pay

Moet je alleen zorgen dat je er wat saldo op hebt staan.
Of een Curve kaart. Daar kun je bijna al je andere bankkaarten aan koppelen.

• JaVaWa
Dan moet Garmin Wear OS en de alle Google services op het horloge zetten, daar zit ik echt niet op te wachten...
Garmin trouwens ook niet; weg lange accuduur.

Mijn GPS-collectie

• Spuugvuur
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 08:28
Blij dat ik voor de FR970 ben gegaan, heb overwogen op de Fenix 9 te wachten maar vind het prijsverschil te groot (vond ik al t.o.v. de Fenix 8 ), ook al moet je in acht nemen dat je natuurlijk wel langere ondersteuning hebt. Vind het nog steeds wel hele mooie horloges hoor, maar mij het prijsverschil niet waard.

De extra helderheid op het scherm gebruik ik helemaal niet, ik heb de FR970 meteen teruggedraaid qua helderheid op basis van wat ik o.a. bij DC Rainmaker had gelezen. Nu doet hij langer met de batterij en ik heb nog nooit in de felle zon of iets dergelijks de helderheid gemist. Ik heb hem volgens mij op 2/3 staan wat echt prima is.

[ Voor 15% gewijzigd door Spuugvuur op 25-08-2026 15:11 ]

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

• ArnoutV
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 26-08 18:51
Ik heb nu een Fenix 7, sport echt stukken minder dan paar jaar geleden.
Als ik een andere koop wacht ik tot de Fenix 8 Sapphire Amoled verder in prijs daalt
Een helderder Amoled scherm hoeft voor mij niet

• Prulleman
Voor mij zou het echt de pro / mips / solar worden. Ik vind de titanium behuizing super mooi en ik ben nog steeds overtuigd van MIP, always on met nagenoeg geen verbruik, persoonlijk vind ik dat een horloge gewoon altijd een watchface moet hebben. Heb je zo'n mooi horloge, staat er een zwart vlak op (of minimale wijzers als je dat zo toch always on kiest bij amoled).

Ik kan met ook voorstellen dat een ander de voorkeur geeft aan de betere kleuren en contrast van een amoled scherm, maar ik ben blij dat ze MIP nog niet hebben laten vallen in dit segment!

(alleen op dit moment nog te duur met 1100 euro en een 100% functionerende F6..)

[ Voor 6% gewijzigd door Prulleman op 25-08-2026 15:40 ]

Strava

• OneMoreThing
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 09:42
ArnoutV schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 15:25:
Ik heb nu een Fenix 7, sport echt stukken minder dan paar jaar geleden.
Als ik een andere koop wacht ik tot de Fenix 8 Sapphire Amoled verder in prijs daalt
Een helderder Amoled scherm hoeft voor mij niet
Een helderder Amoled scherm zorgt voor betere leesbaarheid in direct zonlicht. Mijn Fenix 8 Amoled is moeilijk leesbaar in direct zonlicht terwijl mijn Apple Watch Ultra 2 prima leesbaar is. Deze zomer heb ik een meerdaagse wandeltocht in de bergen gedaan waarbij ik mijn Fenix mee had maar ik had regelmatig moeite om het scherm af te lezen als de zon erg fel was.

• Mistraller
schumi1986 schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 14:35:
[...]

E sim is ook op de Fenix 9 niet aanwezig.

Garmin Pay ondersteunt ook Visa/Mastercard.
ICS weet ik, maar je ziet dat de debitcard ook steeds vaker wordt geaccepteerd op plekken waar eerst een creditcard vereist was. (bijv autoverhuur)
Wij gebruiken onze creditcard steeds minder vaak, en met de komst van wero zal dat nog minder zijn, dus die verdwijnt bij ons nog wel een keer denk ik.

En eens hoor, mijn idee is even zonder de technische implicaties... zo vaak betaal ik niet dus ik zou er ook zeker niet op willen inleveren qua accuduur.

