Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Garmin Forerunners (GPS sporthorloges)

Welkom in dit topic over de Forerunners van Garmin (met GPS). Deze reeks sporthorloges is speciaal geschikt om, via gps, allerlei gegevens te verzamelen en tijdens het sporten te tonen. De horloges zijn voornamelijk ontwikkeld om mee hard te lopen en te fietsen maar zijn ook prima bruikbaar tijdens andere sporten (zeilen, skeeleren, kanoën, skiën, snowboarden; eigenlijk alles waarbij je een afstand aflegt gedurende een bepaalde tijd dus). Dit topic is bedoeld om een overzicht te geven van wat er allemaal mogelijk is met de verschillende horloges en om een overzicht te verzamelen van tips en trucks omtrent het gebruik ervan.

Deze topicstart zal in eerste instantie met name gericht zijn op de 205/305 serie aangezien ik zelf een 305 heb en dit het enige horloge is waar ik ervaring mee heb. De functionaliteit ontloopt elkaar op veel punten echter niet enorm dus de informatie zal ook voor andere versies waardevol zijn.

Reviews
Overweeg je een Forerunner aan te schaffen en ben je op zoek naar een goede review? Zoek niet verder! Een triatleet uit de USA heeft echt geweldige reviews geschreven voor bijna alle types (en gebruikt ze zelf ook dagelijks). Hier vind je deze reviews: http://www.dcrainmaker.com/2007/01/product-reviews.html

Als je specifiek twijfelt tussen de Garmin Forerunner 305 en Forerunner 310XT kan je mijn eigen (lees: MrAcid's) review lezen: http://www.maartensport.n...vs-garmin-forerunner-305/

Hoe verschillen de verschillende types van elkaar?
Het lijkt me niet nodig om hier een overzicht te geven van ALLE features. Het meest actuele aanbod (en een overzicht van alle features) vind je op de Garmin site.

Hier een overzicht van de belangrijkste verschillen die ik ben tegengekomen voordat ik uiteindelijk de 305 kocht. Ik vraag me af of ze bij Garmin zelf nog snappen hoe het productaanbod precies is ingedeeld: wat mij betreft is het echt een zooitje.

310XT205/305405/405CX110
Meest complete en uitgebreide variant. Belangrijkste verschil met de andere horloges is dat deze waterdicht is tot 30m waardoor hij gebruikt kan worden tijdens het zwemmen (handig voor triatleten!). De data van de 310XT kun je draadloos overzetten naar je PC/Mac. Qua uiterlijk is deze versie iets minder groot dan de 205/305.De 305 is maar tot 1m waterdicht en daarmee niet geschikt om tijdens het zwemmen te gebruiken. De 205 is identiek aan de 305, behalve dat je de 305 kunt gebruiken met een hartslagmeter (wordt meegeleverd).De 405/405CX heeft meer een horlogevorm dan de 305 en wordt daarnaast bestuurd door middel van een aanraakgevoelige rand om het horloge, in plaats van met fysieke knoppen. De data van de 405/405CX kun je draadloos overzetten naar je PC/Mac. De 110 is het (net nieuwe) instapmodel van de Forerunners serie. Belangrijkste verschillen zijn: minder datavelden tijdens het lopen en geen intervaltrainingen en andere geavanceerde work-outs. Dit horloge mikt, meer dan de andere horloges, op de "niet-geek".

Sporten met je Forerunner

Wedstrijd en gewone training
In het kort:
  • Aanzetten
  • Wachten op satellieten
  • Start
  • Kilometers maken
  • Stop
  • Reset (3 seconde)
Iets langer:
In principe is het een kwestie van je Forerunner aanzetten, wachten tot er GPS signaal is (ongeveer 30-60 seconde), op start drukken en lopen maar! Op het scherm krijg je informatie over de tijd die is verstreken sinds je gestart bent, je huidige tempo (in min/km) en de afgelegde afstand. Deze velden zijn overigens allemaal instelbaar. Als je liever ziet wat je huidige hartslag is (mits je een hartslagmeter om hebt en je Garmin dit ondersteunt), hoeveel calorieën je verbrand hebt, hoe snel je laatste kilometer was of hoe laat het nu is: het kan allemaal (en nog veel meer). Je kunt zelf 4 (of minder) velden kiezen die moeten worden weergegeven. Ook kun je meerder "schermen" maken waar je tussen kunt schakelen tijdens het sporten. Hetzelfde idee als meerdere bureaubladen op een PC/Mac.

Aan het einde van je training/wedstrijd druk je op stop. De timer stopt, er worden geen nieuwe GPS gegevens meer verzameld en je bent in principe klaar. Nu reset je de timer, zodat de gegevens worden opgeslagen. Alle verzamelde gegevens kun je nu terugkijken op je Forerunner (Mode > History). Het is, wat mij betreft, echter veel interessanter om de gegevens via de PC/Mac terug te kijken.

Intervaltraining
Hier zijn een aantal mogelijkheden voor. Je kunt op basis van een aantal verschillende combinaties een intervaltraining opzetten (afstand/rusttijd, afstand/rustafstand, tijd/rusttijd en tijd/rustafstand). In het voorbeeld ga ik even uit van afstand/rustafstand.

In het kort:
  • Aanzetten
  • Wachten op satellieten
  • Mode
  • Training > Workouts > Interval > Dist/Rest Dist
  • Kies de intervalafstand (bijv. 400m; dit is de afstand die je snel gaat afleggen) en de rustafstand (bijv. 200m; dit is de afstand die je gaat joggen/wandelen om te herstellen)
  • Stel het aantal herhalingen in (bijv. 12x; je loopt dan 12x400m steeds gevolgd door 200m rust)
  • Geef aan of je een warming up en cooling down wilt doen
  • Druk op Done
  • Druk op start om je intervaltraining te beginnen (of je warming up, indien je daarvoor gekozen hebt. Als je daarvoor gekozen hebt druk op je "Lap" als je klaar bent om de intervaltraining te beginnen)
  • De activiteit stopt automatisch als je klaar bent met de ingestelde intervallen (tenzij je voor cooling down gekozen hebt, dan druk je helemaal aan het eind op stop)
  • Reset om de data op te slaan (3 seconde ingedrukt houden)
Tijdens de intervaltraining krijg je steeds feedback van de Garmin door middel van geluidssignalen (tenzij je die hebt uitgeschakeld, ik zou je aanraden om dat dus niet te doen).

Dus:
  • Je drukt op start
  • Je loopt 400m
  • Op 380m (variabel afhankelijk van snelheid): *piep* *piep* *piep* *piep* *piep* *tududududuuuu* (bij die laatste zit je op 400m en kun je afremmen)
  • Je loopt 200m rustig
  • Op 190m (variabel afhankelijk van snelheid): *piep* *piep* *piep* *piep* *piep* *tududududuuuu* (bij die laatste zit je op 200m en zet je weer aan)
  • Na de ingestelde hoeveelheid "repeats" hoor je een aantal afwijkende piepjes en ben je klaar!
Wat ik hier zelf zo super aan vind is dat je eigenlijk gewoon een normaal rondje kunt lopen, waar je geen afstanden van punt-tot-punt hoeft te kennen om toch intervaltrainingen te doen. Trainen op een baan of op een vast stuk asfalt is dus niet nodig! Alleen vantevoren even ongeveer uitrekenen (afstand+rustafstand maal je herhalingen) hoeveel km je nodig hebt en je gaat gewoon lopen en kunt zonder op je horloge te kijken je intervaltraining afwerken. Erg fijn!

Data analyseren

Meegeleverde software
Je krijgt een CDtje bij je horloge waarop de Garmin Training Center software staat. Daarnaast is er de mogelijkheid om gratis online al je activiteiten bij te houden. Ik gebruik beide, maar voornamelijk de online tool (Garmin Connect) is interessant. De software werkt overigens zowel op de Mac als op een PC. De PC versie lijkt (wat ik ervan gezien heb in screenshots) wel een stuk volwassener dan de Mac versie die vrij basic is. De software is echter wel "noodzakelijk" om workouts en courses in je Forerunner te programmeren. Daarover lager meer.

Garmin Connect
Plaatjes zeggen meer dan 1000 woorden. Dit is wat je er ongeveer van kunt verwachten:

Overzicht van de informatie die er uit één keer hardlopen komt: Klik!

De "report" functies van Garmin Connect zijn wat beperkt. Als je echt "diep" in je data wilt duiken (hartslagzones, eetpatronen, calorie-inname, etc.) dan schijnt www.trainingpeaks.com een aanrader te zijn. Hier kun je ook gewoon je data uploaden vanaf je Forerunner. Net als op heel veel andere sites trouwens (het zijn "gewoon" GPX bestanden die je Forerunner uitspuugt, je zit dus niet vast aan Garmin Connect of de Garmin software die wordt meegeleverd).

Tips & Tricks

Snelheid weergeven tijdens het lopen (ipv pace)
quote:
Graham schreef op zondag 25 april 2010 @ 22:36:
Heb de mijne op Engelstalig gelaten...doe ik met alle apparaten die ik heb dus zo kan je de snelheid indicatie aanpassen. Settings > Running > Speed Units > Speed (mph, kph) heb ik hem staan. Bij jou staat hij vast op pace.
Datavelden die worden weergegeven tijdens het sporten aanpassen
quote:
Graham schreef op zondag 25 april 2010 @ 22:36:
Je kunt je datafields aanpassen he. Dus de velden die je tijdens het rennen bekijkt kun je geheel naar wens instellen. Dit is wel een goede post daarover, DC Rainmaker - Choosing your Garmin device data fields.
Automatisch tussentijden weergeven tijdens het lopen
Tijdens het lopen kun je standaard feedback krijgen over je snelheid (tempo). Hiervoor gebruik je de "auto lap" feature (Mode > Training > Training options > Auto Lap). Ik heb deze zelf ingesteld op 1km. Wat er dan gebeurt is dat je elke kilometer een piepje hoort waarna het gemiddelde tempo op de laatste kilometer wordt weergegeven. Erg handig, want dan hoef je niet steeds op je horloge te kijken en heb je toch op gezette tijden feedback over je prestatie! Achteraf ook leuk om te zien als je de gegevens upload naar je PC/Mac hoe het verloop van je tempo was. Standaard staat dit uitgeschakeld.
Goede verbinding maken met je hartslagmeter
Zelf heb ik dat soms mijn hartslagmeter (met name tijdens het fietsen) vreemde waardes weergeeft. Meestal komt dit doordat de geleiding in de hartslagmeter niet goed is. Maak daarom voordat je de hartslagmeter om doet de hartslagmeter even vochtig (kan met water maar ik doe het zelf altijd met spuug). Hierdoor heb je in het begin direct een goed contact. Later wordt het contact automatisch al beter doordat je gaat zweten.

Voor tijdens het fietsen gebruik ik een geleidende gel omdat ik problemen bleef hebben met onnauwkeurige hartslag.
Batterij hartslagmeter verwisselen
De batterij van een eventuele hartslagmeter kun je gewoon zelf verwisselen. Spreekt allemaal redelijk voor zich. Nog wel een goede tip uit het boekje waar ik zelf overheen gelezen had:
quote:
Rhapsody schreef op maandag 26 april 2010 @ 09:36:
Als je op een gegeven moment de batterij moet/wilt vervangen van de hartslagmeter (o.a. bij de Forerunner 305), vergeet dan niet om na het eruithalen van de oude batterij een minuut te wachten voordat je de nieuwe batterij er in stopt. Dit heeft te maken met het feit dat de hartslagmeter even gereset moet worden.

Meer tips?
Op mijn eigen blog heb ik een overzicht van nog een aantal Garmin Forerunner tips.

