Al het goeie.......
Ik vind MIP minder 'aanwezig', vooral overdag. Backlight staat daarom ook op de allerlaagste stand. Als ik details wil zien, dan pak ik mijn telefoon wel.Tijs.VanNuland schreef op woensdag 26 november 2025 @ 20:28:
[...]
Wat is het voordeel van MIP buiten verlengde baterijduur?
[ Voor 13% gewijzigd door verguldebarman op 26-11-2025 21:18 ]
Vrijstaande woning, dubbel glas, veel ramen, alles open verbonden, ca 300m3, geen extra isolatie, vvw in de woonkamer, rest type 10 zonder boosters, T6 op 20°C & 19,5°C nacht, 4,5kW Quatt, Intergas Xtreme36, 6MWh Wp, Warmteverl. (-10°C) 7kW bij max 15°C
[ Voor 41% gewijzigd door Juancho op 26-11-2025 21:05 ]
Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 | Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio
Volwassenheid van de apps en bijvoorbeeld een dedicated windsurf activiteit. Looks speelde eerlijkheidshalve ook een rol (en kwaliteit van het horloge zelf)Tijs.VanNuland schreef op woensdag 26 november 2025 @ 20:36:
[...]
Ok dan is de aankoop van een externe hrm waarschijnlijk toch nodig. Welke factor deed je finaal toch kiezen voor Gramin, heb je enkel een horloge of ook nog andere toestellen? Ik was amazfit al tegen gekomen in de zoektocht maar ik heb vroeger een gts2e gehad, was een prima horloge aleen die zepp app is niet echt super goed en als ik de tweakers review lees van de active 2 is er blijkbaar niet echt veel veranderd, alleen extra rommel(AI) toegevoegd.
[edit]
Dan moet ik als ik voor de run kies voor de polar h10 gaan, want bluethooth gaat niet door water toch?
Idd moet je dan een H10 hebben en geen meting op licht gebaseerd
Ik heb backlight zelden nodig; always on, en buiten in de zon? Hoe feller de zon hoe leesbaarder. Laat ik nou vooral graag buiten sportenTijs.VanNuland schreef op woensdag 26 november 2025 @ 20:28:
[...]
Wat is het voordeel van MIP buiten verlengde baterijduur? Ik zal zeker ook eens naar runalyze kijken, hou mij op de hoogte van de bevindingen met intervals. Ik had dcrainmaker al bezocht maar nu heb ik ook de vergelijking gevonden.
Het is heel persoonlijk wat je belangrijker vindt. Mooi uitgelegd in een post die ik op reddit las:
Garmin has given us 2 options. AMOLED for the more fancy folks who spend more time indoors (probably more indoor workouts too), and MIPS for those who crave the expanse outside. That's all there is to it. We don't have to diss the other camp - we're given a choice and a choice we make.
My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.
And if you don't expect too much from me, you might not be let down.
Meer mensen met dit probleem? Iemand een tip voor een iets korter bandje, wat ook fijn zit met sporten?
https://nl.aliexpress.com...59533%7C_p_origin_prod%3A
Ik bestel vaak bij smartwatchbanden.nl. Ook prima prijzen en hele goede bandjes. Ik heb bijv. deze:silencedead schreef op donderdag 27 november 2025 @ 12:37:
Ik loop al een tijdje met volle tevredenheid met een Garmin Fenix 8 47mm, maar loop er tegenaan dat alle bandjes eigenlijk net wat te lang zijn (of mijn polsen te dun...). Bij de simpele nylon bandjes gaat het net aan om deze met het laatste stukje klittenband vast te zetten, maar bij bandjes zoals onderstaande link zit ik op het laatste gaatje en zit het net te los.
Meer mensen met dit probleem? Iemand een tip voor een iets korter bandje, wat ook fijn zit met sporten?
https://smartwatchbanden....os=4&_fid=513253276&_ss=c
Maar ik vind sowieso siliconen bandjes bij sporten veel fijner (en hygiënischer). Buiten sporten om draag ik ook wel andere bandjes, nylon etc.
[ Voor 4% gewijzigd door Juancho op 27-11-2025 13:51 ]
Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 | Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio
Ik snap even niet wat de lengte uitmaakt als je gewoon gaatjes hebt. Dan prik je het toch in het correcte gaatje en de rest gaat onder het bandje? De bandjes zijn volgens mij allemaal standaard afmetingen.silencedead schreef op donderdag 27 november 2025 @ 13:59:
@Juancho het gaat mij meer om de lengte dan het type bandje. Want bij het type wat jij deelt zie ik geen lengte staan. Wat overigens bij geen enkel type bandje staat, helaas.
[ Voor 6% gewijzigd door Juancho op 27-11-2025 14:06 ]
Alle officiële Garmin quickfit bandjes zijn even lang volgens mij (al hebben ze soms wel langere, maar dat is juist bij de 20mm variant volgens mij), dus je zult wel op zoek moeten naar iets after market. Aangezien de Fenix een eigen Garmin aansluiting gebruikt (quickfit) en geen industriestandaard (Quick release) kom je dan vanzelf op aliexpress varianten uit, waar de bandjes van smartwatchbanden.nl natuurlijk ook allemaal vandaan komen. Kwaliteit daarvan is in mijn ervaring heel erg wisselend helaas.
Voordeel van een martwatchbanden.nl website is dat je gewoon met ze contact kan zoeken, dus ook even de afmeting checken. En als niet goed werkt of past is retourneren een stuk handiger/sneller/zonder gedoe dan via een Ali.
[ Voor 66% gewijzigd door Juancho op 27-11-2025 14:34 ]
@Juancho Gaatje bij maken werkt alleen bij de silicone varianten, nadeel is dat het eindflapje dan weer veel te lang wordt. Wordt er allemaal niet mooier op, zeker niet voor een horloge van dit bedrag.
Wat betreft smartwatchbanden.nl en alle andere .nl websites, dit zijn gewoon excat dezelfde bandjes als van Ali alleen prijs x10. Vanuit milieu oogpunt is het wellicht wel beter om ze hier te bestellen, maar kijkende naar mijn portemonnee niet.
[ Voor 4% gewijzigd door silencedead op 27-11-2025 14:54 ]
Ik heb ook bij smartwatchbanden besteld, had een zwart siliconen bandje besteld maar kreeg een roze bandje in de verpakking van de zwarte. Na mailen kreeg ik wel de correcte teruggestuurd.silencedead schreef op donderdag 27 november 2025 @ 14:52:
@Hathi Mijn ervaring wat kwaliteit betreft, van alle nylon varianten, is over het algemeen goed.
@Juancho Gaatje bij maken werkt alleen bij de silicone varianten, nadeel is dat het eindflapje dan weer veel te lang wordt. Wordt er allemaal niet mooier op, zeker niet voor een horloge van dit bedrag.
Wat betreft smartwatchbanden.nl en alle andere .nl websites, dit zijn gewoon excat dezelfde bandjes als van Ali alleen prijs x10. Vanuit milieu oogpunt is het wellicht wel beter om ze hier te bestellen, maar kijkende naar mijn portemonnee niet.
Echter is tijdens het zwemmen nu al twee keer de quick release losgelaten. Hoop dat het hierbij blijft, zou toch balen als het bandje loslaat.
Vond het originele bandje van garmin wel wat steviger, maarja ze vragen daar 40 euro voor echt achterlijk.
Ik gebruik deze van Garmin zelf. Vervelend duur maar echt top. Weegt geen donder ook. Als je wil kan ik 'm nameten voor je.silencedead schreef op donderdag 27 november 2025 @ 12:37:
Ik loop al een tijdje met volle tevredenheid met een Garmin Fenix 8 47mm, maar loop er tegenaan dat alle bandjes eigenlijk net wat te lang zijn (of mijn polsen te dun...). Bij de simpele nylon bandjes gaat het net aan om deze met het laatste stukje klittenband vast te zetten, maar bij bandjes zoals onderstaande link zit ik op het laatste gaatje en zit het net te los.
