Horloge: Garmin Epix (Gen2) Sapphire Titanium
PC: Fractal Design North, Asus ROG strix B650E-F gaming wifi, Ryzen 7 7800X3D, INNO3D® GEFORCE® RTX™ 4080 16GB X3 DLSS 3, 32GB, Meta Quest 3, Fanatec GT DD Pro 8nm
De w/w ritjes an sich zijn vast niet heel interessant om te bekijken, maar één van de meest waardevolle zaken van sport/health tracking is je totale trainingload te monitoren en de effecten te analyseren op je health metrics (en performance metrics).
Dus het maakt zeker wel sense.
Als je het serieus als training gaat beschouwen en je het echt mee wilt rekenen in je training load is het een ander verhaal, daar waren we al over uit.
Look for the signal in your life, not the noise.
Canon R6 | RF 24-70 f/2.8 L | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 | Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio
Ik zou het overigens in veel situaties wel mee rekenen met je training load. 2x 30 minuten fietsen per dag is 5 uur per week. 1 week slecht weer waarbij je met de auto gaat tov 1 week mooi weer waarbij je 5x fietst scheelt 5 uur. Dat is procentueel voor veel mensen een groot aandeel.
Geen idee, dat is een volledig losstaande usecase wat mij betreft.Requiem19 schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 14:11:
@Gonadan Hoe interfaced de Garmin 'non-activiteit tracking' dan met bijv intervals.icu bijvoorbeeld?
Twee keer een half uur fietsen per dag is geen training, dat is de minimale beweging die de gemiddeld bankaardappel in de huidige maatschappij zou moeten doen om zijn standaard gebrek aan beweging te compenseren. Ik weet dat velen op gematigde intensiteit wandelen of fietsen al als training zien, maar daarom zijn er ook zoveel problemen omtrent gezondheid en overgewicht in de maatschappij. Maar ik dwaal wat af.Ik zou het overigens in veel situaties wel mee rekenen met je training load. 2x 30 minuten fietsen per dag is 5 uur per week. 1 week slecht weer waarbij je met de auto gaat tov 1 week mooi weer waarbij je 5x fietst scheelt 5 uur. Dat is procentueel voor veel mensen een groot aandeel.
Wanneer je dat twee keer een half uur fietsen op significant hogere intensiteit gaat doen dan kan je het als training gaan zien, dan wordt het echt een meerwaarde voor je conditie. Dat zal voor het gros van de fietsers niet het geval zijn, zeker omdat de meesten niet eens een echte fiets meer hebben.
In dit geval is het dus de vraag wat @Maarten_E precies bedoelt met 'zo vlot mogelijk'. Is dat met een sportshirt aan flink door beuken en echt records proberen te pakken, of is dat de reistijd zo kort mogelijk houden maar wel zorgen dat je niet bezweet aan komt.
Het eerste is training, het tweede niet. Dus de keuze hangt er dan van af waar je precies in dat spectrum zit als je eerlijk naar jezelf bent.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Zo te zien is je perceptie van trainen nogal... 1-dimensionaal? ;-).Gonadan schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 15:51:
[...]
In dit geval is het dus de vraag wat @Maarten_E precies bedoelt met 'zo vlot mogelijk'. Is dat met een sportshirt aan flink door beuken en echt records proberen te pakken, of is dat de reistijd zo kort mogelijk houden maar wel zorgen dat je niet bezweet aan komt.
Het eerste is training, het tweede niet. Dus de keuze hangt er dan van af waar je precies in dat spectrum zit als je eerlijk naar jezelf bent.
Hoe bezweet kom jij thuis van je wielren fiets na een 4 uur Z2 ritje? Welke hartslag haal jij daarbij bijvoorbeeld?
Trainen hoeft niet hard te zijn. Dat is een beetje een ouderwets beeld van trainen. De gemiddelde fanatieke fietser heeft enorm veel uren op lage intensiteit. Ik kom regelmatig thuis met 3 uurtjes fietsen met een gemiddelde HR van 135 (max HR 200, threshold 180).
Onderstaande moet ik dan maar verwijderen van m'n Garmin. Hartslag 128 gedurende 3 uurtjes
[ Voor 17% gewijzigd door Requiem19 op 03-03-2026 16:01 ]
Probeer even te begrijpen wat ik bedoel te zeggen in plaats van één alinea eruit pikken. Ik zeg nergens dat training hard moet zijn, ik stel alleen dat er een punt komt waar je je kunt afvragen of het nog training is en of het nog waarde heeft om te tracken als activiteit.
Op zich stip je wel een interessant punt aan, want hoe zinvol is het inderdaad om bijvoorbeeld een hersteltraining te tracken? Even los van dat je waarschijnlijk het overzicht zo compleet mogelijk hebt, zou het überhaupt iets significants doen voor je prestatiewaarden?
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Wat dus ook precies de reden is dat ik de vraag stelde in de eerste plaats. Strava heeft een woon-werkfunctie (en daar schaar ik de activiteit ook onder), ook al vinden we het normaal om te fietsen en zou het het minimum moeten zijn, het is nog steeds beweging. Heeft het registreren daarvan zin in de metriek/dataset van Garmin/Strava?Gonadan schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 15:51:
Ik rijd niet balls to the walls naar mijn werk, ik probeer wel door te rijden en niet al te bezweet aan te komen. Gemiddelde hangt meestal rond de 21-22 per uur. Heeft het vastleggen van zo'n (toch intensievere) activiteit, nut in bredere zin om meer datapunten te hebben voor diagnostiek/verloop van conditie, of is het daar te kort voor.
Indien er een mogelijkheid is voor een onderschrift, dient deze getoond te worden.
Dat hangt er dus van af waarom je het zou willen vastleggen. Als beweging registreert hij het evengoed wel. Wil je het specifiek laten bijdragen aan de VO2max voor fietsen dan zal je het wel als fietsactiviteiten moeten registreren. Dan kan je een soort van progressie bijhouden.Maarten_E schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 18:33:
[...]
Wat dus ook precies de reden is dat ik de vraag stelde in de eerste plaats. Strava heeft een woon-werkfunctie (en daar schaar ik de activiteit ook onder), ook al vinden we het normaal om te fietsen en zou het het minimum moeten zijn, het is nog steeds beweging. Heeft het registreren daarvan zin in de metriek/dataset van Garmin/Strava?
Ik rijd niet balls to the walls naar mijn werk, ik probeer wel door te rijden en niet al te bezweet aan te komen. Gemiddelde hangt meestal rond de 21-22 per uur. Heeft het vastleggen van zo'n (toch intensievere) activiteit, nut in bredere zin om meer datapunten te hebben voor diagnostiek/verloop van conditie, of is het daar te kort voor.
Rijd je daarnaast ook serieus op de racefiets wat een heel andere manier van fietsen is dan vraag ik mij af of het verstandig is. Dat zal hem eerder laten doen denken dat je te veel traint bijvoorbeeld en een groei in VO2max herkent je horloge in zo'n geval ook wel aan de voortgang in de echte trainingen.
Ofwel, het hangt er van af. Wat is je totaalplaatje en wat zie jij als conditionele gegevens?
