Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Garmin Forerunners (GPS sporthorloges)

Welkom in dit topic over de Forerunners van Garmin (met GPS). Deze reeks sporthorloges is speciaal geschikt om, via gps, allerlei gegevens te verzamelen en tijdens het sporten te tonen. De horloges zijn voornamelijk ontwikkeld om mee hard te lopen en te fietsen maar zijn ook prima bruikbaar tijdens andere sporten (zeilen, skeeleren, kanoën, skiën, snowboarden; eigenlijk alles waarbij je een afstand aflegt gedurende een bepaalde tijd dus). Dit topic is bedoeld om een overzicht te geven van wat er allemaal mogelijk is met de verschillende horloges en om een overzicht te verzamelen van tips en trucks omtrent het gebruik ervan.

Deze topicstart zal in eerste instantie met name gericht zijn op de 205/305 serie aangezien ik zelf een 305 heb en dit het enige horloge is waar ik ervaring mee heb. De functionaliteit ontloopt elkaar op veel punten echter niet enorm dus de informatie zal ook voor andere versies waardevol zijn.

Reviews
Overweeg je een Forerunner aan te schaffen en ben je op zoek naar een goede review? Zoek niet verder! Een triatleet uit de USA heeft echt geweldige reviews geschreven voor bijna alle types (en gebruikt ze zelf ook dagelijks). Hier vind je deze reviews: http://www.dcrainmaker.com/2007/01/product-reviews.html

Als je specifiek twijfelt tussen de Garmin Forerunner 305 en Forerunner 310XT kan je mijn eigen (lees: MrAcid's) review lezen: http://www.maartensport.n...vs-garmin-forerunner-305/

Hoe verschillen de verschillende types van elkaar?
Het lijkt me niet nodig om hier een overzicht te geven van ALLE features. Het meest actuele aanbod (en een overzicht van alle features) vind je op de Garmin site.

Hier een overzicht van de belangrijkste verschillen die ik ben tegengekomen voordat ik uiteindelijk de 305 kocht. Ik vraag me af of ze bij Garmin zelf nog snappen hoe het productaanbod precies is ingedeeld: wat mij betreft is het echt een zooitje.

310XT205/305405/405CX110
Meest complete en uitgebreide variant. Belangrijkste verschil met de andere horloges is dat deze waterdicht is tot 30m waardoor hij gebruikt kan worden tijdens het zwemmen (handig voor triatleten!). De data van de 310XT kun je draadloos overzetten naar je PC/Mac. Qua uiterlijk is deze versie iets minder groot dan de 205/305.De 305 is maar tot 1m waterdicht en daarmee niet geschikt om tijdens het zwemmen te gebruiken. De 205 is identiek aan de 305, behalve dat je de 305 kunt gebruiken met een hartslagmeter (wordt meegeleverd).De 405/405CX heeft meer een horlogevorm dan de 305 en wordt daarnaast bestuurd door middel van een aanraakgevoelige rand om het horloge, in plaats van met fysieke knoppen. De data van de 405/405CX kun je draadloos overzetten naar je PC/Mac. De 110 is het (net nieuwe) instapmodel van de Forerunners serie. Belangrijkste verschillen zijn: minder datavelden tijdens het lopen en geen intervaltrainingen en andere geavanceerde work-outs. Dit horloge mikt, meer dan de andere horloges, op de "niet-geek".

Sporten met je Forerunner

Wedstrijd en gewone training
In het kort:
  • Aanzetten
  • Wachten op satellieten
  • Start
  • Kilometers maken
  • Stop
  • Reset (3 seconde)
Iets langer:
In principe is het een kwestie van je Forerunner aanzetten, wachten tot er GPS signaal is (ongeveer 30-60 seconde), op start drukken en lopen maar! Op het scherm krijg je informatie over de tijd die is verstreken sinds je gestart bent, je huidige tempo (in min/km) en de afgelegde afstand. Deze velden zijn overigens allemaal instelbaar. Als je liever ziet wat je huidige hartslag is (mits je een hartslagmeter om hebt en je Garmin dit ondersteunt), hoeveel calorieën je verbrand hebt, hoe snel je laatste kilometer was of hoe laat het nu is: het kan allemaal (en nog veel meer). Je kunt zelf 4 (of minder) velden kiezen die moeten worden weergegeven. Ook kun je meerder "schermen" maken waar je tussen kunt schakelen tijdens het sporten. Hetzelfde idee als meerdere bureaubladen op een PC/Mac.

Aan het einde van je training/wedstrijd druk je op stop. De timer stopt, er worden geen nieuwe GPS gegevens meer verzameld en je bent in principe klaar. Nu reset je de timer, zodat de gegevens worden opgeslagen. Alle verzamelde gegevens kun je nu terugkijken op je Forerunner (Mode > History). Het is, wat mij betreft, echter veel interessanter om de gegevens via de PC/Mac terug te kijken.

Intervaltraining
Hier zijn een aantal mogelijkheden voor. Je kunt op basis van een aantal verschillende combinaties een intervaltraining opzetten (afstand/rusttijd, afstand/rustafstand, tijd/rusttijd en tijd/rustafstand). In het voorbeeld ga ik even uit van afstand/rustafstand.

In het kort:
  • Aanzetten
  • Wachten op satellieten
  • Mode
  • Training > Workouts > Interval > Dist/Rest Dist
  • Kies de intervalafstand (bijv. 400m; dit is de afstand die je snel gaat afleggen) en de rustafstand (bijv. 200m; dit is de afstand die je gaat joggen/wandelen om te herstellen)
  • Stel het aantal herhalingen in (bijv. 12x; je loopt dan 12x400m steeds gevolgd door 200m rust)
  • Geef aan of je een warming up en cooling down wilt doen
  • Druk op Done
  • Druk op start om je intervaltraining te beginnen (of je warming up, indien je daarvoor gekozen hebt. Als je daarvoor gekozen hebt druk op je "Lap" als je klaar bent om de intervaltraining te beginnen)
  • De activiteit stopt automatisch als je klaar bent met de ingestelde intervallen (tenzij je voor cooling down gekozen hebt, dan druk je helemaal aan het eind op stop)
  • Reset om de data op te slaan (3 seconde ingedrukt houden)
Tijdens de intervaltraining krijg je steeds feedback van de Garmin door middel van geluidssignalen (tenzij je die hebt uitgeschakeld, ik zou je aanraden om dat dus niet te doen).

