1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.
Er zijn wel wat Reddit posts waarin men beweert dat het prima kan, maar de echte verschillen worden voor mij niet duidelijk. Wellicht kan iemand zijn ervaringen delen?
Ik gebruik mijn Forerunner 955 voornamelijk voor wandelen, fietsen, zwemmen en heel af en toe voor hardlopen. Alle Forerunner (extra?) hardloopfuncties gebruik ik dus ook niet.SirLenncelot schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 23:24:
Ik kan van iemand een Forerunner 970 overnemen. Echter zou ik het horloge voornamelijk gebruiken voor de kaart functionaliteit met wandelen. Garmin zelf raadt voor die activiteit andere horloges aan (Fenix, Tactix, Enduro). Alleen kan ik zo niet ontdekken of er echt verschillen in de software zitten waardoor een Forerunner niet geschikt zou zijn voor wandelen/hiken en enkel voor hardlopen.
Er zijn wel wat Reddit posts waarin men beweert dat het prima kan, maar de echte verschillen worden voor mij niet duidelijk. Wellicht kan iemand zijn ervaringen delen?
In basis kan een Forerunner hetzelfde als alle andere horloges. Het zit 'm vaak in de details wat een horloge wel of niet kan (en wat er bijv. extra geregistreerd wordt) maar dat is best wel specifiek. De Forerunner 955 heeft wel kaarten en je kan navigeren maar persoonlijk gebruik ik die niet.
Op internet zijn vast wel vergelijkinstabellen te vinden met die informatie.
[ Voor 4% gewijzigd door kevi-n1 op 17-12-2025 07:17 ]
De goedkopere modellen Forerunner hebben een minder nauwkeurige GPS. De duurdere modellen hebben een puls bijna iedere seconde. Dat is voor hardlopers zeker iets op rekening mee te houden.kevi-n1 schreef op woensdag 17 december 2025 @ 07:16:
[...]
Ik gebruik mijn Forerunner 955 voornamelijk voor wandelen, fietsen, zwemmen en heel af en toe voor hardlopen. Alle Forerunner (extra?) hardloopfuncties gebruik ik dus ook niet.
In basis kan een Forerunner hetzelfde als alle andere horloges. Het zit 'm vaak in de details wat een horloge wel of niet kan (en wat er bijv. extra geregistreerd wordt) maar dat is best wel specifiek. De Forerunner 955 heeft wel kaarten en je kan navigeren maar persoonlijk gebruik ik die niet.
Op internet zijn vast wel vergelijkinstabellen te vinden met die informatie.
Forum over de provider Delta http://deltagebruikers.nl https://deltausers.freeforums.net/
Qua functionaliteit met kaarten en wandelen heb je met een FR970:hetzelfde als met een Fenix, Tactix of Enduro. Het enige voordelen die die laatste 3 hebben is een langere batterijduur en een wat robuustere behuizing als je erg lange hikes maakt en/of in wat extremere omstandigheden wandelt (klimmen, klettersteigen).SirLenncelot schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 23:24:
Ik kan van iemand een Forerunner 970 overnemen. Echter zou ik het horloge voornamelijk gebruiken voor de kaart functionaliteit met wandelen. Garmin zelf raadt voor die activiteit andere horloges aan (Fenix, Tactix, Enduro). Alleen kan ik zo niet ontdekken of er echt verschillen in de software zitten waardoor een Forerunner niet geschikt zou zijn voor wandelen/hiken en enkel voor hardlopen.
Horloge: Garmin Epix (Gen2) Sapphire Titanium
PC: Fractal Design North, Asus ROG strix B650E-F gaming wifi, Ryzen 7 7800X3D, INNO3D® GEFORCE® RTX™ 4080 16GB X3 DLSS 3, 32GB, Meta Quest 3, Fanatec GT DD Pro 8nm
Kleine vraag ; waar wandelen en heo lang? Gewoon nederland en omstreken of echt de bergen in bijvoorbeeld? Want in dat laatste geval weet ik niet of ik op mijn horloge zou vertrouwen, wel op mijn dedicated GPS.SirLenncelot schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 23:24:
Op alle forerunners die kaarten hebben (de 9xx serie dus) kan je hem gewoon instellen op 'smart' of op 'iedere seconde'. En volgens mij hebben de laatste drie generaties in die serie (955, 965 en 970) allemaal ook de nauwkeurige multiband ontvanger. Dus voor de nauwkeurigheid zit er in ieder geval geen verschil in.Sjakie0101 schreef op woensdag 17 december 2025 @ 08:38:
[...]
De goedkopere modellen Forerunner hebben een minder nauwkeurige GPS. De duurdere modellen hebben een puls bijna iedere seconde. Dat is voor hardlopers zeker iets op rekening mee te houden.
Bij de Edge toestellen voor fietsers is Garmin inmiddels zelfs overgestapt naar 5Hz GPS tracking, dus 5x per seconde. Maar dat zit voor zover ik weet nog niet in de horloges.
En zelfs dat nog maar enkel bij de Enduro en Downhill profielen, bij normaal fietsen/mountainbiken is de toegevoegde waarde blijkbaar zo laag dat het de moeite niet is.Hathi schreef op woensdag 17 december 2025 @ 09:33:
[...]
Bij de Edge toestellen voor fietsers is Garmin inmiddels zelfs overgestapt naar 5Hz GPS tracking, dus 5x per seconde. Maar dat zit voor zover ik weet nog niet in de horloges.
Ik heb zelf een FR965 en vind het een fijn horloge om mee te wandelen in NL of in wat heuvelachtig landschap. Mocht je echt de bergen in gaan dan is het nog steeds prima, maar dan zou ik voor navigatie nog wel iets bij willen hebben voor de zekerheid.