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Het blijft een beetje apartGonadan schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 10:20:
[...]
Dat is wel mijn vermoeden inderdaad. Als dat daadwerkelijk consistent zo werkt zou je daarmee het onderscheid kunnen maken.
Even snel een workoutje maken en met rondeknop erdoorheen fietsen om te testen?
[removed]
Ja klopt, het gedrag wat ik beschreef was alleen bij het nieuw toevoegen van een herhaling. Wanneer ik een herhaling aanpas blijft het gewoon zoals het was.redwing schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 21:02:
[...]
Het blijft een beetje apartAls ik de huidige workout aanpas en rust en herstel omdraai verandert er helemaal niets. Maar als ik een nieuwe workout aanmaak dan blijft bij rust de pauze staan en bij herstel verdwijnt de laatste. Precies zoals verwacht, dus het is vooral een kwestie van gelijk alles goed invullen en dan moet het goed komen.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Ok, dan doet ie bij mij nu dus precies hetzelfde, alleen dan zonder dat ik het vinkje kan zien. Ik blijf het alleen apart vinden dat ze dat er bewust uitfilteren voor sommige horloges. Maar bedankt voor het meekijken, nu weet ik iig hoe ik het gewenste gedrag kan krijgenGonadan schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 21:10:
[...]
Ja klopt, het gedrag wat ik beschreef was alleen bij het nieuw toevoegen van een herhaling. Wanneer ik een herhaling aanpas blijft het gewoon zoals het was.
[removed]
Geen probleem.redwing schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 21:14:
[...]
Ok, dan doet ie bij mij nu dus precies hetzelfde, alleen dan zonder dat ik het vinkje kan zien. Ik blijf het alleen apart vinden dat ze dat er bewust uitfilteren voor sommige horloges. Maar bedankt voor het meekijken, nu weet ik iig hoe ik het gewenste gedrag kan krijgen
En het is wel wat vaag inderdaad. Je kunt nu bijna in de handleiding zetten dat je bij rust na elke werkronde rust krijgt en bij herstel alleen tussen de werktijden. En dan heb je gewoon dezelfde functionaliteit als wat je niet mag zien.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Yup, waarbij dat vinkje dus ook een tijdje wel zichtbaar is geweest, maar die hebben ze er toen na een tijdje uitgesloopt. Het is dus echt een bewuste keuze geweest om dat vinkje weg te halen voor sommige horloges.Gonadan schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 21:19:
[...]
Geen probleem.![]()
En het is wel wat vaag inderdaad. Je kunt nu bijna in de handleiding zetten dat je bij rust na elke werkronde rust krijgt en bij herstel alleen tussen de werktijden. En dan heb je gewoon dezelfde functionaliteit als wat je niet mag zien.
[removed]
Eerst al met update in januari firmware op de Horloge nu werkt de h10 slecht
En nu ook met de flow.polar.com dat je je hartslag verloop niet meer zie
Ik heb trouwens een grit x2 pro titanium
[ Voor 9% gewijzigd door Davem3 op 03-03-2026 21:27 ]
Wat mij betreft is het kinderachtig. Ik snap heel goed dat je een bepaalde onderscheidende functionaliteiten alleen in duurdere series wilt stoppen, je moet toch iets van een upgrade pad creëren. Maar op deze manier voor zoiets? Meh.redwing schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 21:25:
[...]
Yup, waarbij dat vinkje dus ook een tijdje wel zichtbaar is geweest, maar die hebben ze er toen na een tijdje uitgesloopt. Het is dus echt een bewuste keuze geweest om dat vinkje weg te halen voor sommige horloges.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Je kunt dat soort ritjes zien als een soort van hersteltrainingen, dus in mijn optiek wel nuttig om op te nemen in Garmin/Strava. Doe je met herstelloopjes ook.Maarten_E schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 18:33:
[...]
Wat dus ook precies de reden is dat ik de vraag stelde in de eerste plaats. Strava heeft een woon-werkfunctie (en daar schaar ik de activiteit ook onder), ook al vinden we het normaal om te fietsen en zou het het minimum moeten zijn, het is nog steeds beweging. Heeft het registreren daarvan zin in de metriek/dataset van Garmin/Strava?
Bij een collega met een Garmin zag ik dat het daar wel kan, maar om daarvoor nou te switchen.......
Deze moet je zelf maken staat zo niet standaard er inLen020 schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 16:17:
voor de polar gebruikers hier' in polar flow zoek ik mij een ongeluk om een fatsoenlijke interval te plannen. Bijv een Yassoo waarin je 800Meter met snelheid X moet lopen; behalve dan je tempozones is de mogelijkheid er niet of kijk ik ergens finaal overheen? en zou dit met trainingpeaks wel kunnen ?
Bij een collega met een Garmin zag ik dat het daar wel kan, maar om daarvoor nou te switchen.......
Situatie:Davem3 schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 21:26:
Zijn er meer mensen die nu problemen hebben met polar
Eerst al met update in januari firmware op de Horloge nu werkt de h10 slecht
En nu ook met de flow.polar.com dat je je hartslag verloop niet meer zie
Ik heb trouwens een grit x2 pro titanium
- H10 connecteert met en in die volgorde:
--> Samsung S22 voor Start2Run
--> Polar Pacer Pro voor Polar en Strava gedeelte
- Shokz Openrun connecteert met S22 voor Spotify
Ik heb hetzelfde voor met mijn bluetoothconnectie Polar H10 - Samsung S22.
Sinds kort - ik denk sinds vorige week - connecteert de band niet meer direct met mijn S22 en moet ik dus een kwartier bijrekenen om alles geconnecteerd te krijgen, vooraleer ik aan mijn loopje kan beginnen. Smartphone herstarten is dan de oplossing.
Nadien connecteert hij wel met mijn Polar Pacer Pro. Maar ik moet het omgekeerde dus eens testen want bij jou gaat het over de watch.
Enne, er is een update van de firmware beschikbaar voor de H10, weliswaar voor andere issues: https://support.polar.com...ar-h10-42-firmware-update
...en zo belanden we bij de accessoires en niet meer de sporthorloge-topic
[ Voor 3% gewijzigd door PandoraBoy op 06-03-2026 09:15 . Reden: Opmaak ]
Is daar ook een topic van kan hem niet vindenPandoraBoy schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 09:10:
[...]
Situatie:
- H10 connecteert met en in die volgorde:
--> Samsung S22 voor Start2Run
--> Polar Pacer Pro voor Polar en Strava gedeelte
- Shokz Openrun connecteert met S22 voor Spotify
Ik heb hetzelfde voor met mijn bluetoothconnectie Polar H10 - Samsung S22.
Sinds kort - ik denk sinds vorige week - connecteert de band niet meer direct met mijn S22 en moet ik dus een kwartier bijrekenen om alles geconnecteerd te krijgen, vooraleer ik aan mijn loopje kan beginnen. Smartphone herstarten is dan de oplossing.
Nadien connecteert hij wel met mijn Polar Pacer Pro. Maar ik moet het omgekeerde dus eens testen want bij jou gaat het over de watch.