Handige programma's

Naast de meegeleverde software is er ook software van derde partijen.

SportTracks
SportTracks is een logboek ontworpen voor sporters die een GPS-apparaat hebben, dit is dus niet alleen geschikt voor hardlopen maar in dit geval gaan we er wel vanuit.
Website: http://www.zonefivesoftware.com/SportTracks/

Handige plugins:
Elevation correction: hoogtecorrectie.
Accumulated summary: gegevensoverzicht maken van verschillende workouts samen.
Apply Routes Plugin: o.a. Voor de combinatie met google Earth en andere (online) plattegrondprogramma's.

Screenshot:

rubiTrack (Mac OS X)
Voor Mac gebruikers is Sporttracks helaas niet beschikbaar. Een erg goed alternatief is rubiTrack. Op mijn website heb ik daar een uitgebreide review van geschreven: http://www.maartensport.n...lyseren-rubitrack-mac-os/

Tot slot

Ik heb mijn Garmin Forerunner 305 nu bijna een maand en heb het idee dat ik nog lang niet alles ontdekt heb. Er komt in de toekomst dus zeker een update van deze TS als ik meer interessante dingen ontdek!

Updates
23-04-2010: Eerste versie geplaatst.
26-04-2010: 3 nieuwe tips (datavelden aanpassen, snelheid weergeven in plaats van pace tijdens lopen en het verwisselen van de batterij van de hartslagmeter)
26-05-2010: Xaverius toegevoegd als mede-auteur!

MrAcid wijzigde deze reactie 06-06-2011 15:21 (26%)

Twitter | Strava

• Rhapsody
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 18:49

Rhapsody

In Metal We Trust

Hier is een screenshot op google van iemand die em vergelijkt met Nike Imara.

Ik vind em ook fors, maar het stoort absoluut niet eigenlijk.

Rhapsody wijzigde deze reactie 23-04-2010 21:39 (11%)

quote:
deadsy33 schreef op dinsdag 27 april 2010 @ 10:00:
Is het ook mogeliijk om intervaltrainingen zelf samen te stellen als gedurende de training de loop- en wandeltijden verschillen. Zie voorbeeldschema hieronder

+O++OO+++OOO+++OOO+++OOO

+ =1 minuut lopen
O =1 minuut wandelen

Uit de openingspost maak ik op dat een normale interval mogelijk is maar omdat mijn trainingen per dag verschillen (0 - 5km in 10weken schema) zou ik graag willen weten of de 305 dit ook kan, zo ja, of dit ook een beetje normaal in te stellen valt (desnoods via de computer)
Zoals kenneth zegt, dat kan inderdaad. Het makkelijkst is om dat even via het Garmin Training Center te doen (meegeleverde software). Is heel makkelijk in te stellen!

Twitter | Strava

• Graham
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 16-02 19:07
Wat screenshots van Garmin Training Center. Zie je meteen wat de opties zijn.

Garmin Training Center
http://tweakers.net/ext/f/zcmM1RHmk0GYILnevbsMJ5Ke/thumb.pnghttp://tweakers.net/ext/f/JwjHS3h4Ejl9wcNxiMr61u9O/thumb.pnghttp://tweakers.net/ext/f/Q1XHAcLiJ7yWsfO7eC11jpj9/thumb.png
http://tweakers.net/ext/f/y3Vjqoias6PkQ3IGp8K6lirS/thumb.pnghttp://tweakers.net/ext/f/0WkZNelOAcoBshBmupHFmABR/thumb.pnghttp://tweakers.net/ext/f/zxVK7Tm47zIQesHIzs4NW7zc/thumb.png

@MrAcid, ze mogen wel in de TS met uitleg als je wilt. Laat ze wel in mijn fotoalbum van t.net staan.

Graham wijzigde deze reactie 27-04-2010 18:17 (4%)

grahamofthewheels.com

Alleen een beetje jammer dat ze de traffic functionaliteit hebben aangezet en je die niet uit kunt zetten...

Het is nu net of er iemand op de kaart heeft lopen poepen.

Twitter | Strava

Acties:
  • 0Henk 'm!

• wazzup105
  • Registratie: september 2002
  • Laatst online: 08-03-2016
quote:
GarminH schreef op maandag 14 mei 2012 @ 19:35:
[...]

Ik heb de 410..
Ik kan er steeds maar 1 opzetten en voor die standaardlocatie zie ik enkel pijl naar waar ik moet niet welke straat je moet (zou handig zijn als ik ergens naartoe loop maar toch al naar huis wil via de kortste weg).
Iemand die weet hoe ik tijdens het lopen van een rit de afstand die je nog moet afleggen moet tonen, nu krijg ik de totale afstand en toch staat er de tekst af te leggen boven..
Volgens mij kan de 410 niet wat de 305 wel kan bijvoorbeeld:

http://images.amazon.com/images/G/01/electronics/detail-page/fore305-6-lg.jpg

• Mavvie
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 28-02 23:10
quote:
dvraemdo schreef op woensdag 29 augustus 2012 @ 19:17:
[...]

Ik heb het ook wel al eens gehad, en 'k zou eens moeten zoeken of ik die workout nog ergens staan heb. Mijn vermoeden is wel dat het eerder aan Garmin Connect dan aan de Forerunner ligt. Je moet trouwens eens de grafiek op 'Snelheid' ipv 'Tempo' zetten (onder 'Details' > 'Timing').

Normaal zouden de pieken die onder 'Tempo' tot < 3 min/km gaan, onder 'Snelheid' juist hogere snelheden moeten geven (aangezien tempo omgekeerd evenredig is met snelheid), maar die geven juist het tegenovergestelde, namelijk pieken van lagere snelheid.

Daarom den ik dus dat het eerder aan Garmin Connect ligt, maar ik kan me natuurlijk vergissen... Je zou altijd de workout eens kunnen exporteren als gpx, en dan binnenhalen in bvb SportTracks, om zo een gedetailleerde grafiek te kunnen bekijken...
Dat is idd wel heel vaag als je hem over zet naar Snelheid dat dan de snelheid lager wordt.. 8)7

Ik denk idd dat het in GC zit ik had het bijvoorbeeld vandaag weer niet.. Zal sowieso eens in sporttracks kijken of die pieken daar ook zichtbaar zijn.

Er is trouwens een nieuwe FR namelijk de 10 ziet er wel leuk en simpel uit. Zelfs met GPS jammer dat er geen optie voor een HRM op zit :(

http://sites.garmin.com/forerunner10/

Mavvie wijzigde deze reactie 29-08-2012 20:06 (10%)

Twitter | Linkedin

• Miss_80
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 11:58
Ik hoop dat hier ook mensen zijn die bekend zijn met Garmin Training Center. Ik heb workouts opgesteld die ik uit runnersworld had gehaald (5km onder de 30 min). Hierin zitten herhalingen in zoals 2x1,6 km gevolgd door xa aantal sec drippelen. Nu had ik de volgende workout ingesteld:
- Warming up (1,5 km)
- Repeat 2x (1,6 km met een snelheid tussen de 6.20 / 6,25 per km + 45sec dribbelen)
- Cooling Down (1,5 km)

Tijdens het lopen kreeg ik een waarschuwing dat ik moest gaan versnellen en ook nog een waarschuwing dat ik te snel ging. Alleen is de 45sec dribbel pauze nooit langsgekomen en dus heb ik 3,2 km gelopen op 1 snelheid. Ergens heb ik dus een fout gemaakt, maar ik weet niet wat. Iemand een idee?

en hierbij de resultaten

Lap 2 is de herhaling bij elkaar opgeteld ipv 2 aparte laps.

Miss_80 wijzigde deze reactie 29-08-2012 22:28 (13%)

• inquestos
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 17:32
Inmiddels de forerunner 610 een aantal keer uitgeprobeerd. Ik had me vooraf niet specifiek in dit model verdiept, ik zat eigenlijk meer op een FR210/410, maar het leek me dat deze op alle vlakken toch beter moest zijn.

Een aantal negatieve punten:
- Autolock: behoorlijk vervelend dat de forerunner vanzelf uitgaat als je 'm even niet gebruikt. Ben je nog bezig met je warming-up, wil je beginnen, staat die in stand-bye. En je kan 'm ook weer niet zelf in standbye zetten. Onbegrijpelijk...
Navigatie: Ontzettend gehandicapt. Dit valt me vies tegen van een gps-horloge. Het zal vast komen doordat de Garmin Fenix destijds al ontwikkeld werd en ze alvast wat ruime wilde maken. Dat is het nadeel wanneer er één partij de markt domineert; in de eerste forerunners was dit zelfs beter geregeld. Voor veel hardlopers moet dit toch een essentieel onderdeel zijn, of ben ik de enige die zich al hardlopend af en toe in onbekend gebied waagt? Ik had verwacht dat je de waypoints ('locaties') dan nog wel zou kunnen importeren vanaf je pc, maar ook dat hebben ze er niet ingestopt. Dat wordt dus gewoon weer hopeloos verdwalen, met een kaartje in de hand, of m'n etrex-baksteen weer meenemen.

Positief:
- De workouts! Ik moet ze nog echt gaan ontdekken, maar dit is toch wel een groot voordeel ten opzichte van mijn oude gps. Die was vooral voor het vastleggen, echt specifieke trainingen gingen nogal lastig.
- Ontvangst: ook veel beter dan m'n oude gps die al met een paar huizen of bomen in de buurt problemen had. Bij de forerunner 610 zie je wel dat de nauwkeurigheid wat terugloopt, maar de ontvangst blijft er. Van het weekend maar eens in een echt dicht bos uitproberen.
- Mooi vormgegeven.

Touchscreen ben ik nog niet geheel van overtuigd, het gaat bij mij vaak mis. Wanneer ik bijvoorbeeld wil scrollen door het menu, druk ik vaak op een van de menu-items. Frustrerend. Ze hadden beter de knoppen die er wel op zitten beter moeten gebruiken.

Heb ook een testwandeling gemaakt met de Forerunner, de Garmin Etrex, en een Bluetooth ontvanger van €20 (i-Blue 757). Die laatste deed het ook, alleen een onding om te gebruiken.

quote:
dvraemdo schreef op zondag 11 november 2012 @ 00:25:
Op Hartslagmetershop.nl staat de 'Suunto Movestick mini' aan €26
Nog bedankt, goede prijs en snel binnen!

Fotografie: | Flickr | Canon 5DII + 20mm + 35mm + 50mm + 100mm || Hardlopen: Strava PR 5km: 20:26 10km: 44:35 HM 1:39:58

• DNB
  • Registratie: juni 2007
  • Laatst online: 08:28
Mijn 610 begint te roesten.. Naja, niet echt, maar zo ziet het er wel uit. Kennelijk wordt de coating van de achterkant wat minder waardoor het koper? wat eronder zit tevoorschijn komt. Schijnt een bekend probleem te zijn. Het levert in elk geval wel coole foto's op.

Dat groene in de hoeken was altijd al, een reactie met mijn zweet. Na een lange loop is mijn pols dan ook altijd mooi groen. :+

Toch maar eens kijken of ik daar wat aan kan laten doen onder garantie, want helemaal goed lijkt het me toch niet. (Natuurlijk pas na m'n halve marathon van over 3 weken ;) )

• Xaverius
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 14:55

Xaverius

Ultraloper (#patser)

Topicstarter
Zou het? Zou het?

