Ik overweeg om mijn eerste sports(smart)watch te kopen, maar heb een paar vragen aan ervaren gebruikers over de Amazfit Active 2 Round.
Gaat het mijn leven eenvoudiger maken of juist meer tijd kosten (minder tijd kosten om repeterende taken zoals prestaties te loggen en te bewaren voor de lange termijn in vergelijking met de tijd die het kost om de smartwatch in te stellen, synchen, updaten, etc. m.a.w. is de smartwatch high maintenance)?
Hoe lang blijft het horloge bruikbaar (m.a.w. planned obsolence van bijvoorbeeld map upload ondersteuning door de Zepp app)?
Even een korte achtergrond.
Begin jaren 90 begon ik met lopen. Je pakte je stopwatch (die het overigens nog steeds doet), rende de deur uit en Klaar!
Begin jaren 2000 begon ik met hartslagmeting te lopen. Je pakte je HR horloge (die het nog steeds doet), deed je borstband om. Rende de deur uit en Klaar!
Begin jaren 2010 begon ik met hartslagtracking te lopen. Je pakte je HR horloge (die het begint te begeven maar na reparatie nog aardig doet), doet je borstband om, stelt de HR trainings zones in, reset alle statistieken. Rende de deur uit, schreef naderhand de statistieken over in je logboek en eindelijk Klaar.
Anno 2020 is er de smartwatch: GPS, Off-line maps synchen, route files maken, uitzoeken hoe er off-line muziek op te krijgen, borstband pairen (voor HITT), oordopjes pairen, trainingsplan maken en uploaden, statistieken downloaden voor off-line storage, enz. enz. Ga ik überhaupt nog aan lopen toekomen met zo'n ding? Of heb ik alle features pas een beetje door wanneer het product al 3 jaar EOL is en ik al weer twee nieuwe watches heb moeten aankopen om dezelfde features werkend te houden?
De Amazefit Active 2 is gereleased op 2025-01 en de EOL is gepland op 2027-01 [
bron Zepp]. Er is dus nog maar minder dan een jaar software support.
Ik heb de volgende concrete vragen over de Amazfit Active 2 Round (zonder NFC):
[list]
• 1. Blijft off-line maps uploaden naar de watch werken na EOL?
• 2. Wat stopt er met werken na de EOL datum.
• 3. Maken de watch en benodigde Zepp App inbreuk op je persoonlijke levenssfeer?
• 4. Kan ik hardloop statistieken exporteren naar externe opslag voor bewaren op lange termijn?
• 5. Hoe krijg ik off-line muziek werkend? (Is US instellen als land mogelijk of geeft dat andere onoverkomelijke problemen?)
• 6. Gebruikt de NFC variant meer batterij en meer firmware / OS geheugen?
• 7. Kan ik de watch debloaten? (van de 160 trainingsmodi gebruik ik er slechts een handje vol).
• 8. Hoeveel trainingen kan je in het horloge geheugen opslaan (hoeveel ruimte neemt een trainingslog in beslag)?
• 9. Hoe kan ik alle features van de watch blijven gebruiken na EOL? (Is er off-line PC companion software.)
• 10. Wat moet ik er nog bij aanschaffen (welke ECG borstband is te koppelen, betaalbaar en goed?, abonnementen wellicht??)
[
Voor 0% gewijzigd door
junction00 op 27-01-2026 14:50
. Reden: Amazfit komt niet in dit topic voor. Er uit laten springen. [bgcolor=#e64336] werkt niet. ]