And if you don't expect too much from me, you might not be let down.
Ik durf mijn hand er niet voor in het vuur te steken, maar tot een paar jaar geleden was de 9xx-serie qua features min of meer een kopie van de meest uitgebreide Fenix van dezelfde release-tijd. Ze werden ook wel gekscherend de 'plastic fenix' genoemd omdat eigenlijk alleen de casing verschilde.SirLenncelot schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 23:24:
In praktijk zijn er wel wat dingen bijgekomen in de fenix reeks, zoals de zaklamp. Maar volgens mij kun je met de 970 echt niets verkeerd doen anders dan eventueel spijt krijgen dat je geen meerprijs hebt betaald voor mooiere afwerking. De feature-set is helemaal on par met de meest high-end uitvoeringen.
Zie bijvoorbeeld:
https://www.garmin.com/nl...29&compareProduct=1462801
Fenix7 heeft me juist tijdens hiking in noorwegen perfect de weg gewezen; toen we door sneeuw steeds de track moesten verlatenmaartend schreef op woensdag 17 december 2025 @ 09:03:
[...]
Kleine vraag ; waar wandelen en heo lang? Gewoon nederland en omstreken of echt de bergen in bijvoorbeeld? Want in dat laatste geval weet ik niet of ik op mijn horloge zou vertrouwen, wel op mijn dedicated GPS.
Uitsluitend op elektronica vertrouwen is in bepaalde gebieden niet altijd een goed idee inderdaad.
My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.
Ja, jee. je hebt kaart en kompas. Bij mij is dat mijn dedciated GPS (Garmin Dakota 20, pokkeoud-onverwoestbaar). Ik wandel daar al 16 jaar overal mee en werkt voor mij perfect en vertrouw ik net zoveel op als vroeger mijn kaart/kompas.Mistraller schreef op woensdag 17 december 2025 @ 13:20:
[...]
Fenix7 heeft me juist tijdens hiking in noorwegen perfect de weg gewezen; toen we door sneeuw steeds de track moesten verlatenMaar goed, we hadden ook een echte kaart bij en een kompas.
Uitsluitend op elektronica vertrouwen is in bepaalde gebieden niet altijd een goed idee inderdaad.
En na 16 jaar is jouw accu nog steeds oneindigmaartend schreef op woensdag 17 december 2025 @ 13:25:
[...]
Ja, jee. je hebt kaart en kompas. Bij mij is dat mijn dedciated GPS (Garmin Dakota 20, pokkeoud-onverwoestbaar). Ik wandel daar al 16 jaar overal mee en werkt voor mij perfect en vertrouw ik net zoveel op als vroeger mijn kaart/kompas.
In Noorwegen wordt overal (en terecht als je het mij vraagt) geadviseerd: koop een fatsoenlijke kaart! Je weet nooit in welke situatie je gaat verkeren als je meerdere dagen de bergen in trekt.
Mag iedereen voor zichzelf bepalen verder. Maar ik lees steeds meer over mensen die gered moeten worden omdat ze zich slecht hebben voorbereid.
Het fijne aan een horloge is dat je ook onder vervelende omstandigheden (kou/regen) gewoon altijd je kaartje bij de hand hebt, en ook nog piept als je off/on track bent. Wat je met een GPS device natuurlijk ook kunt doen inderdaad. Maar functioneel zie ik weinig voor/nadeel of je nu wel of geen horloge zou gebruiken want daarvoor zijn ze prima geschikt.
---------------
In een Dakota gaan losse AA-batterijen, zolang die nog nieuw te koop zijn gaat ie “oneindig” meeMistraller schreef op woensdag 17 december 2025 @ 13:35:
[...]
En na 16 jaar is jouw accu nog steeds oneindig
De horloge gaat je helpen om te weten "waar" op de kaart je zit als je toch door de bomen het bos of de weg niet meer zietMistraller schreef op woensdag 17 december 2025 @ 13:35:
[...]
En na 16 jaar is jouw accu nog steeds oneindig![]()
In Noorwegen wordt overal (en terecht als je het mij vraagt) geadviseerd: koop een fatsoenlijke kaart! Je weet nooit in welke situatie je gaat verkeren als je meerdere dagen de bergen in trekt.
Mag iedereen voor zichzelf bepalen verder. Maar ik lees steeds meer over mensen die gered moeten worden omdat ze zich slecht hebben voorbereid.![]()
Het fijne aan een horloge is dat je ook onder vervelende omstandigheden (kou/regen) gewoon altijd je kaartje bij de hand hebt, en ook nog piept als je off/on track bent. Wat je met een GPS device natuurlijk ook kunt doen inderdaad. Maar functioneel zie ik weinig voor/nadeel of je nu wel of geen horloge zou gebruiken want daarvoor zijn ze prima geschikt.
Nb: wij hebben behalve de gps meestal ook nog een papieren kaart mee
Ok, je wilt de discussie.Mistraller schreef op woensdag 17 december 2025 @ 13:35:
[...]
En na 16 jaar is jouw accu nog steeds oneindig![]()
Mag iedereen voor zichzelf bepalen verder. Maar ik lees steeds meer over mensen die gered moeten worden omdat ze zich slecht hebben voorbereid.![]()
kaart en kompas is net zo als de oude paard en wagen. Zaken evolueren. Paard en wagen tot de tegenwoordige auto (of deze nou op elek of benzine is). Ja, ik vertrouw net zo op mijn GPS als vroeger op mijn kaart en kompas. Mij zul je onderweg nooit met lege accu zien. (ok, batterijen, om het duidelijk te maken).
want ik kan altijd een soortgelijk antwoord terug geven ; jee, je kaart nog steed sniet kletsnat geregend of gescheurd door het vele vouwen?