Volgende trails: Grand trail des Ecrins, Viking Steam Trail 42 km, Airborn Freedomtrail 44 km
https://smashrun.com/hans.vandermeer/invite & https://connect.garmin.com/modern/profile/hvdmeer_nl

• driedees
  • Registratie: december 2004
  • Laatst online: 18:29
Enkele ex-Nokia medewerkers, allen hardloper, wielrenner of triatleet, hebben de Leikr ontworpen. Via Kickstarter gaat men hem ook in productie brengen.

Ziet er wel gaaf uit en DC Rainmaker heeft ermee gespeeld tijdens de CES 2013 in Vegas, hij is er best positief over: http://www.dcrainmaker.co...ikr-gps-sports-watch.html - mits men de GUI nog wat gebruiksvriendelijker maakt.

It's always funny until someone gets hurt and then it's just hilarious. FNM

• driedees
Ik had het nog niet gezien, Garmin Connect toont nu ook het weer bij je runs, best handig:

Mijn oudste activiteit met weergegevens is van 9 december 2012, plaatje hierboven is van net (vrijdagavond 8 feb).

Nike+ SportWatch GPS?

Rechts is het scherm dat je ziet met lopen.

MrAcid wijzigde deze reactie 25-02-2013 09:33 (77%)

Twitter | Strava

• wazzup105
  • Registratie: september 2002
  • Laatst online: 08-03-2016
Ik heb gisteren mijn 305 een upgrade gegeven ...

Eindelijk een kompas terwijl ik stil sta :) Dat mis ik toch af en toe wel. Ben ik na een pauze steeds 50 meter op weg als blijkt dat ik de verkeerde kant uit loop. Oriënteren en stilstaan gaat niet goed zonder ingebouwd kompas.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Gotty2000
  • Registratie: april 2013
  • Laatst online: 05-01-2017
quote:
kenneth schreef op zondag 07 april 2013 @ 15:31:
Open de ANT Agent eens (in je system tray), geeft die een foutmelding?
Nee geen enkele foutmelding.

Onderstaand plaatje geeft het venster weer van de workouts, en tevens hoe je er naar toe gaat.

Internet geeft wél aan dat de XT910 gevonden is.

Dan verzend ik de workout en blijft hij hangen bij onderstaand venster, en op de fr is niets ontvangen.

• driedees
Je zal altijd een bepaalde mate van afwijking houden, maar een GPS-hardloophorloge zal m.i. het meest nauwkeurig zijn. Als je dan ook de mogelijkheid hebt om je horloge op 1 sec recording te zetten, wordt het nauwkeuriger. De software heeft dan meer vastepunten (broodkruimels) in de route en de software hoeft minder te schatten.

Een footpod is wel een mooie aanvulling op het GPS signaal, vooral wanneer je ergens loopt waar slechte GPS ontvangst is. Als je een redelijk consequente cadans hebt en je footpod goed gekalibreerd is, komt dat de nauwkeurigheid echt ten goede. Heb geen ervaring met systemen waarbij je alleen een footpod gebruikt.

Verschil tussen Garmin smartrecording en 1 seconde recording (klik voor groter):

Uitsnede van een training op openbare atletiekbaan in het Poldergebied Overvecht Utrecht. Ik liep daar over de gehele breedte van de baan, zoals te zien is. De baan is (nog) niet te zien op Google Maps, het ligt aan de Gageldijk/St Anthoniedijk, recht achter de "witte pomp". (Strava segment)

Voor snelheid gebruik ik nooit de actuele snelheid. Heb op m'n Forerunner autolap per km ingesteld en ik laat dan gemiddelde rondesnelheid (average lap speed) tonen.

• inquestos
quote:
driedees schreef op donderdag 13 juni 2013 @ 15:19: Leuke vergelijking van jou, had 'm toen ook al gezien. Gebruik je die oude GPS-apparaten nog of is het vooral de 610?
Die Etrex heeft een kaart, dus die neem ik af en toe wel mee. Maar in de stad of in het bos heeft hij het moeilijk, dus ik zet voortaan ook altijd m'n 610 aan zodat ik achteraf mooi kan zien waar ik allemaal ben geweest.

Had ik dit kaartje hier al gepost? Echt mooi hoe Garmin Basecamp al je tracks tegelijkertijd laat zien. Kan je zien waar je al bent geweest, en waar nog niet. Daagt me uit om m'n omgeving nog meer te verkennen. Dit is de omgeving Delft (tot februari dit jaar)

quote:
Bigfoot schreef op donderdag 13 juni 2013 @ 16:01:
Ik loop meestal in het bos, en af en toe wijk ik even snel uit naar links of rechts voor een plas of tak ofzo. Je zou denken dat je gem. snelheid dan iets hoger wordt met 1-sec recording? Of heeft het ook nadelige effecten daarop?
Ik gok dat er wel een algoritme zit om kleine schommelingen eruit te filteren, en ik denk niet dat er daarbij onderscheid wordt gemaakt tussen daadwerkelijk slalommen of onnauwkeurigheden door ontvangst.

inquestos wijzigde deze reactie 13-06-2013 16:53 (53%)

Fotografie: | Flickr | Canon 5DII + 20mm + 35mm + 50mm + 100mm || Hardlopen: Strava PR 5km: 20:26 10km: 44:35 HM 1:39:58

• Bigfoot
  • Registratie: augustus 2000
  • Laatst online: 20-05 16:46
Als ik goed inzoom op mijn hardlooprondje zie ik dat het steeds net niet matcht met Google Earth (Bing ook niet).

Is dat een fout van mijn apparaat?

• inquestos
noordoosten, zuidwesten, het kan van alles zijn. Ik geef de schuld vaak aan de reflectie van de signalen (wordt hier multipath effect genoemd), maar dat zou volgens dezelfde site maar verantwoordelijk kunnen zijn voor een afwijking van enkele meters. Ik geloof niet dat garmin de gps-data aanpast op basis van kaartmateriaal, dus ik heb er toch geen andere verklaring voor.

(eigenlijk is dit plaatje niet geheel goed. Ik heb het vermoeden dat wanneer het signaal door een gebouw/bos wordt geblokkeerd, maar een gereflecteerd signaal (via een ander gebouw) wel aankomt deze fout zich voortdoet. Dan komt het rode signaal in het plaatje dus niet aan, maar het paarse wel.

inquestos wijzigde deze reactie 14-06-2013 17:08 (23%)

• driedees
N.a.v. een post op het blog van DCRainmaker (How to download Garmin workouts to your tablet) geprobeerd om m'n Garmin Forerunner 305 (PW)op mijn Nexus 7 tablet (PW).

Door gebruik te maken van een simpel OTG-kabeltje is het gelukt om workouts van m'n Forerunner naar Garmin Connect te uploaden. Behalve het OTG-kabeltje - de goedkoopste die ik kon vinden online, heb je de Uploader for Garmin app nodig. Gratis om te proberen, 5 euro in app purchase om volledig te kunnen benutten.

Voor gebruik met tablets met een scherm van 10 inch of groter kun je Sportablet gebruiken. Hoewel de Play Store aangeeft dat deze app compatible is met de Nexus 7, werkt het niet goed: delen van de app zijn simpelweg niet zichtbaar op schermen kleiner dan 10 inch diagonaal.

Je hebt geen root nodig op je Nexus 7 en de USB-aansluiting van de Nexus 7 geeft voldoende stroom af om de Forerunner te voorzien.

De Forerunner aan de Nexus gekoppeld (alle foto's zijn klikbaar):

Is niet te zien op de foto, maar in het scherm van de Forerunner staat dus "charging in progress"

Uploader for Garmin ontvangt gegevens van de Forerunner:

Samenvatting van een workout van de Forerunner op de tablet:

Exporteeropties van Garmin Uploader:

De runs verschijnen gewoon goed op Garmin Connect en exporteren naar mail gaat ook goed. Nog niet geprobeerd naar Strava, dat laat ik nog weten in dit topic.

• dvraemdo
  • Registratie: juni 2010
  • Laatst online: 21-05 02:32
@driedees: ja, op dat vlak mis ik wel een USB-connectie op de 310XT. ANT+ is eigenlijk toch niet zo geschikt om grote hoeveelheden data door te sturen. Op een (Windows) PC lukt het echter wel vlot, dus zo te zien staat die Sportablet-app op dat gebied nog niet helemaal op punt (of het moet aan de onderliggende hardware of Android zelf liggen).

Ik heb trouwens zelf de Geonaute ANT+ footpod, en deze werkt eigenlijk wel vrij goed. Gebruik 'm wel gewoon om enkel loopkadans bij te houden, niet om de snelheid/afstand te registreren. 'k Heb dit wel al eens geprobeerd, en de resultaten komen vrij goed overeen met de GPS van mijn 310XT.

Toen ik in april de 'Antwerp 10 miles' liep, heb ik toch maar veiligheidshalve de footpod 'ontkoppeld' van mijn Garmin, ook al had ik 'm zeker goed kunnen gebruiken in de 3 tunnels waar ik door moest (geen GPS signaal). 'k Had echter schrik dat de combinatie van het gedeelte registratie via GPS met het gedeelde via footpod niet goed ging uitdraaien in de totalen (en om dat dan in een 'wedstrijd' uit te testen... ;) ).

Edit: ik heb even die run met snelheidsregistratie door (Geonaute) footpod opgezocht, en eigenlijk zitten daar toch wel wat abnormaliteiten in...

Die 'spikes' in tempo zijn echter niet terug te zien in het grafiekje van de loopkadans, dus moeten ze steeds van zeer korte duur geweest zijn, en hebben weinig invloed gehad op de totale afstand.

dvraemdo wijzigde deze reactie 18-06-2013 11:34 (16%)

• dvraemdo
quote:
chaola schreef op dinsdag 18 juni 2013 @ 11:47:
Op deze site: http://www.cambriabike.co...ce-Speed-Sensors-29in.asp lees ik over de Garmin Pod: "This foot pod uses advanced MEMS inertial-sensor technology to analyze movements and is responsive to stride-length changes to achieve 98 percent accuracy for speed and distance" en ik vraag mij af of die goedkope dat dan ook hebben/kunnen.
De footpod van Geonaute wordt net als die van Garmin gemaakt door (of onder dezelfde licentie als) Dynastream, en heeft volgens mij net dezelfde technologie aan boord hoor:

Dit is de mijne (Geonaute)

En dit is de originele Garmin-versie (foto geleend van DCRainmaker.com)

De Garmin versie heeft als typenummer SDM4 en deze heeft SDM4D. Twijfel er aan of die extra 'D' zo'n groot verschil zal maken ;)

dvraemdo wijzigde deze reactie 18-06-2013 12:06 (12%)

• driedees
Kleine aanvulling op m'n eerdere post over het gebruik van een FR305 met een Android-tablet. Uploaden naar Strava gaat prima, dat gaat namelijk per mail. Is echt heel simpel: je stuurt het tcx-bestand naar http://dl.dropbox.com/s/ff8n7rif2yqio8n/mailadresstrava.png, vanaf hetzelfde adres dat aan je Strava-account gekoppeld is en de run wordt binnen enkele minuten getoond op je dashboard.

@Sauron: als je je horloge alleen voor hardlopen gaat gebruiken, zou de FR210 dan geen optie zijn?

• nogeeninlog
  • Registratie: november 2007
  • Laatst online: 08:02
Ik had al een tijd problemen met de hartslagmeter van mijn FR210. Na een half uur hardlopen gaf hij doodleuk een hartslag van 54 aan. Daar klopte natuurlijk geen hout van.
Dus ik heb hem teruggebracht naar de winkel en binnen 2 weken kon ik een nieuwe ophalen:
http://s1.bild.me/bilder/260513/thumb_2883137CIMG1116.JPG
Opmerkelijk is dat grijze vlak links. volgens de gebruiksaanwijzing moet dit ook nat worden gemaakt, maar het is geen contactpunt. Mijn enige verklaring is dat het als een sooort spons fungeert om vocht vast te houden. Heeft iemand een idee?

