Het grote sporthorloge met GPS topic.

Pagina: 1 ... 332 333 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Megupe schreef op woensdag 29 april 2026 @ 14:17:
[...]

Hoe reinig jij je epix?
Mijne gaat bijna dagelijks ff mee onder de douche als ik gesport heb.
Afspoelen onder de kraan, dus zonder zeep. Als ik de nylon bandjes gebruik, deze hierna wel laten drogen.

Horloge: Garmin Epix (Gen2) Sapphire Titanium
PC: Fractal Design North, Asus ROG strix B650E-F gaming wifi, Ryzen 7 7800X3D, INNO3D® GEFORCE® RTX™ 4080 16GB X3 DLSS 3, 32GB, Meta Quest 3, Fanatec GT DD Pro 8nm

• ronaldvs
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16:53
PatrickC schreef op woensdag 29 april 2026 @ 14:22:
[...]

Afspoelen onder de kraan, dus zonder zeep. Als ik de nylon bandjes gebruik, deze hierna wel laten drogen.
Ik spoel mijn Garmin ook af onder de kraan. Bewust niet mee onder de douche vanwege het risico dat zeep etc op termijn voor problemen gaat zorgen. Daarnaast gebruik ik altijd de laadpoortcover zodat die beschermt is.

Specs

• Megupe
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 12:47
ronaldvs schreef op woensdag 29 april 2026 @ 14:27:
[...]

Ik spoel mijn Garmin ook af onder de kraan. Bewust niet mee onder de douche vanwege het risico dat zeep etc op termijn voor problemen gaat zorgen. Daarnaast gebruik ik altijd de laadpoortcover zodat die beschermt is.
Ik gebruik pas zeep zodra ik het horloge heb afgedaan. Dus ook alleen water.

• mr.DJ95
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 17:59
Hebben meer mensen last van een endurance score die niet omhoog of omlaag wil? Ik maak gebruik van een Tactix 7 en Garmin 1050 maar er zit geen beweging in. Software is op beide toestellen helemaal bij. Ik had gehoopt met mijn fanatieke fietsen afgelopen periode weer een mooi stijgend lijntje te zien.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c6q7EDDuUWMWySZFplJfy0PShpY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/HG8JDozYWufbuxOzI8Qfz5dw.png?f=fotoalbum_large

Iemand een tip?

Ik lees op internet wel meerdere verhalen van erg vlakke lijntjes, Tot December werkte die van mij echter gewoon goed en volgens verwachting.

[ Voor 25% gewijzigd door mr.DJ95 op 29-04-2026 15:06 ]

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15:38
wat doen jullie allemaal ingewikkeld met je garmin horloges.. ik heb nu 5.5 jaar een fenix 6 en heb deze eigenlijk altijd om, dus ook onder de douche, nooit op zeep gelet, nooit druk gemaakt om de laad connector, ook gewoon regelmatig mee de zee in geweest..geen enkel probleem

Strava

Prulleman schreef op woensdag 29 april 2026 @ 15:15:
wat doen jullie allemaal ingewikkeld met je garmin horloges.. ik heb nu 5.5 jaar een fenix 6 en heb deze eigenlijk altijd om, dus ook onder de douche, nooit op zeep gelet, nooit druk gemaakt om de laad connector, ook gewoon regelmatig mee de zee in geweest..geen enkel probleem
Even afspoelen onder de kraan is inderdaad erg ingewikkeld. ;)

Volgens mij geeft Garmin zelf aan dat plain water het beste is? Nu zal zeep of shampoo in de douche weinig kwaad kunnen, omdat dat niet erg agressieve middelen zijn.

PC: Fractal Design North, Asus ROG strix B650E-F gaming wifi, Ryzen 7 7800X3D, INNO3D® GEFORCE® RTX™ 4080 16GB X3 DLSS 3, 32GB, Meta Quest 3, Fanatec GT DD Pro 8nm

mr.DJ95 schreef op woensdag 29 april 2026 @ 15:05:
Hebben meer mensen last van een endurance score die niet omhoog of omlaag wil? Ik maak gebruik van een Tactix 7 en Garmin 1050 maar er zit geen beweging in. Software is op beide toestellen helemaal bij. Ik had gehoopt met mijn fanatieke fietsen afgelopen periode weer een mooi stijgend lijntje te zien.

[Afbeelding]

Iemand een tip?

Ik lees op internet wel meerdere verhalen van erg vlakke lijntjes, Tot December werkte die van mij echter gewoon goed en volgens verwachting.
Die van mij volgt meer een conjunctuur curve…
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7R1M4pfYpTBjCYIiE2CBS0qpzHo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Zoqc85USnIr0G3ckzgMxLs93.jpg?f=fotoalbum_large

• Hathi
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 18:46
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ajh2-0hM4i0b0X-89TGUNaj5zQI=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/X5pUfUjGlR5NiWW19In4cxpb.png?f=user_large
Hier fluctueert die nog wel wat, maar in mijn ervaring moet je wel echt heel consistent flink meer en langer gaan trainen om hem verder omhoog te krijgen, waarbij je conditie (en dus o.a. je VO2 Max) ook moet stijgen. Het idee is dat het een weerspiegeling is van je conditie, dus als je conditie niet verbetert, dan verbetert je endurance score ook niet.

Garmin schrijft zelf:
Het kost tijd en regelmatige, consistente inspanning om uithoudingsvermogen op te bouwen en te verbeteren. De grootste voordelen van duurtraining kunnen echter verloren gaan door een relatief korte periode van inactiviteit of door minder duuractiviteiten te doen. Dus worden de trainingsperspectieven voor zowel de korte als lange termijn in de berekening van je endurancescore meegenomen om een betrouwbare huidige schatting te kunnen geven.

Bij het berekenen van je endurancescore wordt vooral gekeken naar activiteiten van langere duur, die de geschatte score sterker verbeteren dan kortere activiteiten. Individuele activiteiten beïnvloeden je score in de bredere context van je algehele activiteitengeschiedenis, die beter laat zien hoe je inspanningspatronen je uithoudingsvermogen ondersteunen.

De impact van activiteiten is gebaseerd op de volgende factoren:
  • Duur en intensiteit van de activiteit
  • Snelheid en vermogen (indien beschikbaar)
  • VO₂ max (een maat voor het zuurstofvolume dat je verbruikt bij piekprestaties)
  • Leeftijd, geslacht, BMI en activiteitenniveau (wanneer VO₂ max niet beschikbaar is)

[ Voor 5% gewijzigd door Hathi op 29-04-2026 15:49 ]

• Sjakie0101
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 13:00
Ik heb veel discussie over hoe goed de GPS wel of niet is van een sporthorloge. Wat is jullie ervaring en welke horloges hebben een hoge nauwkeurigheid.Ik heb de Garmijn Forerunner 955

Forum over de provider Delta http://deltagebruikers.nl https://deltausers.freeforums.net/

• Sherlock
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 17:18

Sherlock

No Shit

Sjakie0101 schreef op woensdag 29 april 2026 @ 15:59:
Ik heb veel discussie over hoe goed de GPS wel of niet is van een sporthorloge. Wat is jullie ervaring en welke horloges hebben een hoge nauwkeurigheid.Ik heb de Garmijn Forerunner 955
Onder welke omstandigheden levert dat discussie op? Ik heb een FR55, 255 music en 955 gehad en nu heb ik een 965. Bij elk horloge was de GPS ontvangst/registratie prima. En als ik de video's van DC Rainmaker bekijk dan lijkt Garmin dat ook behoorlijk goed voor elkaar te hebben.

Ik gebruik(te) ze trouwens voor wandelen en hardlopen, voor fietsen heb ik een Edge.

And if you don't expect too much from me, you might not be let down.