Mensen mogen jou niet wijzen op bepaalde keuzes, maar jij mag bij anderen wel zaken in twijfel trekken? Hoe zit dat precies? Ik raak nu een beetje in de war.Juancho schreef op woensdag 26 november 2025 @ 21:04:
Je kan de felheid toch gewoon aanpassen? 🤔. Ik heb de brightness ook niet op zn felst staan, werkt prima.
Sorry ik begrijp even niet wat je bedoelt met deze opmerking.... Als het scherm te fel is, dan zet je de brightness toch lager? Net zoals op je mobiel, tablet of laptop etc.Philo Melos schreef op donderdag 27 november 2025 @ 16:24:
[...]
Mensen mogen jou niet wijzen op bepaalde keuzes, maar jij mag bij anderen wel zaken in twijfel trekken? Hoe zit dat precies? Ik raak nu een beetje in de war.
Google wel even want ze kunnen elders nog scherper zijn aangebodenJuancho schreef op donderdag 27 november 2025 @ 15:41:
Over Garmin gesproken, de horloges zijn nu met aardige korting te koop op hun website...
Fenix 7 Pro voor EUR 449 bij Decathlon
Fenix 8 voor EUR 675 bij Amazon
Ben benieuwd, vanavond lekker mee aan de slag!
1 ding valt me wel op, opgeladen naar 100% en nu pakweg half uur later al 96% terwijl ik niks heb gedaan…. Uhm….?Sleehond schreef op donderdag 27 november 2025 @ 18:23:
Garmin Venu 4 binnen!!
Volgens mij moet je de Garmin even een weekje zijn gang laten gaan. Die verzameld allemaal data, zal daar vast iets aan processing mee doen, misschien wat apps en andere connectiviteit. Geef het even de tijd. En kijk of alles wat je wil laten meten ook alleen aan staan. Met name de HRV slurpt volgens mij batterij als je die op altijd hebt staan.Sleehond schreef op donderdag 27 november 2025 @ 20:17:
[...]
1 ding valt me wel op, opgeladen naar 100% en nu pakweg half uur later al 96% terwijl ik niks heb gedaan…. Uhm….?
[ Voor 13% gewijzigd door Juancho op 27-11-2025 23:06 ]
HRV vind ik juist een van de allerbelangrijkste metrics die het horloge meet. Die wordt natuurlijk gewoon gemeten dmv de hartslagmeter die toch al actief is, dus dat verbruikt niet meetbaar mee batterij. Volgens mij is die niet eens afzonderlijk uit te schakelen zonder de hele hartslagmeter uit te schakelen. Zonder HRV zouden andere metrics zoals de Training Readiness, Trainingsstatus etc. ook nauwelijks nog ergens op slaan lijkt me.
Ik ben benieuwd naar je eerste bevindingen. Ik kijk er ook al een tijdje naar.Sleehond schreef op donderdag 27 november 2025 @ 18:23:
Garmin Venu 4 binnen!!
Batterij is inmiddels goed gesetteld, 75% nu over sinds donderdag in gebruik. 4 dagen op 25% lijkt me keurig. Oké, geen echte sport activiteit gedaan maar wel met het ding bezig geweest en wat fietsritjes geregistreerd etc. Scherm is fantastisch, opties zeer ruim, mooi modern en strak design.Pasteis schreef op zondag 30 november 2025 @ 11:57:
[...]
Ik ben benieuwd naar je eerste bevindingen. Ik kijk er ook al een tijdje naar.
Erg blij mee en voor mij persoonlijk het geld waard
Hoe krasgevoelig is het horloge? Ligt het glas wat dieper en is het beschermd door de rand?Sleehond schreef op zondag 30 november 2025 @ 18:22:
[...]
Batterij is inmiddels goed gesetteld, 75% nu over sinds donderdag in gebruik. 4 dagen op 25% lijkt me keurig. Oké, geen echte sport activiteit gedaan maar wel met het ding bezig geweest en wat fietsritjes geregistreerd etc. Scherm is fantastisch, opties zeer ruim, mooi modern en strak design.
Erg blij mee en voor mij persoonlijk het geld waard
Ik twijfel zelf erg tussen de Venu 4 en een Fenix 8 met saphire glas. Ik vindt de Venu 4 mooier en hij is goedkoper, maar ben bang voor krassen terwijl ik toch wel voorzichtig ben met horloges dus misschien moet ik me ook niet aanstellen
Of zet er anders, al dan niet tijdelijk, een bescherm glaasje op. Valt bijna niet op en je kan zo even de eerste periode testen hoevaak je de watch nou daadwerkelijk ergens tegen aan stoot.ASracing schreef op zondag 30 november 2025 @ 19:38:
[...]
Hoe krasgevoelig is het horloge? Ligt het glas wat dieper en is het beschermd door de rand?
Ik twijfel zelf erg tussen de Venu 4 en een Fenix 8 met saphire glas. Ik vindt de Venu 4 mooier en hij is goedkoper, maar ben bang voor krassen terwijl ik toch wel voorzichtig ben met horloges dus misschien moet ik me ook niet aanstellen.
Maar je mist idd wel de echte sport zalen en analyses van Garmin + de erg lange batterijduur.
Maar je snapt denk ik zelf ook wel dat dat je compromis moet zijn als je een echte smartwatch wil.
Zelf komende van een Garmin Fenix 5 plus, en nu voornamelijk Samsung Galaxy Watch Ultra, begin ik toch in te zien hoe verdomd vernuftig die klokjes van Garmin zijn. Ok, slaapregistratie is misschien niet op het niveau van een Apple Watch of Google Pixel Watch, maar ik zou sowieso niet te veel aandacht besteden aan de diepere analyses. Wat ik bvb mis op m'n Galaxy Watch is 'body battery', of althans zoals Garmin die heeft (m'n Fenix 5 plus heeft het nog niet, maar ik lees veel goeie dingen over die functie). Samsung heeft iets vergelijkbaar, maar buiten een score in de ochtend (die zelden onder de 70 gaat), ben je er niet veel mee.cooLopke schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 19:41:
Ik heb ook de Venu 4 gekocht, maar ik ben aan het twijfelen om hem in ruilen voor de Pixel watch 4. Ik denk dat ik ga gaan voor de Pixel Watch 4....
Ik had verwacht om voor het sporten (ik ga 3x/week buiten voor een run van max 8km) volledig te kunnen vertrouwen op m'n Galaxy Watch, maar tot nu toe gaat de Garmin nog steeds mee 🙈 Vooral omdat ik een gestructureerd programma van Kiprun (Decathlon) volg, welke natuurlijk niet werkt op Samsung...
Versta me echter niet verkeerd: ik zou die GW Ultra niet meer willen missen, vooral voor de 4G connectie en idd nu ook Google Gemini. Ik had alleen geen zin om absurd hoge bedragen te betalen voor een Fenix 8.
Wat Google Pixel Watch 4 betreft: dat ziet er zeker geen verkeerd klokje uit, en krijgt vooral positieve reviews. Wat de Fitbit-subscription betreft weet ik niet of het de moeite waard is om die te nemen. De basis analyses zullen wel gratis zijn en blijven, neem ik aan, en zou je dan zo veel (voor jou relevante data/analyses) missen?
Iemand ervaring met hoe goed/up to date de kaart van Namibie is?
Hoor t graag!
waarom wachten tot daar met het downloaden? Je kan sowieso alvast nu de kaart downloaden, toch?Blomminator schreef op donderdag 4 december 2025 @ 11:20:
Ik reis einde van het jaar naar Namibië en ben benieuwd wat er voor kaartmogelijkheden zijn in mijn Fenix 7x. Ik kan via Explore vast iets downloaden aldaar (als er wifi is..). Kan ik nog meer doen, voor enige voor van navi?
Hoor t graag!