• dvraemdo
quote:
GarminH schreef op zaterdag 13 juli 2013 @ 20:37:
[...]

Heb het nu wel kunnen installeren maar niet via de google play markt maar op een andere manier, nu zegt de smartphone dit:
can't enable ant..
Wat heb je kunnen installeren, de 'ANT USB Service'? Ook al kan je die langs een omweg installeren (bvb door apk te sideloaden), toch gaat het volgens mij niet lukken, omdat de Xperia J hoogstwaarschijnlijk geen 'USB Host' functie heeft (waardoor de ANT USB stick dus niet herkend wordt).

Normaal zou je (na installeren van 'ANT Radio service' en 'ANT USB service'), bij het aankoppelen van je ANT USB stick aan je smartphone, volgende melding op je scherm moeten krijgen (afbeelding gebruikt van Sportablet-site):

Als je deze melding niet krijgt, denk ik dat de kans wel bijzonder klein is dat het gaat lukken, en zal je naar andere oplossingen moeten zoeken...

• barber
  • Registratie: oktober 2001
  • Niet online
quote:
driedees schreef op woensdag 24 juli 2013 @ 11:42:
Dank voor het delen barber! En scheelt inderdaad behoorlijk in prijs met de originele Garmin softstrap - à +/- € 60. Kun je ook (al) wat zeggen over verschil in accuraatheid of heb je door de problemen met de originele hartband eigenlijk geen goed vergelijkingsmateriaal?
Ik heb twee grafiekjes van Garmin gepakt voor ongeveer dezelfde training. Eerst 10 minuten warming up, 15 minuten balans oefeningen en dan nog 35 minuten een circuit van kracht afgewisseld met cardio. Precies dezelfde training met de defecte garmin transmitter (onder) en de Geonaute (boven). Ziet er best wel verschillend uit. Ik ben nu ook weer niet zo getraind dat ik een cardio oefening met hartslag van ongeveer 40 kan doen ;-)

Ook klopten de waardes op mijn horloge met de waardes die de cardio toestellen aangeven die via de handgrepen werden gemeten. Hooguit 1 a 2 hartslagen verschil.

• driedees
Je kunt ook meerdere activiteiten ineens wijzigen via http://connect.garmin.com/activities en daar dan Quick Edit te kiezen.

Het gaat om dit knopje, klein slotje:

• kenneth
  • Registratie: september 2001
  • Niet online
Ja dat kan, hoewel ik afgelopen week wel een zeer grote afwijking had:

Rode cirkel is waar mijn training echt begon. Het rare is dat de eerste twee intervallen (van 200m) ook verkeerd werden gemeten (67 en 49 seconden ipv ~42) , ondanks dat de speed source op footpod stond ingesteld. Maar meestal gaat dat wel goed. Dan zie ik achteraf rare bochten op de kaart maar tijdens de training klopt alles dankzij de footpod.

Morgen de tip van driedees proberen, door met indoor mode te trainen. Ik weet inmiddels zelf ook wel door welke straten ik loop :) De gps-mode gebruik ik dan alleen voor wedstrijden, aangezien ik geen footpod op mijn wedstrijdschoenen heb en het dan wel interessant is om het parcours vast te leggen.

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

• driedees
Opvolgers voor de Forerunner 210 en 610, in de vorm van de 220 en 620. DCRainmaker heeft er al een post aan gewijd, over de verkrijgbaarheid is niet meer bekend dan "najaar 2013".

foto van DCRainmaker.com

Ze zijn waterbestendig, ingebouwde accelaratiemeter, je kunt satellietlocaties inladen, mogelijkheid tot live tracking (icm smartphone), workouts naar je smartphone uploaden via Bluetooth Smart en nog meer. Veel meer info in de hands-on van DCRainmaker First look at Garmin’s new FR620 & FR220 GPS running watches.

driedees wijzigde deze reactie 16-09-2013 13:35 (4%)

• driedees
@ frietsje: Die navigatiemodus gebruik ik ook wel eens, op mijn FR305. Wat jij beschrijft heb ik nog niet gehad, of ik moet echt heel erg uit koers raken. Dat lijntje blijf ik altijd wel zien, helemaal als ik uitzoom tot 200m (heb 'm vaak meer ingezoomd staan).
Ik weet niet hoe het op de FR310xt is, maar met de mode-knop kan ik op mijn 305 een kompasscherm krijgen. Een pijl geeft dan aan in welke richting de route is en om die pijl heen beweegt het kompas. Dan weet ik in ieder geval in welke richting ik moet lopen om weer op "het lijntje" te komen.

Viel me op dat Garmin Connect de Running Dynamics alvast op de site heeft geïntroduceerd. De nieuwe HRM Run-band kan namelijk Vertical Oscillation, Ground Contact Time, cadans en hartslag meten, de FR620 kan deze ook live weergeven. Ik gebruik een footpod (van Geonaute) met m'n 305 en die gegevens worden nu als running dynamics weergeven. Tot voor kort zag je alleen de daadwerkelijk gemeten cadans, in mijn geval de cadans van m'n rechtervoet. Nu maakt Garmin Connect daar een totale stapfrequentie van (cadans maal 2, ook voor links) en je krijgt in een grafiek te zien hoe jouw cadans zich verhoudt ten opzichte van andere gebruikers, middels gekleurde bolletjes.

Uitleg van Running Dynamics:

Voorbeeld van mijn cadans tijdens een wedstrijd (HM Amsterdam 2013)

Voorbeeld van cadans tijdens een rustig loopje

Zonder enige technische kennis van zaken, zou die Ground Contact Time toch ook berekend moeten kunnen worden, aan de hand van tempo en cadans? Of zou die Vertical Oscilation waarde van de HRM Run-band daarbij noodzakelijk zijn?

• driedees
@ echtp: Garmin Connect geeft 3 soorten tijd aan: tijd, verstreken tijd (elapsed) en tijd in beweging (moving). En voor je tempo heb je ook 2 soorten gemiddeld tempo (average pace) en gemiddeld tempo in beweging (average moving pace). De average pace zit altijd redelijk in de buurt wat de FR aangeeft en de average moving pace is altijd gunstiger/sneller. Zou het bij jou daarin kunnen zitten?

Op mijn FR305 heb ik 100% zeker weten "auto pause" uit staan, die moving time wordt berekend door Garmin Connect.

Waar ik alleen geen vinger achter kan krijgen is het verschil tussen elapsed time en time. Bij elapsed time zou ik denken dat de verstreken tijd tussen het indrukken van start en stop - ongeacht evt pauzes tussendoor, eindtijd op de klok minus starttijd op dezelfde klok. Maar gisteren heb ik gelopen (tempowissel) en ik heb tussendoor 3x gepauzeerd. Maar time en elapsed time zijn precies hetzelfde, terwijl ik minimaal één pauze van 30 seconden heb gehad (plaspauze aan het begin van lap 7). Link naar Garmin Connect.

Bij deze run ging het dan wel zoals ik het zou verwachten, elapsed time is langer dan time. Maar tijdens deze run had ik juist niet op pauze gedrukt (start/stop) gedrukt, stond voor rood stoplicht bij drukke weg was tijdens in- en uitlopen - niet zo boeiend hoe dat geregistreerd wordt en daarom niet gepauzeerd. En ik weet echt zeker dat auto pause uit staat - of wordt die functie automatisch ingeschakeld als je vooraf ingeladen workout opstart?

Uiteindelijk scheelt het niet genoeg om me er al te druk over te maken. Die online programma's hebben allemaal hun eigen algoritmen en interpretatie van de GPS-gegevens. Strava maakt er ook altijd wat anders van dan Garmin Connect, verschil in tijd of afstand.
10,69km op Garmin en 11km op Strava.
43:10 minuten moving time op Garmin, 43:00 minuten moving time op Strava.
Hier ook miniem verschil tussen moving time Garmin en Strava
Nog eentje dan :P Garmin vs Strava - zonder op pauze gedrukt te hebben, zie vooral de verschillen in km-tijden tussen Strava en Garmin bij km's 12, 18, 19 en 22. Strava doet alleen moving pace.

• Bigfoot
  • Registratie: augustus 2000
  • Laatst online: 20-05 16:46
Ik ben hier zelf kort geleden op ingedoken. Elapsed time en reistijd zijn niet hetzelfde als je een tijdje geen GPS fix hebt gehad bijvoorbeeld.

Wat Garmin zelf wel doet is als je bijv eerst wel GPS verbinding hebt en daarna even niet ivm bijv een tunnel, dan verzint hij zelf dat tussenstuk weer.

Het was me ook opgevallen dat het stuk wat ik bij de Dam tot Damloop door de IJtunnel liep niet mee werd geteld als ik dit via Smashrun bekeek. Dit heb ik aan de makers van Smashrun doorgegeven en kreeg het volgende uitgebreide antwoord
quote:
When you ran with your FR 610, do you know if it was set to auto-pause? It doesn't appear to be but, when you get a chance, can you send me both the GPX and TCX files for this run? I'd like to add it to our test harness and refine how we track the pauses.

Looking at the data on Garmin, the player actually shows that Garmin doesn't have any track points for two of your tunnel runs. Instead, it only tracks the GPS coordinates at the start of the tunnel and then records the next coordinates at the end of the tunnel. So it zeroes out your pace, but translates the distance you travelled, which makes it look like you teleported!

There's also a couple of pace spikes where you lost GPS signal and then regained it a second later, which added a few outliers in your data.

This is pretty common with GPS watches, in general. Normally, runners would also run with a foot pod to limit the spikes in their pace when they run an event that goes through tunnels. There's nothing we can do with the raw data but, you can edit your run distance on Smashrun.

Just go to your list page for Sept. 2013, mouse over the run you want to adjust and click the edit button on the left. That will allow you to change the distance and duration.

In the meantime, once I have your GPX and TCX file for the run, we'll be able to figure out how best to handle these kinds of situations in the future :)

• driedees
Mooi dat die nieuwe Garmin Connect eraan zit te komen, ben echt benieuwd hoe het er uit gaat zien voor de sportactiviteiten. Heb tot nu toe alleen de screenshots gezien die Garmin liet zien, maar die zijn erg gericht op activity trackers.

@ echtp: ik heb nog eens gekeken naar wat m'n FR305 heeft geregistreerd en wat er op Connect komt te staan. Connect neemt inderdaad de pauzes niet mee. De FR registreert 56m:16s als tijd:

En Garmin Connect gebruikt alleen de verstreken tijd (elapsed time):

Maar Connect kan het wel, hier een run waarbij ik heen en terug precies dezelfde route liep (uurtje koffiedrinken bij iemand). Daar is de elapsed time wel veel langer dan de time - zoals het hoort. Hierbij had ik de FR305 wel echt uitgezet tussendoor.

• driedees
Garmin heeft in mijn ogen het voordeel dat zijn huidige directe concurrenten er ook niet veel van bakken. De Adidas RUN valt toch tegen, de Polar V800 komt op mij steeds meer als vaporware over, kan van alles, maar doet niks voorlopig. Ben benieuwd hoeveel van de beloofde functionaliteit bij lancering ook beschikbaar is op de V800. Alleen TomTom lijkt met zijn nieuwste horloges de goede kant op te gaan.

Garmin krijgt zo veel tijd om de firmware voor zijn nieuwste vlaggenschiptoestellen te verbeteren, er zijn problemen, een deel van de gebruikers ervaart ze en de problemen zijn bekend op het web. Het Garmin Connect-platform biedt veel functionaliteit vind ik, alleen ziet het er gedateerd uit.