Beiden zijn net zo veilig, mits je er maar goed mee omgaat.
Ik vertrouw iig meer op mijn GPS kennis en kunsten dan op mijn (vroegere) kaart/kompas kennis en kunsten
[ Voor 3% gewijzigd door maartend op 17-12-2025 14:15 ]
Als je echt serieus gaat hiken kan je best ook met de Garmin Explore App of website werken. De Forerunner 970 is daarmee compatibel, dus qua functionaliteit zit je wel goed.SirLenncelot schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 23:24:
Met die app/site is het mogelijk om waypoints te definiëren en routes tussen die waypoints aan te maken. Die routes en waypoints zet je in een collection die je dan kan synchroniseren met het horloge. Op het horloge kan je dan navigeren naar een waypoint of een vooraf aangemaakte route volgen. Dat biedt veel meer mogelijkheden dan de routes die je in Garmin Connect maakt.
En wat is dan volgens jou het verschil tussen jouw GPS en een GPS horloge? Puur de batterijduur?maartend schreef op woensdag 17 december 2025 @ 14:13:
[...]
Ok, je wilt de discussie.
kaart en kompas is net zo als de oude paard en wagen. Zaken evolueren. Paard en wagen tot de tegenwoordige auto (of deze nou op elek of benzine is). Ja, ik vertrouw net zo op mijn GPS als vroeger op mijn kaart en kompas. Mij zul je onderweg nooit met lege accu zien. (ok, batterijen, om het duidelijk te maken).
want ik kan altijd een soortgelijk antwoord terug geven ; jee, je kaart nog steed sniet kletsnat geregend of gescheurd door het vele vouwen?
Veel duidelijker beeld, wat fijner hanteerbaar (minder priegelig), meer ruimte voor kaarten (ik heb 32GB in mijn Dakota zitten en daarmee zo ongeveer heel europa er op staan), en idd, heel erg zeker de batterijduur. Ik wandel tot 3 dagen van 8 uur op 1 set batterijen.Requiem19 schreef op woensdag 17 december 2025 @ 14:15:
[...]
En wat is dan volgens jou het verschil tussen jouw GPS en een GPS horloge? Puur de batterijduur?
nadeel, ik moet hem soms kantelen om er goed op te kunnen kijken, want ding hangt aan de borstband van mijn rugzak.
[ Voor 3% gewijzigd door maartend op 17-12-2025 14:18 ]
Look for the signal in your life, not the noise.
Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Maar dan heb je het mogelijk echt over wildernis. Ik weet ook niet wat ik idd in de jungle zou doen. Maar heuvels en bergen en hoog gebergte? Dan zou ik solo een inreach wel fijn vinden. Maar dat is geen GPS, meer een redmiddel.Gonadan schreef op woensdag 17 december 2025 @ 14:19:
Als ik echt serieus de wildernis in zou gaan dan zou ik sowieso niet op één paard wedden. Dan is er gewoon een apparaat, plus offline back-up, desnoods fysieke reduntantie.
Maar wat ik eigenlijk wil aangeven ; het is onzin om te stellen dat een GPS minder veilig is als kaart/kompas. Of andersom. En dat durf ik, uit eigen ervaring, echt wel zo hard te stellen.
[ Voor 14% gewijzigd door maartend op 17-12-2025 14:22 ]
Dat beeld kan ik wel inkomen, het is wel priegelen op een horloge. Maar als je wandelt en genoeg inzoomt werkt het goed genoeg.maartend schreef op woensdag 17 december 2025 @ 14:18:
[...]
Veel duidelijker beeld, wat fijner hanteerbaar (minder priegelig), meer ruimte voor kaarten (ik heb 32GB in mijn Dakota zitten en daarmee zo ongeveer heel europa er op staan), en idd, heel erg zeker de batterijduur. Ik wandel tot 3 dagen van 8 uur op 1 set batterijen.
nadeel, ik moet hem soms kantelen om er goed op te kunnen kijken, want ding hangt aan de borstband van mijn rugzak.
GPS batterijduur van een horloge is tegenwoordig best indrukwekkend. Tot 65 uur voor een Fenix 8 in max battery mode bijv. (of 145 uur voor een Fenix 8 51mm).
Ik zoom op GPS heel weinig in, liefst groot overzicht. Alsof ik met kaart/kompas loop, stukje opengevouwenRequiem19 schreef op woensdag 17 december 2025 @ 14:21:
[...]
Dat beeld kan ik wel inkomen, het is wel priegelen op een horloge. Maar als je wandelt en genoeg inzoomt werkt het goed genoeg.
GPS batterijduur van een horloge is tegenwoordig best indrukwekkend. Tot 65 uur voor een Fenix 8 in max battery mode bijv. (of 145 uur voor een Fenix 8 51mm).
Maar max batterymode is een bespaarstand. die gebruik ik niet op mijn GPS. Die trackt en traced volle bak, met steeds scherm aan zo ongeveer. Ja, ik kan in batterijbesparing, maar dat wil je juist niet, ik wil nauwkeurigheid en mijn route registreren
Daarnaast begint de batterij merkbaar minder te worden, maar nog niet storend. Moet hem bij dagelijks gebruik wel vaker dan wekelijks opladen.
Dus binnenkort maar eens kijken of ik toch weer voor een nieuwe ga, op dit moment zouden dat een fenix8 amoled of een fr970 worden.
Ik vind het fijne aan mijn epix2 wel dat hij uiterlijk echt onverwoestbaar is, in grotten en bergen diverse keren muren gekust, maar geen kras te zien.