Dus:
  • Je drukt op start
  • Je loopt 400m
  • Op 380m (variabel afhankelijk van snelheid): *piep* *piep* *piep* *piep* *piep* *tududududuuuu* (bij die laatste zit je op 400m en kun je afremmen)
  • Je loopt 200m rustig
  • Op 190m (variabel afhankelijk van snelheid): *piep* *piep* *piep* *piep* *piep* *tududududuuuu* (bij die laatste zit je op 200m en zet je weer aan)
  • Na de ingestelde hoeveelheid "repeats" hoor je een aantal afwijkende piepjes en ben je klaar!
Wat ik hier zelf zo super aan vind is dat je eigenlijk gewoon een normaal rondje kunt lopen, waar je geen afstanden van punt-tot-punt hoeft te kennen om toch intervaltrainingen te doen. Trainen op een baan of op een vast stuk asfalt is dus niet nodig! Alleen vantevoren even ongeveer uitrekenen (afstand+rustafstand maal je herhalingen) hoeveel km je nodig hebt en je gaat gewoon lopen en kunt zonder op je horloge te kijken je intervaltraining afwerken. Erg fijn!

Data analyseren

Meegeleverde software
Je krijgt een CDtje bij je horloge waarop de Garmin Training Center software staat. Daarnaast is er de mogelijkheid om gratis online al je activiteiten bij te houden. Ik gebruik beide, maar voornamelijk de online tool (Garmin Connect) is interessant. De software werkt overigens zowel op de Mac als op een PC. De PC versie lijkt (wat ik ervan gezien heb in screenshots) wel een stuk volwassener dan de Mac versie die vrij basic is. De software is echter wel "noodzakelijk" om workouts en courses in je Forerunner te programmeren. Daarover lager meer.

Garmin Connect
Plaatjes zeggen meer dan 1000 woorden. Dit is wat je er ongeveer van kunt verwachten:

Overzicht van de informatie die er uit één keer hardlopen komt: Klik!

De "report" functies van Garmin Connect zijn wat beperkt. Als je echt "diep" in je data wilt duiken (hartslagzones, eetpatronen, calorie-inname, etc.) dan schijnt www.trainingpeaks.com een aanrader te zijn. Hier kun je ook gewoon je data uploaden vanaf je Forerunner. Net als op heel veel andere sites trouwens (het zijn "gewoon" GPX bestanden die je Forerunner uitspuugt, je zit dus niet vast aan Garmin Connect of de Garmin software die wordt meegeleverd).

Tips & Tricks

Snelheid weergeven tijdens het lopen (ipv pace)
quote:
Graham schreef op zondag 25 april 2010 @ 22:36:
Heb de mijne op Engelstalig gelaten...doe ik met alle apparaten die ik heb dus zo kan je de snelheid indicatie aanpassen. Settings > Running > Speed Units > Speed (mph, kph) heb ik hem staan. Bij jou staat hij vast op pace.
Datavelden die worden weergegeven tijdens het sporten aanpassen
quote:
Je kunt je datafields aanpassen he. Dus de velden die je tijdens het rennen bekijkt kun je geheel naar wens instellen. Dit is wel een goede post daarover, DC Rainmaker - Choosing your Garmin device data fields.
Automatisch tussentijden weergeven tijdens het lopen
Tijdens het lopen kun je standaard feedback krijgen over je snelheid (tempo). Hiervoor gebruik je de "auto lap" feature (Mode > Training > Training options > Auto Lap). Ik heb deze zelf ingesteld op 1km. Wat er dan gebeurt is dat je elke kilometer een piepje hoort waarna het gemiddelde tempo op de laatste kilometer wordt weergegeven. Erg handig, want dan hoef je niet steeds op je horloge te kijken en heb je toch op gezette tijden feedback over je prestatie! Achteraf ook leuk om te zien als je de gegevens upload naar je PC/Mac hoe het verloop van je tempo was. Standaard staat dit uitgeschakeld.
Goede verbinding maken met je hartslagmeter
Zelf heb ik dat soms mijn hartslagmeter (met name tijdens het fietsen) vreemde waardes weergeeft. Meestal komt dit doordat de geleiding in de hartslagmeter niet goed is. Maak daarom voordat je de hartslagmeter om doet de hartslagmeter even vochtig (kan met water maar ik doe het zelf altijd met spuug). Hierdoor heb je in het begin direct een goed contact. Later wordt het contact automatisch al beter doordat je gaat zweten.

Voor tijdens het fietsen gebruik ik een geleidende gel omdat ik problemen bleef hebben met onnauwkeurige hartslag.
Batterij hartslagmeter verwisselen
De batterij van een eventuele hartslagmeter kun je gewoon zelf verwisselen. Spreekt allemaal redelijk voor zich. Nog wel een goede tip uit het boekje waar ik zelf overheen gelezen had:
quote:
Rhapsody schreef op maandag 26 april 2010 @ 09:36:
Als je op een gegeven moment de batterij moet/wilt vervangen van de hartslagmeter (o.a. bij de Forerunner 305), vergeet dan niet om na het eruithalen van de oude batterij een minuut te wachten voordat je de nieuwe batterij er in stopt. Dit heeft te maken met het feit dat de hartslagmeter even gereset moet worden.

Meer tips?
Op mijn eigen blog heb ik een overzicht van nog een aantal Garmin Forerunner tips.

Handige programma's

Naast de meegeleverde software is er ook software van derde partijen.

SportTracks
SportTracks is een logboek ontworpen voor sporters die een GPS-apparaat hebben, dit is dus niet alleen geschikt voor hardlopen maar in dit geval gaan we er wel vanuit.
Website: http://www.zonefivesoftware.com/SportTracks/

Handige plugins:
Elevation correction: hoogtecorrectie.
Accumulated summary: gegevensoverzicht maken van verschillende workouts samen.
Apply Routes Plugin: o.a. Voor de combinatie met google Earth en andere (online) plattegrondprogramma's.

Screenshot:

rubiTrack (Mac OS X)
Voor Mac gebruikers is Sporttracks helaas niet beschikbaar. Een erg goed alternatief is rubiTrack. Op mijn website heb ik daar een uitgebreide review van geschreven: http://www.maartensport.n...lyseren-rubitrack-mac-os/

Tot slot

Ik heb mijn Garmin Forerunner 305 nu bijna een maand en heb het idee dat ik nog lang niet alles ontdekt heb. Er komt in de toekomst dus zeker een update van deze TS als ik meer interessante dingen ontdek!