Wat ik nooit doe is met een smartphone gaan lopen, maar het gros van de mensen heeft daar geen enkele moeite mee. Dat is de grootste uitdaging voor makers van hardloophorloges, onderscheidend zijn van een smartphone en de (bijna) gratis apps. En als smartwatches zelf ook over mobiel internet beschikken, dus niet meer mee liften op mobiel internet van smartphones, wordt het wel lastiger voor Garmin.

Garmin is geïnteresseerd in de sportmarkt, ze sponsoren natuurlijk een wielerteam en Boston-winnaar en Amerikaanse hardloopheld Meb loopt ook met een Garmin aan z'n pols. Deze foto is qua PR en marketing goud waard (dan doel ik met name op de rechterhoek onderin):

TL;DR: Garmin kan de voorsprong op zijn concurrenten alleen behouden als het een beetje opschiet met het uitbrengen van nieuwe firmwareversies voor zijn nieuwste toptoestellen én Connect pas lanceren als het ook echt af is.

• Arie-
  • Registratie: december 2008
  • Niet online
@dvraemdo
Ik ben helemaal blij:D. Ik heb de 310XT besteld en vanavond mijn eerste rondje gelopen, even twee soortgelijke rondjes*, één van gisteren met de telefoon en één van vandaag met mijn vandaag ontvangen horloge. Beiden even geimporteerd in Endomondo. De hoogtemeters van de Garmin zijn sowieso al veel minder springerig. Mijn snelheden varieren nogal, maar dat zal wel door mij komen ;).

*Van de eerste grafiek even wat weggesneden ivm privacy.

• driedees
Ik heb de Geonaute tussen november 2013 en mei 2014 gebruikt ongeveer 900km hardgelopen in die periode. Ben erg tevreden over de Geonaute, doet het prima en eigenlijk geen rare dingen gehad. Bij wat droge kou en wind, wel eens wat drops gehad. Maar dat is volgens mij door een gebrek aan zweet om contact te maken.

Wellicht heb je hier wat aan, foto van mijn Geonaute HRM band nu. Ziet er nog prima uit, beetje uitgelubberd elastiek, maar dat heeft geen gevolgen voor draagcomfort.

Sinds mei loop ik met de MioLink optische hartslag, ben zeer tevreden over comfort en geen enkel probleem om 'm aan dezelfde arm te dragen als m'n hardloophorloge. De MioLink is geen kei in het oppikken van plotselinge wisselingen, maar dat is bekend issue (gevalletje flaw by design). Borstbanden zitten bij mij niet zo comfortabel, zakken erg makkelijk en hij moest eigenlijk net iets té strak. Blijf voorlopig bij de MioLink dus, maar zou 'm niet zomaar kunnen aanraden aan lopers die veel op hartslag trainen, daarvoor pikt ie de schommelingen gewoon niet snel genoeg op. Mio belooft al een poos een firmware update, om een en ander te verbeteren, maar geen ETA bekend.

• nogeeninlog
  • Registratie: november 2007
  • Laatst online: 08:02
quote:
GarminH schreef op zondag 21 december 2014 @ 21:55:
Ik wil een overzicht maken in GC met de optie rapport waarbij volgende getoond wordt.

Alle loopactiviteiten

Totaal 2014
2013
2012
2011
Zoiets als dit?

Dit komt eerlijk gezegd niet uit GC, maar het is een standaard overzicht in Turtle Sport.

• hxk-clan
  • Registratie: augustus 2004
  • Laatst online: 19-05 22:31

hxk-clan

Life is Strange

quote:
frye schreef op maandag 23 maart 2015 @ 23:14:
Gebruikt er iemand de Garmin Connect website of gebruiken jullie alternatieve?
Ik kan maar niet wennen aan de layout en het lijkt alsof ik heel veel mis aan data.

Het zou bijvoorbeeld mooi zijn als je kon zien hoeveel % je in een bepaalde zone gelopen hebt en dergelijke.

Dit heeft Polar bijvoorbeeld zeker voorzien.

Garmin Connect lijkt ook niet af en ze mixen nu de moderne look met oude schermen van de vorige versies.
Uploaden van tijden automatisch via de Garmin Connect (Android) app. En vervolgens Strava met Garmin Connect verbonden voor automatisch syncen tussen de twee.

Ik gebruik zelf Strava (Premium), daar kun je hartslagzones ingeven en zien in welke pace zones je loopt en dergelijke. Volgensmij wel een premium only feature. Dan kun je een grafiek tonen van je loopje zoals onderstaand van een rustig loopje van mij. Eventueel ook je hartslag, maar ik heb geen HRM.

http://img.photobucket.com/albums/v385/hxkclan/th_Screenshot%20from%202015-03-24%20163449.png

hxk-clan wijzigde deze reactie 24-03-2015 16:42 (34%)
Reden: plaatje + langere uitleg

Ryzen 2600, 16GB/3200Mhz, 850 Evo 250GB + 2TB HDD, RX Vega 56 Strix | OnePlus 6 Mirror Black

• Requiem19
  • Registratie: februari 2004
  • Laatst online: 21:22
Het is wel beetje inherent aan het design van de Fitbit Charge Hr dat hij niet al het licht uitsluit:

Is best een dun horloge, zeker in vergelijking met een volledig sporthorloge a la de 225.

DCRainmaker zei het zelf ook al... had hem toch iets meer moeten vertrouwen misschien ;);
quote:
The challenge is that the sensor on the Fitbit Charge HR is situated in a way that just allows too much light to easily get under it. Light is the arch-enemy of optical sensors, and with the Charge HR being very slim width-wise, there isn’t a whole lot of room to enclose it with darkness (as other optical HR sensors do). Fitbit would likely argue that the thinness of the band is appealing (and it is). But, I’d argue that it negates the benefit of the HR sensor when said sensor simply isn’t all that accurate.
Aan de andere kant zijn er niet echt goede alternatieven voor activity trackers met 24/7 hr monitoring. (verder best tevreden over de fitbit trouwens, hij meet perfect wanneer je in slaap valt, geen idee hoe hij dat voor elkaar krijgt :).)

http://www.instagram.com/gravelforbreakfast

• Melkaz
  • Registratie: maart 2010
  • Laatst online: 21-05 09:29

Melkaz

Melkazar

De Forerunner 225 is binnen :) Ik ga morgen pas een rondje lopen dus over de loop ervaringen kan ik nog weinig melden.

Echter snap ik nu wel waarom een FitBit Charge HR moeite heeft met de juiste HR waardes:

Wat een verschil in oppervlakte, verder heeft de 225 een rubberen verhoging om licht nog verder uit te bannen. Overigens is dit een FitBit Charge, de non HR versie maar volgens mij zijn die even groot.

Ik zal morgen nog wel een uitgebreidere review geven maar de eerste impressies zijn goed! Hij is een stuk kleiner dan mijn vorige sporthorloge, het menu is een stuk strakker en bij wat kleine workouts binnen gaf de Heart Rate logische waardes. Ik heb alleen geen vergelijkingsmateriaal dus morgen zal de HR kwaliteit alleen getest kunnen worden door het letten op spikes. Ik zal de laatste paar honderd KM wel een sprintje inzetten, kijken of hij in zone 5 komt ;)

Klein album met fotos inclusief vergelijking met de Forerunner 205:

http://imgur.com/a/ReZ14

PSN: Melkazar | Xbox Live: Melkaz | Nintendo: Melkaz |

• Pathogen
  • Registratie: april 2004
  • Laatst online: 13:17
Ik ben zelf ook erg blij met concrete cadans-cijfertjes. Kan wel aanvoelen of mijn pas versnelt of vertraagt, maar een nummertje in beeld geeft toch een houvast om op te (blijven) mikken tijdens het lopen.

Die prijs van de 225 is waarschijnlijk een kwestie van weken. Hij is nu nog niet eens normaal leverbaar, dus geen enkele prijsvechter die al bezig is met de prijs omlaag zetten :)
Voor zover het concreet te noemen is noemt Garmin de release op Q2, dus dat is nog deze maand. Ik verwacht in juli betere leverbaarheid en acties te zien.
Als ik de prijsgrafieken van andere Forerunners in de Pricewatch bekijk start de laagste prijs eigenlijk altijd wel onder de toenmalige Garmin-prijs.

EDIT: nog even wat vergelijkingsmateriaal (niet van mij):

Ben momenteel aan het zoeken of ik de kunststof band van de 220 kan vervangen door eenzelfde soort spul als wat om de Scosche zit, dat ademt een stuk beter.

Pathogen wijzigde deze reactie 18-06-2015 10:28 (17%)

Waar je mee omgaat, word je mee besmet.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Requiem19
Gezien het feit dat Garmin kennelijk vaak de producten vaak later op orde heeft met Firmware updates, is de 225 qua optische hrm ook nog een risico...

Zie bijvoorbeeld ook deze ervaring van een user.

Blauwe lijn is de 225, Oranje lijn is de 620 met hrm-band.

• vhal
  • Registratie: juni 2003
  • Laatst online: 21:25

vhal

ಠ_ಠ

Kon het hier niet zo 1-2-3 terugvinden maar Garmin heeft een nieuw instapmodel uitgebracht, de FR25.

DCR heeft al een hands-on online staan

http://www.dcrainmaker.com/2015/08/garmin-forerunner-25.html

Het is min of meer de opvolger van het instapmodel, de FR15. Enkele verbeteringen zijn o.a. de BT smartphone integratie, Live Tracking en het grotere display. Verder is hij in 2 maten verkrijgbaar.

Dit wetende verwacht ik eigenlijk wel een opvolger van de FR620. De FR15 is niet eens zo gek oud (mei 2014), de FR620 gaat al wat langer mee (september 2013)

Mijn pas gekochte auto vertoont een gebrek, wat nu?

• Requiem19
Suunto komt in het najaar met de 'Traverse', geen opvolger van de Ambit, maar een horloge dat meer hiking gericht is (volgens de geruchten).

Features:
- Eindelijk trilalarm (jeej!)
- GPS verwerkt in horloge zelf ipv horlogebandje hopelijk geen accuracy problemen...)
- zelfde scherm als de Ambit

Hij ziet er wel mooi uit en gaat vermoedelijk 399,- eur kosten:

Op het eerste gezicht directe concurrentie voor de Fenix 3. Heeft iemand ervaring met Suunto? Qua GPS schijnt de Suunto beter z'n werk te doen dan de meeste Garmins. Software lijkt minder te zijn?

Voor alle geruchten: http://forums.watchuseek....o-traverse-2207538-2.html

Requiem19 wijzigde deze reactie 07-08-2015 09:22 (6%)

• RigolleM
  • Registratie: december 2010
  • Laatst online: 20:29
quote:
vhal schreef op vrijdag 07 augustus 2015 @ 11:46:
Op zich valt het wel mee als je de satellietweergave aanzet ipv alleen de kaart. Al lijkt je wel naast het fietspad te lopen ipv erop. Met name in de bebouwde kom lijkt het erger te zijn. Wellicht dat de GPS-tracking toch een rol speelt (smart recording). Mocht mijn FR225 niet bevallen (die wordt vandaag geleverd), dan gaat deze terug en wacht ik wel op de opvolger van de FR620 die ik eerlijk gezegd dit jaar wel verwacht.
Een consumer gps tracker zal nooit correct zijn. De nauwkeurigheid is +/- 10 à 15m, dit bepaalt of je op of naast een pad loop. Ik heb tracks, weliswaar met de fiets gereden, waar ik naast een autosnelweg rijd, en als ik track in Basecamp/Mapsource bekijk, heb ik constant op de autosnelweg gereden ipv op de singletrack ernaast. Er zijn verschillende parameters die bepalen of je wel of niet een goede positiebepaling hebt, zoals weersomstandigheden, hoge gebouwen, bossen, ... Met je armen zwaaien al lopend zal ook invloed hebben t.o.v. fietsgps die constant vast op het stuur staat. Met de FR920XT (groen) valt dat echt nog goed mee, dit is een vergelijking met de VivoActive (roze) (wat eigenlijk ook nog meevalt):

MS SP3 i5/8Gb/256Gb - Fujifilm X-T1/X70

• vhal

vhal

ಠ_ಠ

Klopt het als je een log geuploaded hebt naar GarminConnect en je deze in Garmin Connect verwijderd, dat je deze log op de 1 of andere manier niet meer kan uploaden (terwijl hij nog doodleuk op mijn FR225 staat) ?