• ronaldvs
Prulleman schreef op woensdag 29 april 2026 @ 15:15:
Mijn ervaring met de levensduur van de laadpoort is niet heel goed. Daarom doe ik voorzichtig vooral met vocht. Kleine moeite om mijn investering te beveiligen en niet ingewikkeld

Specs

• Prulleman
ronaldvs schreef op woensdag 29 april 2026 @ 16:12:
[...]

Mijn ervaring met de levensduur van de laadpoort is niet heel goed. Daarom doe ik voorzichtig vooral met vocht. Kleine moeite om mijn investering te beveiligen en niet ingewikkeld
wat betreft covers voor de poort... daar lees ik gemengde ervaringen over... als er vocht onder komt, blijft het juist langer zitten en krijg je eerder problemen..

anyway, iedereen mag ermee omgaan hoe die zelf wil, maar in mijn (beperkte 1=n, maar dus wel 5+ jaar) ervaring is het allemaal nergens voor nodig

Strava

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17:40
ronaldvs schreef op woensdag 29 april 2026 @ 16:12:
[...]

Maar... is het de poort of de kabel. Ik vind vooral de stekker wat matig, maar als ie slecht klemt helpt het vaak om het metalen randje heel lichtjes naar binnen aan te drukken, dan klemt het beter. En gewoon af en toe de gouden connectors even poetsen. Kapjes ben ik idd ook geen fan van; de kans om zweet, (zout) water op te sluiten lijkt me groot.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

• Duclaasie
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 19:02
Bij de kabel die hier dienst doet wordt slecht contact veroorzaakt door de verende pootjes voor de contacten die soms blijven hangen. Met een pincet kun je die met veel geluk soms weer naar buiten trekken.

• ronaldvs
Mistraller schreef op woensdag 29 april 2026 @ 18:35:
[...]

Maar... is het de poort of de kabel. Ik vind vooral de stekker wat matig, maar als ie slecht klemt helpt het vaak om het metalen randje heel lichtjes naar binnen aan te drukken, dan klemt het beter. En gewoon af en toe de gouden connectors even poetsen. Kapjes ben ik idd ook geen fan van; de kans om zweet, (zout) water op te sluiten lijkt me groot.
In mijn geval(len) is het altijd de poort de poort geweest. Zowel met originele Garmin kabels als met amazon kabels. Als ik naar de discussies op reddit en het garmin forum kijk dan lijkt er geen consensus te zijn. Kortom, ik doe wat mij het best lijkt en accepteer dat ik om de paar jaar een mooi nieuw horloge kan kopen :)

Specs

[Afbeelding]

Iemand een tip?

Even gekeken maar gaat hier gewoon netjes omhoog, loop sinds een maand of 2 a 3 ook daadwerkelijk weer meer dus dat is in lijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gX6TbyGc030CjTTIhQ62x7LZXLQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/DxrP12ckGAjdlVHVY3ivmAnt.png?f=fotoalbum_large

• Sjakie0101
Wellicht een stomme vraag. Maar stel ik heb twee paar schoenen waar ik mee hardloop. Kan ik ze beide registreren en is er dan een keuze op mijn Garmin-horloge te zien met welk paar ik op dat moment loop? Of moet ik dat achteraf aanpassen? Hoe werkt dat?

Ik wil bij kunnen houden hoeveel kilometer ieder paar achter de rug heeft.

Forum over de provider Delta http://deltagebruikers.nl https://deltausers.freeforums.net/

• Hathi
Sjakie0101 schreef op donderdag 30 april 2026 @ 08:38:
Wellicht een stomme vraag. Maar stel ik heb twee paar schoenen waar ik mee hardloop. Kan ik ze beide registreren en is er dan een keuze op mijn Garmin-horloge te zien met welk paar ik op dat moment loop? Of moet ik dat achteraf aanpassen? Hoe werkt dat?

Ik wil bij kunnen houden hoeveel kilometer ieder paar achter de rug heeft.
Welk horloge heb je? De nieuwe generatie toestellen (fenix 8 en 8 pro, FR570 en 970, Venu 4 en X1) hebben met de laatste kwartaalupdate de optie voor gear tracking gekregen om op het horloge zelf voor of na het lopen te selecteren welke schoenen je droeg. Bij andere modellen kan je dit achteraf in de Garmin Connect app aanpassen, daar kan je zo veel schoenen toevoegen als je wil.
Hathi schreef op donderdag 30 april 2026 @ 08:49:
[...]

Welk horloge heb je? De nieuwe generatie toestellen (fenix 8 en 8 pro, FR570 en 970, Venu 4 en X1) hebben met de laatste kwartaalupdate de optie voor gear tracking gekregen om op het horloge zelf voor of na het lopen te selecteren welke schoenen je droeg. Bij andere modellen kan je dit achteraf in de Garmin Connect app aanpassen, daar kan je zo veel schoenen toevoegen als je wil.
Dit is nu typisch zo’n functie die ze ook naar iets oudere generatie horloges hadden kunnen brengen. Heeft niets met hardware te maken en iedereen kan het toch al bijhouden in Garmin Connect.

@Sjakie0101 Je kunt in Garmin Connect wel een standaard activiteit per schoen aangeven en dan wordt deze automatisch toegewezen aan een activiteit. Ik heb bijvoorbeeld een schoen voor ‘trailrun’, een schoen voor ‘hardlopen op straat’ en een schoen voor ‘hardlopen’. Helaas is dat voor mij wel niet genoeg want ik heb meer dan 10 paar schoenen die ik regelmatig afwissel en ik moet dan toch de schoen achteraf aanpassen in Garmin Connect, want ik kan het niet rechtstreeks op mijn horloge (Epix Gen2j aanpassen.

[ Voor 3% gewijzigd door PatrickC op 30-04-2026 09:10 ]

• Sjakie0101
Met de tip twee activiteiten Hardlopen en hardlopen op straat zou ik wellicht al uit de voeten kunnen.
Ik heb inderdaad separaat trailschoenen ook nog. Maar meer dan 3 heb ik er niet.

Maar het is volgens mij een kleine moeite om een feature in te bouwen waarbij je bij meer outfits je outfit kan kiezen en bij 1 niets. Dat kan ook gewoon nog op de oudere horloges, zeker de FR955

• BigWillem89
  • Registratie: Juli 2013
  • Niet online

[Afbeelding]

Iemand een tip?

Heeft alleen impact als je ook daadwerkelijk een stuk langer achter elkaar fietst. Vaker fietsen maar zelfde afstand heeft geen tot nauwelijks impact.

• mr.DJ95
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 17:59
BigWillem89 schreef op donderdag 30 april 2026 @ 09:44:
[...]

Heeft alleen impact als je ook daadwerkelijk een stuk langer achter elkaar fietst. Vaker fietsen maar zelfde afstand heeft geen tot nauwelijks impact.
Dat doe ik dus, fiets nu grotere stukken als vorig jaar en vaker achter elkaar. Ik kan de score dus niet meer rijmen met de realiteit.

• ron322
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 12:59
PatrickC schreef op woensdag 29 april 2026 @ 13:53:
[...]

Misschien zit je barometrische sensor een beetje verstopt door vuil? Je zou die eens schoon kunnen maken.
Sensorpoortje (nogmaals) uitgebreid schoon gemaakt, sensors opnieuw gekalibreerd (hoogte/baro). Geen effect gehad helaas, nog steeds kloppen de geregistreerde hoogtemeters van geen kant. Korte en vlakke wandeling gedaan om te testen, 20 hoogtemeters gemaakt. Mocht er nog iemand een tip hebben houd ik mij aanbevolen.

• Sjakie0101
* Complete herstart van je horloge (letterlijk aan en uit zetten)
* Automatische Kalibratie aanzetten.

Werkt dit allemaal niet dan zou ik een keer terug gaan naar de fabrieksinstellingen, hoe vervelend ook.