Updates
23-04-2010: Eerste versie geplaatst.
26-04-2010: 3 nieuwe tips (datavelden aanpassen, snelheid weergeven in plaats van pace tijdens lopen en het verwisselen van de batterij van de hartslagmeter)
26-05-2010: Xaverius toegevoegd als mede-auteur!

MrAcid wijzigde deze reactie 06-06-2011 15:21 (26%)

Twitter | Strava

*Gereserveerd*

Gaat u vooral los! Waar gebruik jij je Forerunner voor? Wat zijn handige dingen die iedereen zou moeten weten? Wat wil je weten en heb je niet kunnen vinden?

Het komende weekend ga ik zelf een "testje" doen met mijn racefiets. Je hebt op de 305 de mogelijkheid om een "course" in te stellen. Dit houdt in feite in dat je een vooral bepaalde route instelt en dat je die dan gaat volgen tijdens het fietsen. De functie kan zowel gebruikt worden om met een "Virtual Partner" te trainen als om routes te rijden waar je niet eerder geweest bent (en waar je het dus niet kent). Je stelt dan (bijvoorbeeld via www.gpsies.com of www.bikeroutetoaster.com(TIP!) een route in welke je, via het Garmin Trainingcenter naar je 305 exporteert. Op de 305 zijn (uiteraard) geen kaarten aanwezig dus je krijgt gewoon een schermpje met alleen de route. Deze kun je dan op het pietepeuterige schermpje volgen: niet echt een succes natuurlijk.

Echter, er is ook de mogelijkheid om Course Points in te stellen: punten waarop je links/rechtsaf/rechtdoor moet. Je krijgt dan in je scherm een extra veld waarop staat wat je moet doen, over welke afstand. Dus: linksboven staat er 600m left. Dat telt uiteraard af als je dichterbij komt en geeft een piepje op het moment dat je er bent. Samen met een papiertje met daarop de route moet je zo volgens mij een heel eind kunnen komen!

Een beetje veel gedoe om zo'n route in elkaar te zetten natuurlijk.. Gelukkig staat de techniek voor niks en is de maker van www.bikeroutetoaster.com precies hiermee bezig geweest en is het geheel nagenoeg geautomatiseerd! Een stappenplan:
  • Ga naar www.bikeroutetoaster.com
  • Klik op "Course Creator"
  • Klik op Courses (tabje) en maak een account aan (indien je wilt opslaan)
  • Klik op Map (tabje)
  • Schakel (rechtsonder) Auto Routing in en zeg deze op OSM en Bike
  • Zorg dat "Add course points add junctions" ingeschakeld is
  • Geef je te verwachten snelheid op (niet echt belangrijk, beter te laag dan te hoog: ik denk dat hij meldingen gaat geven als je te langzaam gaat ofzo)
  • Teken je route in op de kaart (tip: klik elke keer even 20m vóór een kruispunt)
  • Er wordt tussen de punten die je aanklikt steeds automatisch, via de wegen (fietspaden indien voorhanden) een route aangemaakt
  • Druk op Summary (tabje) en sla je route op (onderaan)
  • Druk op Download "to file" of "Garmin GPS" (bij mij werkt het downloaden naar GPS niet)
  • Print je Cue Sheet (tabje)
  • Fietsen maar!
Ik heb nu een route van iets meer dan 100km (past NET op een 305, ik geloof dat je maximaal 100 course points, dus richtingaanwijzingen) mag hebben en er zitten er precies 100 in deze route. Ik ga dus zaterdag testen hoe dit werkt op de fiets. Als het goed werkt is dit natuurlijk super. We zullen zien!

MrAcid wijzigde deze reactie 23-04-2010 15:18 (88%)

Twitter | Strava

Dat gaat je 100% zeker niet lukken. Twee meter is wel ongeveer het maximum.

Twitter | Strava

quote:
CAFC1905 schreef op zondag 25 april 2010 @ 11:52:
Hoe kan ik km splits krijgen, moet ik dan tijdens het lopen bij elke kilometer op "lap" drukken?
Staat in de TS!

Twitter | Strava

• Xaverius
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 10:38

Xaverius

Ultraloper (#patser)

Topicstarter
Ik heb de afgelopen drie dagen lekker gewandeld met mijn 305. Apart is dat ik de gegevens van de eerste dag kwijt ben geraakt. Bij het overdragen in sporttracks stond vrijdag niet vermeld. Nou was dit de dag dat ik het langst gelopen heb (bijna 30km) dus ik baal wel wat. Gelukkig was ik in een klein gezelschap en heb de andere 305-bezitter om een gpx-bestand gevraagd. :)

De interval op afstand had ik dit weekend ook ontdekt, elke kilometer dat "irritante" geluidje. Ik heb die weer uitgezet maar het kan natuurlijk bij een hardlooptraining best handig zijn. Ook een startpunt als waypoint vastleggen op de 305 heb ik dit weekend gedaan. Ik kon perfect zien hoe ver we van ons startpunt af waren. :)

Ik gebruik dus sporttracks op de pc en als ik het niet vergeet afstandmeten.nl en garmin connect online. Ook was ik van plan binnenkort even wat meer mogelijkheden uit te testen zoals terug naar het startpunt en routes definiëren.

Volgende trails: Grand trail des Ecrins, Viking Steam Trail 42 km, Airborn Freedomtrail 44 km
https://smashrun.com/hans.vandermeer/invite & https://connect.garmin.com/modern/profile/hvdmeer_nl

quote:
Xaverius schreef op zondag 25 april 2010 @ 23:30:
Ook was ik van plan binnenkort even wat meer mogelijkheden uit te testen zoals terug naar het startpunt en routes definiëren.
Ik heb gisteren gefietst met een vooraf ingestelde route (course). Het werkte echt prima, al is het voor op de fiets eigenlijk iets te traag maar zeer goed bruikbaar. Ik had alleen dat ik halverwege de 112km ineens teruggestuurd werd waardoor ik 50km lang moest navigeren met behulp van het kaartje ipv aanwijzingen. Aangezien het niet echt bedoeld is voor navigatie is dat eigenlijk veel te traag en op een gegeven moment zat ik alleen nog maar op m'n forerunner te drukken/kijken om de route te kunnen volgen. Jammer!