Enne, er is een update van de firmware beschikbaar voor de H10, weliswaar voor andere issues: https://support.polar.com...ar-h10-42-firmware-update
...en zo belanden we bij de accessoires en niet meer de sporthorloge-topic
Weet wel dat ik denk dit jaar een overstap maak naar de garmin fenix 9 als die uit komt
Want ben wel wat klaar met polar dat het ieder keer gedonder is met een update
Een aantal bakken boeken en dingen (lichter dan 15kg) los gemeten en uiteindelijk alles op elkaar gestapeld op de weegschalen. Nog een hele uitdaging aangezien ze soms heel snel het gewicht 'vastzetten'.
Hoe dan ook,:
Alle keukenweegschaal dingen los opgeteld: 54.3kg
Xiaomi: 54,25kg
Medisana 53.8kg
B8010: 54.1kg
Met de losse bakken met gewicht van rond de 14kg zat de xiaomi er ook steeds op zo'n 50 gram bij. De andere 2 scheelden steeds 1 a 2 ons.
Oftewel, het lijkt er toch op dat de Xiaomi het nauwkeurigst is helaas want dat betekent dat ik altijd een halve kilo zwaarder ben geweest dan ik heb beweerd
Just in case, mochten anderen ook geinteresseerd zijn..,.
Garmin FR 965 gebruiker hier. Erg tevreden, maar ik krijg Livetrack maar niet gekoppeld aan mijn vrouw zijn mail adres. Atthans,eigenlijk lukt er heel veel, echter positiedoorgeven niet
Ik start een activiteit en horloge zegt een Live track te starten
Partner krijgt e-mail met een link
Opent link, maar komt ergens in Kansas city uit.. Meld " Geen locatiegegevens" Geen locatie van mij.
Ook als ze scrolt naar Europa, komt er geen Track en Trace positie te voorschijn
Terwijl mijn horloge gewoon Live track blijft aangeven .. ?
We hebben Horloge al opnieuw gestart, verschillende hardloop activitetien gekozen (training programma en een gewone run gestart), maar niets lijkt te helpen.
Heeft iemand tips ?
Nadat je de activiteit activeert, wacht je dan totdat je een GPX fix hebt voordat je de timer van je activiteit start? Ik meen me te herinneren dat als je dat niet doet dat de livetrack dan niet werkt.Arebij schreef op maandag 9 maart 2026 @ 16:14:
Hi,
Garmin FR 965 gebruiker hier. Erg tevreden, maar ik krijg Livetrack maar niet gekoppeld aan mijn vrouw zijn mail adres. Atthans,eigenlijk lukt er heel veel, echter positiedoorgeven niet
Ik start een activiteit en horloge zegt een Live track te starten
Partner krijgt e-mail met een link
Opent link, maar komt ergens in Kansas city uit.. Meld " Geen locatiegegevens" Geen locatie van mij.
Ook als ze scrolt naar Europa, komt er geen Track en Trace positie te voorschijn
Terwijl mijn horloge gewoon Live track blijft aangeven .. ?
We hebben Horloge al opnieuw gestart, verschillende hardloop activitetien gekozen (training programma en een gewone run gestart), maar niets lijkt te helpen.
Heeft iemand tips ?
Edit; en heeft Connect rechten voor locatiegegevens op je telefoon?
[ Voor 21% gewijzigd door Sherlock op 09-03-2026 16:28 ]
And if you don't expect too much from me, you might not be let down.
Hi,Sherlock schreef op maandag 9 maart 2026 @ 16:27:
Domme vraag hopelijk; maar is je telefoon wel gewoon 'in de buurt' van je horloge? Die heb je natuurlijk nodig voor je dataverbinding.
Edit; en heeft Connect rechten voor locatiegegevens op je telefoon?
Geen domme vraag, mijn telefoon heb ik niet bij mij tijdens het hardlopen. Ik ging er vanuit dat het horloge de T&T data door zou sturen, maar dat is niet zo ?
Rechten zijn inderdaad toegewezen aan Garmin
[ Voor 4% gewijzigd door Arebij op 09-03-2026 16:45 ]
Klopt, ik wacht tot hij verbinding heeft (bovenin horloge de melding) en start dan pas de activiteitHathi schreef op maandag 9 maart 2026 @ 16:25:
[...]
Nadat je de activiteit activeert, wacht je dan totdat je een GPX fix hebt voordat je de timer van je activiteit start? Ik meen me te herinneren dat als je dat niet doet dat de livetrack dan niet werkt.
Hoe dan? De Forerunner kan alleen de gegevens alleen via WiFi of Bluetooth doorgeven, en zo'n groot bereik heeft dat nu ook weer niet...Arebij schreef op maandag 9 maart 2026 @ 16:43:
Geen domme vraag, mijn telefoon heb ik niet bij mij tijdens het hardlopen. Ik ging er vanuit dat het horloge de T&T data door zou sturen, maar dat is niet zo ?
Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 | Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio
Ja dat is achteraf. Dat is niet helemaal het idee van livetrack he. Dan wil je dat iemand je live kan volgen om te zien waar je op dat moment uithangt.Juancho schreef op maandag 9 maart 2026 @ 18:28:
Als je thuis komt en je garmin weer contact heeft met je telefoon wordt je data gewoon gesynct. Snap het issue niet.
Maar dan heb je dus wel een data verbinding nodig en een FR965 heeft die alleen als de telefoon in de buurt is via Bluetooth (strikt genomen ook via WiFi, maar dat werkt niet voor livetrack). Met een FR945LTE of Fenix 8 Pro heb je wel onderweg een data verbinding voor livetrack zonder telefoon.
https://support.garmin.com/en-US/?faq=HbqxxbiBGA3mDhlLX4GUw8
[ Voor 18% gewijzigd door Juancho op 09-03-2026 18:37 ]
Het GPS toestel stuurt gewoon coördinaten door naar de smartphone, de rest draait op de servers van Garmin.
Ik gebruik het al sinds de Edge 810 (2013?), maar ik heb altijd mijn smartphone bij als ik ga/ging fietsen.
Nope, 945LTE werkt alleen via abo op Garmin en 8 Pro heeft helemaal geen data verbinding (anders dan Wifi en BT)Hathi schreef op maandag 9 maart 2026 @ 18:34:
[...]
.... Met een FR945LTE of Fenix 8 Pro heb je wel onderweg een data verbinding voor livetrack zonder telefoon.
Toch wel hoor... Heb je wel een (duur) inReach abonnement nodig.Frenz64 schreef op maandag 9 maart 2026 @ 19:14:
8 Pro heeft helemaal geen data verbinding (anders dan Wifi en BT)
https://www.suunto.com/en...l-2-anniversary-gift-box/
Dat ziet er zo geweldig uit, dat ik dit vanmorgen de dag van release meteen besteld heb, pakket komt morgen binnen dus dacht ga naast de paar korte filmpjes die ik al had bekeken eens een uitgebreide review kijken.. Blijkt de Vertical 2 geen native spotify te ondersteunen
Misschien ben ik te gewend aan Garmin maar had echt niet verwacht dat er nog sporthorloges in het hogere segment werden gemaakt zonder muziek functie..