Op de 1 of andere manier krijg ik het niet meer voor elkaar :/ Ik kan syncen wat ik wil maar hij verschijnt niet in mijn overzicht.

Met de oude GC kon je nog kiezen welke je wilde uploaden maar met Garmin Express is dit niet meer mogelijk

lekker vaag, nu doet hij het toch 8)7

om deze post toch wat nuttiger te maken

Eerste indruk is wel positief. Het schermpje ziet er in het echt minder gelikt uit dan op de reclamefoto's. In het echt is het witte eerder grijs en zijn de kleuren vrij flets. Het koppelen via BT naar mijn Nexus 4 was zo gedaan. Ook het uploaden via BT lijkt goed te gaan itt wat sommige ervaren. Wel staat mijn FR225 nog op sw versie 2.30, voorlopig ga ik deze ook niet updaten. De meegeleverde USB-adapter + lader vind ik maar een rotding. Ten eerste is het kabeltje erg kort en is het laadgedeelte aan 1 stuk verbonden met de USB-kabel. Dat had mijn oude FR305 toch beter voor elkaar maar daar had ik weer het euvel dat W7 elke keer crashte zodra ik de FR305 koppelde

De HS-meting via de pols is wel een uitkomst, je doet je horloge om en binnen een paar tellen heeft hij al een HS. Dit vind ik wel een uitkomst, het geëmmer met een band is verleden tijd. Dat je dan geen extra parameters hebt zoals VO etc is voor mij geen nadeel.

vhal wijzigde deze reactie 07-08-2015 21:09 (60%)

• vhal

vhal

ಠ_ಠ

quote:
tlpeter schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 11:04:
[...]

GPS kun je zien hoeveel blokjes je hebt kwa onvangst wanneer je een stap terug gaat (menu)
Ja, die zag ik al. Mijn FR305 gaf echter per satelliet een meter + bijbehorende nauwkeurigheidsmeter. Zo'n scherm zoals hieronder plus een ander extra scherm. Ik snap overigens wel dat het niet zo veel toevoegt..

quote:
Redje schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 11:35:
[...]

Yup, de back button is op de FR225 ook de lap button.
(staat ook in het manual, niet dat ik die lees natuurlijk)
http://static.garmincdn.com/pumac/Forerunner_225_OM_EN.pdf
Hmm...nou ja, tnx! :P het woordje LAP op het horloge was misschien wel handig geweest.

• RigolleM
quote:
Hmm...nou ja, tnx! :P het woordje LAP op het horloge was misschien wel handig geweest.
Het is een multi-functionele knop daarom geen LAP aanduiding, m.a.w. een duidelijk RTFM probleempje :)

In geval van de FR920XT

RigolleM wijzigde deze reactie 10-08-2015 11:54 (16%)

• RigolleM
quote:
[1. is er een horloge dat 2 borstbanden/optische sensoren tegelijkertijd kan registreren? Dan kan ik als ik met mijn vrouw ga lopen meteen beide registreren
Volgens mij bestaat dit niet, omgekeerd wel 1 HR band en meerdere devices, zo doe ik het toch met mijn Tacx en iPhone.
quote:
2. hoe goed zijn de optische sensoren in de praktijk? Wat ik hoor van lopers is dat de borstbanden altijd kapot gaan na +-6 maand, maar reviews op het internet (bv tomtom runner cardio, garmin 225) zijn door professionelen (dcrainmaker) positief, op forums vaak net iets minder
Deze band heb ik nu meer dan 14 maand:

Wel om de 7x te gebruiken gaat hij de wasmachine in (enkel de band). Ik heb wel een reserve band klaar liggen (zat bij met mijn FR920XT). Het is vaak de band die het begeeft maar de premiums houden het toch langer vol dan de vorige modellen. De sensor moet ik na een jaartje voorzien van nieuwe batterij.
De Scosche Rhythm+ optical wordt algemeen als de betere losse optische HR band gezien, maar de FR225 is ook zeer accuraat.
quote:
3. Als je rondkijkt, zie je bv het vorige topmodel van garmin (610) voor +- 150 euro staan; is dat geen betere koop dan de nieuwere horloges?

Wat voor mij belangrijk is, is gewoon een betrouwbare gps, goede datatransfer en hr meting...
Ik zou eerder de FR225 aanraden ben je toch een geruime tijd up to date, de FR610 is toch al een tijdje op de markt en de nieuwe soft en tech op de FR225 zijn best een meerwaarde imho.

RigolleM wijzigde deze reactie 13-08-2015 10:37 (8%)

• RigolleM
quote:
Moet wel zeggen dan de HRM3, de HR band op het plaatje boven ook prima werkt.
Had eerst een HRM2, de premium maar dan geheel zwart, maar die gaf veel spikes, uitval etc.
Klopt, heb ook die geheel zwarte gehad, en die gaf enorm veel problemen. Heeft te maken met de opname van het vocht & zout (zweet) en deze verzadigde links & rechtse voelsensors (niet de HRM sensor) waardoor ze niet meer werkte. Ook na een wasbeurt was het niet opgelost. Toen tijdelijk met een polar band (Garmin sensor paste daar ook op) tot de HRM3 uit was. Mijn reserve ziet er nog anders uit:

Gaat over de HRM band niet de sensor ;-)

RigolleM wijzigde deze reactie 13-08-2015 13:07 (6%)

• Druss
  • Registratie: april 2006
  • Laatst online: 11-09-2018
Nou dan heb ik ook een vraag voor de FR 225 eigenaren. Hoe bevalt jullie de hartslagmeting? Ik heb tot nog toe (3 loopjes, 2 x 5km+ en 1 x 16km) best wel wisselende resultaten. Ik reken mezelf fit en ben in goede conditie (Marathon Berlijn in 5 weken), maar mijn hartslag is tijdens de loopjes akelig hoog, alsin ik zit tussen de 175 en 190(!!!) BPM. Uit wat borstband tests (helaas dik een jaar terug) weet ik dat mijn hartslag vaak rond de 165/175 schommelt op soort gelijke inspanning als mijn tests met de FR225. Ik weet dat de optical lang niet zo accuraat is als een borstband, maar de laatste kan ik niet gebruiken doordat deze altijd afzakken. Heb de FR225 gekocht om wat bewuster te worden van mn hartslag en manier van trainen.

Hierbij wat stats:

Daarnaast is de GPS voor mij een belangrijke feature en ook die is bij mijn laatste loopje tijdens het lopen voor 15 minuten weg gevallen.

Kortom ben nog niet helemaal lyrisch. Maar ben ook nog niet volkomen uitgetest, met bijvoorbeeld hoe strak de band moet zitten etc. Echter moet ik wel snel een beslissing maken of ik de klok wil gaan houden.

Ben dus gegevens aan het verzamelen en erg benieuwd naar ervaringen van andere lopers.
- Hoe strak heb je hem zitten?
- Heb je wel eens uitval van GPS/HSM e.d.?
- Hoe accuraat ogen de gemeten data voor je?
- Heb je ook een begin dip in je schema?

Kortom, ben wat op zoek naar wat geruststelling of juist het (laatste) zetje tot terugsturen.

• vhal

vhal

ಠ_ಠ

quote:
Druss schreef op maandag 17 augustus 2015 @ 12:00:
Nou dan heb ik ook een vraag voor de FR 225 eigenaren. Hoe bevalt jullie de hartslagmeting? Ik heb tot nog toe (3 loopjes, 2 x 5km+ en 1 x 16km) best wel wisselende resultaten. Ik reken mezelf fit en ben in goede conditie (Marathon Berlijn in 5 weken), maar mijn hartslag is tijdens de loopjes akelig hoog, alsin ik zit tussen de 175 en 190(!!!) BPM. Uit wat borstband tests (helaas dik een jaar terug) weet ik dat mijn hartslag vaak rond de 165/175 schommelt op soort gelijke inspanning als mijn tests met de FR225. Ik weet dat de optical lang niet zo accuraat is als een borstband, maar de laatste kan ik niet gebruiken doordat deze altijd afzakken. Heb de FR225 gekocht om wat bewuster te worden van mn hartslag en manier van trainen.
Daarnaast is de GPS voor mij een belangrijke feature en ook die is bij mijn laatste loopje tijdens het lopen voor 15 minuten weg gevallen.
Kortom ben nog niet helemaal lyrisch. Maar ben ook nog niet volkomen uitgetest, met bijvoorbeeld hoe strak de band moet zitten etc. Echter moet ik wel snel een beslissing maken of ik de klok wil gaan houden.
quote:
Ben dus gegevens aan het verzamelen en erg benieuwd naar ervaringen van andere lopers.
- Hoe strak heb je hem zitten?
Strak genoeg dat er geen licht op de sensor kan komen, mijn vinger past er zeer zeker niet tussen. Na afloop zie ik een lichte afdruk van het horloge.
quote:
- Heb je wel eens uitval van GPS/HSM e.d.?
Nee, eigenlijk niet.
quote:
- Hoe accuraat ogen de gemeten data voor je?
Ik merk weinig verschil tov de FR305. Wellicht dat mijn HS wat lager ligt maar dit zal ws. komen doordat ik naast het hardlopen, ook veel fiets naar het werk. Mijn HRrust is ook lager dan normaal. Maximale HS na een 300meter ‘sprint’ @ 3m30min/km was zo’n 191 bpm op de FR225. Ik vond dit vrij hoog maar wellicht klopt dit wel. Een extra HSmax test heb ik nooit uitgevoerd op mijn FR305

Overigens ben begonnen weer met de RunningCoach 0-5km Medium schema begonnen en de data ziet er m.i. gewoon netjes uit. Geen spikes of andere gekke dingen. Zie hieronder.

In vergelijking met mijn oude FR305
quote:
- Heb je ook een begin dip in je schema?
Nee, ik druk pas op start zodra ik a: goede GPS ontvangst heb en b: goede HS registratie heb. De icoontjes op je scherm zijn dan groen.
quote:
Kortom, ben wat op zoek naar wat geruststelling of juist het (laatste) zetje tot terugsturen.
Altijd lastig om dit te doen. Je zou anders met twee horloges kunnen lopen om ze met elkaar te vergelijken.

• dreamscape
  • Nu online
quote:
Stiekem hoop ik dat ze deze functie van de FR225 ook via een firmware-update in de FR220 gaan stoppen:

Gewoon als optioneel te activeren scherm als je een hartslagsensor erbij gebruikt.

Ik begrijp alleen zijn conclusie niet helemaal:
quote:
However, while it’s strong in running, I do feel that it’s a bit lacking compared to other watches on the market when it comes to non-running features. For example, launching without Bluetooth Smart notifications is a truly odd omission in this day and age of smart watches.
Waar een Apple watch een prima smartwatch is, is het ding gewoon niet geschikt als running watch. Andersom is een Forerunner is een running watch en geen smartwatch. Wil je meer smart functies en minder running, ga dan voor een Vivoactive...