Hi Ha Hopjesvla
Je zou kunnen overwegen om nu al een kaart van Talkytoaster op je Garmin te zetten. Ik gebruik deze kaarten ook als ik op vakantie ga.Blomminator schreef op donderdag 4 december 2025 @ 11:20:
Ik reis einde van het jaar naar Namibië en ben benieuwd wat er voor kaartmogelijkheden zijn in mijn Fenix 7x. Ik kan via Explore vast iets downloaden aldaar (als er wifi is..). Kan ik nog meer doen, voor enige voor van navi?
Hoor t graag!
AMD Ryzen 7800X3D | MSI RTX 4090 Suprim | Asus Tuf Gaming X670E plus | Corsair Vengeance RGB 2x 32Gb 6000 | NZXT H7 Flow black | Corsair RM1000x | NZXT Kraken Elite 360
Bedankt voor je uitleg. Ik heb toch voor de Pixel watch gekozen. Ik sport niet zo veel, dus ik heb meer aan de apps van WearOS zoals supercard en Authenticator en dat ik snel herinneringen kan instellen via Gemini dan inzichten in sportdata die ik maar weinig beoefen.dvraemdo schreef op donderdag 4 december 2025 @ 08:08:
[...]
Zelf komende van een Garmin Fenix 5 plus, en nu voornamelijk Samsung Galaxy Watch Ultra, begin ik toch in te zien hoe verdomd vernuftig die klokjes van Garmin zijn. Ok, slaapregistratie is misschien niet op het niveau van een Apple Watch of Google Pixel Watch, maar ik zou sowieso niet te veel aandacht besteden aan de diepere analyses. Wat ik bvb mis op m'n Galaxy Watch is 'body battery', of althans zoals Garmin die heeft (m'n Fenix 5 plus heeft het nog niet, maar ik lees veel goeie dingen over die functie). Samsung heeft iets vergelijkbaar, maar buiten een score in de ochtend (die zelden onder de 70 gaat), ben je er niet veel mee.
Ik had verwacht om voor het sporten (ik ga 3x/week buiten voor een run van max 8km) volledig te kunnen vertrouwen op m'n Galaxy Watch, maar tot nu toe gaat de Garmin nog steeds mee 🙈 Vooral omdat ik een gestructureerd programma van Kiprun (Decathlon) volg, welke natuurlijk niet werkt op Samsung...
Versta me echter niet verkeerd: ik zou die GW Ultra niet meer willen missen, vooral voor de 4G connectie en idd nu ook Google Gemini. Ik had alleen geen zin om absurd hoge bedragen te betalen voor een Fenix 8.
Wat Google Pixel Watch 4 betreft: dat ziet er zeker geen verkeerd klokje uit, en krijgt vooral positieve reviews. Wat de Fitbit-subscription betreft weet ik niet of het de moeite waard is om die te nemen. De basis analyses zullen wel gratis zijn en blijven, neem ik aan, en zou je dan zo veel (voor jou relevante data/analyses) missen?
Als ik idd meer zou sporten fietsen, lopen etc dan is de Garmin een betere keuze. Het enige wat ik wel mis is de uitstraling van de Venu 4 die vind ik persoonlijk mooier dan de pixel watch + de flash light die er op zit.
Ik zou gewoon deze pakken: https://garmin.opentopomap.org/#namibiaBlomminator schreef op donderdag 4 december 2025 @ 11:20:
Hoor t graag!
De bestanden van OpenTopomaps worden wekelijks bijgewerkt. In hoeverre de content ook wordt bijgewerkt weet ik niet.
Oh dat ziet er goed uit zeg! geen idee hoe en wat nu nog, maar dat is mooi om uit te zoeken. Bedankt alvast!slow whoop schreef op maandag 8 december 2025 @ 09:26:
[...]
Ik zou gewoon deze pakken: https://garmin.opentopomap.org/#namibia
De bestanden van OpenTopomaps worden wekelijks bijgewerkt. In hoeverre de content ook wordt bijgewerkt weet ik niet.
Ik wil eigenlijk dat het eruit ziet als een horloge, vond daarom Amazfit wel fraai. Alleen, alle vitals gaan linea recta naar China. Dus kwam ik op Garmin uit, of Polar. Waarbij ik dit wel een tof horloge lijk te vinden:
https://www.garmin.com/nl-NL/p/1718241/pn/010-03020-50/
Instinct® 3 – 50 mm, AMOLED, Tactical Edition
Leuk NVG modus en nog wat tactische features voor de hobby, maar verder ook wel overkill. Ik bootcamp, fitness, fiets en wandel dus dat lukt met alle Garmins eigenlijk wel.
De Amazfit rex 3 valt dus mij of meer af ivm privacy.
Polar vind ik niet zo mooi, maar zou in theorie ook kunnen.
Vraag is: ga ik met een Polar qua horloge + gezondheid meting / sport meting superhappy worden? Ik doe weinig smarts met de Apple watch, sport meten en soms app met geluid meting of shazam. Maar in de nacht kan die al niet om blijven, red de batterij niet (meer).
KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – E14’: dit land gaat naar de klote’, daklozen & pickwick thee. Meepraten als gast? DM mij!
Denk dat je zeker geen slechte keuze hebt gemaakt met je Pixel watch (is het versie 4?)! Ik kan me niet uitspreken over de looks, maar idd, als ik zo op filmpjes/foto's de Pixel watch zie, zou ik ook niet meteen overtuigd zijn. Blijkbaar zou het in het echt wel beter meevallen? Venu 4 lijkt me in ieder geval mooier (en de flashlight op de huidige Garmin's lees ik veel goeie dingen), maar met de juiste bandjes, kan je de Pixel watch ook wel wat pimpen, neem ik aan?cooLopke schreef op zondag 7 december 2025 @ 19:20:
[...]
Bedankt voor je uitleg. Ik heb toch voor de Pixel watch gekozen. Ik sport niet zo veel, dus ik heb meer aan de apps van WearOS zoals supercard en Authenticator en dat ik snel herinneringen kan instellen via Gemini dan inzichten in sportdata die ik maar weinig beoefen.
Als ik idd meer zou sporten fietsen, lopen etc dan is de Garmin een betere keuze. Het enige wat ik wel mis is de uitstraling van de Venu 4 die vind ik persoonlijk mooier dan de pixel watch + de flash light die er op zit.
Je zou ook eens kunnen kijken naar de klokjes van Suunto of Coros? Die zijn qua functies/prijs in veel gevallen beter dan vergelijkbare Garmin modellen. Garmin heeft momenteel nog wel een aantal usp's zoals Garmin Pay (gebruikte ik wel regelmatig op m'n Fenix 5+), Spotify,... flashlight (op de recentere modellen), IQ-apps... Verwacht er echter in geen geval 'echte' smartwatch functionaliteit van zoals de Apple Watch. Dit geldt trouwens nog in grotere mate voor Polar, Suunto en Coros...NiGeLaToR schreef op woensdag 10 december 2025 @ 13:19:
....
Vraag is: ga ik met een Polar qua horloge + gezondheid meting / sport meting superhappy worden? Ik doe weinig smarts met de Apple watch, sport meten en soms app met geluid meting of shazam. Maar in de nacht kan die al niet om blijven, red de batterij niet (meer).
De afweging van waar je nu echt prioriteit aan geeft ligt natuurlijk volledig bij jou. Voor mezelf, die buiten lopen niet echt andere sporten beoefen, heb ik uitgemaakt dat ik liever wat meer smartwatch-functies heb (en aangezien ik niet in het Apple ecosystem zit, heb ik een Wear OS watch aangeschaft). De klokjes van Polar en consoorten blijven natuurlijk een goed alternatief voor zij die totaal geen belang hechten aan smartwatch functies.
Vind het een beetje lastig: Apple Watch werkt prima, alleen elke dag opladen is suf en het ziet eruit als een enorm suf apple ding. Design is al een tijd hetzelfde en hoewel ik de normale wel ok vind, mis ik het 'horloge-gevoel' wel.