Wat is de kans dat er weer een nieuwe serie aangekondigd gaat worden?
In die modus doet een Fenix 8 nog steeds 37 uur, of 65 uur als je voor de 51mm variant gaat. Dat zijn specs van Garmin, maar obv DCR testen komt dat goed overeen met de praktijk.maartend schreef op woensdag 17 december 2025 @ 14:24:
[...]
Ik zoom op GPS heel weinig in, liefst groot overzicht. Alsof ik met kaart/kompas loop, stukje opengevouwen
Maar max batterymode is een bespaarstand. die gebruik ik niet op mijn GPS. Die trackt en traced volle bak, met steeds scherm aan zo ongeveer. Ja, ik kan in batterijbesparing, maar dat wil je juist niet, ik wil nauwkeurigheid
Als je dan per se 'all satelite systems + multiband' wilt aanzetten (meest nauwkeurig, niet nodig voor hiken..), zit je op 28 uur of 49 uur voor de 51mm Fenix 8.
Ik denk dat het enige objectief kwantificeerbare voordeel van jouw set-up je schermgrootte is en een persoonlijke voorkeur.
Het batterijgedeelte zie ik niet zo snel, tenzij je weken off the grid gaat en een paar pakjes Varta batterijen meeneemt
Onze strategie (we maken huttentochten van 4 dagen met 3 a 4 man:
(1) Iedereen heeft telefoon met offline gedownloade kaarten (Osmand+) en de GPX bestanden van de te lopen route
(2) We hebben geen papieren kaarten bij ons. Elke telefoon is een backup met kaarten & routes
(3) Tijdens wandelen is mijn horloge 99% van de tijd voldoende voor navigeren. Telefoon blijft heerlijk in de rugtas. Wanneer het nodig is een gedetailleerde kaart te zien met de route zijn er genoeg telefoons voorhanden.
STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock
Wow, mooie cijfers. Maar idd, het is bij mij een zeer persoonlijke voorkeur. Oh, en ik doe fanatiek aan geocachen, dat maakt het ook heel belangrijk. Is lastiger met horloge.Requiem19 schreef op woensdag 17 december 2025 @ 14:29:
[...]
In die modus doet een Fenix 8 nog steeds 37 uur, of 65 uur als je voor de 51mm variant gaat. Dat zijn specs van Garmin, maar obv DCR testen komt dat goed overeen met de praktijk.
Als je dan per se 'all satelite systems + multiband' wilt aanzetten (meest nauwkeurig, niet nodig voor hiken..), zit je op 28 uur of 49 uur voor de 51mm Fenix 8.
Ik denk dat het enige objectief kwantificeerbare voordeel van jouw set-up je schermgrootte is en een persoonlijke voorkeur.
Het batterijgedeelte zie ik niet zo snel, tenzij je weken off the grid gaat en een paar pakjes Varta batterijen meeneemt.
Ik neem voor een week altijd 4 extra batterijen mee, oplaadbaar. En een hele kleine lader.
Het wordt een wat theoretisch verhaal, want als verlies van dergelijke informatie al direct een gevaar wordt zou je überhaupt niet alleen op zo'n trip moeten gaan.maartend schreef op woensdag 17 december 2025 @ 14:20:
[...]
Maar dan heb je het mogelijk echt over wildernis. Ik weet ook niet wat ik idd in de jungle zou doen. Maar heuvels en bergen en hoog gebergte? Dan zou ik solo een inreach wel fijn vinden. Maar dat is geen GPS, meer een redmiddel.
Maar wat ik eigenlijk wil aangeven ; het is onzin om te stellen dat een GPS minder veilig is als kaart/kompas. Of andersom. En dat durf ik, uit eigen ervaring, echt wel zo hard te stellen.
Maar mocht er wat gebeuren en ik val op mijn horloge dan kan ik daar niets meer mee. Scheuren in een kaart zijn vervelend, maar hij is nog leesbaar. Een kompasnaald blijft werken, ook al is de behuizing stuk. Maar je kunt altijd nog oriënteren op zon of sterren als je een beetje aan de natuur gewend bent.
Een apparaat blijft een apparaat. Het is onwijs handig en werkt gewoon moderner en beter, maar ik heb toch eigenlijk altijd ook nog mijn telefoon mee met eigen offline kaarten en GPS als ik in onbekend gebied ben. En dat kan ook gewoon een trektocht in de Ardennen zijn. Één is geen, ongeacht techniek.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Ongeacht materiaal. Een kaart kan wegwaaien, kleitsnat regenen of wat voor gekke zaken dan ook. Alles heeft gewoon zijn voor en tegens. Maar voor mij is een dedicated GPS/horloge gewoon de moderne kaart/kompas. Niet meer, niet minder. Maar ik wil wel af van dat eeuiwige gezeik ; als je niet met kaart/kompas loopt ben je ; niet echt, niet veilig, nep, enz, enz, enz. Wat dat is ook een beetje tendens in die wereld.
Maar ja, back on track ; GPS horloges.
[ Voor 3% gewijzigd door maartend op 17-12-2025 14:45 ]
De discussie niet. Maar het aantal reddingsacties neemt wereldwijd wel toe. Weten waar je bent, je voorbereiden op noodsituaties, is iets wat steeds meer mensen vergeten.maartend schreef op woensdag 17 december 2025 @ 14:13:
[...]
Ok, je wilt de discussie.
Ik vertrouw iig meer op mijn GPS kennis en kunsten dan op mijn (vroegere) kaart/kompas kennis en kunsten
https://nos.nl/video/2577...erd-na-twee-nachten-gered
Verdwalen komt helaas vaak voor.