[ Voor 48% gewijzigd door Sjakie0101 op 30-04-2026 13:01 ]

• ron322
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 12:59
Sjakie0101 schreef op donderdag 30 april 2026 @ 13:00:
* Complete herstart van je horloge (letterlijk aan en uit zetten)
* Automatische Kalibratie aanzetten.

Werkt dit allemaal niet dan zou ik een keer terug gaan naar de fabrieksinstellingen, hoe vervelend ook.
Alleen de laatste optie heb ik nog niet geprobeerd, hoe drastisch gaat dat zijn, ik neem dat e.e.a. weer gesynchroniseerd gaat worden met Connect achteraf?
ron322 schreef op donderdag 30 april 2026 @ 12:47:
[...]

Sensorpoortje (nogmaals) uitgebreid schoon gemaakt, sensors opnieuw gekalibreerd (hoogte/baro). Geen effect gehad helaas, nog steeds kloppen de geregistreerde hoogtemeters van geen kant. Korte en vlakke wandeling gedaan om te testen, 20 hoogtemeters gemaakt. Mocht er nog iemand een tip hebben houd ik mij aanbevolen.
Wind kan ook invloed hebben, maar normaal gesproken niet in de mate waarin je het beschrijft. Maar je zou het even kunnen testen door het horloge af te dekken tijdens een activiteit.

• Sjakie0101
ron322 schreef op donderdag 30 april 2026 @ 13:28:
[...]

Alleen de laatste optie heb ik nog niet geprobeerd, hoe drastisch gaat dat zijn, ik neem dat e.e.a. weer gesynchroniseerd gaat worden met Connect achteraf?
Zeker, mijn vermoeden is dat de instellingen in je connect-account "gewoon" blijven bestaan.
Data op je horloge, denk aan muziek ben je wel kwijt.

[ Voor 6% gewijzigd door Sjakie0101 op 30-04-2026 13:44 ]

• Polonium210
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 25-05 23:21
ron322 schreef op donderdag 30 april 2026 @ 12:47:
[...]

Helaas geen oplossing nog hier, maar ik heb hetzelfde probleem sinds een ruime maand, met een 255Music. Heb de reset van mijn horloge nog niet geprobeerd.

• Megupe
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 12:47
Kennen anderen de volgende tool om (Garmin) data te analyseren?

https://pypi.org/project/garmin-health-data/#files

• rda
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 19-05 21:06

rda

Helaas is mijn fenix 5s na 6 of 7 jaar trouwe dienst overleden. Blijkbaar was hij vrij plotseling niet meer waterdicht. Op donderdag gaf zwemmen nog geen problemen. Op vrijdag wel. Onverwachts.

Ik twijfel over het kopen van een nieuw horloge. De prijzen zijn enorm gestegen en eigenlijk doe ik er te weinig mee om het aan mezelf te kunnen verantwoorden. Jammer dat de huidige Fenix modellen geen e-sim mogelijkheid hebben. Het liefste zou ik mijn telefoon vaker thuislaten, maar wel bereikbaar blijven. De oplossing die ze nu hebben, lijkt mij niet helemaal vergelijkbaar.

• Jamesl
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 10:38
Hoi,
Hopelijk mag ik hier ook aankoopadvies plaatsen :)

Ik heb op dit moment een Galaxy Watch 6 en op zoek naar een nieuwe watch.
Sinds mijn overstap naar een niet Samsung telefoon vind ik de watch toch wat minder goed werken.
Ik twijfel hierbij tussen een Garmin Venu 4 en een Google Pixel watch 4.

Op dit moment maak ik bij de Samsung Watch veel gebruik van de 'Gezondsheidsfuncties' dus vind het interessant hoe mijn slaap is geweest bijvoorbeeld en wat de energiescore is van de dag.
Qua sport doe ik hardlopen, fietsen, fitness, voetbal, wintersport. Ik vind het daarbij belangrijk dat de hartslag sensor nauwkeurig is, en de GPS tracking adequaat.
Ik upload ook alles naar Strava maar dat kan met beide begrijp ik.

Ik vind de morning report, body Battery etc. Wel interessant van Garmin, en bv. Mijn Samsung heeft ook een energiescore maar weet niet zo goed deze te vergelijken met de Garmin en Pixel.

Ik lees op internet dat de Pixel watch een betere HR monitor heeft en ook betere slaap tracking.
Toch heeft iedereen om mij heen een Garmin en op internet zeggen mensen ook: als je sport neem je een Garmin.
Qua smartwatch functies gebruik ik het beperkt: muziek via bluetooth tijdens rennen, berichtjes ontvangen en evt. Kort beantwoorden, melding ontvangen als je gebeld wordt, betalen kan maar gebruik ik eigenlijk niet.

Op basis van een goede HR monitor en slaaptracking zou ik de Pixel watch zeggen, maar misschien zijn er functies die de Garmin heeft waar ik nog niet echt weet van heb.

Wat raden jullie aan? Zie ik nog wat over het hoofd? Andere aanraders?

• Fred13
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 25-05 23:32
Kijk ook eens naar Amazfit, Coros en Suunto. Hebben een betere prijs kwaliteit verhouding ipv Garmin. Huawei is naast die sportmerken ook een mogelijkheid.
@Jamesl Ik ben niet zo thuis in de Pixel Watch horloges dus heb even vluchtig de uitgebreide review van DC Rainmaker (https://www.dcrainmaker.c...eview-sports-fitness.html) bekeken en dat ziet er best goed uit. Groot nadeel tov b.v. een Garmin is wat mij betreft de batterijduur. Dit is toch meer een horloge zoals de Apple Watch op dat gebied. Het is daarbij ook opvallend dat zowel deze Pixel Watch 4 als de Apple Watch goed scoren op het gebied van HR tracking en Sleep tracking.

Wat betreft mijn persoonlijke ervaringen met Garmin op het gebied van sleep tracking… ik vind de sleep scores meestal wel kloppen met het gevoel dat ik heb over hoe ik geslapen heb en de slaap duur. Of de verschillende slaap fases wel allemaal kloppen… geen idee, maar vind ik persoonlijk ook niet zo interessant.

Qua sport zijn de functies van Garmin denk ik moeilijk te overtreffen. Het is een kwestie van de functies van de Venu 4 en Pixel Watch 4 naast elkaar zetten en dan kijken of je op de Pixel Watch 4 iets mist tov van Garmin. Is dat niet het geval, vind je de batterijduur acceptabel en betere sleep tracking is echt iets wat je belangrijk vindt, dan zou je inderdaad de PW4 kunnen overwegen.

• Yakolev
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online

Yakolev

Superster en Usual Suspect

Het is nu mogelijk om informatie van de Coros Trainings Hub richting ChatGPT / Claude te trekken. Het is nog read only, dus de mogelijkheden zijn beperkt - Maar het is een prima begin.

https://www.reddit.com/r/..._your_coros_data_with_ai/
https://us.coros.com/stories/coros-metrics/c/mcp-testing

Laat feiten nooit in de weg staan voor goed nieuws

• verguldebarman
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 08:29
Jamesl schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 22:02:
Hoi,
Hopelijk mag ik hier ook aankoopadvies plaatsen :)

Ik heb op dit moment een Galaxy Watch 6 en op zoek naar een nieuwe watch.
Sinds mijn overstap naar een niet Samsung telefoon vind ik de watch toch wat minder goed werken.
Ik twijfel hierbij tussen een Garmin Venu 4 en een Google Pixel watch 4.

Op dit moment maak ik bij de Samsung Watch veel gebruik van de 'Gezondsheidsfuncties' dus vind het interessant hoe mijn slaap is geweest bijvoorbeeld en wat de energiescore is van de dag.
Qua sport doe ik hardlopen, fietsen, fitness, voetbal, wintersport. Ik vind het daarbij belangrijk dat de hartslag sensor nauwkeurig is, en de GPS tracking adequaat.
Ik upload ook alles naar Strava maar dat kan met beide begrijp ik.