Wat ik fout gedaan had: ik had een route die op sommige delen heen hetzelfde was als terug (maar dan de andere kant op). Als je van de route afwijkt krijg je "off course (enter)" in je scherm. Die melding gaat vanzelf weg als je weer op de route komt. Echter, ik had om enter gedrukt om de melding uit beeld te krijgen. Vervolgens fietste ik een stukje terug (200m) om de route weer op te pakken en toen pakte hij dus het punt 50km verderop, wat inderdaad op hetzelfde punt lag, maar dan op de terugweg. Als je dus een route volgt: DRUK NIET OP ENTER ALS JE PER ONGELUK VERKEERD GAAT! :)

Andere tip: zet de route erin als Course (Training > Workout > Courses) en niet als Route (Navigation > Routes). Routes zijn veel beperkter en kunnen véél minder trackpoints (gpspunten) en course points (aanwijzingen) opslaan!

Hier nog een uitleg hoe ik die course gemaakt had, is eigenlijk super simpel!
MrAcid in "Garmin Forerunners: sporthorloges met GPS"
quote:
Je kunt je datafields aanpassen he. Dus de velden die je tijdens het rennen bekijkt kun je geheel naar wens instellen. Dit is wel een goede post daarover, DC Rainmaker - Choosing your Garmin device data fields. Misschien meteen iets voor in de TS.

Heb de mijne op Engelstalig gelaten...doe ik met alle apparaten die ik heb dus zo kan je de snelheid indicatie aanpassen. Settings > Running > Speed Units > Speed (mph, kph) heb ik hem staan. Bij jou staat hij vast op pace.
Ga ik in de TS zetten! Dank!

MrAcid wijzigde deze reactie 26-04-2010 09:18 (17%)

Twitter | Strava

Ga ik toevoegen!

Wat betreft die hoogte: dat kon ik ook nooit vinden maar dat wordt dus vooral gebruikt om mooie persfoto's te kunnen verspreiden.. :) Het is een scherm dat je te zien krijgt wanneer je een course volgt en dan een paar keer op Mode drukt. Kan best handig zijn maar is dus niet echt iets gangbaars. Het is niet zo dat je na een activiteit die informatie terug kunt zien.

Twitter | Strava

quote:
deadsy33 schreef op dinsdag 27 april 2010 @ 10:00:
Is het ook mogeliijk om intervaltrainingen zelf samen te stellen als gedurende de training de loop- en wandeltijden verschillen. Zie voorbeeldschema hieronder

+O++OO+++OOO+++OOO+++OOO

+ =1 minuut lopen
O =1 minuut wandelen

Uit de openingspost maak ik op dat een normale interval mogelijk is maar omdat mijn trainingen per dag verschillen (0 - 5km in 10weken schema) zou ik graag willen weten of de 305 dit ook kan, zo ja, of dit ook een beetje normaal in te stellen valt (desnoods via de computer)
Zoals kenneth zegt, dat kan inderdaad. Het makkelijkst is om dat even via het Garmin Training Center te doen (meegeleverde software). Is heel makkelijk in te stellen!

Twitter | Strava

Ik heb echt altijd binnen 30 seconde een fix.. Leg hem voor het raam als ik m'n schoenen aantrek en dan is hij klaar als ik zover ben.

Twitter | Strava

Acties:
  • 0Henk 'm!
Ik geloof dat ik aandelen Garmin had moeten kopen voordat ik dit topic opende. ;)

Gefeliciteerd met je aankoop!

Twitter | Strava

Acties:
  • 0Henk 'm!
Tijdens workouts krijg je geen alerts en laps omdat die informatie al in de workout zit (of kan zitten) en dus zwaarder weegt dan de onderliggende instelling.

Twitter | Strava

• Xaverius

Xaverius

Ultraloper (#patser)

Topicstarter
Over het prijsverschil tussen winkels en webshops... Ik sprak gisteren met iemand van run2day over dit verschil. Zij snapte niet hoe de webshops zo goedkoop aan die horloges konden komen want voor die prijs kan zij ze niet aanbieden. Zou het iets met grijze import te maken kunnen hebben?

Overigens, welke plugins gebruikt iedereen hier met sporttracks? Ikzelf gebruik:
  • Elevation correction
  • Accumulated summary
  • Terraserver Map Provider
Maar ik krijg geen plattegrond in Sporttracks te zien. :'(

Volgende trails: Grand trail des Ecrins, Viking Steam Trail 42 km, Airborn Freedomtrail 44 km
https://smashrun.com/hans.vandermeer/invite & https://connect.garmin.com/modern/profile/hvdmeer_nl

Acties:
  • 0Henk 'm!
Eén van de nadelen van de 405. Wat vind je van de "touch ring"?

Twitter | Strava

quote:
the Runningman schreef op zaterdag 29 mei 2010 @ 16:32:
Haha! Dinsdag mijn Forerunner 310HRM besteld. Hopen dat hij volgende week snel in huis is. Heb als verslaafd hardloper lang gespaard voor dit pareltje, maar nu wil ik hem ook HEBBEN! :) Over 3 weken mijn eerste Trial (50km) lopen op de veluwezoom, ben erg benieuwd hoe hij dat registreerd. Mijn bevindingen komen hier wel even online!
Nice! En een leuke blog die je bijhoudt! :Y Hardloop4daagse klinkt goed! Ben met Pinksteren helaas altijd al voorzien van een (niet sportieve) "verplichting".

Twitter | Strava

Acties:
  • 0Henk 'm!
Mooi dat het gelukt is! Maar ik reset toch ook altijd hoor, voordat ik importeer. Staat ook in de handleiding dat dat de volgorde is. :)

Twitter | Strava

Acties:
  • 0Henk 'm!
Gelukkig werkt het inmiddels.. :) Erg frusterend als dure dingen het niet gewoon doen!

Je moet trouwens inderdaad bij Digitalstreet zijn als er toch nog wat mee blijkt te zijn.

Twitter | Strava

Acties:
  • 0Henk 'm!
Met Garmin Connect klopt het vrij aardig als je die elevation correction aan hebt staan hoor. MITS je over wegen loopt, anders snapt hij er inderdaad niet altijd even veel van.. :)

Twitter | Strava

Acties:
  • 0Henk 'm!
Fix is prima, zowel met bewolking als in bebost gebied als bij een combinatie van die twee. :)

Hier wat links naar trainingen die ik allemaal (grotendeels) in het bos gelopen heb:
http://connect.garmin.com/activity/35951652
http://connect.garmin.com/activity/35468111
http://connect.garmin.com/activity/34747757
http://connect.garmin.com/activity/33339349
http://connect.garmin.com/activity/31627526

En tot slot deze: http://connect.garmin.com/activity/30121011 waarbij ik echt over hele klein paadjes onder een dichte begroeiing gelopen heb om niet stukken dubbel te hoeven lopen. :)

Twitter | Strava

Kapotte rij pixels op het scherm van mijn 305. :( Dat wordt een garantieafwikkeling.