Als jij dus op pad gaat op een serieuze hike en je neemt geen kaarthoes mee ivm mogelijke regenval dan ben je dus slecht voorbereid.
Ik vind een horloge absoluut het meest handig om on-track te blijven. En de kaart blijft het liefst ongebruikt in de rugzak. Het ligt er helemaal aan wat voor activiteit je onderneemt en in wat voor gebied cq jaargetijde.
---------------
Het wellicht wat ouderwets gedacht maar voor mij is het grote verschil dat je een kaart alleen door een gebruikersfout om zeep kunt helpen en een apparaatje kan dat uit zichzelf. Het zal niet voor het eerst zijn dat ik sta te vloeken omdat een stuk techniek niet doet wat het zou moeten doen. Dus daarom sowieso redundantie.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Ingebrand? Heb je het scherm op 'always on' staan? Ik heb nu een Fenix 6 pro en vandaag komt mijn nieuwe Fenix 8 amoled binnen. Denk dat ik ga kiezen voor niet 'always on'. Of is dat onhandig? Wat zijn jullie ervaringen?Megupe schreef op woensdag 17 december 2025 @ 14:24:
Ik heb over 1,5 maand mijn epix2 4 jaar in bezit. Nu begint er wel duidelijk burn-in zichtbaar te zijn , vooral als er een effen kleur wordt weergegeven.
Daarnaast begint de batterij merkbaar minder te worden, maar nog niet storend. Moet hem bij dagelijks gebruik wel vaker dan wekelijks opladen.
Dus binnenkort maar eens kijken of ik toch weer voor een nieuwe ga, op dit moment zouden dat een fenix8 amoled of een fr970 worden.
Ik vind het fijne aan mijn epix2 wel dat hij uiterlijk echt onverwoestbaar is, in grotten en bergen diverse keren muren gekust, maar geen kras te zien.
Wat is de kans dat er weer een nieuwe serie aangekondigd gaat worden?
Qua accuduur is mijn Fenix 6 pro (3 jaar en 3 maanden oud) is niet merkbaar minder. Ik gebruik 'm als dagelijks horloge en gebruik 'm zo'n 5 uur per week met GPS.
De reden dat ik voor de Fenix serie ga en niet de zeer vergelijkbare Forerunner serie is de 'robuustheid'. Dat is m.i. ook echt het enige verschil tussen bv. de Fenix 8 en de Forerunner.
De iets betere accu, iets betere waterdichtheid, ... is voor mij niet interessant verder.
Ik vind de prijs wel echt belachelijk en mijn F6pro was nog prima, maar toch zin in iets nieuws en dan ga je er maar geld aan uitgeven...
Edit: net even gekeken naar het prijsverschil tussen de Forerunner 970 en de Fenix 8. Dit is gewoon 300 euro he? (adviesprijs) Dus de robuustere behuizing is 300 euro waard? Wow...
[ Voor 5% gewijzigd door Galois op 18-12-2025 13:47 ]
1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.
Ik heb ‘always on’ uit staan op mijn Epix Gen2 vanaf het begin (september 2022). Geen enkele burn-in te zien en ik heb er geen last van dat het scherm standaard uit staat. Op het moment dat ik op mijn horloge kijk, schakelt het scherm 99 van de 100 keer gewoon in. En het scheelt behoorlijk in batterijduur.Galois schreef op donderdag 18 december 2025 @ 13:44:
Ingebrand? Heb je het scherm op 'always on' staan? Ik heb nu een Fenix 6 pro en vandaag komt mijn nieuwe Fenix 8 amoled binnen. Denk dat ik ga kiezen voor niet 'always on'. Of is dat onhandig? Wat zijn jullie ervaringen?
PC: Fractal Design North, Asus ROG strix B650E-F gaming wifi, Ryzen 7 7800X3D, INNO3D® GEFORCE® RTX™ 4080 16GB X3 DLSS 3, 32GB, Meta Quest 3, Fanatec GT DD Pro 8nm
Vivoactive zelfde verhaal.PatrickC schreef op donderdag 18 december 2025 @ 16:13:
[...]
Ik heb ‘always on’ uit staan op mijn Epix Gen2 vanaf het begin (september 2022). Geen enkele burn-in te zien en ik heb er geen last van dat het scherm standaard uit staat. Op het moment dat ik op mijn horloge kijk, schakelt het scherm 99 van de 100 keer gewoon in. En het scheelt behoorlijk in batterijduur.
https://www.ing.nl/punten/category/28671
[ Voor 5% gewijzigd door Baserk op 18-12-2025 17:25 ]
Romanes eunt domus | AITMOAFU
Galois schreef op donderdag 18 december 2025 @ 13:44:
[...]
Ingebrand? Heb je het scherm op 'always on' staan? Ik heb nu een Fenix 6 pro en vandaag komt mijn nieuwe Fenix 8 amoled binnen. Denk dat ik ga kiezen voor niet 'always on'. Of is dat onhandig? Wat zijn jullie ervaringen?
Qua accuduur is mijn Fenix 6 pro (3 jaar en 3 maanden oud) is niet merkbaar minder. Ik gebruik 'm als dagelijks horloge en gebruik 'm zo'n 5 uur per week met GPS.
De reden dat ik voor de Fenix serie ga en niet de zeer vergelijkbare Forerunner serie is de 'robuustheid'. Dat is m.i. ook echt het enige verschil tussen bv. de Fenix 8 en de Forerunner.
De iets betere accu, iets betere waterdichtheid, ... is voor mij niet interessant verder.