Ik vind de morning report, body Battery etc. Wel interessant van Garmin, en bv. Mijn Samsung heeft ook een energiescore maar weet niet zo goed deze te vergelijken met de Garmin en Pixel.

Ik lees op internet dat de Pixel watch een betere HR monitor heeft en ook betere slaap tracking.
Toch heeft iedereen om mij heen een Garmin en op internet zeggen mensen ook: als je sport neem je een Garmin.
Qua smartwatch functies gebruik ik het beperkt: muziek via bluetooth tijdens rennen, berichtjes ontvangen en evt. Kort beantwoorden, melding ontvangen als je gebeld wordt, betalen kan maar gebruik ik eigenlijk niet.

Op basis van een goede HR monitor en slaaptracking zou ik de Pixel watch zeggen, maar misschien zijn er functies die de Garmin heeft waar ik nog niet echt weet van heb.

Wat raden jullie aan? Zie ik nog wat over het hoofd? Andere aanraders?
Ik zou jezelf eerst de volgende vraag stellen en beantwoorden?

- Wil je een sportwatch met smart functies, of wil je een smartwatch met sport functies?

Garmin is namelijk (alleen) de eerste. Als je gaat voor de tweede, dan heb je veel meer keuzes.

Kijk ook even naar DC rainmaker. Die site heeft mijn vooral geholpen met het maken van een keuze (ik heb een Garmin).

Vrijstaande woning, dubbel glas, veel ramen, alles open verbonden, ca 300m3, geen extra isolatie, vvw in de woonkamer, rest type 10 zonder boosters, T6 op 20°C & 19,5°C nacht, 4,5kW Quatt, Intergas Xtreme36, 6MWh Wp, Warmteverl. (-10°C) 7kW bij max 15°C

• PaulC
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 14:50
verguldebarman schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 19:23:
[...]

Ik zou jezelf eerst de volgende vraag stellen en beantwoorden?

- Wil je een sportwatch met smart functies, of wil je een smartwatch met sport functies?

Garmin is namelijk (alleen) de eerste. Als je gaat voor de tweede, dan heb je veel meer keuzes.

Kijk ook even naar DC rainmaker. Die site heeft mijn vooral geholpen met het maken van een keuze (Garmin).
Ik kan niet direct zeggen dat (of wat) ik op mijn Garmin sportwatch iets mis of tekort kom wat ik op mijn smartwatch wel had.

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19:09
PatrickC schreef op donderdag 30 april 2026 @ 09:06:
[...]

Dit is nu typisch zo’n functie die ze ook naar iets oudere generatie horloges hadden kunnen brengen. Heeft niets met hardware te maken en iedereen kan het toch al bijhouden in Garmin Connect.

@Sjakie0101 Je kunt in Garmin Connect wel een standaard activiteit per schoen aangeven en dan wordt deze automatisch toegewezen aan een activiteit. Ik heb bijvoorbeeld een schoen voor ‘trailrun’, een schoen voor ‘hardlopen op straat’ en een schoen voor ‘hardlopen’. Helaas is dat voor mij wel niet genoeg want ik heb meer dan 10 paar schoenen die ik regelmatig afwissel en ik moet dan toch de schoen achteraf aanpassen in Garmin Connect, want ik kan het niet rechtstreeks op mijn horloge (Epix Gen2j aanpassen.
Dan kan je toch gewoon 10+ hardloopactiviteiten maken die 'Hardlopen op ...' heten? :+

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | RF 24-70 f/2.8 L | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Gonadan schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 21:47:
[...]

Dan kan je toch gewoon 10+ hardloopactiviteiten maken die 'Hardlopen op ...' heten? :+
Wat ik vergeten was te vermelden… ‘Hardlopen op straat’ kan ik wel aan een schoen toewijzen, maar op mijn horloge bestaat die activiteit niet. Maar je bracht me nu op een idee… dus heb op mijn horloge een kopie van ‘Hardlopen’ aangemaakt en die ‘Hardlopen op straat’ genoemd. Ik ben benieuwd of dat nu gaat werken, maar verwacht het eigenlijk niet.

• Sjakie0101
Ik heb hardlopen op de baan gevonden. Dat is een optie als tweede profiel. Feitelijk jammer dat Garmin hier niet over nadenkt.

Zo hebben veel hardlopers training en wedstrijdschoenen en trailschoenen. En soms twee paar trainingsschoenen.

• Gonadan
PatrickC schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 22:06:
[...]

Wat ik vergeten was te vermelden… ‘Hardlopen op straat’ kan ik wel aan een schoen toewijzen, maar op mijn horloge bestaat die activiteit niet. Maar je bracht me nu op een idee… dus heb op mijn horloge een kopie van ‘Hardlopen’ aangemaakt en die ‘Hardlopen op straat’ genoemd. Ik ben benieuwd of dat nu gaat werken, maar verwacht het eigenlijk niet.
Ik dacht eigenlijk dat je dat al bedoelde, maar ik zie nu dat je inderdaad een 'type hardlopen' hebt én nog een activiteit genaamd hardlopen die dan volgens mij het type 'hardlopen' is.
Het type zit in Connect, de activiteit is per horloge. Dat moet je dus op de juiste manier koppelen zo te zien. Ik vrees dat dit vast staat en je de opties moeten kiezen die nu al in de lijst staan (een stuk minder dan de beschikbare typen valt me al op).

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Gonadan
Sjakie0101 schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 22:33:
Ik heb hardlopen op de baan gevonden. Dat is een optie als tweede profiel. Feitelijk jammer dat Garmin hier niet over nadenkt.

Zo hebben veel hardlopers training en wedstrijdschoenen en trailschoenen. En soms twee paar trainingsschoenen.
Op zich is het niet vreemd dat je per soort loop een set schoenen koppelt. Voor degenen die dan tien paar hebben voor dezelfde loopjes kan je met een paar klikken achteraf nog corrigeren.
Aangezien je horloge geen weet heeft van uitrusting (bij de oudere generaties althans) kan je het daarop gewoon niet instellen. Ik denk dat het nieuwe platform ondersteuning voor uitrusting in de horloges ingebouwd heeft en dat het daarom daar wel makkelijker toe te voegen was.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Hathi
Sjakie0101 schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 22:33:
Feitelijk jammer dat Garmin hier niet over nadenkt.
Nou daar denken ze dus blijkbaar wel over na. Echter is dat pas een paar maanden geleden daadwerkelijk als feature uitgerold waarbij ze dat relatief eenvoudig naar de horloges van pakweg augustus 2024 en nieuwer konden uitrollen omdat die op dezelfde software basis draaien. Helaas heeft Garmin er dus voor gekozen om niet de moeite te nemen om ook nog een toevoeging te doen aan oudere horloges met oudere software.

• Juancho
  • Registratie: September 2006
  • Nu online
rda schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 21:54:
Helaas is mijn fenix 5s na 6 of 7 jaar trouwe dienst overleden. Blijkbaar was hij vrij plotseling niet meer waterdicht. Op donderdag gaf zwemmen nog geen problemen. Op vrijdag wel. Onverwachts.

Ik twijfel over het kopen van een nieuw horloge. De prijzen zijn enorm gestegen en eigenlijk doe ik er te weinig mee om het aan mezelf te kunnen verantwoorden. Jammer dat de huidige Fenix modellen geen e-sim mogelijkheid hebben. Het liefste zou ik mijn telefoon vaker thuislaten, maar wel bereikbaar blijven. De oplossing die ze nu hebben, lijkt mij niet helemaal vergelijkbaar.
En een Garmin (top) model via Marktplaats/Vinted etc? 2de hands dusz dat wel, maar wellicht een goede tussenweg?

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 | Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 19:02

vhal

ಠ_ಠ

rda schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 21:54:

Voor 500 a 600 euro heb je weer een nieuwe Garmin Forerunner 970 of Garmin fenix8 in huis (als je deze koopt via de ING rentepunten website). Reken het even om per jaar op basis van je huidige toestel en het bedrag is te overzien.