Twitter | Strava

M'n Forerunner 305 komt morgen weer terug! Krijg een hele nieuwe opgestuurd. Nette afhandeling van GPSshop.nl binnen 1,5e week! :)

Twitter | Strava

Ja hoor, nog wel veel meer. :)

Ik heb zelf een 305 maar die is in feite hetzelfde (alleen heeft de 205 geen ANT+ dus je kunt er geen hartslagmeter, powermeter en/of cadanssensor bij gebruiken) en daar heb ik afgelopen donderdag nog een wielertocht van 135km mee gereden. :)

Zou wel even goed nadenken of je niet toch voor een 305 wilt gaan. Qua prijs ontlopen ze elkaar niet zoveel en je kunt (zoals gezegd) nog meer verschillende apparaten gebruiken met een 305, het is niet alleen de hartslagmeter die het verschil maakt.

Twitter | Strava

Mijn 305 lijkt alweer kapot te zijn. Krijg geen GPS signaal meer. :(

Twitter | Strava

Tref het zeker niet.. Heb normaal nooit problemen met apparaten maar met de Forerunners zit het niet mee! Doe er geen rare dingen mee verder, gewoon hardlopen en fietsen.

Baal er echt van want dit betekent natuurlijk dat ik hem weer twee weken kwijt ben. Plus dat ik mijn nieuwe cadanssensor nog niet kan testen op de fiets.

Twitter | Strava

Gaaf! Welcome to the club! :)

Die van mij is helaas nog steeds in reparatie. :(

Twitter | Strava

Nope, nog steeds niet. Bij GPSshop.nl zijn ze ook niet echt heel behulpzaam deze keer. Morgen even naar Garmin zelf bellen. Overigens zit hij gewoon nog binnen garantie dus ik mag hopen dat het gratis is anders dan word ik helemaal gek. Het dat ding eind maart gekocht en ben 'm tot nu toe een ruime maand kwijt geweest voor reparatie tussendoor. :(

Twitter | Strava

Nog geen sites gezien waar je kant en klare workouts kunt downloaden eigenlijk. Heb vandaag wel de Start to Run podcast van Evy Gruyaert "omgezet" in workouts.

Te downloaden op mijn blog. :) http://www.maartensport.n...5-km-forerunner-workouts/

Twitter | Strava

• Xaverius

Xaverius

Ultraloper (#patser)

Topicstarter
Ik heb vandaag mijn Forerunner 305 ingeleverd bij digitalstreet. Gisteravond is er tijdens de training regen in het schermpje gekomen en dat mag natuurlijk niet kunnen bij een toestel dat waterdicht is. Een regenbuitje moet hij dan gewoon tegen kunnen. Hij is RMA (?) richting fabrikant dus nu is het wachten dat hij weer terugkomt. Wel heb ik aangegeven dat ik begin oktober een halve marathon heb in het buitenland en dat ik het horloge dan toch wel erg graag wil gebruiken.

Voor de rest overigens weinig klachten hier. Soms blijft het schermpje op satellieten zoeken staan terwijl hij volgens mij al een fix heeft (balk blijft op 100% staan), dan maar even uit- en aanzetten en dan heb ik meteen een fix.

Aan SportTracks ben ik al wat gewend al blijft de navigatie apart. :)

Mijne komt morgen weer terug! YES! :)

@Xaverius: hoop echt dat je hem snel weer terug hebt, zeker met het oog op je halve. Maar, als het niet zo is: uiteraard vooral niet door laten beïnvloeden. Het blijft een hulpmiddel en geen noodzakelijk apparaat! al vraag ik me af of ik dat tegen jou moet zeggen, het het idee dat je vrij nuchter bent. ;)

Wat betreft fix: ik leg 'm altijd voor het raam en ga me dan omkleden. Twee minuten later ben ik ready to go! Mijn ervaring is overigens dat als je eenmaal een fix hebt, hij 'm nooit meer kwijt raakt. Ik kan 'm omdoen en naar de WC gaan -jaja!- en daar heb ik dan zelfs nog een fix. :+

Twitter | Strava

Autolap werkt niet bij workouts inderdaad. Vooraf opsplitsen in 4x1k dus! :)

Twitter | Strava

• Xaverius

Xaverius

Ultraloper (#patser)

Topicstarter
Qua fix, als ik vanuit huis train leg ik altijd het horloge even van te voren in een raamkozijn. Ik weet inmiddels welke het beste werkt (2e verdieping, achterkant). Anders moet ik altijd even onderweg zijn voor het startpunt met mijn loopgroep en zet ik hem onderweg aan.

Ik gebruik mijn horloge bij wedstrijden vooral om mijn snelheid in de gaten te houden. Ik herken zelf erg moeilijk hoe ik loop en dan is een snelheidsaanduiding vaak erg goed om er voor te zorgen dat ik niet te hard loop. Dan schaal ik aan de hand van de snelheid en het gevoel van de dag wat ik een beetje moet gaan lopen. Op kortere afstanden is zonder horloge niet zo'n ramp maar bij 21,1km heb ik deze echt "nodig".

Gelukkig heb ik nog mijn Polar 200sd achter de hand maar liever GPS dan footpod natuurlijk. :+

• Xaverius

Xaverius

Ultraloper (#patser)

Topicstarter
quote:
the Runningman schreef op donderdag 12 augustus 2010 @ 00:28:
[...]Is het niet zo dat de 305 echt alleen spatwaterdicht is? Heb de 310 waar ik de afgelopen periode ook eens wat mee gezwommen heb, maar begreep dat de 305 maar over heel weinig water kan...
Uit het boekje:
quote:
The forerunner is waterproof to IEC Standard 60529 IPX7. It can withstand immersion in 1 meter of water for 30 minutes.
Dus een training in de regen van iets meer dan een uur zou dan toch geen problemen mogen opleveren?

Van Garmin niks. Er is wel een alternatief (redelijk nieuw) van Timex (www.timex.com) die nog niet leverbaar is. Alleen de Garmin 310XT is ook geschikt voor zwemmen in open water en alle andere horloges niet.