Ik vind de prijs wel echt belachelijk en mijn F6pro was nog prima, maar toch zin in iets nieuws en dan ga je er maar geld aan uitgeven...
Edit: net even gekeken naar het prijsverschil tussen de Forerunner 970 en de Fenix 8. Dit is gewoon 300 euro he? (adviesprijs) Dus de robuustere behuizing is 300 euro waard? Wow...
Ik heb hem ook op gesture mode staan. Werkt echt prima zoals @PatrickC ook al schrijft.PatrickC schreef op donderdag 18 december 2025 @ 16:13:
[...]
Ik heb ‘always on’ uit staan op mijn Epix Gen2 vanaf het begin (september 2022). Geen enkele burn-in te zien en ik heb er geen last van dat het scherm standaard uit staat. Op het moment dat ik op mijn horloge kijk, schakelt het scherm 99 van de 100 keer gewoon in. En het scheelt behoorlijk in batterijduur.
En het burn-in is niet heel storend, het valt op bijvoorbeeld bij een lichte kaart, dan zie je vaag wel waar normaal mijn hardloop metrics staan.
300euro voor robuustheid is inderdaad veel geld. Ik heb mijne dus al bijna 4 jaar, ik kijk het nog even aan tot er of een nieuw model is of hele mooie aanbiedingen.
If you want to be the best, you need to work with the best :)
De topoactive kaarten die je apart moet downloaden, handig dat dat via wifi kan! Nou... erg handig als je heel veel geduld hebt...
Ongeacht materiaal, een kaart kan natregenen?maartend schreef op woensdag 17 december 2025 @ 14:38:
[...]
Ongeacht materiaal. Een kaart kan wegwaaien, kleitsnat regenen of wat voor gekke zaken dan ook. Alles heeft gewoon zijn voor en tegens. Maar voor mij is een dedicated GPS/horloge gewoon de moderne kaart/kompas. Niet meer, niet minder. Maar ik wil wel af van dat eeuiwige gezeik ; als je niet met kaart/kompas loopt ben je ; niet echt, niet veilig, nep, enz, enz, enz. Wat dat is ook een beetje tendens in die wereld.
Maar ja, back on track ; GPS horloges.
Misschien als je een laffe kaart/halve folder van een gemankeerd VVV-winkeltje wenst te gebruiken.
De meeste echt geschikte wandelkaarten zijn gelamineerd/van regen-bestendig materiaal gemaakt.
'Natregenen' is voor een beetje serieuze wandelaar een non-argument. With all due respect.
Daarnaast leert/dwingt een kaart je om het omliggende terrein te lezen: hoogtelijnen, passen, 'onmogelijk steile' routes vs redelijke routes: je dwingt je hersenen om op een andere manier data/kennis tot je te nemen.
Disclaimer: ik gebruik zelf vnl. kaarten, een Garmin Inreach (vnl voor de SOS optie in 'nul mobiel bereik' terrein) , en sinds kort een Fenix 8 met kaart.
Ben daarnaast een grijsbaard die sinds scoutingtijd op jonge leeftijd, kaarten heeft leren lezen.
Ik zou wandelaars, zeker in bergachtig/onbewoond gebied echt willen aanraden om te leren met kaart+kompas te wandelen.
En dat is, imao, hetzelfde 'eeuwige gezeik' als argumentatie als: 'Je hoeft eigenlijk niks te leren/weten, want je kan alles Googlen'...
Evengoed, back on track naar horloges met GPS...
Waneer komt deze nou eens in de ING puntenwinkel? Daar zit ik al sinds het begin der tijden op te wachten...Baserk schreef op donderdag 18 december 2025 @ 16:22:
De Garmin Fenix 8 is weer verkrijgbaar in de ING winkel. Van de 51mm variant nog maar een paar modellen exemplaren overigens.
https://www.ing.nl/punten/category/28671
Tegen het einde der tijden…dus snelStiggy schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 17:01:
[...]
Waneer komt deze nou eens in de ING puntenwinkel? Daar zit ik al sinds het begin der tijden op te wachten...
Echt wel. De nieuwe garmin ziet er dan ook uit als de PIP-boyStiggy schreef op zondag 21 december 2025 @ 09:37:
[...]
Lol. Maar dan heeft niemand een sporthorloge met GPS meer nodig
Kan almaartend schreef op zondag 21 december 2025 @ 09:42:
[...]
Echt wel. De nieuwe garmin ziet er dan ook uit als de PIP-boy
Niet aanbevolen gezien de reviews...
[ Voor 7% gewijzigd door Jero_B op 24-12-2025 09:47 ]
Klopt. ooit geprobeerd, werd hem nietJero_B schreef op woensdag 24 december 2025 @ 09:47:
[...]
Kan alhttps://apps.garmin.com/a...89-4a0f-95cb-9bd24d02d2b0
Niet aanbevolen gezien de reviews...
Battle.net || Strava
[ Voor 103% gewijzigd door Flipm0de op 31-12-2025 19:15 ]
flipm0de ! flipm0de is the greatest!!!!!!!!
ik ben ooit begonnen als extra sport naast het voetballen. Training ging daar soms niet door en 1x per week sporten vond ik te weinig.Flipm0de schreef op woensdag 31 december 2025 @ 17:11:
Misschien zo tegen het einde van het jaar weer eens leuk om dit te vragen: waarom hardlopen jullie? Wat doet het voor je? En waarom bijvoorbeeld niet fitness of een combi natuurlijk.
Ik lees zelf al jaren mee en doe een combi fitness en hardlopen. Fitness is vaak de “makkelijke” keuze omdat je er altijd naartoe kan. Regen of donker, de sportschool is altijd open. En je bent met een uurtje klaar. Dat is hardlopend al snel anders.