Strava

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18:21
@rda Je 5s heb je schat ik in 2017-2018 gekocht, of misschien een laatste aanbieding in 2019? Dat betekent dat je toch al zo minimaal 7 jaar gedaan hebt met dat horloge.

Als dat ook weer lukt met een topmodel van nu 600 euro (bijv via ING zoals @vhal aangeeft) dan is dat per jaar 8 tientjes. Dat valt wel te overzien en al snel te rechtvaardigen toch?

Voor het telefoon thuislaten zou ik geen oplossing weten. Misschien dan toch maar een apple-watch? Zelf geen ervaring mee.

• Juancho
  • Nu online
Zat net runners world te lezen op Curaçao en las daar een test. Tot €400 komt de Garmin Forerunner 265 als beste uit de test ivm andere concurrerende merken.

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 | Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Sinds vorige week heb ik mijn Apple Watch (nog de 7 series) vervangen door een Garmin Fenix 8 47mm Amoled Sapphire. Super fijn apparaat met heel veel meer mogelijkheden voor het sporten en ook fijn dat de batterij zo lang mee gaat.

Enige wat ik niet voor elkaar krijg is filteren welke smartphone app notificaties wel op het horloge afgeleverd worden en welke niet, het is alles of niets. Volgens Garmin moet dit wel kunnen op de Fenix 8 alleen de optie staat er bij mij niet tussen. Kan het zijn dat dit alleen met Android werkt en niet met mijn iPhone? Iemand hier ervaring mee?

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
ik222 schreef op maandag 11 mei 2026 @ 17:57:
Sinds vorige week heb ik mijn Apple Watch (nog de 7 series) vervangen door een Garmin Fenix 8 47mm Amoled Sapphire. Super fijn apparaat met heel veel meer mogelijkheden voor het sporten en ook fijn dat de batterij zo lang mee gaat.

Enige wat ik niet voor elkaar krijg is filteren welke smartphone app notificaties wel op het horloge afgeleverd worden en welke niet, het is alles of niets. Volgens Garmin moet dit wel kunnen op de Fenix 8 alleen de optie staat er bij mij niet tussen. Kan het zijn dat dit alleen met Android werkt en niet met mijn iPhone? Iemand hier ervaring mee?
Als je een notificatie van een app krijgt die je wil muten, dan kan je dat vanuit de notificatie doen

• blavlaa
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 18:29
ik222 schreef op maandag 11 mei 2026 @ 17:57:

In de Connect app, klik op je foto (links boven) > settings > notifications > app notifications, dan kan je per app instellen of je die notificatie wilt.

PV 8x355 W45 & 8x355 O45 / 2x MT 5.12 kWh v153.216 / CT003 V117 / L&G E350 1P DSMR4.2

• ik222
  • Niet online
418O2 schreef op maandag 11 mei 2026 @ 18:02:
[...]

Als je een notificatie van een app krijgt die je wil muten, dan kan je dat vanuit de notificatie doen
Bedankt! Gevonden, blijkbaar kun je het ook zonder notificatie per app aan of uit vinken maar alleen op het horloge zelf. Via de Garmin Connect app kun je het niet instellen, daar missen de app specifieke instellingen.

• ik222
  • Niet online
blavlaa schreef op maandag 11 mei 2026 @ 18:12:
[...]

In de Connect app, klik op je foto (links boven) > settings > notifications > app notifications, dan kan je per app instellen of je die notificatie wilt.
Daar kan ik het bij mij in de iOS app niet instellen. En ook niet als ik rechts op het horloge klik en daar naar instellingen ga.

• JaVaWa
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 11:46
Met Android worden de meldingen op je horloge afgehandeld door de Connect app, die moet dus wel (op de achtergrond) actief zijn.

Bij iOS gaan de meldingen direct van het systeem naar je horloge, de Connect app speelt daarbij geen rol. De mogelijkheden zijn daardoor beperkter.

[ Voor 7% gewijzigd door JaVaWa op 11-05-2026 18:23 ]

Mijn GPS-collectie

• Hathi
Dus.. Garmin vond dat ze nog niet genoeg keuze hadden? De FR55 en FR165 zijn vandaag opgevolgd door de FR70 en FR170
Hathi schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 18:42:
Dus.. Garmin vond dat ze nog niet genoeg keuze hadden? De FR55 en FR165 zijn vandaag opgevolgd door de FR70 en FR170
De verschillen tussen de 2 nieuwe horloges en de FR165 zijn niet echt groot. De instapper FR70:krijgt hiermee dus een heleboel functies, die op veel duurdere horloges van vorige generaties niet aanwezig zijn. Voor €50 meer krijg je de FR170 die een barometrische sensor, kompas, gyroscoop en temperatuursensor aan boord heeft en daar dus extra functies door heeft. Dat zou voor mij een reden zijn de FR170 te verkiezen boven de FR70.

• rda
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 19-05 21:06

rda

Valorian schreef op zondag 10 mei 2026 @ 11:30:
@rda Je 5s heb je schat ik in 2017-2018 gekocht, of misschien een laatste aanbieding in 2019? Dat betekent dat je toch al zo minimaal 7 jaar gedaan hebt met dat horloge.

Als dat ook weer lukt met een topmodel van nu 600 euro (bijv via ING zoals @vhal aangeeft) dan is dat per jaar 8 tientjes. Dat valt wel te overzien en al snel te rechtvaardigen toch?

Voor het telefoon thuislaten zou ik geen oplossing weten. Misschien dan toch maar een apple-watch? Zelf geen ervaring mee.
Jullie hebben helemaal gelijk. Het bedrag is te overzien. Zeker als je het over 7-8 jaar verspreid, zoals dat nu ook is gebeurd. Ik wacht nog even af. Nog geen idee waarop. Misschien op mijn volgende huttentocht in september, wellicht dat ik het mezelf dan kan verkopen. Bedankt voor het meedenken!

Wat betreft thuislaten telefoon, ik verwacht eerlijk gezegd niet dat Garmin met e-sim mogelijkheden gaat komen. Hun huidige oplossing is natuurlijk een goed alternatief, maar daar is als ik het goed heb begrepen wel Garmin messenger voor nodig en het kost minimaal 10 euro per maand. Een apple watch, of soortgelijk, is voor mij geen optie. Ik wil geen horloge die ik iedere 2-3 dagen moet opladen.

Gelukkig zijn dit niet de belangrijkste dilemma's in het leven.

• Shinji
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online
Zit deze nu te kijken:

YouTube: Garmin Forerunner 70: Here's 77 New Things To Know!

My goodness, dat is echt wel een hoop waar voor je geld, zeker als je vooral hardlopen doet.

Ik heb nu een FR965 maar denk dat dit vrijwel alles heeft wat ik gebruik behalve maps.

• Locolau
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 25-05 18:11
Die 70 en 170 zien er goed uit, zou alleen wel de 8GB voor offline muziek willen ipv 4GB, maar das geen dealbreaker.
Heb nu de 165 Music, 2 jaar terug gekocht en nog blij mee. Maar die nieuwe features lijken me wel een mooie upgrade.

• slow whoop
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 12:39
Shinji schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 19:54:
Zit deze nu te kijken:

YouTube: Garmin Forerunner 70: Here's 77 New Things To Know!

My goodness, dat is echt wel een hoop waar voor je geld, zeker als je vooral hardlopen doet.

Ik heb nu een FR965 maar denk dat dit vrijwel alles heeft wat ik gebruik behalve maps.
Ik hoop dat Garmin ook nog andere (goedkopere) Forerunner modellen gaat uitbrengen die maps ondersteunen. Ik heb nu ook een FR965 vanwege de maps, en ik zou niet meer zonder willen. Maar er zitten een hoop functies op die ik nooit gebruik.
Als er horloge zou komen met alleen alle hardloopfuncties van FR965 en maps, zou ik dat zeker overwegen.