---------------

• Mistraller
OneMoreThing schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 15:41:
[...]

Een helderder Amoled scherm zorgt voor betere leesbaarheid in direct zonlicht. Mijn Fenix 8 Amoled is moeilijk leesbaar in direct zonlicht terwijl mijn Apple Watch Ultra 2 prima leesbaar is. Deze zomer heb ik een meerdaagse wandeltocht in de bergen gedaan waarbij ik mijn Fenix mee had maar ik had regelmatig moeite om het scherm af te lezen als de zon erg fel was.
Daarom is MIP zo tof; hoe meer zon, hoe beter beeld :) Zonder enige impact op stroomverbruik.

---------------

• Spuugvuur
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 08:28
MIP is zonder twijfel een mooie techniek wat dat aangaat, maar ik vond het verschil in kwaliteit van beeld echt te groot. Zo zie je maar weer: zoveel mensen, zoveel wensen. Fijn dat Garmin beide wensen (deels) een plek kan geven in hun assortiment.

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

• Bundin
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Mijn 7P mag nog lang mee als ik het zo zie. Deze 9 Pro Solar is alsnog dikker en zwaarder dan mijn stalen apparaat en deze vind ik al lastig met manchetten. MIP is een vereiste voor me, dus de lichtere en dunnere niet-Pro is geen optie.

Maargoed, niks mis met de 7P, zolang de batterij nog lang genoeg meegaat zie ik nul reden om te upgraden. Inreach hoef ik niet in een horloge, die tech mag in een apparaat met een eigen accu en ja, kaarten scrollen is traag en de UI is ook niet supervloeiend, maar navigeren met een gpx gaat helemaal prima en dat is wat ik meestal doe.

• blavlaa

• Hopjesvla79
Megupe schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 14:34:
[...]

Ik weet nog niet hoe het werkt met huidige of toekomstige (meerdaagse) tochten. Of je hem dan bij start al aan kan zetten. Want blijkbaar kan je ook een "koers" toevoegen.
ik heb het even getest, en het werkt ook retrospectief, eindelijk kan ik nu meerdaagse tochten aan elkaar knopen in een overzicht :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hz7YRFYZmvJ14szWLrw_5DsnYKk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Qg2CHG9lOog6ScBOdlynoVuk.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 27% gewijzigd door Hopjesvla79 op 25-08-2026 22:10 ]

Hi Ha Hopjesvla

• M@cer
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 11:26
Ik zat lang op de Fenix 9 te wachten, maar na de onthulling denk ik dat ik mijn Epix 2 toch nog maar een jaartje hou.. Daar zit alles op wat ik als triatleet nodig heb en de batterij is nog meer dan goed genoeg voor een volledige afstand..

Wacht wel op een hele goede aanbieding voor de Fenix 8 en geef een nieuwe fiets voorrang ;)

[ Voor 22% gewijzigd door M@cer op 26-08-2026 10:30 ]

Shut up Legs, keep moving...... - https://www.strava.com/athletes/505504 / www.eigenwijzetriathlon.nl

• Naafets88
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 12:56
Ik was al even aan het wachten op de Fenix 9 release, maar toch wat terughoudend nu.

Ik heb nu een 7 Sapphire Solar 47mm, maar enerzijds als "tech-geek" mis ik het Amoled scherm, anderzijds moet ik elke 5-6 dagen mijn horloge opladen, dus overwoog de upgrade naar de 9 en eventueel de 51mm (Heb kleine polsen)

Bijna alle smart-features staan uit met de gsm behalve meldingen voor oproepen.

Ik gebruik het horloge voor volgende:

2-3 keer per week lopen (tussen de 30 - 60minuten)

2-3 keer workout in de gym (Soms loop ik naar de gym en met een extra omweg loop ik terug)

1-2 keer maand gaan wandelen met GPS (10-15km remote)

2-3 skitrips per jaar

Puur monitoring gezondheid (Dankzij hartslagtrends 3 jaar gezien dat er iets mis was, dokter geraadpleegd en zeer vroeg een auto immuun ziekte kunnen constateren)

Zou ik upgrade naar de 9 (Ik vermoed dan de pro) of zou ik eerder opteren voor de 8 Amoled?