Heel erg jammer want dit is echt een no go voor mij en ga dan ook het pakket direct terug sturen.
Dit was inderdaad het “probleem”. Met telefoon bij mij doet ie het welJaVaWa schreef op maandag 9 maart 2026 @ 16:49:
[...]
Hoe dan? De Forerunner kan alleen de gegevens alleen via WiFi of Bluetooth doorgeven, en zo'n groot bereik heeft dat nu ook weer niet...
Gevalletje “beweeg u muis naar de rechter bovenhoek”… 😉
Wilde zeker niet mijn Tactix gaan omruilen, Het is idd een geweldig horloge. Wilde de Suunto er een soort van naast gebruiken om te kijken hoe het bij de concurrent is. En die special edition leek mij een goed moment om dat te gaan bekijkenHathi schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 18:26:
Wat is hetgeen in die Suunto wat je dan zo ontzettend aansprak dat je hem direct besteld hebt? De Tactix 8 is in mijn ogen al best wel een ultiem horloge (alleen de LTE/inreach functies van de Fenix 8 Pro missen eigenlijk) dat ik het wel bijzonder vind dat je die zo direct wilde gaan omruilen voor die Suunto. Puur het design wat je aanspreekt?
Heb voor mijn Tactix €1500 betaald en de vertical 2 kost bijna de helft met zo op het eerste gezicht best wel vergelijkbare features, was benieuwd wat ik bij de Vertical 2 in dagelijks gebruik zou missen maar het niet kunnen afspelen van muziek maakt het voor mij een onbruikbaar horloge, ik sport namelijk altijd zonder telefoon.
Ja (offline) Spotify is voor zover ik weet nog steeds maar enkel beschikbaar op Garmin, Apple Watch en WearOS, wel jammer.schumi1986 schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 21:13:
[...]
...
Heb voor mijn Tactix €1500 betaald en de vertical 2 kost bijna de helft met zo op het eerste gezicht best wel vergelijkbare features, was benieuwd wat ik bij de Vertical 2 in dagelijks gebruik zou missen maar het niet kunnen afspelen van muziek maakt het voor mij een onbruikbaar horloge, ik sport namelijk altijd zonder telefoon.
'k Draag nu tijdens het hardlopen aan de ene pols een Garmin Fenix 5+ en aan de andere een Samsung Galaxy Watch Ultra. Beiden ondersteunen Spotify, en was de bedoeling om de Garmin volledig te vervangen door de Samsung (vooral omdat deze laatste 4G heeft). Echter snel moeten vaststellen dat Garmin qua metrics, integratie en gebruiksgemak toch nog een klasse apart is bij het sporten.
Ik heb nu een paar dagen de Suunto Vertical 2 in bezit. Je kunt er geen muziek naartoe kopieren, maar wel de muziekapps van je telefoon bedienen op je horloge. Heb geen Spotify, maar wat ik zo lees zou dit wel moeten werken.schumi1986 schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 17:58:
In een heel ver verleden ooit een Suunto horloge gedragen, daarna voornamelijk Garmin, draag nu al een tijdje de Tactix 8 en ben daar zeer tevreden mee. Onlangs zag ik echter een filmpje van de Suunto Vertical 2 Limited edition
https://www.suunto.com/en...l-2-anniversary-gift-box/
Dat ziet er zo geweldig uit, dat ik dit vanmorgen de dag van release meteen besteld heb, pakket komt morgen binnen dus dacht ga naast de paar korte filmpjes die ik al had bekeken eens een uitgebreide review kijken.. Blijkt de Vertical 2 geen native spotify te ondersteunen
Misschien ben ik te gewend aan Garmin maar had echt niet verwacht dat er nog sporthorloges in het hogere segment werden gemaakt zonder muziek functie..
Heel erg jammer want dit is echt een no go voor mij en ga dan ook het pakket direct terug sturen.
Dus die Suunto kost de helft en je mist eigenlijk maar één ding? Klinkt als een goede dealschumi1986 schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 21:13:
[...]
Als die ene feature is wat je echt dagelijks gebruikt snap ik je reactie overigens wel.
Zou voor mij een dikke nogo zijn omdat je dan niet zonder telefoon op pad kan maar wel Spotify kan luisteren. Eigenlijk onbegrijpelijk dat een nieuw toestel geen offline muziek luisteren ondersteunt. Dan loop je echt hopeloos achter.EXCalibur_EeK schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 10:24:
[...]
Ik heb nu een paar dagen de Suunto Vertical 2 in bezit. Je kunt er geen muziek naartoe kopieren, maar wel de muziekapps van je telefoon bedienen op je horloge. Heb geen Spotify, maar wat ik zo lees zou dit wel moeten werken.
[ Voor 5% gewijzigd door Xerox op 12-03-2026 11:24 ]
PSN: Redrafted
Beetje overdreven, voor de €750 die je uitspaart kan je een hele hele chique mp3 speler met hele hele goede oortjes aanschaffen. Vergeet niet dat je all offline muziek moet syncen naar je horloge, dat gaat ook niet vanzelf.Juancho schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 11:11:
[...]
Zou voor mij een dikke nogo zijn omdat je dan niet zonder telefoon op pad kan maar wel Spotify kan luisteren. Eigenlijk onbegrijpelijk dat een nieuw toestel geen offline muziek luisteren ondersteunt. Dan loop je echt hopeloos achter.
Waarom is dat overdreven voor een sporthorloge? Er zijn heel veel hardlopers bijv. die zo minimaal mogelijk spullen willen mee slepen. Offline muziek luisteren is dan gewoon een must op een watch en gelukkig bieden ook vrijwel alle sporthorloges dat wel. Ik ken jouw ervaringen met syncen niet maar dat is echt seconden werk en kan je zelfs automatisch instellen. Mijn garmin bijv. synct mijn offline Spotify playlist altijd als ik de watch af doe. En anders is het 1 knop klikken en na een seconde of 10 is de lijst geupdate als er nieuwe tracks in staan.Frenz64 schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 11:35:
[...]
Beetje overdreven, voor de €750 die je uitspaart kan je een hele hele chique mp3 speler met hele hele goede oortjes aanschaffen. Vergeet niet dat je all offline muziek moet syncen naar je horloge, dat gaat ook niet vanzelf.
Wat ik al zei, het is voor mij en volgens mij velen een dikke NOGO als dat niet mogelijk. Zie ook de persoon die de watch graag wilde, erachter kwam dat dit niet kon en de watch direct retour gaat sturen. Ik vind dat heel begrijpelijk en dus vreemd van een moderne nieuwe watch dat die optie er niet eens op zit.
Verder snap ik best dat het voor de kleinere spelers als Suunto, Polar, Coros etc. lastig is om een samenwerking met Spotify aan te gaan. Garmin was volgens mij zelfs de allereerste die dit in een horloge voor elkaar had gekregen bij Spotify. Daarna volgden Google en Apple. Alle drie erg grote bedrijven op het gebied van wearables (of de software daarvan), dus daar gaat Spotify graag de samenwerking mee aan en energie in investeren omdat veel klanten daar belang bij hebben. Het marktaandeel van de andere merken is vele malen kleiner, dus dat is voor Spotify veel minder interessant.