Twitter | Strava

Wat zou je willen weten tijdens het zwemmen dan? Er zijn bijvoorbeeld ook andere simpele horloges voor in het zwembad die banen tellen + stopwatch. Een Garmin en Timex doen ook allebei geen hartslag tijdens het zwemmen (werkt niet onderwater) dus dan moet je sowieso alweer een Polar hebben. Lastig inderdaad!

Ben zelf geen triatleet maar kijk anders eens op www.dcrainmaker.com, die gast is gadget-nerd (zoals wij) en een vrij behoorlijke triatleet en schrijft enorm uitgebreide reviews! :)

Twitter | Strava

Prijs en functies zijn de voornaamste redenen om voor een 305 te kiezen. ;)

Ja, een 110 ziet er een stuk slanker uit maar dat weegt wat mij betreft echt niet op tegen de mogelijkheden die de 305 biedt. Daarnaast heb je van de 305 echt maar 30 seconde "last" tijdens het sporten, daarna voel je niet eens meer dat je hem omhebt.

MrAcid wijzigde deze reactie 17-08-2010 10:32 (61%)

Twitter | Strava

Mijn ervaring is dat hij prima tegen regenbuien kan: hij gaat eerder gewoon compleet random stuk. :+

spoiler:
Grapje, ik heb twee keer pech gehad met een kapot display en geen GPS ontvangst.

Twitter | Strava

Jep.

Op een 310XT gaat dat op basis van een barometer (=zeer precies) op alle anderen op basis van je GPS locatie (=een stuk minder precies).

Twitter | Strava

Hmm, helemaal geen horloges met barometer als hoogtemeter dus! My bad!

Overigens worden die gegevens achteraf gecorrigeerd met behulp van hoogtedata vanuit andere bronnen en dan klopt het vrij aardig. Als je wilt zien wat de hoogtegegevens die rechtstreeks door de Garmin zijn opgenomen zijn moet je linksonderin bij Elevation Corrections even "disabled" aanklikken. Dat kan alleen voor je eigen activiteiten. Die waarden die je dan zit zijn de waarden die live op je Garmin worden weergegeven.

Twitter | Strava

Had er in het hardlooptopic laatst wat over geschreven, daar kwam dezelfde vraag langs.

MrAcid in "Hardlopen (deel 5)"

Het heeft te maken met de lage snelheid en de afwijking die je bij GPS altijd hebt.

Twitter | Strava

Nee, dat is niet mogelijk (helaas, wilde het ook een keer doen). Je kunt natuurlijk wel gewoon 100 repeats zetten en dan op een gegeven moment stoppen. :)

Twitter | Strava

305 heeft ook ANT+ dus dan is de keuze snel gemaakt toch? ;)

Twitter | Strava

Tijdens het sporten heb ik hem gewoon op Smart Recording staan. Ik kan me voorstellen dat het leuk is om hem op 1 seconde te zetten als je hem omhebt terwijl je in een Ferrari rijdt en de acceleratie gaat vastleggen. :+

Twitter | Strava

Wat ik zelf pas afgelopen week ontdekte bij mijn Forerunner 305 is de mogelijkheid om je gemiddelde (tot op dat moment) lap pace weer te geven in plaats van de huidige pace.

Deze waarde is veel betrouwbaarder (omdat hij al is gemiddeld over een langere afstand) en geeft je veel beter een beeld van waar je op loopt. In combinatie met de auto lap functie (die ik altijd op 1km heb staan) echt ideaal!

Twitter | Strava

Ja, daar heb ik hem ook voor. Maar ik wist niet dat je het per lap kon weergeven. Ik had hem altijd op een zwaar fluctuerende normale "pace" staan in plaats van "lap pace". :)

Twitter | Strava

Even je 305 aan- en uitzetten helpt meestal (heb het twee of drie keer gehad).

Twitter | Strava

• Xaverius

Xaverius

Ultraloper (#patser)

Topicstarter
Zijn er hier meer mensen die wel eens een Garmin ter reparatie hebben gebracht waarbij het nogal lang duurde voordat je de Garmin terugkreeg? Ik weet dat MrAcid dit al eens heeft meegemaakt.

Zelf heb ik op 11 augustus mijn Forerunner 305 bij digitalstreet teruggebracht omdat er tijdens een regenachtige training vocht onder het display was gekomen. Er werd aangegeven dat het meestal een week of 4-6 duurde dat het horloge terug zou zijn. Inmiddels zijn we dus 9 weken verder en de winkel zelf gaat niet verder dan:
quote:
We zullen nog een mailtje naar Garmin sturen
quote:
We wachten op een bevestiging van Garmin voor vervanging
Ik word een beetje moe van die houding van de winkel en heb inmiddels zelf (gisteren) een mail richting Garmin UK gestuurd (daar valt NL onder) en die zou binnen drie dagen terugmailen.

Zijn er dus meer recentere ervaringen met reparaties bij Garmin?

Reparaties in NL worden afgehandeld door Sailtron, misschien het je daar nog wat aan.

Verder heeft Garmin er eigenlijk niks mee te maken, je moet echt bij Digitalstreet zijn.. Elke dag even bellen (niet mailen) kan helpen. Bij GPSshop.nl was het toen ook "ineens" geregeld en lag er een nieuwe op de mat.

Twitter | Strava

• Xaverius

Xaverius

Ultraloper (#patser)

Topicstarter
quote:
Echt tien minuten geleden heb ik een credit gekregen voor vervanging...
Pff, blij dat het zover is. Jammer dat ik twee hardloopwedstrijden zonder heb gezeten en ik ben hem dus 9 weken kwijt geweest. Maar ik kan morgenavond weer lekker mijn eigen gegevens oppikken!

Nike komt vanaf april (USA en UK)/juli ("rest") met een GPS SportsWatch. Ziet er super gelikt uit maar wel een stuk minder functionaliteit dan de Garmins. Ben benieuwd!

Twitter | Strava

quote:
Help!!!! schreef op zaterdag 22 januari 2011 @ 13:05:
[...]

Heb het geprobeerd, helaas werkt t niet..... :'(
Try again.. Dat moet wel werken namelijk. :)

Twitter | Strava

Nadat half februari mijn Forerunner 305 voor de derde keer kapot ging (aan de andere kant van de wereld, met 250+km aan buitenlandse -Azië en Australië- loopdata erop :() heb ik GPSshop.nl vriendelijk doch dringend verzocht om bij terugkomst alsjeblieft het ding te vervangen voor een 310XT, de 305 geeft bij mij ongeluk. Vandaag een mailtje ontvangen met een verzoek om de bijbetaling in orde te maken dus hopelijk morgen de 310XT in huis.