Audi A6 E-tron Avant Corporate - 83kWh | Iphone 17PM

• Hathi
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 13:25
Gezien de meeste software vernieuwingen ook naar de 8 komen twijfel ik ook heel erg. Het zou met name de volledig titanium behuizing zijn waar ik het voor zou doen, dat ziet er wel heel erg gaaf uit vind ik. Verder qua hardware volgens mij alleen een snellere processor en meer RAM, groene zaklamp en het 3000 nit scherm.

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online
Mistraller schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 13:34:
[...]

ABNAMRO Rabobank ING

Inderdaad iets om je bank op aan te spreken, die zijn dan te zuinig om het ecosysteem te koppelen. Dat ligt niet bij Garmin.
[...]

++++

Oké, en dan zou ik ineens mijn betalingen via Google moeten laten verlopen? Iets waar ik normaal bewust ver weg van blijf?
Nee ik vind het wel prima zo, gewoon een directe koppeling en niet via iets anders.

De keuze voor een alternatievere of budget bank is een keuze die soms gevolgen heeft, dit is er één van. :)

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | RF 24-70 f/2.8 L | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Gonadan
  • Nu online
Locolau schreef op zaterdag 22 augustus 2026 @ 09:28:
Haha dan heb je origineel en imitatie nooit naast elkaar vergeleken. :D

Ik ga niet beweren dat imitatie altijd slecht is, maar identiek is het in ieder geval niet.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Gonadan
  • Nu online
Bundin schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 19:25:
Mijn 7P mag nog lang mee als ik het zo zie. Deze 9 Pro Solar is alsnog dikker en zwaarder dan mijn stalen apparaat en deze vind ik al lastig met manchetten. MIP is een vereiste voor me, dus de lichtere en dunnere niet-Pro is geen optie.

Maargoed, niks mis met de 7P, zolang de batterij nog lang genoeg meegaat zie ik nul reden om te upgraden. Inreach hoef ik niet in een horloge, die tech mag in een apparaat met een eigen accu en ja, kaarten scrollen is traag en de UI is ook niet supervloeiend, maar navigeren met een gpx gaat helemaal prima en dat is wat ik meestal doe.
Hij lijkt door de 'volledig' metalen kast nu inderdaad nog lomper, ik vind dat niet per se mooier geworden. MIP is inderdaad een keiharde eis, gelukkig kan dat nog en is de kleurstelling ook nog oké. Alleen geen lederen bandje meer zie ik, da's wel jammer dat gebruik ik nu voor dagelijks gebruik.

Gelukkig inderdaad nog geen echte reden om de 7P te upgraden. Misschien wachten op de 10? :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Mistraller
Gonadan schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 15:19:
[...]

Inderdaad iets om je bank op aan te spreken, die zijn dan te zuinig om het ecosysteem te koppelen. Dat ligt niet bij Garmin.
Is puur de kostenpost voor een Garmin contract wat de banken weerhoudt. Het onboardingsproces is technisch namelijk niet zo spannend. En echt, de forums van alle banken staan er bol van. Maar als klant betaal je vervolgens allemaal mee. En omdat vrijwel alle banken toch al gestopt zijn met een eigen betaal app en naar Google Pay (en/of Apple pay) zijn geswitched omdat een eigen app onderhouden veel te kostbaar is, kan Garmin op die manier de hele bende aan banken aanbieden. Alleen, dat verdomde Garmin verdienmodel he...

(Apple pay heeft zelfs contractueel afgedwongen dat banken niet specifiek apple users een fee mag vragen; maw ze verplichten deze kosten uit te smeren over alle klanten.) Op de achtergrond spelen dit soort spelletjes een erg grote rol.