En de belangrijkste reden waarom ik dus nog steeds in mijn nopjes ben met mijn FR220 met losse Mio Link (gezamenlijk nog net iets goedkoper dan een FR225):
quote:
And finally, the lack of ANT+ heart rate broadcasting means that if you already own other Garmin products (say a bike computer), you can’t use this watch to broadcast your HR to that device.
Ik gebruik mijn Mio Link namelijk met mijn FR220 en met mijn Edge 510. En dat blijf ik dus gewoon lekker doen zo :)
Het enige nadeel van de Link is dat hij niet goed kan aangeven hoe vol zijn batterij is. Daarvoor moet ik hem even koppelen met het Mio-appje op mijn telefoon. Ik heb me nu aangewend om de Link op te laden zodra ik de FR220 ga opladen en dan werkt het best goed.

Edit: oh ja, in de comments lees ik nog een voordeel van de combi met losse sensor:
quote:
Folks who live in cold weather climates (like me in the centre of Canada) might want to consider separate watch/HRM combos. When running in winter, separate units allows you to put the HRM under the clothing and the watch over top where you can see it.
Dat is hier in de winter ook wel zo prettig. Want waar ik de racefiets in de wintermaanden rustig op zijn haakje laat hangen, ren ik het liefst wel het hele jaar door...

dreamscape wijzigde deze reactie 19-08-2015 11:32 (19%)

Punctuality is the politeness of kings

• Druss
  • Registratie: april 2006
  • Laatst online: 11-09-2018
quote:
Requiem19 schreef op woensdag 19 augustus 2015 @ 10:47:
[...]
Soms voelt het lopen echt klote, maar is de HR keurig en vice versa. Het punt is dat 'je gevoel' niet altijd precies correleert met je hartslag. Om dan te stellen dat het een apparaat incorrecte waardes geeft omdat het zo 'voelt' is imo niet de juiste weg :).
Nou daar wil ik me dan wel bij aansluiten! Ik heb in de afgelopen week al zo veel geleerd over m'n hartslag en hoe mijn lijf reageert op vermoeidheid, warmte en zelfs voedsel... Geen dag is hetzelfde, en ik denk wel dat daarop je training wat moet aanpassen. Voel je je goed is je hart sterk en kun je een tandje meer. Heb je de deadline die dag niet gehaald, kun je die avond beter even wat rustiger aan doen.

Zoals aangegeven ben ik wat gaan testen en hierbij een update op mijn eerdere tirade. Ik ben gaan lopen met 2 verschillende Hartslagmeters:

1. De Garmin Forerunner 225.
2. Een Polar Bluetooth hartslagband + Smartphone met Endomondo.

Dit waren puntsgewijs mijn bevindingen:

- Het horloge moet echt strak.
Dat komt de meting ten goede, hoe strakker de band hoe minder "verspringingen" in de grafieken. Als de FR225 strak zit moet hij nog 1 a 2 gaatjes strakker. (geen geintje) En gek genoeg went dat vrij snel en ervoer ik het na een paar minuten al als comfortabel (en ja, er zat nog bloed in mijn hand :P). Uiteraard is de betere meting te wijten aan het feit dat de meter dichter op de huid zit en er geen ander licht meer bij kan. Dit zal ook per persoon en huidtype verschillen denk ik.

- Geen grove verschillen in grafieken van borstband en FR225.
(zie afbeelding) Sterker nog de Garmin lijkt zelfs wat minder gekke sprongen te maken in de grafiek.. (ben er nog niet over uit of dit positief of negatief is?) Beide HR's vergelijkende lijkt de hartslag meting op een paar slagen na echt te kloppen. Ik denk wel dat de Bluetooth borstband nauwkeuriger zal zijn op de lange termijn, maar de FR225 is accuraat genoeg om globaal van uit te mogen gaan.

- Ik moet echt veel rustiger lopen.
Waar ik eerder klaagde over een veelste hoge hartslag kan ik nu constateren dat ik daadwerkelijk te veel vroeg/vraag van mijn lijf. De metingen (HR van 180-190 bpm) waren correct. De hoogte van mijn hartslag tijdens mijn wedstrijdloopje afgelopen zaterdag is voor niemand gezond, een enorm belangrijke les! Afbraak ipv opbouw.

- Lopen met een hoogte en ondergrens qua tijd (tussen 5:00 en 5:30 per km) is een prachtige stimulans.
Dat had ik wel eens eerder gedaan via Endomondo, maar op het horloge werkt dit veel prettiger en ik heb echt prachtig constante tijden kunnen lopen! Heerlijk! Ik wil dit ook nog eens gaan testen op een hartslagzone, maar ik vermoed dat ik me liever fixeer op tijd per kilometer.

- Ik heb geen last van GPS verlies gehad, geen eens een dipje.
Ik heb mijn route zo aangepast dat ik onder 3 tunnels en 1 brug door moest. Ik heb geen fouten/problemen kunnen ontdekken. En dit geeft me wat meer moed over de GPS van het horloge. Hoewel ik hem strak in de gaten blijf houden want het blijft gek dat hij wel signaal verloor afgelopen zaterdag. Ironisch genoeg heeft mijn telefoon mij in de steek gelaten en heeft het geen route geregistreerd. :P

- Een borstband zakt echt echt echt af bij mij... GRMBL!! }:|
Ik bleef plukken aan dat rotding. Het zit strak en belemmerd me qua gevoel van vrijheid in het lopen.

Met bovenstaande puntjes heb ik in korte tijd een hele boel geleerd. Ik beschouw mezelf als een ervaren hardloper maar ik ben dus vaak niet goed bezig. Door vaak in de hoogste zone te gaan lopen (voor mij een hartslag tussen 175-190) ben ik altijd bezig geweest mijn spieren stuk te maken. Hersteltijden waren daardoor zo hoog dat ik bij mijn volgende loopje waarschijnlijk nog niet eens hersteld was van de vorige. Erg slecht en ik zou beter hebben moeten weten. Nogmaals, afbraak ipv opbouw.

Om mijn analyse wat kracht bij te zetten hierbij een afbeelding van beide hartslag metingen:
(Even over elkaar heen gelegd met Photoshop)

Donkerrood: De Garmin Forerunner 225
Lichterrood: Polar Bluetooth borstband + Smartphone en Endomondo

Hierbij de volledige meting van mijn loopje (hartslag van de Garmin FR225):

Opvallend vind ik zelf dat aan het eind van mijn training de Garmin een wat lagere hartslag registreerd dan de borstband. Ik stond op dat moment stil bij een stoplicht (groene pace grafiek dipt). De borstband schiet meteen omhoog en de Garmin stijgt langzamer. Mijn gevoel zegt dat de FR225 hier dichter bij de waarheid zit qua hartslag.

De tweede dip in de groene pace grafiek is te wijten aan een trappetje van een viaduct af. Het tempo is er uit, maar de afdaling is toch best nog pittig. Daar is ook meteen mijn maximale hartslag van deze loop geregistreerd, 181 bpm.

Mijn gemiddelde looptijd was 5:17 min per kilometer. Met een gemiddelde hartslag van 166 bpm met de Garmin en 165 bpm met de Borstband. Mijn maximale hartslag met de Garmin was 181 bpm, en met de borstband was dit 180 bpm. De verschillen daarin zijn dus echt minimaal, en volgens mij meer dan acceptabel.

Conclusie:
Ik wil deze test nog eens doen en dan met een werkende telefoon GPS om ook de GPS eens goed onder de loep te nemen. Maar de twijfel over hartslag meting van de Garmin FR225 is weg en hij mag voorlopig blijven ;) Ik moet duidelijk rustiger gaan lopen...

Sorry for the long post, helaas heb ik geen aardappel voorhanden..

Druss wijzigde deze reactie 19-08-2015 13:13 (7%)

• vhal

vhal

ಠ_ಠ

quote:
Jochemp schreef op woensdag 19 augustus 2015 @ 15:14:
[...]

Een rood kartonnen doosje met een treklipje heb ik ook ontvangen. Meestal zit daar echter nog een sticker/seal overheen maar in het geval van Garmin dus niet. Bij mij zag ook alles er netjes uit, op een aantal lichtje krassen na op het zwarte (matte) frame bij bepaalde licht inval. Gezien de verpakking lijkt me dat niet van het transport te komen ;)

Ik heb hem besteld bij hollandbikeshop.nl, omdat hij daar de goedkoopste was.
Ik heb geen seal gezien op het doosje. Mijn exemplaar komt overigens van hartslagmetershop.

Bedoel je met de krassen de 4 naden? Lijkt mij normaal gezien ze op precies dezelfde plekken zitten. Ik heb net even een foto van 1 naad gemaakt, zie net rechtsboven de rode knop.

quote:
Druss schreef op woensdag 19 augustus 2015 @ 15:18:
[...]
Ik denk ook wel dat dit een product is dat ze regelmatig terugkrijgen. Het is niet voor iedereen en ik heb zelf ook echt enorm getwijfelt aan de accuraatheid van het apparaatje (zie mijn lange posts en bevindingen hierboven). Dat dat vooral aan de loper zelf ligt en zijn/haar manier van trainen neemt niet weg dat hij teruggestuurd wordt als zijnde niet goed.
Ik kan mij hier wel in vinden. Met de HS heb ik geen gekke dingen tot dusver gezien maar zoals DC al zei, het horloge mist gewoon wat fundamentele zaken zoals een basic fietsmodus. Noem het desnoods dan 'overig' als ze dit niet willen.

Mijn exemplaar zie ik nog wel eens op Marktplaats verschijnen als er een opvolger uitkomt voor de FR620 met hopelijk een optische hartslagmeting + eventueel andere modi.

vhal wijzigde deze reactie 19-08-2015 18:55 (29%)

• Jochemp
  • Registratie: maart 2007
  • Laatst online: 15-05 18:11
quote:
vhal schreef op woensdag 19 augustus 2015 @ 18:47:
[...]

Ik heb geen seal gezien op het doosje. Mijn exemplaar komt overigens van hartslagmetershop.

Bedoel je met de krassen de 4 naden? Lijkt mij normaal gezien ze op precies dezelfde plekken zitten. Ik heb net even een foto van 1 naad gemaakt, zie net rechtsboven de rode knop.

[afbeelding]

[...]
Ik bedoel niet de 4 naden, dit is inderdaad puur constructie. Zie foto: het zijn gewoon krassen door objecten of nagels. Die zaten er al op toen ik hem uit de verpakking haalde.

Verder net rondje hard gelopen, de kilometers tikken weg zonder dat je het door hebt! Heerlijk. Hartslagmeter lijkt accuraat, bij versnellen stijgt hartslag in ieder geval mee, langzamer niet. Ook na pauzes (stomme slaapvoeten :/) herstelt de meter zich aardig snel.
Door koppeling met een website staat de boel ook gelijk op Runkeeper, werkt dus perfect! _/-\o_

Activiteit: https://connect.garmin.com/modern/activity/870881201

Jochemp wijzigde deze reactie 19-08-2015 20:03 (2%)
Reden: Activiteit toegevoegd

It's all about technology

• TheOmen
  • Registratie: september 2011
  • Laatst online: 15:07
Komt hij weer met z'n china-watch :P
De Arival SpoQ/GlobalSat 625(XT) heeft dat inderdaad.
Naast volledige kaartnavigatie kan je ook kiezen voor een scherm met een groot kompas, met in de rechter kantlijn de afstand (hemelsbreed) en ik meen ook de verwachte tijd.