• Juancho
  • Nu online
Reken daar maar niet op, lijkt me juist en business case van Garmin om Maps op de duurdere modellen te zetten. Los van of de hardware het op een goedkopere watch kan trekken.

• Hathi
Je zoekt dus een FR965, maar die heb je toch al?

• Polonium210
Hathi schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 09:58:
Je zoekt dus een FR965, maar die heb je toch al?
Ik zit zelf na te denken voor een upgrade van mijn 255, die ik nu zo'n 4 jaar heb. Dan hoef ik zelf ook niet alle features van de 965/970, maar wil wel de maps.

Weet iemand hoe lang Garmin meestal een horloge ondersteunt, oftewel als je nu een 965 koopt, hoe lang krijg je dan nog updates?

• Hathi
Polonium210 schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 10:12:
[...]

Ik zit zelf na te denken voor een upgrade van mijn 255, die ik nu zo'n 4 jaar heb. Dan hoef ik zelf ook niet alle features van de 965/970, maar wil wel de maps.

Weet iemand hoe lang Garmin meestal een horloge ondersteunt, oftewel als je nu een 965 koopt, hoe lang krijg je dan nog updates?
Bij Garmin zitten Maps helaas alleen in de hoger gepositioneerde toestellen en krijg je er dus ook veel andere features bij.
Qua updates/ondersteuning is daar niet direct een hapklaar antwoord op. De FR965 zit op de oudere code base, wat in de praktijk betekent dat er waarschijnlijk geen nieuwe features meer voor zullen komen. Maar dat betekent nog niet dat er helemaal geen updates meer voor komen. Eventuele bugs of andere kleine aanpassingen in de firmware doet Garmin soms vele jaren later nog steeds wel. De maps worden ook gewoon ongeveer jaarlijks nog bijgewerkt en daar stopt Garmin op oudere toestellen ook niet zomaar mee.

• Prulleman
ja, bij de duurdere horloges zitten meestal een hoop (software) features die lang niet iedereen gebruikt, maar dat is toch niet erg? je kiest gewoon het minimale wat je nodig hebt, en als dat maps is, dan zit je per definitie vrij hoog. Zo is het nou eenmaal.

Als je een ferrari voor de looks wil, krijg je er toch een dikke motor bij.

Bedenk ook dat een fenix of een FR9** echt wel een paar jaar meegaat. (mijn F6 is 5.5 en nog steeds prima in orde)

[ Voor 14% gewijzigd door Prulleman op 13-05-2026 10:42 ]

Strava

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Gezien de features op deze nieuwe Forerunners en ook de features op de Venu 4 heb ik het idee dat Garmin de softwaremogelijkheden steeds meer aan het gelijk trekken is. Dat mag ook wel, want het begon onnavolgbaar te worden. Verschil lijkt hem met name te gaan zitten in zaken als zaklamp, bouwkwaliteit, maps, etc.
DCR heeft de verschillen tussen de FR70 en FR170 mooi op een rijtje gezet.

• MordiM
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 16:19
Op een Garmin FR, is er een andere manier om een podcast te downloaden op horloge dan via bibliotheek, podcast downloaden, podcast kiezen en dan door lange rij afleveringen te gaan?

Ik wil namelijk van een podcast die ongeveer 200 afleveringen heeft aflevering 10 luisteren. Enige optie die ik ken die die hierboven beschreven. En dan laadt Garmin dus 5 afleveringen per keer voordat je naar de volgende pagina kan gaan. Dus 200 aflevering terug scrollen duurt een eeuwigheid.

• RobinE
  • Registratie: Februari 2000
MordiM schreef op zondag 17 mei 2026 @ 09:38:
Op een Garmin FR, is er een andere manier om een podcast te downloaden op horloge dan via bibliotheek, podcast downloaden, podcast kiezen en dan door lange rij afleveringen te gaan?

Ik wil namelijk van een podcast die ongeveer 200 afleveringen heeft aflevering 10 luisteren. Enige optie die ik ken die die hierboven beschreven. En dan laadt Garmin dus 5 afleveringen per keer voordat je naar de volgende pagina kan gaan. Dus 200 aflevering terug scrollen duurt een eeuwigheid.
Eén playlist aanmaken in spotify, daar de bewuste podcasts in plaatsen en op je Garmin deze playlist synchroniseren.

• RoD
  • Niet online

RoD

RobinE schreef op zondag 17 mei 2026 @ 10:32:
[...]

Eén playlist aanmaken in spotify, daar de bewuste podcasts in plaatsen en op je Garmin deze playlist synchroniseren.
Zo doe ik het ook. Ik heb een speciale muziek playlist en podcast playlist speciaal voor de Garmin. Dan sync ik elke keer wat ik wil horen als ik ga hardlopen.

Beetje omslachtig, maar met de matige app is dit de enige werkbare manier.

• MordiM
RoD schreef op zondag 17 mei 2026 @ 10:34:
[...]

Zo doe ik het ook. Ik heb een speciale muziek playlist en podcast playlist speciaal voor de Garmin. Dan sync ik elke keer wat ik wil horen als ik ga hardlopen.

Beetje omslachtig, maar met de matige app is dit de enige werkbare manier.
Bedankt beiden. Niet ideaal maar 100x beter dan via horloge navigeren naar juiste aflevering.

• Juancho
  • Nu online
Zo heb ik ook mn eigen hardloop playlist die ik regelmatig update. Even syncen starten en klaar. Kleine moeite als je offline op je mobiel wilt luisteren moet je ook eerst de download starten. Logisch allemaal.

• Juancho
  • Nu online
Iemand die toevallig een tip heeft voor een mooi, wat sjieker ogend donkerblauw bandje voor de Garmin FR265? Wel siliconen materiaal omdat ik dat gewoon het fijnst vind (ook met sporten) maar het moet niet zo'n goedkoop ogend AliExpress bandje zijn. Kan er maar lastig eentje vinden....

Bijv. zoiets...: https://www.horlogeband.c...tische-vouwsluiting-G533/

• Gonadan
MordiM schreef op zondag 17 mei 2026 @ 09:38:

Wat is de bron van de podcast?

Zelf gebruik ik spotify en heb een playlist genaamd 'Loopcasts'. Daar zet ik steeds op mijn telefoon de afleveringen in die ik wil luisteren (en haal oude eruit) en op het horloge hoef je dan niet meer te doen dan gewoon updaten. Dan werkt hij de lijst vanzelf bij.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Juancho
  • Nu online
Juancho schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 11:00:
Iemand die toevallig een tip heeft voor een mooi, wat sjieker ogend donkerblauw bandje voor de Garmin FR265? Wel siliconen materiaal omdat ik dat gewoon het fijnst vind (ook met sporten) maar het moet niet zo'n goedkoop ogend AliExpress bandje zijn. Kan er maar lastig eentje vinden....

Bijv. zoiets...: https://www.horlogeband.c...tische-vouwsluiting-G533/
Edit: ik heb deze gekocht: https://www.smartphonehoe...sluiting-donkerblauw.html

zal wel even laten weten als ik het ontvangen heb of het wat is.

[ Voor 11% gewijzigd door Juancho op 19-05-2026 13:45 ]

• MordiM
Gonadan schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 13:30:
[...]

Wat is de bron van de podcast?

Zelf gebruik ik spotify en heb een playlist genaamd 'Loopcasts'. Daar zet ik steeds op mijn telefoon de afleveringen in die ik wil luisteren (en haal oude eruit) en op het horloge hoef je dan niet meer te doen dan gewoon updaten. Dan werkt hij de lijst vanzelf bij.
Bron is inderdaad Spotify. Ik ga dit proberen.

• Hambjorger
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 14:53
Hi, komend weekend loop ik mee in de Roparun. Ik vroeg mij alleen af wat de handigste activiteit is te gebruiken op mijn Garmin Fenix 8. Hebben mensen ervaring met lange activiteiten en 'intervallen'?