[ Voor 48% gewijzigd door Hathi op 12-03-2026 11:45 ]
Tja, heb altijd mijn telefoon bij voor de foto's en veiligheid, dus voor mij geen dealbreaker.Juancho schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 11:38:
[...]
Wat ik al zei, het is voor mij en volgens mij velen een dikke NOGO als dat niet mogelijk.
En ach, het is een leuke optie en in elk geval beter dan die optie om voetbaluitslagen te zien
Running is nothing more than a series of arguments between the part of your brain that wants to stop and the part that wants to keep going.
Ongetwijfeld, ik zeg ook dat alle hardlopers muziek luisteren. Ik denk wel dat je als merk een flinke doelgroep gaat missen zonder offline muziek afspelen mogelijk te maken. Maargoed, wellicht willen ze het wel maar kunnen ze geen deal maken met Spotify. Geen idee.ElPaco schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 13:20:
Als die-hard geen-muziek-luisteraar tijdens het hardlopen zou het niet kunnen afspelen van muziek dus nooit een dealbreak zijn voor mij. Die mensen zijn er ook genoeg
Overigens neem ik mijn telefoon ook wel eens mee, maar dan puur op de langere runs en/of in onbekend gebied. Voor een noodgeval of de route in de gaten houden. Muziek gaat altijd via de watch over mijn oortjes.
[ Voor 6% gewijzigd door Juancho op 12-03-2026 13:41 ]
Denk dat de focus van dit horloge meer ligt op o.a. bijvoorbeeld multiday hikes, ultramarathons, lange batterijduur met gps aan en offline maps. Dus echt puur als sporthorloge en niet zozeer om muziek mee te beluisteren of contactloos te gaan betalen.Juancho schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 11:11:
[...]
Zou voor mij een dikke nogo zijn omdat je dan niet zonder telefoon op pad kan maar wel Spotify kan luisteren. Eigenlijk onbegrijpelijk dat een nieuw toestel geen offline muziek luisteren ondersteunt. Dan loop je echt hopeloos achter.
Ze hebben laatst wel een grote update gedaan waardoor het horloge meer functionaliteiten heeft gekregen. Mss staat dit nog op hun roadmap. Voor mij zelf niet belangrijk, maar kan me voorstellen dat mensen dit een fijne functie vinden.
Hoogstwaarschijnlijk is de deal wel te maken, maar het is de vraag wat dat doet met de prijs van een individueel horloge. Ik heb geen idee hoe zo'n deal werkt en of je dan een vaste component hebt en een licentie per apparaat, of dat je ook nog ontwikkelkosten moet betalen. Zou me niets verbazen als daar een complex verhaal achter zit.Juancho schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 13:41:
[...]
Ongetwijfeld, ik zeg ook dat alle hardlopers muziek luisteren. Ik denk wel dat je als merk een flinke doelgroep gaat missen zonder offline muziek afspelen mogelijk te maken. Maargoed, wellicht willen ze het wel maar kunnen ze geen deal maken met Spotify. Geen idee.
En dan kom je op het punt van hoeveel horloges verkoopt de fabrikant die daarvoor in aanmerking zouden komen, hoeveel stijgen die in prijs en zijn ze dan nog interessant voor de beoogde doelgroep.
Ik ben het helemaal met je eens dat je er als fabrikant eigenlijk niet meer mee weg komt om het helemaal niet te ondersteunen, maar het kan ook zomaar een heel bewuste keuze zijn om een specifieke doelgroep te bedienen.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Betekent dus ook dat je ook oudere berichten terug kan lezen (voorheen kon je een bericht niet meer teruglezen als je de notificatie gewist had) en ook via iOS kan reageren op WhatsApp berichten.
Afbeeldingen werken dan weer niet via deze app.
Niet te vinden in de Garmin Store met mijn FR265....Hathi schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 14:09:
De Garmin sporthorloges worden stapje voor stapje steeds meer een smartwatch, WhatsApp is nu beschikbaar als Connect IQ app: https://apps.garmin.com/n...e0-49b7-9ed5-8851d5f648cc
Betekent dus ook dat je ook oudere berichten terug kan lezen (voorheen kon je een bericht niet meer teruglezen als je de notificatie gewist had) en ook via iOS kan reageren op WhatsApp berichten.
Afbeeldingen werken dan weer niet via deze app.
Edit: even die link geopend via mobiel, maar idd, FR265 is niet compatibel voor de Whatsapp app
Lachwekkend gewoon.
[ Voor 9% gewijzigd door Juancho op 17-03-2026 14:25 ]
Ik verwacht nog maar bar weinig van nieuwe functionaliteiten of updates, zowel van Garmin zelf als 3rd party aanbieders.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
De Garmin Forerunner 265 is uitgebracht op 6 maart 2023...dan vind ik het wel erg karig dat een simpele Whatsapp app niet eens kan draaien op dat ding.Gonadan schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 14:30:
Tja, het oude platform hè, daar doet men het niet meer voor. Mijn F7pro staat ook net aan de verkeerde kant van de streep.
Ik verwacht nog maar bar weinig van nieuwe functionaliteiten of updates, zowel van Garmin zelf als 3rd party aanbieders.
Yup, hier ook een 7 pro, gelukkig kan ie al alles wat ik van m wil en is WhatsApp als notificatie goed genoeg. Alsnog zuur dat Garmin zo hard segregeert maar dat krijg je wanneer gebruikers vaker upgraden naar een nieuw model.Gonadan schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 14:30:
Tja, het oude platform hè, daar doet men het niet meer voor. Mijn F7pro staat ook net aan de verkeerde kant van de streep.
Hopelijk blijven ze dat ook doen, ik heb deze van marktplaats en hoop een toekomstige upgrade over X jaar daar ook vandaan te kunnen halen
Maargoed, blijkbaar zijn mijn verwachtingen van Garmin te hoog. De huidige FR265 is dan ook mijn allereerste Garmin ooit en aangezien ik die eind mei 2024 gekocht heb zal ik dat nu wel vaker zien dan. Geen of weinig updates/support meer.
Op mij 965 (zelfde generatie) komen WhatsApps al tijden toe, en kan ik default mssg antwoorden (zonder iets extras te installeren)Juancho schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 14:22:
[...]
Niet te vinden in de Garmin Store met mijn FR265....
Edit: even die link geopend via mobiel, maar idd, FR265 is niet compatibel voor de Whatsapp app![]()
![]()
![]()
Lachwekkend gewoon.
:strip_exif()/f/image/47xhHIKOPQ4Zk0bSLnv1H2lW.jpg?f=fotoalbum_large)
En meer heb ik op mijn watch niet nodig.Juancho schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 16:28:
@PaulC dat kan mijn FR265 ook hoor. Dat volstaat ook voor mij wel zoals gezegd.
En als ik zie dat het dringend is zal ik wel terugbellen.