Dan nog waar-is-mijn-data, waar alleen Polar en Garmin tot nu toe een beetje door de check komen van 'niet in China'. Apple is VS, maar heb ik wel enigszins vertrouwen in door hun privacy implementatie. Voor wat dat waard is.
Qua smart functies: ik gebruik spotify soms, verder vooral datum/tijd, weer, sport tracking en vitals (maar al niet tijdens slaap). Betalen.. tjah, boeit mij niet zo, dus ergens ga ik dat niet missen verwacht ik.
De zoektocht gaat rustig door
KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – E14’: dit land gaat naar de klote’, daklozen & pickwick thee. Meepraten als gast? DM mij!
Ja, het is de pixel watch 4, qua design vond ik de Venu4 idd ook mooier, maar ik ben wel tevreden met de Pixel Watch 4. Buiten de Fitbit app die mag in mijn ogen wat verbeteren, want die is gewoon rampzalig nu.dvraemdo schreef op donderdag 11 december 2025 @ 08:12:
[...]
Denk dat je zeker geen slechte keuze hebt gemaakt met je Pixel watch (is het versie 4?)! Ik kan me niet uitspreken over de looks, maar idd, als ik zo op filmpjes/foto's de Pixel watch zie, zou ik ook niet meteen overtuigd zijn. Blijkbaar zou het in het echt wel beter meevallen? Venu 4 lijkt me in ieder geval mooier (en de flashlight op de huidige Garmin's lees ik veel goeie dingen), maar met de juiste bandjes, kan je de Pixel watch ook wel wat pimpen, neem ik aan?
Welke third party WearOS apps gebruik jij? Ik gebruik momenteel supercard, wat wel handig is.
Ja, ik twijfelde om 'm te halen. Heb nu de Fenix 6 pro en mis niets. Eigenlijk geen enkele reden, behalve dat je soms nieuwe spullen nodig hebt...Requiem19 schreef op woensdag 19 november 2025 @ 21:34:
[...]
7 Pro Sapphire is 584 zie ik. Op zich wel goede prijs, maar non sapphire 7 Pro is 499 bij Coolblue al.
Fenix 8 bij ING 690, ook scherp. Die zie ik elders voor 818.
Ik wacht nog even af :-).
En aangezien ik een (onverwachte) kerstbonus gekregen heb, vond ik het een mooie uitgave om deze aan de Fenix 8 uit te geven
Helaas is hij al een tijdje uitverkocht. Ben benieuwd of dit zo blijft of dat er binnenkort nieuwe voorraad komt. En hoe binnenkort...
Maak ik de beslissing en mag ik mijn geld niet uitgeven nu
1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.
Had het liever ook niet uitgegeven, maar moest wel omdat m'n Epix Pro kwijt was
Absoluut niet. Sure, het is allemaal weer net iets beter, uitgebreider (zaklamp!), maar het is echt niet een voordeel van 700 euro.
Nee, snap ik. Zeker niet vanaf een horloge met een amoled scherm. Mijn Fenix 6 pro heeft deze niet, maar mis die eigenlijk ook niet. Hoef ook niet persé een amoled scherm op mijn horloge.Requiem19 schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 15:12:
Ik heb uiteindelijk de 8 gekocht bij Arts and Crafts for 685.
Had het liever ook niet uitgegeven, maar moest wel omdat m'n Epix Pro kwijt was. Zou ik de 8 ook gekocht hebben als ik de Epix Pro nog had gehad?
Absoluut niet. Sure, het is allemaal weer net iets beter, uitgebreider (zaklamp!), maar het is echt niet een voordeel van 700 euro.
Dingen als 'training readiness' en zo is wel leuk (heeft de 6 niet). Ach... kleine dingetjes. En nu bij ING voor € 656,00 wat zeker geen slechte deal is.
Al weet ik nog dat ik de Forerunner 620 kocht, mijn eerste Garmin en daar (ik geloof) 300 euro voor betaald heb. Dat vond ik al belachelijk duur! Toen de Fenix 5 weer 100 euro duurder, toen de Fenix 6, weer 100 euro duurder en nu de 8 en weer 100 euro duurder...
Vroeger kocht je een horloge voor het leven
Maar goed... ik wacht even af en houd de ING winkel in de gaten. Heeft geen haast (maar toch wel als je eenmaal het besluit genomen hebt
1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.
flinke korting tov wat Garmin er voor vraagt, en dat titanium bandje maakt het wel af voor mij.
Voor mij was overigens de keuze voor deze of een Apple Watch Ultra3 en tot nu toe absoluut geen spijt, komende vanaf een Apple Watch SE.
Naast dat de prijs zoveel hoger is... ik vond 650 euro al duurPeaceNlove schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 15:30:
Je kan ook deze kopen: uitvoering: Garmin fēnix 8 Exclusive, 47mm, Titanium body, Sapphire Glass, Gr...
flinke korting tov wat Garmin er voor vraagt, en dat titanium bandje maakt het wel af voor mij.
Voor mij was overigens de keuze voor deze of een Apple Watch Ultra3 en tot nu toe absoluut geen spijt, komende vanaf een Apple Watch SE.
Daarvoor krijg je dan ook nog een siliconen/rubber bandje er bij en ik heb zelf nog een nylon bandje extra er bij gekocht, dus voor iedere gelegenheid geschikt. Maar ja, het is wel weer een paar eurootjes extraGalois schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 15:36:
[...]
Naast dat de prijs zoveel hoger is... ik vond 650 euro al duurgebruik ik het als een 'sportief' horloge en vind dan juist het titaniumbandje niet passend.
Ik vind het af en toe wel confronterend hoe mijn horloge het beter weet dan ik als ik weer eens eigenwijs toch wil trainen terwijl hij zegt dat het toch niets wordt.Galois schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 15:27:
Dingen als 'training readiness' en zo is wel leuk (heeft de 6 niet). Ach... kleine dingetjes.
Look for the signal in your life, not the noise.
Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Hahaha... herkenbaar. Ik vind die 'HRV-score' ook altijd zo confronterend. Als ik wat 'ziekjes' ben, zie ik dat gelijk terug. Of als ik een hele zware training gedaan heb, laat op de avond.Gonadan schreef op maandag 15 december 2025 @ 10:37:
[...]
Ik vind het af en toe wel confronterend hoe mijn horloge het beter weet dan ik als ik weer eens eigenwijs toch wil trainen terwijl hij zegt dat het toch niets wordt.
Maar ook als ik erg druk ben op mijn werk, veel stress, enz, dan zie ik dat ook terug.
Er zijn wel wat Reddit posts waarin men beweert dat het prima kan, maar de echte verschillen worden voor mij niet duidelijk. Wellicht kan iemand zijn ervaringen delen?
Rijd zo veel of weinig, zo lang of zo kort als je wilt, maar rijd.
Ik gebruik mijn Forerunner 955 voornamelijk voor wandelen, fietsen, zwemmen en heel af en toe voor hardlopen. Alle Forerunner (extra?) hardloopfuncties gebruik ik dus ook niet.SirLenncelot schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 23:24:
Ik kan van iemand een Forerunner 970 overnemen. Echter zou ik het horloge voornamelijk gebruiken voor de kaart functionaliteit met wandelen. Garmin zelf raadt voor die activiteit andere horloges aan (Fenix, Tactix, Enduro). Alleen kan ik zo niet ontdekken of er echt verschillen in de software zitten waardoor een Forerunner niet geschikt zou zijn voor wandelen/hiken en enkel voor hardlopen.
Er zijn wel wat Reddit posts waarin men beweert dat het prima kan, maar de echte verschillen worden voor mij niet duidelijk. Wellicht kan iemand zijn ervaringen delen?
