Dat laatste heb je zeker een punt. Ik heb inderdaad geen idee of een andere Garmin beter zou werken, maar dat is wel alleen op het gebied van firmware updates. De overige punten zie ik niet anders om eerlijk te zijn. En op mijn Xiaomi Band 5 na en het feit dat mijn vrouw een Apple Watch heeft, waren ook deze 2 horloges voor mij een eerste intro in dit segment.Firestorm666 schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 09:38:
@MooDyBLueS Damn, dat is nogal eens een verhaal! Al vindt ik persoonlijk dat je wel erg hard bent voor de Garmin, ikzelf heb de Venu 1, qua updates gaat het toch best soepel hoor, knoppen werken normaal.
Moet er wel bij vertellen dat het m'n eerste horloge is, dus tis ook een beetje een weet-niet-beter van mijn kant.
Toestellen die uitgeleverd worden met oude firmwares kunnen wel eens gek doen in het begin, das iets wat me wel opvalt bij elk soort apparaat.
Denk dat je slechte ervaring hiermee echt een gevalletje pech gehad is dan dat het een systematisch probleem is. Maar zoals bij alles: een eerste indruk kan iets maken of kraken.
Ik heb me ook heel erg verdiept (wat ik altijd doe) en daarom ben ik misschien kritischer dan gemiddeld, maar heel eerlijk: er zijn dus een aantal zaken die ontbreken die gewoon niet mogen ontbreken op een smartwatch/sporthorloge van €300. Zeker kijkend naar een smart band van 1/10e van de prijs die bijna al die punten wel goed op orde heeft. Dus in dat opzicht ben ik zeker niet te hard voor Garmin, het is ook niet alsof ze net om de hoek komen kijken, het is immers de 2e generatie van deze smartwatch/sporthorloge combi én Garmin heeft al veel ervaring met smartwatch-achtige integaties op o.a. de Fenix/Epix/ForeRunner serie.
Prima natuurlijk als sommige mensen wel tevreden zijn met hun product, maar op het firmware update proces na wat inderdaad een exemplarisch probleem kan zijn geweest zoals je al aanhaalt, is de rest gewoon helaas echt inherent aan het product zelf en dus de feitelijke werking ervan. Dat zijn sowieso: de DND/nachtmodus, notifications, fysieke knoppen, tap-to-wake. 3 van de 4 zijn potentieel met software updates op te lossen en Garmin heeft bewezen met de auto brightness dat ze dingen aanpakken, maar ik heb geen garantie dat als ik nu die €300 investering doe dat over 1 jaar 2 van de 3 punten bijv. opgelost zijn. Het is koffiedik kijken en daarom vind ik het in ieder geval op dit moment niet het geld waard voor wat je krijgt. Ik denk dat een ForeRunner op dat gebied meer value for money biedt.
Mee eens, ben bang dat Garmin teveel "legacy" heeft wat enorm veel werk kost (lees: geld) om om te bouwen. Dat is dus een groot voordeel voor nieuwkomers zoals Coros, blijkt direct.Garmin Express heb je niet persé nodig, enkel voor connectiq apps, tenzij je de app op de telefoon gebruikt. Garmin Express is echter wel een draak van een product. Dat je een losse app nodig hebt voor ConnectIQ heb je wel een dik punt, dat is niet meer van deze tijd. Op dat vlak mag Garmin wel eens serieus aan het werk.
Ja, ik ook met de Venu 2 sinds de 8.11 update. Misschien heb ik dat niet goed overgebracht in mijn oorspronkelijke verhaal, maar sinds de laatste update heeft Garmin dat gefixt, dat was positief om te zien. Enige schermpunt wat ik nog had was de felle helderheid als DND aanstond en je hem 's nachts ontwaakt om even de tijd af te lezen. Hij springt dan op pakweg 50% helderheid om weliswaar binnen 1-2 seconde te dimmen, maar dan is het kwaad al geschied.Voor m'n Venu 1 heb ik eigenlijk geen last van het scherm, ten alle tijden leesbaar en de auto-helderheid werkt best goed.
Wie weet, ik zie wel potentie in het product. Een groot deel kan in een Venu 2 (de 1 geen ervaring mee) met software updates opgelost worden, ik heb weleens gelezen dat GPS fix soms ook middels een update verbeterd kan worden. Maar logischerwijs is er een limiet aan, de hardware bepaalt uiteindelijk hoe goed het kan zijn. Ik moet eerlijk zeggen: stel dat de Venu 3 uitkomt en de reviewers zoals DCRainmaker zijn positief, dan wil ik het echt nog wel een kans geven.GPS fix heb je wel een punt, dat is iets dat me ook wel stoort, dat zou opgelost zijn met de Epix 2 die een snelle fix schijnt te hebben, mogelijk ook later op de Venu 3 ofzo?
Graag gedaan, vond het leuk om te doen (zowel het vergelijk als het schrijven) en zoals ik zei: ik verdiep me altijd goed en realiseer me dat ik inderdaad behoorlijk kritisch ben. Daarnaast vind ik het ook altijd leuk om naar de underdogs te kijken. Ik ben in de basis een Apple gebruiker met veel dingen, maar heb dus al sinds het begin geen Apple Watch omdat ik dat gewoon weinig toegevoegde waarde vond hebben. Op het begin had ik nog mijn Nike GPS watch, later is het hardlopen komen weg te vallen en heb ik jaren geen sporthorloge gebruikt. Toen kwam de Xiaomi Band 5, puur omdat die zo spotgoedkoop zijn heb ik die eens geprobeerd en juist die prijs-kwaliteit verhouding merk ik bij veel Xiaomi dingen dat die echt puik zijn. Anderzijds wil ik best in dure dingen investeren, zoals een iPhone of MacBook, want ik weet dat ik daar jaren veel plezier aan kan beleven en vaak onder het mom van "it just works". Dat verwacht ik stiekem ook een beetje van sporthorloges die de Apple Watch benaderen qua prijs. Misschien is dat té streng, dat mag ieder zelf beoordelen.In ieder geval heb je elk horloge wel onder een vergrootglas gelegd en erg bedankt voor het delen. Ook wel eens leuk om wat anders te lezen als over Garmin horloges. Lijkt hier soms meer op "Het grote Garmin sporthorloge topic" als op iets anders
.