Prima service van GPSshop.nl dus en hopelijk nu een einde aan de frustraties dat die dingen steeds kapot gaan bij mij.

MrAcid wijzigde deze reactie 05-04-2011 16:14 (3%)

Twitter | Strava

Vinden jullie de overgang van Garmin Connect van Google Maps naar Bing Maps ook zo dramatisch? Het is echt niet om aan te zien en bossen, water, wegen, alles is onduidelijker. Waarschijnlijk heeft Microsoft er een leuke zak geld neer gelegd maar voor de eindgebruiker is het echt peop.

Gebruik nu (Mac) rubiTrack om alles gewoon lokaal op te slaan, ziet er vrij aardig uit (al die felle kleurtjes hoeven niet zo van mij, maar vooruit) en het kan behoorlijk veel. Komende tijd eens even kijken hoe het bevalt in het "dagelijks leven".

Twitter | Strava

Dat is meer voor jezelf, de Garmin doet daar verder niks mee. Mijn trainingen bevatten nooit wandelpauzes, ik blijf altijd heel rustig lopen tijdens een "pauze".

Twitter | Strava

quote:
echtp schreef op maandag 18 april 2011 @ 19:00:
Is het mogelijk de Forerunner 305 te delen met verschillende gebruikers? Ik bedoel als mijn vriendin een stukje hardloopt met de Forerunner kunnen haar gegevens dan gekoppeld worden aan een andere Garmin Connect account?
Niet echt makkelijk. Behalve als je gewoon elke keer na het uploaden (en het .txc bestand los opslaan waar je het later nog een keer kan recyclen) je Forerunner leeg te gooien. En dus elke keer te uploaden als je een activiteit gehad hebt.

Twitter | Strava

Voor wat ik zo snel zie is het een instelling die alleen in de Garmin ANT+ Agent zit. Daar heb je als 305/205 bezitter dus niet zoveel aan.

Twitter | Strava

Absurde prijzen denkt Garmin toch elke keer weer te vangen voor evolutionaire producten... Maar goed, er zullen genoeg mensen zijn die het neertellen.

Twitter | Strava

Acties:
  • 0Henk 'm!
Hmm, dat wordt lastig vrees ik. Met een 310XT is er binnenkort een mogelijkheid op je iPad/iPhone via een ANT+ dock, maar daar heb je met een 305 natuurlijk geen zak aan. Toch meer info: http://www.dcrainmaker.co...-downloading-fr310xt.html

Hoe het met Android zit kunnen andere mensen je misschien vertellen maar ik vrees dat het lastig wordt.

Twitter | Strava

Voor wie twijfelt tussen een Forerunner 305 en 310XT: ik heb ze inmiddels allebei gehad en op mijn blog een kort stukje geschreven over de verschillen/verbeteringen. De conclusie zal voor 99% van de mensen hier zijn dat er niet echt een reden is om bijna het dubbele bedrag voor de 310XT op te hoesten. :)

Linkje: http://www.maartensport.n...vs-garmin-forerunner-305/

Twitter | Strava

Acties:
  • 0Henk 'm!
Voor de mensen die op de Mac werken, ik heb een review geschreven van rubiTrack, een handig programma om je Garmin data mee te analyseren.

http://www.maartensport.n...lyseren-rubitrack-mac-os/

Twitter | Strava

Acties:
  • 0Henk 'm!
Elke "ANT+ hartslagsensor" is compatible. Maar volgens mij is Garmin zelf één van de goedkoopste.

http://www.beslist.nl/ele...p_sortby=price_total_sort Vanaf ongeveer €55.

Twitter | Strava

Voor de Garmin Forerunner 310XT is er een firmware update beschikbaar (sinds vorige week) maar je wilt als bezitter misschien even wachten met het updaten. Er zitten wat problemen in: het automatisch uploaden naar Garmin Connect werkt niet, een bug in de “auto-pause” functie en de pace alerts lijken niet bij iedereen goed te gaan.

Details: http://www.maartensport.n...10xt-firmware-update-370/

Twitter | Strava

Jup, nog steeds dezelfde status:

Automatisch uploaden naar Garmin Connect: werkt niet. Handmatig wel.
Auto-pause tijdens het fietsen: nog niet getest.
Pace alerts: werken bij mij gewoon goed.

Een hartslagmeter meet inderdaad via een borstband. Er zijn ook horloges die via de pols meten (dacht ik) maar die zijn voor het sporten niet geschikt. Overigens wen je erg snel aan zo'n band. Ik vind zelf die zachte band echt véél fijner dan de plasticband die je bij de 305 HRM krijgt. Met beide heb ik nog nooit problemen gehad.

Voor de SportTracks gebruikers: er staat momenteel een survey open met vragen over de toekomst van het product. Wellicht interessant! https://twitter.com/#!/techaaron/status/83444766032928768

MrAcid wijzigde deze reactie 22-06-2011 10:29 (15%)
Reden: Sporttracks survey

Twitter | Strava

Ik raad zelf nog steeds mensen aan om voor de 305 te gaan. Veel "bang for buck", zeker als je hem ook voor het fietsen wilt gebruiken.

Als je dat niet wilt is de 210 HRM het goedkoopste alternatief, maar scheelt toch al gauw €50 en je levert ook nog behoorlijk in op features.

MrAcid wijzigde deze reactie 29-06-2011 12:09 (9%)

Twitter | Strava

Wut, ik was er altijd van overtuigd dat de 310XT dit wel had... Foutje dus.

Twitter | Strava

Acties:
  • 0Henk 'm!
Voor dat soort gadgets moet je inderdaad NIET bij de hardloopzaken zijn... :)

Twitter | Strava

Acties:
  • 0Henk 'm!
Als je gewoon niks instelt, op start drukt, en gaat lopen dan kun je toch "vrij trainen"...?

Of wil je dan wel doelen in je training hebben zoals hartslag en/of snelheid? Dan inderdaad een tijd kiezen die (veel) langer is.

Ik heb zelf sowieso altijd aan het eind van mijn trainingen een "lap" staan zonder doel en zonder eindtijd, zodat het horloge niet stopt als ik nog niet thuis ben of besluit om wat langer door te gaan.

Twitter | Strava

Nice! Gefeliciteerd met je aankoop!

(Je fietst best hard! :))

Twitter | Strava

Klopt, die 60 is meer een hartslagmeter.