In basis kan een Forerunner hetzelfde als alle andere horloges. Het zit 'm vaak in de details wat een horloge wel of niet kan (en wat er bijv. extra geregistreerd wordt) maar dat is best wel specifiek. De Forerunner 955 heeft wel kaarten en je kan navigeren maar persoonlijk gebruik ik die niet.
Op internet zijn vast wel vergelijkinstabellen te vinden met die informatie.
[ Voor 4% gewijzigd door kevi-n1 op 17-12-2025 07:17 ]
De goedkopere modellen Forerunner hebben een minder nauwkeurige GPS. De duurdere modellen hebben een puls bijna iedere seconde. Dat is voor hardlopers zeker iets op rekening mee te houden.kevi-n1 schreef op woensdag 17 december 2025 @ 07:16:
[...]
Ik gebruik mijn Forerunner 955 voornamelijk voor wandelen, fietsen, zwemmen en heel af en toe voor hardlopen. Alle Forerunner (extra?) hardloopfuncties gebruik ik dus ook niet.
In basis kan een Forerunner hetzelfde als alle andere horloges. Het zit 'm vaak in de details wat een horloge wel of niet kan (en wat er bijv. extra geregistreerd wordt) maar dat is best wel specifiek. De Forerunner 955 heeft wel kaarten en je kan navigeren maar persoonlijk gebruik ik die niet.
Op internet zijn vast wel vergelijkinstabellen te vinden met die informatie.
Forum over de provider Delta http://deltagebruikers.nl https://deltausers.freeforums.net/
Qua functionaliteit met kaarten en wandelen heb je met een FR970:hetzelfde als met een Fenix, Tactix of Enduro. Het enige voordelen die die laatste 3 hebben is een langere batterijduur en een wat robuustere behuizing als je erg lange hikes maakt en/of in wat extremere omstandigheden wandelt (klimmen, klettersteigen).SirLenncelot schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 23:24:
Ik kan van iemand een Forerunner 970 overnemen. Echter zou ik het horloge voornamelijk gebruiken voor de kaart functionaliteit met wandelen. Garmin zelf raadt voor die activiteit andere horloges aan (Fenix, Tactix, Enduro). Alleen kan ik zo niet ontdekken of er echt verschillen in de software zitten waardoor een Forerunner niet geschikt zou zijn voor wandelen/hiken en enkel voor hardlopen.
Horloge: Garmin Epix (Gen2) Sapphire Titanium
PC: Fractal Design North, Asus ROG strix B650E-F gaming wifi, Ryzen 7 7800X3D, INNO3D® GEFORCE® RTX™ 4080 16GB X3 DLSS 3, 32GB, Meta Quest 3, Fanatec GT DD Pro 8nm
Kleine vraag ; waar wandelen en heo lang? Gewoon nederland en omstreken of echt de bergen in bijvoorbeeld? Want in dat laatste geval weet ik niet of ik op mijn horloge zou vertrouwen, wel op mijn dedicated GPS.SirLenncelot schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 23:24:
Op alle forerunners die kaarten hebben (de 9xx serie dus) kan je hem gewoon instellen op 'smart' of op 'iedere seconde'. En volgens mij hebben de laatste drie generaties in die serie (955, 965 en 970) allemaal ook de nauwkeurige multiband ontvanger. Dus voor de nauwkeurigheid zit er in ieder geval geen verschil in.Sjakie0101 schreef op woensdag 17 december 2025 @ 08:38:
[...]
De goedkopere modellen Forerunner hebben een minder nauwkeurige GPS. De duurdere modellen hebben een puls bijna iedere seconde. Dat is voor hardlopers zeker iets op rekening mee te houden.
Bij de Edge toestellen voor fietsers is Garmin inmiddels zelfs overgestapt naar 5Hz GPS tracking, dus 5x per seconde. Maar dat zit voor zover ik weet nog niet in de horloges.
En zelfs dat nog maar enkel bij de Enduro en Downhill profielen, bij normaal fietsen/mountainbiken is de toegevoegde waarde blijkbaar zo laag dat het de moeite niet is.Hathi schreef op woensdag 17 december 2025 @ 09:33:
[...]
Bij de Edge toestellen voor fietsers is Garmin inmiddels zelfs overgestapt naar 5Hz GPS tracking, dus 5x per seconde. Maar dat zit voor zover ik weet nog niet in de horloges.
Ik heb zelf een FR965 en vind het een fijn horloge om mee te wandelen in NL of in wat heuvelachtig landschap. Mocht je echt de bergen in gaan dan is het nog steeds prima, maar dan zou ik voor navigatie nog wel iets bij willen hebben voor de zekerheid.
Ik durf mijn hand er niet voor in het vuur te steken, maar tot een paar jaar geleden was de 9xx-serie qua features min of meer een kopie van de meest uitgebreide Fenix van dezelfde release-tijd. Ze werden ook wel gekscherend de 'plastic fenix' genoemd omdat eigenlijk alleen de casing verschilde.SirLenncelot schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 23:24:
In praktijk zijn er wel wat dingen bijgekomen in de fenix reeks, zoals de zaklamp. Maar volgens mij kun je met de 970 echt niets verkeerd doen anders dan eventueel spijt krijgen dat je geen meerprijs hebt betaald voor mooiere afwerking. De feature-set is helemaal on par met de meest high-end uitvoeringen.
Zie bijvoorbeeld:
https://www.garmin.com/nl...29&compareProduct=1462801
Fenix7 heeft me juist tijdens hiking in noorwegen perfect de weg gewezen; toen we door sneeuw steeds de track moesten verlatenmaartend schreef op woensdag 17 december 2025 @ 09:03:
[...]
Kleine vraag ; waar wandelen en heo lang? Gewoon nederland en omstreken of echt de bergen in bijvoorbeeld? Want in dat laatste geval weet ik niet of ik op mijn horloge zou vertrouwen, wel op mijn dedicated GPS.
Uitsluitend op elektronica vertrouwen is in bepaalde gebieden niet altijd een goed idee inderdaad.
---------------
Ja, jee. je hebt kaart en kompas. Bij mij is dat mijn dedciated GPS (Garmin Dakota 20, pokkeoud-onverwoestbaar). Ik wandel daar al 16 jaar overal mee en werkt voor mij perfect en vertrouw ik net zoveel op als vroeger mijn kaart/kompas.Mistraller schreef op woensdag 17 december 2025 @ 13:20:
[...]
Fenix7 heeft me juist tijdens hiking in noorwegen perfect de weg gewezen; toen we door sneeuw steeds de track moesten verlatenMaar goed, we hadden ook een echte kaart bij en een kompas.
Uitsluitend op elektronica vertrouwen is in bepaalde gebieden niet altijd een goed idee inderdaad.
En na 16 jaar is jouw accu nog steeds oneindigmaartend schreef op woensdag 17 december 2025 @ 13:25:
[...]
Ja, jee. je hebt kaart en kompas. Bij mij is dat mijn dedciated GPS (Garmin Dakota 20, pokkeoud-onverwoestbaar). Ik wandel daar al 16 jaar overal mee en werkt voor mij perfect en vertrouw ik net zoveel op als vroeger mijn kaart/kompas.
In Noorwegen wordt overal (en terecht als je het mij vraagt) geadviseerd: koop een fatsoenlijke kaart! Je weet nooit in welke situatie je gaat verkeren als je meerdere dagen de bergen in trekt.
Mag iedereen voor zichzelf bepalen verder. Maar ik lees steeds meer over mensen die gered moeten worden omdat ze zich slecht hebben voorbereid.
Het fijne aan een horloge is dat je ook onder vervelende omstandigheden (kou/regen) gewoon altijd je kaartje bij de hand hebt, en ook nog piept als je off/on track bent. Wat je met een GPS device natuurlijk ook kunt doen inderdaad. Maar functioneel zie ik weinig voor/nadeel of je nu wel of geen horloge zou gebruiken want daarvoor zijn ze prima geschikt.