• Polonium210
Hambjorger schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 12:50:
Hi, komend weekend loop ik mee in de Roparun. Ik vroeg mij alleen af wat de handigste activiteit is te gebruiken op mijn Garmin Fenix 8. Hebben mensen ervaring met lange activiteiten en 'intervallen'?
De 'resume later' optie misschien een goede optie? Als je je activiteit stopt staat dit als optie er tussen.

• Hambjorger
Daar zat ik wel aan te denken, samen met de ultra run activiteit vanwege de rust. Dus 1 km lopen, dan pauze, vervolgens weer aanzetten en 1 km lopen. Tijdens de teamwissel dan 'resume later' gebruiken.
Hoe gaan jullie het hardlopen indelen? Ik heb aan een paar estafettelopen meegedaan (Den Helder - Maastricht 3 keer, Maaslandloop 1 keer) ) en dan liepen we steeds 800 meters (5 lopers waarvan er eentje loopt, rest in het busje en dan steeds doorwisselen). Ik heb het destijds geprobeerd door steeds alleen het hardlopen te registreren, maar dat was gewoon niet vol te houden. Regelmatig vergat ik dan het horloge te starten en te stoppen. En automatisch starten en stoppen werkte ook niet, want als je in het busje rijdt, start het horloge weer automatisch. Maar… loop je langere stukken per keer, dan is het wellicht beter te doen en dan steeds de ‘hervat later’ gebruiken.

Edit: Ik zie nu dat je steeds 1 km loopt. Met hoeveel lopers loop je dan? Want als je alleen start/stop gebruikt, dan zit er volgens mij een maximum tijd tussen, voordat het horloge de activiteit automatisch opslaat.

[ Voor 9% gewijzigd door PatrickC op 20-05-2026 15:15 ]

• Hambjorger
Yes, team A heeft 5 lopers (inclusief mij) en team B heeft 5 lopers. Ik durf niet te zeggen welk tempo mijn buddy's lopen omdat ik laatste moment ben aangehaakt. Ik ging uit van +-6 minuten lopen (1 kilometer), als mn buddy's hetzelfde tempo aanhouden is het 6 minuten lopen, 24 minuten rust.

Ik was al bang dat het een beetje geklooi wordt. Vandaar de vraag.
edit:
We lopen in heats van ongeveer 50 kilometer, hier wisselen team A en B.

[ Voor 11% gewijzigd door Hambjorger op 20-05-2026 15:29 ]

• Sherlock
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 17:18

Sherlock

No Shit

Zou het mogelijk zijn om een workout aan te maken waarbij je afwisselt tussen hardlopen en rust, door op de lap knop te drukken? Dus geen vaste tijd, maar alleen bij het drukken op de knop? Als je er dan genoeg herhalingen in zet heb je in elk geval de timing van je gelopen stukken. Volgens mij kun je in Connect ook nog filteren op 'soort', dus dan kun je de ruststukken nog wegfilteren achteraf.

And if you don't expect too much from me, you might not be let down.

• JaVaWa
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 11:46
PatrickC schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 15:11:
als je alleen start/stop gebruikt, dan zit er volgens mij een maximum tijd tussen, voordat het horloge de activiteit automatisch opslaat.
Op mijn fenix 3 is een van de opties als ik op stop druk "Hervat later", dan is er geen sprake van een maximum tijd. Als ik op start druk gaat ie weer verder.
Misschien zit dat ook op de nieuwere?

Mijn GPS-collectie

JaVaWa schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 17:44:
[...]

Op mijn fenix 3 is een van de opties als ik op stop druk "Hervat later", dan is er geen sprake van een maximum tijd. Als ik op start druk gaat ie weer verder.
Misschien zit dat ook op de nieuwere?
Klopt, maar ik maakte die opmerking omdat het idee was om tijdens een ‘stint’ van 50km alleen start/stop te gebruiken en wanneer het andere team het overneemt pas ‘hervat later’. Als je met een team van 5 elke keer 1km loopt per persoon, dan zit je dus zo’n 20-30 minuten in het busje (afhankelijk van de snelheid van lopen).

Sherlock schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 15:31:
Zou het mogelijk zijn om een workout aan te maken waarbij je afwisselt tussen hardlopen en rust, door op de lap knop te drukken? Dus geen vaste tijd, maar alleen bij het drukken op de knop? Als je er dan genoeg herhalingen in zet heb je in elk geval de timing van je gelopen stukken. Volgens mij kun je in Connect ook nog filteren op 'soort', dus dan kun je de ruststukken nog wegfilteren achteraf.
Leuk idee, maar dit ga je nooit volhouden (spreek ik uit ervaring :+). Het zijn enorm veel ‘wissels’ en soms is het wisselen ook best wel hectisch. Geheid dat je dan regelmatig vergeet dat je ook nog met je horloge bezig moet zijn.

@Hambjorger Ik zou gewoon lekker gaan rennen en genieten van de estafette loop zonder steeds met je horloge bezig te moeten zijn. 8)

• Hambjorger
@PatrickC Ik denk dat dat hem gaat worden idd! Ga morgen nog even kijken naar het maken van de workout.

Thanks allen!

• Locolau
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 25-05 18:11
Hoop dat er ergens een mooi introductieprijsje komt voor de Garmin Forerunner 170 Music. Heb nu al 2 jaar de 165 Music en al die nieuwe functies maken het wel een goede opvolger.

Op redelijk wat sites verschijnen de nieuwe modellen nu, alleen niet duidelijk of dan om de 170 of 170 Music versie gaat, ga die gok niet wagen.

[ Voor 29% gewijzigd door Locolau op 21-05-2026 09:58 ]

• Gonadan
@Hambjorger vooraf maken zou ik niet doen, zodra je onverhoopt ergens moet afwijken zit je knel en dat zit dan in je hoofd. Gewoon bij elke keer als jij zelf wisselt even op lap en je krijgt al een mooie verdeling tussen je loop en je rust.
Achteraf kan je in Connect ook nog het type van de intervallen aanpassen, dus de wachtintervallen op 'rust' zetten bijvoorbeeld.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Gonadan schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 13:35:
@Hambjorger vooraf maken zou ik niet doen, zodra je onverhoopt ergens moet afwijken zit je knel en dat zit dan in je hoofd. Gewoon bij elke keer als jij zelf wisselt even op lap en je krijgt al een mooie verdeling tussen je loop en je rust.
Achteraf kan je in Connect ook nog het type van de intervallen aanpassen, dus de wachtintervallen op 'rust' zetten bijvoorbeeld.
Die rust delen worden dan wel op de snelheid van het busje geregistreerd. :+

Maar geheid dat je regelmatig vergeet die lap knop in te drukken. Het is best wel een gedoe zo’n estafette loop… het busje met jou erin rijdt naar het volgende wisselpunt (1 per km in dit geval). Je moet uit het busje, klaar staan om aangetikt te worden. Net na het moment dat je aangetikt wordt (of net daarvoor) de lap knop indrukken op je horloge, 1 km rennen en de volgende loper aantikken en dan weer op de lap knop drukken en het busje in. Daarna 20-24 minuten in het busje. En dat dan 10 keer tot het andere team het overneemt. En een paar uur later weer alles opnieuw (5 tot 6 keer). In totaal loop je dan 50-60 keer 1 km, als het gelijk verdeeld blijft. Maar ik heb meegemaakt dat lopers geblesseerd raken of met periodes beurten overslaan.
Het is echt superleuk om mee te doen, maar er komt wel heel wat bij kijken. 8) Ook vermoeidheid en gebrek aan slaap. :O

• Prulleman
true, maar je hebt wel je een complete activiteit -en- als je het goed doet heb je gelijk een verdeling in lopen en rusten. Als je een keer je lap button vergeet in te drukken, dan klopt het misschien niet meer qua laps, maar heb je nog steeds alle data, handmatig pauzeren is meer risicovol

Strava

• NoReseth
  • Laatst online: 18:36
Ik loop zelf ook de RopaRun 8)
Als data "nerd" heb ik het als volgt gedaan:

Een aparte "roparun" activiteit, zodat ik de datavelden zie ik die ik belangrijk vindt:
- Current Lap Pace
- Current Lap Distance
- Hr
- Current Pace
- Current Power (stryd)
- Total Distance
- Outdoor temperature (gewoon leuk omdat ik een dataveld over had)

Ik vind het zelf erg leuk om per shift te zien hoeveel KM ik al gelopen heb;
Maar het is ook wel fijn om binnen mijn huidige "lap" te weten hoeveel ik al gelopen heb, en wat mijn pace is.