En als het super dringend is dan moeten ze 112 bellen
Je doet alsof het de schuld is van Garmin, maar Meta maakt die app; niet Garmin...Bundin schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 15:20:
Alsnog zuur dat Garmin zo hard segregeert maar dat krijg je wanneer gebruikers vaker upgraden naar een nieuw model.
Ontgrendel whatsapp op je telefoon om je bericht te kunnen zien….
Daag……
Ik hoef niet meer dan een standaard pop-up en kort berichtje lezen.
Het openen van de app op m’n horloge is een extra vertragende handeling
Garmin heeft een nieuwe codebase / firmware branch uitgerold voor de Fenix 8 en modellen die hetzelfde jaar uitgekomen zijn. De modellen van het jaar ervoor en eerder, zoals de Fenix 7 (Pro) en Epix Gen 2 vallen buiten de boot en hebben dus een legacy firmware/OS. Het lijkt echter zo te zijn dat qua features ook softwarematige blokkades worden opgeworpen door Garmin. Zie voor een voorbeeld dit reddit draadje.JaVaWa schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 17:07:
[...]
Je doet alsof het de schuld is van Garmin, maar Meta maakt die app; niet Garmin...
Uitgaand van een gebrek aan compatibiliteit tussen oude en nieuwe versies is het logisch dat deze app (op dit moment) dus niet werkt op de oudere modellen, maar wel vrij breed uitgerold wordt op nieuwe modellen van heel verschillende series. Dat ligt aan Meta die maar 1 versie maakt, of aan Garmin die een voormalig flagship model van toen nog geen 2 jaar oud niet mee heeft genomen naar het nieuwe platform.
Effectief is de Fenix 7 Pro / Epix/Enduro 2 serie na 1.5 jaar in 'fixes only' geschoten, iets wat van bijvoorbeeld telefoonfabrikanten al jaren totaal niet meer geaccepteerd wordt.
Dus ja, je hebt gelijk, Meta kan dit oplossen. Maar ik vind dat Garmin hier het probleem heeft veroorzaakt door een kunstmatige scheiding aan te brengen want omzet. En dat kunnen / mogen ze natuurlijk doen, maar fraai vind ik het niet.
[ Voor 8% gewijzigd door Bundin op 17-03-2026 17:26 ]
Het Reddit draadje gaat volgens mij met name over de features in de software van de toestellen zelf, dat is wel iets wat Garmin alleen in de hand heeft.
[ Voor 26% gewijzigd door Hathi op 17-03-2026 17:30 ]
Dat is natuurlijk maar deels waar. De nuance in het verhaal is de sdk versie (system 8 sdk) deze is binnen de Fenix reeks enkel op de F8. Deze ondersteund 16 MB geheugen voor apps. De F7 slechts 768 KB... De F6 nog minder.JaVaWa schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 17:07:
[...]
Je doet alsof het de schuld is van Garmin, maar Meta maakt die app; niet Garmin...
Ik weet niet precies hoe het zit, maar ik neem aan dat hier ook hardware beperkingen meespelen.
De sprong naar versie 8 is gewoon heel groot met veel meer mogelijkheden voor de iq apps.
Dus het is voor meta waarschijnlijk niet te doen om de volledige WhatsApp app in system 7 sdk en lager te bouwen (te weinig geheugen beschikbaar).
Het is voor Garmin waarschijnlijk niet te doen om alle watches van de afgelopen 3 jaar te updaten naar v8 (hardware beperkingen EN te hoge kosten)
Ik rij verder een Polestar 2 met Android als native ingebakken besturingssysteem (niet te verwarren met Android Auto dus!). En wat denk je? De ingebakken Spotify app is daar ook een drama. Simpele functies als sorteren zitten er niet eens op, zoek resultaten geven veel minder terug als op de laptop versie.
Handig als je wekelijks geupdate playlistst volgt of zelf onderhoudt. Je ziet altijd je oudste nummers bovenaan. Erg logisch!
[ Voor 10% gewijzigd door Juancho op 17-03-2026 17:52 ]
Whatsapp werkt ook niet op de koning van de smartwatches: Apple Watch.. dus wees blij dat je geen telefoon nodig hebt om berichten te kunnen lezen. Bij de Apple Watch heb je de iPhone nodig! Ik heb het ook gemerkt tijdens mijn eerste wandelingen met de FR970 dat ik WA berichten binnen kreeg en zelfs kon reageren op de smartwatch..Juancho schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 17:51:
Een klein zijstapje maar ik zie dit helaas wel vaker bij app ontwikkelaars. Neem nou Spotify. Ook een grote speler maar hun apps zijn zo enorm verschillend. Ik vind de Spotify app op de Garmin echt volledig gestript. Het is werkbaar, maar in niks te vergelijken met de app op je mobiel/tablet/computer. Nou kan ik dat op een watch nog enigszins begrijpen, maar WearOS heeft dan wel weer een meer aangeklede versie.
Ik rij verder een Polestar 2 met Android als native ingebakken besturingssysteem (niet te verwarren met Android Auto dus!). En wat denk je? De ingebakken Spotify app is daar ook een drama. Simpele functies als sorteren zitten er niet eens op, zoek resultaten geven veel minder terug als op de laptop versie.
Handig als je wekelijks geupdate playlistst volgt of zelf onderhoudt. Je ziet altijd je oudste nummers bovenaan. Erg logisch!![]()
![]()
. Er is helaas soms geen touw aan vast te knopen van die dev teams allemaal aan het doen zijn en vooral met welk idee/intentie.
Maar als ik aan sporten ben, gaat de smartphone in 'do not disturb' modus, enkel de kinderen, vrouw en ouders geraken er nog door.. Niks zo irritant als continue gestoord worden door dat geneuzel in Whatsapp.
Ik heb altijd de smartphone bij, maar kan mij inbeelden dat je bij het lopen liefst zonder wilt.. maar zo lang duurt het niet zo'n loopje. Ik wandel makkelijk 5 à 6 uur en als ga fietsen is het ook altijd voor meer dan 3u... Als ik moet navigeren dan kan ik zonder smartphone niks beginnen, live tracking is ook via de smartphone.. Op dat uurtje dat je gaat lopen ga je niet zoveel missen...
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Jup, wel voor mijn FR265 iig....Gonadan schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 19:14:
@Juancho heeft Spotify ook echt een app voor Garmin? Dat wist ik niet eens.
Bekijk deze app in de Garmin Connect IQ Store https://apps.garmin.com/n...43-4cbb-b4c7-03583a7cb66b
Wat ik al zei, een hele uitgeklede versie:
[ Voor 37% gewijzigd door Juancho op 17-03-2026 19:21 ]
Maar dat ziet er op het eerste gezicht net zo uit als de standaard Spotify integratie van Garmin zelf. Wat voegt deze app dan toe?Juancho schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 19:17:
[...]
Jup, wel voor mijn FR265 iig....