Wil volgend jaar wel een keer een halve doen. Tot nu toe nooit meer dan 10k gelopen. Merk dat hardlopen vooral mentaal wat voor mij doet. En dat is heel fijn en krijg ik uit de sportschool niet.
Al snel beviel me het hardlopen beter dan het voetballen
Waarom geen fitness? Ik ben het liefste buiten bezig (mtb, racefiets, etc)
[ Voor 3% gewijzigd door Rhapsody op 31-12-2025 17:23 ]
🇪🇺 pro Europa! | Puinhoop Veroorzaken en Vertrekken (PVV)
Hi Ha Hopjesvla
Idd, ik dacht dat ik daar was 😅. Verplaats deze.Hopjesvla79 schreef op woensdag 31 december 2025 @ 18:55:
is dit niet iets voor in het hardloop topic? Ik neem aan dat niet alle gebruiker hier per se hardlopers zijn..
flipm0de ! flipm0de is the greatest!!!!!!!!
24 flesjes in een krat 24 uur in een dag toeval??
Forum over de provider Delta http://deltagebruikers.nl https://deltausers.freeforums.net/
https://www.garmin.com/nl-NL/p/667874/pn/010-11251-3A/
Ik bedoel met dezelfde sluiting als op de linkHathi schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 12:10:
Wat bedoel je precies met 'zoals deze'? Ik zie gewoon een zwart siliconen bandje? Maar dan met het quickfit systeem voor de fenixen. Je FR255 gebruikt het Quick release/snelsluiting systeem, dus dat is dan toch gewoon zoiets?
https://www.garmin.com/nl-NL/p/667874/pn/010-11251-3A/
Die van je link is een quick fit systeem, waarbij de pinnetjes vast in het horloge zitten. De Forerunner 255 gebruikt het quick release systeem waarbij de pinnetjes vast in de band zitten. Dat is niet uitwisselbaar.racoon schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 12:37:
Ik bedoel met dezelfde sluiting als op de link
Bedankt voor je reactieJaVaWa schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 13:16:
[...]
Die van je link is een quick fit systeem, waarbij de pinnetjes vast in het horloge zitten. De Forerunner 255 gebruikt het quick release systeem waarbij de pinnetjes vast in de band zitten. Dat is niet uitwisselbaar.
https://amzn.eu/d/i8dnzzO
Echter is een nog één punt waar ik mee zit: ik wil Strava (en Komoot, en Stryd) toevoegen als 3rd party app in de Coros app, maar het lukt voor geen meter.
Nu lijkt dit niet een Nomad-specifiek probleem te zijn, dus wellicht dat eigenaren van ander Coros-modellen ook kunnen helpen.
Ik kies via Settings - 3rd party apps - Data Sync voor Strava.
Druk op Connect Now
Browserschempje wordt getoond met mogelijkheid om Coros te autoriseren voor Strava.
Druk op Autorize
Ik wordt teruggebracht naar de Coros-App, naar de Today-pagina.
Echter: in de Coros app is de link met Strava niet gemaakt en Strava weet ook niets van Coros.
Wat ik al geprobeerd heb (via diverse links op 't net)
- Default browser teruggezet naar Chrome (en cache geleegd)
- Cache van Coros app geleegd, Forced stop uitgevoerd.
De online chat van Coros is snel en behulpzaam en die ga ik wel even contacteren als ik wat meer tijd heb, maar als iemand in de tussentijd een idee heeft hoor ik het graag!.
[Update, voor het nageslacht even de oplossing vastleggen]
Na nog wat Googlen kwam ik deze pagina tegen:
https://www.reddit.com/r/...oros_app_always_stuck_on/
Komt er op neer dat verwijderen Strava en Coros en opnieuw installeren het probleem heeft opgelost.Through the Coros app, I disconnected/'removed' the watch from my phone. I logged out of both Strava and Coros and uninstalled both apps, then reinstalled Coros, opened it, logged back in and reconnected the watch to the phone. When I reconnected, I had the option of restoring the watch's previous settings and did that. I linked my Google account to Coros (Settings > Account Management > Sign In With > Google (clicked 'Unlink >' and that automatically linked my Google account)). Then I went Settings > 3rd Party Apps > Data Sync > Strava and clicked 'Connect Now.' This sent me to Strava's webpage to login, where I signed in with my Google account. I was then prompted to authorize the connection.
Upon authorization, two options popped up. They were 'COROS' with smaller subtext reading 'Connect Now,' and 'COROS' with no subtext, with the options below of 'Just Once' and 'Always.' I picked 'COROS Connect Now' and 'Just Once' and that was that, Coros and Strava connected.
Even doorgehaald in de quote wat ik juist niet gedaan heb.
[ Voor 38% gewijzigd door TheOmen op 06-01-2026 16:10 ]
Running is nothing more than a series of arguments between the part of your brain that wants to stop and the part that wants to keep going.
Ik gebruik dezelfde accountgegevens als voor Garmin Connect, waar ik wel kan inloggen.
Als reactie vanuit Garmin Support krijg ik nu het verzoek om dan maar videos te maken van zowel het inloggen op het forum als ook het inloggen bij Garmin Connect en ook een screenshot te maken van de foutmelding 'Authentication Error' en dat toe te sturen.
Heeft iemand ooit zo'n raar verzoek ontvangen? Videos maken van inlogpogingen en die dan uploaden naar een support desk?