En in Nederland zijn we wellicht voorloper (vooral wat betreft banken met diepe zakken), maar in UK is geen enkele grote bank aangesloten. In Duitsland ook niet veel soeps. En tuurlijk, die tussenpartijen kan allemaal wel, maar dat is nou net niet wat ik ervan verwacht.

Garmin wil gewoon graag ook een servicedienstverlener zijn ipv alleen een hardware verkoper. Daarom is er ook geen e-sim optie; want aan mijn eigen sim verdient garmin niks.

En tuurlijk snap ik jouw beweegredenen ook maar het aandeel Android gebruikers met meestal een gekoppelde bankpas in google pay is groter dan apple.
Persoonlijk vind ik het jammer. Ik slaap er niet slechter door, ik hou gewoon mijn fenix 7, prima ding. :)

---------------

• GerGio
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 10:38
M@cer schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 10:29:
Wacht wel op een hele goede aanbieding voor de Fenix 8 en geef een nieuwe fiets voorrang ;)
Ik ben team nieuwe fiets.

Nickname KasPlantje.

• MrAcid
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Slecht moment qua aandacht, ivm de release van de Garmin Fenix 9, maar ik heb na jaren twijfelen/loeren eindelijk een Suunto als sporthorloge. Via Marktplaats een Race 2 voor een mooie prijs kunnen kopen zodat ik het eens kan proberen. Ik kom van een Garmin Forerunner 965 (die eigenlijk zeer goed bevalt, doe 'm ook nog even niet weg).

Aantrekkelijk aan Suunto:
  • De looks van zowel horloge als UI <3
  • De looks van de UI
  • De looks van de UI (etc...)
  • Watch Faces van zeer hoge kwaliteit (maar wel een stuk minder)
  • De 'digital crown'
  • De maps/navigatie in gebruik
  • Europees merk
  • Leuk om een wat nieuws te proberen!
Eerste indruk is behoorlijk goed, niet geweldig. Het ziet er inderdaad érg mooi uit allemaal - vele malen gelikter dan Garmin. UI is super vloeiend, de schermen zijn heel duidelijk en kleurrijk, de informatiedichtheid is goed. De eerste workouts (hardlopen) heb ik ook goed kunnen doorlopen (zowel 'open' als intervallen/sessies via Runna).

Wat me tegenvalt: de datavelden zijn beperkter dan bij Garmin. Je kunt je data fields alleen via je telefoon aanpassen, niet op het horloge zelf. Je bent best wel gebonden aan vaste formats die Suunto bedacht heeft en kunt (bijv. in de specifieke interval schermen) lang niet alles aanpassen (geen probleem als de standaard instelling goed is, maar die vind ik niet optimaal). Zo wil ik bijvoorbeeld op het intervalscherm niet de instant pace zien, maar de avg. interval pace: onmogelijk. De zaklamp (scherm aan, geen los lampje) kent maar één stand en geen rood licht (wat ik veel gebruikte op de Garmin F965). Verder moet je los kaartregio's downloaden (in NL per provincie) waar bij Garmin gewoon heel Europa er in één keer op staat. Dat is gedoe, vraagt planning (want wifi nodig), duurt lang per regio en soms zit je op de grens van 2-3 regio's en moet je dus meerdere keren lang wachten (wel maar eenmalig per regio, uiteraard, daarna staan en blijven ze gewoon lokaal).

Wat anders is, en wat me eerst tegenviel maar nu eigenlijk alweer beter bevalt: always on is niet écht always on als je gewoon het horlogescherm hebt. Je krijgt alleen de digitale tijd of de wijzers, de rest valt weg, als je het horloge niet actief hebt. Dat is eigenlijk juist wel elegant en rustig!