Bekijk deze app in de Garmin Connect IQ Store https://apps.garmin.com/n...43-4cbb-b4c7-03583a7cb66b
Wat ik al zei, een hele uitgeklede versie:
[Afbeelding]
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Ja, al jarenGonadan schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 19:14:
@Juancho heeft Spotify ook echt een app voor Garmin? Dat wist ik niet eens.
En ja, die app is erg basic. Maar je kan meerdere playlists synchroniseren en dat vind ik voor hardlopen voldoende.
[ Voor 22% gewijzigd door XWB op 17-03-2026 20:05 ]
Wat bedoel je hier mee? Want wat is dan de standaard integratie van Garmin met Spotify? Je moet toch sowieso de app downloaden voor je Spotify kan gebruiken?Gonadan schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 20:01:
[...]
Maar dat ziet er op het eerste gezicht net zo uit als de standaard Spotify integratie van Garmin zelf. Wat voegt deze app dan toe?
[ Voor 19% gewijzigd door Juancho op 17-03-2026 20:10 ]
Ik zou het even afwachten, soms wordt ondersteuning voor horloges uitgebreid met toekomstige updates van de app.Juancho schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 14:22:
[...]
Niet te vinden in de Garmin Store met mijn FR265....
Edit: even die link geopend via mobiel, maar idd, FR265 is niet compatibel voor de Whatsapp app![]()
![]()
![]()
Lachwekkend gewoon.
Ik had het over de muziek provider die je kunt kiezen in je horloge. Die gebruik ik al jaren maar heb geen losse Spotify app.Juancho schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 20:08:
[...]
Wat bedoel je hier mee? Want wat is dan de standaard integratie van Garmin met Spotify? Je moet toch sowieso de app downloaden voor je Spotify kan gebruiken?
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Ik wil mijn horloge updaten (zijn div updates voor ) en sluit hem aan via de USB kabel op mijn PC ...
Ik hoor om de paar seconden een piepje (van een pop up venster wat ik niet te zijn krijg vermoed ik ) om iets te bevestigen zodat Garmin Express hem kan vinden ... maar ik zie dat venster dus niet en kan dus niks bevestigen... grrr en dus niet updaten ....
en Ja notificatie van USB staan aan in settings van Windows..
Mis ik iets.....
Ah ok dan kan het best zijn dat ik die gebruik dus. Ik zie ook nergens een losse Spotify app terwijl ik die blijkbaar wel geïnstalleerd heb.Gonadan schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 20:13:
[...]
Ik had het over de muziek provider die je kunt kiezen in je horloge. Die gebruik ik al jaren maar heb geen losse Spotify app.
[ Voor 32% gewijzigd door Juancho op 17-03-2026 20:52 ]
Denk dat we dan gewoon hetzelfde bedoelen, spraakverwarring zeg maar.Juancho schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 20:49:
[...]
Ah ok dan kan het best zijn dat ik die gebruik dus. Ik zie ook nergens een losse Spotify app terwijl ik die blijkbaar wel geïnstalleerd heb.
[Afbeelding]
Maar die is inderdaad niet uitgebreid. Het is echter ook niet meer dan een plug-in voor de standaard mediaspeler van je horloge waardoor je toevallig Spotify content lokaal kunt cachen zodat je dat af kunt spelen.
Het is de Garmin speler die zo simpel is, de Spotify app is niet meer dan een stukje verbinding met Spotify op te kunnen selecteren en updaten van je playlists.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Ja ik dacht al, zit een beetje vreemd in elkaar maar blijkbaar heeft Garmin een eigen player en via die widget kan je weer Spotify selecteren als bron en dan moet je dus de app downloaden om te koppelen. Als ik het goed heb werkt het zo met elkaarGonadan schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 21:45:
[...]
Denk dat we dan gewoon hetzelfde bedoelen, spraakverwarring zeg maar.![]()
Maar die is inderdaad niet uitgebreid. Het is echter ook niet meer dan een plug-in voor de standaard mediaspeler van je horloge waardoor je toevallig Spotify content lokaal kunt cachen zodat je dat af kunt spelen.
Het is de Garmin speler die zo simpel is, de Spotify app is niet meer dan een stukje verbinding met Spotify op te kunnen selecteren en updaten van je playlists.
Opzich werkt dat prima hoor, ik heb opzich ook niet direct meer nodig omdat ik met hardlopen tot de boel bedien via mijn oortjes. Maar zou je wel wat meer via je watch willen bedienen is het vrij kansloos door de beperkingen. Maargoed, dan pak je toch ook wel vaker de verbinding met je telefoon app lijkt me.
We doen het er maar weer mee
Precies, en dat is het doel. Op deze manier kan je verschillende bronnen combineren in één bibliotheek en op dezelfde manier bedienen. Het zo naast Spotiy ook wel eens van die running mixes van itunes erop gezet bijvoorbeeld. Dat werkt dan het zelfde.Juancho schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 22:47:
[...]
Ja ik dacht al, zit een beetje vreemd in elkaar maar blijkbaar heeft Garmin een eigen player en via die widget kan je weer Spotify selecteren als bron en dan moet je dus de app downloaden om te koppelen. Als ik het goed heb werkt het zo met elkaar![]()
Opzich werkt dat prima hoor, ik heb opzich ook niet direct meer nodig omdat ik met hardlopen tot de boel bedien via mijn oortjes. Maar zou je wel wat meer via je watch willen bedienen is het vrij kansloos door de beperkingen. Maargoed, dan pak je toch ook wel vaker de verbinding met je telefoon app lijkt me.
We doen het er maar weer mee. Ben allang blij dat ik via mijn Garmin offline mijn hardlooplijst van Spotify kan luisteren.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Dat verklaart dan idd ook dat je wel de app kan installeren maar deze niet daadwerkelijk terugziet als specifieke Spotify app. Ik zocht me al rot namelijkGonadan schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 22:49:
[...]
Precies, en dat is het doel. Op deze manier kan je verschillende bronnen combineren in één bibliotheek en op dezelfde manier bedienen. Het zo naast Spotiy ook wel eens van die running mixes van itunes erop gezet bijvoorbeeld. Dat werkt dan het zelfde.
Al is dat op bijv. de Samsung Galaxy Watch wel echt een aparte losstaande app en dat verklaart dan ook wel gelijk waarom die wat meer opties heeft dan Garmin.
[ Voor 11% gewijzigd door Juancho op 17-03-2026 22:55 ]
Volgens de officiële developer informatie heeft de Fenix 8 ook maar 786kB voor watch apps (wat de WhatsApp app is) beschikbaar, dus daar zit geen verschil met de 7 pro of non-pro.Prulleman schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 17:33:
[...]
Dat is natuurlijk maar deels waar. De nuance in het verhaal is de sdk versie (system 8 sdk) deze is binnen de Fenix reeks enkel op de F8. Deze ondersteund 16 MB geheugen voor apps. De F7 slechts 768 KB... De F6 nog minder.
Zie: https://developer.garmin....ice-reference/fenix847mm/
Voor zover ik zie is het dus echt een keuze van meta geweest om alleen de nieuwste generaties te ondersteunen. Vanuit Garmin worden er, voor zover ik kan vinden, geen andere beperking opgelegd aan app ontwikkelaars voor een Fenix 7/Epix pro of zelfs de oudere non-pro’s in vergelijking met de 8 of nieuwste 8 pro.