Per shift maak ik 1 activiteit, aan het einde van elke "ronde" , druk ik op de lap knop, en daarna op hervat later.
Zodra ik het busje weer uit ga, begint er dus een nieuwe ronde.
Op deze manier heb ik per shift , X rondes van hoe vaak ik gelopen heb, en kan ik dus ook per ronde mijn data zien.
Aan het einde van de shift sla ik de activiteit op.
Zo heb ik aan het einde van de roparun 6 activiteiten, daarmee voorkom ik ook dat ik ineens voor garmin een PR op de marathon of, een langste afstand ooit heb gelopen.

--edit--
Ik zie herboven wat reacties over het vergeten , Ik moet zeggen dat mij dat nog nooit overkomen is.
Maar zoals gzegd, ik ben gewend aan de lap knop als data nerd :X
Het enige wat soms gebeurd (en daarom druk ik dus eerst op lap, en daarna hervat-later), is dat hij de nieuwe run niet in een nieuwe ronde doet, maar in de bestaande.
Maar dan heb ik ten alle tijde in ieder geval alle data nog.

Ik vind het zelf erg fijn om de rondes achteraf terug te kunnen zien, omdat mijn ervaring uit vorige jaren is dat ik iets te hard (en in een te hoge hartslag zone) gelopen had.

[ Voor 17% gewijzigd door NoReseth op 21-05-2026 15:26 ]

@NoReseth Ik begrijp je methode niet helemaal. Als je op de ronde knop drukt, loopt de activiteit toch gewoon door en heb je de optie ‘hervat later’ toch helemaal niet? Die krijg je alleen als je de activiteit stopt.

Verder knap dat je dat niet af en toe vergeet tijdens de estafette loop. Zelfs als de vermoeidheid toeslaat. Maar als je gewend bent tijdens activiteiten vaak met je horloge bezig te zijn, dan helpt dat wellicht. Ik doe meestal niets met mijn horloge tijdens een activiteit… kijk nog niet eens naar de rondetijden per km… dus ben het niet gewend met tussentijdse stoppen of laps registreren.

• Prulleman
geen hardloper, maar ik heb een paar keer een estafette mtb wedstrijd gedaan.
toen gewoon activiteit gestart en geprobeerd elke eigen ronde te starten en te eindigen met een lap
in de activiteit heb je dan dus een echte lap en een rust lap om en om.
in principe is dat altijd goed gegaan, misschien een keer een paar minuten te laat gestart of gestopt, maar in de basis gewoon prima voor analyses/

ook een jaar solo meegedaan en toen ook netjes alle rondjes handmatig lap gedrukt

Strava

• NoReseth
  • Laatst online: 18:36
PatrickC schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 11:17:
@NoReseth Ik begrijp je methode niet helemaal. Als je op de ronde knop drukt, loopt de activiteit toch gewoon door en heb je de optie ‘hervat later’ toch helemaal niet? Die krijg je alleen als je de activiteit stopt.
Ik druk eerst op ronde, direct daarna op stop; hervat later. Of als ik de ronde vergeet, dan doe ik hervat later en als ik weer loop op ronde.

Die ronde knop gebruik ik zelf om alles nog in detail terug te kunnen zien. Maar als dat niet veel uitmaakt zou ik het simpel houden en enkel stop > hervat later.

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 16:24
Ik heb een Instinct 3 Solar besteld, maar weet nu al dat de siliconen band me gaat irriteren. Voor mijn Venu 2 heeft Garmin me toen gratis een leren band gestuurd, maar dat doen ze vast geen tweede keer. Ik wil er dus zelf een ander bandje bij halen en denk bij deze aan nylon in plaats van leer. Is dan de originele Garmin Ultrafit aan te raden of is een Yooside van Amazon net zo goed?

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 11,52 kWh Zendure 2400AC

• Soepie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14:31
Aziraphale schreef op maandag 25 mei 2026 @ 13:18:
Ik heb een Instinct 3 Solar besteld, maar weet nu al dat de siliconen band me gaat irriteren. Voor mijn Venu 2 heeft Garmin me toen gratis een leren band gestuurd, maar dat doen ze vast geen tweede keer. Ik wil er dus zelf een ander bandje bij halen en denk bij deze aan nylon in plaats van leer. Is dan de originele Garmin Ultrafit aan te raden of is een Yooside van Amazon net zo goed?
Ik heb voor mijn fenix(en) beide en merk maar 1 verschil: de originele is voor mij net te kort. Qua dragen maakt het echt geen verschil, voelt hetzelfde aan. Let wel, is een persoonlijke mening, misschien ben ik gewoon niet zo gevoelig >:)

Gewoon spullen

• RoD
  • Niet online

RoD

Er zijn hier best wel veel ervaringen over te vinden, ik zou dus ook vooral even zoeken op de ervaringen van anderen met de Ultrafit bandjes vs third party bandjes. Overigens zul je dan ook zien dat de meningen behoorlijk uit elkaar lopen. De een vindt de Garmin duidelijk de beste terwijl de ander een variant van Amazon of Ali net zo goed vindt.

Ik denk echter dat je met de Ultrafit sowieso goed zit.

• 418O2
  • Nu online
Je kan in elk geval in de ing renteshop een coupon voor korting (25% geloof ik) bij Garmin kopen, scheelt weer een stuk

https://www.ing.nl/punten/productdetail/1024824

[ Voor 18% gewijzigd door 418O2 op 25-05-2026 21:18 ]

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 16:24
@RoD Klopt en ik heb ook eerst flink rondgelezen, maar dat bracht me enkel meer aan het twijfelen.

@418O2 Moet je alleen wel bij de ING zitten... :+

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 11,52 kWh Zendure 2400AC

• 418O2
  • Nu online
Aziraphale schreef op maandag 25 mei 2026 @ 21:36:
@RoD Klopt en ik heb ook eerst flink rondgelezen, maar dat bracht me enkel meer aan het twijfelen.

@418O2 Moet je alleen wel bij de ING zitten... :+
Je kent vast wel iemand

;)
Heb zelf zo'n yooside (of 2) en echt dikke prima hoor... De originele garmin prijzen zijn echt veel te hoog voor wat je er voor krijgt wat mij betreft.

Enige is dat bij 1 vd bandjes 1 vd kitteband stukjes los is gekomen. Nu nog 4 vd 5 over maar zit nog net zo prima.

Ben wel fan van nylon, ademt wat meer en lekker flexibel.

• itarix
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 18:01

itarix

404 soul not found

Wat ik merk van goedkope bandjes is dat ze vaak met nieuwe veel dunnere pinnetjes komen die niet echt stevig in het horloge zitten doordat er veel speling is.

De oplossing is voor iets kiezen waarbij je de originele pinnetjes van je horloge kan gebruiken. Dus niet iets waar de Quick fit pinnen ingegoten zijn in het bandje.

Ik gebruik nu zelf deze: waar ik met wat friemel werk de meegeleverde pinnetjes heb uitgehaald

https://a.aliexpress.com/_EzIMPiq
Pagina: 1 ... 332 333 Laatste