Ik verwacht hier niet echt veel mede-Suunto gebruikers te vinden (op basis van zoekopdracht in het topic), maar als er nog tips/tricks zijn hou ik me aanbevolen! :)

[ Voor 6% gewijzigd door MrAcid op 27-08-2026 12:48 ]

• elastiek
  • Registratie: November 2009
Ik ben sinds afgelopen zaterdag ook over op een (Europese) Suunto Race 2 @MrAcid. Inderdaad ff wennen, maar heb ook besloten de verschillen met Garmin te accepteren.

Nog geen tips/tricks. Maar wel benieuwd hoe die recovery hr na een activiteit werkt. Soms krijg ik die wel, soms niet.

• Gonadan
  • Nu online
MrAcid schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 12:45:
Slecht moment qua aandacht, ivm de release van de Garmin Fenix 9, maar ik heb na jaren twijfelen/loeren eindelijk een Suunto als sporthorloge. Via Marktplaats een Race 2 voor een mooie prijs kunnen kopen zodat ik het eens kan proberen. Ik kom van een Garmin Forerunner 965 (die eigenlijk zeer goed bevalt, doe 'm ook nog even niet weg).

Aantrekkelijk aan Suunto:
  • De looks van zowel horloge als UI <3
  • De looks van de UI
  • De looks van de UI (etc...)
  • Watch Faces van zeer hoge kwaliteit (maar wel een stuk minder)
  • De 'digital crown'
  • De maps/navigatie in gebruik
  • Europees merk
  • Leuk om een wat nieuws te proberen!
Eerste indruk is behoorlijk goed, niet geweldig. Het ziet er inderdaad érg mooi uit allemaal - vele malen gelikter dan Garmin. UI is super vloeiend, de schermen zijn heel duidelijk en kleurrijk, de informatiedichtheid is goed. De eerste workouts (hardlopen) heb ik ook goed kunnen doorlopen (zowel 'open' als intervallen/sessies via Runna).

Wat me tegenvalt: de datavelden zijn beperkter dan bij Garmin. Je kunt je data fields alleen via je telefoon aanpassen, niet op het horloge zelf. Je bent best wel gebonden aan vaste formats die Suunto bedacht heeft en kunt (bijv. in de specifieke interval schermen) lang niet alles aanpassen (geen probleem als de standaard instelling goed is, maar die vind ik niet optimaal). Zo wil ik bijvoorbeeld op het intervalscherm niet de instant pace zien, maar de avg. interval pace: onmogelijk. De zaklamp (scherm aan, geen los lampje) kent maar één stand en geen rood licht (wat ik veel gebruikte op de Garmin F965). Verder moet je los kaartregio's downloaden (in NL per provincie) waar bij Garmin gewoon heel Europa er in één keer op staat. Dat is gedoe, vraagt planning (want wifi nodig), duurt lang per regio en soms zit je op de grens van 2-3 regio's en moet je dus meerdere keren lang wachten (wel maar eenmalig per regio, uiteraard, daarna staan en blijven ze gewoon lokaal).

Wat anders is, en wat me eerst tegenviel maar nu eigenlijk alweer beter bevalt: always on is niet écht always on als je gewoon het horlogescherm hebt. Je krijgt alleen de digitale tijd of de wijzers, de rest valt weg, als je het horloge niet actief hebt. Dat is eigenlijk juist wel elegant en rustig!
Bedoel je dan zoals de originele Garmin schermen ook hebben (als je dat aan zet)? Dat dingen als een secondewijzer en extra's weg vallen of bevriezen als hij even niet beweegt, of bedoel je het nog anders?

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• MrAcid
  • Niet online
elastiek schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 13:13:
Ik ben sinds afgelopen zaterdag ook over op een (Europese) Suunto Race 2 @MrAcid. Inderdaad ff wennen, maar heb ook besloten de verschillen met Garmin te accepteren.

Nog geen tips/tricks. Maar wel benieuwd hoe die recovery hr na een activiteit werkt. Soms krijg ik die wel, soms niet.
Leuk, en toevallig! Recovery HR is een instelling per activiteitstype.

Activiteit selecteren > Excercise options > heeeeeelemaal naar onderen > Recovery HR.