Dit dus.

TheOmen wijzigde deze reactie 26-08-2015 08:36 (14%)
Reden: Plaatje gevonden

Running is nothing more than a series of arguments between the part of your brain that wants to stop and the part that wants to keep going.

• dvraemdo
quote:
JP12 schreef op woensdag 26 augustus 2015 @ 17:21:
Zijn de Garmin Epix en Fenix hier niet precies voor bedoeld?
Ja, dat misschien wel, maar het is me toch wel opgevallen dat Garmin de laatste tijd meer toestellen uit begin te brengen die gericht zijn op specifieke doelgroepen, waarbij ze sommige functies, die vroeger wel op een bepaalde reeks zaten, niet meer opnemen in de opvolger in die reeks.

Bvb op Fenix 1/2 kon je blijkbaar nog (heel) basic kaarten laden, bij de 3 hebben ze dat er uit gehaald. Zo te zien proberen ze potentiële kopers op die manier aan te zetten tot de aankoop van een Epix?

Ik heb enkele jaren geleden mijn 310XT gebruikt op de GR10 in de Pyreneeën . 'k Had elke dagtocht als course ingeladen, en dat gaf tijdens het wandelen toch ergens een idee van hoe ver het nog was. Dat werkte al bij al vrij goed, zelfs de hoogtemeting (welke eigenlijk 'maar' GPS-gebaseerd is) was vrij accuraat. Enig probleem was wel dat ik in bosrijke gebieden regelmatig de melding 'Afgeweken van koers' kreeg.

Om toch iets van kaarten bij te hebben gebruikte ik de Oruxmaps-app op de smartphone (welke via de barometer in mijn Xperia Active ook een vrij nauwkeurige hoogtemeting gaf):

(Btw, deze Oruxmaps-screenshot is niet van in de Pyreneeën, maar gemaakt op Samsung Galaxy S4, tijdens wandeling in de Ardennen)

dvraemdo wijzigde deze reactie 27-08-2015 00:38 (6%)

• RigolleM
Gisteren op de Forerunner (920XT) eens de instelling van GPS registratie van 'Smart' naar 'per seconde' geplaatst en voor bosrijke omgeving was er toch duidelijk een groot verschil:

Groen = per seconde
Roze = smart

De totale afstand blijft hetzelfde, maar de tempo weergave tijdens het lopen was een pak correcter.
Hij registreert ook 947 trackpoints ipv 155.

• kenneth
  • Niet online
quote:
Miki schreef op woensdag 28 oktober 2015 @ 08:13:
Met de paar maanden dat ik een Garmin heb, heb ik gemerkt dat ze weinig verstand hebben van Q&A testing.
Met de paar maanden dat je een Garmin hebt vertolk je het gevoel dat heel veel Garminbezitters (zie ook buitenlandse fora) hebben. Altijd de eerste update afwachten voor je een horloge aanschaft en firmware pas zelf updaten nadat er een maand geen klachten over zijn geweest. Garmin krijgt het voor elkaar om een liefde-haatverhouding te koesteren met hun klanten. Is ook een manier van klantenbinding :{ :P

Mijn ervaringen met de FR225 zijn overwegend positief maar ik weet nog niet of ik blij ben met de hartslagmeting. Gisteravond had ik dit:

Beide keren een enorme sprong, notabene aan het einde van een zwaar tempostuk. Van 184 naar 199 (HRmax is ~193) en de helemaal absurde daling van 178 naar 159. Die daling zette bij het uitlopen door naar 120, terwijl ik dan meestal op 145-150 zit. Een kleine minuut later had hij opeens weer de goede hartslag te pakken.

De volgende keren doe ik de band wat strakker om de pols, hopelijk lost dat wat op.

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

• vhal

vhal

ಠ_ಠ

Fietsen i.c.m. een FR225 is niet echt optimaal. Mijn HS springt dan regelmatig op- en neer. Wellicht dat het te maken heeft met de positie van mijn hand/pols aan het stuur.
Ook tijdens het hardlopen zie ik soms gekke registraties. Meestal is het toch doordat het horlogebandje niet strak genoeg zat of door vocht onder de afsluitring.

Gisteren zat mijn GPS er flink naast, eigenlijk voor het eerst. De GPS-fix duurde al vrij lang, wellicht was dit 1 van de oorzaken. Gek genoeg was dit wel aan het eind v/d training.

• Requiem19
@hierboven: je zou even de voltages kunnen checken?

Zoals eerder gemeld heb ik het volgende horloge gekocht [b][Forerunner 630/b]:

Hierbij een hele korte eerste impressie.

Bij Run2day de zwarte gekocht waarvan er meerdere op voorraad waren. Eerste indruk: voelt best goedkoop/plastic ivm de Fenix 3 van m'n vriendin (terwijl prijs vergelijkbaar is!).

2e dat opviel: het scherm was niet goed gecentreerd en stond 5 graden scheef. Heel slordig. De cijfers/tekst staan dus niet recht, maar beetje gekanteld. Bij Run2Day keurig omgeruild voor een exemplaar zonder fabrikage fout.

Het scherm is vrij 'dof', vooral als de tekst licht is en de achtergrond donker. Backlight is ook niet heel fel. Voelt allemaal niet 'top end' aan helaas.

Derde minpuntje: touchscreen. Reageert niet altijd. Reageert af en toe wat traag en werkt niet goed wanneer je handschoenen aan hebt. Vooral tijdens het hardlopen is het irritant als je wilt switchen van scherm en je moet dan 3 of 4 keer swipen/drukken....

Nu de pluspunten dan:
- alle activity tracking is top (maar kan ook met 230 / F3)
- Tijdens het hardlopen werkt het gewoon top!
- veel betere gps dan 220/F3
- Actual pace is bijna bruikbaar. Heb nu een app die gemiddelde pace van laatste 10 seconden weergeeft, nog een stuk beter
- Nieuwe running dynamics zijn erg leuk voor gadget freaks
- Stress score is grappig, maar kost wel moeite omdat je echt even hrm band om moet doen
- VO2 Max / lactate threshold functies nog niet goed kunnen beoordelen ivm te weinig rennen.

Samengevat
- Niet erg blij met looks/feel voor product van EUR 449,-.
- Scherm wat dof en touchscreen werkt medium goed (gaat me irritireren)
- Zeer positief tijdens het hardlopen, geeft ontzettend veel interessante informatie en GPS is eindelijk weer echt goed.

Zou ik hem weer kopen voor 450? Ik denk het niet. Ik zou denk ik eerder de 230 kopen nu (235 opt hrm is niet goed genoeg). 630 is een top hardloop horloge, maar niet voor de prijs die je nu betaalt en ook niet om elke dag in kantoor met pak te dragen.

• dreamscape
  • Nu online
Vandaag de Tomtom Multisport Cardio van mijn vriendin voor de tweede keer retour gestuurd. Eerst bleek hij toch niet zo waterdicht te zijn en is hij door Tomtom omgeruild voor een nieuwe. Met ook een nieuw bandje, want in de oude kwamen heel kleine scheurtjes.

Het nieuwe horloge heeft dan weer een rare afwijking. Het gaat een hele tijd goed, totdat je ergens een bocht maakt en hij rare dingen gaat registreren:

De rode lijn is het parcours, gelogd door mijn FR220 (en volgens Strava FlyBy nog door heel veel andere mensen) en de groene lijn is wat haar Tomtom heeft gelogd. Daar kun je dus niet van op aan.

Grondige reset, wat helpdesk adviseerde, heeft niet geholpen: bij haar volgende loopje liep ze op een pad langs het Maas-Waalkanaal en zodra ze even een bochtje maakte, zat ze volgens Tomtom in het water.

Hopelijk maken ze het weer gewoon netjes in orde (of sturen ze weer een nieuwe op), maar we zijn dus niet zo heel tevreden met dit apparaat... :X

En ja, de oplettende kijker ziet inderdaad dat ze voor me loopt, ja. Helaas heeft ze me behoorlijk verslagen...

dreamscape wijzigde deze reactie 25-11-2015 10:08 (6%)

Punctuality is the politeness of kings

• vhal

vhal

ಠ_ಠ

quote:
Requiem19 schreef op zondag 03 januari 2016 @ 10:40:
[...]

Waarom niet 235 kiezen en hrm band gebruiken voor trainingen die 235 niet lekker doet met optische hrm (zoals fietsen/crossfit etc)?

Dan heb je best of both worlds. 24 uur hr tracking, opt hr voor hardlopen (doet de 235 'goed genoeg'), en hrm hr voor overige activiteiten.
24/7 tracking is momenteel 'niet bepaald bruikbaar' op de 235 door diverse bugs en de verlaagde sample rate sinds 3.20.
Daarnaast neig ik eerder naar de 225 als optische HS echt een pré is, al is dit wellicht nog te vroeg om er iets over te kunnen zeggen. De HS registratie van de 235 heeft af en toe rare spikes en stijgingen terwijl het horloge letterlijk snoervast om mijn pols zit (ter preventie van strooilicht e.d.). De 225 lijkt er beter mee om te gaan.

Momenteel geef ik het toestel een 6'je, het kan stukken beter maar Garmin deed er bij de 620 ook een half jaar over om het ding 'goed genoeg' te krijgen voor 99% van de gebruikers.

Ow, en nog een mooie afkomstig van het Garmin-forum

:+

• Requiem19
Hier nog de verschillende versies die op de CES aangekondigd worden:

• Requiem19
De Fenix 3HR gaat $599 kosten in de VS:

https://buy.garmin.com/en...enix-3-hr/prod545480.html

In de EU zal dit, vermoed ik, omgerekend worden naar € 599. De versies met andere horloge bandjes (leer, nato strap etc), zijn (zo lijkt het) de NON-hr versies en zullen ook € 599 kosten volgens een Duitse website.

Wel zijn alle versies met Sapphire glas. Voor de nieuwe Tactix Bravo betaal je nog eens 100$ meer:

https://buy.garmin.com/en...tix-bravo/prod543589.html

Wie denkt er over om een Fenix 3HR te kopen hier? ;)

• kenneth
  • Niet online
Stom he :P

http://i.imgur.com/g30Jesg.png

Eerste cirkel is Erasmusbrug, tweede is Van Brienenoordbrug. Hij registreert de juiste hoogte wel weer als je eenmaal het water over bent.

• Packardhell
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 20-05 09:31
quote:
Ixion schreef op woensdag 13 januari 2016 @ 10:21:
Ik heb sinds begin november een Tomtom Runner 2 Cardio + Music. Als ik echter mijn hartslag grafieken vergelijk met die van anderen zitten er veel meer pieken/dalen in mijn grafiek. Zijn er andere mensen die deze ervaring delen?

Voor zover ik weet heb ik het horloge wel op de goede manier om mijn pols zitten (1,5 cm van mijn pols af)
Ik wel ervaren wat er gebeurd wanneer je een horloge met optische HRM niet strak genoeg om hebt.

Bij de blauwe lijn heb ik hem strakker gedaan. Was trouwens een Interval training 5x1000m

Je merkt zeker dat de vertraging van het oplopen en weer dalen van je hartslag op het horloge hoger is dan een band. Als je strikt je interval training op hartslag doet zou ik toch een band aanraden, maar verder voldoet voor mij de optische HRM prima (zeker ook omdat ik interval op tempo doe).

Als laatste, ik heb het horloge eigenlijk zitten op de plek waar mijn FR 410 ook zat dus best dicht bij mijn 'knokkeltje' - daar lijkt hij geen problemen mee te hebben. Dus wellicht is het verschuiven een optie of iets strakker?