Twitter | Strava

Kom er momenteel ook even niet op, maar het ziet eruit als een behoorlijk "major" update!

EINDELIJK workouts maken buiten Training Center om, wat een draak van een programma is dat op de Mac. Hoop dat het lekker werkt online!

Twitter | Strava

In de screenshots te zien zitten ze nog steeds op Bing Maps, helaas. Net even "snel" een workout aangemaakt en dat gaat vrij aardig! Het systeem is wat traag, ik denk dat de servers nog een beetje staan te cachen ofzo... :+ Morgen maar even beter kijken.

Twitter | Strava

Blijkbaar nog wat teveel bugs, de nieuwe updates zijn weer offline gehaald. :)

Twitter | Strava

Krijg nu ook weer activiteiten van andere gebruikers te zien... Erg slecht.

Twitter | Strava

Waarschijnlijk omdat dat een "cycling" activiteit is en die andere een hardloopactiviteit. Ik denk niet dat je het in kunt stellen.

Twitter | Strava

Ik dacht dat jij op een woensdagmiddag even 55km hardliep, maar het is een bike-run zie ik nu. :+

Ik ondervind ook geen problemen in het bos trouwens. Werkt gewoon perfect. Viaducten zijn een groter probleem, maar die zijn gelukkig niet zo lang. :)

Twitter | Strava

Design en touchring ipv fysieke knoppen. Qua functionaliteit ontlopen ze elkaar niet.

Twitter | Strava

Lol, dat zijn van die bugs waarvan je echt afvraagt hoe ze ontdekt zijn. :D

Twitter | Strava

Hoe bedoel je laten overlappen met je training? Je kunt gewoon achteraf de hartslagwaarden uitlezen als je dat bedoelt...? Als je tussendoor steeds op "Lap" drukt dan lijkt het me vrij goed te achterhalen wat bij welk gedeelte van je training hoorde?

Twitter | Strava

Kun je hier meer over lezen:

http://www.dcrainmaker.co...ps-accuracy-in-depth.html
http://www.dcrainmaker.co...accuracy-in-depth_09.html

Wat betreft uploaden naar Runkeeper vanaf Forerunner: dat hebben ze makkelijker gemaakt maar is nog steeds een handmatig klusje.

Twitter | Strava

Ik heb dezelfde ervaring als kenneth met een iPhone 3GS en Runkeeper (of Nike+ GPS). Over het algemeen redelijk betrouwbaar over "het geheel" maar op korte afstanden of voor je huidige snelheid onbruikbaar.

Je kunt op Runkeeper nu ook "direct" vanaf je horloge importeren. Ze hebben de Garmin Communicator plugin ingebouwd. Je moet welk zelf even op het knopje drukken om 'm te importeren en het gaat maar met één activiteit tegelijk.

Twitter | Strava

Ik heb ze wel aan de lijn gehad via het telefoonnummer wat op de site staat (inmiddels wel een paar maanden geleden). Misschien maandag nog een keer proberen?

Twitter | Strava

Volgens mij gaan dit tot wel 3 jaar mee. Zal nog wel even duren dus. :)

Twitter | Strava

Collega van me heeft dit ook vaak met z'n 305 op Windows 7. :( Ik zou er toch eens een mailtje aan wagen naar Garmin.

Twitter | Strava

Collega van me heeft het ook (Win 7, 305), zoals eerder gezegd, je bent dus niet de enige (helaas). Zal 'm even op dit topic wijzen, misschien heeft 'ie het inmiddels opgelost/omzeild.

Twitter | Strava

• Xaverius

Xaverius

Ultraloper (#patser)

Topicstarter
Garmin 305 geen topmodel? Nu niet meer inderdaad, maar bij de lancering was het volgens mij wel het topmodel.

Overigens, ik heb met mijn Garmin 305 onder win7 64bit geen problemen met het uitlezen in de browser (connect.garmin.com) en SportTracks. Klopt het dat de 305 inmiddels niet meer gemaakt wordt? Ik dacht dat deze week ergens gelezen te hebben.

• Xaverius

Xaverius

Ultraloper (#patser)

Topicstarter
Had ik ook net via twitter gelezen! Even kijken wat mooier werkt. :)

Alleen een beetje jammer dat ze de traffic functionaliteit hebben aangezet en je die niet uit kunt zetten...

Het is nu net of er iemand op de kaart heeft lopen poepen.

Twitter | Strava

Hmm, daar lijkt het meer op inderdaad! Scherp! :)

Twitter | Strava

Jup, beste even de GPS uitzetten in dat geval.

Hou Mode ingedrukt en zet 'm in het menu dat verschijnt op "indoor".

Twitter | Strava

• Xaverius

Xaverius

Ultraloper (#patser)

Topicstarter
Jazeker kan dat, uit mijn hoofd kan je ze vanuit de geschiedenis wissen. Ik heb alleen mijn horloge nu niet bij de hand. ;)

De functie voor het lopen tegen een vooraf bepaalde tijd heet Virtual Partner. Uit m'n hoofd zit dat niet op de 110, van de andere twee weet ik het niet maar op die term, Virtual Partner, kun je dat op de Garmin site even opzoeken.

Koersen is dat je routes in je Garmin kunt zetten die je dan kunt volgen. Een soort waypoints. Niet erg gebruiksvriendelijk is mijn ervaring.

MrAcid wijzigde deze reactie 28-03-2012 12:24 (23%)

Twitter | Strava

De 310XT met HRM valt helaas buiten zijn budget. Dat wilde ik ook al aanraden. ;)

Twitter | Strava

quote:
dvraemdo schreef op vrijdag 30 maart 2012 @ 20:33:
[...]

In de meeste winkels staat de 310XT inderdaad nog hoger geprijsd dan de 410, maar in de webwinkel waar ik de mijne gehaald heb is de 310XT al gedaald tot €240 (incl. Premium Soft Belt), dus op hetzelfde prijsniveau als de 410. 'k Weet niet of ik reclame mag maken voor die bepaalde winkel, maar ik denk dat het niet zo moeilijk is om hem te vinden (Google anders eens op de woorden 'shop' en 'hartslagmeter', 't is het bovenste zoekresultaat ;) )
Ben ik benieuwd waar dat is want ik kan 'm zo niet vinden! Tweakers op een goeie prijs wijzen lijkt me geen reclame. :)

Twitter | Strava

Pagina: 1 2 3 4 5

OnePlus 7 Pro (8GB intern) Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG OLED C9 Google Pixel 3a XL FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Google

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True