---------------
In een Dakota gaan losse AA-batterijen, zolang die nog nieuw te koop zijn gaat ie “oneindig” meeMistraller schreef op woensdag 17 december 2025 @ 13:35:
[...]
En na 16 jaar is jouw accu nog steeds oneindig
De horloge gaat je helpen om te weten "waar" op de kaart je zit als je toch door de bomen het bos of de weg niet meer zietMistraller schreef op woensdag 17 december 2025 @ 13:35:
[...]
En na 16 jaar is jouw accu nog steeds oneindig![]()
In Noorwegen wordt overal (en terecht als je het mij vraagt) geadviseerd: koop een fatsoenlijke kaart! Je weet nooit in welke situatie je gaat verkeren als je meerdere dagen de bergen in trekt.
Mag iedereen voor zichzelf bepalen verder. Maar ik lees steeds meer over mensen die gered moeten worden omdat ze zich slecht hebben voorbereid.![]()
Het fijne aan een horloge is dat je ook onder vervelende omstandigheden (kou/regen) gewoon altijd je kaartje bij de hand hebt, en ook nog piept als je off/on track bent. Wat je met een GPS device natuurlijk ook kunt doen inderdaad. Maar functioneel zie ik weinig voor/nadeel of je nu wel of geen horloge zou gebruiken want daarvoor zijn ze prima geschikt.
Nb: wij hebben behalve de gps meestal ook nog een papieren kaart mee
Ok, je wilt de discussie.Mistraller schreef op woensdag 17 december 2025 @ 13:35:
[...]
En na 16 jaar is jouw accu nog steeds oneindig![]()
Mag iedereen voor zichzelf bepalen verder. Maar ik lees steeds meer over mensen die gered moeten worden omdat ze zich slecht hebben voorbereid.![]()
kaart en kompas is net zo als de oude paard en wagen. Zaken evolueren. Paard en wagen tot de tegenwoordige auto (of deze nou op elek of benzine is). Ja, ik vertrouw net zo op mijn GPS als vroeger op mijn kaart en kompas. Mij zul je onderweg nooit met lege accu zien. (ok, batterijen, om het duidelijk te maken).
want ik kan altijd een soortgelijk antwoord terug geven ; jee, je kaart nog steed sniet kletsnat geregend of gescheurd door het vele vouwen?
Beiden zijn net zo veilig, mits je er maar goed mee omgaat.
Ik vertrouw iig meer op mijn GPS kennis en kunsten dan op mijn (vroegere) kaart/kompas kennis en kunsten
[ Voor 3% gewijzigd door maartend op 17-12-2025 14:15 ]
Als je echt serieus gaat hiken kan je best ook met de Garmin Explore App of website werken. De Forerunner 970 is daarmee compatibel, dus qua functionaliteit zit je wel goed.SirLenncelot schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 23:24:
Met die app/site is het mogelijk om waypoints te definiëren en routes tussen die waypoints aan te maken. Die routes en waypoints zet je in een collection die je dan kan synchroniseren met het horloge. Op het horloge kan je dan navigeren naar een waypoint of een vooraf aangemaakte route volgen. Dat biedt veel meer mogelijkheden dan de routes die je in Garmin Connect maakt.
En wat is dan volgens jou het verschil tussen jouw GPS en een GPS horloge? Puur de batterijduur?maartend schreef op woensdag 17 december 2025 @ 14:13:
[...]
Ok, je wilt de discussie.
kaart en kompas is net zo als de oude paard en wagen. Zaken evolueren. Paard en wagen tot de tegenwoordige auto (of deze nou op elek of benzine is). Ja, ik vertrouw net zo op mijn GPS als vroeger op mijn kaart en kompas. Mij zul je onderweg nooit met lege accu zien. (ok, batterijen, om het duidelijk te maken).
want ik kan altijd een soortgelijk antwoord terug geven ; jee, je kaart nog steed sniet kletsnat geregend of gescheurd door het vele vouwen?
Veel duidelijker beeld, wat fijner hanteerbaar (minder priegelig), meer ruimte voor kaarten (ik heb 32GB in mijn Dakota zitten en daarmee zo ongeveer heel europa er op staan), en idd, heel erg zeker de batterijduur. Ik wandel tot 3 dagen van 8 uur op 1 set batterijen.Requiem19 schreef op woensdag 17 december 2025 @ 14:15:
[...]
En wat is dan volgens jou het verschil tussen jouw GPS en een GPS horloge? Puur de batterijduur?
nadeel, ik moet hem soms kantelen om er goed op te kunnen kijken, want ding hangt aan de borstband van mijn rugzak.
[ Voor 3% gewijzigd door maartend op 17-12-2025 14:18 ]
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Maar dan heb je het mogelijk echt over wildernis. Ik weet ook niet wat ik idd in de jungle zou doen. Maar heuvels en bergen en hoog gebergte? Dan zou ik solo een inreach wel fijn vinden. Maar dat is geen GPS, meer een redmiddel.Gonadan schreef op woensdag 17 december 2025 @ 14:19:
Als ik echt serieus de wildernis in zou gaan dan zou ik sowieso niet op één paard wedden. Dan is er gewoon een apparaat, plus offline back-up, desnoods fysieke reduntantie.
Maar wat ik eigenlijk wil aangeven ; het is onzin om te stellen dat een GPS minder veilig is als kaart/kompas. Of andersom. En dat durf ik, uit eigen ervaring, echt wel zo hard te stellen.
[ Voor 14% gewijzigd door maartend op 17-12-2025 14:22 ]
Dat beeld kan ik wel inkomen, het is wel priegelen op een horloge. Maar als je wandelt en genoeg inzoomt werkt het goed genoeg.maartend schreef op woensdag 17 december 2025 @ 14:18:
[...]
Veel duidelijker beeld, wat fijner hanteerbaar (minder priegelig), meer ruimte voor kaarten (ik heb 32GB in mijn Dakota zitten en daarmee zo ongeveer heel europa er op staan), en idd, heel erg zeker de batterijduur. Ik wandel tot 3 dagen van 8 uur op 1 set batterijen.
nadeel, ik moet hem soms kantelen om er goed op te kunnen kijken, want ding hangt aan de borstband van mijn rugzak.
GPS batterijduur van een horloge is tegenwoordig best indrukwekkend. Tot 65 uur voor een Fenix 8 in max battery mode bijv. (of 145 uur voor een Fenix 8 51mm).
Ik zoom op GPS heel weinig in, liefst groot overzicht. Alsof ik met kaart/kompas loop, stukje opengevouwenRequiem19 schreef op woensdag 17 december 2025 @ 14:21:
[...]
Dat beeld kan ik wel inkomen, het is wel priegelen op een horloge. Maar als je wandelt en genoeg inzoomt werkt het goed genoeg.
GPS batterijduur van een horloge is tegenwoordig best indrukwekkend. Tot 65 uur voor een Fenix 8 in max battery mode bijv. (of 145 uur voor een Fenix 8 51mm).
Maar max batterymode is een bespaarstand. die gebruik ik niet op mijn GPS. Die trackt en traced volle bak, met steeds scherm aan zo ongeveer. Ja, ik kan in batterijbesparing, maar dat wil je juist niet, ik wil nauwkeurigheid en mijn route registreren
Daarnaast begint de batterij merkbaar minder te worden, maar nog niet storend. Moet hem bij dagelijks gebruik wel vaker dan wekelijks opladen.
Dus binnenkort maar eens kijken of ik toch weer voor een nieuwe ga, op dit moment zouden dat een fenix8 amoled of een fr970 worden.
Ik vind het fijne aan mijn epix2 wel dat hij uiterlijk echt onverwoestbaar is, in grotten en bergen diverse keren muren gekust, maar geen kras te zien.
Wat is de kans dat er weer een nieuwe serie aangekondigd gaat worden?