De features die Garmin zelf uitbrengt die echt in de software van het horloge zitten, daar wordt wel onderscheid in de modellen gemaakt door Garmin zelf en dat zal ongetwijfeld te maken hebben met de oudere niet-universele code base waar ze toen nog gebruik van maakten waardoor er gewoon veel extra ontwikkeltijd in gaat zitten. Ik ben vooral benieuwd hoe lang ze door de Fenix 8 non-pro, want dat is het oudste model die op de nieuwe code base zit volgens mij, nog dezelfde feature updates gaan geven als de 8 Pro en straks de 9 etc.
Overigens is het dus blijkbaar zo dat die WhatsApp app alleen werkt als je je telefoon heel recent nog ontgrendeld hebt en de WhatsApp app nog actief is. Dus heel veel missen we er ook niet aan denk ik..
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Trouwens, ter info... Heb dus een 970 en eens bijgehouden hoe lang hij mee gaat. Heb hem nu na ruim 11 dagen weer opgeladen, had nog 9% over. Dit is zonder AOD maar met ~9u aan activiteiten (GPS en hartslag via band), en dus met telefoon gekoppeld.
Elke anderhalf week opladen is voor mij helemaal dikke prima in ieder geval!
Klopt ja, super gedetailleerd! Vergeten aan het einde van de laadcyclus te kijken maar je kan echt super specifiek bekijken wat de batterij verbruikt in main en subcategorieeen.Hathi schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 16:43:
De 970 heeft toch ook die nieuwe batterij widget waar je gedetailleerd kan zien waar het batterijverbruik heen is gegaan? Daar al eens naar gekeken?
Dus bijv zoveel procent aan hardlopen, waarvan zoveel aan gps, zoveel aan display, etc.
Zoveel aan 'system' waarvan zoveel aan telefoon connectie, zoveel aan hartslagmeter, zoveel aan display.
Enige nadeel is dat de voorspelling op basis van het huidige verbruik lijkt e zijn, niet zozeer op basis van gemiddelde sinds de laatste keer opladen. Dus wat positief, maar verder ben ik er echt best van onder de indruk
Btw, telefoon connectie verbruikt best wat! Zit nu op 12% in 28 uur, waaronder 45 min hardlopen (3%), en telefoon connectie heeft 5% verbruikt.
Ik heb zelf eens een issue gehad met de installatie van kaarten via Garmin Express; eindeloos gedonder dat m'n horloge werd herkend/niet herkend/herkend/niet herkend/et cetera. totdat ik, helemaal beu, het horloge in Garmin Express verwijderde en weer toevoegde; voila; kaarten-installatie ging opeens als een zonnetje...Gandalf68 schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 20:40:
Oke, hier een irritant probleempje met windows 11 en garmin Express...
Ik wil mijn horloge updaten (zijn div updates voor ) en sluit hem aan via de USB kabel op mijn PC ...
Ik hoor om de paar seconden een piepje (van een pop up venster wat ik niet te zijn krijg vermoed ik ) om iets te bevestigen zodat Garmin Express hem kan vinden ... maar ik zie dat venster dus niet en kan dus niks bevestigen... grrr en dus niet updaten ....
Mis ik iets.....
N=1.
Romanes eunt domus | AITMOAFU
Kan het niet zijn dat je een geluidje hoort van disconnect/connect? Ik heb nog wel eens gehad dat de verbinding met het kabeltje nogal finnicky was (icm dat ik het horloge dan zo wil neerleggen op mijn bureau dat ik het scherm kan zien, maar die kabel dan te stug is) waardoor ik steeds *plonk *plonk *plink van het herkennen en verbinding verliezen hoor...Gandalf68 schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 20:40:
Oke, hier een irritant probleempje met windows 11 en garmin Express...
Mis ik iets.....
Diegene die de laadkabels bedacht heeft voor Garmin moet echt ander werk gaan zoeken inderdaad... Iedere keer als ie laadt is het 5x neerleggen om contact goed te houden en als je er moeilijk naar kijkt is het klaar. lever dan een puckje mee, of een minder stugge kabel, of een 90 graden hoekje in de plug, of...m0ridin schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 08:42:
[...]
Kan het niet zijn dat je een geluidje hoort van disconnect/connect? Ik heb nog wel eens gehad dat de verbinding met het kabeltje nogal finnicky was (icm dat ik het horloge dan zo wil neerleggen op mijn bureau dat ik het scherm kan zien, maar die kabel dan te stug is) waardoor ik steeds *plonk *plonk *plink van het herkennen en verbinding verliezen hoor...
Voor een apple en een ei koop je zelf zo'n 90° plug, ik heb totaal geen issues met laden van de FR970 hiermee.Bundin schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 09:49:
[...]
Diegene die de laadkabels bedacht heeft voor Garmin moet echt ander werk gaan zoeken inderdaad... Iedere keer als ie laadt is het 5x neerleggen om contact goed te houden en als je er moeilijk naar kijkt is het klaar. lever dan een puckje mee, of een minder stugge kabel, of een 90 graden hoekje in de plug, of...
Er zijn zeker oplossingen beschikbaar, ik heb een puckje van amazon geplukt voor nog geen tientje, werkt ook prima. Het bevreemdt me een beetje dat Garmin er zelf niets aan heeft gedaan in al die jaren. Het gaat ten slotte niet om horloges van vijf tientjes, maar meer marge is meer beter natuurlijk. Zolang het geen sales kost is er geen probleemRigolleM schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 09:54:
[...]
Voor een apple en een ei koop je zelf zo'n 90° plug, ik heb totaal geen issues met laden van de FR970 hiermee.
Die dingen zijn bij mij ook veel hit and (vooral) miss hoor... Een aantal van die adaptertjes en 1 of 2 pucks gekocht maar sloten ook allemaal niet lekker aan.RigolleM schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 09:54:
[...]
Voor een apple en een ei koop je zelf zo'n 90° plug, ik heb totaal geen issues met laden van de FR970 hiermee.
Nu uiteindelijk een usb-c plugje welke geen gedoe geeft, heb hem alleen nog niet getest voor syncen btw... Puur voor laden.
Ik moet die FR970 ook niet zoveel opladen, want gebruik die enkel voor het wandelen.. maar de keren dat ik de FR970 moest opladen, werkte het ALTIJD. Is ook een USB-C plug, heb er ook altijd ééntje bij in mijn EDC-kit als ik langere afstanden doe (rechts onder):m0ridin schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 10:02:
[...]
Die dingen zijn bij mij ook veel hit and (vooral) miss hoor... Een aantal van die adaptertjes en 1 of 2 pucks gekocht maar sloten ook allemaal niet lekker aan.
Nu uiteindelijk een usb-c plugje welke geen gedoe geeft, heb hem alleen nog niet getest voor syncen btw... Puur voor laden.
Eigenlijk vond ik de klem van mijn 310xt nog het beste werken.
Zeiss Distagon 21 f/2.8