Als ze het niet kunnen reproduceren en het probleem daardoor niet zien zullen ze toch iets moeten. Ik verwacht dat zowel connect als de fora van dezelfde login server gebruik maakt en ze daarom niet snappen wat er anders gaat . Het lijkt me daarmee niet echt een gebruikelijke vraag, maar wel logisch als ze daar vastlopen bij het onderzoeken van je probleem.Baserk schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 13:31:
Ik heb al een tijdje een probleem met inloggen op het Garmin Forum, waar ik een 'Authentication Error' ontvang na het invoeren van m'n wachtwoord.
Ik gebruik dezelfde accountgegevens als voor Garmin Connect, waar ik wel kan inloggen.
Als reactie vanuit Garmin Support krijg ik nu het verzoek om dan maar videos te maken van zowel het inloggen op het forum als ook het inloggen bij Garmin Connect en ook een screenshot te maken van de foutmelding 'Authentication Error' en dat toe te sturen.
Heeft iemand ooit zo'n raar verzoek ontvangen? Videos maken van inlogpogingen en die dan uploaden naar een support desk?
[removed]
Ook de zwarte 45mm is in de aanbieding voor dezelfde prijs (€ 413,24): https://www.amazon.es/-/en/gp/aw/d/B0FRG18TLS?inTIMidate schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 16:09:
Als iemand nog op zoek is naar een Garmin Venu 4, de zwarte 41mm is in de aanbieding voor €413,24
https://amzn.eu/d/i8dnzzO
Scheelt behoorlijk met de Nederlandse prijs, op dit moment het goedkoopst te vinden voor € 486,95. Bedankt voor de tip!
Is dit de nieuwe Pricewatch?Getest schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 09:35:
[...]
Ook de zwarte 45mm is in de aanbieding voor dezelfde prijs (€ 413,24): https://www.amazon.es/-/en/gp/aw/d/B0FRG18TLS?
Scheelt behoorlijk met de Nederlandse prijs, op dit moment het goedkoopst te vinden voor € 486,95. Bedankt voor de tip!
Zelf zojuist besteld
Nice ik zit al 3-4 maanden hierop te wachten. Thanks voor de melding!m0ridin schreef op maandag 12 januari 2026 @ 13:47:
Voor those interested, the Forerunner 970 is nu in de ING rentepunten winkel te krijgen voor 540 euro!
Zelf zojuist besteld
Haha, same! Heel toevallig dat ik vandaag weer eens keek en hem zag staan, zit hier ook al maanden op te azen. Volle prijs vind ik echt te veel, dit vind ik goed te doen en te verantwoorden. Al is hij nu 'al' voor een 650-670 te krijgen, alsnog is 100 euro extra korting zeer de moeite waardJero_B schreef op maandag 12 januari 2026 @ 13:53:
[...]
Nice ik zit al 3-4 maanden hierop te wachten. Thanks voor de melding!
Zag dat je via Garmin een band erbij kan krijgen, maar dan betaal je volle bak a 750 en kun je misschien nog 50 tot 100 euro voor die band krijgen. Ook niet echt een super deal...
Thnx voor de tip. Stond net op het punt om een 965 te bestellen op kosten van het sportbudget van de baas.m0ridin schreef op maandag 12 januari 2026 @ 13:47:
Voor those interested, the Forerunner 970 is nu in de ING rentepunten winkel te krijgen voor 540 euro!
Zelf zojuist besteld
Nu €25 bijbetalen en rest van de baas
Mijn Forerunner 645 is zo'n 6.5 jaar oud, en ben dus aan het rondkijken voor een nieuw horloge. de 970 staat bovenaan de lijst, maar omwille van de prijs nog niet gekocht. Jammer dat ik uit België kom (en geen ING klant ben), voor die prijs had ik hem zeker gekochtm0ridin schreef op maandag 12 januari 2026 @ 13:47:
Zelf zojuist besteld
Het is dat je er maar 2 per jaar mag bestellen anders had ik m nog best voor je willen bestellen en doorsturen (als je dat uberhaupt zelf had aangedurfdschoene schreef op maandag 12 januari 2026 @ 19:34:
[...]
Mijn Forerunner 645 is zo'n 6.5 jaar oud, en ben dus aan het rondkijken voor een nieuw horloge. de 970 staat bovenaan de lijst, maar omwille van de prijs nog niet gekocht. Jammer dat ik uit België kom (en geen ING klant ben), voor die prijs had ik hem zeker gekocht
Kan ik iets voor je betekenen? Wij hebben 30k punten, dus kan wel wat van af. En woon ong 35 km van Gent. Geen idee waar je woont, maar ik woon dus in zeeuws-vlaanderenschoene schreef op maandag 12 januari 2026 @ 19:34:
[...]
Mijn Forerunner 645 is zo'n 6.5 jaar oud, en ben dus aan het rondkijken voor een nieuw horloge. de 970 staat bovenaan de lijst, maar omwille van de prijs nog niet gekocht. Jammer dat ik uit België kom (en geen ING klant ben), voor die prijs had ik hem zeker gekocht
Ik hoop nog steeds dat de 965 in prijs naar beneden gaat. Helaas geen baas die wil meebetalenLayumi schreef op maandag 12 januari 2026 @ 19:21:
[...]
Thnx voor de tip. Stond net op het punt om een 965 te bestellen op kosten van het sportbudget van de baas.
Nu €25 bijbetalen en rest van de baas![]()
Zo heb ik vorige week iedere dag rond de 2000 calorieën verbruikt met normale zaken, de afgelopen dagen zat ik met moeite op 1600. Nu heb ik er sinds vanmorgen 7 uur schijnbaar 800 verbruikt (Resting). Ik weet dat het bijhouden/schatten van calorie gegevens niet het sterkste punt is van deze horloges/techniek maar is er wellicht een update van geweest waardoor dit verschil te verklaren is oid?