In die modus doet een Fenix 8 nog steeds 37 uur, of 65 uur als je voor de 51mm variant gaat. Dat zijn specs van Garmin, maar obv DCR testen komt dat goed overeen met de praktijk.maartend schreef op woensdag 17 december 2025 @ 14:24:
[...]
Ik zoom op GPS heel weinig in, liefst groot overzicht. Alsof ik met kaart/kompas loop, stukje opengevouwen
Maar max batterymode is een bespaarstand. die gebruik ik niet op mijn GPS. Die trackt en traced volle bak, met steeds scherm aan zo ongeveer. Ja, ik kan in batterijbesparing, maar dat wil je juist niet, ik wil nauwkeurigheid
Als je dan per se 'all satelite systems + multiband' wilt aanzetten (meest nauwkeurig, niet nodig voor hiken..), zit je op 28 uur of 49 uur voor de 51mm Fenix 8.
Ik denk dat het enige objectief kwantificeerbare voordeel van jouw set-up je schermgrootte is en een persoonlijke voorkeur.
Het batterijgedeelte zie ik niet zo snel, tenzij je weken off the grid gaat en een paar pakjes Varta batterijen meeneemt
Onze strategie (we maken huttentochten van 4 dagen met 3 a 4 man:
(1) Iedereen heeft telefoon met offline gedownloade kaarten (Osmand+) en de GPX bestanden van de te lopen route
(2) We hebben geen papieren kaarten bij ons. Elke telefoon is een backup met kaarten & routes
(3) Tijdens wandelen is mijn horloge 99% van de tijd voldoende voor navigeren. Telefoon blijft heerlijk in de rugtas. Wanneer het nodig is een gedetailleerde kaart te zien met de route zijn er genoeg telefoons voorhanden.
STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock
Wow, mooie cijfers. Maar idd, het is bij mij een zeer persoonlijke voorkeur. Oh, en ik doe fanatiek aan geocachen, dat maakt het ook heel belangrijk. Is lastiger met horloge.Requiem19 schreef op woensdag 17 december 2025 @ 14:29:
[...]
In die modus doet een Fenix 8 nog steeds 37 uur, of 65 uur als je voor de 51mm variant gaat. Dat zijn specs van Garmin, maar obv DCR testen komt dat goed overeen met de praktijk.
Als je dan per se 'all satelite systems + multiband' wilt aanzetten (meest nauwkeurig, niet nodig voor hiken..), zit je op 28 uur of 49 uur voor de 51mm Fenix 8.
Ik denk dat het enige objectief kwantificeerbare voordeel van jouw set-up je schermgrootte is en een persoonlijke voorkeur.
Het batterijgedeelte zie ik niet zo snel, tenzij je weken off the grid gaat en een paar pakjes Varta batterijen meeneemt.
Ik neem voor een week altijd 4 extra batterijen mee, oplaadbaar. En een hele kleine lader.
Het wordt een wat theoretisch verhaal, want als verlies van dergelijke informatie al direct een gevaar wordt zou je überhaupt niet alleen op zo'n trip moeten gaan.maartend schreef op woensdag 17 december 2025 @ 14:20:
[...]
Maar dan heb je het mogelijk echt over wildernis. Ik weet ook niet wat ik idd in de jungle zou doen. Maar heuvels en bergen en hoog gebergte? Dan zou ik solo een inreach wel fijn vinden. Maar dat is geen GPS, meer een redmiddel.
Maar wat ik eigenlijk wil aangeven ; het is onzin om te stellen dat een GPS minder veilig is als kaart/kompas. Of andersom. En dat durf ik, uit eigen ervaring, echt wel zo hard te stellen.
Maar mocht er wat gebeuren en ik val op mijn horloge dan kan ik daar niets meer mee. Scheuren in een kaart zijn vervelend, maar hij is nog leesbaar. Een kompasnaald blijft werken, ook al is de behuizing stuk. Maar je kunt altijd nog oriënteren op zon of sterren als je een beetje aan de natuur gewend bent.
Een apparaat blijft een apparaat. Het is onwijs handig en werkt gewoon moderner en beter, maar ik heb toch eigenlijk altijd ook nog mijn telefoon mee met eigen offline kaarten en GPS als ik in onbekend gebied ben. En dat kan ook gewoon een trektocht in de Ardennen zijn. Één is geen, ongeacht techniek.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Ongeacht materiaal. Een kaart kan wegwaaien, kleitsnat regenen of wat voor gekke zaken dan ook. Alles heeft gewoon zijn voor en tegens. Maar voor mij is een dedicated GPS/horloge gewoon de moderne kaart/kompas. Niet meer, niet minder. Maar ik wil wel af van dat eeuiwige gezeik ; als je niet met kaart/kompas loopt ben je ; niet echt, niet veilig, nep, enz, enz, enz. Wat dat is ook een beetje tendens in die wereld.
Maar ja, back on track ; GPS horloges.
[ Voor 3% gewijzigd door maartend op 17-12-2025 14:45 ]
De discussie niet. Maar het aantal reddingsacties neemt wereldwijd wel toe. Weten waar je bent, je voorbereiden op noodsituaties, is iets wat steeds meer mensen vergeten.maartend schreef op woensdag 17 december 2025 @ 14:13:
[...]
Ok, je wilt de discussie.
Ik vertrouw iig meer op mijn GPS kennis en kunsten dan op mijn (vroegere) kaart/kompas kennis en kunsten
https://nos.nl/video/2577...erd-na-twee-nachten-gered
Verdwalen komt helaas vaak voor.
Als jij dus op pad gaat op een serieuze hike en je neemt geen kaarthoes mee ivm mogelijke regenval dan ben je dus slecht voorbereid.
Ik vind een horloge absoluut het meest handig om on-track te blijven. En de kaart blijft het liefst ongebruikt in de rugzak. Het ligt er helemaal aan wat voor activiteit je onderneemt en in wat voor gebied cq jaargetijde.
---------------
Het wellicht wat ouderwets gedacht maar voor mij is het grote verschil dat je een kaart alleen door een gebruikersfout om zeep kunt helpen en een apparaatje kan dat uit zichzelf. Het zal niet voor het eerst zijn dat ik sta te vloeken omdat een stuk techniek niet doet wat het zou moeten doen. Dus daarom sowieso redundantie.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Ingebrand? Heb je het scherm op 'always on' staan? Ik heb nu een Fenix 6 pro en vandaag komt mijn nieuwe Fenix 8 amoled binnen. Denk dat ik ga kiezen voor niet 'always on'. Of is dat onhandig? Wat zijn jullie ervaringen?Megupe schreef op woensdag 17 december 2025 @ 14:24:
Ik heb over 1,5 maand mijn epix2 4 jaar in bezit. Nu begint er wel duidelijk burn-in zichtbaar te zijn , vooral als er een effen kleur wordt weergegeven.
Daarnaast begint de batterij merkbaar minder te worden, maar nog niet storend. Moet hem bij dagelijks gebruik wel vaker dan wekelijks opladen.
Dus binnenkort maar eens kijken of ik toch weer voor een nieuwe ga, op dit moment zouden dat een fenix8 amoled of een fr970 worden.
Ik vind het fijne aan mijn epix2 wel dat hij uiterlijk echt onverwoestbaar is, in grotten en bergen diverse keren muren gekust, maar geen kras te zien.
Wat is de kans dat er weer een nieuwe serie aangekondigd gaat worden?
Qua accuduur is mijn Fenix 6 pro (3 jaar en 3 maanden oud) is niet merkbaar minder. Ik gebruik 'm als dagelijks horloge en gebruik 'm zo'n 5 uur per week met GPS.
De reden dat ik voor de Fenix serie ga en niet de zeer vergelijkbare Forerunner serie is de 'robuustheid'. Dat is m.i. ook echt het enige verschil tussen bv. de Fenix 8 en de Forerunner.
De iets betere accu, iets betere waterdichtheid, ... is voor mij niet interessant verder.