• MrAcid
  • Niet online
Gonadan schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 13:15:
[...]

Bedoel je dan zoals de originele Garmin schermen ook hebben (als je dat aan zet)? Dat dingen als een secondewijzer en extra's weg vallen of bevriezen als hij even niet beweegt, of bedoel je het nog anders?
Ja, klopt - maar volgens mij kan het bij Garmin ook écht Always On zijn? Dus dat het niet weg valt...? Of zit ik nu na 2 dagen al features te hallucineren...? Bij Suunto kun je het (1) niet instellen en (2) zie je echt alleen de wijzers of de digitale tijd (afhankelijk van type watchface dat je hebt).

• elastiek
MrAcid schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 13:18:
[...]

Leuk, en toevallig! Recovery HR is een instelling per activiteitstype.

Activiteit selecteren > Excercise options > heeeeeelemaal naar onderen > Recovery HR.
Die instelling heb ik meteen aangezet en staat aan bij de profielen Running, Walking en Cycling. Van de tien activiteiten die ik heb opgenomen, zie ik alleen bij 4 van de 6 hardloopactiviteiten een recovery hr. Niet bij de wandel- en fietsactiviteiten. Tweemaal heb ik na zo'n loopje een scherm gezien, waarbij ik zag dat de recovery hr werd opgenomen met een timer erbij. Na het loopje van daarstraks niet, maar in de Suunto-app zie ik deze wel staan.

Geen idee wat ik moet doen. Ik stop de activiteit en volgens wat ik kan vinden, kun je dan ook gelijk de activiteit beëindigen. Dat heb ik geprobeerd. Ook heb ik 1 of 2 minuten gewacht met het beëindigen van een activiteit (bij Garmin moet je ook twee minuten wachten voordat je je activiteit opslaat om de recovery hr te kunnen bepalen).

• MrAcid
  • Niet online
elastiek schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 13:30:
[...]

Die instelling heb ik meteen aangezet en staat aan bij de profielen Running, Walking en Cycling. Van de tien activiteiten die ik heb opgenomen, zie ik alleen bij 4 van de 6 hardloopactiviteiten een recovery hr. Niet bij de wandel- en fietsactiviteiten. Tweemaal heb ik na zo'n loopje een scherm gezien, waarbij ik zag dat de recovery hr werd opgenomen met een timer erbij. Na het loopje van daarstraks niet, maar in de Suunto-app zie ik deze wel staan.

Geen idee wat ik moet doen. Ik stop de activiteit en volgens wat ik kan vinden, kun je dan ook gelijk de activiteit beëindigen. Dat heb ik geprobeerd. Ook heb ik 1 of 2 minuten gewacht met het beëindigen van een activiteit (bij Garmin moet je ook twee minuten wachten voordat je je activiteit opslaat om de recovery hr te kunnen bepalen).
Als ik het achter m'n bureau probeer met een hele korte hardloopactiviteit, van een paar seconden, dan doet hij het ook niet terwijl de instelling wel aan staat. Misschien is er een minimale duur voor activiteiten waarna recovery HR werkt (?).

Wanneer hij het wél doet kun je direct Stop > End doen trouwens, je krijgt daarna nog het 'recovery' scherm. Als je langer dan een minuut wacht tussen Stop en End dan verschijnt dat scherm mogelijk niet meer (?) maar wordt hij wel opgeslagen (?).

• elastiek
Minimale duur/minimale inspanning is het denk ik niet. Mijn duurloopje van zonet was 42 minuten en die heeft een herstelhartslag. Eerder deze week liep ik een duurloop van 43 minuten en die heeft geen herstelhartslag. Al mijn activiteiten met dit horloge waren meer dan 30 minuten, tot 2 uur.

Een activiteit van 2 minuten ging bij het beëindigen zojuist ook weer gelijk naar het scherm voor het beoordelen van het gevoel. Die heb ik wel na alle activiteiten gezien.