Ik vind de prijs wel echt belachelijk en mijn F6pro was nog prima, maar toch zin in iets nieuws en dan ga je er maar geld aan uitgeven...
Edit: net even gekeken naar het prijsverschil tussen de Forerunner 970 en de Fenix 8. Dit is gewoon 300 euro he? (adviesprijs) Dus de robuustere behuizing is 300 euro waard? Wow...
[ Voor 5% gewijzigd door Galois op 18-12-2025 13:47 ]
Ik heb ‘always on’ uit staan op mijn Epix Gen2 vanaf het begin (september 2022). Geen enkele burn-in te zien en ik heb er geen last van dat het scherm standaard uit staat. Op het moment dat ik op mijn horloge kijk, schakelt het scherm 99 van de 100 keer gewoon in. En het scheelt behoorlijk in batterijduur.Galois schreef op donderdag 18 december 2025 @ 13:44:
Ingebrand? Heb je het scherm op 'always on' staan? Ik heb nu een Fenix 6 pro en vandaag komt mijn nieuwe Fenix 8 amoled binnen. Denk dat ik ga kiezen voor niet 'always on'. Of is dat onhandig? Wat zijn jullie ervaringen?
PC: Fractal Design North, Asus ROG strix B650E-F gaming wifi, Ryzen 7 7800X3D, INNO3D® GEFORCE® RTX™ 4080 16GB X3 DLSS 3, 32GB, Meta Quest 3, Fanatec GT DD Pro 8nm
Vivoactive zelfde verhaal.PatrickC schreef op donderdag 18 december 2025 @ 16:13:
[...]
Ik heb ‘always on’ uit staan op mijn Epix Gen2 vanaf het begin (september 2022). Geen enkele burn-in te zien en ik heb er geen last van dat het scherm standaard uit staat. Op het moment dat ik op mijn horloge kijk, schakelt het scherm 99 van de 100 keer gewoon in. En het scheelt behoorlijk in batterijduur.
https://www.ing.nl/punten/category/28671
[ Voor 5% gewijzigd door Baserk op 18-12-2025 17:25 ]
Romanes eunt domus | AITMOAFU
Galois schreef op donderdag 18 december 2025 @ 13:44:
[...]
Ingebrand? Heb je het scherm op 'always on' staan? Ik heb nu een Fenix 6 pro en vandaag komt mijn nieuwe Fenix 8 amoled binnen. Denk dat ik ga kiezen voor niet 'always on'. Of is dat onhandig? Wat zijn jullie ervaringen?
Qua accuduur is mijn Fenix 6 pro (3 jaar en 3 maanden oud) is niet merkbaar minder. Ik gebruik 'm als dagelijks horloge en gebruik 'm zo'n 5 uur per week met GPS.
De reden dat ik voor de Fenix serie ga en niet de zeer vergelijkbare Forerunner serie is de 'robuustheid'. Dat is m.i. ook echt het enige verschil tussen bv. de Fenix 8 en de Forerunner.
De iets betere accu, iets betere waterdichtheid, ... is voor mij niet interessant verder.
Ik vind de prijs wel echt belachelijk en mijn F6pro was nog prima, maar toch zin in iets nieuws en dan ga je er maar geld aan uitgeven...
Edit: net even gekeken naar het prijsverschil tussen de Forerunner 970 en de Fenix 8. Dit is gewoon 300 euro he? (adviesprijs) Dus de robuustere behuizing is 300 euro waard? Wow...
Ik heb hem ook op gesture mode staan. Werkt echt prima zoals @PatrickC ook al schrijft.PatrickC schreef op donderdag 18 december 2025 @ 16:13:
[...]
Ik heb ‘always on’ uit staan op mijn Epix Gen2 vanaf het begin (september 2022). Geen enkele burn-in te zien en ik heb er geen last van dat het scherm standaard uit staat. Op het moment dat ik op mijn horloge kijk, schakelt het scherm 99 van de 100 keer gewoon in. En het scheelt behoorlijk in batterijduur.
En het burn-in is niet heel storend, het valt op bijvoorbeeld bij een lichte kaart, dan zie je vaag wel waar normaal mijn hardloop metrics staan.
300euro voor robuustheid is inderdaad veel geld. Ik heb mijne dus al bijna 4 jaar, ik kijk het nog even aan tot er of een nieuw model is of hele mooie aanbiedingen.
If you want to be the best, you need to work with the best :)
De topoactive kaarten die je apart moet downloaden, handig dat dat via wifi kan! Nou... erg handig als je heel veel geduld hebt...
Ongeacht materiaal, een kaart kan natregenen?maartend schreef op woensdag 17 december 2025 @ 14:38:
[...]
Ongeacht materiaal. Een kaart kan wegwaaien, kleitsnat regenen of wat voor gekke zaken dan ook. Alles heeft gewoon zijn voor en tegens. Maar voor mij is een dedicated GPS/horloge gewoon de moderne kaart/kompas. Niet meer, niet minder. Maar ik wil wel af van dat eeuiwige gezeik ; als je niet met kaart/kompas loopt ben je ; niet echt, niet veilig, nep, enz, enz, enz. Wat dat is ook een beetje tendens in die wereld.
Maar ja, back on track ; GPS horloges.
Misschien als je een laffe kaart/halve folder van een gemankeerd VVV-winkeltje wenst te gebruiken.
De meeste echt geschikte wandelkaarten zijn gelamineerd/van regen-bestendig materiaal gemaakt.
'Natregenen' is voor een beetje serieuze wandelaar een non-argument. With all due respect.
Daarnaast leert/dwingt een kaart je om het omliggende terrein te lezen: hoogtelijnen, passen, 'onmogelijk steile' routes vs redelijke routes: je dwingt je hersenen om op een andere manier data/kennis tot je te nemen.
Disclaimer: ik gebruik zelf vnl. kaarten, een Garmin Inreach (vnl voor de SOS optie in 'nul mobiel bereik' terrein) , en sinds kort een Fenix 8 met kaart.
Ben daarnaast een grijsbaard die sinds scoutingtijd op jonge leeftijd, kaarten heeft leren lezen.
Ik zou wandelaars, zeker in bergachtig/onbewoond gebied echt willen aanraden om te leren met kaart+kompas te wandelen.
En dat is, imao, hetzelfde 'eeuwige gezeik' als argumentatie als: 'Je hoeft eigenlijk niks te leren/weten, want je kan alles Googlen'...
Evengoed, back on track naar horloges met GPS...
Romanes eunt domus | AITMOAFU
Waneer komt deze nou eens in de ING puntenwinkel? Daar zit ik al sinds het begin der tijden op te wachten...Baserk schreef op donderdag 18 december 2025 @ 16:22:
De Garmin Fenix 8 is weer verkrijgbaar in de ING winkel. Van de 51mm variant nog maar een paar modellen exemplaren overigens.
https://www.ing.nl/punten/category/28671
Tegen het einde der tijden…dus snelStiggy schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 17:01:
[...]
Waneer komt deze nou eens in de ING puntenwinkel? Daar zit ik al sinds het begin der tijden op te wachten...
Echt wel. De nieuwe garmin ziet er dan ook uit als de PIP-boyStiggy schreef op zondag 21 december 2025 @ 09:37:
[...]
Lol. Maar dan heeft niemand een sporthorloge met GPS meer nodig
Kan almaartend schreef op zondag 21 december 2025 @ 09:42:
[...]
Echt wel. De nieuwe garmin ziet er dan ook uit als de PIP-boy
Niet aanbevolen gezien de reviews...
[ Voor 7% gewijzigd door Jero_B op 24-12-2025 09:47 ]
Klopt. ooit geprobeerd, werd hem nietJero_B schreef op woensdag 24 december 2025 @ 09:47:
[...]
Kan alhttps://apps.garmin.com/a...89-4a0f-95cb-9bd24d02d2b0
Niet aanbevolen gezien de reviews...
Battle.net || Strava