Ik zal bij mijn training van morgen weer meteen stop > end doen om te zien of ik dan wel dat recovery-scherm krijg.

• Dubbeldooier
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 13:29
-nvm, verkeerd gelezen-

[ Voor 91% gewijzigd door Dubbeldooier op 27-08-2026 13:49 ]

• Gonadan
  • Nu online
MrAcid schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 13:19:
[...]

Ja, klopt - maar volgens mij kan het bij Garmin ook écht Always On zijn? Dus dat het niet weg valt...? Of zit ik nu na 2 dagen al features te hallucineren...? Bij Suunto kun je het (1) niet instellen en (2) zie je echt alleen de wijzers of de digitale tijd (afhankelijk van type watchface dat je hebt).
Ja de timeout kan je instellen op verschillende niveaus, of geen timeout.

Overigens is mijn wijzerplaat sowieso alleen maar een analoge klok met een paar details in de ring, dus daar is sowieso niet zoveel wat weg kan vallen. En omdat het MIPS is voegt het wegvallen ook niets toe dus wat er gebeurt is dat de secondenwijzer verdwijnt en je datavelden gewoon geen update meer krijgen. En dat wordt dan maar eens per minuut ververst volgens mij.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Stiggy
Gonadan schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 16:36:
[...]

Ja de timeout kan je instellen op verschillende niveaus, of geen timeout.

Overigens is mijn wijzerplaat sowieso alleen maar een analoge klok met een paar details in de ring, dus daar is sowieso niet zoveel wat weg kan vallen. En omdat het MIPS is voegt het wegvallen ook niets toe dus wat er gebeurt is dat de secondenwijzer verdwijnt en je datavelden gewoon geen update meer krijgen. En dat wordt dan maar eens per minuut ververst volgens mij.
Bij Amoled (Fenix 8) kan dat niet. Timeout na 4, 8 of 15 seconden en daarna gaat hij naar die beperkte modus. Mijn grootste frustratie van de Fenix 8.

• Gonadan
  • Nu online
Nog een reden om mips te willen dus. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Stiggy
Ja, lekker pixels tellen! :+

• Xtinction89
  • Laatst online: 07:55
Apollyon schreef op zondag 23 augustus 2026 @ 12:30:
Heeft iemand al de €100,- cashback al terug gestort gekregen? Het is bijna een maand geleden en ik heb nog niets ontvangen. De actie loop 31 augustus af.
Ik heb ook nog niks ontvangen.
Heb via het contactformulie naar de status gevraagd, maar ook daar geen reactie op ontvangen.

Heb jij ondertussen al iets vernomen?

• ron322
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 13:11
Xtinction89 schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 07:54:
[...]

Ik heb ook nog niks ontvangen.
Heb via het contactformulie naar de status gevraagd, maar ook daar geen reactie op ontvangen.

Heb jij ondertussen al iets vernomen?
keurig ontvangen binnen iets van 3 weken

• Quakie
  • Registratie: December 2001

Quakie

quakelen

Stiggy schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 19:39:
[...]

Bij Amoled (Fenix 8) kan dat niet. Timeout na 4, 8 of 15 seconden en daarna gaat hij naar die beperkte modus. Mijn grootste frustratie van de Fenix 8.
Soort gelijke vraag qua always on. Bij mijn epix 2 ging tijdens het navigeren het scherm uit. Heel irritant. Is dit bij een Fenix 8, hogere modellen ook nog het geval?

Ik teken nergens meer voor

• ron322
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 13:11
Quakie schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 10:17:
[...]

Soort gelijke vraag qua always on. Bij mijn epix 2 ging tijdens het navigeren het scherm uit. Heel irritant. Is dit bij een Fenix 8, hogere modellen ook nog het geval?
Nee, mits je de instellingen goed hebt staan

• roel0
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 13:34
De fenix 9 is nu wel online bij garmin al te koop, maar in nog geen electro zaak te vinden.
Pagina: 1 ... 338 339 Laatste